Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.342.981 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sunri5e schreef op zondag 28 mei 2017 @ 17:48:
Even in de gaten houden dit topic.
Daar heb je bookmarks voor he. tvp's zijn zo 2005.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
Kids hebben al een jaar of 5 een Tristar op hun slaapkamer. Zelf geïnstalleerd toen. Was zo gepiept. De master bedroom is toen niet gedaan omdat mijn ex het niet interessant vond (vrouwen hebben minder problemen met hitte volgens mij) en omdat ze de locatie van de buitenunit erg lelijk vond. Maar goed. Je leest ex. En het is bloody hot. Ik overweeg dus nog eens hetzelfde te doen. 12000 BTU en inverter is de inzet. Maar aanbiedingen zoals die toen waren ho maar. Voor die units van de kids (ook 12000 BTU maar geen inverter) toen €375 per stuk betaald bij de Gamma. Eigenlijk nooit meer gezien dat soort prijzen. En dat was ook toen het bloedheet was en niet in de winter.
Komen dat soort prijzen nog wel eens voor of moet ik gewoon rekening houden met ~ 600 voor een inverter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:26

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
UltraSub schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:05:
Kids hebben al een jaar of 5 een Tristar op hun slaapkamer. Zelf geïnstalleerd toen. Was zo gepiept. De master bedroom is toen niet gedaan omdat mijn ex het niet interessant vond (vrouwen hebben minder problemen met hitte volgens mij) en omdat ze de locatie van de buitenunit erg lelijk vond. Maar goed. Je leest ex. En het is bloody hot. Ik overweeg dus nog eens hetzelfde te doen. 12000 BTU en inverter is de inzet. Maar aanbiedingen zoals die toen waren ho maar. Voor die units van de kids (ook 12000 BTU maar geen inverter) toen €375 per stuk betaald bij de Gamma. Eigenlijk nooit meer gezien dat soort prijzen. En dat was ook toen het bloedheet was en niet in de winter.
Komen dat soort prijzen nog wel eens voor of moet ik gewoon rekening houden met ~ 600 voor een inverter?
Ik heb ze al tijden niet meer gezien bij de Gamma of andere DHZ zaken om eerlijk te zijn.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 17:29

psy

Hornbach heeft wel redelijke splitunits maar deze zijn inderdaad iets van 600 euro.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28
psy schreef op maandag 29 mei 2017 @ 08:13:
Hornbach heeft wel redelijke splitunits maar deze zijn inderdaad iets van 600 euro.
Enig idee of die bij Hornback voorgevult is? Er staat wel dat hij zelf aan te sluiten is dmv snelkoppelingen. Of moet er alsnog een STEK monteur langskomen?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

je hebt al een Daikin voor iets door de 600 euro

http://www.comfortklimaat.nl/178-daikin-aanbiedingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
ComfortKlimaat het ik 4x via mail benaderd voor info over de aanschaf van m'n warmtepomp. Nooit reactie gehad...

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

sMoKeFiSh schreef op maandag 29 mei 2017 @ 08:34:
[...]

ComfortKlimaat het ik 4x via mail benaderd voor info over de aanschaf van m'n warmtepomp. Nooit reactie gehad...
was dat recent ? ik weet dat tijdens de warme periode de bereikbaarheid slecht is. Zolang je maar gewoon voorraad spul besteld gaat het wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Ray schreef op maandag 29 mei 2017 @ 08:41:
[...]

was dat recent ? ik weet dat tijdens de warme periode de bereikbaarheid slecht is. Zolang je maar gewoon voorraad spul besteld gaat het wel goed
Was in oktober en november. Maar mischien zijn warmtepompen gewoon te ingewikkeld voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:03

m0nk

16-09-2003 15.15

Ondanks dat ze minder efficiënt zijn heb ik maar een mobiele airco aangeschaft. Dat hele split unit verhaal begon me een beetje te irriteren. Geen enkele leverancier die "normale" prijzen op de website hadden staan of een leuke aanbieding hadden reageerde op email of telefoon.. Dus toen dacht ik, dan maar een mobiele airco die flink wat capaciteit heeft. Via wat reviews kwam ik uit op de Eurom Coolperfect 120 (12.000BTU) die geschikt zou moeten zijn voor ruimtes tot 120m3 a 399,-. Echter was deze nergens op voorraad dus besloot ook maar eens te kijken naar de Coolperfect 150 (15.000BTU). Deze zou sterk genoeg moeten zijn om mijn woonkamer te kunnen koelen echter was deze een stuk duurder (rond de 600,- bij CB/MM etc). Echter zag ik hem bij de Hornbach voor 399,- staan en heb deze gelijk opgehaald. Op zolder staat ie op de overloop en loopt de slang via een airlock mijn veluxraam uit en blaast hij de koele lucht de slaapkamer in die in ongeveer 10-15 min aangenaam koel is. Beneden heb ik hem buiten (in de schaduw) neergezet vlak voor de deur en via het meegeleverde koppelstuk de slang aangesloten op de koude lucht uitlaat. De slang heb ik via het kattenluik naar binnen gelegd. Resultaat, binnen een half uur een koele woonkamer. Werkt allemaal prima en ik slaap een stuk lekkerder.. :)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Voor zo weinig geld kan je ook wel wat experimenteren natuurlijk :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

sMoKeFiSh schreef op maandag 29 mei 2017 @ 08:50:
[...]

Was in oktober en november. Maar mischien zijn warmtepompen gewoon te ingewikkeld voor ze.
wat ik weet zijn het echte dozenschuivers. Dus de bulk gaat wel goed maar alles wat afwijkt inderdaad niet. Ik heb vorig jaar daar naar de Daikin R32 lijn geïnformeerd. die hebben ze nu nog steeds niet. R410A wel voor nette prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Voor een 3.5KW Daikin ben je met plug en play pakket toch al 900 kwijt hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

UltraSub schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:01:
[...]

Voor een 3.5KW Daikin ben je met plug en play pakket toch al 900 kwijt hoor ;)
Als je daar mee wilt werken inderdaad. Zijn al die bouwmarkt dingen dan allemaal met snelkoppelingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ray schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:13:
[...]

Als je daar mee wilt werken inderdaad. Zijn al die bouwmarkt dingen dan allemaal met snelkoppelingen ?
Ja eigenlijk nog nooit zonder snelkoppelingen gezien.

Weet je, ik zie nu hoe die Tristars hun werk doen in de relatief korte periode dat ze nodig zijn in een jaar in Nederland, en dan kijk ik naar de totaalkosten van een installatie door installateur met merkspullen, en dan staat dat niet in verhouding (vind ik dan). Plus, toen ik ze toen kocht waren aan/uit units nog gemeengoed tenzij je veel duurder ging, nu heb je voor dezelfde prijzen al inverters. Wat ik wil zeggen, techniek staat niet stil, en dat betekent dat er een kantelpunt ontstaat. Of goedkoop en geen onderhoud/bijvullen/enz en gewoon vervangen, of duur gaan, met alle onderhoud enz, en dan niet mee kunnen liften op vooruitgang.

Mijn ouders hebben nu twee keer een Coolmax hangen, 600 betaald voor een 12K BTU inverter. Ding gaat als de brandweer. Zelf even aangesloten. Denk dat het zoiets maar zal gaan worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

als je inderdaad met een standaard installatie uit kan is het zeker een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Jammer dat ze aan consumenten adverteren met ex-btw prijzen en groot op hun website grammaticafouten hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:39:
[...]

Jammer dat ze aan consumenten adverteren met ex-btw prijzen en groot op hun website grammaticafouten hebben staan.
Ik zie wel overal incl btw staan. Wat ik wel vreemd vind als ik het topic zo lees is dat het vrij normaal gevonden wordt dat installatiemateriaal vaak niet ingebrepen is. Ik bedoel; als je een prijs met installatie hebt lijkt me dat toch logisch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CtpGNdY.png

die €435 staat er vervolgens direct onder als de ex-btw prijs van de FTXB20C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

CyBeR schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:39:
[...]

tja daar koelt het niet minder om... zoals gezegd zijn het dozenschuivers. If you pay.......

Deze site geeft een redelijke indicatie (daarvoor heb ik hem gebruikt) van de marges op de units.

ik bedoel mijn combinatie was daar 3,6K een lokale installateur vroeg doodleuk 7k ex installatie (adviesprijs daikin trouwens > 8K)

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 29-05-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Ik ben zelf bezig offertes op te vragen voor een multi-split unit. Woonkamer + open keuken komt op zo'n 135m3 uit en een slaapkamer erbij met zo'n 45m3. 180m3 bij elkaar dus.

Dit komt neer op een 5,4kW (alleen koelen) of een 8,1kW als ik zou kiezen voor koelen èn verwarmen.

In afwachting van de reacties op de offertes, vraag ik me wat af..ik heb bij de bouw van mijn woning diverse loze leidingen laten aanleggen (gefreesd vanuit een stopcontact binnenzijde/buitenmuur) naar buiten toe.
Daar zouden de elektra draden dus prima doorheen kunnen en aangesloten worden.

Maar als ik nu de boel wil monitoren qua stroomverbruik....wat is daarvoor mogelijk? Zou er bijv een KAKU tussen kunnen of kan dat niet met dat vermogen? Wat zou dan een alternatief zijn? Let wel...er gaat dus geen(!) leiding direct naar de meterkast.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Zou geen plugin meters e.d. gaan gebruiken die gaan het vermogen niet redden op lange termijn. Vraag me sowieso af hoe je een 5.4kW unit wilt gaan voeden zonder leiding naar de meterkast maar dat is een ander verhaal. Ik zou naast de buitenunit een waterproof DIN rail kastje ophangen met een ABB 40A meter erin ofzo. Deze geeft wattage en kWh stand.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:14
Weet er iemand welke Daikin modellen geschikt zijn om uit te voeren met een WiFi module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Nicklazzz schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:25:
Weet er iemand welke Daikin modellen geschikt zijn om uit te voeren met een WiFi module?
Kijk even in de folder zou ik zeggen:

http://nl.daikin.digital/catalogus

Pagina 275 (wat je in de online catalogus moet zien als 275)

Ik krijg de module voor mijn FXTM-M rond 10 juni binnen :Y Besteld vanuit Italië, maar was met 20 euro verzenden alsnog ruim 20 euro goedkoper dan hier in NL :') (50 vs 72 euro)
Moest aan jou denken, zag deze in een ander topic voorbij komen:

http://ikwilnueenairco.nl/alpha-s12ftxe-120m3.html

[ Voor 69% gewijzigd door Notna op 30-05-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:51
Nog weer een offerte binnen met bedragen waar ik zelf ook aan zat te denken.

Ik plaats het hier ook maar steeds zodat mensen die ook in de markt zitten voor dit spul een idee krijgen.
Hier zit dus niet de betonboring bij in en ik zou zelf een groep moeten aanleggen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0My1u6S.png

Vandaag ook een bedrijf langsgeweest die voornamelijk Samsung doet. Daar was ik echt van onder de indruk en die denken ook lekker mee (ik kan uiteindelijk alles zonder condenspompen doen!).

Wacht nog op een bedrag daarvan maar als dat rond de 4000 euro zit wordt dat 'm waarschijnlijk. Zitten in de buurt en nam goed de tijd. Dat is op zich ook wat geld waard ;)

Die schatten dus wel 3 x 8 uur aan werkzaamheden in, en dat vond ie nog krap nu hij op bezoek is geweest. Dit is dan wel inclusief nette afwerking via de meterkast en condensafvoer via de afvoer van de waterontharder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-02 12:50
Dit komt neer op een 5,4kW (alleen koelen) of een 8,1kW als ik zou kiezen voor koelen èn verwarmen.
Vraag me sowieso af hoe je een 5.4kW unit wilt gaan voeden zonder leiding naar de meterkast maar dat is een ander verhaal.
Let even goed op: de genoemde koelvermogens zijn *niet* wat je uit het stopcontact trekt; maar wat je effectief aan koel vermogen levert. En daar zit typisch een factor 4 ofzo tussen. Dus, voor 5.4kW koelvermogen heb je 'maar' ~1.35 kW uit je stopcontact nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:28

_Arthur

blub

Alexji schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:50:
Ik plaats het hier ook maar steeds zodat mensen die ook in de markt zitten voor dit spul een idee krijgen.
Hier zit dus niet de betonboring bij in en ik zou zelf een groep moeten aanleggen.
En "standaard installatie". Denk niet dat dat bij jou van toepassing is. Zeker niet als die andere al 24uur denkt bezig te zijn (1.5dag met 2 man).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Notna schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 07:02:

[...]

Moest aan jou denken, zag deze in een ander topic voorbij komen:

http://ikwilnueenairco.nl/alpha-s12ftxe-120m3.html
Oh cool, thanks voor de tip.
Klinkt best interessant zo met wifi. Vraag is natuurlijk of je er iets mee kunt qua aansturing. Integratie in domotica systeem zou hier zeer wenselijk zijn (alhoewel ik daar niet echt extra kosten voor zou willen maken).
Dit is dus een 3.5KW inverter (12K BTU), toch of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
UltraSub schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:12:
[...]

Klinkt best interessant zo met wifi. Vraag is natuurlijk of je er iets mee kunt qua aansturing. Integratie in domotica systeem zou hier zeer wenselijk zijn (alhoewel ik daar niet echt extra kosten voor zou willen maken).
Klopt als een bus :Y

Hier nog iets goedkoper overigens (zelfde bedrijf maar andere website)

http://hwkoeltechniek.nl/.../alpha-s12ftxe-120m3.html

Grote kans dat die wifi alleen als AP werkt en niet aan het netwerk gehangen kan worden. Maar je moet je ook afvragen of dat uberhaubt een reeële wens is in deze klasse

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 30-05-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Notna schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:16:
[...]

Klopt als een bus :Y

Hier nog iets goedkoper overigens (zelfde bedrijf maar andere website)

http://hwkoeltechniek.nl/.../alpha-s12ftxe-120m3.html

Grote kans dat die wifi alleen als AP werkt en niet aan het netwerk gehangen kan worden. Maar je moet je ook afvragen of dat uberhaubt een reeële wens is in deze klasse
Weet ik, dacht ik ook al, zal wel gewoon een 2.4GHz radio zijn voor de AB :)
Inderdaad, voor dit soort prijzen kun je dat niet verwachten. Maar dan ben je wellicht nog beter af met IR, daar kun je nog iets mee eventueel later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
UltraSub schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:12:
[...]

Waar zie jij staan dat het hier om een inverter gaat? Dat zie ik namelijk nergens staan :)

En € 425,- is wel een mooie prijs inderdaad. Heb zelf jarenlang gebruik gemaakt van een Tristar (wat net als deze naar verwachting gewoon onderhuids een Chigo airco is :p ).

Maar om eerlijk te zijn zou ik geen niet-inverter meer ophangen. Het verschil in comfort (geen temperatuurwisselingen, stiller) en energieverbruik is immens. Mijn Mitsubishi's toeren vrolijk in de nacht omlaag en gebruiken dan nog maar zo'n 180 watt. Mijn oude Tristar sloeg aan en uit om de 5 minuten maar trok dan wel 1100 watt :X En omdat de compressor op vol vermogen draait voel je de temperatuur snel zakken in de ruimte.. en weer stijgen als hij afslaat. Ik vond dat best wel vervelend.

En de ervaring leert dat je een airco toch vaker gaat inschakelen dan van tevoren gepland en dat zo'n ding vaak toch wel lang blijft hangen (6 jaar +). Die paar honderd euro extra verdien je mogelijk nog wel terug.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

Met @Glashelder een inverter is zo enorm veel comfortabeler en zuiniger - het prijs verschil meer dan waard.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
@Glashelder nergens. Maar ik was/ben in de veronderstelling dat een unit die ook kan verwarmen een inverter is?

Agree dat een inverter nu the way to go is. Maar 5 jaar geleden was het prijsverschil wel even anders. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

UltraSub schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:52:
@Glashelder nergens. Maar ik was/ben in de veronderstelling dat een unit die ook kan verwarmen een inverter is?
Nee. Inverter is tot airco's wat moduleren is tot CV ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 00:02:
[...]
Nee. Inverter is tot airco's wat moduleren is tot CV ketels.
Ik denk dat dat wel de beste analogie is inderdaad.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Nou, ik heb een aantal bedrijven aangeschreven voor het leveren van offertes. De ene komt niet buiten zijn 50km zone in het hoogseizoen, een andere komt hiermee:

Ik moet 45m3 voor de slaapkamer koelen en krijg een FTXB-25-C geadviseerd. Een FTXB20C zou toch al nodig zijn voor alleen de slaapkamer?
De 25C is voor 60kuub, de 20 is voor 50kuub nl.

Voor de woonkamer (135kuub) adviseren ze een FTCB60C. Dat zou wel aardig kloppen.

Hoe is het merk Daikin trouwens? Ik lees hier op GoT dat ze veel worden gebruikt. Ik weet echter via-via dat ong >5 jaar geleden dat merk niet echt in de klasse van Mitsubishi viel. Is het merk echt zoveel verbeterd dan de afgelopen jaren?

Nu maar wachten op de rest vd offertes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tallguy schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:45:
Nou, ik heb een aantal bedrijven aangeschreven voor het leveren van offertes. De ene komt niet buiten zijn 50km zone in het hoogseizoen, een andere komt hiermee:

Ik moet 45m3 voor de slaapkamer koelen en krijg een FTXB-25-C geadviseerd. Een FTXB20C zou toch al nodig zijn voor alleen de slaapkamer?
De 25C is voor 60kuub, de 20 is voor 50kuub nl.

Voor de woonkamer (135kuub) adviseren ze een FTCB60C. Dat zou wel aardig kloppen.

Hoe is het merk Daikin trouwens? Ik lees hier op GoT dat ze veel worden gebruikt. Ik weet echter via-via dat ong >5 jaar geleden dat merk niet echt in de klasse van Mitsubishi viel. Is het merk echt zoveel verbeterd dan de afgelopen jaren?

Nu maar wachten op de rest vd offertes
Ik ben ook nog steeds druk doende. Krijg de offertes voor het vervangen van een 5kw unit niet onder de 1750 euro. Valt me nog wel heel erg tegen eigenlijk. Had gedacht met 1300-1500 wel klaar te zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
In principe zou een 2kW unit inderdaad genoeg moeten zijn voor die ruimte. Maar 2 kW kan snel krap zijn als het om een ruimte gaat waar het al snel warmer wordt (direct zonlicht?). Ik heb zelf een 2,5kW Mitsubishi hangen op mijn slaapkamer en had daar achteraf toch liever 3,5kW gehad, zeker voor het prijsverschil, want dat was toen nog geen 100 euro.. (mijn vorige unit was wel 3,5kW)

Over het merk Daikin verschillen de meningen. Ik heb nog een installateur gesproken (en er komen er hier op het werk heel wat over de vloer :p) die Daikin beter vond dan Mitsubishi. Dat lijkt toch een beetje de heilige graal te zijn :+ Maar volgens mij zijn er niet echt uitval statistieken te vinden ofzo..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wat ik van mijn installateur begrijp is het ook deel wie kent wie en waar in de wereld ben je aan het werk. Binnen nederland zullen ze elkaar niet veel schelen maar het schijnt dat Daikin wereldwijd enorm veel onderdelen punten heeft. Dit zal voor de meesten dus niets uitmaken. Daarnaast zit er wel verschil in inkoop marges en dat zal zeker een rol spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@Glashelder In dit geval is het een slaapkamer aan de noordkant, dus geen direct zonlicht.

Het prijsverschil tussen de 50 en 60kuub is zo'n 200EUR..best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
MikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:09:
[...]

Ik ben ook nog steeds druk doende. Krijg de offertes voor het vervangen van een 5kw unit niet onder de 1750 euro. Valt me nog wel heel erg tegen eigenlijk. Had gedacht met 1300-1500 wel klaar te zijn :X
Kijk eens op http://www.actionairco.nl/ Zit redelijk bij jou in de buurt en deze was stukken goedkoper dan anderen. Nietverwonderlijk dat deze dan bij mij een airco heeft opgehangen
:)

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Beatman schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:09:
[...]

Kijk eens op http://www.actionairco.nl/ Zit redelijk bij jou in de buurt en deze was stukken goedkoper dan anderen. Nietverwonderlijk dat deze dan bij mij een airco heeft opgehangen
Zat ook op 1700, met geen garantie dat daar nog e.e.a. bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
MikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:17:
[...]

Zat ook op 1700, met geen garantie dat daar nog e.e.a. bij komt.
Dan is ie er achter dat hij te weinig vroeg, of hij hanteert nu een zomertarief :+ Heb je nog specifieke eisen gesteld? Op de website zie ik een 5 kW LG voor € 1500.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Ik ben al een tijdje aan het worstelen met de airco. Graag een goede installatie maar wil niet de hoofdprijs betalen.

Wil sowieso een A merk, denk Mitsubishi heavy anders electric of daikin. Zie voldoende goede aanbiedingen maar hoe gemakkelijk vind je een installateur? Ik krijg meestal geen reactie of te ver rijden of wat dan ook maar nog geen succes. Ik moet een metertje of 7 leiding hebben en de installatie kosten nemen dan snel toe.

Weet iemand toevallig een betaalbare installateur omgeving Tilburg?

Of is het een goede optie de voorgevulde leidingen te kopen en alles zelf te doen?

[ Voor 7% gewijzigd door FFF op 01-06-2017 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
Het is gewoon erg duur allemaal qua installatie. Vooral als je iets wil wat niet binnen het stramien valt (jeuj!).

Mitsubishi (HI) vroeg een bedrijf €4500 voor, dit dan met echt lelijke units zonder WiFi. Als WiFi optie boden ze dit aan (á €240,- per stuk!). Gewoon een IR repeater aangesloten op je netwerk. Dat je dit klanten durft toe te sturen! De duurdere modellen kunnen wel met WiFi in het ding zelf maar daar hoef ik de bedragen bij hun niet eens voor te weten.

Ik ga denk ik voor het bedrijf dat met Samsung werkt. Nieuwste spul met ingebakken wifi binnen, 5kW op het balkon met alles voor een vaste (echt vast) prijs á €4200,-. Even slikken dus :'(

ClimaSense kan iets onder dat bedrag de Daikin installatie doen (wacht nog op het exacte bedrag).
Maar bij de Samsung mensen heb ik het meeste vertrouwen, zitten in de buurt en denken mee qua oplossingen.

Na het pinksterweekend even de knoop doorhakken. Ben klaar met het offerte-gezeur :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:11
Samsung is bij mij glansrijk geslaagd. 's middags op m'n werk met de smartphone de airco aan zetten, en meneer zit als ie thuiskomt er lekker bij. De woonkamerunit (5kw) moet er flink tegenaan met de ramen op het zuid-westen. De slaapkamerunit heeft het makkelijker, deze hoeft met z'n 2kw pas aan de bak, als de zon al weg is. Beide ruimten kan ik echter makkelijk op de gewenste temperatuur krijgen (ook <20 graden binnen als het buiten 30 is, geen aanrader trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Alexji schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 16:02:
Het is gewoon erg duur allemaal qua installatie. Vooral als je iets wil wat niet binnen het stramien valt (jeuj!).

Mitsubishi (HI) vroeg een bedrijf €4500 voor, dit dan met echt lelijke units zonder WiFi. Als WiFi optie boden ze dit aan (á €240,- per stuk!). Gewoon een IR repeater aangesloten op je netwerk. Dat je dit klanten durft toe te sturen! De duurdere modellen kunnen wel met WiFi in het ding zelf maar daar hoef ik de bedragen bij hun niet eens voor te weten.

Ik ga denk ik voor het bedrijf dat met Samsung werkt. Nieuwste spul met ingebakken wifi binnen, 5kW op het balkon met alles voor een vaste (echt vast) prijs á €4200,-. Even slikken dus :'(

ClimaSense kan iets onder dat bedrag de Daikin installatie doen (wacht nog op het exacte bedrag).
Maar bij de Samsung mensen heb ik het meeste vertrouwen, zitten in de buurt en denken mee qua oplossingen.

Na het pinksterweekend even de knoop doorhakken. Ben klaar met het offerte-gezeur :O
4200 voor een 5kw unit???

De duurste offerte die ik had was iets van 2850 oid. Meeste rond de 2000, en ik ben nu voor 1750 klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
MikeyMan schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 18:06:
[...]

4200 voor een 5kw unit???

De duurste offerte die ik had was iets van 2850 oid. Meeste rond de 2000, en ik ben nu voor 1750 klaar.
Multi split met condensafvoer via mijn waterontharder. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gc0ykm2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dan betaal je 2200 voor wat extra meters leiding en een lastiger installatie.

Ben je niet beter af met 2x 2,5kw?

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 02-06-2017 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
MikeyMan schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 18:18:
Dan betaal je 2200 voor wat extra meters leiding en een lastiger installatie.
Ja die rekensom kan ik zelf ook maken natuurlijk ;)

Bijna alle bedrijven waar ik reactie van heb gekregen betaal ik de hele airco nog een keer voor de manuren, materiaal en voorrijkosten.

Dan kan ik het wel allemaal zelf gaan doen maar ik wil gewoon één bedrijf hebben als aanspreekpunt, service en garantie. En daar betaal je blijkbaar flink voor. Uit de 6 á 7 reacties (rest reageert gewoon niet) zitten ze allemaal op deze bedragen, behalve de installatie op basis van Midea maar die wil ik niet.
MikeyMan schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 18:18:
Ben je niet beter af met 2x 2,5kw?
Het gaat om 5kW buiten, 3,5kw woonkamer, 2,0 of 2,5 slaapkamer. Uitgespecificeerde offerte komt dinsdag, maar ik weet het totaalbedrag dus al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blijf het veel vinden. Voor 3500 kan ik 2 5kw units op laten hangen, en ik neem aan dat er dan nog wel iets vanaf te krijgen is.

Nog even los van de vraag hoe efficiënt een 5kw buitenunit is als je maar 1 binnenunit gebruikt.

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 02-06-2017 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
MikeyMan schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 18:50:
Blijf het veel vinden. Voor 3500 kan ik 2 5kw units op laten hangen, en ik neem aan dat er dan nog wel iets vanaf te krijgen is.

Nog even los van de vraag hoe efficiënt een 5kw buitenunit is als je maar 1 binnenunit gebruikt.
Het is belachelijk veel geld. Maar mijn situatie is helaas niet gelijk aan die van jou!

Ik wil alles helemaal zichtloos afgewerkt hebben vanaf buiten i.v.m. de VvE. Dan zit ik gewoon aan een multi split systeem vast. Als ik een losse buitenunit op het dak van m'n slaapkamer kon plaatsen zou het allemaal een stuk makkelijker zijn natuurlijk.

Voor die Samsung offerte zitten dus 24 manuren bij in, na bezoek thuis vond hij dat nog conservatief ingeschat. Ik zie ook niet in hoe je 24 uur kwijt bent aan deze klus, daar durven ze ook nog 60 euro per uur voor te vragen. Wanneer ik die offerte krijg wil ik daar sowieso even over praten.

Als ik de airco's zelf zou aanschaffen en via werkspot wat regel ben ik voor iets boven de 3k klaar denk ik.

Als ik een ZZP'er een betonboring laat doen en mij zelf een weekend lang inspan heb ik ook wel wat hangen voor rond de €2500.

Maar zoals eerder aangegeven wil ik gewoon zekerheid en een bedrijf waar ik vertrouwen in heb. Dat mij dat dan een 1000 euro meer kost is mij onderhand dat al meer dan waard. Wat een geregel allemaal. Dat ik te veel betaald heb voor mijn airco-installatie ben ik alweer vergeten zodra ik hem de eerste keer aanzet. :P
MikeyMan schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 18:50:
Ja daar zit ik zelf ook nog mee. Kleinere buitenunits zijn efficiënter met als nadeel dat beide airco's niet tegelijk vol kunnen draaien. Ik denk echter dat ik dat in mijn situatie ook nooit echt nodig heb, beiden aan. Dillema's!

[ Voor 12% gewijzigd door Alexji op 02-06-2017 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
https://www.boilergarant....-kw-inverter-12000-btu-h#

Iemand ervaring met boilergarant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Kids hebben al een jaar of 5 een Tristar op hun slaapkamer.
[...]
Voor die units van de kids (ook 12000 BTU maar geen inverter) toen €375 per stuk betaald bij de Gamma. Eigenlijk nooit meer gezien dat soort prijzen. En dat was ook toen het bloedheet was en niet in de winter.
Liep vanmiddag in de Praxis en die had nog gewoon Tristar units te koop:
Tristar AC-5407. Of het was deze, not sure: Tristar AC-5406.

Heb niet gezien of dit een set voor DIY montage was overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 10-06-2017 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ow. De Praxis heeft ze wel nog. Ok, maar ziet eruit als een non-inverter helaas.
Net eens gemaild met boiler garant of ze nog wat met de prijs kunnen als ik een 12 en 18K BTU tegelijk bestel. En of die leidingen afgevuld zijn. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:46
Ze zijn te vinden op de site en er staat bij dat het inverters zijn:
https://www.praxis.nl/search?text=Tristar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ik zou het liever bij de Praxis halen met een 25% kortingsbon dan bij Bol via een externe leverancier. En dan bedoel ik ook echt fysiek in de winkel ophalen; bij Praxis vragen ze geloof ik 45 euro om het thuis te laten leveren :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:13
Notna schreef op maandag 12 juni 2017 @ 07:26:
[...]

Ik zou het liever bij de Praxis halen met een 25% kortingsbon dan bij Bol via een externe leverancier. En dan bedoel ik ook echt fysiek in de winkel ophalen; bij Praxis vragen ze geloof ik 45 euro om het thuis te laten leveren :')
Waarschijnlijk werkt de truk met de kortingsbon niet ze vallen onder de vaste lage prijs. :)

ik heb net de folder van Gamma binnen 20% korting op Airco :Y

https://www.gamma.nl/asso...airco-en-luchtbehandeling

Deze Tristar kan toch alleen koelen?

Maar afgezien daarvan zou ik hem ook daar halen. De dozen schuiver via Bol.com is de zelfde als HW koeltechniek, ikwilnuairco, cooper&hunter. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door wizzopa op 12-06-2017 11:14 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Hiephoi, ik kan mijn FTXM Daikin nu met een app besturen, al dan niet buitenshuis oOo :+

Gekocht via eBay in Italië, zelfs met 27 euro (!!!) verzendkosten nog steeds 15 euro goedkoper dan in NL :') )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Notna schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:40:
Hiephoi, ik kan mijn FTXM Daikin nu met een app besturen, al dan niet buitenshuis oOo :+

Gekocht via eBay in Italië, zelfs met 27 euro (!!!) verzendkosten nog steeds 15 euro goedkoper dan in NL :') )
*O*

Dat was nog wel even een kunstje om dat aan de praat te krijgen. ;)

Waar ik tegen aanliep de auto channel-functie in mijn router deze zorgde er voor dat de communicatie af en toe weg viel met de Daikin remote, deze kan op kanaal 14 werken mijn router gaat t/m 13. Ik heb nu de kanalen vast staan in de router en dus probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
wizzopa schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:45:
[...]

*O*

Dat was nog wel even een kunstje om dat aan de praat te krijgen. ;)

Waar ik tegen aanliep de auto channel-functie in mijn router deze zorgde er voor dat de communicatie af en toe weg viel met de Daikin remote, deze kan op kanaal 14 werken mijn router gaat t/m 13. Ik heb nu de kanalen vast staan in de router en dus probleem opgelost.
Vond het eigenlijk best meevallen. Instructies op de app opgevolgd, netjes geconnect naar de AP, firmware update gedaan, gekoppeld aan mijn eigen netwerk en klaar ben je.

Alleen nog een Not-at-home ID aanmaken (wachtwoord mag overigens geen speciale characters bevatten, anders lukt het inloggen niet :') ) en je kan ten alle tijden bij je AC. Leuk speelgoed :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Vind het zelf weer prettig om de buiten temp (in de buitenunit) en binnen te kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexji
Nadat ik het eigenlijk op de lange baan had gezet (herfst/winter) door de moeizame voortgang reageerde vandaag ClimaSense toch nog op mijn offertevragen en kunnen die voor een nette prijs (als ik het vergelijk) mijn gewenste Daikin spullen leveren.

Installateurs zaten wel helemaal vol, 13 juli ben ik aan de beurt, ik ga afstrepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-05 17:07

D_V

Wij hebben deze week ook een Daikin airco laten installeren, 2 x FTXM25M met de multi-split 2MXM40M. Als ik het topic zo doorlees een vaker voorkomende combinatie.

Welke "mode" gebruiken jullie, "auto" of "koelen"? Wij zijn nog een beetje aan het experimenteren, maar het verschil tussen deze 2 modes is mij niet geheel duidelijk.

(ook niet na RTFM) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Koelen. Auto is gewoon de ingestelde temperatuur aanhouden, ongeacht of daarvoor verwarmd of gekoeld moet worden. Mijn airco staat gewoon uit als t koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
D_V schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 18:16:
Wij hebben deze week ook een Daikin airco laten installeren, 2 x FTXM25M met de multi-split 2MXM40M. Als ik het topic zo doorlees een vaker voorkomende combinatie.

Welke "mode" gebruiken jullie, "auto" of "koelen"? Wij zijn nog een beetje aan het experimenteren, maar het verschil tussen deze 2 modes is mij niet geheel duidelijk.

(ook niet na RTFM) ;)
Met bovenstaande. Auto is een beetje stom. Zelf kiezen voor verwarmen of verkoelen. Niet de unit laten beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Auto is inderdaad een kansloze optie in ons landje. Alleen in een of andere woestijn kan dat wellicht handig zijn.. overdag 40 graden, 's nachts tegen het vriespunt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:11
Welke "mode" gebruiken jullie, "auto" of "koelen"?
23 graden "koelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:02
Ik ben ook aan het orierenteren op een airco. Nu zat ik te denken aan het volgende.

Mijn huis heeft een plat dak. Ik wil de unit bovenop het dak zetten recht boven onze slaapkamer en daaronder ligt onze woonkamer.

Is het dan mogelijk om een doorvoer recht naar beneden door het dak te maken. Zonder dat je last gaat krijgen van lekkage? Ik snap zelf ook wel dat een boel kit/dakleer etc etc de boel wel waterdicht krijgt.

Maar de vraag is meer mag/kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
CrazyFool schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:07:
Ik ben ook aan het orierenteren op een airco. Nu zat ik te denken aan het volgende.

Mijn huis heeft een plat dak. Ik wil de unit bovenop het dak zetten recht boven onze slaapkamer en daaronder ligt onze woonkamer.

Is het dan mogelijk om een doorvoer recht naar beneden door het dak te maken. Zonder dat je last gaat krijgen van lekkage? Ik snap zelf ook wel dat een boel kit/dakleer etc etc de boel wel waterdicht krijgt.

Maar de vraag is meer mag/kan dit?
Technisch gezien; vast wel

Praktisch gezien: ik zou er niet aan beginnen om echt een hele boel redenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Beschouw je dit als niet acceptabel dan? Dit is de manier waarop het normaal gesproken gedaan wordt:

Afbeeldingslocatie: http://spruijtinstallatie.nl/wp-content/uploads/2015/08/foto-4-800x400.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Glashelder schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:12:
Beschouw je dit als niet acceptabel dan? Dit is de manier waarop het normaal gesproken gedaan wordt:

[afbeelding]
De mijne gaat ook door de af/aanvoer van de CV ketel / mechanische ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Glashelder schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:12:

[afbeelding]
Dat ziet er prima uit, maar ik vraag mij af of het echt heel mooi wordt in je slaapkamer. Tenzij je het in de hoek doet; maar dan kan je het net zo goed vanuit de gevel doen lijkt mij?

Mijn 'niet aan beginnen' argument is eerder voor hoe het er uit komt te zien. Maar dat is persoonlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 16-06-2017 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexji
Notna schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:12:
[...]
Mijn 'niet aan beginnen' argument is eerder voor hoe het er uit komt te zien. Maar dat is persoonlijk.
Dat krijg ik straks ook te horen als ik de foto's laat zien als alles hangt :) Hoop koelleiding in goot door het huis.

Gelukkig moet ik er zelf tegen aankijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
  • Laatst online: 23-03 11:00
_Arthur schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:42:
[...]

De mijne gaat ook door de af/aanvoer van de CV ketel / mechanische ventilatie.
Heb jij een combineerde CV+MV dakdoervoer, dus 2 voor CV en één voor MV op één 'schoorsteen'? Zoiets: Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/575x390/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/0/303800912111062.jpg

Ben benieuwd of de koelleiding hier zonder problemen door gaat passen én of dit niet te veel de MV afvoer/doorstroom beperkt? Dat zou in mijn geval een extra dakdoorvoer schelen door een betondak....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Thijs82 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:51:
[...]

Heb jij een combineerde CV+MV dakdoervoer, dus 2 voor CV en één voor MV op één 'schoorsteen'? Zoiets: [afbeelding]

Ben benieuwd of de koelleiding hier zonder problemen door gaat passen én of dit niet te veel de MV afvoer/doorstroom beperkt? Dat zou in mijn geval een extra dakdoorvoer schelen door een betondak....
Mijn dakdoorvoer heeft een veel grotere diameter:

Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/Yb8TmfMZRTWyzB6wQfljIA.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Weet iemand waar je ergens voor normalere prijzen dat afwerkmateriaal voor leidingen kunt bestellen? Praxis en Gamma hebben weer eens niks en de prijzen zijn absurd. Moet gewoon zo'n 90 graden afwerkkap en paar meter goot hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Mooie test voor onze nieuwe airco komende week, met de hittegolf op komst.

Ik lees vaker dat er aangeraden wordt om de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten niet te groot te maken. Wat doen jullie bij een buitentemperatuur van 30+ graden? Ik heb als nadeel dat ik door nachtwerk overdag moet slapen en wil toch wel graag ongeveer 21 graden in de slaapkamer.
Gaat een interessante week worden!

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Bij ons staat hij 's nachts op 21. Kan ik lekker een dun dekentje pakken ;-)

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

UltraSub schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 14:04:
Weet iemand waar je ergens voor normalere prijzen dat afwerkmateriaal voor leidingen kunt bestellen? Praxis en Gamma hebben weer eens niks en de prijzen zijn absurd. Moet gewoon zo'n 90 graden afwerkkap en paar meter goot hebben.
Hornbach?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
D_V schreef op zondag 18 juni 2017 @ 14:52:

Ik lees vaker dat er aangeraden wordt om de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten niet te groot te maken. Wat doen jullie bij een buitentemperatuur van 30+ graden? Ik heb als nadeel dat ik door nachtwerk overdag moet slapen en wil toch wel graag ongeveer 21 graden in de slaapkamer.

Ik heb de airco vandaag op 22 graden staan sinds 09.30 vanochtend. Buiten unit geeft aan dat het aan de voorkant 29 graden is in de schaduw (vol op het zuiden). De slaapkamer staat op 24 op het moment. Daar zitten we nu niet, maar wil het verschil in temp niet te groot maken voor vanavond.

Bij 30+ graden zou ik de temp denk ik op 23 of 24 zetten. Gekoelde lucht op 23 is toch echt anders dan verwarmde lucht op 23. Ik vind 21 of 20 op het moment echt wel erg koud als ik eerlijk ben, dus verkijk je niet teveel op het getal maar wat aangenaam voelt voor je.

Overigens heeft de airco vandaag voor 2 kamers gezamelijk 1.1 kWh verbuikt. Valt mij echt enorm mee moet ik zeggen. Hij kabbelt lekker voort op ~127 w/h op het moment met 2 units aan. Dat zie ik die verrijdbare dingen niet zo snel doen :+

Nog een enorm pluspunt; mijn vrouw wilde de airco eigenlijk helemaal niet. Vond het maar onzin. Maar tijdens de winter was ze er toch wel over uit dat het beter verwarmde dan met de CV (lees aangenamer)

En gisteren zei ze dat het stiekem toch wel erg luxe is een airco; dan leest ze op FB van mensen dat het zo stik heet is en dat ze slecht slapen terwijl zij nog een extra dekentje pakt voor het lekkere slapen :+ oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
D_V schreef op zondag 18 juni 2017 @ 14:52:

Die 'adviezen' zijn niet gebaseerd op gezondsheid maar op comfort. Het is niet zo prettig om van 18 graden naar 30+ te gaan (al heb ik daar zelf niet zoveel problemen mee :+ ). Buiten het feit dat je toch een beetje went aan de warmere temperaturen en je daar overdag op kleed.

Als je toch gaat slapen dan zou ik gewoon 18 graden hanteren. Ik las van de week dat onderzoek had uitgewezen dat slaap het effectiefste is onder de 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Glashelder schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:01:
[...]

Die 'adviezen' zijn niet gebaseerd op gezondsheid maar op comfort.
Dat is niet correct. Zie ook hier:

Wikipedia: Airconditioning
Ook is het beter om het verschil van binnen- en buitentemperatuur niet te groot te maken, omdat door de 'klap' voor een te snelle afkoeling zorgt, waardoor het rhinovirus zich snel kan vermeerderen. Een verschil van meer dan vier à zes graden kan ons lichaam niet goed opvangen. Daarom is het raadzaam om de binnentemperatuur niet meer dan 4-6 °C lager te houden dan de buitentemperatuur.
En Wikipedia is zeker niet de enige bron waar dat te vinden is.

Onze weerstand verzwakt kortstondig bij een flinke temperatuurwisseling, waardoor sluimerende virussen (waarvan je sommige altijd bij je hebt) hun slag slaan. En daar istie dan; "nee, ik wil geen airco, daar kan ik niet tegen, word ik altijd verkouden van" verhaaltje wat je zo vaak hoort.

Ik ben er simpel in. Hou er eigenlijk geen rekening mee, ik merk dat ik daar best goed tegen kan. Auto altijd op 19.5, airco's op kinderkamers altijd op 22, en sinds een paar dagen (jajaja *O* ) op mijn slaapkamer 21.
Nog niet geweest, ligt beetje uit de richting. Verwacht daar dezelfde belachelijke prijzen eigenlijk.
Eens wat op internet rond gestruind, en daar is het wel goedkoper, maar verzendkosten. Ze draaien ons gewoon een poot uit :P

[ Voor 12% gewijzigd door UltraSub op 18-06-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Dat is inderdaad ook één van de stukjes die ik gelezen had waarin dit aangeraden werd. Nou hoeft voor mij persoonlijk 18 graden ook niet, zoals @Notna hierboven ook al schrijft, voor mijn gevoel is 18 in de airco ook kouder dan 18 buiten. Ik hou het ook op zo'n 21 graden. Ik vroeg me alleen af of het verschil dan niet té groot zou worden bij 32 buiten. Maarja, je wil wel lekker slapen natuurlijk. First World Problems...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
D_V schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:36:
Dat is inderdaad ook één van de stukjes die ik gelezen had waarin dit aangeraden werd. Nou hoeft voor mij persoonlijk 18 graden ook niet, zoals @Notna hierboven ook al schrijft, voor mijn gevoel is 18 in de airco ook kouder dan 18 buiten. Ik hou het ook op zo'n 21 graden. Ik vroeg me alleen af of het verschil dan niet té groot zou worden bij 32 buiten. Maarja, je wil wel lekker slapen natuurlijk. First World Problems...
Het verschil is pas een probleem als je steeds van binnen naar buiten gaat en andersom. Als jij de hele dag in huis blijft op 1 keer naar buiten en weer naar binnen toe na voor boodschappen of wat dan ook, kan je het gerust op standje Noordpool zetten :+

Maar voel gewoon aan hoe het is zodra dat ding er hangt. 21 op dagen dat het 30+ buiten is, is behoorlijk fris. Wellicht vind je 23 al genoeg op de fluisterstand in de slaapkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@D_V ook hier Daikin. En ook hier nooit Auto. Laat dat ding lekker koelen in de zomer. Als het koel genoeg is schakelt de compressor onhoorbaar uit en blijft hij doorblazen, met minimaal verbruik.

Op het moment dat je de koelfunctie echt niet meer nodig hebt, gewoon op verwarmen instellen/

Slaapkamer hier op 23
Woonkamer op 25
Eigenlijk altijd wel voldoende. Soms de slaapkamer minimaal 21 maar lager is het nooit geweest.

[ Voor 19% gewijzigd door psy op 18-06-2017 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Laatst online: 28-04 11:30
Het is weer eens lekker warm in Nederland, hier kan ik van genieten maar helaas heb ik een kleine slaapkamer(12m²) die enorm veel warmte aantrekt.

Ik wil daarom toch een mobiele airco aanschaffen omdat een split-unit niet echt een optie is(huurhuis).

Mijn kamer is 3x4. Op de korte zijde zit aan een kant een dubbele deur die naar het balkon gaat. Hier zitten grote ramen en staat gedurende de dag van 12:00 tot 17:00 vol de zon op.

Het probleem is dus ook dat ik niet echt een handige constructie kan maken om de warmte naar buiten af te voeren. Een andere oplossing is de warmte de gang op te sturen maar dit is in hetzelfde huis dus dat is niet echt handig.

Mijn vraag is of er iemand een handige oplossing heeft voor de slang naar buiten te laten lopen zonder dat er ook teveel warme weer naar binnen gaat.

En zijn er op dit moment ergens leuk airconditioners in de aanbieding?

Ik kan nergens echt goede reviews lezen over deze mobiele apparaten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@assn een huurhuis hoeft toch niet perse een probleem te zijn? effectief maak je 1 gat in de muur die ooit weer dicht moet mocht je de airco meenemen.

Als je nog van plan bent er een paar jaar te wonen zou ik een simpele spit ophangen. Mobiele apparaten zijn toch wel ondingen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Er is hier naar mijn weten een user ( @wildhagen geloof ik?) die een dure mobiele unit heeft waar die heel tevreden over is. De rest is ontevreden :+

Mobiele units zijn vooral goed in stroom verbruiken :p

En inderdaad. Ik ken genoeg mensen met huurhuizen en die hebben gewoon (meerdere) splits hangen. Geen probleem.
UltraSub schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:30:
[...]

Dat is niet correct. Zie ook hier:

Wikipedia: Airconditioning

[...]

En Wikipedia is zeker niet de enige bron waar dat te vinden is.

Onze weerstand verzwakt kortstondig bij een flinke temperatuurwisseling, waardoor sluimerende virussen (waarvan je sommige altijd bij je hebt) hun slag slaan. En daar istie dan; "nee, ik wil geen airco, daar kan ik niet tegen, word ik altijd verkouden van" verhaaltje wat je zo vaak hoort.

Ik ben er simpel in. Hou er eigenlijk geen rekening mee, ik merk dat ik daar best goed tegen kan. Auto altijd op 19.5, airco's op kinderkamers altijd op 22, en sinds een paar dagen (jajaja *O* ) op mijn slaapkamer 21.
toon volledige bericht
Ach ja Wikipedia :p

Zoals ik het altijd begrepen heb gedijen rhinovirussen gewoon beter bij lagere temperaturen en heeft het niet zozeer heel veel met de overgang te maken.

Sowieso is het alleen een probleem als je een zwak gestel hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

* Naboo zou wel een knappe losse unit willen. Het hoeft hier geen koelcel te zijn, maar met de hele dag zon vol op het appartement met grote raampartij, is een lichte temperatuurdaling wel gewenst.
Ben zelf verder geen airco persoon. Auto toch altijd liever met de ramen open ook.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Naboo schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:08:
* Naboo zou wel een knappe losse unit willen. Het hoeft hier geen koelcel te zijn, maar met de hele dag zon vol op het appartement met grote raampartij, is een lichte temperatuurdaling wel gewenst.
Ben zelf verder geen airco persoon. Auto toch altijd liever met de ramen open ook.
https://www.bol.com/nl/p/...061808283%26itm_role%3Din

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Glashelder schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:19:
Er is hier naar mijn weten een user ( @wildhagen geloof ik?) die een dure mobiele unit heeft waar die heel tevreden over is. De rest is ontevreden :+
Nou, heel tevreden is een groot woord, maar enigszins tevreden wel ja.

Hij kan de ruimtes waarvoor ik hem gebruik iig acceptabel koel krijgen iig. Maakt idd wel een hoop herrie en verbruikt veel, maar het is beter dan niks.

Liefst heb ik ook een split-unit natuurlijk, maar aangezien de VVE dat niet toestaat, is dat geen optie.

Dus het is of geen airco, of zo'n mobiel geval. Dan maar het laatste, dat is iig beter dan niks.

Ik gebruik hem alleen bij 30+, en dat werkt OK. Gisteren was het buiten bij ons 29 graden, de airco hield mijn slaapkamer+computerkamer zo rond de 24-25 graden, wat een heel stuk comfortabeler.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

<>
Zoals ik het altijd begrepen heb gedijen rhinovirussen gewoon beter bij lagere temperaturen en heeft het niet zozeer heel veel met de overgang te maken.

Virussen zijn ook maar een stukje DNA dat moet zien te overleven. Minder ventilatie en veel binnen op elkaar zitten zijn betere omstandigheden dan veel buiten zitten, veel ventilatie en zonlicht (zonlicht werkt enigszins desinfecterend).

Aircon (en een plafond vetilator) geven de eerste weken vaak wel even niesbuien maar of dat door een virus veroorzaakt wordt weet ik niet, ik denk eerder dat je slijmvliezen er aan moeten wennen, maar het went.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
UltraSub schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:30:
[...]
sinds een paar dagen (jajaja *O* ) op mijn slaapkamer 21.
[...]
Welke unit heb je nu gekocht dan? Je ging zelf eentje monteren toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ik heb niet zo'n handige plek om een wandunit hoog te monteren, bovendien vind ik het erg lelijk.
Ik zie de vloerunits als (duurder) alternatief, heeft iemand hier ervaring met vloerunits voor binnen?
NB: waarschijnlijk ga ik de airco ook als verwarming gebruiken, dus dan zou plaatsing op de vloer niet eens zo gek zijn, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Ojee, 40+ hier (leeftijd, en temperatuur ook bijna...) dus het kan elke nacht afgelopen zijn...

Had de airco op 21 graden en heb werkelijk fantastisch geslapen. Je hoort de binnenunit ook echt niet in de nachtstand (of fluisterstand of hoe het ook heet) De buitenunit was wel flink aan het blazen.
Altijd weer lekker om de horror verhalen van collega's te horen over hoe slecht ze weer geslapen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

koelkast schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:52:
Ik heb niet zo'n handige plek om een wandunit hoog te monteren, bovendien vind ik het erg lelijk.
Ik zie de vloerunits als (duurder) alternatief, heeft iemand hier ervaring met vloerunits voor binnen?
NB: waarschijnlijk ga ik de airco ook als verwarming gebruiken, dus dan zou plaatsing op de vloer niet eens zo gek zijn, toch?
In het laatste huis van mijn vader binnen units , een soort radiatoren, aan de muur onder het raam. Werkte ook. Zal wat trager koelen maar beter verwarmen denk ik dus als je voor beide gaat lijkt mij het de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met het spuiten van een binnenunit? Wij zijn op zoek naar een designmodel van +/- 7 kW, maar volgens mij is het vinden van een eenhoorn eenvoudiger.

Onze binnenunit komt (noodgedwongen) te hangen op een blinde turquoise muur, pontificaal in de kamer als ware een schilderij. :X Daarom zijn we op zoek naar een strakke designunit a la Daikin Emura, Mitsubishi Zen of LG Mirror.

Maar goed, dat houdt dus op bij 5 kW. :( Ik heb maar twee alternatieven:

- Een staande binnenunit of een hoekmodel die in de hoek van de kamer past, a la deze maar dan van een bekend merk en geen 14 kW. :D
- De Mitsubishi Heavy SRK 71ZR-S, die ik dan ga overspuiten. Maar de grote vraag is: kan dat?

Ik lees op internet:
Niet elke kunststof is te spuiten, de kunststoffen die niet te spuiten zijn 'puur' polypropyleen en polyethyleen. Wegens slechte hechting van de lak zijn deze niet te spuiten (polypropyleenvariaties zoals PP/ EPDM zijn wel te spuiten).
Zou dit een probleem vormen? En is het plastic onderdeel überhaupt op de één of andere manier los te koppelen? Of heeft iemand nog een tip voor een designmodel dat ik over het hoofd zie?
Pagina: 1 ... 3 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"