Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote airconditioning topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3
Acties:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Welkom in het (nieuwe) grote airco topic. Het topic voor iedereen die geen zin heeft om badend in het zweet 's nachts wakker te worden in de zomer. Of voor die mensen die gewoon niet tegen warmte kunnen :p Ik ben dit topic gestart op verzoek van naitsoezn, omdat het vorige topic vol was.

Waarom een airco (laten) installeren?
Een airco maakt het binnenklimaat in de zomer een stuk aangenamer. Warme lucht bevat doorgaans meer vocht, waardoor we minder goed kunnen zweten. Dit geeft soms een wat 'drukkend' gevoel. De airco verlaagt de temperatuur en het hoge vochtgehalte in de ruimte. Dit maakt - in ieder geval de slaapkamer - een stuk comfortabeler in de zomer. Ook zijn er tegenwoordig units die de lucht kunnen 'reinigen'. Daikin claimt met de Emura serie een airco te hebben die stof, virussen en andere kleine deeltjes verwijderd.

Hoe werkt het?
Een airco is een warmtepomp en werkt met het principe dat een vloeistof die verdampt, warmte aan zijn omgeving onttrekt.

Een airco is eigenlijk vrij simpel: men neme een gesloten circuit van leidingen dat gevuld is met een koudemiddel. In dit circuit bevinden zich vier onderdelen: een compressor (4), een condensor (1), een ventiel (2) en een verdamper (3). De compressor comprimeert het gas en zet het onder een hoge druk zodat het kookpunt verhoogd wordt. Tijdens dit proces ontstaat warmte. Omdat het gas nu onder hoge druk staat, zal het gas bij een hogere temperatuur kunnen condenseren. Dit gebeurd in de condensor waar het gas wordt afgekoeld. Hierna vervolgt de vloeistof zijn weg naar de verdamper. Hier zit een speciaal ventiel (2) waar de vloeistof doorheen stroomt. Aan de andere kant van dit ventiel is de druk lager: het gevolg is dat de vloeistof verdampt en warmte opneemt van zijn omgeving. Nadat het gas de verdamper weer heeft verlaten, wordt het door de compressor weer aangezogen en onder druk gezet: het gas wordt hierna weer een vloeistof.

Het proces is vergelijkbaar met hoe water zich gedraagt in een snelkookpan. Door de hoge druk blijft het water ook bij hogere temperaturen dan 100 graden vloeibaar. Haal je de druk eraf (wat niet aan te raden is bij een snelkookpan), dan wordt al het water omgezet in stoom. In de verdamper van een airco gebeurd hetzelfde, maar dan gecontroleerd en met een koudemiddel waarvan de kooktemperaturen aanzienlijk lager zijn (+/- 7 graden Celsius).

Wat voor airco moet ik nemen?
Indien mogelijk, is een split-unit systeem altijd het aanbevolen systeem. In sommige situaties is dit niet mogelijk. De oorzaak daarvan kan verschillend zijn: een huurwoning (al zijn de wijzingen aan de woning niet enorm ingrijpend), een VVE die dwars ligt of geen plek voor de buitenunit. Wat de reden ook is, er bestaat ook nog de airco van het type monoblock. Dit is een airco waarbij alle onderdelen in ѐѐn apparaat zijn ondergebracht. Dit is wel minder efficiënt dan een split.

Monoblock V.S. split-unit
Het hierboven beschreven systeem kan in ѐѐn apparaat geïntegreerd worden. Dat heeft een belangrijk nadeel: omdat een airco een warmtepomp is moet hij de verplaatste warmte kwijt raken en dat kan alleen maar door de warmte ergens aan af te geven. Vrijwel alle monoblocks zuigen hiertoe lucht aan uit de te koelen ruimte en blazen dit middels een slang naar buiten. Hierdoor creëert het apparaat een onderdruk in de te koelen ruimte. Door deze onderdruk wordt er via kieren in de ruimte (warme) lucht terug aangezogen. Dit maakt het systeem minder efficiënt. Er zijn mensen die beweren dat het allemaal niet zo extreem is, omdat bij een monoblock de condensor in de koude ruimte hangt. Dat is waar, maar in de praktijk blijken desondanks toch grote verschillen te bestaan, zowel in prestaties als in energieverbruik.

Er zijn duurdere monoblocks te krijgen (bijv. van Delhoni) die de condensor kunnen koelen met water. Hier is weer een vergelijkbaar proces gaande als in het gesloten circuit: de condensor wordt besproeid met water, wat door de luchtstroming en warmte van de condensor verdampt. Deze monoblocks kunnen hierdoor makkelijker hun warmte kwijt. Door het verdampen van het water hoeven ze minder lucht uit de te koelen ruimte te verplaatsen. Dit alles leidt tot een efficiënter koelproces. Zo efficiënt als een split-unit zal het echter nooit worden. Enkele users hier hebben echter wel zeer goede ervaringen met deze units. Deze duurdere units maken ook aanzienlijk minder herrie dan de goedkope bouwmarkt monoblocks (Tristar, Amcor, etc).

Het advies wat hier meegegeven kan worden is dus om een wat duurder monoblock te kopen die gebruik maakt van deze techniek, of een goedkopere die wat oversized is om te compenseren voor de extra verliezen. Over het algemeen is echter de ervaring dat de echte goedkope bouwmarkt monoblock airco's wat prestaties betreft tekort schieten en je teleur gaan stellen.

"Split-Monoblocks"
Er bestaan ook monoblock airco's die voorzien zijn van een vaste condensor aan een leiding. Dit proces is efficiënter dan een normaal monoblock. Het nadeel laat zich echter raden: de condensor is voorzien van koperen koelleidingen en die kunnen niet altijd losgekoppeld worden. Je zit sowieso permanent met een raam of deur open, want die condensor moet buiten staan. Doorgaans zit de compressor in de binnenunit, dus wat geluid betreft ga je er ook weinig op voorruit. Een echt monoblock heeft dan nog als voordeel dat je nog relatief makkelijk een afvoer kan maken voor de slang. Veel succes om dat met je losse condensor voor elkaar te krijgen.. Helaas worden ze ook vrijwel niet meer gemaakt. De enkele units die nog op de markt zijn, zijn doorgaans bedoeld voor caravans en die units hebben een lage koelcapaciteit (<8000 BTU), dus die gaan de gemiddelde slaapkamer niet koud krijgen.

Ik wil er ѐѐn! Hoe zit dat met de installatie van zo'n split-unit?
Vrij simpel (uitgelegd). Je hebt twee keuzes: zelf installeren of laten doen.

Zelf installeren
Indien je een unit zelf wilt installeren, dan kan je een unit nemen met klik-koppelingen. Zo'n apparaat komt met meegeleverde leidingen die al gevacuümeerd zijn. Vacumeren? Een aircosysteem moet gevacuümeerd worden om alle 'vervuiling' uit het systeem te halen (vocht, stikstof, stof, etc). Vocht in het systeem kan bevriezen en het kan op den duur de compressor aantasten. Niet omdat het vocht bevriest in de compressor (daar is het daar te heet voor), maar omdat de olie hygroscopisch is neemt deze water op. En dat is helaas funest voor de smerende werking.

Het nadeel van de doe-het-zelf-installatie-klik systemen is dat de meegeleverde leiding vaak maar zo'n 3,5 meter is en dat beperkt je in de installatiemogelijkheden. Ook is de leiding voorzien van een speciale koppeling, en die moet uiteraard door de muur, waardoor er vaak een groter gat benodigd is. Tenslotte maken de kwaliteitsmerken (Daikin, Mitsubishi, LG, Panasonic, etc..) ze eigenlijk niet (voor zover ik weet).

Het alternatief is een unit aanschaffen van een kwaliteitsmerk. De installatie hiervan kan je voor 95% (wat uren betreft) zelf doen. Het is van belang om je van tevoren hierop goed te oriënteren! Bepaal van tevoren de volgende zaken:
• Waar wil je de binnen- en buiten unit plaatsen?
• Kan je bij de gekozen locatie voor de binnenunit makkelijk condenswater kwijt? Condenswater loopt idealiter in een leiding naar beneden. Dat kan direct naar buiten, of ergens aangesloten worden op een riolering. Vergeet hierbij vooral niet de scheiding tussen het riool en je airco (syfon!), en vergeet ook niet dat je airco niet genoeg water produceert om een syfon het hele jaar door gevuld te houden).
• Hoe lang is de leiding die je hiertussen verwacht nodig te hebben? Houd bij de buitenunit rekening met wat extra (+/-50cm).
• Voor hoeveel meter leiding bevat het apparaat een "pre-charge"? Als je leidingen nodig hebt die langer zijn dan het apparaat met zijn pre-charge aankan, dan zal je het apparaat moeten bijvullen.
• Hoeveel 90 graden bochten heb je hiervoor nodig?
• Wat is het hoogteverschil tussen de binnen- en buitenunit?
• Aan welke zijde is het het makkelijkste om de elektra aan te leggen? Let erop dat de airco geaard aangesloten moet worden.
• De ruimte! Hoe groot is de ruimte, is er sprake van direct zonlicht, instraling van warmte via een dak of actieve elektrische/gas apparatuur?

Deze vragen zijn allemaal van belang, omdat de hoeveelheid leiding die een compressor aan kan beperkt is. Deze gegevens vindt je allemaal in de technische specificatie van de fabrikant. Hier staat doorgaans ook in vermeldt wat de maximale hoogteverschillen zijn en de maximale hoeveelheid bochten die het systeem aan kan. Een teveel aan scherpe bochten levert teveel weerstand voor de compressor op. Tenslotte de elektra: het verschilt per model of deze gevoed wordt vanaf de binnen- of de buitenunit. Dat zijn allemaal zaken die handig zijn om te weten voordat je zo'n unit aanschaft.

Ondanks dat het allemaal belangrijke aandachtspunten zijn, is het laatste punt toch wel een van de belangrijkste: de capaciteit. Een 8000 BTU airco gaat een grote zolderkamer waar de zon de hele dag op staat te bakken niet (snel) koel krijgen. Er zijn calculators die uit kunnen rekenen hoeveel BTU je nodig hebt om een bepaalde ruimte op temperatuur te krijgen. Die houden doorgaans echter geen rekening met extra warmtebronnen. En ook speelt het vermogen natuurlijk een grote rol in de snelheid waarmee een ruimte wordt afgekoeld. De eerder genoemde 8000 BTU unit krijgt die ruimte wellicht wel koel als hij 24/7 blijft draaien. Vanuit het oogpunt van energieverbruik is dat echter weer niet handig.

Verbruikt een zwaardere unit dan niet meer energie? Ja en nee. Ja, omdat het apparaat zwaarder is uitgevoerd en simpelweg meer warmte kan verplaatsen. Ook zal de COP (Coefficient of Performance) bij een 'zwakker' apparaat in dezelfde serie doorgaans beter zijn. Dat klinkt wat vaag, dus dat behoeft wat uitleg. Een aircofabrikant brengt een model doorgaans in meerdere capaciteiten op de markt, bijvoorbeeld een 8000, 10000 en 12000BTU. Deze modellen gebruiken binnen dezelfde serie vaak dezelfde condensors en verdampers, waarbij alleen capaciteit van de compressor verschillend is. Omdat de 'zwakkere' modellen minder zwaar hoeven te werken en met eenzelfde formaat condensor en verdamper hun warmte makkelijker kwijt kunnen CQ opnemen, zullen zij doorgaans wat efficiënter opereren dan hun zwaardere broertjes.

Komt er ook nog een nee dan?
Jazeker, want moderne airco's zijn vrijwel allemaal inverters. Een airco van het type inverter heeft een compressor die op een variabel toerental kan draaien. Naarmate de ingestelde binnentemperatuur dichter benaderd wordt, zal het toerental van de compressor worden bijgesteld. Hiermee daalt ook het energieverbruik. Het systeem is vergelijkbaar met een modulerende thermostaat zoals die waarschijnlijk aan je CV ketel hangt.

De installatie!
Een beetje doe-hoe-zelver zal weinig moeite hebben met de installatie. In de basis is dat vrij simpel:
• Ophangen van de binnenunit. Zorg ervoor dat deze WATERPAS hangt! Een binnenunit die niet waterpas hangt gaat (waarschijnlijk) water uitspugen.
• Plaatsen van de buitenunit. Liever heb je deze ook waterpas, maar veel maakt het hier niet uit. De buitenunit produceert ook condens als je de airco laat verwarmen. Je wilt niet dat dit water langer in de buitenunit blijft staan dan nodig is.
• De elektra. Let op wat de technische specificatie zegt over de afzekerwaarde, de dikte van de te gebruiken draad en de hoeveelheid aders. De dikte van de te gebruiken draad is ook afhankelijk van de lengte. Een professionele installateur zal doorgaans een werkschakelaar monteren op de buitenunit. Als doe-het-zelver vindt ik dat overbodig. Zorg gewoon voor een stekker aan het apparaat. Die kan er altijd uitgetrokken worden en dan kan er ook veilig gewerkt worden aan het systeem.
• Een gat in de buitenmuur boren. Doorgaans moet dit minimaal 62mm zijn.
• Goten monteren aan de buitenmuur. Is optioneel en moet je zelf weten.
• Het spannende deel: de leidingen! De leidingen zijn gemaakt van koper en voor de apparaten waar we het in dit topic over hebben zijn deze doorgaans van het formaat 1/4 (trekleiding) en 3/8 (persleiding). Deze leidingen laten zich relatief makkelijk buigen, doch vereist dit wel wat finesse. Wat je kan doen is een stuk leiding opofferen om even te oefenen. Dan kan je makkelijk voelen hoeveel kracht je op zo'n leiding kan zetten voordat hij knikt, en uit ervaring kan ik zeggen dat dat best wel veel is. De truc achter het buigen van deze leidingen is om niet teveel in een keer te willen buigen. Voor een 90 graden bocht is doorgaans zo'n 10cm nodig, probeer zo'n bocht niet in een kleinere radius te buigen, dat gaat vaak niet goed. Als je je daar aan houdt en stukje voor stukje de leiding tussen je twee duimen en wijsvingers buigt, dan kan er weinig mis gaan. Als je de leiding knikt, dan voel je dit onmiddellijk omdat de leiding direct meegeeft. Buig in dat geval de leiding direct terug en kijk of je de bocht een stukje verderop kan maken. Vaak is zo'n leiding nog wel te redden. Maar eigenlijk ben je gewoon een hork geweest.. ;) Heb je perse een hele scherpe bocht nodig, dan zit er weinig anders op dan een stuk isolatie te verwijderen en een pijpenbuiger te gebruiken. De weggesneden isolatie moet uiteraard wel weer terug!
• Nu wordt het toch echt tijd om een STEK-monteur in te schakelen. Deze zal de benodigde koppelingen aan het systeem lassen, de leidingen vullen met stikstof (druktest, en om alvast alle 'troep' uit de leidingen te verdrijven), vacumeren en tenslotte het systeem in bedrijf stellen. Met meetapparatuur wordt vastgesteld of de goede hoeveelheid koudemiddel in het circuit aanwezig is. Dit is cruciaal, want bij een tekort aan koudemiddel zal het koudemiddel gaan verdampen voordat het de verdamper bereikt heeft. Je kan dit makkelijk zien als de leidingen bevriezen voordat ze in de binnenunit verdwijnen. Een teveel aan koudemiddel zal weer tot gevolg hebben dat het middel halverwege of erger nog, na de verdamper gaat verdampen. Dan koelt het apparaat wel, maar bij lange na niet op volledig vermogen. Dit zuipt ook energie, want de compressor zal maximaal gaan werken omdat de verdamper in de binnenunit niet de verwachte temperatuur haalt. In het ergste geval bereikt koudemiddel in vloeibare vorm de compressor. Vloeistoffen zijn niet comprimeerbaar dus dan schakelt het systeem uit (of raakt de compressor defect).
De oplettende lezer heeft inmiddels al door dat een airco niet alleen een maximale afstand heeft voor de leidingen, maar dus ook een minimum. Al is het niet aan te raden om deze grens op te zoeken: je gaat dan trillingen horen in de binnenunit of je sloopt je compressor!

Installatie zonder STEK monteur?
Dat kan. Je kan een airco nemen met snelkoppelingen. Daar is geen monteur voor nodig. Een alternatief is om bij de bouwmarkt een simpele Tristar split-unit te halen. Deze zijn zelf te installeren. Zie bijvoorbeeld hier voor een voorbeeld van de installatiehandleiding. Let erop dat je GEEN garantie kan claimen op deze apparaten als je ze zelf installeert. Uit ervaring weet ik echter dat het prima kan werken. Mijn Tristar heeft het 5 jaar bij mij thuis gedaan en hij doet nu zijn werk bij een vriend van mij. Of de installatie van deze systemen legaal is laat ik in het midden.

Ik noem Tristar specifiek omdat ik er ervaring mee heb. Wellicht heeft jouw bouwmarkt andere merken in de aanbieding (doorgaans zijn het toch gewoon apparaten van het Chinese Chigo).

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:23

Deathchant

Don't intend. Do!

In het vorige topic had ik al gezegd dat ik ook kampte met het klassieke mobiele airco slang-door-raam-probleem.
Ik heb nu een permanentere oplossing dan mijn eerdere karton-ducttape oplossing.
Problemen waar je natuurlijk tegenaan loopt:
- hoe maak je de slang vast aan de plaat
- hoe zorg je dat de plaat niet uit het kozijn valt zonder het kozijn te beschadigen (huurhuis)
Ik heb dus een plaat gemaakt met daarin een ventilatierooster waar ik de slang op heb aangesloten.
Ik heb een kiep/kantelraam dat naar binnen opengaat en ik heb dus daar al "scharnieren" voor in het kozijn zitten en die heb ik dan "hergebruikt" om de plaat in vast te klemmen.
Misschien klinkt 't allemaal simpel, maar hierbij een kort D-I-Y stappenplan die er iets aan heeft.

Wat had ik nodig aan materiaal:
- 1x 9mm dikke triplex/multiplex plaat op de juiste maat (30 euro).
- 1x lamellenrooster van 100-130mm; de binnenste diameter van de aircoslang was 11mm. (6,45 euro)
- 3 schuifslotjes; raam heeft rechts 2 "vastzet-gleufjes" en links -waar ook het scharnier is- 1 vastzet-gleuf, 1,65 euro/stuk
- 1 slangklem

1: raam meet 148 x 81cm. Bij hornbach plaat op maat laten zagen. Helaas was de eerst volgende maat na 122x60cm helaas 240x120. Die plaat kost 30 euro.

2: bij mijn vader met de cirkelzaag het gat van 130mm uitgezaagd; dit komt overeen met de buitenste "ring" van het lamellenrooster:

3: met stukjes dunner triplex de plekken "opgehoogd" waar de schuifslotjes kwamen (ter hoogte van de vastzet-gleufjes in 't raam):

rechtsonder:

rechtsboven:

links (er is er maar 1 links in het midden):

De plaat hoeft maar op de plaats te blijven. Onderaan steunt ie gewoon op het kozijn.

4: Dan het lamellenrooster erin zetten en vastschroeven:

buitenkant:

binnenkant:

5: Dan de slang over de "ringen" van dat lamellenrooster schuiven en met de slangklemmen vastdraaien:

6: met een nijptang de schroefjes die aan de andere kant van de plaat er weer zijn uitgekomen afknippen en wegvijlen met een ijzervijl; de plaat was immers "maar" 9mm dik en schroefjes zijn vaak doorgaans wat langer.

7: Airco insteken en klaar:

Van buiten ziet het dan zo uit:

Overigens, die 3 lamelletjes heb ik eruit gehaald omdat ik nog een hor in het raam heb zitten. 45 euro verder en 2 uurtjes later heb je dan wel wat permanenters, en ik heb het kozijn niet hoeven beschadigen :)

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:21
quote:
Deathchant schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 23:56:
In het vorige topic had ik al gezegd dat ik ook kampte met het klassieke mobiele airco slang-door-raam-probleem.
Ik had iets gebruikt dat isoleerd. Alleen een dunne houten plank heeft bijna 0 isolatie waarde. Komt de warmte gelijk weer naar binnen zetten.

Een van deze platen bv: https://www.isolatie-online.be/search.asp?subcatid=86

Verder kan je ook de slang isoleren; deze wordt doorgaans goed opgewarmd door de af te voeren lucht naar buiten.

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19-05 23:41

Stoney3K

Flatsehats!

quote:
psy schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:11:
[...]

Zuigt hij nu via de achterkant warme buitenlucht aan? Ik denk dat dit al efficiënter is als "koelere" binnenlucht aanzuigen. In de standaard situatie zal je altijd warme lucht van buiten aanvoeren, dat doe je nu niet meer. Nu wordt de warme buitenlucht direct gekoeld en de kamer ingeblazen. Dan zal wel elders weer lucht het huis UIT moeten, maar dat is minder erg, je bent nu constant koelere lucht het huis in aan het pompen. Op die manier heb je een van de nadelen van een monoblock weggenomen ;)
In principe maak je er dan gewoon een raamairco van, die vind je in Noord-Amerika vaker dan hier in Europa.

http://www.aircoshop.nl/a...r-airco-2800-watt-koelen/

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• AlexV
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 00:43
quote:
Winkiller schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 12:36:
[...]

Ik heb zo mijn twijfels met een dergelijke opstelling. Het lijkt me dat de mobiele airco zo alleen maar warme lucht detecteert en niet meer afslaat, met onnodig stroom gebruik tot gevolg.
Maar aangezien ie ingesteld staat op 18 graden en het in mijn kamer nooit onder de 23 komt slaat ie sowieso niet af, of ie nou binnen of buiten staan :+

• _Arthur
quote:
Dat je je warme lucht op andere plekken door je mechanische ventilatie openingen je huis weer in blaast.

Een mobiele airco doet 10800 m3 luchtverplaatsing per 24 uur (450m3 per uur). Een Itho VCE Eco RFT mechanische ventilatie doet 365 m3 per uur bij 100Pa.

Je mechanische ventilatie kan niet zoveel luchtverplaatsing verwerken als een airco doet.

http://www.wehkamp.nl/hui...B_495457/#extraInformatie
http://www.ithodaalderop....-perilex-stekker-545-5036

_Arthur wijzigde deze reactie 31-08-2016 21:12 (1%)
Reden: Luchtverplaatsing verkeerd getiepert..

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:08
quote:
_Arthur schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:24:
[...]

Dat je je warme lucht op andere plekken door je mechanische ventilatie openingen je huis weer in blaast.

Een mobiele airco doet 10800 m3 luchtverplaatsing per uur. Een Itho VCE Eco RFT mechanische ventilatie doet 365 m3 per uur bij 100Pa.

Je mechanische ventilatie kan niet zoveel luchtverplaatsing verwerken als een airco doet.

http://www.wehkamp.nl/hui...B_495457/#extraInformatie
http://www.ithodaalderop....-perilex-stekker-545-5036
Mijn airco Eurom Pac 23R doet maar 300 m3 per uur max, hij heeft ook een langzamere stand.
Ik heb het ook al eerder geprobeerd, en toen kwam er geen hete lucht uit de andere openingen.

• Aldmar
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20-05 14:34

Aldmar

Niks...

quote:
Fable schreef op woensdag 07 september 2016 @ 11:26:
[...]

De SCR40/50/60 ZMX-S is alleen de buitenunit, waardoor deze ook in de lijst voorkomt.

[...]
Ik heb begin Juni een SRC-35ZM-S (+ SRK-35ZM-S) laten installeren. Deze staat niet op de lijst. Ik heb dus niet de X variant én een slagje minder zwaar, 35 ipv 40.

Onder het mom 'niet geschoten, is altijd mis' kan ik natuurlijk gewoon een aanvraag indienen... :)

• Glashelder
  • Niet online
Ik heb beide units inderdaad aan een eigen stroommeter hangen :p Toen bewust zo aangelegd dat dit mogelijk werd :)

omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• _Arthur
quote:
Komt mijn FTXM-35-M & RXM-35-M ook vandaan.

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:31
is inderdaad een prima combinatie, vergelijkbaar draait hier sinds juli en op een klein mechanisch iets na (werking is wel goed) draait het super en vooral erg stil

kan wat foto's maken als mensen dat leuk vinden ?

Ray wijzigde deze reactie 16-09-2016 09:32 (13%)

• ThinkPad
  • Laatst online: 02:15

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Ziet er netjes uit!

Wel zorgen dat je de filters minstens elk jaar ofzo schoonmaakt, anders krijg je dit soort taferelen: ThinkPad in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Glashelder
  • Niet online
Als je nu tevreden bent met 4,7kW dan zou ik gewoon weer een 5kW nemen. Waarschijnlijk wordt je anders toch teleurgesteld. Is je huidige Einhell een inverter? Zo nee, dan zou ik al helemaal een 5kW nemen. Inverters hebben de neiging om vaak wat vroeg terug in de toeren te gaan en dan kan je met een lager vermogen straks best als irritant gaan ervaren (omdat het niet zo snel afkoelt als met je oude unit).

Over het algemeen valt een STEK certificering wel te vertrouwen. Dat zegt natuurlijk geen reet over afwerking, service, etc :). Daarvan ben je toch echt afhankelijk van ervaringen van anderen.

Wat merken betreft..
1) Mitsubishi (met stip).
2) Daikin (al zou ik snel beslissen voordat Daikin weer leveringsproblemen krijgt :+ )
3) Panasonic, LG

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 02:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben net nog even gebeld door de 'dure' aanbieder . Had aangegeven dat ie 1000 euro duurder was dan de concurrentie. Komen de argumenten;
- voor dat geld hang ik net een 2,5kw op
- ik moet er ook aan verdienen
- onze werkwijze is punctueel
- offerte is uitgebreid
- offerte is inclusief btw

Etc...

Overigens kunnen ze volgens mij de huidige leidingen en elektra gewoon overnemen, dus zou het plug and play zijn.

MikeyMan wijzigde deze reactie 20-04-2017 18:46 (20%)

• Glashelder
  • Niet online
Mijn hemel wat een prijzen.. Hebben jullie er wel eens aan gedacht om die zooi gewoon zelf neer te zetten en voor de rest gewoon een advertentie op werkspot te zetten (specifiek vragen naar STEK certificering!)?

Als je bijv. hier kijkt dan heb je een 5 kW unit van Daikin voor 1.082,95. Als de leidingen er al liggen dan ben je voor uiterlijk zo'n 250 euro wel klaar op werkspot.nl.. Dan ben je dus klaar voor zo'n € 1332,95 en heb je € 532,95 verdiend.

Plus de meeste airco dozenschuiven geven gewoon garantie op airco's die professioneel zijn geïnstalleerd dus dat is ook geen probleem. In het geval van comfortklimaat weet ik dat ze gewoon de eigen servicedienst langs sturen bij problemen (dat weet ik omdat ik met de eigenaar heb staan praten toen ik mijn eigen units kwam afhalen).

Wat bij jou @MikeyMan overigens wel even belangrijk is wat voor koelmiddel en smeermiddel je huidige unit gebruikt en of de koppelingen hergebruikt kunnen worden. In het koelmiddel zit smeermiddel en je laat liever niet lassen aan leidingen waar eerder smeermiddel doorheen gegaan is. Dat gaat verbranden en dat kan een verminderde levensduur geven van de compressor. Voor het vaccumeren wordt dat als het goed is verwijderd uit het systeem met een hoop stikstof maar ik heb mij laten vertellen dat er toch resten in het systeem achterblijven. Beter leg je dan zelf wat nieuwe leidingen of laat je dat doen.

Glashelder wijzigde deze reactie 20-04-2017 21:33 (26%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray
quote:
Alexji schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:44:
[...]

Is het misschien een oplossing om met een staande ventilator een luchtstroom te creëren van woonkamer naar slaapkamer 2 en dit icm domotica te regelen? :P
been there, done that. Ik heb het zelfs met actieve afzuiging geprobeerd om koude lucht naar de extra kamer te krijgen. Nooit het gewenste resultaat gehaald en een extra airco geplaatst...

heb nu in elke leef ruimte (andere woning) een eigen unit en dat is subliem

Ray wijzigde deze reactie 16-05-2017 09:26 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:46

Notna

Where are you?®

quote:
Alexji schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:41:
[...]

Daarom was ook het idee om zelf al een en ander voorbereidend werk te doen (in ieder geval de buitenmuur) zodat er in principe alleen nog leidingen moeten worden getrokken (en de units geplaatst natuurlijk).

Dank voor het meedenken in ieder geval, dat je de koelvloeistof door de leidingen kan horen lopen was ik niet eerder tegengekomen, dat zou bij een goed gevuld systeem toch niet zo moeten zijn? Subtiele achtergrondgeluiden stoor ik mij niet snel aan, maar alles heeft een grens natuurlijk.

Zou jij je foto's nog kunnen rehosten? Ben stiekem wel benieuwd inmiddels :+
Bij deze:

Inmiddels heb ik om de buitenunit een kooi van hout gemaakt om het meer in yoon te latrn vallen met de tuin.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
quote:
Mooie unit, heb er ook zo een hangen :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:17

m0nk

16-09-2003 15.15

Mijn eerste reactie op een offerte aanvraag is binnen. Ik vroeg om een eenvoudige split unit voor een zolder slaapkamer met dakkapel. Ruimte is ongeveer 5.5x3.5. Eerste reactie was: "Hallo, 3000 euro".. Denk dat ik die maar skip.. :+

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb de mijne ooit aan laten leggen door http://aircoklimaat.nl/. Die rekenen een totaalprijs (apparaat + leidingwerk + aanleg) en hebben ook gewoon door de muur heen geboord.

Over de kosten van 't parkeren in centrum Amsterdam heb ik ze trouwens ook niet gehoord, nu ik er over nadenk.

CyBeR wijzigde deze reactie 22-05-2017 19:30 (27%)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:27
quote:
m0nk schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 09:38:
[...]

Thanks voor de tip, zij hebben prijzen op de website staan incl montage. Ik ga ze maar eens mailen.
Daar staat niet het nieuwere Daikin spul tussen of ik moet verkeerd kijken (2MXM40M FTXM35M FTXM20M)

Gisteren deze reactie ontvangen (lokaal installatiebedrijf) na specifiek vragen om een offerte voor bovenstaande Daikin spul.
Heb het bedrijf er maar even uit geknipt maar dit kun je toch niet met een strak gezicht de deur uit sturen? ;(
Het gaat hier dus om een offerte voor een ander huis (niet mijn appartement) die hij "ongeveer zelfde situatie" vond. Zak lekker door de grond.

Alexji wijzigde deze reactie 23-05-2017 10:15 (10%)

iRacing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 22-05 06:16
in februari laten plaatsen door aircovoordeel.nl,
multisplit Samsung inverter (standaard incl. wifi bediening) 5kw woonkamer 2kw slaapkamer,
incl: plaatsen boren (steen/kalk-zandsteen) voorrijkosten goten (elektra lag al op de plek) €3500,00 incl btw.
net werk, geen klachten

Bushie wijzigde deze reactie 23-05-2017 12:17 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alexji
Gisteren de Midea man langsgeweest:

Alleen dus op basis van Midea, Daikin was wel mogelijk dus daar heb ik meteen naar gevraagd voor welke prijs hij dit kan inkopen. Gaf ook aan dat het misschien handiger was om via de meterkast naar de slaapkamer te gaan aangezien je daar dan de condenspomp kan plaatsen zodat je deze gegarandeerd niet hoort.

Zover ik weet hebben de betere merken (Daikin) extra ruimte in de airco's om daar direct de condenspomp in te plaatsen.

Vanmiddag iemand anders langsgeweest. En die deed weer juist met Mitsubishi en raadde twéé buitenunits aan, voor elke binnenunit dus een aparte. Dit moest veel goedkoper uitkomen (bulkinkoop neem ik aan) dan één multi split. Hij ging een offerte opstellen, dus ik weet nog geen bedragen.

Maar wederom niet waar ik om gevraagd had (Daikin!) :P

Sta op het punt om alles maar zelf in huis te halen en te installeren, voor het betonboren een zzp'er en een STEK monteur de boel laten controleren en in werking te laten stellen.

Zal ook nog even contact opnemen met de ABO man via de gegevens van @Notna

iRacing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
Alexji schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:21:
[...]

Ja ik moet mij natuurlijk ook niet te veel blindstaren op één merk. Zover ik kan zien levert Mitsubishi inderdaad prima (ook stil) spul.

[...]

Ja dat vond ik ook maar de niewere (2017) modellen zijn wel een stuk strakker afgewerkt en qua functies vergelijkbaar. Daar had ie de nieuwe folders nog niet van maar dat staat allemaal online

Moet ik trouwens nog op R32 of R410A letten? Volgens mij is R32 een door Daikin "ontworpen" goedje?
Als je even in het L/L warmtepomp topic kijkt, is die discussie al meerdere keren gevoerd. Het probleem met R32 is dat het nog niet echt heel erg gemeengoed is bij de monteurs en er issues zijn met bijv vullen en afpompen. Zowel MHI als Daikin werken met R32 en het is niet specifiek aan Daikin alleen.

Voordeel van R32 is dat het betere waardes heeft tov R410A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alexji
quote:
Notna schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 16:00:
[...]

Als je even in het L/L warmtepomp topic kijkt, is die discussie al meerdere keren gevoerd. Het probleem met R32 is dat het nog niet echt heel erg gemeengoed is bij de monteurs en er issues zijn met bijv vullen en afpompen. Zowel MHI als Daikin werken met R32 en het is niet specifiek aan Daikin alleen.

Voordeel van R32 is dat het betere waardes heeft tov R410A
Ja ik heb vanavond een aantal uren lopen speuren door dat topic, zeer vreemd trouwens dat er twee topics lopen over hetzelfde onderwerp, zorg dan dat de L/L koeling ook in dat andere topic zit en dan kan er hier lekker worden gepraat over mobiele units ofzo. Het andere topic is actiever en zitten veel meer mensen met L/L installaties (duh :P)

Maar de strekking lijkt dat R32 op zich the way forward is maar dat er blijkbaar zeer weinig ervaring onder de monteurs mee is en de juiste apparatuur ontbreekt. Dus gewoon zorgen dat er de eerstkomende jaren geen problemen zijn als ik daarvoor kies :+

@Ray nog wat toe te voegen? Ik lees dat je achteraf niet voor een R32 installatie had gekozen als je wist dat het qua ondersteuning zo tegen zou vallen.

iRacing

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Alexji
quote:
Notna schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:30:

Wel heerlijk geslapen oOo en verbuik in de nacht viel mij enorm mee.
Ik wil ook! :P 26,5C in de woonkamer en 26C in de slaapkamer. Bah.

Merk wel dat wanneer de temperatuur omhoog gaat m'n budget ook magisch meegroeid :+

iRacing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray
quote:
rolandcube schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:15:
Een vraagje, ik wil een split unit aanschaffen met 2 binnendelen.
Nu moet er eentje op zolder komen te hangen maar daar heb ik niet de mogelijkheid om de binnenunit
horizontaal op te hangen, kan er iemand mij vertellen dat een binnenunit ook verticaal gemonteerd mag worden .
wat je zoekt heet een 'plafond onderbouw' unit. die zijn een stuk minder beschikbaar maar wel degelijk te kopen. had er zelf ook een van samsung jaren geleden al.
https://www.google.nl/sea..._AUICCgD&biw=1920&bih=950

of je neemt een inbouwcassete als je die kwijt kunt

https://www.google.nl/sea...q=daikin+plafond+cassette

@Notna hier 24/7 (vrijwel) alle ruimtes op 21 graden. laat maar hobbelen die buiten unit :)

Ray wijzigde deze reactie 28-05-2017 13:40 (22%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

quote:
Sunri5e schreef op zondag 28 mei 2017 @ 17:48:
Even in de gaten houden dit topic.
Daar heb je bookmarks voor he. tvp's zijn zo 2005.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 22:17

m0nk

16-09-2003 15.15

Ondanks dat ze minder efficiënt zijn heb ik maar een mobiele airco aangeschaft. Dat hele split unit verhaal begon me een beetje te irriteren. Geen enkele leverancier die "normale" prijzen op de website hadden staan of een leuke aanbieding hadden reageerde op email of telefoon.. Dus toen dacht ik, dan maar een mobiele airco die flink wat capaciteit heeft. Via wat reviews kwam ik uit op de Eurom Coolperfect 120 (12.000BTU) die geschikt zou moeten zijn voor ruimtes tot 120m3 a 399,-. Echter was deze nergens op voorraad dus besloot ook maar eens te kijken naar de Coolperfect 150 (15.000BTU). Deze zou sterk genoeg moeten zijn om mijn woonkamer te kunnen koelen echter was deze een stuk duurder (rond de 600,- bij CB/MM etc). Echter zag ik hem bij de Hornbach voor 399,- staan en heb deze gelijk opgehaald. Op zolder staat ie op de overloop en loopt de slang via een airlock mijn veluxraam uit en blaast hij de koele lucht de slaapkamer in die in ongeveer 10-15 min aangenaam koel is. Beneden heb ik hem buiten (in de schaduw) neergezet vlak voor de deur en via het meegeleverde koppelstuk de slang aangesloten op de koude lucht uitlaat. De slang heb ik via het kattenluik naar binnen gelegd. Resultaat, binnen een half uur een koele woonkamer. Werkt allemaal prima en ik slaap een stuk lekkerder.. :)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16:54
quote:
Dit komt neer op een 5,4kW (alleen koelen) of een 8,1kW als ik zou kiezen voor koelen èn verwarmen.
quote:
Vraag me sowieso af hoe je een 5.4kW unit wilt gaan voeden zonder leiding naar de meterkast maar dat is een ander verhaal.
Let even goed op: de genoemde koelvermogens zijn *niet* wat je uit het stopcontact trekt; maar wat je effectief aan koel vermogen levert. En daar zit typisch een factor 4 ofzo tussen. Dus, voor 5.4kW koelvermogen heb je 'maar' ~1.35 kW uit je stopcontact nodig!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16:27
@Glashelder nergens. Maar ik was/ben in de veronderstelling dat een unit die ook kan verwarmen een inverter is?

Agree dat een inverter nu the way to go is. Maar 5 jaar geleden was het prijsverschil wel even anders. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

quote:
UltraSub schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:52:
@Glashelder nergens. Maar ik was/ben in de veronderstelling dat een unit die ook kan verwarmen een inverter is?
Nee. Inverter is tot airco's wat moduleren is tot CV ketels.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 22:54
quote:
Notna schreef op maandag 12 juni 2017 @ 07:26:
[...]

Ik zou het liever bij de Praxis halen met een 25% kortingsbon dan bij Bol via een externe leverancier. En dan bedoel ik ook echt fysiek in de winkel ophalen; bij Praxis vragen ze geloof ik 45 euro om het thuis te laten leveren :')
Waarschijnlijk werkt de truk met de kortingsbon niet ze vallen onder de vaste lage prijs. :)

ik heb net de folder van Gamma binnen 20% korting op Airco :Y

https://www.gamma.nl/asso...airco-en-luchtbehandeling

Deze Tristar kan toch alleen koelen?

Maar afgezien daarvan zou ik hem ook daar halen. De dozen schuiver via Bol.com is de zelfde als HW koeltechniek, ikwilnuairco, cooper&hunter. ;)

wizzopa wijzigde deze reactie 12-06-2017 11:14 (16%)

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Hiephoi, ik kan mijn FTXM Daikin nu met een app besturen, al dan niet buitenshuis oOo :+

Gekocht via eBay in Italië, zelfs met 27 euro (!!!) verzendkosten nog steeds 15 euro goedkoper dan in NL :') )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
quote:
Vind het zelf weer prettig om de buiten temp (in de buitenunit) en binnen te kunnen zien.

• Alexji
Nadat ik het eigenlijk op de lange baan had gezet (herfst/winter) door de moeizame voortgang reageerde vandaag ClimaSense toch nog op mijn offertevragen en kunnen die voor een nette prijs (als ik het vergelijk) mijn gewenste Daikin spullen leveren.

Installateurs zaten wel helemaal vol, 13 juli ben ik aan de beurt, ik ga afstrepen :)

iRacing

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Koelen. Auto is gewoon de ingestelde temperatuur aanhouden, ongeacht of daarvoor verwarmd of gekoeld moet worden. Mijn airco staat gewoon uit als t koud is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alexji
quote:
Notna schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:12:
[...]
Mijn 'niet aan beginnen' argument is eerder voor hoe het er uit komt te zien. Maar dat is persoonlijk.
Dat krijg ik straks ook te horen als ik de foto's laat zien als alles hangt :) Hoop koelleiding in goot door het huis.

Gelukkig moet ik er zelf tegen aankijken :P

iRacing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
D_V schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:36:
Dat is inderdaad ook één van de stukjes die ik gelezen had waarin dit aangeraden werd. Nou hoeft voor mij persoonlijk 18 graden ook niet, zoals @Notna hierboven ook al schrijft, voor mijn gevoel is 18 in de airco ook kouder dan 18 buiten. Ik hou het ook op zo'n 21 graden. Ik vroeg me alleen af of het verschil dan niet té groot zou worden bij 32 buiten. Maarja, je wil wel lekker slapen natuurlijk. First World Problems...
Het verschil is pas een probleem als je steeds van binnen naar buiten gaat en andersom. Als jij de hele dag in huis blijft op 1 keer naar buiten en weer naar binnen toe na voor boodschappen of wat dan ook, kan je het gerust op standje Noordpool zetten :+

Maar voel gewoon aan hoe het is zodra dat ding er hangt. 21 op dagen dat het 30+ buiten is, is behoorlijk fris. Wellicht vind je 23 al genoeg op de fluisterstand in de slaapkamer :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray
@assn een huurhuis hoeft toch niet perse een probleem te zijn? effectief maak je 1 gat in de muur die ooit weer dicht moet mocht je de airco meenemen.

Als je nog van plan bent er een paar jaar te wonen zou ik een simpele spit ophangen. Mobiele apparaten zijn toch wel ondingen....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Er is hier naar mijn weten een user ( @wildhagen geloof ik?) die een dure mobiele unit heeft waar die heel tevreden over is. De rest is ontevreden :+

Mobiele units zijn vooral goed in stroom verbruiken :p

En inderdaad. Ik ken genoeg mensen met huurhuizen en die hebben gewoon (meerdere) splits hangen. Geen probleem.
quote:
UltraSub schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:30:
[...]

Dat is niet correct. Zie ook hier:

Wikipedia: Airconditioning

[...]

En Wikipedia is zeker niet de enige bron waar dat te vinden is.

Onze weerstand verzwakt kortstondig bij een flinke temperatuurwisseling, waardoor sluimerende virussen (waarvan je sommige altijd bij je hebt) hun slag slaan. En daar istie dan; "nee, ik wil geen airco, daar kan ik niet tegen, word ik altijd verkouden van" verhaaltje wat je zo vaak hoort.

Ik ben er simpel in. Hou er eigenlijk geen rekening mee, ik merk dat ik daar best goed tegen kan. Auto altijd op 19.5, airco's op kinderkamers altijd op 22, en sinds een paar dagen (jajaja *O* ) op mijn slaapkamer 21.
Ach ja Wikipedia :p

Zoals ik het altijd begrepen heb gedijen rhinovirussen gewoon beter bij lagere temperaturen en heeft het niet zozeer heel veel met de overgang te maken.

Sowieso is het alleen een probleem als je een zwak gestel hebt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik heb niet zo'n handige plek om een wandunit hoog te monteren, bovendien vind ik het erg lelijk.
Ik zie de vloerunits als (duurder) alternatief, heeft iemand hier ervaring met vloerunits voor binnen?
NB: waarschijnlijk ga ik de airco ook als verwarming gebruiken, dus dan zou plaatsing op de vloer niet eens zo gek zijn, toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23-05 13:48
quote:
Glashelder schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:19:

Sowieso is het alleen een probleem als je een zwak gestel hebt ;)
Ojee, 40+ hier (leeftijd, en temperatuur ook bijna...) dus het kan elke nacht afgelopen zijn...

:D

Had de airco op 21 graden en heb werkelijk fantastisch geslapen. Je hoort de binnenunit ook echt niet in de nachtstand (of fluisterstand of hoe het ook heet) De buitenunit was wel flink aan het blazen.
Altijd weer lekker om de horror verhalen van collega's te horen over hoe slecht ze weer geslapen hebben.

:)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• D_V
Kast ervoor wellicht?

:)

en voor je afstandbediening:

_O-

D_V wijzigde deze reactie 19-06-2017 19:03 (59%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ray
quote:
Oefening schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:43:
[...]

Echt? Dan zit je met 3,5 kW wel ruim onder de normen die ik op internet vind. Heb je hem dan dag en nacht aan?

Wij hebben ongeveer 140 m3, maar wel met een u-vormige kamer waarbij de lucht de 'bocht' om moet. Verder plafondhoge ramen op het zuiden en deels plat dak. En de wens om het vrij snel af te koelen als we terugkomen van kantoor (en het zonnescherm niet uitstaat overdag).

(voor de Italiaanse markt heeft Daikin trouwens een speciale Emura-lijn)
geloof niet alles wat je op internet leest :)

ik draai idd wel 24/7 ik wil geen joelende airco die snel terug moet koelen. comfort is imho met 24/7 ook veel hoger omdat ook de ruimte intern de hitte dan kwijt is en verbruik boeit me ook niet... bovendien vinden mijn huisdieren een constante temp ook wel fijn . Nu vol in de zon terwijl ik dit typ draait hij nog maar op fan stand 2 of 3 en is bijna onhoorbaar.

voor jou beleving. ik heb wel een 7 kw buitenunit maar die koelt mijn hele huis via 4 units.
(en draait nu geschat op 50%) dus 7 kw alleen voor een woonkamer.....

had ooit een 5 kw non inverter voor mijn werkruimte. die werd ook 40 graden plus. als je dat terug gaat koelen met zo'n over power heb je ijsklontjes op je neus....

@Notna zelfs hier met de zon vol op 10 m2 glas nu dweilt de emura 3,5 zonder problemen de hitte naar buiten en heeft nog ruim headroom voor meer :9

Ray wijzigde deze reactie 19-06-2017 19:30 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
Abom schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:41:
[...]

Mag ik vragen wel werk/type mobiele airco jij hebt en voor hoeveel m3 jij deze gebruikt?
Tuurlijk. Ik heb een Delonghi Pinguino PAC WE112ECO: http://www.delonghi.com/n...ghi-pinguino-pac-we112eco

Ik gebruiik hem om 2 ruimtes te koelen van bij elkaar zo'n 35 vierkante meter (slaapkamer + computer/hobby-kamer). Dat redt hij aardig.

Ik heb hem ook geprobeerd om het hele huis (zo'n 60-65 vierkante meter) te koelen, maar dat lukt niet heel erg goed, dat trekt hij niet of nauwelijks.

Afvoerslang heb ik door een openstaand raam laten lopen., De opening is verder afgedekt met plexiglas en spaanplaat, om zo min mogelijk warme lucht naar binnen te halen.

Het ding heeft een 10 liter watertank om te koelen, ik vul hem elke dag bij, en daar trekt hij het wel mee.

Geluidsproduktie is te overzien. Ja je hoor hem hel werken, maar het is niet zo dat het echt heel storend is (ik gebruik de normale ventilatorstand, niet de Noordpool+Orkaankracht-stand).

Het is niet ideaal, maar als je niet anders kunt, is het iig beter dan helemaal geen airco.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:03

Winkiller

De Mopperpot

quote:
wildhagen schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:00:
[...]

Tuurlijk. Ik heb een Delonghi Pinguino PAC WE112ECO: http://www.delonghi.com/n...ghi-pinguino-pac-we112eco

Ik gebruiik hem om 2 ruimtes te koelen van bij elkaar zo'n 35 vierkante meter (slaapkamer + computer/hobby-kamer). Dat redt hij aardig.

Ik heb hem ook geprobeerd om het hele huis (zo'n 60-65 vierkante meter) te koelen, maar dat lukt niet heel erg goed, dat trekt hij niet of nauwelijks.

Afvoerslang heb ik door een openstaand raam laten lopen., De opening is verder afgedekt met plexiglas en spaanplaat, om zo min mogelijk warme lucht naar binnen te halen.

Het ding heeft een 10 liter watertank om te koelen, ik vul hem elke dag bij, en daar trekt hij het wel mee.

Geluidsproduktie is te overzien. Ja je hoor hem hel werken, maar het is niet zo dat het echt heel storend is (ik gebruik de normale ventilatorstand, niet de Noordpool+Orkaankracht-stand).

Het is niet ideaal, maar als je niet anders kunt, is het iig beter dan helemaal geen airco.
Hier sluit ik me bij aan, wij hebben er 2, Delonghi Pinguino PAC WE128ECO en een PAC AN 112 Silent. De 128ECO staat beneden en koelt op stand automatisch onze beneden verdieping, bij deze temperaturen houd hij het op ongeveer 24 graden. Wel gebruik ik een extra statief ventilator om koele lucht verder de kamer in te transporteren. De 112 Silent staat op onze slaapkamer en houd onze slaapkamer 24 uur per dag op 23/24 graden op stand automatisch, beide toestellen staan ook niet de hele dag te stampen dus met de capaciteit zit het wel goed.

Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
D_V schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:17:
[...]

@Notna ,voor de FTXM heb je module BRP069A41 nodig toch?

Twijfel nu een beetje omdat op Climasense staat:

[...]
Ik heb die discussie (middels de mail) met ClimaSense gehad omdat ik hetzelfde had opgemerkt en heb ze gewezen op hun fout. Deze erkennen ze ook, maar blijkbaar hebben ze daar alleen niets mee gedaan.

Voor de goede orde,

http://nl.daikin.digital/catalogus

Pagina 227

Daar staat duidelijk dat je de A41 nodig hebt en niet de A45

Lekker slordig van ClimaSense ook weer :')

Acties:
  • +1Henk 'm!

• UltraSub
quote:
ThinkPad schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:29:
[...]

Welke unit heb je nu gekocht dan? Je ging zelf eentje monteren toch?
12K BTU Chigo inverter. Uitermate tevreden, loopt super stil, zowel binnen- als buitenunit.

/edit
Als ik er beneden ook nog 1 hang komt daar ook dezelfde Chigo denk ik (alleen meer BTU). Scheelt weer als er weer eens een AB kwijt is, en ik vind het strakker dat er niks op die voorkant staat, gewoon helemaal wit.

UltraSub wijzigde deze reactie 20-06-2017 18:52 (41%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray
l/l zit geen subsidie en ik denk dat 3,5 totaal overkilll is voor wat jij wilt

ik heb ook een ruimte van 20m2 met 2m2 glas zonder afscherming. daar hangt een 2,5 en die kan het op zijn slofjes af.

een 3,5 heeft ook een hogere minimale debiet waardoor het zelfs op de laagste stand behoorlijk 'winderig' kan aanvoelen in jou 'kleine' ruimte. het is maar wat je wilt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
laurens91 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:18:
[...]

bedankt,

Zou zoiets ook goed kunnen zijn ?
https://www.praxis.nl/bad...ner-pd-inklapbaar/5326747

Is geen bekend airco merk maar de specificaties zijn wel goed.
Geen idee; Sencys is het huismerk van de Praxis en over het algemeen niet echt heel bijzonder in kwaliteit voor wat voor product ook.....

Een EER van 2.6 is ook wel intens knudde :X. Maar ik vraag mij af wat je uberhaubt kan verwachten van een mobiele airco. Die van DeLonghi ziet er iig beter uit, ondanks dat het duurder is

Notna wijzigde deze reactie 21-06-2017 17:55 (16%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

quote:
laurens91 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:24:
is het ook nodig om op het gebruikte koelmiddel te letten ? je ziet zowel R290 als R410A voorbijkomen.

En kan ik beter letten op BTU of Watt koelvermogen ?
Je kan met een programma berekenen wat je nodig hebt, komen ze met Watt en BTU.
Voorbeeld: https://www.airconditioner.nu/welke-airconditioner-heb-ik-nodig.cfm

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens91
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 24-05 03:05
Jammer dat je nergens echt een mobiele airco met 2 slangen kan kopen. Lijkt mij de ideale tussen oplossing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 22:54
quote:
laurens91 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:15:
Jammer dat je nergens echt een mobiele airco met 2 slangen kan kopen. Lijkt mij de ideale tussen oplossing
Die zijn er wel, https://www.trotec24.nl/m...itioner-pac-3550-pro.html

Of zelf knutselen staan voorbeelden op youtube.

wizzopa wijzigde deze reactie 21-06-2017 23:18 (6%)

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Glashelder
  • Niet online
Je weet dat je een split ook gewoon kunt meeverhuizen naar je nieuwe woning? Even vooropgesteld dat de units niet zijn vastgelast en dus koppelingen hebben én er geen extra koelmiddel is toegevoegd. In principe heb je hier niet eens een installateur voor nodig. Alleen voor het opnieuw in gebruik nemen op de nieuwe locatie heb je een installateur nodig (waarschijnlijk nieuwe koppelingen nodig en sowieso vaccumeren).

Het is mij wel duidelijk dat je graag wilt horen dat het mogelijk is om te doen wat jij wilt met een mobiele airco binnen dat budget, maar dat is het gewoon niet. Je gaat teleurgesteld worden en je bent 500 euro lichter. Dan kan je beter 600/700 investeren en die split straks meenemen naar je nieuwe huis.

Sowieso geef je die 100/200 euro die je nu bespaard in die 4 jaar wel aan stroom uit met zo'n mobiel ding ;) Ze verbruiken belachelijk veel meer dan de split varianten.

• Abom
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23-05 09:49
quote:
Bart Rombaut schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:13:
[...]

Maar is het verschil tussen een split unit en mobiele airco met afwerking slang waarbij geen raam open staat ook zo groot?

Heb jij of iemand anders hier ervaring mee?
Een van de verschillen tussen een split en mobiele airco is de onderdruk die een mobiele airco veroorzaakt. Een mobiele airco blaast warme lucht naar buiten en koude lucht naar binnen. Omdat er warme lucht naar buiten wordt geblazen, ontstaat er onderdruk in je huis, dit wordt dan weer aangevuld met warme lucht van buiten.

• Ray
quote:
Notna schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:32:
[...]

Daarbij:

1. Multi splits zijn over het algemeen minder zuinig dan een single split (niet veel, maar wel wat)
2. Je kan niet onafhankelijke standen van elkaar gebruiken (i.e unit A kan niet de ventilator stand aan hebben en B de airco/ontvochtigings stand)

Ik heb die nadelen overigens voor lief genomen :Y Heb simpelweg de ruimte niet om 2 single splits op te hangen aan de voorkant van het huis + dat ik mijn vrouw dan op mijn dak krijg :+
1. vraag ik me af in sommige gevallen... als ik naar mezelf kijk met 4 binnenunits kan mijn buitendeel minimaal rond de 2,5 kw leveren verdeelt over die units. met als gevolg dat hij vooral in de nacht heel rustig doorpruttelt en overal op de minimale stand wat koude lucht komt. totaal max is ook 7 kw. Zou ik dit in 4 x single hebben gedaan had ik 10kw aan buiten units gehad. meer max power maar een hogere ondergrens. bovendien een bak meer herrie en een boel extra ruimte nodig.

hier uit nood ook een paar mobiele units gehad (split had levertijd) tja ik vind het helemaal niets. al is het maar vanwege de herrie die er vanaf komt. Het is echt in comfort niet te vergelijken met een split

Ray wijzigde deze reactie 22-06-2017 10:51 (9%)

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 23:15

psy

Kennis is macht

quote:
Bart Rombaut schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:13:
[...]

De mobiele airco waarmee je vergelijkt hoe was deze aangesloten? De slang via een voor een deel open raam naar buiten? Of was de slang netjes weggewerkt zodat er geen warme lucht langs het raam naar binnen kan?

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik mij kan voorstellen dat het verschil tussen een spilt unit en een mobiele airco met open raam heel groot kan zijn.

Maar is het verschil tussen een split unit en mobiele airco met afwerking slang waarbij geen raam open staat ook zo groot?

Heb jij of iemand anders hier ervaring mee?
Ja, dat verschil blijft vrijwel even groot. Ik heb eerst ook zo'n mobiele unit gehad en zelfs een gat in mijn nieuwbouwhuis laten boren in de veronderstelling dat hij dan efficienter zou zijn (toen wist ik er nog weinig van). Het maakte bijna geen verschil.
Als hij 3 graden kon koelen, was het veel, en dat ook pas na uren draaien.

Het grote probleem blijft, open raam, of gat, dat alle lucht die je eruitjaagt, altijd ergens weer ingevoerd moet worden. Bekend verhaaltje maar het is echt heel belangrijk in deze materie. Want die lucht komt hoe dan ook, altijd van buiten. En dat wil je niet.

En dat blijft het grote voordeel van split's. Er wordt alleen binnenlucht gekoeld en dat doet heel veel voor de effectiviteit.

Uiteindelijk heb ik me er bij neergelegd en twee split's laten installeren.

Het verschil is echt dramatisch. Veel meer koelen, veel minder geluid. Geluid 's nachts is nihil te noemen.
En het stroomverbruik alleen al....zo'n split verdient zich bijna nog terug.

Gisteren nog viel me op, de woonkamer wordt gekoeld door een 3,5 kw (koelvermogen) Daikin. Op het allerheetst, eind van de middag, gaat ie op max, dat is 1200 Watt. Maar meestal op deze superhete dagen zit hij rond de 600 Watt 's maximaal middags. 600 Watt terwijl het buiten 33 graden was en de zon vol op het platte dak en de schuifpui stond _/-\o_

psy wijzigde deze reactie 22-06-2017 10:57 (11%)

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
psy schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:54:
[...]

Ja, dat verschil blijft vrijwel even groot. Ik heb eerst ook zo'n mobiele unit gehad en zelfs een gat in mijn nieuwbouwhuis laten boren in de veronderstelling dat hij dan efficienter zou zijn (toen wist ik er nog weinig van). Het maakte bijna geen verschil.
Als hij 3 graden kon koelen, was het veel, en dat ook pas na uren draaien.

Het grote probleem blijft, open raam, of gat, dat alle lucht die je eruitjaagt, altijd ergens weer ingevoerd moet worden. Bekend verhaaltje maar het is echt heel belangrijk in deze materie. Want die lucht komt hoe dan ook, altijd van buiten. En dat wil je niet.

En dat blijft het grote voordeel van split's. Er wordt alleen binnenlucht gekoeld en dat doet heel veel voor de effectiviteit.

Uiteindelijk heb ik me er bij neergelegd en twee split's laten installeren.

Het verschil is echt dramatisch. Veel meer koelen, veel minder geluid. Geluid 's nachts is nihil te noemen.
En het stroomverbruik alleen al....zo'n split verdient zich bijna nog terug.

Gisteren nog viel me op, de woonkamer wordt gekoeld door een 3,5 kw (koelvermogen) Daikin. Op het allerheetst, eind van de middag, gaat ie op max, dat is 1200 Watt. Maar meestal op deze superhete dagen zit hij rond de 600 Watt 's maximaal middags. 600 Watt terwijl het buiten 33 graden was en de zon vol op het platte dak en de schuifpui stond _/-\o_
Hier kabbelt hij zelfs vrolijk op 120 W om het 22.5 te houden :Y

Heb tot nu toe niet meer dan 2.9 kW verbruikt voor een hele dag om 2 kamers op temp te houden. Dat red je niet met een mobiele unit oOo

* Notna blij is met de investering :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D_V
quote:
Yup. En er gebeuren magische dingen als je op de link klikt.

d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens91
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 24-05 03:05
quote:
DennisZ88 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 14:33:
[...]

Ah sorry, had niet door dat het gelinkt was aan een reactie 8)7. Dan weet ik voldoende en kan het beter aangesloten worden, voor de mechanische ventilatie. Het is toch altijd afvoer van lucht door die slang?
Snap je zin niet helemaal maar het is geen goed idee om het aan te sluiten op een mechanisch ventilatie kanaal. Die is daar niet op berekend en de warme lucht zal dus op andere plekken er uit gaan. tevens zit je nog met een vocht kanaal wat zich zou kunnen ophopen in het kanaal en de werking van airco wordt er ook niet beter van omdat je feite je slang enorm verlengt wat weer weerstand met zich mee brengt waardoor de airco zijn warme lucht minder goed kwijt kan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ben ik de enige waarvoor 24°C al minimaal zes graden te warm is :?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ray
hier draait hij nu ook terwijl het buiten zeker niet warm is en het flink regent

juist dan! is het heerlijk vooral op de slaapkamer. Ik kan hier zien hoeveel water er nu afgevoerd wordt door de airco en dat is flink wat. Dat geeft imho juist een groot deel vh comfort

@Notna en dat merk je vooral als je nu naar buiten loopt. wat een smerige kleffe boel :) snel weer naar binnen

Ray wijzigde deze reactie 28-06-2017 15:30 (17%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heatonme
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
quote:
Winkiller schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:33:
[...]

Ik heb een geïsoleerde plaat in mijn raam en het gat voor afvoer passend gemaakt zodat er geen warme lucht naar binnen komt op die plek, de lucht die aangezogen word is van de standaard ventilatie openingen in de woning. Ik ben mij bewust dat ik iets meer stroom gebruik maar een klein beetje comfort mag wat kosten. Nogmaals wil ik benadrukken dat mijn mobiele slaapkamer airco niet continue staat te draaien bij warm weer waarop je kan zeggen dat het systeem functioneert zoals je kan verwachten bij juist gebruik. Ik gebruik hem eigenlijk nog steeds en het is op mijn slaapkamer prima vertoeven met een luchtvochtigheid van 50%.

De afgelopen maand 9 euro meer aan Eneco betalen, maar wel een heerlijk koele slaapkamer. :P
QFT
Hier idem en er komt nog eens bij dat je maar wel even fijn zo'n split ergens kwijt moet kunnen.
In mijn geval kan ik hem buiten niet echt makkelijk kwijt zonder dat hij vol in het zicht zit ( midden in de tuin ) of de buren tot eventuele overlast veroorzaakt (met de bijkomende kosten van langere slangen) en binnen zit hij ook vol in het zicht, permanent ;)
Slaapkamer hou ik heerlijk in de klamme dagen, rest boeit niet zo.

Cyanide & Happiness - Facebook & Privacy - Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ray
wat het ook is hij is defect.

bij koelen moet binnen no time de uitblaaslucht rond de 8 - 10 graden zijn. bij verwarmen richting de 40 (uit mijn hoofd)

Is dat niet het geval werkt hij niet goed. Wat het dan is maakt feitelijk niet uit aangezien het ding er net hangt moet de monteur het oplossen.

Het feit dat hij is bij is geweest zonder resultaat zet wel te denken aangezien dit een vrij basic iets is lijkt me.

Ray wijzigde deze reactie 12-07-2017 08:48 (16%)

• UltraSub
Echt hoor, zo veel mensen die zeggen "ach, voor die paar dagen per jaar in Nederland". 4 weken geleden een 12K split op mijn slaapkamer gehangen. Volgens mij 2 nachten niet aan gehad. Wist dat dat zou gebeuren want ik had al ervaring met 2 splits op de kinderkamers die er al een jaar of 5 hangen.

• sinovenator
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:42
Ik heb ook 2 weken geleden mijn eerste echte airco laten installeren, Daikin BlueEvolution FTXM35M a+++
Is in de woonkamer geplaatst 110 m3 en doet het heerlijk daar, Gisteren buiten 29 graden, binnen op 23 en na ruim 7 uur draaien slecht 1.4 Kwh verbruikt. Nog zuiniger dan verwacht. en ook nog heerlijk stil.
Wil nu al niet meer zonder. Volgend jaar komt er uitbreiding op de boven verdiepingen, Moet nog wel even kijken wat de beste oplossing is.
In het trapgat lijkt mij ook wel wat op zolder, Is dat echt genoeg voor beide verdiepingen? Zijn er meer mensen met deze ervaring?

• Notna

Notna

Where are you?®

Leuk hé, die opmerkingen terwijl je bij jezelf denkt 'ik doe maar even een lange broek en sokken aan anders is het zo fris ' :+

• UltraSub
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:07:
Maar waar laat je dan 3 buitenunits is de vraag die bij mij op komt :P ?
Buiten :+

Een op de garage, een op de uitbouw voor. Een op de erker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray
wellicht een logische post maar toch..

had een compressor gekocht voor wat andere zaken en dacht verrek daar kan ik ook mooi de buiten unit even mee schoonmaken. Nou dat was geen luxe! deze unit hangt er pas een paar maanden , onder een overkapping, en had echt al een flinke deklaag stof op de koelribben zitten. Alles schoongeblazen en het lijkt / weet vrij wel zeker dat hij nu een tandje lager is gaan blazen. Had niet verwacht dat in zo'n korte tijd er al zo veel vervuiling zou zijn

dat in tegenstelling tot de binnenfilters die na een jaar amper een laagje stof hadden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20:57
Zelf heb ik op de overloop op de zolder een 3,5 kW Daikin opgehangen. Het is waar dat een unit op elke kamer een veel beter resultaat geeft, dan kun je echt een ingestelde temperatuur per ruimte halen en blijven de kamers ook koel met de deuren dicht.

Mijn doel was echter de ergste hitte uit huis te krijgen en het binnen acceptabel te houden. Dat lukt er prima mee. Op dagen dat het 30+ is buiten en de zon vol op het huis beukt, blijft het op zolder onder de 25 graden en de slaapkamers een verdieping lager onder de 23 graden. Zodra de zon weg is of op een bewolke dag lukt een of twee graden lager ook nog. Mede door de lagere luchtvochtigheid voelt dit alleszins acceptabel aan en slapen wij hartje zomer ook prima.

Net als bij verwarmen met een warmtepomp in de winter, moet je niet verwachten opeens vijf graden verschil te kunnen maken. Warm houden is makkelijker dan opwarmen. Koel houden is makkelijker dan koel maken. Als de massa eenmaal warm is blijft die lang warm.

Alternatief was geweest vier binnenunits ophangen met dito buitenunits en leidingwerk. Daar hangt een heel ander prijskaartje aan. Nu heb ik voor relatief weinig geld een flinke comfortverbetering.

Zoals @FFF het heeft met goede zonwering dus een lage warmtebelasting denk ik dat het nog beter werkt dan bij mij.

Beatman wijzigde deze reactie 28-07-2017 09:09 (1%)
Reden: typo's

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• FFF
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 00:13
quote:
UltraSub schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 15:58:
Ik geloof niet dat dat echt super werkt. No way. :P

Ik denk dat dit te vergelijken is met kwaliteit van gedownloade films die de ene persoon vet goed vind en de andere compleet ruk. Beide personen kijken natuurlijk vanuit hun referentie kader.
Om jouw voorbeeld te gebruiken:
Ik download blue ray kwaliteit films van 20~40gb en die draai op op een goede mediaplayer. Ik geloof niet dat dat je het verschil met een schijfje vast kan stellen ondanks dat mijn audio setje ver boven modaal ligt :-)

Nogmaals ik denk dat multi split zeker voordelen heeft. Maar de grote unit werkt hier goed. Op hete dagen is heeft hij het echt binnen no time op 21 graden. De verdieping lager zijn ook aangenaam gekoelt, zelf de hal 2 verdiepingen lager :-)

Maar ik heb een 5 kw unit en een heel goed geïsoleerd huis met zonwering. Tevens zonnepanelen op de zuidkant dus daar minder directe zon op het dak. Maar elke situatie is anders, ik ben ruim tevreden :-)

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Over airco gesproken....
Ben op vakantie naar de zon. Blijkt er geen airco te zijn, hebben ze totaal niet. Blijkbaar overheen gekeken bij het boeken.
Het erge is dat ik het thuis wel gewend ben en nu lig ik met 27C op bed. Fout van het jaar :F
In Nederland kan ik al niet zonder en ben niet gewend aan een te warme slaapkamer.
Maar goed, dan waardeer ik het thuis weer extra.

Oxellaar wijzigde deze reactie 05-08-2017 00:40 (6%)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Ray
quote:
warcow schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:46:
[...]

Bedankt, begin mij ondertussen wat in te lezen en dat lijkt wel aardig op iets wat bij mij moet gaan werken en geeft mij ook een goed beeld van de kosten. Nu nog even uitvogelen wanneer ik dit moet (laten) doen. Misschien vlak voor de volgende zomer.
in de regel is het aanbod en prijs het meest gunstig op het moment dat je hem niet nodig hebt (voor koelen) dus najaar of winter.

• Oxellaar
  • Niet online
quote:
CyBeR schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 23:45:
[...]

Jij en welk wetenschappelijk onderzoek?
Gewoon een algemeen bekend iets. Voor koeling van leef en werkruimte is 5 graden onder de buitentemperatuur normaal. Voor een slaapkamer misschien wat koeler, maar dik 10 graden onder de buitentemperatuur wordt niet als normaal gezien.
Een airco staat dan continu zwaar onder het dauwpunt te koelen, wat een veel te droge lucht geeft. Dat is niet best voor ogen en luchtwegen.

Ook in de vermogens berekening voor het selecteren van een airco houd men geen rekening met zulke afwijkende wensen.
Dat jij het wel lekker en normaal vindt is natuurlijk helmaal prima. Maar gezien de reacties is het misschien niet zo normaal.

• renzo4000
  • Laatst online: 23-05 21:51

renzo4000

*Doh!*

Temperatuur is niet de enige factor hé, luchtvochtigheid is zeer bepalend of het nog prettig is om in te slapen. Op een warme tropische dag kan de luchtvochtigheid zomaar op lopen tot boven de 70%, zeker na een goede zomerse bui. Dan hoeft het niet eens warm te zijn...

Hey pssst! ......Fiets kopen?!

• Oxellaar
  • Niet online
quote:
Ray schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:10:
[...]

er zijn er volgens mij ook die onder die balken nog weer een soort van plaat hebben waar je nog weer tegels op kan leggen. Maar een standaard unit van rond de 40 kilo waait echt niet zo van het dak af hoor :)
quote:
UltraSub schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:48:
Die 3 van mij staan allemaal gewoon al jaren los hoor. Nooit omgewaaid nog :)
Altijd mooi hoe de wind onderschat word. 40kg is totaal niets voor de wind, waait weg als een plastic zakje.
Het enige wat de boel nog een beetje houvast geeft zijn de leidingen. En dat is natuurlijk het laatste wat je wilt.
De opstellingsplaats en hoek van het land is natuurlijk wel erg bepalend, maar die losse kunststof balken durf ik (hier, Zeeland) niet aan.
Ik heb units van 400kg zien schuiven over het dak. In Breda ook een aantal jaren terug, bijna alles bij een klant omgewaaid met een flinke storm. Die units stonden er ook al jaren en dat is absoluut geen Zeeland.
Onderschat de kracht van de wind niet en breng ballast aan onder een buitendeel.
Hier zit onder een unit van 36kg ongeveer 55kg ballast. Komt er dan een keer een orkaan, dan zit ik gerust op de bank.

En een buitendeel wat ook voor verwarmen gebruikt word, staat in de winter op een plaat ijs. Hij gaat dan schuiven zonder veel moeite.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:30

franssie

Save the albatross

edit: Sorry Ray !

franssie wijzigde deze reactie 13-08-2017 23:26 (125%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Ray
edit. en voor dat geld kan er ook een mxm 25 hangen. zie de reacties van Noord. Dat is toch echt een wat betere unit

no Problemo Franssie !

Ray wijzigde deze reactie 13-08-2017 23:27 (87%)

• Ray
@franssie en @Marcusso heb de prijzen daar even bekeken en los van verzendkosten etc kan je voor dit geld ze ook via een NL installateur krijgen. Prijzen zijn inderdaad scherp maar haalbaar.

Als je kijkt dat de adviesprijs van mijn set iets van 8000 euro is en daar 3210 zet je dat wel aan het denken... Alleen de Emura zit al bijna 1000 euro onder de catalogus prijs zo uit mijn hoofd

Ray wijzigde deze reactie 13-08-2017 23:41 (34%)

• renzo4000
  • Laatst online: 23-05 21:51

renzo4000

*Doh!*

Je neemt me niet in de maling hoor, eerder jezelf :P ... kennelijk zijn er dus wel systemen die het kunnen waaronder de Daikin Sarara: https://www.daikin.nl/nl_...t-pumps/ururu-sarara.html

Vandaar mijn vraag of er wellicht ervaringen zijn met dit type of dat er ook andere airco's zijn die dat kunnen.

Hey pssst! ......Fiets kopen?!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

quote:
Deckardstain schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:52:
[...]

Ik ben het vergeten te melden. Het is een kleine berging vandaar dat er een stelling instaat met de wasmachine en een vriezer erboven. De berging zelf is 1 meter diep, dus afstand van afvoer tot aan de deur van de berging is maar 1 meter. Ik stel me voor dat ik de mobiele airco net buiten de berging met de deur half open zal plaatsen. dus ongeveer 1.5m? De mob. airco die ik op het oog heb heeft ook een slang van 1.5m
Als je de slang die bij de airco zit op de muur uitvoer kan aansluiten zonder hem te verlengen zit je goed.
Hou wel rekening met de diameter v.d. uitvoer zodat je uitblazen niet afknijpt, dan moet het goed gaan.

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
wildhagen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:06:
@Arie K Top dank je!

Heb inmiddels 4 offertes opgevraagd. Inmiddels één antwoord ontvangen, en toen schrok ik even: indicatie 4700 euro (met nog een aantal voorbehouden), voor 1 buiten-unit, en 2 binnen-units, allemaal van Toshiba. Wel incl montage, maar zonder materialen als leidingen en goten (die zouden er nog bovenop komen, die bedragen stonden er dan weer niet in).

Dat vind ik een aardige slok geld om 50 vierkante meter te koelen :X

Hoop dat dit niet maatgevend gaat zijn, en dat de andere offertes lager uitvallen, want ik weet niet of ik er nou zó enorm veel geld voor over heb :X

Volgens hem hoefde de hobbykamer (2.5 bij 2 meter) geen eigen unit te hebben, maar kon die "meeliften" op die van de naastgelegen slaapkamer. Maar jij zegt dat het eigenlijk dus verstandiger is om ook daar nog een derde unit te plaatsen?

En ja, de VvE ging eindelijk overstag. Het het helpt dat 2 lastpakken, die altijd tegen stemden, inmiddels verhuisd zijn...
Geen gekke prijzen. Tenninste; in airco land. Helaas zitten er een hoop naaiers tussen en kan je stukken goedkoper krijgen.

Ter info; ik was 3150 euro kwijt voor een FXTM 35 + 20 en een 2MXM40 buiten unit van Daikin. Dat was inclusief installatie, materiaal etc.

Ik was ook iemand tegengekomen die een Toshiba wilde plaatsen voor 6500 euro :') Dat ging dus mooi niet door.

Ik zat eerst op 2900 euro, maar ik wilde perse de R32 versie (kreeg eerst een offerte voor een andere versie). Daarvan is ongeveer 800 euro arbeidsloon en materialen voor een halve dag (geen elektra, ik had al een aparte groep buiten aan de voorkant die leeg was)

Ik sommeer @koevlaas2 ook even to the scene :+ . Misschien dat die nog ideën heeft of het zelfs wilt plaatsen (?)

Notna wijzigde deze reactie 19-04-2018 18:48 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray
quote:
TommyGun schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:30:
[...]

Volgende week maar doen dus :+
het hangt er inmiddels een kleine twee jaar ;) heerlijk koel hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Laatst online: 15-05 13:46
Iemand ervaring met het buitenzetten van een mobiele airco en een slang op de koude luchtuitlaat naar binnen?
Bepaalde mobiele airco's hebben hier een aansluitmogelijkheid voor op de koele luchtuitlaat.
Geen herrie en onderdruk meer in de kamer maar overdruk.
Moet je uiteraard wel de mogelijkheid hiervoor hebben, dmv een aangrenzende tuin of balkon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
quote:
groxgrox schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 23:23:
Het huis is top geïsoleerd, bovendien hangen er rolluiken de de voor- en achterzijde. Moet goed komen dus! En qua capaciteit en prijs? Voldoende en scherp?
Capaciteit lijkt me ruim voldoende. Prijs-kwaliteit vind ik lastiger wat over te zeggen, hangt onder andere af van de kwaliteit van de machine (merk en efficiëntie) en hoe ingewikkeld het installatiewerk is. Op het eerste gezicht geen gekke prijs.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
foxgamer2019 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:36:
Heeft iemand toevallig ervaring met een kleine airco? Ik zoek iets voor in de woonkamer/slaapkamer.
Heb geen grote woonruimte, 48m2, slaapkamer is veel kleiner.

Kwam deze tegen op CB: https://www.coolblue.nl/aircos/mobiele-aircos/prijs:-350

Vroeg mij alleen af - ik heb enkel klapramen en een deur die ik op kiep/open kan zetten.
Tevens woon ik op een appartement - ga ik hiermee niet mijn naaste/onderste buren mee lastig vallen?
Bij sommige zit zo'n bevestigingsplaat, kan je deze uitschuiven zodat er geen warmte binnenkomt?
Ik heb ook afzuiging (zo'n rondje), bijvoorbeeld in mijn opberghok/keuken.

Ik houd het gewoon niet vol met die warmte. :|
1. De buren ga je niet tot last zijn, aangezien de slang naar buiten alleen maar warme lucht afgeeft. De motor zit binnen, dus jij bent de enige die er last van heeft :+
2. Kijk eens hier naar: Trotec Airlock. Is er in verschillende maten en precies wat je nodig hebt. Je kan de pijp in je berging ook gebruiken mits niet te lang c.q al de trek naar buiten maar goed is.
3. En die airco zal zijn werk doen, maar het vebruik en het lawaai is sub optimaal. Maar het is een afweging tussen doodgaan van de warmte of een OK temperatuur en iets meer lawaai hebben en wat meer aan stroom kwijt zijn :)

Notna wijzigde deze reactie 27-05-2018 11:46 (12%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 17:29
quote:
foxgamer2019 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:36:
Heeft iemand toevallig ervaring met een kleine airco? Ik zoek iets voor in de woonkamer/slaapkamer.
Heb geen grote woonruimte, ~48m2 (+ open keuken), slaapkamer is veel kleiner.

Kwam deze tegen op CB: https://www.coolblue.nl/aircos/mobiele-aircos/prijs:-350

Vroeg mij alleen af - ik heb enkel klapramen en een deur die ik op kiep/open kan zetten.
Tevens woon ik op een appartement - ga ik hiermee niet mijn naaste/onderste buren mee lastig vallen?
Bij sommige zit zo'n bevestigingsplaat, kan je deze uitschuiven zodat er geen warmte binnenkomt?
Ik heb ook afzuiging (zo'n rondje), bijvoorbeeld in mijn opberghok/keuken.

Ik houd het gewoon niet vol met die warmte. :|
Ik zou ook eens een koellast berekening invullen (voor als je het overdag fris wilt hebben): http://www.atho.nl/bereken-koellast

48m2 is vrij veel voor een monoblock unit. Ik heb hier 13000BTU (3.5kW koelvermogen) voor 30m2, waarbij 1 kant van studio op het noorden ligt en dus overdag niet eens zo warm wordt. Logischerwijs ligt de andere kant op het zuiden (met heel veel raam), dus daar is het aanpoten geblazen. Die trekt zeg maar 20 a 22C op dagen zoals deze net.. (31C gisteren buiten)

Binnenmuren in appartementen zijn niet geïsoleerd, wat betekent dat je relatief veel "last" hebt van warmte die bij de buren vandaan komt. Ik kan 's avonds het hier relatief eenvoudig 20C maken, maar als ik de airco een uur niet laat draaien is het gewoon weer 25C..
Goed.. pak ze wel weer terug in de winter, waarbij ik 19C binnen klimaat gratis en voor niets krijg, en dat vind ik wel prima. :+

Ik heb ook zo'n Airlock hoes op een kiep/open raam gezet. Het is vaak ook handig om na te denken waar je je lucht ook weer aanzuigt, want anders maak je onderdruk in het huis. In mijn geval laat ik dus een raampje op kier staat aan de noordkant, waar relatief koele lucht binnen komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 17:29
Studio waar ik in zit is ook nog maar ~10 jaar oud. Ik heb daardoor het idee dat het juist een broeikas is in de zomer. Op de zuidkant zit 6.5m2 raam, dus in feite is dat alleen al een kachel van 500W :|
Maargoed, calculator zegt ook ~600W aan warmte wat via binnenmuren gekoeld moet worden..

Als je van plan bent in elke ruimte een unit te zetten, dat scheelt natuurlijk al een hele boel. Het kan zijn dat ik iets ongunstig zit wat betreft dimensionering voor mijn 30m2, vandaar zo'n koellast berekening denk ik handiger is :)

Als het ook heel vochtig is, zoals afgelopen week met de regen buien, zou ik ook naar het aantal L ontvochtigen per uur kijken. Ik heb een emmer van 5L onder mijn airco staan, en die was toen met het broeierige weer in 2 uur bijna vol. Het was daarna, ongeacht de temperatuur, wel een stuk aangenamer in huis.

Hans1990 wijzigde deze reactie 27-05-2018 12:07 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray
@groxgrox ik wou inderdaad net opmerken dat het aangeboden model het oude meest basis r410 model is die nu per pallets gedumpt worden

ik heb zelf een aantal van die sensira hangen (voordat ze die naam kregen ) en ben daar na een recente wissel van alle lagers (kinderziektes vermoed ik) bijzonder tevreden over

als uiterlijk nog van belang is kan je naar de Emura kijken..

Ray wijzigde deze reactie 27-05-2018 21:06 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
groxgrox schreef op zondag 27 mei 2018 @ 21:12:
Dus de sensira wordt redelijk afgeraden? Of zijn de kinderziektes eruit?
Uiterlijk....nee hoor, hangt boven op de overloop.
Is dan de Mitsubishi toch de betere keus?
Ik heb zelf naar volle tevredenheid een FTXM, wel iets duurder (denk ik?) maar wellicht het overwegen waard :Y

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray
quote:
Notna schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:14:
[...]

Echt waar? Waar ik bezwaar tekenen hiertoe? :+

Edit; ze heten tegenwoordig 'Perfera (Slim comfort) '

https://www.daikin.nl/nl_...ir-heat-pumps/ftxm-m.html
aha ! klinkt ook wel goed toch :)

@Remko24 zolang je inderdaad ze in de winter niet als bijverwarming wilt gebruiken gaat het prima. In dit topic zijn 2 mensen waaronder ik met een 4 poorts buitenunit. Nu tijdens koelen loopt dat perfect. Op mijn unit kan ik 60 meter koelleiding kwijt, zit 44 op en een max streng van 30 meter uit mijn hoofd. ergo dat moet eigenlijk altijd lukken
tevens als je slim inkoopt ben je goedkpoer uit dan 4 losse en je hebt maar een fractie vd ruimte nodig

oja koelen en ontvochtigen gaat wel samen @Notna :P

Ray wijzigde deze reactie 28-05-2018 10:01 (43%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 15:04
@Zerobase @Ray

Duidelijk verhaal, thnx!

Uiteraard, comfort is zeker het belangrijkste. Maar ik vind het wel interessant om een beetje bij te houden, ook om te kijken wat nu het verschil in verbruik is tussen instellen op 21 of 22 graden. Verschil in comfort tussen die standen is er amper.

Zal hier eens wat foto's neergooien van mijn airco. Zeker interessant voor de mensen die op zoek zijn naar een goedkopere installatie. (totaalprijs incl installeren 1050 euro)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• glennix
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 17-05 21:14
Ik heb net eens opgezocht wat mijn airco's jaarlijks verbruiken volgens de handleiding:

- Mijn 2 jaar oude LG p12en 3,5 kw: 191 kwh per jaar voor koelen. :)

- Mijn 13 jaar oude Carrier Allegro 42hqe009n 2,6 kw die ook pas sinds 2 jaar aangesloten is: 520 kwh per jaar voor koelen. :/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
Remko24 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:16:
Vraagje, ik zit een beetje rond te kijken naar multi split unit airco's.
Hoe zit het met afvoer met condens?
Ik begrijp dat vocht in de binnenunit condenseert en ergens naar afgevoerd moet worden.
Maar waar is dat ergens?
Ik heb weinig trek om op elke kamer een emmer neer te moeten zetten waar het condens in kan druppen.

Kan iemand mij dit toelichten?
Heb jij ooit degelijke aircos gezien waar ze emmers neerzetten (i.e op kantoren etc.) ;)?

Gaat gewoon via een leiding naar buiten toe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16:54
Na alweer een paar dagen goed zweten, terwijl de zomer nog niet eens begonnen is, heb ik de knoop doorgehakt en een bestelling geplaatst voor een multi-split unit. 3x binnen (woonkamer + 2 slaapkamers), 1 buiten unit. Alles van LG. Ik ga het zelf aanleggen / ophangen, en heb een leverancier gevonden die vervolgens als alles hangt/staat, de koppeling aansoldeert, en het systeem afvult en in bedrijf stelt.

Deze aanpak scheelt me fors in de kosten (ergens rond de 1500-2000 euro), en aangezien deze aanpak volgens mij redelijk tweaker-waardig is, zal ik mijn ervaringen hier wel verder delen.

Het ophangen van de units zelf is vrij triviaal (2x een m8 boutje in de muur en het hangt), alleen het trekken van de koelleidingen is nog wat tricky. Daar heb ik momenteel nog 1 puzzel / vraagje. De leidingen zijn 1/4" en 3/8" - plus isolatie. In praktijk dus rond de 30-35mm diameter totaal, per stuk. Dat betekent dat er forse gaten door de muur gemaakt moeten worden. Aangezien ik 3 binnen units ga ophangen, moeten er dus 3 (x2) gaten van ~30-35mm komen.

Nou vroeg ik mij af - is het nou wel zo strikt noodzakelijk om de leidingen ook te isoleren "in het gat"? Met andere woorden, kan ik niet gewoon een gat boren van 1/4" (dat is maar 6mm !), en vervolgens de isolatie mantel van beide kanten over de buis schuiven?

Anders gezegd: hoe erg is het eigenlijk, als over een lengte van ~30cm, in de muur, de leiding wat minder goed geisoleerd is? Het scheelt namelijk enorm in de hoeveelheid werk, als ik met gaten van <10mm kan volstaan...

Iemand een idee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray
@BartS12 juist een ruim gat voorkom knikken van je leidingen met het doorvoeren

ben je toch eigenwijs en je gaat jou idee doorvoeren...

elk deel van de leiding waar geen isolatie zit gaat geheid condenseren. Dus na verloop van tijd krijg je flinke watervlekken in je muur....

eigenlijk is juist het correct trekken vd leidingen (afhankelijk natuurlijk van je situatie) liefst aan 1 stuk hetgeen waarom je juist een vakman wil. Bochten bij voorkeur gewoon netjes met een buigtang en niet te klein radius etc.

het ophangen vd de units stelt inderdaad niet veel voor

Ray wijzigde deze reactie 07-06-2018 19:11 (34%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
FabianGTI schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:35:
Ik ben me ook aan het orienteren op een splitunit omdat mijn bovenverdieping nog steeds vrij warm wordt ondanks de isolatie
En nu het een tijd warm is, is het amper meer kouder te krijgen omdat juist dat pak isolatie helemaal warm is }:|

Nou vraag ik me af of er ook een systeem is waarbij je eventueel later een tweede binnenunit kunt aankoppelen, en dus maar 1 buitenunit nodig heb?

Zit ook nog sterk te twijfelen om hem zelf te installeren of het te laten doen :+

Ik heb bijvoorbeeld deze gezien, alleen is het maar de vraag wanneer die leverbaar is:
https://www.coolblue.nl/p...f-installatieservice.html
Een multisplit buitenunit hoeft niet altijd compleet 'gevuld' te worden met het aantal units dat deze aankan. Als jij een buiten unit neemt waar 4 units aankunnen en je doet er maar 1, dan kan dat technisch gewoon.
Echter, deze unit hebben vaak een wat groter vermogen. Als je een 5.2 kw buitenunit neemt en maar een 2 binnen, dan werkt dat prima. Voor verwarmen (wat een airco ook kan) is dat funest door overdimensionering wat pendel gedrag in de hand werkt..

Als je alleen gaat koelen is er niets aan de hand en zal de buitenunit gewoon flink terug moduleren en zuinig draaien. En als je er dan later nog een unit aan wilt sluiten dan kan dat gewoon. Moet wel een monteur het aansluiten ivm vacuumeren uiteraard.

• PVG555
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 24-05 12:44
@simons

Ik heb zelf goede ervaringen met Daikin, heb 1 multisplit en 1 singlesplit van de FTXKV serie en FTXS serie.

Ik meen dat de FTXB die je hierboven aangeeft geen mogelijkheid heeft om een online controller aan te koppelen (correct me if I'm wrong), dat vindt ik zelf wel erg handig om met een app de airco het huis alvast te kunnen koelen als ik nog onderweg ben en ik kan het e.e.a. ook bedienen via Domoticz via de controller.
Daarnaast is de FTXB serie ook al vrij gedateerd.

De nog nieuwere types (FTXP series bijvoorbeeld) hebben R32 (koelgas noem ik het maar even) ipv R410A. Dat zou nog efficienter zijn en minder millieubelastend als je dat een toegevoegde waarde vind.

Verder kan je letten op het A-Label en SCOP waardes vergelijken om vast te stellen welke energiezuiniger is bijvoorbeeld.

Panasonic (of andere merken) heb ik zelf geen ervaring mee.

Verder denk ik vooral dat het een persoonlijke smaak is of het apparaat een beetje aan het uiterlijke plaatje voldoet. Zolang je het bovenstaande in acht houdt en voor een A-Label merk kiest (Mitsubishi, LG, Panasonic, Daikin) je geen miskoop zal kunnen doen over het algemeen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 18-05 17:08
Nou die gast is weer weg, dat afpersen hij zei na 1 minuut al dat die lek was.... Best raar want volgens mij moet je het systeem laten stabiliseren...En dat deed het dus ook na paar minuten want ik was zo vervelend om zelf naar de meter te gaan kijken, en toen zei die dat hij het opgelost had. OK dan. Koste niks extra, dus laat maar in het midden of die gelijk had.

Daarna heeft hij met een freon meter nog gecontroleerd, waar hij ook een lek zag bij de koppelingen waar hij bezig was, ook hier vroeg ik me af hoe je vacuüm kan trekken als je een lek hebt....Maar goed alles lijkt nu goed te werken en de unit lijkt heel stil te zijn en had geen meer kosten bij de installatie.

Het is wel een redelijke basic unit (geen wifi of andere speeltjes), hij zei zelf dat het een Turkse was, ik vind het best in die landen zullen ze genoeg ervaring hebben met airco units. En zijn ze niet zo duur.
De unit die ik heb is deze:
https://www.amazon.de/Vie...tger%C3%A4t/dp/B01KBMLONI
Gekocht voor 387 euro +boor van 20 euro +100 euro installatie kosten. (de unit is trouwens de week na mijn aankoop bij Amazon verwijderd voor internationale transport dus denk dat ik geluk had... En dat er misschien iemand zichzelf vergist had want ik had dus gratis verzending >:) )
Dus totale prijs voor een 12000 BTU unit 510 euro.

Kwam op internet trouwens ook een handleiding tegen waar ze adviseerde om de unit gewoon te ontluchtte via een ventiel..... Want kennelijk heel slecht voor het milieu is en je ook geen lektest kan doen. Beetje raar.

Haas_nl wijzigde deze reactie 23-06-2018 12:09 (11%)

Pagina: 1 2 3

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True