Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.434 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:04:
[...]
Dat vraag ik me af:
[list]
• Woningen gebruiken 13% van het aardgas in NL
Gasmarkt is hartstikke internationaal. Zelfs als wij in NL per direct alle woningen van het gas af zou den halen (en dat niet zouden compenseren met meer gasverbruik in de energiecentrales) merk je daar op de wereldmarkt helemaal niets van. Dat scheelt nog geen procent op de vraag.

En @Tomexergie : Ik zou toch eens serieus (laten) kijken naar een PUHZ-SHW112YAA. Die levert 12 kW bij -10/40 en past dus perfect in het huis van je zwager.
Minimum verbruik is slechts zo'n 4 kW, dus het idee van 2 kleintjes zoals @flippy dat opperde hoeft ook niet. Een woning die zoveel gas verstookt en volledig vloerverwarming heeft kan dat makkelijk in de vloer kwijt.
Eventueel kunnen ze eerst dan nog een CV-keteltje parallel laten zetten, voor het geval dat en voor hun enorme SWW-vraag. Dan kan later altijd nog de WP het SWW er ook bij doen.

Volgens mij is dat verreweg de goedkoopste oplossing. Deze Mitsu is alleen in aanschaf maar wat duurder dan die Elga, qua installatiewerk is het allemaal hetzelfde. Dus de prijs per kW van de grote WP is veel gunstiger, en dan krijg je ook nog meer subsidie. Netto zou het verschil wel eens heel klein kunnen zijn.
Buitenunit kost € 3500:
https://www.climamarket.e...buitenunit-puhz-shw112yaa
Binnenunit kost € 2200:
https://www.climamarket.e...ric-gidroboksom-ersc-vm2c

En dan natuurlijk nog een kapitaal aan leidingwerk en uren etc, maar dat heb je bij die Elga ook.

Ik zou het wel weten.

[ Voor 55% gewijzigd door Andrehj op 08-02-2022 20:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

het idee van 2 kleintjes was meer dat je 1 alleen voor verwarming gebruikt en de andere voor SWW en indien nodig in cascade kan bijtrekken voor de vloer. op papier kan je dan nog steeds dubbel subsidie pakken.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 08-02-2022 20:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Andrehj schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:47:

Volgens mij is dat verreweg de goedkoopste oplossing. Deze Mitsu is alleen in aanschaf maar wat duurder dan die Elga, qua installatiewerk is het allemaal hetzelfde. Dus de prijs per kW van de grote WP is veel gunstiger, en dan krijg je ook nog meer subsidie. Netto zou het verschil wel eens heel klein kunnen zijn.
Buitenunit kost € 3500:
https://www.climamarket.e...buitenunit-puhz-shw112yaa
Binnenunit kost € 2200:
https://www.climamarket.e...ric-gidroboksom-ersc-vm2c

En dan natuurlijk nog een kapitaal aan leidingwerk en uren etc, maar dat heb je bij die Elga ook.

Ik zou het wel weten.
Bedankt voor jouw advies. Zelf zou ik ook voor een dergelijke optie kiezen. 6 jaar geleden toen ik de Elga zelf installeerde moesten we nog bewijzen dat een L/W warmtepomp echt werkt. Heel voorzichtig en goedkoop dingetje installeren. Nu weet ik beter en zou het anders doen. Mijn zwager wil geen ingewikkeld gedoe, een plug and play type met 24/7 service, hij is niet van het type Tweaker. Als de dekking van de WP 80% is dat vindt hij het verder best. Ik zal wel een voorstel doen voor Full, maar ik weet nu het antwoord al. Ik heb mijn best gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie

Dat vraag ik me af:
  • De helft van de consumentenprijs bestaat uit belastingen (bij de huidige gasprijs). In het klimaatakkoord staat dat deze belastingen verder gaan stijgen.
Bron.
De olieprijs is per vat ook al eens 120 doller geweest. Dan komen er onmiddellijk profeten die doem scenario's schetsen. Zolang aardgas niet verboden is zal het verkocht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Dat vraag ik me af:
  • De helft van de consumentenprijs bestaat uit belastingen (bij de huidige gasprijs). In het klimaatakkoord staat dat deze belastingen verder gaan stijgen.
Bron.
Nog eens nagetrokken.
Volgens https://www.clo.nl/indica...bruik-door-de-huishoudens

Totaal aardgas 764 pj voor landelijk verbruik
Huishoudens 300 pj aardgas
Dus 39% van het aardgasverbruik voor huishoudens. Dus zeker significant.

Die 13% komt van het totale verbruik van NL incl alle brandstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
BarryH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:07:
@YoshiBignose In het lucht/lucht wp topic is dit ook wel eerder langsgekomen. Zoiezo even eigen topic maken denk ik.
En ik zou even bij de fabrikant informeren, of bv bij Brink
Beide al gedaan.
Tomexergie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:01:
[...]

Er kan gewoon een L/W warmtepomp op gezet worden neem ik aan en dan past het weer bij dit topic, want het is gewoon een afgifte systeem met centrale convector.
Dat leek me ook het idee ja.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:02
Oops verkeerde topic.

[ Voor 110% gewijzigd door sdk1985 op 09-02-2022 18:35 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
@sdk1985 Ik weet niet precies wat je bedoeld met sterren en schema, maar Nibe kan ook werken met google home
Ik zou ook niet weten waarom je google home aan je WP wil koppelen, maar dat kan aan mij iggen.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, laatste loodjes in het beslissingsproces hier.

Voor de warmtepomp ben ik er inmiddels wel van overtuigd dat dit een 9kW Panasonic monobloc moet worden.

Voor het warmwater ben ik er nog niet uit. Heb op dit moment een (inactieve) zonneboiler op het dak staan met twee collectoren. Het is een optie om dat soort van plug en play te wisselen met een nieuwe zonneboiler. De leidingen liggen er toch al zeg maar.

Echter; ik kan maar 2 collectoren kwijt, en ben dus wat beperkt in de subsidie. Rest van het dak ligt vol met zonnepanelen. En daar kan ik er ook al geen twee extra van kwijt.

Prijs voor een zonnecollector met zonneboiler is na aftrek van subsidie best case 3000 euro. Voordeel is wel dat ik dan er alles aan gedaan heb om gebruik te maken van de zon en ook makkelijker naar een 400L boiler kan.

Alternatief is een Split SWW Boiler, zoals de Atlantic Calypso. Nadeel is dat hier een extra unit voor op het dak moet, en dat ik er maar max 270L mee kan verwarmen. Voordeel is dat dit ongeveer de helft goedkoper is dan de zonneboiler set.

Het hart neigt naar het eerste, want klimaatneutraler. Het hoofd naar het laatste. Iemand nog een goed inzicht hierin :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
MikeyMan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:51:
Goed, laatste loodjes in het beslissingsproces hier.

Voor de warmtepomp ben ik er inmiddels wel van overtuigd dat dit een 9kW Panasonic monobloc moet worden.

Voor het warmwater ben ik er nog niet uit. Heb op dit moment een (inactieve) zonneboiler op het dak staan met twee collectoren. Het is een optie om dat soort van plug en play te wisselen met een nieuwe zonneboiler. De leidingen liggen er toch al zeg maar.

Echter; ik kan maar 2 collectoren kwijt, en ben dus wat beperkt in de subsidie. Rest van het dak ligt vol met zonnepanelen. En daar kan ik er ook al geen twee extra van kwijt.

Prijs voor een zonnecollector met zonneboiler is na aftrek van subsidie best case 3000 euro. Voordeel is wel dat ik dan er alles aan gedaan heb om gebruik te maken van de zon en ook makkelijker naar een 400L boiler kan.

Alternatief is een Split SWW Boiler, zoals de Atlantic Calypso. Nadeel is dat hier een extra unit voor op het dak moet, en dat ik er maar max 270L mee kan verwarmen. Voordeel is dat dit ongeveer de helft goedkoper is dan de zonneboiler set.

Het hart neigt naar het eerste, want klimaatneutraler. Het hoofd naar het laatste. Iemand nog een goed inzicht hierin :)
Ouwe boiler verwijderen van zonnesysteem en deze plaatsen en je warmtepomp erop aansluiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBxvIoNRXwITTsmrca101DsZ358=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nLI9v9EKzYaw0C74ICNbxIea.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Adriaan71 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:53:
[...]

Ouwe boiler verwijderen van zonnesysteem en deze plaatsen en je warmtepomp erop aansluiten
[Afbeelding]
De oude boiler (het vat) was 150 liter, stond op het dak en is inmiddels totaal doorgerot. De oude collectoren zijn in 2007 geplaatst, maar in 2000 geproduceerd. Verwacht hier eerlijk gezegd ook niet al teveel meer van. Ziet er niet meer als nieuw uit zeg maar ;)

Daarnaast; met alleen een boilervat krijg je vziw geen subsidie meer. Hoeft niet direct uit te maken natuurlijk. Maar dacht vooral de warmtepomp wat te ontlasten door ofwel zon ofwel warmteboiler te plaatsen. En daarbij eventueel gebruik te maken van de toch al bestaande leidingen.

Maar op zich heb je helemaal gelijk; optie 3 is om de warmtepomp het allemaal zelf te laten doen. :)
Dit zal prijstechnisch ongeveer gelijk zijn aan de optie om een split-boiler ernaast te zetten.
Voordeel: cleanere installatie, meer keuze in boiler.
Nadeel: iets hogere kostprijs, SWW ten koste van verwarmingscapaciteit.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
format5 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:47:
@sdk1985 Ik weet niet precies wat je bedoeld met sterren en schema, maar Nibe kan ook werken met google home
Ik zou ook niet weten waarom je google home aan je WP wil koppelen, maar dat kan aan mij iggen.
Sterren zijn van de Android apps, heb even een edit gemaakt.

Mbt Google home; Heej Google zet de slaapkamer op 20 graden > Oké ik heb de slaapkamer thermostaat ingesteld op 20 graden. Ik gebruik dat nu via mijn slimme radiatorknoppen. Handig om je weekschema tijdelijk te overschrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@MikeyMan je bent nu ervaringsdeskundige dat een zonneboiler niet onderhoudsvrij is.
Op momenten dat een zonneboiler lekker werkt (rendement 80%, warm vat) haalt een warmtepomp ook cop4 voor sww.
Modern PV ~ 20% x cop 4= net zoveel zonne-energie als een zonneboiler maar goedkoper, minder onderhoud, werkt het hele jaar en stagneert niet. Ik begrijp het dilemma niet zo goed ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Proton_ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:42:
@MikeyMan je bent nu ervaringsdeskundige dat een zonneboiler niet onderhoudsvrij is.
Op momenten dat een zonneboiler lekker werkt (rendement 80%, warm vat) haalt een warmtepomp ook cop4 voor sww.
Modern PV ~ 20% x cop 4= net zoveel zonne-energie als een zonneboiler maar goedkoper, minder onderhoud, werkt het hele jaar en stagneert niet. Ik begrijp het dilemma niet zo goed ;)
Begrijp dat je hier zegt; laat maar lekker zitten?

Onderhoudsvrij is één ding. In NL 150Liter water op het dak zetten met een paar meter leiding is een heel ander verhaal naturlijk :P

Dilemma komt vooral uit het 'gratis warmte vanuit de zon' en kleinere footprint gedachte eerlijk gezegd ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2022 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@MikeyMan nou, als er plek is voor twee collectoren, is er ook plek voor PV. En dat levert meer warmte / een kleinere footprint op :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@sdk1985
Ik was al bang dat je dat dat ging zeggen.

Voorheen toen ik nog een cv ketel had (van40kW) maakte ik daar ook gebruik van.
Nu tegenwoordig met de WP echt niet meer.

Een WP heeft (meestal) minder vermogen, even snel een ruimte warmer krijgen daar mee zit er vaak niet in.
Voorheen was het een slinger aan de thermostaat. CV springt aan en jaagt met 40kW water van 60+ door de leidingen, en een half uur later is het warm.
Als ik datzelfde nu met de WP doe duurt het ongeveer 5 a 6 uur per halve graad opwarming.

Hoe ik een warmtepomp vaak vergelijk als ik de werking uit wil leggen;
We hebben een theekan met koud water. We zetten deze op het fornuis en in een paar minuten is deze warm. Het fornuis is hier dan de oude gasketel met een overdaad aan vermogen.
Zetten we dezelfde koud theekan op een waxinelichtje zal de thee uiteindelijk wel warm worden, dit duurt alleen erg lang (dat het meerdere lichtjes kan duren even negeren). Dit waxine lichtje is de warmtepomp.

Bij beide is het water uiteindelijk warm.
De ene heel snel en de andere heel langzaam.

verder als je per ruimte wil blijven sturen dien je echt met een zoneregeling te gaan werken. Een WP zelf zal dit niet op vertrek niveau kunnen regelen.

[ Voor 6% gewijzigd door format5 op 09-02-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Proton_ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:07:
@MikeyMan nou, als er plek is voor twee collectoren, is er ook plek voor PV. En dat levert meer warmte / een kleinere footprint op :)
Jawel, maar punt is dat mijn omvormer nu al vol zit. Kan er niet meer vermogen op kwijt. En gezien die panelen er pas sinds 2018 op liggen, moet ik nog even vooruit met de omvormer. Althans, dat hoop ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@MikeyMan Zit je al aan je max Voc?
APS omvormertje erbij?
Gaat hier wel offtopic, je dilemma is wel opgelost denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Proton_ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:18:
@MikeyMan Zit je al aan je max Voc?
APS omvormertje erbij?
Gaat hier wel offtopic, je dilemma is wel opgelost denk ik :)
Heb een SolarEdge waar niet meer vermogen op mag. Heb er nu 21x 310wat aan hangen, wat al aan de bovenkant zit.

Ja, enige dat dan overblijft is of ik een aparte WP boiler ernaast zet, of de WP voor het warme water laat zorgen. Dat dan weer wel ;)

Maar dat is dan vooral de vraag of je de WP wilt ontlasten in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:11
sdk1985 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:37:
[Afbeelding]
Iemand hier nog iets aan toe te voegen? Op basis van bovenstaande lijken Daikin en LG het het beste voor elkaar te hebben.

edit:
Sterren zijn van de Google Store mbt de App.
Google home= te koppelen aan Google Home
schema= instelbaar weekschema
Ik snap de relevantie van Google Home niet. Je gaat de warmtepomp toch niet regelmatig commando's geven. En schema's stel je normaal gesproken in op je thermostaat of via domotica. Logging van de sensoren vind ik veel relevanter om de hoogste efficiency te realiseren.

Daarnaast zijn er hier op Tweakers alternatieve varianten van aansturing en logging te vinden. Bijvoorbeeld voor LG, Panasonic en Mitsubishi. Dan ben je ook niet afhankelijk van de app van de fabrikant.

Bij Mitsubishi zijn er behoorlijk wat mogelijkheden om deze op afstand aan te sturen.
  • Melcloud kan met een script rechtstreeks aan bijvoorbeeld Domoticz of HomeAssistant gekoppeld worden.
  • Met behulp van een Procon A1M modbus interface kun je alles naar eigen inzicht inrichten.
  • Er is ook nog de optie om een ESP32 aan de warmtepomp te koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sdk1985 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:37:
[Afbeelding]
Iemand hier nog iets aan toe te voegen? Op basis van bovenstaande lijken Daikin en LG het het beste voor elkaar te hebben.
edit:
Sterren zijn van de Google Store mbt de App.
Google home= te koppelen aan Google Home
schema= instelbaar weekschema
Tsja, afgaande op het bovenstaande lijkt het wel alsof je je WP selecteert op hoe goed de app en de internet-connectivity is. Maar daar is wel het een en ander op aan te merken:
  • Van een WP verwacht ik dat ie gewoon zijn werk doet. Betrouwbaar, stil en energiezuinig. Dan heb je heel die apps niet nodig.
  • Ik begrijp niet waarom je een instelbaar weekschema nodig hebt. Een WP werkt het best met een constante temperatuur. Hooguit kun je een halve graad nachtverlaging instellen, maar dat was het dan ook wel. Weekschema heb ik nog nooit nodig gehad.
  • Een WP moet een jaar of 20 meegaan. Merken die nu hun apps goed voor elkaar hebben, hebben dat tegen die tijd misschien wel niet, en net andersom.
  • Als je de écht interessante data wil zien (compressorfrequentie bijvoorbeeld) moet je toch zelf wat knutselen, op basis van wat er al op Internet rondzwerft, die data vind je toch nooit in de apps.
  • Op basis van dit lijstje scoort LG heel goed, terwijl de ervaring daarmee in dit topic nou net niet bepaald geweldig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 09-02-2022 16:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Proton_ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:07:
En daarmee ga je even helemaal voorbij aan het onderdeel opslag. Wij douchen in de zomer (in de ochtend) met het warmte water van de dag er voor.

We hebben 3 HR solar panelen op het dak liggen naast de 37 sunpower panelen. 40 paste mooier op het dak en meer dan 37 zonnepanelen gaf problemen met het afzekeren in 3x25A.

Dit was een leuke extra toevoeging en in ook in de winter halen we een vat temperatuur op zonnige dagen van 40 a 45 graden. Dat scheelt weer veel erg voor de warmtepomp met SWW. Plus daarbij loop de warmtepomp nog steeds erg slecht onder vollast, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Andrehj schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:22:
[...]

Een WP moet een jaar of 20 meegaan. Merken die nu hun apps goed voor elkaar hebben, hebben dat tegen die tijd misschien wel niet, en net andersom. [/li]
kleine toevoeging/verbetering: Wie zegt dat als de app nu goed is of niet dat ie over 20 jaar nog werkt.
[Stuffer anti-cloud modus off]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Giem schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:26:
[...]

En daarmee ga je even helemaal voorbij aan het onderdeel opslag. Wij douchen in de zomer (in de ochtend) met het warmte water van de dag er voor.

We hebben 3 HR solar panelen op het dak liggen naast de 37 sunpower panelen. 40 paste mooier op het dak en meer dan 37 zonnepanelen gaf problemen met het afzekeren in 3x25A.

Dit was een leuke extra toevoeging en in ook in de winter halen we een vat temperatuur op zonnige dagen van 40 a 45 graden. Dat scheelt weer veel erg voor de warmtepomp met SWW. Plus daarbij loop de warmtepomp nog steeds erg slecht onder vollast, maar dat is een andere discussie.
Tekenend voor het hele proces. Elke keer als ik denk ergens uit te zijn, komt er weer iets anders langs ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@Giem :? Een warmtepomp(boiler) buffert net zo goed.
En die doet in de winter 55 graden, ook op slechte dagen, so there ;)
Je kunt de PV opbrengst van 3 panelen wel goed naast de opbrengst van de collectoren leggen. Ik verwacht niet dat de boiler meer dan 3x de PV doet, maar je kan me verrassen met cijfers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
format5 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:11:
@sdk1985

Een WP heeft (meestal) minder vermogen, even snel een ruimte warmer krijgen daar mee zit er vaak niet in.
Voorheen was het een slinger aan de thermostaat. CV springt aan en jaagt met 40kW water van 60+ door de leidingen, en een half uur later is het warm.
Als ik datzelfde nu met de WP doe duurt het ongeveer 5 a 6 uur per halve graad opwarming.

We hebben een theekan met koud water. We zetten deze op het fornuis en in een paar minuten is deze warm. Het fornuis is hier dan de oude gasketel met een overdaad aan vermogen.
Zetten we dezelfde koud theekan op een waxinelichtje zal de thee uiteindelijk wel warm worden, dit duurt alleen erg lang (dat het meerdere lichtjes kan duren even negeren). Dit waxine lichtje is de warmtepomp.

verder als je per ruimte wil blijven sturen dien je echt met een zoneregeling te gaan werken. Een WP zelf zal dit niet op vertrek niveau kunnen regelen.
Joh ik zit in het verkeerde topic :X . Ik ben aan het kijken voor lucht/lucht warmte pomp. Die lucht/water warmtepomp zie ik inderdaad geen heil in. De radiatoren die hier nu hangen zijn daarvoor veel te beperkt. Boven hangen bijvoorbeeld enkelplaats modellen van ik schat circa 800W die ik dan allemaal eerst zou moeten vervangen. Ik heb het getest maar onder de 55 graden aanvoer temperatuur is 18.5 graad bereiken al een uitdaging. Voor mijn situatie is een andere oplossing zinniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Laatst online: 06-05 20:29
format5 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:11:
@sdk1985

Het snelle opwarming van een ruimte is eigenlijk meer een functie van de afgifte. Nadeel van VVW en radiatoren is dat je vaak die afgifte niet snel kan verhogen, zonder de Ta erg hoog te zetten. Fancoils zijn hierin een oplossing. De snelheid van de fan moduleerde de afgifte bij een gelijkblijvende Ta. Hiermee kan je dan ook snel een ruimte opwarmen als dat gewenst is.

Natuurlijk speelt vermogen van de warmtepomp mee, zeker op koude dagen waarbij een groot aandeel van de het beschikbare vermogen al ingezet wordt om de het warmteverlies van je woning te compenseren. Maar zolang er nog vermogen beschikbaar is kan je deze inzetten om een ruimte snel te verwarmen.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Proton_ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:03:
@Giem :? Een warmtepomp(boiler) buffert net zo goed.
En die doet in de winter 55 graden, ook op slechte dagen, so there ;)
Je kunt de PV opbrengst van 3 panelen wel goed naast de opbrengst van de collectoren leggen. Ik verwacht niet dat de boiler meer dan 3x de PV doet, maar je kan me verrassen met cijfers :)
Klopt heb je gelijk in van de opslan, maar dan moet hij een SWW run doen en op het moment van de zon en voldoende opwek anders verbuik je gewoon stroom uit de centrale en niet van je zonnepanelen. Wil je dat goed doen, zul je dus je warmtepomp moeten gaan aansturen dat hij SWW gaat doen op het moment dat de zon schijnt, daar heb ik nog niemand over gehoord of zien doen. De meeste installateurs zetten de SWW zelfs aan in de nacht... (met kouder weer en een slechtere cop)

Plus op koude winterse dagen (zoals vorig jaar toen we konden schaatsen) hadden wij voordeel van deze combinatie, want de boiler had warm water en de warmtepomp had al moeite genoeg met alleen het huis warm houden. Als hij zonder ondersteuning SWW er bij had moeten doen, dan hadden we of koud moeten douchen of in een koud huis gezeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:03:
[...]

Begrijp dat je hier zegt; laat maar lekker zitten?

Onderhoudsvrij is één ding. In NL 150Liter water op het dak zetten met een paar meter leiding is een heel ander verhaal naturlijk :P

Dilemma komt vooral uit het 'gratis warmte vanuit de zon' en kleinere footprint gedachte eerlijk gezegd ;)
Ik had het dilemma ook, en heb toch m’n zonneboilerpaneel behouden. Wat blijkt: van eind mei t/m medio september staat hierdoor de warmtepomp compleet stil. En dat is heerlijk stil (en onderhoudsarm) 😀.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LeonTebbens schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Ik had het dilemma ook, en heb toch m’n zonneboilerpaneel behouden. Wat blijkt: van eind mei t/m medio september staat hierdoor de warmtepomp compleet stil. En dat is heerlijk stil (en onderhoudsarm) 😀.
True, maar mijn zonneboiler is gaar, dus moet sowieso vervangen. En da's duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-09 19:53
MikeyMan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:20:
[...]
Heb een SolarEdge waar niet meer vermogen op mag. Heb er nu 21x 310wat aan hangen, wat al aan de bovenkant zit.
Optie om de paar losse extra panelen met micro-omvormers (e.g. enphase) uit te rusten? En dan inderdaad gaan voor een losse WP-boiler met subsidie, zodat je niet met je verwarming concurreert op koude dagen, waar je blijkbaar krap zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 19-08 17:49
Giem schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:10:
[...]

Klopt heb je gelijk in van de opslan, maar dan moet hij een SWW run doen en op het moment van de zon en voldoende opwek anders verbuik je gewoon stroom uit de centrale en niet van je zonnepanelen. Wil je dat goed doen, zul je dus je warmtepomp moeten gaan aansturen dat hij SWW gaat doen op het moment dat de zon schijnt, daar heb ik nog niemand over gehoord of zien doen. De meeste installateurs zetten de SWW zelfs aan in de nacht... (met kouder weer en een slechtere cop)

Plus op koude winterse dagen (zoals vorig jaar toen we konden schaatsen) hadden wij voordeel van deze combinatie, want de boiler had warm water en de warmtepomp had al moeite genoeg met alleen het huis warm houden. Als hij zonder ondersteuning SWW er bij had moeten doen, dan hadden we of koud moeten douchen of in een koud huis gezeten.
Ik heb daar ook al naar zitten kijken. Op dit moment nog niet zo interessant.
Ik kan de warmtepomp vrij makkelijk een run laten starten/stoppen op basis van het geleverde vermogen van de zonnepanelen. Ik kan alleen niet regelen hoeveel vermogen de warmtepomp opneemt. Daarnaast heb ik de pech dat ik een 1-fase warmtepomp heb en 3-fasen omvormer.

Op z'n best piek ik 5kw met de zonnepanelen. De warmtepomp gebruikt max 3kw, ik kan het dus niet redden op alleen de zonnepanelen.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
Voorlopig worden alle fasen met elkaar verrekend in de slimme meter, dus 3kW is dan < 5kW

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 19-08 17:49
LangeFries schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:01:
Voorlopig worden alle fasen met elkaar verrekend in de slimme meter, dus 3kW is dan < 5kW
Dat heb ik ook gelezen. Als dat zo blijft dan prima. Het is ook nog lang geen 2033, tegen die tijd is de warmtepomp misschien alweer vervangen door een mini kerncentrale onder de,trap. :+
Verder dan 5 jaar kijken is toch sciencefiction.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
Ik zat meer aan een kernfusie dingetje onder de trap te denken 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
Tomexergie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:29:
[...]

Hoe meer woningen van het gas afgaan hoe lager de gasprijs, de markt dicteert.
Hoe hoger want dan moet alle infrastructuur, directeuren en steekpenningen door minder mensen worden betaald.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
LangeFries schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:26:
Ik zat meer aan een kernfusie dingetje onder de trap te denken 8)
Heel veel warmte opwekken en dan grotendeels weggooien (zoals kernenergie) is geen oplossing.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tomexergie
Monitoring resultaten januari 2022.
Eventuele wijzigingen worden volgende maand verwerkt. Doorgeven via PM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCgmTgKV1VZ5T0ba3S4Tq-g4jMM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nxogdgOyaLneu83TYj58Uyjm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPs_v3FGb3Sx06W8LQ4iQoYE04E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V49xLmfjn2tKCOlG4JAdIi76.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4s59JULM6sEGxAjcDSUFLke5FY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fPtHzSHJrVKbgF6KlMgTUmG4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik hou dit topic al een tijdje in de gaten aangezien ik mij ook aan het oriënteren ben op het overgaan naar een warmtepomp.

De situatie:
Een vrijstaand huis, 155m2, bouwjaar 1999 met bijbehorende isolatie. Verwarming middels radiatoren, overal T22.
De 50 graden test kan ik niet doen, want ik heb stadsverwarming. Met circa 30GJ per jaar valt mijn verbruik wel mee voor een vrijstaande woning, maar we stoken ook relatief weinig en de thermostaat staat op 19 graden.Vloerverwarming gaat er op korte termijn niet komen, ik heb een mooie houten vloer en geen verbouwplannen, dus daar gaan we voorlopig niet aan beginnen.

Maar hoe nu verder. Ik heb nog geen offertes opgevraagd of installateurs uitgenodigd, omdat ik mij eerst zelf goed wil oriënteren over wat er eventueel mogelijk is. Het vermogen van de huidige radiatoren kan ik natuurlijk uitrekenen en ik heb ook de (op de buizen gemeten) temperatuur van ingaande en uitgaande watertemperatuur. Ook het dagelijkse verbruik in MJ heb ik van de afgelopen jaren. Hoe kan ik nu nagaan wat ik met welke capaciteit kan behalen?

Binnenkomende temperatuur is in de winter zo'n 60-65 graden (en vorig jaar februari was die iets boven de 70 graden). Vorig jaar februari had ik dagen van 300 - 350MJ per dag, maximaal 100kWh dus. Kan ik dan zeggen dat voor 24 uur dat ongeveer 4,2kW is? (of als ik uit zou gaan van 16 uur stoken op die dag (want nu in de nacht naar 15 graden) 6,25kW?) Met die logica zou een 8kW warmtepomp dan ruim voldoende bemeten zijn, zeker als ik uit ga van minder efficiëntie vanwege de radiatoren.

(De aansluiting op de bestaande leidingen is denk ik relatief eenvoudig, bij voorkeur bij een verdeler op de eerste verdieping zodat de binnenunit naar de zolder kan. De buitenunit kan op een garage/bijkeukendak staan.)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aiolos schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:03:
Ik hou dit topic al een tijdje in de gaten aangezien ik mij ook aan het oriënteren ben op het overgaan naar een warmtepomp.

De situatie:
Een vrijstaand huis, 155m2, bouwjaar 1999 met bijbehorende isolatie. Verwarming middels radiatoren, overal T22.
De 50 graden test kan ik niet doen, want ik heb stadsverwarming. Met circa 30GJ per jaar valt mijn verbruik wel mee voor een vrijstaande woning, maar we stoken ook relatief weinig en de thermostaat staat op 19 graden.Vloerverwarming gaat er op korte termijn niet komen, ik heb een mooie houten vloer en geen verbouwplannen, dus daar gaan we voorlopig niet aan beginnen.

Maar hoe nu verder. Ik heb nog geen offertes opgevraagd of installateurs uitgenodigd, omdat ik mij eerst zelf goed wil oriënteren over wat er eventueel mogelijk is. Het vermogen van de huidige radiatoren kan ik natuurlijk uitrekenen en ik heb ook de (op de buizen gemeten) temperatuur van ingaande en uitgaande watertemperatuur. Ook het dagelijkse verbruik in MJ heb ik van de afgelopen jaren. Hoe kan ik nu nagaan wat ik met welke capaciteit kan behalen?

Binnenkomende temperatuur is in de winter zo'n 60-65 graden (en vorig jaar februari was die iets boven de 70 graden). Vorig jaar februari had ik dagen van 300 - 350MJ per dag, maximaal 100kWh dus. Kan ik dan zeggen dat voor 24 uur dat ongeveer 4,2kW is? (of als ik uit zou gaan van 16 uur stoken op die dag (want nu in de nacht naar 15 graden) 6,25kW?) Met die logica zou een 8kW warmtepomp dan ruim voldoende bemeten zijn, zeker als ik uit ga van minder efficiëntie vanwege de radiatoren.

(De aansluiting op de bestaande leidingen is denk ik relatief eenvoudig, bij voorkeur bij een verdeler op de eerste verdieping zodat de binnenunit naar de zolder kan. De buitenunit kan op een garage/bijkeukendak staan.)
maak even eerst een invetaris van de radiatoren die je nu hebt en kijk naar hun afgifte bij 40 graden in en 35 graden retour. dat zou een indicatie moeten zijn van je huidige capaciteit. dan kan je gericht kijken naar waar je eventueel tekort komt en moet opwaarderen als dat al nodig is. je kan natuurlijk ook eerst die pomp neerzetten en later als je fiancieel eventueel lastig zit de radiatoren aanpakken. immers komt toch de zomer eraan en heb je nog 6+ maanden voor het weer frisser begint te worden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Aiolos Je kan temperatuur logging op een paar radiatoren zetten en de 5 minuten waarden of iets vergelijkbaars gaan vastleggen.
Als je radiator 24 uur per dag een aanvoer van Ta=65 heeft, dan heb je idd (bij die buitentemperatuur) echt 65 graden nodig. Maar als je ziet dat de Ta varieert (omdat de pomp stilvalt vanuit je thermostaat regeling) en je gemiddeld op ver 24 uur maar op 40 graden zit (bij Tbuiten x), weet je dat je met 40 graden ook genoeg hebt....

kortom: tijdje logging doen.
Daarbij
De warmteafgifte van de radiator wordt bepaald door het gemiddelde temperatuurverschil met de ruimte temperatuur. Dus: Ta=65, Tr=55, Truimte = 20: dan is de delta 60-20= 40 graden.
Bij een L/W WP is je deltaT vaak 3-5 graden (nb. moet je wel voldoende flow realiseren): dus Ta =62 met Tr=58 geeft dezelfde delta van 40 graden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aiolos schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:03:

De situatie:
Ik schat de kans 99% dat je te weinig afgifte hebt om met warmtepomp-vriendelijke temperaturen je huis warm te stoken.
Tip: Bereken het benodigde vermogen en inventariseer hoe je dat kwijt kunt raken bij Ta 35°C.
Inventariseer ook welke flow je nodig hebt om dat vermogen bij een dT van 5K bij die radiatoren te krijgen. De kans is nl best groot dat je niet alleen je radiatoren moet aanpassen, maar ook je leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:08:
[...]
maak even eerst een invetaris van de radiatoren die je nu hebt en kijk naar hun afgifte bij 40 graden in en 35 graden retour. dat zou een indicatie moeten zijn van je huidige capaciteit. dan kan je gericht kijken naar waar je eventueel tekort komt en moet opwaarderen als dat al nodig is. je kan natuurlijk ook eerst die pomp neerzetten en later als je fiancieel eventueel lastig zit de radiatoren aanpakken. immers komt toch de zomer eraan en heb je nog 6+ maanden voor het weer frisser begint te worden.
Capaciteit van 4 radiatoren in de woonkamer/keuken is bij 65 aanvoer/55 retour circa 6300W. (Dit was overigens ~5100W voor vervanging van 1 van de radiatoren, 2 jaar geleden, en daarmee werd en bleef het afgelopen 20 jaar ook warm)

Bij 40 in, 35 retour wordt dit 2147W. (Dit is dus alleen de woonkamer/keuken)
BarryH schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:28:
@Aiolos Je kan temperatuur logging op een paar radiatoren zetten en de 5 minuten waarden of iets vergelijkbaars gaan vastleggen.
Als je radiator 24 uur per dag een aanvoer van Ta=65 heeft, dan heb je idd (bij die buitentemperatuur) echt 65 graden nodig. Maar als je ziet dat de Ta varieert (omdat de pomp stilvalt vanuit je thermostaat regeling) en je gemiddeld op ver 24 uur maar op 40 graden zit (bij Tbuiten x), weet je dat je met 40 graden ook genoeg hebt....
Die logging kan ik zeker gaan doen. De thermostaat regelt de klep, en die staat vaak genoeg dicht, dus die aanvoer is echt niet continu 65 graden.
Andrehj schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:34:
[...]

Ik schat de kans 99% dat je te weinig afgifte hebt om met warmtepomp-vriendelijke temperaturen je huis warm te stoken.
Tip: Bereken het benodigde vermogen en inventariseer hoe je dat kwijt kunt raken bij Ta 35°C.
Inventariseer ook welke flow je nodig hebt om dat vermogen bij een dT van 5K bij die radiatoren te krijgen. De kans is nl best groot dat je niet alleen je radiatoren moet aanpassen, maar ook je leidingen.
Ta 35°C of Ta 40°C maakt ook al een verschil natuurlijk. Dat mijn efficiëntie wat omlaag gaat kan ik prima mee leven. Leidingen vervangen gaat niet gebeuren, dan kan ik net zo goed vloerverwarming gaan leggen. Eventueel een fan op de radiator is overigens prima mogelijk.

(Ik heb overigens alleen een mechanische ventilatie, geen WTW, dat kan ook nog worden toegepast, al moet ik dan wat creatief worden met de kanalen van de WTW.)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-09 19:17
We moeten onze voortuin klaar gaan maken voor de plaatsing van de buitenunit. ( Nibe AMS 10-6)

Het is nu een plantentuin. Hoe is de buiten unit bij jullie geplaatst?

Is een grind bak met 2 grote tegels voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@berry76 ik denk dat in de installatiehandleiding wel een tekening staat.
Een valbuis in de grindbak voor condenswater kan een ijsbaan voorkomen bij langdurige vorst.
Zo staat het in mijn handleiding, beetje overkill als je het mij vraagt maar wel compleet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIQpiuj6frjNpbtEq1tT9gXTAnk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vKdIZKISFFn4BOYKfzhnGzXn.png?f=user_large
Jouw condensafvoer zal op een andere plek zitten.

• format5
Andrehj schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:22:
[...]
Als je de écht interessante data wil zien (compressorfrequentie bijvoorbeeld) moet je toch zelf wat knutselen, op basis van wat er al op Internet rondzwerft, die data vind je toch nooit in de apps.
Kunnen de meeste merken dit niet laten zien in de app dan?
Nibe laat dit gewoon zien hoor O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
berry76 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:46:
We moeten onze voortuin klaar gaan maken voor de plaatsing van de buitenunit. ( Nibe AMS 10-6)

Het is nu een plantentuin. Hoe is de buiten unit bij jullie geplaatst?

Is een grind bak met 2 grote tegels voldoende?
Hier de unit gewoon op een stoepje van straatklinkers gezet.

Ok, dit geeft wel wat ijs in de winter, maar we komen op dat deel toch alleen maar voor de WP dus dat maakte voor ons niet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomexergie
Nu ik toch met hybride warmtepompen bezig ben heb ik het volgende grafiekje gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtwFQkQgehNlQ_RoJ-VvEOAjR2U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qXVtpvy11ZELwird100beFy1.png?f=user_large

Installateurs en producenten leveren de hybride warmtepomp met een afstelling waarbij de warmtepomp aan/uit wordt geregeld tussen de 4 en 7C buitentemperatuur. Ze vertellen daarbij dat er tenmische 50% op aardgas wordt bespaard en dat is correct. Maar ze vertellen er niet bij dat als de WP doorgaat tot -10C er 30% meer aardgas kan worden bespaard. Waarom deze instelling? Ik denk geluid, geen klachten geen gezeur.

Bij weinig radiator oppervlakte , dus een krap bemeten CV systeem haal je er inderdaad niet meer uit dan 50% omdat de 50C grens van de WP al bij 4C buiten wordt bereikt. Maar veel woningen hebben na isolatie overcapaciteit op het afgifte systeem en zolang de retour temperatuur niet boven de 40C komt kan de WP bij lage buiten temperaturen gewoon doordraaien.

Deze "veilige" instelling gaat wel ten koste van het potentieel. Een "stille" WP kan gemakkelijk doordraaien tot -10C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Nog even en aanvulling op het voorgaande. In de monitoring tabel staat niet vermeld tot hoever de WP doorgaat. Bij een afschakel temperatuur van 4C zal de MCOP veel hoger zijn dan b.v. -2C. Hoe we dit oplossen voor de monitoring weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:15
Tomexergie schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:45:
Nu ik toch met hybride warmtepompen bezig ben heb ik het volgende grafiekje gemaakt.

[Afbeelding]

Installateurs en producenten leveren de hybride warmtepomp met een afstelling waarbij de warmtepomp aan/uit wordt geregeld tussen de 4 en 7C buitentemperatuur. Ze vertellen daarbij dat er tenmische 50% op aardgas wordt bespaard en dat is correct. Maar ze vertellen er niet bij dat als de WP doorgaat tot -10C er 30% meer aardgas kan worden bespaard. Waarom deze instelling? Ik denk geluid, geen klachten geen gezeur.

Bij weinig radiator oppervlakte , dus een krap bemeten CV systeem haal je er inderdaad niet meer uit dan 50% omdat de 50C grens van de WP al bij 4C buiten wordt bereikt. Maar veel woningen hebben na isolatie overcapaciteit op het afgifte systeem en zolang de retour temperatuur niet boven de 40C komt kan de WP bij lage buiten temperaturen gewoon doordraaien.

Deze "veilige" instelling gaat wel ten koste van het potentieel. Een "stille" WP kan gemakkelijk doordraaien tot -10C.
Dit komt omdat hybride systemen meestal niet verkocht worden aan mensen die goed nadenken over hun afgite, aanvoertemperatuur, en de toepassing. Zodra je gaat rekenen en een geschikt afgifte systeem hebt komt bijna iedereen tot de conclusie dat hybride een stap is die je beter over kunt slaan.

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:18

jorammeke

Prutser

Dat van die 4/7 C buitentemp is/was volgens mij ook puur een berekening met de kWh/m3 prijzen van toen. Althans met de Elga in iedergeval. Heb hier nu die begrenzing er af, en hij stampt nu lekker door. Heb "maar" 6m3 hoeven bij stoken met de CV.

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:33
format5 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:17:
[...]

Kunnen de meeste merken dit niet laten zien in de app dan?
Nibe laat dit gewoon zien hoor O-)
Nibe laat dit ook pas zien na het afsluiten van een abonnement. De gratis verstrekte output is ook maar beperkt.

• BarryH
  • Nu online
@Tomexergie Hier de ELGA vanaf begin (2014) al zonder deze afschakelstand. Ik verwacht dat veel tweakers in de monitoring deze afschakeling ook uit hebben staan of op een veel lager punt.
Bij mij gaat onder nul de CV de ELGA soms "uitdrukken" doordat de Ta oploopt tot rond/boven 45 graden (En dan slaat mijn oude ELGA gewoon uit).

Zolang de COP niet te ver onder de 2 zakt is E goedkoper dan G voor de meeste energiecontracten.
Gelukkig zijn de meeste WP nu wel goed instelbaar (ik moest het voor aankoop opgeven, later kwam er een aan/uit dipswitch voor temperatuurgrens actief en nu is het instelbaar voor de ELGA)

[ Voor 30% gewijzigd door BarryH op 10-02-2022 12:10 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zie zo af en toe eens van die all-in-one units langs komen. Deze hebben vaak een 180 liter boiler erin. Lijkt mij weinig. Betekent dat dat die uitgerust zijn met een doorstroom verwarmer nog? Dus veel cop1 stoken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:10:
Zie zo af en toe eens van die all-in-one units langs komen. Deze hebben vaak een 180 liter boiler erin. Lijkt mij weinig. Betekent dat dat die uitgerust zijn met een doorstroom verwarmer nog? Dus veel cop1 stoken?
wel vaak een elektrisch element (Voor b.v. 55 naar 60 graden, of de legionellarun).
Die 180 liter wordt natuurlijk ook weer binnen beperkte tijd opgewarmd.
Dus als je binnen een uur 180*1,5 = 270 liter van 40 graden nodig hebt is het wellicht een issue.... (even als voorbeeld)

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
MikeyMan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:10:
Zie mijn post van 31 januari 11.15 uur ;-)

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FrancD schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Zie mijn post van 31 januari 11.15 uur ;-)
Kijk ik er overheen?

• FrancD
Sorry, 31 januari 10.22 uur heb ik een foto van een pagina uit een infoboekje van Woningborg gepost. Hier staat aangegeven wat de capaciteiten van de verschillende boilers van Mitsubishi zijn.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FrancD schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:26:
[...]

Sorry, 31 januari 10.22 uur heb ik een foto van een pagina uit een infoboekje van Woningborg gepost. Hier staat aangegeven wat de capaciteiten van de verschillende boilers van Mitsubishi zijn.
Oh, zo. Ja die capaciteit geloof ik wel.

Maar hoe voorkomen die merken dat er bij minder dan 180 liter al koud water ontstaat. Dat zal zoals @BarryH aangeeft wel elektrisch bijverwarmd worden. Maar niet echt lekker voor de efficientie.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Dat is toch gewoon een kwestie van de instellingen aanpassen aan je gebruik?

Een kleiner vat is eerder leeg en moet je dus vaker opwarmen. Of je doet er warmer water in.

Ok, als je een regendouche hebt met 22l/min dan kun je niet heel lang douchen met 180 liter.

Wij hebben hier een (losse) 200liter boiler staan die ik naar 50 graden breng. Daar kun je zo'n 30-40 minuten mee douchen. Hangt er een beetje vanaf hoeveel mensen er douchen, soms is 1 sww-run per dag genoeg en soms doet hij 2 sww-runs per dag.

(en als je het spannend vind of nooit koud water wil, dan zou je er inderdaad nog een doorstroomverwarmer tussen kunnen hangen, maar helemaal onbezorgd douchen kun je dan nog niet: je hoeft wel niet meer bang te zijn voor koud water, maar wél voor overbelasten van je hoofdzekeringen als er iemand tijdens het koken onder de douche springt en/of er misschien nog een wasmachine aanstaat)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ocaj schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:42:
Dat is toch gewoon een kwestie van de instellingen aanpassen aan je gebruik?

Een kleiner vat is eerder leeg en moet je dus vaker opwarmen. Of je doet er warmer water in.

Ok, als je een regendouche hebt met 22l/min dan kun je niet heel lang douchen met 180 liter.

Wij hebben hier een (losse) 200liter boiler staan die ik naar 50 graden breng. Daar kun je zo'n 30-40 minuten mee douchen. Hangt er een beetje vanaf hoeveel mensen er douchen, soms is 1 sww-run per dag genoeg en soms doet hij 2 sww-runs per dag.

(en als je het spannend vind of nooit koud water wil, dan zou je er inderdaad nog een doorstroomverwarmer tussen kunnen hangen, maar helemaal onbezorgd douchen kun je dan nog niet: je hoeft wel niet meer bang te zijn voor koud water, maar wél voor overbelasten van je hoofdzekeringen als er iemand tijdens het koken onder de douche springt en/of er misschien nog een wasmachine aanstaat)
Dat snap ik wel, maar die disclaimer wordt er door deze kant-en-klaar jongens nooit bij gegeven. Dus ontstaat daar m.i. uiteindelijk een keer gezeik mee. Vroeg me vooral af hoe ze dat zouden voorkomen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
O dat was je vraag: Als het om kant-en-klaar installateurs uit het CV-tijdperk gaat dan zetten ze waarschijnlijk bij installatie de boilertemperartuur op 60 of 65 graden of zo met bijverwarmen als het onder de 50 komt?

Dan zal het met de klachten over koud water wel loslopen (en de klachten over veel stroomvervbruik worden dan afgewimpeld met "ja, maar u wist toch wel dat een warmtepomp nou eenmaal veel stroom verbruikt?").

• Adriaan71
  • Laatst online: 03-11-2024
@Tomexergie

Als je zwager voor een hybride installatie gaat van Vaillant wat zeer plug en play is voor installatie en werking.

Zo kan je de hybride manager instellen op triVAI. Dan kan je ook je eenheid prijzen invoeren voor de gas prijs en kWh prijs.

Als je dat gedaan hebt gaat de installatie uit zichzelf steeds berekenen wat de goedkoopst stookkosten zijn op dat moment en zo gaat hij dan ook draaien.

Je kan ook zelf bepalen hoeveel kw warmtepomp je selecteert i.c.m. met cv ketel wat naadloos op elkaar aansluit.

Je kan kiezen voor een split of een monoblock. Voor ieder wat wils.

Ik heb zo zelf ook de eerst jaar gedraaid en heb mijn cv ketel toen niet meer gebruik omdat ik wou weten of mijn warmtepomp mijn woning warm kon houden. Dus had ik de gasprijs eenheid prijs hoog ingevoerd voor de test. Zodat stoken op electra altijd goedkoper was.

Dat ging perfect verleden jaar februari met die kou.

Nu zit ik vol electra

De cv ketel zal bijspringen als de ingestelde temperatuur teveel verschilt met de exacte temperatuur . Of als de warmtepomp de watertemperatuur niet zou halen.

Maar de pomp schiet niet uit bij bepaalde temperaturen. De Pompen van Vaillant blijven draaien tot -20.

Tevens zijn en tal van service contracten af te sluiten door de installateur dat je je zelfs kan verzekeren tegen voorrij kosten, montage en eventueel onderdelen. En ook je onderhoud wordt door Vaillant zelf uitgevoerd.

Eventueel ook de in bedrijfstelling kunnen ze doen/

Misschien is dat wat voor je zwager. Plug en plag systeem en onderhoud door Vaillant service team zelf.

En wat duurder systeem maar goed werkend met alle temperaturen.

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:19
Wij krijgen straks in onze nieuwbouwwoning een warmtepomp, standaard is de warmtepomp uitgerust met een boiler 185 liter, aangezien wij een bad in de badkamer nemen zit er bij de optie gelijk in dat de boiler inhoud verhoogd gaat worden naar 300 liter. Nu geeft men aan dat er dan een "extra module" naast de warmtepomp geplaatst gaat worden. Hoe moet ik dit zien? Weet iemand dat? Op internet kan ik geen voorbeeld vinden. Krijg ik dan de standaard warmtepomp met een extra boilervat van 115 liter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03:13
Ik vermoed dat je in plaats van een all-in-one binnendeel een kleiner binnendeel krijgt met daarnaast een aparte boiler van 300 liter.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

• LangeFries
G-addict schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Nibe laat dit ook pas zien na het afsluiten van een abonnement. De gratis verstrekte output is ook maar beperkt.
Inderdaad maar de actuele toestand is in Nibe uplink volledig, dus inclusief de frekwentie en de gewenste frekwentie. Of dat in myUplink (het nieuwe systeem) anders is, weet ik niet.

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:35
We zijn nu een nieuwe vloer aan het leggen boven en gaan airco's op de slaapkamers hangen die ook kunnen verwarmen.

Ik twijfel nu een beetje om de radiatoren af te toppen onder de vloer en de nieuwe vloer erboven te leggen zodat ze helemaal uit zicht zijn.

Hebben die radiatoren überhaupt nog zin/nut wanneer we over een jaar of 8 volledig gasloos zijn?

• BarryH
  • Nu online
Hangt van je verwarmingssysteem af. Radiatoren kunnen daar nog steeds een rol in spelen.

• Tomexergie
Adriaan71 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:50:
@Tomexergie

Als je zwager voor een hybride installatie gaat van Vaillant wat zeer plug en play is voor installatie en werking.
Bedankt, we zullen ook naar Vaillant kijken.

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:42:
[...]

De mercuria 8 R410a is een PUHZ-SW75VHA , maximaal 8 kw bij -10
Let op , dit zijn niet de stilste machines
Tegenwoordig gebruiken ze de suz-swm80va met r32.

• koevlaas2
BertusB404 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:33:
Ik vermoed dat je in plaats van een all-in-one binnendeel een kleiner binnendeel krijgt met daarnaast een aparte boiler van 300 liter.
Of de grotere 300L variant.

• Senderious
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-03-2022
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht. Dit wordt gebouwd met een luchtwarmtepomp: de Mitsubishi Electric Ecodan.

Als meerwerkoptie wordt topkoeling aangeboden. Ik hoor verschillende verhalen over topkoeling bij een luchtwarmtepomp. Wat is jullie ervaring hiermee?

Is het overigens ook mogelijk in de zomer de vloerverwarming uit te zetten zodat de warmtepomp alleen gebruikt wordt voor het leveren van warm water?
Senderious schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:34:
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht. Dit wordt gebouwd met een luchtwarmtepomp: de Mitsubishi Electric Ecodan.
Als meerwerkoptie wordt topkoeling aangeboden. Ik hoor verschillende verhalen over topkoeling bij een luchtwarmtepomp. Wat is jullie ervaring hiermee?
Even dit topic doorlezen, is al vaak behandeld.
Is het overigens ook mogelijk in de zomer de vloerverwarming uit te zetten zodat de warmtepomp alleen gebruikt wordt voor het leveren van warm water?
Uiteraard. Net als een CV-ketel heeft een warmtepomp ook gewoon een temperatuurregeling. Als je woning op temperatuur is stopt ie met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
G-addict schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Alle momentele waarden zijn gewoon zichtbaar in de gratis versie...
Alleen voor de historische waarden heb je een abbo nodig. (welke ik nog nooit gehad heb en ook niet van plan ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 19:42
BarryH schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:13:
[...]

wel vaak een elektrisch element (Voor b.v. 55 naar 60 graden, of de legionellarun).
Die 180 liter wordt natuurlijk ook weer binnen beperkte tijd opgewarmd.
Dus als je binnen een uur 180*1,5 = 270 liter van 40 graden nodig hebt is het wellicht een issue.... (even als voorbeeld)
Ik weet niet waarop jij dit baseerd. Het geld echt niet voor alle WP's. Onze 180ltr boiler is binnen een half uur weer op 52°C, zonder gebruik te maken van een e-spriraal. DHW is COP is bij ons dan 2.8 tot 3.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Agostino schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:30:
Wij krijgen straks in onze nieuwbouwwoning een warmtepomp, standaard is de warmtepomp uitgerust met een boiler 185 liter, aangezien wij een bad in de badkamer nemen zit er bij de optie gelijk in dat de boiler inhoud verhoogd gaat worden naar 300 liter. Nu geeft men aan dat er dan een "extra module" naast de warmtepomp geplaatst gaat worden. Hoe moet ik dit zien? Weet iemand dat? Op internet kan ik geen voorbeeld vinden. Krijg ik dan de standaard warmtepomp met een extra boilervat van 115 liter?
Hier hetzelfde bij het bouwen van een nieuwbouw woning en de "Extra module" is gewoon een 300 liter vat naast je warmtepomp unit, die staan hier naast elkaar in de garage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Wimhaw schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:52:
[...]

Ik weet niet waarop jij dit baseerd. Het geld echt niet voor alle WP's. Onze 180ltr boiler is binnen een half uur weer op 52°C, zonder gebruik te maken van een e-spriraal. DHW is COP is bij ons dan 2.8 tot 3.
Het is duidelijk als voorbeeld benoemd.

stel: je doucht je boiler leeg.
Dan: 180 liter van 10 graden moet naar 55 graden

q = m x c x Delta t .
q = 180 kg ( 1 liter water weegt ca 1 kg) x 4,19 kJ/kg.k (c van water) x 45 °
q = 33939 KJ energie is nodig
Als we de 33939KJ delen door 3600 seconden krijgen we 9,43kWh warmte

Om de boiler weer op te warmen is dus 9,43 kWh aan energie nodig.

Dus bij een 7kW WP is dat ca 1,3-1,5 uur, INDIEN: deze 7kW WP ook 7kW op 55 graden kan leveren!

Je doucht met een mooie regendouche, 15liter per minuut.
op ca. 35 graden, dan het je 7,5 liter boilerwater per minuut nodig: dus na 24 minuten is je boiler leeg

1,5 uur - 0,5 uur = 1 uur.

Voel je vrij om de parameters in deze som aan te passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:19
Giem schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:57:
[...]

Hier hetzelfde bij het bouwen van een nieuwbouw woning en de "Extra module" is gewoon een 300 liter vat naast je warmtepomp unit, die staan hier naast elkaar in de garage.
Dus qua oppervlakte van de installatie krijg je eigenlijk 2 dezelfde units naast elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Agostino schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:30:
Het kan ook zijn dat de all-in one vervalt en daarvoor in de plaats een hydrobox (zo heet dit bij Mitsubishi) met los 300L vat wordt geplaatst. Het hangt van het merk warmtepomp af hoe dit wordt opgelost. Mitsubishi levert ook een all-in one unit met 300L boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Agostino schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Dus qua oppervlakte van de installatie krijg je eigenlijk 2 dezelfde units naast elkaar?
Hier hebben ze het zo opgelost, het linker vat is de zonneboiler die kan je in jou geval negeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7ghG9gM8IeearY6Os44azlfN6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5J0XS3qSldOFH3bp1uXChE4.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als je het precies wil weten zou ik het navragen bij de aannemer/installateur, die vind dat vast geen vreemde vraag, wij hebben daar ook uitvoerig overleg over gehad waar hij zou moeten komen en hoe en wat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
BarryH schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:43:
[...]

q = m x c x Delta t .

Dus bij een 7kW WP is dat ca 1,3-1,5 uur, INDIEN: deze 7kW WP ook 7kW op 55 graden kan leveren!

op ca. 35 graden, dan het je 7,5 liter boilerwater per minuut nodig: dus na 24 minuten is je boiler leeg

Inzichtelijk, en gaat op voor een warmteelement. Maarrrr: een WP levert 55 graden (stel), dan wordt de delta T, en daarmee ook de warmteoverdracht steeds kleiner. Van 10 graden naar 20 graden gaat veel sneller dan het laatste stukje van 40 naar 50. 55 gaat ie in theorie niet eens halen als dat ook de aanvoer is.

De praktijkhamvraag is: als je in de winter met -5 je vat leegtapt, hoe lang duurt het (met bv een 7 kW unit) voor je weer een 50+ graden vat hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Zwartoog Ja dat hangt van de WP af: zowel de capaciteit van de WP zelf, gegeven de buitentemperatuur en de gewenste Ta. Als de capaciteit van de warmtewisselaar in de boiler? Als die 10kW afgeeft bij DeltaT=5 graden, dan zal dat niet de bottleneck zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
BarryH schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:05:
@Zwartoog Ja dat hangt van de WP af: zowel de capaciteit van de WP zelf, gegeven de buitentemperatuur en de gewenste Ta. Als de capaciteit van de warmtewisselaar in de boiler? Als die 10kW afgeeft bij DeltaT=5 graden, dan zal dat niet de bottleneck zijn.
Check! Snap ik ook hoe ik dit tabelletje moet interpreteren (DJG WPS200/300). Zou dus niet de bottleneck mogen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJUGidApzkAs0DKsdRlF5M3vubo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UXHB6NNDTxBrmsUHipmP6w9b.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 19:42
BarryH schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:43:
[...]

q = m x c x Delta t .

Theorie is duidelijk anders dan de praktijk.
Wie blijft er onder de douche staan als het water temperatuur 10°C is. De meeste gaan er al onderuit, zodra het kouder wordt dan je lichaams temperatuur.
Boiler Temperatuur is bij lange na niet overal 10°C. Dus die 180ltr van 10°C klopt niet. Gemiddelde temperatuur in de boiler is een stuk hoger. Heb je daar ook rekening mee gehouden?
Heb zelf een 9kW WP en kan redelijk makkelijk behoorlijke hoge temperaturen halen, net geen 60°C, zonder e-filament. Deze staat namelijk bij mij standaard uit.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
Hey,

Ik zit een beetje in dubio wat nu de beste aanpaak is.

Huidige situatie:

Gezin:
2 volwassenen, 1 2-jarige, baby nummer 2 is gewest :)

Woning:
bj: 2019 vrijstaand, 610m3, 142m2 woonopp.
Isolatie waardes:
vloer: RC 4.0 m2K/W
gevels: RC 5.0 m2K/W
dak: RC 6.0 m2K/W

Huidige verwarming:
Intergas HRE 28/24 cv-ketel
Overal radiatoren (wel wat over gedimensioneerd).

Ook bij ons stond de ketel standaard op 80 graden aanvoer temp. Heb deze nu al een aantal maanden op 55 gezet. Dit gaat prima. Ik heb hem nu verlaagd naar 50 graden om te kijken of het comfortabel blijft.

Badkamer:
enkel regendouche en ww bij de wasbak.

Keuken:
warm water wordt hier voorzien door een inbouw keukenboiler. Het duurde anders best wel even voor we warm water hadden beneden.

Huidig verbruik:
1050m3 gas
3450 kWh stroom

In juni komt er zo'n 5500 kWh aan zonnepanelen op het dak (meer past er niet op).

Toekomstplannen:
- badkamer verbouwen: ligbad
- beneden verdieping: vloerverwarming + nieuwe vloer + deftige keuken

Gezien de huidige subsidie regeling en omdat ik flink wat stroom 'over' heb wil ik (op termijn) van het gas af.

Wat is wijsheid?

1) gasketel eruit en een l/w warmtepomp (8 kW?) nemen met een 300L boilervat en dan hopen/gokken/berekenen dat we het nu nog redden mbt de standaard radiatoren? En dan later de verbouwing van de beneden verdieping doen?

2) Gasketel blijft hangen en enkel de l/w warmtepomp (8 kW?) om nu al flink wat gas te besparen waarbij de ketel voornamelijk warm tapwater voorziet voor de douche ? Later als de verbouwing beneden gedaan is en er vvv ligt de ketel eruit en 300L boilervat erbij (evt met elec naverwarmer als er meer vraag is naar warm tapwater of de wp het niet snel genoeg bijgewarmd krijgt?)

3) Gasketel blijft en l/w warmtepomp (8kW?) icm 300L boilervat (evt met elec naverwarmer als er meer vraag is naar warm tapwater of de wp het niet snel genoeg bijgewarmd krijgt?) en dan een tijd (jaar?) zo draaien om te kijken of de wp + boiler voldoende is waarbij de ketel enkel bijspringt als de wp het echt niet trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ymaenhout schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:22:
Hey,

Huidige situatie:

Gezin:
2 volwassenen, 1 2-jarige, baby nummer 2 onderweg

Woning:
Isolatie waardes:

Huidige verwarming:

Ook bij ons stond de ketel standaard op 80 graden aanvoer temp. Heb deze nu al een aantal maanden op 55 gezet. Dit gaat prima. Ik heb hem nu verlaagd naar 50 graden om te kijken of het comfortabel blijft.

Badkamer:

Keuken:
warm water wordt hier voorzien door een inbouw keukenboiler. Het duurde anders best wel even voor we warm water hadden beneden.

Huidig verbruik:
1050m3 gas
3450 kWh stroom

In juni komt er zo'n 5500 kWh aan zonnepanelen op het dak (meer past er niet op).

Toekomstplannen:

Gezien de huidige subsidie regeling en omdat ik flink wat stroom 'over' heb wil ik (op termijn) van het gas af.

Wat is wijsheid?

1) gasketel eruit en een l/w warmtepomp (8 kW?) nemen met een 300L boilervat en dan hopen/gokken/berekenen dat we het nu nog redden mbt de standaard radiatoren? En dan later de verbouwing van de beneden verdieping doen?

2) Gasketel blijft hangen en enkel de l/w warmtepomp (8 kW?) om nu al flink wat gas te besparen waarbij de ketel voornamelijk warm tapwater voorziet voor de douche ? Later als de verbouwing beneden gedaan is en er vvv ligt de ketel eruit en 300L boilervat erbij (evt met elec naverwarmer als er meer vraag is naar warm tapwater of de wp het niet snel genoeg bijgewarmd krijgt?)

3) Gasketel blijft en l/w warmtepomp (8kW?) icm 300L boilervat (evt met elec naverwarmer als er meer vraag is naar warm tapwater of de wp het niet snel genoeg bijgewarmd krijgt?) en dan een tijd (jaar?) zo draaien om te kijken of de wp + boiler voldoende is waarbij de ketel enkel bijspringt als de wp het echt niet trekt?
4. Eerst je afgifte een factor 2 of 3 verbeteren. Je hebt waarschijnlijk veel te weinig afgifte om je huis met water van 35 graden te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Wimhaw schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:27:
[...]

Theorie is duidelijk anders dan de praktijk.
Wie blijft er onder de douche staan als het water temperatuur 10°C is. De meeste gaan er al onderuit, zodra het kouder wordt dan je lichaams temperatuur.
Boiler Temperatuur is bij lange na niet overal 10°C. Dus die 180ltr van 10°C klopt niet. Gemiddelde temperatuur in de boiler is een stuk hoger. Heb je daar ook rekening mee gehouden?
Heb zelf een 9kW WP en kan redelijk makkelijk behoorlijke hoge temperaturen halen, net geen 60°C, zonder e-filament. Deze staat namelijk bij mij standaard uit.
Kom dan zelf met een betere benadering, niet alleen met "het klopt niet", daar heeft niemand wat aan.

die 10 graden komt er nooit want de WP gaat al opwarmen vanaf het moment van SWW gebruik (mits zo ingesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@ymaenhout
a/ test of je met Ta=35 het bij 0-5 graden ook red (Dan is bij -10 buiten Ta=50 ook wel haalbaar).
antwoord = nee -> capaciteit afgifte vergroten (b.v. +50% met T33s of ventilatoren...)
antwoord is ja -> optie 1 of 3.
nb. bij de badkamer ook een DWTW plaatsen in je douche. Dat scheelt aanmerkelijk in SWW gebruik (50% op douchen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ymaenhout schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:22:
Hey,

Huidige situatie:

Gezin:
2 volwassenen, 1 2-jarige, baby nummer 2 is gewest :)

Woning:
Isolatie waardes:

Huidige verwarming:

Badkamer:

Keuken:

Huidig verbruik:
1050m3 gas
3450 kWh stroom

Toekomstplannen:

Wat is wijsheid?

eerst radiatoren op 35 graden zetten en kijken of het constant warm blijft. dus geen nachtveralging meer. pompvermogen zal je wel op maximaal moeten zetten.

als je overgaat moet de gasketel weg. hybide is gewoon zonde van je geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@Wimhaw een goede boiler mengt niet, dus aan de onderkant komt er koud leidingwater=10 graden bij terwijl de bovenkant netjes 50+ graden blijft.
Thermofoto van deze stratificatie (omgekeerde volgorde):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCyTEka5CCRuYicKVUsKCgyHxZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jEZ2gmD5d0C96JNuk9FxRocX.jpg?f=user_large
De spiraal van de warmtepomp loopt tot onderin op het koudste punt, dus met opwarmen is er geen / minder stratificatie vanwege de opgewekte convectie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• the_medic
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:12:
[...]
als je overgaat moet de gasketel weg. hybide is gewoon zonde van je geld.
Ik word een beetje moe van je hoor, niet iedereen heeft het geld om het huis eventjes te optimaliseren voor all-electric en sommige mensen willen absoluut op gas blijven koken (ik heb er hier 1). Voorts kun je, als de stroom eens lekker lang uitvalt, met je gasfornuis je huis redelijk verwarmen (als je zoals zovelen geen moderen houtkachel of zo hebt). En dan hebben we "straks" nog H2 ook.

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

the_medic schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:36:
[...]

Ik word een beetje moe van je hoor, niet iedereen heeft het geld om het huis eventjes te optimaliseren voor all-electric en sommige mensen willen absoluut op gas blijven koken (ik heb er hier 1). Voorts kun je, als de stroom eens lekker lang uitvalt, met je gasfornuis je huis redelijk verwarmen (als je zoals zovelen geen moderen houtkachel of zo hebt). En dan hebben we "straks" nog H2 ook.
even tandje terug graag.

niemand heeft het over optimaliseren of koken op gas. of jezelf vergiftigen door je gasfornus als CV te gebruiken als de stroom uitvalt is natuurlijk helemaal.... 7(8)7

de manier van energieproductie heeft geen biet te maken met je verbruik. als jij 15kW nodig hebt om je huis warm te houden omdat je geen isolatie hebt zegt dat niks over de manier waarop je die 15kW moet produceren, alleen hoeveel je nodig hebt. dat je dingen kan verbeteren staat volledig en totaal los van dat basisprinciepe. het hele idee dat je geen warmtepomp kan gebruiken omdat je teveel gas verbruikt of slecht geisoleert bent is gewoon een onzinargument die eens moet stoppen. het 1 heeft niks te maken met het andere. aan de ene kant zou je zelfs kunnen zeggend dat een warmtepomp dan juist meer oplevert door het hoge verbruik.

het prijsverschil tussen hybride of puur electrisch is vrijwel altijd in het voordeel van puur electrisch. helemaal met de huidige subisides.

bijna elk huis kan je gewoon de CV vervangen voor een warmtepomp voor verwarming. de enigse uitzonderingen die er mogelijk zijn is als je tegen woningen aankijken die nog de orginele radiatoren hebben hangen sinds 1970 of zoiets. maar dan is er ook doorgaans meer nodig dan een nieuwe set radiatoren.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 11-02-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:52:
[...]

het hele idee dat je geen warmtepomp kan gebruiken omdat je teveel gas verbruikt of slecht geisoleert bent is gewoon een onzinargument die eens moet stoppen.
Heb ik dat gezegd ????????????

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

the_medic schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:04:
[...]

Heb ik dat gezegd ????????????
the_medic schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:36:
[...]

ja, dat heb je gezegd.

en dat hele waterstofverhaal is geen serieuze discussie waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@flippy En zelfs bij die huizen gaat het vaak nog best makkelijk.
-capaciteit radiatoren is nog bepaald obv geen isolatie en enkelglas
- inmiddels is er vaak al wat gedaan (dubbelglas, spouwmuur, vloer of dak)

Ik heb zelf zo'n huis: puur HR++ glas in bestaande kozijnen, spouwmuurisoaltie (bij bouw al gedaan) en vloer en dak isolatie en hoppa: Ta=33 bij Tb=0.

Pilot in de wijk bij 12 redelijk willekeurige huizen: ~80% kan met Ta<=50 ook bij vorstdagen zn huis warm houden.

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 11-02-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
Ik ook. Maar iedereen moet dus all-electric? Zullen de netbeheerders ook leuk vinden ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

the_medic schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:08:
Ik ook. Maar iedereen moet dus all-electric? Zullen de netbeheerders ook leuk vinden ..
de netbeheerders zullen dat fantastisch vinden. meer pecinuas, meer marktwerking, meer kapitalisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
En een WP draait 24/7, terwijl zonnepanelen ongeveer dezelfde kWh per dag produceren (wil je uitkomen), maar dan alleen midden op de dag. In de praktijk dus een veel grotere belasting vormen.

[ Voor 16% gewijzigd door LangeFries op 11-02-2022 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:20
Nou... De netbeheerders moeten dan wel de mogelijkheden krijgen om het net zodanig aan te passen dat ook iedereen all-electric kan. Vind ik overigens nog altijd een betere optie dan warmtenetten of het gasnet aanpassen voor waterstof. Als de boel toch open moet, gooi er dan maar een dikkere kabel in, nog even los van de (in mijn ogen) heiloze discussie over waterstof.

En ten aanzien van oudere huizen: Mijn vrijstaande uit 1956 was prima met de Elga warm te houden met de oude radiatoren. Flinke overcapaciteit nadat we hadden geïsoleerd, dus dat was geen probleem. De ledenradiatoren werkten daarbij nog het beste. 😊

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
Gek genoeg lijkt het er op dat jaren '90/'00 huizen het lastigst warmtepompgeschikt te maken zijn.
Die zijn al geïsoleerd met dubbel glas enzo, maar die winst is meteen gegaan in bezuinigen op radiatoren die alsnog hoge temperatuur nodig hebben. Daar is dus geen overcapaciteit, wat er intussen in jaren '60 bouw wel is.

Pagina: 1 ... 71 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.