Zoals eerder gepost, zou ik nog even wat foto's maken tijdens het schoonmaken van m'n binnenunits, een Ururu Sarara en een Perfera/FTXM-N. Ik heb geprobeerd er een handleiding van te maken. Omdat ik 3 units heb staan de foto's een beetje door elkaar, maar het principe is allemaal hetzelfde.
Allereerst de gebruikte tools en benodigdheden:
- Kruiskopschroevendraaier, maatje P(Z)1 en een dunne platte schroevendraaier.
- Stofzuiger met de meubelborstel
- Hand-held stoomreiniger, ik heb een
Bissell Steamshot hiervoor gekocht.
- Een "plantenspuit" aka
drukspuit. Er zijn allerlei maten. Ik vond 1,5L een mooi compromis tussen niet te vaak bijvullen, het gewicht én er toch nog een beetje bij kunnen onder het plafond.
- Een sprayflesje, ik had er nog 1 over
van dit setje voor de auto, maar een lege fles schoonmaakmiddel werkt ook!
- Dat flesje vul je met reinigingsmiddel, ik heb hiervoor
PH-neutrale snowfoam voor de auto gebruikt, maar de meeste niet al ter aggressieve schoonmaakmiddelen zullen prima werken. Als iemand een betere suggestie of ervaring heeft hoor ik het graag!
- Een microvezel doekje
- Schoonmaakmiddel voor de behuizing, in mijn ervaring werkt de
allesreiniger van Method heel goed om eea weer stralend wit te krijgen.
- Wat oude handdoeken om het water op te vangen en de muur te beschermen. Evt wat afplakplastic als de omgeving echt niet nat mag worden.
- Een emmer om het meeste water op te vangen.
- Een trappetje oid om er bij te kunnen.
Ik begin met de Ururu Sarara binnenunit. Eerst zet je de unit uit en wacht tot ie geen geluid meer maakt (e.g. wacht op t schoonmaakprogramma voor de filters en/of op nablazen bij koelen). Zet dan de zekering en/of de werkschakelaar van de unit uit. Doe vervolgens de klep omhoog en verwijder eerst alle filters, de streamer unit en de stofopvangbak en klik de klep van de behuizing eraf (iets hoger duwen en dan opzij aan beide kanten om het haakje eruit te wippen). De streamerunit leg je in een pan of bak met lauw water voor ˜24u en daarna laat je m drogen en kan ie er weer in. Maar dat is als het goed is regulier onderhoud voor je
Schroef dan alle kruiskopschroeven eruit. De oranje schroeven zijn de korte exemplaren.
Nu kan je de hele behuizing verwijderen. Begin met het stroomklepje aan de onderkant, die wip je los met een platte schroevendraaier en dan draai je 1 schroef los. Verwijder nu de kapjes aan de zijkanten, die trek je iets naar voren en dan kan je ze er schuin opzij afhalen. Wees voorzichtig met de lamellen. Vervolgens kan je de kapjes aan de voorkant verwijderen. Verwijder dan beide lamellen door deze naar links te drukken en met je vingers de middelste en rechter hendeltjes een voor een naar rechts los te wippen. Tot slot kan je de kap aan de onderkant verwijderen door deze recht naar voren te trekken. Maak alle kappen/delen voorzichtig maar grondig schoon met een microvezeldoek en wat allesreiniger. Als er veel stof opzit, zoals vaak in de slaapkamer, kan je ze ook eerst even stofzuigen met een meubelborstel. Doe dit niet met de plastic zuigmond, want het krast best snel. Leg ze daarna even uit de weg om te drogen.
Nu heb je een vrijwel kale binnenunit, alleen zitten de horizontale flappen nog in de weg om bij de ventilatorrol te komen. Schroef de beide borgschroeven (lange maat) los zoals hieronder aangegeven.
Nu kan je het hele "frame" voor de horizontale lamellen verwijderen. Klik m aan de onderkant voorzichtig los en dan kan je m recht naar voren er makkelijk uit trekken. Als je t één keer doorhebt gaat het vrij makkelijk
Je kan het frame geheel verwijderen door de draadjes aan beide kanten los te maken, maar ik heb die laten zitten en het frame met een kabel-klittebandje opgehangen aan de "sensor-unit" wanneer ik bij de ventilatorrol wilde.
Maak (voordat je m ophangt

) nu met de stofzuiger met meubelborstel eerst de bovenkant van de unit goed schoon. Begin met de zijkanten en plastic frame, daar kan je wat meer kracht op zetten. Maak dan héél voorzichtig, uitsluitend van voor naar achteren de lamellen schoon, hoeft niet perfect maar haal wel de evt. stofophopingen goed weg. *foto is van de Perfera.
Vervolgens hang je de evt. lamellen op aan de stuurunit en stofzuig de ventilatorrol. Tip: Er zit op 1 punt een balansmagneetje, dat kan je mooi als beginpunt van een "rondje" gebruiken om te zien of je alles hebt gehad. Hou met een hand/vinger de rol stil en stofzuig m van links naar rechts en weer terug tussen de lamellen. Je krijgt niet alles weg maar t ergste stof is er dan uit. Stofzuig de horizontale lamellen ook even. Vervolgens heb ik alles zoveel mogelijk met een microvezeldoekje en wat allesreiniger schoongeveegd.
Dan gaan we nu verder met écht schoonmaken.
Hang eerst een oude handdoek (of afplakplastic) onder de unit zelf, die kan je mooi met knijpertjes aan de onderkant bij de muurbeugel vastmaken. Leg ook één of meerdere handdoeken onder de unit, om water en sop op te vangen. Kan de ondergrond echt niet tegen water, doe er dan afplakplastic én daarbovenop handdoeken onder.
Ik begin hier met de ventilatorrol en doe daarna de radiator, maar andersom kan natuurlijk ook. Vul je drukspuit met kraanwater en pomp m op. Stel de nozzle af in de emmer op iets tussen fijne spray en een harde straal in. Hou met één hand de emmer eronder en hou de spray in de andere hand. Spuit dan per 2-3 secties van de rol steeds goed al het loszittende vuil eruit en laat dat vuile water in de emmer lopen. Ik gooi de emmer tussen de secties door leeg, dat is wat minder last op je armen als je er 3 moet doen

Ook hier begin ik dan bij het balansmagneetje op de rol en draai m steeds een stukje door. Doe op deze manier alle secties van de rol.
Vervolgens spuit je de rol rondom flink in met schoonmaakmiddel. Ik gebruik hiervoor snowfoam omdat het goed ontvet, ph-neutraal is, geen laagje achterlaat en het gemaakt is om vastzittend vuil, in dit geval stof, goed los te weken.
Je kan nu eerst even 5-10min wachten en het foammiddel zn werk laten doen, of zoals ik nu doe verder met de radiator. Ik gebruik trouwens bij elke stap de hele inhoud van de drukspuit, dus die vul ik opnieuw bij met kraanwater. Spoel nu goed tussen de ribben zoveel mogelijk stof en vuil weg, op een cm of 3-10 afstand is prima. Dit vuile water loopt grotendeels weg via de condensafvoer, dus de emmer is, als die niet verstopt zit,

niet nodig! Kijk wel uit dat je niet (te veel) op de electronica of je muur spuit.
Bij mn woonkamerunit kwam ik niet lekker bij de lamellen aan de achterkant met de spuit, gelukkig zit er in de onderste afdekkap een mooi flapje dat je kan gebruiken om tegenaan te spuiten onder een hoek, zodat je alsnog alles goed kan doorspoelen en niet alles tegen je muur en plafond aanspuit.
Als je muur echt niet tegen wat druppels vocht kan (e.g. kalkverf), plak dit dan eerst af met afplakplastic. Bij goeie muurverf is dat geen probleem zolang je er geen waterballet van maakt
Ook hier spuit je vervolgens de radiator goed in met schoonmaakmiddel. Dit moet ook weer even tijd hebben om z'n werk goed te doen, dus ik ga weer verder met de ventilatorrol.
Hang de lamellen weer op als je die niet los hebt gemaakt en pak de emmer er maar weer bij. Na wederom de drukspuit te hebben bijgevuld spoel je nu de rol weer goed uit met water, dat je grotendeels in de emmer laat lopen. Doe dit ook weer sectie voor sectie en vergeet de zijkanten niet. Spoel ook even goed omhoog tegen de achterkant aan. Nadat je goed gespoeld heb geef je even een goede slinger aan de rol. Als het goed is zie je grote druppels
schoon water tegen de grijze achterkant aanvliegen. Als deze druppels nog steeds grijs/bruin/vies zijn, herhaal dan nog eens de hele procedure hiervoor met het schoonmaakmiddel en water.
Als het schoon is zit je goed, laat de rol dan even opdrogen, draai m daarbij elke 1-2 minuten even een stukje door, zodat er geen water bovenin de lamellen gaat staan.
Nu spoel je ook de radiator bovenin grondig uit, weer met zo'n 1,5L kraanwater.
In principe heb je m nu al heel aardig schoongemaakt. Ik ga voor de hygiene echter nog even verder met de stoomreiniger. Vul de stoomketel met kraanwater en laat de stoomreiniger opwarmen. Zet het kleinste "zachte" opzetborsteltje erop als die er nog niet op zit. Ik begin weer met de ventilatorrol, die inmiddels redelijk opgedroogd is, dit hoeft ook niet helemaal. Blaas met de stoomreiniger per horizontale sectie de ventilatorrol mooi schoon, terwijl je m met een vinger aan de andere kant steeds doordraait.
Ik kreeg het niet goed op de foto, maar voor de rol kan je voorzichtig over de lamellen vegen met de rol, maar op 1-2cm afstand werkt het ook.
Helaas is deze stoomreiniger niet krachtig genoeg om volcontinu te blasten, dus laat m af en toe even bijstoken als de straal stoom duidelijk afneemt. Er zijn veel duurdere die dat wel kunnen, maar voor 1x per jaar de airco's is dit echt prima. Werk zo verder de hele rol af, dat is best even een klusje, dus hou vol ;-) Pak ook de horizontale lamellen nog even goed mee. Bij mij was het keteltje toen leeg. Laat de reiniger nu eerst even 5 minuten afkoelen voor je m opent!!
Nadat de stoomreiniger weer is gevuld en opgestookt gaan we de radiator doen. Zorg er hier voor dat je de lamellen
niet aanraakt. Maak voor de zekerheid toch alleen bewegingen in de richting van de lamellen, die beschadig je namelijk echt heel makkelijk als je ze aanraakt in een zijwaartse beweging. Werk hier van achter naar voren per sectie en wees vooral niet te zuinig met de hoeveelheid stoom.
Voila, je hebt weer een schone binnenunit!
Laat de unit eerst vervolgens eerst nog even een half uurtje opdrogen en zet m dan weer in elkaar in omgekeerde volgorde. Nu kan de stroom er weer op. Ik zet m altijd eerst even op fan-only met de fan op max om m even goed door te blazen voor je weer gaat verwarmen of koelen. Hou dan even een handdoek ervoor, want er vliegen nog een paar druppeltjes uit de rol de eerste 10 seconden
Voor de Perfera zijn de stappen gelijk, maar deze heeft een andere behuizing. Schroef onderstaande 3 schroeven eerst los. Vervolgens duw je de bovenkant van de behuizing naar achter en omhoog in één beweging. Of je maakt netjes met je schroevendraaier de 3 clipjes bovenop los, maar daar kwam ik niet goed bij en dit werkt ook prima.
Et voila, de hele behuizing is er al af, een stuk sneller dan bij de US! Maak nu de horizontale lamellen los door ze met een platte schroevendraaier omhoog/los te wippen aan de onderkant.
De verdere stappen zijn min of meer hetzelfde, je kan nog wel de flash streamer bovenop losschroeven, maar die kwetsbare flat-cables laat ik liever zitten, dus ik heb er gewoon omheen gewerkt.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan!
All-electric.