![]() Welkom in het (nieuwe) grote airco topic. Het topic voor iedereen die geen zin heeft om badend in het zweet 's nachts wakker te worden in de zomer. Of voor die mensen die gewoon niet tegen warmte kunnen Waarom een airco (laten) installeren?Een airco maakt het binnenklimaat in de zomer een stuk aangenamer. Warme lucht bevat doorgaans meer vocht, waardoor we minder goed kunnen zweten. Dit geeft soms een wat 'drukkend' gevoel. De airco verlaagt de temperatuur en het hoge vochtgehalte in de ruimte. Dit maakt - in ieder geval de slaapkamer - een stuk comfortabeler in de zomer. Ook zijn er tegenwoordig units die de lucht kunnen 'reinigen'. Daikin claimt met de Emura serie een airco te hebben die stof, virussen en andere kleine deeltjes verwijderd.Hoe werkt het?Een airco is een warmtepomp en werkt met het principe dat een vloeistof die verdampt, warmte aan zijn omgeving onttrekt.![]() Een airco is eigenlijk vrij simpel: men neme een gesloten circuit van leidingen dat gevuld is met een koudemiddel. In dit circuit bevinden zich vier onderdelen: een compressor (4), een condensor (1), een ventiel (2) en een verdamper (3). De compressor comprimeert het gas en zet het onder een hoge druk zodat het kookpunt verhoogd wordt. Tijdens dit proces ontstaat warmte. Omdat het gas nu onder hoge druk staat, zal het gas bij een hogere temperatuur kunnen condenseren. Dit gebeurd in de condensor waar het gas wordt afgekoeld. Hierna vervolgt de vloeistof zijn weg naar de verdamper. Hier zit een speciaal ventiel (2) waar de vloeistof doorheen stroomt. Aan de andere kant van dit ventiel is de druk lager: het gevolg is dat de vloeistof verdampt en warmte opneemt van zijn omgeving. Nadat het gas de verdamper weer heeft verlaten, wordt het door de compressor weer aangezogen en onder druk gezet: het gas wordt hierna weer een vloeistof. Het proces is vergelijkbaar met hoe water zich gedraagt in een snelkookpan. Door de hoge druk blijft het water ook bij hogere temperaturen dan 100 graden vloeibaar. Haal je de druk eraf (wat niet aan te raden is bij een snelkookpan), dan wordt al het water omgezet in stoom. In de verdamper van een airco gebeurd hetzelfde, maar dan gecontroleerd en met een koudemiddel waarvan de kooktemperaturen aanzienlijk lager zijn (+/- 7 graden Celsius). Wat voor airco moet ik nemen?Indien mogelijk, is een split-unit systeem altijd het aanbevolen systeem. In sommige situaties is dit niet mogelijk. De oorzaak daarvan kan verschillend zijn: een huurwoning (al zijn de wijzingen aan de woning niet enorm ingrijpend), een VVE die dwars ligt of geen plek voor de buitenunit. Wat de reden ook is, er bestaat ook nog de airco van het type monoblock. Dit is een airco waarbij alle onderdelen in ѐѐn apparaat zijn ondergebracht. Dit is wel minder efficiënt dan een split.Monoblock V.S. split-unitHet hierboven beschreven systeem kan in ѐѐn apparaat geïntegreerd worden. Dat heeft een belangrijk nadeel: omdat een airco een warmtepomp is moet hij de verplaatste warmte kwijt raken en dat kan alleen maar door de warmte ergens aan af te geven. Vrijwel alle monoblocks zuigen hiertoe lucht aan uit de te koelen ruimte en blazen dit middels een slang naar buiten. Hierdoor creëert het apparaat een onderdruk in de te koelen ruimte. Door deze onderdruk wordt er via kieren in de ruimte (warme) lucht terug aangezogen. Dit maakt het systeem minder efficiënt. Er zijn mensen die beweren dat het allemaal niet zo extreem is, omdat bij een monoblock de condensor in de koude ruimte hangt. Dat is waar, maar in de praktijk blijken desondanks toch grote verschillen te bestaan, zowel in prestaties als in energieverbruik.Er zijn duurdere monoblocks te krijgen (bijv. van Delhoni) die de condensor kunnen koelen met water. Hier is weer een vergelijkbaar proces gaande als in het gesloten circuit: de condensor wordt besproeid met water, wat door de luchtstroming en warmte van de condensor verdampt. Deze monoblocks kunnen hierdoor makkelijker hun warmte kwijt. Door het verdampen van het water hoeven ze minder lucht uit de te koelen ruimte te verplaatsen. Dit alles leidt tot een efficiënter koelproces. Zo efficiënt als een split-unit zal het echter nooit worden. Enkele users hier hebben echter wel zeer goede ervaringen met deze units. Deze duurdere units maken ook aanzienlijk minder herrie dan de goedkope bouwmarkt monoblocks (Tristar, Amcor, etc). Het advies wat hier meegegeven kan worden is dus om een wat duurder monoblock te kopen die gebruik maakt van deze techniek, of een goedkopere die wat oversized is om te compenseren voor de extra verliezen. Over het algemeen is echter de ervaring dat de echte goedkope bouwmarkt monoblock airco's wat prestaties betreft tekort schieten en je teleur gaan stellen. "Split-Monoblocks"Er bestaan ook monoblock airco's die voorzien zijn van een vaste condensor aan een leiding. Dit proces is efficiënter dan een normaal monoblock. Het nadeel laat zich echter raden: de condensor is voorzien van koperen koelleidingen en die kunnen niet altijd losgekoppeld worden. Je zit sowieso permanent met een raam of deur open, want die condensor moet buiten staan. Doorgaans zit de compressor in de binnenunit, dus wat geluid betreft ga je er ook weinig op voorruit. Een echt monoblock heeft dan nog als voordeel dat je nog relatief makkelijk een afvoer kan maken voor de slang. Veel succes om dat met je losse condensor voor elkaar te krijgen.. Helaas worden ze ook vrijwel niet meer gemaakt. De enkele units die nog op de markt zijn, zijn doorgaans bedoeld voor caravans en die units hebben een lage koelcapaciteit (<8000 BTU), dus die gaan de gemiddelde slaapkamer niet koud krijgen.Ik wil er ѐѐn! Hoe zit dat met de installatie van zo'n split-unit?Vrij simpel (uitgelegd). Je hebt twee keuzes: zelf installeren of laten doen.Zelf installerenIndien je een unit zelf wilt installeren, dan kan je een unit nemen met klik-koppelingen. Zo'n apparaat komt met meegeleverde leidingen die al gevacuümeerd zijn. Vacumeren? Een aircosysteem moet gevacuümeerd worden om alle 'vervuiling' uit het systeem te halen (vocht, stikstof, stof, etc). Vocht in het systeem kan bevriezen en het kan op den duur de compressor aantasten. Niet omdat het vocht bevriest in de compressor (daar is het daar te heet voor), maar omdat de olie hygroscopisch is neemt deze water op. En dat is helaas funest voor de smerende werking.Het nadeel van de doe-het-zelf-installatie-klik systemen is dat de meegeleverde leiding vaak maar zo'n 3,5 meter is en dat beperkt je in de installatiemogelijkheden. Ook is de leiding voorzien van een speciale koppeling, en die moet uiteraard door de muur, waardoor er vaak een groter gat benodigd is. Tenslotte maken de kwaliteitsmerken (Daikin, Mitsubishi, LG, Panasonic, etc..) ze eigenlijk niet (voor zover ik weet). Het alternatief is een unit aanschaffen van een kwaliteitsmerk. De installatie hiervan kan je voor 95% (wat uren betreft) zelf doen. Het is van belang om je van tevoren hierop goed te oriënteren! Bepaal van tevoren de volgende zaken: • Waar wil je de binnen- en buiten unit plaatsen? • Kan je bij de gekozen locatie voor de binnenunit makkelijk condenswater kwijt? Condenswater loopt idealiter in een leiding naar beneden. Dat kan direct naar buiten, of ergens aangesloten worden op een riolering. Vergeet hierbij vooral niet de scheiding tussen het riool en je airco (syfon!), en vergeet ook niet dat je airco niet genoeg water produceert om een syfon het hele jaar door gevuld te houden). • Hoe lang is de leiding die je hiertussen verwacht nodig te hebben? Houd bij de buitenunit rekening met wat extra (+/-50cm). • Voor hoeveel meter leiding bevat het apparaat een "pre-charge"? Als je leidingen nodig hebt die langer zijn dan het apparaat met zijn pre-charge aankan, dan zal je het apparaat moeten bijvullen. • Hoeveel 90 graden bochten heb je hiervoor nodig? • Wat is het hoogteverschil tussen de binnen- en buitenunit? • Aan welke zijde is het het makkelijkste om de elektra aan te leggen? Let erop dat de airco geaard aangesloten moet worden. • De ruimte! Hoe groot is de ruimte, is er sprake van direct zonlicht, instraling van warmte via een dak of actieve elektrische/gas apparatuur? Deze vragen zijn allemaal van belang, omdat de hoeveelheid leiding die een compressor aan kan beperkt is. Deze gegevens vindt je allemaal in de technische specificatie van de fabrikant. Hier staat doorgaans ook in vermeldt wat de maximale hoogteverschillen zijn en de maximale hoeveelheid bochten die het systeem aan kan. Een teveel aan scherpe bochten levert teveel weerstand voor de compressor op. Tenslotte de elektra: het verschilt per model of deze gevoed wordt vanaf de binnen- of de buitenunit. Dat zijn allemaal zaken die handig zijn om te weten voordat je zo'n unit aanschaft. Ondanks dat het allemaal belangrijke aandachtspunten zijn, is het laatste punt toch wel een van de belangrijkste: de capaciteit. Een 8000 BTU airco gaat een grote zolderkamer waar de zon de hele dag op staat te bakken niet (snel) koel krijgen. Er zijn calculators die uit kunnen rekenen hoeveel BTU je nodig hebt om een bepaalde ruimte op temperatuur te krijgen. Die houden doorgaans echter geen rekening met extra warmtebronnen. En ook speelt het vermogen natuurlijk een grote rol in de snelheid waarmee een ruimte wordt afgekoeld. De eerder genoemde 8000 BTU unit krijgt die ruimte wellicht wel koel als hij 24/7 blijft draaien. Vanuit het oogpunt van energieverbruik is dat echter weer niet handig. Verbruikt een zwaardere unit dan niet meer energie?Ja en nee. Ja, omdat het apparaat zwaarder is uitgevoerd en simpelweg meer warmte kan verplaatsen. Ook zal de COP (Coefficient of Performance) bij een 'zwakker' apparaat in dezelfde serie doorgaans beter zijn. Dat klinkt wat vaag, dus dat behoeft wat uitleg. Een aircofabrikant brengt een model doorgaans in meerdere capaciteiten op de markt, bijvoorbeeld een 8000, 10000 en 12000BTU. Deze modellen gebruiken binnen dezelfde serie vaak dezelfde condensors en verdampers, waarbij alleen capaciteit van de compressor verschillend is. Omdat de 'zwakkere' modellen minder zwaar hoeven te werken en met eenzelfde formaat condensor en verdamper hun warmte makkelijker kwijt kunnen CQ opnemen, zullen zij doorgaans wat efficiënter opereren dan hun zwaardere broertjes.Komt er ook nog een nee dan?Jazeker, want moderne airco's zijn vrijwel allemaal inverters. Een airco van het type inverter heeft een compressor die op een variabel toerental kan draaien. Naarmate de ingestelde binnentemperatuur dichter benaderd wordt, zal het toerental van de compressor worden bijgesteld. Hiermee daalt ook het energieverbruik. Het systeem is vergelijkbaar met een modulerende thermostaat zoals die waarschijnlijk aan je CV ketel hangt.De installatie!Een beetje doe-hoe-zelver zal weinig moeite hebben met de installatie. In de basis is dat vrij simpel:• Ophangen van de binnenunit. Zorg ervoor dat deze WATERPAS hangt! Een binnenunit die niet waterpas hangt gaat (waarschijnlijk) water uitspugen. • Plaatsen van de buitenunit. Liever heb je deze ook waterpas, maar veel maakt het hier niet uit. De buitenunit produceert ook condens als je de airco laat verwarmen. Je wilt niet dat dit water langer in de buitenunit blijft staan dan nodig is. • De elektra. Let op wat de technische specificatie zegt over de afzekerwaarde, de dikte van de te gebruiken draad en de hoeveelheid aders. De dikte van de te gebruiken draad is ook afhankelijk van de lengte. Een professionele installateur zal doorgaans een werkschakelaar monteren op de buitenunit. Als doe-het-zelver vind ik dat overbodig. Zorg gewoon voor een stekker aan het apparaat. Die kan er altijd uitgetrokken worden en dan kan er ook veilig gewerkt worden aan het systeem. • Een gat in de buitenmuur boren. Doorgaans moet dit minimaal 62mm zijn. • Goten monteren aan de buitenmuur. Is optioneel en moet je zelf weten. • Het spannende deel: de leidingen! De leidingen zijn gemaakt van koper en voor de apparaten waar we het in dit topic over hebben zijn deze doorgaans van het formaat 1/4 (trekleiding) en 3/8 (persleiding). Deze leidingen laten zich relatief makkelijk buigen, doch vereist dit wel wat finesse. Wat je kan doen is een stuk leiding opofferen om even te oefenen. Dan kan je makkelijk voelen hoeveel kracht je op zo'n leiding kan zetten voordat hij knikt, en uit ervaring kan ik zeggen dat dat best wel veel is. De truc achter het buigen van deze leidingen is om niet teveel in een keer te willen buigen. Voor een 90 graden bocht is doorgaans zo'n 10cm nodig, probeer zo'n bocht niet in een kleinere radius te buigen, dat gaat vaak niet goed. Als je je daar aan houdt en stukje voor stukje de leiding tussen je twee duimen en wijsvingers buigt, dan kan er weinig mis gaan. Als je de leiding knikt, dan voel je dit onmiddellijk omdat de leiding direct meegeeft. Buig in dat geval de leiding direct terug en kijk of je de bocht een stukje verderop kan maken. Vaak is zo'n leiding nog wel te redden. Maar eigenlijk ben je gewoon een hork geweest.. • Nu wordt het toch echt tijd om een STEK-monteur in te schakelen. Deze zal de benodigde koppelingen aan het systeem lassen, de leidingen vullen met stikstof (druktest, en om alvast alle 'troep' uit de leidingen te verdrijven), vacumeren en tenslotte het systeem in bedrijf stellen. Met meetapparatuur wordt vastgesteld of de goede hoeveelheid koudemiddel in het circuit aanwezig is. Dit is cruciaal, want bij een tekort aan koudemiddel zal het koudemiddel gaan verdampen voordat het de verdamper bereikt heeft. Je kan dit makkelijk zien als de leidingen bevriezen voordat ze in de binnenunit verdwijnen. Een teveel aan koudemiddel zal weer tot gevolg hebben dat het middel halverwege of erger nog, na de verdamper gaat verdampen. Dan koelt het apparaat wel, maar bij lange na niet op volledig vermogen. Dit zuipt ook energie, want de compressor zal maximaal gaan werken omdat de verdamper in de binnenunit niet de verwachte temperatuur haalt. In het ergste geval bereikt koudemiddel in vloeibare vorm de compressor. Vloeistoffen zijn niet comprimeerbaar dus dan schakelt het systeem uit (of raakt de compressor defect). De oplettende lezer heeft inmiddels al door dat een airco niet alleen een maximale afstand heeft voor de leidingen, maar dus ook een minimum. Al is het niet aan te raden om deze grens op te zoeken: je gaat dan trillingen horen in de binnenunit of je sloopt je compressor! Installatie zonder STEK monteur?Dat kan. Je kan een airco nemen met snelkoppelingen. Daar is geen monteur voor nodig. Een alternatief is om bij de bouwmarkt een simpele Tristar split-unit te halen. Deze zijn zelf te installeren. Zie bijvoorbeeld hier voor een voorbeeld van de installatiehandleiding. Let erop dat je GEEN garantie kan claimen op deze apparaten als je ze zelf installeert. Uit ervaring weet ik echter dat het prima kan werken. Mijn Tristar heeft het 5 jaar bij mij thuis gedaan en hij doet nu zijn werk bij een vriend van mij. Of de installatie van deze systemen legaal is laat ik in het midden.Ik noem Tristar specifiek omdat ik er ervaring mee heb. Wellicht heeft jouw bouwmarkt andere merken in de aanbieding (doorgaans zijn het toch gewoon apparaten van het Chinese Chigo). Veelgestelde vragenGoed, voordat je dezelfde vraag voor de 9000ste keer wilt stellen; kijk even of het niet hier toevallig al tussen staat:Ik heb geen zin in ZUNNE GROTE VUURBAL, JONGUH!, dus wat is verstandig mbt aan te leggen groepen, het gebruiken van bestaande groepen en stopcontacten etc.?
Ik wil graag mijn hele huis c.q verdieping verkoelen. Kan ik op zolder, in de overloop, een unit plaatsen en verwachten dat dit werkt?
Ik laat een nieuwe airco installeren, maar doe het voorwerk zelf. Zo wil ik zelf alvast de gaten gaan voorboren. Welke diameter heb ik nodig?
Welk merk is nou het meest toffe om te hebben
Mijn airco heeft een (enorme) afwijking als ik kijk naar de gemeten temperatuur bij de unit vs mijn eigen metingen in de kamer. Klopt dit?
Goed, ik ben eindelijk toe aan een airco; welke capaciteit heb ik nodig?
Wat vinden we van condenspompen?
Heb ik een onderhoudscontract nodig?
Hebben jullie nog adviezen voor installateurs in regio X?
Zijn er ook installateurs die eigen gekochte onderdelen willen installeren (of alleen in gebruik willen stellen)?
Kan ik ook verwarmen met mijn airco ?
Dienen beide leidingen bij elkaar opgeteld te worden bij de totale leidinglengte? ?
|
[ Voor 247% gewijzigd door Notna op 03-07-2020 12:44 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc