Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.084.188 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Ik test zelf al met 2 dimplex e-kachels die ik beide op de 1KW stand heb staan en dat werkt al prettig
1 in de voorkamer en 1 in de achterkamer het zijn beide sierhaarden waarvan de kast zelf ook lekker heet
wordt, dus heb ik daar niet dat hinderlijke van aan, heet, uit, koud effekt van zoals met de "modernere "
types met enkel een IR element. ( rest vd woning blijft dan dus koud, mag, is geen probleem )

Ook heb ik al getest met 2 IR LT panelen van 600 en 400 Watt in de voor en achter kamer maar dit gaf
ook het iritante aan/uit effekt.

Het warmwater heb ik nu wel goed draaiende in de vorm van een zeer moderne 100L boiler waar ik
verder geen omkijken naar heb, werkt grandioos ( 4 KWh p/d )

De volgende stap is dus om het gas verbruik richting de nul te krijgen, is nu al ongeveer 30% verminderd
door dat ik het tapwater op de combiketel uitgeschakeld heb plus dat ik bij verwarm met 2 e-kachels.

Zelf ben ik er nog niet uit of ik voor lucht/lucht of voor lucht/water moet kiezen, L/L kost iets van
1000 euro voor 2 units en L/W komt al snel op 3 a 4 duizend euro als ik het inpas op het bestaande
cv systeem met dan wel als voordeel dat de gehele woning wordt verwarmt, wat ook weer niet echt
nodig is. ( als ik enkel beneden verwarm trekt er ook veel warmte naar boven ivm houten vloeren )

Keuzes, keuzes 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
@PCIop:
Ik denk dat je even over je doel na moet denken: Als je de gasaansluiting volledig de deur uit wilt hebben, dan is lucht/water de oplossing. Als je het gasverbruik tot een minimum wilt verminderen, dan is lucht/lucht wellicht een betere optie.

Als je de gasaansluiting helemaal de deur uit doet, dan mag je ook rekenen op een besparing aan vastrecht.
Als je het gasverbruik minimaliseert, dan heb je altijd nog een ketel als back-up. Je hoeft dus alleen de hoofdmoot van de warmtebehoefte aan te pakken. Je kunt je WP daardoor fors lager dimensioneren. Tevens kun je wellicht gewoon op gas blijven koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Je kunt ook op propaan uit een gasflas gaan koken natuurlijk :)
Of zelfs je ketel voor nood op propaan stoken voor als het echt koud is...

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 07:21
BarryH schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 08:29:
@special roof:
denk het wel: 600 kwh over. cop 3,6.
1m3 gas voorkomen kost dan 8/3,6*0,08 = 0,22 eur. dus 0,40 eur voordeel per uitgespaarde m3.
max. 600/8 = 80m3 bespaarbaar.
Waar komt die 8 kWh/m3 vandaan?

Laagcalorisch gas 9,5 - 10,7 kWh/m3
Hoogcalorisch gas 10,8 - 12,8 kWh/m3

De meeste mensen in NL zitten op hoogcalorisch gas behalve een paar plaatsen in het zuiden van het land zover ik weet.
Op je afrekening staat ook of je hier een extra hoogcalorisch gas toeslag voor betaald.

Als je een berekening wil maken doe dit dan met 12 kWh/m3 dit is een stuk realistischer.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:56
Bij weinig gebruik is dat nu al goedkoper (door hoge vaste kosten bij aardgas)

Propaan is per calorische waarde ca. € 0,25 per m3 duurder dan aardgas. Ik weet alleen niet of je dat zo aan je nefit/AWB/Vaillant kunt voeren.

http://kennis-en-wetensch...opaan-versus-aardgas.html

Bij een vastrecht van € 3,00 / maand kun je dus 150 m3 per jaar aan "aardgas equivalent" verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:31
fast-server schreef op maandag 17 december 2012 @ 08:22:
[...]

Waar komt die 8 kWh/m3 vandaan?

Laagcalorisch gas 9,5 - 10,7 kWh/m3
Hoogcalorisch gas 10,8 - 12,8 kWh/m3

De meeste mensen in NL zitten op hoogcalorisch gas behalve een paar plaatsen in het zuiden van het land zover ik weet.
Op je afrekening staat ook of je hier een extra hoogcalorisch gas toeslag voor betaald.

Als je een berekening wil maken doe dit dan met 12 kWh/m3 dit is een stuk realistischer.
Wikipedia: Aardgas
Gronings aardgas levert bij verbranding gemiddeld een energetische waarde van 31,65 MJ/m³ (onderwaarde) aan energie. Dit komt overeen met ongeveer 8,8 kWh/m³. Bij een gemiddeld omzettingsrendement van centrale verwarming blijft hiervan 7 kWh/m³ over. De bovenwaarde (de onderwaarde plus de warmte die vrijkomt door condensatie van rookgassen) voor standaard Nederlands aardgas is 35,17 MJ/m³ wat neerkomt op 9,8 kWh/m³.
Dus waarom niet rekenen met 8kWh/m3?

Ben op zoek naar een ecolution solo, maar dan kleiner, goedkoper, driefasig en met meer capaciteit. :X

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 07:21
hmm dat is wel laag i.d.d.

Ik heb een poos geleden ook gekeken naar het gebruik van airco's/warmte pompen voor de verwarming van mijn huis.

De meeste lucht/lucht warmte pompen halen hun optimale rendement tussen de 25c en 35c
25c cop5
15c cop4
5c cop3
-5c cop2
-15c cop1

Dit is een beetje het gemiddelde, voor de exacte specs zou je het data/test blad van de warmtepomp moeten nakijken.

Met een gemiddeld winterseizoen in NL kom je dus uit op een cop van 2 tot 2.5

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-04 00:46
hansdegit schreef op maandag 17 december 2012 @ 08:35:
Ben op zoek naar een ecolution solo, maar dan kleiner, goedkoper, driefasig en met meer capaciteit. :X
Je weet dat dat nooit kan gaan werken? De ecolutions zijn ventilatie warmtepompen, dus alleen wat je normaliter af zou zuigen met je type C ventilator is je aanvoer van warme lucht voor de pomp. Je moet door het verwarmen van je huis weer zorgen voor het aanvoeren van die warme lucht. Hoe wilde je dat gaan doen: nog een warmtepomp in gaan zetten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
fast-server schreef op maandag 17 december 2012 @ 08:22:
[...]
Andersom :) Huishoudens zitten in NL allemaal op laagcalorisch gas, alleen een deel van de industrie en transit zit op H-gas. Als je het precies wilt weten, GTS heeft een Excel sheetje met de calorische waarde van elk exit punt, Appendix 1b: http://www.gasunietranspo...waarden-en-contracten/tsc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:31
Bezuiniger schreef op maandag 17 december 2012 @ 20:24:
[...]

Je weet dat dat nooit kan gaan werken? De ecolutions zijn ventilatie warmtepompen, dus alleen wat je normaliter af zou zuigen met je type C ventilator is je aanvoer van warme lucht voor de pomp. Je moet door het verwarmen van je huis weer zorgen voor het aanvoeren van die warme lucht. Hoe wilde je dat gaan doen: nog een warmtepomp in gaan zetten? ;)
Thanks, wist ik niet. Maar wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen: ik ben op zoek naar een lucht/water wp, maar dan compact en zonder boiler. Maakt me niet zoveel uit waar die zijn warmte vandaan haalt. Buiten/binnen of een combi....Desnooods bijverwarmen met een COP van 1. Vrienden van ons hebben een Techneco wp boiler en die heeft de optie om elektrisch bij te verwarmen. Per saldo heb je dan nog steeds een COP van 1.

Dus nu graag zo'n systeem zonder boilervat .....

Ik heb eigenlijk de specs nog niet goed in mijn hoofd zitten, behalve: compact en driefasig.

Maar dan nu even buiten het doosje...In de wintermaanden zou je natuurlijk ook een l/w wp kunnen inzetten voor het verwarmen van de zonneboilerspiraal in je boiler. Ik heb het hier vrijdag nog met eric-pvt over gehad (gezellig telefoontje van 2,5 uur :o ). Je kunt zo'n ding vrij eenvoudig schakelen met je zb controller en ze kunnen ook nog samenwerken als je dat zou willen. In de zomer haal je de stekker er gewoon uit.

red je dat zonder driewegklep in je zb circuit?

[ Voor 18% gewijzigd door hansdegit op 18-12-2012 08:27 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 15:23
@hansdegit.
nu vind ik zelf een duur apperaat inzetten om de boiler te verwarmen een beetje nutteloost.
die warmte heb je eigenlijk nodig in huis en daar lijkt mij hij het nutigst.
zit zelf te kijken of ik niks kan met een hp cube.
http://zakelijk.ithodaald...n/luchtwater/hp-cool-cube

maar als ik naar de kosten kijk, dan heb ik wel twijfels.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

hansdegit schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 08:10:
[...]

Thanks, wist ik niet. Maar wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen: ik ben op zoek naar een lucht/water wp, maar dan compact en zonder boiler. Maakt me niet zoveel uit waar die zijn warmte vandaan haalt. Buiten/binnen of een combi....Desnooods bijverwarmen met een COP van 1. Vrienden van ons hebben een Techneco wp boiler en die heeft de optie om elektrisch bij te verwarmen. Per saldo heb je dan nog steeds een COP van 1.

Dus nu graag zo'n systeem zonder boilervat .....

Ik heb eigenlijk de specs nog niet goed in mijn hoofd zitten, behalve: compact en driefasig.

Maar dan nu even buiten het doosje...In de wintermaanden zou je natuurlijk ook een l/w wp kunnen inzetten voor het verwarmen van de zonneboilerspiraal in je boiler. Ik heb het hier vrijdag nog met eric-pvt over gehad (gezellig telefoontje van 2,5 uur :o ). Je kunt zo'n ding vrij eenvoudig schakelen met je zb controller en ze kunnen ook nog samenwerken als je dat zou willen. In de zomer haal je de stekker er gewoon uit.

red je dat zonder driewegklep in je zb circuit?
Kan je hem niet inzetten zoals je dat nu met de CV doet, als na/eindverwarmer.
Zo hou je in de zonneboiler ruimte voor zonnewarmte en verwarm je alleen bij wanneer dat nodig is.

Een warmtepomp lijkt me echt de laatste vervanging om daarna Gas en de CV-ketel de deur uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
migjes schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:42:
@hansdegit.
nu vind ik zelf een duur apperaat inzetten om de boiler te verwarmen een beetje nutteloost.

Ja, leuk ding, maar je gaat een prima functionerende CV-ketel buiten gooien om er een nieuwe voor terug te hangen... Koop dan liever een losse Lucht/Water WP en houd de bestaande ketel als back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
migjes schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:42:
@hansdegit.
Dat is niet helemaal waar: de ecolution is bedoeld als vervanging van de standaard type C ventilator. Die zuigt domweg de "vuile" lucht af en gooit de lucht naar buiten. De type C opstelling is in heel veel huizen toegepast, en aanpassen naar balansventilatie is in bestaande bouw vaak duur of bijna onmogelijk. Met een ecolution wordt de afgezogen lucht naar een warmtepomp geleid, en daar afgekoeld tot ca. 7 graden. Het verschil is de "winst" die je boekt, en die energie wordt in water voor de boiler/CV gestopt. Nu heb je zeker gelijk, maar toen de subsidie op warmtepompen er nog was, was dit een zeer legitieme oplossing. Hetzelfde geld trouwens voor de (Cool) Cube, alleen heeft die ook nog een aanvoer van buiten zodat er meer capaciteit in te zetten is. Het geluidsniveau van de Cube is echter wel behoorlijk hoog.

Persoonlijk heb ik een CO2 gestuurde DC ventilatie geinstalleerd, dat scheelde in EPC cijfers 0,02 in efficientie maar was wel een 3000 euro goedkoper. Wat bespaard is wil ik nog een keer inzetten in bijv. een Nefit Multiline WP of LG Prestige WP Airco, want er is hier straks nog een berg stroom die ook nog nuttig moet worden ingezet. Maar ook ik ben er nog niet uit wat het moet gaan worden, en bovendien ga ik er vanuit dat de prijzen voor warmtepompen de komende jaren gaan dalen: bij airco's zie je die trend al en eigenlijk zou de rest moeten volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-04 00:17

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

Inventum heeft ook een solo apparaat zonder boilervat.

http://www.inventum.com/producten/ventilatiewarmtepompen

Nefit heeft trouwens ook een warmte pomp die sterkt lijkt op die van inventum

http://www.nefit.nl/consu...en/categorieoverzicht_453

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 23:16

Gé Brander

MS SQL Server

Ik begrijp het concept warmtepomp nog niet helemaal denk ik.

Een warmtepomp is toch zo een oplossing waarbij er grondwarmte gebruikt wordt om je huis te verwarmen/koelen?

Een daarop volgende vraag die ik niet echt beantwoord nog heb zien worden:

Als meerdere buren zo een systeem hebben waarbij de grond gebruikt wordt om warmte op te slaan of je huis te koelen in de zomer, kan de grond dan niet 'uitgeput'/'overladen' worden met warmte/kou omdat iedereen er teveel instopt/uithaalt?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
c70070540 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 18:05:
Ik begrijp het concept warmtepomp nog niet helemaal denk ik.

Een warmtepomp is toch zo een oplossing waarbij er grondwarmte gebruikt wordt om je huis te verwarmen/koelen?

Een daarop volgende vraag die ik niet echt beantwoord nog heb zien worden:

Als meerdere buren zo een systeem hebben waarbij de grond gebruikt wordt om warmte op te slaan of je huis te koelen in de zomer, kan de grond dan niet 'uitgeput'/'overladen' worden met warmte/kou omdat iedereen er teveel instopt/uithaalt?
Dat kan, maar niet noodzakelijk. De topic heet gaat ook over lucht-lucht. Lucht-lucht, lucht-water, brine/water, water/water: het kan allemaal. Grondwarmte slaat dus maar op enkele typen warmtepompen. Een warmtepomp is niets anders dan een manier om warmte te transporteren (van buiten naar binnen of ondersom), en kleine verschillen in temperatuur te benutten.

Wat betreft je vraag: ja, dat kan. Sterker nog, dat is ook wat je met enige regelmaat hoort tijdens een strenge vorstperiode. Bij gebruik van een bron moet de bron juist gedimensioneerd zijn, en kan het ook nodig zijn 's zomers warmte de bron in te pompen, om te sterke afkoeling te voorkomen. Dat koelen gaat meestal alleen op de pomp, dus valt qua stroomverbruik wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Leerzaam topic, thanks.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Bezuiniger schreef op zondag 06 januari 2013 @ 22:51:
[...]
Dat koelen gaat meestal alleen op de pomp, dus valt qua stroomverbruik wel mee.
Dat zijn dan dus alleen de water circulatie pompen in het systeem dus en niet de warmtepomp (voor het geval iemand het nog niet snapt...)

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
En dat heet WKO (Warmte- KoudeOpslag). WKO komt veel voor in de utiliteit waar de interne warmte winsten (IWW) vaak veel hoger zijn en daardoor de koellast meer in de buurt ligt van de warmtelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Per 1 januari 2013 wordt nieuwe Europese wetgeving van kracht die van invloed kan zijn op AC-installaties tot 12 kW en ventilatoren van 125 Watt tot 500 Watt.

We krijgen te maken met o.a. SCOP en SEER (Rendementsbepaling voor verwarmen en koelen).

Als basis van de wetgeving geldt EN 14825, waarin staat omschreven hoe de energieprestatie bij deel last in Europa wordt getoetst. Tot op heden werd daarbij uitgegaan van de COP, maar na 1 januari 2013 moeten alle airconditioningsystemen <12 kW worden voorzien van een energielabel met daarop de SCOP waarde, die prestatie in de verwarmingsmodus aangeeft. Voor koeling geldt dan de SEER. De vertaling COP naar SOP is geen eenvoudige rekenfactor. Naast eisen op het gebied van SCOP en SEER worden ook minimumeisen opgelegd aan het geluidsniveau.

Bronnen:
http://www.airco-kenniscentrum.nl/regelgeving
http://www.mitsubishi-ele...s/detail_nl.phtml?news=74
http://www.fujielectric.n...iew=article&id=6&Itemid=7
http://www.gratisverwarme...al-efficiency-performance
http://www.marktplaats.nl...nergie-klasse-a-2013.html

Bij verwarming wordt er gemeten bij 12 graden , 7 graden , 2 graden en -7 graden en het gemiddelde dat daar uit komt is de SCOP waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:39
Maakt het voor het schoonhouden van deze machines nog uit welke je neemt? Ik las dat sommige zichzelf na het koelen nog helemaal droog blazen, dat lijkt me wel een nuttige functie. Allerlei filters lijken mij alleen handig als het vervangen ervan niet elke 6 maanden een klein kapitaal kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik ben nu serieus aan het overwegen om toch een Airco Inverter aan te schaffen. Hiermee bespaar ik op gas kosten en op CO2 uitstoot. Terugverdientijd is in de orde van 6 jaar, dus daarvoor moet je het niet doen.

Mijn oog is gevallen op de LG Prestige inverter, die een erg hoge COP heeft, ook bij lage buitentemperaturen.

LG Prestige H09MW NM0, COP: 5,60 / EER: 5,6 [300-6000 Watt]
LG Prestige H12MW NM0, COP: 5,00 / EER: 4,6 [300-6500 Watt]

TypekWBTUWattCOP
H12MW bij +74136568005.0
H12MW bij -73.4116088004.3
H12MW bij -103.2109258004.0
H09MW bij +73.2109255705.6
H09MW bij -72.792185704.7
H09MW bij -102.585355704.4

Ik zou volgens berekeningen een benodigd warmtevermogen moeten hebben van 4 kWh of 13827 BTU.
Dus dat zou betekenen dat de H12MW beter geschikt zou zijn dan de H09MW.

Ik kan natuurlijk 's morgens de CV laten meehelpen om de ruimte op temperatuur te brengen wanneer het heel koud is. Dus wat is wijsheid, een hogere COP maar ondergedimensioneerd of een iets lagere COP maar beter gedimensioneerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
MeTooPV schreef op zondag 10 maart 2013 @ 11:55:
Maakt het voor het schoonhouden van deze machines nog uit welke je neemt? Ik las dat sommige zichzelf na het koelen nog helemaal droog blazen, dat lijkt me wel een nuttige functie. Allerlei filters lijken mij alleen handig als het vervangen ervan niet elke 6 maanden een klein kapitaal kost.
Voor de LG van hierboven: volgens de handleiding zijn de filters gewoon schoon te maken en zijn er zelfreinigende functies, zodat de lucht ook schoner wordt.

zie hier de Engelstalige handleiding.
  • Air filter 2 weeks See “Cleaning air filter.”
  • Honeycomb filter 3 months See “Cleaning anti-allergy filter and triple filter.”
  • Plasmaster filter 3 months See “Cleaning the Plasmaster filter.”
  • Indoor unit surface Regularly Use a soft, dry cloth. Do not use bleach or abrasives.
  • Outdoor unit Regularly Use steam to clean the heat exchanger coils and the panel vents (consult with technician)
.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Het lijkt erop dat de LG Prestige Inverter V model H09MW en H12MW opgevolgd wordt door de modellen H09AK en H12AK in 2013.

LG Catologus 2013

De COP van de H12AK is beter dan de COP van H12MW:
  • H09MW: COP 5.6
  • H09AK (model 2013): COP 5.6, SCOP 5.3
  • H12MW: COP 5.0
  • H12AK (model 2013): COP 5.4, SCOP 5.1
In Nederland is het nieuwe model nog niet te krijgen/vinden op internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Laatst online: 20-04 21:29
Er worden vaak nogal mooie COP's gepresenteerd door de fabrikanten.
Vooral bij brontemperaturen (hier dus buitentemperaturen) waarbij je niet veel verwarming nodig hebt...
Voor reële cijfers (maandgemiddeldes en jaargemiddeldes) kun je het beste eens kijken op: http://www.waermepumpen-v...?button=verbrauch&lang=nl
Daar staan reële cijfers op van een groot aantal gebruikers. Zowel Lu/Lu, Lu/Wa als Wa/wa en nog enkele varianten.
Mijn eigen installatie staat er ook tussen (nr. 323).

In de praktijk halen de meeste warmtepompen een COP van 45-50% van de Carnot-waarde (=Thoog [in K] /Thoog-Tlaag [in K]).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op maandag 11 maart 2013 @ 17:22:
Het lijkt erop dat de LG Prestige Inverter V model H09MW en H12MW opgevolgd wordt door de modellen H09AK en H12AK in 2013.

LG Catologus 2013

De COP van de H12AK is beter dan de COP van H12MW:
  • H09MW: COP 5.6
  • H09AK (model 2013): COP 5.6, SCOP 5.3
  • H12MW: COP 5.0
  • H12AK (model 2013): COP 5.4, SCOP 5.1
In Nederland is het nieuwe model nog niet te krijgen/vinden op internet.
Helaas heb ik mijn vrouw nog niet kunnen overtuigen op het positieve milieu-effect van een Airco met Inverter/warmtepomp met een heel hoge COP. Dus dit jaar zal het niet worden. Misschien in de toekomst wanneer de gasprijs gaat stijgen en schaars wordt?

Aangezien het nieuwe model 2013 van LG eraan komt, zijn in ieder geval de H09MW en H12MW in de aanbieding voor net iets meer als 1000 en 1200 euro (50% van de adviesprijs):
H09MW
H12MW

Dan maar eerst mijn platdak van de keuken en bijkeuken extra isoleren via een omgekeerd dak, waar ik de XPS platen al voor thuis heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Die LG's kunnen zo te zien niet zelf geplaatst / aangesloten worden. Andere types wel?
Zit nog in dubio of ik ook nog een 2e binnenunit zal nemen, maar die kan kan niet onder verval naar een afvoer. Zit zo'n pompje ook wel eens in de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjedr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09-2024
Hallo forumleden. Ik heb de stap genomen... :)

Sinds dinsdag middag 2 april 2013 heb ik een warmtepomp draaien.
Het is een Mitsubishi SRK25ZJ-S die in de aanbieding was op  http://www.klimate.nu/pro...odel/wandmodel-srk-zj-s-2
De levering en installatie is gedaan door 2 man van  Kli Mate quality cooling.

Info Mitsubishi H.I.SRK-25-ZJ-S Single split inverter warmtepomp:
- 2,5 kw koelvermogen
- 3,2 kw verwarmingsvermogen
- geschikt voor ruimtes tot 80m3.

Hij heeft nu 2 dagen gedraaid en 10kwh verbruikt. Buitenunit staat buiten op de grond naast de keuken.
Voordeur zit samen met achterdeur aan achterkant van mijn (ex)senioren woning.
Naar de voordeur wordt erg koude lucht geblazen. Daarom heb ik deze unit schuin weggedraaid.

Beneden heb ik open slaapkamer en keuken van 80m3. Warme lucht kan zo door de hele benedenverdieping.
In laagste stand is de binnenunit boven de keukendeur naar de kamer amper hoorbaar.

Nu kan ik het overschot aan zonneenergie kwijt. Gas gebruik ik in principe niet meer. Voor warm water heb ik electrische boiler van 10l.
Ik heb nu 3490 Wp aan panelen op zuidoost, waarvan 1530 op handmatig draaisysteem op zuid.
Zie voor logging van productie en verbruik http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=10547&sid=15205
Er komt binnenkort nog 2450 aan noordwest bij. Totaal wordt dat bijna 6kwp.
Kan ik ook weer op de electrische scooter met bereik van 75km.

Dit wou ik even kwijt. Zijn er al meer die de stap hebben genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Mooie aanwinst! Er komen wel veel vragen in me op.
Mag ik vragen hoeveel uur je in die 2 dagen gedraaid hebt en bij welke temperatuur?
Wordt het niet enorm droog in huis? Of is dat makkelijk te regelen?
Hoeveel geluid maakt de buitenunit? Is het systeem geschikt voor een rijtjeshuis? Ik wil natuurlijk geen ruzie met m'n buren.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Het zou er niet droger van moeten worden, want bij verwarmen ontvochtigd hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Een drogere lucht in huis hoeft helemaal geen nadeel te zijn.
Ik heb nu 5 jaar de speksteenkachel staan met een luchtvochtigheid van gemiddeld zo'n 30% in huis.
Beide dochters zaten voorheen aan de pufjes, sinds de kachel er staat is dit niet meer nodig.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjedr
5 dagen draait hij nu en ik heb 21 kWh verbruikt, 1 avond nog de houtkachel gestookt omdat ik nog wat afvalhoutjes had. Gisteren heb ik nog 20,5 kWh zonneenergie omgevormd naar het net. s'Nachts vriest het nog enkele graden en dagtemperatuur haalt de 10 nog niet. De WP begint om 8:00 uur en stopt om 23:30 op de timer. Begint een kwartier eerder met voorverwarmen, maar toch zet ik ook de booster (1450 Watt) aan omdat het opwarmen niet snel genoeg gaat. Geluid buitenunit kun je vergelijken met een ruisende boom in de wind, ventilator hoor je een beetje, en de pomp hoor je rustig werken. Met booster aan lijkt het meer op helicoptergeluid op afstand. Hij trilt ook wat, dat komt niet door ventilator, maar door de compressorpomp denk ik.

Ik was de hele week thuis. Vanaf maandag kan de WP overdag uit als ik naar het werk ben. Hoeveel draaitijd is dat nu? Dat is moeilijk te meten omdat hij steeds uit en aan slaat om de temperatuur op peil te houden. Temperatuur heb ik op 21 graden staan omdat de binnenunit dicht bij het plafond in de opgestegen hogere warmte zit. 300 Watt verbruik nu, met zon op de schutting en 8 graden buitenlucht temperatuur. Ik heb WP nu dan 16 uur per dag aan, dat keer 5 dagen is 80 uur. 21 kWh delen door 80 uur = 262,5 Watt gemiddeld verbruik. Specsheet zegt 500 uur per jaar koelen kost 310 kWh,. 310 : 500 = 620 Watt bij koelen. Ik ben echter nu aan het verwarmen wat met 800 Watt gaat. 0,800 * 500 = 400 kWh. Maar hoeveel uur per jaar zal ik verwarmen en hoeveel uur koelen. Koelen doe je minder op een dag (09:00 tot 19:00=10uur) in de zomer dan verwarmen in de winter (16 uur). Dus verwarmen doe je 60% langer dan koelen, dus 400 * 160% = 640 kWh.

Dan nog verdelen hoeveel dagen. 500 : 10 = 50 dagen koelen, dagen dat er nagenoeg niet gekoeld nog verwarmd hoeft te worden schat ik op Wikipedia: Verwarmingsperiode In Nederland loopt het stookzeisoen van 1 oktober tot 1 mei, http://www.klimaatinfo.nl/nederland/ Gemiddelde maximale temperatuur boven 20 graden, half mei tot half september. Dus 1 maand niet verwarmen nog koelen. 365 - (50 + 80) = 284 dagen verwarmen per jaar. 284 dagen * 16 uur = 4544 uur verwarmen per jaar. Dat keer 800 watt = 3635 kWh (lijkt me sterk : ). Verwarmen doe je dus 60% langer per dag dan koelen, en op 234 dagen langer dan koelen. 284 : 50 = 5,7 vaker verwarmen dan koelen. Maar 400 kWh verwarmen keer 160% uren per dag keer 5,7 = 3648 en benadert toch de eerdere uitkomst. Want 3635 + 310 = 3945 kWh per jaar voor de WP nodig. 5000 kWh mag je salderen, dus nog 1055 kWh over voor de overige stroom. Omdat de WP echter veel kWh rechtreeks (minder teruglevering tijdens zonneschijn) opmaakt blijft er toch meer over, en ik verwacht dat het in werkelijkheid meevalt. Met houtkachel kan ik ook nog steeds bijstoken, mocht het nodig zijn. Nu steek ik hem voor de gezelligheid wel eens aan. Ik hoef nu geen 6 m3 hout meer op te slaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjedr
Ik ben vaak niet thuis door de week, dus dan kan de WP veel lager gezet. Voor de berekening heb ik de aanname gedaan dat er altijd iemand thuis is. Bij mij is de kat altijd thuis, daardoor heb ik ook deur op een kier naar de hal, dan de berging, en dan het hokje met kattenluik.Voor poes houdt ik 15 graden aan als minimum. Als het erg koud is buiten blijft kat toch binnen en kan de deur gewoon dicht. 40 werkweken * 5 dagen - 10% ATV = 180 dagen overdag niemand thuis, en mag het minimaal 15 graden worden. Maximaal mag het 25 graden worden dan. WP zal dan schat ik 20 procent van de 10 uur werk en reistijd niet aan te slaan. 80% keer 10 uur keer 180 dagen is1440 uur minder draaitijd. Waarvan koelen 310/3945=8% en verwarmen 3635/3945=92%.
Minder koelen 1440 * 8% * 620Watt = 71 kWh. Minder verwarmen 1440 * 92% * 800Watt = 1252 kWh. Totaal 1323 kW minder WP gebruik nodig.
3945 - 1323 = 2622 kWh per jaar totaal nodig voor WP gebruik. Ik verwacht jaarlijk meer dan 4000 kWh zonneenergie op te wekken waarmee dat goed in balans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjedr
Luchtvochtigheid zal alleen dalen bij koelen inderdaad, waarbij tot 1 liter condenswater afgevoerd zal worden. Nu is de luchtvochtigheid in huis 46%, maar buitenlucht is nu ook heel droog. Ik betwijfel of het apparaat bij koelen de vochtigheid van de lucht in de gaten houd. Technisch moet het kunnen door een deel van het condenswater opnieuw te verdampen. 50% wordt aanbevolen voor woningen en kantoren.

[ Voor 6% gewijzigd door pjedr op 07-04-2013 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjedr
Kijk maar op http://pvoutput.org/intra...5205&dt=20130406&gs=0&m=1 voor vandaag.
Lage brede platte pieken is koelkast. Hoge scherpe piekjes is waterboiler. Vanochten vroeg na stappen, WP aangezet die zie je eerst continu draaien.
Na een uur begint de WP uit en aan te slaan. Begin van de middag TV en versterker aangehad wat 250 Watt verbruik geeft.
Op dit moment alleen WP aan en tabletpc van 15 Watt in gebruik. Koelkast hoor ik nu ook, dat is nog 150 Watt.
WP slaat in 4 uur 16 keer uit en aan. Ik schat dat hij 50 tot 75% van de tijd aan staat.
Dat is afhankelijk van de ingestelde temperatuur en buitentemperatuur.

De COP verandert natuurlijk ook, vanacht -3 graden buiten tot nu +8 graden, bij 7 graden is de EER 4,03 en de COP 4,0.
Wikipedia: Seasonal energy efficiency ratio
(EER = Energy Efficiency Ratio en COP = Coefficency of performance EER = 3,41214 BTU/W x COP )
EER for residential central cooling units = 0.875 × SEER, dus mijn SEER = 4,03 : 0,875 = 4,6
Hoe schaalt deze COP op genoemde temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjedr
De filters doen ook hun werk, ik zie lang niet meer zoveel stof in de zonnestralen dwarrelen. :*)
ELF-CLEANING ANTI-ALLERGENIC FILTER + PHOTOCATALYTIC FILTER
24 uur per dag worden negatieve ionen geproduceerd in de unit. Dit geeft u het zelfde gevoel als in de omgeving van een waterval of in een bosrijke omgeving. Hierdoor slaan stof, schimmels, pollen, bacteriën en virussen neer en blijft het niet rondzweven.

[ Voor 3% gewijzigd door pjedr op 07-04-2013 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjedr
Energielabel vertaald uit Russisch en aangevuld.
Fabrikant: Mitsubishi
Soort airco: RAC-serie (room airconditioners)
Buitendeel: SRC 25 ZJ-S
Binnendeel: SRK 25 ZJ-S
Efficientklasse: A
Energieverbruik, kWh, per jaar, in koelstand: 310,0
   (Afhankelijk van het gebruik van airconditioning, klimatologische en andere omstandigheden)
Koelcapaciteit in kW: 2,50
EER Energy Efficiency Ratio: 4,03
   (bij volledige belasting, grotere waarde - beter)
Koelen en verwarmen: luchtgekoeld
Warmtestand kW: 3,20
Geluid in decibel: 34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Een interessant topic.
Gisteren een Daikin Inverter zien werken, 3 x 18 Ampere.
Eén met een aantal cassettes in de winkel en een wandmodel in kantine en kantoor.
Hoewel ze over de warmte in de winkel tevreden waren, was het in de kantine niet helemaal naar wens. Verwarmen werd opgevolgd door koelen, niet wenselijk bij een buitentemperatuur van +/- 0o.
Wat ik mij vooral afvraag hoe je zoiets nu in een bestaand huis kan toepassen zonder gelijk een wandmodel tegen het plafond te plakken (lage WAF factor).
Ben benieuwd hoe jij dat gedaan hebt. Misschien een foto?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjedr
Buitenunit met 8cm dikke kabelgoot wat door keuken gaat en 5 meter lang is.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~p.hoogsteen/WarmtePompBuitenunit.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjedr
Binnenunit welke stroom krijgt via kabelgoot vanaf buitenunit.
http://members.chello.nl/.../WarmtePompBinnenunit.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er zit een fikse fan in die buitenunit.
Ik weet niet of dit relevant is in jouw situatie, maar ik zou niet blij worden als mijn buren een ding in de tuin hebben staan wat langdurig staat te suizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

En dan maar hopen dat als de buren boos worden ze niet een melding doen bij de gemeente......
Of had je wel een vergunning voor de gevelwijziging gedaan/gekregen?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226168

Ik heb ook een WP geplaatst
een Mithubishi 50 ZJX-S

Dit jaar heb ik 1500 kuub gas gespaard door deze unit heel de winter in mijn kamer te gebruiken

Strrrroom heb ik uit mijn zonnecellen 32 stuks op zuidwesten

Mij bevalt het goed blijft bij -20 zelfs goed warmte leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
1500 kuub gas, dat is nogal wat. Heb je ook bijgehouden hoeveel extra stroom je bent gaan verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 226168 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 16:55:

Stoom heb ik uit mijn zonnecellen 32 stuks op zuidwesten

Dat zal best, ik heb het nog nooit gezien _/-\o_

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

een Mithubishi 50 ZJX-S

Dit jaar heb ik 1500 kuub gas gespaard door deze unit heel de winter in mijn kamer te gebruiken

Stoom heb ik uit mijn zonnecellen 32 stuks op zuidwesten

Mogen we hier een foto van zien en dan zowel de binnen als buiten unit?
Niet om je af te fakkelen, maar ik zie niet in hoe je dit in een bestaande woning kan toepassen, in plaats van een nette radiator.
Op zich een slim systeem, maar de WAF en in mijn geval de HAF is erg laag...

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
HAF?

Hobbyist Acceptance factor?

* mkleinman weet Husband Acceptance Factor :*)

Er zijn hier in de buurt meer mensen met een split unit airco. Voor wat dat betreft denk ik dat het wel mee zal vallen met klachten van buren e.d. Hier speelt het ook nog steeds in mijn hoofd. Maar ja, er speelt zoveel in mijn hoofd op het moment.

Ik wil eerst achterhalen waarom mijn isolatiemaatregelen van de fundering/bijkeuken en schuur zo verrekte weinig winst hebben opgeleverd }:O

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226168

een Mithubishi 50 ZJX-S

Strrrroom heb ik uit mijn zonnecellen 32 stuks op zuidwesten

Bij opstart s'morgens 7:00 uur verbruikt hij 3 kwartier 2000 watt en moduleert dan terug naar 180 watt
tot s'ávonds 23:00 staat hij dan aan

Ik weet niet of jullie wat hebben aan deze gegevens ieder huis is anders
Ik gebruik zonder deze airco 3500 kuub gas per jaar
Dit jaar dus 2000 kuub ondanks zeer lange koude tijd....
Per dag verbruikt de airco in warmte opwekking bij mij bij vorst circa 3,8 KWu per dag

zonder vorst loopt dit fors terug natuurlijk

kijk hier ook eens extra info

http://airconditioning.we.../airco-als-verwarming.php

en

http://airconditioning.we...verwarming-cop-waarde.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-04 08:01

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Ik heb een vraag over de plaatsing van de muur-unit van een warmtepomp.
De meeste zien er uit als een gewone airco en de neiging is dus om ze hoog in de kamer te hangen
Maar warmte stijgt op dus dan blijft het warm tegen het plafond en waar je zit heb je er niets aan.
Dus laag plaatsen?

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Hoera de zon schijnt!

Nu zoek ik al tijden een kleine inverter split unit die ik zelf kan ophangen en die schone lucht blaast. Bij voorkeur iets waarbij je niet elke 6 maanden nieuwe filters hoeft te kopen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-04 11:48

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Na het lezen van dit onderwerp heb ik toch de vraag wat de beste manier is om twee manieren van verwarmen te combineren, een 10 jaar oude HR CV en een nieuwe WP. Ik heb (nog) geen zonnepanelen dus de berekening is wat anders dan eerder in dit topic.

Mijn tussenhuis is gebouwd in 2002 en heeft goede isolatie. Ik heb een HR CV combi ketel van Itho, die al “getuned” is, met voorverwarming door een zonneboiler en verder een centrale ventilatie met WTW. Mijn verbruik is nu ongeveer 3500 kWh en 2000 m3 gas per jaar.

Er komt nu een Daikin airco WP systeem bij met een 2,5 kW unit in de woonkamer en een 2 kW unit in de twee slaapkamers op de 1e verdieping. De SCOP voor verwarmen van dit systeem is >4.5. De zolder, badkamer en hal/trappenhuis hebben alleen CV radiatoren om te verwarmen, en alleen in de badkamer heeft een thermostaatknop.

Ik verwacht geen hele grote besparingen omdat de verwarming al redelijk modern is, maar toch vraag ik me af wat beter is; verwarmen tot een bepaalde temperatuur (bijv. 18°C) met de CV en dan bij-verwarmen tot 21°C met de WP, of omgekeerd? Zowel de CV als de Daikin installatie hebben kloktimers, dus ik zou die zo kunnen programmeren dat ze optimaal samenwerken.

Een mogelijke reden om de CV te blijven gebruiken, is dat ik ’s ochtends de badkamer graag warm wil hebben, de rest van de dag maakt dat niet meer uit. Ik zou dan ’s morgens de CV kunnen gebruiken om het huis warm te krijgen, en de rest van de dag de Daikin WP om de temperatuur vast te houden wanneer ik thuis ben. Maar is dit efficiënt voor een HR CV of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

Voor de CV ketel zal het rendement niet zoveel verschillen of je 's ochtends of juist overdag stookt, daarvoor werkt het omlaag schroeven van de CV-watertemperatuur veel beter (mogelijkheden daartoe zijn uiteraard afhankelijk van de dimensionering van de radiatoren). Zolang de CV aansturing voldoende tijd neemt om het huis warm te stoken is het verschil in rendement beperkt. Voor de warmtepomp is het echter van groot belang om bij zo hoog mogelijke buitentemperaturen te stoken. Hoe groter het temperatuurverschil, hoe lager de COP (en dus ook je uiteindelijke SCOP). De Daikin data heb ik even niet paraat, maar even snel uit een folder voor een Panasonic lucht-water warmtepomp: de COP voor een dT (Let wel, de temperatuur van de verwarmingselementen telt hierbij en dus niet de kamertemperatuur) van 28'C is ca 4,5; bij een dT van 50'C is dit nog slechts 2,24. Bovendien moet bij lage buitentemperatuur de buiten-unit ijsvrij (bevriezend condenswater) gehouden worden, iets wat vaak niet in de COP berekeningen wordt meegenomen.
Wil je dus je (overigens opvallend hoge) opgegeven SCOP van 4,5 waarmaken dan stook je de warmtepomp bij voorkeur niet op de koudste uren van de dag, oftewel mijd de vroege ochtend.
Mogelijk zit er zelfs al een regeling op die inzet gedurende serieuze koude verhindert, niet alle systemen zijn voor lage buitentemperaturen geschikt.

P.S.
Je zou zelfs kunnen overwegen om je warmtepomp buitenklimaatgestuurd te maken zodat deze ook overdag alleen wordt ingezet op de momenten dat hij echt rendabel is. In hoeverre de Daikin iets dergelijks ondersteunt weet ik niet, maar wellicht is hij aan te sturen via een externe schakeldraad die je door een bijv. arduino- bestuurd relais kunt schakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 470164 op 28-06-2013 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-04 11:48

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

De CV watertemperatuur staat al op 45°C, veel lager lijkt me niet zinvol. Maar mijn a-technsiche gevoel had zowaar gelijk; de CV gebruiken bij lage buitentemperatuur ('s ochtends) is dus zinnig, en dan 's middags en 's avonds bijverwarmen met de WP. De buitenunit werkt tot -15°C, en dat is het niet vaak in mijn beschutte tuin, maar 's winters de CV meer gebruiken was ik ook wel van plan.

Ik heb nog even de SCOP opgezocht; de 2 kW unit (FTSX20K) heeft 4.75 en de 2,5 kW unit (FTSX25K) 4.63 en de buitenunit (3MXS52E) 4.31, allemaal uit de Daikin brochures. Naast geluidsproductie was voor mij de efficiency de belangrijkste reden om deze Daikins te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Laatst online: 17:48

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Op bijstaande link de nieuwe SEER en SCOP regels en label helder uitgelegd.

http://www.comfortklimaat.../SEER%20SCOP%20folder.pdf

In huize Gasschuif gaan 2 warmtepompen komen, in het najaar buiten het seizoen ligt het tarief voor installeren wat gunstiger. In de woonkamer een 3,5 kW machine, in de slaapkamer een 2,5 kW.

Mitsubishi Electric scoort superhoge SCOP waardes (de 2013 machines) Deze zijn natuurlijk wel ietsje duurder, maar fluisterstil. Kijk b.v eens naar de FH 25 VE.

In plaats van de 0,11 ct per kWh die Eneco aan mij betaald, gaan ze nu in de winter het huis verwarmen.
Kan er nog meer PV het dak op :)

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 03-07-2013 00:12 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Gasschuif:
Die nieuwe definitie van de SCOP is zeker interessant, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe er nu gemeten wordt:
Voor ons geldt het klimaat van Straatsburg (hoe toepasbaar is dat?) en wordt derhalve getest bij een Tbinnen=20C en vervolgens voor 4 meetpunt: 12C, 7C, 2C en -7C met respectievelijk 15%, 35% 54% en 88%. Die percentages zijn gelabeld "Deellast", maar wat is dat? Is dat de weging van COP van dat meetpunt in de SCOP? Is dat het deel van het nominaal vermogen waarop bij dat meetpunt wordt getest? En hoe is dan de weging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Paul C schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 17:42:
@Gasschuif:
Die nieuwe definitie van de SCOP is zeker interessant, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe er nu gemeten wordt:
Voor ons geldt het klimaat van Straatsburg (hoe toepasbaar is dat?) en wordt derhalve getest bij een Tbinnen=20C en vervolgens voor 4 meetpunt: 12C, 7C, 2C en -7C met respectievelijk 15%, 35% 54% en 88%. Die percentages zijn gelabeld "Deellast", maar wat is dat? Is dat de weging van COP van dat meetpunt in de SCOP? Is dat het deel van het nominaal vermogen waarop bij dat meetpunt wordt getest? En hoe is dan de weging?
Deellast is als de compressor terug moduleerd in toerental. Er gaat dan minder gas door.
Met de S bedoeld men Seasonal, dus door het seizoen heen.
Ook de carterverwarming heeft invloed op de COP. Je moet het dus zien als een gemiddelde (reëlere) waarde.

In het algemeen kun je stellen dat de SCOP het hoogst is bij geringe verschillen tussen verdamper en condensor.

Persoonlijk zie ik liever dit soort grafiekjes

Afbeeldingslocatie: http://www.myecohouse.net/domo/Verwarming/Arnhem/nl/Img/COP.gif

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ik weet natuurlijk wel wat de (S)COP is...

Maar als de deellast inderdaad betekend dat er op dat punt bij dat percentage van het nominaal vermogen getest wordt, dan is me nog steeds niet duidelijk hoe de weging tussen de meetpunten is?

Nog een leuke: -7C is de laagste testtemperatuur voor midden Europa, maar er wordt daar niet op nominaal vermogen getest begrijp is dus. D.w.z. dat een WP die bij -7C niet meer zijn nominaal vermogen haalt zonder bijverwarming hiervoor niet gestraft wordt. M.a.w. het is kwalijk, zeker voor het Noord-Europees klimaat dat er niet op lagere temperaturen dan -7C getest wordt!

Ik blijf dus sceptisch richting de SCOP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nominaal vermogen bij -7 zonder elektrische bijverwarming moeten kunnen halen zou betekenen dat heel veel warmtepompen tientallen procenten kwijtraken van hun huidige nominale vermogen. De COP is bij -7 al snel 1-1,5 lager dan voor de ca +7 waarvoor het nominale vermogen nu gegeven wordt, dus neemt je vermogen ook ca 30 procent af.
Of dat nominale vermogen zoals nu gedefinieerd dan eerlijk is? Tja, liefst zou je het op de SCOP baseren (de vraag is dan, voor elke klimaatzone een ander nominaal vermogen?) maar dan nog moet je er rekening mee houden dat je 'efficiënte vermogen' bij lage temperaturen zoals -7 lager dan nominaal ligt. Een warmtepomp als hoofdverwarming wil je dus veel ruimer dimensioneren dan een gasketel en hoeveel ruimer verschilt per model en per klimaat. Die puzzel neem je niet weg, je maakt alleen de potentiële fout bij ondoordacht dimensioneren kleiner wanneer je de buitentemperatuur bij het nominaal vermogen verlaagt...
Ik denk alleen niet dat de warmtepompbouwers er snel mee akkoord zullen gaan, de lage COP bij -7 (die geef je indirect wanneer je het nominaal vermogen bij -7 definieert) is namelijk niet een waarde die ze graag bovenaan hun advertenties zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Erger nog:
Een fabrikant die bij -7C wel zijn nominaal vermogen scoort zonder bijverwarming hoeft op deze manier niet beter te scoren dan een fabrikant die bij -7C maar 88% van zijn vermogen haalt zonder bijverwarmen. Het vermindert dus de motivatie voor fabrikanten om warmtepompen te ontwikkelen die bij lage temperaturen even goed functioneren. Iets wat zeker voor bijvoorbeeld Noord-Europa een nog grotere issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Laatst online: 24-04 08:01

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Kan iemand mij 2-3 adresjes geven waar ik die warmtepompen eens kan aanschouwen (werkend)
Een doos kopen bij Hornbach vind ik wat risicovol ik wil het eerst eens zien.

Ik heb al een aantal leveranciers aangeschreven oa. daikin en Mitsubishi die komen wel met namen van bedrijven maar geen van allen hebben een showroom?

Als het kan een adres in het Noorden (Groningen e.o.)

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:32
In ons huis is er al een uitgebreid netwerk aan hetelucht verwarmingsbuizen. Ik zou dus geen lelijke aircobakken in de kamers hoeven, maar kan centraal een warmtepomp systeem installeren. De gehele installatie is van Brink en de verwarming vindt plaats mbv gas. Koeling systeem kan er ook op gemonteerd worden, maar die verwarmt dan weer niet. Zijn er ook oplossingen voor dit soort centrale systemen, dat zou natuurlijk ideaal zijn. Enige 'nadeel' is dat ik het dan meteen voor een heel huis moet regelen, ipv de primaire leefgebieden.

Edit; inmiddels bestaat dit: http://www.brinkclimatesy...n/Passiefhuistoestel.aspx

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-08-2013 11:04 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edit; inmiddels bestaat dit: http://www.brinkclimatesy...n/Passiefhuistoestel.aspx
Als ik deze http://www.brinkclimatesy...3/Passiefhuistoestel.aspx informatie erover lees is het gewoon een kleine combiketel met zonneboiler en geïntegreerde balansventilatie, met de suggestie de aanvoerlucht via een grondbuis te laten lopen. Wel verwarrend dat de site van Brink hem onder koeling schaart, dat is nu net het enige wat het ding niet doet.
Wat je wel zoekt zal ongetwijfeld bestaan, maar of het ook op de kleine Nederlandse markt gebracht is betwijfel ik, misschien zelf zoiets importeren uit Scandinavië?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik kwam deze LG tegen. http://link.marktplaats.nl/697986113

Misschien iets voor iemand hier. Ik moet hier helaas nog wat doen aan de WAF.
Ik vrees dat dit jaar er niet meer van gaat komen na alle pv uitbreiding O-) . Daarnaast vind ze de binnunit lelijk :(

Wat zouden de installatie kosten van zoiets zijn. De binnenunit zou in de woonkamer moeten komen, de unit aan de buitengevel onder de ramen van de eerste verdieping.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 08-08-2013 17:35 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 470164 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 12:15:
[...]

Als ik deze http://www.brinkclimatesy...3/Passiefhuistoestel.aspx informatie erover lees is het gewoon een kleine combiketel met zonneboiler en geïntegreerde balansventilatie, met de suggestie de aanvoerlucht via een grondbuis te laten lopen. Wel verwarrend dat de site van Brink hem onder koeling schaart, dat is nu net het enige wat het ding niet doet.
Wat je wel zoekt zal ongetwijfeld bestaan, maar of het ook op de kleine Nederlandse markt gebracht is betwijfel ik, misschien zelf zoiets importeren uit Scandinavië?
Compacttoestellen zijn specifiek voor Passiefhuizen bedoelt, want ze gebruiken een 'truc' die mogelijk is door de synergie voordelen die je hebt met een héél goed gebouw:
In een Passiefhuis is de warmtebelasting zo laag dat je aan puur de ventilatielucht voldoende hebt om te verwarmen. Het ventilatievoud is ongeveer 0,35h-1 bij een gemiddelde ruimtehoogte van 2,5m, een warmtecapaciteit van 1,25kJ/m³ en maximale aanvoertemperatuur van 52C geeft dat heel mooi 10W/m² aan verwarmingscapaciteit. Het blijkt dat je met 15kWh/m²a altijd op ongeveer 10W/m² zit, dus dat past precies.
Je kunt in een passiefhuis dus alle verwarmingssystemen weglaten en verwarmen via puur alleen de toevoerlucht van je balansventilatie. Dat is de éne helft van de 'truc'.

Het andere is dat je zo weinig energie verbruikt, dat een grondbron vaak een relatief gigantische investering is. Je kunt dus beter een Lucht-water WP gebruiken ipv een water-water WP. Je moet echter altijd iets doen tegen het dichtvriezen van je WTW 's winters. Dit kan met elektrische verwarming, maar een grondbuis is natuurlijk beter (op de bron van je WP kan ook als je die hebt, maar die is duur en willen we juist niet).
Normaal is de afvoerlucht van je WTW bijna net zo koud als de buitenlucht, want je wisselt alle warmte en kunt dus niet meer genoeg warmte hieruit halen om je huis te verwarmen, maar omdat de buitenlucht is voorverwarmd met de grondbuis zit er wel nog meer energie (eigenlijk enthalpie) in de afvoerlucht. Puur de warmte is niet genoeg, maar de enthalpie wel. Voordeel is meteen dat je Lucht-Water WP efficiënter wordt dan puur op de buitenlucht, omdat je nu de restenergie uit je huis gebruikt die op een hogere temperatuur zit. Tevens kun je alles in één apparaat doen: WTW, Verwarming en WW. Veel compacter dan al die systemen los plaatsen, hence the name: Compactapparaat.

Tevens kun je 's zomers de warmte pakken uit de aanvoerlucht om je boiler te verwarmen, zodat je huis ook nog een beetje extra afkoelt (bovenop de aardpijp) voor je WW gebruik.

Probleem is dus dat je dit alleen bij een Passiefhuis kunt, want 10W/m² is écht peanuts. Een bestaand gebouw gebruikt al snel het tienvoudige daarvan! 8)7

Meteen ook de reden waarom je Passiefhuizen kostengunstig gebouwd kunnen worden: Je kunt al die bizar moeilijke installaties eruit gooien die normaal nodig zijn om de EPC 0,6 te halen en vervangen door één compactapparaat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:22
Dit is ook interessant: gebruik van grondwarmte met een eenvoudig luchtsysteem.
Hiermee kan je dus lucht van 12-18 graden aanvoeren aan de lucht-buitenunit van een WP en de COP in de winter flink verbeteren:

http://www.citrusinthesnow.com/

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 22:09
Ga waarschijnlijk volgende maand de inventum solo monteren.
En gelijk een andere (kleinere) c.v. ketel zonder boiler omdat ik een zonneboiler ook heb.
Ik twijfel nog of ik voor de inventum combi 50 zal gaan.

Ik heb een overschot van een dikke 1500kw.
En wil met de warmte pomp eigenlijk mijn c.v. niet meer gebruiken voor verwarmen van het huis.
De solo neemt een 600w op en heeft een cop van 4.4 en levert een 1,5kw warmte en dat 24/7 natuurlijk.
Dus je huis niet meer laten afkoelen (heb ook vloerverwarming).
De combi is overigens al eens over geschreven op Olino.

Momenteel gebruik ik een 800m3 gas.
Dat was dus incl. warm water (zonneboiler pas 5 maanden) en koken.

dacht misschien compleet gasloos te gaan worden ook.
Maar dan moet ik zowieso voor de combi 50 gaan en geen ketel installeren.
En elektrisch bij verwarmen mocht de warmte pomp het niet redden.
Ook zal ik elektrisch moet gaan koken, krachtstroom aanwezig en kan dus eenvoudig.

Twijfel alleen of de warmtepomp wel genoeg zal zijn voor het 24/7 warmhouden van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.........Tevens kun je alles in één apparaat doen: WTW, Verwarming en WW. Veel compacter dan al die systemen los plaatsen, hence the name: Compactapparaat.............
Mooi verhaal over mooie systemen in nog mooiere huizen, maar dat laat onverlet dat als ik de datasheet van het genoemde 'passiefhuistoestel' bekijk, er gewoon een gasketel (zie termen als gastoevoer, rookgasafvoer) in zit in plaats van een warmtepomp. Dat was het punt dat ik wilde maken. Voor de rest, prachtig toestel natuurlijk, maar liever een versie met warmtepomp ipv. gasketel.

edit:
@ spikehome: op jaarbasis komt het wel ongeveer uit, maar je zult toch echt een (ruwe) warmteverliesberekening moeten maken om te achterhalen wat je minimale verwarmingsvermogen in december en januari gaat zijn wil je niet verrast worden door een hoge elektriciteitsrekening (bij elektrisch bijstoken) of erger nog, kerstmis in de kou doorbrengen. Om een idee te geven, stel je hebt 25 m2 HR++ glas met een zeer gunstige U van 1,2W/m2K, dan verlies je bij buitentemperaturen van -5, toch al 750 W door je ramen alleen al. Muren, dak en vloer zijn weliswaar beter geïsoleerd (mag ik hopen) maar bij een voor bestaande bouw goede Rc waarde van 3m2K/W verlies je alsnog ruim 8 Watt per vierkante meter gevel/dak.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 470164 op 12-08-2013 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 470164 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:30:
[...]

Mooi verhaal over mooie systemen in nog mooiere huizen, maar dat laat onverlet dat als ik de datasheet van het genoemde 'passiefhuistoestel' bekijk, er gewoon een gasketel (zie termen als gastoevoer, rookgasafvoer) in zit in plaats van een warmtepomp. Dat was het punt dat ik wilde maken. Voor de rest, prachtig toestel natuurlijk, maar liever een versie met warmtepomp ipv. gasketel.
Dat is ook geen 'echt' compactapparaat volgens de definitie van het PHI. Dit is de lijst met momenteel gecertificeerde compactapparaten (volgens PHPP 8.2, online niet gechecked):

Aerex PHK 180
Drexel und Weiss - aerosmart m
Genvex A/S - Combi 185L (Arbeitspunkt 150 m³/h)
Genvex A/S - Combi 185L (Arbeitspunkt 200 m³/h)
NILAN A/S - Compact P (Arbeitspunkt 172 m³/h)
NILAN A/S - Compact P (Arbeitspunkt 92 m³/h)
Stiebel Eltron - LWZ 304
Tecalor - THZ 304
Zimmermann - Proxon PH-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De lucht die, die ventilatie warmtepomp uit huis afzuigt, zal weer naar binnen moeten komen via (ventilatie) gaten.
Dat is koude lucht (in de winter) die weer opgewarmd moet worden. Al is droge lucht beter te verwarmen, het is toch een verliespost van energie.

Een warmtepomp met aardcollector of buitenunit (CV + tap) icm ventilatie WTW is in mijn ogen de beste (en voor mij nog te dure) oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-08-2013 19:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
SpikeHome schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:52:
Ik heb een overschot van een dikke 1500kw.
En wil met de warmte pomp eigenlijk mijn c.v. niet meer gebruiken voor verwarmen van het huis.
De solo neemt een 600w op en heeft een cop van 4.4 en levert een 1,5kw warmte en dat 24/7 natuurlijk.
Dus je huis niet meer laten afkoelen (heb ook vloerverwarming).
De combi is overigens al eens over geschreven op Olino.

Momenteel gebruik ik een 800m3 gas.
Dat was dus incl. warm water (zonneboiler pas 5 maanden) en koken.

dacht misschien compleet gasloos te gaan worden ook.
Maar dan moet ik zowieso voor de combi 50 gaan en geen ketel installeren.
En elektrisch bij verwarmen mocht de warmte pomp het niet redden.
Ook zal ik elektrisch moet gaan koken, krachtstroom aanwezig en kan dus eenvoudig.

Twijfel alleen of de warmtepomp wel genoeg zal zijn voor het 24/7 warmhouden van het huis.
Daar hoef je niet over te twijfelen: dat is niet genoeg. Een ventilatie warmtepomp genereert geen extra warmte als het buiten kouder is dan 5-7 graden. De uitgeblazen lucht van de pomp is namelijk ca. 5-7 graden, als het buiten dus -2 is dan ben je nog steeds warmte aan het verliezen met je woning. Het verlies is alleen een stuk beperkt ten opzichte van de lucht van 20-21 graden die je normaal uit de woning blaast met een type C ventilatie. Verder is het thermische vermogen ca. 1,4kW. Dit is te weinig voor je behoefte op koude dagen, ik denk dat die al snel ergens rond de 6-7KW zal liggen. En juist op die koude dagen voegt de warmtepomp niets meer toe, maar beperkt deze alleen je warmteverliezen door de ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
De inventum haalt warmte uit de afgezogen lucht hij gaat dus ook mijn afzuigunit vervangen (even vergeten in het verhaal).
De oude unit zuigt lucht af 24/7 uit de woning, toilet en badkamer.
I.p.v. Rechtstreeks naar buiten worde de afgezogen lucht van een graad of 18 a 20 omgezet in warm water van 50c die weer de c.v. In gaat.
Op de site van olino had iemand zijn huis opgewarmd van 18c naar 20c dit duurde echter wel even maar is wel mogelijk.
Maar ik vraag mij dus af zou het 100% mogenlijk zijn om je huis de hele winter op 20c te kunnen houden 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Bezuiniger schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 19:56:
[...]

Daar hoef je niet over te twijfelen: dat is niet genoeg. Een ventilatie warmtepomp genereert geen extra warmte als het buiten kouder is dan 5-7 graden. De uitgeblazen lucht van de pomp is namelijk ca. 5-7 graden, als het buiten dus -2 is dan ben je nog steeds warmte aan het verliezen met je woning. Het verlies is alleen een stuk beperkt ten opzichte van de lucht van 20-21 graden die je normaal uit de woning blaast met een type C ventilatie. Verder is het thermische vermogen ca. 1,4kW. Dit is te weinig voor je behoefte op koude dagen, ik denk dat die al snel ergens rond de 6-7KW zal liggen. En juist op die koude dagen voegt de warmtepomp niets meer toe, maar beperkt deze alleen je warmteverliezen door de ventilatie.
Warmte != enthalpie :)

Ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk te weinig is, maar het is wel heel erg kort door de bocht om te zeggen dat lucht van 20C naar 5C koelen niet genoeg energie oplevert om de buitenlucht van -2C op te warmen (en niet alleen maar omdat daar ook nog de elektrische energie van de WP bij komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Het verlies is groter dan de maximale 1,4KW die opgewekt wordt. Hoe wil je dat oplossen? Mij is altijd geleerd dat waar meer afgaat dan bijkomt je aan het eind meestal toch echt minder overhoud.

En dan ga ik van een heel optimistisch ingeschatte opbrengst uit: 100% van de opbrengst komt ten goede aan de warmtevoorziening (0% naar tapwater), de COP is altijd 100% van de opgave, de unit draait 100% van de tijd, etc. Ik heb er gisteren echt wel even op zitten rekenen, maar ik krijg het niet bij elkaar geknoopt. Ja, je komt een heel eind maar op deze manier je opbrengst berekenen is ook heel erg onrealistisch. Dus vandaar mijn conclusie. Tenzij via een andere bron (bv. de zonneboiler) ook wat energie je huis binnenkomt kom je in dit geval energie te kort.

Verder vind ik persoonlijk de hele case van een ventilatiewarmtepomp op dit moment niet heel erg sterk. De capaciteit is erg beperkt, en de prijs is eigenlijk te hoog. Als je kijkt naar de harde cijfers is het financieel aantrekkelijker een goede WP airco op te hangen, en de ventilatie CO2 gestuurd met een DC unit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

offtopic:
Bezuiniger, had jij mijn direct message ontvangen?
Zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_discussions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Bezuiniger schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:14:
Het verlies is groter dan de maximale 1,4KW die opgewekt wordt. Hoe wil je dat oplossen? Mij is altijd geleerd dat waar meer afgaat dan bijkomt je aan het eind meestal toch echt minder overhoud.

En dan ga ik van een heel optimistisch ingeschatte opbrengst uit: 100% van de opbrengst komt ten goede aan de warmtevoorziening (0% naar tapwater), de COP is altijd 100% van de opgave, de unit draait 100% van de tijd, etc. Ik heb er gisteren echt wel even op zitten rekenen, maar ik krijg het niet bij elkaar geknoopt. Ja, je komt een heel eind maar op deze manier je opbrengst berekenen is ook heel erg onrealistisch. Dus vandaar mijn conclusie. Tenzij via een andere bron (bv. de zonneboiler) ook wat energie je huis binnenkomt kom je in dit geval energie te kort.

Verder vind ik persoonlijk de hele case van een ventilatiewarmtepomp op dit moment niet heel erg sterk. De capaciteit is erg beperkt, en de prijs is eigenlijk te hoog. Als je kijkt naar de harde cijfers is het financieel aantrekkelijker een goede WP airco op te hangen, en de ventilatie CO2 gestuurd met een DC unit te doen.
Bedankt.
Ik heb ook mijn twijfels of alles wel van de warmtepomp kan komen.
Vooral de koudste dagen zijn een probleem denk ik, en zal alleen daarvoor dus toch een c.v. ketel moeten gebruiken.
Heb ook al gedacht om een elektrische boiler er naast te gebruiken met water op 40 a 45c voor de koudste dagen (weken!).
Nu loopt de c.v. alleen vanaf dat wij thuis zijn voornamelijk deze zorgt dan dat het c.v. water ook een 50c word en blijft. Helaas is de nefit ketel wat ouder en heeft net geen uba 3 erin.
Met de nieuwere uba kan je namelijk zien op welke capaciteit je ketel draait om het water op te stoken en te houden.
Weet wel dat deze vaak uitslaat omdat het water te warm word, om weer aan te slaan zodra het water onder de 40c komt. (soms gebeurt dit te snel waardoor de ketel in een anti pendel stand komt).

Vanwege de hoge kosten (totaal bijna 5000 voor warmtepomp en andere c.v.) twijfel ik ook enorm of ik dat wel moet gaan doen.
Voordeel is dat mijn huidige afzuigunit (van bijna 20jaar oud) vervangen word voor een veel rendabele warmte pomp maar die is dan wel weer 10x zo duur.
En de c.v. ketel van 10jaar oud (wel te vroeg natuurlijk) word vervangen.
Tevens zal mijn gasverbruik wel halveren in totaal.
Dus een 450m3 a 0,62 = €279,- per jaar.
Als je het tvt wilt weten kom je op een 18jaar.
Tenzij de besparing stuk hoger zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Uit het topic Lucht/water warmtepomp
Ok, back on-topic. Wat ik me afvraag is of een lucht-lucht warmtepomp niet een beter idee is: de SCOP van dergelijke units is inmiddels gestegen tot 5,9 (Zie: Daikin introduceert eerste split-warmtepomp met koudemiddel R32) en de prijs is een stuk vriendelijker als een Elga/Multiline (wat mijn beoogde lucht-water WP zou zijn).

Nadeel is dan wel dat alleen de woonkamer verwarmd zou worden, tegenover het hele huis met de Multiline. Aan de andere kant is er het voordeel van efficient koelen (SEER 9,54), wat in mijn ogen een nog groter probleem lijkt te gaan worden: het is hier nu nog 22 graden, en het is niet door stoken zo warm geworden. Dat wordt nog wat volgende zomer.

Een ander nadeel is de dubbele regeling: die van de WP en de CV. Ik vraag me af hoe dat bij anderen bevalt, en ook wat bij andere mensen de overweging was om of voor het een of voor het ander te kiezen.
Daikin introduceert eerste split-warmtepomp met koudemiddel R32, de vernieuwde Ururu Sarara

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
aartw99 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:07:
Ik heb een vraag over de plaatsing van de muur-unit van een warmtepomp.
De meeste zien er uit als een gewone airco en de neiging is dus om ze hoog in de kamer te hangen
Maar warmte stijgt op dus dan blijft het warm tegen het plafond en waar je zit heb je er niets aan.
Dus laag plaatsen?

Aart
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Iemand hier een mening over of ervaring mee?
Zelf lijkt me het laag plaatsen van een binnenunit waar je vooral mee verwarmt ook nuttiger dan hoog te hangen.

Anoniem: 64119

sloth schreef op woensdag 20 november 2013 @ 17:30:
[...]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Iemand hier een mening over of ervaring mee?
Zelf lijkt me het laag plaatsen van een binnenunit waar je vooral mee verwarmt ook nuttiger dan hoog te hangen.
Nee dat maakt niet uit. Die binnen units hebben allemaal een krachtige ventilator waardoor ze een enorm bereik hebben, 10 meter is geen enkel probleem. Bovendien is de hoogste stand die je kan instellen recht vooruit, maar meer standen zijn mogelijk voor naar beneden, opzij etc.. In feite blazen ze warme of koude lucht prima naar beneden, ook over grote afstanden.

Echter is mijn ervaring met een Airco/Warmtepomp (sinds 2007) dat het oppervlakkige warmte of koude betreft. Het huis (buitenmuren) zelf is meestal nog richting de buiten temperatuur waardoor het erg snel weer warm of koud word in de woning.

Om een slecht geisoleerde woonkamer te koelen of verwarmen is bij mij continu 600Watt nodig
(N.B. dat zijn 600 echte stopcontact Watts).
18.000BTU voor 38m2.

Tip: Let vooral op enorme raampartijen, erkers etc die zelfs met dubbelglas heel veel energie doorlaten.
Het beste is dan om dikke isolerende gordijnen toe te passen waar aluminium in zit verwerkt, alleen heb ik deze nog nergens kunnen vinden. Weet iemand waar dat verkocht word pass me dan een DM. _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 64119 op 21-11-2013 14:47 ]

• creon
  • Laatst online: 24-04 12:58
is het juist niet energie zuiniger om alleen de lucht in je huis te verwarmen?
jij ziet het als een nadeel dat de buitenmuren nog richting de buiten temperatuur gaat
maar is dat ook zo?

het kost natuurlijk heel erg veel energie om al dat beton en steen op te warmen en op temp te houden

of het comfortabel warm is, dat weet ik niet (kun jij misschien beter zeggen)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Anoniem: 64119 schreef op donderdag 21 november 2013 @ 14:28:
[...]
Nee dat maakt niet uit. Die binnen units hebben allemaal een krachtige ventilator waardoor ze een enorm bereik hebben, 10 meter is geen enkel probleem. Bovendien is de hoogste stand die je kan instellen recht vooruit, maar meer standen zijn mogelijk voor naar beneden, opzij etc.. In feite blazen ze warme of koude lucht prima naar beneden, ook over grote afstanden.

[knip]
We hebben hier al sinds 1982 enkel luchtverwarming in huis, via speciale kanalen in de muren worden zo de kamers van warme lucht voorzien. Op zolder staat een normale ketel die warm(heet) water aanvoert naar een ventilatorkast waarin een grote fijnmazige radiator is geplaatst waar direct boven een ventilator voor de luchtaanvoer zorgt. De inblaas-openingen zitten onderin de muren en de roosters zorgen voor een blaasrichting naar de vloer.

Nu hierboven de opmerking wordt gemaakt dat de krachtige ventilator in staat is om de warme lucht naar beneden te blazen denk ik direct, dat zou je dus duidelijk moeten voelen (luchtstroom) en ook duidelijk moeten horen? We kunnen bij ons een zacht zoevend geluid waarnemen wat beslist niet hinderlijk is maar ik vraag me af of dat bij die grote krachtige ventilator die de warme lucht naar beneden moet brengen, ook het geval is. Is bovenstaande oplossing niet nadrukkelijk waarneembaar in de huiskamer? Als goed hoorbare en voelbare luchtstroom?

Testing, one, two ...

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een vloermodel voor een warmtepomp..
Radiator van de muur en vervangen door onderstaande lijkt mij persoonlijk wel wat voor onze aanbouwkeuken.
http://coolmark-mhi.nl/srf-zjx.html

• Gasschuif

Gasschuif

Speksteenkachel schreef op donderdag 21 november 2013 @ 20:22:
Een vloermodel voor een warmtepomp..
Radiator van de muur en vervangen door onderstaande lijkt mij persoonlijk wel wat voor onze aanbouwkeuken.
http://coolmark-mhi.nl/srf-zjx.html
Een mini speksteen in de keuken lijkt mij wel wat voor jouw :+
Hout zat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64119

creon schreef op donderdag 21 november 2013 @ 15:39:
is het juist niet energie zuiniger om alleen de lucht in je huis te verwarmen?
jij ziet het als een nadeel dat de buitenmuren nog richting de buiten temperatuur gaat
maar is dat ook zo?

het kost natuurlijk heel erg veel energie om al dat beton en steen op te warmen en op temp te houden

of het comfortabel warm is, dat weet ik niet (kun jij misschien beter zeggen)
Wat ik van een milieu expert heb begrepen is het juist essentieel om de binnenmuur wel enigzins op kamer temperatuur te hebben / krijgen anders blijf je stoken tegen een drempel van oncomfortabele koude.

Voor zover ik weet hebben (bijna) alle woningen een spouwmuur, dwz een binnen en buitenmuur waartussen ofwel lucht of isolatie (glaswol/piepschuim etc.) zit. De buitenmuur mag koud worden de binnenmuur niet. Wannneer je de binnenmuur eenmaal op temperatuur hebt hoef je daarna veel minder te stoken.

@hardware-lover:
De ventilator heeft naast een heleboel mogelijkheden voor zwenken en uitstroom standen ook de mogelijkheid om op 3 niveau's te werken: zachtjes, middel en hard. Zelfs op de harde stand valt het imho allemaal nog goed te doen.

Wat veel meer geluid maakt is het rondpompen van de koelvloeistof en de compressor buiten. Ik heb zelf een budget model welke prima werkt maar er zijn veel stillere, al kosten die wel een factor 10 meer........ :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Gasschuif schreef op donderdag 21 november 2013 @ 22:19:
[...]

Hout zat toch?
Als het dan toch in de keuken is en hout als brandstof om de hoek komt kijken dan zou ik gaan voor dit soort dingen :+

Soms is de WAF + soms is hij -

Not my cup of tea...

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Gasschuif schreef op donderdag 21 november 2013 @ 22:19:
Hout zat toch?
Zou zeker wat zijn, maar dan zit je met de hoogte van de schoorsteen :o

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Wel een mooie oplossing voor de buitenunit:

Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/camo_buitenunit.jpg

bron: VSK op Youtube

l'art pour l'art

• AUijtdehaag
  • Niet online
Uh. Mis ik als enige alle berichten na 22 november 2013?
Behalve het bovenstaande bericht dan....
Vreemd....

• ericplan
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

AUijtdehaag schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 20:07:
Uh. Mis ik als enige alle berichten na 22 november 2013?
Behalve het bovenstaande bericht dan....
Vreemd....
Dit is het lucht/lucht topic. Niet te verwarren met het lucht/warmte topic.

A'dam PVOutput

• AUijtdehaag
  • Niet online
Haha. Bedankt voor de verduidelijking. foutje.van mijn kant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
update verbruik stroom (812 kWh voor L/L WP) t.o.v. vermeden gas:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/14l2qw.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door BenEco op 14-02-2014 17:06 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
COP van ruim 4: dat is erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Update stroom 550 kWh voor 2 stuks L/L 2,5 kW (slaapkamer) 3,5 kW (woonkamer)

Note, intussen nog veel meer isolatie schil toegepast, waaronder 70 m2 isolatie spouw

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/480xq90/c/577/8juv.png

[ Voor 24% gewijzigd door Gasschuif op 14-02-2014 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Goed bezig Gasschuif

[ Voor 16% gewijzigd door BenEco op 21-03-2014 18:50 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:47
:X Sorry hoor

[ Voor 95% gewijzigd door Philos31 op 24-02-2015 08:43 ]

BMW C-Evolution LR, Hyundai Ioniq 28kWh, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

knip, offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 20-02-2014 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben nu helemaal overtuigd nu ik deze cijfers zie. Hebben hebben hebben :9~

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 19-02-2014 21:45 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Anoniem: 238103

sommige huizen hebben zo`n brink gas-lucht-lucht verwarming, is daar geen WP vervanger voor ?
heb je meteen integrale huisairco in de zomer.(of zelfs ontvochtigen)

[ Voor 36% gewijzigd door teacher op 20-02-2014 15:42 . Reden: Ontopic gemaakt ]

• BenEco
  • Niet online
Philos31,

Antwoord keuze en waarom in je inbox.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:28
Euhm, ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar je reactie (en met mij wellicht meer?) :X :)

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Pagina: 1 2 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2