@Oefening hoe kom je aan die 7 kw ? ik heb een 3,5 emura hangen in de woonkamer. groweg 135 m3 met 14m2 glas (zonder zonwering) en die houdt het met gemak koel op 22 graden. ook met buiten 30.
Wrappen? Al zal dat met de roosters niet lukken.Oefening schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:54:
Heeft er iemand ervaring met het spuiten van een binnenunit?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Echt? Dan zit je met 3,5 kW wel ruim onder de normen die ik op internet vind. Heb je hem dan dag en nacht aan?Ray schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:10:
@Oefening hoe kom je aan die 7 kw ? ik heb een 3,5 emura hangen in de woonkamer. groweg 135 m3 met 14m2 glas (zonder zonwering) en die houdt het met gemak koel op 22 graden. ook met buiten 30.
Wij hebben ongeveer 140 m3, maar wel met een u-vormige kamer waarbij de lucht de 'bocht' om moet. Verder plafondhoge ramen op het zuiden en deels plat dak. En de wens om het vrij snel af te koelen als we terugkomen van kantoor (en het zonnescherm niet uitstaat overdag).
Heb ik ook aan gedacht (misschien verspil ik met spuiten de garantie wel). Roosters overslaan vind ik niet zo'n probleem, zolang hij in inactieve modus (met dichte roosters) maar wegvalt tegen de muur. Ik vraag me alleen af of dat netjes wordt met al die ronde vormen.franssie schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:13:
[...]
Wrappen? Al zal dat met de roosters niet lukken.
(voor de Italiaanse markt heeft Daikin trouwens een speciale Emura-lijn)
Auto's en boten hebben meer ronding, dat moet wel lukken.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Kast ervoor wellicht?

en voor je afstandbediening:

[ Voor 59% gewijzigd door D_V op 19-06-2017 19:03 ]
Zorg dat ie wifi heeft en je hem vanaf afstand aan kan zetten.Oefening schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:43:
En de wens om het vrij snel af te koelen als we terugkomen van kantoor (en het zonnescherm niet uitstaat overdag).
Ik zet de mijne 15mins voordat ik thuis ben aan, voor mij is het dan genoeg afgekoeld.
Mijn Daikin kan ik ook schedulen waar ie aan moet, hoe warm/koud en weer wanneer ie uit moet.
A. Je moet je zonnenscherm hoe dan ook naat beneden doen, anders is het dweilen met de kraan open. Op dagen als dit zie ik ook een reden ze naar biven te laten. Regenen zalnhet toch niet (als dat een punt is)Oefening schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:43:
[...]
Echt? Dan zit je met 3,5 kW wel ruim onder de normen die ik op internet vind. Heb je hem dan dag en nacht aan?
Wij hebben ongeveer 140 m3, maar wel met een u-vormige kamer waarbij de lucht de 'bocht' om moet. Verder plafondhoge ramen op het zuiden en deels plat dak. En de wens om het vrij snel af te koelen als we terugkomen van kantoor (en het zonnescherm niet uitstaat overdag).
[...]
Heb ik ook aan gedacht (misschien verspil ik met spuiten de garantie wel). Roosters overslaan vind ik niet zo'n probleem, zolang hij in inactieve modus (met dichte roosters) maar wegvalt tegen de muur. Ik vraag me alleen af of dat netjes wordt met al die ronde vormen.
B. Jij rekent met een factor 50 in je kW berekening. Dat is vrij overdreven voor een huiskamer, zelfs als het knudde geïsoleerd is of een deels plat dak heeft. Reken met factor 40 en je kom uit op een 5kW model
C. Alle modellen komen met een power functie die ervoor zorgt dat de unit op vol vermogen gaat blazen als je het in korte tijd koeler wilt hebben. Dat is echt geen probleem als je dus toch je zonnenschermen omhoog hebt gelaten bijv.
D. De Daikin FTXM-M heeft een 7.1 kW model in de range. Daar al naar gekeken?
geloof niet alles wat je op internet leestOefening schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:43:
[...]
Echt? Dan zit je met 3,5 kW wel ruim onder de normen die ik op internet vind. Heb je hem dan dag en nacht aan?
ik draai idd wel 24/7 ik wil geen joelende airco die snel terug moet koelen. comfort is imho met 24/7 ook veel hoger omdat ook de ruimte intern de hitte dan kwijt is en verbruik boeit me ook niet... bovendien vinden mijn huisdieren een constante temp ook wel fijn . Nu vol in de zon terwijl ik dit typ draait hij nog maar op fan stand 2 of 3 en is bijna onhoorbaar.
voor jou beleving. ik heb wel een 7 kw buitenunit maar die koelt mijn hele huis via 4 units.
(en draait nu geschat op 50%) dus 7 kw alleen voor een woonkamer.....
had ooit een 5 kw non inverter voor mijn werkruimte. die werd ook 40 graden plus. als je dat terug gaat koelen met zo'n over power heb je ijsklontjes op je neus....
@Notna zelfs hier met de zon vol op 10 m2 glas nu dweilt de emura 3,5 zonder problemen de hitte naar buiten en heeft nog ruim headroom voor meer
[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 19-06-2017 19:30 ]
Zo, ik let even niet op en er zijn weer vijf reacties. Thanks! 
Aan een kast hebben we ook zitten denken, maar de luchtstroom boven en onder moet vaak vrij blijven. Maar zo'n afneembare kap er omheen is niet eens zo'n gek idee. 
Maar worden die ook helemaal gewrapped of alleen de stickers/logo's?
Maar je hebt een punt. Als die powerfunctie goed werkt is dat natuurlijk prima.
Kan je een schatting geven van je gemiddelde gebruikskosten?
Haha, geniaalD_V schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:51:toon volledige bericht
Kast ervoor wellicht?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Da's waar.franssie schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:50:
Auto's en boten hebben meer ronding, dat moet wel lukken.
edit:
Ff gegoogled, het schijnt te kunnen met ronde vormen.
Ff gegoogled, het schijnt te kunnen met ronde vormen.
15 min. zou inderdaad prima zijn, maar de twee airco-installateurs die ik nu heb benaderd zeiden dat dat alleen vanaf 7 kW gaat lukken._Arthur schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:09:
[...]
Zorg dat ie wifi heeft en je hem vanaf afstand aan kan zetten.
Ik zet de mijne 15mins voordat ik thuis ben aan, voor mij is het dan genoeg afgekoeld.
Mijn Daikin kan ik ook schedulen waar ie aan moet, hoe warm/koud en weer wanneer ie uit moet.
Regen is (meestal) geen probleem, wind helaas wel. We hebben vrij uitzicht op de zuidzijde en dat vindt het zonnescherm niet altijd leuk (gaat dicht ter beveiliging).Notna schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:09:
A. Je moet je zonnenscherm hoe dan ook naat beneden doen, anders is het dweilen met de kraan open. Op dagen als dit zie ik ook een reden ze naar biven te laten. Regenen zalnhet toch niet (als dat een punt is)
5,6B. Jij rekent met een factor 50 in je kW berekening. Dat is vrij overdreven voor een huiskamer, zelfs als het knudde geïsoleerd is of een deels plat dak heeft. Reken met factor 40 en je kom uit op een 5kW model
C. Alle modellen komen met een power functie die ervoor zorgt dat de unit op vol vermogen gaat blazen als je het in korte tijd koeler wilt hebben. Dat is echt geen probleem als je dus toch je zonnenschermen omhoog hebt gelaten bijv.
Jup, maar die vinden we qua design meer in lijn liggen met de Mitsubishi's, Samsungs etc.D. De Daikin FTXM-M heeft een 7.1 kW model in de range. Daar al naar gekeken?
Ray schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:12:toon volledige bericht
[...]
geloof niet alles wat je op internet leest![]()
ik draai idd wel 24/7 ik wil geen joelende airco die snel terug moet koelen. comfort is imho met 24/7 ook veel hoger omdat ook de ruimte intern de hitte dan kwijt is en verbruik boeit me ook niet... bovendien vinden mijn huisdieren een constante temp ook wel fijn . Nu vol in de zon terwijl ik dit typ draait hij nog maar op fan stand 2 of 3 en is bijna onhoorbaar.
voor jou beleving. ik heb wel een 7 kw buitenunit maar die koelt mijn hele huis via 4 units.
(en draait nu geschat op 50%) dus 7 kw alleen voor een woonkamer.....
had ooit een 5 kw non inverter voor mijn werkruimte. die werd ook 40 graden plus. als je dat terug gaat koelen met zo'n over power heb je ijsklontjes op je neus....
@Notna zelfs hier met de zon vol op 10 m2 glas nu dweilt de emura 3,5 zonder problemen de hitte naar buiten en heeft nog ruim headroom voor meer
verbruik is een goeie... ik heb de emura met wifi maar ik weet niet zeker of die alleen die unit pakt of alle units.
waarom ik twijfel is dat ik volgens de app vorig jaar 155 kw heb verbruikt totaal, dat is inclusief 36 kw verwarmen. echter verwarm ik nooit met de emura. dus of alles klopt niet of hij pakt toch het verbruik van de buitenunit en dus alle units . of ... het is toch tijdens testen ontstaan tijdens een storing
dan zou ik vorig jaar totaal 119 kw gebruikt hebben voor koeling woonkamer alleen. 24 hele euro's! voor 24/7 koelen
waarom ik twijfel is dat ik volgens de app vorig jaar 155 kw heb verbruikt totaal, dat is inclusief 36 kw verwarmen. echter verwarm ik nooit met de emura. dus of alles klopt niet of hij pakt toch het verbruik van de buitenunit en dus alle units . of ... het is toch tijdens testen ontstaan tijdens een storing
dan zou ik vorig jaar totaal 119 kw gebruikt hebben voor koeling woonkamer alleen. 24 hele euro's! voor 24/7 koelen
Beetje nette stof vind ik nog best okee voor de huiskamer.Oefening schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:33:
Maar zo'n afneembare kap er omheen is niet eens zo'n gek idee.

Net mailtje gestuurd naar m'n huurbaas met de vraag of ik een vaste airco mag laten installeren in de slaapkamer, want nu na een paar warme dagen al bijna 27 °C (53% RH) en vorig jaar heb ik meerdere keren iets boven de 29 °C gehad. Op het strand is dat prima, maar in bed vind ik het toch een stuk minder. Heb vorige zomer meerdere keren midden in de nacht een koude douche genomen om een beetje de nacht door te kunnen komen.
Omdat ik nog geen akkoord heb van m'n huurbaas heb ik nog geen offertes aangevraagd, maar vroeg me af waar ik ongeveer aan zou moeten denken qua kosten en ook qua vermogen van de airco.
Situatieschets
Ik houd van een best wel koude slaapkamer en heb er eigenlijk zelden de verwarming aan in de winter. M'n ideale temperatuur zit denk ik zo rond de 16 tot 19 °C, boven de 21 °C vind ik het echt al te warm worden voor een slaapkamer.
M'n slaapkamer is 17,3 m2 en 50,4 m3 en dan heb ik nog een en suite badkamer van 4,85 m2 en 13,9 m3 zonder tussendeur met een deuropening van 1,75 m2. Laten we voor het gemak dus maar zeggen dat de airco 65 m3 moet koelen (kubieke meters hebben meer invloed dan vierkante meters neem ik aan).
Ik heb een groot kozijn op het oosten van 4,42 m2 met 12 kleine raampjes van samen 1,83 m2. En dan nog een klein kozijn op het zuiden van 0,71 m2 met 0,44 m2 glas. Beide kozijnen zijn hout en alle ramen zijn dubbelglas. De grootste muur van de slaapkamer is op het zuiden en is 11,6 m2. De muren zijn van baksteen met spouw. De hele woning is op de begane grond (een kwart van groot huis dat in vier appartementen is gesplitst: twee op begane grond en twee bovenwoningen).
Als het aan mij ligt zouden de binnen en buiten units op dezelfde plek zitten (alleen natuurlijk aan de andere kant van de muur van elkaar) en heb je dus nauwelijks leidingen.
Verwarmen vind ik overigens minder van belang, maar als het kan is het mooi meegenomen. Goede luchtkwaliteit en luchtvochtigheid vind ik wel van belang, omdat ik bij vlagen behoorlijk last van hooikoorts kan hebben en ook lichte huisstofmijtallergie heb. Ook heb ik weinig zin in extreem droge ogen of neus bij gebruik van de airco.
Wat denk ik nodig te hebben
Op basis van bovenstaande neig ik zelf naar een 3,5 kW set. Een 2,5 kW is denk ik net te krap, want ik denk dat met de opening tussen de slaapkamer en badkamer je toch ook echt de badkamer aan het koelen/drogen bent. Aangezien je dan boven de 60 m3 komt en met een best wel flink temperatuurverschil tussen wat het nu is en tot hoe laag ik het zou willen koelen denk ik dat 2,5 kW dan wat krap bemeten is.
Omdat ik nog geen akkoord heb van m'n huurbaas heb ik nog geen offertes aangevraagd, maar vroeg me af waar ik ongeveer aan zou moeten denken qua kosten en ook qua vermogen van de airco.
Situatieschets
Ik houd van een best wel koude slaapkamer en heb er eigenlijk zelden de verwarming aan in de winter. M'n ideale temperatuur zit denk ik zo rond de 16 tot 19 °C, boven de 21 °C vind ik het echt al te warm worden voor een slaapkamer.
M'n slaapkamer is 17,3 m2 en 50,4 m3 en dan heb ik nog een en suite badkamer van 4,85 m2 en 13,9 m3 zonder tussendeur met een deuropening van 1,75 m2. Laten we voor het gemak dus maar zeggen dat de airco 65 m3 moet koelen (kubieke meters hebben meer invloed dan vierkante meters neem ik aan).
Ik heb een groot kozijn op het oosten van 4,42 m2 met 12 kleine raampjes van samen 1,83 m2. En dan nog een klein kozijn op het zuiden van 0,71 m2 met 0,44 m2 glas. Beide kozijnen zijn hout en alle ramen zijn dubbelglas. De grootste muur van de slaapkamer is op het zuiden en is 11,6 m2. De muren zijn van baksteen met spouw. De hele woning is op de begane grond (een kwart van groot huis dat in vier appartementen is gesplitst: twee op begane grond en twee bovenwoningen).
Als het aan mij ligt zouden de binnen en buiten units op dezelfde plek zitten (alleen natuurlijk aan de andere kant van de muur van elkaar) en heb je dus nauwelijks leidingen.
Verwarmen vind ik overigens minder van belang, maar als het kan is het mooi meegenomen. Goede luchtkwaliteit en luchtvochtigheid vind ik wel van belang, omdat ik bij vlagen behoorlijk last van hooikoorts kan hebben en ook lichte huisstofmijtallergie heb. Ook heb ik weinig zin in extreem droge ogen of neus bij gebruik van de airco.
Wat denk ik nodig te hebben
Op basis van bovenstaande neig ik zelf naar een 3,5 kW set. Een 2,5 kW is denk ik net te krap, want ik denk dat met de opening tussen de slaapkamer en badkamer je toch ook echt de badkamer aan het koelen/drogen bent. Aangezien je dan boven de 60 m3 komt en met een best wel flink temperatuurverschil tussen wat het nu is en tot hoe laag ik het zou willen koelen denk ik dat 2,5 kW dan wat krap bemeten is.
Mag ik vragen wel werk/type mobiele airco jij hebt en voor hoeveel m3 jij deze gebruikt?wildhagen schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:21:
[...]
Nou, heel tevreden is een groot woord, maar enigszins tevreden wel ja.
Hij kan de ruimtes waarvoor ik hem gebruik iig acceptabel koel krijgen iig. Maakt idd wel een hoop herrie en verbruikt veel, maar het is beter dan niks.
[...]
Ik gebruik hem alleen bij 30+, en dat werkt OK. Gisteren was het buiten bij ons 29 graden, de airco hield mijn slaapkamer+computerkamer zo rond de 24-25 graden, wat een heel stuk comfortabeler.
Tuurlijk. Ik heb een Delonghi Pinguino PAC WE112ECO: http://www.delonghi.com/n...ghi-pinguino-pac-we112ecoAbom schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:41:
[...]
Mag ik vragen wel werk/type mobiele airco jij hebt en voor hoeveel m3 jij deze gebruikt?
Ik gebruiik hem om 2 ruimtes te koelen van bij elkaar zo'n 35 vierkante meter (slaapkamer + computer/hobby-kamer). Dat redt hij aardig.
Ik heb hem ook geprobeerd om het hele huis (zo'n 60-65 vierkante meter) te koelen, maar dat lukt niet heel erg goed, dat trekt hij niet of nauwelijks.
Afvoerslang heb ik door een openstaand raam laten lopen., De opening is verder afgedekt met plexiglas en spaanplaat, om zo min mogelijk warme lucht naar binnen te halen.
Het ding heeft een 10 liter watertank om te koelen, ik vul hem elke dag bij, en daar trekt hij het wel mee.
Geluidsproduktie is te overzien. Ja je hoor hem hel werken, maar het is niet zo dat het echt heel storend is (ik gebruik de normale ventilatorstand, niet de Noordpool+Orkaankracht-stand).
Het is niet ideaal, maar als je niet anders kunt, is het iig beter dan helemaal geen airco.
Virussen? Scan ze hier!
Hier sluit ik me bij aan, wij hebben er 2, Delonghi Pinguino PAC WE128ECO en een PAC AN 112 Silent. De 128ECO staat beneden en koelt op stand automatisch onze beneden verdieping, bij deze temperaturen houd hij het op ongeveer 24 graden. Wel gebruik ik een extra statief ventilator om koele lucht verder de kamer in te transporteren. De 112 Silent staat op onze slaapkamer en houd onze slaapkamer 24 uur per dag op 23/24 graden op stand automatisch, beide toestellen staan ook niet de hele dag te stampen dus met de capaciteit zit het wel goed.wildhagen schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:00:toon volledige bericht
[...]
Tuurlijk. Ik heb een Delonghi Pinguino PAC WE112ECO: http://www.delonghi.com/n...ghi-pinguino-pac-we112eco
Ik gebruiik hem om 2 ruimtes te koelen van bij elkaar zo'n 35 vierkante meter (slaapkamer + computer/hobby-kamer). Dat redt hij aardig.
Ik heb hem ook geprobeerd om het hele huis (zo'n 60-65 vierkante meter) te koelen, maar dat lukt niet heel erg goed, dat trekt hij niet of nauwelijks.
Afvoerslang heb ik door een openstaand raam laten lopen., De opening is verder afgedekt met plexiglas en spaanplaat, om zo min mogelijk warme lucht naar binnen te halen.
Het ding heeft een 10 liter watertank om te koelen, ik vul hem elke dag bij, en daar trekt hij het wel mee.
Geluidsproduktie is te overzien. Ja je hoor hem hel werken, maar het is niet zo dat het echt heel storend is (ik gebruik de normale ventilatorstand, niet de Noordpool+Orkaankracht-stand).
Het is niet ideaal, maar als je niet anders kunt, is het iig beter dan helemaal geen airco.
Heren,
Ik afgelopen weekend 2 Daikin Split airco's gemonteerd met Online WiFi controllers. Nu is mijn vraag hoe kan ik beide airco's bedienen via de app (Out of home functie) want je dient blijkbaar per unit een aanmeld ID aan te maken.
Ik afgelopen weekend 2 Daikin Split airco's gemonteerd met Online WiFi controllers. Nu is mijn vraag hoe kan ik beide airco's bedienen via de app (Out of home functie) want je dient blijkbaar per unit een aanmeld ID aan te maken.
Nou precies dat; per unit. Of je moet met IFTTT aan de slag gaan. Gelukkig zijn er aardig wat standaard widgets daarvoor:Nicklazzz schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:41:
Heren,
https://ifttt.com/daikin_online_controller
Ik zat eerst te denken aan een vloermodel binnenunit vanwege de ruimte en de positie t.o.v. de woonkamer en keuken, maar ben benieuwd of er ook smallere (bijv. max 75 cm) wandunits bestaan, zodat 'ie precies in de breedte op dit stukje muur past. Dit omdat een vloermodel toch een stuk duurder is, en ik de buitenunit liefst op het balkon (vrijwel aan de andere kant van deze muur) wil zetten.
Ik heb als tussenoplossing (13 juli Daikin installatieWinkiller schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:06:
[...]
De 112 Silent staat op onze slaapkamer en houd onze slaapkamer 24 uur per dag op 23/24 graden op stand automatisch, beide toestellen staan ook niet de hele dag te stampen dus met de capaciteit zit het wel goed.

Delonghi Pinguino PAC N81. Ik vraag mij of ik hem verkeerd gebruik want zodra ik hem aanzet daalt de luchtvochtigheid naar 50% zoals je verwacht, echter na een tijdje slaat de compressor af als de gewenste temperatuur bereikt is.
De airco gaat dan in ventilatiemodus en dan begint de ellende en loopt de luchtvochtigheid gerust op tot 70%, vervolgens gaat hij weer koelen tot 58% luchtvochtigheid en blijft dan tussen 60 á 70% pingelen. Wel fris in de kamer, maar ook alles zeer klam dus

Ik denk dat alle warmte weer naar binnen wordt gezogen bij het raam waar de slang uit komt, dit komt bij de koele lucht welke een stuk minder water kan vasthouden waardoor de LV omhoog schiet.
Vandaag zo'n window seal binnen gekregen (AirLock 100!), hoop dat dit het probleem oplost. Verder zie ik namelijk niemand over dit euvel klagen in de reviews terwijl 70% luchtvochtigheid bijna niet te missen is.
Wij hebben de airco's aan de noordkant (schaduwkant) staan, en ook daar staat een kleine luikje open voor het aanzuigen van verse lucht. Ik heb even gekeken voor je, beneden is de luchtvochtigheid 66% en boven 58%. Wellicht gebruik je de airco in een te grote ruimte ? Als je op automatische stand deze resultaten krijgt zou je kunnen kiezen voor airco stand met 24 als streef temperatuur en kijken of het dan wat droger word in huis.Alexji schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:52:toon volledige bericht
[...]
Ik heb als tussenoplossing (13 juli Daikin installatie) vorige week ook een mobiele airco gehaald.
Delonghi Pinguino PAC N81. Ik vraag mij of ik hem verkeerd gebruik want zodra ik hem aanzet daalt de luchtvochtigheid naar 50% zoals je verwacht, echter na een tijdje slaat de compressor af als de gewenste temperatuur bereikt is.
De airco gaat dan in ventilatiemodus en dan begint de ellende en loopt de luchtvochtigheid gerust op tot 70%, vervolgens gaat hij weer koelen tot 58% luchtvochtigheid en blijft dan tussen 60 á 70% pingelen. Wel fris in de kamer, maar ook alles zeer klam dusCondensopvang is ook niet vol, al een antal keer geleegd.
Ik denk dat alle warmte weer naar binnen wordt gezogen bij het raam waar de slang uit komt, dit komt bij de koele lucht welke een stuk minder water kan vasthouden waardoor de LV omhoog schiet.
Vandaag zo'n window seal binnen gekregen (AirLock 100!), hoop dat dit het probleem oplost. Verder zie ik namelijk niemand over dit euvel klagen in de reviews terwijl 70% luchtvochtigheid bijna niet te missen is.
@Notna ,voor de FTXM heb je module BRP069A41 nodig toch?Notna schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:40:
Hiephoi, ik kan mijn FTXM Daikin nu met een app besturen, al dan niet buitenshuis![]()
Gekocht via eBay in Italië, zelfs met 27 euro (!!!) verzendkosten nog steeds 15 euro goedkoper dan in NL)
Twijfel nu een beetje omdat op Climasense staat:
De BRP069A41 is geschikt voor de volgende modellen binnenunits
FTXG-L/S
FTXJ-MW/S
Ik heb die discussie (middels de mail) met ClimaSense gehad omdat ik hetzelfde had opgemerkt en heb ze gewezen op hun fout. Deze erkennen ze ook, maar blijkbaar hebben ze daar alleen niets mee gedaan.D_V schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:17:
[...]
@Notna ,voor de FTXM heb je module BRP069A41 nodig toch?
Twijfel nu een beetje omdat op Climasense staat:
[...]
Voor de goede orde,
http://nl.daikin.digital/catalogus
Pagina 227
Daar staat duidelijk dat je de A41 nodig hebt en niet de A45
Lekker slordig van ClimaSense ook weer
Ik gebruik hem op mijn slaapkamer (~12m2) en hij krijgt het prima koel dus dat is het probleem niet. Alleen gaat hij bij het bereiken van de gewenste temperatuur dus in ventilatiemodus waarbij er niet meer ontvochtigd wordt totdat die compressor weer aanslaat. Het ding heeft alleen een koel, ontvochtig en ventilatiestand. Maar het is geen mooie inverter en hij stopt dus gewoon de warmtepomp die er in zit. Ik had al gezocht naar een permanente airco-stand maar het ding heeft gewoon een eigen wil.Winkiller schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:11:
[...]
Wij hebben de airco's aan de noordkant (schaduwkant) staan, en ook daar staat een kleine luikje open voor het aanzuigen van verse lucht. Ik heb even gekeken voor je, beneden is de luchtvochtigheid 66% en boven 58%. Wellicht gebruik je de airco in een te grote ruimte ? Als je op automatische stand deze resultaten krijgt zou je kunnen kiezen voor airco stand met 24 als streef temperatuur en kijken of het dan wat droger word in huis.
De ruimte begint zeg maar bij 26.4c en 48% luchtvochtigheid. Dan eindig ik op 21c en 70% luchtvochtigheid, heb je dus helemaal niks aan want je slaapt nog voor geen meter
66% LV vind ik echt veel te veel, dan is je dekbed gewoon vochtig. 60% is echt het maximum qua comfort vind ik. Ik hoop dat mijn "window seal" dit probleem gaat verhelpen. En anders is het afstrepen tot 13 juli
[ Voor 6% gewijzigd door Alexji op 20-06-2017 15:26 ]
Dat is wel normaal, dan moet je de temperatuur lager instellen, dan blijft hij wel aan.Alexji schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:25:
[...]
Ik gebruik hem op mijn slaapkamer (~12m2) en hij krijgt het prima koel dus dat is het probleem niet. Alleen gaat hij bij het bereiken van de gewenste temperatuur dus in ventilatiemodus waarbij er niet meer ontvochtigd wordt totdat die compressor weer aanslaat. Het ding heeft alleen een koel, ontvochtig en ventilatiestand. Maar het is geen mooie inverter en hij stopt dus gewoon de warmtepomp die er in zit. Ik had al gezocht naar een permanente airco-stand maar het ding heeft gewoon een eigen wil.
De ruimte begint zeg maar bij 26.4c en 48% luchtvochtigheid. Dan eindig ik op 21c en 70% luchtvochtigheid, heb je dus helemaal niks aan want je slaapt nog voor geen meter![]()
66% LV vind ik echt veel te veel, dan is je dekbed gewoon vochtig. 60% is echt het maximum qua comfort vind ik. Ik hoop dat mijn "window seal" dit probleem gaat verhelpen. En anders is het afstrepen tot 13 juli
Je hebt een aparte ontvochtigingsfunctie, heb je die al eens geprobeerd ?Alexji schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:25:
[...]
Ik gebruik hem op mijn slaapkamer (~12m2) en hij krijgt het prima koel dus dat is het probleem niet. Alleen gaat hij bij het bereiken van de gewenste temperatuur dus in ventilatiemodus waarbij er niet meer ontvochtigd wordt totdat die compressor weer aanslaat. Het ding heeft alleen een koel, ontvochtig en ventilatiestand. Maar het is geen mooie inverter en hij stopt dus gewoon de warmtepomp die er in zit. Ik had al gezocht naar een permanente airco-stand maar het ding heeft gewoon een eigen wil.
De ruimte begint zeg maar bij 26.4c en 48% luchtvochtigheid. Dan eindig ik op 21c en 70% luchtvochtigheid, heb je dus helemaal niks aan want je slaapt nog voor geen meter![]()
Ja, ik heb ook al eens gewisseld naar de ontvochtingsfunctie wanneer de kamer eenmaal op temperatuur is. In die modus zet ie af en toe de warmtepomp aan. Maar die heeft precies hetzelfde probleem, hij slaat aan en doet z'n werk. Vervolgens zet 'ie de compressor weer uit en gaat lekker lucht zitten blazen. Je kunt ook helemaal niks instellen qua gewenste luchtvochtigheid, misschien vind dat ding 70% juist wel acceptabel.Winkiller schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:37:
[...]
Je hebt een aparte ontvochtigingsfunctie, heb je die al eens geprobeerd ?
Volgens mij zit er gewoon ontiegelijk domme software in dat ding en gaat die compressor gewoon aan/uit in intervallen in plaats van te kijken naar de daadwerkelijke luchtvochtigheid. Ik wil gewoon dat die compressor 8 uur lang aanstaat ofzo. Ik denk (hoop) dat het vooral komt door de warme lucht die rondom het raam naar binnen wordt gezogen.
Het motiveert in ieder geval de keus voor een vaste installatie
Dan zou je hem misschien op 22 of lager moeten zetten. 1 troost, onze luchtvochtigheid is inmiddels 69%.Alexji schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:46:
[...]
Ik wil gewoon dat die compressor 8 uur lang aanstaat ofzo. Ik denk (hoop) dat het vooral komt door de warme lucht die rondom het raam naar binnen wordt gezogen.
Het motiveert in ieder geval de keus voor een vaste installatie
Beneden:

slaapkamer:

[ Voor 7% gewijzigd door Winkiller op 20-06-2017 16:15 ]
lol, ja inderdaad, lekker verwarrend ook. Het is al zo'n potpourri met allemaal die serienummers bij Daikin. Ik ging ook van de catalogus uit.
Ik heb een spotgoedkope mobiele airco gekocht vorig jaar. 180 euro bij de Makrowildhagen schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:00:toon volledige bericht
[...]
Tuurlijk. Ik heb een Delonghi Pinguino PAC WE112ECO: http://www.delonghi.com/n...ghi-pinguino-pac-we112eco
Volgens de speceficaties 8000BTU. Ik heb niet echt een geschikte plaats om die slang naar buiten te laten lopen, dus staat hij in de kamer tegenover die van mij. Daartussen is de gang en de rest van de bovenverdieping (~75m2) dus daar gaat nog van alles verloren. Desondanks koelt het redelijk, zeker gezien de prijs.
Compressor moet wel continue lopen, en ik heb een normale ventilator op het ding gezet om te helpen de lucht wat meer in zijn gekoelde geheel op mijn kamer te krijgen

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 20-06-2017 16:52 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
12K BTU Chigo inverter. Uitermate tevreden, loopt super stil, zowel binnen- als buitenunit.ThinkPadd schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:29:
[...]
Welke unit heb je nu gekocht dan? Je ging zelf eentje monteren toch?

/edit
Als ik er beneden ook nog 1 hang komt daar ook dezelfde Chigo denk ik (alleen meer BTU). Scheelt weer als er weer eens een AB kwijt is, en ik vind het strakker dat er niks op die voorkant staat, gewoon helemaal wit.
[ Voor 41% gewijzigd door UltraSub op 20-06-2017 18:52 ]
Hij was vorige week in de aanbieding bij de Gamma met 20%. Praxis is ook nog een optie overigensThinkPadd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:06:
Waar heb je die gekocht en voor hoeveel?
https://www.gamma.nl/zoeken?text=airco+split+unit
https://www.praxis.nl/bad...afstandsbediening/5335955
Bij laatsgenoemde werken alleen kortingsbonnen niet door de 'Vaste Lage Prijs'
Edit; ah, zo te zien is dat een ander model dan @UltraSub heeft. Zelfde merk tho en ook een inverter.
[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 20-06-2017 19:14 ]
Zonet ook bij de Praxis een simpele gehaald: http://www.mediamarkt.nl/...olperfect-90-1388751.html
Staat niet op de Praxis site maar was daar met 25% korting € 261,-.
Zit zo'n raam balk bij dus die snel tussen het raam gezet, karton boven en onder om die gaten te dichten en klaar.
Dit had ik eerder moeten doen, luchtvochtigheid en temperatuur zie ik dalen en vooral die luchtvochtigheid ben ik blij om, in een half uur gezakt van 76% naar 70% en de fles vult aardig.
Voor mijn appartement is dit ook voldoende koelcapaciteit, als het buiten 30+ is houd ik het potdicht nog op 23 graden maar die luchtvochtigheid dan
Staat niet op de Praxis site maar was daar met 25% korting € 261,-.
Zit zo'n raam balk bij dus die snel tussen het raam gezet, karton boven en onder om die gaten te dichten en klaar.
Dit had ik eerder moeten doen, luchtvochtigheid en temperatuur zie ik dalen en vooral die luchtvochtigheid ben ik blij om, in een half uur gezakt van 76% naar 70% en de fles vult aardig.
Voor mijn appartement is dit ook voldoende koelcapaciteit, als het buiten 30+ is houd ik het potdicht nog op 23 graden maar die luchtvochtigheid dan

Net de "airlock 100" geïnstalleerd.

We gaan het zien, lijkt in ieder geval z'n werk te doen tot nog toe.

Cool (hopelijk) bij ons zitten de 2 airco's op deze manier door het raam.Alexji schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:26:
Net de "airlock 100" geïnstalleerd.
[afbeelding]

Gisteren al bericht geplaatst hier. Balletje is al aan het rollen. Lijkt er op dat huisbaas het geen probleem vind en beide bovenburen zijn er ook al mee akkoord (vanwege VvE).
Enige waar de huisbaas nog mee zit is het geluid. Hij woont zelf om de hoek met z'n gezin en heeft z'n achtertuin aan de zelfde kant als waar de airco dan zou komen. Maar vanaf de airco naar z'n schutting is al 6,5 m en die is gemetseld (baksteen) en zo'n 2,2 m hoog schat ik. Ook zit er nog een beukenhaag en twee rijen van kleine boompjes tussen. Dat zal dan toch wel meevallen met het geluid dacht ik zo? Die 3,5 kW Daikin en Mitsubishi split unit airco's waar ik naar zat te kijken hebben een buitenunit met een geluidsproductie van 46-50 dB(A), dus dat is om te beginnen al vrij stil.
Verder vroeg ik me af hoe het zit met subsidie. Op diverse plaatsen zag ik voorbij komen dat je subsidie kan krijgen op split unit airco's die ook kunnen verwarmen. Overigens had ik ook gevonden dat er op 1 juli 2017 nieuwe regels in gaan hiervoor, waarbij een warmtepomp van 3,5 kW €1350 aan subsidie zou krijgen. In de nieuwste apparatenlijst (13-6-2017) die ik kon vinden zie ik alleen de airco's van bijvoorbeeld Daikin en Mitsubishi niet voorbij komen, betekent dit dat er op airco's (dat zijn lucht-lucht warmtepompen toch?) geen subsidie (meer) zit?
Enige waar de huisbaas nog mee zit is het geluid. Hij woont zelf om de hoek met z'n gezin en heeft z'n achtertuin aan de zelfde kant als waar de airco dan zou komen. Maar vanaf de airco naar z'n schutting is al 6,5 m en die is gemetseld (baksteen) en zo'n 2,2 m hoog schat ik. Ook zit er nog een beukenhaag en twee rijen van kleine boompjes tussen. Dat zal dan toch wel meevallen met het geluid dacht ik zo? Die 3,5 kW Daikin en Mitsubishi split unit airco's waar ik naar zat te kijken hebben een buitenunit met een geluidsproductie van 46-50 dB(A), dus dat is om te beginnen al vrij stil.
Verder vroeg ik me af hoe het zit met subsidie. Op diverse plaatsen zag ik voorbij komen dat je subsidie kan krijgen op split unit airco's die ook kunnen verwarmen. Overigens had ik ook gevonden dat er op 1 juli 2017 nieuwe regels in gaan hiervoor, waarbij een warmtepomp van 3,5 kW €1350 aan subsidie zou krijgen. In de nieuwste apparatenlijst (13-6-2017) die ik kon vinden zie ik alleen de airco's van bijvoorbeeld Daikin en Mitsubishi niet voorbij komen, betekent dit dat er op airco's (dat zijn lucht-lucht warmtepompen toch?) geen subsidie (meer) zit?
l/l zit geen subsidie en ik denk dat 3,5 totaal overkilll is voor wat jij wilt
ik heb ook een ruimte van 20m2 met 2m2 glas zonder afscherming. daar hangt een 2,5 en die kan het op zijn slofjes af.
een 3,5 heeft ook een hogere minimale debiet waardoor het zelfs op de laagste stand behoorlijk 'winderig' kan aanvoelen in jou 'kleine' ruimte. het is maar wat je wilt
ik heb ook een ruimte van 20m2 met 2m2 glas zonder afscherming. daar hangt een 2,5 en die kan het op zijn slofjes af.
een 3,5 heeft ook een hogere minimale debiet waardoor het zelfs op de laagste stand behoorlijk 'winderig' kan aanvoelen in jou 'kleine' ruimte. het is maar wat je wilt
Multi-unit of meerdere losse units ga ik er nooit doorkrijgen met m'n huisbaas, maar dacht dat beetje overcapaciteit in slaapkamer daarom wel fijn zou zijn. Als slaapkamerdeur dan niet dicht doe heeft het rest van het huis er misschien ook nog klein beetje profijt van. Het is eigenlijk echt niet nodig dat er voor woonkamer/keuken ook airco is als dat apart moet, maar al scheelt het een graad of twee en een beetje in de luchtvochtigheid door de airco in de slaapkamer dan is dat al mooi mee genomen.
Met hal en woonkamer / open keuken meegenomen kom ik op 50 m2 en 142 m3. Met één binnenunit in één hoek van de woning ga je dat natuurlijk nooit koelen, maar zoals gezegd als het al een klein beetje helpt in hal, woonkamer en keuken zou het al mooi meegenomen zijn.
Beetje wind is ook alleen maar lekker. Ik slaap al jaren met een 35 cm tafelventilator op 80 cm van m'n hoofd af. Die staat eigenlijk het hele jaar door 's nachts aan.
Met hal en woonkamer / open keuken meegenomen kom ik op 50 m2 en 142 m3. Met één binnenunit in één hoek van de woning ga je dat natuurlijk nooit koelen, maar zoals gezegd als het al een klein beetje helpt in hal, woonkamer en keuken zou het al mooi meegenomen zijn.
Beetje wind is ook alleen maar lekker. Ik slaap al jaren met een 35 cm tafelventilator op 80 cm van m'n hoofd af. Die staat eigenlijk het hele jaar door 's nachts aan.
[ Voor 8% gewijzigd door Kid Jansen op 20-06-2017 22:15 ]
Dan zal het vast goed komen.... met dat verschil dat dit briesje 8 graden koud is.
zeg later niet dat je niet gewaarschuwd was
edit. het ging mij ook alleen om je op weg te helpen voor de ruimte in je primaire omschrijving en dan is 3,5 echt veel. Ik had dat zelf in mijn vorige huis namelijk ook en ik vond het behoorlijk onprettig.
zeg later niet dat je niet gewaarschuwd was
edit. het ging mij ook alleen om je op weg te helpen voor de ruimte in je primaire omschrijving en dan is 3,5 echt veel. Ik had dat zelf in mijn vorige huis namelijk ook en ik vond het behoorlijk onprettig.
Hier een 3,5 kW daikin met glas op het oosten en op het westen ongeveer 85 m3Kid Jansen schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:10:
Multi-unit of meerdere losse units ga ik er nooit doorkrijgen met m'n huisbaas, maar dacht dat beetje overcapaciteit in slaapkamer daarom wel fijn zou zijn. Als slaapkamerdeur dan niet dicht doe heeft het rest van het huis er misschien ook nog klein beetje profijt van. Het is eigenlijk echt niet nodig dat er voor woonkamer/keuken ook airco is als dat apart moet, maar al scheelt het een graad of twee en een beetje in de luchtvochtigheid door de airco in de slaapkamer dan is dat al mooi mee genomen.
Temperatuur instelling 23 gr
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24027&sid=30327
[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 20-06-2017 22:24 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Daar heb je wel een punt, een ventilator koelt natuurlijk niet. Ga het wel merken als ik offertes aan ga vragen wat er dan wordt geadviseerd. Ik heb wel liever overcapaciteit dan ondercapaciteit, maar als het echt overkill is heeft het natuurlijk weinig zin.Ray schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:20:
Dan zal het vast goed komen.... met dat verschil dat dit briesje 8 graden koud is.
zoals gezegd zit het hem niet alleen in het koelvermogen maar ook in je debiet verschillen (wat natuurlijk ook met koelen te maken heeft...)
in mijn slaapkamer (16m2) heb ik een 2kw hangen en zelfs op de laagste debiet kruip ik onder de lakens (terwijl hij tegen de achtermuur blaast en mijn bed staan aan de andere kant) omdat de koude lucht echt koud is....
in mijn slaapkamer (16m2) heb ik een 2kw hangen en zelfs op de laagste debiet kruip ik onder de lakens (terwijl hij tegen de achtermuur blaast en mijn bed staan aan de andere kant) omdat de koude lucht echt koud is....
Wij zijn ook offertes aan het opvragen en valt me op dat veel installateurs de voorkeur geven aan Mitsubishi.
De offertes zijn vergelijkbaar maar vandaag is er iemand gekomen die een offerte heeft gemaakt voor LG.
Als je puur naar specificaties kijkt, wint LG (WiFi, design, via remote de richting van de tocht bepalen, ...) en is een stuk goedkoper.
Ik lees dat Mitsubishi de top zou zijn qua airco's, maar wat zijn de ervaringen met airco's van het merk LG?
De offertes zijn vergelijkbaar maar vandaag is er iemand gekomen die een offerte heeft gemaakt voor LG.
Als je puur naar specificaties kijkt, wint LG (WiFi, design, via remote de richting van de tocht bepalen, ...) en is een stuk goedkoper.
Ik lees dat Mitsubishi de top zou zijn qua airco's, maar wat zijn de ervaringen met airco's van het merk LG?
Boiler-Garant. Even kijken daarThinkPadd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:06:
Waar heb je die gekocht en voor hoeveel?
Quasi alle aziatische merken zijn goed. Mitsu, LG, Daikin, Sanyo, etc. etc. Die worden allemaal ingezet in landen waar 't 365 dagen per jaar snikheet is.Racingboy schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:52:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Hi, ik heb een vraag over de PAC AN 112 Silent heeft deze een inverter, ik kan helemaal niets vinden bij Delonghi welke airco's een inverter hebben.Winkiller schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:06:
[...]
Hier sluit ik me bij aan, wij hebben er 2, Delonghi Pinguino PAC WE128ECO en een PAC AN 112 Silent. De 128ECO staat beneden en koelt op stand automatisch onze beneden verdieping, bij deze temperaturen houd hij het op ongeveer 24 graden. Wel gebruik ik een extra statief ventilator om koele lucht verder de kamer in te transporteren. De 112 Silent staat op onze slaapkamer en houd onze slaapkamer 24 uur per dag op 23/24 graden op stand automatisch, beide toestellen staan ook niet de hele dag te stampen dus met de capaciteit zit het wel goed.
Anoniem: 298195
Iemand nog advies voor een mobiele airco kwa merk ? Ik hoor dat de aziatische merken vaak goed zijn maar ide vind je bijna niet als je een mobiele unit wil.
Omdat ze in die landen voor het echte werk meteen gaan. Ik heb het idee dat mobiele aricos meer iets Amerikaans danwel Europees zijn dan AziatischAnoniem: 298195 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:07:
Iemand nog advies voor een mobiele airco kwa merk ? Ik hoor dat de aziatische merken vaak goed zijn maar ide vind je bijna niet als je een mobiele unit wil.
Regardless; hierboven is al een discussie gevoerd over DeLonghi, dat lijkt mij een prima uitgangspunt
bedankt,Notna schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:07:
[...]
Omdat ze in die landen voor het echte werk meteen gaan. Ik heb het idee dat mobiele aricos meer iets Amerikaans danwel Europees zijn dan Aziatisch
Regardless; hierboven is al een discussie gevoerd over DeLonghi, dat lijkt mij een prima uitgangspunt
Zou zoiets ook goed kunnen zijn ?
https://www.praxis.nl/bad...ner-pd-inklapbaar/5326747
Is geen bekend airco merk maar de specificaties zijn wel goed.
Geen idee; Sencys is het huismerk van de Praxis en over het algemeen niet echt heel bijzonder in kwaliteit voor wat voor product ook.....Anoniem: 298195 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:18:
[...]
bedankt,
Zou zoiets ook goed kunnen zijn ?
https://www.praxis.nl/bad...ner-pd-inklapbaar/5326747
Is geen bekend airco merk maar de specificaties zijn wel goed.
Een EER van 2.6 is ook wel intens knudde

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 21-06-2017 17:55 ]
en op het energielabel hebben ze het over 65 dB

ik kan een delonghi pac n81 kopen voor 399 , lijkt mij al wat beter.Notna schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:20:
[...]
Geen idee; Sencys is het huismerk van de Praxis en over het algemeen niet echt heel bijzonder in kwaliteit voor wat voor product ook.....
Een EER van 2.6 is ook wel intens knudde. Maar ik vraag mij af wat je uberhaubt kan verwachten van een mobiele airco. Die van DeLonghi ziet er iig beter uit, ondanks dat het duurder is
Is in principe voor een slaapkamer van 16m2, heb al af en aanvoer kanalen in elke kamer van het huis met een centraal ventilatie systeem. mischien dat iuk hier de warmte slang op kan koppelen.
Is al vaker besproken en was geloof ik geen goed idee:Anoniem: 298195 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:16:
[...]
Is in principe voor een slaapkamer van 16m2, heb al af en aanvoer kanalen in elke kamer van het huis met een centraal ventilatie systeem. mischien dat iuk hier de warmte slang op kan koppelen.
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Goede vraag waar ik geen antwoord op heb, ik ga er van uit dat deze toestellen het niet hebben.wizzopa schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:21:
[...]
Hi, ik heb een vraag over de PAC AN 112 Silent heeft deze een inverter, ik kan helemaal niets vinden bij Delonghi welke airco's een inverter hebben.
Zoek eens op: Delonghi PACWE17INV.
[ Voor 4% gewijzigd door Winkiller op 21-06-2017 19:54 ]
Ik ben dus niet de enige die met deze vraag zit. Ik heb de vraag inmiddels ook bij Delonghi gedeponeerd want ook op hun site kan ik niets vinden.Winkiller schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 19:50:
[...]
Goede vraag waar ik geen antwoord op heb, ik ga er van uit dat deze toestellen het niet hebben.
Dit product is niet meer beschikbaar
http://www.delonghi.com/n...?TabSegment=specificaties
[ Voor 26% gewijzigd door wizzopa op 21-06-2017 19:59 ]
Maar hier zit de INVERTER wel in, misschien nog ergens te krijgen in een webshop....wizzopa schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 19:56:
[...]
Ik ben dus niet de enige die met deze vraag zit. Ik heb de vraag inmiddels ook bij Delonghi gedeponeerd want ook op hun site kan ik niets vinden.
Dit product is niet meer beschikbaar
http://www.delonghi.com/n...?TabSegment=specificaties
is het ook nodig om op het gebruikte koelmiddel te letten ? je ziet zowel R290 als R410A voorbijkomen.
En kan ik beter letten op BTU of Watt koelvermogen ?
Je kan met een programma berekenen wat je nodig hebt, komen ze met Watt en BTU.Anoniem: 298195 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:24:
is het ook nodig om op het gebruikte koelmiddel te letten ? je ziet zowel R290 als R410A voorbijkomen.
Voorbeeld: https://www.airconditioner.nu/welke-airconditioner-heb-ik-nodig.cfm
R410A is het meest gebruikte koelmiddel in airco's naast R32 die, als het goed is, dit gaat opvolgen.Anoniem: 298195 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:24:
R290 is blijkbaar propaan en een 'natuurlijk' koudemiddel, eerste keer dat ik het persoonlijk hoor (maar dat zegt weinig
Ik denk dat je er bij een mobiele unit niet al te veel op hoeft te letten.
Lees ook: http://www.koudeenluchtbe...-presteert-het-best-68364
[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 21-06-2017 21:12 ]
Jammer dat je nergens echt een mobiele airco met 2 slangen kan kopen. Lijkt mij de ideale tussen oplossing
Die zijn er wel, https://www.trotec24.nl/m...itioner-pac-3550-pro.htmlAnoniem: 298195 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:15:
Jammer dat je nergens echt een mobiele airco met 2 slangen kan kopen. Lijkt mij de ideale tussen oplossing
Of zelf knutselen staan voorbeelden op youtube.
[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 21-06-2017 23:18 ]
vond hem toevallig net ook, is zoiets nou stukken beter ?wizzopa schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:16:
[...]
Die zijn er wel, https://www.trotec24.nl/m...itioner-pac-3550-pro.html
Of zelf knutselen staan voorbeelden op youtube.
Ik heb afgelopen week een Trotec PAC 3200EA+ besteld (€350) en de koeling is heerlijk. Echter, het geluid valt me zo ontzettend tegen dat ik op het punt sta deze terug te sturen. Zelfs in de laagste stand komt het geluid nog boven m'n stofzuiger uit denk ik. Ik weet dat een airco (zeker een monoblock) geluid maakt, maar als ik bewust kies voor de laagste stand ben ik bereid om koelprestaties op te geven voor minder geluid. Dat snappen ze bij Trotec blijkbaar niet. Kan iemand mij een monoblock airco aanraden van maximaal €400 die in de laagste fan stand enigszins een acceptabel geluid produceert? Nogmaals: ik weet dat airco's geluid maken, maar ik zoek iets wat niet direct doet denken aan een stofzuiger op standje low. Via kieskeurig kom ik uit op een De'Longhi PAC N81?
Deze heb ik vandaag besteld, kan je wel alten weten hoe het zit kwa geluid als hij er isstijnos1991 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:57:
De'Longhi PAC N81?
is zon dual hose Trotec niet wat voor jou ?
https://www.trotec24.nl/m...itioner-pac-3550-pro.html
Geluidsniveau Stand 1/2/3 (Afstand 1m): 50 / 52 / 55 dB(A) op papier
Graag! Ik hou dit topic in de gaten.Anoniem: 298195 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 00:04:
[...]
Deze heb ik vandaag besteld, kan je wel alten weten hoe het zit kwa geluid als hij er is
is zon dual hose Trotec niet wat voor jou ?
https://www.trotec24.nl/m...itioner-pac-3550-pro.html
Geluidsniveau Stand 1/2/3 (Afstand 1m): 50 / 52 / 55 dB(A) op papier
Veel vertrouwen in Trotec heb ik niet meer.
Anoniem: 456491
Gisteren een mobiele airco gekocht, de DeLonghi PAC N87 Silent. Bij het koelen is een stromingsgeluid en gekletter/druppelen van water-geluid te horen. Het druppel-geluid gaat nog even door als de airco is uitgezet. De airco heeft geen koeling dmv. water en de ontvochtigingsfunctie staat uit. Is dit normaal?
[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 456491 op 22-06-2017 01:03 ]
@Anoniem: 456491 de verdamper van elke aircon wordt kouder dan het dauwpunt dus krijg je condens. Dat water moet ergens heen, waarschijnlijk valt het bij jou in een tankje dat je moet legen om de zoveel tijd?
Als je de lucht kan horen stromen zonder hinderlijk fan geluid en het water kan horen vallen, dan is ie vrij stil en ja dan lijkt het mij normaal.
ps, let maar eens op bij lijnbussen etc, daar stroomt op dit soort dagen water uit de achterkant van de aircon.
Als je de lucht kan horen stromen zonder hinderlijk fan geluid en het water kan horen vallen, dan is ie vrij stil en ja dan lijkt het mij normaal.
ps, let maar eens op bij lijnbussen etc, daar stroomt op dit soort dagen water uit de achterkant van de aircon.
Vraagje hier maar. Ook ik zit al langere tijd tegen een mobiele airco aan te hikken. Geen vaste omdat we de ruimte niet hebben en het geld niet willen uitgeven in een huurhuis voor zoiets. En dat we op meerdere plekken willen koelen.
Beneden grote open woonkamer met toch 6x7 en op sommige plekken plafonds ruim 3.5m hoog met veel ramen en zon inval waar we deels niet veel aan kunnen doen.
Boven 2 slaapkamers en klein stukje gang wat we bijelkaar willen koelen. Plafonds hier gewoon 2.5m hoog.
Ik gok dat de woonkamer wel rondom de 150m3 uitkomt en de slaapkamers iets minder.
Ik zag nu recent de Eurom Coolperfect 150 voorbij komen hier in de topic. De weinige reviews zijn positief. En volgens de openingspost zou dit een inverter zijn omdat deze ook kan verwarmen (of is dat niet zo simpel?)
Budget is 400 euro. Max 500. Heeft iemand adviezen welke aan te schaffen? Verder zal ik de ruimte moeten afscheiden om de ruimte te verkleinen (woonkamer loopt met een trap over in de overloop zonder deur dus). Wat kan ik het best hoervoor gebruiken?
Beneden grote open woonkamer met toch 6x7 en op sommige plekken plafonds ruim 3.5m hoog met veel ramen en zon inval waar we deels niet veel aan kunnen doen.
Boven 2 slaapkamers en klein stukje gang wat we bijelkaar willen koelen. Plafonds hier gewoon 2.5m hoog.
Ik gok dat de woonkamer wel rondom de 150m3 uitkomt en de slaapkamers iets minder.
Ik zag nu recent de Eurom Coolperfect 150 voorbij komen hier in de topic. De weinige reviews zijn positief. En volgens de openingspost zou dit een inverter zijn omdat deze ook kan verwarmen (of is dat niet zo simpel?)
Budget is 400 euro. Max 500. Heeft iemand adviezen welke aan te schaffen? Verder zal ik de ruimte moeten afscheiden om de ruimte te verkleinen (woonkamer loopt met een trap over in de overloop zonder deur dus). Wat kan ik het best hoervoor gebruiken?
[ Voor 9% gewijzigd door dangerpaki op 22-06-2017 08:01 ]
Gaat je nooit lukken met een mobiele airco vermoed ik. Slaapkamer enigszins afkoelen lukt misschien nog, maar voor zo'n grote woonkamer heeft zo'n mobiel ding gewoon niet genoeg capaciteit.
Kijk als je van plan bent om nog hooguit 2 jaar te blijven dan snap ik het. Maar als je er nog 10 jaar ofzo wilt blijven wonen, dan is de investering voor een split-unit toch peanuts? Met een huurhuis zijn aanpassingen nooit echt rendabel, maar woonplezier mag ook wat kosten toch?
Een split-unit heb je trouwens ook al rond de 5-600 euro. Komt alleen nog montage bij, maar kun je flink op besparen door een groot deel zelf te doen. Zo'n mobiele unit is echt weggegooid geld, maar als je het toch perse wilt dan zou ik niet midden in de zomer eentje kopen, maar in de herfst via Marktplaats eentje scoren voor 50-100 euro.
Een plafondventilator kan overigens ook al een hoop schelen voor de warmtebeleving
Geen idee hoe lang je er nog blijft wonen, maar ik vind dit altijd een beetje een raar argument.dangerpaki schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 07:59:
[...]
het geld niet willen uitgeven in een huurhuis voor zoiets
[...]
Kijk als je van plan bent om nog hooguit 2 jaar te blijven dan snap ik het. Maar als je er nog 10 jaar ofzo wilt blijven wonen, dan is de investering voor een split-unit toch peanuts? Met een huurhuis zijn aanpassingen nooit echt rendabel, maar woonplezier mag ook wat kosten toch?
Een split-unit heb je trouwens ook al rond de 5-600 euro. Komt alleen nog montage bij, maar kun je flink op besparen door een groot deel zelf te doen. Zo'n mobiele unit is echt weggegooid geld, maar als je het toch perse wilt dan zou ik niet midden in de zomer eentje kopen, maar in de herfst via Marktplaats eentje scoren voor 50-100 euro.
Een plafondventilator kan overigens ook al een hoop schelen voor de warmtebeleving
[ Voor 96% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2017 08:20 ]
Doorsparen en een split nemen. Seriously. Mijn eerste was een mobiele Delonghi. Na 1 maand doorverkocht. Toen 2 splits gehangen en man wat een verschil. Inmiddels de derde split gehangen en als de cash flow het toe laat deze zomer op de benedenverdieping nog een split.
Onlangs hebben wij een nieuw huis gekocht in ons huidige huis hebben we een Daikin FTX-25JV hangen op de slaapkamer (zolder op het zuiden) deze bevalt eigenlijk prima!
Wij wilden er toen eigenlijk 2 aanschaffen met 1 buitenunit dit werd ons toen afgeraden.
Uiteindelijk hebben we het toen bij 1 unit gehouden.
In ons nieuwe huis willen we 2 kamers koelen (beide op het zuiden)
Eigenlijk zou ik graag 2 binnen units op 1 buitenunit willen hebben, zitten hier grote nadelen aan?
Beide units zullen tegelijkertijd gebruikt worden.
Wij wilden er toen eigenlijk 2 aanschaffen met 1 buitenunit dit werd ons toen afgeraden.
Uiteindelijk hebben we het toen bij 1 unit gehouden.
In ons nieuwe huis willen we 2 kamers koelen (beide op het zuiden)
Eigenlijk zou ik graag 2 binnen units op 1 buitenunit willen hebben, zitten hier grote nadelen aan?
Split zou ideaal zijn maar is helaas echt geen optie met de huidige woning met wil ik niet uitgeven aan een huur gebeuren. Ben ik met jullie eens wat betreft woonplezier. Maar we zijn juist wat opzij aan het leggen voor een koophuis. En met mijn onregelmatige werkplekken (ivm opleiding) is de kans aanzienlijk dat ik de komende 2-4 jaar ga moeten verhuizen.
We hebben nu overigens een el cheapo Blokker coolertje wat lucht rondblaas met een tankje water. En dat scheelt zeker zolang je in de blaasrichting zit. Maar je merkt gewoon dat het de laatste dagen niet zo heel veel meer uitmaakt.
Maar mocht ik voor de minst slechte optie willen gaan (dus dan toch mobiele airco) wat zouden jullie dan aanraden? Is dit Eurom Coolperfect 150 een inverter? Of zeg je ga dan voor een andere optie? Dit was hetgeen wat ik na wat zoeken ook als grootste mobiele capaciteit kon vinden. Hebben jullie nog tips tav afscheiding van ruimte?
We hebben nu overigens een el cheapo Blokker coolertje wat lucht rondblaas met een tankje water. En dat scheelt zeker zolang je in de blaasrichting zit. Maar je merkt gewoon dat het de laatste dagen niet zo heel veel meer uitmaakt.
Maar mocht ik voor de minst slechte optie willen gaan (dus dan toch mobiele airco) wat zouden jullie dan aanraden? Is dit Eurom Coolperfect 150 een inverter? Of zeg je ga dan voor een andere optie? Dit was hetgeen wat ik na wat zoeken ook als grootste mobiele capaciteit kon vinden. Hebben jullie nog tips tav afscheiding van ruimte?
Je weet dat je een split ook gewoon kunt meeverhuizen naar je nieuwe woning? Even vooropgesteld dat de units niet zijn vastgelast en dus koppelingen hebben én er geen extra koelmiddel is toegevoegd. In principe heb je hier niet eens een installateur voor nodig. Alleen voor het opnieuw in gebruik nemen op de nieuwe locatie heb je een installateur nodig (waarschijnlijk nieuwe koppelingen nodig en sowieso vaccumeren).
Het is mij wel duidelijk dat je graag wilt horen dat het mogelijk is om te doen wat jij wilt met een mobiele airco binnen dat budget, maar dat is het gewoon niet. Je gaat teleurgesteld worden en je bent 500 euro lichter. Dan kan je beter 600/700 investeren en die split straks meenemen naar je nieuwe huis.
Sowieso geef je die 100/200 euro die je nu bespaard in die 4 jaar wel aan stroom uit met zo'n mobiel ding
Ze verbruiken belachelijk veel meer dan de split varianten.
Het is mij wel duidelijk dat je graag wilt horen dat het mogelijk is om te doen wat jij wilt met een mobiele airco binnen dat budget, maar dat is het gewoon niet. Je gaat teleurgesteld worden en je bent 500 euro lichter. Dan kan je beter 600/700 investeren en die split straks meenemen naar je nieuwe huis.
Sowieso geef je die 100/200 euro die je nu bespaard in die 4 jaar wel aan stroom uit met zo'n mobiel ding
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Enige dat ik zou kunnen bedenken is dat, als de buitenunit stuk gaat, beide binnendelen niets meer doen.Eigenlijk zou ik graag 2 binnen units op 1 buitenunit willen hebben, zitten hier grote nadelen aan?
Ik heb zelf een Samsung buitenunit hangen, 1 binnenunit in de woonkamer en 1 in de slaapkamer. De buitenunit heeft 3 "kanalen" dus ik kan nog een binnenunit bij plaatsen. Alles onafhankelijk van elkaar te bedienen.
Daarbij:Bushie schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:15:
[...]
Enige dat ik zou kunnen bedenken is dat, als de buitenunit stuk gaat, beide binnendelen niets meer doen.
Ik heb zelf een Samsung buitenunit hangen, 1 binnenunit in de woonkamer en 1 in de slaapkamer. De buitenunit heeft 3 "kanalen" dus ik kan nog een binnenunit bij plaatsen. Alles onafhankelijk van elkaar te bedienen.
1. Multi splits zijn over het algemeen minder zuinig dan een single split (niet veel, maar wel wat)
2. Je kan niet onafhankelijke standen van elkaar gebruiken (i.e unit A kan niet de ventilator stand aan hebben en B de airco/ontvochtigings stand)
Ik heb die nadelen overigens voor lief genomen

De mobiele airco waarmee je vergelijkt hoe was deze aangesloten? De slang via een voor een deel open raam naar buiten? Of was de slang netjes weggewerkt zodat er geen warme lucht langs het raam naar binnen kan?UltraSub schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:14:
Doorsparen en een split nemen. Seriously. Mijn eerste was een mobiele Delonghi. Na 1 maand doorverkocht. Toen 2 splits gehangen en man wat een verschil. Inmiddels de derde split gehangen en als de cash flow het toe laat deze zomer op de benedenverdieping nog een split.
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik mij kan voorstellen dat het verschil tussen een spilt unit en een mobiele airco met open raam heel groot kan zijn.
Maar is het verschil tussen een split unit en mobiele airco met afwerking slang waarbij geen raam open staat ook zo groot?
Heb jij of iemand anders hier ervaring mee?
Een van de verschillen tussen een split en mobiele airco is de onderdruk die een mobiele airco veroorzaakt. Een mobiele airco blaast warme lucht naar buiten en koude lucht naar binnen. Omdat er warme lucht naar buiten wordt geblazen, ontstaat er onderdruk in je huis, dit wordt dan weer aangevuld met warme lucht van buiten.Bart Rombaut schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:13:
[...]
Maar is het verschil tussen een split unit en mobiele airco met afwerking slang waarbij geen raam open staat ook zo groot?
Jawel maar dan zou hij 2 mobiele airco's in de ruimte moeten zetten, 1 voor en 1 achter.ThinkPadd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:11:
Gaat je nooit lukken met een mobiele airco vermoed ik. Slaapkamer enigszins afkoelen lukt misschien nog, maar voor zo'n grote woonkamer heeft zo'n mobiel ding gewoon niet genoeg capaciteit.
[...]
1. vraag ik me af in sommige gevallen... als ik naar mezelf kijk met 4 binnenunits kan mijn buitendeel minimaal rond de 2,5 kw leveren verdeelt over die units. met als gevolg dat hij vooral in de nacht heel rustig doorpruttelt en overal op de minimale stand wat koude lucht komt. totaal max is ook 7 kw. Zou ik dit in 4 x single hebben gedaan had ik 10kw aan buiten units gehad. meer max power maar een hogere ondergrens. bovendien een bak meer herrie en een boel extra ruimte nodig.Notna schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:32:
[...]
Daarbij:
1. Multi splits zijn over het algemeen minder zuinig dan een single split (niet veel, maar wel wat)
2. Je kan niet onafhankelijke standen van elkaar gebruiken (i.e unit A kan niet de ventilator stand aan hebben en B de airco/ontvochtigings stand)
Ik heb die nadelen overigens voor lief genomenHeb simpelweg de ruimte niet om 2 single splits op te hangen aan de voorkant van het huis + dat ik mijn vrouw dan op mijn dak krijg
hier uit nood ook een paar mobiele units gehad (split had levertijd) tja ik vind het helemaal niets. al is het maar vanwege de herrie die er vanaf komt. Het is echt in comfort niet te vergelijken met een split
[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 22-06-2017 10:51 ]
Hier was de slang zo netjes mogelijk weg gewerkt via een open raam of deur. Wel de kier afgedekt toen.Bart Rombaut schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:13:
[...]
De mobiele airco waarmee je vergelijkt hoe was deze aangesloten? De slang via een voor een deel open raam naar buiten? Of was de slang netjes weggewerkt zodat er geen warme lucht langs het raam naar binnen kan?
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik mij kan voorstellen dat het verschil tussen een spilt unit en een mobiele airco met open raam heel groot kan zijn.
* Dat gehannes iedere keer met zo'n unit om dat allemaal weer iedere keer netjes te regelen
* De herrie
* Stroomverbruik/efficientie
* Koelend vermogen is maar zozo, leuk als je in de koude luchtstroom zit, maar de hele ruimte zakt maar matig in temperatuur.
* Als ik een slang dusdanig netjes moet gaan afwerken dat het begint te lijken op het boren van een gat moet je jezelf afvragen of je niet beter een permanent gat kunt boren voor een split. Niet bepaald mobiel meer dan met dat soort afwerkingen.
Ja, dat verschil blijft vrijwel even groot. Ik heb eerst ook zo'n mobiele unit gehad en zelfs een gat in mijn nieuwbouwhuis laten boren in de veronderstelling dat hij dan efficienter zou zijn (toen wist ik er nog weinig van). Het maakte bijna geen verschil.Bart Rombaut schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:13:
[...]
De mobiele airco waarmee je vergelijkt hoe was deze aangesloten? De slang via een voor een deel open raam naar buiten? Of was de slang netjes weggewerkt zodat er geen warme lucht langs het raam naar binnen kan?
Als hij 3 graden kon koelen, was het veel, en dat ook pas na uren draaien.
Het grote probleem blijft, open raam, of gat, dat alle lucht die je eruitjaagt, altijd ergens weer ingevoerd moet worden. Bekend verhaaltje maar het is echt heel belangrijk in deze materie. Want die lucht komt hoe dan ook, altijd van buiten. En dat wil je niet.
En dat blijft het grote voordeel van split's. Er wordt alleen binnenlucht gekoeld en dat doet heel veel voor de effectiviteit.
Uiteindelijk heb ik me er bij neergelegd en twee split's laten installeren.
Het verschil is echt dramatisch. Veel meer koelen, veel minder geluid. Geluid 's nachts is nihil te noemen.
En het stroomverbruik alleen al....zo'n split verdient zich bijna nog terug.
Gisteren nog viel me op, de woonkamer wordt gekoeld door een 3,5 kw (koelvermogen) Daikin. Op het allerheetst, eind van de middag, gaat ie op max, dat is 1200 Watt. Maar meestal op deze superhete dagen zit hij rond de 600 Watt 's maximaal middags. 600 Watt terwijl het buiten 33 graden was en de zon vol op het platte dak en de schuifpui stond
[ Voor 11% gewijzigd door psy op 22-06-2017 10:57 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Dit geeft gelijk aan hoe inefficiënt een mobiel airco eigenlijk is.Abom schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:19:
[...]
Een van de verschillen tussen een split en mobiele airco is de onderdruk die een mobiele airco veroorzaakt. Een mobiele airco blaast warme lucht naar buiten en koude lucht naar binnen. Omdat er warme lucht naar buiten wordt geblazen, ontstaat er onderdruk in je huis, dit wordt dan weer aangevuld met warme lucht van buiten.
Een goeie mobiele airco haalt een EER van 2,6 tot 3, een split het dubbele of zelfs meer.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24027&sid=30327
[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 22-06-2017 10:59 ]
Het ligt een beetje aan je gebruik. Als je 9 van de 10 momenten dat de airco aan staat slechts gebruik maakt van één binnenunit (bijv. bij een kantoor aan huis), dan ben je beter af met meerdere single splits. Zo'n grotere compressor kost nou eenmaal meer energie om rond te laten draaien.Ray schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:38:
[...]
1. vraag ik me af in sommige gevallen... als ik naar mezelf kijk met 4 binnenunits kan mijn buitendeel minimaal rond de 2,5 kw leveren verdeelt over die units. met als gevolg dat hij vooral in de nacht heel rustig doorpruttelt en overal op de minimale stand wat koude lucht komt. totaal max is ook 7 kw. Zou ik dit in 4 x single hebben gedaan had ik 10kw aan buiten units gehad. meer max power maar een hogere ondergrens. bovendien een bak meer herrie en een boel extra ruimte nodig.
hier uit nood ook een paar mobiele units gehad (split had levertijd) tja ik vind het helemaal niets. al is het maar vanwege de herrie die er vanaf komt. Het is echt in comfort niet te vergelijken met een split
Als je ze geregeld alle vier gebruikt dan ben je weer beter af met een multi (schaalvoordeel). Een grote compressor is beter dan vier kleintjes, over het algemeen.
Wij hebben thuis gekozen voor twee singlesplits die naast elkaar in de tuin staan. Dat was aanzienlijk goedkoper dan een multisplit en het gaf meer vermogen. De zolder wordt bizar warm en zelfs de 3,5kW unit die daar hangt heeft uren nodig om die warmte het huis uit te krijgen

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hier kabbelt hij zelfs vrolijk op 120 W om het 22.5 te houdenpsy schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:54:toon volledige bericht
[...]
Ja, dat verschil blijft vrijwel even groot. Ik heb eerst ook zo'n mobiele unit gehad en zelfs een gat in mijn nieuwbouwhuis laten boren in de veronderstelling dat hij dan efficienter zou zijn (toen wist ik er nog weinig van). Het maakte bijna geen verschil.
Als hij 3 graden kon koelen, was het veel, en dat ook pas na uren draaien.
Het grote probleem blijft, open raam, of gat, dat alle lucht die je eruitjaagt, altijd ergens weer ingevoerd moet worden. Bekend verhaaltje maar het is echt heel belangrijk in deze materie. Want die lucht komt hoe dan ook, altijd van buiten. En dat wil je niet.
En dat blijft het grote voordeel van split's. Er wordt alleen binnenlucht gekoeld en dat doet heel veel voor de effectiviteit.
Uiteindelijk heb ik me er bij neergelegd en twee split's laten installeren.
Het verschil is echt dramatisch. Veel meer koelen, veel minder geluid. Geluid 's nachts is nihil te noemen.
En het stroomverbruik alleen al....zo'n split verdient zich bijna nog terug.
Gisteren nog viel me op, de woonkamer wordt gekoeld door een 3,5 kw (koelvermogen) Daikin. Op het allerheetst, eind van de middag, gaat ie op max, dat is 1200 Watt. Maar meestal op deze superhete dagen zit hij rond de 600 Watt 's maximaal middags. 600 Watt terwijl het buiten 33 graden was en de zon vol op het platte dak en de schuifpui stond

Heb tot nu toe niet meer dan 2.9 kW verbruikt voor een hele dag om 2 kamers op temp te houden. Dat red je niet met een mobiele unit

* Notna blij is met de investering
Na veel overwegingen heb ik wel besloten dat ik ook een vaste airco wil laten plaatsen. Mijn situatie is dat ik 3 kamers wil koelen:
Woonkamer: 6,5 x 3,5 x 2,5 = 57m3
Slaapkamer: 3,4 x 2,8 x 2,4 = 23m3
Hobbykamer: 3,6 x 3,4 x 2,4 = 30m3
Ik heb diverse offertes aangevraagd
1: Mitsubishi type WDXH-DM501 multi split unit met 2 binnendelen van 2,5 kW en 1 van 3,5 kW, prijs inclusief installatie EUR 3300,-
2:Deze heeft een leuke triple slit unit van Mitsubishi in de aanbieding voor EUR 3499,- zondere eventueel condenspompje. Lijkt me dezelfde unit als hierboven, nog niet nagevraagd.
3:Deze bieden de Daikin FTXB-C serie aan. Een zelfde soort oplossing als hiervoor vragen zij voor 2 binnendelen 3499,- inclusief montage. Substantieel duurder dus. Ik heb hierna nog geen contact met ze gehad.
De eerste 2 aanbiedingen via Werkspot de derde via een site welke zelf de gegevens naar bedrijven stuurt.
De Merken Mitsubishi en Daikin zijn volgens mij kwailitatief gelijk ?
Qua prijsstelling rond de 3-3,5 duizend Euro; is dat een normale prijs of zijn er betere/goedkopere alternatieven ervanuitgaande dat ik alles wil laten doen ?
Ik heb het nog niet bij de gemeente nagevraagd, maar ik neem aan dat zij niet willen dat er airco's p[ de voorkant van een huis komen. Ik heb overigens wel een koophuis, maar ik dacht dat het straatbeeld niet verstoord mocht worden door dit soort zaken. Klopt dit ?
1: Mitsubishi type WDXH-DM501 multi split unit met 2 binnendelen van 2,5 kW en 1 van 3,5 kW, prijs inclusief installatie EUR 3300,-
2:Deze heeft een leuke triple slit unit van Mitsubishi in de aanbieding voor EUR 3499,- zondere eventueel condenspompje. Lijkt me dezelfde unit als hierboven, nog niet nagevraagd.
3:Deze bieden de Daikin FTXB-C serie aan. Een zelfde soort oplossing als hiervoor vragen zij voor 2 binnendelen 3499,- inclusief montage. Substantieel duurder dus. Ik heb hierna nog geen contact met ze gehad.
De eerste 2 aanbiedingen via Werkspot de derde via een site welke zelf de gegevens naar bedrijven stuurt.
Qua prijsstelling rond de 3-3,5 duizend Euro; is dat een normale prijs of zijn er betere/goedkopere alternatieven ervanuitgaande dat ik alles wil laten doen ?
Ik heb het nog niet bij de gemeente nagevraagd, maar ik neem aan dat zij niet willen dat er airco's p[ de voorkant van een huis komen. Ik heb overigens wel een koophuis, maar ik dacht dat het straatbeeld niet verstoord mocht worden door dit soort zaken. Klopt dit ?
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
1. Ze doen kwalitatief niet voor elkaar onder, maar Daikin heeft wel bewezen dat onderdelen duurder zijn en lastiger aan te komen zijn bij reparatieTTLCrazy schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:34:toon volledige bericht
Na veel overwegingen heb ik wel besloten dat ik ook een vaste airco wil laten plaatsen. Mijn situatie is dat ik 3 kamers wil koelen:
2. Klinkt niet gek; ik was 3100 euro kwijt voor 2 binnen delen incl. montage voor een FXTM-M van Daikin
3. Dat mag prima, zolang het maar niet dieper is dan 50 CM. Je hebt daar geen vergunning voor nodig iig.
Je noemt nu juist het enige voorbeeld dat wel kan met een MS. Ventilatiestand gebruikt niet de compressor dus die kun je combineren met elke andere optie van de andere unit.Notna schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:32:
[...]
Je kunt inderdaad niet op een unit verwarmen en op de andere koelen, maar dat lijkt me sowieso een onwaarschijnlijk scenario. Eventueel zou je een ruimte willen koelen en de andere ontvochtigen en dat kan dan inderdaad niet.
Ik ontken het bestaan van IE.
Er zijn wel multisplits waarbij het ventiel niet in staat is om de gasflow volledig te stoppen. Die kan dan niet alleen ventileren als de compressor actief is.
Doorgaans hebben we het dan wel over de wat oudere grotere systemen (5 tot 30 binnenunits)
Die units hebben dan ook niet allemaal hun eigen leiding maar worden door een aantal gesplitste leidingen gevoed.
Ontvochtigen en koelen zou overigens ook geen probleem moeten zijn.. ontvochtigen is ook gewoon koelen alleen minder
De airco kan niet toveren. Hij moet de verdamper af laten koelen om van vocht af te komen
Doorgaans hebben we het dan wel over de wat oudere grotere systemen (5 tot 30 binnenunits)
Ontvochtigen en koelen zou overigens ook geen probleem moeten zijn.. ontvochtigen is ook gewoon koelen alleen minder
[ Voor 105% gewijzigd door Glashelder op 22-06-2017 14:41 ]
bij koelen lopen er altijd meerdere tegelijk dus dat gaat prima (ik koel 24/7 op alle units)Glashelder schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:10:
[...]
Het ligt een beetje aan je gebruik. Als je 9 van de 10 momenten dat de airco aan staat slechts gebruik maakt van één binnenunit (bijv. bij een kantoor aan huis), dan ben je beter af met meerdere single splits. Zo'n grotere compressor kost nou eenmaal meer energie om rond te laten draaien.
Als je ze geregeld alle vier gebruikt dan ben je weer beter af met een multi (schaalvoordeel). Een grote compressor is beter dan vier kleintjes, over het algemeen.
het 'probleem' wat jij beschrijft heb ik wel met verwarmen. dan is vaak maar 1 unit actief en krijg ik aan / uit gedrag van de buitenunit
Ik wil nog even opmerken dat een mobiele airco voldoende nut heeft als hij 24 uur zijn werk kan doen. Op onze slaapkamer (vaste opstelling tijdens de warme dagen) blijft het 23/24 graden met een luchtvochtigheid rond de 50% met de deLonghi Pac112 Silent in automatische stand (Real Feel) en hij staat echt niet 24 uur continu te draaien. 's Nachts kunnen we in de Silent airco stand op 24 graden prima slapen ondanks hij geregeld aanslaat. Bij de buren is het op die kamer 29 graden met een luchtvochtigheid van boven de 70%.
Ramen en deuren gesloten, gordijnen dicht zodat er geen direct zonlicht binnen komt en je hebt voor een kleine 500 euro een heerlijke koele slaapkamer tijdens deze warmte. Hij zal vanzelfsprekend iets meer stroom verbruiken dan een vergelijkbare splitunit maar die zijn ook duurder en niet overal toepasbaar.
Nieuwe lucht haalt hij binnen via de ventilatie openingen elders in de woning. Als je een mobiele airco gebruikt om snel een kamer te koelen kom je bedrogen uit, dit geldt ook als je een mobiel apparaat koopt die onvoldoende capaciteit heeft of verkeerd wordt gebruikt.
Ramen en deuren gesloten, gordijnen dicht zodat er geen direct zonlicht binnen komt en je hebt voor een kleine 500 euro een heerlijke koele slaapkamer tijdens deze warmte. Hij zal vanzelfsprekend iets meer stroom verbruiken dan een vergelijkbare splitunit maar die zijn ook duurder en niet overal toepasbaar.
Nieuwe lucht haalt hij binnen via de ventilatie openingen elders in de woning. Als je een mobiele airco gebruikt om snel een kamer te koelen kom je bedrogen uit, dit geldt ook als je een mobiel apparaat koopt die onvoldoende capaciteit heeft of verkeerd wordt gebruikt.
Ik dacht dat het juist andersom was. We konden hier kiezen tussen 2x single split of een multi-split met deze omschrijving:Notna schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:32:
[...]
* 2x Daikin FTX-K Serie single split Smart inverter
* Type FTX25K/RX25L Kleur mat wit
* Geluidsniveau Binnen 22dB/Buiten 47dB
* Koelen 2,5kw (1.300-3.200) / Verwarmen 3,0kw (1.300-4.300)
* SCOP waarde 4,61/ Verwarmen bij -10 ̊C 1,59Kw / Koudemiddel R32
* Energielabel Koelen A++ / Verwarmen A+
* Opgenomenvermogen koelen/verwarmen 620w/690w
1x Daikin Multi split buitenunit:
*Daikin Multi split Smart inverter (energie zuinig).
*Type 2MXM40M Buitenunit. / Geluidsniveau Buiten 48dB
*Koelen 4,0kw (1.900-6.800) / Verwarmen 6,8kw (2.300-8.000)
*SCOP waarde 4,65 / Koudemiddel R32
*Energielabel Koelen A+++ / Verwarmen A++
Goede vraag, de subsidielijst bevat nog steeds de Mitsubishu RC50ZMX-S + "vloerverwarmingskit" (wat dat dan weer is??), met subsidie van EUR 1800 na 1 juli.[b]Kid Jansen schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:11:
http://www.rvo.nl/sites/d...20ISDE%20warmtepompen.pdf
Nou ja, "iets meer"... Een mobiele airco verbruikt 4x zoveel als een splitunit.Winkiller schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:36:
Hij zal vanzelfsprekend iets meer stroom verbruiken dan een vergelijkbare splitunit maar die zijn ook duurder en niet overal toepasbaar.
Ik heb deze keuze gemaakt en betaal voor mijn verbruik. Wij gebruiken de airco alleen bij deze warmte, dus een eenvoudig rekensommetje, 0,15 x 24 = 3.60 bij continue draaien wat hij niet doet dus delen door 2 = 1.80.D_V schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:43:
[...]
Nou ja, "iets meer"... Een mobiele airco verbruikt 4x zoveel als een splitunit.
Als ik hem alle 90 dagen continue in de zomer zou gebruiken, = €162,00 valt toch mee ?
[ Voor 0% gewijzigd door Winkiller op 22-06-2017 16:11 . Reden: typo ]
90*1,80= €162,00Ik heb deze keuze gemaakt en betaal voor mijn verbruik. Wij gebruiken de airco alleen bij deze warmte, dus een eenvoudig rekensommetje, 0,15 x 24 = 3.60 bij continue draaien wat hij niet doet dus delen door 2 = 1.80.
Als ik hem alle 90 dagen continue in de zomer zou gebruiken, = €16.20, valt toch mee ?

Ik heb het verbeterd.
Dat is inderdaad vergelijkbaar met mijn aanbod. Voor mijn situatie wil ik er dus wel nog een binnen unit bij. Dan wordt Daikin of in ieder geval deze aanbieder wel een heel stuk duurder.Notna schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:37:
[...]
1. Ze doen kwalitatief niet voor elkaar onder, maar Daikin heeft wel bewezen dat onderdelen duurder zijn en lastiger aan te komen zijn bij reparatie
2. Klinkt niet gek; ik was 3100 euro kwijt voor 2 binnen delen incl. montage voor een FXTM-M van Daikin
Ok, goed om te weten.Notna schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:37:
3. Dat mag prima, zolang het maar niet dieper is dan 50 CM. Je hebt daar geen vergunning voor nodig iig.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Hier 2x FTXM-20 + de 2MXM40M Buitenunit voor 3500 euro.TTLCrazy schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:16:
[...]
Dat is inderdaad vergelijkbaar met mijn aanbod. Voor mijn situatie wil ik er dus wel nog een binnen unit bij. Dan wordt Daikin of in ieder geval deze aanbieder wel een heel stuk duurder.
Hallo, ik heb vorig jaar een huis gekocht waar op de slaapkamer een airco split unit hing van carrier 2,5 kw die nooit aangesloten was geweest, ik heb deze laten aansluiten door een installateur. De airco is van 2005 of 2006 en is dus ongeveer 10 jaar oud. Er is geen gas bij opgezet door de installateur omdat deze al voorgevuld was af fabriek en de installateur kon ook zien dat de buitenunit en het gas dus nooit afgelaten was.
Nu is mijn vraag: Hoe kan ik weten wanneer het gas bijgevuld moet worden? Koelt de airco dan niet meer of zijn er andere zaken waar mee ik rekening moet houden? En hoe lang zou de airco nog meegaan rekening houdende met het feit dat die 10 jaar oud is maar nu nog maar 1 jaar in gebruik is?
Daarnaast heb ik ook nog een nieuwe split unit van 3,5 kw van lg gekocht voor de woonkamer en dit is een inverter, het verschil tussen de aan/uit airco van carrier en de nieuwe inverter van lg is wel groot! De carrier is een beetje luidruchtig tegenover de fluisterstille lg.
Ik heb wel schrik voor de toekomst want de airco gassen gaan er allemaal uit binnen een paar jaar door de europese richtlijnen dus daarom zou ik de carrier misschien best laten bijvullen of niet?
Nu is mijn vraag: Hoe kan ik weten wanneer het gas bijgevuld moet worden? Koelt de airco dan niet meer of zijn er andere zaken waar mee ik rekening moet houden? En hoe lang zou de airco nog meegaan rekening houdende met het feit dat die 10 jaar oud is maar nu nog maar 1 jaar in gebruik is?
Daarnaast heb ik ook nog een nieuwe split unit van 3,5 kw van lg gekocht voor de woonkamer en dit is een inverter, het verschil tussen de aan/uit airco van carrier en de nieuwe inverter van lg is wel groot! De carrier is een beetje luidruchtig tegenover de fluisterstille lg.
Ik heb wel schrik voor de toekomst want de airco gassen gaan er allemaal uit binnen een paar jaar door de europese richtlijnen dus daarom zou ik de carrier misschien best laten bijvullen of niet?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"