Thanks voor de tips! Ik ga 't eens bekijken, volgens mij moeten kozijnen ook worden vervangen voor HR+++ (en dat is vrij duur). Hij hangt wel aan de buitenmuur inderdaad. Bij nader inzien had ik hem aan de andere muur (met de buren) gewild, maar qua leidingwerk en buitenunit zou dat lastig worden.mr_evil08 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:02:
[...]
Ah verschil tussen hoek en tussenwoning dus.
Jouw airco hangt dus aan de buitenmuur, overgens dat glas is wel aan te raden om iets mee te doen want glas is na 30 jaar wel "op" ze raken lek waardoor het alsware enkelglas wordt, radiatoren hangen voor het raam waardoor je het niet merkt en bij de airco wel.
hier hangt de binnenunit aan de muur tussen de buren in ofwel een "warme" muur.
Op dit moment is het uitzonderlijk rotweer waar warmtepompen slecht tegen kunnen, ik heb doorgaans liever -5 kale vorst dan kwakkelen rond 0 want dan komt er heel vaak defrost.
Los van dit, ik heb echt het idee dat ik wat fout doe of dat er iets niet goed staat. Zie her en der situaties war mensen met energielabel E nog lekker genieten van een airco, en ik heb C.
Vermogen lijkt me de issue trouwens ook niet, de radiator (op 90/70) heeft 4kW aan afgiftevermogen en de airco 4.2kW. Ik had zelf nog geprobeerd om de lucht richting de kozijnen te plaatsen om daar een warmtedeken te krijgen (zoals de radiator idd doet), maar dat helpt niet. Gordijnen zijn erg dun dus ook geen goede maatstaaf. Zou wellicht iets helpen, maar niet merkbaar.
Hoe zou ik die tocht eruit kunnen halen? Vanes naar de kozijnen geeft te veel kou, vanes naar de thermostaat geeft geen comfort, maar wel een betere ''kamertemperatuur'' (aldus thermostaat).
Airco thermostaat kan ik helaas ook niet instellen, alleen met een jumper (+5 offset), maar dat is te ver. En tot slot, hoe is het mogelijk dat uberhaupt de buitentemperatuur meespeelt met de afwijking hier? Bij -5 buiten is er meer warmteverlies, dus het is toch raar dat het dan wel klopt?
Heb ik eerder gedaan ja, maar voor de 4-5 dagen dat ik dan 2 uurtjes beneden ben, weegt dat niet echt op tegen de kosten dan denk ik. Met min. 16c zou de cv al flink wat m³'s gaan stoken. Kan ook de airco op 18 zetten (dan wordt het soms 15, soms 17, gemiddeld 16), maar dat is alleen beneden.Een huis dat zo ver afkoelt krijg je niet makkelijk meer warm, ga eerst eens doorstoken met nachtverlaging tot min/max 16 graden.
[ Voor 21% gewijzigd door Processorkoeler op 10-03-2023 16:47 ]