Zoals de titel al duidelijk maakt gaat dit topic over verwarmen van een woning met een l/l warmtepomp of een airconditioner zoals hij eigenlijk heet.
Dit is een van de mogelijkheden om het gasverbruik te verminderen en wellicht voordeliger te stoken.
Wie zonnepanelen heeft en een productie overschot kan op deze manier best wat geld besparen en niet te vergeten het milieu en de Groningers ontzien.
De hier genoemde airco's kunnen uiteraard ook koelen, echter is de verwarmings functie minder bekend.
Een principe schema voor een airco die koelt en verwarmt:

Airco plaatsen
Een airco kan helaas niet 'onzichtbaar' worden aangebracht, de meest voorkomende split-unit bestaat uit een buiten-unit en een binnen-unit met diverse leidingen er tussen.
Het is aan te raden om de leidingen kort te houden en te isoleren zodat de verliezen beperkt blijven.
De koelleidingen dienen door een STEK bedrijf gemonteerd te worden, mede om zeker te zijn dat alles lekdicht is en er geen ongewenste dingen als lucht, vocht of vuil in de leidingen komt of achterblijft.
Daarbij verlangt de leverancier dit als je onverhoopt garantie wil claimen.
Belangrijker nog is dat er geen milieubelastend koelmiddel vrij komt, R410a heeft een vrij hoge GWP.
R32 wordt steeds vaker gebruikt vanwege de lagere GWP, maar is sterk ontvlambaar.
Een buiten-unit kan op trillingsdempers staan of met beugels aan een muur bevestigd worden.
In de binnen-unit ontstaat condens dat je met een pijpje naar buiten afvoert of op een (regen)waterafvoer aansluit als die toevallig in de buurt zit.
Het ligt voor de hand, maar zowel de binnen- als buiten-unit moeten loodrecht geplaatst worden voor de beste werking, dit heeft o.a. te maken met de condensafvoer en stabiliteit.
Bij een verkeerde plaatsing zou het vocht in de unit kunnen blijven staan en schade veroorzaken.
In de handleiding staat welke eisen er zijn voor de netvoeding, een aantal zaken zoals het maximaal opgenomen vermogen en de maximale startstroom bepalen of een airco op een aparte groep moet komen of dat hij bij een bestaande groep past.
Meestal kan je kiezen of je de netvoeding op de binnen- of buiten-unit aansluit, sommige bouwmarkt airco's hebben echter een vast netsnoer.
Voor een deel kan je een airco zelf plaatsen, beugels tegen een muur schroeven en kabels trekken is niet al te ingewikkeld.
Er zijn installateurs die daar geen moeite mee hebben, ze doen dan het leidingwerk voor je zodat je een leuk bedrag minder kwijt bent.
Wel is het handig om vooraf te bepalen waar de airco het meest praktisch te plaatsen is en kijk of je de luchtstroom richting een deur kan krijgen zodat een aangrenzende ruimte redelijk snel mee opwarmt.
Multi-split
Er bestaan ook multi-split modellen, waarbij 1 buiten-unit diverse binnen-units bedient.
Dit systeem heeft voor- en nadelen, voordeel is dat je buitenshuis maar 1 apparaat in zicht hebt, maar meestal heb je wel meer leidingwerk in huis dat je weg moet zien te werken.
Een lastige kan de condensafvoer zijn, deze hoort iets af te lopen zodat het water er niet in blijft staan.
Heb je die mogelijkheid niet, dan zijn er pompjes te krijgen die het water desnoods omhoog pompen.
Mijn idee is dat bij deze systemen de cop wat lager uitvalt dan bij enkelvoudige split-units en de buiten-unit valt groot uit vanwege de hoge capaciteit.
Warmtevraag woning
Dit is een belangrijk en tevens lastig punt, hoe zwaar moet de airco zijn?
Ik heb zelf naar een parallel gezocht en die vond ik in de capaciteit van mijn cv installatie.
Van de radiators kan je de capaciteit achterhalen en ik kwam in totaal op 12kW bij 110m2 vloeroppervlak.
Mijn redenering is dat de airco deze capaciteit zou moeten hebben als hij de cv geheel gaat vervangen.
Daarbij is een warmteverlies berekening van het huis handig, want dan kan je zien bij welke buiten temperatuur je nog voldoende vermogen hebt.
Ik haal met 2 airco's ruim 12kW, maar bij strenge vorst wordt het misschien een beetje krap.
Om dit op te vangen kan je een nachtverlaging beperken zodat de temperatuur niet te ver daalt.
Bij -6 graden ging het nog goed en was er nog ruimte voor meer warmte.
Als het buiten vochtig is zal de airco vaker defrosts doen (omgekeerde werking om de verdamper te ontdooien) en dan verwarmt hij even het huis niet (10-15 min).
Onderhoud
Hier is wel enige discussie over mogelijk, sommige leveranciers bieden onderhoud aan bij aanschaf.
De vraag is of je dat niet zelf kunt doen, afgezien van het leidingwerk checken op lekkages kan je zelf
filters vervangen of reinigen van de binnenunit en de buitenunit controleren op vervuiling van de luchtweg.
Voorbeeldje:

Dit is na 3 jaar gebruik en reinigen is maar 5 minuten werk ...
Koudemiddel
In de leidingen tussen de binnen- en buitenunit zit een koudemiddel welke de warmte/koude transporteert. Een veel gebruikt koudemiddel is R-410A. Daikin heeft echter ook units met het koudemiddel R-32.
Wat is R-32? De chemische naam van R-32 is difluoromethaan. Het is een koudemiddel dat al vele jaren wordt gebruikt als onderdeel van het koudemiddelmengsel R-410A (met 50% R-32 en 50% R-125). Daikin was het eerste bedrijf dat de voordelen zag van het gebruik van pure R-32 in plaats van het te gebruiken in een mengsel. R-32 heeft namelijk een (veel) lager GWP (Global Warming Potential) dan R-410A.
Als koudemiddel vrijkomt in de atmosfeer heeft het, net als CO2, een effect op de opwarming van de aarde. Het GWP is een relatieve waarde die de impact vergelijkt van 1 kilo koudemiddel ten opzichte van 1 kilo CO2, over een periode van 100 jaar. Bij R-410A ligt de GWP op 2087 en bij R-32 ligt dit op 675. Daarnaast is er 31% minder nodig van R-32 voor dezelfde capaciteit, waardoor de totale CO2 besparing op 78% ligt t.o.v. R-410A. F-gasemissies vertegenwoordigen 2% van de totale Europese broeikasgasemissies.
Meer info: http://www.aircoheat.nl/w...-over-koudemiddel-R32.pdf
Energieverbruik
Net als bij koelkasten en vriezers is er voor airco's een label om de zuinigheid aan te geven.
Hoe meer plussen, hoe zuiniger hij is en dat is belangrijk als je goedkoper uit wil zijn dan met gas.
Je kan in de rekensom meenemen dat de cvketel niet aan hoeft te staan als de je de airco gebruikt, oudere cvketels verbruiken makkelijk 75W in bedrijf en 10W in stand-by.
Het verbruik van een airco kan je berekenen, dat is ca 2kWh tegenover 1m3 gas
Dit is gebaseerd op een cop van 4, uitgaande van 8kW warmte per m3 gas die een cvketel levert.
Er is een aantal bekende merken met een groot aanbod van airco's. Onderstaand een tabel met redelijk vaak voorkomende modellen. De richtprijzen zijn van maart 2016 en gebaseerd op sites zoals: comfortklimaat.nl, klimaatwereld.nl, climasense.nl en havepe.nl
Ik log het verbruik met Domoticz en dit is het resultaat voor 2 airco's samen:
2020
- jan 228
- feb 210
- mrt 201,56
- april 90
- mei 7
- juni 53 (koelen)
- juli 17,5
- aug 117
- sep 2,34 (koelen)
2019
- jan 292
- feb 149,33
- mrt 153,20
- april 60,65
- mei 48,09
- juni 26 (koelen)
- juli 40
- aug 21
- sep 3
- okt 54
- nov 202
- dec 227 jaar 1279kWh
2018
- jan 254,3
- feb 318,1
- mrt 277,85
- apr 73,22
- mei 13,22 (koelen)
- juni 19,61
- juli 87,56
- aug 50,59
- sep 0,85
- okt 41,16
- nov 183
- dec 203 jaar 1614kWh
2017
- jan 386
- feb + mrt 472
- apr t/m sep 197,4
- okt 53,1
- nov 172,6
- dec 275,66 jaar 1579kWh
7-10-2015 tot 1-2:2016 463kWh
2016
- februari 201kWh
- maart 198
- april 110
- mei 22,5
- juni 16 (koelen)
- juli 31,3 (koelen)
- aug 17,6 (koelen)
- sep 14,9 (koelen)
- okt 98,3
- nov 248,4
- dec 298 jaar +/- 1500kWh
Ervaring
Ik heb begin oktober 2015 2 Toshiba 3,5kW A+++ airco's geplaatst die tot heden de cvketel voor verwarming overbodig maken.
Zelfs met 2 stuks is het haalbaar om goedkoper te stoken dan met gas, ik heb mijn stookgedrag niet aangepast t.o.v. stoken met de cv.
Een airco kan een ruimte veel sneller warm krijgen dan een cv die geheel is afgekoeld, echter geldt dit in mindere mate voor aangrenzende ruimtes.
Voor mij is dat geen probleem en je kan met een weektimer bepalen wanneer de airco moet werken.
Omdat we toch Tweakers zijn laat ik even een succesje zien met de powermeting die ik van plan was

In Domoticz heb ik nu bijna realtime zicht op het verbruik:

Helaas nog met voor elke item een losse meter, terwijl er 4 bij elkaar horen ...
Ik heb de airco's bedienbaar gemaakt via internet.
Toshiba heeft hier een vrij dure module voor die via wifi en een app de IR remote kan vervangen.
Dat zal prima werken, maar je hebt dan alleen iets voor een enkele airco en verder niets.
Voor < 2 tientjes kan je een universele versie kopen (RM mini 3) die in principe hetzelfde doet.
Handig is dat hij zo goed als rondom IR zendt, dat maakt de plaatsing minder kritisch.
Voeding met usb.

Er is een Pyhon script gemaakt waarmee je hem lokaal in Domoticz kan benaderen ipv via een app die met een webserver praat.
Ik heb er voor elke airco een in gebruik, ze zijn nog in de app te gebruiken en ik moet zeggen dat dit goed werkt en er eenvoudig uit ziet, je leert de power on in en daarna kent hij de belangrijkste functies.
Wat me niet lukte is de A en B instelling van de remote, hij kent alleen A.
Inmiddels heb ik met een apart profiel instellen de eco functie toegevoegd (toetsen inleren).
SWW verwarmen
Dat kan uiteraard niet met een airco, maar er zijn betaalbare oplossingen
Zie dit topic voor een mogelijkheid met als extra cv ondersteuning om gasloos te kunnen gaan.
Dit is de oorspronkelijke post van mkleinman, ik werk de komende tijd aan de TS en alle input is welkom
Ik kwam deze airco tegen van LG ( LG Hero CS09AF ) http://www.air-innovations.nl/Webshop/Index.
Bij deze webshop kost deze exclusief installatie slechts 809 euro. Deze airco heeft ook een warmtepompfunctie.
Volgens de brochure ( http://www.air-innovations.nl/Webshop/BROCHURE/LG%20libero ) heeft dit apparaat een COP van 4,03 voor koelen en 4.1 voor verwarmen. Wat absoluut niet vervelend is
Dit apparaat zou voor ons een aantal voordelen hebben:
[list]
• Koelen in de zomer ( paar keer per jaar is het net TE warm in de woonkamer )
• Ontvochtigen in oktober. **
• Overschot aan elektriciteit zo nuttig mogelijk inzetten voor verwarming van het huis. ( ca 400kWh elektrisch )
[/list]
** Begin oktober loopt bij ons de luchtvochtigheid altijd op, de temperatuur is dan nog wel prima in huis maar door de RV is het onaangenaam koud en moet de verwarming aan.
We houden ongeveer 400kWh per jaar over aan elektriciteit, met een COP van 4,1 houden we dan 1640kWh thermisch over die we kunnen gebruiken, omgerekend iets meer dan 200m3 gas wat ik op die manier kan besparen. Leuke manier om zo het elektriciteitsoverschot ( 3x woordwaarde ) in te zetten.
En voor 809 euro exclusief installatie niet duur!
Iemand enig idee of je voor het aansluiten van een airco-unit buiten een vergunning nodig hebt?
Dit is een van de mogelijkheden om het gasverbruik te verminderen en wellicht voordeliger te stoken.
Wie zonnepanelen heeft en een productie overschot kan op deze manier best wat geld besparen en niet te vergeten het milieu en de Groningers ontzien.
De hier genoemde airco's kunnen uiteraard ook koelen, echter is de verwarmings functie minder bekend.
Een principe schema voor een airco die koelt en verwarmt:

Airco plaatsen
Een airco kan helaas niet 'onzichtbaar' worden aangebracht, de meest voorkomende split-unit bestaat uit een buiten-unit en een binnen-unit met diverse leidingen er tussen.
Het is aan te raden om de leidingen kort te houden en te isoleren zodat de verliezen beperkt blijven.
De koelleidingen dienen door een STEK bedrijf gemonteerd te worden, mede om zeker te zijn dat alles lekdicht is en er geen ongewenste dingen als lucht, vocht of vuil in de leidingen komt of achterblijft.
Daarbij verlangt de leverancier dit als je onverhoopt garantie wil claimen.
Belangrijker nog is dat er geen milieubelastend koelmiddel vrij komt, R410a heeft een vrij hoge GWP.
R32 wordt steeds vaker gebruikt vanwege de lagere GWP, maar is sterk ontvlambaar.
Een buiten-unit kan op trillingsdempers staan of met beugels aan een muur bevestigd worden.
In de binnen-unit ontstaat condens dat je met een pijpje naar buiten afvoert of op een (regen)waterafvoer aansluit als die toevallig in de buurt zit.
Het ligt voor de hand, maar zowel de binnen- als buiten-unit moeten loodrecht geplaatst worden voor de beste werking, dit heeft o.a. te maken met de condensafvoer en stabiliteit.
Bij een verkeerde plaatsing zou het vocht in de unit kunnen blijven staan en schade veroorzaken.
In de handleiding staat welke eisen er zijn voor de netvoeding, een aantal zaken zoals het maximaal opgenomen vermogen en de maximale startstroom bepalen of een airco op een aparte groep moet komen of dat hij bij een bestaande groep past.
Meestal kan je kiezen of je de netvoeding op de binnen- of buiten-unit aansluit, sommige bouwmarkt airco's hebben echter een vast netsnoer.
Voor een deel kan je een airco zelf plaatsen, beugels tegen een muur schroeven en kabels trekken is niet al te ingewikkeld.
Er zijn installateurs die daar geen moeite mee hebben, ze doen dan het leidingwerk voor je zodat je een leuk bedrag minder kwijt bent.
Wel is het handig om vooraf te bepalen waar de airco het meest praktisch te plaatsen is en kijk of je de luchtstroom richting een deur kan krijgen zodat een aangrenzende ruimte redelijk snel mee opwarmt.
Multi-split
Er bestaan ook multi-split modellen, waarbij 1 buiten-unit diverse binnen-units bedient.
Dit systeem heeft voor- en nadelen, voordeel is dat je buitenshuis maar 1 apparaat in zicht hebt, maar meestal heb je wel meer leidingwerk in huis dat je weg moet zien te werken.
Een lastige kan de condensafvoer zijn, deze hoort iets af te lopen zodat het water er niet in blijft staan.
Heb je die mogelijkheid niet, dan zijn er pompjes te krijgen die het water desnoods omhoog pompen.
Mijn idee is dat bij deze systemen de cop wat lager uitvalt dan bij enkelvoudige split-units en de buiten-unit valt groot uit vanwege de hoge capaciteit.
Warmtevraag woning
Dit is een belangrijk en tevens lastig punt, hoe zwaar moet de airco zijn?
Ik heb zelf naar een parallel gezocht en die vond ik in de capaciteit van mijn cv installatie.
Van de radiators kan je de capaciteit achterhalen en ik kwam in totaal op 12kW bij 110m2 vloeroppervlak.
Mijn redenering is dat de airco deze capaciteit zou moeten hebben als hij de cv geheel gaat vervangen.
Daarbij is een warmteverlies berekening van het huis handig, want dan kan je zien bij welke buiten temperatuur je nog voldoende vermogen hebt.
Ik haal met 2 airco's ruim 12kW, maar bij strenge vorst wordt het misschien een beetje krap.
Om dit op te vangen kan je een nachtverlaging beperken zodat de temperatuur niet te ver daalt.
Bij -6 graden ging het nog goed en was er nog ruimte voor meer warmte.
Als het buiten vochtig is zal de airco vaker defrosts doen (omgekeerde werking om de verdamper te ontdooien) en dan verwarmt hij even het huis niet (10-15 min).
Onderhoud
Hier is wel enige discussie over mogelijk, sommige leveranciers bieden onderhoud aan bij aanschaf.
De vraag is of je dat niet zelf kunt doen, afgezien van het leidingwerk checken op lekkages kan je zelf
filters vervangen of reinigen van de binnenunit en de buitenunit controleren op vervuiling van de luchtweg.
Voorbeeldje:

Dit is na 3 jaar gebruik en reinigen is maar 5 minuten werk ...
Koudemiddel
In de leidingen tussen de binnen- en buitenunit zit een koudemiddel welke de warmte/koude transporteert. Een veel gebruikt koudemiddel is R-410A. Daikin heeft echter ook units met het koudemiddel R-32.
Wat is R-32? De chemische naam van R-32 is difluoromethaan. Het is een koudemiddel dat al vele jaren wordt gebruikt als onderdeel van het koudemiddelmengsel R-410A (met 50% R-32 en 50% R-125). Daikin was het eerste bedrijf dat de voordelen zag van het gebruik van pure R-32 in plaats van het te gebruiken in een mengsel. R-32 heeft namelijk een (veel) lager GWP (Global Warming Potential) dan R-410A.
Als koudemiddel vrijkomt in de atmosfeer heeft het, net als CO2, een effect op de opwarming van de aarde. Het GWP is een relatieve waarde die de impact vergelijkt van 1 kilo koudemiddel ten opzichte van 1 kilo CO2, over een periode van 100 jaar. Bij R-410A ligt de GWP op 2087 en bij R-32 ligt dit op 675. Daarnaast is er 31% minder nodig van R-32 voor dezelfde capaciteit, waardoor de totale CO2 besparing op 78% ligt t.o.v. R-410A. F-gasemissies vertegenwoordigen 2% van de totale Europese broeikasgasemissies.
Meer info: http://www.aircoheat.nl/w...-over-koudemiddel-R32.pdf
Energieverbruik
Net als bij koelkasten en vriezers is er voor airco's een label om de zuinigheid aan te geven.
Hoe meer plussen, hoe zuiniger hij is en dat is belangrijk als je goedkoper uit wil zijn dan met gas.
Je kan in de rekensom meenemen dat de cvketel niet aan hoeft te staan als de je de airco gebruikt, oudere cvketels verbruiken makkelijk 75W in bedrijf en 10W in stand-by.
Het verbruik van een airco kan je berekenen, dat is ca 2kWh tegenover 1m3 gas
Dit is gebaseerd op een cop van 4, uitgaande van 8kW warmte per m3 gas die een cvketel levert.
Er is een aantal bekende merken met een groot aanbod van airco's. Onderstaand een tabel met redelijk vaak voorkomende modellen. De richtprijzen zijn van maart 2016 en gebaseerd op sites zoals: comfortklimaat.nl, klimaatwereld.nl, climasense.nl en havepe.nl
Merk | Type | Naam | Nom. cap. verw. | Nom. cap. koel | Cap. verw. -10°C | Binnendeel | Buitendeel | Label heat | SCOP | SEER | Verw. tot | Richtprijs |
Daikin | FTX25J3 | Comfort | 2,8 | 2,5 | FTX25J3V1B | RX25K2V1B | A+ | 4,16 | 6,15 | -15°C | € 684 | |
Daikin | FTX35J3 | Comfort | 3,5 | 3,3 | FTX35J3V1B | RX35K2V1B | A+ | 4,14 | 6,15 | -15°C | € 745 | |
Daikin | FTXB35C | 3,5 | 3,3 | FTXB35C2V1B | RXB35C2V1B | A+ | 4,06 | 6,05 | -15°C | € 635 | ||
Daikin | FTXB50C | 5,6 | 5,5 | FTXB50CV1B | RXB50CV1B | A+ | 4,27 | 5,93 | -15°C | |||
Daikin | FTXG25LW | Emura | 4,4 | 2,5 | FTXG25LV1BW | RXLG25M2V1B | A++ | 4,64 | 7,04 | -15°C | € 1.192 | |
Daikin | FTXG35LW | Emura | 5,1 | 3,5 | FTXG35LV1BW | RXLG35M2V1B | A++ | 4,60 | 6,67 | -15°C | € 1.374 | |
Daikin | FTXS25K | Style | 2,8 | 2,5 | 1,52 | FTXS25K3V1B | RXS25L3V1B | A++ | 4,78 | 7,90 | -15°C | € 974 |
Daikin | FTXLS25K3 | Nordic Style | 4,7 | 2,5 | FTXLS25K3V1B | RXLS25M2V1B | A++ | 4,62 | 6,62 | -25°C | € 1.265 | |
Daikin | FTXS35K | Style | 4,0 | 3,5 | 2,17 | FTXS35K3V1B | RXS35L3V1B | A++ | 4,85 | 7,47 | -15°C | € 1.083 |
Daikin | FTXLS35K3 | Nordic Style | 5,4 | 3,5 | FTXLS35K3V1B | RXLS35M2V1B | A++ | 4,60 | 6,91 | -25°C | € 1.446 | |
Daikin | FTXM25M | Bluevolution | 3,2 | 2,5 | 2,3 | FTXM25M2V1B | RXM25M2V1B | A+++ | 5,10 | 8,52 | -15°C | € 1.145 |
Daikin | FTXM35M | Bluevolution | 4,0 | 3,5 | 2,4 | FTXM35M2V1B | RXM35M2V1B | A+++ | 5,10 | 8,51 | -15°C | € 1.365 |
Daikin | FTXM42M | Bluevolution | 5,4 | 4,2 | 3,7 | FTXM42M2V1B | RXM42M2V1B | A++ | 4,60 | 7,50 | -15°C | |
Daikin | FTXZ25N | Ururu Sarara | 3,6 | 2,5 | 1,95 | FTXZ25NV1B | RXZ25NV1B | A+++ | 5,90 | 9,54 | -15°C | € 1.599 |
Daikin | FTXZ35N | Ururu Sarara | 5,0 | 3,5 | 2,71 | FTXZ35NV1B | RXZ35NV1B | A+++ | 5,73 | 9,00 | -15°C | € 1.874 |
Daikin | FTXZ50N | Ururu Sarara | 6,3 | 5,0 | 3,42 | FTXZ50NV1B | RXZ50NV1B | A+++ | 5,50 | 8,60 | -15°C | € 2.349 |
Gree | GWH09UB | Nordic | 3,0 | 2,6 | GWH09UB | K3DNA4F | A+++ | 4,60 | 7,50 | -30°C | € 1.204 | |
Gree | GWH12UB | Nordic | 3,6 | 3,5 | GWH12UB | K3DNA4F | A+++ | 4,60 | 7,00 | -30°C | € 1.325 | |
Gree | GWH18UC | Nordic | 6,2 | 5,2 | GWH18UC | K3DNA4F | A++ | 4,00 | 6,10 | -30°C | € 1.567 | |
LG | LG-A09RK | Artcool Mirror | 3,2 | 2,5 | A09RK-NSB | S09AK-UL2 | A+ | 4,00 | 6,20 | -15°C | € 1.023 | |
LG | LG-A12RK | Artcool Mirror | 4,0 | 3,5 | A12RK-NSB | S12AK-UL2 | A+ | 4,00 | 6,10 | -15°C | € 1.265 | |
LG | LG-A18RL | Artcool Mirror | 6,3 | 5,2 | A18RL-NSC | A18RL-UUE | A | 3,80 | 6,10 | -15°C | € 1.507 | |
LG | LG-D09AK | Deluxe | 3,2 | 2,5 | D09AK-NSB | S09AK-UL2 | A+ | 4,00 | 6,20 | -15°C | € 962 | |
LG | LG-D12AK | Deluxe | 4,0 | 3,5 | D12AK-NSB | S12AK-UL2 | A+ | 4,00 | 6,10 | -15°C | € 1.083 | |
LG | LG-D18RL | Deluxe | 6,3 | 5,2 | D18AK-NSB | S18AK-UE1 | A | 3,40 | 5,70 | -15°C | € 1.659 | |
LG | LG-D12RN | New Deluxe | 4,0 | 3,5 | D12RN NSJ | D12RN UL2 | A++ | 4,60 | 7,60 | -10°C | ||
LG | LG-H09AK | Prestige | 3,2 | 2,5 | H09AK-NSM | H09AK-UL2 | A+++ | 5,20 | 9,10 | -15°C | ||
LG | LG-H12AK | Prestige | 4,0 | 3,5 | H12AK-NSM | H12AK-UL2 | A+++ | 5,10 | 8,90 | -15°C | ||
LG | LG-H12AL | Prestige | 4,0 | 3,5 | H12AL-NSM | H12AL-UE1 | A+++ | 5,30 | 9,20 | -15°C | € 1.939 | |
MHI | 25ZS-S | Premium serie | 3,2 | 2,5 | 2,5 | SRK25ZS-S | SRC25ZS-S | A++ | 4,60 | 7,80 | -15°C | € 725 |
MHI | 35ZS-S | Premium serie | 4,0 | 3,5 | 2,8 | SRK35ZS-S | SRC35ZS-S | A++ | 4,60 | 7,80 | -15°C | € 825 |
MHI | 50ZS-S | Premium serie | 5,8 | 5,0 | 3,9 | SRK50ZS-S | SRC50ZS-S | A+ | 4,20 | 6,30 | -15°C | € 1.200 |
MHI | 25ZSX-S | Diamond serie | 3,2 | 2,5 | 2,9 | SRK25ZSX-S | SRC25ZSX-S | A+++ | 5,20 | 9,60 | -15°C | € 1.023 |
MHI | 35ZSX-S | Diamond serie | 4,3 | 3,5 | 3,3 | SRK35ZSX-S | SRC35ZSX-S | A+++ | 5,10 | 9,20 | -15°C | € 1.200 |
MHI | 50ZSX-S | Diamond serie | 6,0 | 5,0 | 4,5 | SRK50ZSX-S | SRC50ZSX-S | A++ | 4,70 | 8,20 | -15°C | € 1.587 |
Mitsubishi | EF25VE | Premium | 3,2 | 2,5 | MSZ-EF25VE2 | MUZ-EF25VE | A++ | 4,70 | 8,50 | -15°C | ||
Mitsubishi | EF35VE | Premium | 4,0 | 3,5 | MSZ-EF35VE2 | MUZ-EF35VE | A++ | 4,60 | 8,50 | -15°C | ||
Mitsubishi | FH25VE | Deluxe | 3,2 | 2,5 | 1,92 | MSZ-FH25VE | MUZ-FH25VE | A+++ | 5,10 | 9,10 | -15°C | € 1.204 |
Mitsubishi | FH25VEHZ | Nordic Deluxe | 3,2 | 2,5 | MSZ-FH25VEHZ | MUZ-FH25VEHZ | A+++ | 4,90 | 9,10 | -25°C | € 1.446 | |
Mitsubishi | FH35VE | Deluxe | 4,0 | 3,5 | 2,40 | MSZ-FH35VE | MUZ-FH35VE | A+++ | 5,10 | 8,90 | -15°C | € 1.446 |
Mitsubishi | FH35VEHZ | Nordic Deluxe | 4,0 | 3,5 | MSZ-FH35VEHZ | MUZ-FH35VEHZ | A+++ | 4,80 | 8,90 | -25°C | € 1.688 | |
Mitsubishi | FH50VE | Deluxe | 6,0 | 5,0 | 3,60 | MSZ-FH50VE | MUZ-FH50VE | A++ | 4,60 | 7,20 | -15°C | € 1.930 |
Panasonic | KIT-E09QKE | Etherea | 3,4 | 2,5 | KIT-E9-QKE | KIT-E9-QKE | A++ | 4,70 | 6,90 | -15°C | € 1.144 | |
Panasonic | KIT-E12QKE | Etherea | 4,0 | 3,5 | KIT-E12-QKE | KIT-E12-QKE | A++ | 4,80 | 7,60 | -15°C | € 1.265 | |
Panasonic | KIT-E15QKE | Etherea | 5,3 | 4,2 | KIT-E15-QKE | KIT-E15-QKE | A++ | 4,00 | 6,60 | -15°C | € 1.567 | |
Panasonic | KIT-E18QKE | Etherea | 5,8 | 5,0 | KIT-E18-QKE | KIT-E18-QKE | A++ | 4,20 | 6,90 | -15°C | € 1.930 | |
Panasonic | KIT-VE9-NKE | VE ENERGY CHARGE | 3,2 | 2,5 | CS-VE9NKE | CU-VE9NKE | A+++ | 5,40 | 8,60 | -25°C | ||
Panasonic | KIT-VE12-NKE | VE ENERGY CHARGE | 4,2 | 3,5 | CS-VE12NKE | CU-VE12NKE | A+++ | 5,10 | 8,50 | -30°C | ||
Samsung | A3050-AR5000-09 | AR5000 | 3,2 | 2,5 | AR09HSFNCWKNET | AR09HSFNCW-KXET | A | 3,80 | 6,10 | -15°C | ||
Samsung | A3050-AR5000-12 | AR5000 | 4,0 | 3,5 | AR12JSFNCWKNET | AR12JSFNCWKXET | A | 3,80 | 6,10 | -15°C | ||
Samsung | iPMALWASH-09 | Maldives Plus | 3,2 | 2,5 | AR09JSFPEWQNET | AR09JSFPEWQXET | A | 3,80 | 5,90 | -15°C | ||
Samsung | A3050-AR7000LNW-09 | AR7000 | 3,3 | 2,5 | 2,68 | AR09HSSDBWKNEU | AR09HSSDBWKXEU | A++ | 4,60 | 7,10 | -15°C | |
Samsung | A3050-AR7000LNW-12 | AR7000 | 4,0 | 3,5 | 3,16 | AR12HSSDBWKNEU | AR12HSSDBWKXEU | A++ | 4,60 | 6,70 | -15°C | € 1.525 |
Samsung | A3050-AR7000LNW-18 | AR7000 | 6,0 | 5,0 | 5,09 | AR18HSSDBWKNEU | AR18HSSDBWKXEU | A+ | 4,00 | 7,00 | -15°C | |
Toshiba | RAS-16SKV-E | Avant | 5,2 | 4,4 | RAS-167SKV-E7 | RAS-167SAV-E5 | A | 3,80 | 5,80 | -15°C | € 1.204 | |
Toshiba | RAS-13SKV-E | Avant | 3,6 | 3,2 | RAS-137SKV-E7 | RAS-137SAV-E6 | A | 3,80 | 5,10 | -15°C | ||
Toshiba | RAS-10SKV-E | Avant | 3,2 | 2,5 | RAS-107SKV-E7 | RAS-107SAV-E6 | A | 3,80 | 5,10 | -15°C | ||
Toshiba | RAS-B10N3KV2 | Suzumi+ | 3,2 | 2,5 | RAS-B10N3KV2 | RAS-10N3AV2 | A+ | 4,00 | 6,70 | -15°C | € 902 | |
Toshiba | RAS-10G2KVP | Daiseikai | 3,2 | 2,5 | 1,80 | RAS-10G2KVP | RAS-10G2AVP | A+++ | 5,20 | 9,10 | -15°C | € 1.083 |
Toshiba | RAS-B13N3KV2 | Suzumi+ | 4,2 | 3,5 | RAS-B13N3KV2 | RAS-13N3AV2 | A | 3,90 | 6,20 | -15°C | € 1.023 | |
Toshiba | RAS-13G2KVP | Daiseikai | 4,0 | 3,5 | 2,25 | RAS-13G2KVP | RAS-13G2AVP | A+++ | 5,10 | 8,90 | -15°C | € 1.567 |
Toshiba | RAS-B16N3KV2 | Suzumi+ | 5,5 | 4,5 | RAS-B16N3KV2 | RAS-16N3AV2 | A | 3,90 | 6,10 | -15°C | € 1.144 | |
Toshiba | RAS-16G2KVP | Daiseikai | 5,5 | 4,5 | 3,09 | RAS-16G2KVP | RAS-16G2AVP | A++ | 4,60 | 7,30 | -15°C | € 1.930 |
Toshiba | RAS-B18N3KV2 | Suzumi+ | 5,8 | 5,0 | RAS-B18N3KV2 | RAS-18N3AV2 | A+ | 4,10 | 7,00 | -15°C | € 1.265 |
Ik log het verbruik met Domoticz en dit is het resultaat voor 2 airco's samen:
2020
- jan 228
- feb 210
- mrt 201,56
- april 90
- mei 7
- juni 53 (koelen)
- juli 17,5
- aug 117
- sep 2,34 (koelen)
2019
- jan 292
- feb 149,33
- mrt 153,20
- april 60,65
- mei 48,09
- juni 26 (koelen)
- juli 40
- aug 21
- sep 3
- okt 54
- nov 202
- dec 227 jaar 1279kWh
2018
- jan 254,3
- feb 318,1
- mrt 277,85
- apr 73,22
- mei 13,22 (koelen)
- juni 19,61
- juli 87,56
- aug 50,59
- sep 0,85
- okt 41,16
- nov 183
- dec 203 jaar 1614kWh
2017
- jan 386
- feb + mrt 472
- apr t/m sep 197,4
- okt 53,1
- nov 172,6
- dec 275,66 jaar 1579kWh
7-10-2015 tot 1-2:2016 463kWh
2016
- februari 201kWh
- maart 198
- april 110
- mei 22,5
- juni 16 (koelen)
- juli 31,3 (koelen)
- aug 17,6 (koelen)
- sep 14,9 (koelen)
- okt 98,3
- nov 248,4
- dec 298 jaar +/- 1500kWh
Ervaring
Ik heb begin oktober 2015 2 Toshiba 3,5kW A+++ airco's geplaatst die tot heden de cvketel voor verwarming overbodig maken.
Zelfs met 2 stuks is het haalbaar om goedkoper te stoken dan met gas, ik heb mijn stookgedrag niet aangepast t.o.v. stoken met de cv.
Een airco kan een ruimte veel sneller warm krijgen dan een cv die geheel is afgekoeld, echter geldt dit in mindere mate voor aangrenzende ruimtes.
Voor mij is dat geen probleem en je kan met een weektimer bepalen wanneer de airco moet werken.
Omdat we toch Tweakers zijn laat ik even een succesje zien met de powermeting die ik van plan was

In Domoticz heb ik nu bijna realtime zicht op het verbruik:

Helaas nog met voor elke item een losse meter, terwijl er 4 bij elkaar horen ...
Ik heb de airco's bedienbaar gemaakt via internet.
Toshiba heeft hier een vrij dure module voor die via wifi en een app de IR remote kan vervangen.
Dat zal prima werken, maar je hebt dan alleen iets voor een enkele airco en verder niets.
Voor < 2 tientjes kan je een universele versie kopen (RM mini 3) die in principe hetzelfde doet.
Handig is dat hij zo goed als rondom IR zendt, dat maakt de plaatsing minder kritisch.
Voeding met usb.

Er is een Pyhon script gemaakt waarmee je hem lokaal in Domoticz kan benaderen ipv via een app die met een webserver praat.
Ik heb er voor elke airco een in gebruik, ze zijn nog in de app te gebruiken en ik moet zeggen dat dit goed werkt en er eenvoudig uit ziet, je leert de power on in en daarna kent hij de belangrijkste functies.
Wat me niet lukte is de A en B instelling van de remote, hij kent alleen A.
Inmiddels heb ik met een apart profiel instellen de eco functie toegevoegd (toetsen inleren).
SWW verwarmen
Dat kan uiteraard niet met een airco, maar er zijn betaalbare oplossingen
Zie dit topic voor een mogelijkheid met als extra cv ondersteuning om gasloos te kunnen gaan.
Dit is de oorspronkelijke post van mkleinman, ik werk de komende tijd aan de TS en alle input is welkom
Ik kwam deze airco tegen van LG ( LG Hero CS09AF ) http://www.air-innovations.nl/Webshop/Index.
Bij deze webshop kost deze exclusief installatie slechts 809 euro. Deze airco heeft ook een warmtepompfunctie.
Volgens de brochure ( http://www.air-innovations.nl/Webshop/BROCHURE/LG%20libero ) heeft dit apparaat een COP van 4,03 voor koelen en 4.1 voor verwarmen. Wat absoluut niet vervelend is
Dit apparaat zou voor ons een aantal voordelen hebben:
[list]
• Koelen in de zomer ( paar keer per jaar is het net TE warm in de woonkamer )
• Ontvochtigen in oktober. **
• Overschot aan elektriciteit zo nuttig mogelijk inzetten voor verwarming van het huis. ( ca 400kWh elektrisch )
[/list]
** Begin oktober loopt bij ons de luchtvochtigheid altijd op, de temperatuur is dan nog wel prima in huis maar door de RV is het onaangenaam koud en moet de verwarming aan.
We houden ongeveer 400kWh per jaar over aan elektriciteit, met een COP van 4,1 houden we dan 1640kWh thermisch over die we kunnen gebruiken, omgerekend iets meer dan 200m3 gas wat ik op die manier kan besparen. Leuke manier om zo het elektriciteitsoverschot ( 3x woordwaarde ) in te zetten.
En voor 809 euro exclusief installatie niet duur!
Iemand enig idee of je voor het aansluiten van een airco-unit buiten een vergunning nodig hebt?
[ Voor 255% gewijzigd door Speedy-Andre op 31-10-2020 16:02 . Reden: Verbruik bijgewerkt en volgorde aflopend, tabellen naar onder ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.