Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote airconditioning topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2
Acties:

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Welkom in het (nieuwe) grote airco topic. Het topic voor iedereen die geen zin heeft om badend in het zweet 's nachts wakker te worden in de zomer. Of voor die mensen die gewoon niet tegen warmte kunnen :p Ik ben dit topic gestart op verzoek van naitsoezn, omdat het vorige topic vol was.

Waarom een airco (laten) installeren?
Een airco maakt het binnenklimaat in de zomer een stuk aangenamer. Warme lucht bevat doorgaans meer vocht, waardoor we minder goed kunnen zweten. Dit geeft soms een wat 'drukkend' gevoel. De airco verlaagt de temperatuur en het hoge vochtgehalte in de ruimte. Dit maakt - in ieder geval de slaapkamer - een stuk comfortabeler in de zomer. Ook zijn er tegenwoordig units die de lucht kunnen 'reinigen'. Daikin claimt met de Emura serie een airco te hebben die stof, virussen en andere kleine deeltjes verwijderd.

Hoe werkt het?
Een airco is een warmtepomp en werkt met het principe dat een vloeistof die verdampt, warmte aan zijn omgeving onttrekt.

Een airco is eigenlijk vrij simpel: men neme een gesloten circuit van leidingen dat gevuld is met een koudemiddel. In dit circuit bevinden zich vier onderdelen: een compressor (4), een condensor (1), een ventiel (2) en een verdamper (3). De compressor comprimeert het gas en zet het onder een hoge druk zodat het kookpunt verhoogd wordt. Tijdens dit proces ontstaat warmte. Omdat het gas nu onder hoge druk staat, zal het gas bij een hogere temperatuur kunnen condenseren. Dit gebeurd in de condensor waar het gas wordt afgekoeld. Hierna vervolgt de vloeistof zijn weg naar de verdamper. Hier zit een speciaal ventiel (2) waar de vloeistof doorheen stroomt. Aan de andere kant van dit ventiel is de druk lager: het gevolg is dat de vloeistof verdampt en warmte opneemt van zijn omgeving. Nadat het gas de verdamper weer heeft verlaten, wordt het door de compressor weer aangezogen en onder druk gezet: het gas wordt hierna weer een vloeistof.

Het proces is vergelijkbaar met hoe water zich gedraagt in een snelkookpan. Door de hoge druk blijft het water ook bij hogere temperaturen dan 100 graden vloeibaar. Haal je de druk eraf (wat niet aan te raden is bij een snelkookpan), dan wordt al het water omgezet in stoom. In de verdamper van een airco gebeurd hetzelfde, maar dan gecontroleerd en met een koudemiddel waarvan de kooktemperaturen aanzienlijk lager zijn (+/- 7 graden Celsius).

Wat voor airco moet ik nemen?
Indien mogelijk, is een split-unit systeem altijd het aanbevolen systeem. In sommige situaties is dit niet mogelijk. De oorzaak daarvan kan verschillend zijn: een huurwoning (al zijn de wijzingen aan de woning niet enorm ingrijpend), een VVE die dwars ligt of geen plek voor de buitenunit. Wat de reden ook is, er bestaat ook nog de airco van het type monoblock. Dit is een airco waarbij alle onderdelen in ѐѐn apparaat zijn ondergebracht. Dit is wel minder efficiënt dan een split.

Monoblock V.S. split-unit
Het hierboven beschreven systeem kan in ѐѐn apparaat geïntegreerd worden. Dat heeft een belangrijk nadeel: omdat een airco een warmtepomp is moet hij de verplaatste warmte kwijt raken en dat kan alleen maar door de warmte ergens aan af te geven. Vrijwel alle monoblocks zuigen hiertoe lucht aan uit de te koelen ruimte en blazen dit middels een slang naar buiten. Hierdoor creëert het apparaat een onderdruk in de te koelen ruimte. Door deze onderdruk wordt er via kieren in de ruimte (warme) lucht terug aangezogen. Dit maakt het systeem minder efficiënt. Er zijn mensen die beweren dat het allemaal niet zo extreem is, omdat bij een monoblock de condensor in de koude ruimte hangt. Dat is waar, maar in de praktijk blijken desondanks toch grote verschillen te bestaan, zowel in prestaties als in energieverbruik.

Er zijn duurdere monoblocks te krijgen (bijv. van Delhoni) die de condensor kunnen koelen met water. Hier is weer een vergelijkbaar proces gaande als in het gesloten circuit: de condensor wordt besproeid met water, wat door de luchtstroming en warmte van de condensor verdampt. Deze monoblocks kunnen hierdoor makkelijker hun warmte kwijt. Door het verdampen van het water hoeven ze minder lucht uit de te koelen ruimte te verplaatsen. Dit alles leidt tot een efficiënter koelproces. Zo efficiënt als een split-unit zal het echter nooit worden. Enkele users hier hebben echter wel zeer goede ervaringen met deze units. Deze duurdere units maken ook aanzienlijk minder herrie dan de goedkope bouwmarkt monoblocks (Tristar, Amcor, etc).

Het advies wat hier meegegeven kan worden is dus om een wat duurder monoblock te kopen die gebruik maakt van deze techniek, of een goedkopere die wat oversized is om te compenseren voor de extra verliezen. Over het algemeen is echter de ervaring dat de echte goedkope bouwmarkt monoblock airco's wat prestaties betreft tekort schieten en je teleur gaan stellen.

"Split-Monoblocks"
Er bestaan ook monoblock airco's die voorzien zijn van een vaste condensor aan een leiding. Dit proces is efficiënter dan een normaal monoblock. Het nadeel laat zich echter raden: de condensor is voorzien van koperen koelleidingen en die kunnen niet altijd losgekoppeld worden. Je zit sowieso permanent met een raam of deur open, want die condensor moet buiten staan. Doorgaans zit de compressor in de binnenunit, dus wat geluid betreft ga je er ook weinig op voorruit. Een echt monoblock heeft dan nog als voordeel dat je nog relatief makkelijk een afvoer kan maken voor de slang. Veel succes om dat met je losse condensor voor elkaar te krijgen.. Helaas worden ze ook vrijwel niet meer gemaakt. De enkele units die nog op de markt zijn, zijn doorgaans bedoeld voor caravans en die units hebben een lage koelcapaciteit (<8000 BTU), dus die gaan de gemiddelde slaapkamer niet koud krijgen.

Ik wil er ѐѐn! Hoe zit dat met de installatie van zo'n split-unit?
Vrij simpel (uitgelegd). Je hebt twee keuzes: zelf installeren of laten doen.

Zelf installeren
Indien je een unit zelf wilt installeren, dan kan je een unit nemen met klik-koppelingen. Zo'n apparaat komt met meegeleverde leidingen die al gevacuümeerd zijn. Vacumeren? Een aircosysteem moet gevacuümeerd worden om alle 'vervuiling' uit het systeem te halen (vocht, stikstof, stof, etc). Vocht in het systeem kan bevriezen en het kan op den duur de compressor aantasten. Niet omdat het vocht bevriest in de compressor (daar is het daar te heet voor), maar omdat de olie hygroscopisch is neemt deze water op. En dat is helaas funest voor de smerende werking.

Het nadeel van de doe-het-zelf-installatie-klik systemen is dat de meegeleverde leiding vaak maar zo'n 3,5 meter is en dat beperkt je in de installatiemogelijkheden. Ook is de leiding voorzien van een speciale koppeling, en die moet uiteraard door de muur, waardoor er vaak een groter gat benodigd is. Tenslotte maken de kwaliteitsmerken (Daikin, Mitsubishi, LG, Panasonic, etc..) ze eigenlijk niet (voor zover ik weet).

Het alternatief is een unit aanschaffen van een kwaliteitsmerk. De installatie hiervan kan je voor 95% (wat uren betreft) zelf doen. Het is van belang om je van tevoren hierop goed te oriënteren! Bepaal van tevoren de volgende zaken:
• Waar wil je de binnen- en buiten unit plaatsen?
• Kan je bij de gekozen locatie voor de binnenunit makkelijk condenswater kwijt? Condenswater loopt idealiter in een leiding naar beneden. Dat kan direct naar buiten, of ergens aangesloten worden op een riolering. Vergeet hierbij vooral niet de scheiding tussen het riool en je airco (syfon!), en vergeet ook niet dat je airco niet genoeg water produceert om een syfon het hele jaar door gevuld te houden).
• Hoe lang is de leiding die je hiertussen verwacht nodig te hebben? Houd bij de buitenunit rekening met wat extra (+/-50cm).
• Voor hoeveel meter leiding bevat het apparaat een "pre-charge"? Als je leidingen nodig hebt die langer zijn dan het apparaat met zijn pre-charge aankan, dan zal je het apparaat moeten bijvullen.
• Hoeveel 90 graden bochten heb je hiervoor nodig?
• Wat is het hoogteverschil tussen de binnen- en buitenunit?
• Aan welke zijde is het het makkelijkste om de elektra aan te leggen? Let erop dat de airco geaard aangesloten moet worden.
• De ruimte! Hoe groot is de ruimte, is er sprake van direct zonlicht, instraling van warmte via een dak of actieve elektrische/gas apparatuur?

Deze vragen zijn allemaal van belang, omdat de hoeveelheid leiding die een compressor aan kan beperkt is. Deze gegevens vindt je allemaal in de technische specificatie van de fabrikant. Hier staat doorgaans ook in vermeldt wat de maximale hoogteverschillen zijn en de maximale hoeveelheid bochten die het systeem aan kan. Een teveel aan scherpe bochten levert teveel weerstand voor de compressor op. Tenslotte de elektra: het verschilt per model of deze gevoed wordt vanaf de binnen- of de buitenunit. Dat zijn allemaal zaken die handig zijn om te weten voordat je zo'n unit aanschaft.

Ondanks dat het allemaal belangrijke aandachtspunten zijn, is het laatste punt toch wel een van de belangrijkste: de capaciteit. Een 8000 BTU airco gaat een grote zolderkamer waar de zon de hele dag op staat te bakken niet (snel) koel krijgen. Er zijn calculators die uit kunnen rekenen hoeveel BTU je nodig hebt om een bepaalde ruimte op temperatuur te krijgen. Die houden doorgaans echter geen rekening met extra warmtebronnen. En ook speelt het vermogen natuurlijk een grote rol in de snelheid waarmee een ruimte wordt afgekoeld. De eerder genoemde 8000 BTU unit krijgt die ruimte wellicht wel koel als hij 24/7 blijft draaien. Vanuit het oogpunt van energieverbruik is dat echter weer niet handig.

Verbruikt een zwaardere unit dan niet meer energie? Ja en nee. Ja, omdat het apparaat zwaarder is uitgevoerd en simpelweg meer warmte kan verplaatsen. Ook zal de COP (Coefficient of Performance) bij een 'zwakker' apparaat in dezelfde serie doorgaans beter zijn. Dat klinkt wat vaag, dus dat behoeft wat uitleg. Een aircofabrikant brengt een model doorgaans in meerdere capaciteiten op de markt, bijvoorbeeld een 8000, 10000 en 12000BTU. Deze modellen gebruiken binnen dezelfde serie vaak dezelfde condensors en verdampers, waarbij alleen capaciteit van de compressor verschillend is. Omdat de 'zwakkere' modellen minder zwaar hoeven te werken en met eenzelfde formaat condensor en verdamper hun warmte makkelijker kwijt kunnen CQ opnemen, zullen zij doorgaans wat efficiënter opereren dan hun zwaardere broertjes.

Komt er ook nog een nee dan?
Jazeker, want moderne airco's zijn vrijwel allemaal inverters. Een airco van het type inverter heeft een compressor die op een variabel toerental kan draaien. Naarmate de ingestelde binnentemperatuur dichter benaderd wordt, zal het toerental van de compressor worden bijgesteld. Hiermee daalt ook het energieverbruik. Het systeem is vergelijkbaar met een modulerende thermostaat zoals die waarschijnlijk aan je CV ketel hangt.

De installatie!
Een beetje doe-hoe-zelver zal weinig moeite hebben met de installatie. In de basis is dat vrij simpel:
• Ophangen van de binnenunit. Zorg ervoor dat deze WATERPAS hangt! Een binnenunit die niet waterpas hangt gaat (waarschijnlijk) water uitspugen.
• Plaatsen van de buitenunit. Liever heb je deze ook waterpas, maar veel maakt het hier niet uit. De buitenunit produceert ook condens als je de airco laat verwarmen. Je wilt niet dat dit water langer in de buitenunit blijft staan dan nodig is.
• De elektra. Let op wat de technische specificatie zegt over de afzekerwaarde, de dikte van de te gebruiken draad en de hoeveelheid aders. De dikte van de te gebruiken draad is ook afhankelijk van de lengte. Een professionele installateur zal doorgaans een werkschakelaar monteren op de buitenunit. Als doe-het-zelver vindt ik dat overbodig. Zorg gewoon voor een stekker aan het apparaat. Die kan er altijd uitgetrokken worden en dan kan er ook veilig gewerkt worden aan het systeem.
• Een gat in de buitenmuur boren. Doorgaans moet dit minimaal 62mm zijn.
• Goten monteren aan de buitenmuur. Is optioneel en moet je zelf weten.
• Het spannende deel: de leidingen! De leidingen zijn gemaakt van koper en voor de apparaten waar we het in dit topic over hebben zijn deze doorgaans van het formaat 1/4 (trekleiding) en 3/8 (persleiding). Deze leidingen laten zich relatief makkelijk buigen, doch vereist dit wel wat finesse. Wat je kan doen is een stuk leiding opofferen om even te oefenen. Dan kan je makkelijk voelen hoeveel kracht je op zo'n leiding kan zetten voordat hij knikt, en uit ervaring kan ik zeggen dat dat best wel veel is. De truc achter het buigen van deze leidingen is om niet teveel in een keer te willen buigen. Voor een 90 graden bocht is doorgaans zo'n 10cm nodig, probeer zo'n bocht niet in een kleinere radius te buigen, dat gaat vaak niet goed. Als je je daar aan houdt en stukje voor stukje de leiding tussen je twee duimen en wijsvingers buigt, dan kan er weinig mis gaan. Als je de leiding knikt, dan voel je dit onmiddellijk omdat de leiding direct meegeeft. Buig in dat geval de leiding direct terug en kijk of je de bocht een stukje verderop kan maken. Vaak is zo'n leiding nog wel te redden. Maar eigenlijk ben je gewoon een hork geweest.. ;) Heb je perse een hele scherpe bocht nodig, dan zit er weinig anders op dan een stuk isolatie te verwijderen en een pijpenbuiger te gebruiken. De weggesneden isolatie moet uiteraard wel weer terug!
• Nu wordt het toch echt tijd om een STEK-monteur in te schakelen. Deze zal de benodigde koppelingen aan het systeem lassen, de leidingen vullen met stikstof (druktest, en om alvast alle 'troep' uit de leidingen te verdrijven), vacumeren en tenslotte het systeem in bedrijf stellen. Met meetapparatuur wordt vastgesteld of de goede hoeveelheid koudemiddel in het circuit aanwezig is. Dit is cruciaal, want bij een tekort aan koudemiddel zal het koudemiddel gaan verdampen voordat het de verdamper bereikt heeft. Je kan dit makkelijk zien als de leidingen bevriezen voordat ze in de binnenunit verdwijnen. Een teveel aan koudemiddel zal weer tot gevolg hebben dat het middel halverwege of erger nog, na de verdamper gaat verdampen. Dan koelt het apparaat wel, maar bij lange na niet op volledig vermogen. Dit zuipt ook energie, want de compressor zal maximaal gaan werken omdat de verdamper in de binnenunit niet de verwachte temperatuur haalt. In het ergste geval bereikt koudemiddel in vloeibare vorm de compressor. Vloeistoffen zijn niet comprimeerbaar dus dan schakelt het systeem uit (of raakt de compressor defect).
De oplettende lezer heeft inmiddels al door dat een airco niet alleen een maximale afstand heeft voor de leidingen, maar dus ook een minimum. Al is het niet aan te raden om deze grens op te zoeken: je gaat dan trillingen horen in de binnenunit of je sloopt je compressor!

Installatie zonder STEK monteur?
Dat kan. Je kan een airco nemen met snelkoppelingen. Daar is geen monteur voor nodig. Een alternatief is om bij de bouwmarkt een simpele Tristar split-unit te halen. Deze zijn zelf te installeren. Zie bijvoorbeeld hier voor een voorbeeld van de installatiehandleiding. Let erop dat je GEEN garantie kan claimen op deze apparaten als je ze zelf installeert. Uit ervaring weet ik echter dat het prima kan werken. Mijn Tristar heeft het 5 jaar bij mij thuis gedaan en hij doet nu zijn werk bij een vriend van mij. Of de installatie van deze systemen legaal is laat ik in het midden.

Ik noem Tristar specifiek omdat ik er ervaring mee heb. Wellicht heeft jouw bouwmarkt andere merken in de aanbieding (doorgaans zijn het toch gewoon apparaten van het Chinese Chigo).

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
<op aanraden van anderen nog even gereserveerd, al denk ik niet dat 't ooit nodig is :p>

omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
quote:
Winkiller schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:58:
Dat gepraat over warme lucht aanzuigen van buiten met de mobiele airco is in mijn ogen ook overdreven, wij hebben een centraal ventilatie systeem die ook warme lucht van buiten aantrekt door roosters, kieren en gaten. Zonder ventileren geen gezond leef klimaat in huis. :P
Zo'n mobiele airco verplaatst anders een flinke bak lucht meer dan een gemiddeld ventilatiesysteem. En anders heb je een weel heel erg stevig ventilatiesysteem in huis. Wel eens gevoeld hoeveel lucht zo'n mobiel ding verplaatst?

Keiharde cijfers (en bronnen) heb ik zo niet bij de hand, maar ik meen ooit gelezen te hebben dat mobiele airco's zo twee keer zoveel energie verstoken vergeleken een vaste (inverter) split. Kom natuurlijk ook deels omdat er volgens mij geen mobiele airco's met inverter technologie bestaan.

Het is maar net wat je overdreven noemt :p

@Winkiller: waar het om gaat is de hoeveelheid lucht die de unit juist naar buiten verplaatst. En dat zijn behoorlijke hoeveelheden. Jij noemde die verspilling van energie 'overdreven' :P Dat valt niet te vergelijken met mechanische ventilatie.

Glashelder wijzigde deze reactie 25-07-2016 16:13 (12%)

• Glashelder
  • Niet online

• Glashelder
  • Niet online
Zijn er hier overigens meer mensen die naar het energieverbruikt van hun airco hebben gekeken?

Mijn Mitsubishi MUZ-HJ25VA hangt al van voor de zomer, en heeft eigenlijk elke nachts aangestaan dat het ook maar een klein beetje warm was. Energieverbruik: iets meer dan 100kWh :)

Ben niet ontevreden :). Vanavond eens kijken wat de MUZ-HJ35VA van de zolder gedaan heeft. Zal wel iets meer zijn :X

• Glashelder
  • Niet online
Ik heb beide units inderdaad aan een eigen stroommeter hangen :p Toen bewust zo aangelegd dat dit mogelijk werd :)

• Glashelder
  • Niet online
Als je nu tevreden bent met 4,7kW dan zou ik gewoon weer een 5kW nemen. Waarschijnlijk wordt je anders toch teleurgesteld. Is je huidige Einhell een inverter? Zo nee, dan zou ik al helemaal een 5kW nemen. Inverters hebben de neiging om vaak wat vroeg terug in de toeren te gaan en dan kan je met een lager vermogen straks best als irritant gaan ervaren (omdat het niet zo snel afkoelt als met je oude unit).

Over het algemeen valt een STEK certificering wel te vertrouwen. Dat zegt natuurlijk geen reet over afwerking, service, etc :). Daarvan ben je toch echt afhankelijk van ervaringen van anderen.

Wat merken betreft..
1) Mitsubishi (met stip).
2) Daikin (al zou ik snel beslissen voordat Daikin weer leveringsproblemen krijgt :+ )
3) Panasonic, LG

• Glashelder
  • Niet online
Mijn hemel wat een prijzen.. Hebben jullie er wel eens aan gedacht om die zooi gewoon zelf neer te zetten en voor de rest gewoon een advertentie op werkspot te zetten (specifiek vragen naar STEK certificering!)?

Als je bijv. hier kijkt dan heb je een 5 kW unit van Daikin voor 1.082,95. Als de leidingen er al liggen dan ben je voor uiterlijk zo'n 250 euro wel klaar op werkspot.nl.. Dan ben je dus klaar voor zo'n € 1332,95 en heb je € 532,95 verdiend.

Plus de meeste airco dozenschuiven geven gewoon garantie op airco's die professioneel zijn geïnstalleerd dus dat is ook geen probleem. In het geval van comfortklimaat weet ik dat ze gewoon de eigen servicedienst langs sturen bij problemen (dat weet ik omdat ik met de eigenaar heb staan praten toen ik mijn eigen units kwam afhalen).

Wat bij jou @MikeyMan overigens wel even belangrijk is wat voor koelmiddel en smeermiddel je huidige unit gebruikt en of de koppelingen hergebruikt kunnen worden. In het koelmiddel zit smeermiddel en je laat liever niet lassen aan leidingen waar eerder smeermiddel doorheen gegaan is. Dat gaat verbranden en dat kan een verminderde levensduur geven van de compressor. Voor het vaccumeren wordt dat als het goed is verwijderd uit het systeem met een hoop stikstof maar ik heb mij laten vertellen dat er toch resten in het systeem achterblijven. Beter leg je dan zelf wat nieuwe leidingen of laat je dat doen.

Glashelder wijzigde deze reactie 20-04-2017 21:33 (26%)

• Glashelder
  • Niet online
Dat klopt. Leidingen kan je daarom veel beter via werkspot laten regelen. Inkoop is namelijk nog geen 100 euro per 20 meter dus je hebt een goede kans op een betere deal daar ;)

Aircoleidingen bij de aircoboer is wat dat betreft een beetje wat de HDMI kabels bij de mediamarkt zijn.

Glashelder wijzigde deze reactie 20-04-2017 21:41 (23%)

• Glashelder
  • Niet online
Van wanneer is de huidige unit? Grote kans dat het gewoon R410A is. Overigens moet het op de airco zelf ook staan (is verplicht voor zover ik weet).

• Glashelder
  • Niet online
Jeetje, opmerkelijk. Helaas heb je dan nieuwe leidingen nodig. Als je R410a met R407c olie mixt dan kan dat gaan klonteren. En bij R410a is de druk hoger en moeten de buizen wat dikker zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
De ervaring leert dat je daar toch wel flinke temperatuursverschillen gaat krijgen inderdaad, tenzij je de airco echt een flinke lange tijd geeft om zijn werk te doen (+/- 6 uur). De luchtverplaatsing tussen die ruimtes zal niet zo heel groot zijn t.o.v. warmte die uit de muren en meubilair komt.

Tegen die tijd is het ijskoud in je woonkamer en acceptabel om te slapen in je slaapkamer :p

Een driesplitter is geen optie? ;) Is helaas wel heel wat leidingwerk :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
quote:
CyBeR schreef op zondag 21 mei 2017 @ 22:59:
[...]

Nee, dat kan niet. Het zijn koperen leidingen met isolatie eromheen. Je moet ze met een speciale tang buigen want anders knakken ze. Die kun je dus niet door een bestaande leiding krijgen.
Ow?

Met een beetje handigheid lukt dat wel zonder tang hoor. Ik heb zelf 4 systemen aangelegd en nog nooit problemen gehad.

@BartS12 Hoe ver zitten die bochten uit elkaar? De unit hier op zolder heeft 7 bochten erin zitten (geloof dat de max 8 was :+).

Ah ik miste even het woordje duwen.. dat zou wel eens erg lastig, zo niet onmogelijk kunnen worden :)

Glashelder wijzigde deze reactie 22-05-2017 22:55 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Ik had mijn bericht al aangepast :p

• Glashelder
  • Niet online
Uhm, vraag het de gemiddelde aircoboer en die zal je zeggen dat Mitsubishi kwalitatief toch wel wat hoger ligt dan Daikin ;).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
quote:
UltraSub schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:12:
[...]

Oh cool, thanks voor de tip.
Klinkt best interessant zo met wifi. Vraag is natuurlijk of je er iets mee kunt qua aansturing. Integratie in domotica systeem zou hier zeer wenselijk zijn (alhoewel ik daar niet echt extra kosten voor zou willen maken).
Dit is dus een 3.5KW inverter (12K BTU), toch of zie ik dat verkeerd?
Waar zie jij staan dat het hier om een inverter gaat? Dat zie ik namelijk nergens staan :)

En € 425,- is wel een mooie prijs inderdaad. Heb zelf jarenlang gebruik gemaakt van een Tristar (wat net als deze naar verwachting gewoon onderhuids een Chigo airco is :p ).

Maar om eerlijk te zijn zou ik geen niet-inverter meer ophangen. Het verschil in comfort (geen temperatuurwisselingen, stiller) en energieverbruik is immens. Mijn Mitsubishi's toeren vrolijk in de nacht omlaag en gebruiken dan nog maar zo'n 180 watt. Mijn oude Tristar sloeg aan en uit om de 5 minuten maar trok dan wel 1100 watt :X En omdat de compressor op vol vermogen draait voel je de temperatuur snel zakken in de ruimte.. en weer stijgen als hij afslaat. Ik vond dat best wel vervelend.

En de ervaring leert dat je een airco toch vaker gaat inschakelen dan van tevoren gepland en dat zo'n ding vaak toch wel lang blijft hangen (6 jaar +). Die paar honderd euro extra verdien je mogelijk nog wel terug.

• Glashelder
  • Niet online
In principe zou een 2kW unit inderdaad genoeg moeten zijn voor die ruimte. Maar 2 kW kan snel krap zijn als het om een ruimte gaat waar het al snel warmer wordt (direct zonlicht?). Ik heb zelf een 2,5kW Mitsubishi hangen op mijn slaapkamer en had daar achteraf toch liever 3,5kW gehad, zeker voor het prijsverschil, want dat was toen nog geen 100 euro.. (mijn vorige unit was wel 3,5kW)

Over het merk Daikin verschillen de meningen. Ik heb nog een installateur gesproken (en er komen er hier op het werk heel wat over de vloer :p) die Daikin beter vond dan Mitsubishi. Dat lijkt toch een beetje de heilige graal te zijn :+ Maar volgens mij zijn er niet echt uitval statistieken te vinden ofzo..

• Glashelder
  • Niet online

• Glashelder
  • Niet online
Auto is inderdaad een kansloze optie in ons landje. Alleen in een of andere woestijn kan dat wellicht handig zijn.. overdag 40 graden, 's nachts tegen het vriespunt :+

• Glashelder
  • Niet online
Beschouw je dit als niet acceptabel dan? Dit is de manier waarop het normaal gesproken gedaan wordt:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
quote:
D_V schreef op zondag 18 juni 2017 @ 14:52:
Mooie test voor onze nieuwe airco komende week, met de hittegolf op komst.

Ik lees vaker dat er aangeraden wordt om de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten niet te groot te maken. Wat doen jullie bij een buitentemperatuur van 30+ graden? Ik heb als nadeel dat ik door nachtwerk overdag moet slapen en wil toch wel graag ongeveer 21 graden in de slaapkamer.
Gaat een interessante week worden!

:D
Die 'adviezen' zijn niet gebaseerd op gezondsheid maar op comfort. Het is niet zo prettig om van 18 graden naar 30+ te gaan (al heb ik daar zelf niet zoveel problemen mee :+ ). Buiten het feit dat je toch een beetje went aan de warmere temperaturen en je daar overdag op kleed.

Als je toch gaat slapen dan zou ik gewoon 18 graden hanteren. Ik las van de week dat onderzoek had uitgewezen dat slaap het effectiefste is onder de 21 graden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Er is hier naar mijn weten een user ( @wildhagen geloof ik?) die een dure mobiele unit heeft waar die heel tevreden over is. De rest is ontevreden :+

Mobiele units zijn vooral goed in stroom verbruiken :p

En inderdaad. Ik ken genoeg mensen met huurhuizen en die hebben gewoon (meerdere) splits hangen. Geen probleem.
quote:
UltraSub schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:30:
[...]

Dat is niet correct. Zie ook hier:

Wikipedia: Airconditioning

[...]

En Wikipedia is zeker niet de enige bron waar dat te vinden is.

Onze weerstand verzwakt kortstondig bij een flinke temperatuurwisseling, waardoor sluimerende virussen (waarvan je sommige altijd bij je hebt) hun slag slaan. En daar istie dan; "nee, ik wil geen airco, daar kan ik niet tegen, word ik altijd verkouden van" verhaaltje wat je zo vaak hoort.

Ik ben er simpel in. Hou er eigenlijk geen rekening mee, ik merk dat ik daar best goed tegen kan. Auto altijd op 19.5, airco's op kinderkamers altijd op 22, en sinds een paar dagen (jajaja *O* ) op mijn slaapkamer 21.
Ach ja Wikipedia :p

Zoals ik het altijd begrepen heb gedijen rhinovirussen gewoon beter bij lagere temperaturen en heeft het niet zozeer heel veel met de overgang te maken.

Sowieso is het alleen een probleem als je een zwak gestel hebt ;)

• Glashelder
  • Niet online
Je weet dat je een split ook gewoon kunt meeverhuizen naar je nieuwe woning? Even vooropgesteld dat de units niet zijn vastgelast en dus koppelingen hebben én er geen extra koelmiddel is toegevoegd. In principe heb je hier niet eens een installateur voor nodig. Alleen voor het opnieuw in gebruik nemen op de nieuwe locatie heb je een installateur nodig (waarschijnlijk nieuwe koppelingen nodig en sowieso vaccumeren).

Het is mij wel duidelijk dat je graag wilt horen dat het mogelijk is om te doen wat jij wilt met een mobiele airco binnen dat budget, maar dat is het gewoon niet. Je gaat teleurgesteld worden en je bent 500 euro lichter. Dan kan je beter 600/700 investeren en die split straks meenemen naar je nieuwe huis.

Sowieso geef je die 100/200 euro die je nu bespaard in die 4 jaar wel aan stroom uit met zo'n mobiel ding ;) Ze verbruiken belachelijk veel meer dan de split varianten.

• Glashelder
  • Niet online
quote:
Ray schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:38:
[...]

1. vraag ik me af in sommige gevallen... als ik naar mezelf kijk met 4 binnenunits kan mijn buitendeel minimaal rond de 2,5 kw leveren verdeelt over die units. met als gevolg dat hij vooral in de nacht heel rustig doorpruttelt en overal op de minimale stand wat koude lucht komt. totaal max is ook 7 kw. Zou ik dit in 4 x single hebben gedaan had ik 10kw aan buiten units gehad. meer max power maar een hogere ondergrens. bovendien een bak meer herrie en een boel extra ruimte nodig.

hier uit nood ook een paar mobiele units gehad (split had levertijd) tja ik vind het helemaal niets. al is het maar vanwege de herrie die er vanaf komt. Het is echt in comfort niet te vergelijken met een split
Het ligt een beetje aan je gebruik. Als je 9 van de 10 momenten dat de airco aan staat slechts gebruik maakt van één binnenunit (bijv. bij een kantoor aan huis), dan ben je beter af met meerdere single splits. Zo'n grotere compressor kost nou eenmaal meer energie om rond te laten draaien.

Als je ze geregeld alle vier gebruikt dan ben je weer beter af met een multi (schaalvoordeel). Een grote compressor is beter dan vier kleintjes, over het algemeen.

Wij hebben thuis gekozen voor twee singlesplits die naast elkaar in de tuin staan. Dat was aanzienlijk goedkoper dan een multisplit en het gaf meer vermogen. De zolder wordt bizar warm en zelfs de 3,5kW unit die daar hangt heeft uren nodig om die warmte het huis uit te krijgen :) Achteraf had ik daar wellicht beter 5kW kunnen ophangen. Het nadeel daarvan was echter de dikkere leidingen. Hoe dikker de leidingen hoe lastiger de montage is. Die dikke leidingen knakken een stuk sneller en ik wilde de installatie graag zelf doen omdat ik de leidingen dan mooi in de muur kon wegwerken. Als ik dat door een bedrijf moest laten doen dan waren ze twee dagen bezig geweest :X

• Glashelder
  • Niet online
Er zijn wel multisplits waarbij het ventiel niet in staat is om de gasflow volledig te stoppen. Die kan dan niet alleen ventileren als de compressor actief is.

Doorgaans hebben we het dan wel over de wat oudere grotere systemen (5 tot 30 binnenunits) :) Die units hebben dan ook niet allemaal hun eigen leiding maar worden door een aantal gesplitste leidingen gevoed.

Ontvochtigen en koelen zou overigens ook geen probleem moeten zijn.. ontvochtigen is ook gewoon koelen alleen minder :p De airco kan niet toveren. Hij moet de verdamper af laten koelen om van vocht af te komen :p

Glashelder wijzigde deze reactie 22-06-2017 14:41 (105%)

• Glashelder
  • Niet online
quote:
glennix schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:06:
Hallo, ik heb vorig jaar een huis gekocht waar op de slaapkamer een airco split unit hing van carrier 2,5 kw die nooit aangesloten was geweest, ik heb deze laten aansluiten door een installateur. De airco is van 2005 of 2006 en is dus ongeveer 10 jaar oud. Er is geen gas bij opgezet door de installateur omdat deze al voorgevuld was af fabriek en de installateur kon ook zien dat de buitenunit en het gas dus nooit afgelaten was.

Nu is mijn vraag: Hoe kan ik weten wanneer het gas bijgevuld moet worden? Koelt de airco dan niet meer of zijn er andere zaken waar mee ik rekening moet houden? En hoe lang zou de airco nog meegaan rekening houdende met het feit dat die 10 jaar oud is maar nu nog maar 1 jaar in gebruik is?
Het is lastig om zelf te bepalen of er een tekort aan gas is. Wat je zou kunnen doen is kijken naar het verschil tussen in- en uitlaat temperatuur. Als er genoeg gas in het systeem aanwezig is dan zou de uitgangstemperatuur doorgaans lager dan 10 graden moeten zijn. Tenzij het warmer dan 35 graden in de ruimte is, dan is iets hoger ook nog wel acceptabel.

De installateur zou hiervoor kijken naar de verschillen in temperatuur tussen de aan en afvoer van gas aan de buitenunit. Bij een teveel aan gas in het systeem verdampt het middel pas laat of na de verdamper. Het gevolg is dat er nauwelijks warmte wordt opgenomen waardoor het verschil in temperatuur tussen aan- en afvoer erg laag is. Bij een tekort aan gas zal het koudemiddel verdampen in de leidingen. Als de leidingen bij de binnenunit bevriezen dan heb je zeker weten een tekort aan gas.

Bij een inverter zou je nog kunnen kijken naar stroomverbruik. Een inverter die niet lager in de toeren gaat draaien heeft doorgaans problemen met de hoeveelheid gas. Maar het makkelijkste is simpelweg kijken naar hoe koud de uitgaande lucht is. De buitenunit heeft een reservoir waar een bepaalde hoeveelheid koudemiddel in opgeslagen zit. Dit is ook de reden dat je buitenunits tot een bepaalde hoeveelheid lengte geen middel hoeft bij te vullen. Daar staat dus ook tegenover dat er een bepaalde hoeveelheid middel weg zou mogen lekken voordat er problemen ontstaan (mits je natuurlijk niet gelijk de max lengte (of meer) gebruikt).
quote:
Daarnaast heb ik ook nog een nieuwe split unit van 3,5 kw van lg gekocht voor de woonkamer en dit is een inverter, het verschil tussen de aan/uit airco van carrier en de nieuwe inverter van lg is wel groot! De carrier is een beetje luidruchtig tegenover de fluisterstille lg.

Ik heb wel schrik voor de toekomst want de airco gassen gaan er allemaal uit binnen een paar jaar door de europese richtlijnen dus daarom zou ik de carrier misschien best laten bijvullen of niet?
Als de airco gewoon goed werkt zou ik deze niet zomaar bij laten vullen. Een 10 jaar oude carrier is vrijwel zeker een R410A unit en dat gas mag na 2030 nog gewoon bijgevuld worden. Geen probleem dus :)

Bovendien gaan die Carriers eigenlijk bijna nooit stuk. Echte werkpaarden :) Het was Duane Williams Carrier die in 1902 de basis legde voor moderne airconditioning systemen. Carrier weet wel wat ze doen.

• Glashelder
  • Niet online
Als een STEK installateur dit aangesloten heeft dan kan je er wel op vertrouwen dat het gewoon in orde is.

• Glashelder
  • Niet online
Het zal niet bijzonder veel uit elkaar liggen, maar het zal wel schelen. Zoals ook uitgelegd in de TS heeft de unit met de laagste koelcapaciteit in dezelfde serie doorgaans het beste rendement. Binnen dezelfde serie delen units vaak dezelfde condensor en verdamper waarbij de compressor verschilt om het verschil in capaciteit te bereiken.

Niet alleen raken de lagere units makkelijker hun warmte (en koude) kwijt, maar grotere units hebben een zwaardere compressor die nou eenmaal meer energie vraagt om zijn rondjes te draaien.

Dat gezegd hebbende zou ik voor hetzelfde geld - of een fractie meer - altijd voor de zwaardere unit gaan. Ik heb zelf in de slaapkamer een 2,5kW unit opgehangen, terwijl ik voor 75 euro meer 3,5kW had gehad.. :') De vorige was een 3,5 kW (non-inverter) en ik merk op warme dagen wel het verschil. Maar uiteindelijk bereikt ook de 2,5kW gewoon netjes de ingestelde temperatuur. * Glashelder is verwend

• Glashelder
  • Niet online
Dat kan eigenlijk bijna niet (gas geblokkeerd).. Heeft hij nog gekeken naar verschillen tussen in- en uitgaande temperatuur aan de leidingen?

Het zou ook gewoon een defecte temperatuursensor kunnen zijn. Je zou hem eens een testrun kunnen doen. Als het goed is zit er op de binnenunit een knop. Als je die indrukt dan gaat hij als het goed is op maximaal draaien.

Kan je meten hoeveel stroom het ding verbruikt als je 'm aan zet? Dat zegt heel veel of de compressor het wel probeert zeg maar :p

• Glashelder
  • Niet online
quote:
Eergisteren is daar weer naar gekeken en is hij bijgevuld, maar dat was eigenlijk niet nodig, want er kon nauwelijks meer gas bijgepompt worden..
:X

Op goed geluk maar gas bij lopen vullen? Dat is zeker niet goed! Een teveel aan gas zorgt ervoor dat het middel niet op de juiste plaatsen verdampt. Daardoor heb je nauwelijks afgifte van kou dan wel warmte. Dat zou het dus ook kunnen zijn.

Als er echt veel teveel gas in zit dan zal de compressor afslaan / stuk gaan. Vloeistof is niet comprimeerbaar..

De installateur zal de temperatuur van de in- en uitgaande leidingen moeten checken om te kijken of er sprake is van warmtewisseling.

• Glashelder
  • Niet online
quote:
warcow schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:37:
16-18 C die hier ook is genoemd is normaal wel goed maar als de buitentemperatuur erg hoog is dan is dat ook niet meer zo ideaal.
Nou niet selectief geen lezen he ;)

16-19 graden is ideaal om te slapen. Hoe vaak ga jij midden in de nacht naar buiten als het een keer een warme nacht is? :p Niemand hier zal beweren dan 16-17 graden ideaal is om te werken / te vertoeven als het buiten 36 graden is :D

• Glashelder
  • Niet online
Split mono's zijn bijna niet te vinden helaas.

En over het algemeen is een unit in de af te koelen kamer wel het advies. In uitzonderlijke situaties (kleine ruimte, oversized airco unit) lukt het wel om bijv. vanuit een overloop meerdere kamers af te koelen.

• Glashelder
  • Niet online
Bedenk me nu dat het aan mij ligt inderdaad :+ In interpreteerde het als 'monoblock split' 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Kan best zijn dat je gewoon tegen de limiet van het apparaat aanloopt. Zo’n ding blaast lucht naar buiten dus dat wordt ook weer aangevuld :p

Wat dat betreft kan je zo’n ding wellicht nog wel beter bij een open raam zetten. De lucht die dan naar binnen komt wordt direct weer gekoeld :+

• Glashelder
  • Niet online
Op het leggen van die leidingen kan je juist veel geld besparen als je een beetje handig bent. Die koperen leiding zijn veel buigzamer dan mensen denken. Als je zo'n ding knikt dan ben je een echte hork.

Zo heb ik hier twee Mitsubishi's opgehangen voor nog geen 1800 euro. Het leggen van de leiding voor de zolder was echt een crime want de buitenunit moest in de tuin. De hele leiding is in huis in de muur weggewerkt.Had ik dat een vakman laten doen was ik waarschijnlijk het dubbele kwijt.Al was het alleen omdat je dan bij die vakman de units moest kopen. Nu kocht ik ze voor een habbekrats bij een online dozenschuiver _O-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Hier niet anders hoor :p 30 meter leiding waarvan de zolder door een muur en twee wanden heen moest, ook allemaal in een stuk. Zit verder helemaal weggewerkt in een houten muur (leiding loopt door de gaten in de balken heen).

10 bochten, was toevallig ook de limiet van de compressor :p

Voor het doorvoeren hebben we hier gewoon Henk, Ingrid en Jan gebruikt.

• Glashelder
  • Niet online
Kiezen tussen Maxicool en Mitsubishi is als kiezen tussen Mercedes en Dacia.

Die keus moet niet heel moeilijk zijn :p

• Glashelder
  • Niet online
quote:
simons schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:37:
Ik heb jullie advies nodig, ik heb een offerte gekregen op twee split-airco's.
Te weten de Panasonic kit-FZ35-uke en de Daikin FTXB+RXB 35c
Prijs is identiek. Ik ben totaal een noob op gebied van airco's, installateur is langs geweest en heeft op basis van behoefte aangegeven dat deze 2 units de lading dekken. Ze zouden beiden meer dan genoeg hun werk kunnen doen. Waar moet ik nou op letten als ik keuze maak? ik heb de brochures maar het is abra-ca-daba voor mij waar naar te kijken.
Wat zouden jullie qua merk voor kiezen? welke specs moet ik op letten? Hoop op jullie advies :)
Panasonic zou ik links laten liggen. Heb teveel van die dingen kapot zien gaan :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Airco’s. Ook de server varianten.

Vijf stuks bij mijn pa op het werk. Twee bij mijn oude werkgever. De defecten verschillen: paar keer defecte compressor. Paar units finaal doorgefikt van binnen (als in: zwart :p ). Maar ook een unit afgeschreven omdat er een lagertje kapot was van de binnenunit. Dat was zo’n bijzondere maat dat het niet meer te krijgen was 8)7.. Die ‘server airco’ hing er toen 4 jaar. De 11 jaar oude ‘niet server airco’ ernaast van Carrier deed het nog prima.

Met de warmtepompen geen ervaring. Maar als je zoveel defecte units ziet dan ga je zo’n merk mijden.

• Glashelder
  • Niet online
Mijn ervaring is dat units van 2015/16 zo stil zijn dat je ze op afstand alleen ziet draaien. Als ik in de poortopening sta dan zie ik in onze tuin de ventilators draaien maar hoor ik niets (+/- 10 meter). Van dichtbij hoor ik ze wel duidelijk.

De nieuwste modellen hebben ook een modulerende ventilator. Die zijn soms zo stil dat je alleen maar merkt dat ze aan staan omdat er een bak hitte uit komt zetten :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:38:
25 graden is prima, veel lager en je wordt ziek. En dat stroomverbruik ach.... deze temperaturen gaan we geen 3 maanden houden dus dat is het nog wel waard.
Mensen met een zwak gestel misschien :p Normale mensen niet :+
quote:
Ik heb een 7000 BTU airco maar zie ook veel van 12000. Maakt dat echt veel verschil? Ik merk namelijk dat die waardes nogal overdreven zijn. Hier op kantoor hebben we 80m2 met 2 split units en dan zetten we soms maar 1 aan of beide op laagste stand en dat is ruim voldoende. Bij zo'n mobiele airco merk ik dat als ze bijv 20 m2 zeggen dat je makkelijk 40 m2 kan koelen.
Het ligt er maar net aan wat je wilt. Als je tevreden bent met een paar graden koeler dan kan het voldoende zijn.

Maar de meeste mensen hier zullen het er wel over eens zijn dat een mobiele unit niet krachtig genoeg kan zijn want ze krijgen zo goed als niets voor elkaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
quote:
Om dan nog een extra barrière te maken maar getracht om zo veel mogelijk van de deuropening van de kamer waar dat raam in is af te dichten. Met papier.. maar goed, het was even het beste wat ik me kon bedenken.
Kan je niet beter een kleine opening hanteren achter je airco? Nu wordt er dan lucht elders in huis aangezogen. Als je zorgt dat dit achter de airco gebeurd dan zou dit in theorie direct gekoeld moeten worden :)

• Glashelder
  • Niet online
quote:
Ray schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:29:
@renzo4000 wat nu wel jammer is want daardoor kan ik , mocht het ooit structureel dit weer worden..., geen 5.0 in de woonkamer meer hangen omdat ik dan over mijn max ga...of ik moet even een print swap doen .. we blijven tweaker natuurlijk
Overcommiten is toch vrij normaal met die multi-splits dacht ik..?

• Glashelder
  • Niet online
7 graden koeler beschouwen de meeste installateurs naar mijn weten als acceptabel dus zo slecht is dat niet..

En als je goedkoop wilt dan kan je toch zelf installeren? Staat allemaal in de TS :p

• Glashelder
  • Niet online
Eigenlijk alle A merken wel.

Daikin
Mitsubishi Electric / Heavy Industries
Samsung
LG

Panasonic zou ik persoonlijk vermijden :p

Gewoon goed de specs bekijken. “Stil” is een relatief begrip dus je moet cijfertjes vergelijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
quote:
LaTiNo156 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:10:
Hoi, wat is precies het probleem met Panasonic?
Staat iets terug in het topic :)
quote:
Appie Heijn schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:46:
[...]

Ik zat even te zoeken op panasonic, wat heb je kapot zien gaan? Panasonic airco's? Of L/W warmtepompen of wellicht wat andere?
quote:
Glashelder schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:35:
Airco’s. Ook de server varianten.

Vijf stuks bij mijn pa op het werk. Twee bij mijn oude werkgever. De defecten verschillen: paar keer defecte compressor. Paar units finaal doorgefikt van binnen (als in: zwart :p ). Maar ook een unit afgeschreven omdat er een lagertje kapot was van de binnenunit. Dat was zo’n bijzondere maat dat het niet meer te krijgen was 8)7.. Die ‘server airco’ hing er toen 4 jaar. De 11 jaar oude ‘niet server airco’ ernaast van Carrier deed het nog prima.

Met de warmtepompen geen ervaring. Maar als je zoveel defecte units ziet dan ga je zo’n merk mijden.
Blijft een persoonlijke ervaring maar ik heb naar mijn mening teveel AC's van Panasonic (op verschillende locaties!) kapot zien gaan om van toeval te spreken.

• Glashelder
  • Niet online
quote:
tronmedia schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 00:00:
Ja ik ben ook toe aan een nieuwe airco, ik heb nu 10 jaar een Chigo Split 2.5 k Kw staan die op zicht het altijd prima heeft gedaan, dit keer ga ik weer voor een B merk maar met een A merk compressor erin, zelf installeren, maar in gebruik laten nemen door een stek monteur vanwege de Garantie en iets met F-gassen.
Ik heb ook een offerte laten maken van een A merk Airco plus installatie maar
ik viel bijna van mijn stoel, wat een prijzen vragen ze, niet zo zeer voor de Airco maar voor het installeren.
Ik gebruik misschien 5 weken per jaar een airco dus ja 3000 Euro uitgeven zie ik niet zo zitten.
Ik hoop dat in de toekomst Magnetische koeling zich voorzet of watergekoeld zodat het plaatsen van een
Buiten Unit niet meer nodig is .
Ik ga er wel op vooruit, van een energieklasse D Airco ( aan/uit systeem ) naar een A++ ( inverter Airco )
Je moet ook niet shoppen als de vraag hoog is. Een AC moet je in de winter laten plaatsen. Dan zitten al die gasten zonder werk :p

Zoals altijd in Nederland wordt iedereen wakker als het te laat is. 3000 euro is echt absurd.

• Glashelder
  • Niet online
quote:
kmf schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:26:
[...]

Hoezo is 3000 euro absurd? Ik heb ook zoiets betaald voor mijn Daikin multisplit.
Omdat het hier voor zover ik kan bepalen niet om een multisplit ging :p

3000 voor een enkele unit is heel veel geld. Of het moet wel een hele lastige / zware installatie zijn.

• Glashelder
  • Niet online
Voor dat prijsverschil zou ik voor Toshiba kiezen. Prima spul. Toshiba is niet een hele kleine jongen in de klimaatindustrie. Leveren ook hele grote installaties.

• Glashelder
  • Niet online
quote:
Rukapul schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:34:
[...]

Wellicht robustheid? Als zo'n airco en afvoerslang 10+ jaar moet functioneren zonder noemenswaardig onderhoud dan is het laatste wat je wil een verstopt slangetje door afzetting van het een of ander.
Dat denk ik dus ook.. mijn vorige AC heeft een jaar of 6 gehangen en er zal toch wel de nodige troep in dat slangetje :p

Tel op de narigheid als zo'n AC overstroomt als je van huis bent en hij staat aan :X De AC druppelt hier in de tuin op stukje braak grond tussen de stenen en daar staan ieder jaar paddenstoelen :+ Dat zegt genoeg.

• Glashelder
  • Niet online
Zolang die rommel gewoon in spuitbussen perslucht zit zou ik me niet zo druk maken. Dat doet de politiek immers ook niet. Anders waren die spuitbussen ook wel verboden :p

• Glashelder
  • Niet online
quote:
MvL schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:19:
[...]

Ja, had ik inmiddels begrepen. Dan moet er maar een buisventilator tussen.
Ik denk dat de gemiddelde buisventilator niet genoeg lucht verplaatst voor een airco. Een airco heeft altijd een radiaalventilator en die verplaatsen veel meer lucht onder hogere druk.

Met een buisventilator ga je vermoedelijk alleen maar weerstand creeren.

• Glashelder
  • Niet online
Klinkt niet als een hele verkeerde prijs in ieder geval. Ik ken het merk ook niet maar blijkbaar zijn ze wel heel groot. Mogelijk krijg je te maken met General Electric apparatuur:
In januari 2016 maakte General Electric bekend zijn huishoudelijke apparaten divisie te verkopen aan Haier voor een bedrag van meer dan $4 miljard.[1]
Geen idee of de AC's daaronder vallen :p

Je zou nog even kunnen kijken of je ook bekende A-merk apparatuur kan krijgen. Maar ik vermoed dat het gewoon beter is om te wachten tot het najaar. Dat gaat je veel geld schelen.

• Glashelder
  • Niet online
quote:
Prutzertje schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:05:
Waar halen jullie DIY mensen de spullen vandaan ? Zit te denken om een systeem te kopen in Spanje/Italië. En dan kan ik als het hier is rustig bekijken wat ik allemaal nodig heb ( gaan over een maand verhuizen ). Dus wil de leidingen etc iig gewoon in NL bestellen.

Om de leidingen binnen aan te sluiten zit ik zelfs misschien te denken om deze gewoon te "brazen" hard solderen ipv flare knelkoppeling. Ben nooit zo heel erg voor knelkoppelingen en heb de voorkeur voor solderen. Heb al wat youtube filmpjes gezien en heb wat ervaring met hard solderen. Echter zit ik alleen met het vullen van stikstof in de leiding om vervuiling tegen te gaan tijdens solderen. Wellicht dat ik gewoon Euromix las gas (Argon, CO2) kan gebruiken. Zal dit een keer testen met twee stukken waterleiding als ik een keer tijd heb.

Nu kan ik bij https://www.aircosuper.nl/ wel voor geflensde leidingen krijgen (aansluiting voor buiten unit, anders heb ik een vels set nodig voor de ene keer) echter zit ik alleen met koper door verbinders om te solderen? Weet iemand deze ergens te koop? Kan het zo niet 1 2 3 vinden.
Ik heb zelf mijn spullen bij ComfortKlimaat vandaan gehaald.

Wel moet ik zeggen dat ik zo mijn twijfels heb over zelf gaan solderen. Het koudemiddel bevat olie om het geheel gesmeerd te houden en ik heb altijd begrepen dat de combinatie tussen koudemiddel en olie specifieke soldeermiddelen vereist. Ik zou dat echt even heel goed uitzoeken voor je zelf gaat solderen/afpersen/vacuumeren..

Overigens heeft mijn installateur die de boel heeft afgemonteerd ook alles aan elkaar gesoldeerd. Er zit bij mij nergens een knelkoppeling tussen (afgezien van de koppeling met de buitenunit zelf :p ).

• Glashelder
  • Niet online
quote:
Ninjetsu NL schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:19:
Hier een kleine vraag van iemand die na wil gaan of het klopt wat een klusjesman vertelt.

Hij kan een airco komen hangen (Panasonic KIT-Z35-TKE) en beweert dat F-gassen hier niet voor noodzakelijk is. Dit omdat de buitenunit al is voorgevuld voor leidingwerk van 5 - 7.5m.

Mij lijkt dat een verkeerde stelling al kan ik nergens vinden/herleiden dat het inderdaad niet klopt.
Het enige wat ik lees is dat het in bedrijf stellen van een airco door erkend F-gassen gekwalificeerd personeel gedaan dient te worden, maar dat er ook systemen zijn die met voorgevulde leidingen werken.
Deze Panasonic lijkt me niet zo een systeem, mij lijkt het aannemelijker dat de klusjesman verkeerde informatie heeft opgedaan.
Wie kan mij helpen?
Je klusjesman heeft gelijk. Ik heb nog nooit kleine aircosystemen gezien die niet zijn voorgevuld voor inderdaad zo’n 2,5 tot 7 meter (ja, er is een minimumlengte aan benodigd leidingwerk).

Wel moet het volgens de regels inderdaad door gekwalificeerd personeel aangesloten worden.

Zou me eerder zorgen maken om Panasonic.. zolang je klusjesman maar stek gecertificeerd is :p

• Glashelder
  • Niet online
Volgens mij heette die kerel daar Leo en inderdaad wat communicatie betreft was het niet al te best :p

• Glashelder
  • Niet online
Bijvullen moet ook als de leidingen langer zijn dan waarvoor de voorvulling geschikt is (vaak een meter of 7).

• Glashelder
  • Niet online
Heb 10 jaar lang een airco aan de muur gehad die knelkoppelingen had en die heeft nooit gelekt. Heb genoeg AC's bij mijn vorige werkgever opgehangen zien worden met knelkoppelingen en die hebben voor zover ik weet ook nooit gelekt :p

Maar bij mij thuis nu ook alles gesoldeerd en straks ook weer. Nieuw huis, nieuwe AC :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Blijf die prijzen bizar vinden. Ik heb hier 2 splits van Fujitsu staan. Geimporteerd uit Spanje voor nog geen 600 per stuk.

Leiding: 200 euro (30 meter). Beugeltje en balkjes 50 euro.
Installateur: 250 euro.

Klaar voor nog geen 1700 euro.

Aircoboeren zijn echt afzetters eerste klas in dit land :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Ik heb twee van deze sets besteld: https://www.climamarket.eu/en/asy35ui-llce

En ja ze hangen, maar moeten nog afgemonteerd worden. De installateur is nog even druk :p Hoor binnenkort een datum.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Zo mijn Fujitsu airco's zijn vandaag afgemonteerd door de monteur.

Voor 1712 euro heb ik nu 6.8kW aan koelcapaciteit hangen :p Draait als een zonnetje :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Shadow_Zero schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:27:
Een nieuw bezoek gehad van een airco mannetje en 2 nieuwe vraagstukken kwamen op:

1.
Hij adviseerde een airco niet boven het voeteneinde te installeren, omdat deze dan tegen je aan blaast. Je kunt hem beter boven je hoofd hangen, zodat hij over je heen blaast. Wie heeft hier ervaring mee/kan hier wat over zeggen?
Ja in de luchtstroom zitten is verre van prettig. Mijn eerste AC hing ook tegenover mijn bed en heb toen de boel zo omgedraaid zodat we eronder lagen. Nadeel is wel weer dat je dichterbij ligt en dan de luchtstroom hoort :p
2.
Hij vertelde ook dat als er leidingwerk aan de voorgevel loopt, je hier een vergunning voor moet aanvragen. Mensen die hier meer van af weten? (twee eerdere airco mannetjes hadden het daar helemaal niet over)
Ik de vraag bij de gemeente ingediend, telefonisch kon ik niet iemand te spreken krijgen die dat kon beantwoorden.
Je hebt voor klein leidingwerk voor zover ik weet nooit een vergunning nodig. Voor het ophangen van een AC aan de straatkant daarentegen vaak wel.

Maar die vergunningsplicht is heel simpel te omzeilen door de unit op de grond te zetten >:)

• Glashelder
  • Niet online
captainkent schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:30:
Monteren lukt mijzelf wel, alleen vraag ik mij af hoe het zit met de STEK monteur. Wat komen hun doen?
De STEK monteur last de koelleiding vast aan de binnenunit(s) (doorgaans), last koppelingen aan de leiding voor de buitenunit en test vervolgens of het systeem lekvrij is (afpersen met stikstof), vacummert de boel, vult eventueel iets aan koudemiddel aan en zet het systeem in werking.

In een notendop.

Omdat het broeikasgassen zijn moet je STEK gecertificeerd zijn als je dit zelf wilt kunnen doen :p

• Glashelder
  • Niet online
W
captainkent schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:08:
[...]

Dank voor de link, ik heb gelijk nagevraagd of ze naar Nederland kunnen leveren.

Hoe zit het qua onderdelen, zover ik weet heb ik het volgende nodig:
  • koelleidingen
  • kabels voor stroom
  • werkschakelaar
  • kabelgoten, etc.
  • buiten unit montage beugel
Nog iets anders?
Die werkschakelaar is niet perse nodig. Hier hebben ze gewoon allebei hun eigen stekker :p

Glashelder wijzigde deze reactie 06-06-2019 23:33 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Ik vraag me af hoe serieus je dat moet nemen (belastingtelefoon heeft bijv. bij iets exotischere vragen vaak ook _geen_ _flauw_ idee en 9 van de 10 keer zeggen ze maar wat).

Als je een plant ophangt aan je voorgevel dan hangt dat ook vast aan het gebouw. Ook maar een vergunning aanvragen dan? :)

Glashelder wijzigde deze reactie 07-06-2019 11:47 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Ik zou uitkijken met te grote units in kleine kamers. Hoe groter de unit, hoe groter het minimum vermogen dat de compressor kwijt moet kunnen. Je hebt kans dat deze 5kW nu op de laagste stand straks teveel warmte verplaatst waardoor de unit zal gaan pendelen (lees: aan/uit).

Je plan kan wel werken maar alleen als je genoeg lucht verplaatst :)

• Glashelder
  • Niet online
@kuwerti plaatje doet het niet..

• Glashelder
  • Niet online
B-Real schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:11:
Heb al even gezocht in dit topic, maar kwam het niet tegen.

Is het (basis)onderhoud van een split unit zelf te doen? En wat moet er jaarlijks zo ongeveer minimaal gebeuren?
De monteur die hier laatst was vond onderhoud bij AC's van consumenten maar onzin. Het gaf aan dat een goed dichtgelaste airco eigenlijk nooit gaat lekken.

Het enige wat hij verder doet is de buitenunit goed borstelen en de binnenunits reinigen met wat bluewonder. Gewoon inspuiten, daarna met wat schoon water inspuiten en klaar.

Ik heb er dus maar vanaf gezien :p

• Glashelder
  • Niet online
Ik zou voor de ventilator gaan.

• Glashelder
  • Niet online
Dat is het dus wel want als je een te grote compressor hebt dan kan hij op het minimum niveau de kou niet kwijt en dan ga je aan/uit gedrag krijgen. Irritant, en daar koop je geen inverter voor.

• Glashelder
  • Niet online
@Ray heeft hier de nodige ervaring mee (hij alleen met verwarmen schijnbaar). In mijn kantoor zie ik hetzelfde gedrag met een 3,5kW unit die eigenlijk zwaar overbemeten is :X

• Glashelder
  • Niet online
zwahiel schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:06:
Zeg vraag hier. Wat kost t bijvullen van zo'n mobiele airco eigenlijk? Heb er eentje staan (monoblock) die koelt niet meer heel hard, maakt nu vooral herrie IPV koude lucht zoals voorheen. En kan ook voor n appel en n ei een duoblock mobiele airco scoren maar die moet wel afgevuld worden.

Maar waar!? En wat kost zoiets. Aangezien t mobiel is knal ik die dingen in de kofferbak en rij ik er wel even heen. Maar ik vind nergens prijzen waarop ik moet rekenen.
Een monoblock AC kan doorgaans niet bijgevuld worden. Daar ontbreken de noodzakelijke aansluitingen voor. Die worden doorgaans gevuld in de fabriek via een koperen buis die daarna dichtgelast & afgeknipt wordt.

Wellicht kan je iemand zo gek vinden om er een aansluiting op te lassen, maar dan lijkt t me nog wel lastig om de juiste hoeveelheid te bepalen :p

Not to mention dat er met een reden koelgas ontsnapt is.. dat moet uiteraard eerst nog gefikst worden :X
Winkiller schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:44:
De splitunit airco's tweakers zouden ook eens wat minder de monoblock airco's kunnen bashen. Er zijn situaties die een splitunit airco onmogelijk maken, financieel is er 1 van. Een mobiele airco, mits goed gekozen, koelt een woon of slaapkamer prima af, ik doe het al meer dan 10 jaar. Wat @mijnnaamismax hierboven zegt is eigenlijk ook mijn insteek, vorig jaar 2 mobiele airco's aan gehad hier en ik krijg nog geld terug van de energieboer.

Dus stoppen met mobiele airco's afkraken svp. :) ja ze zijn minder goed maar klaren de klus ook. :>
Afkraken :? Veel van ons zijn begonnen met de mobiele airco’s en de ervaring leert dat de prestaties van die apparaten gewoon ontzettend teleurstellend zijn. Een mega stroomverbruik, herrie, en nog steeds een hoge temperatuur in een kamer. Geen objectief persoon zou daarna aanraden om zo’n ding te kopen. Al is het alleen al om de statistiek: gemiddeld teleurstellend. Om diezelfde reden zie je op dit forum bijv. Powerline altijd afgeraden worden. Te grote kans dat het niet goed werkt :p

Het is niet persoonlijk toch ofzo? Het is niet zo dat we je vriendin of vrouw afkraken ofzo :D Volgens mij is er ook geen tweaker die hier zal beweren dat die dingen helemaal nooit werken :).

Glashelder wijzigde deze reactie 22-06-2019 20:37 (39%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Nicklazzz schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:48:
Wat is de maximale lengte van de koelleidingen bij een gemiddelde split unit zonder de unit te hoeven bijvullen? Mijn schoonvader heeft gevraagd bij hem ook een split unit te monteren en daar zit ik toch snel op 8-9 meter.
Mijn "oude" Mitsubishi's konden tot een meter of 10.
Mijn huidige Fujitsu's gingen tot 15 meter.

De installateur die hier was voor de Fujitsu's kwam was verbaasd dat ze maar een lading tot 15 meter hadden. Hij zei dat Daikin een af-fabriek lading heeft tot 20 meter.

Maar waarschijnlijk verschilt het ook gewoon per unit, ongeacht welk merk. Ik geloof niet dat elke Daikan af-fabriek tot 20 meter kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Als ik het zo lees zijn er 2 soorten. De eerste is feitelijk gewoon een airco (met compressor) alleen zonder de mogelijkheid om te koelen omdat de luchtstroom altijd eerst door de verdamper gaat (koelt hier af en de verdamper wordt nat). De lucht gaat daarna door de condensor en wordt hierdoor weer min of meer gelijk aan de ingaande temperatuur. In de praktijk gebruikt het apparaat energie en zal het de ruimte dus toch wat opwarmen. Geen idee wat zo’n ding kost, maar gezien het feitelijk gewoon een kreupele AC is zal het er ook naar geprijst zijn :+

De tweede is op basis van een adsorptie dessicant schijf. Deze variant maakt de ruimte wel droger, maar blijkbaar is de uitgaande lucht zo’n 10 tot 12 graden warmer; feitelijk een kacheltje dus :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Hij heeft al gezegd dat hij hier niet meer gaat komen dus laat maar lekker gaan ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Volgens mij overdrijft die installateur een beetje. Ik heb heel wat installatiehandleidingen bekeken en heb nog geen units gezien die niet die 15 meter konden overbruggen. Ja, de meeste hebben een extra charge nodig, maar zo duur zijn die gassen niet meer.

Mijn unit op zolder heeft 20 meter leiding eraan zitten en die functioneert prima. Is geen bijzonder zware unit ofzo :p En wordt net zo koud als de unit beneden (8 meter leiding).

Volgens mij wil ie je gewoon een duurder apparaat slijten >:)

• Glashelder
  • Niet online
Geloof alleen afpersen met lachgas ipv stikstof :p

Apart die verschillen :)

• Glashelder
  • Niet online
Zit er wel nog gas in het systeem dan?

Het is niet zo moeilijk om een AC systeem te demonteren (mits niet bijgevuld) maar je moet wel weten wat je doet.

• Glashelder
  • Niet online
Dat beloofd niet heel veel goeds maar hoeft nog niet te betekenen dat er geen gas in zit :p

De buitenunit heeft op zowel de pers als zuigaansuiting een inbusje zitten die als het goed is dichtgedraaid moet zijn. Als ie nou dicht zit, niet open draaien uiteraard :+

Glashelder wijzigde deze reactie 25-06-2019 14:33 (11%)

• Glashelder
  • Niet online
Maakt mij niet uit, de installateurs die ik ken noemen het pers en zuigleidingen :p Noem het zoals je het wilt noemen.

Glashelder wijzigde deze reactie 25-06-2019 14:38 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Ja. De busjes van zijn werkgever zie je door heel dit land rijden.

Zullen we nu weer stoppen met de slowchat? :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Deathchant schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:23:
Om dan 2K+ daarvoor kwijt te zijn, voelt het nog niet aan als een "verstandige" aankoop...
Ga je wel op vakantie dan?

Kost voor een week of 3 ook al snel 2k. Voor deze 2k kan je elke zomerse dag lekker slapen.

Wat is nou verstandig?

• Glashelder
  • Niet online
De website oogt niet echt betrouwbaar vind ik..
compressor - draaiend
_O-

Net zoals je Apple iPad vertaald naar Apple Tabbloid ofzo :p

• Glashelder
  • Niet online
Winkiller schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:54:
[...]

Dan doe je misschien iets verkeerd, maak eens een foto van hoe je het precies hebt staan. Ik heb op mijn slaapkamer een mobiele airco staan en die houd de kamer op 24 graden met lage vochtigheid. Dat gelul in de video is gedeeltelijk waar maar als je rekening houd met een aantal punten moet je kunnen koelen.

Kijk alleen maar hoe die dude zijn mobiele airco opstelt, bij een raam met volle zon en dekt het niet af. :S
Plus dat daar dus ook de warme uitblaas slang zit, die dude heeft alleen gelijk met minder efficiëntie.
De koude lucht gaat via de voorkant er met kracht uit en word daardoor ook niet opnieuw ingezogen.
Jij bent zeker van het type dat denkt dat een condensor minder efficient is als ie in de volle zon staat?

Prima :p

Glashelder wijzigde deze reactie 28-06-2019 17:18 (76%)

• Glashelder
  • Niet online
Sorry, beetje betrapt :p

Maar jij maakt op je beurt die 'dude' weer belachelijk. Die dude heeft gewoon volledig gelijk. Alles wat hij zegt is feitelijk correct. Met mijn split hoef ik toch ook geen raam af te dekken?

• Glashelder
  • Niet online
Inderdaad maar een mobiele airco hoor je NIET op die manier de grond in te stampen.
:?

Want?

Hij pleit juist voor mobiele AC's met 2 slangen.

• Glashelder
  • Niet online
Klopt, daarom hij roept juist fabrikanten op om die dingen te gaan maken :)

• Glashelder
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:20:
[...]

Wellicht dat ik de grap niet helemaal snap door de hitte, maar dat is ook zo. Veel logischer om de aanzuigkant van de condensor in de schaduw te hebben. Staat ook gewoon in de installatiehandleiding dacht ik zo te herrineren.
https://www.directenergy....ng-air-conditioner-myths/

Het maakt echt allemaal niks uit :)

Als het dan over een mobiele gaat: het enige wat helpt is de zon van buitenaf weren. Of hij nou op je AC, je gordijn of van mijn part kat valt, maakt niet uit. Die warmte komt toch sowieso binnen als je de zon niet van buitenaf weert. Je AC zal het een zorg zijn :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Winkiller schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:12:
Het lijkt hier wel een Xbox versus Playstation oorlog, ik stop ermee mensen hier te helpen. Niemand is geholpen met al die negatieve feedback richting mobiele airco's als ze zo'n apparaat al gekocht hebben. Ik herinner mij iemand die ooit tegen zei dat zijn videokaart rondjes liep om de mijne, dat speelt hier ook een beetje en stuit mij enorm tegen mijn borst. }:|
We proberen hier gewoon een objectief advies te geven. Ik loop al een tijd rond in dit topic en de hoeveelheid positieve ervaringen met mobiele AC’s zijn gewoon beperkt. Het is dan toch gewoon logisch om de aanschaf van een dergelijk apparaat af te raden? Ik moet de eerste reactie hier nog tegenkomen van iemand die de ander voor rotte vis uitmaakt omdat er een mobiele airco gekocht is? Ieder zijn keuze toch gewoon?

En sja, als iemand hier post dat ze een mobiele unit hebben en het werkt niet, wat verwacht je dan van ons? De theorie over waarom het niet werkt is toch gewoon logisch? Er worden dan toch tips gegeven over hoe het wel efficient te maken is?

Wat is het probleem?

• Glashelder
  • Niet online
I-King schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:56:
Airco draait. Ik hoor bij de buitenunit geborrel en een hoge fluit toon. Is dat normaal gedrag? Het geborrel is alleen hoorbaar van dichtbij, de fluittoon is van paar meter afstand nog heel goed te horen...
Klinkt als een lekkage. Een klein beetje geborrel bij een binnenunit bij het starten is normaal (er kookt immers een vloeistof), heb dat buiten nog nooit gehoord.

Koelt ie wel?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Ik moet heel eerlijk zeggen dat dit soort vragen wel wat vermoeiend aan het worden zijn. Van alle AC's zijn wel gewoon installatiehandleidingen te vinden en alle AC fabrikanten zetten daarin hoe en wat. Vermoed dat je gewoon de verkeerde handleiding hebt.

Het verschilt gewoon per type. Welk type heb je?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Ik kan me vergissen, maar volgens mij hoort er alleen condenswater onder je buitenunit te komen als ie verwarmt. Anders moet het volgens mij door iets anders komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Dat zou wellicht wel kunnen inderdaad.. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Mijn Fujitsu gaat echt uit (binnen en buiten). De Mitsubishi's hiervoor bleven doorblazen, maar de compressor ging wel uit als ze echt niks meer te doen hadden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Een split hoeft alleen maar opnieuw gevuld te worden als er een lekkage is. Grote kans dus dat er een lekkage is die hersteld moet worden (indien mogelijk..).

De AC monteur die hier over de vloer gekomen is bepaalde aan de hand van de temperaturen van de vloeistof en gasleiding of er genoeg gas in zit. Daarvoor moet het systeem operationeel zijn in de testmodus.

Denk dus dat het 2 weken wachten wordt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
red1 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:15:
[...]

Hij is naar mijn weten niet lek, alleen koelt hij niet meer zoals het hoort. Mijn zus zei dat het gas aan vervanging toe was, ze gebruiken de airco maar een paar dagen/weken per jaar en hebben er de laatste jaren niets aan gedaan. Het is ook geen ramp als het nu niet kan, dan maken ze over twee weken wel een afspraak, ik vroeg me alleen af of het alleen met de buitenunit kan.
Ja en dat is dus mijn punt: AC gas is nooit ‘aan vervanging toe’.

Er zit te weinig in en dus is er een lek, of de compressor bouwt te weinig druk op oid.

Er is in ieder geval meer aan de hand.
Het is dus bij een split unit niet zo, zoals bij een auto, dat de vloeistof ieder jaar iets minder wordt en je deze eigenlijk om de x aantal jaar moet bijvullen?
Een auto heeft hier en daar wat rubbers zitten waar koelmiddel doorheen kan lekken. Ook zit je met een auto met een condensor die vol in de rijwind zit. Die komt dus in aanraking met steentjes, zand en andere troep. Daardoor hebben die veel vaker lekkages.

Glashelder wijzigde deze reactie 01-07-2019 21:27 (23%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:45:
[...]

Zeer twijfelachtige methode:

[...]

Volgens mij laat je dan gewoon koelgas ontsnappen, vanuit de handleiding geschreven met het idee om lucht eruit te drukken? Ze zeggen verderop in de handleiding ook iets over ijsvorming op de leiding. Er staat dan als oorzaak "te weinig koelmiddel aanwezig", "heeft u te lang ontlucht" 8)7
Idd apart maar mijn eerste AC was een Chigo die ik op deze manier geinstalleerd heb en die heeft het een jaar of 10 perfect gedaan 8).

Draait nu bij een vriend van mij.. ook alweer een jaar of 3.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:07:
[...]

Hoe heb je hem afgekoppeld en weer in bedrijf gesteld bij die vriend dan?
AC ontkoppelen is niet zo moeilijk.

Kleine leiding dichtdraaien
3 minuten aanzetten
Uitzetten
Grote leiding dicht.
Loskoppelen.

Vervolgens de eerder genoemde installateur daar wel de boel laten vacumeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
wizzopa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:38:
[...]

Ook dat is dus een stekhandeling en moet na het terugzuigen naar de buitenunit ook verder afgezogen worden met een afzuigunit.
De grap was dat ik toen der tijd een bedrijf had uitgenodigd en die zei dat ik dat gewoon zelf moest doen :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Volgens mij heeft dat een stuk meer impact dan je zou verwachten. Plaats bijv. maar eens een stuk klamboe oid achter een ventilator. Weg airflow :X Buiten dat blijft er natuurlijk heel veel troep in hangen. Tenzij je elke week dat schoon wilt gaan maken zou ik ervan af zien.

Waarom zou je dat willen? Waarom niet gewoon jaarlijks even schoonmaken?

Pagina: 1 2

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True