Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.345.684 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:15

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Ray schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:32:
is inderdaad een prima combinatie, vergelijkbaar draait hier sinds juli en op een klein mechanisch iets na (werking is wel goed) draait het super en vooral erg stil

kan wat foto's maken als mensen dat leuk vinden ?
Graag, foto's zijn altijd leuk :Y

Leverancier net aan de lijn gehad (ABO-Klimaat); 27ste om 8 uur staan ze voor de deur. Lekker snel nog :)

* Notna heeft er zin an

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Notna schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:39:
[...]

Graag, foto's zijn altijd leuk :Y

Leverancier net aan de lijn gehad (ABO-Klimaat); 27ste om 8 uur staan ze voor de deur. Lekker snel nog :)

* Notna heeft er zin an
1 unit hangt er nu wat lomp bij omdat deze nog onderhoud nodig heeft (zit een rammel in, half open valt het mee :) ) de rest zal ik op de foto zetten. Zitten nog wat klein schoonheidsfoutjes waar een keer een likje verf moet komen maarja ...

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 16-09-2016 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Nou, vandaag zouden ze de boel komen hangen. Had mooi uitgekomen ivm het weer ook nog. Maar gisteren kreeg ik aan het eind van de middag een telefoontje van de monteur; ze hadden de units binnen gekregen gisteren, maar de buitenunit doos zag er wat dubieus uit.

Bij het openmaken bleek de unit zwaar beschadigd te zijn en kon dus niet geplaatst worden. Ze hebben ter controle de 2 binnen units ook nog even opengemaakt en daar bleek er ook 1 van stuk te zijn. Beetje jammer, maar wel zo netjes dat ze bellen van te voren en het controleren. That is; als het niet ene lulkoek verhaal is, maar daar ga ik maar even niet van uit :P

Toch jammer dat een handjevol verhalen van andere werklui (ook in andere sectoren)i je altijd zo doet twijfelen aan alles en iedereen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
En vandaag waren ze er dan. Ze begonnen om 8 uur in de ochtend en waren klokslag 12 uur klaar *O* Erg tevreden en de units zijn _zo_ fluisterstil dat ik mijn hand er maar voorgehouden heb op max vermogen om te kijken of het wel werkte :+

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/AC/airco_1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/AC/airco_2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/AC/airco_3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/AC/airco_4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/AC/airco_5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/AC/airco_6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

kijk dat is netjes. De FTXM versie zo te zien :)

enige puntje is dat ze wel een heel forse muurbeugel hebben gebruikt die ver uit steekt voor de unit. Ik zou hem zelf korter afzagen / slijpen en dan de dop er weer in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ray schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:49:
kijk dat is netjes. De FTXM versie zo te zien :)

enige puntje is dat ze wel een heel forse muurbeugel hebben gebruikt die ver uit steekt voor de unit. Ik zou hem zelf korter afzagen / slijpen en dan de dop er weer in doen.
Het is idd de FTXM versie geworden. Aangezien ik er nog een ombouw omheen ga maken, ga ik denk ik idd de beugels even wat korter maken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Dat ziet er wel mooi uit. Ook het wegwerken van die leidingen (witte ding tegen de muur) ziet er goed uit! Wat was trouwens de reden dat je de units zo in de hoek van de kamers hebt hangen? Is het niet beter om het in 't midden van de kamer te hangen?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Deathchant schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 17:34:
Dat ziet er wel mooi uit. Ook het wegwerken van die leidingen (witte ding tegen de muur) ziet er goed uit! Wat was trouwens de reden dat je de units zo in de hoek van de kamers hebt hangen? Is het niet beter om het in 't midden van de kamer te hangen?
Het is door alle ac boeren zo aangegeven. Daarnaast zit je dan wel met het probleem dat je een behoorlijke goot over de muur hebt lopen. Op deze manier is het een stuk minder zichtbaar.

De slaapkamer is hoe dan ook klein dus dat boeit niet zo heel erg. In de huiskamer zit je met name op de bank. Verder kan je de lamellen laten 'swivelen' waardoor je het naar het midden van de kamer kan laten blazen :Y

Ik ben iig tevreden met de afwerking op deze manier. Je ziet het als je er op let of als je het weet maar verder.. :Y

[ Voor 23% gewijzigd door Notna op 07-10-2016 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Ziet er netjes uit!

Wel zorgen dat je de filters minstens elk jaar ofzo schoonmaakt, anders krijg je dit soort taferelen: ThinkPadd in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook hier is het moment aangekomen dat er een nieuwe airco gemonteerd mag worden. Heb nu een einhell hangen van 4,7kw. Hangt op de tweede verdieping boven de trap. Zodoende profiteert zowel de eerste als tweede verdieping.

The usual suspects zijn de modellen van daikin, Panasonic, LG en Mitsubishi.
5kw lijkt me prettig, en stilte is zeker van belang. Huidige leidingen lopen door het dak, en daarom mag het van mij door een installateur gedaan worden.

Lastige is nu; hoe weet ik wat een goede leverancier is? (M.a.w. kan ik de stek certificering klakkeloos vertrouwen?)
Zijn er nog steekhoudende redenen om een merk wel of niet te nemen? Of kan ik gewoon een offerte vragen voor een stille 5kw offerte en komt het dan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@MikeyMan Einhell heb ik ook ooit gehad, hoop herrie en hoog verbruik. Nu een Daikin (maar de andere A merken zijn ook goed, Einhell is echt wel een B/C merk). 5kw lijkt me erg fors. Je zou 'm lager kunnen plaatsen als je er ook mee wilt verwarmen (ja dat kan erg efficient met de nieuwe generaties).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

3,5kw zou misschien ook wel kunnen. De a merken zijn waarschijnlijk efficiënter dan die einhell. Bovenverdieping is ongeveer 50m2, zou mooi zijn als er wat overcapaciteit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Als je nu tevreden bent met 4,7kW dan zou ik gewoon weer een 5kW nemen. Waarschijnlijk wordt je anders toch teleurgesteld. Is je huidige Einhell een inverter? Zo nee, dan zou ik al helemaal een 5kW nemen. Inverters hebben de neiging om vaak wat vroeg terug in de toeren te gaan en dan kan je met een lager vermogen straks best als irritant gaan ervaren (omdat het niet zo snel afkoelt als met je oude unit).

Over het algemeen valt een STEK certificering wel te vertrouwen. Dat zegt natuurlijk geen reet over afwerking, service, etc :). Daarvan ben je toch echt afhankelijk van ervaringen van anderen.

Wat merken betreft..
1) Mitsubishi (met stip).
2) Daikin (al zou ik snel beslissen voordat Daikin weer leveringsproblemen krijgt :+ )
3) Panasonic, LG

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Glashelder schreef op woensdag 19 april 2017 @ 07:49:
Als je nu tevreden bent met 4,7kW dan zou ik gewoon weer een 5kW nemen. Waarschijnlijk wordt je anders toch teleurgesteld. Is je huidige Einhell een inverter? Zo nee, dan zou ik al helemaal een 5kW nemen. Inverters hebben de neiging om vaak wat vroeg terug in de toeren te gaan en dan kan je met een lager vermogen straks best als irritant gaan ervaren (omdat het niet zo snel afkoelt als met je oude unit).

Over het algemeen valt een STEK certificering wel te vertrouwen. Dat zegt natuurlijk geen reet over afwerking, service, etc :). Daarvan ben je toch echt afhankelijk van ervaringen van anderen.

Wat merken betreft..
1) Mitsubishi (met stip).
2) Daikin (al zou ik snel beslissen voordat Daikin weer leveringsproblemen krijgt :+ )
3) Panasonic, LG
Thanks, daar heb ik iets aan! Zie dat er ook 4,2kw apparaten zijn. Dat zou nog een mooi tussenmaatje kunnen zijn. Gek genoeg staat er in de specs van zowel de 3,5 als de 5 kw versie een oppervlak van 35m2. Das niet heel veel. lk zie wel dat Daikin een fors stuk goedkoper is dan Mitsubishi. Waarschijnlijk blijven we nog een jaar of drie in dit huis wonen, dus denk dat ik daar beter mee af ben.

Denk dat die einhell geen invertor is. Maakt een hoop herrie en schakelt volgens mij alleen aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Bij ons gaan ze begin mei een Daikin FTX-KV 2KW plaatsen in onze nieuwe woning. Zal wel wat foto's plaatsen als hij er is :)

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, ben inmiddels offertes aan het opvragen. De meeste komen aan met een 5kw Mitsubishi unit. Tot nu toe lopen de prijzen uiteen van 1800 tot bijna 3000 euro. Bizar als je het mij vraagt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 20 april 2017 @ 17:40:
Goed, ben inmiddels offertes aan het opvragen. De meeste komen aan met een 5kw Mitsubishi unit. Tot nu toe lopen de prijzen uiteen van 1800 tot bijna 3000 euro. Bizar als je het mij vraagt!
Niet zo vreemd, ik kwam die verschillen ook tegen tijdens mijn zoektocht (prijsverschillen zaten tussen de 2900 en de 5200 euro :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wel een beetje vreemd maar niet ongebruikelijk ... 1800 is niet veel overigens als dat inclusief installatie is - welk type?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

franssie schreef op donderdag 20 april 2017 @ 17:55:
Wel een beetje vreemd maar niet ongebruikelijk ... 1800 is niet veel overigens als dat inclusief installatie is - welk type?
Gaat in dit geval om een SRK-50ZS-S van een aanbieder.

De ander geeft geen typenummer, maar vrij vergelijkbare specs:

Model : Wandmodel, type 50
Binnenunit
Aantal : 1 stuks
Koelcapaciteit : 1,7 - 5,5 kW
Verwarmingscapaciteit : 1,6 - 6,6 kW
Verwarmingscapaciteit bij -10°C : 3,91 kW
Luchthoeveelheid : 354 – 726 m3/h
Geluidsniveau : 22 - 45 dB(A)1
Afmetingen (HxBxD) : 290 x 870 x 230 mm
Massa : 10,0 kg
Buitenunit
Aantal : 1 stuks
Regeling : inverter2
Geluidsniveau : 51 - 53 dB(A)1
Min. buitenluchtcondities K/V : - 15°C / - 15°C
Max. buitenluchtcondities K/V : +46°C / +24°C
Aansluitspanning (V/n/Hz) : 230/1/50
Opgenomen vermogen K/V : 1,56 kW / 1,59 kW (nominaal)
Aanbevolen afzekerwaarde : 16 A, traag
Afmetingen (HxBxD) : 595 x 842 x 290 mm
Massa : 36,5 Kg

Als ik de losse prijs bekijk ligt deze tussen de 1200 en 1400 euro. Dan hark je nog aardig wat binnen met het intstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@MikeyMan voor die 600 a 400 euro komt ie wel langs, wat materiaal en mag ie terugkomen als er iets niet klopt, dat is niet heel raar in mijn ogen.
EUR3000 is opmerkelijk veel als het een redelijke recht toe recht aan installatie is.
Ik krijg ook wel eens van dat soort opmerkelijke offertes binnen - dan hebben ze het druk denk ik maar en geven ze maar een gekke prijs af, hap je alsnog dan mooi verdiend en kan een andere klant een dag wachten oid, maar werkelijk geen idee hoe ze calculeren soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben net nog even gebeld door de 'dure' aanbieder . Had aangegeven dat ie 1000 euro duurder was dan de concurrentie. Komen de argumenten;
- voor dat geld hang ik net een 2,5kw op
- ik moet er ook aan verdienen
- onze werkwijze is punctueel
- offerte is uitgebreid
- offerte is inclusief btw

Etc...

Overigens kunnen ze volgens mij de huidige leidingen en elektra gewoon overnemen, dus zou het plug and play zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 20-04-2017 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

MikeyMan schreef op donderdag 20 april 2017 @ 17:40:
Op meerdere plekken informeren is echt wel lonend. Ik kreeg voor mijn multisplit van gerenomeerde bedrijven tussen de € 6200,- en € 10.500!! aangeboden. Die laatste heb ik nog gevraagd of hij wellicht ergens een rekenfout had gemaakt. Dat was inderdaad zo, hij teveel beugeltjes begroot en er kon nog 50 euro af....tja ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Mijn hemel wat een prijzen.. Hebben jullie er wel eens aan gedacht om die zooi gewoon zelf neer te zetten en voor de rest gewoon een advertentie op werkspot te zetten (specifiek vragen naar STEK certificering!)?

Als je bijv. hier kijkt dan heb je een 5 kW unit van Daikin voor 1.082,95. Als de leidingen er al liggen dan ben je voor uiterlijk zo'n 250 euro wel klaar op werkspot.nl.. Dan ben je dus klaar voor zo'n € 1332,95 en heb je € 532,95 verdiend.

Plus de meeste airco dozenschuiven geven gewoon garantie op airco's die professioneel zijn geïnstalleerd dus dat is ook geen probleem. In het geval van comfortklimaat weet ik dat ze gewoon de eigen servicedienst langs sturen bij problemen (dat weet ik omdat ik met de eigenaar heb staan praten toen ik mijn eigen units kwam afhalen).

Wat bij jou @MikeyMan overigens wel even belangrijk is wat voor koelmiddel en smeermiddel je huidige unit gebruikt en of de koppelingen hergebruikt kunnen worden. In het koelmiddel zit smeermiddel en je laat liever niet lassen aan leidingen waar eerder smeermiddel doorheen gegaan is. Dat gaat verbranden en dat kan een verminderde levensduur geven van de compressor. Voor het vaccumeren wordt dat als het goed is verwijderd uit het systeem met een hoop stikstof maar ik heb mij laten vertellen dat er toch resten in het systeem achterblijven. Beter leg je dan zelf wat nieuwe leidingen of laat je dat doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 20-04-2017 21:33 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Glashelder schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:27:
<>
Als je bijv. hier kijkt dan heb je een 5 kW unit van Daikin voor 1.082,95. Als de leidingen er al liggen dan ben je voor uiterlijk zo'n 250 euro wel klaar op werkspot.nl.. Dan ben je dus klaar voor zo'n € 1332,95 en heb je € 532,95 verdiend.<>
Dat is als de leidingen er liggen, anders komt er bij hun ook een 6 meter pakket a EUR200 bij, en dan met wat installatie uren kom je ook wel weer richting die 1800. Maar met liggende leidingen en electra lijkt dit me wel de weg om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat klopt. Leidingen kan je daarom veel beter via werkspot laten regelen. Inkoop is namelijk nog geen 100 euro per 20 meter dus je hebt een goede kans op een betere deal daar ;)

Aircoleidingen bij de aircoboer is wat dat betreft een beetje wat de HDMI kabels bij de mediamarkt zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Glashelder op 20-04-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ah duidelijk. Ik zit nog aan een tweede unit te denken in de woonmaker (nu alleen slaapkamer) - ik met zelf even kijken hoe ik een groep krijg waar ik 'm hebben wil waar ie op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@hierboven... Ik zit inderdaad wel hoe langer hoe meer te denken aan zelf zo'n ding aanschaffen. Heb alleen wel de uitdaging dat ik met mijn ladder het dak niet haal.

Heb overigens wel één afwijking gevonden in de offertes; de goedkopere leveren geen dondenswaterpomp. Maar dat zal ook geen 1000 euro kosten.

Ik kan overigens nergens terugvinden wat voor koelmiddel er in de huidge airco zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Van wanneer is de huidige unit? Grote kans dat het gewoon R410A is. Overigens moet het op de airco zelf ook staan (is verplicht voor zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Glashelder schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:40:
Van wanneer is de huidige unit? Grote kans dat het gewoon R410A is. Overigens moet het op de airco zelf ook staan (is verplicht voor zover ik weet).
Stond op een andere sticker. Het is R407. Apparaat is rond 2006 geinstalleerd overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Jeetje, opmerkelijk. Helaas heb je dan nieuwe leidingen nodig. Als je R410a met R407c olie mixt dan kan dat gaan klonteren. En bij R410a is de druk hoger en moeten de buizen wat dikker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:32:
@hierboven... Ik zit inderdaad wel hoe langer hoe meer te denken aan zelf zo'n ding aanschaffen. Heb alleen wel de uitdaging dat ik met mijn ladder het dak niet haal.

Heb overigens wel één afwijking gevonden in de offertes; de goedkopere leveren geen dondenswaterpomp. Maar dat zal ook geen 1000 euro kosten.

Ik kan overigens nergens terugvinden wat voor koelmiddel er in de huidge airco zit.
Ladder huren bij de Bo-rent oid kost je de kop niet. ;)

De condenspomp hen je ook niet altijd nodig; dat is afhankelijk van de plaatsing uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels maar een verzoekje op werkspot neergezet. Krijg ook al wat partijen die ook hardware leveren. Ben benieuwd waar we op uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-05 11:54
Ik wil binnenkort wat offertes gaan aanvragen voor een airco installatie maar zou graag hier eerst wat advies inwinnen.

Mijn woning is een hoekappartement op de bovenste verdieping. Ik dacht aan de oplossing die @Notna ook heeft, één buitenunit die 2 airco's aanstuurt (je foto's doen het helaas niet meer). De buitenunit kan mooi uit het zicht op het balkon.

Het idee is om met één airco de woonkamer + slaapkamer 2 te koelen, de andere unit dus voor slaapkamer 1. Is het te ambitieus om die oppervlakte met één airco te doen?

Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wc5UPTj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Alexji schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:19:
Ik wil binnenkort wat offertes gaan aanvragen voor een airco installatie maar zou graag hier eerst wat advies inwinnen.

Mijn woning is een hoekappartement op de bovenste verdieping. Ik dacht aan de oplossing die @Notna ook heeft, één buitenunit die 2 airco's aanstuurt (je foto's doen het helaas niet meer). De buitenunit kan mooi uit het zicht op het balkon.

Het idee is om met één airco de woonkamer + slaapkamer 2 te koelen, de andere unit dus voor slaapkamer 1. Is het te ambitieus om die oppervlakte met één airco te doen?

Plattegrond:
[afbeelding]
Klopt, de plaatsjes staan op Dropbox maar die doet sinds kort niet meer aan publiek hosten :X. Ik zal ze morgen even in de Tweakers album gooien.

Wbt je vraag; ambitieus niet, maar ik denk wel dat je temperatuurverschillen gaat krijgen tussen de slaapkamer en de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
De ervaring leert dat je daar toch wel flinke temperatuursverschillen gaat krijgen inderdaad, tenzij je de airco echt een flinke lange tijd geeft om zijn werk te doen (+/- 6 uur). De luchtverplaatsing tussen die ruimtes zal niet zo heel groot zijn t.o.v. warmte die uit de muren en meubilair komt.

Tegen die tijd is het ijskoud in je woonkamer en acceptabel om te slapen in je slaapkamer :p

Een driesplitter is geen optie? ;) Is helaas wel heel wat leidingwerk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
Glashelder schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:31:

Tegen die tijd is het ijskoud in je woonkamer en acceptabel om te slapen in je slaapkamer :p

Een driesplitter is geen optie? ;) Is helaas wel heel wat leidingwerk :/
De kleine slaapkamer is in gebruik als pc/hobbykamer. Dat het daar dan niet perfect op temperatuur te krijgen is is niet de grootste ramp. De zon staat er ook nooit direct op, wel de woonkamer en aan het einde van de dag de slaapkamer. Het is hier vaak iets koeler dan in de woonkamer zelfs.

Of krijg je dan toch dat de airco constant aan/uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Alexji schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:19:

Plattegrond:
[afbeelding]
tijd voor een daktuin? (ook wel vaak subsidie op in grote steden en het dak gaat langer mee, vind de vve/eigenaar ook wel leuk).
als ik zelf een airco zou willen dan zou ik "the extra mile" gaan en direct naar L/L warmtepomp en een boiler/doorstromer gaan en het gas de deur uit doen (of nog beter de veel te dure stadsverwarming).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
Powrskin schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:48:
[...]
als ik zelf een airco zou willen dan zou ik "the extra mile" gaan en direct naar L/L warmtepomp
De meeste modellen zijn dit al toch? Ten minste de paar modellen van Daikin die ik bekeek kunnen koelen én verwarmen.

Is het misschien een oplossing om met een staande ventilator een luchtstroom te creëren van woonkamer naar slaapkamer 2 en dit icm domotica te regelen? :P

[ Voor 19% gewijzigd door Alexji op 15-05-2017 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ah dan ben je op de goede weg. als gas weg kan is een goede besparing. als je het nog houdt, dan kan je tot het vriespunt beter verwarmen met je airco want goedkoper. afhankelijk van het model, wordt het met koudere temperaturen beter om met gas te verwarmen. het nut van de L/L zal alleen maar toenemen in de nabije toekomst, de trend is gas duurder en stroom goedkoper.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

Alexji schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:44:
[...]

Is het misschien een oplossing om met een staande ventilator een luchtstroom te creëren van woonkamer naar slaapkamer 2 en dit icm domotica te regelen? :P
been there, done that. Ik heb het zelfs met actieve afzuiging geprobeerd om koude lucht naar de extra kamer te krijgen. Nooit het gewenste resultaat gehaald en een extra airco geplaatst...

heb nu in elke leef ruimte (andere woning) een eigen unit en dat is subliem

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 16-05-2017 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
Volgens mij kan het best veel schelen om de apparatuur gewoon los te halen en de installatie + afwerking te regelen via iets als werkspot?

Bijvoorbeeld http://www.climasense.nl/...m3/84-ruimte_a_max-100_m3

2MXM40M + FTXM35M/FTXM20M. Dit is dan natuurlijk exclusief leidingen/montage/materiaal. Vandaag een grove inschatting gekregen van een bedrijf voor die units + installatie (€3500 tot €4500 schatting, ze willen graag eerst op locatie even kijken)

Voor ~1000 euro moet installatie + leidingen toch te doen zijn? Het voorbereidend werk qua boren gaat zelf ook wel lukken. Of zie ik nu een kostenpost over het hoofd?

Ga sowieso nog bij wat andere bedrijven aankloppen natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Alexji schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:46:
Volgens mij kan het best veel schelen om de apparatuur gewoon los te halen en de installatie + afwerking te regelen via iets als werkspot?

Bijvoorbeeld http://www.climasense.nl/...m3/84-ruimte_a_max-100_m3

2MXM40M + FTXM35M/FTXM20M. Dit is dan natuurlijk exclusief leidingen/montage/materiaal. Vandaag een grove inschatting gekregen van een bedrijf voor die units + installatie (€3500 tot €4500 schatting, ze willen graag eerst op locatie even kijken)

Voor ~1000 euro moet installatie + leidingen toch te doen zijn? Het voorbereidend werk qua boren gaat zelf ook wel lukken. Of zie ik nu een kostenpost over het hoofd?

Ga sowieso nog bij wat andere bedrijven aankloppen natuurlijk!
Voor de recht toe, recht aan installatie van exact die set up heb ik 3100 euro betaald, inclusief installatie, muurbeugel, goten en what not. Dat was ongeveer 1000 euro voor installatie en de rest voor materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
Notna schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:51:
[...]
Voor de recht toe, recht aan installatie van exact die set up heb ik 3100 euro betaald, inclusief installatie, muurbeugel, goten en what not. Dat was ongeveer 1000 euro voor installatie en de rest voor materiaal.
Wat is bij jou recht toe, recht aan? Ik heb even wat foto's genomen van hoe ik het voor ogen had:

Buitenunit op balkon(netje)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gqmihQK.jpg

Leidingen/bekabeling door buitenmuur naar binnen, deze wand dus de airco voor de woonkamer
let niet op mijn strakke opruimkunsten
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xawHtP8.jpg

Leiding doortrekken door gang
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h3vRbXb.jpg

Oversteken naar slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XDbZRlK.jpg

Plaatsing unit slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hNtZor5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Alexji schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:25:
[...]

Wat is bij jou recht toe, recht aan? Ik heb even wat foto's genomen van hoe ik het voor ogen had:

Buitenunit op balkon(netje)
[afbeelding]

Leidingen/bekabeling door buitenmuur naar binnen, deze wand dus de airco voor de woonkamer
let niet op mijn strakke opruimkunsten
[afbeelding]

Leiding doortrekken door gang
[afbeelding]

Oversteken naar slaapkamer
[afbeelding]

Plaatsing unit slaapkamer
[afbeelding]
toon volledige bericht
Recht toe recht aan is wat de aircoboeren als standaard rekenen; geen betonboringen, niet meer dan ~20meter koelleiding etc.

Als ik zie wat er bij jou gedaan moet worden, zal dat dus wat exta koste . Overigens moet je heel goed nadenken of je wel een buis door je huis wilt lopen; als bij mij de ac beneden aanstaat hoor ik de koelvloeistof door de leidingen lopen in de slaapkamer boven. Niet extreem, maar als het stil is hoor je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
Notna schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:28:
[...]

Als ik zie wat er bij jou gedaan moet worden, zal dat dus wat exta koste . Overigens moet je heel goed nadenken of je wel een buis door je huis wilt lopen; als bij mij de ac beneden aanstaat hoor ik de koelvloeistof door de leidingen lopen in de slaapkamer boven. Niet extreem, maar als het stil is hoor je het wel.
Daarom was ook het idee om zelf al een en ander voorbereidend werk te doen (in ieder geval de buitenmuur) zodat er in principe alleen nog leidingen moeten worden getrokken (en de units geplaatst natuurlijk).

Dank voor het meedenken in ieder geval, dat je de koelvloeistof door de leidingen kan horen lopen was ik niet eerder tegengekomen, dat zou bij een goed gevuld systeem toch niet zo moeten zijn? Subtiele achtergrondgeluiden stoor ik mij niet snel aan, maar alles heeft een grens natuurlijk.

Zou jij je foto's nog kunnen rehosten? Ben stiekem wel benieuwd inmiddels :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Alexji schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:41:
[...]

Daarom was ook het idee om zelf al een en ander voorbereidend werk te doen (in ieder geval de buitenmuur) zodat er in principe alleen nog leidingen moeten worden getrokken (en de units geplaatst natuurlijk).

Dank voor het meedenken in ieder geval, dat je de koelvloeistof door de leidingen kan horen lopen was ik niet eerder tegengekomen, dat zou bij een goed gevuld systeem toch niet zo moeten zijn? Subtiele achtergrondgeluiden stoor ik mij niet snel aan, maar alles heeft een grens natuurlijk.

Zou jij je foto's nog kunnen rehosten? Ben stiekem wel benieuwd inmiddels :+
Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UzKO5hdp4yy7jl22KlIjyalg/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5KmnpzC1s5LX3VyVtSr3jCFV/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h6T2On7JinTTT4u795kWKRnv/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZDJhpgP5HqDjgcv8MlzMnMLG/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eB4YlJKb9GaSjvjf1KUuLO1U/full.jpg

Inmiddels heb ik om de buitenunit een kooi van hout gemaakt om het meer in yoon te latrn vallen met de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:17

_Arthur

blub

Mooie unit, heb er ook zo een hangen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
Gisteravond naar 5 bedrijven een aanvraag gestuurd. Ben benieuwd wat er terugkomt.

Wat is het trouwens een gedoe om in de buurt wat te vinden (Zwolle). Ze zijn er natuurlijk genoeg maar zoveel landelijke installateurs die met die fijne SEO trucjes hoger in de ranking komen dan de daadwerkelijk lokale bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Alexji schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:34:
Gisteravond naar 5 bedrijven een aanvraag gestuurd. Ben benieuwd wat er terugkomt.

Wat is het trouwens een gedoe om in de buurt wat te vinden (Zwolle). Ze zijn er natuurlijk genoeg maar zoveel landelijke installateurs die met die fijne SEO trucjes hoger in de ranking komen dan de daadwerkelijk lokale bedrijven.
Probeer het anders bij de jongens waar ik het vandaan heb; ABO Klimaat in Soest. Is niet bijzonder ver van Zwolle en daarnaast; ze zijn ook bij mij in Purmerend langs geweest ;) (Zijn wel enkel Daikin leverancier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Wie weet wat de gemiddelde leeftijd is voordat een airco vervangen moet worden?
Situaties is namelijk zo, we hebben momenteel een Revoy split unit hangen in de slaapkamer (4x5x3m).. het ding is uit 2005 en geen idee wanneer het ding ooit voor het laatst is nagekeken. Bij aanzetten komt er allemaal water uit.

Ik vraag me af of het nog de moeite loont om deze op te laten lappen of maar gewoon voor iets nieuws gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexji
Notna schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:55:
[...]
Probeer het anders bij de jongens waar ik het vandaan heb; ABO Klimaat in Soest. Is niet bijzonder ver van Zwolle en daarnaast; ze zijn ook bij mij in Purmerend langs geweest ;) (Zijn wel enkel Daikin leverancier)
Daar ook een aanvraag heengestuurd. Tot nog toe van één bedrijf een reactie ontvangen (zal wel druk zijn?) die voor de volledige installatie incl condenspomp voor de unit op de slaapkamer € 4.415,00 rekent.

Daar schrok ik nogal van, de buitenunit + 2 airco's heb ik op de stoep staan voor € 2.000,00. Er van uit gaande dat zij ook zoiets betalen (vast minder) dan wordt er dus even € 2.415,00 aan materiaalkosten en manuren berekend. Offerte is ook niet uitgespecificeerd, maar weet niet of het de moeite waard is om hierover uberhaupt in onderhandeling te gaan.

Hoop dat er vandaag wat meer binnenstroomt zodat ik wat te vergelijken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

bij mij zat er bijna 5000 euro verschil tussen de offertes (4 units multi) dus goed rondkijken loont

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:44
Ik zit nog een beetje met een dilemma, vanuit m'n werk heb ik een split-unit (Toshiba) mee kunnen nemen (anders ging ie de container in) welke nog in prima staat is. Deze wil ik plaatsen op de 1e verdieping zodat het op de warme avonden wat aangenamer is in de slaapkamer(s). Volgens de specs is de capaciteit geschikt voor ~70m2. De binnenunit kan in de overloop geplaatst worden zodat de hele verdieping ervan kan profiteren maar ik vraag me af of dit kan qua capaciteit, daarnaast vraag ik me af of het niet beter is om gewoon een nieuwe te pakken met evt. meer capaciteit.

In principe is de setup vrij eenvoudig, de binnen-unit kan aan "dezelfde" muur komen als de buiten-unit enkel moet er nog een stroompunt gemaakt worden om de boel van stroom te voorzien.

Oftewel, is het zinvol genoeg om een nieuwe te bestellen en ~800 euro te besparen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
3p0x schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:07:
Ik zit nog een beetje met een dilemma, vanuit m'n werk heb ik een split-unit (Toshiba) mee kunnen nemen (anders ging ie de container in) welke nog in prima staat is. Deze wil ik plaatsen op de 1e verdieping zodat het op de warme avonden wat aangenamer is in de slaapkamer(s). Volgens de specs is de capaciteit geschikt voor ~70m2. De binnenunit kan in de overloop geplaatst worden zodat de hele verdieping ervan kan profiteren maar ik vraag me af of dit kan qua capaciteit, daarnaast vraag ik me af of het niet beter is om gewoon een nieuwe te pakken met evt. meer capaciteit.

In principe is de setup vrij eenvoudig, de binnen-unit kan aan "dezelfde" muur komen als de buiten-unit enkel moet er nog een stroompunt gemaakt worden om de boel van stroom te voorzien.

Oftewel, is het zinvol genoeg om een nieuwe te bestellen en ~800 euro te besparen of niet?
Er zijn "algemene" rekenregels. Bijvoorbeeld genoemd op climasense:
Bereken de inhoud van de te klimatiseren ruimte:

Bereken de inhoud van de ruimte in kubieke meters.
Bijvoorbeeld: de ruimte is 6 meter lang, 5 meter breed en 3 meter hoog. De berekening wordt dan 6 x 5 x 3 = 90 m3.

Bepaal de vermenigvuldigingsfactor:

Al naar gelang de kenmerken van de ruimte, gebruik je een vermenigvuldigingsfactor van 30 tot 50. Deze factor staat voor het benodigd aantal Watt vermogen per m3 inhoud.

Enkel koelen:
Factor 30: Dit zijn ruimtes die goed geïsoleerd zijn, een normaal glasoppervlakte, geen plat dak of schuin dak en weinig elektronische apparatuur hebben.
Factor 35: Deze ruimtes zijn minder goed geïsoleerd, hebben bijvoorbeeld een groot glasoppervlakte en/of er staan veel elektrische apparaten.

Koelen en verwarmen:
Factor 45: Dit zijn ruimtes die goed geïsoleerd zijn, een normaal glasoppervlakte, geen plat dak of schuin dak en weinig elektronische apparatuur hebben.
Factor 50: Deze ruimtes zijn minder goed geïsoleerd, hebben bijvoorbeeld een groot glasoppervlakte en/of er staan veel elektrische apparaten.

Bereken het benodigd vermogen:

Neem nu de berekende inhoud uit stap 1 en vermenigvuldig dat met de factor uit stap 2.

Vermogen = Inhoud x Factor [Watt]

Bijvoorbeeld: 90 m3 inhoud vermenigvuldigd met factor 30 (Watt per m3). Het benodigd koelvermogen is dan 2700 Watt. Dit komt overeen met 2,7 kW.

Wenst U de warmtepomp in deze ruimte tevens te gebruiken als hoofdverwarming dan krijgt U de volgende berekening: 90 m3 inhoud vermenigvuldigd met factor 50 (Watt per m3). Het benodigd verwarmingsvermogen is dan 4500 Watt. Dit komt overeen met 4,5 kW.
toon volledige bericht
Grove schatting natuurlijk, maar heb je in ieder geval een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-05 22:40
Daar schrok ik nogal van, de buitenunit + 2 airco's heb ik op de stoep staan voor € 2.000,00. Er van uit gaande dat zij ook zoiets betalen (vast minder) dan wordt er dus even € 2.415,00 aan materiaalkosten en manuren berekend. Offerte is ook niet uitgespecificeerd, maar weet niet of het de moeite waard is om hierover uberhaupt in onderhandeling te gaan.
Ik zit exact in dezelfde situatie. Heb zelfs dezelfde combi van units op het oog; en heb ook een eerste offerte binnen waar ruim 2500 gerekend wordt voor het installeren + het 'kleine materiaal' als leidingen, beugeltjes, etc. Dat lijkt mij ook riant betaald; als ik zelf sommetjes maak voor het kleinere materiaal kom ik aan een paar honderd euro (leidingen ~ 20€/meter * 8 meter, draadjes, condensafvoerslang, beugeltjes, stukjes plastic om het netjes af te werken. Totaal 300 euro?)

Ik heb zelfs al een loze leiding (2* 40mm) liggen, dus het is 'alleen maar' een kwestie van de leiding er door heen duwen, units ophangen, en aansluiten. Ik zie niet in waar die 2200 euro voor nodig is. Of zie ik iets bijzonders over het hoofd? Hoe makkelijk/moeilijk is het om de koelleidingen door 3x 90 graden bochten te duwen? Kan dan uberhaupt - of moet dat in stukken, en dan aan elkaar gelast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het gaat om leidingen met isolatie er omheen, ze zijn buigbaar maar mogen niet knikken.
Overigens heb ik mijn 2 airco's voor €400 laten monteren waarbij ik een deel (binnen-units plaatsen) zelf deed.
Voor dat geld kreeg ik de leidingen, stroomkabels, afwerking met goten zowel binnen als buiten (2x 5m) en zelfs voorrijden zat er al in :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Het gaat om leidingen met isolatie er omheen, ze zijn buigbaar maar mogen niet knikken.
Overigens heb ik mijn 2 airco's voor €400 laten monteren waarbij ik een deel (binnen-units plaatsen) zelf deed.
Voor dat geld kreeg ik de leidingen, stroomkabels, afwerking met goten zowel binnen als buiten (2x 5m) en zelfs voorrijden zat er al in :9
Kijk! Zoiets ben ik dus ook naar op zoek. Als dat nou van een bedrijf is dat ergens in het zuiden van het land wil leveren, dan hoor ik graag wie het dan waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

BartS12 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:22:
[...]

Hoe makkelijk/moeilijk is het om de koelleidingen door 3x 90 graden bochten te duwen? Kan dan uberhaupt - of moet dat in stukken, en dan aan elkaar gelast?
Nee, dat kan niet. Het zijn koperen leidingen met isolatie eromheen. Je moet ze met een speciale tang buigen want anders knakken ze. Die kun je dus niet door een bestaande leiding krijgen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:49

m0nk

16-09-2003 15.15

Mijn eerste reactie op een offerte aanvraag is binnen. Ik vroeg om een eenvoudige split unit voor een zolder slaapkamer met dakkapel. Ruimte is ongeveer 5.5x3.5. Eerste reactie was: "Hallo, 3000 euro".. Denk dat ik die maar skip.. :+

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
Ja ik voel me ook een beetje straal genegeerd :D
Tot nog toe 3 reacties op de 10 aanvragen. Zit natuurlijk nu op het punt dat veel mensen het warm hebben en ze overspoelt worden met aanvragen.

Morgenavond komt er iemand kijken (De "Daikin installeren we niet veel meer, doe maar Midea" man) en woensdagmiddag een bedrijf wat ik wat meer vertrouw. Hopen op wat concrete bedragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb de mijne ooit aan laten leggen door http://aircoklimaat.nl/. Die rekenen een totaalprijs (apparaat + leidingwerk + aanleg) en hebben ook gewoon door de muur heen geboord.

Over de kosten van 't parkeren in centrum Amsterdam heb ik ze trouwens ook niet gehoord, nu ik er over nadenk.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 22-05-2017 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 21 mei 2017 @ 22:59:
[...]

Nee, dat kan niet. Het zijn koperen leidingen met isolatie eromheen. Je moet ze met een speciale tang buigen want anders knakken ze. Die kun je dus niet door een bestaande leiding krijgen.
Ow?

Met een beetje handigheid lukt dat wel zonder tang hoor. Ik heb zelf 4 systemen aangelegd en nog nooit problemen gehad.

@BartS12 Hoe ver zitten die bochten uit elkaar? De unit hier op zolder heeft 7 bochten erin zitten (geloof dat de max 8 was :+).

Ah ik miste even het woordje duwen.. dat zou wel eens erg lastig, zo niet onmogelijk kunnen worden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 22-05-2017 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Glashelder schreef op maandag 22 mei 2017 @ 22:54:
[...]

Ow?

Met een beetje handigheid lukt dat wel zonder tang hoor. Ik heb zelf 4 systemen aangelegd en nog nooit problemen gehad.
Met een beetje handigheid (en vooral veel beleid) kun je ze wel freeform buigen ja maar dat is iets anders dan ze door een 90° hoek in een leiding krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik had mijn bericht al aangepast :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

CyBeR schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:18:
Ik heb de mijne ooit aan laten leggen door http://aircoklimaat.nl/. Die rekenen een totaalprijs (apparaat + leidingwerk + aanleg) en hebben ook gewoon door de muur heen geboord.

Over de kosten van 't parkeren in centrum Amsterdam heb ik ze trouwens ook niet gehoord, nu ik er over nadenk.
Thanks voor de tip, zij hebben prijzen op de website staan incl montage. Ik ga ze maar eens mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexji
m0nk schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 09:38:
[...]

Thanks voor de tip, zij hebben prijzen op de website staan incl montage. Ik ga ze maar eens mailen.
Daar staat niet het nieuwere Daikin spul tussen of ik moet verkeerd kijken (2MXM40M FTXM35M FTXM20M)

Gisteren deze reactie ontvangen (lokaal installatiebedrijf) na specifiek vragen om een offerte voor bovenstaande Daikin spul.
Heb het bedrijf er maar even uit geknipt maar dit kun je toch niet met een strak gezicht de deur uit sturen? ;(
Het gaat hier dus om een offerte voor een ander huis (niet mijn appartement) die hij "ongeveer zelfde situatie" vond. Zak lekker door de grond.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IrrR9l8.png

[ Voor 10% gewijzigd door Alexji op 23-05-2017 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Alexji schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:13:
[...]

Daar staat niet het nieuwere Daikin spul tussen of ik moet verkeerd kijken (2MXM40M FTXM35M FTXM20M)

Gisteren deze reactie ontvangen (lokaal installatiebedrijf) na specifiek vragen om een offerte voor bovenstaande Daikin spul.
Heb het bedrijf er maar even uit geknipt maar dit kun je toch niet met een strak gezicht de deur uit sturen? ;(

[afbeelding]
Is Mitsubichi de kattige zus van Mitsubishi?

Excl. betonboringen en condenspompjes :') :') :')

Nog geluk gehad met ABO Klimaat? Anders kan ik je in een PM nog wel even de contact gegevens van de verkoper geven (telefoonnummer) waar ik mee gehandeld heb.

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 23-05-2017 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
Notna schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:15:
[...]

Is Mitsubichi de kattige zus van Mitsubishi?

Excl. betonboringen en condenspompjes :') :') :')
Ja zo kan ik ook wel een offerte opstellen. Voor 150 euro airco installatie.

- Excl buiten & binnenunits
- Excl electra
- Excl leidingen
- Excl boringen
- Excl condenspomp
- Excl koffie
Notna schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:15:
[...]
Nog geluk gehad met ABO Klimaat? Anders kan ik je in een PM nog wel even de contact gegevens van de verkoper geven (telefoonnummer) waar ik mee gehandeld heb.
6 dagen terug gemailed, nooit reactie ontvangen (ook geen "bedankt, we gaan er mee bezig"). Volgens mij kun je ook beter gewoon gaan bellen dan mailtjes rondsturen heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

[...]

Het gaat hier dus om een offerte voor een ander huis (niet mijn appartement) die hij "ongeveer zelfde situatie" vond. Zak lekker door de grond.

[afbeelding]
Haha ja het is echt bizar waar ze soms mee komen.. Dan kunnen ze net zo goed een email met een hele grote foto van een clown toesturen oid.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Alexji schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:21:
[...]

Ja zo kan ik ook wel een offerte opstellen. Voor 150 euro airco installatie.

- Excl buiten & binnenunits
- Excl electra
- Excl leidingen
- Excl boringen
- Excl condenspomp
- Excl koffie

[...]

6 dagen terug gemailed, nooit reactie ontvangen (ook geen "bedankt, we gaan er mee bezig"). Volgens mij kun je ook beter gewoon gaan bellen dan mailtjes rondsturen heb ik het idee.
toon volledige bericht
Ik weet van ABO dat ze langzaam op mail reageren, maar de salespersoon reageert wel gewoon op bellen. Ik stuur je even de gegevens ;)

Overigens had ik ook meerdere bedrijven aangeschreven, gemailed met van die offerte websites etc. Ik had er 15 terug moeten krijgen en kreeg toen met veel pijn en moeite 5 offertes. En dat was allemaal via eigen initiatief ook nog :+

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 23-05-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bedrijven die zit met dit soort installatiewerk bezig houden zijn meestal niet zo high-tech qua internetshit enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

een airco laat je ook bij voorkeur installeren in de winter als je keus wilt hebben in installateurs... nu is het hoogtijd voor de meesten en als jij niet hapt doet een ander dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Mijn Daikin units zijn de FTXM-35-M + RXM-35-M, deze waren Euro 1429 inc BTW.
Installatie totaal Euro 707 inc BTW.

Redelijk eenvoudige installatie, er hoefde niet geboord te worden voor de leidingen, ook geen condenspomp. Buiten unit staat op platdak.

Installatie was:
- 7 man uur a E 50,- (ze waren met 2 man)
- Installatie materiaal: Koelleiding met isolatie 1/4’’- 3/8’’ 5 meter, afwerking goot en hoekstuk 3 meter, stikstofvulling, slang waterafvoer, set dakbalken, 6 meter stuurstroomkabel, 1,5 meter installatiekabel 3×2,5mm2. Euro 199,-
- Wifi controller plus montage E 99,-
- Trillingsdempers met veer. E 59,-
Totaal 707,- inc BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
_Arthur schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:18:
[...]

Mijn Daikin units zijn de FTXM-35-M + RXM-35-M, deze waren Euro 1429 inc BTW.
Installatie totaal Euro 707 inc BTW.

Redelijk eenvoudige installatie, er hoefde niet geboord te worden voor de leidingen, ook geen condenspomp. Buiten unit staat op platdak.

Installatie was:
- 7 man uur a E 50,- (ze waren met 2 man)
- Installatie materiaal: Koelleiding met isolatie 1/4’’- 3/8’’ 5 meter, afwerking goot en hoekstuk 3 meter, stikstofvulling, slang waterafvoer, set dakbalken, 6 meter stuurstroomkabel, 1,5 meter installatiekabel 3×2,5mm2. Euro 199,-
- Wifi controller plus montage E 99,-
- Trillingsdempers met veer. E 59,-
Totaal 707,- inc BTW.
Dat zijn zeker nette prijzen. Bij mij moet er veel meer koel/condens/elektra leiding worden getrokken. Mijn gevoelsmatige max is ~ €3500. De units zijn leverbaar voor rond de €2000. Voor 1500 euro moet onderstaande toch te realiseren zijn? Een van de bedrijven vroeg of ik mijn plan even kon schetsen dus mijn paintskills aan het werk gezet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gc0ykm2.png
Ray schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:17:
een airco laat je ook bij voorkeur installeren in de winter als je keus wilt hebben in installateurs... nu is het hoogtijd voor de meesten en als jij niet hapt doet een ander dat wel
Ja er zal werk genoeg zijn op het moment. Zat afgelopen winter al wat bij elkaar te klikken maar toen geen aanvragen gedaan, jammer.

[ Voor 15% gewijzigd door Alexji op 23-05-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
@BartS12 Hoe ver zitten die bochten uit elkaar? De unit hier op zolder heeft 7 bochten erin zitten (geloof dat de max 8 was :+).

Ah ik miste even het woordje duwen.. dat zou wel eens erg lastig, zo niet onmogelijk kunnen worden
Ik heb mij wat onhandig uitgedrukt; mijn situatie is denk ik vergelijkbaar met veel andere. Er moeten uiteindelijk 3 of 4 bochten van 90 graden in de leiding komen, en alle bochten zitten op goed bereikbare plaatsen - dus niet IN een holle buis ofzo.

Wat ik bedoel is het volgende. Vanuit mijn woonkamer moet ik recht omhoog naar de 2e verdieping, door een loze leiding (2x PVC 40mm), Daar kom ik in het CV hok, en daar heb ik 'alle ruimte' om 90 graden te buigen, zodat de leiding daarna horizontaal verder kan lopen (over de vloer, langs de plint; richting de dakgoot (~2meter) en daar net onderdoor naar buiten door de muur). Tenslotte weer ~ 3m omlaag, naar de buitenunit op het balkon.

Het issue is echter dat als je begint de leiding door te voeren vanaf beneden, je op een gegeven moment (na ~5 meter) de eerste bocht moet gaan maken. Dan zit die eerste bocht dus op ~10cm vanaf het begin de buis die je door aan het voeren bent. Maar als je dan nog wat meer buis doorvoert, zeg 1m extra, moet de bocht op dat moment op 1.10m vanaf het begin zitten. En als je uiteindelijk op deze manier de volle ~10meter helemaal doorgevoerd hebt, vanaf woonkamer tot buitenunit, heeft die eerste bocht zich dus moeten "verplaatsen" langs een groot deel van de buis. Anders gezegd, je bent de leiding flink wat krom en weer recht aan het buigen, over de gehele lengte.

Het is geen ongebruikelijk proces - met moderne, semi-flexibele gas- en waterleidingen heb je precies dezelfde uitdaging - maar het vereist dus wel dat de leidingen daar tegen kunnen.

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:37
in februari laten plaatsen door aircovoordeel.nl,
multisplit Samsung inverter (standaard incl. wifi bediening) 5kw woonkamer 2kw slaapkamer,
incl: plaatsen boren (steen/kalk-zandsteen) voorrijkosten goten (elektra lag al op de plek) €3500,00 incl btw.
net werk, geen klachten

[ Voor 4% gewijzigd door Bushie op 23-05-2017 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Alexji schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:41:
Een van de bedrijven vroeg of ik mijn plan even kon schetsen dus mijn paintskills aan het werk gezet:
Hoe zie je die oversteek van unit2 door de hal voor ogen? Onder langs het plafond? Dus in het zicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
_Arthur schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 12:37:
[...]

Hoe zie je die oversteek van unit2 door de hal voor ogen? Onder langs het plafond? Dus in het zicht?
Jup. Er is geen andere mogelijkheid dan zichtbare leidingen door het huis (afgewerkt in een goot) helaas. Dan zou er een 2e buitenunit direct bovenop de slaapkamer moeten en dan komt de VvE zich er mee bemoeien.

Dit is de plek in de gang waar die leiding zou oversteken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XDbZRlK.jpg

Om uit te komen in de slaapkamer:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hNtZor5.jpg

Vanavond komt er iemand kijken, misschien heeft die goede ideeën en advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:09

CeesKees

I rest my Kees

Alexji schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 12:45:
[...]

Jup. Er is geen andere mogelijkheid dan zichtbare leidingen door het huis (afgewerkt in een goot) helaas. Dan zou er een 2e buitenunit direct bovenop de slaapkamer moeten en dan komt de VvE zich er mee bemoeien.

Dit is de plek in de gang waar die leiding zou oversteken:

[afbeelding]

Om uit te komen in de slaapkamer:

[afbeelding]

Vanavond komt er iemand kijken, misschien heeft die goede ideeën en advies :)
toon volledige bericht
Ik zou dan eerder die woonkamerunit tactisch(er) hangen en een grote plafondventilator kopen.

Dit ziet er toch niet uit?!

Laat je inderdaad maar goed informeren door de koelboer (al zal deze alles doen wat jij wenst, is toch omzet/ handel)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt er ook een koof omheen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
CeesKees schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:22:
[...]
Dit ziet er toch niet uit?!
Dat valt wel mee toch? Plaatje gejat van google maar je krijgt zeg maar zo'n leiding in de hoek van de hal die dan oversteekt:

Afbeeldingslocatie: https://www.aircotechklimaat.nl/aircotech/fs3_site.nsf/fck_images/FCEC921AA02A75D8C1257CC4002AA295/$FILE/mitsubishi-duo-split-airco-woning-den-haag.jpg

De schoonheidsprijs gaat het niet winnen natuurlijk maar aan zoiets zou ik mij persoonlijk niet storen.

We gaan het inderdaad zien of ze misschien betere ideeën hebben.
Het gehele appartement koelen met één unit is niet mogelijk, één bedrijf noemde dit als optie maar gaf meteen aan dat dat met mijn layout geen realistische optie is.
CyBeR schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:35:
Je kunt er ook een koof omheen maken.
En ander zoiets inderdaad, met mooie ledverlichting er in :) Je blijft natuurlijk zitten met de oversteek naar de slaapkamer.

[ Voor 20% gewijzigd door Alexji op 23-05-2017 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexji
Gisteren de Midea man langsgeweest:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Uju4GdP.png

Alleen dus op basis van Midea, Daikin was wel mogelijk dus daar heb ik meteen naar gevraagd voor welke prijs hij dit kan inkopen. Gaf ook aan dat het misschien handiger was om via de meterkast naar de slaapkamer te gaan aangezien je daar dan de condenspomp kan plaatsen zodat je deze gegarandeerd niet hoort.

Zover ik weet hebben de betere merken (Daikin) extra ruimte in de airco's om daar direct de condenspomp in te plaatsen.

Vanmiddag iemand anders langsgeweest. En die deed weer juist met Mitsubishi en raadde twéé buitenunits aan, voor elke binnenunit dus een aparte. Dit moest veel goedkoper uitkomen (bulkinkoop neem ik aan) dan één multi split. Hij ging een offerte opstellen, dus ik weet nog geen bedragen.

Maar wederom niet waar ik om gevraagd had (Daikin!) :P

Sta op het punt om alles maar zelf in huis te halen en te installeren, voor het betonboren een zzp'er en een STEK monteur de boel laten controleren en in werking te laten stellen.

Zal ook nog even contact opnemen met de ABO man via de gegevens van @Notna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Alexji schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 13:56:
Maar wederom niet waar ik om gevraagd had (Daikin!) :P
Maak je daar geen zorgen om… Mitsubishi Heavy Industries aircos zijn kwalitatief net zo goed als en soms zelfs beter dan Daikins. De buitenunits van Daikin zijn meestal wel wat kleiner echter, wat een punt is als je 'm (zoals ik) op een balkon o.i.d. plaatst. Anders had ik ws. een MHI genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Uhm, vraag het de gemiddelde aircoboer en die zal je zeggen dat Mitsubishi kwalitatief toch wel wat hoger ligt dan Daikin ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ze hebben alleen imho wel minder gekeken naar design. De reden waarom ik toch Daikin gekozen heb (Emura in woonkamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Glashelder schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:10:
Uhm, vraag het de gemiddelde aircoboer en die zal je zeggen dat Mitsubishi kwalitatief toch wel wat hoger ligt dan Daikin ;).
Toch denk ik dat het complete willekeur is van de installateur. Net als CV ketels.

Maar Mitsu doet niet onder voor Daikin en andersom; beide kwaliteitsproducten. Maar om het nou in hetzelfde rijtje als Midea te zetten... nou nee :+ :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb een rijstkoker van Midea. Prima ding :P
Dat betekent imo alleen maar dat ze aan Mitsu meer verdienen :P Ik moet wel zeggen dat in dezelfde prijsklasse de MHI's meestal meer features hebben. Maar qua betrouwbaarheid doen ze volgens mij niet voor elkaar onder.

[ Voor 83% gewijzigd door CyBeR op 24-05-2017 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ray schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:14:
ze hebben alleen imho wel minder gekeken naar design. De reden waarom ik toch Daikin gekozen heb (Emura in woonkamer)
En de MHI's zijn iets minder stil.

Dus: hoekiger design, ook de kleur van de unit was voor mij het 'net niet' en dus iets minder stil.

Waren voor mij de redenen om voor Daikin te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
Ja ik moet mij natuurlijk ook niet te veel blindstaren op één merk. Zover ik kan zien levert Mitsubishi inderdaad prima (ook stil) spul.
Ray schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:14:
Ja dat vond ik ook maar de niewere (2017) modellen zijn wel een stuk strakker afgewerkt en qua functies vergelijkbaar. Daar had ie de nieuwe folders nog niet van maar dat staat allemaal online

Moet ik trouwens nog op R32 of R410A letten? Volgens mij is R32 een door Daikin "ontworpen" goedje?

[ Voor 5% gewijzigd door Alexji op 24-05-2017 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Alexji schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:21:
[...]

Ja ik moet mij natuurlijk ook niet te veel blindstaren op één merk. Zover ik kan zien levert Mitsubishi inderdaad prima (ook stil) spul.

[...]

Ja dat vond ik ook maar de niewere (2017) modellen zijn wel een stuk strakker afgewerkt en qua functies vergelijkbaar. Daar had ie de nieuwe folders nog niet van maar dat staat allemaal online

Moet ik trouwens nog op R32 of R410A letten? Volgens mij is R32 een door Daikin "ontworpen" goedje?
Als je even in het L/L warmtepomp topic kijkt, is die discussie al meerdere keren gevoerd. Het probleem met R32 is dat het nog niet echt heel erg gemeengoed is bij de monteurs en er issues zijn met bijv vullen en afpompen. Zowel MHI als Daikin werken met R32 en het is niet specifiek aan Daikin alleen.

Voordeel van R32 is dat het betere waardes heeft tov R410A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexji
Notna schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 16:00:
[...]

Als je even in het L/L warmtepomp topic kijkt, is die discussie al meerdere keren gevoerd. Het probleem met R32 is dat het nog niet echt heel erg gemeengoed is bij de monteurs en er issues zijn met bijv vullen en afpompen. Zowel MHI als Daikin werken met R32 en het is niet specifiek aan Daikin alleen.

Voordeel van R32 is dat het betere waardes heeft tov R410A
Ja ik heb vanavond een aantal uren lopen speuren door dat topic, zeer vreemd trouwens dat er twee topics lopen over hetzelfde onderwerp, zorg dan dat de L/L koeling ook in dat andere topic zit en dan kan er hier lekker worden gepraat over mobiele units ofzo. Het andere topic is actiever en zitten veel meer mensen met L/L installaties (duh :P)

Maar de strekking lijkt dat R32 op zich the way forward is maar dat er blijkbaar zeer weinig ervaring onder de monteurs mee is en de juiste apparatuur ontbreekt. Dus gewoon zorgen dat er de eerstkomende jaren geen problemen zijn als ik daarvoor kies :+

@Ray nog wat toe te voegen? Ik lees dat je achteraf niet voor een R32 installatie had gekozen als je wist dat het qua ondersteuning zo tegen zou vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

as we speak weet ik dat Daikin service een eigen R32 fles heeft en gewoon hun R410A (af) pomp materiaal gebruikt voor R32 installaties. Schijnbaar valt het aldus hun wel mee met het risico vooral in kleine installaties.

Normaal heb je er ook niets mee te maken zolang je niet bij hoeft te vullen of extern af hoeft te pompen en dat is ook vrij zeldzaam bij de meeste splitjes. Nu alles bij mij prima loopt ben ik gelukkig de meeste ellende weer vergeten en zit er lekker koel bij :)

daarnaast zijn er inmiddels meer merken die (volledig) over zijn naar R32. Het koelmiddel is ook gewoon prima te bestellen maar niet alle installateurs zijn er al aan toe lijkt het...

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 24-05-2017 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bushie schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 12:17:
in februari laten plaatsen door aircovoordeel.nl,<>
Ik heb er ook twee jaar geleden een aircon (Daikin) door laten installeren. Als de installatie redelijk recht toe recht aan is weet je gewoon waar je aan toe ben qua kosten en het werkt. Ga mijn tweede systeem voor de woonkamer (eerste was slaapkamer) er waarschijnlijk ook aanschaffen. (en dat was in juni zie ik net in mijn email en is toen een week later geïnstalleerd, wel 2015 dus).

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 24-05-2017 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:37
a.s. zaterdag mag ie (de Samsung) voor het eerst serieus aan het werk, 31 graden omgeving Enschede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alexji schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:49:
[...]

Daar ook een aanvraag heengestuurd. Tot nog toe van één bedrijf een reactie ontvangen (zal wel druk zijn?) die voor de volledige installatie incl condenspomp voor de unit op de slaapkamer € 4.415,00 rekent.

Hoop dat er vandaag wat meer binnenstroomt zodat ik wat te vergelijken heb.
Ik heb 6 jaar geleden in eind mei/begin juni iets van 500 euro betaald voor een erkende installateur om een door mijzelf aangeschafte multi-split unit te laten installeren.1 buitenunit (balkon) en 2 binnunits (slaapkamer, woonkamer). Enige werk wat ik zelf als voorbereiding had gedaan was randaarde installeren voor het stopcontact voor de buitenunit. Even gezocht, en ik heb gewoon marktplaats gebruikt hiervoor. Ik had wel heel duidelijk de opdracht beschreven.

Niets beunerigs ook, gewoon netjes een rekening voor gekregen. Dit was in het zuiden van het land.

[ Voor 1% gewijzigd door brama op 27-05-2017 20:45 . Reden: tijd v/h jaar toegevoegd ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 342177

Een vraagje, ik wil een split unit aanschaffen met 2 binnendelen.
Nu moet er eentje op zolder komen te hangen maar daar heb ik niet de mogelijkheid om de binnenunit
horizontaal op te hangen, kan er iemand mij vertellen dat een binnenunit ook verticaal gemonteerd mag worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Wat is efficiënter?

1. Kamer met 22.5C om 10.00 uur in de ochtend aanzetten, zonder mensen, dieren of apperatuur aan op 22 om zo de temp op peil te houden tot 22.30 uur
2. Kamer met ~23.4/24C om resp. 16.00 aanzetten op 22 tot 22.30 uur met mensen, dieren en apperatuur aan.

Ik ben geneigd te zeggen optie 2, maar wellicht dat het elkaar amper ontloopt?

Ik doe optie 2 bijv. wel voor de slaapkamer. Gisteravond om 21.30 aangezet om van 23.5 naar 21 te gaan. Vervolgens om 23.00 uur op de fluisterstand gezet op 22 graden. Verbruik was in de nacht (van 23.00 tot 08.30 uur) 650w. Nog eens 600w om van 23.5 naar 21 te komen in 1.5 uur tijd.

Wel heerlijk geslapen oOo en verbuik in de nacht viel mij enorm mee.
Anoniem: 342177 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:15:
Nu moet er eentje op zolder komen te hangen maar daar heb ik niet de mogelijkheid om de binnenunit
horizontaal op te hangen, kan er iemand mij vertellen dat een binnenunit ook verticaal gemonteerd mag worden .
Afaik; nee. Maar bel Daikin/MHI/LG eens op en vraag het?

[ Voor 23% gewijzigd door Notna op 28-05-2017 10:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alexji
Notna schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:30:

Ik wil ook! :P 26,5C in de woonkamer en 26C in de slaapkamer. Bah.

Merk wel dat wanneer de temperatuur omhoog gaat m'n budget ook magisch meegroeid :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

Anoniem: 342177 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:15:
wat je zoekt heet een 'plafond onderbouw' unit. die zijn een stuk minder beschikbaar maar wel degelijk te kopen. had er zelf ook een van samsung jaren geleden al.
https://www.google.nl/sea..._AUICCgD&biw=1920&bih=950

of je neemt een inbouwcassete als je die kwijt kunt

https://www.google.nl/sea...q=daikin+plafond+cassette

@Notna hier 24/7 (vrijwel) alle ruimtes op 21 graden. laat maar hobbelen die buiten unit :)

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 28-05-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Notna schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:30:
Wat is efficiënter?

1. Kamer met 22.5C om 10.00 uur in de ochtend aanzetten, zonder mensen, dieren of apperatuur aan op 22 om zo de temp op peil te houden tot 22.30 uur
2. Kamer met ~23.4/24C om resp. 16.00 aanzetten op 22 tot 22.30 uur met mensen, dieren en apperatuur aan.

Ik ben geneigd te zeggen optie 2, maar wellicht dat het elkaar amper ontloopt?

Ik doe optie 2 bijv. wel voor de slaapkamer. Gisteravond om 21.30 aangezet om van 23.5 naar 21 te gaan. Vervolgens om 23.00 uur op de fluisterstand gezet op 22 graden. Verbruik was in de nacht (van 23.00 tot 08.30 uur) 650w. Nog eens 600w om van 23.5 naar 21 te komen in 1.5 uur tijd.

Bij zulke relatief lage opwarming zou ik ook voor optie 2 kiezen.

Hier gaat het in de woonkamer zonder airco snel naar 28 graden bij deze buitentemperaturen, als ik dan pas de airco ga aanzetten duurt het behoorlijk lang voordat hij alles weer naar 23 a 24 graden heeft afgekoeld. Is een woonkamer met 11 meter muur aan de zuidkant en voor een groot deel een plat dak. Daar heeft zelfs een Daikin 3,5 kW airco echt wel wat werk aan om dat weer koel te krijgen.

Op zulke dagen gaat de airco dus 's morgens al aan om de kamer koel te houden. Echt veel aangenamer.

Op de slaapkamer daarentegen doen wij hem ook aan als we daar zijn. Kan daar makkelijk 30 graden worden, maar in verhouding hebben we daar meer capaciteit dus is het daar veel sneller koel. En 's nachts is het verbruik echt heel laag.

[ Voor 7% gewijzigd door psy op 28-05-2017 20:29 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1 2 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"