All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Daar sluit je een meter set op aan, zoek maar eens op TA scope.sailor_dg schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:35:
Als ik toch aan het leren ben, wat zijn deze twee dingen in de aanvoer?[Afbeelding]
Ik zou het niet zomaar doen, heb er net een tussen moeten zetten om het suizen van de leidingen te verminderen. Je kunt daar een meterset op aansluiten en dan kan je zien wat je drukverval is over de klep.
Zoals je in de middelste grafiek vanX21r schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:57:
[...]
Als je het voor elkaar krijgt om met een (1) Ta 12 uur te draaien zou leuk zijn ,maar met 2 systemen zo voor elkaar krijgen is erg moeilijk en kost veel tijd.
Wat ik doe ( bij Tb5° is 2uur aan 2uur uit. hogereTa instellen geeft dan meer warmte op je radiators..
Goed 12uur op 28 graden of 2/2h en 32 graden met je radiators is geen grote kosten post. Maar wel lekker aangenaam in temperatuur.
[Afbeelding]
links is nog SWW .Donker blauw is P wp ~ 1000W
/f/image/PSAXdcSi6dtxlJkXMrujzRLI.png?f=fotoalbum_medium)
Je ziet ook dat het totaal afgifte vermogen niet heel veel groter (400-500 W) is dan het warmte verlies, dus met een inregelbare bypass over de vloerverwarmer zou ik een eventueel te veel aan vermogen van de vloer moeten kunnen weg regelen. Als ik dan ook 2 3weg kogel kranen type L plaats, dan kan ik altijd nog kiezen om de vloer parallell aan de radiatoren te zetten of in serie.
Ik zit aan volgend schema te denken voor het water circuit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/iOzeRouWuHIBpXKK6j6KIjqY.png?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Dat is een inregen ventiel en in die blauwe en rode dopjes kun je naalden plaatsen om de juiste flow te meten en in te regelen. Wat zit er aan de linker kant aangesloten. Kan wel eens ruis voorkomen omdat andere de flow te hoog kan zijn.sailor_dg schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:35:
Als ik toch aan het leren ben, wat zijn deze twee dingen in de aanvoer?[Afbeelding]
Deze is een stuk goedkoper.Ramon_1984 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:58:
[...]
Daar sluit je een meter set op aan, zoek maar eens op TA scope.
https://www.euro-index.nl...uwe-lijn-capbs-sens-pt86/
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Als het goed is is het berekend welke flow hij moet hebben , en daar zal die op ingesteld staan. Dus de doorlaat van de inregel ventiel zal dan juist moeten zijn.sailor_dg schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:33:
De verdeler is idd ingeregeld op een bepaalde flow - puristisch gezien, zou ik hem eventueel kunnen vervangen door een dikker exemplaar met wat minder weerstand.
Dan heeft het geen nut om een grotere te plaatsen als je die weer moet knijpen naar de juiste flow.
Maart wat zit er achter die ventiel dan wat hij moet voeden.
1,5 a 2 ltr per groep is genoeg voor VV. Ook met warmtepomp.sailor_dg schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:47:
4 groepen met een totaal debiet van 6.17l/min. Deze berekening is gemaakt op basis van de CV met een Ta van 50 graden C en een Delta T van 10 graden C. Ik ga proberen met mijn WP deze flow op te voeren tot de boel gaat suizen. Uiteraard in verhouding met de verdeler beneden
Je zit nu op ongeveer op 1,5ltr per groep. Als je je ventiel nog iets verder open zat ga je richting de 2 ltr /min. Dat is genoeg.
Een en ander ligt ook aan de voordruk uiteraard.
Voor ieder wat wils.
https://rensa.nl/leidings...erreinleidingen-leidingen
6 pagina's
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
En wat is het verlies in tegenstelling tot geen isolatie? Is de boiler nu niet koud?LacsapOV schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:39:
Isoleren van de boiler was een goede tip. Normaal elke dag een run ook al ben ik niet thuis geweest. Vandaag is de run overgeslagen. 🤗
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Lastig omdat ik hiervoor logging van SWW temperatuur niet aan had staan. Maar afgelopen 24 uur ben ik 6.1 graad kwijt geraakt. Voorheen minstens 10 omdat dan pas een SWW run wordt gestart.stuffer schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:10:
[...]
En wat is het verlies in tegenstelling tot geen isolatie? Is de boiler nu niet koud?
Als ik het echt wil weten dan moet ik de isolatie er ff weer een paar dagen afhalen.
Besparing is minstens 880wh thermisch oftewel 300wh elektrisch, toch weer 10ct per dag
P.s.
Klacht wat betreft 26mm standleiding ipv 32mm is in behandeling. Zal ze sieren om dit netjes te regelen, dan blijf ik verder positief
[ Voor 11% gewijzigd door LacsapOV op 02-02-2022 19:18 ]
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
X21r schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:26:
[...]
Natuurlijk als je voldoende flow kwijt kan door de radiators.
Vanavond eens geprobeerd, met CV pomp op 100% gaat er 26 l/min door de leidingen en ik hoor er niets van, dus ik denk dat de pomp van de ketel de limiterende factor is.PentaClover schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:01:
Er staan in totaal 13 radiatoren parallel, 6 boven, 7 beneden, ik denk dat er wel voldoende flow doorheen komt, ik zal morgen eens kijken wat de max met mijn CV ketel pomp is door de min en max pomp % op 100% te zetten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Op7MS1xl96QbLe7IDE5FBdJe.png?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Nu lees ik al een tijdje door dit topic heen, maar ik krijg er niet heel veel grip op.
Ons huis wordt straks een huis met veel isolatie, en een tuin op het zuiden. Om met de hete zomers van tegenwoordig het toch wat behagelijker te krijgen klinkt vloerverkoeling voor ons wel interessant (naast goede schermen buiten).
Maar vanuit onze project manager krijg ik van de een te horen dat het maar 1-2 graden gaat schelen, terwijl de ander zegt dat het wel 6 graden binnen huis kan schelen.
Daarnaast heb ik ook gevraagd of het mogelijk zou zijn om deze optie later toe te voegen, maar kregen we te horen dat het bijzonder moeilijk zou zijn om deze koelingsmodule toe te voegen. En het zou ons bij hen sowieso 2000 euro kosten omdat tijdens de bouw al toe te voegen.
Maar het gekke is dat als ik op ons model zoek (een Daikin Altherma 3 08S18D6V) kan ik nergens vinden over dat je ergens zo'n "koelingsmodule" moet aankopen.
Heeft iemand anders misschien al ervaringen met dit model, en hoe goed hij kan koelen, en wat je er voor zou moeten doen om doen koeling werkende te krijgen? Ik heb ergens namelijk het idee dat ik hier voor 2000 euro afgezet wordt, maar ik loop continu tegen muren aan wat betreft informatie.
Is het een grondgebonden warmtepomp (dus met bron in de grond) ? Die kan als het goed is passief koelen, maar bel anders eens met Daikin.MrBuzzkill schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:01:
Hoi allemaal, sinds een paar maanden zijn wij druk dingen aan het uitzoeken voor ons nieuwbouw huis wat wij hebben gekocht. Een van de keuzes die we nog moeten maken vanuit de bouw is een keuze wat betreft vloerverkoeling.
Nu lees ik al een tijdje door dit topic heen, maar ik krijg er niet heel veel grip op.
Ons huis wordt straks een huis met veel isolatie, en een tuin op het zuiden. Om met de hete zomers van tegenwoordig het toch wat behagelijker te krijgen klinkt vloerverkoeling voor ons wel interessant (naast goede schermen buiten).
Maar vanuit onze project manager krijg ik van de een te horen dat het maar 1-2 graden gaat schelen, terwijl de ander zegt dat het wel 6 graden binnen huis kan schelen.
Daarnaast heb ik ook gevraagd of het mogelijk zou zijn om deze optie later toe te voegen, maar kregen we te horen dat het bijzonder moeilijk zou zijn om deze koelingsmodule toe te voegen. En het zou ons bij hen sowieso 2000 euro kosten omdat tijdens de bouw al toe te voegen.
Maar het gekke is dat als ik op ons model zoek (een Daikin Altherma 3 08S18D6V) kan ik nergens vinden over dat je ergens zo'n "koelingsmodule" moet aankopen.
Heeft iemand anders misschien al ervaringen met dit model, en hoe goed hij kan koelen, en wat je er voor zou moeten doen om doen koeling werkende te krijgen? Ik heb ergens namelijk het idee dat ik hier voor 2000 euro afgezet wordt, maar ik loop continu tegen muren aan wat betreft informatie.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Model kan ik weinig over zeggen. Bij ons was de meerprijs ook 1250 euro twee jaar geleden. Bleek dat onze Panasonic zonder meerwerk al kon koelen. Het was enkel een softwarematige oplossing. Dus blader de datasheets maar eens goed door. Ik heb mijn geld terug gekregen. Lichtelaaiers in de bouw.MrBuzzkill schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:01:
Hoi allemaal, sinds een paar maanden zijn wij druk dingen aan het uitzoeken voor ons nieuwbouw huis wat wij hebben gekocht. Een van de keuzes die we nog moeten maken vanuit de bouw is een keuze wat betreft vloerverkoeling.
Het koelen van de vloer werkt wel. Verwacht geen wonderen. Achteraf had ik een L/L warmtepomp (airco) er bij moeten kopen. Dat werkt veel sneller en is veel effectiever qua koelen.
WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS
Hier werkt de combinatie (L/L op zolder en L/W via de vloeren) erg goed.Mortel schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:33:
Het koelen van de vloer werkt wel. Verwacht geen wonderen. Achteraf had ik een L/L warmtepomp (airco) er bij moeten kopen. Dat werkt veel sneller en is veel effectiever qua koelen.
Kleine disclaimer: ik heb hiermee nog maar één zomer ervaring, en 2021 was geen erg warme zomer, maar ik verwacht dat dit ook bij hogere temperaturen prima gaat werken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
gooi die projectmanager maar weg, je wordt opgelicht inderdaad.MrBuzzkill schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:01:
het model warmtepomp dat je noemt is een simpele lucht-water warmtepomp. die zal in 9 vd 10 gevallen gewoon ook kunnen koelen, al heb je soms een extra sensor nodig om bijv. dauwpunt te meten om te zorgen dat je geen condens krijgt (ik vind dat zelf niet zo nodig, ik zet gewoon de koeling aan en let een beetje op de leidingen bij mn vloerverwarming. mocht ik daar beetje condens zien dan stel ik de temo van het koelwater iets hoger in)
waarschijnlijk dus alleen een andere instelling OF een andere instelling plus 100 euro aan hardware...
ik zou daikin gewoon ff bellen en zeggen 'joh ik overweeg dit model, kan die ook koelen of moet daar nog een module of sensor bijgekocht worden'
verder over vloerkoeling:
stel je er niet te veel van voor, je kunt een klein beetje het scherpe randje deraf halen maar dat is het dan ook. 1 of 2 graden verschil vaak. grootste punt is dat je de luchtvochtigheid niet verlaagt dus blijft t klam (dit kunnen aircos bijv beter)
Ook mijn eerste gedachte om alles zo met kranen te monteren zo dat je het ideale kan creëren, met de beschikbare middelen .PentaClover schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:05:
[...]
Ik zit aan volgend schema te denken voor het water circuit:
[Afbeelding]
Maar toch niet gedaan omdat R en V parallel de radiator slecht laat functioneren ( weinig warmte afgifte met mijn jaga... kort pijpje en geen waterinhoud en lage flow).
"CV waterzijdig" gaat eigenlijk niet met 2 totaal verschillende afgifte bronnen.Een van de twee gaat slecht functioneren.
Ik denk dat de Ta de belangrijkste functie is om vermogen tussen radiators en vloer te regelen .
ps moet vloer hoofd verwarming zijn of een toegevoegde waarde ( geen koude vloer).
Onder ramen nog een radiator? er komt behoorlijk wat koude lucht van af.
Mijn tijd blokken houden rekening met de gem temp van de laatste 5 uur .Als het kouder is ,gaat hij een uur eerder aan dan normaal zodat de gewenste temperatuur bij bv "opstaan" bereikt kan worden.
[ Voor 5% gewijzigd door X21r op 02-02-2022 23:43 ]
Ook zonder Kamstrup kan je, bij een zover al op (Z)LTV draaiende, normale cv-installatie de maximale flow met de bestaande cv-circulatiepomp op de hier geschetste manier (heel grof) inschatten.PentaClover schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:29:
[...]
[...]
Vanavond eens geprobeerd, met CV pomp op 100% gaat er 26 l/min door de leidingen en ik hoor er niets van, dus ik denk dat de pomp van de ketel de limiterende factor is.
[Afbeelding]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik heb beneden onder de meeste ramen een radiator zitten, de vloerverwarming ligt ongeveer 30 cm h.o.h. en ik denk vrij diep als ik naar de warmtebeeld camera plaatjes kijk, aangezien je daar de slangen heel breed (~15-20 cm) op terug ziet.X21r schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:37:
[...]
Ik denk dat de Ta de belangrijkste functie is om vermogen tussen radiators en vloer te regelen .
ps moet vloer hoofd verwarming zijn of een toegevoegde waarde ( geen koude vloer).
Onder ramen nog een radiator? er komt behoorlijk wat koude lucht van af.
De verhouding van de afgifte van de vloer tot de radiatoren hangt bij de lage Ta van WP's natuurlijk van de Ta af, maar gemiddeld is die bij mij beneden met de flows zoals bedacht ongeveer 2, dus de vloer geeft 2 maal zo veel warmte af als de radiatoren dus je zou kunnen stellen dat dat de hoofdverwarming is:
Tbuiten | Ta | Beneden: P Vloer/Rad | P Beneden/Boven |
17.0 | 22 | 1.14 | 1.6 |
15.39 | 23 | 1.86 | 2.13 |
13.77 | 24 | 2.1 | 2.31 |
12.16 | 25 | 2.19 | 2.37 |
10.55 | 26 | 2.22 | 2.38 |
8.94 | 27 | 2.21 | 2.38 |
7.32 | 28 | 2.19 | 2.36 |
5.71 | 29 | 2.16 | 2.33 |
4.1 | 30 | 2.13 | 2.31 |
2.48 | 31 | 2.1 | 2.28 |
0.87 | 32 | 2.06 | 2.26 |
-0.74 | 33 | 2.03 | 2.23 |
-2.35 | 34 | 2.0 | 2.21 |
-3.97 | 35 | 1.97 | 2.18 |
-5.58 | 36 | 1.94 | 2.16 |
-7.19 | 37 | 1.91 | 2.14 |
-8.81 | 38 | 1.89 | 2.12 |
-10.42 | 39 | 1.86 | 2.1 |
-12.03 | 40 | 1.84 | 2.08 |
-13.65 | 41 | 1.82 | 2.06 |
-15.26 | 42 | 1.79 | 2.04 |
-16.87 | 43 | 1.77 | 2.03 |
-18.48 | 44 | 1.75 | 2.01 |
-20.1 | 45 | 1.73 | 2.0 |
Note: Dit is dus als de radiatoren in serie staan met de vloer, parallel zijn de verhoudingen anders omdat de vloer dan een hogere Ta krijgt en ondanks de lagere flow meer afgifte heeft.
Ja, ik had hem al geziendunklefaser schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 00:01:
[...]
Ook zonder Kamstrup kan je, bij een zover al op (Z)LTV draaiende, normale cv-installatie de maximale flow met de bestaande cv-circulatiepomp op de hier geschetste manier (heel grof) inschatten.
[ Voor 3% gewijzigd door PentaClover op 03-02-2022 09:34 . Reden: Note toegevoegd. ]
Kan het toevallig zijn dat deze misschien stiekem op 15cm ligt en je alleen de aanvoer kan zien?PentaClover schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:28:
[...]
Ik heb beneden onder de meeste ramen een radiator zitten, de vloerverwarming ligt ongeveer 30 cm h.o.h. en ik denk vrij diep als ik naar de warmtebeeld camera plaatjes kijk, aangezien je daar de slangen heel breed (~15-20 cm) op terug ziet.
30cm h.o.h. heb ik nog niet eerder gehoord, zelfs niet bij de jaren 80 vloerverwarming bij mijn buren (20cm h.o.h. als bijverwarming met thyleenslang zoals toen vaker voor kwam).
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Het enige wat ik kan vinden is 2 jaar wettelijke garantie op electrische apparaten https://www.warmtepomp-in...n%20op%20een%20warmtepomp.
[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 03-02-2022 13:55 ]
Het gaat hier om een consumentenaankoop, systeem is door mijzelf rechtstreeks aangeschaft bij de importeur van dat merk - ze hadden toen in ieder geval geen verkoop via andere partijen - en door hun (via een installateur) geinstalleerd
een importeur is juridisch gezien gewoon een winkel/verkooppunt. dus als je een bon hebt van hun en niet van die specifieke installateur die langs is gekomen moet je bij hun aanbellen. een importeur is niet de fabriek.Stefke schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:16:
Wat is het verschil?
Het gaat hier om een consumentenaankoop, systeem is door mijzelf rechtstreeks aangeschaft bij de importeur van dat merk - ze hadden toen in ieder geval geen verkoop via andere partijen - en door hun (via een installateur) geinstalleerd
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
een factuur van een kapotgelopen ventilator van de WTW terwijl het apparaat pas 1,5jr in gebruik is.
[ Voor 70% gewijzigd door Stefke op 03-02-2022 14:23 ]
als er dan een garantiekwestie onstaat moet je bij hem/haar aanbellen. anders heb je gewoon pech omdat het merk dan officeel niet meer bestaat in het land als die importeur gestopt is. je kan naar de fabriek zelf toe gaan en lief vragen of ze alsnog je onderdelen willen sturen voor reparatie maar dan meot je alsnog zelf een installateur vinden om die te vervangen als je dat niet zelf kan.Stefke schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:20:
Ik heb een factuur van de importeur, van zowel het apparaat als de installatie
[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 03-02-2022 14:24 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
doorgaans is de fabrieksgarnatie een jaar of 5 op de meeste monobloks. splits zijn onderhevig aan fgassen omdat het geen hermetisch gesloten systeem is dus zonder fgassen certificaat zal altijd garnatie worden geweigerd ook al val je binnen de periode.Stefke schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:23:
Dat is dus de vraag, hoeveel garantie mag je verwachten op dergelijke apparatuur. Het is duidelijk gezien de factuur dat zij vinden dat het niet onder garantie valt.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 03-02-2022 14:25 ]
[ Voor 31% gewijzigd door Stefke op 03-02-2022 14:27 ]
Nee, ik heb nog eens door de foto's heen gekeken die ik heb, en je kan het slangen patroon gewoon blijven volgen terug naar de verdeler. Het ligt er overigens niet super strak in, dus de h.o.h. afstand is niet overal gelijk, maar op de meeste plekken is het ~30 cm, soms is het ~25 cm, soms is het ~30 cm en zoals op de volgende redelijk duidelijke foto te zien is soms ook ~35 cm h.o.h. (vloer tegel formaat = 50 cm x 50 cm, dus diagonaal is 70 cm):format5 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:48:
[...]
Kan het toevallig zijn dat deze misschien stiekem op 15cm ligt en je alleen de aanvoer kan zien?
30cm h.o.h. heb ik nog niet eerder gehoord, zelfs niet bij de jaren 80 vloerverwarming bij mijn buren (20cm h.o.h. als bijverwarming met thyleenslang zoals toen vaker voor kwam).
:strip_exif()/f/image/ffik3QFPv2lRhQLxcvZeOGVu.jpg?f=fotoalbum_medium)
In de hal bij de voordeur is het wat minder netjes gelegd, daar hebben ze maar wat gedaan en een paar meter slang in de vloer gefrot:
/f/image/ViPCEKSYs8yjboOVXV2z0deJ.png?f=fotoalbum_medium)
Ik vind het erg moeilijk om op de foto te zien wat er gedaan is. Ja de middelste lus is duidelijk, maar al snel is het bovenin de foto niet meer te volgen.PentaClover schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:49:
[...]
Nee, ik heb nog eens door de foto's heen gekeken die ik heb, en je kan het slangen patroon gewoon blijven volgen terug naar de verdeler. Het ligt er overigens niet super strak in, dus de h.o.h. afstand is niet overal gelijk, maar op de meeste plekken is het ~30 cm, soms is het ~25 cm, soms is het ~30 cm en zoals op de volgende redelijk duidelijke foto te zien is soms ook ~35 cm h.o.h. (vloer tegel formaat = 50 cm x 50 cm, dus diagonaal is 70 cm):
[Afbeelding]
In de hal bij de voordeur is het wat minder netjes gelegd, daar hebben ze maar wat gedaan en een paar meter slang in de vloer gefrot:
[Afbeelding]
Het plaatje van de hal is wel erg, uhm, apart

Neemt niet weg dat dit gesprek geen meerwaarde heeft voor jou vraag of dit topic

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Hij loopt rond als een slakkehuis totdat de lus bij de achtermuur komt en slaat dan linksaf richting de verdeler, om dat te zien heb je de andere foto's nodig, maar leek me inderdaad niet zo relevant om ze allemaal te gaan postenformat5 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:01:
[...]
Ik vind het erg moeilijk om op de foto te zien wat er gedaan is. Ja de middelste lus is duidelijk, maar al snel is het bovenin de foto niet meer te volgen.
Het plaatje van de hal is wel erg, uhm, apart![]()
Neemt niet weg dat dit gesprek geen meerwaarde heeft voor jou vraag of dit topic
Hahahaha dat lijkt er inderdaad van ver ingegooid te zijnPentaClover schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:49:
[Afbeelding]

Daar zijn ongetwijfeld de woorden "niemand zal het ooit zien/weten" gevallen.
Lekker de frees er in zetten en om de 10cm laten frezen en nieuwe vloer afwerking.PentaClover schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:13:
[...]
Hij loopt rond als een slakkehuis totdat de lus bij de achtermuur komt en slaat dan linksaf richting de verdeler, om dat te zien heb je de andere foto's nodig, maar leek me inderdaad niet zo relevant om ze allemaal te gaan posten
Door het aantal m2 vloer oppervlakte beneden, heb ik voldoende afgifte vermogen om het werkend te krijgen, dus er is niet echt een noodzaak voor en ~140 m2 leisteen vloer is wel een beetje zonde om doorheen te frezen als dat niet noodzakelijk is ...Adriaan71 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:40:
[...]
Lekker de frees er in zetten en om de 10cm laten frezen en nieuwe vloer afwerking.
(tenzij je de vloer spuuglelijk vind, dan is het een mooi excuus om er wat aan te doen, maar dat is hier niet het geval
Het is L/W warmtepomp. Nu ben ik op zich niet bang dat hij de temperatuur niet kan halen van 16 graden, maar meer of dat "voldoende" is om te koelen. Maar als ik andere zo zie is dat het misschien wel waard. Ik zal inderdaad wel even kijken of we met Daikin kunnen bellen, want het is nu niet helemaal duidelijk of het model nu wel of niet uit zich zelf kan koelen.koevlaas2 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:32:
[...]
Is het een grondgebonden warmtepomp (dus met bron in de grond) ? Die kan als het goed is passief koelen, maar bel anders eens met Daikin.
het is geen 2000 euro waard;)MrBuzzkill schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:27:
[...]
Het is L/W warmtepomp. Nu ben ik op zich niet bang dat hij de temperatuur niet kan halen van 16 graden, maar meer of dat "voldoende" is om te koelen. Maar als ik andere zo zie is dat het misschien wel waard. Ik zal inderdaad wel even kijken of we met Daikin kunnen bellen, want het is nu niet helemaal duidelijk of het model nu wel of niet uit zich zelf kan koelen.
Als het buiten 40 graden is ben je binnen blij met iedere graad minder.MrBuzzkill schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:27:
[...]
Het is L/W warmtepomp. Nu ben ik op zich niet bang dat hij de temperatuur niet kan halen van 16 graden, maar meer of dat "voldoende" is om te koelen. Maar als ik andere zo zie is dat het misschien wel waard. Ik zal inderdaad wel even kijken of we met Daikin kunnen bellen, want het is nu niet helemaal duidelijk of het model nu wel of niet uit zich zelf kan koelen.
Met vloerkoeling hou je het een beetje in de hand, maar zoals gezegd geen echte airco.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
In jouw specifieke geval een optie, maar bij een gezin met een gewone douche of bad zou ik toch voor een boiler gaan.vandermark schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:42:
[...]
Is dat verschil echt maar zo klein? Dan wordt het een doorstroomverwarmer...
Goedkoper, veel simpeler, geen onderhoud en geen ruimtegebruik, geen zorgen over (on)voldoende water.
Ik heb laatst bij een man alleen een clage cex u geïnstalleerd.
Ik volg het topic aan de zijlijn, en lees vooral uit technische interesse mee.
We hebben zelf in juni 2021 onze nieuwbouw Tweekapper opgeleverd gekregen, en uiteraard is de woning goed geïsolleerd met HR+++, een WTW Balansventilatie (Itho HRU350), WTW douchepijp, etc.
Daarnaast heel blij dat de bouwer gekozen heeft voor een warmtepomp met eigen bodemlus, bij ons 168m diep. Op zolder in de technische ruimte staat de Itho WPU55 I-5G, met daaraan een 200L en 150L tapwatervat. Onder het mom, ik wil geen te kort aan warmwater hebben met een regendouche, groot bad en twee jonge kinderen.
Tot nu toe werkt alles meer dan prima i.c.m. drie lagen LT-vloerverwarming.. De Spider thermostaat in de woonkamer doet weinig, want hij staat standaard op 21 graden. De slaapkamers kunnen we individueel regelen (AutoTemp), op zolder eveneens.
Wat ik echt wel interessant vind is het energieverbruik. Onlangs 21 zonnepanelen (7665 Wp) laten leggen, waarmee we aardig uit moeten kunnen komen naast het eigen verbruik (~ 4000 Kwh). Sindskort echter de HomeWizard P1 aan de meter hangen, en daarover gaat dan ook mijn vraag.
De warmtepomp vraagt ongeveer 1,5 uur zo'n 1000-1100 Watt in de nachtelijke uren. Warm tapwater gaat hij einde middag mee beginnen zodat we lekker warm water hebben rond douche/bad tijd van de kinderen (18.30-19.00 uur).
Is onderstaande een normaal patroon? Ik heb altijd het idee gehad dat de warmtepomp het meest efficient is als hij veel draait in plaats van aan/uit/aan/uit.
Dank alvast ;-)
/f/image/QuOrTaJ54CS6gpNWZbdgd8h9.png?f=fotoalbum_large)
Je zit in het verkeerde topic. Dit gaat over L/W warmtepompen. Jij hebt een W/W warmtepomp. Maar wel vast een tip: laat een kWh-meter meter in je meterkast monteren waarmee je alleen het energieverbruik van je warmtepomp kunt meten. Anders is een fatsoenlijke analyse onmogelijk.adinsx schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:40:
Goedenavond allen,
Ik volg het topic aan de zijlijn, en lees vooral uit technische interesse mee.
We hebben zelf in juni 2021 onze nieuwbouw Tweekapper opgeleverd gekregen, en uiteraard is de woning goed geïsolleerd met HR+++, een WTW Balansventilatie (Itho HRU350), WTW douchepijp, etc.
Daarnaast heel blij dat de bouwer gekozen heeft voor een warmtepomp met eigen bodemlus, bij ons 168m diep. Op zolder in de technische ruimte staat de Itho WPU55 I-5G, met daaraan een 200L en 150L tapwatervat. Onder het mom, ik wil geen te kort aan warmwater hebben met een regendouche, groot bad en twee jonge kinderen.
Tot nu toe werkt alles meer dan prima i.c.m. drie lagen LT-vloerverwarming.. De Spider thermostaat in de woonkamer doet weinig, want hij staat standaard op 21 graden. De slaapkamers kunnen we individueel regelen (AutoTemp), op zolder eveneens.
Wat ik echt wel interessant vind is het energieverbruik. Onlangs 21 zonnepanelen (7665 Wp) laten leggen, waarmee we aardig uit moeten kunnen komen naast het eigen verbruik (~ 4000 Kwh). Sindskort echter de HomeWizard P1 aan de meter hangen, en daarover gaat dan ook mijn vraag.
De warmtepomp vraagt ongeveer 1,5 uur zo'n 1000-1100 Watt in de nachtelijke uren. Warm tapwater gaat hij einde middag mee beginnen zodat we lekker warm water hebben rond douche/bad tijd van de kinderen (18.30-19.00 uur).
Is onderstaande een normaal patroon? Ik heb altijd het idee gehad dat de warmtepomp het meest efficient is als hij veel draait in plaats van aan/uit/aan/uit.
Dank alvast ;-)
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een alpha innotec lwdv niet, die duwd de lucht naar binnen vanaf de ventilator.timovd schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:13:
@Joris 407 Voor zover ik weet blazen alle huis-tuin-en-keuken WP-en aan de voorkant (van de ventilator) de lucht uit. Rechts (achter de kap) zit de compressor; die maakt het meeste lawaai.
2 jaar op de wp zelf en 5 jaar op de compressor.flippy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:25:
[...]
doorgaans is de fabrieksgarnatie een jaar of 5 op de meeste monobloks. splits zijn onderhevig aan fgassen omdat het geen hermetisch gesloten systeem is dus zonder fgassen certificaat zal altijd garnatie worden geweigerd ook al val je binnen de periode.
Oh sjit, ik zie het ja. Hmm, ik ga het goede topic opzoeken.Andrehj schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:48:
[...]
Je zit in het verkeerde topic. Dit gaat over L/W warmtepompen. Jij hebt een W/W warmtepomp. Maar wel vast een tip: laat een kWh-meter meter in je meterkast monteren waarmee je alleen het energieverbruik van je warmtepomp kunt meten. Anders is een fatsoenlijke analyse onmogelijk.
Er zit afbouw een mini Kwh-meter in, maar dat ding (Carlo Gavazzi EM340) kan ik weinig mee. We snappen elkaar niet zeg maar...
Dank, en succes hier L/W-verwarmers
idd naar WW topic.
overigens staat er in de handleiding (zie hieronder) dat het vermogen "vast"is. Dus aan/uit, niet modulerend. Ander ding: kijk eens goed naar je instellingen, want zo te zien wordt je electrisch element vaak gebruikt....
https://ithodaalderop.com...e%20WPU-I%205G%20(nl).pdf
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De 9 kw zit in dezelfde behuizing als de 5 en 7, voordeel van de 9 tcap is dat deze een veel grotere condensor/verdamper heeft.MikeyMan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:50:
[...]
Zelfde minimumvermogen, hoger topvermogen, amper meerprijs.
Overigens is deze unit bij groene energiewinkel niet veel duurder dan bij RJTec
https://www.groene-energi...smartcloud-interface.html
Ook hier op aanvraag.
Zie overigens bij RJTec de optie 'MAG Stillegen'. Wat is dat voor iets?
edit:
[...]
[...]
Met of zonder intern expansievat begrijp ik? Wat zou daar het voordeel van zijn
Gemiddeld genomen is de cop van de gewone 9 wel lager door dit fysieke feit.
het is niet zozeer het formaat van de condensor (op nederlandse temperaturenkoevlaas2 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:12:
[...]
De 9 kw zit in dezelfde behuizing als de 5 en 7, voordeel van de 9 tcap is dat deze een veel grotere condensor/verdamper heeft.
Gemiddeld genomen is de cop van de gewone 9 wel lager door dit fysieke feit.

het zou wel grappig zijn om een tcap mono op 5kw te kunnen begrenzen en de fans 20~30% boven normaal bedrijf. de cop's vliegen je dan ook ineens om de oren...
als ik klaar ben met verbouwen en wat vrije tijd heb ga ik ook nog wel beetje pielen met de fan controls van mijn 5H. ik heb toch geen buren aan die kant.
[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 03-02-2022 21:19 ]
Dat kan toch met de zwembadprint cz-ns4p, daarmee kan je met 0 - 10v het vermogen regelen.flippy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:15:
[...]
het zou wel grappig zijn om een tcap mono op 5kw te kunnen begrenzen en de fans 20~30% boven normaal bedrijf. de cop's vliegen je dan ook ineens om de oren...
ik heb de extra print erin zitten en al eens geprobeerd. maar die pwm regeling is zoals het de japanse kabouters siert piratencode, meer een richtlijn dan een harde regel. en je hebt dan nog steeds geen controle over je fans. je wilt juist dat hij 5kw levert met de fans op 9kw zeg maar. je hebt totaal geen controle over je compressor en fans. dat word automagisch berekend door het kaboutertje en hij heeft dus schijt aan je 10% vraag, hij ramt eerst die compressor naar vol gas tot hij aan de vraaglijn voldoet, juist wat ik niet wil dat ie doet. als ik zeg 10% dan wil ik ook 10% compressorvermogen en dat doet hij dus niet.koevlaas2 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:22:
[...]
Dat kan toch met de zwembadprint cz-ns4p, daarmee kan je met 0 - 10v het vermogen regelen.
ik moet me er nog eens verder in verdiepen en kijken waar je ergens kan inhaken zodat je gewoon doet wat ik wil. (ik doel dus op een wat hardhandigere manier dan de heisamon die hem fopt) dan kan ik gewoon met een arduino of zo en wat 1 wire temperatuursensoren heel stabiel de temperatuur regelen zodat het echt op 0.1 graad strak op temperatuur blijft in huis.
[ Voor 51% gewijzigd door flippy op 03-02-2022 21:34 ]
Waarom zou je de fans op 100% willen en de compressor op 10%, teveel afkoeling/opwarming is natuurlijk ook niet goed. Zal vast om een reden draaien zoals de machine draait.flippy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:24:
[...]
ik heb de extra print erin zitten en al eens geprobeerd. maar die pwm regeling is zoals het de japanse kabouters siert piratencode, meer een richtlijn dan een harde regel. en je hebt dan nog steeds geen controle over je fans. je wilt juist dat hij 5kw levert met de fans op 9kw zeg maar. je hebt totaal geen controle over je compressor en fans. dat word automagisch berekend door het kaboutertje en hij heeft dus schijt aan je 10% vraag, hij ramt eerst die compressor naar vol gas tot hij aan de vraaglijn voldoet, juist wat ik niet wil dat ie doet. als ik zeg 10% dan wil ik ook 10% compressorvermogen en dat doet hij dus niet.
ik moet me er nog eens verder in verdiepen en kijken waar je ergens kan inhaken zodat je gewoon doet wat ik wil. (ik doel dus op een wat hardhandigere manier dan de heisamon die hem fopt) dan kan ik gewoon met een arduino of zo en wat 1 wire temperatuursensoren heel stabiel de temperatuur regelen zodat het echt op 0.1 graad strak op temperatuur blijft in huis.
hoofdreden is geluid. en afkoelen/opwarmen kan je niet teveel doen. immers kan je niet lager/hoger dan omgevingstemperatuur. en daar regelt die op. op de quiet modus offert hij dat op voor meer stilte. dan zie je ook vaak dat de gasinlaat van de compressor lager/hoger is dan omgevingstemperatuur. hoeveel hangt weer af van de last en de tabellen die de kabouter aanhoud.koevlaas2 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:39:
[...]
Waarom zou je de fans op 100% willen en de compressor op 10%, teveel afkoeling/opwarming is natuurlijk ook niet goed. Zal vast om een reden draaien zoals de machine draait.
ik zeg niet dat ik de fans op 100% wil hebben maar ik wil wel dat ie harder kan/gaat als je rond het vriespunt hangt. dan is meer lucht beter omdat je dan minder snel bevriest. die logica zit er nu net niet in. op geen enkele unit die ik tot zover heb gezien houd echt rekneing met die irritante dip tussen de -4 en +4. het heeft natuurlijk geen zin om harder te gaan zolang je je gas op omgevingstemperatuur kan krijgen. maar wat ik uitlees zit ie best vaak er wat naast dus laat die effcientie op de tafel liggen om de buren die ik niet heb tevreden te houden.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 03-02-2022 21:55 ]
Toevallig heb ik een boiler en een douche wtw, over de maand december heb ik 25 kwh (verrekend met het 25% groter debiet tov vorig jaar) bespaard. Extrapoleren over het hele jaar schat ik de besparing in op 180 kwh.Joris 407 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:45:
[...]
en @koevlaas2
Ok bedankt voor de link naar het dwtw topic, mooie resultaten!
Dus resumé:
Qua stroomkosten staan een warmtepompboiler versus een doorstroom verwarmer gecombineerd met een douche wtw dus ongeveer gelijk aan elkaar.
Is het dan nog efficiënter (wat betreft stroomverbruik) om de WP die de ruimteverwarming doet (en die dan toch al buiten staat) ook een sww boiler te laten opwarmen?
Omdat wij al een douche wtw hebben vraag ik me af of het voor ons nut heeft om een boiler voor sww te plaatsen (met de nadelen dat dit meer investering vraagt, meer ruimte inneemt en een 'eindige' hoeveelheid water betekent).
Die besparing is dan ten opzichte van het toepassen van een doorstroomverwarmer in combinatie met een douche wtw?koevlaas2 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:04:
[...]
Toevallig heb ik een boiler en een douche wtw, over de maand december heb ik 25 kwh (verrekend met het 25% groter debiet tov vorig jaar) bespaard. Extrapoleren over het hele jaar schat ik de besparing in op 180 kwh.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
- Panasonic
- Mitsubishi
- Vaillant
- LG
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Pana is koploper op mono wp's
Als je gaat voor een kleine all-electric split, dan zou ik eens kijken bij Mitsubishi. Is ook een speciaal topic voor, met een erg up-to-date startpost, waarin ook veel eigenaren van zo'n systeem staan:HarmoniousVibe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:21:
Het overzicht van tweakers en hun WP's in de openingspost lijken me niet meer helemaal up2date. Wat zijn tegenwoordig de "populaire" merken onder de tweakers? In mijn geval een kleine all-electric split. Ik ben er nog niet helemaal uit wat voor mij handig is, SWW gescheiden of een all-in-one.
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Kleine splits (van de laatste generatie) zijn de SUZ- modellen.
Je heb een hoop data geproduceerd leuk om te zien.
Je zou inderdaad in serie en parallel kunnen kijken wat bij jouw de beste oplossing is.
Mijn gedachte met je ontwerp met 3 weg kogel kranen .
- Tijdens omschakelen even geen flow? .Wp moet even uit staan anders kans op storings melding .
-Grote diameter duur ?
Misschien 2 enkele kogelkranen ip een 3 weg , zodat je ook bv een regelbare halve stand heb voor de vloer.
-
Als geluids(overlast) belangrijk voor je is, dan zijn Vaillant en Nibe de stillere merken. Zie ook startpagina van dit topic.HarmoniousVibe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:21:
Het overzicht van tweakers en hun WP's in de openingspost lijken me niet meer helemaal up2date. Wat zijn tegenwoordig de "populaire" merken onder de tweakers? In mijn geval een kleine all-electric split. Ik ben er nog niet helemaal uit wat voor mij handig is, SWW gescheiden of een all-in-one.
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Nee dit is met mijn Mitsubishi warmtepomp.Joris 407 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:09:
[...]
Die besparing is dan ten opzichte van het toepassen van een doorstroomverwarmer in combinatie met een douche wtw?
Ik ben weer bezig met de: -zet hem op 50 graden- test, maar dan op 40 graden😁. Vorig jaar ook al eens gedaan, maar dan een wat kortere periode, wel kouder dan nu en toen geslaagd.
Hoe zit het nou? Via climatebooster.nl of de danfoss app kun je het afgiftevermogen van je radiatoren berekenen. Als ik dat doe met als input 70 graden en later nog eens maar dan met een input van 40 graden dan komt er zo'n beetje een derde van het vermogen uit. Nu denk ik dat een eventuele warmtepomp een wat hoger debiet door de radiatoren zal duwen en dat de afgifte wat hoger zal zijn dan berekend wordt door deze calculators. Maar toch.
Volgens de @koevlaas2 methode, maar ook volgens de methode van warmtepomp-weetjes.nl zou ik een 5kW warmtepomp nodig hebben in mijn huis van 1974, goed nageisoleerd. Voor de zekerheid zou ik dan naar 6a 7kW neigen, zeker als het minimale vermogen voor deze warmtepompen gelijk is. Maar ik heb dus (voorlopig) alleen, weliswaar overgedimensioneerde, radiatoren.
Nu mijn vraag: Als ik de vermogens van de radiatoren (die altijd aan staan) optel die uit die calculators komen (met als input Ta = 40 graden, dan kom ik in totaal niet op die 5 tot 7kW.
Nu is het de afgelopen tijd niet echt koud, maar ervan uitgaande dat de '40 graden'-test (weer) slaagt: hoe komt die 5kW het huis in als de warmtepomp maximaal vermogen af geeft?
Ik heb het gevoel dat ik het nog niet helemaal snap.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Die 5 kW komt dus alleen maar het huis in bij een (veel) hogere watertemperatuur.Joris 407 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:14:
Ok, dankje, toevallig was ik net bezig met een nieuw vraagje.
Ik ben weer bezig met de: -zet hem op 50 graden- test, maar dan op 40 graden😁. Vorig jaar ook al eens gedaan, maar dan een wat kortere periode, wel kouder dan nu en toen geslaagd.
Hoe zit het nou? Via climatebooster.nl of de danfoss app kun je het afgiftevermogen van je radiatoren berekenen. Als ik dat doe met als input 70 graden en later nog eens maar dan met een input van 40 graden dan komt er zo'n beetje een derde van het vermogen uit. Nu denk ik dat een eventuele warmtepomp een wat hoger debiet door de radiatoren zal duwen en dat de afgifte wat hoger zal zijn dan berekend wordt door deze calculators. Maar toch.
Volgens de @koevlaas2 methode, maar ook volgens de methode van warmtepomp-weetjes.nl zou ik een 5kW warmtepomp nodig hebben in mijn huis van 1974, goed nageisoleerd. Voor de zekerheid zou ik dan naar 6a 7kW neigen, zeker als het minimale vermogen voor deze warmtepompen gelijk is. Maar ik heb dus (voorlopig) alleen, weliswaar overgedimensioneerde, radiatoren.
Nu mijn vraag: Als ik de vermogens van de radiatoren (die altijd aan staan) optel die uit die calculators komen (met als input Ta = 40 graden, dan kom ik in totaal niet op die 5 tot 7kW.
Nu is het de afgelopen tijd niet echt koud, maar ervan uitgaande dat de '40 graden'-test (weer) slaagt: hoe komt die 5kW het huis in als de warmtepomp maximaal vermogen af geeft?
Bij het kwakkewelweer van de afgelopen dagen zou je je huis zonder problemen met 30° water warm moeten kunnen houden.
Kortom: Je moet zorgen dat je afgifte hoger wordt.
zoals je zelf al impliceert: je hebt niet genoeg afgifte. dus je moet je systeem uitbreiden of opwaaarderen afhankelijk van de situatie en wensen. dus dat kan zijn fans plaatsen en/of T33 radiatoren/fancoils en eventueel grotere of langzaam het bevoegd gezag kneden in de richting van vloerverwarming en je radiatoren bij de oudijzerboer inleveren.Joris 407 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:14:
Ok, dankje, toevallig was ik net bezig met een nieuw vraagje.
en in de tussentijd als het nodig is (dus gebruik de stooklijn) heter stoken tot je afgifte beter is.
En, je leest het hier lang niet altijd, maar mogelijk moet je niet alleen grotere radiatoren plaatsen, maar ook de aanvoer en retourleidingen naar je radiatoren vergroten. Er moet namelijk een veel groter debiet door de radiatoren.flippy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:44:
[...]
zoals je zelf al impliceert: je hebt niet genoeg afgifte. dus je moet je systeem uitbreiden of opwaaarderen afhankelijk van de situatie en wensen. dus dat kan zijn fans plaatsen en/of T33 radiatoren/fancoils en eventueel grotere of langzaam het bevoegd gezag kneden in de richting van vloerverwarming en je radiatoren bij de oudijzerboer inleveren.
en in de tussentijd als het nodig is (dus gebruik de stooklijn) heter stoken tot je afgifte beter is.
Zwerius Kriegsman
Flippy, zeg jij eigenlijk 'in de tussentijd heter stoken' waarmee je bedoelt: zet toch een wp neer en dan met de wp heter stoken en lagere cop voor lief nemen zolang de vloerverwarming er nog niet is?
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 10:55
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
ja, zo doe ik het ook al een poos. ik heb momenteel paar radiatoren neergekwakt door het huis met 16mm vloerleiding eraan vanaf de nieuwe vloerverdelers (die heb ik al wel opgehangen) totdat ik klaar ben voor de vloer storten. in de tussentijd tokkelt de panasonic rond de 35 graden de hele dag door.Joris 407 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:21:
Flippy, zeg jij eigenlijk 'in de tussentijd heter stoken' waarmee je bedoelt: zet toch een wp neer en dan met de wp heter stoken en lagere cop voor lief nemen zolang de vloerverwarming er nog niet is?
het gaat niet om flow, het gaat om delta t tussen invoer en uitvoer. dat wil je maar 2~3 graden hebben. dan gebruik je de hele radiator. in mijn geval ros ik ~4L/min door elke radiator om dat te halen.
die gasketel moet gewoon zo rap mogelijk bij het grofvuil. voor die 3 tientjes vastrecht kan je een boel stroom kopen...
[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 04-02-2022 22:26 ]
Ja, gasketel is nu 12 jaar oud, verder prima ding nog, geen problemen mee, maar met de huidige verhoogde subsidie is het wp- virus weer aangewakkerd. Daarnaast de gasprijs-Poetin, Oekraine situatie..Proton_ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:23:
@Joris407 als het alternatief een gasketel is, dan wel
Wat verbruikte je aan gas voordat je een wp had? En welk type huis heb je / nageisoleerd?flippy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:23:
[...]
ja, zo doe ik het ook al een poos. ik heb momenteel paar radiatoren neergekwakt door het huis met 16mm vloerleiding eraan vanaf de nieuwe vloerverdelers (die heb ik al wel opgehangen) totdat ik klaar ben voor de vloer storten. in de tussentijd tokkelt de panasonic rond de 35 graden de hele dag door.
het gaat niet om flow, het gaat om delta t tussen invoer en uitvoer. dat wil je maar 2~3 graden hebben. dan gebruik je de hele radiator. in mijn geval ros ik ~4L/min door elke radiator om dat te halen.
die gasketel moet gewoon zo rap mogelijk bij het grofvuil. voor die 3 tientjes vastrecht kan je een boel stroom kopen...
Welke flow heeft de Panasonic totaal?
Ik ga nog eens met dT van 3 rekenen.
gasgebruik en al die dingen is nutteloos. ik heb 1 helft van het huis al voorzien van triple glas van 5+ cm dik en 25cm isolatie op de begane grond en het dak heeft ook al 20cm erbij gekregen.Joris 407 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:29:
[...]
Wat verbruikte je aan gas voordat je een wp had? En welk type huis heb je / nageisoleerd?
Welke flow heeft de Panasonic totaal?
Ik ga nog eens met dT van 3 rekenen.
ik heb de panasonic nu op een liter of 12 staan, dan krijgt ie geen foutmelding voor te weinig flow. er zitten ook maar een paar radiatoren aan. met 32~35 graden red ik het tot het vriespunt, dan moet ik rustig omhoog naar de 40 bij -5.
Dus of het een rijtjeshuis is of vrijstaand (het is vrijstaand) maakt niet uit in deze. Je moet alleen kijken naar je eigen situatie nu en wat je wilt dat het word. Als je eenmaal een pomp hebt zal je wel steeds makkelijker zien hoe je winst uitpakt als je iets veranderd door een paar fans te plaatsen bijvoorbeeld.
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 04-02-2022 23:06 ]
/f/image/Gt6Sqw0wxzfvNvoEmYIckpD5.png?f=fotoalbum_large)
Betekent dit nou dat de Panasonic 5kW J-serie 5kW blijft leveren tot -7graden?
volgens mij gaat ie door tot -15 op 5kW. maar COP is dan wel ruk natuurlijk.Joris 407 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:11:
Ik ben ff gaan rekenen met die dT van 3 graden en dan komt het al aardig in de buurt.
[Afbeelding]
Betekent dit nou dat de Panasonic 5kW J-serie 5kW blijft leveren tot -7graden?
kom je daaronder heb je nog altijd je noodverwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 04-02-2022 23:21 ]
Noodverwarming middels de back-up verwarmer a 3kW in de warmtepomp bedoel je?flippy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:21:
[...]
volgens mij gaat ie door tot -15 op 5kW. maar COP is dan wel ruk natuurlijk.
kom je daaronder heb je nog altijd je noodverwarming.
yup.Joris 407 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:24:
[...]
Noodverwarming middels de back-up verwarmer a 3kW in de warmtepomp bedoel je?
iets wat je CV trouwens niet heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 04-02-2022 23:25 ]
Hmm... Die zijn als backup nog wel netjes bij de verdeler te plaatsen.Adriaan71 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 08:56:
[...]
Is ook zo bij te plaatsen als het moet
https://www.econo.nl/cv-doorstroomverwarmers
Eigenlijk nog een nettere oplossing dan een centrale bijverwarming.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2022 09:39 ]
Ik zou daar geen cent in investeren. Nagenoeg alle warmtepompen hebben wel een 2 of 3 kW element ingebouwd.MikeyMan schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:23:
[...]
Hmm... Die zijn als backup nog wel netjes bij de verdeler te plaatsen
Daarmee kun je meeste woningen wel op een graad of 15 houden. Velen nog wel hoger.
En mocht je dat niet genoeg vinden, dan kun je beter een 2 kW ventilatorkacheltje van 10 euro bij de Blokker halen. Die is ook nog onafhankelijk van de circulatiepomp van je VVW, en hoe vaak gaat een WP nou stuk?
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 05-02-2022 09:45 ]
Ja ik heb nog twee airco's hangen. Vaak zal het IDD niet voorkomen. Maar 15 graden moet je natuurlijk ook niet willen.Andrehj schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:44:
[...]
Ik zou daar geen cent in investeren. Nagenoeg alle warmtepompen hebben wel een 2 of 3 kW element ingebouwd.
Daarmee kun je meeste woningen wel op een graad of 15 houden. Velen nog wel hoger.
En mocht je dat niet genoeg vinden, dan kun je beter een 2 kW ventilatorkacheltje van 10 euro bij de Blokker halen. Die is ook nog onafhankelijk van de circulatiepomp van je VVW, en hoe vaak gaat een WP nou stuk?
Vraag me wel af hoe handig dit voor je flow is.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2022 10:01 ]
De mantelbuis voor de leidingen naar de buitenunit; is 35cm diepte genoeg of moet deze dieper liggen?
Op 35cm diepte begint de klei namelijk 😁 Als ik daar niet doorheen hoef, dan is dat wel makkelijker…
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Dat had ik gedaan, in serie met de juiste flow verdeling over de radiatoren boven/beneden komt het beste uit, dan kan ik met de laagste temperatuur de boel warm houden.X21r schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:48:
@PentaClover
Je heb een hoop data geproduceerd leuk om te zien.
Je zou inderdaad in serie en parallel kunnen kijken wat bij jouw de beste oplossing is.
Mijn gedachte met je ontwerp met 3 weg kogel kranen .
- Tijdens omschakelen even geen flow? .Wp moet even uit staan anders kans op storings melding .
-Grote diameter duur ?
Misschien 2 enkele kogelkranen ip een 3 weg , zodat je ook bv een regelbare halve stand heb voor de vloer.
-
Het flexibel maken is alleen zodat we als we zouden besluiten het boven minder te verwarmen, we makkelijk om kunnen zonder verbouw acties, niet iets dat we continue zouden willen wijzigen, dus inderdaad iets dat je dan eenmalig doet als de WP uit is.
De 3 weg kranen met grote diameter zijn inderdaad niet goedkoop, het nadeel van het zelfde met T stukken en 2 gewone kogel kranen is dat ik dan meer ruimte nodig ga hebben voor alles.
Dat gaat wel een beetje krap worden denk ik, maar is inderdaad iets waar ik ook naar heb zitten kijken en waar ik nog eens in detail naar ga kijken als ik wat meer weet over de ruimte die ik straks over heb tussen de boiler, binnenunit en vloerverdeler.
Ik moet ook nog ergens een expansievat kwijt, een magneet filter, Kamstrup en de kast voor de stroom met aardlek type B, zekeringen en kWh meters neemt ook weer ruimte in:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oMJXAWgZkmP44QfBGdxdIK3x.png?f=user_large)
Ik heb mijn kogelkranen hier gekocht. Goedkoper kon ik niet vinden
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
In de handleiding van onze ketel zie ik onderstaande plaatje, maar ik snap hem niet: welke flow produceert dat ding nou in stand 1 en 2?
:strip_exif()/f/image/hF8A2dzLPwTVZPJtcTUyfV4z.jpg?f=fotoalbum_large)
dat weet je niet want je weet niet hoeveel weerstand je huidige systeem heeft.Joris 407 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:27:
In m'n verdere inventarisatie of een wp iets kan zijn voor ons systeem, zonder daar qua afgifte verder op korte termijn iets aan te veranderen (alleen overgedimensioneerde radiatoren) zou ik graag weten of we geen geruis in de leidingen gaan krijgen. Ik wil dus de flow van de wp willen vergelijken met de flow van onze huidige CV ketel.
In de handleiding van onze ketel zie ik onderstaande plaatje, maar ik snap hem niet: welke flow produceert dat ding nou in stand 1 en 2?
[Afbeelding]
als je 16mm leidingen naar je radiatoren hebt haal je doorgaans wel je flow zonder geluid. mocht dat wel gebeuren kan je eventueel gericht te werk gaan.
niet vergeten dat PW pompen VEUL sterker zijn en meer druk redden. dus als je cv volluit niet hoort zit je wel goed.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 05-02-2022 17:33 ]
Ik heb allemaal spul van Pipetec gekocht in duitsland. Geen gezeur met perstang en veel goedkoper dan uponor rtm.
Nog niks geen lekkerij gehad ergens.
Nukezone FTW
Gasverbruik was 2500m3 per jaar, nu in januari 35m3 gas verbruikt (SWW en een paar defrosts)
Locatie is qua onderhoud wel mega ongelukkig natuurlijk, maar ze hebben er op deze manier 0,0 last/ hinder van.

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 05-02-2022 19:13 ]
En ze hadden nergens beneden ruimteGrolsch schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:12:
Zoals eerder beloofd hier een aantal foto's van de Elga Ace 6KW die mijn ouders geïnstalleerd is.
Gasverbruik was 2500m3 per jaar, nu in januari 35m3 gas verbruikt (SWW en een paar defrosts)
Locatie is qua onderhoud wel mega ongelukkig natuurlijk, maar ze hebben er op deze manier 0,0 last/ hinder van.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan is volgens koevlaas methode 2500 x 8 / 1650 = 12kw nodig full electra. Dus een beta factor van 0,5 voor hybride voldoet dus wel degelijk met zo'n groot gasverbruik
Dan kom je op 6kw uit.
Daar werd ik laats voor uitgelachen dat dat niks uithaalde.

[ Voor 18% gewijzigd door Adriaan71 op 05-02-2022 19:25 ]
Nou was januari qua weer ook meer een herfst- dan een wintermaand. Als het een maand stevig vriest zal de besparing een stuk kleiner zijn.Adriaan71 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:21:
[...]
En ze hadden nergens beneden ruimte
Dan is volgens koevlaas methode 2500 x 8 / 1650 = 12kw nodig full electra. Dus een beta factor van 0,5 voor hybride voldoet dus wel degelijk met zo'n groot gasverbruik![]()
Dan kom je op 6kw uit.
Daar werd ik laats voor uitgelachen dat dat niks uithaalde.
Maar ik had die buitenunit toch ook ergens anders geplaatst.
Ben ik met je eens. Maar van alle stookdagen vriest het ook geen 60%.Andrehj schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:29:
[...]
Nou was januari qua weer ook meer een herfst- dan een wintermaand. Als het een maand stevig vriest zal de besparing een stuk kleiner zijn.
Maar ik had die buitenunit toch ook ergens anders geplaatst.
/f/image/faOWiFc3ezYxOGZsatEfM6DJ.png?f=fotoalbum_large)
En een hybride blijft ondersteuning gebruiken als het nodig is bij koud weer. Anders moet je geen hybride nemen.
[ Voor 25% gewijzigd door Adriaan71 op 05-02-2022 19:55 ]
Ze doen het beter dan wij 95 m3 met sww en koken, maar mijn verbruik was boven de 3000 pj.
Waarschijnlijk draait die cv ketel erg slecht.Adriaan71 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:21:
[...]
En ze hadden nergens beneden ruimte
Dan is volgens koevlaas methode formule 2500 x 8 / 1650 = 12kw nodig full electra. Dus een beta factor van 0,5 voor hybride voldoet dus wel degelijk met zo'n groot gasverbruik![]()
Dan kom je op 6kw uit.
Daar werd ik laatsT voor uitgelachen dat dat niks uithaalde.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zo lus ik er ook nog wel 10.koevlaas2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:27:
[...]
Waarschijnlijk draait die cv ketel erg slecht.
Misschien zit de stekker er wel niet in.
Ook al draait de ketel slecht.
De 6kw Elga doet het toch wat hij moet doen bij zo'n verbruik. En dat is toch een beta van 0,5 van de 12kw
Saluut !
[ Voor 21% gewijzigd door Adriaan71 op 05-02-2022 21:41 ]
Nog aardig wat werk.PentaClover schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:22:
[...]
Dat had ik gedaan, in serie met de juiste flow verdeling over de radiatoren boven/beneden komt het beste uit, dan kan ik met de laagste temperatuur de boel warm houden.
Het flexibel maken is alleen zodat we als we zouden besluiten het boven minder te verwarmen, we makkelijk om kunnen zonder verbouw acties, niet iets dat we continue zouden willen wijzigen, dus inderdaad iets dat je dan eenmalig doet als de WP uit is.
De 3 weg kranen met grote diameter zijn inderdaad niet goedkoop, het nadeel van het zelfde met T stukken en 2 gewone kogel kranen is dat ik dan meer ruimte nodig ga hebben voor alles.
Dat gaat wel een beetje krap worden denk ik, maar is inderdaad iets waar ik ook naar heb zitten kijken en waar ik nog eens in detail naar ga kijken als ik wat meer weet over de ruimte die ik straks over heb tussen de boiler, binnenunit en vloerverdeler.
Ik moet ook nog ergens een expansievat kwijt, een magneet filter, Kamstrup en de kast voor de stroom met aardlek type B, zekeringen en kWh meters neemt ook weer ruimte in:
[Afbeelding]
Ter info een 3weg kogelkraan heeft een korte haakse hoek intern (geeft weerstand).
De schroef aansluiting en de opening diameter zijn niet een vast gegeven. Sommige goedkopere kogel kranen hebben een behoorlijk kleinere door stroom opening.
Onderstaande zijn normaal.
3/4" met L-boring DN20 die van @Pietje555
"1" met L-boring DN25
Dit topic is gesloten.