Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste
Acties:
  • 1.086.116 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:33
Effe tussendoor;
Ik ben weer helemaal bijgelezen met dit topic.
Ondertussen: spouwemuren geisoleerd,
Vloer geisoleerd en komende dagen overal nieuwe kozijnen met hr++ glas, hopelijk genoeg voordeel om volgend jaar als de bankrekening weer wat gevuld is voor airco's te shoppen...

Uiteindelijk willen we afscheid gaan nemen van het gas, de radiatoren, de badkamer een elektrisch paneeltje plaatsen, voor te douchen / wasbak / badkuip (mogelijk ook eruit) een elektrische gijzer / boiler / doorstromer en dan nog een inductie kookplaat brrr.. wat zal ik die wokvlammen missen, voor de hele hele koude dagen een straalkachel of twee in de muur prikken...

Maar nu lees ik veelal de combi airco + vloerverwarming... is dat echt nodig, het is een tochtschuur uit 54, maar de tocht in mn nek heb ik geen last meer van :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 19:50
@squareware Nee is niet nodig vloerverwarming erbij, dat komt omdat sommige mensen nou eenmaal vloerverwarming hadden liggen en als de intenties niet zijn om volledig van het gas af te gaan omdat er bijvoorbeeld SWW ook nog is kun je de vloerverwarming nog als bijverwarming gebruiken.

Ik geef wel toe een warme vloer is lekkerder want met luchtverwarming ga je niet met blote voeten lopen of je moet tappijt hebben.

En trouwens mensen met vloerverwarming kunnen beter kijken bij lucht/water warmtepompen.

Zo verwarming ik voor de badkamer ook nog op gas gezien ik voorlopig toch nog SWW op gas houd, het gaat om 140 euro per jaar aan vastrecht, dat is 12 euro per maand in deze regio, het comfort van nu direct warm water wil ik nog niet kwijt, een boiler kan "leegraken".

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 16-12-2020 16:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:45

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

squareware schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:43:
Effe tussendoor;
Vloer geisoleerd en komende dagen overal nieuwe kozijnen met hr++ glas, hopelijk genoeg voordeel om volgend jaar als de bankrekening weer wat gevuld is voor airco's te shoppen...

Uiteindelijk willen we afscheid gaan nemen van het gas, de radiatoren, de badkamer een elektrisch paneeltje plaatsen, voor te douchen / wasbak / badkuip (mogelijk ook eruit) een elektrische gijzer / boiler / doorstromer en dan nog een inductie kookplaat brrr.. wat zal ik die wokvlammen missen, voor de hele hele koude dagen een straalkachel of twee in de muur prikken...

Maar nu lees ik veelal de combi airco + vloerverwarming... is dat echt nodig, het is een tochtschuur uit 54, maar de tocht in mn nek heb ik geen last meer van :-)
Je hebt inductie platen met een gas wokbrander. Gasflesje in je aanrechtkastje en vlammen maar :)
Overigens geen ervaring mee.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 14:57
Misschien zit je in een goedkope regio maar hier:

Leveringskosten (Gasregio 1) € 61,42
Netbeheerkosten (Liander) € 146,53
Kosten gas € 207,95

Daar kun je 940kwh voor kopen. Ik ben al een paar dagen op zoek naar een wp boiler maar daar ben ik nog niet uit. Ook hier op het forum niet zoveel info.
Ik verbruik 28m3 per maand voor de geiser bouwjaar 1990 waarvan 16l/u = 140 kuub aan waakvlam verloren gaat.
Na mijn kanaal unit en inductie koken is dit het laatste.
Niet dat ik iets tegen gas heb maar nu heb ik voor dezelfde prijs een gekoeld huis.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
MarkV6 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:59:
Misschien zit je in een goedkope regio maar hier:

Leveringskosten (Gasregio 1) € 61,42
Netbeheerkosten (Liander) € 146,53
Kosten gas € 207,95

Daar kun je 940kwh voor kopen. Ik ben al een paar dagen op zoek naar een wp boiler maar daar ben ik nog niet uit. Ook hier op het forum niet zoveel info.
Ik verbruik 28m3 per maand voor de geiser bouwjaar 1990 waarvan 16l/u = 140 kuub aan waakvlam verloren gaat.
Na mijn kanaal unit en inductie koken is dit het laatste.
Niet dat ik iets tegen gas heb maar nu heb ik voor dezelfde prijs een gekoeld huis.
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Ook voor normaal gebruik, heb er zelf ook een😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Grootste nadeel bij de warmtepomp boilers is dat het behoorlijk duur is als je het via een commerciële partij laat installeren. Wil je er echt financieel voordeel uit halen moet je het haast wel zelf gaan installeren met componenten ingekocht uit het buitenland.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• mr_evil08
squareware schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:43:
Effe tussendoor;

Maar waarom wil je meteen volledig van het gas af?

Er is ook een tussenstap door bijvoorbeeld eerst verwarming aan te pakken, daarmee tekkel je al het grootste gedeelte van het gasvebruik.

Trouwens als je eenmaal inductiekoken bent gewent na een tijdje wil je absoluut niet meer terug vanwege het schoonmaak gemak en bijvoorbeeld heel rap een pan op temperatuur brengen (water aan de kook brengen bijvoorbeeld).

Je kan het ook gewoon stap voor stap doen.

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12
Als het goed is krijg ik komende week vanuit de UK, nog net even voor de Brexit een pallet met airco-units aangeleverd voor onze woning.

Ik heb voor de slaapkamers 3 MHI SRK20ZS-W's besteld en voor de woonkamer op basis van de getuigenissen van @revolution-nl (klik) en @Notna (klik) een SRK35ZS-WT single split (3,5kw titanium-versie).

Helaas kreeg ik de melding dat de titanium 3,5kw single split niet meer op voorraad was en pas in februari weer zou komen. Aangezien we wel echt de titanium versie wilden zijn we toch maar voor de 5kw versie gegaan.

We willen zowel gaan verkoelen als verwarmen. Ik twijfel nu zeer sterk of ik de 5kw unit ga plaatsen en dan maar wat meer pendelgedrag en een hoger verbruik op de koop toeneem, of dat ik deze 5kw unit in Nederland weer ga verkopen en er in Nederland een 3,5kw unit voor terugkoop. Ik denk dat met name het verwarmen op het kritieke punt ligt, vandaar de post in dit topic.

Het zou wel zuur zijn als blijkt dat de 3,5kw unit onder presteert terwijl ik een 5kw-unit in handen heb gehad :P Ik heb twee monteurs over de vloer gehad die beiden een 5kw-unit adviseerden.

We hebben een twee-onder-één kap, bouwjaar 2007. De zon staat zomers vrijwel de hele dag op de zijkant van de woning. De woonkamer is 135m3, kleine erker met plat dak in de voorkamer. Isolatie is best wel goed. Wel zou de unit vrij ongunstig geplaatst worden qua luchtstroming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSJJjXiQmBAnX-29-cHl8eNgMU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BNX33AQ7am8NlwcevM4Y6cmd.png?f=fotoalbum_large

Wat zouden jullie doen:
- Lekker de 5kw-unit installeren. Voordelen: geen gehannes, sowieso voldoende vermogen voor verkoelen/verwarmen.
- De 5kw-unit voor een zacht prijsje verkopen en daarvoor een 3,5kw unit terughalen. Voordelen: minder pendelgedrag, lager verbruik door verder terugmoduleren en een hogere eer/cop.

En wat zijn de ervaringen van mensen die met 3,5kw in de winter verwarmen zoals revolution-nl en Notna? Kregen jullie de boel nog makkelijk warm afgelopen maand?

[ Voor 3% gewijzigd door Scooper op 17-12-2020 09:44 ]

SRK35ZS-W

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 14:57
Tsurany schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:12:
Grootste nadeel bij de warmtepomp boilers is dat het behoorlijk duur is als je het via een commerciële partij laat installeren. Wil je er echt financieel voordeel uit halen moet je het haast wel zelf gaan installeren met componenten ingekocht uit het buitenland.
Mijn kanaal unit heb ik ook zelf geïnstalleerd dus een boiler moet mij wel lukken. Probleem is alleen dat je voor de subsidie een factuur van een installateur moet hebben. Terwijl bij dit type geen koeltechnische handelingen nodig zijn.Het is niet zeker of de subsidie veranderd per 2021 dus ik moet even snel de 368 van het 'Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning' lezen.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
MarkV6 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:43:
[...]

Mijn kanaal unit heb ik ook zelf geïnstalleerd dus een boiler moet mij wel lukken. Probleem is alleen dat je voor de subsidie een factuur van een installateur moet hebben. Terwijl bij dit type geen koeltechnische handelingen nodig zijn.Het is niet zeker of de subsidie veranderd per 2021 dus ik moet even snel de 368 van het 'Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning' lezen.
Er zijn meerdere tweakers die de boiler zelf geinstalleerd hebben en subsidie hebben ontvangen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Scooper schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:40:
Als het goed is krijg ik komende week vanuit de UK, nog net even voor de Brexit een pallet met airco-units aangeleverd voor onze woning.

Ik heb voor de slaapkamers 3 MHI SRK20ZS-W's besteld en voor de woonkamer op basis van de getuigenissen van @revolution-nl (klik) en @Notna (klik) een SRK35ZS-WT single split (3,5kw titanium-versie).

Helaas kreeg ik de melding dat de titanium 3,5kw single split niet meer op voorraad was en pas in februari weer zou komen. Aangezien we wel echt de titanium versie wilden zijn we toch maar voor de 5kw versie gegaan.

We willen zowel gaan verkoelen als verwarmen. Ik twijfel nu zeer sterk of ik de 5kw unit ga plaatsen en dan maar wat meer pendelgedrag en een hoger verbruik op de koop toeneem, of dat ik deze 5kw unit in Nederland weer ga verkopen en er in Nederland een 3,5kw unit voor terugkoop. Ik denk dat met name het verwarmen op het kritieke punt ligt, vandaar de post in dit topic.

Het zou wel zuur zijn als blijkt dat de 3,5kw unit onder presteert terwijl ik een 5kw-unit in handen heb gehad :P Ik heb twee monteurs over de vloer gehad die beiden een 5kw-unit adviseerden.

We hebben een twee-onder-één kap, bouwjaar 2007. De zon staat zomers vrijwel de hele dag op de zijkant van de woning. De woonkamer is 135m3, kleine erker met plat dak in de voorkamer. Isolatie is best wel goed. Wel zou de unit vrij ongunstig geplaatst worden qua luchtstroming:
[Afbeelding]

Wat zouden jullie doen:
- Lekker de 5kw-unit installeren. Voordelen: geen gehannes, sowieso voldoende vermogen voor verkoelen/verwarmen.
- De 5kw-unit voor een zacht prijsje verkopen en daarvoor een 3,5kw unit terughalen. Voordelen: minder pendelgedrag, lager verbruik door verder terugmoduleren en een hogere eer/cop.

En wat zijn de ervaringen van mensen die met 3,5kw in de winter verwarmen zoals revolution-nl en Notna? Kregen jullie de boel nog makkelijk warm afgelopen maand?
Als eerste: er kunnen geen rechten ontleent worden aan wat ik op dit forum neer plemp :+

Dat gezegd hebbende; ik heb een FTXM42 in een ruimte van ± 150m3 (huis uit 2008, 2-onder-1-kap) en draai er nu een 2de 'winter' mee. Ik heb dat ding nog nooit harder dan 19 hoeven te zetten en dan nog is het hier goed warm. Verbruik is ook prima, dus ik sta nog steeds achter mijn keuze.

Kijkende naar jouw situatie denk ik dat een 5 gewoon echt overbemeten is. Maar je hebt de unit nu eenmaal in handen, dus je moet jezelf nu ook afvragen of je moeite wilt gaan doen om die unit te verkopen om een ander te krijgen. Er is niets mis met die 5, maar hij zal vrij snel uit gaan bij het verwarmen, tenzij je handmatig het debiet loopt aan te passen door een eco stand (indien aanwezig), lagere fanstand etc.

Xbox Live ID:Notna8310

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

[Afbeelding]

Wat zouden jullie doen:

Ik zou in dit geval gewoon de 5kW plaatsen, vooral ook omdat 3,5kW toch wel redelijk krap is voor die woonkamer (5kW is overigens wel weer erg ruim). En hoewel teveel overcapaciteit dus niet fijn is wil je zeker ook niet te weinig capaciteit hebben. Vooral niet als je er dus ook mee wilt verwarmen.

Ik denk overigens dat de plaatsing een groter probleem gaat worden met pendelen dan het feit dat je er een 5kW versie neerhangt. Als hij zo helemaal in de hoek van het smalle deel van de kamer hangt gaat hij denk ik best problemen krijgen om de warmte voldoende te verdelen waardoor de unit mogelijk uit gaat terwijl de kamer nog lang niet overal op temperatuur is. Gevolg is dan dus dat de temperatuur weer snel zakt en hij ook heel snel weer aan gaat, pendelen dus.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan je hem niet wat meer naar het midden schuiven en desnoods een koof timmeren over de leidingen heen? Zeker gezien het zitgedeelte nu zo ver mogelijk bij de airco vandaan zit en je ook geen directe luchtstroom die kant op hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• mr_evil08
@Scooper Ik was in jouw geval voor een multisplit gegaan met 2 binnenunits in 1 ruimte voor een betere warmteverdeling als je er ook mee wil verwarmen, niet dat het niet kan op deze manier maar door de U vorm van de kamer is het niet optimaal.

En trouwens een 4,2kw is er ook nog.

Zelf heb ik een L kamer en merk dat in het achterste gedeelte waar mijn keuken is toch net niet helemaal lekker is en een soort van "trek" maar gelukkig is dat de keuken en sta je daar alleen maar, was dat het zitgedeelte geweest vond ik het echt niet lekker.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 17-12-2020 10:16 ]

• squareware
mr_evil08 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:36:
[...]

Maar waarom wil je meteen volledig van het gas af?

Er is ook een tussenstap door bijvoorbeeld eerst verwarming aan te pakken, daarmee tekkel je al het grootste gedeelte van het gasvebruik.

Trouwens als je eenmaal inductiekoken bent gewent na een tijdje wil je absoluut niet meer terug vanwege het schoonmaak gemak en bijvoorbeeld heel rap een pan op temperatuur brengen (water aan de kook brengen bijvoorbeeld).

Je kan het ook gewoon stap voor stap doen.
In(Donald)ductie zal wel even wennen worden, maar nee ik ga niet meteen van het gas af, jaren planning.

Volgend jaar eerst airco's of wellicht in 2022,
Dan even twee jaartjes of zo stoken met de airco's en als dat bevalt dan de verwarmingen eraf, wellicht komt de gemeente tegen die tijd wel met stads verwarming of zo iets.

Ik moet ook nog even kijken hoe het zit met een hr+ combiketel, of ik wel zonder radiatoren aangesloten, warm water kan krijgen.

• mr_evil08
squareware schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:12:
[...]

In(Donald)ductie zal wel even wennen worden, maar nee ik ga niet meteen van het gas af, jaren planning.

Volgend jaar eerst airco's of wellicht in 2022,
Dan even twee jaartjes of zo stoken met de airco's en als dat bevalt dan de verwarmingen eraf, wellicht komt de gemeente tegen die tijd wel met stads verwarming of zo iets.

Ik moet ook nog even kijken hoe het zit met een hr+ combiketel, of ik wel zonder radiatoren aangesloten, warm water kan krijgen.
Dat kan gewoon bij intergas tenminste, sommige ketels moet er wel een klein radiator aan hangen en dus ook de expansievat blijven anders kan hij zijn warmte niet kwijt, maar dan laat je toch de radiator in de badkamer zitten.

• squareware
mr_evil08 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:18:
[...]

Dat kan gewoon bij intergas tenminste, sommige ketels moet er wel een klein radiator aan hangen en dus ook de expansievat blijven anders kan hij zijn warmte niet kwijt, maar dan laat je toch de radiator in de badkamer zitten.
Ja, dat was ook mijn idee en dan als er weer wat knaken zijn verdiend de badkamer aanpakken en meteen warmtw paneeltje en wellicht kan die elektrische boiler, gijzer, in een hoekje van de badkamer staan. Als het bad er toch uit gaat is daar mooi ruimte voor en dan er een handoeken kast of zo omheen timmeren met een geheim luik of zo on er nog bij te kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door squareware op 17-12-2020 10:29 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ik222 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:05:
[...]

Ik zou in dit geval gewoon de 5kW plaatsen, vooral ook omdat 3,5kW toch wel redelijk krap is voor die woonkamer (5kW is overigens wel weer erg ruim). En hoewel teveel overcapaciteit dus niet fijn is wil je zeker ook niet te weinig capaciteit hebben. Vooral niet als je er dus ook mee wilt verwarmen.

Ik denk overigens dat de plaatsing een groter probleem gaat worden met pendelen dan het feit dat je er een 5kW versie neerhangt. Als hij zo helemaal in de hoek van het smalle deel van de kamer hangt gaat hij denk ik best problemen krijgen om de warmte voldoende te verdelen waardoor de unit mogelijk uit gaat terwijl de kamer nog lang niet overal op temperatuur is. Gevolg is dan dus dat de temperatuur weer snel zakt en hij ook heel snel weer aan gaat, pendelen dus.
Het is wel vrijwel altijd zo is dat units met verwarmen meer vermogen kunnen leveren. Ik heb hier bijv. een 3.5 hangen die met verwarmen 4.2 kW kan leveren :).

Kans is dan ook dat die 5 met verwarmen wellicht wel 6 kW kan leveren.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Scooper
Notna schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:52:
Als eerste: er kunnen geen rechten ontleent worden aan wat ik op dit forum neer plemp :+
[..]
Tuurlijk wel >:)
Maar het is al heel fijn om de verschillende ervaringen hier te lezen. Wordt je wel heel wat wijzer van.
ik222 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:05:
Tsurany schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:10:
Kan je hem niet wat meer naar het midden schuiven en desnoods een koof timmeren over de leidingen heen? Zeker gezien het zitgedeelte nu zo ver mogelijk bij de airco vandaan zit en je ook geen directe luchtstroom die kant op hebt.
mr_evil08 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:11:
[..]

En trouwens een 4,2kw is er ook nog.

Zelf heb ik een L kamer en merk dat in het achterste gedeelte waar mijn keuken is toch net niet helemaal lekker is en een soort van "trek" maar gelukkig is dat de keuken en sta je daar alleen maar, was dat het zitgedeelte geweest vond ik het echt niet lekker.
Als ik voor Daikin was gegaan was ik vrijwel zeker voor de 4.2 gegaan. Bij MHI mis je die. Je gaat van 3,5 ineens naar 5, wat een vrij grote stap is.

Volgens de installateurs zou de warmteverspreiding geen probleem opleveren, aangezien de unit vrij ver zijwaards zijn lucht kan uitspuwen. Ik heb daar zelf ook wel een beetje een hard hoofd in, net als jullie zo te horen. Misschien toch de unit maar wat verder naar het midden verhuizen, al zal er dan inderdaad wel een koof moeten komen. De vraag is of dat een beetje mooi weg te werken valt op zo'n lange muur.
Glashelder schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:01:
Het is wel vrijwel altijd zo is dat units met verwarmen meer vermogen kunnen leveren. Ik heb hier bijv. een 3.5 hangen die met verwarmen 4.2 kW kan leveren :).

Kans is dan ook dat die 5 met verwarmen wellicht wel 6 kW kan leveren.
Bij MHI geeft de 3,5kw een max koelvermogen van 4kw en voor verwarmen 5kw.
De 5,0kw versie doet max 5,5kw koelen en 6,6kw verwarmen.

SRK35ZS-W

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Scooper schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:53:
Volgens de installateurs zou de warmteverspreiding geen probleem opleveren, aangezien de unit vrij ver zijwaards zijn lucht kan uitspuwen. Ik heb daar zelf ook wel een beetje een hard hoofd in, net als jullie zo te horen. Misschien toch de unit maar wat verder naar het midden verhuizen, al zal er dan inderdaad wel een koof moeten komen. De vraag is of dat een beetje mooi weg te werken valt op zo'n lange muur.
Warmteverspreiding is altijd lastig, uiteindelijk kan je er voor zorgen dat de hele kamer een aangename temperatuur heeft maar gezien de warme/koude lucht in de eethoek wordt ingevoerd, en met swing option voor een groot deel de keuken ingeblazen wordt, zal de temperatuur altijd een stukje verschillen met het zitgedeelte.

Wil je de warme lucht echt naar de zithoek blazen moet je of de swing option uit zetten of de ventilator wat harder zetten, beiden lijken mij niet heel ideaal.

Koelen is vaak niet zo spannend. Je moet immers de woonkamer naar een graad of 22 krijgen terwijl het buiten hooguit 35 graden is, dat is een delta van 13 graden. Verwarmen kan betekenen dat je de woonkamer op 20 graden wilt houden terwijl het buiten dag en nacht vriest, dat betekent een delta van 20 graden of zelfs wat meer, dat kost dus meer energie.

Waar het ook vanaf hangt is ligging. Juist in de winter heb je geen zoninstraling waar je op kan vertrouwen maar wel een enorme gevel die flink op de wind kan liggen. Ik merk dat mijn huis echt vol op de wind staat waardoor hij een stukje sneller af koelt. Daarnaast is het afhankelijk van isolatie (muren, glas, vloer,...) in hoeverre je huis echt afkoelt en dus hoe veel warmte je moet aanvoeren.

Mijn woonkamer kan ik een uurtje of twee a drie van 21 graden naar 15 graden afkoelen, dat is dus een flink warmteverlies. Komt denk ik voornamelijk door het grote glasoppervlakte wat allemaal dubbelglas is zonder HR++. Bij anderen koelt het hooguit een graad af gedurende de hele nacht, dan verlies je amper warmte en hoef je amper warmte aan te voeren als het huis eenmaal op temperatuur is.

[ Voor 40% gewijzigd door Tsurany op 17-12-2020 16:12 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yes! Het issue met pendelen bij buitentemperaturen van >5c heb ik opgelost. Waar ik voorheen stapsgewijs de temperatuur op voerde over de dag verwarm ik nu rechtstreeks op ECO naar het einddoel van de avond met een +1c setpoint, dit werk erg goed. Wanneer de unit toch afslaat gooien we de tussendoor naar boven open.

[Afbeelding]

Wat zouden jullie doen:

De 3.5 heeft de afgelopen koudere periode de 150m3 met twee vingers in zijn neus warm gehouden, ook bij de hittegolf was er geen enkel probleem met de capaciteit. Sterker nog, met de koude periode kon ik met de 3.5 met 24/7 verwarmen het hele huis warm houden _O- Dit betreft overigens wel een 2019 hoekwoning.

De plaatsing van je unit is denk ik wel problematisch door de U vorm van de woonkamer, de kans is groot de warmte in het gedeelte waar de unit hangt blijft hangen waardoor het pendelen versterkt wordt en je een koude zone krijgt in de woonkamer

Kan je geen koof maken en de unit op dezelfde muur in het midden hangen? Dat zou perfect zijn!

Wanneer je een 3.5 toch wat spannend vind kan je nog voor een 5.0 SRK-ZSX-WT
Die kan terug moduleren tot 0.6kW i.p.v. de 0.8 van de ZS.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 17-12-2020 17:10 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Scooper
Denk dat ik inderdaad maar eens moet gaan kijken of ik niet wat aan de positionering kan doen.

Die ZSX is zeker een mooi apparaat. Zelfs de 35ZSX zou prima werken. Dat ding koelt met max 4.5kw en verwarmt zelfs met 6,8kw max. Maar die prijs. Dat is wel echt serieus geld zeg!

SRK35ZS-W

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 18:28
[...]

Dat gezegd hebbende; ik heb een FTXM42 in een ruimte van ± 150m3 (huis uit 2008, 2-onder-1-kap) en draai er nu een 2de 'winter' mee. Ik heb dat ding nog nooit harder dan 19 hoeven te zetten en dan nog is het hier goed warm. Verbruik is ook prima, dus ik sta nog steeds achter mijn keuze.

Kijkende naar jouw situatie denk ik dat een 5 gewoon echt overbemeten is. Maar je hebt de unit nu eenmaal in handen, dus je moet jezelf nu ook afvragen of je moeite wilt gaan doen om die unit te verkopen om een ander te krijgen. Er is niets mis met die 5, maar hij zal vrij snel uit gaan bij het verwarmen, tenzij je handmatig het debiet loopt aan te passen door een eco stand (indien aanwezig), lagere fanstand etc.
Ben het met je eens, een 5 is te groot, ook ik heb een FTXM 42, staat met verwarmen ook op 19, kamer
wordt met gemak 21,8 graden of bij 0 graden vorige week, heb kamer van 140 m3

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ander voordeel van het verplaatsen van de unit naar het midden van de kamer is ook dat je warmte rechtstreeks richting de entree kan uitblazen zodat de bovenverdieping ook goed kan mee profiteren! De automatische 3D functie komt met deze plaatsing ook beter tot zijn recht.
[...]

Er is niets mis met die 5, maar hij zal vrij snel uit gaan bij het verwarmen, tenzij je handmatig het debiet loopt aan te passen door een eco stand (indien aanwezig), lagere fanstand etc.
De 5 ZS heeft een vrij hoog minimaal vermogen van 1.3kW, dat is 2x zoveel als de 5 ZSX
De 35 ZS(X) doet 0.8kWh, dit kan echt een behoorlijk verschil zijn in de tussenseizoenen.

Qua comfort vind ik pendelgedrag "storend" door het wisselende geluid wat je opmerkt, terwijl hetzelfde geluid continue niet meer opvalt.

[ Voor 23% gewijzigd door revolution-nl op 17-12-2020 17:26 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-05 22:38
Tsurany schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:12:
Dat is wel heel maf, aangezien het letterlijk niet meer is dan warm en koud water aansluiten en een 230V stekker in een stopcontact zetten?

(OK goed ook nog even de beugels aan de muur vastmaken, maar dat is identiek aan de gas boiler of het voorraadvat dat je eruit haalde.)

Klinkt als misbruik van de subsidieregeling maken ... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:17
Armin schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 03:06:
[...]

Dat is wel heel maf, aangezien het letterlijk niet meer is dan warm en koud water aansluiten en een 230V stekker in een stopcontact zetten?

(OK goed ook nog even de beugels aan de muur vastmaken, maar dat is identiek aan de gas boiler of het voorraadvat dat je eruit haalde.)

Klinkt als misbruik van de subsidieregeling maken ... :(
M'n pa heeft gewoon subsidie aangevraagd en gekregen met een factuur (van de aircoboer) waar alleen de wp-boiler zelf op stond, geen installatie oid. Kostte uiteindelijk netto rond de 500 euro, incl. de extra installatiematerialen. Ik wou dat dat ik er hier thuis één kwijt kon, maar dan moet mn halve plafond boven eruit en dan wordt het nog steeds lastig, moet dan eigenlijk een model voor horizontale plaatsing hebben en die zijn er gewoon niet.

De installatie stelt idd niet heel veel voor, maar het is echt wel iets meer dan alleen even de waterleidingen aansluiten en de stekker erin stoppen:
- Er moet een andere inlaatcombinatie op met een andere maximale druk dan bij een CV-ketel.
- Je moet m jaarlijks kunnen spoelen/schoonmaken, dus je wil aan de koude én warme kant extra aftapkranen hebben.
- Als je het echt goed wil doen zet je er een werkschakelaar tussen, dus niet alleen de stekker erin. Bij voorkeur komt ie ook op een eigen groep, gezien het verbruik van de warmtespiraal, bijv. bij het legionella programma.
- Er moet een condensafvoerleiding richting riool worden aangesloten. Maak dan gelijk een mogelijkheid (schroefdop!) om het "spoelwater" te kunnen lozen.
- Er komen nog (geluidgedempte!) luchtslangen en evt. verloopstukken bij. Wij hebben m onder de plek van de oude centrale ventilatiebox geplaatst, dat ging vrij makkelijk, maar een mogelijk nadeel is dat het soms best even duurt voor ie aanspringt bij het douchen en de badkamer af begint te zuigen, maar dan pak je wel een hoop warmte terug. Je hebt dan geen continu afzuiging meer, wil je dat wél dan moet er een hele constructie omheen met een afzuigbox of buisventilator en een zooi terugslagkleppen om allebei te kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 18-12-2020 11:42 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RonJ schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:57:
[...]
- Aangezien het deels een "gewone" koelcompressor is, moet er als je het goed wil doen een werkschakelaar tussen, dus niet alleen de stekker erin. Bij voorkeur komt ie ook op een eigen groep, gezien het verbruik van de warmtespiraal, bijv. bij het legionella programma.
Deze snap ik niet. Het is gewoon een apparaat. Het is echt onnozel (sorry) om er eerst een werkschakelaar tussen te doen die vervolgens naar een normaal stopcontact gaat 8)7

Als je hem aansluit zonder stekker verder, dan wel eens.. maar een apparaat met compressor is niet zo bijzonder dat er opeens ten alle tijden een werkschakelaar tussen moet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Glashelder schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:15:
[...]

Deze snap ik niet. Het is gewoon een apparaat. Het is echt onnozel (sorry) om er eerst een werkschakelaar tussen te doen die vervolgens naar een normaal stopcontact gaat 8)7

Als je hem aansluit zonder stekker verder, dan wel eens.. maar een apparaat met compressor is niet zo bijzonder dat er opeens ten alle tijden een werkschakelaar tussen moet.
Het is ook niet verplicht ofzo, maar veel modellen hebben geen stekker voorgemonteerd maar zijn bedoeld voor vaste montage, dan kan je net zogoed een werkschakelaar zetten op de nieuwe kabel richting meterkast.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RonJ schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:44:
[...]

Het is ook niet verplicht ofzo, maar veel modellen hebben geen stekker voorgemonteerd maar zijn bedoeld voor vaste montage, dan kan je net zo goed een werkschakelaar zetten op de nieuwe kabel richting meterkast.
Dat geloof ik wel, maar vaak zal zo'n ding de CV vervangen. Die zit in vrijwel alle gevallen met een stekker in een stopcontact. Dan is het logisch om aan zo'n boiler toch ook een stekker te monteren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Glashelder schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:47:
[...]

Dat geloof ik wel, maar vaak zal zo'n ding de CV vervangen. Die zit in vrijwel alle gevallen met een stekker in een stopcontact. Dan is het logisch om aan zo'n boiler toch ook een stekker te monteren? :)
Dat kan en mag natuurlijk gewoon, maar je bent dan vrijwel net zoveel kwijt aan een goeie stekker en opbouwstopcontact als aan een werkschakelaar. En kijk dan ook even goed wat er nog meer op die groep zit, een boiler trekt fors meer vermogen dan een CV(-pomp). Maargoed, de elektra aansluiting is het minst spannende, t meeste werk zit 'm in de leidingen met aftapmogelijkheid, dat is mijn punt. En denk dus niet (zoals ik :+) dat je de inlaatcombinatie van de CV wel even kan hergebruiken, want die heeft niet de juiste druk.

[ Voor 18% gewijzigd door RonJ op 18-12-2020 11:53 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
Voor de mensen die net zoals mij de woonkamer verwarmen met onze lucht/lucht warmte pomp.Mijn woonkamer word heerlijk verwarmt op 20 graden. Met minimaal stroom verbruik gemiddeld 200watt per uur. Het enige wat ik moet gaan oplossen is dat de badkamer/wc niet goed verwarmt word. Omdat de verwarming niet meer aanspringt i.v.m. de woonkamer wel netjes op 20 graden is.

Nu mijn vraag zijn er hier al mensen die mijn tips kunnen geven welke opties er zijn die goed werken om de badkamer/wc te verwarmen om de kou te breken. Ben al op zoek geweest naar verwarm panelen en kachels maar wil even weten wat raadzaam is en wat de ervaringen zijn van jullie hierin.(infarood panelen, straal enzo). Qua stroom verbruik ben ik nog niet veel wijzer geworden namelijk hierover.

Afgelopen maand was mijn woonkamer heerlijk verwarmd met gemiddeld 8Kwh per dag. Maar de badkamer en slaapkamers worden uiteindelijk toch net iets te fris. Op de 1st verdieping was het op de slaapkamers 15graden. Dat moet ik gaan verbeteren.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RonJ schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:50:
[...]

Dat kan en mag natuurlijk gewoon, maar je bent dan vrijwel net zoveel kwijt aan een goeie stekker en opbouwstopcontact als aan een werkschakelaar. En kijk dan ook even goed wat er nog meer op die groep zit, een boiler trekt fors meer vermogen dan een CV(-pomp). Maargoed, de elektra aansluiting is het minst spannende, t meeste werk zit 'm in de leidingen met aftapmogelijkheid, dat is mijn punt. En denk dus niet (zoals ik :+) dat je de inlaatcombinatie van de CV wel even kan hergebruiken, want die heeft niet de juiste druk.
Ik zeg toch letterlijk:
Die zit in vrijwel alle gevallen met een stekker in een stopcontact.
Opbouwstopcontact? :+

Een CV trekt zo'n 100W, en WP zo'n 600W. Zijn niet echt vermogens die heel schokkend zijn doorgaans. Maar het is zeker meer dan een CV, dat wel :). En inderdaad, meeste werk zit in andere dingen. Dit kan overigens ook alleen op tweakers he, discussiëren over zoiets :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Dolbyadt schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:53:
Voor de mensen die net zoals mij de woonkamer verwarmen met onze lucht/lucht warmte pomp.Mijn woonkamer word heerlijk verwarmt op 20 graden. Met minimaal stroom verbruik gemiddeld 200watt per uur. Het enige wat ik moet gaan oplossen is dat de badkamer/wc niet goed verwarmt word. Omdat de verwarming niet meer aanspringt i.v.m. de woonkamer wel netjes op 20 graden is.

Nu mijn vraag zijn er hier al mensen die mijn tips kunnen geven welke opties er zijn die goed werken om de badkamer/wc te verwarmen om de kou te breken. Ben al op zoek geweest naar verwarm panelen en kachels maar wil even weten wat raadzaam is en wat de ervaringen zijn van jullie hierin.(infarood panelen, straal enzo). Qua stroom verbruik ben ik nog niet veel wijzer geworden namelijk hierover.

Afgelopen maand was mijn woonkamer heerlijk verwarmd met gemiddeld 8Kwh per dag. Maar de badkamer en slaapkamers worden uiteindelijk toch net iets te fris. Op de 1st verdieping was het op de slaapkamers 15graden. Dat moet ik gaan verbeteren.
Ik heb het in de badkamer opgelost met een infraroodspiegel, ideaal omdat je die niet hoeft voor te verwarmen, hij geeft meteen lekkere warmte. Dus hij kon ook gewoon met het licht mee geschakeld worden op beweging. Ik heb een 600w exemplaar, maar gebruik alleen de 150w stand, de rest is veel teveel voor mn douche van 2x1m. Een goedkopere optie is een elektrische handdoek-radiator (of nog makkelijker, de bestaande ombouwen met een elektrisch element).

In het toilet komt nog een keer een goedkoop infrarood kacheltje, maar dat is er nog nooit van gekomen, zo koud is t niet bij de mijne en het is lastig om daar stroom in te krijgen hier. Je kan hier even rondkijken, daar heb ik dat infrarood kacheltje ook vandaan: https://www.ts24.nl/index.php/cat/815/Badkamer-verwarming/

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Glashelder schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:58:
[...]

Ik zeg toch letterlijk:

[...]

Opbouwstopcontact? :+

Een CV trekt zo'n 100W, en WP zo'n 600W. Zijn niet echt vermogens die heel schokkend zijn doorgaans. Maar het is zeker meer dan een CV, dat wel :). En inderdaad, meeste werk zit in andere dingen. Dit kan overigens ook alleen op tweakers he, discussiëren over zoiets :D
excuus, die kan je dan hergebruiken idd. Maar 600 watt is gewoon niet waar qua aansluitwaarde, dat is het (nominaal) vermogen van de compressor. Ze hebben allemaal ook een warmtespiraal van 1500 tot 3000watt, om t laatste stukje boven het bereik van de compressor te verwarmen, o.a. voor het wekelijkse legionella programma. Dáár moet je m op aansluiten. Bij de echt grote exemplaren is daar zelfs een aparte kabel voor, zodat je onder de 16A per groep blijft.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 18-12-2020 12:05 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05 06:23

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hier gebruikt de WPB bij een normale run 500W max, bij een legionella run kortstondig 1250W. Nog niet zo heel schokkend imho.

Die elektrische handdoekradiator lijkt me ook wel wat voor in de badkamer die hier momenteel ook onverwarmd is. Echt koud is het er nog niet geweest, maar even snel wat extra warmte is soms wel welkom. Twijfel nog tussen een IR paneel of zo'n handdoekenrekje (of nog andere oplossingen).

Met deze buitentemperaturen kost het erg weinig energie om de boel hier warm te houden :).

Edit: Ik heb het stopcontact voor deze extra verwarming (achteraf gezien) misschien nogal onhandig geplaatst. Eigenlijk zou het IR paneel eroverheen moeten, ik kan gewoon het stopcontact weghalen en rechtstreeks aansluiten achter het paneel, maar ik weet niet of dat kan. :) Door de heel beperkte grootte/breedte op dat punt moet de oplossing echt zo compact mogelijk tegen de muur.

[ Voor 27% gewijzigd door DeadLock op 18-12-2020 12:19 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een infrarood paneel is altijd aan te raden boven een elektrische radiator. Je krijgt echt stralingswarmte waardoor het veel sneller echt warm aan voelt, dat heb je met een elektrische radiator niet. Zeker als je daar ook nog handdoeken overheen gaat hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Dolbyadt schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:53:
Ik gebruik op de badkamer een straalkachel van 600 Watt die automatisch na 10 minuten uit gaat. En die laat ik 's morgens voor opstaan en 's avond voor naar bed gaan een paar keer uit/aan springen via een slim stopcontact met timer, zodat de kou eraf is.

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/68d75b221b3b3644ebd59a0a127d6819.jpeg

In de WC heb ik de plafondlamp vervangen door een met snoer en porseleinen fitting die 150 Watt lamp aankan en in de winter draai ik er een witte warmtelamp in, in plaats van een glazen bol lamp. Zo hoog hangen dat iemand het hoofd niet tegen de lamp kan stoten. Lekker wit licht en direct warmte 8)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/209/267/DV_8_5967782_01_4c_DE_20170807150341.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.agradiservices.net/products/555x555/ke-22315.8e4467.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-12-2020 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:57
[...]

De installatie stelt idd niet heel veel voor, maar het is echt wel iets meer dan alleen even de waterleidingen aansluiten en de stekker erin stoppen:
- Als je het echt goed wil doen zet je er een werkschakelaar tussen, dus niet alleen de stekker erin. Bij voorkeur komt ie ook op een eigen groep, gezien het verbruik van de warmtespiraal, bijv. bij het legionella programma.
- Er moet een condensafvoerleiding richting riool worden aangesloten. Maak dan gelijk een mogelijkheid (schroefdop!) om het "spoelwater" te kunnen lozen.
- Er komen nog (geluidgedempte!) luchtslangen en evt. verloopstukken bij. Wij hebben m onder de plek van de oude centrale ventilatiebox geplaatst, dat ging vrij makkelijk, maar een mogelijk nadeel is dat het soms best even duurt voor ie aanspringt bij het douchen en de badkamer af begint te zuigen, maar dan pak je wel een hoop warmte terug. Je hebt dan geen continu afzuiging meer, wil je dat wél dan moet er een hele constructie omheen met een afzuigbox of buisventilator en een zooi terugslagkleppen om allebei te kunnen.
Mijn WPB heeft geen elektrisch element nodig voor het legionellaprogramma en komt nooit boven de 600 Watt. Een extra groep is daar dus zeker niet voor nodig.
De condensafvoerleiding had je ook al voor je ketel dus dat is ook geen probleem.

Met allemaal kranen en kleppen maak je het nodeloos ingewikkeld en storingsgevoelig. Het enige 'lastige' was in mijn geval de dakdoorvoer, daar heb ik iemand voor laten komen die al vaker doorvoeren in daken heeft gemaakt.

Goed man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

M'n pa heeft gewoon subsidie aangevraagd en gekregen met een factuur (van de aircoboer) waar alleen de wp-boiler zelf op stond, geen installatie oid. Kostte uiteindelijk netto rond de 500 euro, incl. de extra installatiematerialen. Ik wou dat dat ik er hier thuis één kwijt kon, maar dan moet mn halve plafond boven eruit en dan wordt het nog steeds lastig, moet dan eigenlijk een model voor horizontale plaatsing hebben en die zijn er gewoon niet.

- Er moet een andere inlaatcombinatie op met een andere maximale druk dan bij een CV-ketel.
- Je moet m jaarlijks kunnen spoelen/schoonmaken, dus je wil aan de koude én warme kant extra aftapkranen hebben.
Die werkschakelaar is alleen bedoelt dat een onderhoudsmonteur veilig kan werken en de installatie spanningsloos kan maken, daarom moet er op het dak een werkschakelaar zitten bij de unit zodat niet zo maar buiten hem om de stroom er opeens op gezet wordt.
Zit bij het apparaat een stekker dan hoeft een werkschakelaar niet want de installateur kan gewoon de stekker eruit trekken en veilig werken.

Eigenlijk volstaat ook wel groep uitzetten en meterkast op slot, de monteur bewaard sleutel, maar dat mag officieel niet want stel je eens voor... iemand pakt reserve sleutel de schakelt groep weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Tsurany schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:08:

Mijn woonkamer kan ik een uurtje of twee a drie van 21 graden naar 15 graden afkoelen, dat is dus een flink warmteverlies. Komt denk ik voornamelijk door het grote glasoppervlakte wat allemaal dubbelglas is zonder HR++. Bij anderen koelt het hooguit een graad af gedurende de hele nacht, dan verlies je amper warmte en hoef je amper warmte aan te voeren als het huis eenmaal op temperatuur is.
Dat is wel veel ja. Ik weet niet hoe je woont, maar is het misschien een idee om wat windbeschutting om je huis heen te bouwen? Relatief dichte haag of andere beplanting? Of een schutting. Dat zou toch wel iets moeten doen?

Hier koelt het vrijwel niet af in de nacht ondanks dat het een hoekhuis is, maar ik zit hier vrij beschut. Zowel de achtertuin zelf als door de gebouwen om ons heen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Termy schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 18:03:
[...]

Dat is wel veel ja. Ik weet niet hoe je woont, maar is het misschien een idee om wat windbeschutting om je huis heen te bouwen? Relatief dichte haag of andere beplanting? Of een schutting. Dat zou toch wel iets moeten doen?

Hier koelt het vrijwel niet af in de nacht ondanks dat het een hoekhuis is, maar ik zit hier vrij beschut. Zowel de achtertuin zelf als door de gebouwen om ons heen.
Er staat al een redelijke haag omheen met wat bomen, alleen de bomen zijn net gesnoeid waardoor ze weinig tegen houden. In principe zou HR++ glas voldoende moeten zijn om het aangenaam te houden.

En zo duur is stroom niet, zeker niet als het zelf opgewekt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-05 22:38
RonJ schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:50:
[...]

Dat kan en mag natuurlijk gewoon, maar je bent dan vrijwel net zoveel kwijt aan een goeie stekker en opbouwstopcontact als aan een werkschakelaar. En kijk dan ook even goed wat er nog meer op die groep zit, een boiler trekt fors meer vermogen dan een CV(-pomp). Maar goed, de elektra aansluiting is het minst spannende, t meeste werk zit 'm in de leidingen met aftapmogelijkheid, dat is mijn punt. En denk dus niet (zoals ik :+) dat je de inlaatcombinatie van de CV wel even kan hergebruiken, want die heeft niet de juiste druk.
Je hebt gelijk dat ik wat simplistisch was, maar ook een gasketel heeft een noodafvoer voor druk, tegenwoordig meestal ook al een condenatieafvoer en potentiele aftapkraan. Omdat je of een gasboiler of een opslagvat vervangt is het doorgaans toch echt een kwestie van de ene (schroef O-) ) leidingen vervangen door de andere.

(Als je de warmtepomp buitenlucht wilt laten trekken is het een ander verhaal en kan het soms prijzig worden, maar dat zou ik mede daarom niet doen.)

Die van de CV en druk snap ik niet. Immers je vervangt niet de CV, maar het opslagvat of boiler lijkt mij? Let wel als ik het mis heb leer ik graag bij, maar ik kijk voor de logica naar mijn eigen gasboiler en daar is het inderdaad een simpele 'swap'?

Nu snap ik dat een huis altijd potentiele maatwerk kan hebben door unieke situaties, maar de stelling was dat het generiek niet rendabel zou zijn ivm de hoge installatiekosten tenzij je het zelf deed. En dat snap ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CV systemen, warmtepomp boilers. Ik dacht dat dit topic over l/l wp ging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 11:04
[...]

Tuurlijk wel >:)
Maar het is al heel fijn om de verschillende ervaringen hier te lezen. Wordt je wel heel wat wijzer van.

[...]

[...]

[...]

Als ik voor Daikin was gegaan was ik vrijwel zeker voor de 4.2 gegaan. Bij MHI mis je die. Je gaat van 3,5 ineens naar 5, wat een vrij grote stap is.

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lF7HzMT7UoBQ5IOslQmihUORhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yo3QPNltYnkaFRZMG75V8yIw.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij hangt de MHI SRK50ZS ook in een hoek en dat gaat best goed. De keuken en woonkamer worden omgedraaid ten opzichte van de plattegrond, de unit hangt dus in het woongedeelte. Ondanks dat wordt het om de hoek aan de voorzijde van de woning ook goed warm. Ik zet de unit om 5/6 uur 's morgens (afhankelijk van de buitentemperatuur) aan op de maximale ventilatorstand. Om 7:30 is het dan prima op temperatuur en kan de ventilatorstand lager.

Ik heb de installatie pas sinds eind oktober, dus de echt koude dagen moeten nog komen. Ik heb wel gemerkt dat bij de koudere mistige dagen de unit erg veel in defrost gaat en moeite heeft de boel op te warmen. Dan moet je 's nachts door blijven stoken. En tijdens de warmere dagen pendelt de unit veel door het hoge minimale vermogen.

Woning uit 1989 zonder extra isolatiemaatregelen, 140m2 waarvan 60m2 / 150m3 beneden. Verbruik deze maand gemiddeld 12kwh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:59

Guldan

Thee-Nerd

Sander-B schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:40:
[...]

[Afbeelding]

Bij mij hangt de MHI SRK50ZS ook in een hoek en dat gaat best goed. De keuken en woonkamer worden omgedraaid ten opzichte van de plattegrond, de unit hangt dus in het woongedeelte. Ondanks dat wordt het om de hoek aan de voorzijde van de woning ook goed warm. Ik zet de unit om 5/6 uur 's morgens (afhankelijk van de buitentemperatuur) aan op de maximale ventilatorstand. Om 7:30 is het dan prima op temperatuur en kan de ventilatorstand lager.

Ik heb de installatie pas sinds eind oktober, dus de echt koude dagen moeten nog komen. Ik heb wel gemerkt dat bij de koudere mistige dagen de unit erg veel in defrost gaat en moeite heeft de boel op te warmen. Dan moet je 's nachts door blijven stoken. En tijdens de warmere dagen pendelt de unit veel door het hoge minimale vermogen.

Woning uit 1989 zonder extra isolatiemaatregelen, 140m2 waarvan 60m2 / 150m3 beneden. Verbruik deze maand gemiddeld 12kwh per dag.
Je post precies mijn situatie (maar mijn woonkamer is maar 130m2. Hiermee denk ik dat is mijn geval de 4.2 van daikin genoeg is. Ik zit er zelf aan te denken om hem in de lange zijde van de u vorm te hangen. Ondanks het eerdere advies twijfel ik nog steeds of de 3.5 wel genoeg is.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
Heb sinds gister avond eindelijk mijn Grafana grafiek werkend gekregen om mijn Daikin Pefera FTXM35N - RXM35N te monitoren. Ben op dit moment zeer tevreden met het resultaat tot nu toe.

Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFhBJdES1ZgdLqO0PL-SoT44hnU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eyZe9AZ7RcjjW8fQMNoUEhtu.jpg?f=fotoalbum_medium

Home Assistant grafana grafiek werkend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rC67ROcnITuKKRD58XOxu6kPRZw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBvcL2wPgGPsMOkH74kXU3Nf.jpg?f=fotoalbum_medium

Heb even berekend wat mijn verbruik is hiervan.

Volgens mijn TP smartplug HS110. (geïntegreerd stroomverbruik meter). Het verbruik wat de TP HS110 Smart plug doorgeeft komt heel goed in de buurt van het Daikin App verbruik. Dit heb ik ook nog eens met een externe stroomverbruik meter getest. Dus het stroom verbruik hiervan geloof ik wel.

TP HS110 smart plug verbruik afgelopen 30 dagen:

Totaal 416 uur (30 dagen verbruik (maand verbruik).
93KwH stroom verbruik (TP link ingebouwde verbruik meter).

Totaal 416 uur (maand verbruik). Stroomverbruik 93000 watt
(416uur delen door 93000 watt = 223,558 watt gemiddeld verbruik van Daikin Pefera airco).

Als ik geen rekenfout heb gemaakt betekend het dat mijn Daikin Pefera met 416 draai uren gemiddeld
met 224watt uur mijn Woonkamer heeft verwarmt.(120m2). Daar ben ik zeer tevreden mee.
Vooral omdat mijn oud Hoekhuis 1949 zonder isolatie. (vloer, spouw & dak isolatie heeft). Hebben
alleen overal kunststof kozijnen met standaard dubbel glas. (heel oud). Dus het resultaat vind ik zeer netjes.

Heb afgelopen 30 dagen dus totaal 93Kwh stroom verbruikt a €23,25 Wat zou een realistisch berekening zijn wat het zou gekost hebben met gas verbruik?

[ Voor 7% gewijzigd door Dolbyadt op 20-12-2020 12:40 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Dolbyadt schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:29:

Heb afgelopen 30 dagen dus totaal 93Kwh stroom verbruikt a €23,25 Wat zou een realistisch berekening zijn wat het zou gekost hebben met gas verbruik?
gasverbruik m3 * 8 / SCOP = stroomverbruik kWh
gasverbruik = stroomverbruik * SCOP / 8

Met een SCOP van 5.1 zou ik zeggen (koudere periode + nu warme periode, dus misschien die gemiddelde SCOP wel gehaald):

geschat gasverbruik = 93 kWh * 5.1 / 8 = 59 m3 gas

[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 20-12-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@Dolbyadt
Reken jij met 25 cent per kWh ? Vindt ik vrij hoog. Kijk maar een goed na wat stroom daadwerkelijk kost . Er zit hier in Holland meer dan 500 euro teruggave op. Of woon jij buiten Nederland dan is dat anders natuurlijk. Voor mij is een kWh 13 cent.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikeparts
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-05 01:59
@evtje
Voor die 500 euro krijg ik ongeveer 2380 kWh (0,21 cent kWh),
en geen 3846 kWh zoals in jou berekening. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@evtje Bedankt voor je reactie. Ik ben even gaan kijken bij mijn Essent. Daar betaal ik inderdaad per kwh 22 cent en voor gas betaal ik 0,78 cent per M3 deze prijzen inclusief Btw.

Mijn Essent:
Elektriciteit ZekerheidsGarantie - Groene Stroom - 1 jaar
Totaal normaaltarief elektriciteit (1 t/m 10.000 kWh): € 0,21913 / kWh en Totaal daltarief elektriciteit (1 t/m 10.000 kWh): € 0,21260 / kWh

ZekerheidsGarantie - Gas - 1 jaar
Totaal tarief gas (1 t/m 170.000 m3): € 0,77896 / m³
evtje schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:14:
@Dolbyadt
Reken jij met 25 cent per kWh ? Vindt ik vrij hoog. Kijk maar een goed na wat stroom daadwerkelijk kost . Er zit hier in Holland meer dan 500 euro teruggave op. Of woon jij buiten Nederland dan is dat anders natuurlijk. Voor mij is een kWh 13 cent.

[ Voor 21% gewijzigd door Dolbyadt op 20-12-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
bikeparts schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:42:
@evtje
Voor die 500 euro krijg ik ongeveer 2380 kWh (0,21 cent kWh),
en geen 3846 kWh zoals in jou berekening. :/
Sterker nog op mijn 3000kWh is het volgend jaar 11.9 cent per kWh. 558 teruggave 2021

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4wsi8Opx-2_NtwL024A5tMbCmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRCfWH7AnNdRNjibusgUb2Hy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door evtje op 20-12-2020 14:12 ]

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
evtje schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:49:
[...]

Sterker nog op mijn 3000kWh is het volgend jaar 11.9 cent per kWh. 558 teruggave 2021
Als je de teruggaaf energiebelasting gaat meerekenen is het altijd appels en peren... Voor veruit de meeste mensen is verwarmen met een WP een meerverbruik boven die teruggavegrens, dus dan moet je wel met ˜20-22ct/kWh rekenen. Ik zit juist weer aan de andere kant van het spectrum omdat ik mn EV 99% thuis oplaad, boven de 10.000kWh moet je er dan weer ˜4,6ct/kWh aftrekken.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@RonJ Had ik dat probleem ook maar ;) Wat zou ik graag een EV willen hebben en daardoor heel veel benzine kosten besparen. Dan maar Kwh verbruiken wat boven de 10.000kwh goedkoper word. _/-\o_
RonJ schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:03:
[...]

Als je de teruggaaf energiebelasting gaat meerekenen is het altijd appels en peren... Voor veruit de meeste mensen is verwarmen met een WP een meerverbruik boven die teruggavegrens, dus dan moet je wel met ˜20-22ct/kWh rekenen. Ik zit juist weer aan de andere kant van het spectrum omdat ik mn EV 99% thuis oplaad, boven de 10.000kWh moet je er dan weer ˜4,6ct/kWh aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikeparts

En bij een verbruik van 9000 kWh betaal je dan nog steeds die 11,9 cent per kWh ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
bikeparts schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:30:

En bij een verbruik van 9000 kWh betaal je dan nog steeds die 11,9 cent per kWh ;)
Hmm nee, als je ook maar 1 kWh gebruikt, krijg je die hele teruggave. Als je daar volgend jaar ˜280 netbeheerkosten vanaf trekt, hou je 278 euro over, die dekt je eerste 278/0,21=1324 kWh verbruik. Daarna betaal je gewoon 21 cent voor elke extra kWh. Of mis ik iets?

Maar hoe dan ook, het wordt door het verschuiven van de energiebelasting van stroom naar gas elk jaar een stukje interessanter om met een (L/L) warmtepomp te verwarmen. Voor veruit de meest mensen moet je dan wel gewoon met je variabele tarief rekenen voor je business case/terugverdientijd. ;)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikeparts
[quote]RonJ schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:44:
[...]

Hmm nee, als je ook maar 1 kWh gebruikt, krijg je die hele teruggave. Als je daar volgend jaar ˜280 netbeheerkosten vanaf trekt, hou je 278 euro over, die dekt je eerste 278/0,21=1324 kWh verbruik. Daarna betaal je gewoon 21 cent voor elke extra kWh. Of mis ik iets?

Klopt zo zit het :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evtje
Het is maar net hoe je het bereken maar bij mij is het onderaan de streep wat je betaal. Ik wil alleen aantonen dat stroom niet echt duur is daarintegen gas duurder wordt. Mijn buurvrouw heeft net ook een airco genomen (5kW)maar wilde er niet mee verwarmen omdat het zoveel stroom kost. Nadat ik haar had uitgelegd de berekening van cop en hoeveel je bespaar op gas . Viel het kwartje nog niet echt . Daarna laten zien wat stoom nu echt kost (onderaan de streep) en daarna het bedrag van gas zag . Viel dat kwartje en ze zij ik ga er direct mee verwarmen. ( in de berekening had ik ook de verwachte kilowattuur meegenomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 02:50
Al mijn Daikin binnenunit WiFi adapters zojuist geüpdatet naar 1.2.54 maar ik kan toch nergens een changelog vinden. Wie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:04
Idefix70 schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:31:
Al mijn Daikin binnenunit WiFi adapters zojuist geüpdatet naar 1.2.54 maar ik kan toch nergens een changelog vinden. Wie wel?
Hoe gaat dat precies in zijn werk? Op de app zie ik die optie niet (zeer recente Perfera 5 kW).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 15:30
Hier zit alles nog op 1.2.51.

Ik zal het de komende dagen eens in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
royaljoop schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:03:
[...]

Hoe gaat dat precies in zijn werk? Op de app zie ik die optie niet (zeer recente Perfera 5 kW).
in de app naar je beginscherm, unit selecteren en daarna het tandwiel icoontje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:04
(RSH) schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:27:

Dank, ik heb ook nog de oude versie.
Maar gaat het updaten dan vanzelf of moet er iets gekoppeld e/o geactiveerd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvk007
  • Laatst online: 27-05 06:45
@royaljoop even je iOS app updaten en dan krijg je direct de vraag voor firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Dolbyadt schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:29:
Heb sinds gister avond eindelijk mijn Grafana grafiek werkend gekregen om mijn Daikin Pefera FTXM35N - RXM35N te monitoren. Ben op dit moment zeer tevreden met het resultaat tot nu toe.

Home Assistant:
[Afbeelding]

Home Assistant grafana grafiek werkend:
[Afbeelding]

Heb even berekend wat mijn verbruik is hiervan.

Volgens mijn TP smartplug HS110. (geïntegreerd stroomverbruik meter). Het verbruik wat de TP HS110 Smart plug doorgeeft komt heel goed in de buurt van het Daikin App verbruik. Dit heb ik ook nog eens met een externe stroomverbruik meter getest. Dus het stroom verbruik hiervan geloof ik wel.

TP HS110 smart plug verbruik afgelopen 30 dagen:

Totaal 416 uur (30 dagen verbruik (maand verbruik).
93KwH stroom verbruik (TP link ingebouwde verbruik meter).

Totaal 416 uur (maand verbruik). Stroomverbruik 93000 watt
(416uur delen door 93000 watt = 223,558 watt gemiddeld verbruik van Daikin Pefera airco).

Als ik geen rekenfout heb gemaakt betekend het dat mijn Daikin Pefera met 416 draai uren gemiddeld
met 224watt uur mijn Woonkamer heeft verwarmt.(120m2). Daar ben ik zeer tevreden mee.
Vooral omdat mijn oud Hoekhuis 1949 zonder isolatie. (vloer, spouw & dak isolatie heeft). Hebben
alleen overal kunststof kozijnen met standaard dubbel glas. (heel oud). Dus het resultaat vind ik zeer netjes.

Late reactie. Maar heb je nu wel of geen isolatie? Ik kan het niet helemaal uit je verhaal halen.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Guldan Vooral omdat mijn oud Hoekhuis 1949 geen isolatie van (vloer, spouw & dak isolatie heeft).
Geen isolatie wat tegenwoordig de nieuwe huizen wel hebben. Daarmee wil ik zeggen dat ik op dit moment zeer tevreden ben met het behaalde resultaat.
Guldan schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:09:
[...]

Late reactie. Maar heb je nu wel of geen isolatie? Ik kan het niet helemaal uit je verhaal halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@(RSH) Hier op dit moment ook nog versie 1.2.51
(RSH) schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:27:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
Even aan de kenners die al langer verwarmen met hun lucht/lucht warmte pomp. Zie mijn Daikin grafiek is dit een normaal verwarm gedrag tijdens het verwarmen van vandaag?

Ik verwarm op dit moment met standaard 20 graden ingesteld op econo laag, stand ventilator 2, Vast richting stand.

Daikin app instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaT-AW_APBRZz9E-MyhnXOfZVtI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMnoNE3huRtuWd0XK6nYm4Th.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4k3N4G3YdBey9sgpv5Jms9tnIA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1VVL7xcFXswEMbSvlFFWRSp.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArAJ4aCKHGM509ofo00a5f3deas=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZncP256qCpM8QIAcxCPj3YS.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin verwarm gedrag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTh8S741U2tLHRJL9EQW8TmBR8E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hV1BoPh4mQte2TRxJbi3o7ze.jpg?f=fotoalbum_medium

Als je de grafiek goed bekijkt zie je overdag een lijn die niet stabiel is en opeens rond 20:00 gaat de lijn stabiel t/m op dit moment. Ik zelf vind dit een apart gedrag. Hebben jullie dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S31oAMOi9ebR_EB78XJhIo8fU6M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SeJ4icfEzOHi14rA6UDAIbrm.png?f=user_large
Dit is mijn verloop. Van 12:00 tot 17:00 was de setpoint 16 graden, daarna 21 graden. Ook af en toe wat pieken waarschijnlijk omdat de temperatuur net even iets te snel zakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:28
Idefix70 schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:31:
Bedankt voor de tip, hier via ios gedaan, er kwam geen melding via de appstore, handmatig app opgezocht en werk bij werd zichtbaar, laatste update 2 jaar geleden...

Nu ook hier alles bijgewerkt.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
vanderv schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:45:
[...]

Bedankt voor de tip, hier via ios gedaan, er kwam geen melding via de appstore, handmatig app opgezocht en werk bij werd zichtbaar, laatste update 2 jaar geleden...

Nu ook hier alles bijgewerkt.
En? Zijn er nog extra functies aan de app toegevoegd? Werkt de API nog lokaal? Andere wijzigingen?

*durft niet zo goed te updaten ivm hevig gebruik van de API.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Dolbyadt schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:12:
Even aan de kenners die al langer verwarmen met hun lucht/lucht warmte pomp. Zie mijn Daikin grafiek is dit een normaal verwarm gedrag tijdens het verwarmen van vandaag?

Ik verwarm op dit moment met standaard 20 graden ingesteld op econo laag, stand ventilator 2, Vast richting stand.

Daikin app instellingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daikin verwarm gedrag:
[Afbeelding]

Als je de grafiek goed bekijkt zie je overdag een lijn die niet stabiel is en opeens rond 20:00 gaat de lijn stabiel t/m op dit moment. Ik zelf vind dit een apart gedrag. Hebben jullie dit ook?
Ja ik ken het, bekend probleem bij Daikin, maar hier zijn de extremen niet zo hoog als op jouw grafiek, heb je toevallig een multisplit? hier een singlesplit.

Met de energiebespaarstand knijp je de buitenunit hardhandig af en dat zie je ook mooi aan jouw grafiek, 280watt is bij mij ook de keiharde limiet op stand laag, maar ook als je hem op stand midden zet zul je toch rustiger gedrag zien dan stand uit.

Laag 25%, midden 50%, hoog 75%, uit/normaal 100%, powerfull 130%

Met Domoticz kun je de Cmpfreq van de buitenunit ook mooi loggen/uitlezen daarvan is een kant en klare script.

Hier is het op moment cmpfreq=26 dat is ook ongeveer 300-320watt verbruik, ik log niet op moment, behalve de ingebouwde daikin app dan wel maar daar valt dit niet in af te lezen.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 22-12-2020 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• (RSH)
RonJ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:27:
[...]

En? Zijn er nog extra functies aan de app toegevoegd? Werkt de API nog lokaal? Andere wijzigingen?

*durft niet zo goed te updaten ivm hevig gebruik van de API.
ik zie zo 1-2-3 geen (uiterlijke) wijzigingen. en in de release notes staat alleen "bugfixes"

ik krijg zojuist een update van de app waarin de nieuwe firmware van de wifi controllers zitten.

Ik moest overigens handmatig de update selecteren, de app word wel automatisch geupdate, maar de controllers moet je handmatig selecteren in de app om ze updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-04 07:36
Beste Mede Tweakers,

Zit met een lastige vraag. Wil graag een airco om mee te verwarmen. Deze zou ik dan aan de voorkant van het huis willen hebben. Aan de gevel is geen optie ivm vergunning gedoe en ik die waarschijnlijk ook niet ga krijgen. Nou wil ik hem op de grond zetten zo is ie uit het zicht zie afbeelding en dan bij de ronde cirkel het huis binnen gaan: of kan de gemeente hier als nog moeilijk over gaan doen?

Aan de achterkant van het huis kan ook alleen heb ik dan een vrij lange koof over de muur met de kabels wat ik liever niet wil. Dat is de allerlaatste optie die open blijft staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0UGWLiRBmm5H-nDqnHR3HwA2-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xq8XUtWXQIpLAiXJI2yRB2NM.jpg?f=fotoalbum_large

Als laatste nog een foto van de voorkant van het huis, de blauwe cirkel is dus geen optie: in de zomer is de voorkant helemaal begroeid met een Druiven plant en is er niks te zien vanaf de overkant...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPEy1A1AAC2w1-qhqjiKiU2CHCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KojCMQMkO8qwpAa6rX4sIsnD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 22-12-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@mr_evil08 Bedankt voor je reactie. Bij mij gaat het om een singel FTXM35N - RXM35n buiten unit.

Dus ik kan beter de econo stand uitzetten. en gewoon op normaal laten staan?

Heb geen verandering gedaan aan de instellingen.

Vandaag heb ik wel een stabiel stookgedrag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaHOq5TyAsJMg1_92A9oOex_Z3k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyGWEhxL46imVbEOXYvpopsS.jpg?f=fotoalbum_medium

Met het Command /aircon/get_sensor_info krijg ik deze informatie:
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=14.0,err=0,cmpfreq=16,mompow=2
mr_evil08 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:25:
[...]

Ja ik ken het, bekend probleem bij Daikin, maar hier zijn de extremen niet zo hoog als op jouw grafiek, heb je toevallig een multisplit? hier een singlesplit.

Met de energiebespaarstand knijp je de buitenunit hardhandig af en dat zie je ook mooi aan jouw grafiek, 280watt is bij mij ook de keiharde limiet op stand laag, maar ook als je hem op stand midden zet zul je toch rustiger gedrag zien dan stand uit.

Laag 25%, midden 50%, hoog 75%, uit/normaal 100%, powerfull 130%

Met Domoticz kun je de Cmpfreq van de buitenunit ook mooi loggen/uitlezen daarvan is een kant en klare script.

Hier is het op moment cmpfreq=26 dat is ook ongeveer 300-320watt verbruik, ik log niet op moment, behalve de ingebouwde daikin app dan wel maar daar valt dit niet in af te lezen.

[ Voor 31% gewijzigd door Dolbyadt op 22-12-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-05 22:15

BTS

@MatsuMatsu85

Als je de buiten unit een kwartslag draait dan kan het onder het raam naast het bankje aan de gevel gemonteerd worden. En dat is een oplossing die ik regelmatig zie in mijn omgeving.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
@BTS Bedankt voor je reactie (y) Ja dan zit ie niet opzichtelijk hoog aan de gevel, waardoor de hele overkant van de straat hem ook kan zien. Weet niet of de gemeente ook echt NSB'ers de wijken door laat gaan als controleurs, maar op die manier zoals jij beschrijft is ie zo goed als uit het zicht. Maar is bespreken met de installateur in het nieuwe jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@MatsuMatsu85 Kijk goed uit voordat je deze apparaten gaat monteren. Want de voorkant in het zicht zal de gemeente of zelfs buren in de straat problemen kunnen geven. Waardoor je daddelijk alles moet gaan verwijderen. Informeer heel goed wat wel en niet mag., Het zou erg zonde zijn van alle geld om straks alles te moeten laten verwijderen namelijk.
MatsuMatsu85 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:01:
@BTS Bedankt voor je reactie (y) Ja dan zit ie niet opzichtelijk hoog aan de gevel, waardoor de hele overkant van de straat hem ook kan zien. Weet niet of de gemeente ook echt NSB'ers de wijken door laat gaan als controleurs, maar op die manier zoals jij beschrijft is ie zo goed als uit het zicht. Maar is bespreken met de installateur in het nieuwe jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
@Dolbyadt Bedankt voor je input. Dat is ook de rede waarom ik twijfel. Daarom heb ik de optie hoog aan de gevel al afgeschoten. Huis van de buren verspringt en ligt verder naar achter. De buren hebben hier dus geen last van, ook niet qua geluid. Dan zou laag in de hoek een nette oplossing kunnen zijn zoals @BTS al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Laatst online: 27-05 06:45
waar komen de units en wat wil je eraan hangen? multisplit? Als je hem ver weg hangt: denk aan de maximale leiding lengte. heb daarom een unit die wat zwaarder is waarbij de multisplit in totaal 70m leidinglengte mag hebben. Maatje lichter was 60m totaal (betreft 4 binnenunits en ik ben over de zolder naar de kamers gegaan, dus snel veel meters). Via een ventilatiekanaal zijn ze in een voorraad kast gekomen waar 2 units naar woon en eetkamer zijn aangesloten. Scheelt leidingen aan de muur in het zicht.
Ventilatiekanaal werkt overigens zonder problemen en zonder suizend geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@MatsuMatsu85 daar op de grond gaat echt niemand moeilijk over doen. Immers waarom zou je dat speelgoed kasteeltje wel mogen plaatsen maar een airco unit niet? Aan een gevel kan vergunning plichtig zijn, op de grond eigenlijk nooit. Ik denk dat ook voor jezelf op de grond mooier is, gewoon een zwarte goot omhoog en klaar. Je mag daar toch ook een bankje plaatsen of een fiets stallen? Dan is een airco plaatsen niet anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
Tsurany schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:45:
@MatsuMatsu85 daar op de grond gaat echt niemand moeilijk over doen. Immers waarom zou je dat speelgoed kasteeltje wel mogen plaatsen maar een airco unit niet? Aan een gevel kan vergunning plichtig zijn, op de grond eigenlijk nooit. Ik denk dat ook voor jezelf op de grond mooier is, gewoon een zwarte goot omhoog en klaar. Je mag daar toch ook een bankje plaatsen of een fiets stallen? Dan is een airco plaatsen niet anders.
Helaas maar dit is niet zo. Een airco buitenunit word gezien als een bouwwerk omdat ze vast deel uitmaakt van het bouwwerk zijnde de woning. Daarom is het in principe vergunningplichtig, tenzij de gemeente hier specifiek beleid op heeft geschreven. Even zoeken op google voor Heerhugowaard levert niets op ( geen publicaties). Het is toch echt wat anders dan een speeltoestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Idefix70 ik heb altijd begrepen dat dat alleen van toepassing is als de unit zich op het huis of vast aan het huis bevindt. Een losstaande unit zit niet vast aan het huis.

Buiten dat heb ik nog nooit gehoord van iemand die een airco moest weghalen omdat er geen vergunning was. Ja, als het aangevraagd wordt, dan wordt het wel vaker afgewezen. Gemeentes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Idefix70 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:12:
[...]

Helaas maar dit is niet zo. Een airco buitenunit word gezien als een bouwwerk omdat ze vast deel uitmaakt van het bouwwerk zijnde de woning. Daarom is het in principe vergunningplichtig, tenzij de gemeente hier specifiek beleid op heeft geschreven. Even zoeken op google voor Heerhugowaard levert niets op ( geen publicaties). Het is toch echt wat anders dan een speeltoestel.
Als je hem aan de woning bevestigd wel, als je hem los op de grond plaatst gaat dat niet op. Ik denk dat geen rechter er in mee gaat dat een buitenunit los op de grond een bouwwerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Weet je wel zeker dat er een vergunning nodig is ?

Zolang de buitenunit maar niet zichtbaar is vanuit de straat is er niks aan de hand, desnoods kan je hem nog kasten.

Echter waar je rekening mee moet houden is het geluid van de buitenunit dat je 1 kiest wat een beetje stil is zodat de buren niet gaan lopen zeuren (meestal uit jaloezie omdat zij het zien als luxe en koelen in de zomer).

Ik dacht dat er wel een geluid db ging komen bij de erfgrens maar daar heb ik nog weinig meer van gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
Hier staat het precies uitgelegd: https://www.ruimteinadvie...t-plaatsen-van-een-airco/

Ik weet van 6 gemeentes dat ze vinden dat een aircounit een bouwwerk is en dat het plaatsen, ook los en niet aan, in of op de woning, vergunningplichtig is. Het vervelende is dat iedere gemeente dit, conform eigen beleid, zelf bepaald. Dat maakt dat het volstrekt niet helder is wat de normen zijn t.a.v. beeldbepaling, geluid etc.

Zelf heb ik 2 grote units aan mijn muur geschroefd. En ja die maken soms best wat herrie maar gelukkig zitten mijn buren altijd met de ramen dicht binnen. Hopelijk blijft dat zo want ik heb geen vergunning aangevraagd. Mede omdat een gemeenteambtenaar die ik heb bevraagd zo enorm twijfelde dat ik het er bij gelaten heb. Maar op eigen risico.

Bel vooral een met de gemeente Heerhugowaard en vraag het na. Voordat er iemand gaat klagen (zeuren) en een overijverige ambtenaar het verwijderen gaat vorderen.

Noot: we denken dat.... en we horen weinig maar zeker weten doen we het niet. Eigenlijk vind ik het nog steeds volstrekt van de zotte dat dit landelijk niet uniform geregeld is. Ondertussen brommen mijn aircootjes er lekker op los en ik wens jou dat ook toe @MatsuMatsu85

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
En is het ook niet zo dat per jan. 2021 een airco minder geluid mag produceren. Dus als je buren vlak naast je heb is dat ook uitkijken.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:55

mb1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:02

kgl

Idefix70 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:37:
Noot: we denken dat.... en we horen weinig maar zeker weten doen we het niet. Eigenlijk vind ik het nog steeds volstrekt van de zotte dat dit landelijk niet uniform geregeld is. Ondertussen brommen mijn aircootjes er lekker op los en ik wens jou dat ook toe @MatsuMatsu85
Dat kan de komende jaren nog een circus worden, met het voornemen woningen gas loos te maken.
Bij mij staat de buitenunit op het dak, net als bij enkele buren. Overigens zie ik buitenunits aan gevels hangen, op lage platte daken etc etc. Soms zelfs vlak naast een slaapkamer raam van buren. Deze staan/ hangen er vaak al jaren, dus de gemeente lijkt hier niets te handhaven. Iedereen doet maar iets, en omgevingsvergunningen zijn er niet voor aangevraagd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 12:54

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb hier een vergunning aangevraagd voor de unit aan de voorkant. Deze is, nadat ik alle documentatie ingeleverd had, als vergunningsvrij aangemerkt.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Goed dat er regels worden gesteld aan het geluid, ik denk ook echt dat dit nodig is om overlast in de toekomst te voorkomen.

*knip*, als je al weet dat het offtopic is, plaats het dan ook niet ;) Voor discussie over overlast van houtrook zijn andere topics.

[ Voor 82% gewijzigd door ThinkPad op 25-12-2020 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
*knip*, offtopic
Inmiddels al de 5e winter stoken met airco's hier, zonder onderhoud door een installateur omdat ik het reinigen gewoon zelf doe.

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 25-12-2020 09:04 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

The Wizard schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:21:
Ik heb hier een vergunning aangevraagd voor de unit aan de voorkant. Deze is, nadat ik alle documentatie ingeleverd had, als vergunningsvrij aangemerkt.
Ik heb net ook de vergunningscheck gedaan zolang de buutenunit niet meer dan 50cm
uitsteekt is het blijkbaar vergunningsvrij.

Edit: ik heb ook het idee dat de tekst is aangepast daar.

Hij zegt nu dit:
Kleine uitstekende delen (die minder dan 0,5 m buiten het gebouw uitsteken) hoeft u niet mee te rekenen. Het aanbrengen van bijvoorbeeld een buis van een rookgasafvoer vergroot het volume van het bouwwerk niet.
Ik meende mij ter herinneren dat er eerst iets stond over M3 ofzo.

[ Voor 32% gewijzigd door Guldan op 24-12-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 02:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Guldan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:52:
[...]

Ik heb net ook de vergunningscheck gedaan zolang de buutenunit niet meer dan 50cm
uitsteekt is het blijkbaar vergunningsvrij.

Edit: ik heb ook het idee dat de tekst is aangepast daar.

Hij zegt nu dit:

[...]

Ik meende mij ter herinneren dat er eerst iets stond over M3 ofzo.
In Utrecht gaat die vlieger helaas niet op. Ik dacht op die manier een buitenunit aan m'n zijgevel te kunnen hangen maar het was wel degelijk vergunningsplichtig ivm welstand. Nu doen ze zelfs moeilijk over de achtergevel met zichtbare leidingen. Voor de duidelijkheid: dit is een splinternieuwe nieuwbouwwijk.

Ik heb nu wel een vergunning gekregen maar daar staat nu opeens zijgevel in terwijl dat dus juist niet mocht. Nu bezwaar ingediend om dat op te helderen maar dat is nu blijkbaar ernstig vertraagd waardoor ik tot max 12 weken geen uitslag heb of zo. Gelukkig moet ik toch nog lang wachten op een uitbouw voor we aan de airco kunnen beginnen...

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
Ik twijfel nog heel erg tussen daikin ururu sarara en mhi, nu zie ik panasonic heatcharge nordic ook voorbij komen, mooi ding met scop van 6.2 en een warmte buffer zodat ie warmte blijft geven tijdens de defrost, doet ie door olie te verwarmen in de unit en geeft nog rendement bij -35...
Maar nergest te koop in Nederland of...

[ Voor 3% gewijzigd door squareware op 27-12-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

squareware schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:53:
Ik twijfel nog heel erg tussen daikin ururu sarara en mhi, nu zie ik panasonic heatcharge nordic ook voorbij komen, mooi ding met scop van 6.2 en een warmte buffer zodat ie warmte blijft geven tijdens de defrost, doet ie door olie te verwarmen in de unit en geeft nog rendement bij -35...
Maar nergest te koop in Nederland of...
Wat zijn de punten waarop je twijfelt?

Vraag mij overigens af zo'n buffer functionaliteit zin heeft in Nederland bij een goed geïsoleerd huis. Bij defrosts ervaren wij bijvoorbeeld geen comfortverlies of daling van de temperatuur.

Een SCOP van 6.2 is wel indrukwekkend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

revolution-nl schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:25:
[...]

Wat zijn de punten waarop je twijfelt?

Vraag mij overigens af zo'n buffer functionaliteit zin heeft in Nederland bij een goed geïsoleerd huis. Bij defrosts ervaren wij bijvoorbeeld geen comfortverlies of daling van de temperatuur.

Een SCOP van 6.2 is wel indrukwekkend!
Nou wij wonen in een redelijk geïsoleerd huis (RC 2,5 bj 1997) en bij het verwarmen merken met name de vrouwen hier in huis het onmiddellijk als de unit even bezig is met een oil-return cycle (defrosts hebben we met de huidige buitentemperatuur gelukkig niet).

Continu krijg ik de vraag kan de normale CV niet aan....
Meestal ben ik wel de eerste in de ochtend en als ik dan de airco vast aan zet om te verwarmen en het is reeds warm als ze beneden komen dan is het wel goed maar als ie ook maar twee minuten uit gaat is het al van kan de CV niet aan!

Conclusie luchtverwarming is niet zo behagelijk als met radiatoren verwarmen op plekken waar de kouval plaatsvindt (de ramen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mb1 schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:45:
[...]

Conclusie luchtverwarming is niet zo behagelijk als met radiatoren verwarmen op plekken waar de kouval plaatsvindt (de ramen).
Mijn conclusie is anders, ook ervaren wij geen koudezones of koudeval.
Maar jullie ervaren al een temperatuur daling bij een een defrost die slechts 10 duurt?

Wanneer het buiten vriest zou ik echt 24/7 gaan verwarmen, de massa bereikt dan een hogere temperatuur waardoor een defrost minder impact heeft op comfort en de koude zones waarschijnlijk ook kleiner worden.

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 27-12-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Nou heel koud is het nog niet geweest sinds wij een airco hebben (WP) maar nee we verwarmen niet 24/7 als we naar bed gaan dan gaat de ie uit (al is het maar omdat wij graag met een raam open slapen en de enigste plek voor de buitenunit schuin onder ons slaapkamer raam bleek te zijn).
Vanochtend bv toen ik beneden kwam was het nog 19,5 graden na de comfortemperatuur van 21/22 graden van gisteravond.
Voor mij niet echt een reden om in de nacht ook te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mb1 schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:59:
Voor mij niet echt een reden om in de nacht ook te verwarmen.
Maar je hebt comfortklachten (temperatuur doet er eigenlijk niet toe) terwijl het nog niet eens echt koud is geweest, dat hoort niet en dat lijkt mij genoeg reden om eens wat te experimenteren.

Ik ben ook overigens benieuwd hoe je de airco gesitueerd hebt in de ruimte.
Heb je ook nog oud (non HR) dubbel glas?

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 27-12-2020 11:07 ]

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2