Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote airconditioning topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Welkom in het (nieuwe) grote airco topic. Het topic voor iedereen die geen zin heeft om badend in het zweet 's nachts wakker te worden in de zomer. Of voor die mensen die gewoon niet tegen warmte kunnen :p Ik ben dit topic gestart op verzoek van naitsoezn, omdat het vorige topic vol was.

Waarom een airco (laten) installeren?
Een airco maakt het binnenklimaat in de zomer een stuk aangenamer. Warme lucht bevat doorgaans meer vocht, waardoor we minder goed kunnen zweten. Dit geeft soms een wat 'drukkend' gevoel. De airco verlaagt de temperatuur en het hoge vochtgehalte in de ruimte. Dit maakt - in ieder geval de slaapkamer - een stuk comfortabeler in de zomer. Ook zijn er tegenwoordig units die de lucht kunnen 'reinigen'. Daikin claimt met de Emura serie een airco te hebben die stof, virussen en andere kleine deeltjes verwijderd.

Hoe werkt het?
Een airco is een warmtepomp en werkt met het principe dat een vloeistof die verdampt, warmte aan zijn omgeving onttrekt.

Een airco is eigenlijk vrij simpel: men neme een gesloten circuit van leidingen dat gevuld is met een koudemiddel. In dit circuit bevinden zich vier onderdelen: een compressor (4), een condensor (1), een ventiel (2) en een verdamper (3). De compressor comprimeert het gas en zet het onder een hoge druk zodat het kookpunt verhoogd wordt. Tijdens dit proces ontstaat warmte. Omdat het gas nu onder hoge druk staat, zal het gas bij een hogere temperatuur kunnen condenseren. Dit gebeurd in de condensor waar het gas wordt afgekoeld. Hierna vervolgt de vloeistof zijn weg naar de verdamper. Hier zit een speciaal ventiel (2) waar de vloeistof doorheen stroomt. Aan de andere kant van dit ventiel is de druk lager: het gevolg is dat de vloeistof verdampt en warmte opneemt van zijn omgeving. Nadat het gas de verdamper weer heeft verlaten, wordt het door de compressor weer aangezogen en onder druk gezet: het gas wordt hierna weer een vloeistof.

Het proces is vergelijkbaar met hoe water zich gedraagt in een snelkookpan. Door de hoge druk blijft het water ook bij hogere temperaturen dan 100 graden vloeibaar. Haal je de druk eraf (wat niet aan te raden is bij een snelkookpan), dan wordt al het water omgezet in stoom. In de verdamper van een airco gebeurd hetzelfde, maar dan gecontroleerd en met een koudemiddel waarvan de kooktemperaturen aanzienlijk lager zijn (+/- 7 graden Celsius).

Wat voor airco moet ik nemen?
Indien mogelijk, is een split-unit systeem altijd het aanbevolen systeem. In sommige situaties is dit niet mogelijk. De oorzaak daarvan kan verschillend zijn: een huurwoning (al zijn de wijzingen aan de woning niet enorm ingrijpend), een VVE die dwars ligt of geen plek voor de buitenunit. Wat de reden ook is, er bestaat ook nog de airco van het type monoblock. Dit is een airco waarbij alle onderdelen in ѐѐn apparaat zijn ondergebracht. Dit is wel minder efficiënt dan een split.

Monoblock V.S. split-unit
Het hierboven beschreven systeem kan in ѐѐn apparaat geïntegreerd worden. Dat heeft een belangrijk nadeel: omdat een airco een warmtepomp is moet hij de verplaatste warmte kwijt raken en dat kan alleen maar door de warmte ergens aan af te geven. Vrijwel alle monoblocks zuigen hiertoe lucht aan uit de te koelen ruimte en blazen dit middels een slang naar buiten. Hierdoor creëert het apparaat een onderdruk in de te koelen ruimte. Door deze onderdruk wordt er via kieren in de ruimte (warme) lucht terug aangezogen. Dit maakt het systeem minder efficiënt. Er zijn mensen die beweren dat het allemaal niet zo extreem is, omdat bij een monoblock de condensor in de koude ruimte hangt. Dat is waar, maar in de praktijk blijken desondanks toch grote verschillen te bestaan, zowel in prestaties als in energieverbruik.

Er zijn duurdere monoblocks te krijgen (bijv. van Delhoni) die de condensor kunnen koelen met water. Hier is weer een vergelijkbaar proces gaande als in het gesloten circuit: de condensor wordt besproeid met water, wat door de luchtstroming en warmte van de condensor verdampt. Deze monoblocks kunnen hierdoor makkelijker hun warmte kwijt. Door het verdampen van het water hoeven ze minder lucht uit de te koelen ruimte te verplaatsen. Dit alles leidt tot een efficiënter koelproces. Zo efficiënt als een split-unit zal het echter nooit worden. Enkele users hier hebben echter wel zeer goede ervaringen met deze units. Deze duurdere units maken ook aanzienlijk minder herrie dan de goedkope bouwmarkt monoblocks (Tristar, Amcor, etc).

Het advies wat hier meegegeven kan worden is dus om een wat duurder monoblock te kopen die gebruik maakt van deze techniek, of een goedkopere die wat oversized is om te compenseren voor de extra verliezen. Over het algemeen is echter de ervaring dat de echte goedkope bouwmarkt monoblock airco's wat prestaties betreft tekort schieten en je teleur gaan stellen.

"Split-Monoblocks"
Er bestaan ook monoblock airco's die voorzien zijn van een vaste condensor aan een leiding. Dit proces is efficiënter dan een normaal monoblock. Het nadeel laat zich echter raden: de condensor is voorzien van koperen koelleidingen en die kunnen niet altijd losgekoppeld worden. Je zit sowieso permanent met een raam of deur open, want die condensor moet buiten staan. Doorgaans zit de compressor in de binnenunit, dus wat geluid betreft ga je er ook weinig op voorruit. Een echt monoblock heeft dan nog als voordeel dat je nog relatief makkelijk een afvoer kan maken voor de slang. Veel succes om dat met je losse condensor voor elkaar te krijgen.. Helaas worden ze ook vrijwel niet meer gemaakt. De enkele units die nog op de markt zijn, zijn doorgaans bedoeld voor caravans en die units hebben een lage koelcapaciteit (<8000 BTU), dus die gaan de gemiddelde slaapkamer niet koud krijgen.

Ik wil er ѐѐn! Hoe zit dat met de installatie van zo'n split-unit?
Vrij simpel (uitgelegd). Je hebt twee keuzes: zelf installeren of laten doen.

Zelf installeren
Indien je een unit zelf wilt installeren, dan kan je een unit nemen met klik-koppelingen. Zo'n apparaat komt met meegeleverde leidingen die al gevacuümeerd zijn. Vacumeren? Een aircosysteem moet gevacuümeerd worden om alle 'vervuiling' uit het systeem te halen (vocht, stikstof, stof, etc). Vocht in het systeem kan bevriezen en het kan op den duur de compressor aantasten. Niet omdat het vocht bevriest in de compressor (daar is het daar te heet voor), maar omdat de olie hygroscopisch is neemt deze water op. En dat is helaas funest voor de smerende werking.

Het nadeel van de doe-het-zelf-installatie-klik systemen is dat de meegeleverde leiding vaak maar zo'n 3,5 meter is en dat beperkt je in de installatiemogelijkheden. Ook is de leiding voorzien van een speciale koppeling, en die moet uiteraard door de muur, waardoor er vaak een groter gat benodigd is. Tenslotte maken de kwaliteitsmerken (Daikin, Mitsubishi, LG, Panasonic, etc..) ze eigenlijk niet (voor zover ik weet).

Het alternatief is een unit aanschaffen van een kwaliteitsmerk. De installatie hiervan kan je voor 95% (wat uren betreft) zelf doen. Het is van belang om je van tevoren hierop goed te oriënteren! Bepaal van tevoren de volgende zaken:
• Waar wil je de binnen- en buiten unit plaatsen?
• Kan je bij de gekozen locatie voor de binnenunit makkelijk condenswater kwijt? Condenswater loopt idealiter in een leiding naar beneden. Dat kan direct naar buiten, of ergens aangesloten worden op een riolering. Vergeet hierbij vooral niet de scheiding tussen het riool en je airco (syfon!), en vergeet ook niet dat je airco niet genoeg water produceert om een syfon het hele jaar door gevuld te houden).
• Hoe lang is de leiding die je hiertussen verwacht nodig te hebben? Houd bij de buitenunit rekening met wat extra (+/-50cm).
• Voor hoeveel meter leiding bevat het apparaat een "pre-charge"? Als je leidingen nodig hebt die langer zijn dan het apparaat met zijn pre-charge aankan, dan zal je het apparaat moeten bijvullen.
• Hoeveel 90 graden bochten heb je hiervoor nodig?
• Wat is het hoogteverschil tussen de binnen- en buitenunit?
• Aan welke zijde is het het makkelijkste om de elektra aan te leggen? Let erop dat de airco geaard aangesloten moet worden.
• De ruimte! Hoe groot is de ruimte, is er sprake van direct zonlicht, instraling van warmte via een dak of actieve elektrische/gas apparatuur?

Deze vragen zijn allemaal van belang, omdat de hoeveelheid leiding die een compressor aan kan beperkt is. Deze gegevens vindt je allemaal in de technische specificatie van de fabrikant. Hier staat doorgaans ook in vermeldt wat de maximale hoogteverschillen zijn en de maximale hoeveelheid bochten die het systeem aan kan. Een teveel aan scherpe bochten levert teveel weerstand voor de compressor op. Tenslotte de elektra: het verschilt per model of deze gevoed wordt vanaf de binnen- of de buitenunit. Dat zijn allemaal zaken die handig zijn om te weten voordat je zo'n unit aanschaft.

Ondanks dat het allemaal belangrijke aandachtspunten zijn, is het laatste punt toch wel een van de belangrijkste: de capaciteit. Een 8000 BTU airco gaat een grote zolderkamer waar de zon de hele dag op staat te bakken niet (snel) koel krijgen. Er zijn calculators die uit kunnen rekenen hoeveel BTU je nodig hebt om een bepaalde ruimte op temperatuur te krijgen. Die houden doorgaans echter geen rekening met extra warmtebronnen. En ook speelt het vermogen natuurlijk een grote rol in de snelheid waarmee een ruimte wordt afgekoeld. De eerder genoemde 8000 BTU unit krijgt die ruimte wellicht wel koel als hij 24/7 blijft draaien. Vanuit het oogpunt van energieverbruik is dat echter weer niet handig.

Verbruikt een zwaardere unit dan niet meer energie? Ja en nee. Ja, omdat het apparaat zwaarder is uitgevoerd en simpelweg meer warmte kan verplaatsen. Ook zal de COP (Coefficient of Performance) bij een 'zwakker' apparaat in dezelfde serie doorgaans beter zijn. Dat klinkt wat vaag, dus dat behoeft wat uitleg. Een aircofabrikant brengt een model doorgaans in meerdere capaciteiten op de markt, bijvoorbeeld een 8000, 10000 en 12000BTU. Deze modellen gebruiken binnen dezelfde serie vaak dezelfde condensors en verdampers, waarbij alleen capaciteit van de compressor verschillend is. Omdat de 'zwakkere' modellen minder zwaar hoeven te werken en met eenzelfde formaat condensor en verdamper hun warmte makkelijker kwijt kunnen CQ opnemen, zullen zij doorgaans wat efficiënter opereren dan hun zwaardere broertjes.

Komt er ook nog een nee dan?
Jazeker, want moderne airco's zijn vrijwel allemaal inverters. Een airco van het type inverter heeft een compressor die op een variabel toerental kan draaien. Naarmate de ingestelde binnentemperatuur dichter benaderd wordt, zal het toerental van de compressor worden bijgesteld. Hiermee daalt ook het energieverbruik. Het systeem is vergelijkbaar met een modulerende thermostaat zoals die waarschijnlijk aan je CV ketel hangt.

De installatie!
Een beetje doe-hoe-zelver zal weinig moeite hebben met de installatie. In de basis is dat vrij simpel:
• Ophangen van de binnenunit. Zorg ervoor dat deze WATERPAS hangt! Een binnenunit die niet waterpas hangt gaat (waarschijnlijk) water uitspugen.
• Plaatsen van de buitenunit. Liever heb je deze ook waterpas, maar veel maakt het hier niet uit. De buitenunit produceert ook condens als je de airco laat verwarmen. Je wilt niet dat dit water langer in de buitenunit blijft staan dan nodig is.
• De elektra. Let op wat de technische specificatie zegt over de afzekerwaarde, de dikte van de te gebruiken draad en de hoeveelheid aders. De dikte van de te gebruiken draad is ook afhankelijk van de lengte. Een professionele installateur zal doorgaans een werkschakelaar monteren op de buitenunit. Als doe-het-zelver vindt ik dat overbodig. Zorg gewoon voor een stekker aan het apparaat. Die kan er altijd uitgetrokken worden en dan kan er ook veilig gewerkt worden aan het systeem.
• Een gat in de buitenmuur boren. Doorgaans moet dit minimaal 62mm zijn.
• Goten monteren aan de buitenmuur. Is optioneel en moet je zelf weten.
• Het spannende deel: de leidingen! De leidingen zijn gemaakt van koper en voor de apparaten waar we het in dit topic over hebben zijn deze doorgaans van het formaat 1/4 (trekleiding) en 3/8 (persleiding). Deze leidingen laten zich relatief makkelijk buigen, doch vereist dit wel wat finesse. Wat je kan doen is een stuk leiding opofferen om even te oefenen. Dan kan je makkelijk voelen hoeveel kracht je op zo'n leiding kan zetten voordat hij knikt, en uit ervaring kan ik zeggen dat dat best wel veel is. De truc achter het buigen van deze leidingen is om niet teveel in een keer te willen buigen. Voor een 90 graden bocht is doorgaans zo'n 10cm nodig, probeer zo'n bocht niet in een kleinere radius te buigen, dat gaat vaak niet goed. Als je je daar aan houdt en stukje voor stukje de leiding tussen je twee duimen en wijsvingers buigt, dan kan er weinig mis gaan. Als je de leiding knikt, dan voel je dit onmiddellijk omdat de leiding direct meegeeft. Buig in dat geval de leiding direct terug en kijk of je de bocht een stukje verderop kan maken. Vaak is zo'n leiding nog wel te redden. Maar eigenlijk ben je gewoon een hork geweest.. ;) Heb je perse een hele scherpe bocht nodig, dan zit er weinig anders op dan een stuk isolatie te verwijderen en een pijpenbuiger te gebruiken. De weggesneden isolatie moet uiteraard wel weer terug!
• Nu wordt het toch echt tijd om een STEK-monteur in te schakelen. Deze zal de benodigde koppelingen aan het systeem lassen, de leidingen vullen met stikstof (druktest, en om alvast alle 'troep' uit de leidingen te verdrijven), vacumeren en tenslotte het systeem in bedrijf stellen. Met meetapparatuur wordt vastgesteld of de goede hoeveelheid koudemiddel in het circuit aanwezig is. Dit is cruciaal, want bij een tekort aan koudemiddel zal het koudemiddel gaan verdampen voordat het de verdamper bereikt heeft. Je kan dit makkelijk zien als de leidingen bevriezen voordat ze in de binnenunit verdwijnen. Een teveel aan koudemiddel zal weer tot gevolg hebben dat het middel halverwege of erger nog, na de verdamper gaat verdampen. Dan koelt het apparaat wel, maar bij lange na niet op volledig vermogen. Dit zuipt ook energie, want de compressor zal maximaal gaan werken omdat de verdamper in de binnenunit niet de verwachte temperatuur haalt. In het ergste geval bereikt koudemiddel in vloeibare vorm de compressor. Vloeistoffen zijn niet comprimeerbaar dus dan schakelt het systeem uit (of raakt de compressor defect).
De oplettende lezer heeft inmiddels al door dat een airco niet alleen een maximale afstand heeft voor de leidingen, maar dus ook een minimum. Al is het niet aan te raden om deze grens op te zoeken: je gaat dan trillingen horen in de binnenunit of je sloopt je compressor!

Installatie zonder STEK monteur?
Dat kan. Je kan een airco nemen met snelkoppelingen. Daar is geen monteur voor nodig. Een alternatief is om bij de bouwmarkt een simpele Tristar split-unit te halen. Deze zijn zelf te installeren. Zie bijvoorbeeld hier voor een voorbeeld van de installatiehandleiding. Let erop dat je GEEN garantie kan claimen op deze apparaten als je ze zelf installeert. Uit ervaring weet ik echter dat het prima kan werken. Mijn Tristar heeft het 5 jaar bij mij thuis gedaan en hij doet nu zijn werk bij een vriend van mij. Of de installatie van deze systemen legaal is laat ik in het midden.

Ik noem Tristar specifiek omdat ik er ervaring mee heb. Wellicht heeft jouw bouwmarkt andere merken in de aanbieding (doorgaans zijn het toch gewoon apparaten van het Chinese Chigo).

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:20

Deathchant

Don't intend. Do!

In het vorige topic had ik al gezegd dat ik ook kampte met het klassieke mobiele airco slang-door-raam-probleem.
Ik heb nu een permanentere oplossing dan mijn eerdere karton-ducttape oplossing.
Problemen waar je natuurlijk tegenaan loopt:
- hoe maak je de slang vast aan de plaat
- hoe zorg je dat de plaat niet uit het kozijn valt zonder het kozijn te beschadigen (huurhuis)
Ik heb dus een plaat gemaakt met daarin een ventilatierooster waar ik de slang op heb aangesloten.
Ik heb een kiep/kantelraam dat naar binnen opengaat en ik heb dus daar al "scharnieren" voor in het kozijn zitten en die heb ik dan "hergebruikt" om de plaat in vast te klemmen.
Misschien klinkt 't allemaal simpel, maar hierbij een kort D-I-Y stappenplan die er iets aan heeft.

Wat had ik nodig aan materiaal:
- 1x 9mm dikke triplex/multiplex plaat op de juiste maat (30 euro).
- 1x lamellenrooster van 100-130mm; de binnenste diameter van de aircoslang was 11mm. (6,45 euro)
- 3 schuifslotjes; raam heeft rechts 2 "vastzet-gleufjes" en links -waar ook het scharnier is- 1 vastzet-gleuf, 1,65 euro/stuk
- 1 slangklem

1: raam meet 148 x 81cm. Bij hornbach plaat op maat laten zagen. Helaas was de eerst volgende maat na 122x60cm helaas 240x120. Die plaat kost 30 euro.

2: bij mijn vader met de cirkelzaag het gat van 130mm uitgezaagd; dit komt overeen met de buitenste "ring" van het lamellenrooster:

3: met stukjes dunner triplex de plekken "opgehoogd" waar de schuifslotjes kwamen (ter hoogte van de vastzet-gleufjes in 't raam):

rechtsonder:

rechtsboven:

links (er is er maar 1 links in het midden):

De plaat hoeft maar op de plaats te blijven. Onderaan steunt ie gewoon op het kozijn.

4: Dan het lamellenrooster erin zetten en vastschroeven:

buitenkant:

binnenkant:

5: Dan de slang over de "ringen" van dat lamellenrooster schuiven en met de slangklemmen vastdraaien:

6: met een nijptang de schroefjes die aan de andere kant van de plaat er weer zijn uitgekomen afknippen en wegvijlen met een ijzervijl; de plaat was immers "maar" 9mm dik en schroefjes zijn vaak doorgaans wat langer.

7: Airco insteken en klaar:

Van buiten ziet het dan zo uit:

Overigens, die 3 lamelletjes heb ik eruit gehaald omdat ik nog een hor in het raam heb zitten. 45 euro verder en 2 uurtjes later heb je dan wel wat permanenters, en ik heb het kozijn niet hoeven beschadigen :)

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• AlexV
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 16:58
Bij gebrek aan een split-unit even geïmproviseerd met mijn monoblokje :+. Het scheelt vooral in de aanzuiging van lucht uit andere ruimten (in mijn geval vanuit het centrale afvoersysteem van het appartement, niet heel fris). Nadeel is dan weer dat de lucht die eruit komt niet meer zo koud is, maar je kan niet alles hebben natuurlijk.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17:24

Notna

Where are you?®

Zo, alle offertes terug gehad. Dit is de schade:

Note; dit is van totaal 6 installateurs, sommige hebben offertes gegeven voor meerdere smanestellingen. Ik heb voor het gemak even de namen weggehaald, ik zie nu de toegevoegde waarde er even niet van die erbij te zetten. De meerprijs voor de FXM-M series is niet bijzonder veel (150 tot 175 euro) en heeft wel een hogere efficiëntie + R32 koelvloeistof vs R410.

Deze week even met de vrouw overleggen en dan een keuze maken en tot kopen over gaan :)

Note: Die Toshiba is echt :')

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Notna

Notna

Where are you?®

En vandaag waren ze er dan. Ze begonnen om 8 uur in de ochtend en waren klokslag 12 uur klaar *O* Erg tevreden en de units zijn _zo_ fluisterstil dat ik mijn hand er maar voorgehouden heb op max vermogen om te kijken of het wel werkte :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:03
Ik wil binnenkort wat offertes gaan aanvragen voor een airco installatie maar zou graag hier eerst wat advies inwinnen.

Mijn woning is een hoekappartement op de bovenste verdieping. Ik dacht aan de oplossing die @Notna ook heeft, één buitenunit die 2 airco's aanstuurt (je foto's doen het helaas niet meer). De buitenunit kan mooi uit het zicht op het balkon.

Het idee is om met één airco de woonkamer + slaapkamer 2 te koelen, de andere unit dus voor slaapkamer 1. Is het te ambitieus om die oppervlakte met één airco te doen?

Plattegrond:

iRacing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alexji
quote:
Notna schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:51:
[...]
Voor de recht toe, recht aan installatie van exact die set up heb ik 3100 euro betaald, inclusief installatie, muurbeugel, goten en what not. Dat was ongeveer 1000 euro voor installatie en de rest voor materiaal.
Wat is bij jou recht toe, recht aan? Ik heb even wat foto's genomen van hoe ik het voor ogen had:

Buitenunit op balkon(netje)

Leidingen/bekabeling door buitenmuur naar binnen, deze wand dus de airco voor de woonkamer
let niet op mijn strakke opruimkunsten

Leiding doortrekken door gang

Oversteken naar slaapkamer

Plaatsing unit slaapkamer

iRacing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
Alexji schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:41:
[...]

Daarom was ook het idee om zelf al een en ander voorbereidend werk te doen (in ieder geval de buitenmuur) zodat er in principe alleen nog leidingen moeten worden getrokken (en de units geplaatst natuurlijk).

Dank voor het meedenken in ieder geval, dat je de koelvloeistof door de leidingen kan horen lopen was ik niet eerder tegengekomen, dat zou bij een goed gevuld systeem toch niet zo moeten zijn? Subtiele achtergrondgeluiden stoor ik mij niet snel aan, maar alles heeft een grens natuurlijk.

Zou jij je foto's nog kunnen rehosten? Ben stiekem wel benieuwd inmiddels :+
Bij deze:

Inmiddels heb ik om de buitenunit een kooi van hout gemaakt om het meer in yoon te latrn vallen met de tuin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alexji
quote:
m0nk schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 09:38:
[...]

Thanks voor de tip, zij hebben prijzen op de website staan incl montage. Ik ga ze maar eens mailen.
Daar staat niet het nieuwere Daikin spul tussen of ik moet verkeerd kijken (2MXM40M FTXM35M FTXM20M)

Gisteren deze reactie ontvangen (lokaal installatiebedrijf) na specifiek vragen om een offerte voor bovenstaande Daikin spul.
Heb het bedrijf er maar even uit geknipt maar dit kun je toch niet met een strak gezicht de deur uit sturen? ;(
Het gaat hier dus om een offerte voor een ander huis (niet mijn appartement) die hij "ongeveer zelfde situatie" vond. Zak lekker door de grond.

Alexji wijzigde deze reactie 23-05-2017 10:15 (10%)

iRacing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alexji
quote:
_Arthur schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:18:
[...]

Mijn Daikin units zijn de FTXM-35-M + RXM-35-M, deze waren Euro 1429 inc BTW.
Installatie totaal Euro 707 inc BTW.

Redelijk eenvoudige installatie, er hoefde niet geboord te worden voor de leidingen, ook geen condenspomp. Buiten unit staat op platdak.

Installatie was:
- 7 man uur a E 50,- (ze waren met 2 man)
- Installatie materiaal: Koelleiding met isolatie 1/4’’- 3/8’’ 5 meter, afwerking goot en hoekstuk 3 meter, stikstofvulling, slang waterafvoer, set dakbalken, 6 meter stuurstroomkabel, 1,5 meter installatiekabel 3×2,5mm2. Euro 199,-
- Wifi controller plus montage E 99,-
- Trillingsdempers met veer. E 59,-
Totaal 707,- inc BTW.
Dat zijn zeker nette prijzen. Bij mij moet er veel meer koel/condens/elektra leiding worden getrokken. Mijn gevoelsmatige max is ~ €3500. De units zijn leverbaar voor rond de €2000. Voor 1500 euro moet onderstaande toch te realiseren zijn? Een van de bedrijven vroeg of ik mijn plan even kon schetsen dus mijn paintskills aan het werk gezet:

quote:
Ray schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:17:
een airco laat je ook bij voorkeur installeren in de winter als je keus wilt hebben in installateurs... nu is het hoogtijd voor de meesten en als jij niet hapt doet een ander dat wel
Ja er zal werk genoeg zijn op het moment. Zat afgelopen winter al wat bij elkaar te klikken maar toen geen aanvragen gedaan, jammer.

Alexji wijzigde deze reactie 23-05-2017 11:47 (15%)

iRacing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alexji
quote:
_Arthur schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 12:37:
[...]

Hoe zie je die oversteek van unit2 door de hal voor ogen? Onder langs het plafond? Dus in het zicht?
Jup. Er is geen andere mogelijkheid dan zichtbare leidingen door het huis (afgewerkt in een goot) helaas. Dan zou er een 2e buitenunit direct bovenop de slaapkamer moeten en dan komt de VvE zich er mee bemoeien.

Dit is de plek in de gang waar die leiding zou oversteken:

Om uit te komen in de slaapkamer:

Vanavond komt er iemand kijken, misschien heeft die goede ideeën en advies :)

iRacing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alexji
quote:
CeesKees schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:22:
[...]
Dit ziet er toch niet uit?!
Dat valt wel mee toch? Plaatje gejat van google maar je krijgt zeg maar zo'n leiding in de hoek van de hal die dan oversteekt:

De schoonheidsprijs gaat het niet winnen natuurlijk maar aan zoiets zou ik mij persoonlijk niet storen.

We gaan het inderdaad zien of ze misschien betere ideeën hebben.
Het gehele appartement koelen met één unit is niet mogelijk, één bedrijf noemde dit als optie maar gaf meteen aan dat dat met mijn layout geen realistische optie is.
quote:
CyBeR schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:35:
Je kunt er ook een koof omheen maken.
En ander zoiets inderdaad, met mooie ledverlichting er in :) Je blijft natuurlijk zitten met de oversteek naar de slaapkamer.

Alexji wijzigde deze reactie 23-05-2017 17:59 (20%)

iRacing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alexji
Gisteren de Midea man langsgeweest:

Alleen dus op basis van Midea, Daikin was wel mogelijk dus daar heb ik meteen naar gevraagd voor welke prijs hij dit kan inkopen. Gaf ook aan dat het misschien handiger was om via de meterkast naar de slaapkamer te gaan aangezien je daar dan de condenspomp kan plaatsen zodat je deze gegarandeerd niet hoort.

Zover ik weet hebben de betere merken (Daikin) extra ruimte in de airco's om daar direct de condenspomp in te plaatsen.

Vanmiddag iemand anders langsgeweest. En die deed weer juist met Mitsubishi en raadde twéé buitenunits aan, voor elke binnenunit dus een aparte. Dit moest veel goedkoper uitkomen (bulkinkoop neem ik aan) dan één multi split. Hij ging een offerte opstellen, dus ik weet nog geen bedragen.

Maar wederom niet waar ik om gevraagd had (Daikin!) :P

Sta op het punt om alles maar zelf in huis te halen en te installeren, voor het betonboren een zzp'er en een STEK monteur de boel laten controleren en in werking te laten stellen.

Zal ook nog even contact opnemen met de ABO man via de gegevens van @Notna

iRacing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

die €435 staat er vervolgens direct onder als de ex-btw prijs van de FTXB20C.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alexji
Nog weer een offerte binnen met bedragen waar ik zelf ook aan zat te denken.

Ik plaats het hier ook maar steeds zodat mensen die ook in de markt zitten voor dit spul een idee krijgen.
Hier zit dus niet de betonboring bij in en ik zou zelf een groep moeten aanleggen.

Vandaag ook een bedrijf langsgeweest die voornamelijk Samsung doet. Daar was ik echt van onder de indruk en die denken ook lekker mee (ik kan uiteindelijk alles zonder condenspompen doen!).

Wacht nog op een bedrag daarvan maar als dat rond de 4000 euro zit wordt dat 'm waarschijnlijk. Zitten in de buurt en nam goed de tijd. Dat is op zich ook wat geld waard ;)

Die schatten dus wel 3 x 8 uur aan werkzaamheden in, en dat vond ie nog krap nu hij op bezoek is geweest. Dit is dan wel inclusief nette afwerking via de meterkast en condensafvoer via de afvoer van de waterontharder.

iRacing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alexji
quote:
MikeyMan schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 18:06:
[...]

4200 voor een 5kw unit???

De duurste offerte die ik had was iets van 2850 oid. Meeste rond de 2000, en ik ben nu voor 1750 klaar.
Multi split met condensafvoer via mijn waterontharder. Zie:

iRacing

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Beschouw je dit als niet acceptabel dan? Dit is de manier waarop het normaal gesproken gedaan wordt:

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• Thijs82
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20-04 16:59
quote:
_Arthur schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:42:
[...]

De mijne gaat ook door de af/aanvoer van de CV ketel / mechanische ventilatie.
Heb jij een combineerde CV+MV dakdoervoer, dus 2 voor CV en één voor MV op één 'schoorsteen'? Zoiets:

Ben benieuwd of de koelleiding hier zonder problemen door gaat passen én of dit niet te veel de MV afvoer/doorstroom beperkt? Dat zou in mijn geval een extra dakdoorvoer schelen door een betondak....

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:41
quote:
Thijs82 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:51:
[...]

Heb jij een combineerde CV+MV dakdoervoer, dus 2 voor CV en één voor MV op één 'schoorsteen'? Zoiets: [afbeelding]

Ben benieuwd of de koelleiding hier zonder problemen door gaat passen én of dit niet te veel de MV afvoer/doorstroom beperkt? Dat zou in mijn geval een extra dakdoorvoer schelen door een betondak....
Mijn dakdoorvoer heeft een veel grotere diameter:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18-05 03:44
Kast ervoor wellicht?

:)

en voor je afstandbediening:

_O-

D_V wijzigde deze reactie 19-06-2017 19:03 (59%)

• D_V
  • Laatst online: 18-05 03:44
quote:
Oefening schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:33:
Maar zo'n afneembare kap er omheen is niet eens zo'n gek idee. :D
Beetje nette stof vind ik nog best okee voor de huiskamer.

• Winkiller
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:05

Winkiller

De Mopperpot

quote:
Alexji schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:46:
[...]

Ik wil gewoon dat die compressor 8 uur lang aanstaat ofzo. Ik denk (hoop) dat het vooral komt door de warme lucht die rondom het raam naar binnen wordt gezogen.

Het motiveert in ieder geval de keus voor een vaste installatie :)
Dan zou je hem misschien op 22 of lager moeten zetten. 1 troost, onze luchtvochtigheid is inmiddels 69%.

Beneden:

slaapkamer:

Winkiller wijzigde deze reactie 20-06-2017 16:15 (7%)

Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17:33
quote:
ThinkPad schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:29:
[...]

Welke unit heb je nu gekocht dan? Je ging zelf eentje monteren toch?
12K BTU Chigo inverter. Uitermate tevreden, loopt super stil, zowel binnen- als buitenunit.

/edit
Als ik er beneden ook nog 1 hang komt daar ook dezelfde Chigo denk ik (alleen meer BTU). Scheelt weer als er weer eens een AB kwijt is, en ik vind het strakker dat er niks op die voorkant staat, gewoon helemaal wit.

UltraSub wijzigde deze reactie 20-06-2017 18:52 (41%)

• Alexji
Net de "airlock 100" geïnstalleerd.

We gaan het zien, lijkt in ieder geval z'n werk te doen tot nog toe. :)

iRacing

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

quote:
Alexji schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:26:
Net de "airlock 100" geïnstalleerd.

[afbeelding]

We gaan het zien, lijkt in ieder geval z'n werk te doen tot nog toe. :)
Cool (hopelijk) bij ons zitten de 2 airco's op deze manier door het raam.

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit soort dingen?

Dat is gewoon plastic en idd dat waait niet zomaar om. Die units zijn zo licht niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• _Christiaan_
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16:47

_Christiaan_

Master of SOG

Allen,

De zomer komt er weer met rasse schreden aan ;) dus is de aircotijd weer aangebroken. Bij mij boven op de slaapkamer (plat dak) van 30 m3 wordt het in de zomer 's nachts een graadje of 30, en aangezien me dat echt tegen begint te staan in de zomer wil ik een split unit laten plaatsen. Het is wel een huurhuis maar ik heb besloten om er toch gewoon voor te gaan, en de gaten in de muur weer dicht te maken als ik hier uit ga. Zo'n ingreep is het ook weer niet.

Zo'n mono unit is geen optie, heb dit eerder gehad maar dat maakt echt teveel herrie en het zuigt alle warme lucht weer naar binnen.

Ik vraag me alleen af waar ik de buiten unit het beste kan laten plaatsen. Kan dat gewoon op het balkon of kan hij dan zn lucht niet kwijt en/of is dat te luidruchtig? Ook voor de buren aangezien die wel met hun raam open zullen slapen...

Verder, hebben jullie tips qua goede winkels? Ik krijg bij aircovoordeel een goede indruk maar weet niet of er nog meer aanraders zijn (evt. per PM kan ook).

NOSIG

• Zerobase
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online
@Ray Vandaag heeft de Daikin 4MXM68 met de twee binnen-units (4,2KW en 2,5KW) allebei aan een paar uur staan ontvochtigen. Verschil was goed te merken, het was een stuk aangenamer in huis (%RV stond op 60% bij starten van de airco).

Stroomverbruik ziet er zo uit:
http://i65.tinypic.com/i44wb6.png

De lage(re) waardes rond 17:00 en 19:00 zijn momenten waarop de unit een tijdje uitstond (cmpfreq=0) omdat er op dat moment geen vraag was.

De laagste waarde voor de cmpfreq die ik heb gezien is 15. Domoticz gaf gemiddeld een bijna doorlopende 288W aan opgenomen vermogen.

Ben benieuwd wat het stroomverbruik straks in de zomer gaat doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
@Ray: Genoemd gedrag kan ik met mijn installatie ook bevestigen. Woonkamer(4,2KW) heeft gisteren bijna 3 uur gedraaid en inderdaad, cmpfreq blijft laag (En het energieverbruik ook trouwens):

Begonnen op standje turbo. Hierna even uitgegaan (want flinke overshoot door op standje turbo de kamer snel te laten afkoelen) en daarna al verder pruttelend de kamer lekker koel gehouden:
http://i66.tinypic.com/fat2mt.png

Buitentemperatuur lag rond deze periode op 26 graden.

Standbyverbruik (verwarming compressor) ligt trouwens op 0,2KWh per dag (Op de grafiek zie je dat als het golvende lijntje dat tegen de 0 aan loopt)

• groxgrox
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 06:35
Ik wil een splitunit laten plaatsen (een Daikin 3.5kw) op de eerste etage (voor koeling slaapkamers).
De binnen-unit zal boven het raam komen te hangen en de overloop op blazen. Ik wil de ene slaapkamer links en de 2 rechts koelen. De deuren kunnen open blijven staan (of op een kier). Enig nadeel, open trap naar boven en beneden (die ruimtes hoeven niet perse gekoeld te worden.

Met mijn paintkwaliteiten een schematische tekening gemaakt van de bovenverdieping....
De kamers hoeven geen 15 graden te worden op warme dagen maar koeler dan nu is prima (en de benauwdheid eruit). Is dit een goede plaatsing of zullen de kamers niet voldoende gekoeld worden? Is 3.5kw voldoende? Heb een aanbieding mogen ontvangen van 1180 Euro (inc BTW en incl plaatsen).
Wat vinden jullie en wat adviseren jullie?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
@Ray Ik laat de installatie hier nu ook 24 p/d aan staan (beide binnen-units, woonkamer + zolder). De deur naar de zoldertrap staat open zodat de overloop op de 1e verdieping ook meegekoeld wordt. Het uitschakelen van de binnen-unit op zolder heeft nauwelijks invloed op het totale energieverbruik heb ik gemerkt. Als (zoals @ThinkPad aangeeft) het huis eenmaal op temperatuur is kost het weinig energie om de ingestelde temperatuur vast te houden.

Ik heb de temperatuur ingesteld op 22 graden (21 vind ik net te koud). Verbruik per dag is zeer acceptabel. Voor ongeveer de prijs van een flesje cola-light uit de koeling bij de supermarkt kan ik een hele dag het huis aangenaam op temperatuur houden (Verbruik gisteren 6KWh).

@Notna Ik heb dezelfde buiten-unit als @Ray met twee binnen-units (4,2KW en 2,5KW). In de nacht is het standby-verbruik inderdaad laag. Regelmatig zie je de verwarming van de compressor even aanspringen (30Wh) en af en toe een piekje als de compressor even aanspringt.

Het verbruik over de afgelopen 24 uur:
http://i63.tinypic.com/rivvoh.png

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
@Ray
Hier idem vwb cmpfreq:
code:
1
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=29.0,err=0,cmpfreq=15

Woonkamer en zolder draaien continu. Totaalverbruik vandaag (00:00 - 16:50): 4,2 KWh.

Energieverbruik afgelopen 24 uur:
http://i64.tinypic.com/9rkns0.png
quote:
Ray schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:10:
@Zerobase

ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=29.0,err=0,cmpfreq=15

29 buiten, binnen rond de 21 en dat op 15 hz. Ok de buitenunit fan staat wel een paar standjes harder te blazen nu maar dat is dan ook alles

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

quote:
MacorgaZ schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 23:09:
Even een simpel vraagje tussendoor he, maar ik heb zo'n monoblock-airco gekocht en hij blaast aan de voorkant alleen naar links, zeg maar reikwijdte van 45 graden naar links. Is dat normaal of hoort hij in een wijdte van bijv. 90 graden te blazen?
DeLonghi ? die van mij ook, geeft niets hij moet toch een ruimte koelen ?
Wat maakt de uitblaas richting dan uit. :D
Ik zet hem wel eens stiekem iets mijn richting op. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
Omdat ik wilde weten wat de compressor van de buiten-unit doet als de installatie aan het koelen is heb ik de afgelopen 24 uur (zondag 18:00 - maandag 18:00) om de 10 seconden de waarde van de compressor-frequentie ingelezen in Zabbix en met Grafana de volgende grafiek gemaakt:

http://i63.tinypic.com/t6up8l.png

@Ray: Om 20:30 is het zodanig afgekoeld dat de airco weinig meer hoeft te doen. Je ziet dat de installatie daarna ongeveer om het half uur even wakker wordt en 's-nachts ongeveer om het uur. Overdag pruttelt het systeem vanaf de middag (zon vol op de voorkant van de woning) rustig op 15 Hz door (Dit is met beide units aan op 22 graden ingesteld).

Verbruik vandaag tot nu toe 3,4 KWh.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Haas_nl
  • Laatst online: 18-05 17:08
Zat nog te denken om de mijne semi aan het web te hangen met pi zero w boardje.
http://www.instructables....Pi-Zero-Universal-Remote/
Zo zou ik ook programma's kunnen maken.
Maar tot nu toe nog niet echt veel zin in gehad.

Zo blij met mijn split unit :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• runner83
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16:57
Ik ben op het moment ook op de markt voor een airco.

tot op heden 2 offertes mogen ontvangen toevallig beide hetzelfde model.
Mitsubishi SRK/SRC ZS-S 5KW

Daarbij schrok ik wel van de prijs en vroeg mij af of dit gangbare prijzen zijn.
- Offerte 1: 3000
- Offerte 2: 2450

zoals men ziet zit hier toch een duidelijk verschil in de kosten. ( Beide offertes zijn met installatie)

ik zal hieronder een schets plaatsen om een idee te geven.

1ste verdieping

Het bruine streepje is de locatie van de airco.

runner83 wijzigde deze reactie 09-07-2018 11:58 (27%)

• Dinmi
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 04:47
Ben ook over een airco aan het nadenken. Helaas is een split met buitenunit niet echt een optie hoewel ik die wel het liefste zou willen. Woon in een benedenappartement waar ik geen geschikte buitenmuur/buitenplek heb om de unit te plaatsen. Een mobiele airco vind ik eerlijk gezegd in mijn woning niet praktisch.

Wat me wel wat lijkt is de Innova 2.0 Inverter.

Hiervoor moeten twee (flinke) gaten in een buitenmuur worden gemaakt en daar heb ik in de woonkamer wel een muur voor.

Mijn woonkamer is niet heel groot maar wat onhandig ingedeeld. Links zit overigens nog een kamer met een deur die meestal slechts half open staat. Op den duur komt daar een schuifwand.
https://tweakers.net/ext/f/8P0S0ZZ7K9JhcaRAKcq08KN7/thumb.png

De airco zou op de plek van het rode veld moeten komen (dat is de zuidmuur). Ik twijfel of er door de lange open doorgang naar de achterkant van de woning (noordkant en relatief koel), wel voldoende koele lucht in het zitgedeelte komt/blijft.

Uiteraard ga ik bij het bedrijf uitvoerig navraag doen maar als iemand dit systeem kent en weet of het koelvermogen op zijn minst redelijk is, dan hoor ik dat graag. Heel hard koelen is over het algemeen niet nodig, als het van 25/26 naar 22 of 23 kan, ben ik al tevreden.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 04-04 11:52
Wat vinden jullie van mijn airco constructie 8) >:)

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 15:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb 2 of 3 jaar geleden een 8000BTU mobiele airco gekocht. Na iedere zomer weer te prutsen qua opstelling heb ik het dit jaar eens anders aangepakt.
De slang gaat naar een klapraam waar ik een houten plaat met gat voor heb staan. Dit is vrij luchtdicht door het precies te zagen. Om de slang zit nog een dikkere die voor enige isolatie zorgt.

Om dan nog een extra barrière te maken maar getracht om zo veel mogelijk van de deuropening van de kamer waar dat raam in is af te dichten. Met papier.. maar goed, het was even het beste wat ik me kon bedenken.

Onderdruk, tja. Ik heb de deur naar de zolder open gezet (die zit ook in die nu afgesloten kamer nml.), en verder kan lucht vrij door het huis bewegen. Aangezien het om een aardig groot huis gaat (ongeveer een 500m3 waar de airco nu lucht van kan zuigen) verwacht ik dat dit effect niet zo gigantisch zal zijn.

Ik probeer mijn kamer (40m3) te koelen, 2 grote ramen op het zuiden. Het lukt *redelijk*.

i7 6700K - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Marcusso
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 16:47
De Gree 3,5Kw hier doet zijn werk prima. Even een testje gedaan om te kijken hoe koud die kan, dit is de uitstroom temperatuur op 16 graden en turbo stand. Rond 21:00 in de avond, buiten temperatuur van 26 graden. Had niet verwacht dat dit ding zo koud ging...

Slurpt dan wel een goede 1200W weg en buitenunit staat volle bak warme lucht te blazen.

Afgelopen nacht gewoon weer op 24 graden laten staan, gemiddeld stroomverbruik dan 30-120W. Uitstroom temperatuur dan meestal rond de 12-13 graden en compressor buiten staat rustig en geluidloos te blazen. (Wel een hele lichte piep / fluit toon?)

Marcusso wijzigde deze reactie 27-07-2018 09:23 (11%)

No Shame, only Fame!

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
kmf schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:41:
[...]

Hmm. Ook op andere sites zie ik dat je 45 nodig heb... op de daikin site zie ik niks... en ik had al net de 45 besteld....

Ergens officiële specs te vinden?
http://nl.daikin.digital/catalogus; Pagina 282 (zoek op pagina 284)

En verder:

Ik denk dat de 45 wellicht wel aan te sluiten is op de unit, maar ik denk dat de buitenunit niet alle opties ondersteund. Geen idee echter; het is niet heel duidelijk terug te vinden. Je zou Daiking Customer Service daarvoor moeten bellen om het zeker te weten. Die 45 is ook een bak duurder dan de (A/B) 41 (de B vervangt de A. Ik heb beide en beide hebben andere firmware)

Notna wijzigde deze reactie 30-07-2018 10:53 (27%)

• tollo71
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Wij hebben een jaar of 8 geleden zelf een split-unit Tristar geplaatst. Buitenunit op dakterras zolder, binnenunit op onze slaapkamer. De slangen en kabels heb ik netjes weg kunnen werken via een 2e parallelle "regenpijp", waarbij de condenswaterslang via een Y-stuk in de al bestaande regenpijp hangt. De parallelle regenpijp heeft ook een Y-stuk waardoor de slangen via een zelfgeboord gat door de buitenmuur in de slaapkamer komen waar de binnenunit hangt:

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 17:55

prutser001

Origin Silence81

Ik was ook aan het kijken naar een Split unit.. maar man man zijn de prijzen omhoog geschoten.
Heb nu een verrijdbare 12000btu/3.5kw voor ~100m3 staan en op zich doet deze het goed maar uiteraard de herrie.

Ergens in 2010? ofzo gekocht in Duitsland voor 349 euro (Hornbach). Nu een vergelijkbaar model is ~550 euro. Ik wacht wel even met kopen, je ziet dat ze ook overal uitverkocht zijn, Coolblue heeft op dit moment helemaal niets meer en zo zijn er nog wel meer zaken door hun voorraad heen.

Ik zat zelf te denken aan een opstelling als dit :
Ja misschien kan de leiding nog anders lopen het zal nog even uitzoeken zijn wat/waar precies moet komen. Maar ik ga toch pas volgend jaar kijken naar een uiteindelijke oplossing.

Let niet op mijn paint skills :P

prutser001 wijzigde deze reactie 04-08-2018 08:50 (15%)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, GTX1080, 32GB DDR4 3000, Samsung Evo 850 500GB+1000GB, 4 x 4TB HGST, Be Quiet SB 801

• renzo4000
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:26

renzo4000

*Doh!*

Hier hangen nu drie lg units sinds gisteren, wat een heerlijk comfort verhogend product is een airco zeg :).

Gisteren was het nog 29 graden in huis en binnen 1,5 uur was 23 graden. Ik kan uiteraard nog niks zeggen over de (langdurige) kwaliteit van de lg' s maar ze presteren prima, zijn erg stil en zien er redelijk mooi uit voor een airco.

De installatie was in een uurtje of 6 gepiept, alles supernetjes gedaan en afgemonteerd.

https://tweakers.net/ext/f/ABDPmbcGgKe63ZpySxvpgnDA/thumb.jpg

Buitenunit ook redelijk uit het zicht:

https://tweakers.net/ext/f/Ra7KIPP9olfIMx4cAuwdMcXg/thumb.jpg

Hey pssst! ......Fiets kopen?!

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
quote:
Ray schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:34:
@Prutzertje voor zover ik weet gebruik je ook geen backing gas (zo heet dat toch?) als de leidingen / units nieuw zijn ergo nog geen koelmiddel hebben bevat. Zo heb ik het in ieder geval bij mijn installaties altijd zien gebeuren.
Pas op het moment dat het systeem in werking is geweest en er moet weer gesoldeerd worden dan laat men er gas doorheen blazen
dan weer afpersen / vacuum trekken en in werking stellen
Backing gas gebruik je altijd tijdens hardsolderen, anders krijg je aan de binnenzijde dezelfde rommel als aan de buitenzijde bij de soldering. Nieuwe en oude leidingen, gebruikt of ongebruikt, altijd backing gas gebruiken.
Door aanwezigheid van zuurstof in de lucht verbrand de binnenzijde nog meer dan de buitenzijde.
De buitenzijde word tijdens het solderen beschermd tegen zuurstof door de vlam, die verbruikte de zuurstof.
Met stikstof spoelen tijdens het solderen voorkom je dit.
http://www.harrisproductsgroup.com/~/media/Images/Tech-Tips/nitrogen-purge/tube-comparison.jpg?bc=ffffff&mh=800&la=en

Zoek de verschillen ;)
quote:
MikeyMan schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:51:
@Oxellaar zijn er wat jou betreft wel sets te krijgen die zelf te monteren zijn? Ik heb momenteel behoeft aan een airco, maar gezien de onwijs simpele montage hier, vind ik het meer dan zonde om honderden euro's uit te geven aan een installateur. Hecht wel veel waarde aan stilte en een goed merk is sowieso fijn
Ik dacht dat Zibro zulke dingen verkocht. Maar zie dat ze verder zijn gegaan onder een andere naam: Qlima.
Ik heb er totaal geen ervaring mee, ik dacht dat er maar 4m koelleiding aan zit.
In veel gevallen is dat te weinig.

Oxellaar wijzigde deze reactie 12-08-2018 21:29 (21%)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• renzo4000
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:26

renzo4000

*Doh!*

De LG PC12SQ heb ik hier ook hangen sinds eind deze zomer in de keuken/woonkamer. Tot op heden erg tevreden, zojuist nog gebruikt om snel hier beneden te verwarmen zodat de cv niet zo hard hoeft te werken. Boven hangen ook nog twee 2,5kw units op de slaapkamers. Ik ben erg benieuwd hoe de komende zomer gaat zijn.

Hey pssst! ......Fiets kopen?!

• PatRamon
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 16:09
Appie Heijn schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:42:
Vraagje, ik kwam onderstaande folder tegen:
https://www.lgklimaat.nl/downloads?download_id=441
Wanneer ik bij de "prestige" kijk, zie ik:

Verwarmen
+7°C Min / Nominaal / Max W 300/3200/6900 300/4000/7320
Zou het kunnen kloppen dat de minimale afgifte 300W is bij verwarmen? Alle overige units van LG in deze folder hebben 890W minimaal namelijk. 300W zou mij prima uitkomen in m'n tuinkantoor van 35m3
In bezit van SRK ZSX-W serie met R32 (2kw)
Zag je post voorbij komen en was ook wel benieuwd wat het verbruik van deze is.
Zie foto.
*Ik ben alleen vergeten hem op silent mode nog te zetten, dan gaat de buiten unit nog langzamer werken dus nog minder wattage.
Hopelijk heb je er wat aan. (eco modus staat aan)

**

• saturn21
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14:47
Beste allemaal,

Door talloze slaaploze nachten afgelopen zomer door de hitte overweeg ik een mono-split airco te plaatsen in onze slaapkamer 8) . Ik heb, na bestudering van dit topic en veel informatie op internet, het volgende plan, met daarbij een paar vragen met de hoop dat jullie hier feedback op willen geven.

Benodigde capaciteit
Kamer is 5m bij 3,5m (= 17m2) bij 2,6m hoogte, dus 46m3
De kamer ligt onder een plat dak, heeft een buitenmuur met kleine raampartijen naar zuiden en een binnenmuur met groot (5m2) dubbelglazig raamoppervlak naar inpandige serre welke in de zomer zeer warm wordt (zeker >35C), zie ook fotos.

Ondanks dat het een goed geisoleerd huis is (bouwjaar 2003), schat ik door bovenstaande factoren de vermenigvuldigingsfactor op 40 tot 50. Zelfs wanneer ik 50 als vermenigvuldigingsfactor neem, dan lijkt een vermogen van 2.5kW voldoende (46m3 * 50 = 2.3kW).

Heeft in deze situatie het meerwaarde om desondanks een airco met een hoger vermogen te bestellen?
Ik overweeg nu een Panasonic Wall Split KIT-KE25‑TKE (2.5kW), en de meerprijs naar de 3.5kW variant is slechts 30 Euro.

Plaatsing
Ik overweeg de binnenunit boven het kopeind van het bed te plaatsen, en de airco zo in te stellen dat hij over onze hoofden 'heen blaast' (om niet direct de koude lucht op het hoofd te krijgen). Ik ben namelijk bang dat bij de overige opties (aan voeteind, naast bed) juist de koude lucht juist richting ons hoofd geblazen wordt.

De buitenunit overweeg ik op het platte dak te (laten) plaatsen.

Overdag zal hij daardoor in de felle zon staan, maar 's avonds (wanneer wij hem gebruiken) zal hij deels in de schaduw van de serre liggen. Voor verbinding naar de buitenunit zie ik twee opties: een dakdoorvoer, of de verbinding via de buitenmuur laten lopen (van de binnenunit 2m naar de buitenmuur, dan via een gat naar buiten, dan circa 1-1.5m omhoog, en dan door een gat in de opstaande rand van het dak weer het dak op, zie ook tekening hieronder). In het laatste geval is de verbinding duidelijk langer en zichtbaar vanaf straat. Ik zie daarom de dakdoorvoer als 'mooiere' oplossing, maar ben tegelijk bang voor evt. kosten en risico op lekkages. Hebben iemand daar wellicht ervaring mee en zodoende feedback?

Kosten
Ik overweeg de airco in Spanje te kopen (mede geinspireerd door het 'Airco kopen in Spanje' topic). Kosten van een Panasonic split unit 2.5/3.5kWh incl. verzending: rond de 600 Euro. Heeft iemand enig idee waarmee ik ongeveer moet rekenen voor plaatsing van de airco? Mocht het veel in de kosten schelen: ik zou 220V kabel zelf kunnen verleggen via kabelgoten, en zou de buitenunit al op het dak kunnen plaatsen.

Feedback/suggesties voor verbeteringen worden zeer op prijs gesteld!

• hansvdo
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-04 13:33
(Laatste pagina's van dit) topic met veel plezier gelezen, nu ben ik zeer benieuwd naar jullie reacties op mijn plan. We zitten midden in renovatie en ik wil voorbereidingen treffen en alle leiding netjes wegwerken tijdens verbouwing. De machines worden dan later dit jaar aangeschaft (budgettechnisch komt dat wat beter uit).

Interessante gegevens;
- Oppervlakte BG kamer/keuken: 65m2
- Oppervlakte slaapkamer waar airco komt: 15m2
- Oppervlakte alle slaapkamers boven: 35m2
- Huiskamer/keuken geheel voorzien van triple glas
- Goede isolatie rest van de woning (spouw, dubbelglas, dak, bouwjaar 1993) .

Mijn keuzes:
- Daikin (R32)
- Multi-split
- 2,5 kw voor boven
- 3,5 kw voor BG
- mogelijke 3e unit voor het verwarmen van een kelder (45m2) in de wintermaanden

BG hangt de binnenunit niet héél praktisch, maar dit is een stukje WAF wat toegepast moest worden.

De koelleiding voor de verdieping wil ik door de spouw leggen, met een beetje creativiteit en strategische gaten in de muren hoeven hier bijna geen 90 graden bochten in dus leek me dat een mooie klus die ikzelf kan. Daarvoor wilde ik een leidingset 1/4 x 3/8 5 meter aankopen en deze aan beide kanten 50 cm over houden zodat een monteur genoeg buis over heeft.

Over de condensafvoer had ik dan nog wat bedenkingen.. ik had 2 opties bedacht. De ruimte achter de muur waar de unit komt te hangen is een badkamer, daar heb ik dus riolering liggen. Ik kan naar die ruimte een 32mm afvoer leggen. Alleen wat moet ik dan doen met sifon? , of een extra (flexibel?) condensafvoer met de koelleiding mee naar buiten leggen en op het platdak uit laten komen.

Zou die 2,5 Kw unit genoeg zijn om in de zomermaanden de volledige verdieping enigszins op temperatuur te houden, of zou het toepassen van een 3,5 kw model dan ook beter zijn?

Qua binnenunit en buitenunit zag ik hier veel typenamen voorbij komen, daar had me nog niet verder in verdiept.. Dat staat voor vanavond op de planning :) Adviezen zijn altijd welkom!

hansvdo wijzigde deze reactie 29-01-2019 11:57 (4%)

• said006
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 14:37
renzo4000 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:25:
Twee (split)units en als je er echt maar eentje wil, dan op de bovenverdieping. Koude lucht zakt naar beneden, no way dat je de bovenverdieping koel krijgt als je hem beneden plaatst.

Hoe groot zijn je slaapkamers? 5kw lijkt me overkill.
Dan is het inderdaad handig om er 1 eentje boven te plaatsen, maar de reden om hem in de trapruimte te plaatsen, is dat hij dan zowel benedenhuis als bovenhuis wat kon koelen (vandaar de 5 kw).

Zo ziet het bovenhuis eruit, en de blauwe ruimte is de locatie waar ik de airco binnenunit wilde hangen.

• said006
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 14:37
W (1)L 2(N) S kabels zijn signaalkabels van binnenunit naar buitenunit

Binnenunit (W (1)L 2(N) S zijn signaalkabels van binnenunit naar buitenunit en 1 aardedraad)

Buitenunit (W (1)L 2(N) S zijn signaalkabels van buitenunit naar binnenunit en L N zijn stroomkabels van de buitenunit naar stroombron naar buitenunit)

Wat opvalt is dat er geen aardedraad is voor de buitenunit en alleen 1 voor de binnenunit.
Zo wilde ik alles aansluiten:

said006 wijzigde deze reactie 22-03-2019 15:34 (7%)

• Recklezz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20-05 22:47
Beste tweakers,

ik zit al twee seizoenen te twijfelen hoe ik mijn airco moet gaan aansluiten in ons nieuwe huis, maar ik wil er nu echt werk van maken.

Ik heb een Mitsubishi split unit en wil de binnenunit in de slaapkamer op de eerste etage hebben. De uitdaging is waar ik de buitenunit plaats. Wilde ik hem eerste instantie op het dakkapel plaatsen (slaapkamer dak) begon ik later te twijfelen is dat zo'n goed idee is. Dit ivm vibratie, slechte bereikbaarheid en zorgen over lekkage.

Nu heb ik een nieuwe ingeving gekregen en wil hier even polsen of dat een goed idee is. ;)

Zie foto voor het idee.

Buitenunit staat in de tuin begane grond. Leidingen voer ik (door een regenpijp) naar de dakgoot. Daar over de dakgoot en dan naar boven (onder de dakpannen door) naar de ruimte tussen de rolluiken, en daar naar binnen. Op dit stuk komt dan een leidinggoot. Zo zijn de leidingen volledig uit het zicht weggewerkt. Condenswater gaat via flexpijpje zo de dakgoot in. De afstand zal een meter of 7 a 8 zijn.

Wat denken jullie, is dit een haalbaar idee of zie ik iets over het hoofd?

• Hadespuiter
  • Laatst online: 15-05 13:46
Het valt mij op dat je in Nederland weinig hoort of leest over raam airconditioners, terwijl ze in o.a. Amerika populair zijn. Waarom is dat? Zo'n ding werkt toch veel beter dan een mobiele airco met slang?

• yodeluxe
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15:27
Al weken ben ik aan het uitzoeken wat voor airco ik zou moeten halen, maar ik merk dat er voor mijn situatie bar weinig opties lijken te zijn. Ik woon in een appartement waar het niet toegestaan is gaten in de gevel te boren, er is zelfs door de verhuurder expliciet aangegeven dat een airco niet toegestaan is. Onzin natuurlijk, maar het betekent dat ik wel de grens wil opzoeken wat er mogelijk is.

Een mobiele airco is dan natuurlijk mogelijk, maar omdat die dingen over het algemeen een slechte efficientie kennen, valt een mobiele airco af tenzij er geen andere opties zijn.

Ik ben in die zoektocht uitgekomen bij een monoblock, eigenlijk bedoeld om via twee gaten in een buitenmuur lucht aan en af te voeren, zoals je hier kan zien:

Grootste struikelblok waar ik tegenaan loop, is hoe ik zonder gaten in de gevel te boren toch lucht voor een airco kan aanzuigen en weer uitblazen. Het beste wat ik kan verzinnen is het klapraampje boven de balkondeur. Die zou ik permanent open kunnen zetten, eventueel een schot voor doen voor extra isolatie en in dat schot gaten boren voor een airco. Nadeel is de beperkte ruimte. De airco die hierboven staat is zo groot dat, zelfs als ik de airco zo hoog mogelijk monteer, de in- en uitgang tegen de balk onder het raampje aan komen te zitten.

Ik heb gemeten dat de ruimte bij het klapraampje 33cm hoog is. Daarboven zit nog een balk van 12cm, al moet er bij veel monoblocks best wel veel ruimte boven de airco open blijven (soms tot 20cm!).

Bijna alle monoblocks die ik ben tegengekomen zijn daardoor te groot, zelfs als ik die minimale afstand tot het plafond negeer. Ik kom op dit moment alleen maar kleinere airco's tegen van het merk Fintek, zoals deze van het type Metropolis:

Die airco is slechts 43cm hoog, hoeft slechts 2cm boven de airco vrijgehouden te worden en de luchtgaten zitten daardoor op een goede hoogte tov het raampje. Ik kan alleen geen ervaringen vinden, ze lijken ook onder andere merken verkocht te worden (een van die modellen is de iCool, schijnt ooit eens via de Blokker verkocht te zijn geweest).

Weet iemand nog meer relatief lage monoblocks te vinden, of waar de luchtgaten vrij hoog in het apparaat zitten? Ik zoek een airco van minimaal 2500 watt, maar boven de 3000 watt zou beter zijn (ruimte is 78m3 als ik alle binnendeuren verder dicht houd, maar als ik de slaapkamer ook mee wil laten profiteren zou dat uitkomen op 105m3).

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• robster018
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 24-04 15:23
Welke airco unit kan in mijn appartementje?

Ik woon in een appartmentje op de 2de verdieping zonder balkon of iets buiten. In de zomer kan het makkelijk rond de 35 graden worden, en blijven voor een paar weken.

Het gaat 'm voornamelijk om de slaapkamer. Ik heb 2 redelijke grote ramen die open kunnen. De ramen kunnen naar binnen horizontaal open gedraaid worden en op kiepstand. Een nadeel is dat er pilaren tussen de ramen in zitten. (zie afbeelding)

Graag zou ik willen weten welke airco unit mogelijk is, de kosten maken me niet zo heel veel uit. Het betreft een huur appartement, ik kan dus niet gaan verbouwen.

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

upload pictures

• pcc
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Na het eindeloos opzoeken alle verschillen qua airco & merken ben ik bij LG uitgekomen met de volgende 2 airco's:
LG Confort 9 R32 ( S09EQ )
LG 2x PC09SQ + 1x MU2R15 ( MU2R150909 )

Bedoeling is voor het koelen van 3 kleine kamers: slaapkamer, badkamer & bureau (gemiddeld zijn ze 4m x 4m x 2.6m).

De airco voor de badkamer gaat weinig gebruik worden. Ik schat maximum 80 dagen indien het extreem warm of koud is en dit voor een maximum periode van 30 minuten.
Hiervoor heb ik dus de S09EQ gekozen en geen split unit.

De airco voor de slaapkamer gaat iets meer gebruikt worden maar enkel voor te koelen, voor de winter heb ik een zeer goede donsdeken. Het is de bedoeling om deze maximum 30 minuten per dag (bij warme dagen april - september) te laten koelen.
De airco voor mijn werkruimte, waar ik het meeste tijd wakker doorbreng zal ook in de winter gebruikt worden voor een klein beetje warmte.
Voor deze 2 ruimte's heb ik gekozen voor een split unit.

Alle 3 de ruimtes zijn naar de zuidkant gericht. De living, keuken e.d. liggen aan de noordkant en hier komt geen airco. Deze zijn 's zomers steeds goed doenbaar van temperatuur.

Voor de plaatsing van de 2 buitenunits denk ik om deze boven elkaar te plaatsen op het terras van mijn bureau. Dit is enkel om zeker te zijn dat de buren geen overlast zouden hebben. Indien ik dit doe moet ik voor de slaapkamer wel bijna 20 meter overbruggen qua koelleiding. Is dit doenbaar?

Hieronder een klein idee van de opstelling:
Idee airco

Is het idee van 1 single unit voor de badkamer en 1 split unit voor de 2 andere ruimte's een goed idee?
Of toch 1 split unit voor 3 ruimtes? Hoe meer ik opzoek hoe meer tegenstrijdigheden ik tegenkom.

• wizkid_niels
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11-05 13:36
Ray schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:45:
@wizkid_niels weet je zeker dat het de compressor is ? want juist met koelen hoor je die relatief weinig. meestal is het de fan zelf die het 'kabaal' maakt.

of gaat het hier om verwarmen ? dan loopt de compressor wel wat harder maar de fan overigens nog veel meer. Het geluid dan is ook vele malen meer dan bij koelen
Het probleem is destijds vastgesteld bij verwarmen - de airco is in de winter geplaatst dus gebruikte het destijds alleen voor verwarmen. Maar gezien de problematiek al enige tijd niet gebruikt. Nu het wat warmer is wilde ik het probleem toch graag verholpen hebben. Ik zal morgen eens testen hoe het met koelen gaat en of het dan inderdaad flink minder is.

Er is destijds een installateur meegeweest die aangaf dat het door de compressor kwam. De fan zelf valt heel erg mee. Ter illustratie:

Het geluid komt van rechtsboven bij de buitenunit op deze foto.

• wizkid_niels
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11-05 13:36
Bij deze een foto van de buitenunit. Trilling lijkt het niet te zijn, ondergrond is beton.
Wat opvalt is dat zodra ik de airco uitzet het geluid ook gelijk in één keer weg is. Als het een fan zou zijn had ik verwacht dat het langzaam minder werd ivm het downspinnen.

Bij deze ook een video om het geluid te laten horen. Zodra de deur dicht zit hoor ik het totaal niet, de buren ook niet. Het is vnml vervelend voor de buren wanneer ze op het balkon zitten.
YouTube: Airco geluid

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:00
Mijn multi-split airconditioning (4 * 2kW) plannen beginnen steeds meer vorm te krijgen maar ik twijfel nog over de plaats van de buitenunit.

In feite hebben we drie mogelijkheden: op het dak, in de voortuin of in de achtertuin.

airco leiding plan

Op het dak (niet getekend) is qua leidingen wel het kortst maar vind ik zelf niet de meest handige plek ivm aanleg en onderhoud.

In de achtertuin (rood), qua leidingen wel te doen (onder de pannen door denk ik) alleen dan staat die naast mijn tuintafel (weliswaar op 2,5 meter hoogte).

In de voortuin (blauw) staat de unit in feite het beste, onder een afdakje en uit het zicht. De leidingen worden hiermee wel vrij lang.

Welke keuze het ook wordt, we gaan voor een A merk zoals Mitsubitschi, Daikin of Panasonic.

Welke optie denken jullie dat het beste is? Zowieso is er geen afvoer in de buurt en alle muren en plafonds zijn van beton. Netjes afwerken wordt dus ook nog wel een dingetje.

• g-ijsco
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 17-05 08:08
Inmiddels hangt de airco op onze zolderkamer en hij doet het vooralsnog goed.

Ik moet alleen nog even iets aan de afwerking doen.. maar voor ik dat doe nog even een vraag:

Ik las op meerdere plekken, o.a. in de installatiehandleiding, dat de condenswaterafvoer altijd naar beneden moet lopen. Bij ons loopt deze over in een PVC buis en onder de dakpannen richting de dakgoot.

Voordat deze afvoerslang naar beneden gaat, loopt-ie eerst een klein stukje omhoog zoals je op de foto kunt zien.

Kan dit kwaad of is dit geen probleem?

dank!
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sony

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True