Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste
Acties:
  • 1.084.695 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:46

mb1

Nee we hebben normaal HR (+?) glas volgens het bouwbesluit wat in 1997 van toepassing was.
Onze benedenverdieping van onze twee onder één kap is U-vormig.
Achter de keuken een voor de woonkamer.

Laten we vooropstellen dat de dames hier kou klachten hebben......

De binnenunit hangt in het midden van de U op te muur van het toilet/hal.
Middels het swingen van de luchtstroom krijgt deze het toch behoorlijk voor elkaar om het voor in de kamer en achter in de keuken op temperatuur te krijgen, met de kanttekening dat als je in het midden van het huis voor de unit blijft staan het daar behoorlijk warm is.
Dat is dan ook het eerste wat mensen die hier binnenkomen opvalt, jemig wat is het hier warm....

Als mijn vrouw in de avond de relax stoel achterover klapt (staat voor het grootste raam in de woonkamer) en de tv aanzet of een boek pakt dan heeft zijn haar rechter kant kouder dan links.
Dit is ook wel verklaarbaar omdat het ventilatierooster boven het raam koude lucht naar binnenlaat wat de mechanische ventilatie afzuigt.
Deze staat in de avond uiteraard op stand 1.
Die kou-val werd met de CV altijd opgevangen door de radiator die onder het raam zit.
Nu werkt het dubbelop de warme komt van links....
Het volledig sluiten van de Luxaflex brengt nu al iets verbetering, alle beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:45
@mb1 dan toch een kleine l/w WP erbij.
Continu radiatoren van 30 graden geeft veel comfort

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mb1 schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:27:
Nee we hebben normaal HR (+?) glas volgens het bouwbesluit wat in 1997 van toepassing was.
Onze benedenverdieping van onze twee onder één kap is U-vormig.
Achter de keuken een voor de woonkamer.

De binnenunit hangt in het midden van de U op te muur van het toilet/hal.
Middels het swingen van de luchtstroom krijgt deze het toch behoorlijk voor elkaar om het voor in de kamer en achter in de keuken op temperatuur te krijgen, met de kanttekening dat als je in het midden van het huis voor de unit blijft staan het daar behoorlijk warm is.
Dat is dan ook het eerste wat mensen die hier binnenkomen opvalt, jemig wat is het hier warm....

Als mijn vrouw in de avond de relax stoel achterover klapt (staat voor het grootste raam in de woonkamer) en de tv aanzet of een boek pakt dan heeft zijn haar rechter kant kouder dan links.
Dit is ook wel verklaarbaar omdat het ventilatierooster boven het raam koude lucht naar binnenlaat wat de mechanische ventilatie afzuigt.
Deze staat in de avond uiteraard op stand 1.
Die kou-val werd met de CV altijd opgevangen door de radiator die onder het raam zit.
Nu werkt het dubbelop de warme komt van links....
Het volledig sluiten van de Luxaflex brengt nu al iets verbetering, alle beetjes helpen.
toon volledige bericht
Met deze setup zou ik juist eens experimenteren met een week 24/7 verwarmen, je creëert hiermee een veel betere warmtespreiding de buitenunit zal, rustiger lopen met minder defrosts tot gevolg, de binnenunit zal met een lagere temperatuur uitblazen waardoor je ook minder last hebt van de warme zone in de u.

Gezien de dalende etmaal temperaturen ga ik vanaf vandaag denk ik ook weer naar 24/7 zodat het op de eerste verdieping en op zolder ook comfortabel blijft.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

revolution-nl schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:06:
[...]

Maar je hebt comfortklachten (temperatuur doet er eigenlijk niet toe) terwijl het nog niet eens echt koud is geweest, dat hoort niet en dat lijkt mij genoeg reden om eens wat te experimenteren.

Ik ben ook overigens benieuwd hoe je de airco gesitueerd hebt in de ruimte.
Heb je ook nog oud (non HR) dubbel glas?
Comfortklachten.. klinkt eerder als piepende vrouwen :+

De oplossing daarvoor is veel simpeler: als ze meebetalen aan de rekening dan kan best de CV aan >:) Dan is het ineens niet zo koud meer :p

Hier overigens tijden geleden al geëxperimenteerd met 24/7 en het comfort is hoger maar het kost significant meer kWh’s omdat in de nacht het verschil tussen binnen en buiten groter is dan overdag.

Overigens gaat ie vanaf oktober nooit uit. Ik doe een nachtverlaging van 22/23 naar 20/21.
BarryH schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:49:
@mb1 dan toch een kleine l/w WP erbij.
Continu radiatoren van 30 graden geeft veel comfort
Zou ik hier graag willen maar wat voor een dan? Heb zitten kijken naar een Elga maar die vind ik nog best aan de prijs.

[ Voor 32% gewijzigd door Glashelder op 27-12-2020 12:09 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1

mb1

Glashelder schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:04:
[...]

[...]
Klopt, Met vier kerels hier in huis was er niks aan de hand geweest😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:03
Glashelder schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:04:
[...]

De oplossing daarvoor is veel simpeler: als ze meebetalen aan de rekening dan kan best de CV aan >:) Dan is het ineens niet zo koud meer :p

Hier overigens tijden geleden al geëxperimenteerd met 24/7 en het comfort is hoger maar het kost significant meer kWh’s omdat in de nacht het verschil tussen binnen en buiten groter is dan overdag.

Overigens gaat ie vanaf oktober nooit uit. Ik doe een nachtverlaging van 22/23 naar 20/21.

[...]

Zou ik hier graag willen maar wat voor een dan? Heb zitten kijken naar een Elga maar die vind ik nog best aan de prijs.
Hang dan gewoon een IR plaat op, in de PC hoek onder het bureau heb ik deze hangen.

https://www.bol.com/nl/p/...ItQ.1_8_9.12.ProductTitle

Aan het plafond slechte ervaringen mee maar op de vloer of onder het bureau werken prima, er ligt ook een kleine onder het tappijt bij de eethoek, ze verbruiken weinig en puur bedoelt om even de kou er weg te halen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:45
@Glashelder

volgens mij is een hybride niet perse noodzakelijk.
ik heb mijn ELGA los van de gasketel aangesloten met beide een aparte thermostaat.
Je kan ook naar een kleine (3kw? 5kW?) WP van een willekeurig (japans?) merk kijken. zie L/W WP topic...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-04 19:29
revolution-nl schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:25:
[...]

Wat zijn de punten waarop je twijfelt?

Vraag mij overigens af zo'n buffer functionaliteit zin heeft in Nederland bij een goed geïsoleerd huis. Bij defrosts ervaren wij bijvoorbeeld geen comfortverlies of daling van de temperatuur.

Een SCOP van 6.2 is wel indrukwekkend!
Functies en rendement ontloopt elkaar niet veel volgens mijn.

Prijs en uiterlijk van die panasonic nordic is wel gunstig (geen idee wat de transportkosten doen denk voor max 100,- naar hier te verschepen is). Of het nodig is...
De daikin 7 vind ik qua uiterlijk net een rolluik en het schijnt dat de fan steeds aan / uit gaat waar de mhi gewoon zachtjes blijft draaien.

Mhi diamond serie vind ik er mooi uit zien.

[ Voor 4% gewijzigd door squareware op 27-12-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mr_evil08 schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:24:
[...]

Hang dan gewoon een IR plaat op, in de PC hoek onder het bureau heb ik deze hangen.

https://www.bol.com/nl/p/...ItQ.1_8_9.12.ProductTitle

Aan het plafond slechte ervaringen mee maar op de vloer of onder het bureau werken prima, er ligt ook een kleine onder het tappijt bij de eethoek, ze verbruiken weinig en puur bedoelt om even de kou er weg te halen.
Ik heb hier L/L op alle verdiepingen maar de keuken, gang en badkamer zijn gasgestookt.

Ik ga eens shoppen in het L/W topic :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:48
squareware schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:53:
... en een warmte buffer zodat ie warmte blijft geven tijdens de defrost, doet ie door olie te verwarmen in de unit ...
Hier heb ik op de BG en overloop van de eerste verdieping lucht-lucht warmtepompen hangen. Op de BG een Mitsubishi Diamond 3,5KW (LN35VG), en op de eerste verdieping de 2,5KW (LN25VG). Bewust deze units gekozen voor het uiterlijk (vind ze nog steeds mooi), en ook zuinig/duurzaam (R32, Scop van 5,2 en 5,5).
Koelen op de overloop gaat prima. De drie aangrenzende slaapkamers worden niet koel, maar koel genoeg om in een hittegolf lekker te kunnen slapen. Investering blijft binnen de perken, resultaat is prima. Koelen op de BG gaat uitstekend. Op stand 1 houd de unit de BG prima koel.
Verwarmen op de BG is ons iets tegen gevallen. Het is verschrikkelijk zuinig (zie ook anderen in dit topic), maar het 'voelt' niet altijd comfortabel. Allereest is er het geluid. Stand 1 (19dB is ongeveer niet te horen) en ook stand 2 zijn erg zacht, maar om de hele woonkamer warm te houden is soms stand 3 of 4 nodig. Dit is niet echt lekker rustig meer. Daarnaast zijn er de defrosts. Je voelt dat de warmte wegvalt (en nee het is niet gelijk koud, maar het comfort is echt minder), plus dat de unit dan pruttelt, je hoort de leidingen dan goed etc.
Ook met 24h verwarmen bleven bovenstaande zaken aanwezig. Tuurlijk, het huis is ietsje warmer, maar echt warm worden de meubels en vloeren niet. Defrosts blijven en het geluid van de binnenunit ook. De positie van de binnenuit is niet ideaal in de woonkamer. De zithoek is echter dichtbij, en ruim binnen het bereik van de unit. De ruimte die wordt verwarmt is zo'n 38m2.
Afgelopen zomer hebben we een aantal aanpassingen laten doen. Nieuw glas overal (hr++), vloerisolatie, dakisolatie (rc4), spouw isolatie. Punten blijven aanwezig, weliswaar minder, maar nog steeds.
Verwarmen op de overloop gaat prima voor wat wij willen. De unit staat op zo'n 18 graden, waardoor het op zolder en in de slaapkamers niet meer ijzig koud is. Echt warm wordt het niet op de slaapkamers en zolder, maar dat is ook niet onze wens.

In ons huis hing altijd nog een ventilatiewarmtepomp (nibe savent). Deze verwarmde allen boven de studeerkamer, maar enkele weken geleden hebben we vloerverwarming laten infrezen op de BG. De lucht-water warmtepomp houd de boel warm tot een graad of 7 buiten, daaronder lukt dat niet. Als de doeltemperatuur niet gehaald wordt slaat de lucht-lucht warmtepomp aan (op blazen stand 1). Dit bevalt ons uitstekend. De vloer is altijd 'warm'. Niet echt warm te noemen, maar niet koud in ieder geval. En als de lucht-lucht unit nog aan slaat hoor je hem niet, dan draait ie op die 19dB, en omdat hij op zijn sokken draait hebben we ook bijna geen last van defrosts.

Kosten voor de lucht-lucht warmtepompen waren zo'n 2600 euro voor beide units. Reken hier nog zo'n 400 euro bij voor koelleidingen, muurbeugels, huren van een diamantboor etc. Een bevriende STEK monteur heeft de boel aangesloten (ik had de leidingen al getrokken, het enige wat hij gedaan heeft is hardsolderen en vacumeren). Totaal dus zo'n 3000 euro.

Als ik je alleen voor een lucht-lucht warmtepomp gaat zou ik voor de Panasonic gaan. Het verkorten van defrosts merk je echt. Of de unit moet zoveel meer geld kosten dat het niet uitkan.

[ Voor 3% gewijzigd door Tromp.et op 27-12-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-04 19:29
Tromp.et schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:33:
[...]

Hier heb ik op de BG en overloop van de eerste verdieping lucht-lucht warmtepompen hangen. Op de BG een Mitsubishi Diamond 3,5KW (LN35VG), en op de eerste verdieping de 2,5KW (LN25VG). Bewust deze units gekozen voor het uiterlijk (vind ze nog steeds mooi), en ook zuinig/duurzaam (R32, Scop van 5,2 en 5,5).
Koelen op de overloop gaat prima. De drie aangrenzende slaapkamers worden niet koel, maar koel genoeg om in een hittegolf lekker te kunnen slapen. Investering blijft binnen de perken, resultaat is prima. Koelen op de BG gaat uitstekend. Op stand 1 houd de unit de BG prima koel.
Verwarmen op de BG is ons iets tegen gevallen. Het is verschrikkelijk zuinig (zie ook anderen in dit topic), maar het 'voelt' niet altijd comfortabel. Allereest is er het geluid. Stand 1 (19dB is ongeveer niet te horen) en ook stand 2 zijn erg zacht, maar om de hele woonkamer warm te houden is soms stand 3 of 4 nodig. Dit is niet echt lekker rustig meer. Daarnaast zijn er de defrosts. Je voelt dat de warmte wegvalt (en nee het is niet gelijk koud, maar het comfort is echt minder), plus dat de unit dan pruttelt, je hoort de leidingen dan goed etc.
Ook met 24h verwarmen bleven bovenstaande zaken aanwezig. Tuurlijk, het huis is ietsje warmer, maar echt warm worden de meubels en vloeren niet. Defrosts blijven en het geluid van de binnenunit ook. De positie van de binnenuit is niet ideaal in de woonkamer. De zithoek is echter dichtbij, en ruim binnen het bereik van de unit. De ruimte die wordt verwarmt is zo'n 38m2.
Afgelopen zomer hebben we een aantal aanpassingen laten doen. Nieuw glas overal (hr++), vloerisolatie, dakisolatie (rc4), spouw isolatie. Punten blijven aanwezig, weliswaar minder, maar nog steeds.
Verwarmen op de overloop gaat prima voor wat wij willen. De unit staat op zo'n 18 graden, waardoor het op zolder en in de slaapkamers niet meer ijzig koud is. Echt warm wordt het niet op de slaapkamers en zolder, maar dat is ook niet onze wens.

In ons huis hing altijd nog een ventilatiewarmtepomp (nibe savent). Deze verwarmde allen boven de studeerkamer, maar enkele weken geleden hebben we vloerverwarming laten infrezen op de BG. De lucht-water warmtepomp houd de boel warm tot een graad of 7 buiten, daaronder lukt dat niet. Als de doeltemperatuur niet gehaald wordt slaat de lucht-lucht warmtepomp aan (op blazen stand 1). Dit bevalt ons uitstekend. De vloer is altijd 'warm'. Niet echt warm te noemen, maar niet koud in ieder geval. En als de lucht-lucht unit nog aan slaat hoor je hem niet, dan draait ie op die 19dB, en omdat hij op zijn sokken draait hebben we ook bijna geen last van defrosts.

Kosten voor de lucht-lucht warmtepompen waren zo'n 2600 euro voor beide units. Reken hier nog zo'n 400 euro bij voor koelleidingen, muurbeugels, huren van een diamantboor etc. Een bevriende STEK monteur heeft de boel aangesloten (ik had de leidingen al getrokken, het enige wat hij gedaan heeft is hardsolderen en vacumeren). Totaal dus zo'n 3000 euro.

Als ik je alleen voor een lucht-lucht warmtepomp gaat zou ik voor de Panasonic gaan. Het verkorten van defrosts merk je echt. Of de unit moet zoveel meer geld kosten dat het niet uitkan.
toon volledige bericht
Duidelijk verhaal, mijn woonkamer is denk ik 80m3, offerte van vloer isolatie staat 37m2 dat x +/- 2.20m.
Ik denk dat onze setup redelijk overeenkomen. Ik moet zeggen met de radiatoren voor de ramen en de cv op standje straaljager, blijven de meubels (lederen banken / stoelen) en muren en vloer (hout) ook koud, ondanks de spouw en vloer isolatie.

De CS-VZ9SKE / CU-VZ9SKE, word aangeboden voor €2212,- excl 144,- vrachtkosten, wss geld dit alleen binnen duitsland? Afijn bij de specs staat dat het voor maximaal Wohnfläche max. (m²) 190m2, das best een flinke vloer waarschijnlijk een foutje? En moet het m3 zijn?

https://www.christherm.de...d-vz12-ske/?cn-reloaded=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:11
mb1 schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:45:
[...]
...
Conclusie luchtverwarming is niet zo behagelijk als met radiatoren verwarmen op plekken waar de kouval plaatsvindt (de ramen).
Koudeval heeft weinig te maken met luchtverwarming, maar met matig geisoleerde ramen. Met name tocht al dan niet via kieren of ventilatie C. Radiatoren net als bij traditionele centrale luchtverwarming de uitblaaskanalen staan niet voor niets bij de ramen. En ook vloerverwarming heeft vaak de leidingen wat extra dicht bij elkaar bij ramen. Maar met zo'n 'airco' gaat dat niet.

Bij beter geisoleerde ramen - met name kierdicht maken en geen ventilatie C gebruiken - maakt het niet meer uit welk verwarmingsysteem je gebruikt.

Alternatief is wat meer vermogen installeren en/of groter blaasvermogen. Je overtreft daarmee de koudeval. Veel mensen hebben echter de neiging enkel op pendelen te letten en dan te weinig vermogen te installeren. O-) Bij defrost perioden wordt je dan ongenadelijk afgestraft als je huis wat meer koudeval bij ramen heeft. (Uiteraard als je huis geen koudeval heeft, kan het wel.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Armin schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:28:
[...]

Alternatief is wat meer vermogen installeren en/of groter blaasvermogen. Je overtreft daarmee de koudeval. Veel mensen hebben echter de neiging enkel op pendelen te letten en dan te weinig vermogen te installeren. O-) Bij defrost perioden wordt je dan ongenadelijk afgestraft als je huis wat meer koudeval bij ramen heeft. (Uiteraard als je huis geen koudeval heeft, kan het wel.)
Right, want hoe helpt dat dan? Of een unit nou in een defrost schiet of pendelt, het resultaat is exact hetzelfde: tijdelijk geen verwarming. Met een overbemeten unit heb je dat gependel veel meer dan defrosts.

Defrosts zijn bij deze temperaturen helemaal niet aan de orde. Met een overbemete unit zou je nu om de haverklap gependel hebben. Ik heb een 3,5 kW in de woonkamer en die pendelt zelfs.. laat staan een 5 kW wat de installateur eigenlijk wilde :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Glashelder schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:00:
[...]

Right, want hoe helpt dat dan? Of een unit nou in een defrost schiet of pendelt, het resultaat is exact hetzelfde: tijdelijk geen verwarming. Met een overbemeten unit heb je dat gependel veel meer dan defrosts.

Defrosts zijn bij deze temperaturen helemaal niet aan de orde. Met een overbemete unit zou je nu om de haverklap gependel hebben. Ik heb een 3,5 kW in de woonkamer en die pendelt zelfs.. laat staan een 5 kW wat de installateur eigenlijk wilde :p
Mijn punt was dat een iets overbemeten buitenunit minder defrosts heeft. Je ziet hier toch regelmatig voorbijkomen dat men het niet goed warm krijgt bij weer dat defrosts geeft. Dat is waar ik op doelde. Men is dan zo panisch bezig pendelen te voorkomen, dat men vergeet dat defrost gebeuren ongeacht of men het op temperatuur krijgt en defrosts effectief nominaal vermogen kosten. Pendelen gebeurt enkel als de unit het juist makkelijk heeft. Krappe units krijgen het dus bij bepaalde weer condities lastig, ook al hebben ze nominaal genoeg vermogen. Een grote buiten-unit heeft en minder defrosts en kan het in de tussenperioden ook makkelijker compenseren.

Maar 'overbemeten' is relatief. Ik heb het idee dat mensen hier soms een extra onderbemeten unit nemen. Je kunt mijn statement dan ook anders zien: neem geen onderbemeten model om pendelen te voorkomen, tenzij je zeker weet dat je tijdens defrost weer geen tekort zult hebben.

Als je verder gewoon pendelen merkt, moet je de fan anders richten. Immers de lucht wisselt dan enkel tussen warm en kamertemperatuur. Sommige mensen zijn daar schijnbaar gevoelig voor. Maar bepaalde merken stoppen schijnbaar zelfs met blazen bij pendelen, dus dan zou het uberhaupt een non-issue moeten zijn.

Tenslotte, echte koudeval van ramen bij ventilatie C en andere tocht vormen, zal inderdaad niet te voorkomen zijn met airco's tenzij je die wellicht gewoon extra warm zet 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Armin een zwaardere unit heeft zeker niet per definitie een grotere buitenunit. Je ziet heel vaak dat binnen een serie de 2, 2.5’s en de 3.5’s hetzelfde formaat buitenkast hebben en dezelfde formaat radiator. Dan zou je er netto zelfs op achteruit gaan: meer gependel en dezelfde hoeveelheid defrosts, misschien zelfs wel meer omdat de unit immers meer vermogen heeft. Doorgaans een lagere COP (unit met minste vermogen in de serie heeft vaak de hoogste COP).

En misschien lees ik selectief, maar naar mijn idee wordt pendelen toch echt over het algemeen als het grotere issue ervaren. Al is het maar alleen om het feit dat hier in NL gewoon 95% van de tijd niet koud genoeg is om een unit te laten bevriezen :).

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 27-12-2020 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Glashelder schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:40:
@Armin een zwaardere unit heeft zeker niet per definitie een grotere buitenunit. Je ziet heel vaak dat binnen een serie de 2, 2.5’s en de 3.5’s hetzelfde formaat buitenkast hebben en dezelfde formaat radiator. Dan zou je er netto zelfs op achteruit gaan: meer gependel en dezelfde hoeveelheid defrosts, misschien zelfs wel meer omdat de unit immers meer vermogen heeft. Doorgaans een lagere COP (unit met minste vermogen in de serie heeft vaak de hoogste COP).

En misschien lees ik selectief, maar naar mijn idee wordt pendelen toch echt over het algemeen als het grotere issue ervaren. Al is het maar alleen om het feit dat hier in NL gewoon 95% van de tijd niet koud genoeg is om een unit te laten bevriezen :).
Uiteraard als de buitenunit niet groter is qua radiator zal het niet helpen. Eens!

Betreft pendelen baseer ik me meer op de grote 'onwetende' massa's in buitenlanden die deze dingen al 30+ jaar gebruiken en niet eens weten dat hun unit pendelt. O-) Niet vervelend bedoeld, maar voor de meesten is een verwarming gewoon een verwarming. Ik denk dat mensen zich daar dus te druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Armin schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:13:
[...]

Uiteraard als de buitenunit niet groter is qua radiator zal het niet helpen. Eens!

Betreft pendelen baseer ik me meer op de grote 'onwetende' massa's in buitenlanden die deze dingen al 30+ jaar gebruiken en niet eens weten dat hun unit pendelt. O-) Niet vervelend bedoeld, maar voor de meesten is een verwarming gewoon een verwarming. Ik denk dat mensen zich daar dus te druk om maken.
Ja, van die mensen die zich wel eraan ergeren dat het regelmatig wat kouder wordt en dan weer warmer, maar niet weten dat dit komt doordat ze een veel te zware unit hebben aangeschaft :p

Nee ff zonder dollen.. zonder dat hier iets van een onderzoek aan ten grondslag ligt kan je je niet hierop baseren :p Niet klagen staat hier zeker niet perse gelijk aan tevreden denk ik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Armin oh mijn koelkast pendelt ook wel maar daar heb ik geen last van idd.
Pendelen is vervelend omdat je van constante flow warmte opeens naar niks gaat, bij radiatoren of vloerverwarming koelt het langzaam af waardoor je het niet merkt, luchtverwarming is BAM BOEM en weg.

Ik heb er gelukkig geen last van behalve een defrost soms dan voel je toch echt dat de ruimte is afgekoelt puur omdat je van 3kw warmte naar 0 kw gaat opeens.

Als de unit in het voorjaar gaat pendelen is de warmtevraag zo laag dat ik hem net zo goed uit kan laten, dan is het veelal buiten ook al 15-18c, of de volle zon moet erop komen maar dan gaat hij hier ook uit want de zon houd het wel warm.
mb1 schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:27:
Simpele oplossing gooi er 1 of 2 graad bovenop om de kouval te breken dat gebeurd hier ook wel eens als ik me niet helemaal fit voel dan is de woonkamer 23c.

Verbruik valt wel mee vind ik, overgens een IR plaat als bijverwarming verbruikt nog veel meer.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 28-12-2020 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-05 00:23
Hallo iedereen, ik heb deze zomer een zephir 12000 btu 3,5 kw split airco gekocht. Met inverter dus kan er ook mee verwarmen. Maar ik kan nergens vinden hoe "slim" het is om hier mee te gaan verwarmen. Qua stroomverbruik ect. Is hier naslagwerk over te vinden? Of mensen met ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:59
Heb je al iets gelezen? Bijv de startpost? Zie kopje energieveruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
I-King schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:16:
Heb je al iets gelezen? Bijv de startpost? Zie kopje energieveruik.
Zeker heb ik die gelezen! Maar meer in de trant; hoe meet in de warmte output. Ik heb zelf ook een l/w warmtepomp en daar kan ik gewoon de input en opgewerkte temperatuur meten voor de Cop ect.

Met de zephir kan ik wel de input meten, maar hoe meet ik of het gunstig is wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Twan dz schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:25:
[...]

Zeker heb ik die gelezen! Maar meer in de trant; hoe meet in de warmte output. Ik heb zelf ook een l/w warmtepomp en daar kan ik gewoon de input en opgewerkte temperatuur meten voor de Cop ect.

Met de zephir kan ik wel de input meten, maar hoe meet ik of het gunstig is wat ik doe?
Proefondervindelijk.

Aanzetten dat ding en gewoon de cijfers in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Hij houd mijn boven verdieping perfect op 20 graden, de elga beneden doet beneden verdieping 21 graden. Er is een open verbinding naar boven toe ( geen tussen deur) hierdoor raakte ik voorheen veel warmte kwijt van beneden naar boven waardoor de elga keihard moest werken. Dus opzich doet hij zijn werk. Maar ik zou graag willen weten welke cijfers ik haal, ik kan van de zephirt niks vinden, ook op Tweakers niet. Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Twan dz Kijk even in de cijfers van de installateurshandleiding bij Daikin staan ze er ook in.
De lucht/lucht WP,s doen het niks slechter dan de lucht/water warmtepompen.

Is het een A+++ warmtepomp dan hoef je geen zorgen te maken ze zijn allemaal wel rendabel.
Hang er anders een energiemeter tussen, ik begrijp het overgens nooit waarom mensen zich zo druk maken om stroom terwijl vroeger met CV ketel gewoon lukraak alles open gezet werd en daar nooit naar omgekeken werd.

Deze Daikin heeft gewoon een eigen ingebouwde energiemeter, wel eens nagechecked met een externe meter en het klopt wel.

btw als je een slimme meter hebt kan je daar ook wel data uithalen(toestemming geven voor dagverbruik of zelf iets aan de P1 poort hangen).

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 28-12-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Twan dz schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:12:
Hallo iedereen, ik heb deze zomer een zephir 12000 btu 3,5 kw split airco gekocht. Met inverter dus kan er ook mee verwarmen. Maar ik kan nergens vinden hoe "slim" het is om hier mee te gaan verwarmen. Qua stroomverbruik ect. Is hier naslagwerk over te vinden? Of mensen met ervaring?
Hier staat (als deze het is) dat deze een SCOP heeft van 3.0, dat is niet echt zuinig. Maar kan nog steeds zuiniger zijn dan verwarmen met gas.

Gasprijs: rond 70 eurocent
Stroomprijs: rond 21 eurocent

1 m3 gas is ongeveer 8 kWh energie. Met de SCOP van 3 kun je dus uitrekenen hoeveel stroom je ongeveer nodig zult hebben en hoeveel je bespaart.

kosten gas = gasverbruik in m3 x gasprijs
kosten stroom = gasverbruik in m3 x 8 / SCOP x stroomprijs

Verschil is wat je ongeveer gaat verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ZuinigeRijder schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:25:
[...]

Hier staat (als deze het is) dat deze een SCOP heeft van 3.0, dat is niet echt zuinig. Maar kan nog steeds zuiniger zijn dan verwarmen met gas.

Gasprijs: rond 70 eurocent
Stroomprijs: rond 21 eurocent

1 m3 gas is ongeveer 8 kWh energie. Met de SCOP van 3 kun je dus uitrekenen hoeveel stroom je ongeveer nodig zult hebben en hoeveel je bespaart.

kosten gas = gasverbruik in m3 x gasprijs
kosten stroom = gasverbruik in m3 x 8 / SCOP x stroomprijs

Verschil is wat je ongeveer gaat verdienen.
toon volledige bericht
Een SCOP van 3? Ik dacht dat zo'n lage SCOP niet eens meer verkocht mocht worden.
Je hebt overigens wel kans dat de Elga beneden een hogere COP haalt doordat er boven ondersteund wordt. Al met al denk ik dat het voor @Twan dz de moeite waard is. Meten = weten!

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 28-12-2020 22:35 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:27
revolution-nl schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:30:
[...]

Een SCOP van 3? Ik dacht dat zo'n lage SCOP niet eens meer verkocht mocht worden.
Je hebt overigens wel kans dat de Elga beneden een hogere COP haalt doordat er boven ondersteund wordt. Al met al denk ik dat het voor @Twan dz de moeite waard is. Meten = weten!
Waarom zouden deze niet meer verkocht mogen worden? terwijl electra kachels met een scop 1 wel verkocht mogen worden. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
[...]

Ik zal ze beide eens een tijd monitoren en kijken hoe de elga presteert met en zonder de l/l warmtepomp aan. Rekening houdend met Tb.

@ZuinigeRijder dankjewel! Die zocht ik. Niet kunnen vinden of gewoon domweg overheen gelezen... Qua stroom verbruik is minder natuurlijk altijd beter. Maar afgelopen zomer voor 360 euro nieuw inclusief buizen en muurbeugel en STEK monteur als vriend niet kunnen laten liggen en heerlijk geslapen in de warme zomer. (waar die oorspronkelijk voor bedoeld was voordat ik dit topic vond)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Twan dz schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:55:
[...]

Ik zal ze beide eens een tijd monitoren en kijken hoe de elga presteert met en zonder de l/l warmtepomp aan. Rekening houdend met Tb.

@ZuinigeRijder dankjewel! Die zocht ik. Niet kunnen vinden of gewoon domweg overheen gelezen... Qua stroom verbruik is minder natuurlijk altijd beter. Maar afgelopen zomer voor 360 euro nieuw inclusief buizen en muurbeugel en STEK monteur als vriend niet kunnen laten liggen en heerlijk geslapen in de warme zomer. (waar die oorspronkelijk voor bedoeld was voordat ik dit topic vond)
Dan loop je 1200 euro voor op de gemiddelde tweaker hier (5714 kWh) dus dan zou ik me niet zo druk maken om die COP van 3 >:)

(Als die al klopt.. vind m voor een R32 unit ongeloofwaardig laag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Glashelder schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:58:
[...]

Dan loop je 1200 euro voor op de gemiddelde tweaker hier (5714 kWh) dus dan zou ik me niet zo druk maken om die COP van 3 >:)

(Als die al klopt.. vind m voor een R32 unit ongeloofwaardig laag)
Haha qua aanschaf in ieder geval. De 18 zonnepanelen doen nu nog de rest. Essent kosten zijn nu 26 euro per maand en volgens de app is het advies 6 euro o.b.v. verbruik. En dat in n hoekhuis uit 1972 en daarbij horende isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:44
Beste Allen,

Gezien we het voornemen hebben om komende periode airco’s te laten installeren heb ik gedurende de kerstdagen genoeg tijd gehad me in dit onderwerp te verdiepen. Voor het gedeelte m.b.t het verwarmen heb ik dit topic over het hoofd gezien. Heb inmiddels nagedacht over mijn eigen setup.

Deze zou ik graag hier nog eens willen voorleggen m.b.t. het verwarmen. Prioriteit is koelen, maar denk dat ik het verwarmen ook in de vergelijking mee ga nemen. Het betreft een goed geïsoleerd hoekhuis uit 2002. Volledig stenen zijgevel gesitueerd op het zuidoosten. Graag zouden we voor de slaapkamers en woonkamer een gedegen oplossing willen hebben.

Bijgaand heb ik enkele opties voor onze situatie a.d.v. de specs uitgewerkt. Zie onderstaande knip uit de excel. Qua prijzen heb ik vooralsnog alleen de binnen- en buitenunits geteld om er wat gevoel bij te krijgen. Bij meerdere buitenunits zullen waarschijnlijk de montage- en in gebruiksstelling kosten weer hoger zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jrw0lYk_IYm3wcUe8qU4pFyAbmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTYiy2Y0WzchRzZLra7bWPhL.jpg?f=fotoalbum_large

Bij optie 1 zal het eventueel verwarmen misschien een issue kunnen worden? Er hangen twee lichte 1,5kw units op een grote buitenunit. Anderzijds verwacht ik dat als de 1,5kw genoeg hebben, de andere twee units (3,5 en 2,5) het minimale vermogen naar zich toe zullen trekken? Heb dan wel één buitenunit in de achtertuin.

Optie 2 hierbij zijn de woon- en slaapkamers mooi gesplitst. In gebruik dag/nacht misschien wel praktisch. Krijg dan wel twee buitenunits, in twee afmetingen aan de achtergevel.

Optie 3 zal mogelijk de beste maar ook duurste oplossing zijn, maar dan zijn de woon- en slaapkamers gemixt. Bij 24/7 rustig pruttelen misschien ook geen probleem.

Wellicht heb ik nog iets over het hoofd gezien m.b.t. het verwarmen? Welk advies zouden jullie me nog mee kunnen geven? E.e.a. zal ook afhangen van het totaal kostenplaatje.
Hoor graag jullie reacties.

(Misschien idd wel handig om beide topics te combineren in de toekomst)

Alvast hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
[...]

Overigens niets verbied je de unit enkel te gebruiken bij hoger temperaturen, en gas (als ondersteuning) te gebruiken bij lagere temperaturen wanneer warmtepompen inherent minder presteren.

SCOP is ook maar een getal wat net zo min als COP een volledig beeld geeft. Je eigen gedrag is net zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
mr_evil08 schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:20:
@Armin oh mijn koelkast pendelt ook wel maar daar heb ik geen last van idd.
Pendelen is vervelend omdat je van constante flow warmte opeens naar niks gaat, bij radiatoren of vloerverwarming koelt het langzaam af waardoor je het niet merkt, luchtverwarming is BAM BOEM en weg.
Ja die discussie hebben we al vaker gehad, maar tenzij het een kleine lekkende kamer is kan dat eigenlijk niet. Ik heb het eens voorgerekend maar zelfs een 5x5 kamer heeft al zoveel energetische warmtecapaciteit dat je best een slecht geisoleerde kamer moet hebben wil je een merkbare temperatuursdaling krijgen in 10 minuten (= maximale pendel frequentie). Maar als die zo lekt moet het wel heel gek lopen wil die pendelen, want zou je verwachten dat de warmtevraag best hoog is. Je kamer kierdicht maken helpt dan wellicht beter? :?

Ik blijf erbij dat het meer de luchtstroom is, die men niet op mensen moet richten. Je geeft het zelf al aan dat je van een constante flow naar 'niks' gaat. Als je niet in de luchtstroom zit merk je dat niet. En zoals besproken, zijn erook veel merken die anders dan Daikin niet de luchtstroom stoppen bij pendelen. Dan daalt het langzaam van warm naar kamertemperatuur en dan weer naar warm.
Ik heb er gelukkig geen last van behalve een defrost soms dan voel je toch echt dat de ruimte is afgekoelt puur omdat je van 3kw warmte naar 0 kw gaat opeens.
Precies waarom ik aangeef dat je niet een te kleine buiten unit moet nemen. Immers als een defrost zo lang duurt dat de kamer merkbaar gaat dalen, heb je een te kleine unit onder die omstandigheden. Defrosts horen ook bij mist etc snel en zeldzaam genoeg te zijn dat ze je huis/kamer nog steeds warm kunnen krijgen/houden. Wellicht zullen sommigen het accepteren dat dat niet zo is, maar ikzelf zou het daarom afraden. Voor mij moet een verwarming ook de moeilijkje perioden aan kunnen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben deze week weer overgestapt naar 24/7 verwarmen en heb vannacht één defrost gehad en gisteren nacht 3 defrosts, verder helemaal niets :)

De 3.5 pruttelt weer lekker de woning warm, op zolder is het 19c :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kingsolo schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:40:
Beste Allen,

Gezien we het voornemen hebben om komende periode airco’s te laten installeren heb ik gedurende de kerstdagen genoeg tijd gehad me in dit onderwerp te verdiepen. Voor het gedeelte m.b.t het verwarmen heb ik dit topic over het hoofd gezien. Heb inmiddels nagedacht over mijn eigen setup.

Deze zou ik graag hier nog eens willen voorleggen m.b.t. het verwarmen. Prioriteit is koelen, maar denk dat ik het verwarmen ook in de vergelijking mee ga nemen. Het betreft een goed geïsoleerd hoekhuis uit 2002. Volledig stenen zijgevel gesitueerd op het zuidoosten. Graag zouden we voor de slaapkamers en woonkamer een gedegen oplossing willen hebben.

Bijgaand heb ik enkele opties voor onze situatie a.d.v. de specs uitgewerkt. Zie onderstaande knip uit de excel. Qua prijzen heb ik vooralsnog alleen de binnen- en buitenunits geteld om er wat gevoel bij te krijgen. Bij meerdere buitenunits zullen waarschijnlijk de montage- en in gebruiksstelling kosten weer hoger zijn.

[Afbeelding]

Bij optie 1 zal het eventueel verwarmen misschien een issue kunnen worden? Er hangen twee lichte 1,5kw units op een grote buitenunit. Anderzijds verwacht ik dat als de 1,5kw genoeg hebben, de andere twee units (3,5 en 2,5) het minimale vermogen naar zich toe zullen trekken? Heb dan wel één buitenunit in de achtertuin.

Optie 2 hierbij zijn de woon- en slaapkamers mooi gesplitst. In gebruik dag/nacht misschien wel praktisch. Krijg dan wel twee buitenunits, in twee afmetingen aan de achtergevel.

Optie 3 zal mogelijk de beste maar ook duurste oplossing zijn, maar dan zijn de woon- en slaapkamers gemixt. Bij 24/7 rustig pruttelen misschien ook geen probleem.

Wellicht heb ik nog iets over het hoofd gezien m.b.t. het verwarmen? Welk advies zouden jullie me nog mee kunnen geven? E.e.a. zal ook afhangen van het totaal kostenplaatje.
Hoor graag jullie reacties.

(Misschien idd wel handig om beide topics te combineren in de toekomst)

Alvast hartelijk dank.
toon volledige bericht
Ik zou voor optie 2 gaan, multisplits zijn vaak minder efficiënt met verwarmen, daarnaast bestaat de kans dat je borrelende geluiden krijgt met een multi-split als één unit geen vraag heeft.

Warme lucht stijgt dus de kans is groot dat je met de single split beneden boven ook een goede temperatuur bereikt (zie post hierboven, ik verwarm het hele huis met een 3.5 )

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 29-12-2020 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1

mb1

Na het melden van de koudeval klachten door de dames hier in huis heb ik geprobeerd met een wat hogere temperatuur te verwarmen.
Afgelopen twee dagen heb ik in de ochtend zo rond de klok van 07:00 beneden en boven de 3,5 binnenunits aangezet op 22 graden, fan op strand één (niet op de fluisterstand die is nog lager).
Dat gedurende de dag en dan zo rond 19:00 de unit op 23 gezet om voor de avond het wat behaaglijker te krijgen bij de tv.
Dat meestal tot een uur of 23:30 waarna ze uit gaan en wij naar bed.
Dat heb ik nu twee dagen gedaan en bevalt mij goed en de dames redelijk tot goed.
Onze twee onder één kap uit 1997 (RC rondom 2,5) met een vloeroppervlak van ongeveer 145m2 verwarmen we daarmee nagenoeg volledig.
De woonkamer en keuken zoals genoemd.
De hal bij de voordeur blijft fris.
De eerste verdieping, alle deuren (behalve de ouderslaapkamer) open en de Kinderkamers en de badkamer op ca 20/21 graden met de 3,5 unit die boven de trap hangt.
Hiermee verwarmen wij dan ook automatisch de (grotendeels) open zolder welke naar 19/20 graden gaat.
Dit is niet noodzakelijk maar een gevolg van het open trapgat.
Mijn kantoor op zolder hangt nog een 2.0 unit deze blijft uit.

Dit alles zit op een Hayer 3U55S2SR2FA buitendeel.
Deze trekt dan gedurende de 16,5 uur dat deze aan staat gemiddeld 1300 Watt, wat per etmaal op 21,5 kWh neerkomt.

De afgelopen twee dagen met en buitentemperatuur van 4 á 5 graden geen defrosts gehad.

De stroom kost mij €0,11 per kWh omdat ik 3000 kWh overschot heb welke ik normaal teruglever aan Greenchoice.

Ik kom van een gasverbruik van ca 1750 M3 per jaar.

Bij temperaturen dichter bij het vriespunt wil ik sowieso met de CV van verwarmen omdat ik ook nog een radiator in de garage heb voor het dooihouden.

Eveneens wil ik defrosts op de buitenunit liefst voorkomen.

Wat is jullie idee over het energiegebruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Waarom laat je hem niet aan met een kleine nachtverlaging dan wordt de kouval ook minder.

Hier staat de unit sochtends tijdens opwarmen sowieso altijd op autostand, ben ik aanwezig ja dan hoor ik hem wel(ik zet hem met de tijdklok gewoon eerder aan voordat wij opstaan).

Als het straks nog kouder wordt ga ik naar 24/7 met nachtverlaging.
Als ik de unit teveel loop af te knijpen zoals fluisterstand en stand 1 tijdens opwarmen krijg ik ook kouval overal.

@mb1 Een overschot van 3000kwh sodeju waarom verwarm je er dan niet meer mee desnoods 24/7 met nachtverlaging, ook dat merk je kwa comfort in huis ipv alleen overdag te verwarmen, massa opwarmen met luchtverwarming gaat namelijk moeilijker dan bij vloerverwarming of radiatoren.

CV hangt hiet ook nog wel vanwege SWW en de badkamer radiator, ik heb er zoneregeling tussen hangen, de badkamer heeft zijn eigen thermonstaat, zit vaak wel op CV ketels meestal heet dat "openhaard" functie.

In algemeen ik heb liever dat het -5 is dan rond 0 kwakelweer, rond 0 slaat de unit vaker dicht omdat de lucht dan nog aardig vochtig is en vaak gecombineerd met mist.

Uiterraard kun je de WP,s ook op een laag pitje laten meedraaien met de CV beneden het vriespunt.
Bij lucht/lucht WP,s is een defrost geen totale ramp het energieverbruik valt nog wel mee, ik heb dit jaar nog maar 2x een defrost gehad.

[ Voor 108% gewijzigd door mr_evil08 op 30-12-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:54

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Verbruik maakt op zich niet veel uit als je zonnepanelen hebt. Heb ik hier ook. 6.200 Wp kan ik opmaken, voordat de meter gaat lopen. Maar als ik gas aanzet voor de verwarming, gaat de meter meteen lopen. Desondanks houd ik het verbruik van de L/L wel in de gaten. Het moet wel leuk blijven.

Overigens bij avondtemperaturen tegen/onder het vriespunt draait de vloerverwarming (gas/cv) soms op een zacht pitje mee voor het comfort, maar ons gasverbruik is spectaculair gedaald onderaan de streep.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mb1 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:12:
Na het melden van de koudeval klachten door de dames hier in huis heb ik geprobeerd met een wat hogere temperatuur te verwarmen.
Afgelopen twee dagen heb ik in de ochtend zo rond de klok van 07:00 beneden en boven de 3,5 binnenunits aangezet op 22 graden, fan op strand één (niet op de fluisterstand die is nog lager).
Dat gedurende de dag en dan zo rond 19:00 de unit op 23 gezet om voor de avond het wat behaaglijker te krijgen bij de tv.
Dat meestal tot een uur of 23:30 waarna ze uit gaan en wij naar bed.
Dat heb ik nu twee dagen gedaan en bevalt mij goed en de dames redelijk tot goed.
Onze twee onder één kap uit 1997 (RC rondom 2,5) met een vloeroppervlak van ongeveer 145m2 verwarmen we daarmee nagenoeg volledig.
De woonkamer en keuken zoals genoemd.
De hal bij de voordeur blijft fris.
De eerste verdieping, alle deuren (behalve de ouderslaapkamer) open en de Kinderkamers en de badkamer op ca 20/21 graden met de 3,5 unit die boven de trap hangt.
Hiermee verwarmen wij dan ook automatisch de (grotendeels) open zolder welke naar 19/20 graden gaat.
Dit is niet noodzakelijk maar een gevolg van het open trapgat.
Mijn kantoor op zolder hangt nog een 2.0 unit deze blijft uit.

Dit alles zit op een Hayer 3U55S2SR2FA buitendeel.
Deze trekt dan gedurende de 16,5 uur dat deze aan staat gemiddeld 1300 Watt, wat per etmaal op 21,5 kWh neerkomt.

De afgelopen twee dagen met en buitentemperatuur van 4 á 5 graden geen defrosts gehad.

De stroom kost mij €0,11 per kWh omdat ik 3000 kWh overschot heb welke ik normaal teruglever aan Greenchoice.

Ik kom van een gasverbruik van ca 1750 M3 per jaar.

Bij temperaturen dichter bij het vriespunt wil ik sowieso met de CV van verwarmen omdat ik ook nog een radiator in de garage heb voor het dooihouden.

Eveneens wil ik defrosts op de buitenunit liefst voorkomen.

Wat is jullie idee over het energiegebruik?
toon volledige bericht
Goed om te horen dat je het comfort op een hoger niveau heb weten te krijgen, het is vaak toch een kwestie van experimenteren.

Als je van een gasverbruik komt van 1750m3 dan is die 16/21kWh keurig denk ik. Wat had je voorheen aan gasverbruik per dag bij soortgelijk buitentemperaturen? Met 3000kWh overschot zou je die 1750m3 wel tot <500m3 kunnen reduceren waardoor je voor je gasaansluiting ook in een lager capaciteitstarief kom te vallen

Ik zit nu op 5.2kWh per etmaal, de 3.5 trekt tussen de 200 en 280watt

De woonkamer verwarm ik van 23:30 - 14:00 op een ruimte temperatuur van 19.5c van 14:00 - 23:30 ga ik naar een ruimte temperatuur van 20.5c, hiermee houdt ik het hele huis warm (op zolder is het 19c)

Betreft een hoekwoning bouwjaar 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

revolution-nl schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:22:
[...]

Als je van een gasverbruik komt van 1750m3 dan is die 16/21kWh keurig denk ik. Wat had je voorheen aan gasverbruik per dag bij soortgelijk buitentemperaturen? Met 3000kWh overschot zou je die 1750m3 wel tot <500m3 kunnen reduceren waardoor je voor je gasaansluiting ook in een lager capaciteitstarief kom te vallen
Geen idee dat heb ik nooit per etmaal bijgehouden.

<500m3 zal waarschijnlijk niet lukken, we koken op gas sww gaat op gas en de wasdroger is op gas (en daar gaat m'n vrouw geen afscheid van nemen aangezien de was met een half uurtje droog is😎)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:18
mb1 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:39:
[...]

<500m3 zal waarschijnlijk niet lukken, we koken op gas sww gaat op gas en de wasdroger is op gas (en daar gaat m'n vrouw geen afscheid van nemen aangezien de was met een half uurtje droog is😎)
Een wasdroger op gas?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Zeker een Miele t478g super ding

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mb1 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:46:
[...]

Zeker een Miele t478g super ding
offtopic:
Bijzonder als je de reviews van dat ding leest.. ding is zooo zuinig. Joh, als je geen idee hebt hoeveel gas er weggestookt wordt.. :D Man wat kunnen mensen toch dom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 19:50
Bij toeval ontdek ik op mindergas punt nl dat ze stadsverwarming en warmtepompen ondersteunen. Wel op een geheel eigen wijze maar instelbaar. Zie https://www.mindergas.nl/.../heatpump_and_degree_days
@ZuinigeRijder jij houdt hier toch ook de kWh's bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
mb1 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:39:
[...]

Koken is maximaal 5% van je gasrekening, veel mensen verkijken daar op hoe weinig het maar is.
SWW is 40-50%.

Wasdroger discussie ga ik me niet mee bemoeien, kleding gaat veel sneller kapot op hoge temperaturen dat is de keerzijde van super snel drogen, een wasdroger is een goede kleding sloper, sinds wij overgingen van een condensdroger naar WP droger gaat het veel langer mee, het drogen duurt dan wel iets langer.

Wasdrogers op gas ken ik het bestaan van maar nog nooit iemand gezien die het daadwerkelijk had.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 30-12-2020 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Idefix70 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:21:
Bij toeval ontdek ik op mindergas punt nl dat ze stadsverwarming en warmtepompen ondersteunen. Wel op een geheel eigen wijze maar instelbaar. Zie https://www.mindergas.nl/.../heatpump_and_degree_days
@ZuinigeRijder jij houdt hier toch ook de kWh's bij?
Ja, ik heb het gelezen. En ja, bij lagere temperaturen haal je een lagere COP. Maar ook met een HR CV heb je dat effect een klein beetje, want bij lage temperaturen worden de radiatoren warmer gestookt en gaat het rendement van de HR ketel achteruit (minder warmte haal je uit de condensatie).

Voor mij is het voornamelijk om de jaren airco verbruik te vergelijken (inclusief kWh/graaddag). En daar is mindergas ook geschikt voor :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Glashelder schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:54:
[...]

offtopic:
Bijzonder als je de reviews van dat ding leest.. ding is zooo zuinig. Joh, als je geen idee hebt hoeveel gas er weggestookt wordt.. :D Man wat kunnen mensen toch dom zijn.
Bedankt voor de complimenten!

Denk je dat de droger nog geheel standaard is dan?
Maar maak je maar geen zorgen ik heb wel aardig in de gaten wat het gasverbruik van het ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mb1 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:03:
[...]

Bedankt voor de complimenten!

Maar maak je maar geen zorgen ik heb wel aardig in de gaten wat het gasverbruik van het ding is.
Het ging zeer zeker niet om jou hoor.

En deze kan ik niet echt plaatsen:
Heb je m getweaked dan?

Maar het ging dus om reviews op kieskeurig etc.. :p

[ Voor 20% gewijzigd door Glashelder op 30-12-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Glashelder schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:27:
[...]

Het ging zeer zeker niet om jou hoor.

En deze kan ik niet echt plaatsen:

[...]

Heb je m getweaked dan?

Maar het ging dus om reviews op kieskeurig etc.. :p
Klopt de gasinspuiter verkleind en de luchtovermaat over de brander aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ik heb vandaag stroombesparingsstand uitgezet, de Daikin is dan wel erg "onrustig" kwa compressor.
Tot na 18:00 is het opeens weer stabiel.

Ik lees dit uit met Openhab er zitten kant en klare plugins in waarbij dit mogelijk is, dit draait op een Intel NUC vanuit een VM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dc8qyVuk4KrJq38LNCEM5YTztY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8UxCIabcB4xFqC3YaeqAyhh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 30-12-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
mr_evil08 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:28:
Ik heb vandaag stroombesparingsstand uitgezet, de Daikin is dan wel erg "onrustig" kwa compressor.
Tot na 18:00 is het opeens weer stabiel.

Ik lees dit uit met Openhab er zitten kant en klare plugins in waarbij dit mogelijk is, dit draait op een Intel NUC vanuit een VM.

[Afbeelding]
Begrijp ik dat je liever een mooie lijn zie, een zaag tand laat dus gewoon regel gedrag zien van de compressor. https://pvoutput.org/intr...0327&dt=20201229&gs=0&m=1

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-05 13:54
revolution-nl schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:22:
[...]

Goed om te horen dat je het comfort op een hoger niveau heb weten te krijgen, het is vaak toch een kwestie van experimenteren.

Ik zit nu op 5.2kWh per etmaal, de 3.5 trekt tussen de 200 en 280watt

De woonkamer verwarm ik van 23:30 - 14:00 op een ruimte temperatuur van 19.5c van 14:00 - 23:30 ga ik naar een ruimte temperatuur van 20.5c, hiermee houdt ik het hele huis warm (op zolder is het 19c)

Betreft een hoekwoning bouwjaar 2019.
toon volledige bericht
.
Hier bij mij met een 4.2 kw unit van daikin, huis hoek, verbruik van gemiddeld 280 kWh per uur, verwarm tot 21 graden, daikin draait op ventilator stand 1, met geluid tv aan niet te horen, verwarm met de single spit ongeveer 16 uur per dag, huiskamer met open keuken, 140 m3 , overschot pv per jaar 1200 kWh
Gasverbruik van een afgelopen dag ongeveer 8 kuub, verwarm met tado, de hal, badkamer en huiskamer
Vindt ik erg netjes, kwa verbruik
Verwarm sinds september met airco, de huiskamer, daarom Tado, aangeschaft, indien airco in huiskamer draait, verwarm ik hal, en badkamer met gas
Kortom zeer tevreden, conclusie, verwarmen met airco, aanmerkelijk goedkoper, ook zonder overschot pv, of helemaal geen pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
Ckriek schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:01:
[...]
.
Hier bij mij met een 4.2 kw unit van daikin, huis hoek, verbruik van gemiddeld 280 kWh per uur, verwarm tot 21 graden, daikin draait op ventilator stand 1, met geluid tv aan niet te horen, verwarm met de single spit ongeveer 16 uur per dag, huiskamer met open keuken, 140 m3 , overschot pv per jaar 1200 kWh
Gasverbruik van een afgelopen dag ongeveer 8 kuub, verwarm met tado, de hal, badkamer en huiskamer
Verwarm sinds september met airco, de huiskamer, daarom Tado, aangeschaft, indien airco in huiskamer draait, verwarm ik hal, en badkamer met gas
Kortom zeer tevreden, conclusie, verwarmen met airco, aanmerkelijk goedkoper, ook zonder overschot pv, of helemaal geen pv
Ik bedoelde natuurlijk 280 watt per uur ipv 280 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ckriek schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:01:
[...]
.
Is 8 kuub per dag niet nog best wel stevig? Kan je niet nog meer gas inruilen voor elektra? Ik zit zelf op ergens tussen de 8 en 12 kWh per dag maar daar staat wel tegenover dat ik gemiddeld 1,6 kuub per dag verbruik.

Situatie tussen ons lijkt me grappig genoeg voor de rest redelijk vergelijkbaar :p

Ongeveer zelfde oppervlakte en ook ik heb Tado voor de keuken, badkamer en gang. Boven ook een unit hangen die de eerste verdieping op temperatuur houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
Glashelder schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:59:
[...]

Is 8 kuub per dag niet nog best wel stevig? Kan je niet nog meer gas inruilen voor elektra? Ik zit zelf op ergens tussen de 8 en 12 kWh per dag maar daar staat wel tegenover dat ik gemiddeld 1,6 kuub per dag verbruik.

Situatie tussen ons lijkt me grappig genoeg voor de rest redelijk vergelijkbaar :p

Ongeveer zelfde oppervlakte en ook ik heb Tado voor de keuken, badkamer en gang. Boven ook een unit hangen die de eerste verdieping op temperatuur houdt.
Ik gebruik 8 m3 als ik zowel, huiskamer, hal en badkamer verwarm, dus zonder LL warmte pomp
Bij alleen hal en badkamer, net als jij ook 1.6 a 2 kuub gas, hoekhuis 1983 redelijk geïsoleerd, badkamer hele dag 22 graden, ivm wisselende diensten vrouw.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:41
Zoals eerder gepost, zou ik nog even wat foto's maken tijdens het schoonmaken van m'n binnenunits, een Ururu Sarara en een Perfera/FTXM-N. Ik heb geprobeerd er een handleiding van te maken. Omdat ik 3 units heb staan de foto's een beetje door elkaar, maar het principe is allemaal hetzelfde.

Allereerst de gebruikte tools en benodigdheden:
- Kruiskopschroevendraaier, maatje P(Z)1 en een dunne platte schroevendraaier.
- Stofzuiger met de meubelborstel
- Hand-held stoomreiniger, ik heb een Bissell Steamshot hiervoor gekocht.
- Een "plantenspuit" aka drukspuit. Er zijn allerlei maten. Ik vond 1,5L een mooi compromis tussen niet te vaak bijvullen, het gewicht én er toch nog een beetje bij kunnen onder het plafond.
- Een sprayflesje, ik had er nog 1 over van dit setje voor de auto, maar een lege fles schoonmaakmiddel werkt ook!
- Dat flesje vul je met reinigingsmiddel, ik heb hiervoor PH-neutrale snowfoam voor de auto gebruikt, maar de meeste niet al ter aggressieve schoonmaakmiddelen zullen prima werken. Als iemand een betere suggestie of ervaring heeft hoor ik het graag!
- Een microvezel doekje
- Schoonmaakmiddel voor de behuizing, in mijn ervaring werkt de allesreiniger van Method heel goed om eea weer stralend wit te krijgen.
- Wat oude handdoeken om het water op te vangen en de muur te beschermen. Evt wat afplakplastic als de omgeving echt niet nat mag worden.
- Een emmer om het meeste water op te vangen.
- Een trappetje oid om er bij te kunnen.

Ik begin met de Ururu Sarara binnenunit. Eerst zet je de unit uit en wacht tot ie geen geluid meer maakt (e.g. wacht op t schoonmaakprogramma voor de filters en/of op nablazen bij koelen). Zet dan de zekering en/of de werkschakelaar van de unit uit. Doe vervolgens de klep omhoog en verwijder eerst alle filters, de streamer unit en de stofopvangbak en klik de klep van de behuizing eraf (iets hoger duwen en dan opzij aan beide kanten om het haakje eruit te wippen). De streamerunit leg je in een pan of bak met lauw water voor ˜24u en daarna laat je m drogen en kan ie er weer in. Maar dat is als het goed is regulier onderhoud voor je ;)

Schroef dan alle kruiskopschroeven eruit. De oranje schroeven zijn de korte exemplaren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GDzZrkxDblc9DEoW0yg80IMj80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYwC6pqCqzgp0we8e6fKF8Nc.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kan je de hele behuizing verwijderen. Begin met het stroomklepje aan de onderkant, die wip je los met een platte schroevendraaier en dan draai je 1 schroef los. Verwijder nu de kapjes aan de zijkanten, die trek je iets naar voren en dan kan je ze er schuin opzij afhalen. Wees voorzichtig met de lamellen. Vervolgens kan je de kapjes aan de voorkant verwijderen. Verwijder dan beide lamellen door deze naar links te drukken en met je vingers de middelste en rechter hendeltjes een voor een naar rechts los te wippen. Tot slot kan je de kap aan de onderkant verwijderen door deze recht naar voren te trekken. Maak alle kappen/delen voorzichtig maar grondig schoon met een microvezeldoek en wat allesreiniger. Als er veel stof opzit, zoals vaak in de slaapkamer, kan je ze ook eerst even stofzuigen met een meubelborstel. Doe dit niet met de plastic zuigmond, want het krast best snel. Leg ze daarna even uit de weg om te drogen.

Nu heb je een vrijwel kale binnenunit, alleen zitten de horizontale flappen nog in de weg om bij de ventilatorrol te komen. Schroef de beide borgschroeven (lange maat) los zoals hieronder aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evm1arnhbSC1O6lpO16GdmP95QY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QC3esC5gG8lhl2w3zmlREvKi.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kan je het hele "frame" voor de horizontale lamellen verwijderen. Klik m aan de onderkant voorzichtig los en dan kan je m recht naar voren er makkelijk uit trekken. Als je t één keer doorhebt gaat het vrij makkelijk :+

Je kan het frame geheel verwijderen door de draadjes aan beide kanten los te maken, maar ik heb die laten zitten en het frame met een kabel-klittebandje opgehangen aan de "sensor-unit" wanneer ik bij de ventilatorrol wilde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVWbIOxVVHzIHR5hZttVDp_s_yA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/okIRJ3wmRmB6Tpvxcy3r8zoV.gif?f=fotoalbum_large

Maak (voordat je m ophangt ;)) nu met de stofzuiger met meubelborstel eerst de bovenkant van de unit goed schoon. Begin met de zijkanten en plastic frame, daar kan je wat meer kracht op zetten. Maak dan héél voorzichtig, uitsluitend van voor naar achteren de lamellen schoon, hoeft niet perfect maar haal wel de evt. stofophopingen goed weg. *foto is van de Perfera.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jieFRACHv0TaffNbORKBsQwJX7o=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/b0G9FV7bvqJl2vcfMPPtMLKI.gif?f=fotoalbum_large

Vervolgens hang je de evt. lamellen op aan de stuurunit en stofzuig de ventilatorrol. Tip: Er zit op 1 punt een balansmagneetje, dat kan je mooi als beginpunt van een "rondje" gebruiken om te zien of je alles hebt gehad. Hou met een hand/vinger de rol stil en stofzuig m van links naar rechts en weer terug tussen de lamellen. Je krijgt niet alles weg maar t ergste stof is er dan uit. Stofzuig de horizontale lamellen ook even. Vervolgens heb ik alles zoveel mogelijk met een microvezeldoekje en wat allesreiniger schoongeveegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5C-h8qOpb4NkhdkfUuNjzDPGJTs=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/vxYHrweKM8vI0RgITDldfxJf.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE_rn9c9G9tCNXEMZleTbu5XZ2w=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/YAvQzItq3jh1llB9ckyPd7qH.gif?f=fotoalbum_large

Dan gaan we nu verder met écht schoonmaken. ;)

Hang eerst een oude handdoek (of afplakplastic) onder de unit zelf, die kan je mooi met knijpertjes aan de onderkant bij de muurbeugel vastmaken. Leg ook één of meerdere handdoeken onder de unit, om water en sop op te vangen. Kan de ondergrond echt niet tegen water, doe er dan afplakplastic én daarbovenop handdoeken onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJG5kh5fqgqroF9wnpaiw-8scX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsrSVLpojNRBb7b5yd0Yv8YB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scdwVmXD5yn0HPPeuBuSD4grYqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxviTwp7UwSRc0QY7hDrYdDo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begin hier met de ventilatorrol en doe daarna de radiator, maar andersom kan natuurlijk ook. Vul je drukspuit met kraanwater en pomp m op. Stel de nozzle af in de emmer op iets tussen fijne spray en een harde straal in. Hou met één hand de emmer eronder en hou de spray in de andere hand. Spuit dan per 2-3 secties van de rol steeds goed al het loszittende vuil eruit en laat dat vuile water in de emmer lopen. Ik gooi de emmer tussen de secties door leeg, dat is wat minder last op je armen als je er 3 moet doen :+ Ook hier begin ik dan bij het balansmagneetje op de rol en draai m steeds een stukje door. Doe op deze manier alle secties van de rol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BmGLQ5O2PxXaDTFEF7Tw8fQNJU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/jmCZHIS7JrOwIcrEOSomDNzl.gif?f=fotoalbum_large

Vervolgens spuit je de rol rondom flink in met schoonmaakmiddel. Ik gebruik hiervoor snowfoam omdat het goed ontvet, ph-neutraal is, geen laagje achterlaat en het gemaakt is om vastzittend vuil, in dit geval stof, goed los te weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUZnnua03gHwpYwPEqxqrCCxRys=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/onKMt348WWNQrvdDCeYVROjj.gif?f=fotoalbum_large

Je kan nu eerst even 5-10min wachten en het foammiddel zn werk laten doen, of zoals ik nu doe verder met de radiator. Ik gebruik trouwens bij elke stap de hele inhoud van de drukspuit, dus die vul ik opnieuw bij met kraanwater. Spoel nu goed tussen de ribben zoveel mogelijk stof en vuil weg, op een cm of 3-10 afstand is prima. Dit vuile water loopt grotendeels weg via de condensafvoer, dus de emmer is, als die niet verstopt zit, :+ niet nodig! Kijk wel uit dat je niet (te veel) op de electronica of je muur spuit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flTmDmTDD8EmMDPInyDvdtk82vU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/f0bv5O96BeNEdNvCaPX5Em9H.gif?f=fotoalbum_large

Bij mn woonkamerunit kwam ik niet lekker bij de lamellen aan de achterkant met de spuit, gelukkig zit er in de onderste afdekkap een mooi flapje dat je kan gebruiken om tegenaan te spuiten onder een hoek, zodat je alsnog alles goed kan doorspoelen en niet alles tegen je muur en plafond aanspuit. Als je muur echt niet tegen wat druppels vocht kan (e.g. kalkverf), plak dit dan eerst af met afplakplastic. Bij goeie muurverf is dat geen probleem zolang je er geen waterballet van maakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvNtABzD7pHhWdQOvVMC-NlxVeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mFSYPNYZAM7X2NVnB94dymW.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hier spuit je vervolgens de radiator goed in met schoonmaakmiddel. Dit moet ook weer even tijd hebben om z'n werk goed te doen, dus ik ga weer verder met de ventilatorrol.

Hang de lamellen weer op als je die niet los hebt gemaakt en pak de emmer er maar weer bij. Na wederom de drukspuit te hebben bijgevuld spoel je nu de rol weer goed uit met water, dat je grotendeels in de emmer laat lopen. Doe dit ook weer sectie voor sectie en vergeet de zijkanten niet. Spoel ook even goed omhoog tegen de achterkant aan. Nadat je goed gespoeld heb geef je even een goede slinger aan de rol. Als het goed is zie je grote druppels schoon water tegen de grijze achterkant aanvliegen. Als deze druppels nog steeds grijs/bruin/vies zijn, herhaal dan nog eens de hele procedure hiervoor met het schoonmaakmiddel en water.
Als het schoon is zit je goed, laat de rol dan even opdrogen, draai m daarbij elke 1-2 minuten even een stukje door, zodat er geen water bovenin de lamellen gaat staan.

Nu spoel je ook de radiator bovenin grondig uit, weer met zo'n 1,5L kraanwater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-L7XzC1RrhQXMRVzHD3Pk1hSipE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vstdH7gkBrmdYnHL9kMeWroy.jpg?f=fotoalbum_large

In principe heb je m nu al heel aardig schoongemaakt. Ik ga voor de hygiene echter nog even verder met de stoomreiniger. Vul de stoomketel met kraanwater en laat de stoomreiniger opwarmen. Zet het kleinste "zachte" opzetborsteltje erop als die er nog niet op zit. Ik begin weer met de ventilatorrol, die inmiddels redelijk opgedroogd is, dit hoeft ook niet helemaal. Blaas met de stoomreiniger per horizontale sectie de ventilatorrol mooi schoon, terwijl je m met een vinger aan de andere kant steeds doordraait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2E0t92xatoPiQ6J5Z9MVasALI50=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/rKIn77yKcZ5UISFUpxpcoKkd.gif?f=fotoalbum_large

Ik kreeg het niet goed op de foto, maar voor de rol kan je voorzichtig over de lamellen vegen met de rol, maar op 1-2cm afstand werkt het ook.

Helaas is deze stoomreiniger niet krachtig genoeg om volcontinu te blasten, dus laat m af en toe even bijstoken als de straal stoom duidelijk afneemt. Er zijn veel duurdere die dat wel kunnen, maar voor 1x per jaar de airco's is dit echt prima. Werk zo verder de hele rol af, dat is best even een klusje, dus hou vol ;-) Pak ook de horizontale lamellen nog even goed mee. Bij mij was het keteltje toen leeg. Laat de reiniger nu eerst even 5 minuten afkoelen voor je m opent!!

Nadat de stoomreiniger weer is gevuld en opgestookt gaan we de radiator doen. Zorg er hier voor dat je de lamellen niet aanraakt. Maak voor de zekerheid toch alleen bewegingen in de richting van de lamellen, die beschadig je namelijk echt heel makkelijk als je ze aanraakt in een zijwaartse beweging. Werk hier van achter naar voren per sectie en wees vooral niet te zuinig met de hoeveelheid stoom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbduzPZO5HSwtLsONS5Jv1S_itU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/7lXYwLELRWHsYqia0wjiGJPa.gif?f=fotoalbum_large

Voila, je hebt weer een schone binnenunit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jByrnWxgkp-CSxstHu0Yh52DfyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBPe4tzJiAY88Ah4CQaSRUs2.jpg?f=fotoalbum_large

Laat de unit eerst vervolgens eerst nog even een half uurtje opdrogen en zet m dan weer in elkaar in omgekeerde volgorde. Nu kan de stroom er weer op. Ik zet m altijd eerst even op fan-only met de fan op max om m even goed door te blazen voor je weer gaat verwarmen of koelen. Hou dan even een handdoek ervoor, want er vliegen nog een paar druppeltjes uit de rol de eerste 10 seconden :)

Voor de Perfera zijn de stappen gelijk, maar deze heeft een andere behuizing. Schroef onderstaande 3 schroeven eerst los. Vervolgens duw je de bovenkant van de behuizing naar achter en omhoog in één beweging. Of je maakt netjes met je schroevendraaier de 3 clipjes bovenop los, maar daar kwam ik niet goed bij en dit werkt ook prima. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ro8IU6DpGo6aAPRto6NMF4AdM_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccZdYmWNNt6MxIG8MEums68V.jpg?f=fotoalbum_large

Et voila, de hele behuizing is er al af, een stuk sneller dan bij de US! Maak nu de horizontale lamellen los door ze met een platte schroevendraaier omhoog/los te wippen aan de onderkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fggxyGhvCC2i8KMNVVbKJKn71AA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/2Fw4J595aqInrkCzMzD0UJxY.gif?f=fotoalbum_large

De verdere stappen zijn min of meer hetzelfde, je kan nog wel de flash streamer bovenop losschroeven, maar die kwetsbare flat-cables laat ik liever zitten, dus ik heb er gewoon omheen gewerkt.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan!

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 19:50
Nou goed en duidelijk verhaal hoor. Alleen herken ik mijn units niet tov vuil wat ik op jouw foto's zie. Heb dan ook geen huisdieren, rook niet in huis. Voor de vorm klop ik eens per half jaar de filters stofvrij maar dat is het dan wel.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:42
Ik zie dat je koelvinnen een beetje ingedeukt zijn. In hoeverre is dat eigenlijk een probleem? Bij mijn Prefera heb ik veel meer deukjes. Volgens mij zijn die zo geleverd vanuit de fabriek.

Edit: Ik weet niet of wat ik heb acceptabel is. Als voorbeeld hoe het er bij mij uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UhweCpILN8eNFy7s29ZZeet_BM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0xyYcZ7W5Ek0T30TGuGfnU2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giesYPxHmUYiW0PGBpMV7WUw_HE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fZZgZ5SDh9IvI5wILlhxE10.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6fuChitlQXCf-_9v90CxMm3Xqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLzHERHk5CUj8foGE4DlWEmC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door banaliteit op 31-12-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:28

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

banaliteit schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:01:
Ik zie dat je koelvinnen een beetje ingedeukt zijn. In hoeverre is dat eigenlijk een probleem? Bij mijn Prefera heb ik veel meer deukjes. Volgens mij zijn die zo geleverd vanuit de fabriek.

Edit: Ik weet niet of wat ik heb acceptabel is. Als voorbeeld hoe het er bij mij uitziet:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Koop een lamellenkam ;)

Also, met dank aan @Glashelder

L/L warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen (airco)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Armin

Zie hier het voorbeeld van mijn thuissituatie waarom ik een defrost of "pendelen" snel vervelend zou vinden.
Op zuid heb ik een groot raampartij zitten, weliswaar HR++ u1,1 maar je voelt toch wel een "trek" de binnenunit laat ik daar langs blazen en daarmee haal ik de trek volledig weg, het voelt hetzelfde als radiatoren.

Daarom bij een defrost merk je het meteen, wij zitten niet in de luchtstroom.
Zie het maar als een warmtegordijn bij winkels exact hetzelfde wat ik hier toepas.

Ondanks HR++ supergoed moet isoleren vind ik het nog wel meevallen in praktijk, de raam bij de keuken geen hinder gezien het maar een klein raampje is en je daar natuurlijk staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26HO6UkNg_SOz64kl94w9WOKsbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSP0SCqoswIjIAYj0kAk1bbt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 01-01-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:18:
@Armin

Zie hier het voorbeeld van mijn thuissituatie waarom ik een defrost of "pendelen" snel vervelend zou vinden.
Op zuid heb ik een groot raampartij zitten, weliswaar HR++ u1,1 maar je voelt toch wel een "trek" de binnenunit laat ik daar langs blazen en daarmee haal ik de trek volledig weg, het voelt hetzelfde als radiatoren.

Daarom bij een defrost merk je het meteen, wij zitten niet in de luchtstroom.
Zie het maar als een warmtegordijn bij winkels exact hetzelfde wat ik hier toepas.

Ondanks HR++ supergoed moet isoleren vind ik het nog wel meevallen in praktijk, de raam bij de keuken geen hinder gezien het maar een klein raampje is en je daar natuurlijk staat.

[Afbeelding]
Helder!

Ventilatie C? Anders zou ik toch eens kijken of dat ding kierdicht is. Ik ben geen fan van ventilatie C mede om die reden. Het tocht gewoon, zeker als het waait. Ik zou om die reden omschakelen naar ramen zonder roosters en (decentrale) ventilatie D overwegen in zo'n geval.

Of is het echt trek? Dan lijkt me er iets mis met de isolatie rondom het raam. Wellicht de ruimte rondom/achter het kozijn niet goed geisoleerd. Sommige slordige aannemers lopen daar de kantjes er vanaf, heb ik bij mijn eigen verbouwing gemerkt. Maar in mijn eigen woonkamer heb ik nog wat enorme raampartijen van aluminium die nog op de lijst staan om te vervangen. Horror want het vocht condenseert erop, maar geen trek.

Merk wel op dat ik defrost en pendelen als aparte zaken zie. Defrosts zijn een noodzakelijk kwaad, wat je eventueel kan voorkomen door een grotere buiten-unit te nemen. Pendelen zie ik als een non-issue, tenzij je dus zoals jij luchtstroom problemen hebt. Ik zou toch de trek proberen te voorkomen, al snap ik jouw situatie nu wel beter inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verder in het volgende deel:
L/L warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen (airco)
Dat is een samengevoegd "airco/koelen/verwarmen" topic.

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 01-01-2021 20:11 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2