Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:
  • 1.345.567 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58
@Spurlie Jouw situatieschets obv mijn bericht is niet helemaal juist. Ik ging uit van units per ruimte en jij wil nagenoeg je hele huis met één unit (centraal) gaan koelen toch? Daarnaast hebben we ook geen echt antwoord gehad op de vragen die in stelde in het bericht. Ik zou dan van de twee opties voor de 3,5kW gaan omdat een 2,5kW dan weer ruimschoots te weinig is om al die ruimtes enigzins te koelen. Voorwaarde is dat je alles open moet laten staan en dat je airco waarschijnlijk 24/7 moet draaien om de temperatuur iets om laag te kunnen krijgen met grote verschillen per ruimte als gevolg.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:33
Binnenkort worden onze airco's geïnstalleerd, waarvan de buitenunits op het garagedak komen te staan.

Ik ben nog op zoek naar een dakdoorvoer voor de voeding van de buitenunits. Dakbedekking is EPDM.

De leverancier die ik gevonden heb, levert pas volgend jaar.

Weet iemand een ander adres, met wellicht kortere levertijd?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-05 19:07

mwk

rupsen schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:35:
[...]

Volgens mij moet het een C20 zijn
Mijn 4MXM68 zit ook achter een C20. En de 2MXM40 achter een B16.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:07
newtastyland schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:03:
Binnenkort worden onze airco's geïnstalleerd, waarvan de buitenunits op het garagedak komen te staan.

Ik ben nog op zoek naar een dakdoorvoer voor de voeding van de buitenunits. Dakbedekking is EPDM.

De leverancier die ik gevonden heb, levert pas volgend jaar.

Weet iemand een ander adres, met wellicht kortere levertijd?

Thanks!
Deze zou moeten werken (icm 3 45 graden bochtjes): https://www.ventilatiesho...doorvoer-epdm-universeel/

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
jpvk007 schreef op zondag 13 december 2020 @ 08:33:
Hier een 4mxm80n op een c16 automaat. Verbruikt op piek rond de 2600Watt om op te starten (volgens daikin is starting current 11.2A. De 4mxm68n heeft starting current 8.3A).
Weet jij toevallig ook of de binnenunits een zwaardere piekbelasting kunnen ontvangen van de buitenunit dan de 0.4A die op de sticker staat van de binnenunit?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 06:45
Sarge78 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:53:
[...]

Weet jij toevallig ook of de binnenunits een zwaardere piekbelasting kunnen ontvangen van de buitenunit dan de 0.4A die op de sticker staat van de binnenunit?
http://www.icglimited.co....0-%20Technical%20Data.pdf
Hier staan de technische gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:54
Sebasstk schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:37:
[...]

Waarom kies je niet voor de “W” versie.
Deze is (R32) en heeft volgens mij veel betere prestaties.
SCM50ZS-W 5.0kW (R32)

SCM40ZS is ook een optie.
Ga je beide airco altijd tegelijkertijd vol gas gebruiken?

Als vergelijk.

Compatible list.
https://www.stulz-benelux...t-combinatie-tabellen.pdf

Technische data

S versie
https://www.stulz-benelux..._Prijsboek_2020-STULZ.pdf

W versie
https://www.stulz-benelux..._Prijsboek_2020-STULZ.pdf
Heel handig dit,

Nu heb ik zelf verder berekend:
Slaapkamer +/- 60m3
Woon/eetkamer +/- 150m3

Als ik dan je lijstjes erbij pak dan zou ik offertes kunnen opvragen voor:
Buitenunit 4kw (SCM40ZS-W) (max 6kw binnenunits)
Slaapkamer Binnnenunit 2kw
Woonkamer Binnenunit 3,5kw

Zou dit dan kunnen??
Want efficiëntie is dan ook wel aardig.

Ze gaan soms wel beide draaien tegelijk. Ligt aan de zomerse tijden in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Heb er even naar gekeken maar kan daar die ampere voor de binnenunit nergens uithalen. Toch bedankt.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebasstk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 11:50
mklcln schreef op woensdag 16 december 2020 @ 00:13:
[...]

Nu heb ik zelf verder berekend:
Slaapkamer +/- 60m3
Woon/eetkamer +/- 150m3

Buitenunit 4kw (SCM40ZS-W) (max 6kw binnenunits)
Slaapkamer Binnnenunit 2kw
Woonkamer Binnenunit 3,5kw

Zou dit dan kunnen??
Want efficiëntie is dan ook wel aardig.

Ze gaan soms wel beide draaien tegelijk. Ligt aan de zomerse tijden in NL.
Aangezien ik toch 3 airco’s wou ben ik zelf voor de scm50ZS-W gegaan. Maar de SCM40ZS-W heeft eigenlijk alles als je naar de cijfers kijkt.

SCM40ZS-W >20+35 = 1,45kw en 2,55kw tegelijk.

Goed geïsoleerd (van uit gaande)
Wat ik zo snel kon vinden: srk zs
3,5kw Geschikt voor ruimtes tot 105m3/116m3
2,0kw tot 60m3
Als ik zo snel even kijk.

De woon kamer is 40m3 groter dan specs...
die 3,5Kw zal wel erg zijn best moeten gaan doen maar voor wat ik online lees moet dat geen probleem zijn als je hem op tijd aanzet.(duurt langer)

Twijfel gevalletje doordat de woonkamer erg groot is voor de unit..
Maar als je het overdag koel hebt in de woonkamer en je zet daarna de slaapkamer aan het einde van de dag erbij aan dan zie ik geen problemen. Alleen als het al 35 graden is in huis en je wil beide tegelijk gaan koelen dan denk ik dat het pas een probleem wordt. Ook als je de airco’s vaak uit en weer aan zet omdat ze dan te lang nodig hebben om weer alles koel te krijgen.

Misschien kan iemand anders hier even kritisch naar kijken aangezien ik zelf ook alle informatie online heb opgedaan ;-)
Succes met je keuze.

Ps: kijk ook even naar de eer en cop efficiëntie van de units. De buiten unit SCM40ZS-w heeft eer 5,00 cop 5,42 en de binnen unit srk35SZ ,eer 3,93 cop 4,6.
De srk35szx versie die ik heb is zuiniger. Eer 4,73 cop 4,78.

Zelfs de SCM 45 ZS-W zou goed aansluiten bij je units. Eer 4,33 cop 4,66.

Maar dat gaat over tiende.
https://www.koelklimaatte...K-ZS-W%20WB%20en%20WT.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door Sebasstk op 16-12-2020 02:22 ]

Amd Athlon XP 2000+ en Alpha 8045t + Papst ngm, 56.0 °C Stress | Msi K7T266 Pro2-RU| 512MB DDR (Crucial/Micron) CL=2.5 | 2x Maxtor 80GB (D740X, 7200rpm) raid0 | Maxtor 120G | Ati Radeon 8500 Retail | 19 Inch Panasonic | Pioneer dvd 116 | Liteon 52/24/52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 12:05
Graag zou ik jullie advies willen over de vraag of ik een 2,0 of 2,5 KW model moet nemen.
Het doel is koelen en verwarmen.
Ik heb 3 offertes opgevraagd. De een zegt 2.0KW de ander 2,5KW en weer een ander 3,5KW.
Die installateur van 2,5 zei dat 2 ook prima kan maar dat hij alleen 2,5 inkoopt dus kan hij daar een betere deal op krijgen.

Zolderkamer 43m3
dakkapel met raampartij van 4 meter.
bouwjaar 2016

Daikin prefera FTXM20R of FTXM25R.

[ Voor 31% gewijzigd door jwakie op 16-12-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:31
Qua minimum vermogen maakt het niks uit. Het enige verschil tussen die 2 is het maximum vermogen.
Dus het verschil tussen de 2kW en 2.5kW is nihiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Hi allemaal,

Ik heb een huis gekocht en wil eigenlijk meteen na de overdracht begin januari een airco laten plaatsen in de slaapkamer en in de woonkamer. Ik heb een aantal pagina's van dit draadje geprobeerd te volgen maar zie door de bomen het bos niet echt dus hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen :)

De situatie in de woning is als volgt (huis uit 1910) - de woning bestaat uit drie woonlagen startend op de tweede verdieping van het gebouw; de woonkamer en keuken op de eerste woonlaag, slaapkamer 1 en slaapkamer 2 de tweede verdieping, en de derde verdieping is een optopping gebouwd op het dak. In slaapkamer 1 is al een airco geplaatst (die vermoedelijk niet meer werkt, nooit gebruikt door de vorige bewoner) waarbij de buitenunit een verdieping hoger tegen de optopping aan staat. Geen idee of dit een voordeel oplevert omdat er al gaten geboord zijn - ik wil eigenlijk een nieuwe buitenunit plaatsen en de binnenunit in slaapkamer 2 laten plaatsen (dus geen binnenunit in slaapkamer 1)

Daarnaast wil ik dus op de woonkamer verdieping ook een binnenunit plaatsen (waarschijnlijk dus twee buitenunits laten plaatsen tegen de optopping aan twee verdiepingen hoger)

Ik zie zelf aardig wat goed geprijsde units online (aircostunt in Dordrecht, NLX international of wat buitenlandse webshops) maar ik heb geen idee of installateurs happig zijn om eigen-gekochte units te leveren en of dit handig is vanuit garantieperspectief. Daarnaast; hebben jullie enig idee hoeveel ik ongeveer kwijt ga zijn aan arbeid in deze situatie? Ik heb zelf gerekend op zo'n 1250 incl btw per unit maar geen idee of dit realistisch is.

Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

RobertMaes schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:55:
Heb een rare situatie.
Heb een Daikin buitenunit mxm68n, 3x ftx20 en 1x ftx50.
Apparaten zijn begin november geïnstalleerd en amper gebruikt.
Het is mij vandaag opgevallen dat de groep waar deze units op zitten, een aparte b16 schakelaar, er soms op schijnbaar volstrekt willekeurige momenten uit vliegt.
[...]
Is het een B16 automaat of een aardlekautomaat?
Als het een alamat is kan het probleem evengoed binnen zitten.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
Lieuwe15 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:31:
Qua minimum vermogen maakt het niks uit. Het enige verschil tussen die 2 is het maximum vermogen.
Dus het verschil tussen de 2kW en 2.5kW is nihiel.
Oke, dus geen verschil op de kans op pendelen. Zal ik het verschil in max goed merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
jwakie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:28:
[...]

Oke, dus geen verschil op de kans op pendelen. Zal ik het verschil in max goed merken?
Het zal wel -iets- sneller afkoelen of opwarmen, maar hij draait maar heel even op het max vermogen normaal gesproken dus in de praktijk merk je weinig verschil. Soms is een 2,0 wel (iets tot zelfs fors) duurder dan een 2,5, omdat die laatste veel meer verkocht worden, dus daar zou ik het ook vanaf laten hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 16-12-2020 14:29 ]

All-electric.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Nou er hangt hier sinds vanmiddag ook een airco. Boven in de nok naast de vliering en boven de deur naar de badkamer in de aanbouw. Direct ingezet voor verwarming van de werkplek op de vliering en dat werkt prima :)

Netjes gewerkt deze twee zelfstandigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4ayuHc5UEXEusxyVtMCrXZ3sjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbqPo9aVDmzXPnMOHFeTVzpb.jpg?f=fotoalbum_large
Foto vanaf de vliering. De unit hangt zeker 4m boven de vloer van de gang boven en 1 m boven de vloer van de vliering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruXNKdqolR2ADnxy-KGRiL9R7PU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4qrp54z54zfbp8fAfbWfkme.jpg?f=fotoalbum_large

Buitenunit kon mooi op het platte dak van de aanbouw. Binnenunit hangt tegen de buitenmuur en kon dus zo direct naar buiten inclusief condensafvoer. En stroom komt uit de badkamer, waar ze volgende week mee beginnen. Dus ideale timing van werkzaamheden. Stuk makkelijker stroomaansluiting doorvoern nu het plafond nog open kan.

Hoe goed er gekoeld wordt merken we natuurlijk van de zomer pas. Maar daar heb ik wel vertrouwen in. Nu is het ook handig met al dat thuiswerken.

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 16-12-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Rensaru schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:41:
[...]

Ik zie zelf aardig wat goed geprijsde units online (aircostunt in Dordrecht, NLX international of wat buitenlandse webshops) maar ik heb geen idee of installateurs happig zijn om eigen-gekochte units te leveren en of dit handig is vanuit garantieperspectief. Daarnaast; hebben jullie enig idee hoeveel ik ongeveer kwijt ga zijn aan arbeid in deze situatie? Ik heb zelf gerekend op zo'n 1250 incl btw per unit maar geen idee of dit realistisch is.

Dank :)
Bedoel je 1250 installatiekosten per unit? Of 1250 per unit inclusief plaatsen? 1250 aan kosten alleen lijkt me vrij hoog.
Voor een A merk airco moet je rekenen op ongeveer 1700-1900 per ruimte inclusief plaatsen en materiaal.
Uiteraard afhankelijk van de situatie.

Maarten

• Rensaru
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
mwk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:33:
[...]

Bedoel je 1250 installatiekosten per unit? Of 1250 per unit inclusief plaatsen? 1250 aan kosten alleen lijkt me vrij hoog.
Voor een A merk airco moet je rekenen op ongeveer 1700-1900 per ruimte inclusief plaatsen en materiaal.
Uiteraard afhankelijk van de situatie.
Inclusief plaatsen inderdaad :) los zie ik bijvoorbeeld https://www.nlx-internati...in-split-airco-ftxc35b/a2

Alleen vraag ik me dan af of menig installateur een eigen unit wil inbouwen.

• mwk

mwk

Rensaru schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:40:
[...]

Inclusief plaatsen inderdaad :) los zie ik bijvoorbeeld https://www.nlx-internati...in-split-airco-ftxc35b/a2

1250 inclusief plaatsen lijkt me wat ambitieus.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik vind 550 alleen aan installatiekosten per unit dan wel weer wat fors om eerlijk te zijn. Ik denk dat dat wel te doen moet zijn.

Ligt uiteraard wel aan de installatie :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• jwakie
Rensaru schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:40:
[...]

We kunnen ze ook elders uit Europa halen. Jouw model is dan bijna 200 euro per stuk goedkoper.
Het model dat ik op het oog heb verkopen ze hier in NL voor absurde bedragen maar misschien kunnen we samen een pallet airco's halen. 34 euro verzendkosten per set kom je dan op.
Ik heb al contact gehad. Ze verzenden naar NL.

http://www.instarom.com/c...uta.x=0&cauta.y=0&cauta=1

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Jelte schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:14:
Nou er hangt hier sinds vanmiddag ook een airco. Boven in de nok naast de vliering en boven de deur naar de badkamer in de aanbouw. Direct ingezet voor verwarming van de werkplek op de vliering en dat werkt prima :)

Netjes gewerkt deze twee zelfstandigen.

[Afbeelding]
Foto vanaf de vliering. De unit hangt zeker 4m boven de vloer van de gang boven en 1 m boven de vloer van de vliering.

[Afbeelding]

Buitenunit kon mooi op het platte dak van de aanbouw. Binnenunit hangt tegen de buitenmuur en kon dus zo direct naar buiten inclusief condensafvoer. En stroom komt uit de badkamer, waar ze volgende week mee beginnen. Dus ideale timing van werkzaamheden. Stuk makkelijker stroomaansluiting doorvoern nu het plafond nog open kan.

Hoe goed er gekoeld wordt merken we natuurlijk van de zomer pas. Maar daar heb ik wel vertrouwen in. Nu is het ook handig met al dat thuiswerken.
Is dat de LG van climamarket.eu met BF deal? Hebben ze de bijgeleverde leidingen gebruikt of zelf leidingen geleverd? Volgens mij zijn de bijgeleverde leidingen namelijk super kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@plofkip nee.. Deze hebben de zelfstandigen geleverd. Vond ik een diner idee dan voor garantie met Italië te moeten communiceren. Deze jongens zitten om de hoek. Dat is me wel wat waard.
En ze hebben de leiding verlengd ja. Leiding kwam met door de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton-007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-03 08:44
Vraagje beste mensen.

Bij airco gebruik van een paar maanden per jaar, alleen koelen. Hoeveel water gooit een 3.5kWH systeem dan eruit?

Ik wil namelijk geen afwaterslangetje naar beneden laten lopen. Gewoon het water rechtstreeks naar beneden over de muur over de serre laten lopen is mijn wens.

De kans op kalkontzetting of verkleuring van de stenen lijkt me best gering gezien die 8 weken per jaar. Toch?

De pijl op de foto is waar de goot komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_usmEbBRKhBapxj2ifPE5gHiLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o27p6y1wf9xWKek9dMmAMlVO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_LG45qt6w8SoRSwIzh2XPC3SA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nK5QjstLkbrKI6ME638b4dTB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPxZSg5Zxox8X5UETdvonH281kM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoBgnjmReCcIGwzifLUVmMuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 14:58
Ik zou dat toch niet doen, juist om de redenen die je zelf al noemt. Juist als het kneiter warm is en de zon staat lekker te branden droogt de condens meteen in met verkleuren als gevolg. Daarnaast loop je de kans dat het gaat druppen op je overkapping en dat kan best irritant worden. Waarom niet gewoon een afvoer mee laten lopen (iets op afschot) binnen de goot en dan desnoods tov je regenpijp aftakken en daarin laten weglopen af daar laten afvoeren op het platte dak?? Kleine moeite, groot gebaar!

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Anton-007 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:19:
Vraagje beste mensen.

Bij airco gebruik van een paar maanden per jaar, alleen koelen. Hoeveel water gooit een 3.5kWH systeem dan eruit?

Ik wil namelijk geen afwaterslangetje naar beneden laten lopen. Gewoon het water rechtstreeks naar beneden over de muur over de serre laten lopen is mijn wens.

De kans op kalkontzetting of verkleuring van de stenen lijkt me best gering gezien die 8 weken per jaar. Toch?

De pijl op de foto is waar de goot komt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap niet zo goed waarom je dat persé niet wilt? Je kan prima met de koelleidingen mee naar beneden naar de buitenunit en druppelen op het platte dak, of desnoods halverwege aan de achterkant de regenpijp in, zoals @renzo4000 ook stelt.

Zou me verder niet al te druk maken over vlekken op de muur, dat gaat hier ook al jaren goed als je iets afstand houdt (zie onder). Alleen de hele zomer dat getik + kalkvlekken op mn serre-raam, lijkt me niet heel fijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lhr5Y7WPV8ikZdphn3Y6Ipaq2xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2alzspS0B5A6fOjhZNV9nu8M.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton-007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-03 08:44
Bedankt voor de info. Ik ga hem idd proberen mee te laten lopen met de goot. Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:59
Er zit geen kalk in condenswater. :+ Zal wel veel tikken, als ik zie hoeveel water er afgevoerd wordt in een warme zomer.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-02 15:21
Wij zijn op dit moment (samen met een buurman) aan het kijken voor aanleggen van airco op onze 1e en 2e verdieping. Inmiddels hebben we een paar monteurs gesproken en zitten we nu aan onderstaande opstelling te denken:

- Totaal vier slaapkamers te koelen. Twee aan voorzijde, twee aan achterzijde van de woning.
- Een buitenunit op een stuk plat dak van de eerste verdieping (dus buiten op de 2e). Koelt de twee slaapkamers aan achterzijde.
- Een buitenunit op het terras aan voorzijde van de woning op tweede verdieping. Koelt de twee slaapkamers aan voorzijde. De leiding naar de eerste verdieping zou via een boring in de vloer van het dakterras naar de ondergelegen slaapkamer kunnen.

Opstelling ziet er ongeveer zo uit:
Verdieping 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fP6hQTGbMKScllc3jm-klXhiENc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acvPbDq3nZf09vyWw1apHdZt.jpg?f=fotoalbum_large

Verdieping 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKQlA6kD093B6VCCA9e4M6gUSVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/be6JK22Y0STlIRp7ACAIrBqs.jpg?f=fotoalbum_large

Nou hebben we een offerte binnen met drie opties (alle 4kw per buitendeel en 2kw per binnendeel). Alle opties inclusief alle boorwerkzaamheden, koelleidingen etc, maar exclusief elektra aanpassingen (meerprijs 300,-).

- Toshiba. 2 x RAS-2M14U2-AVG en 4 x RAS-B07J2KVG - voor € 7800,- (excl wifi modules)
- Mitsubishi 2 x SCM40ZS-W en 4 x SRK20ZS-W voor € 7620,- (excl wifi modules)
- Hisense 2 x 2AMW-42U4RRA en 4 x DJ25VEOAG voor € 7300,- (wifi incl, is ingebouwd)

Voor het verschil in prijs neig ik naar Toshiba omdat die buitenunit het stiltste is en er 5 jaar fabrieksgarantie op zit (t.o.v. 3 jaar bij de overige merken). Maar Hisense is ook aantrekkelijk qua prijs en daar zit al Wifi op ingebouwd. En eerlijk gezegd zijn alle opties in absolute zin duur maar misschien is dit ook gewoon wat het kost :+

Ik ben benieuwd hoe jullie kijken naar deze opstelling en prijs? Het is een forse aankoop en behoorlijke aanpassing aan de woning dus we willen het wel goed doen, maar ook voor een redelijke prijs :) .

Zijn er mensen die anders nog tips hebben voor leveranciers/monteurs in de omgeving van Amsterdam?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03 11:29
Vandaag heb ik de buitenunit maar voorzien van extra rubber dempers.

Bij het verwarmen was er een vervelende bromtoon te horen.

Deze is nu voor 70% verminderd, en bij hogere toeren helemaal niet meer hoorbaar in de huiskamer.

In de slaapkamer is niets meer te horen. Nu de zomer maar eens afwachten of dit bevalt.
Want koelen is de hoofdfunctie.

Anders maar op de grond plaatsen.

Dit zijn de dempers.
https://www.aircosuper.nl/trillingsdempers-cylindrisch

En hier hangt de unit nog met de dunne standaard dempers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJ5tzPDuincZLmy01QFMSv0KVz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJxMsOtQa3E6WybKWoBLnN9X.jpg?f=fotoalbum_large

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 19:04
Sta ook op het punt een airco te bestellen, twijfel alleen nog tussen twee type buiten units

Toshiba 2020 RAS-2M14U2AVG 4,0KW, 37dba koelen 4,4KW 38dba verwarmen
Toshiba 2020 RAS-2M18U2AVG 5,2KW, 39dba koelen 5,6KW 42dba verwarmen

Het is voor twee kamers, woonkamer van 78m3 en een slaapkamer van 31m3. Beide liggen op het zuiden en ik zit in een appartement helemaal boven. Als ik reken met een factor 40 is de RAS-2M14U2AVG voldoende, maar om dat ik helemaal boven zit en de kamers ramen op het zuiden hebben ga ik toch liever voor een iets zwaarder model. Twijfel alleen over het geluidsniveau, wil geen ruzie met de buren.
Vraag me af wat het verschil is in geluidsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:58
Klopt het dat Mitshibishi, Panasonic en LG tegenwoordig out of the box Google Home ondersteuning bieden en Daikin, Hisense en Toshiba (nog) niet?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:11
sdk1985 schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:33:
Klopt het dat Mitshibishi, Panasonic en LG tegenwoordig out of the box Google Home ondersteuning bieden en Daikin, Hisense en Toshiba (nog) niet?
Hier Hisense, werkt perfect met GH :9

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Wij willen ook graag in de volgende zomer er wat koeler bij zitten, dus we willen wat offertes opvragen. Grote vraag is natuurlijk welke leveranciers/installateurs bij ons in de regio de beste prijs/kwaliteit verhouding leveren. Kan iemand leveranciers aanbevelen in de regio Flevoland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:50
Drwho1 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:59:
Sinds deze week 'in de markt ' voor de plaatsing van een multisplit airco met 3 binnenunits.

Het betreft een moderne woning (6 jaar) naar hedendaagse isolatienormen. Platte daken, oriëntatie zuid-west en de leefruimte + slaapkamers liggen op de achterkant en worden in de zomer met die hittegolven
oncomfortabel warm. Beneden zit je nog met een grote glaspartij (ong 5 x 2m) dus lekker bakken.

Met het grondplan bij de hand kom ik tot volgende berekeningen in kubieke meters per ruimte.
  1. 30,47m² (slaapkamer 1)
  2. 26,48m³ (slaapkamer 2)
  3. 118,72m³ (leeruimte met grote glaspartij)
Door de formule op deze site te gerbruiken kom ik dan tot de volgende geschatte benodigde vermogens:
  1. slaapkamer: 30,47m² = 914w (factor 30)
  2. slaapkamer: 26,48m³ = 794w (factor 30)
  3. leefruimte: 118,72m³ = 4749w (factor 40)
Dit gaat dus over modellen van Daikin.
Installateur 1:
  • FTXA42BB 4,2kW (leefruimte)
  • FTXM20R 2,0kW (slaapkamers)
  • 3MXM68M 6.8kW (inverter)
Installateur 2:
  • FTXA50AW 5.0kW (leefruimte)
  • CTXM15 1.5kW (slaapkamers)
  • 3MXM52 5.2kW (inverter)
Om nog even op mijn post van eerder terug te komen, onze marktbevraging is afgerond en de offertes zijn binnen.

Het zal worden:
  • Daikin FTXA50BB voor de leefruimte
  • Daikin CTXM15R voor beide slaapkamers
  • Daikin3MXM68N buitenunit
5 installateurs over de vloer gehad, eentje ervan had precies niet veel zin en wanneer zijn offerte in de bus valt is nog niet geweten, maar daar wacht ik niet meer op.

Prijs loopt 1200€ uiteen tussen de duurste en minst dure voor deze installatie, kwamen uiteindelijk -met uitzondering van 1- op deze opstelling uit. Deze week de offerte bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 15:10

B2

wa' seggie?

Drwho1 schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:04:
[...]

Om nog even op mijn post van eerder terug te komen, onze marktbevraging is afgerond en de offertes zijn binnen.

Het zal worden:
  • Daikin FTXA50BB voor de leefruimte
  • Daikin CTXM15R voor beide slaapkamers
  • Daikin3MXM68N buitenunit
5 installateurs over de vloer gehad, eentje ervan had precies niet veel zin en wanneer zijn offerte in de bus valt is nog niet geweten, maar daar wacht ik niet meer op.

Prijs loopt 1200€ uiteen tussen de duurste en minst dure voor deze installatie, kwamen uiteindelijk -met uitzondering van 1- op deze opstelling uit. Deze week de offerte bevestigen.
Mag ik vragen wat de totale offerte was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zojuist de daikin controller app bijgewerkt, vorige versie was 2 jaar geleden bijgewerkt zag ik in de App Store (iOS).
De firmware van de netwerkadapters werd daarna ook bijgewerkt.

Zie vooralsnog geen verschillen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samba80
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-05 20:51
Hi,

Wellicht vloeken in de kerk, maar heeft iemand hier ook ervaring met de voor gevulde split airco's die je zelf mag installeren? Ik heb het gevoel dat ik bij de installateurs erg veel marge betaal en neig ernaar om het maar gewoon zelf te proberen? Mijn vragen:1) mag dit inderdaad zelf (ik lees tot 3kilo vulling) en 2) wat is het kwaliteit/prijs beste merk binnen deze categorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

samba80 schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:33:
Hi,

Wellicht vloeken in de kerk, maar heeft iemand hier ook ervaring met de voor gevulde split airco's die je zelf mag installeren? Ik heb het gevoel dat ik bij de installateurs erg veel marge betaal en neig ernaar om het maar gewoon zelf te proberen? Mijn vragen:1) mag dit inderdaad zelf (ik lees tot 3kilo vulling) en 2) wat is het kwaliteit/prijs beste merk binnen deze categorie
Hoi. Nee dat is niet meer toegestaan. In gebruik stellen moet gebeuren door een F-gassen gecertificeerd installateur.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
mwk schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:38:
[...]

Hoi. Nee dat is niet meer toegestaan. In gebruik stellen moet gebeuren door een F-gassen gecertificeerd installateur.
Precies. Je mag de installatiee grotendeels zelf doen, behalve dus de koel(gas)technische handelingen bij ingebruikstelling. Bovendien, als je zelf een redelijk goed flare-gereedschap, vacuumpomp en een manifold moet kopen ben je 3x zoveel kwijt als het laten doen en als het een beetje mee zit heb je het daarna nooit meer nodig.

Het grootste probleem is denk ik een installateur vinden die uitsluitend het in-bedrijf-stellen van een elders bestelde airco voor je wil doen, zitten ze momenteel niet zo op te wachten aangezien de meeste bedrijven tot diep in de zomer vol met (beter renderend) werk zitten...
biljoenblik schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:43:
Vandaag heb ik de buitenunit maar voorzien van extra rubber dempers.
Dat heb ik vorige week ook gedaan, vergelijkbare dempers van Amazon besteld en met de nodige moeite eronder gekregen zonder koelleidingen oid los te halen. Gelukkig hadden ze maar aan één kant vaste draadeindes, anders had ik ze er echt nooit tussen gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3amAWWznadKoVk8jGuWhZlA9qE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pWavXTafsCNRj0EFL2wMBU4.jpg?f=fotoalbum_large

Heb het ook nog niet heel goed kunnen testen, aangezien ik de compresssor alleen hoor dreunen tijdens het defrosten in hele koude nachten en het werd juist net weer (te) warm toen ik ze eronder had.

[ Voor 38% gewijzigd door RonJ op 22-12-2020 11:40 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
Na afgelopen zomer een aantal nachten in 30 graden geprobeerd te slapen, was al vrij snel het plan om een airco te laten installeren op de slaapkamer (5.70 x 4.60 x 2.20). Andere kamers hoeven voorlopig niet gekoeld te worden.
Bij een lokale installateur een offerte opgevraagd. Er is iemand langs geweest voor een opname. Die bevestigt dat het prima mogelijk is: een slanke unit aan de muur, en de buitenunit op het balkon welke aan de kamer grenst.
De offerte is gister binnen gekomen:
  • 1555 eu incl btw
  • buitenunit: Panasonic KIT-TZ25-WKE
  • binnenunit: Panasonic TZ van 2,5 kW
  • incl installatie, wanddoorvoering, werkschakelaar en materiaal
  • meerprijs voor aanleggen groep: 300 eu incl btw.
Condensafvoer gaat via de regenafvoer van het balkon. Lijkt mij een nette oplossing?

Is deze prijs redelijk? Als ik dit type op climamarket.eu kijk, kost deze 800 eu incl btw. 750 eu voor de installatie, is dat een eerlijke prijs?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Laatst online: 06:57
assasinbats schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:04:
Na afgelopen zomer een aantal nachten in 30 graden geprobeerd te slapen, was al vrij snel het plan om een airco te laten installeren op de slaapkamer (5.70 x 4.60 x 2.20). Andere kamers hoeven voorlopig niet gekoeld te worden.
Bij een lokale installateur een offerte opgevraagd. Er is iemand langs geweest voor een opname. Die bevestigt dat het prima mogelijk is: een slanke unit aan de muur, en de buitenunit op het balkon welke aan de kamer grenst.
  • 1555 eu incl btw
Condensafvoer gaat via de regenafvoer van het balkon. Lijkt mij een nette oplossing?

Is deze prijs redelijk? Als ik dit type op climamarket.eu kijk, kost deze 800 eu incl btw. 750 eu voor de installatie, is dat een eerlijke prijs?

Redelijke prijs, heb je echt geen aparte groep voor nodig.
Zou voor 1400 correct zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

assasinbats schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:04:
  • 1555 eu incl btw

Thanks!
Het is niet exhorbitant duur voor één unit denk ik. Het is ook lastig inschatten hoeveel werk het is en hoe de installateur werkt. Die van mij deed alles alleen maar was een pietje precies. Op zolder lopen de goten langs de gording en elke bocht werd voorzien van een schanierend deksel (en dus niet lelijk verstek zagen). Ook de goten buiten zijn superstrak. Op elke overgang zit een deksel dus je ziet geen naden. Achter de unit heeft hij alle leidingen samen met de stroom zo strak mogelijk weggewerkt. De condensafvoeren zitten op de muur in een houdertje naast elkaar. Alles heeft minimaal drie kwartier onder druk gestaan. Grote unit is twee keer gebroken met stikstof de kleine één keer.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het echt lastig inschatten is hoe redelijk de kosten voor installatie zijn. Als hij het netjes doet is hij ongeveer een dag bezig voor één unit.
300 euro voor een extra groep is dan wel weer aan de prijzige kant. Is dat inclusief kabel trekken?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
TeunVR schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:28:
[...]

Ik ben zelf op zoek naar iets dat ik eventueel met Apple Homekit kan bedienen.
Had zelf gefocussed op Daikin en nu op Mitsubishi Electric en Heavy Industries (MHI).
Lijk nu uit te komen op MHI SRK25ZSX-W en SRK35ZSX-W (met SRC buitenunits).
Deze kan uitgebreid worden met WiFi via https://www.airconwithme.com.
Volgens mij heeft die WiFi adapter een webserver. Ik hoop dat ik daar op in kan haken met Homebridge.
Er zijn wel wat mensen die de API gereverse-engineerd hebben.

Ook voor Daikin en Mitsubishi Electric moet het via hun officiele app of via een gereverse-engineerde api.
Hoi TeunVR, heb je MHI aan de praat gekregen via Apple Homekit? Zo ja, hoe?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-05 16:15
newtastyland schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:10:
[...]

Hoi TeunVR, heb je MHI aan de praat gekregen via Apple Homekit? Zo ja, hoe?

Thanks!
Ja werkt met https://github.com/Rickth64/homebridge-mhacwifi1 en HomeBridge op mn rpi.
Je kunt niet alles bedienen, net als met de app.
Het werkt wel, maar zitten wel paar haken en ogen aan. Heb paar fixes gedaan in die plugin, maar ben er verder nog niet aan toe gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
Pff ik dacht dat ik al klaar was met het uitzoeken van een model (Daikin FXM25R). Nu lees ik dat die residential controller app helemaal niet zo stabiel werkt.

Wat is eigenlijk het beste merk/model voor een stabiele slimme unit? Dus een fijne app, mogelijkheden en google assistant. Het liefst met luchtzuiveringsfuncties.

Is de LG AP09RT iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 22:06
jwakie schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:49:
Pff ik dacht dat ik al klaar was met het uitzoeken van een model (Daikin FXM25R). Nu lees ik dat die residential controller app helemaal niet zo stabiel werkt.

Wat is eigenlijk het beste merk/model voor een stabiele slimme unit? Dus een fijne app, mogelijkheden en google assistant. Het liefst met luchtzuiveringsfuncties.

Is de LG AP09RT iets?
Hoe bedoel je niet zo stabiel? Ik gebruik nu een weekje de residential controller app. Ik ben nog geen rare dingen tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
banaliteit schreef op woensdag 23 december 2020 @ 07:55:
[...]

Hoe bedoel je niet zo stabiel? Ik gebruik nu een weekje de residential controller app. Ik ben nog geen rare dingen tegen gekomen.
Als je bij de Playstore de reviews leest over die app dan is dat niet heel positief.

Met welk model van daikin gebruik je die app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
jwakie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:01:
[...]

Als je bij de Playstore de reviews leest over die app dan is dat niet heel positief.

FTXM35R. Recentelijk geinstalleerd. Ik zie bij de reviews veel inlog gerelateerde problemen. Misschien bij specifieke modellen / software versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
TeunVR schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:44:
[...]

Ja werkt met https://github.com/Rickth64/homebridge-mhacwifi1 en HomeBridge op mn rpi.
Je kunt niet alles bedienen, net als met de app.
Het werkt wel, maar zitten wel paar haken en ogen aan. Heb paar fixes gedaan in die plugin, maar ben er verder nog niet aan toe gekomen.
Bedankt! Ik heb de plugin toegevoegd aan Homebridge, maar zie in logs dat username/pw niet correct zijn.

Welke zijn dat en waar kan ik die vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeunVR
  • Laatst online: 25-05 16:15
newtastyland schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:16:
[...]

Bedankt! Ik heb de plugin toegevoegd aan Homebridge, maar zie in logs dat username/pw niet correct zijn.

Welke zijn dat en waar kan ik die vinden?
Bij mij admin / admin.

Als je even de ip van dat ding achterhaald kun je er met browser ook wel heen. En dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
jwakie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:01:
[...]

De WiFi implementatie van Daikin (FTXA, Stylish in mijn geval) is eigenlijk juist heel goed en stabiel. Ook is er een lokale API met documentatie is beschikbaar waardoor ze perfect werken met in mijn geval Home Assistant zonder afhankelijkheid van de servers van de fabrikant.

Alleen de Daikin Controller app zelf is een raar gedrocht wat steeds opnieuw ook je al lang bekende units gaat zoeken met een obscuur broadcast protocol als je hem lokaal wilt gebruiken. En daarnaast is het eenmalig instellen van de WiFI wat lastig, dat koste mij een paar pogingen per unit maar is eenmalig.

Ik heb zelf hier meteen na instellen alle 3 de units middels een DHCP reservering een vast IP gegeven en bedien ze vanaf dan enkel via Home Assistant. En dat werkt super stabiel en zonder vertragingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
TeunVR schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:56:
[...]

Bij mij admin / admin.

Als je even de ip van dat ding achterhaald kun je er met browser ook wel heen. En dingen doen.
Gelukt! Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:50
ik222 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:05:
[...]

De WiFi implementatie van Daikin (FTXA, Stylish in mijn geval) is eigenlijk juist heel goed en stabiel. Ook is er een lokale API met documentatie is beschikbaar waardoor ze perfect werken met in mijn geval Home Assistant zonder afhankelijkheid van de servers van de fabrikant.

Alleen de Daikin Controller app zelf is een raar gedrocht wat steeds opnieuw ook je al lang bekende units gaat zoeken met een obscuur broadcast protocol als je hem lokaal wilt gebruiken. En daarnaast is het eenmalig instellen van de WiFI wat lastig, dat koste mij een paar pogingen per unit maar is eenmalig.

Ik heb zelf hier meteen na instellen alle 3 de units middels een DHCP reservering een vast IP gegeven en bedien ze vanaf dan enkel via Home Assistant. En dat werkt super stabiel en zonder vertragingen.
Ah, nu mijn bestelbon voor een Daikin installatie getekend is was ik me hierover al de nodige vragen aan het stellen. Dat treft :)

De Daikin Controller app is dus redelijk waardeloos? Google Home heb ik hier ook, dus die koppeling kan gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Google Home ken ik verder niet dus daar kan ik je niet mee helpen, met Home Assistant werkt het in elk geval uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 15:32

Impry

Rallymedia.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lpLVLplQ7cdPEHu_F-ZJh4M-2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O3TG2duQzSZw2AeJPTYsrI8m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEL3yyWdXAow8aYbHg0K2LmAy5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fOkj3R8HZNqTLJSuesanCVBB.png?f=fotoalbum_large

In bovenstaande huis gaan we de boel, met name, beneden behoorlijk op de schop gooien.
Op de tekening zie je de nieuwe situatie qua indeling. Maar eigenlijk wordt alles gestuct en overhoop gehaald, dus ook de meterkast.

Op termijn wil ik zowel in de woonkeuken/portaal/woonkamer airco hebben, maar ook op de bovenverdieping.
Split unit airco's met grote 'kast' kunnen natuurlijk altijd ergens opgehangen worden, maar strakker is om het weg te werken dmv 2 of 3 centrale units en dan in de verschillende ruimtes van die losse roosters.

Het liefst zou ik alles in één keer doen (verbouwen + airco aanleggen) maar dat is even afhankelijk van hoe duur alles uit gaat vallen.

Dus concrete vraag: Wat kan ik op dit moment aan voorbereidingen treffen (verbouwing in april/mei 2021) om later (bijv. 2022) de airco installatie te realiseren?

[ Voor 8% gewijzigd door Impry op 23-12-2020 20:09 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
banaliteit schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:26:
[...]

FTXM35R. Recentelijk geinstalleerd. Ik zie bij de reviews veel inlog gerelateerde problemen. Misschien bij specifieke modellen / software versies?
Goed om te horen dat het bij de perfera's model 2021 goed werkt. Het zal vast om andere modellen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@Impry Als je echt met een kanaal systeem wilt gaan werken ontkom je er denk ik niet aan om dit volledig meteen met de verbouwing mee te nemen.

Ga je later voor losse units dan kun je nu hooguit nadenken over bijvoorbeeld de stroomvoorziening van de buitenunit(s) en condenswater afvoer. En eventueel bedenken hoe je straks met de leidingen van buiten naar binnen kan (verlaagd plafond?), maar ook dan is de vraag of je dat makkelijk weer open kunt en wilt maken na de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ja, dat denk ik dus ook. Is zo’n kanaalsysteem in de basis veel duurder dan twee losse split units bijv?

• Speedfightserv
  • Laatst online: 15:05
Impry schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:01:
Ja, dat denk ik dus ook. Is zo’n kanaalsysteem in de basis veel duurder dan twee losse split units bijv?
Losse splits worden massaal geproduceerd, dus dat is al een behoorlijk voordeel.
Naast al het extra materiaal wat je nodig heb zal een kanaalsysteem duurder zijn dan 2 losse splits. (ligt er aan wat je betaal voor die splits natuurlijk ;) )

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

True, na wat verder doorzoeken met de juiste termen kwam ik bijv. deze variant tegen:
https://www.123klimaatsho...onekit-kanaal-unit-71-kw/

En dan begin je pas, want daar komen nog wel de nodige onderdelen bij inderdaad!
Qua logistiek/buizenwerk zie ik het nog niet voor mij dat boven en onder met dezelfde binnenunit worden gekoeld, maar misschien denkt een expert daar anders over. Ik ga maar eens iemand uitnodigen voor het uitwerken van verschillende opties.

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:17
ZeRoC00L schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:14:
Zojuist de daikin controller app bijgewerkt, vorige versie was 2 jaar geleden bijgewerkt zag ik in de App Store (iOS).
De firmware van de netwerkadapters werd daarna ook bijgewerkt.

Zie vooralsnog geen verschillen.
Iemand met Android al een update ontvangen van de Daikin app?

• jpvk007
  • Laatst online: 27-05 06:45
@Impry je kan ook kiezen voor multisplit. Dus iedere etage een kanaal systeem of beneden kanaal en op je slaapkamer gewoon een split unit. Of je legt een kanaalsyteem op zolder met een multi zone kit en boort per slaapkamer door plafond een aan- en uitvoer (alleen als je nog je plafond gaat stuccen, want ze boren met water en meen dat ze 20cm gebruiken per kanaal). Volgens mij kan je bij Daikin 4 zones maken vanuit 1 kanaalairco.
Als je toch gaat verbouwen is het zeker een mooie oplossing, maar niet altijd goedkoper.

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

jpvk007 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:17:
@Impry je kan ook kiezen voor multisplit. Dus iedere etage een kanaal systeem of beneden kanaal en op je slaapkamer gewoon een split unit. Of je legt een kanaalsyteem op zolder met een multi zone kit en boort per slaapkamer door plafond een aan- en uitvoer (alleen als je nog je plafond gaat stuccen, want ze boren met water en meen dat ze 20cm gebruiken per kanaal). Volgens mij kan je bij Daikin 4 zones maken vanuit 1 kanaalairco.
Als je toch gaat verbouwen is het zeker een mooie oplossing, maar niet altijd goedkoper.
Mooi dat dat allemaal zo te combineren is! Afhankelijk van de capaciteit kun je dus met 1 buitenunit uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Impry schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:11:
[...]

Mooi dat dat allemaal zo te combineren is! Afhankelijk van de capaciteit kun je dus met 1 buitenunit uit.
Kanaalunits kunnen gewoon op de multisplit buitenunits zoals iedere andere binnenunit. Net als bij andere combinaties is dat trouwens niet veel voordeliger dan aparte buitenunits per binnenunit, dus als je de buitenunits goed kwijt kan zou ik dat ook zeker overwegen.

Het aantal zones dat er per kanaal-binnenunit op kan is bij Daikin 3x bij de 2,5 resp. 3,5 en 5 zones bij de 5 en 6 kW versies, dit ivm de maat van t uitblaasgat. Die kan je ook combineren in de app zoals bij bijv. een sonos-speaker, dus je kan grotere ruimtes voorzien van meerdere uitgangen en deze in de bediening combineren tot 1 zone.

Hou er ook rekening mee dat als je voor multizone kiest, de bediening volledig via de multizone loopt (maar je hebt wel weer een vaste daikin remote nodig, anders krijg je m niet in bedrijf gesteld, die functioneert daarna als gasdetector en diagnosedisplay en verder eigenlijk niks). Dus zowel de vaste afstandsbedieningen/thermostaten per ruimte aan de muur (minimaal 1 bedraad per binnenunit, de rest kan evt wireless) als de wifi/ethernet "app"-controller moet je dan van airzone en niet van daikin/ander merk hebben.

Goedkoper is het zeker niet, maar het volledig weggewerkt hebben mag imho ook best een meerprijs hebben. Kijk anders ook eens naar mijn recente posts in het verwarmen-zustertopic, heb er recent nog 2 geplaatst bij een verbouwing van een vriend, inclusief multizone systeem en auto-cleaning filter unit.

Als je de unit later wil plaatsen, kan je in principe nu wel al heel veel voorbereiden. Het zou wel helpen als je het vermogen vast bepaald, want 5 en 6 kW units zijn bijna 2x zo groot en hebben ook een maatje grotere koelleiding nodig. Maar je kan het volgende prima alvast aanleggen:
- Stroomvoorziening met een aparte groep, bij voorkeur naar een werkschakelaar waar de buitenunit komt.
- Koelleidingen, condensafvoer en stuurkabels naar de plek(ken) waar je kanaalunit komt
- Multizone kits hebben een eigen 230v supply nodig, dus liefst die ook er gelijk bij vanaf je werkschakelaar bij de buitenunit.
- Aanvoerkanalen naar je ruimtes, met isolatie, liefst ook voor het geluid.
- En vergeet de retour vooral niet ook goed te regelen
- Roosters in de ruimtes
- Een lege PVC pijp naar de plek waar je thermostaat per ruimte/zone komt (minimaal 1 thermostaat is bedraad per binnenunit).
- Eventueel een netwerkkabel naar je binnenunit(s) als je de Ethernet-versie van de cloud server wil. Wifi is net zo duur, maar t bereik is niet geweldig.

Als je dat allemaal al aanlegt heb je het meeste werk wel gedaan en is het daarna alleen nog een kwestie van de unit aansluiten hierop en in bedrijf stellen, dat zou qua effort/prijs gelijk moeten zijn aan een normale unit.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minisculus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-05 20:51
Impry schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:11:
[...]

Zeker! Zie ook mijn eerdere posts voor een effectief voorbeeld van het kanaalsysteem van Daikin.
Erg tevreden mee!
Minisculus schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:11:
[...]

De in mijn eerdere post aangegeven installatie is gisteren werkend opgeleverd en ik moet zeggen dat ik er wel een beetje trots op ben.
Bijgevoegd wat plaatjes om misschien wat te verduidelijken.

De buitenunit(RXM60N9):
[Afbeelding]

De binnenunit heb ik nog niet goed op de foto, maar daar zie je ook niet veel meer aan, die ligt in een verlaagd plafond in de punt een beetje weggewerkt te zijn :P

Het resultaat van de roosters is "slechts" een kleine opening in het plafond:
[Afbeelding]

En in een inmiddels afgestucte(?) muur in de nok van de nieuw gerealiseerde punt, waar het ronde afdekroostertje nog op mist omdat we nog moeten behangen:
[Afbeelding]

Bestuurd door in 3 zones een AZCE6THINKCB Think, dit is een E-ink zonethermostaat:
[Afbeelding]
Hierop kun je de "demand", temperatuur die (eventueel via een schedule ingesteld op de hoofdthermostaat) wordt aangeboden aan de ruimte aanpassen. Ook een sleeptimer is in te stellen en natuurlijk op aanvraag aan/uit schakelen van de toevoer tot die zone.

en in 1 zone de hoofdthermostaat AZCE6BLUEFACECB Blueface:
[Afbeelding]

Hierop kun je de gehele installatie bedienen, elke zone bedienen en bepalen of er verwarmd/gekoeld/gedroogd moet worden. Je kunt er tijdschema's op bouwen, eco instellingen toepassen en de power van de unit op afstemmen. Ik moet het boekje er nog op naspitten maar er is een hoop mogelijk.
Gisteren even in de bovenste twee zones zitten klooien (droogt het stucwerk lekker snel :9 ) en ik merk in ieder geval nagenoeg geen last van herrie, de installatie is echt heerlijk rustig bij zowel aanvoer koude als warme lucht. De buitenunit "zucht" een beetje, binnen niet hoorbaar. (Fijn, want hij hangt naast ons slaapkamerraam.)

De installatie van het geheel heeft mij, inclusief de 4 thermostaten, zo tegen de €9500 gekost, waarbij de installateur, doordat hij natuurlijk afhankelijk was van de aannemer, 3 afzonderlijke dagen nodig heeft gehad om het geheel te installeren. Ik heb voor het geheel, exclusief thermostaten, ook een offerte van €8700 gehad, maar de thermostaten zijn vrij kostbaar vind ik. Nu heb ik ook niet het goedkoopste type gekozen, je hebt natuurlijk ook de simpele + en - thermostaat die goedkoper zijn.

Onderhoud doet hij voor €90,- per jaar.

Ik heb nog geen metingen gedaan met stroomtoevoer etc. Hebben jullie tips hoe dit gemakkelijk bij te houden? Kastjes die ik tussen de groepenkast en de installatie kan zetten om goed te monitoren (daar ben ik niet zo in thuis).

Tot zover, ik ben zoals gezegd héél blij met de roostertjes in plaats van de (ook al zijn de stylish modellen van daikin erg fraai) binnenunits aan de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Dank voor de uitgebreide reacties!
Hier ben ik een heel stuk wijzer van geworden en deze info is lastiger te vinden in bijv. een brochure van Daikin. Die zijn heel apparaatspecifiek.

[ Voor 68% gewijzigd door Impry op 28-12-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Impry schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:30:
Dank voor de uitgebreide reacties!
Hier ben ik een heel stuk wijzer van geworden en deze info is lastiger te vinden in bijv. een brochure van Daikin. Die zijn heel apparaatspecifiek.
Daarom schakel je normaal gesproken ook een installateur in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Allen,

Vraagje

Ik heb van het zomer 2x LG Split Airco - S12ET model 2020 aangeschaft via Portugal (veel tips gekregen via Tweakers airco's kopen in het buitenland)

Na de verbouwing van de opbouw (3e verdieping voor verwarmen en koelen) is er al veel voorbereid (zoals dakdoorvoer, en alle andere gaten airco units zijn al opgehangen en een extra groep.

Nu ben ik opzoek naar iemand die de koelleiding+stroom+condens aanlegt ik had al een paar gebeld via stek.nl echter willen er veel niet aan beginnen. Nu heb ik een bedrijf gevonden die het wilt aansluiten voor 495ex btw per airco inclusief onderdelen mijn vraag is dit niet veels te duur.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee.

Gr Myron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:53

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Myrie schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:42:
Allen,

Vraagje

Ik heb van het zomer 2x LG Split Airco - S12ET model 2020 aangeschaft via Portugal (veel tips gekregen via Tweakers airco's kopen in het buitenland)

Na de verbouwing van de opbouw (3e verdieping voor verwarmen en koelen) is er al veel voorbereid (zoals dakdoorvoer, en alle andere gaten airco units zijn al opgehangen en een extra groep.

Nu ben ik opzoek naar iemand die de koelleiding+stroom+condens aanlegt ik had al een paar gebeld via stek.nl echter willen er veel niet aan beginnen. Nu heb ik een bedrijf gevonden die het wilt aansluiten voor 495ex btw per airco inclusief onderdelen mijn vraag is dit niet veels te duur.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee.

Gr Myron
Dat is precies het nadeel van zelf spul halen en dan alleen een installateur laten langskomen; heel veel willen alleen plaatsen als ze ook zelf de spullen leveren.

Dat gezegd hebbende: ik reken meestal een euro of 300 tot 400 aan materiaal voor een multisplit en dan 600 tot 800 aan arbeid voor 2 man voor een dag incl. BTW

Ik vind 600 incl. Btw per unit dus niet bijzonder gek. Wat had je dan zelf verwacht of ingeschat? Als je zelf de leidingen doet en al het andere werk, moet je iets van 100 tot 150 euro rekenen voor vacuumeren en in bedrijf stellen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Notna schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:52:
[...]

Dat is precies het nadeel van zelf spul halen en dan alleen een installateur laten langskomen; heel veel willen alleen plaatsen als ze ook zelf de spullen leveren.

Dat gezegd hebbende: ik reken meestal een euro of 300 tot 400 aan materiaal voor een multisplit en dan 600 tot 800 aan arbeid voor 2 man voor een dag incl. BTW

Ik vind 600 incl. Btw per unit dus niet bijzonder gek. Wat had je dan zelf verwacht of ingeschat? Als je zelf de leidingen doet en al het andere werk, moet je iets van 100 tot 150 euro rekenen voor vacuumeren en in bedrijf stellen.
Bedankt voor je snelle reactie! :)
Vroeg me gewoon af wat een redelijke prijs is.
Dit stukje besteed ik liever gewoon uit i.v.m. veiligheid en evt. garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:20
Zijn er mensen die een behuizing om hun buitenunit hebben gemaakt? Komt dit de levensduur ten goede van de unit? Ik heb een daikin buitenunit maar twijfel om er een behuizing/ bescherming voor aan te schaffen, mits die dan langer mee kan gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
harrybeuker schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:49:
Zijn er mensen die een behuizing om hun buitenunit hebben gemaakt? Komt dit de levensduur ten goede van de unit? Ik heb een daikin buitenunit maar twijfel om er een behuizing/ bescherming voor aan te schaffen, mits die dan langer mee kan gaan.
Bij mijn vorige huis heb ik er zelf 1 gemaakt. Meer vanwege het aanzicht, maar het zal ook betere bescherming leveren tegen weersinvloeden zoals hagel.

Maar je krijgt er niet spontaan meer rendement mee oid. En schoonmaken gaat onverminderd door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PKfttNsmACG_CnBMDyd_tJ4wn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhIRZnjsoRsXZl8XCQzXvOGB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdI9RQCGq-c66lj8OtpVoPnVEG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIq5ZL3gtB8fWAz13Hprz1bS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Csnq9BnWoe_XMlpr28EJ0zS7oFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLXd5YBoeWg3WCcCBVEfScpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minisculus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-05 20:51
Notna schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:48:
[...]

Bij mijn vorige huis heb ik er zelf 1 gemaakt. Meer vanwege het aanzicht, maar het zal ook betere bescherming leveren tegen weersinvloeden zoals hagel.

Maar je krijgt er niet spontaan meer rendement mee oid. En schoonmaken gaat onverminderd door.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tof, ik denk ook aan zoiets. Je kunt ze ook kant en klaar kopen van aluminium volgens mij of ook gewoon hout, maar wel vrij kostbaar voor iets wat jij hier laat zien, wat waarschijnlijk stukken goedkoper is (en fraai!).
Ik heb de vraag bij de installateur gesteld of hij het kon leveren en of hij het zou aanbevelen, maar hij raadde het af in verband met het minder goed kunnen uitstralen van de warmte van de buitenunit.
Ik heb zijn woord erop genomen, maar ik ga zeker nog wel even een afdak(je) maken. Schoonmaken blijft wel nodig begrijp ik? Ik vind het zo'n rotgezicht, zo'n mooie unit helemaal grijs of groen aangeslagen.

Heb jij ervaring met verminderde werking door de case?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Minisculus schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:41:
[...]

Tof, ik denk ook aan zoiets. Je kunt ze ook kant en klaar kopen van aluminium volgens mij of ook gewoon hout, maar wel vrij kostbaar voor iets wat jij hier laat zien, wat waarschijnlijk stukken goedkoper is (en fraai!).
Ik heb de vraag bij de installateur gesteld of hij het kon leveren en of hij het zou aanbevelen, maar hij raadde het af in verband met het minder goed kunnen uitstralen van de warmte van de buitenunit.
Ik heb zijn woord erop genomen, maar ik ga zeker nog wel even een afdak(je) maken. Schoonmaken blijft wel nodig begrijp ik? Ik vind het zo'n rotgezicht, zo'n mooie unit helemaal grijs of groen aangeslagen.

Heb jij ervaring met verminderde werking door de case?
Nee hoor, je moet alleen even goed opletten dat de uitblaas niet recirculeert naar de aanzuig aan de achterkant. Maar dat is een kwestie van een extra lamel aan de binnenkant die de de lucht naar voren forceert.

Ik heb dit gemaakt van wat resthout. Zal niet meer dan 50 euro zijn geweest en een dage klussen (met name meten en zagen)

En ja; je zal nog steeds het rooster aan de achterkant moeten schoonmaken etc. Maar de (groene) aanslag is beduidend minder/ad nihil.

Ontwerp overigens vrij gestolen van:

https://www.aircoplein.nl...co-buitenunit-lac548.html

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 29-12-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

rupsen schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:41:
[...]

Daarom schakel je normaal gesproken ook een installateur in :P
Klopt, die komt ook nog wel langs. Maar ik kom graag beslagen ten eis.

Zelfde als bij een keuken kopen, er hier op GoT staan honderden pagina’s over geschreven. En daar pik je stuk voor stuk tips uit op die je helpen in het gesprek met een verkoper om tot jouw topkeuken te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-05 22:35
Beste Allen,

Gezien we het voornemen hebben om komende periode ook airco’s te laten installeren heb ik gedurende de kerstdagen genoeg tijd gehad me in dit onderwerp via dit Topic te verdiepen. Heb veel goede ideeën en tips voorbij zien komen en daarmee inspiratie opgedaan voor onze eigen setup.

Deze zou ik graag hier nog eens willen voorleggen. Prioriteit is koelen, maar denk dat ik het verwarmen ook in de vergelijking mee ga nemen. Het betreft een goed geïsoleerd hoekhuis uit 2002. Volledig stenen zijgevel gesitueerd op het zuidoosten. Graag zouden we voor de slaapkamers en woonkamer een gedegen oplossing willen hebben.

Bijgaand heb ik enkele opties voor onze situatie a.d.v. de specs uitgewerkt. Zie onderstaande knip uit de excel. Qua prijzen heb ik vooralsnog alleen de binnen- en buitenunits geteld om er wat gevoel bij te krijgen. Bij meerdere buitenunits zullen waarschijnlijk de montage- en in gebruiksstelling kosten weer hoger zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jrw0lYk_IYm3wcUe8qU4pFyAbmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTYiy2Y0WzchRzZLra7bWPhL.jpg?f=fotoalbum_large

Bij optie 1 zal het eventueel verwarmen misschien een issue kunnen worden? Er hangen twee lichte 1,5kw units op een grote buitenunit. Anderzijds verwacht ik dat als de 1,5kw genoeg hebben, de andere twee units (3,5 en 2,5) het minimale vermogen naar zich toe zullen trekken? Heb dan wel één buitenunit in de achtertuin.

Optie 2 hierbij zijn de woon- en slaapkamers mooi gesplitst. In gebruik dag/nacht misschien wel praktisch. Krijg dan wel twee buiten units, in twee afmetingen aan de achtergevel.

Optie 3 zal mogelijk de beste maar ook duurste oplossing zijn, maar dan zijn de woon- en slaapkamers gemixt. Bij 24/7 rustig pruttelen misschien ook geen probleem.

Wellicht heb ik nog iets over het hoofd gezien? Welk advies zouden jullie me nog mee kunnen geven? E.e.a. zal ook afhangen van het totaal kostenplaatje.
Hoor graag jullie reacties.

Alvast hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kingsolo schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:52:
Beste Allen,

Gezien we het voornemen hebben om komende periode ook airco’s te laten installeren heb ik gedurende de kerstdagen genoeg tijd gehad me in dit onderwerp via dit Topic te verdiepen. Heb veel goede ideeën en tips voorbij zien komen en daarmee inspiratie opgedaan voor onze eigen setup.

Deze zou ik graag hier nog eens willen voorleggen. Prioriteit is koelen, maar denk dat ik het verwarmen ook in de vergelijking mee ga nemen. Het betreft een goed geïsoleerd hoekhuis uit 2002. Volledig stenen zijgevel gesitueerd op het zuidoosten. Graag zouden we voor de slaapkamers en woonkamer een gedegen oplossing willen hebben.

Bijgaand heb ik enkele opties voor onze situatie a.d.v. de specs uitgewerkt. Zie onderstaande knip uit de excel. Qua prijzen heb ik vooralsnog alleen de binnen- en buitenunits geteld om er wat gevoel bij te krijgen. Bij meerdere buitenunits zullen waarschijnlijk de montage- en in gebruiksstelling kosten weer hoger zijn.

[Afbeelding]

Bij optie 1 zal het eventueel verwarmen misschien een issue kunnen worden? Er hangen twee lichte 1,5kw units op een grote buitenunit. Anderzijds verwacht ik dat als de 1,5kw genoeg hebben, de andere twee units (3,5 en 2,5) het minimale vermogen naar zich toe zullen trekken? Heb dan wel één buitenunit in de achtertuin.

Optie 2 hierbij zijn de woon- en slaapkamers mooi gesplitst. In gebruik dag/nacht misschien wel praktisch. Krijg dan wel twee buiten units, in twee afmetingen aan de achtergevel.

Optie 3 zal mogelijk de beste maar ook duurste oplossing zijn, maar dan zijn de woon- en slaapkamers gemixt. Bij 24/7 rustig pruttelen misschien ook geen probleem.

Wellicht heb ik nog iets over het hoofd gezien? Welk advies zouden jullie me nog mee kunnen geven? E.e.a. zal ook afhangen van het totaal kostenplaatje.
Hoor graag jullie reacties.

Alvast hartelijk dank.
Voor het verwarmen moet je in een apart topic zijn Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp 8)7

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Daar wordt overigens aan gewerkt ;) Dat gezamenlijke topic gaat er komen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Goed, tijd voor mij om toch ook maar even een berichtje te plaatsen hier. Zit er al een tijd overna te denken maar heb inmiddels maar besloten dat ik het wil gaan doen.

Ik wil in elk geval de woonkamer (+half open keuken) en de slaapkamer koelen. Buitenunit wil ik wel voor 3 (of 4) geschikt hebben zodat ik later makkelijk kan uitbreiden maar dat is ook afh van de kosten, is ook zonde nu flink extra te betalen als je over 5 jaar zegmaar voor hetzelfde geld een nieuwe set er bij plaatst.

De woonkamer is ~ 5x5m als ik de keuken niet meereken maar dit zit niet in de "airflow" wat ik van plan ben.
De slaapkamer is ~5x3m.

Qua vermogen dacht ik aan 3,5kW woonkamer en 2,5kW slaapkamer. Doel is koelen en allicht ook eea verwarmen voor de woonkamer. Heb wel eens van die momenten dat je net even een half uurtje ofzo thuis ben dat het zonde is om de complete CV aan te slingeren.

Zijn deze vermogens goed ingeschat?

Het idee van mij was om de buitenunit boven de voordeur te monteren. Er is daar een afdakje wat doorloopt naar de schuur. Dus ruimte genoeg, geen herrie in de tuin en ook voor de buren wat prettiger (slapen achter). Ik vind het geen probleem dat dit wat extra kosten ivm langer leidingwerk is.

Het idee is om dat van buiten naar de meterkast naar binnen te gaan en vanuit daar naar de woonkamer (zie plattegrond). Wat betreft de slaapkamer twijfel ik nog even. Ik denk dat het het mooiste zou zijn om in de meterkast omhoog te gaan (is wel beton). In die kamer aan de voorkant zit al een koofje (die dan iets groter moet) met CV+ elektra voor oa PV. Dan heb ik maar op 1 plek een gat in de muur nodig. Is denk ik vooral de afweging of de extra kosten voor betonboring / koofje opwegen tegen minder kabelgoot zichtbaar aan de buitenkant.

Is het trouwens beter om de airco op het dak te zetten of aan de muur te bevestigen? Ivm lekkage zou ik zeggen aan de muur?

Vrees dat ik met deze oplossing wel 2 pompjes nodig ga hebben, is voor de slaapkamer best een stukje (~3,5m "recht") alleen ik heb hier al gelezen dat je pompjes hebt die je wat verder weg kan monteren dat zou wel mooi zijn ivm geluid in de slaapkamer. Woonkamer moet sowieso een pompje (ivm hoogte) maar daar maakt het geluid me iets minder uit. Of misschien 1 pompje in de meterkast monteren met 2 "sensoren"?

Qua merk is het geloof ik een beetje potato potato, A-merk sowieso maar of het nou Mitshibutsi, Dakin of wat dan ook is.... Misschien meer kijken naar de binnenunits qua maatvoering? Of zijn er nou echt nog voordelen in een bepaalde situatie?

Qua installatie zit ik er aan te denken de boel zelf te monteren. Elektra kan ik zelf ook wel doen (is een schakelaar buiten verplicht? Airco krijgt zijn eigen groep). Dan zou ik alleen voor het afvullen een bedrijf langs moeten laten komen? Eventueel in het buitenland bestellen is een optie maar dan moet ik eerst een beetje weten hoe of wat voor ik de prijzen kan vergelijken (en of er bedrijven zijn die dat soort spul voor je wil aansluiten.

Plattegrond beneden:
https://upload.mattie-systems.nl/uploads/89117-beneden.png
Plattegrond boven:
https://upload.mattie-systems.nl/uploads/7783-boven.png
Foto buiten:
https://upload.mattie-systems.nl/uploads/33018-6-buiten.jpg

Iemand nog tips / suggesties / aanmerkingen?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:02
Mattie112 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:13:
Goed, tijd voor mij om toch ook maar even een berichtje te plaatsen hier. Zit er al een tijd overna te denken maar heb inmiddels maar besloten dat ik het wil gaan doen.

Ik wil in elk geval de woonkamer (+half open keuken) en de slaapkamer koelen. Buitenunit wil ik wel voor 3 (of 4) geschikt hebben zodat ik later makkelijk kan uitbreiden maar dat is ook afh van de kosten, is ook zonde nu flink extra te betalen als je over 5 jaar zegmaar voor hetzelfde geld een nieuwe set er bij plaatst.

De woonkamer is ~ 5x5m als ik de keuken niet meereken maar dit zit niet in de "airflow" wat ik van plan ben.
De slaapkamer is ~5x3m.

Qua vermogen dacht ik aan 3,5kW woonkamer en 2,5kW slaapkamer. Doel is koelen en allicht ook eea verwarmen voor de woonkamer. Heb wel eens van die momenten dat je net even een half uurtje ofzo thuis ben dat het zonde is om de complete CV aan te slingeren.

Zijn deze vermogens goed ingeschat?

Het idee van mij was om de buitenunit boven de voordeur te monteren. Er is daar een afdakje wat doorloopt naar de schuur. Dus ruimte genoeg, geen herrie in de tuin en ook voor de buren wat prettiger (slapen achter). Ik vind het geen probleem dat dit wat extra kosten ivm langer leidingwerk is.

Het idee is om dat van buiten naar de meterkast naar binnen te gaan en vanuit daar naar de woonkamer (zie plattegrond). Wat betreft de slaapkamer twijfel ik nog even. Ik denk dat het het mooiste zou zijn om in de meterkast omhoog te gaan (is wel beton). In die kamer aan de voorkant zit al een koofje (die dan iets groter moet) met CV+ elektra voor oa PV. Dan heb ik maar op 1 plek een gat in de muur nodig. Is denk ik vooral de afweging of de extra kosten voor betonboring / koofje opwegen tegen minder kabelgoot zichtbaar aan de buitenkant.

Is het trouwens beter om de airco op het dak te zetten of aan de muur te bevestigen? Ivm lekkage zou ik zeggen aan de muur?

Vrees dat ik met deze oplossing wel 2 pompjes nodig ga hebben, is voor de slaapkamer best een stukje (~3,5m "recht") alleen ik heb hier al gelezen dat je pompjes hebt die je wat verder weg kan monteren dat zou wel mooi zijn ivm geluid in de slaapkamer. Woonkamer moet sowieso een pompje (ivm hoogte) maar daar maakt het geluid me iets minder uit. Of misschien 1 pompje in de meterkast monteren met 2 "sensoren"?

Qua merk is het geloof ik een beetje potato potato, A-merk sowieso maar of het nou Mitshibutsi, Dakin of wat dan ook is.... Misschien meer kijken naar de binnenunits qua maatvoering? Of zijn er nou echt nog voordelen in een bepaalde situatie?

Qua installatie zit ik er aan te denken de boel zelf te monteren. Elektra kan ik zelf ook wel doen (is een schakelaar buiten verplicht? Airco krijgt zijn eigen groep). Dan zou ik alleen voor het afvullen een bedrijf langs moeten laten komen? Eventueel in het buitenland bestellen is een optie maar dan moet ik eerst een beetje weten hoe of wat voor ik de prijzen kan vergelijken (en of er bedrijven zijn die dat soort spul voor je wil aansluiten.

Plattegrond beneden:
https://upload.mattie-systems.nl/uploads/89117-beneden.png
Plattegrond boven:
https://upload.mattie-systems.nl/uploads/7783-boven.png
Foto buiten:
https://upload.mattie-systems.nl/uploads/33018-6-buiten.jpg

Iemand nog tips / suggesties / aanmerkingen?
Ben geen expert, maar buitenunit aan de voorgevel kan wellicht vergunningsplichtig zijn, zou zeker even omgevingsloket raadplegen daarvoor.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Martinusz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:19:
[...]

Ben geen expert, maar buitenunit aan de voorgevel kan wellicht vergunningsplichtig zijn, zou zeker even omgevingsloket raadplegen daarvoor.
Goed punt, verderop in de straat hebben ze het ook maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze daar niet een vergunning voor hebben. Ik ga even kijken wat ik hier over kan vinden!

edit:
Goed het zal wel onder "overig" vallen, en daar staat dat als "het te bouwen" niet meer dan 0,5m uitsteekt er geen omgevingsvergunning nodig is. Moet wel voldoen aan de ruimtelijke ordening. Maar ff een mail naar de gemeente gestuurd want daar kon ik weer niks over vinden.
U hebt de check gedaan voor Overige veranderingen aan bestaande bouwwerken. De uitkomst hiervan is:

Bouwen: Geen omgevingsvergunning nodig.

De conclusie "Geen omgevingsvergunning nodig" betekent niet dat u direct kunt beginnen met de bouw van het bouwwerk. Uw bouwplan moet namelijk ook voldoen aan de regels op het gebied van ruimtelijke ordening (o.a. het bestemmingsplan). Voldoet uw bouwplan hieraan, dan mag u vergunningvrij bouwen. Voldoet uw bouwplan hier niet aan, dan moet u een omgevingsvergunning voor de activiteit handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening aanvragen. Neem bij twijfel contact op met de gemeente voor meer informatie.

[ Voor 51% gewijzigd door Mattie112 op 29-12-2020 16:45 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Impry schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:00:
[...]

Klopt, die komt ook nog wel langs. Maar ik kom graag beslagen ten eis.

Zelfde als bij een keuken kopen, er hier op GoT staan honderden pagina’s over geschreven. En daar pik je stuk voor stuk tips uit op die je helpen in het gesprek met een verkoper om tot jouw topkeuken te komen.
Snap ik, was ook met een knipoog.
Ook weet ik dat veel "installateurs" helemaal geen verstand van koeltechniek hebben en eigenlijk alleen maar splitjes hangen, dus is het inderdaad niet geheel onverstandig zelf eerst informatie in te winnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-05 18:18
[...]

Plaats een een advertentie op
https://www.werkspot.nl/?...wS0QNilWxmmBoClFcQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Laatst online: 06:57
[...]

Helemaal met je eens, hier in sept een single split daikin 4.2 kw stylish winkel prijs 2000 euro, laten plaatsen bij zelfde firma, echt een koopje 2800 euro totaal.
Dus 450 ex btw, per unit zonder levering airco, is goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Mattie112 vermoedelijk staat er in het bestemmingsplan wel iets over airco’s en plaatsing en over aanzicht van de woningen. Gezien je het aanzicht verandert vanaf openbaar terrein kan ik het mij niet voorstellen dat je dat vergunningsvrij aan de gevel mag hangen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanlith
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik volg dit topic nu een aantal weken aangezien wij ook aan het kijken zijn naar het mogelijk laten plaatsen van airco's in ons huis voor zowel koelen als verwarmen. Vandaag was de eerste installateur op bezoek om een bezichtiging te doen. Graag hoor ik of dit een beetje een juiste prijs is voor onderstaande

Mitsibishi
Totaalprijs € 5.250,00
Buiten unit SCM50 ZS-W 
Woonkamer SRF35 ZS-W 
Slaapkamer SRK25 ZSW
Slaapkamer SRK25 ZSW
Uitgevoerd met WIFI
Ongeveer 20 a 25 meter leidingingen
Goten voor binnen en buiten ongeveer 10 meter.
1 gat binnenmuur boren.
2 gaten buitenmuur boren
Buitenunit geplaatst op kunststof balken met trillingsdempers

Leggen geen extra groep aan maar tappen af van stopcontact aan binnenzijde van de muur waar de SRF zal komen.

Dank jullie alvast voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jvanlith schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:33:
Ik volg dit topic nu een aantal weken aangezien wij ook aan het kijken zijn naar het mogelijk laten plaatsen van airco's in ons huis voor zowel koelen als verwarmen. Vandaag was de eerste installateur op bezoek om een bezichtiging te doen. Graag hoor ik of dit een beetje een juiste prijs is voor onderstaande

Mitsibishi
Totaalprijs € 5.250,00
Buiten unit SCM50 ZS-W 
Woonkamer SRF35 ZS-W 
Slaapkamer SRK25 ZSW
Slaapkamer SRK25 ZSW
Uitgevoerd met WIFI
Ongeveer 20 a 25 meter leidingingen
Goten voor binnen en buiten ongeveer 10 meter.
1 gat binnenmuur boren.
2 gaten buitenmuur boren
Buitenunit geplaatst op kunststof balken met trillingsdempers

Leggen geen extra groep aan maar tappen af van stopcontact aan binnenzijde van de muur waar de SRF zal komen.

Dank jullie alvast voor jullie reactie.
Persoonlijk zou ik voor de woonkamer een single split nemen omdat dit beter werkt voor verwarmen (zuiniger en veel minder kans op harde borrelende geluiden) en dan een multi SCM40 voor de twee slaapkamers, eigenlijk optie 2 van @Kingsolo (zie hier boven). Qua overcomitting is dit ook een stuk beter.

Warme lucht stijgt dus de kans is groot dat je met de single split beneden boven ook een goede temperatuur bereikt (zie post hierboven, ik verwarm het hele huis met een 3.5 ).

Je kan je vraag voor het verwarmen het beste ook even stellen in Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2020 22:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• banaliteit
Ik heb een Daikin Prefera. Het valt me op dat er een publieke onbeveiligd wifi netwerk beschikbaar is. Hebben jullie dat ook? Vroeg me af of het kwaad kon.

• Mattie112

Mattie112

Ophidian schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:15:
@Mattie112 vermoedelijk staat er in het bestemmingsplan wel iets over airco’s en plaatsing en over aanzicht van de woningen. Gezien je het aanzicht verandert vanaf openbaar terrein kan ik het mij niet voorstellen dat je dat vergunningsvrij aan de gevel mag hangen.
Ik heb dat even nagevraagd bij de gemeente ja. Kon er verder niks over vinden...

Deze ruimte is te huur!

• Ophidian
Mattie112 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:14:
[...]

Ik heb dat even nagevraagd bij de gemeente ja. Kon er verder niks over vinden...
De gemeente zal bijna altijd zeggen dat je vergunning aan moet vragen helaas. Maar zoek het bestemmingsplan op, daar kan je het zo in vinden. In ons bestemmingsplan stond dat de unit niet vanaf openbaar terrein te zien mocht zijn. Dus unit in het zicht is vergunningsplichtig.

• kingofkamikaze
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-05 13:29
*Knip*, V&A houden we graag in https://tweakers.net/aanbod/

[ Voor 78% gewijzigd door Zeehond op 31-12-2020 13:37 ]

Ze noemen mij de GeizMeister

• mwk

mwk

banaliteit schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:38:
Ik heb een Daikin Prefera. Het valt me op dat er een publieke onbeveiligd wifi netwerk beschikbaar is. Hebben jullie dat ook? Vroeg me af of het kwaad kon.
Nee heb ik niet. Zijn de modules al met je interne netwerk verbonden?

Maarten

• banaliteit
mwk schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:08:
[...]

Nee heb ik niet. Zijn de modules al met je interne netwerk verbonden?
Ja. Er zijn 2 opties om een verbinding op te zetten met de binnenunit. Direct of via het draadloze netwerk. Straks maar even de handleiding doorspitten om te zien hoe ik dat netwerk uitzet.

• RonJ
Bij mij is dat alleen als ie geen verbinding maakt met mijn wifi-netwerk, dan zie je een Daikin_123456 SSID staan. Zodra ik m verbind met mn eigen netwerk verdwijnt dat. Maar ik heb wel een 5 jaar oud exemplaar, misschien is dat bij nieuwere weer anders.

All-electric.

• Speedfightserv
  • Laatst online: 15:05
Rukapul schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:23:
[...]

@Speedfightserv

Ik heb wat sterkere IR-leds gekocht op Ali en kan nu op meters afstand maar ook door reflectie (nodemcu met IR zender ligt op de airco nu) de airco aansturen.
Heb de modules binnen, werkt perfect! thanks!

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb vier recente Daikin FTX binnenunits met allemaal een Wifi module en het onbeveiligde netwerk is alléén maar aanwezig als je de modules nog niet gekoppeld hebt aan je eigen Wifi netwerk in de "Controller" app. Als ze eenmaal gekoppeld zijn dan verdwijnen die netwerken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 10:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En we gaan verder in het samengevoegde verwarmen/koelen topic:
L/L warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"