wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Maar ik mag hem wel op 2 groepen op dezelfde fase aansluiten? Of liever verdelen over 2 fases?flippy schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:36:
[...]
nee.
kookgroepen moet je omzetten naar 3 fase als je de mogelijkheid hebt. kookgroepen hebben geen plaats in een meterkast in 2022.
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Nee serieus, hang jij 6kW op in een huis van 2500m3 ? Zou ik hybride al niet doen.Adriaan71 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:35:
[...]
Zo lus ik er ook nog wel 10.
Misschien zit de stekker er wel niet in.
Saluut !
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
ligt aan je verdeling van de rest van je huis. het kan rustig aan 1 fase natuulijk mits je niet andere zware gebruikers eraan heb hangen die tegelijk aan zouden gaan met de backup heater.klump4u schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:41:
[...]
Maar ik mag hem wel op 2 groepen op dezelfde fase aansluiten? Of liever verdelen over 2 fases?
gewoon 2x 16A automaatjes dus.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 05-02-2022 21:44 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Je ziet toch dat het werkt bij Grolsch zijn ouders. Of hebben die een speciale woning.koevlaas2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:42:
[...]
Nee serieus, hang jij 6kW op in een huis van 2500m3 ? Zou ik hybride al niet doen.
En wat hij niet trekt springt ketel bij. Dat is hybride!
Maar zo en zo al goeie besparingen op je gasrekening. Ieder klant zijn wens.
De warmtepomp op een groep en de back-up heater op een andere groep bedoel je?klump4u schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:41:
[...]
Maar ik mag hem wel op 2 groepen op dezelfde fase aansluiten? Of liever verdelen over 2 fases?
Ja dat mag.
Ik zou hem niet op een kookgroep zetten, of althans het bruggetje verwijderen.
Als je watertemperatuur van je retour boven de 28 graden zit, hoef je de heater niet aan te sluiten voor de defrosts. Hij gebruikt die alleen als het water kouder is.
Sommige mensen hebben de heater afgetakt van de voeding van de WP. Ik zou dat zelf niet doen.
De heater trekt 3100 Watt en de warmtepomp zelf ook nog 1200 Watt. Het is maar kort waardoor hij er thermisch nog niet uit gaat, maar het is meer dan de maximale 3800 Watt.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
compressor kan rustig 2+kW doen als het vriest.martijn v o schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:57:
[...]
De warmtepomp op een groep en de back-up heater op een andere groep bedoel je?
Ja dat mag.
Als je watertemperatuur van je retour boven de 28 graden zit, hoef je de heater niet aan te sluiten voor de defrosts. Hij gebruikt die alleen als het water kouder is.
Sommige mensen hebben de heater afgetakt van de voeding van de WP. Ik zou dat zelf niet doen.
De heater trekt 3100 Watt en de warmtepomp zelf ook nog 1200 Watt. Het is maar kort waardoor hij er thermisch nog niet uit gaat, maar het is meer dan de maximale 3800 Watt.
2200W is de officele max dacht ik.
[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 07-02-2022 12:29 ]
[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 07-02-2022 12:30 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Het idee ervan was dat als er iets fout is dat dan beide tegelijk afschakelen, ik had die dubbele Kookgroep nog leeg in mijn meterkast zitten. Vandaar de vraag.martijn v o schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:57:
[...]
De warmtepomp op een groep en de back-up heater op een andere groep bedoel je?
Ja dat mag.
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 07-02-2022 12:31 ]
[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 07-02-2022 12:31 ]
Ik denk (achteraf gezien) juist wel hun afgifte systeem is domweg niet geschikt voor WP only. Mijn moeder gaat elke dag in bad, dus sww via wp heeft ook een hele slechte tvt.koevlaas2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:42:
[...]
Nee serieus, hang jij 6kW op in een huis van 2500m3 ? Zou ik hybride al niet doen.
Ze besparen nu 2000m3 per jaar a 1,50 per m3 voor een investering van rond de 5K. Dat hebben ze binnen 4 jaar terug verdient
Meen me te herinneren dat @Dylantje2 zijn 5H op een slimme stekker had staan die maar 10A kon hebben en dat die er eens uitging?? Bij voorbaat excuus als ik me vergisā¦..flippy schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:01:
[...]
compressor kan rustig 2+kW doen als het vriest.
2200W is de officele max dacht ik.
De backupheater uiteraard dan wel op een andere groep.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
De eerste klap is natuurlijk een daalder waard en de laatste loodjes wegen het zwaarst.Grolsch schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:25:
[...]
Ik denk (achteraf gezien) juist wel hun afgifte systeem is domweg niet geschikt voor WP only. Mijn moeder gaat elke dag in bad, dus sww via wp heeft ook een hele slechte tvt.
Ze besparen nu 2000m3 per jaar a 1,50 per m3 voor een investering van rond de 5K. Dat hebben ze binnen 4 jaar terug verdient
Kortweg de 80 20 regel!koevlaas2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:31:
[...]
De eerste klap is natuurlijk een daalder waard en de laatste loodjes wegen het zwaarst.
Ja, als ik tot 2019/2020 gewacht had, had ik meer geweten en gelijk full WP gedaan, maar goed 5 jaar eerder naar "gasarm" is ook wat waard.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Die oude ELGA sterft binnenkort toch wel dan kan je alsnog full electricBarryH schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:04:
Prima toch, als dit wel haalbaar is dan is er al veel gas bespaard. Hier ook hybride (want in 2013 wilde geen enkele installateur een WP plaatsen bij radiatoren), met 80-200m3 gasverbruik over.
Ja, als ik tot 2019/2020 gewacht had, had ik meer geweten en gelijk full WP gedaan, maar goed 5 jaar eerder naar "gasarm" is ook wat waard.
Ik heb nog nergens statistiek gezien van de levensduur, dus ben benieuwd.
(@mkleinman is de enige overleden ELGA die ik ken, maar dat was alleen een printplaat die gereset moest worden, maar remeha had de servicedienst nog niet goed geinstrueerd)
[ Voor 27% gewijzigd door BarryH op 05-02-2022 23:33 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je bent een goede testcasus, nog ongeveer 6 jaar en technisch zit de levensduur er dan op.BarryH schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:31:
@koevlaas2 Ik weet al wat het dan wordt (9Kw WP, ME of Pana T-cap). Maar wie weet, houdt de ELGA het nog 10 jaar vol (met inzet van 3000-3500kWh per jaar).
Ik heb nog nergens statistiek gezien van de levensduur, dus ben benieuwd.
(@mkleinman is de enige overleden ELGA die ik ken, maar dat was alleen een printplaat die gereset moest worden, maar remeha had de servicedienst nog niet goed geinstrueerd)
Welk afgifte systeem hebben je ouders?Grolsch schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:25:
[...]
Ik denk (achteraf gezien) juist wel hun afgifte systeem is domweg niet geschikt voor WP only. Mijn moeder gaat elke dag in bad, dus sww via wp heeft ook een hele slechte tvt.
Denk je dat remeha die oude versie elga's nog maakt als er iets met een print is? Ik denk van niet en dat er al heel snel een nieuwe ACE wordt aanbevolen.
Koeltechnisch maakt het niet uit, daar kan je iedereen voor roepen die stek heeft.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Mag ik je daar ook eens op berichten?koevlaas2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:23:
[...]
Bestel 'm maar, ik kan hier geen spullen meer erbij hebben de warmtepompen staan hier zelfs in de woonkamer.
Je kan me whatsappen op 0623572874
Tuurlijk.
Oplossing:
Techneco bellen, die stuurt een ruilprintje. Printje verwisselen. Ruilprintje terugsturen. Techneco reset de ruilprint.
En die ligt dan weer klaar voor de volgende klant.
Ja maar techneco doet dit niet meer toch? Dus is mijn vraag of remeha dit dat wel over neemt of gewoon de kennis niet heeft aangezien de nieuwe remeha elga ace een geheel andere eigen ontwerp unit is met de naam elga.BarryH schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:53:
@Rol-Co Dit geval ging om een bekende storing van de ELGA met Carrier unit. De buitentemperatuur geeft altijd 10 graden aan.
Oplossing:
Techneco bellen, die stuurt een ruilprintje. Printje verwisselen. Ruilprintje terugsturen. Techneco reset de ruilprint.
En die ligt dan weer klaar voor de volgende klant.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
dat geld alleen voor autos.LacsapOV schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:21:
Als ik het goed heb zijn fabrikanten in Europa verplicht om tenminste 10 jaar vervangende onderdelen te leveren. Bij overname van een bedrijf vervalt de plicht niet.
Nee dat geldt ook voor apparatuur.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
ik zal het anders formuleren:
die regel word alleen nageleefd door autofabrikanten en er is niemand om met een stok te zwaaien als ze het niet doen. jij gaat niet een rechtzaak voeren tegen een bedrijf die meer geld heeft voor betere advocaten dan jij alleen maar voor een riempje in een printer. veel plezier om apple zo ver te krijgen om een nieuw scherm of accu in een iphone 2 te laten zetten of nog beter: het onderdeel te verkopen.
daarom heb je mensen zoals koevlaas en ik die capabel genoeg zijn om (vervangende) onderdelen te vinden voor je warmtepomp en die ook daadwerkelijk te vervangen zoals druksensoren, EXV's of zelfs compressors.
[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 06-02-2022 10:57 ]
https://www.europa-nu.nl/...0in%202021%20van%20kracht.
het geld nog steeds alleen voor hele specifieke apparaten en er is geen prijsbegrenzing en geld alleen voor nieuwe apparaten en er is dezelfde open gat in de regelgeving als er al was: subsystemen worden gezien als 1 geheel. dus je koopt niet alleen een kapotte motor in een wasmachine maar je moet ook de trommel erbij kopen. het word verkocht als 1 geheel. net als de printplaat, die word alleen verkocht inclusief de facade en kost evenveel als een hele nieuwe machine. en dan hebben ze voldaan aan de regels.martijn v o schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:57:
Je hoeft het niet anders te formuleren, je kunt ook gewoon toegeven dat je er naast zit. Men kan ook niet overal verstand van hebben toch?
https://www.europa-nu.nl/...0in%202021%20van%20kracht.
jij gaat niet 700 euro betalen voor een nieuwe printplaat op een 9 jaar oude machine waar je nu een nieuwe voor kan kopen die beter is voor 1000.
een recht hebben en het krijgen zoals jij denkt dat het werkt is 2 hele verschillende dingen. zelfs in mijn eigen bedrijfje kan ik niet eens voldoen aan de letter van de wet ook al zou ik onderhevig eraan zijn. over 10 jaar kan ik die exacte grondstoffen/onderdelen gewoon niet meer kopen als bedrijf zijnde en het zijn semi-bederfbare goederen dus je kan ze niet 10 jaar op de schap laten liggen.
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 06-02-2022 11:11 ]
en koos toen voor de upgrade
Dan kan het soms sneller zijn om de oude te laten repareren, vaak zijn het voeding delen op zo'n print die uitvallen, voor een electronica reparateur een simpele reparatie.LacsapOV schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:13:
Mijn Loria had na een week al een kapotte printplaat. Levertijd a 3 weken, gelukkig had de installateur nog een complete machine staan. Ben je mooi klaar mee als je midden in de winter 3 weken moet wachten. En als de Loria over tijdje helemaal niet meer wordt gemaakt dan wordt die 3 weken nog veel langer.
Beneden vloerverwarming, wel met een open verdeler met thermostaatkraan en pomp.
Ze hebben slechts 4 groepen dus waarschijnlijk ligt het 15 of 20cm H.o.h.
Deze vloerverwarming was bedoeld als basis, en de rest van de woning werd verwarmd door heteluchtverwarming.
Dit kunnen (konden
Dat zijn hele grote energieslurpende boxen met een warmtewisselaar erin waar dus heet water doorheen gestuurd werd.
Deze heteluchtverwarming is nu uitgeschakeld, en tot nu toe redt de Elga het alleen met de vloerverwarming. wel 24*7 verwarmen met een vrij hoge stooklijn.
Ze hebben zowel boven als beneden nog een airco waar ze eventueel mee kunnen bijverwarmen.
Bij ons is de levertijd van diverse Siemens apparaten ( plc / freq regelaars ) etc van 90 naar 265 dagen gegaan.Rol-Co schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:17:
[...]
Dan kan het soms sneller zijn om de oude te laten repareren, vaak zijn het voeding delen op zo'n print die uitvallen, voor een electronica reparateur een simpele reparatie.
Gaat helemaal nergens meer over ... š
Zo doen we het met de "oude" motoren ook. Heb een Bimota staan met een nogal bijzondere ECU, geen onderdeel meer te vinden voor een Bimota. Opsturen naar Carmo en die fixen het.Rol-Co schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:17:
[...]
Dan kan het soms sneller zijn om de oude te laten repareren, vaak zijn het voeding delen op zo'n print die uitvallen, voor een electronica reparateur een simpele reparatie.
Tijd voor een bedrijfspandje?? Dan ben je niet 24/7 met WP bezigkoevlaas2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:23:
[...]
![]()
Bestel 'm maar, ik kan hier geen spullen meer erbij hebben de warmtepompen staan hier zelfs in de woonkamer.
Je kan me whatsappen op 0623572874
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Wimhaw schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:20:
[...]
Tijd voor een bedrijfspandje?? Dan ben je niet 24/7 met WP bezig
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LviS01vuoUzrrSBFZT0XCwMI.jpg?f=user_large)
Vervangen door een warmtepomp en het schetst een heel beeld.
Dat is nu inderdaad, er is schaarste aan alles, of dat weer goed komt uiteindelijk.... dat zal wel.Ramon_1984 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:19:
[...]
Bij ons is de levertijd van diverse Siemens apparaten ( plc / freq regelaars ) etc van 90 naar 265 dagen gegaan.
Gaat helemaal nergens meer over ... š
Diegene met een grote voorraad en altijd op zijn vingers getikt werd vanwege de hoge kosten van liggend materieel is nu heerlijk zijn zakken aan het vullen moet je maar op rekenen.
Danfoss regelaar besteld en duurde ook een week of 6-7, normaal max 5 dagen. Wel iets om rekening mee te houden tegenwoordig, veel meer zelf in voorraad.
Containertje? Ik heb zelf een 40 voeter, daar kan wel wat in hoor.Wimhaw schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:20:
[...]
Tijd voor een bedrijfspandje?? Dan ben je niet 24/7 met WP bezig
Of niks meerLacsapOV schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:13:
Mijn Loria had na een week al een kapotte printplaat. Levertijd a 3 weken, gelukkig had de installateur nog een complete machine staan. Ben je mooi klaar mee als je midden in de winter 3 weken moet wachten. En als de Loria over tijdje helemaal niet meer wordt gemaakt dan wordt die 3 weken nog veel langer.
Denk niet dat zijn buren dat leuk vinden. Op straat zo'n ding voor het raam.Rol-Co schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:26:
[...]
Containertje? Ik heb zelf een 40 voeter, daar kan wel wat in hoor.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Hahaha, nee denk het ook niet, maar koetje ook niet, kan hij de bimmer niet meer kwijt.Wimhaw schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:29:
[...]
Denk niet dat zijn buren dat leuk vinden. Op straat zo'n ding voor het raam.
Ergens een plekje bij een boer huren natuurlijk.
Nou bijna, kan er een bed van maken en er bovenop liggen.LacsapOV schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:23:
[...]
[Afbeelding]
Vervangen door een warmtepomp en het schetst een heel beeld.
Ik heb 2 containers die ik huur, staan ook vol. Zijn geen 40 Ft overigens iets kleiner.Rol-Co schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:26:
[...]
Containertje? Ik heb zelf een 40 voeter, daar kan wel wat in hoor.
Tja, dan zijn mijn ideeƫn op behalve doorwerken.koevlaas2 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:38:
[...]
Ik heb 2 containers die ik huur, staan ook vol. Zijn geen 40 Ft overigens iets kleiner.
extra personeel aannemen.Rol-Co schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:47:
[...]
Tja, dan zijn mijn ideeƫn op behalve doorwerken.
mijn ELGA was per 26 jan. jl. 6 jaar in bedrijf en doet het nog steeds naar genoegen.
Nu zet ik ter ondersteuning, via domotica, een elektr. radiator in ipv de HrKetel.
De Hrketel wordt bij Ta-vraag van >47c ingezet.
Dat gaat alles werkt perfect, maar ik wil ook die Elektr. radiator zou weinig mogelijk inzetten.
Hoe is het vermogen van mijn ELGA op te voeren?
Mijn Toshiba buitenunit is volgens mij afgeknepen.
Ik zie op mn energiemonitor max 1070watt opgenomen vermogen.
Nu wil ik op een andere plek een tweede SWW boiler plaatsen.
De besturingsprint heeft twee ingangen voor temperatuursensoren; aan de boven en onderkant van de SWW boiler. Slechts degene voor de onderkant is in gebruikt.
De besturingsprint heeft maar ƩƩn uitgang voor de aansturing van een driewegklep.
Dus het lijkt erop dat ik moet gaan hobbyen en zelf een regeling moet maken. Zijn er tweakers die tegen hetzelfde 'probleem' zijn aangelopen? Of hebben mensen nog andere ideeƫn?
Ik zou beide vaten gewoon in serie zetten. Dus de spiralen aan elkaar en de WW uitgang van de eerste verbinden met de KW-ingang van de tweede. En dan alleen de sensor in de tweede (warmste) boiler gebruiken.MWDKing schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:25:
Ik heb een Remeha Mercuria TR11 met daarop een SWW boiler icm met 3-wegklep en een temperatuursonde.
Nu wil ik op een andere plek een tweede SWW boiler plaatsen.
at ik moet gaan hobbyen en zelf een regeling moet maken. Zijn er tweakers die tegen hetzelfde 'probleem' zijn aangelopen? Of hebben mensen nog andere ideeƫn?
Maar waarom vervang je het te kleine vat niet door een grotere? Dan scheelt plaats, geeft veel minder stilstandsverlies en je kunt ook een legionellacyclus goed uitvoeren, want ik zie even niet hoe je dat met twee boilers simultaan wilt gaan doen.
Bovendien kun je dan je oude vat weer verkopen, waardoor dit ook nog wel eens goedkoper zou kunnen zijn.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Idd want anders teveel geluid.BarryH schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:28:
@amarkest Heb je je cv circuit pomp op een zo hoog mogelijke stand staan?
Kan wel hoger. Geeft dat veel meer warmte afgifte?
Als je het vermogen zou opvoeren daalt de cop, kan je beter het verlies van het huis verminderen.amarkest schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:47:
@koevlaas2
mijn ELGA was per 26 jan. jl. 6 jaar in bedrijf en doet het nog steeds naar genoegen.
Nu zet ik ter ondersteuning, via domotica, een elektr. radiator in ipv de HrKetel.
Dat gaat alles werkt perfect, maar ik wil ook die Elektr. radiator zou weinig mogelijk inzetten.
Vvw zou ook nog kunnen. Warpsystems heeft mooie droogopbouw.koevlaas2 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:40:
[...]
Als je het vermogen zou opvoeren daalt de cop, kan je beter het verlies van het huis verminderen.
Ik zit voor boven te kijken naar Warp speetherm, kost wat maar dan hebben je opzich wel iets moois.amarkest schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:45:
[...]
Vvw zou ook nog kunnen. Warpsystems heeft mooie droogopbouw.
Heb je een WPboiler?amarkest schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:47:
@koevlaas2
Anders die erbij, met een spiraal erin... Kun je daar van uit wat warmte jatten in de koude dagen[ werkt bij een kennis.. ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ziet er mooi uit, is misschien nog wel eens wat voor de zolder van onze garage, als ik daar ooit iets anders mee wil doen dan opslag. Maar ik zie wel een probleempje: De slangen zitten direct onder de afwerking, waardoor er iets als laminaat op moet om te voorkomen dat stoelpoten (of naaldhakken) e.d. de slangen kapot drukken. En laminaat is nou net weer hartstikke isolerend. Ik zou er eigenlijk plak-PVC op willen doen, maar dat is denk ik niet sterk genoeg om direct op die slangen te leggen.koevlaas2 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:57:
Ik zit voor boven te kijken naar Warp speetherm, kost wat maar dan hebben je opzich wel iets moois.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 10:55
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Qua warmtegeleiding misschien wel, maar heeft dat genoeg mechanische sterkte? Kijk maar eens in dit filmpje. Bij de bochten zit alleen maar slangen en piepschuim. Durf jij daar met een dun laagje klikPVC een kastpoot op te zetten? Ik denk dat het niet voor niets is dat ze er in het filmpje laminaat op leggen:Proton_ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:17:
@Andrehj klikpvc is ook acceptabel hoor.
[Afbeelding]
Helaas geen ruimte in het stookhok op zolder.Dylantje2 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:00:
[...]
Heb je een WPboiler?
Anders die erbij, met een spiraal erin... Kun je daar van uit wat warmte jatten in de koude dagen[ werkt bij een kennis.. ]
Vvw zal veel schelenflippy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:07:
ik zou eerst kijken om die 47 graden weg te werken. dus afgifte verbeteren.
Ik heb het speetherm systeem op de slaapkamers (op een houten verdiepingvloer). Bevalt ons prima.koevlaas2 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:57:
[...]
Ik zit voor boven te kijken naar Warp speetherm, kost wat maar dan hebben je opzich wel iets moois.
Zie: https://geen-energiereken...toch-vloerverwarming.html
Zwerius Kriegsman
Hoeveel kasten met poten heb jij op zolder staan ? Je kan ook de gewone nemen en dan met egaline overgieten.Andrehj schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:25:
[...]
Qua warmtegeleiding misschien wel, maar heeft dat genoeg mechanische sterkte? Kijk maar eens in dit filmpje. Bij de bochten zit alleen maar slangen en piepschuim. Durf jij daar met een dun laagje klikPVC een kastpoot op te zetten? Ik denk dat het niet voor niets is dat ze er in het filmpje laminaat op leggen:
[YouTube: Productfilm SpeeTherm vloerverwarming WARP Systems]
Maar jij hebt er (netjes volgens voorschrift) wel laminaat op gelegd. Zou je het aandurven met PVC erop?Zwerius schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:51:
Ik heb het speetherm systeem op de slaapkamers (op een houten verdiepingvloer). Bevalt ons prima.
Zie: https://geen-energiereken...toch-vloerverwarming.html
En welke Ta draai je in deze ruimte?
Mooi stukje heb je hier overigens geschreven
https://geen-energiereken...ly.com/beginsituatie.html
Bij ons vroegen architect, bouwkundige en aannemer zich (in 2018/2019) ook af waarom ik zoveel aandacht wilde besteden aan isolatie, koudebrugonderbrekingen, drievoudig glas, WTW etc, maar inmiddels is ook bij hen het kwartje wel gevallen als ik uitleg hoe negatief onze energierekening is, hoe snel ik alles terugverdien en als bonus: hoe comfortabel de woning door al die maatregelen is geworden!
[ Voor 36% gewijzigd door Andrehj op 06-02-2022 18:31 ]
Hier Speetherm op de BG.Andrehj schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:07:
[...]
Ziet er mooi uit, is misschien nog wel eens wat voor de zolder van onze garage, als ik daar ooit iets anders mee wil doen dan opslag. Maar ik zie wel een probleempje: De slangen zitten direct onder de afwerking, waardoor er iets als laminaat op moet om te voorkomen dat stoelpoten (of naaldhakken) e.d. de slangen kapot drukken. En laminaat is nou net weer hartstikke isolerend. Ik zou er eigenlijk plak-PVC op willen doen, maar dat is denk ik niet sterk genoeg om direct op die slangen te leggen.
Jumpax basic erover en daar pvc op gelijmd.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Dat is nog niet zo gek, maar ook daarvan is de warmteweerstand best hoog. Je zou er bijna iets van staalplaten opleggen (bijvoorbeeld 1.5mm sendzimir plaat, tussen de buizen door vastgeschroefd met verzonken schroefjes op de ondervloer) en daar dan PVC op verlijmen.ron321 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:49:
Hier Speetherm op de BG.
Jumpax basic erover en daar pvc op gelijmd.
Dit ga ik tegen die tijd wel eens goed uitzoeken.
Bedankt voor je reactie.Andrehj schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:34:
[...]
Ik zou beide vaten gewoon in serie zetten. Dus de spiralen aan elkaar en de WW uitgang van de eerste verbinden met de KW-ingang van de tweede. En dan alleen de sensor in de tweede (warmste) boiler gebruiken.
Maar waarom vervang je het te kleine vat niet door een grotere? Dan scheelt plaats, geeft veel minder stilstandsverlies en je kunt ook een legionellacyclus goed uitvoeren, want ik zie even niet hoe je dat met twee boilers simultaan wilt gaan doen.
Bovendien kun je dan je oude vat weer verkopen, waardoor dit ook nog wel eens goedkoper zou kunnen zijn.
De nieuwe boiler (ca 100L) komt in de mini b&b die ik aan het bouwen ben. Die komt dichtbij de douche, zodat er snel warm water is. De bestaande boiler (200l) staat in het woonhuis op de 1ste naast de badkamer. Een warmtapwater leiding trekken vanuit het woonhuis is praktisch gezien heel lastig (lees: veel slopen
Dus daarom wil ik twee boilers op verschillende plekken. Het zijn ook twee gescheiden warm tapwater leidingen.
Legionella preventie is oplosbaar. Dat heb ik nu voor de bestaande boiler ook opgelost met een los elektrisch element icm sonoff relais met tasmota software. Op de wp staat het legionella programma uit. Dat leek me efficienter dan via de spiraal legionella preventie doen, aangezien mijn boilervat best een eindje van de warmtepomp staan.
Het zat in een pakket met heel veel ander installatiewerk (riolering, vloerverwarming, etc. dus ik kan het je niet zeggen). Maar beetje afhankelijk van de situatie is het voor 2 man een dag werk schat ik. En installateurs zijn redelijk duur nuBarryH schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:30:
@MWDKing brutale vraag: wat koste installatie hiervan? (dus de mercuria aansluiten op boiler en cv net)
Mooi voorbeeld van het verbruik over een dag:
:strip_exif()/f/image/grB6SIC4keGKhZlWbHlN4ADw.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf een uur of 6 in de ochtend gaat de SSW aan en dan kan hij ineens wel zwaarder draaien. Nog steeds met vreemde pieken en niet mooi constant.
Later op de dag, overdag, lijkt hij wel stabiel te gaan lopen. De buitenunit staat niet in de zon, aan de noordkant, dus het is niet dat hij ineens veel warmer wordt.
Bij een koude dag onder 0, blijft de woning ook niet meer warm. Dan zetten we de airco er bij aan (op verwarmen) en die krijgt de woning vervolgens makkelijk warm samen met de warmtepomp.
Zeker, dat is mijn alternatief. Maar voelt nogal krom (en milieuonvriendelijk) om een wpb te installeren terwijl mijn warmtepomp ernaast staat (die is in de garage geĆÆnstalleerd die ik nu ombouw naar b&b). Daarnaast maakt een wpb natuurlijk meer geluid.Andrehj schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:49:
Voor een b&b lijkt 100 liter wel wat weinig. De meeste gasten houden vast niet van een koude douche. Kun je daar niet beter een WP-boiler installeren? Zit zelfs nog subsidie op.
Maar ik zoek ook nog een tweede subsidiemaatregel voor mijn spouwmuurisolatie, dus dan is die wpb iig kwa kosten een nobrainer geworden.
100L wpb is iets van 180l bruikbaar. Dat is 30min douchen met een spaardouchekop. De b&b heeft een duurzaam tintje
[ Voor 14% gewijzigd door MWDKing op 06-02-2022 22:03 ]
Zie mijn eerdere post hier: zou mijn geluidsoverlast probleem oplossen en ziet er op een jaren '30 woning ook nog tof uit.
NB: ik ga ook mijn dakpannen vervangen dus lijkt me relatief simpel te integreren dan.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Mijn glazen bol is stuk. maar hoe staat je stooklijn?Giem schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:49:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Alfea Extensa (AI) 8? Deze is geinstalleerd in onze nieuwbouw woning maar we hebben het idee dat hij niet goed loopt. Hele korte runs (ook bij +3) van soms 30 min om vervolgens 30 min te gaan defrosten/uit, om vervolgens weer een run te maken. Verbruik komt nooit boven de 2,5kw stroom, volgens de specs zou hij veel meer moeten kunnen, heel soms lukt dat ook en dan loopt het verbuik op naar 3kw+
Mooi voorbeeld van het verbruik over een dag:
[Afbeelding]
Vanaf een uur of 6 in de ochtend gaat de SSW aan en dan kan hij ineens wel zwaarder draaien. Nog steeds met vreemde pieken en niet mooi constant.
Later op de dag, overdag, lijkt hij wel stabiel te gaan lopen. De buitenunit staat niet in de zon, aan de noordkant, dus het is niet dat hij ineens veel warmer wordt.
Bij een koude dag onder 0, blijft de woning ook niet meer warm. Dan zetten we de airco er bij aan (op verwarmen) en die krijgt de woning vervolgens makkelijk warm samen met de warmtepomp.
lijkt ingeregeld met een veel te hoge stooklijn.
2,5 kW is maximaal en dan heb je veel defrost met 5C buiten.
Dus lijkt met deze stooklijn te klein gekozen.
Ik heb daar een wp in bestelling staan, Panasonic monoblock. Verder nog geen ervaring mee.wheli schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:01:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het bedrijf DHPS en dat met name de Hydrocap en Hydrotop?
Zie mijn eerdere post hier: zou mijn geluidsoverlast probleem oplossen en ziet er op een jaren '30 woning ook nog tof uit.
NB: ik ga ook mijn dakpannen vervangen dus lijkt me relatief simpel te integreren dan.
Of te hoog idd, mijn WP draait maar op ca. 1200W maar dat dit teweinig zou zijn maak ik mij niet druk om.Dapdodo schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:18:
[...]
Mijn glazen bol is stuk. maar hoe staat je stooklijn?
Waar je vooral op moet letten is dat er een luchtdichte afdichtring zit tussen ventilatoropening en binnenzijde kast. Anders recirculeert de uitgeblazen koude lucht grotendeels in de kap en wordt daardoor ook weer aangezogen. Gevolg is een snel dalende gemeten buitentemperatuur, ijsafzetting en defrosts terwijl de werkelijke buitentemperatuur b.v. 12 graden is.wheli schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:01:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het bedrijf DHPS en dat met name de Hydrocap en Hydrotop?
Zie o.a deze posting inclusief quote van @robeeert en diverse postings na deze: https://gathering.tweaker...message/64884738#64884738
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Ik was ook benieuwd of hier gebruikers zijn met dezelfde WP en hetzelfde gedrag herkennen. Toen de eerste monteur hier langs kwam, wat de eerste reactie gelijk al, oh ja deze plaatsen we niet meer...Dapdodo schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:18:
[...]
Mijn glazen bol is stuk. maar hoe staat je stooklijn?

:strip_exif()/f/image/s56O9mCBuS7MrPh2OjGmd4CL.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de huidige stooklijn instelling.
Het verbruik maakt mij niet zo veel uit, maar hij zou moeten kunnen moduleren, maar ik zie alleen maar 100 vermogen. Als de temperatuur in huis goed was, dan zou ik ook niet klagen, maar beide gaat niet goed.koevlaas2 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:24:
[...]
Of te hoog idd, mijn WP draait maar op ca. 1200W maar dat dit teweinig zou zijn maak ik mij niet druk om.
Want ook op een warmere dag als hij het wel aan kan, dan lijkt hij vooral een paar keer vol gas te gaan lopen en daarna weer helemaal uit. Veel mooier zou zijn een mooie lange run op een lager vermogen.
[ Voor 23% gewijzigd door Giem op 07-02-2022 08:51 ]
Zou je wat meer informatie kunnen geven.Giem schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:46:
[...]
Ik was ook benieuwd of hier gebruikers zijn met dezelfde WP en hetzelfde gedrag herkennen. Toen de eerste monteur hier langs kwam, wat de eerste reactie gelijk al, oh ja deze plaatsen we niet meer...en zo zijn er nog meer geweest, verder dan even in het menu kijken komen ze niet.
[Afbeelding]
Dit is de huidige stooklijn instelling.
[...]
Het verbruik maakt mij niet zo veel uit, maar hij zou moeten kunnen moduleren, maar ik zie alleen maar 100 vermogen. Als de temperatuur in huis goed was, dan zou ik ook niet klagen, maar beide gaat niet goed.
Want ook op een warmere dag als hij het wel aan kan, dan lijkt hij vooral een paar keer vol gas te gaan lopen en daarna weer helemaal uit. Veel mooier zou zijn een mooie lange run op een lager vermogen.
Ik begrijp dat je een nieuwbouw woning hebt, en daardoor waarschijnlijk vloerverwarming in de gehele woning.
Je hebt 10% invloed van je thermostaat , zou je die eens op 0 kunnen zetten.
Als het dan te warm wordt kan je stooklijn omlaag zetten
Wat is je aanvoer / retour temperatuur over de vloerverwarming ?
[ Voor 5% gewijzigd door Ramon_1984 op 07-02-2022 09:21 ]
Het mooie aan al deze ervaringen opdoen en erover lezen bij anderen is dat ik nu al veel concreter weet wat ik allemaal anders ga doen in een volgend huis. Daar zal ik alleen vast niet uniek in zijn...
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
als je een bestaande dekvloer hebt kan je beste gewoon infrezen. dat is goedkoopste en levert beste resultaat op.CurlyMo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:48:
Voor de mensen met de SpeeTherm vloerverwarmingssystemen. Waar moet ik aan denken qua prijs per m2?
Het mooie aan al deze ervaringen opdoen en erover lezen bij anderen is dat ik nu al veel concreter weet wat ik allemaal anders ga doen in een volgend huis. Daar zal ik alleen vast niet uniek in zijn...
Dat heb ik niet, vandaar ook de vraagflippy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:18:
[...]
als je een bestaande dekvloer hebt kan je beste gewoon infrezen. dat is goedkoopste en levert beste resultaat op.
SpeeTherm vond ik wat prijzig worden en de dunne leidingen ook niet alles. Prijs bijna 60ā¬/m2CurlyMo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:48:
Voor de mensen met de SpeeTherm vloerverwarmingssystemen. Waar moet ik aan denken qua prijs per m2?
Uiteindelijk voor de bovenverdieping voor het systeem van magnum dryfloor gegaan, 44 ā¬/m.
Wat is je aanvoer / retour temperatuur en flow over de vloerverwarming ?
Aanvullend is de vraag wat je thermische verliesberekening is van je woning.
Daaruit zou je de thermische opbrengst moeten vergelijken met het elektrisch verbruik.
Voldoet dit aan specs fabrikant, draait je machine zoals verwacht.
Levert dit rare getallen op in COP, dan heb je mogelijk te weinig koudemiddel.
Is het wel volgens fab specs dan is mogelijk dit zo berekend met airco's
Zoals je zelf al zegt met de airco's samen lukt het wel. Iets andere benadering van hybride.
Check. De keuze is inderdaad niet alleen prijs gebaseerd, maar ook opbouwhoogte. Die is bij Magnum 1cm hoger zo ik even snel lees.lampy25 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:20:
[...]
SpeeTherm vond ik wat prijzig worden en de dunne leidingen ook niet alles. Prijs bijna 60ā¬/m2
Uiteindelijk voor de bovenverdieping voor het systeem van magnum dryfloor gegaan, 44 ā¬/m.
Voordeel is dat ik overal de houten vloer zwevend heb gelegd. Ik zie zo voor me dat ik in de toekomst nog wel eens vloerverwarming leg als het inderdaad zo makkelijk is.
[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 07-02-2022 10:24 ]
Klopt, behalve boven op de slaapkamers, dat doen we waar nodig met airco's. Dit is de tekening van de vloerverwarming:Ramon_1984 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:18:
[...]
Zou je wat meer informatie kunnen geven.
Ik begrijp dat je een nieuwbouw woning hebt, en daardoor waarschijnlijk vloerverwarming in de gehele woning.
Als het dan te warm wordt kan je stooklijn omlaag zetten
Wat is je aanvoer / retour temperatuur over de vloerverwarming ?
https://1drv.ms/b/s!AvG0_kC3OWRsidklJB1GAPX0otrVFA
Nu is de aan en afvoer 21 graden, maar hij is zojuist uit gegaan. Normaal is het een 24-26 graden aanvoer en 20-21 retour. Als het buiten kouder wordt, dan gaat de aanvoer wel omhoog naar 28 maar veel hoger komt hij nooit.
Ik zal de invloed van de thermostaat eens naar 0 zetten.
Probleem met dit aparaat is een beetje dat je niets kan uitlezen.. geen flow, geen COP. Dus misschien toch eens een extra meter plaatsen.Dapdodo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:22:
@Giem zoals @Ramon_1984
Wat is je aanvoer / retour temperatuur en flow over de vloerverwarming ?
Aanvullend is de vraag wat je thermische verliesberekening is van je woning.
Daaruit zou je de thermische opbrengst moeten vergelijken met het elektrisch verbruik.
Voldoet dit aan specs fabrikant, draait je machine zoals verwacht.
Levert dit rare getallen op in COP, dan heb je mogelijk te weinig koudemiddel.
Is het wel volgens fab specs dan is mogelijk dit zo berekend met airco's
Zoals je zelf al zegt met de airco's samen lukt het wel. Iets andere benadering van hybride.
[ Voor 32% gewijzigd door Giem op 07-02-2022 10:27 ]
het is wel aardig spul. je moet wel goed opletten dat je de ondervloer eerst 100% kraakvrij maakt met dekschroeven als er ergens beweging zit waar ook een naad in het EPS zit gaat het enorm piepen. dus het kan zijn dat je flink wat snijverliezen hebt met het EPS. als je het laat doen door een toko moet je ook zorgen dat je iets van geluid-garantie opneemt of zo. als de installateurs allemaal losse reststukjes gebruiken krijg je gepiep/kraak van het EPS.
wel rekneing mee houden dat de leidingen dunner zijn, dus de groepen klein houden. niet meer dan 60~80 meter.
persoonlijk vind ik het gewoon te duur voor wat het is.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 10:27 ]
Kan wel zijn, maar het klinkt niet alsof er gek veel alternatieven zijn.flippy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:27:
[...]
persoonlijk vind ik het gewoon te duur voor wat het is.
Als de retour altijd rond de 20-21 blijft, kan die veel te gemakkelijk al zijn vermogen kwijt.Giem schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:24:
[...]
Klopt, behalve boven op de slaapkamers, dat doen we waar nodig met airco's. Dit is de tekening van de vloerverwarming:
https://1drv.ms/b/s!AvG0_kC3OWRsidklJB1GAPX0otrVFA
Nu is de aan en afvoer 21 graden, maar hij is zojuist uit gegaan. Normaal is het een 24-26 graden aanvoer en 20-21 retour. Als het buiten kouder wordt, dan gaat de aanvoer wel omhoog naar 28 maar veel hoger komt hij nooit.
Ik zal de invloed van de thermostaat eens naar 0 zetten.
[...]
Probleem met dit aparaat is een beetje dat je niets kan uitlezen.. geen flow, geen COP. Dus misschien toch eens een extra meter plaatsen.
Overdag draait die volgens je grafiek maximaal, zonder defrost.
Als je 28 in en 21 uit dan is 8kW een flow van 1000l/h en je vloer is geschikt voor 1400l/u.
https://bloglocation.com/...tor-for-time-energy-power
Heb je flowmetertjes op je verdeler die je kan optellen?
Je vloer is op 8kW berekend, dus waar gaat die warmte naar toe?
DBS10/DBS14 of heatboard zijn denk ik goedkopere alternatieven. al heb ik de prijzen al een poos niet bekeken.CurlyMo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:36:
[...]
Kan wel zijn, maar het klinkt niet alsof er gek veel alternatieven zijn.
hoe dan ook: doe er grote platen HDF overheen van 3~4mm ongeacht je type vloerbedekking. die kosten iets van 6 euro de meter.
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 11:13 ]
In de menu opties staat het vinkje bij Legionella aan. Verder is er ingesteld dat hij 60c moet zijn voor een duur van 20 min. Hij mag er 3 uur over doen om de doel temperatuur te bereiken. Ik heb hem nu ingesteld op elke dag omdat ik wil zien dat hij het een keer doet,
Mijn buffervat heeft geen elektrisch spiraal (er is in iedergeval geen bedrading hiervoor) , dus ik zou verwachten dat hij dan de temperatuur op doel brengt via een normale SWW run die gewoon langer duurt.
Maar dit doet hij dus niet, hij toont op het tijdstip dat de run moet zijn wel het icoontje maar dat is het dan.
In de menu opties ben ik wel twee opties tegen gekomen over een dompel weerstand / booster functie, deze stonden aan maar dit werkt volgens mij alleen als er een elektrisch spiraal aanwezig is dus deze heb ik uitgezet.
Iemand tips / ideeƫn waar ik naar kan kijken? instellingen die mogelijk niet goed staan?
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Dit topic is gesloten.