Sjakie2001 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:24:
• Op basis van enkele vlotte berekeningen (o.b.v. huidige verbruik en warmtebehoefte bij -10C) kwam ik zelf uit bij een warmtepompvermogen van 4 à 5 kW voor verwarming. De welbekende Koevlaas formule komt uit op 825 x 8 / 1650 = 4 kW. Met 1,5 kW aan SWW erbij, kom ik uit op 5,5 kW. Als ik dat naar boven afrond kom ik uit op 6 kW
• Laag minimaal vermogen:
Voor alle onderstaande systemen zit dit op +-2,5kW, dit vermogen kan ik met mijn gebooste radiatoren bij 40 graden vrij gemakkelijk kwijt. 3kW wordt echter lastiger
• Iets minder belangrijk:
Goede uitleesbaarheid en instelbaarheid. Ik heb graag vrij veel controle over het systeem, echter zal ik geen scripts schrijven of een direct Raspberry Pi laten draaien om helemaal los te gaan met Tweaken/uitlezen (dit laatste sluit ik echter niet uit

). Het instellen van de stooklijn, tijdstip van SWW- en legionellarun, uitschakelen van bijverwarmingselement is volgens mij altijd wel mogelijk
• Nice to have:
3-Fase aansluiting voor een gelijke belasting van mijn huisinstallatie. Dit wordt relevanter als we over een jaar of 5 een elektrische auto aanschaffen. Echter denk ik geen beroep te gaan doen op het bijverwarmingselement, dan blijft een paar kW belasting voor de compressor over, niet heel spannend
[/list]
De offertes
Panasonic
In de verschillende warmtepomp topics kun je niet om Panasonic heen, bij dit merk kwam ik zelf tot de volgende basiscomponenten:
• Panasonic WH-MDC09J3E5 mono-bloc (ik heb gezien dat deze hetzelfde minimum vermogen heeft als de 5 en 7kW varianten, vandaar de 9kW variant, heeft dit nog nadelen zoals een hoorbare ruis van de hogere pompsnelheid?), 1-fase aansluiting
• 50L staand buffervat: Panasonic PAW-BTANK50L-2-B (RVS, deze weegt leeg +-55kg, prima te tillen)
• 300L SWW vat: Panasonic PAW-TD30C1E5-A
Voor dit systeem heb ik een offerte incl. BTW, (hier gaat de ISDE dus nog vanaf) van 10 tot 12k (afhankelijk van verdere uitwerking)
Bosch-Nefit- Bosch Compress 7400i AW 7 buitenunit (+bijpassende binnenunit), 3-fase aansluiting
- HRSolar All Senz 300 (RVS, deze weegt leeg +-55kg, prima te tillen)
- Bosch BH 120-5 1B buffervat
Voor dit systeem heb ik een offerte incl. BTW, (hier gaat de ISDE dus nog vanaf) van 13,5k
Alpha Innotec- Alpha Innotec LWDV 91 (8kW) buitenunit, 3-fase aansluiting
- HSDV 300L 12M HT binnenunit (deze weegt leeg 230 kg (hydraulisch deel kan gedemonteerd worden, maar dan blijft er +-180kg over en gevuld 600kg (!!!). Ik vermoed dat deze met een hijskraan door het dakraam naar binnen moet
Voor dit systeem heb ik een offerte incl. BTW, (hier gaat de ISDE dus nog vanaf) van 15k
Mijn vooorlopige conclusie
Ik neig naar de Panasonic, aangezien deze het goedkoopst is en er veel goede ervaringen met dit model zijn, o.a. van de Tweakers installateurs @
koevlaas2 en @
flippy. Echter vind ik het zelf lastig om binnen deze drie systemen een duideilijke voorkeur uit te spreken. De Bosch Compress wordt als érg stil neergezet, de geluidsspecificaties laten zich lastig vergelijken, kan iemand hier de vergelijking maken?
Zijn er andere zaken die ik over het hoofd zie? Bij voorbaat dank voor het meedenken