WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Dat zou kunnen, ik heb geen idee. Zou wel naar mijn idee een gemiste kans zijn, lijkt mij dat de COP op 60c toch nog wel hoger is dan 1, dus altijd nog energie zuiniger dan een elektrisch element.format5 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:53:
@ronaldmathies Is het niet zo dat het element nodig is voor deze run? Bij de meeste merken is dat namelijk wel zo.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
doorgaans kan het systeem niet tegen die hogere temperaturen. je verbrand de olie of andere onderdelen worden dan te heet. daarom hebben de meeste merken ook speciale versies die hogere temperaturen kunnen halen. bij panasonic heet dat de HT versie en die kunnen dan ook niet koelen en hebben een lagere COP. die gebruiken andere onderdelen op specifieke plekken en andere oliesoorten bijvoorbeeld die zulke temperaturen kunnen hebben.ronaldmathies schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:11:
[...]
Dat zou kunnen, ik heb geen idee. Zou wel naar mijn idee een gemiste kans zijn, lijkt mij dat de COP op 60c toch nog wel hoger is dan 1, dus altijd nog energie zuiniger dan een elektrisch element.
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 12:21 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Je hebt een booster of spiraal nodig je WP komt niet veel hoger dan 50 graden.ronaldmathies schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:56:
Even een vraag over de legionella run op een Mitsubishi Ecodan. Ik merk dat hij bij mij deze niet doet ondanks dat het wel ingesteld is.
In de menu opties staat het vinkje bij Legionella aan. Verder is er ingesteld dat hij 60c moet zijn voor een duur van 20 min. Hij mag er 3 uur over doen om de doel temperatuur te bereiken. Ik heb hem nu ingesteld op elke dag omdat ik wil zien dat hij het een keer doet,
Mijn buffervat heeft geen elektrisch spiraal (er is in iedergeval geen bedrading hiervoor) , dus ik zou verwachten dat hij dan de temperatuur op doel brengt via een normale SWW run die gewoon langer duurt.
Maar dit doet hij dus niet, hij toont op het tijdstip dat de run moet zijn wel het icoontje maar dat is het dan.
In de menu opties ben ik wel twee opties tegen gekomen over een dompel weerstand / booster functie, deze stonden aan maar dit werkt volgens mij alleen als er een elektrisch spiraal aanwezig is dus deze heb ik uitgezet.
Iemand tips / ideeën waar ik naar kan kijken? instellingen die mogelijk niet goed staan?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Ah, met de uitleg van @flippy erbij begrijp ik hem. Nu heb ik even gekeken maar mijn WP-300 `8DeJong) heeft geen spiraal op positie D.icecreamfarmer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:19:
[...]
Je hebt een booster of spiraal nodig je WP komt niet veel hoger dan 50 graden.
http://djg.com.transurl.n...mtepomp-200-300-liter.pdf
Ik zie ook niet zo snel welk type / merk spiraal hier in kan, iemand een idee?
En dit spiraal wordt dan aangesloten in de binnen-unit van de warmtepomp? of zit deze op mijn hoofaansluiting en schakelt de WP alleen de spiraal?
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Onzin, de Ecodan haalt de 59 graden zonder het elektrische element, al kost het wat moeite in de winter. Ik liet de boiler eerst naar 59 graden brengen voordat het legionella programma startte, zodoende maximaal "winst".icecreamfarmer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:19:
[...]
Je hebt een booster of spiraal nodig je WP komt niet veel hoger dan 50 graden.
Tegenwoordig laat ik de boiler alleen naar 59 graden brengen op een moment dat er geen verbruik is, op die manier blijft de boiler warm genoeg om het meeste te doden.
[ Voor 19% gewijzigd door alberthakvoort op 07-02-2022 12:36 ]
:strip_exif()/f/image/PoNCun0JHeu9MoR5mNfVs1oG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Bo0bz op 07-02-2022 13:07 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Ja, ik herken je boiler, en inderdaad op die plek had dan een elektrisch element moeten zitten maar die zit er bij mij niet (daar zit nu een dop waar een element zou moeten kunnen).Bo0bz schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:06:
@ronaldmathies Voor de legionella run heb je een elektrisch element nodig die wordt geschakeld door de warmtepomp d.m.v. een relais. Niet iedere warmtepomp werkt op dezelfde manier als het gaat om een legionella run. Mijn Loria gaat met de warmtepomp tot +/- 55 graden en het elektrisch element verwarmd dan de laatste paar graden. Ik heb een Fujitsu branded sww (ook bekend als de DJG WPS 300 Solar). Hier zit een klein elementje in:
[Afbeelding]
Ik vraag mij alleen af of het zonder element ook zou moeten kunnen. En als het niet kan, welk type element moet ik dan hebben, dat kan ik ook niet op de djg.com website vinden.
Ik merk toch dat de booster aanslaat rond de 55 graden.alberthakvoort schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:32:
[...]
Onzin, de Ecodan haalt de 59 graden zonder het elektrische element, al kost het wat moeite in de winter. Ik liet de boiler eerst naar 59 graden brengen voordat het legionella programma startte, zodoende maximaal "winst".
Tegenwoordig laat ik de boiler alleen naar 59 graden brengen op een moment dat er geen verbruik is, op die manier blijft de boiler warm genoeg om het meeste te doden.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Je binnenunit heeft ook een elektrisch element. Als er geen dompelelement is, wordt die gebruikt (dit duurt erg lang, maar werkt wel). Maar als jij die hard hebt uitgezet (bijvoorbeeld door het relais los te halen, of in de meterkast de automaat uit te zetten) dan werkt je legionellarun niet.ronaldmathies schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:25:
Ja, ik herken je boiler, en inderdaad op die plek had dan een elektrisch element moeten zitten maar die zit er bij mij niet (daar zit nu een dop waar een element zou moeten kunnen).
Ik vraag mij alleen af of het zonder element ook zou moeten kunnen. En als het niet kan, welk type element moet ik dan hebben, dat kan ik ook niet op de djg.com website vinden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Even voor het volledige verhaal:
Ik heb de volgende apparatuur:
Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA
Legionella staat aan, en is geconfigureerd met 60c voor 20 minuten met een maximale verwarmingstijd van 3 uur, op dit moment staat hij ingesteld op dagelijks omdat ik wil zien dat het werkt. Ik heb geen elektrisch element in mijn boiler zitten (DJG WPS 300).
Alles lijkt correct te staan maar hij doet de legionella verhoging niet, mijn eerste vraag is, kan het zonder elektrisch element?
Tweede vraag is, zijn er bepaalde instellingen die goed moeten staan wil het werken? hetzij in de software, hetzij in dip switches op het moederbord.
Ik heb de handleiding erop nagekeken en het enige wat ik tegenkwam was de dompelweerstand / boost functie, die gebruikt volgens mij het elektrische element, die stonden aan dus die heb ik uitgezet. Maar verder kan ik geen instellingen vinden.
Ik heb de stooklijn aangepast, die staat nu op 31 graden i.p.v. de 37. Dit lijkt nu al een rustiger beeld te geven en ik zie ook voor het eerst dat de warmtepomp gaat modulerenDapdodo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:39:
[...]
Als de retour altijd rond de 20-21 blijft, kan die veel te gemakkelijk al zijn vermogen kwijt.
Overdag draait die volgens je grafiek maximaal, zonder defrost.
Als je 28 in en 21 uit dan is 8kW een flow van 1000l/h en je vloer is geschikt voor 1400l/u.
https://bloglocation.com/...tor-for-time-energy-power
Heb je flowmetertjes op je verdeler die je kan optellen?
Je vloer is op 8kW berekend, dus waar gaat die warmte naar toe?
:strip_exif()/f/image/WLlA2hvCamsHYPyr6ZcpmWKF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor de tips zover!
Ik heb niets aangepast op dit gebied, alleen die dompelweerstand in de instellingen uitgezet, ik dacht dat de handleiding aangaf dat hiervoor het dompelweerstand in je boiler moet hebben. Maar die wordt dus ook gebruikt voor de interne?Andrehj schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:38:
[...]
Je binnenunit heeft ook een elektrisch element. Als er geen dompelelement is, wordt die gebruikt (dit duurt erg lang, maar werkt wel). Maar als jij die hard hebt uitgezet (bijvoorbeeld door het relais los te halen, of in de meterkast de automaat uit te zetten) dan werkt je legionellarun niet.
En over welk relais hebben we het dan die door de interne gebruikt wordt? misschien is die gewoon niet aangesloten? ik heb ik de meterkast nog een lege automaat dus die zou ik daar dan voor kunnen gebruiken.
Heb je het interne element wel aangesloten? Dat is een aparte aansluiting namelijkronaldmathies schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:38:
Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA
Legionella staat aan, en is geconfigureerd met 60c voor 20 minuten met een maximale verwarmingstijd van 3 uur, op dit moment staat hij ingesteld op dagelijks omdat ik wil zien dat het werkt. Ik heb geen elektrisch element in mijn boiler zitten (DJG WPS 300).
Je kan op de binnenunit ook instellen of je 55 of 60 graden versie hebt.icecreamfarmer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:29:
[...]
Ik merk toch dat de booster aanslaat rond de 55 graden.
[ Voor 20% gewijzigd door alberthakvoort op 07-02-2022 13:49 ]
Mijn element wordt ik niet veel wijzer van als ik op de sticker kijk. Er staat Dirac Industries 750W 230V IP55. WP brengt SWW tot +/- 55 graden en element daarna in een klein uurtje naar 60 graden.ronaldmathies schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:25:
[...]
Ja, ik herken je boiler, en inderdaad op die plek had dan een elektrisch element moeten zitten maar die zit er bij mij niet (daar zit nu een dop waar een element zou moeten kunnen).
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Dat gaf @Andrehj ook aan. Ik ben even in de handleiding gaan duiken en ik kom het volgende tegen:alberthakvoort schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:48:
[...]
Heb je het interne element wel aangesloten? Dat is een aparte aansluiting namelijk
[...]
Je kan op de binnenunit ook instellen of je 55 of 60 graden versie hebt.
Op pagina 16 (NL) heeft men het over de ECB1 voor booster verwarming. Deze heeft bij mij (net even opgemaakt) alleen aan de onderkant een L(Ive) en N(neutraal) draad die naar de BHCP gaat, aan de bovenkant is niets aangesloten.
Dit houd dan neem ik aan in dat deze dus niet aangesloten is. Het is een 3-fase warmtepomp maar de ECB1 is een 1 fase aansluiting bij mij (ik zie tenminste geen L1,L2 en L3).
Nu staat er ook dat de booster op 2kW of een 6kW kan werken, ik zelf heb 3x25A dus max 16A, dus als ik er een B16 zekerings automaat ervoor heb zitten dan is dit voldoende? Verder moet ik dan alleen nog de aarde draad aan de kast vast maken (op een van die schroeven die in de ijzeren plat zitten) en dat is het dan?
En dan lijkt het mij handig (uit efficiëntie gezien) dat als de SWW run geweest is (via de normale route) ik dan meteen de legionella run erachteraan doe (eens in de twee weken) zodat ik zo min mogelijk gebruik maak van het interne booster element), die moet dan alleen nog de 51c (standaard SWW temperatuur) verhogen naar 60c.
Dank voor de hulp, ik was vergeten in oude delen van deze thread te zoeken.
Misschien concreter dan:
Naar aanleiding van jullie suggesties heb ik gekeken naar de Panasonic J 5kW, ook thuis mogen kijken bij @GZ53 , dank daarvoor
Onderstaand de foto's van mijn huis aan de achterkant. Ik dacht eerst de WP op het balkonnetje te zetten waar de keuken onder zit en de badkamer naast maar twijfel ivm geluidoverlast. Het is een oud huis, ik heb geen idee of er isolatie in het dak van de keuken zit, er ligt bitumen met wat tegeltjes op.
Muur tot hekje is 1100 mm. Boven de badkamer zit het stookhok waar de SWW boiler kan komen. Daar zit ook een grote onbenutte kruipruimte, vandaar mijn gedachten naar de HydroTop.
Of denken jullie dat het goed moet komen met trillen en afstand tot de buren? Iemand eenzelfde situatie?
![]() | ![]() |
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
1 neeronaldmathies schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:38:
Alles lijkt correct te staan maar hij doet de legionella verhoging niet, mijn eerste vraag is, kan het zonder elektrisch element?
Tweede vraag is, zijn er bepaalde instellingen die goed moeten staan wil het werken? hetzij in de software, hetzij in dip switches op het moederbord.
Ik heb de handleiding erop nagekeken en het enige wat ik tegenkwam was de dompelweerstand / boost functie, die gebruikt volgens mij het elektrische element,(2) die stonden aan dus die heb ik uitgezet. Maar verder kan ik geen instellingen vinden.
2Waarom heb je die dan uit gezet? die moeten AAN staan. Als je ze uit zet dan werkt het idd niet!
En zoals door anderen al gevraagd: heb jij het element wel aangesloten in de binnen unit? dat is een aparte aansluiting op de 230V die 2000W is.
Edit: Je moet de netspanning dus aansluiten op die ECB1 aan de bovenkant; als je de draden dan volgt naar beneden door de 2 relais, dan zie je dat onderin de 2 witte draden naar het verwarmingselement gaan.
Dat is dus een enkel fase element; dat je wp 3 fase is heeft hier niets mee te maken, want die gaat naar de buitenunit (en vandaar met enkelfase terug naar de binnen unit, om de electronica aan te sturen, dat heeft niets met het element te maken!)
[ Voor 20% gewijzigd door Naalroc op 07-02-2022 15:18 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Die had ik uitgezet omdat ik niet wist dat er in de unit ook een booster zat en dat deze opties daar ook voor zouden gelden, ik dacht dat deze alleen in het SWW vat zou kunnen zitten. Zo wordt het ook gesuggereerd in de documentatie (tekening toont een dompelweerstand in het vat). Maar die opties kan ik weer aanzetten.Naalroc schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:10:
[...]
1 nee
2Waarom heb je die dan uit gezet? die moeten AAN staan. Als je ze uit zet dan werkt het idd niet!
En zoals door anderen al gevraagd: heb jij het element wel aangesloten in de binnen unit? dat is een aparte aansluiting op de 230V die 2000W is.
En inderdaad, de binnenunit lijkt niet aangesloten te zijn:
Op pagina 16 (NL) heeft men het over de ECB1 voor booster verwarming. Deze heeft bij mij (net even opgemaakt) alleen aan de onderkant een L(Ive) en N(neutraal) draad die naar de BHCP gaat, aan de bovenkant is niets aangesloten.
Dit houd dan neem ik aan in dat deze dus niet aangesloten is. Het is een 3-fase warmtepomp maar de ECB1 is een 1 fase aansluiting bij mij (ik zie tenminste geen L1,L2 en L3).
Nu staat er ook dat de booster op 2kW of een 6kW kan werken, ik zelf heb 3x25A dus max 16A, dus als ik er een B16 zekerings automaat ervoor heb zitten dan is dit voldoende? Verder moet ik dan alleen nog de aarde draad aan de kast vast maken (op een van die schroeven die in de ijzeren plat zitten) en dat is het dan?
En rechts boven die ECB1 zitten 3 vrije massa schroeven op de montageplaat voor je aarde van de net aansluiting.
En die nieuwe net aansluiting voed je rechtstreeks uit je meterkast via een 16 A "B" automaat.
[ Voor 97% gewijzigd door Naalroc op 07-02-2022 15:27 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik heb het gezien, bedankt!Naalroc schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:19:
Zie mijn edit hierboven
En rechts boven die ECB1 zitten 3 vrije massa schroeven op de montageplaat voor je aarde van de net aansluiting.
En die nieuwe net aansluiting voed je rechtstreeks uit je meterkast via een 16 A "B" automaat.
Wel jammer dat net dit onderdeel dan niet meer achter mijn losse kWh meter zit voor de warmtepomp, alles zit hier dan achter behalve het booster element. Eens kijken of ik nog genoeg ruimte heb voor een losse kWh meter.
Is er nog een manier hoe je ervoor kan zorgen dat het grootste deel van het werk al verzet is door de WP voordat deze het element inschakelt? ik kan alleen bedenken door eerst de standaard SWW run te doen, dan is hij al op 51c (bovenin dan),en dan pas de legionella run. Maar nogsteeds is het onderin het vat een veel lagere temperatuur wat veel efficiënter verhoogd kan worden door de WP dan door het booster element. Ik vindt het zo zonde dat het booster element gebruikt wordt terwijl dit vaak niet nodig is (alleen bij erge kou naar mijn idee).
Het elektrische element blijft altijd COP=1, terwijl de WP toch altijd nog iets beter dan COP=1 doet (tenzij het erg koud is bij SWW temperatuur > 50).
Is dat 31 bij de huidige buitentemperatuur? Dan zou ik hem maar eens op 26 of 27 proberen.Giem schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:42:
[...]
Ik heb de stooklijn aangepast, die staat nu op 31 graden i.p.v. de 37. Dit lijkt nu al een rustiger beeld te geven en ik zie ook voor het eerst dat de warmtepomp gaat moduleren
[Afbeelding]
Dank voor de tips zover!
Dat doet ie bij mij alleen als je in de Elga Ace de instellingen daarvoor (CP210 en CP220) instelt op 15. Alleen dan wordt het voetpunt overgenomen van de thermostaat in de stooklijn. Maar om dat te gebruiken moet ik een grote stooklijn helling gebruiken en die past niet bij de warmtebehoefte. Deze stooklijn is dus veel te "grof" voor de warmtetransmissie in mijn woning.
Daarom wil ik een hoog voetpunt overdag met een iets lager voetpunt in de nacht met voor beide een vlakke stooklijn (helling lager dan 0,5).
Daarvoor wil ik dus CP070 en CP210 en CP220 gebruiken. CP210 op 35, CP220 op 30 (en een helling van 0,1 of 0,2) en CP070 wordt dan bijvoorbeeld 19. Door de KT in het klokprogramma 's nachts lager te zetten (met wat ruimte invloed) zakt de temp dan onder de 19 graden en moet dan in de nachtmodus komen.
Maar de nachtmodus werkt dus niet (CP070 naar 19 en een kamer temperatuur van 19 of lager verlaagt niet het voetpunt en dus ook niet de T aanvoer WP.)
Heeft iemand CP220 en CP070 op de Elga Ace wel werkend gekregen?
Ik zou even in het Mitsubishi topic kijken, daar staat een mogelijke oplossing beschreven.ronaldmathies schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:34:
[...]
Is er nog een manier hoe je ervoor kan zorgen dat het grootste deel van het werk al verzet is door de WP voordat deze het element inschakelt? ik kan alleen bedenken door eerst de standaard SWW run te doen, dan is hij al op 51c (bovenin dan),en dan pas de legionella run. Maar nogsteeds is het onderin het vat een veel lagere temperatuur wat veel efficiënter verhoogd kan worden door de WP dan door het booster element. Ik vindt het zo zonde dat het booster element gebruikt wordt terwijl dit vaak niet nodig is (alleen bij erge kou naar mijn idee).
Het elektrische element blijft altijd COP=1, terwijl de WP toch altijd nog iets beter dan COP=1 doet (tenzij het erg koud is bij SWW temperatuur > 50).
Over dat inschakelen bij zo'n hoog mogelijke temperatuur is al veel geschreven hier, maar ik heb daar nooit veel aandacht aan besteed, want bij mij is het element ook niet aangesloten, want ik doe niet aan legionella runs; mijn vat gaat elke week helemaal leeg, als ik mijn aquarium ververs (300 van de 800 liter) dus dat speelt niet voor mij.ronaldmathies schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:34:
[...]
Ik heb het gezien, bedankt!
Wel jammer dat net dit onderdeel dan niet meer achter mijn losse kWh meter zit voor de warmtepomp, alles zit hier dan achter behalve het booster element. Eens kijken of ik nog genoeg ruimte heb voor een losse kWh meter.
Bovendien, er is een nieuw topic sinds een dag of tien, specifiek voor de Mitsu's, kijk eens hier:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Wat het vat betreft: jij hebt inderdaad een hele rarre plek voor het element in je boiler; ik kan ook een element plaatsen in mijn boiler, maar dat komt dan helemaal onderin, en verwarmt dus het hele vat, tot de ingestelde waarde van de thermostaat die (meestal) in het element geïntegreerd is.
Wat de registratie van het gebruik van het element betreft, daarvoor zou ik dus een 1 module brede teller plaatsen, naast de B16 automaat; alleen moet je het verbruik dan wel handmatig bijhouden.
[ Voor 12% gewijzigd door Naalroc op 07-02-2022 16:06 ]
Wordt CP220 niet gebruikt tijdens de stille modus (activeren HP058, begintijd HP094, eindtijd HP095), die overigens ook het maximale vermogen afknijpt tot 50% ongeveer?edkok schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:50:
@Ramon_1984 Je noemde als oplossing voor de nachtmodus "Je kan de stooklijn aanpassen door de thermostaat hoger / lager te zetten.De stooklijn die je instelt gaat uit van een temperatuur van 20C, ga je die hoger / lager zetten verschuift je stooklijn ook mee."
Dat doet ie bij mij alleen als je in de Elga Ace de instellingen daarvoor (CP210 en CP220) instelt op 15. Alleen dan wordt het voetpunt overgenomen van de thermostaat in de stooklijn. Maar om dat te gebruiken moet ik een grote stooklijn helling gebruiken en die past niet bij de warmtebehoefte. Deze stooklijn is dus veel te "grof" voor de warmtetransmissie in mijn woning.
Daarom wil ik een hoog voetpunt overdag met een iets lager voetpunt in de nacht met voor beide een vlakke stooklijn (helling lager dan 0,5).
Daarvoor wil ik dus CP070 en CP210 en CP220 gebruiken. CP210 op 35, CP220 op 30 (en een helling van 0,1 of 0,2) en CP070 wordt dan bijvoorbeeld 19. Door de KT in het klokprogramma 's nachts lager te zetten (met wat ruimte invloed) zakt de temp dan onder de 19 graden en moet dan in de nachtmodus komen.
Maar de nachtmodus werkt dus niet (CP070 naar 19 en een kamer temperatuur van 19 of lager verlaagt niet het voetpunt en dus ook niet de T aanvoer WP.)
Het vervelende van de stille modus t.o.v de nachtmodus is dat de warmte vraag bij de stille modus niet verandert: dus gaat de CV ketel bijstoken als je pech hebt, en dat is niet de bedoeling.
De stille modus knijpt alleen de WP niet de CV. en werkt met tijden.
De nachtmodus moet een lager voetpunt in de nacht zetten en beperkt dus de gehele warmtevraag. En werkt met een referentietemperatuur (CP070).
Tenminste, zo zou het moeten werken volgens de handleiding.. nog niet bij mij

Hmm, als je het wel werkend krijgt ben ik zeer benieuwd, kan wellicht nog eens goed van pas komen. Welke parameter is de trigger om in nachtmodus te komen dan, lijkt me dat je toch ook wel ergens een tijdblok daarvoor moet kunnen instellen?edkok schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:23:
@RulazZ Dat heb ik geprobeerd maar helaas.
Het vervelende van de stille modus t.o.v de nachtmodus is dat de warmte vraag bij de stille modus niet verandert: dus gaat de CV ketel bijstoken als je pech hebt, en dat is niet de bedoeling.
De stille modus knijpt alleen de WP niet de CV. en werkt met tijden.
De nachtmodus moet een lager voetpunt in de nacht zetten en beperkt dus de gehele warmtevraag. En werkt met een referentietemperatuur (CP070).
Tenminste, zo zou het moeten werken volgens de handleiding.. nog niet bij mij
Overigens ging hier de CV ketel niet bijstoken de laatste keer dat ik stille modus gebruikte, ook al werd de insteltemperatuur niet bereikt. Ik heb tot nu toe alleen CV-ketel ondersteuning meegemaakt tijdens (of eigenlijk net na) defrosts, maar dat heb ik nu aan de CV-ketelzijde geblokkeerd middels een wachttijd van 3 min.
[ Voor 23% gewijzigd door RulazZ op 07-02-2022 16:35 ]
Bij -10, maar ik heb hem net nog een stapje lager gezet naar 28, kijken hoe hij daar op reageertKaDoos schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:49:
[...]
Is dat 31 bij de huidige buitentemperatuur? Dan zou ik hem maar eens op 26 of 27 proberen.
Het bijschakelen van de CV heb je toch zelf in de hand middels HP000? Zet je die op -5 graden of zo, moet het toch gek lopen wil die aangaan. Kan dan natuurlijk wel wat frisser in huis worden...edkok schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:23:
@RulazZ
Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8
Ik denk aan een Hybride Remeha Mercuria 8kw+HR terra ace 39CW5 (Staat nog niet in de monitoring of is het de Loria?)
Of Daikin intergas 8kW?
Plaats installatie : Bosch en Duin (Omgeving Zeist).
We zoeken een installateur met ervaring en 24/7 service die al enige ervaring heeft met dit soort combinaties en deze plaats als service gebied heeft.
Weet iemand een alternatieve 8kW hybride combinatie?
Kunt ook reageren via PM.
waarom zou je in vredesnaam voor hybride gaan in zijn geval? dat is gewoon pure kapitaalvernietiging. die CV is al helemaal van de zotte tenzij hij Gordon heet en 3 stortdouches tegelijk aan wilt hebben in zijn kasteel.Tomexergie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:25:
Mijn zwager is eindelijk ook aan een warmtepomp toe. Het moet een hybride worden van ongeveer 8 kW. Gebruikt 3300m3/jaar ( na veel besparende maatregelen; woning uit 1900). Er is ook een nieuwe CV ketel nodig. De aanvoertemperatuur bij 2C is ongeveer 40C.
Ik denk aan een Hybride Remeha Mercuria 8kw+HR terra ace 39CW5 (Staat nog niet in de monitoring of is het de Loria?)
Of Daikin intergas 8kW?
We zoeken een installateur met ervaring en 24/7 service die al enige ervaring heeft met dit soort combinaties en deze plaats als service gebied heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 18:28 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
ferroli lijkt me heel goedkoop (combi WP/Gasketel)Tomexergie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:25:
Mijn zwager is eindelijk ook aan een warmtepomp toe. Het moet een hybride worden van ongeveer 8 kW. Gebruikt 3300m3/jaar ( na veel besparende maatregelen; woning uit 1900). Er is ook een nieuwe CV ketel nodig. De aanvoertemperatuur bij 2C is ongeveer 40C.
Of Daikin intergas 8kW?
ecolibrium.nl (heeft mijn zonneboiler in 2011 geinstalleerd en mijn ELGA in 2014, ook goede service).
ipv hybride bivalent (dus parallel met beide eigen thermostaat. En dan een WP die ook onder nul zn vermogen houdt.
Wat dacht je van een 12kW T-CAP? want 40 graden bij 2 -> 60 graden bij -10 tot -15? En wellicht kan de Ta nog wat omlaag bij minder nachtverlaging.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
gezien met al vermogens heeft van zowel de pomp als de ketel moet daar een verklaring achter zitten. daar ben ik wel benieuwd naar. zonder dat kan je niet eens advies geven. iemand met jouw ervaring zou dat moeten weten.Pietje555 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:56:
Wow, wat een advies. Daar heeft hij wat aan.
wie weet is zijn zwager Gordon....
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 19:11 ]
Dus een CV achter de hand is dan wel fijn overdag onder dat punt. 's nachts alleen nodig bij nog wat meer kou.
Het klopt inderdaad dat je het voetpunt op 15C dient te zetten, en daardoor krijg je inderdaad een strooklijn die niet bij de warmte behoefte van de woning past.edkok schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:50:
@Ramon_1984 Je noemde als oplossing voor de nachtmodus "Je kan de stooklijn aanpassen door de thermostaat hoger / lager te zetten.De stooklijn die je instelt gaat uit van een temperatuur van 20C, ga je die hoger / lager zetten verschuift je stooklijn ook mee."
Ik loop hier ook tegen aan, en heb het inmiddels opgegeven.
In dit geval ben ik het helemaal met je eens. Je weet de achtergrond niet waarom een hybride misschien juist wel de beste oplossing is voor deze "klant". Om dan meteen te roepen dat hybride kapitaal vernietiging is lijkt mij geen goede aanpak.flippy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:10:
[...]
gezien met al vermogens heeft van zowel de pomp als de ketel moet daar een verklaring achter zitten. daar ben ik wel benieuwd naar. zonder dat kan je niet eens advies geven. iemand met jouw ervaring zou dat moeten weten.
wie weet is zijn zwager Gordon....
Ik begrijp dat jij voor full electric bent, maar er zijn zoveel redenen om dat niet te doen, ondanks dit soms wel de beste technische oplossing is. De klant beslist, niet de installateur.
Gezien het aantal CV ketels er ieder jaar geplaatst worden, zijn dit voor de komende 10 jaar allemaal potentionele klanten voor hybride
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
zo werkt het niet.Pietje555 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:49:
[...]
In dit geval ben ik het helemaal met je eens. Je weet de achtergrond niet waarom een hybride misschien juist wel de beste oplossing is voor deze "klant". Om dan meteen te roepen dat hybride kapitaal vernietiging is lijkt mij geen goede aanpak.
Ik begrijp dat jij voor full electric bent, maar er zijn zoveel redenen om dat niet te doen, ondanks dit soms wel de beste technische oplossing is. De klant beslist, niet de installateur.
Gezien het aantal CV ketels er ieder jaar geplaatst worden, zijn dit voor de komende 10 jaar allemaal potentionele klanten voor hybride
als je op maar 40 graden stookt (indicatie voor vloerverwarming met open verdelers) en alsnog 40kW aan CV nodig hebt bovenop een 8kW pomp zijn er 2 opties die kan bedenken: je hebt 3 stortdouches die je tegelijk moet voeden met heet water of het huis is meer dan 2000m2 en heeft geen isolatie en enkelglas. voor het eerste heb je geen hybride systeem nodig, dan gebruik je tanks of als die niet geplaatst kan worden pak je daar nog gas voor, maar gezien de CV toch vervangen moet worden is dar argument ook slecht te maken gezien de kostprijs van een SWW tank en 3 wegklep versus een 40kW brander. voor het tweede gebruik je bij zulke temperaturen gewoon 1 of meerdere monoblokken in cascade als je echt zoveel kW in het huis moet pompen om hem warm te krijgen/houden.
gezien de vrager juist vraagt naar een installateur en al weet wat men wilt trek ik mijn twijfels bij de motivatie om zon enorm scheve installatie te installeren. de combinatie is gewoon onlogisch vannuit een afgiftestandpunt en vermogensbalans.
er zijn vast wel redenen om het niet te doen, maar die redenen zijn ver en breed erg slecht onderbouwd en vrijwel altijd oorzaak of onbereidwilligheid om een ander probleem aan te pakken zoals een stapel radiators en leidingen die al hingen toen Driest van Agt aan de macht kwam.
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 21:27 ]
Als een IT-er een applicatie moet bouwen die precies voldoet aan de wensen van de klant, zou het vol staan met knoppen en onnodige handelingen, want "dat is handig" en "zo doen we het al jaren".
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Een HR ketel heeft 39kW vermogen niet voor bijstook CV , maar voor het DWW douche enz. De investerings verschil tussen voor een HR 28 of HR39 is klein.
Al met al lijkt mij een hybride oplossing voor zo'n oud huis de beste oplossing de komede 15 jaar. Je dekt uiteindelijk 80% van het aardgasverbruik. Om de overgebleven 20% ook te dekken moet je heeeel veel meer investeren.
De tapwatervoorziening op HR aardgas is gezien het verbruik van 200m3/jaar ook de beste oplossing.
Bovendien beweert Remeha dat de Tzerra H2 is voorbereid.
Er zijn maar weinig 8 kW hybrides op de markt. Samenwerking tussen WP en HR is complex dus we geven er de voorkeur aan om met beproefde systemen te werken en met installateurs die ervaring hebben. Als de installateur er niet uit komt dan wordt de leverancier/fabrikant er bij geroepen (Techneco is voor mijn Elga een keer langs geweest). Handig om een NL hybride te kopen.
[ Voor 96% gewijzigd door koevlaas2 op 09-02-2022 21:41 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
ik denk dat je verkeerd bezig bent in je denkwijzes.Tomexergie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:45:
Bedankt voor alle adviezen tot nu toe. De woning en CV vallen verder niet te verbeteren en dus is het piekvermogen dat nodig is bij -10C ongeveer 14 kW. Je hebt een zware WP met elektrische bijverwarming nodig, een behoorlijke investering (Ook nog eens 3 fase stroom)
Een HR ketel heeft 39kW vermogen niet voor bijstook CV , maar voor het DWW douche enz. De investerings verschil tussen voor een HR 28 of HR39 is klein.
Al met al lijkt mij een hybride oplossing voor zo'n oud huis de beste oplossing de komede 15 jaar. Je dekt uiteindelijk 80% van het aardgasverbruik. Om de overgebleven 20% ook te dekken moet je heeeel veel meer investeren.
De tapwatervoorziening op HR aardgas is gezien het verbruik van 200m3/jaar ook de beste oplossing.
Bovendien beweert Remeha dat de Tzerra H2 is voorbereid.
Er zijn maar weinig 8 kW hybrides op de markt. Samenwerking tussen WP en HR is complex dus we geven er de voorkeur aan om met beproefde systemen te werken en met installateurs die ervaring hebben. Als de installateur er niet uit komt dan wordt de leverancier/fabrikant er bij geroepen (Techneco is voor mijn Elga een keer langs geweest). Handig om een NL hybride te kopen.
het is geen enkel probleem om bij hogere warmtevragen een warmtepomp neer te zetten die de juiste maat heeft. of in dit geval (als die 14kW klopt) er gewoon 2x 9kW neer te zetten zodat de boel wat soepeler loopt op lage vermogens en SWW en CV meer van elkaar te scheiden door een juiste taakverdeling. als je 40kW nodig hebt voor douchen is juist een (grote) boiler een meer geschikte oplossing omdat die alleen begrenst is op zijn afgiftevermogen door het aantal liters wat je eruit kan tappen, niet de productie van je warmteopwekking. eventueel 3 fase zou voor een woning van het formaat die 14kW nodig heeft in de winter geen probleem moeten zijn. dat is 2~300 euro voor plaatsen van nieuwe zekeringen. nieuwe frisse meterkast zal waarschijnlijk zoizo wel aan de orde zijn als die nog orgineel is.
het is gewoon zonde om 350 euro per jaar kwijt te zijn aan gas vastrecht. daar kan je al genoeg stroom voor kopen om al je warm water van te maken voor het hele jaar. die 5000 euro moet je wel nog even meenemen in je berekening als je in de afschrijving zit voor 15 jaar. voor dat geld kan je een donders mooi monoblokje voor kopen....
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 21:59 ]
Het gaat er niet om wat ik wil, maar ik probeer mijn zwager zover te krijgen om een WP aan te schaffen. De gemiddelde burger krijg je niet zomaar aan de hoge investering voor full elektric. De hybride systemen zijn een mooie tussen oplossing.flippy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:55:
ik denk dat je verkeerd bezig bent in je denkwijzes.
het is geen enkel probleem om bij hogere warmtevragen een warmtepomp neer te zetten die de juiste maat heeft. of in dit geval (als die 14kW klopt) er gewoon 2x 9kW neer te zetten zodat de boel wat soepeler loopt op lage vermogens en SWW en CV meer van elkaar te scheiden door een juiste taakverdeling. als je 40kW nodig hebt voor douchen is juist een (grote) boiler een meer geschikte oplossing omdat die alleen begrenst is op zijn afgiftevermogen door het aantal liters wat je eruit kan tappen, niet de productie van je warmteopwekking. eventueel 3 fase zou voor een woning van het formaat die 14kW nodig heeft in de winter geen probleem moeten zijn. dat is 2~300 euro voor plaatsen van nieuwe zekeringen. nieuwe frisse meterkast zal waarschijnlijk zoizo wel aan de orde zijn als die nog orgineel is.
het is gewoon zonde om 350 euro per jaar kwijt te zijn aan gas vastrecht. daar kan je al genoeg stroom voor kopen om al je warm water van te maken voor het hele jaar. die 5000 euro moet je wel nog even meenemen in je berekening als je in de afschrijving zit voor 15 jaar. voor dat geld kan je een donders mooi monoblokje voor kopen....
dan zou het met de huidige prijzen juist een makkelijke situatie zijn om volledig electisch te verantwoorden. met hybride kost het je gewoon meer onder de streep. men moet niet denken dat gas goedkoper gaat worden. afhankelijk hoe je het inricht kan je eventuele verschillen in een paar jaar terugverdiend hebben. helemaal als er ook nog zonnepanelen in het spel komen over een paar jaar...Tomexergie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:10:
[...]
Het gaat er niet om wat ik wil, maar ik probeer mijn zwager zover te krijgen om een WP aan te schaffen. De gemiddelde burger krijg je niet zomaar aan de hoge investering voor full elektric. De hybride systemen zijn een mooie tussen oplossing.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoe meer woningen van het gas afgaan hoe lager de gasprijs, de markt dicteert.flippy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:13:
[...]
dan zou het met de huidige prijzen juist een makkelijke situatie zijn om volledig electisch te verantwoorden. met hybride kost het je gewoon meer onder de streep. men moet niet denken dat gas goedkoper gaat worden. afhankelijk hoe je het inricht kan je eventuele verschillen in een paar jaar terugverdiend hebben. helemaal als er ook nog zonnepanelen in het spel komen over een paar jaar...
Nadeel van de mercuria is afname vermogen onder nul.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
zo werkt de gasprijs niet. zolang 50% van al het geimporteerde gas naar essent en vrienden gaat hoef je niet bang te zijn dat die goedkoper word. helemaal niet als er steeds minder mensen zijn die het afnemen en de netbeheerder wel een heel net moet onderhouden. dan ga je niet blij worden van de vastrechten voor dat beetje gas wat je MOET gebruiken dan voor je douche. dat worden dan straf dure douchebeurten....Tomexergie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:29:
[...]
Hoe meer woningen van het gas afgaan hoe lager de gasprijs, de markt dicteert.
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 22:34 ]
Tja, de CV-ketel lekt en moet vervangen worden. Er moet een nieuwe SWW komen. Een 8kW wp +hr kost geïnstalleerd c.a 9k. De full elektric 11-12kw + boiler 14k.Andrehj schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:26:
@Tomexergie : je kunt elke Mitsubishi (dus ook een 12 of 14 kW variant) ook hybride gebruiken. Is dat niet wat? Dan kan je zwager de cv-ketel er nog als backup en voor SWW naast houden.
ik denk dat die prijzen wel anders kunnen en rijkelijk overtrokken zijn.Tomexergie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:33:
[...]
Tja, de CV-ketel lekt en moet vervangen worden. Er moet een nieuwe SWW komen. Een 8kW wp +hr kost geïnstalleerd c.a 9k. De full elektric 11-12kw + boiler 14k.
ik woon behoorlijk vlakbij. als zwager eens een beetje neutraal advies wilt over wat wel en niet handig is mag die rustig wel even bellen. ik adviseer alleen, dan weet die ook ongeveer wat ie kwijt gaat zijn. iets met rome en wegen immers. ik installer het niet voor hem. dat mag iemand anders doen...
[ Voor 42% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 22:38 ]
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Mijn 14 kW Mitsu kostte mij 6,5k incl boiler , maar dan moet je wel alles zelf doen; nu is de subsidie 50% hoger dan 3 jaar geleden.Tomexergie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:33:
[...]
Tja, de CV-ketel lekt en moet vervangen worden. Er moet een nieuwe SWW komen. Een 8kW wp +hr kost geïnstalleerd c.a 9k. De full elektric 11-12kw + boiler 14k.
Ja, maar mijn zwager is geen tweaker en van het plug and play type. Hij wil geen gedonder gepruts aan knopjes en menu'sLacsapOV schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:36:
Je zou in principe toch elke warmtepomp in een hybride opstelling moeten kunnen plaatsen? Kan me voorstellen dat fabrikant klaar het makkelijkst is. Maar met opentherm kun je natuurlijk ook zelf iets in elkaar zetten, je bent een tweaker of je bent het niet.👊
Dat is hier niet van toepassing. Mar ik ga toch nog eens de full electric + boiler bekijken.Naalroc schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:37:
[...]
Mijn 14 kW Mitsu kostte mij 6,5k incl boiler , maar dan moet je wel alles zelf doen; nu is de subsidie 50% hoger dan 3 jaar geleden.
Momenteel hebben wij een Calenta Ace CW6 uit 2018 hangen, die hebben wij destijds bij de eerste renovatie nieuw laten hangen. Daarnaast hebben we beneden een houtkachel voor de echt koude dagen.
Wat adviseren jullie, een hybride opstelling aangezien de CV nog heel goed is, of toch een full-electric opstelling? Zonnepanelen gaan wij komende periode ook leggen! Heb een hele tijd de CV al op 50 graden laten draaien en over het algemeen was het toch aangenaam in huis, waarbij wij in de werkkamer (radiator) wel de temperatuur ook echt constant moesten houden. Beneden hebben wij dit sowieso altijd (20.5/21 graden).
de reguliere verwarming kan gewoon op een warmtepomp. voor warm water meot je even kijken hoe het zit qua ruimte zodat je kan zien wat je kwijt kan een kleinere hangtank of een grote staande van 60cm breed.BrcBas schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:59:
Wij willen dit jaar een slag gaan maken qua duurzaamheid van onze hoekwoning (+- 160m2). Hebben vloer isolatie beneden met vloerverwarming, beiden badkamers ook + een radiator..Andere slaapkamers hebben gewone radiatoren. De badkamers hebben beiden regendouche (dubbele boven + enkele beneden). Helaas hebben wij een hele smalle spouw, die deels geïsoleerd gaan worden dmv voorzet wanden. Vorig jaar was het verbruik 1900m3, verwacht dat het dit jaar hoger gaat zijn, rond de 2100m3 (en 4100kWh).
Momenteel hebben wij een Calenta Ace CW6 uit 2018 hangen, die hebben wij destijds bij de eerste renovatie nieuw laten hangen. Daarnaast hebben we beneden een houtkachel voor de echt koude dagen.
Wat adviseren jullie, een hybride opstelling aangezien de CV nog heel goed is, of toch een full-electric opstelling? Zonnepanelen gaan wij komende periode ook leggen! Heb een hele tijd de CV al op 50 graden laten draaien en over het algemeen was het toch aangenaam in huis, waarbij wij in de werkkamer (radiator) wel de temperatuur ook echt constant moesten houden. Beneden hebben wij dit sowieso altijd (20.5/21 graden).
raditoren boven moet je denk ik wel vervangen voor wat defigers of/en eventueel splitjes ophangen in de slaapkamers als alternatief, al is dat zoizo aan te raden met de huidige zomers. je moet ook even kijken of de vloerverdelers die je nu hebt met pomp of die ook in een gesloten modus kunnen draaien of dat je die in het ergste geval moet vervangen voor gelsoten verdelers. dus met een 7~9kW warmtepomp moet je wel een eind komen.
ik zou eerder eens kijken of je niet beter het probleem op kan lossen van je afgifte ipv een berg tijd en geld in de symptomen te bestrijden. de band plakken is beter dan hem elke dag op hoeven te pompen....Morfang schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:10:
Even een vraagje over het buffervat: moet deze ‘perse’ binnen worden geplaatst? Aangezien ik geen vloerverwarming heb en een klein huis, is vermoedelijk m’n afgifte te laag en is er dus een buffervat nodig. Alleen heb ik daar binnen eigenlijk geen ruimte voor (ook niet voor een vat van maar 45L). Kan deze ook buiten in de tuin worden geplaatst (en dan evt goed geïsoleerd of iets dergelijks) of moet je daar eigenlijk niet aan gaan beginnen ivm warmteverlies en bevriezingsgevaar?
die 45L gaat ook niet veel doen energieopslag. nog afgezien van de expra pomp die je nodig hebt, grotere verliezen, enzovoort....
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 23:13 ]
Ja ik doe het ook liever zonder een buffervat, maar vloerverwarming gaat het in mijn geval niet worden. Blijft over twee Jaga convectoren (met dus relatief weinig waterinhoud) van 140x50 en 90x65 en twee ‘ouderwetse’ radiatoren van 200x45 en 80x45 en wat leidingen.flippy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:12:
[...]
ik zou eerder eens kijken of je niet beter het probleem op kan lossen van je afgifte ipv een berg tijd en geld in de symptomen te bestrijden. de band plakken is beter dan hem elke dag op hoeven te pompen....
die 45L gaat ook niet veel doen energieopslag. nog afgezien van de expra pomp die je nodig hebt, grotere verliezen, enzovoort....
marktplaats afstruinen om die bestaande radiaotoren te vervangen voor t33 en je pompvermogen een haartje boven de 10L/min zetten om geen storing te krijgen en dan blijft die wel rustig lopen. eventueel nog een paar fans plaatsen om het een handje te helpen. zoizo op die jagas als ze die nog niet hebben.Morfang schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:22:
[...]
Ja ik doe het ook liever zonder een buffervat, maar vloerverwarming gaat het in mijn geval niet worden. Blijft over twee Jaga convectoren (met dus relatief weinig waterinhoud) van 140x50 en 90x65 en twee ‘ouderwetse’ radiatoren van 200x45 en 80x45 en wat leidingen.
maar die 45L gaat het verschil niet maken voor je. het is alleen verplaatsen van het probleem met als gevolg dat je nog meer energie verbruikt.
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 23:45 ]
Beter zijn de kolom radiatoren, nog meer afgifteflippy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:29:
[...]
marktplaats afstruinen om die bestaande radiaotoren te vervangen voor t33 en je pompvermogen een haartje boven de 10L/min zetten om geen storing te krijgen en dan blijft die wel rustig lopen. eventueel nog een paar fans plaatsen om het een handje te helpen. zoizo op die jagas als ze die nog niet hebben.
maar die 45L gaat het verschil niet maken voor je. het is alleen verplaatsen van het probleem met als gevolg dat je nog meer energie verbruikt.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ja, een buffervat moet binnen. Maar te weinig afgifte kun je niet met een buffervat oplossen. Je moet ipv je energie te stoppen in een buffervat je afgiftesysteem verbeteren.Morfang schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:10:
Even een vraagje over het buffervat: moet deze ‘perse’ binnen worden geplaatst? Aangezien ik geen vloerverwarming heb en een klein huis, is vermoedelijk m’n afgifte te laag en is er dus een buffervat nodig. Alleen heb ik daar binnen eigenlijk geen ruimte voor (ook niet voor een vat van maar 45L). Kan deze ook buiten in de tuin worden geplaatst (en dan evt goed geïsoleerd of iets dergelijks) of moet je daar eigenlijk niet aan gaan beginnen ivm warmteverlies en bevriezingsgevaar?
Bovendien is 45 liter geen buffervat om warmte te bufferen, maar enkel een hydraulische scheiding. Reken maar uit hoe lang het duurt voordat je met een (al lage) 15 liter per minuut erover doet om zo'n vaatje te vullen met warm water.....
Als je warmte wilt bufferen in een vat moet je een vat van >1000 liter plaatsen, en dan is het nog steeds twijfelachtig. Veel beter kun je vloerverwarming aanleggen en dan de warmte in je betonnen vloeren bufferen.
[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 08-02-2022 08:04 ]
Je hoeft niet de 12 kW Mitsu te kopen, elke andere Mitsu kan ook. Wat ik bedoelde is dat je niet aan de merken gebonden bent die heel erg adverteren dat ze een hybride apparaat verkopen. Elk ander (split) systeem kan ook.Tomexergie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:33:
Voor het balkon in eerste instantie drie aandachtspunten:wheli schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:44:
@Remco45 @koevlaas2 @BarryH
Dank voor de hulp, ik was vergeten in oude delen van deze thread te zoeken.
Misschien concreter dan:
Naar aanleiding van jullie suggesties heb ik gekeken naar de Panasonic J 5kW, ook thuis mogen kijken bij @GZ53 , dank daarvoor
Onderstaand de foto's van mijn huis aan de achterkant. Ik dacht eerst de WP op het balkonnetje te zetten waar de keuken onder zit en de badkamer naast maar twijfel ivm geluidoverlast. Het is een oud huis, ik heb geen idee of er isolatie in het dak van de keuken zit, er ligt bitumen met wat tegeltjes op.
Muur tot hekje is 1100 mm. Boven de badkamer zit het stookhok waar de SWW boiler kan komen. Daar zit ook een grote onbenutte kruipruimte, vandaar mijn gedachten naar de HydroTop.
Of denken jullie dat het goed moet komen met trillen en afstand tot de buren? Iemand eenzelfde situatie?
[...]
- De drie horizontale "planken" van het balkon vormen aerodynamisch een flinke weerstand. Risico is recirculatie van de uitgeblazen koude lucht. Je zou die weerstand ter plaatse moeten "verkleinen", maar dat geeft weer risico voor het tweede aandachtspunt. Bovendien is het de vraag of aanpassingen aan het balkon zijn toegestaan en hoe je deze ongedaan maakt als je de woning verkoopt.
- Ruimte benodigd voor installatie en vooral onderhoud: een monteur moet er ook goed bij kunnen als er iets moet worden vervangen. Dat lijkt me hier vrij beperkt en als je de "horizontale" planken zou vervangen door b.v. staaldraden bestaat er mogelijk valgevaar.
- V.w.b. geluid zou ik voor het stilste merk gaan. Of trillingen via het dak van de keuken worden doorgegeven hangt vooral van de constructie af (hout is minder goed dan massief beton) en het gebruik van rubber voeten en/of veren.
Stel je van de geluidsisolatie daar niet te veel voor: het is slechts een holle plaatstalen kap met veel luchtopeningen, dus de geluidsreductie is wat beperkt.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Misschien volgen we te veel de marketing via de Consumetenbond. De installateurs in de regio doen hoofdzakelijk Remeha/ElgaAce, Mercuria en Daikin/intergas. De ecodans, zubadans panasonics heb ik niet gezien. Blijkbaar volgen ze het hun vertrouwde ketelmerk, waar ze al jaren de service van krijgen.Andrehj schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:05:
[...]
Je hoeft niet de 12 kW Mitsu te kopen, elke andere Mitsu kan ook. Wat ik bedoelde is dat je niet aan de merken gebonden bent die heel erg adverteren dat ze een hybride apparaat verkopen. Elk ander (split) systeem kan ook.
Ja dat ga ik inderdaad even doen. Is er een makkelijke manier om de waterinhoud van radiatoren te berekenen?BarryH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:17:
@Morfang Je moet eigenlijk de waterinhoud van je huidige systeem even uitrekenen. Dan weet je of systeem wel/niet te klein is. Dus x meter slang met binnendiameter y , etc...
En als ik straks de waterinhoud weet, hoe beoordeel ik dan of dit voldoende is?
ff zoekfunctie gebruiken, er is een paar weken geleden ook iets over gepost.Morfang schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:27:
[...]
Ja dat ga ik inderdaad even doen. Is er een makkelijke manier om de waterinhoud van radiatoren te berekenen?
En als ik straks de waterinhoud weet, hoe beoordeel ik dan of dit voldoende is?
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
dat is niet het enige. Ik installeer wel eens een Elga Ace en Remeha doet 1 ding gewoon heel goed:Tomexergie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:58:
[...]
Misschien volgen we te veel de marketing via de Consumetenbond. De installateurs in de regio doen hoofdzakelijk Remeha/ElgaAce, Mercuria en Daikin/intergas. De ecodans, zubadans panasonics heb ik niet gezien. Blijkbaar volgen ze het hun vertrouwde ketelmerk, waar ze al jaren de service van krijgen.
documentatie!
ze hebben hele fijne, duidelijke handleiding in het Nederlands. Ze hebben filmpjes op youtube met uitleg over installaties etc. en ze hebben een helpdesk die je belt en echt dingen weten.
Dit aspect is ook echt belangrijk voor installateurs merk ik nu en Remeha heeft dat bijv. goed voor elkaar. Panasonic niet, er is geen handleiding in het Nederlands volgens mij. Dat maakt dingen voor de gemiddelded installateur echt ff stukje makkelijker.
Dat is niet helemaal waar, er zit wel degelijk een handleiding en allerlei installatieschema's in het Nederlands bij. Die zijn echter op sommige punten wel wat cryptisch, maar dat dat is de Engelse variant ookFr33z schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:50:
[...]
dat is niet het enige. Ik installeer wel eens een Elga Ace en Remeha doet 1 ding gewoon heel goed:
documentatie!
ze hebben hele fijne, duidelijke handleiding in het Nederlands. Ze hebben filmpjes op youtube met uitleg over installaties etc. en ze hebben een helpdesk die je belt en echt dingen weten.
Dit aspect is ook echt belangrijk voor installateurs merk ik nu en Remeha heeft dat bijv. goed voor elkaar. Panasonic niet, er is geen handleiding in het Nederlands volgens mij. Dat maakt dingen voor de gemiddelded installateur echt ff stukje makkelijker.

Ik snap installateurs wel. Ze werken al jaren samen met Remeha/Vaillant voor de CV-ketels en worden goed ondersteund bij vragen of wellicht wel opgeleid.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 10:55
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)

Jammer dat de splits nog R410a zijn, maar de monoblocks zijn zeker acceptabel.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mijn Vaillant split 7kw pompt mijn SWW vat gewoon naar 53 graden op 1/3 onder in vat 300 ltr. Zonder element.Proton_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:02:
@Tomexergie misschien dat er een Vaillant ketelboer isDat is de enige uit het clubje gasketelbouwers die eigen warmtepompassemblage doet. Ook complete Nederlandse documentatie met filmpjes voor de installateurs en voorbeeldschema's voor hybride, parallel en serie.
Jammer dat de splits nog R410a zijn, maar de monoblocks zijn zeker acceptabel.
Warm zat om te douche
Ja dat klopt, maar de ondersteuning is wel echt stuk kleiner bij veel van de minder aanwezige merken in NL. Het maakt bijv. ook veel uit de Remeha dit soort filmpjes neerzet:dirkdeman schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:01:
[...]
Dat is niet helemaal waar, er zit wel degelijk een handleiding en allerlei installatieschema's in het Nederlands bij. Die zijn echter op sommige punten wel wat cryptisch, maar dat dat is de Engelse variant ook![]()
Ik snap installateurs wel. Ze werken al jaren samen met Remeha/Vaillant voor de CV-ketels en worden goed ondersteund bij vragen of wellicht wel opgeleid.
YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha
dat maakt dingen voor installateurs echt ff factortje twee makkelijker
- Proton_

Heeft Vaillant ook hippe installateurfilmpjes?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
YouTube: How to aroTHERM plus - Installatie warmtepompProton_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:12:
@Adriaan71 dat is dan ook niet het issue met R410a, als koudemiddel was het niet voor niets populair.
Heeft Vaillant ook hippe installateurfilmpjes?
YouTube: aroTHERM split: Aansluitingen van de buitenunit
YouTube: aroTHERM plus - Installatie van de uniTOWER plus
YouTube: aroTHERM split - Inbedrijfstelling van het koudemiddelcircuit (buite...
YouTube: aroTHERM plus - Installatie van de boilermodule
Op verpakking staat QR code en in beschrijving. Wordt je automatische door gelinkt naar installatie film.
Het piekvermogen bij -10C is 11kW bij een jaarverbruik aardgas van 3000m3/jaar.
Als ik reken met 1,5 eur/m3 en 0,3 eur/kWh dan:
ElgaAce 6 kW dekking 86% besparing 2085 eur/jaar investering excl HR 6000 eur
Mercuria 8 kW dekking 96% besparing 2268 Eur/jaar investering exil HR 7000 eur
De ElgaAce is ook een goed alternatief met minder kans op pendelen en beproefd hybride systeem.
De Mercuria heeft volgens de spec's van Remeha een lage COP 35/7 4,3
Maar het kan zijn dat inmiddels er een betere buitenunit wordt geleverd(Mitiu)
Moeilijke keuze
De mercuria 8 R410a is een PUHZ-SW75VHA , maximaal 8 kw bij -10Tomexergie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:36:
Inmiddels heb ik de woning van mijn zwager met het jaarprogramma doorgerekend met het referentiejaar (8700 klimaat uurlijkse gegevens).
Het piekvermogen bij -10C is 11kW bij een jaarverbruik aardgas van 3000m3/jaar.
Als ik reken met 1,5 eur/m3 en 0,3 eur/kWh dan:
ElgaAce 6 kW dekking 86% besparing 2085 eur/jaar investering excl HR 6000 eur
Mercuria 8 kW dekking 96% besparing 2268 Eur/jaar investering exil HR 7000 eur
De ElgaAce is ook een goed alternatief met minder kans op pendelen en beproefd hybride systeem.
De Mercuria heeft volgens de spec's van Remeha een lage COP 35/7 4,3
Maar het kan zijn dat inmiddels er een betere buitenunit wordt geleverd(Mitiu)
Moeilijke keuze
Let op , dit zijn niet de stilste machines
Zijn er dan bepaalde warmtepompen die voorkeur hebben of maakt dat in principe niets uit? Alle warmtepompen zijn minder efficiënt bij hogere temperaturen?
Facts don't care about your feelings
- Proton_

Ja. Dat volgt ook uit de theoretische maximum COP:YoshiBignose schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:00:
Alle warmtepompen zijn minder efficiënt bij hogere temperaturen?
Verder zijn er wat praktische verschillen zoals soms een ander koudemiddel, soms ander smeermiddel, soms een andere compressor om de hogere drukken te maken die horen bij de hogere temperatuur. Die hogere drukken maken geluiddemping ook belangrijker.
Sommige zijn "high temperature" en kunnen hogere temperaturen halen (b.v. pana t-cap)
Je kan beginnen met onderzoeken hoe hoog de watertemperatuur in je systeem moet zijn om voldoende snel te verwarmen. En hoeveel luchtflow je hebt.
Vervolgens is de keuze LL (b.v. met een kanaalunit) of L/W (je gasketel vervangen door een LW WP)
Op basis van het gasverbruik kan het benodigde vermogen worden vastgesteld.YoshiBignose schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:00:
Weet iemand hier wat nou precies het verschil is bij een hogere temperatuur warmtepomp? Kunnen ze dit allemaal of heb je hier speciale types voor nodig? Ik heb luchtverwarming op gas in m'n woning maar wil dit liefst naar elektrisch hebben, icm een warmtepomp van zo'n 14kw. Heb nu een 25kw op aardgas maar ondertussen is de woning wel beter geïsoleerd dus misschien is 14kw warmtepomp voldoende. Luchtverwarming is alleen wel even wat anders dan vloerverwarming en omdat ik weinig thuis ben heb ik liever dat het snel warm wordt (en ook weer snel afkoelt) ipv dat het ding continu staat te draaien op lage temp.
Zijn er dan bepaalde warmtepompen die voorkeur hebben of maakt dat in principe niets uit? Alle warmtepompen zijn minder efficiënt bij hogere temperaturen?
Is het een direct gestookte luchtverhitter of indirect met en aparte CV ketel?
In de ventilatorkast kun je meestal heek gemakkelijk een luchtverhitter op water plaatsen. Met een goedkope standaard L/W warmtepomp + HR ketel kun je je woning verwarmen met lucht. Er is wel een buffervat nodig.
- Proton_

Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Maar een L/L warmtepomp past misschien beter; het spaart je een warmtewisselaar (=toch verlies) en een hoop complexiteit uit.
Op dit moment zie ik op het schermpje altijd maximaal 64 graden staan als ie vol staat te blazen en dat is prima voor mijn woning. Uit de handleiding kan ik zien dat het apparaat max 2100 m3/h blaast.BarryH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:24:
Alle WP zijn minder efficient bij hogere temperaturen
Sommige zijn "high temperature" en kunnen hogere temperaturen halen (b.v. pana t-cap)
Je kan beginnen met onderzoeken hoe hoog de watertemperatuur in je systeem moet zijn om voldoende snel te verwarmen. En hoeveel luchtflow je hebt.
Vervolgens is de keuze LL (b.v. met een kanaalunit) of L/W (je gasketel vervangen door een LW WP)
Direct gestookt.Tomexergie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:27:
[...]
Op basis van het gasverbruik kan het benodigde vermogen worden vastgesteld.
Is het een direct gestookte luchtverhitter of indirect met en aparte CV ketel?
In de ventilatorkast kun je meestal heek gemakkelijk een luchtverhitter op water plaatsen. Met een goedkope standaard L/W warmtepomp + HR ketel kun je je woning verwarmen met lucht. Er is wel een buffervat nodig.
Facts don't care about your feelings
En ik zou even bij de fabrikant informeren, of bv bij Brink
Er kan gewoon een L/W warmtepomp op gezet worden neem ik aan en dan past het weer bij dit topic, want het is gewoon een afgifte systeem met centrale convector.BarryH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:07:
@YoshiBignose In het lucht/lucht wp topic is dit ook wel eerder langsgekomen. Zoiezo even eigen topic maken denk ik.
En ik zou even bij de fabrikant informeren, of bv bij Brink
Is er bezwaar om een Hybride ElgaAce 6kW R32 toe te passen op de woning die eeder de revue gepasseerd is op dit forum: 3000m3 aardgas/jaar Pmax 11kW en T2 ongeveer 42C.
Is hij niet te krap? Is er een nadeel? Een kleintje op een grote woning.
De jaaropbrengst is maar 10% minder dan de Mercuria Ace 8 kW en investering c.a 1000 Euro lager.
De nieuwe Mercuria Ace 8kw R32 komt pas later dit jaar op de markt zegt Remeha.
Op de Elga Ace 6kW kan later geen boiler worden aangesloten?
nee hoor, water gaat gewoon direct de warmtewisselaar in. dat wil je ook. geen buffertank. kan je hem ook gebruiken om te koelen.Tomexergie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:27:
[...]
nog steeds zelfde probleem met al die alternatieven. je bent een godsvermogen kwijt aan gas en vastrecht voor een erg kleine besparing te opzichte van 1 unit die groot genoeg is (of 2 kleinere) en het afkan zonder hulp van de gasbrander. helemaal op die temperaturen. op de korte termijn (de aankoop) is het leuk dat je 1000 euro goedkoper uit bent. maar als het eenmaal loopt voor de aankomende 15 jaar word je een stuk sipper als elke douchebeurt een paar euro kost.Tomexergie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:13:
Vraag:
Is er bezwaar om een Hybride ElgaAce 6kW R32 toe te passen op de woning die eeder de revue gepasseerd is op dit forum: 3000m3 aardgas/jaar Pmax 11kW en T2 ongeveer 42C.
Is hij niet te krap? Is er een nadeel? Een kleintje op een grote woning.
De jaaropbrengst is maar 10% minder dan de Mercuria Ace 8 kW en investering c.a 1000 Euro lager.
De nieuwe Mercuria Ace 8kw R32 komt pas later dit jaar op de markt zegt Remeha.
Op de Elga Ace 6kW kan later geen boiler worden aangesloten?
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 08-02-2022 17:19 ]
Overigens is de subsidie ook kW afhankelijk, volgens mij 300 of 400 eur hoger voor 8 dan 6 kW....
Kiezen is moeilijk en aan algebra heb je niets. Met hybride heb je een back-up voor 200 eur per jaar vast recht. Een WP is een complex mechanisch apparaat, dat toch een voordeel, je kunt twee kanten op.flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:17:
nog steeds zelfde probleem met al die alternatieven. je bent een godsvermogen kwijt aan gas en vastrecht voor een erg kleine besparing te opzichte van 1 unit die groot genoeg is (of 2 kleinere) en het afkan zonder hulp van de gasbrander. helemaal op die temperaturen. op de korte termijn (de aankoop) is het leuk dat je 1000 euro goedkoper uit bent. maar als het eenmaal loopt voor de aankomende 15 jaar word je een stuk sipper als elke douchebeurt een paar euro kost.
Gebaseerd op een 8kw WP:
* warm tapwater kan ook met een hybride WP maar is financieel niet aantrekkelijk.
300m3/jaar DWW= 2400 kWh(th) met een WP(COP=2) = 1200kWh(e)= 360 eur Met de HR 450 eur.
Dus maar een klein verschil. 90eur/jaar voor de extra investering is zeker niet rendabel.
* bijstook gas Tb<0C :15%=450m3 aardgas : kosten 450*1,5=675 eur
bijstook elektrisch =450m3=3800 kWh(th) kosten 3800*0,3=1140 eur dus veel duurder.
er is helemaal niks complex aan. meganisch is het niks anders dan je koelkast en die staat ook al 15 jaar in een hoek te pruttelen en daar ben je ook niet banmg voor dat die het elk moment op kan houden. ook is dat geen verschill met een CV. een warmtpomp heeft in elk geval nog noodelementen als er wat verkeerd gaat. dan heb je nog verwarming tot de reparateur er is.Tomexergie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:02:
[...]
Kiezen is moeilijk en aan algebra heb je niets. Met hybride heb je een back-up voor 200 eur per jaar vast recht. Een WP is een complex mechanisch apparaat, dat toch een voordeel, je kunt twee kanten op.
die rekensommen zou ik nog eens ff opnieuw bekijken. je mist daar een paar dingen en ik denk dat dat ook verklaart dat je nog steeds met hybride bezig bent.
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 08-02-2022 18:38 ]
- Proton_

En een defrost doet hij dan door vrieslucht in je kamer te blazen?flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:17:
[...]
nee hoor, water gaat gewoon direct de warmtewisselaar in. dat wil je ook. geen buffertank. kan je hem ook gebruiken om te koelen.
Structureel elektrisch bijstoken is een teken dat je warmtepomp gewoon te klein isTomexergie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:02:
[...]
Gebaseerd op een 8kw WP:
* warm tapwater kan ook met een hybride WP maar is financieel niet aantrekkelijk.
300m3/jaar DWW= 2400 kWh(th) met een WP(COP=2) = 1200kWh(e)= 360 eur Met de HR 450 eur.
Dus maar een klein verschil. 90eur/jaar voor de extra investering is zeker niet rendabel.
bijstook elektrisch =450m3=3800 kWh(th) kosten 3800*0,3=1140 eur dus veel duurder.
Het verschil tussen een 7 en 12 kW warmtepomp is €1800 ex subsidie.
Over 10 jaar is dat, zoals je hierboven voorrekent, de moeite waard.
Maar goed, het kost moed om all-electric te gaan, en als jij een hybride nog moet verkopen zal dat ongetwijfeld een brug te ver zijn
die kou valt hard mee. je zal wel merken dat die even af is geslagen net als een reguliere split. je kan het ook op 3 manieren oplossen, je laat de fan gewoon doorlopen, op zich geen probleem als je systeem goed bemeten en het huis ook van een dusdanige maat is dat je luchtverwarming ook goed kan toepassen. of je gebruikt de backup heater en zet de ventilatie uit tijdens een defrost. onder de streep maakt het qua efficentie niet echt uit behalve dan dat je systeem veel vlotter reageert ten opzichte van een reguliere buffertankopstelling. 3e optie is dat je een kleine <50L buffer in lijn zet op de retour ipv de aanvoer. je levert dan nog steeds wat efficentie in maar minder dan waneer je parralel een buffertank gebruikt met extra pompen.Proton_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:31:
[...]
En een defrost doet hij dan door vrieslucht in je kamer te blazen?
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 08-02-2022 19:08 ]
Volgens mij heeft @Ep Woody ervaring met de ombouw van heteluchtverwarming met een ketel naar een warmtepomp. Wellicht heeft hij tips voor jouw situatie?YoshiBignose schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:00:
Weet iemand hier wat nou precies het verschil is bij een hogere temperatuur warmtepomp? Kunnen ze dit allemaal of heb je hier speciale types voor nodig? Ik heb luchtverwarming op gas in m'n woning maar wil dit liefst naar elektrisch hebben, icm een warmtepomp van zo'n 14kw. Heb nu een 25kw op aardgas maar ondertussen is de woning wel beter geïsoleerd dus misschien is 14kw warmtepomp voldoende. Luchtverwarming is alleen wel even wat anders dan vloerverwarming en omdat ik weinig thuis ben heb ik liever dat het snel warm wordt (en ook weer snel afkoelt) ipv dat het ding continu staat te draaien op lage temp.
Ik twijfel of HR ketels 8kWh warmte uit 1 m3 gas halen bij SWW. En ook of de prijsverhouding gas:elektra 5:1 is/blijft (ik zit nu dag/nacht op 5,1-6 : 1). Als je onder de 500m3 SJV komt gaat je vastrecht ca. 55 eur omlaag. Als je WP net een groter aandeel van de verwarming levert EN de SWW, dan kom je onder die 500m3.Tomexergie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:02:
[...]
Kiezen is moeilijk en aan algebra heb je niets. Met hybride heb je een back-up voor 200 eur per jaar vast recht. Een WP is een complex mechanisch apparaat, dat toch een voordeel, je kunt twee kanten op.
Gebaseerd op een 8kw WP:
Belangrijkste is dat de overstap gemaakt wordt. SWW via WP heeft vooral in de zomer zin en een 8kW WP vs 6kW wp laat de gasketel net wat later bijspringen, wat best veel dagen per jaar (en m3 kan schelen).
Vooral belangrijk dat men zich realiseert dat de stap erna logischerwijs bij einde levensduur van de nu te kopen WP ligt.
Dit is een bekend “probleem” en diverse tweakers hebben hier workarounds voor bedacht. Zie Legionellacyclus slechts op de compressor tot SWW-setpointronaldmathies schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:56:
Even een vraag over de legionella run op een Mitsubishi Ecodan. Ik merk dat hij bij mij deze niet doet ondanks dat het wel ingesteld is.
In de menu opties staat het vinkje bij Legionella aan. Verder is er ingesteld dat hij 60c moet zijn voor een duur van 20 min. Hij mag er 3 uur over doen om de doel temperatuur te bereiken. Ik heb hem nu ingesteld op elke dag omdat ik wil zien dat hij het een keer doet,
Mijn buffervat heeft geen elektrisch spiraal (er is in iedergeval geen bedrading hiervoor) , dus ik zou verwachten dat hij dan de temperatuur op doel brengt via een normale SWW run die gewoon langer duurt.
Maar dit doet hij dus niet, hij toont op het tijdstip dat de run moet zijn wel het icoontje maar dat is het dan.
In de menu opties ben ik wel twee opties tegen gekomen over een dompel weerstand / booster functie, deze stonden aan maar dit werkt volgens mij alleen als er een elektrisch spiraal aanwezig is dus deze heb ik uitgezet.
Iemand tips / ideeën waar ik naar kan kijken? instellingen die mogelijk niet goed staan?
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Dat vraag ik me af:Tomexergie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:29:
[...]
Hoe meer woningen van het gas afgaan hoe lager de gasprijs, de markt dicteert.
- Woningen gebruiken 13% van het aardgas in NL
- De helft van de consumentenprijs bestaat uit belastingen (bij de huidige gasprijs). In het klimaatakkoord staat dat deze belastingen verder gaan stijgen.
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Dit topic is gesloten.