Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.362.612 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 20:55
Ik speel al een tijdje met de gedachten om een mobiele airco aan te schaffen. De afgelopen dagen speelt het dan weer helemaal op, met dit warme weer.

Nou heb ik geen openingen naar buiten, waar het makkelijk gemonteerd zou kunnen worden (kantelramen), maar daarom zit ik eraan te denken om het aan te sluiten op de mechanische ventilatie! Ik heb een opening over in de kast van de mechanische ventilatie, is zo'n oplossing geniaal of uber dom (en gevaarlijk?)?

Hij moet dan vooral de slaapkamer gaan koelen, zo'n 20m3 en wil ook niet te veel betalen, dus denk aan max zo'n 300 a 400 euro. Zijn er mogelijkheden denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:23

D_V

DennisZ88 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:07:

daarom zit ik eraan te denken om het aan te sluiten op de mechanische ventilatie! Ik heb een opening over in de kast van de mechanische ventilatie, is zo'n oplossing geniaal of uber dom (en gevaarlijk?)?
D_V in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
glennix schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:06:
Hallo, ik heb vorig jaar een huis gekocht waar op de slaapkamer een airco split unit hing van carrier 2,5 kw die nooit aangesloten was geweest, ik heb deze laten aansluiten door een installateur. De airco is van 2005 of 2006 en is dus ongeveer 10 jaar oud. Er is geen gas bij opgezet door de installateur omdat deze al voorgevuld was af fabriek en de installateur kon ook zien dat de buitenunit en het gas dus nooit afgelaten was.

Nu is mijn vraag: Hoe kan ik weten wanneer het gas bijgevuld moet worden? Koelt de airco dan niet meer of zijn er andere zaken waar mee ik rekening moet houden? En hoe lang zou de airco nog meegaan rekening houdende met het feit dat die 10 jaar oud is maar nu nog maar 1 jaar in gebruik is?
Het is lastig om zelf te bepalen of er een tekort aan gas is. Wat je zou kunnen doen is kijken naar het verschil tussen in- en uitlaat temperatuur. Als er genoeg gas in het systeem aanwezig is dan zou de uitgangstemperatuur doorgaans lager dan 10 graden moeten zijn. Tenzij het warmer dan 35 graden in de ruimte is, dan is iets hoger ook nog wel acceptabel.

De installateur zou hiervoor kijken naar de verschillen in temperatuur tussen de aan en afvoer van gas aan de buitenunit. Bij een teveel aan gas in het systeem verdampt het middel pas laat of na de verdamper. Het gevolg is dat er nauwelijks warmte wordt opgenomen waardoor het verschil in temperatuur tussen aan- en afvoer erg laag is. Bij een tekort aan gas zal het koudemiddel verdampen in de leidingen. Als de leidingen bij de binnenunit bevriezen dan heb je zeker weten een tekort aan gas.

Bij een inverter zou je nog kunnen kijken naar stroomverbruik. Een inverter die niet lager in de toeren gaat draaien heeft doorgaans problemen met de hoeveelheid gas. Maar het makkelijkste is simpelweg kijken naar hoe koud de uitgaande lucht is. De buitenunit heeft een reservoir waar een bepaalde hoeveelheid koudemiddel in opgeslagen zit. Dit is ook de reden dat je buitenunits tot een bepaalde hoeveelheid lengte geen middel hoeft bij te vullen. Daar staat dus ook tegenover dat er een bepaalde hoeveelheid middel weg zou mogen lekken voordat er problemen ontstaan (mits je natuurlijk niet gelijk de max lengte (of meer) gebruikt).
Daarnaast heb ik ook nog een nieuwe split unit van 3,5 kw van lg gekocht voor de woonkamer en dit is een inverter, het verschil tussen de aan/uit airco van carrier en de nieuwe inverter van lg is wel groot! De carrier is een beetje luidruchtig tegenover de fluisterstille lg.

Ik heb wel schrik voor de toekomst want de airco gassen gaan er allemaal uit binnen een paar jaar door de europese richtlijnen dus daarom zou ik de carrier misschien best laten bijvullen of niet?
Als de airco gewoon goed werkt zou ik deze niet zomaar bij laten vullen. Een 10 jaar oude carrier is vrijwel zeker een R410A unit en dat gas mag na 2030 nog gewoon bijgevuld worden. Geen probleem dus :)

Bovendien gaan die Carriers eigenlijk bijna nooit stuk. Echte werkpaarden :) Het was Duane Williams Carrier die in 1902 de basis legde voor moderne airconditioning systemen. Carrier weet wel wat ze doen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08-2021
@Glashelder Bedankt voorde info! Ik moet er ook nog bijzeggen dat de installateur wel van die metertjes aan de airco had gehangen en ik heb ook een document gekregen waar opstaat:

De installatie is afgeperst met droge stikstof 1,1x de werkdruk: 41 bar 30 minuten.
De volledige installatie is gevacummeerd bereikte vacumeringsdruk: 28 Pascal
Wachttijd gedurende de bereikte vacumeringsdruk: 53 minuten.
Lekdichtheid gecontroleerd met digitale lek detector.

Dus ik vermoed dat dit wel in orde is?
Ben er zelf een leek in dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Als een STEK installateur dit aangesloten heeft dan kan je er wel op vertrouwen dat het gewoon in orde is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08-2021
De airco is geplaatst door een professional en ik ben van België dus ik vermoed dat dat overeenkomt met een STEK installateur in Nederland. Ik heb nog eens gekeken in de handleiding en daar staat het jaartal 2004, ik zat er eerst een jaar naast :9. Het koudemiddel dat in de handleiding staat is R407C dus dat zal ook nog wel even te krijgen zijn denk ik.

Wat is de normale levensverwachting van een split unit eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:11

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
glennix schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:58:
De airco is geplaatst door een professional en ik ben van België dus ik vermoed dat dat overeenkomt met een STEK installateur in Nederland. Ik heb nog eens gekeken in de handleiding en daar staat het jaartal 2004, ik zat er eerst een jaar naast :9. Het koudemiddel dat in de handleiding staat is R407C dus dat zal ook nog wel even te krijgen zijn denk ik.

Wat is de normale levensverwachting van een split unit eigenlijk?
Gemiddeld gezien 12 tot 15 jaar, maar minimaal 10 toch wel. Daarna is de techniek denk ik ook wel achterhaald en zullen onderdelen schaars (en duur) worden.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
Dat is dit topic toch?

[ Voor 6% gewijzigd door DennisZ88 op 23-06-2017 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:23

D_V

Yup. En er gebeuren magische dingen als je op de link klikt.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
D_V schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:31:
[...]

Yup. En er gebeuren magische dingen als je op de link klikt.

d:)b
Ah sorry, had niet door dat het gelinkt was aan een reactie 8)7. Dan weet ik voldoende en kan het beter aangesloten worden, voor de mechanische ventilatie. Het is toch altijd afvoer van lucht door die slang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DennisZ88 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 14:33:
[...]

Ah sorry, had niet door dat het gelinkt was aan een reactie 8)7. Dan weet ik voldoende en kan het beter aangesloten worden, voor de mechanische ventilatie. Het is toch altijd afvoer van lucht door die slang?
Snap je zin niet helemaal maar het is geen goed idee om het aan te sluiten op een mechanisch ventilatie kanaal. Die is daar niet op berekend en de warme lucht zal dus op andere plekken er uit gaan. tevens zit je nog met een vocht kanaal wat zich zou kunnen ophopen in het kanaal en de werking van airco wordt er ook niet beter van omdat je feite je slang enorm verlengt wat weer weerstand met zich mee brengt waardoor de airco zijn warme lucht minder goed kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:30
Ondertussen een offerte ontvangen voor het plaatsen/installeren van een inverter airco, echter vraag ik mij het volgende af:

De airco komt op de slaapkamer (zolder) met een plat dak die als oppervlakte zo'n 34 m2 heeft. Nu is er geen deur naar het trapgat (3 verdiepingen) en zal de hal dus ook meegenomen moeten worden in de berekening. Gehele trapgat/hal komt neer op zo'n 16 m2 --> totaal van +- 120m3, waardoor een airco van 3.5kW zal moeten voldoen. Ik vraag me echter af wat de 'drawback' zou zijn om voor een inverter te gaan die bijvoorbeeld 5kW kan leveren, het komt namelijk nog wel eens voor dat de deur naar de woonkamer open blijft staan, dus waarom niet meteen de mogelijkheid pakken om deze mee te laten koelen? Qua meerprijs zit er niet bijzonder veel verschil tussen een 3.5/5kw unit.

En aangezien de te koelen inhoud hetzelfde zou het energieverbruik toch ook niet ver uit elkaar moeten liggen? Zie ik nadelen over het hoofd? graag advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Het zal niet bijzonder veel uit elkaar liggen, maar het zal wel schelen. Zoals ook uitgelegd in de TS heeft de unit met de laagste koelcapaciteit in dezelfde serie doorgaans het beste rendement. Binnen dezelfde serie delen units vaak dezelfde condensor en verdamper waarbij de compressor verschilt om het verschil in capaciteit te bereiken.

Niet alleen raken de lagere units makkelijker hun warmte (en koude) kwijt, maar grotere units hebben een zwaardere compressor die nou eenmaal meer energie vraagt om zijn rondjes te draaien.

Dat gezegd hebbende zou ik voor hetzelfde geld - of een fractie meer - altijd voor de zwaardere unit gaan. Ik heb zelf in de slaapkamer een 2,5kW unit opgehangen, terwijl ik voor 75 euro meer 3,5kW had gehad.. :') De vorige was een 3,5 kW (non-inverter) en ik merk op warme dagen wel het verschil. Maar uiteindelijk bereikt ook de 2,5kW gewoon netjes de ingestelde temperatuur. * Glashelder is verwend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
Glashelder schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:45:
Het zal niet bijzonder veel uit elkaar liggen, maar het zal wel schelen. Zoals ook uitgelegd in de TS heeft de unit met de laagste koelcapaciteit in dezelfde serie doorgaans het beste rendement. Binnen dezelfde serie delen units vaak dezelfde condensor en verdamper waarbij de compressor verschilt om het verschil in capaciteit te bereiken.

Niet alleen raken de lagere units makkelijker hun warmte (en koude) kwijt, maar grotere units hebben een zwaardere compressor die nou eenmaal meer energie vraagt om zijn rondjes te draaien.

Dat gezegd hebbende zou ik voor hetzelfde geld - of een fractie meer - altijd voor de zwaardere unit gaan. Ik heb zelf in de slaapkamer een 2,5kW unit opgehangen, terwijl ik voor 75 euro meer 3,5kW had gehad.. :') De vorige was een 3,5 kW (non-inverter) en ik merk op warme dagen wel het verschil. Maar uiteindelijk bereikt ook de 2,5kW gewoon netjes de ingestelde temperatuur. * Glashelder is verwend
Bedankt voor de informatie, dit bevestigt mijn vermoedens :)
Qua prijsverschil zit de offerte voor de 3.5kw (Mitsubishi SRK-35ZS-S) inverter op 1700 en de 5kw (Mitsubishi SRK-50ZS-S) heeft een meerprijs van 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Winkiller schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:36:
Ik wil nog even opmerken dat een mobiele airco voldoende nut heeft als hij 24 uur zijn werk kan doen. Op onze slaapkamer (vaste opstelling tijdens de warme dagen) blijft het 23/24 graden met een luchtvochtigheid rond de 50% met de deLonghi Pac112 Silent in automatische stand (Real Feel) en hij staat echt niet 24 uur continu te draaien. 's Nachts kunnen we in de Silent airco stand op 24 graden prima slapen ondanks hij geregeld aanslaat. Bij de buren is het op die kamer 29 graden met een luchtvochtigheid van boven de 70%. :')

Ramen en deuren gesloten, gordijnen dicht zodat er geen direct zonlicht binnen komt en je hebt voor een kleine 500 euro een heerlijke koele slaapkamer tijdens deze warmte. Hij zal vanzelfsprekend iets meer stroom verbruiken dan een vergelijkbare splitunit maar die zijn ook duurder en niet overal toepasbaar.

Nieuwe lucht haalt hij binnen via de ventilatie openingen elders in de woning. Als je een mobiele airco gebruikt om snel een kamer te koelen kom je bedrogen uit, dit geldt ook als je een mobiel apparaat koopt die onvoldoende capaciteit heeft of verkeerd wordt gebruikt.
Sorry, maar ik heb de afgelopen weken met 30 graden geen dag in een kamer warmer dan 24 geslapen en heb geen airco. Heel simpel principe van overdag alle ramen dicht + verduisterende (rol)gordijnen dicht , zodra het in de avond af begon te koelen alles tegen elkaar open en open houden. Op die manier bleef de temperatuur keurig en geen mobiele airco nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Ben ik de enige waarvoor 24°C al minimaal zes graden te warm is :?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:20:
Ben ik de enige waarvoor 24°C al minimaal zes graden te warm is :?
Nee, absoluut niet :+ . Ik heb de airco nu ook aanstaan met dat vieze benauwde weer van buiten :P En dan is het maar 20 graden buiten, 21 binnen
Sander schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:17:
[...]

Sorry, maar ik heb de afgelopen weken met 30 graden geen dag in een kamer warmer dan 24 geslapen en heb geen airco. Heel simpel principe van overdag alle ramen dicht + verduisterende (rol)gordijnen dicht , zodra het in de avond af begon te koelen alles tegen elkaar open en open houden. Op die manier bleef de temperatuur keurig en geen mobiele airco nodig.
Gefeliciteerd? Ik behaal dat ook prima zonder airco, maar vind het verre van aagenaam. Daarnaast is het met 1 kooksessie achter het fornuis snel gedaan met die temperatuur.

[ Voor 56% gewijzigd door Notna op 28-06-2017 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

hier draait hij nu ook terwijl het buiten zeker niet warm is en het flink regent

juist dan! is het heerlijk vooral op de slaapkamer. Ik kan hier zien hoeveel water er nu afgevoerd wordt door de airco en dat is flink wat. Dat geeft imho juist een groot deel vh comfort

@Notna en dat merk je vooral als je nu naar buiten loopt. wat een smerige kleffe boel :) snel weer naar binnen

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 28-06-2017 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:22:
[...]

Nee, absoluut niet :+ . Ik heb de airco nu ook aanstaan met dat vieze benauwde weer van buiten :P En dan is het maar 20 graden buiten, 21 binnen

[...]

Gefeliciteerd? Ik behaal dat ook prima zonder airco, maar vind het verre van aagenaam. Daarnaast is het met 1 kooksessie achter het fornuis snel gedaan met die temperatuur.
Tuurlijk, volledig mee eens, maar ik bedoel dit ook meer voor situatie die ik quote waar iemand blij is met een mobiele airco. In mijn ogen zijn die dingen echt zonde van je energierekening. Met name omdat goede afdichting (tenzij je een gat laat boren) echt moeilijk is op hete dagen.

Ben zelf juist aan het kijken naar split-unit voor verwarmen + koelen om wat zonne Kwh's op te fikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Sander schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:38:
[...]

Tuurlijk, volledig mee eens, maar ik bedoel dit ook meer voor situatie die ik quote waar iemand blij is met een mobiele airco. In mijn ogen zijn die dingen echt zonde van je energierekening. Met name omdat goede afdichting (tenzij je een gat laat boren) echt moeilijk is op hete dagen.

Ben zelf juist aan het kijken naar split-unit voor verwarmen + koelen om wat zonne Kwh's op te fikken :)
Ah, op die Fahrrad :Y Eens :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Sander schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:17:
[...]

Dan prijs je gelukkig.
De situatie hier is een via garage geschakelde hoekwoning, met op zuidoost een hele muur warmtewerend glas op de benedenverdieping, en zuidwest zelfde verhaal. Bovenverdieping compleet met rolluiken. Rolluiken en ramen dicht helpt, maar niet genoeg. Screens of rolluiken op de benedenverdieping? Niet te betalen zoveel glas zit er. En het ziet er niet uit om dat achteraf te doen. Dan wil je inbouw.
Temperatuur in huis volgt met enkele dagen vertraging de buitentemperatuur op 5 graden na als de zon schijnt.

Voordeel; heel licht huis. Nadeel; warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:48

Winkiller

De Mopperpot

Sander schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:38:
[...]

Ik heb een geïsoleerde plaat in mijn raam en het gat voor afvoer passend gemaakt zodat er geen warme lucht naar binnen komt op die plek, de lucht die aangezogen word is van de standaard ventilatie openingen in de woning. Ik ben mij bewust dat ik iets meer stroom gebruik maar een klein beetje comfort mag wat kosten. Nogmaals wil ik benadrukken dat mijn mobiele slaapkamer airco niet continue staat te draaien bij warm weer waarop je kan zeggen dat het systeem functioneert zoals je kan verwachten bij juist gebruik. Ik gebruik hem eigenlijk nog steeds en het is op mijn slaapkamer prima vertoeven met een luchtvochtigheid van 50%.

De afgelopen maand 9 euro meer aan Eneco betalen, maar wel een heerlijk koele slaapkamer. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Winkiller schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:33:
[...]

Ik heb een geïsoleerde plaat in mijn raam en het gat voor afvoer passend gemaakt zodat er geen warme lucht naar binnen komt op die plek, de lucht die aangezogen word is van de standaard ventilatie openingen in de woning. Ik ben mij bewust dat ik iets meer stroom gebruik maar een klein beetje comfort mag wat kosten. Nogmaals wil ik benadrukken dat mijn mobiele slaapkamer airco niet continue staat te draaien bij warm weer waarop je kan zeggen dat het systeem functioneert zoals je kan verwachten bij juist gebruik. Ik gebruik hem eigenlijk nog steeds en het is op mijn slaapkamer prima vertoeven met een luchtvochtigheid van 50%.

De afgelopen maand 9 euro meer aan Eneco betalen, maar wel een heerlijk koele slaapkamer. :P
QFT
Hier idem en er komt nog eens bij dat je maar wel even fijn zo'n split ergens kwijt moet kunnen.
In mijn geval kan ik hem buiten niet echt makkelijk kwijt zonder dat hij vol in het zicht zit ( midden in de tuin ) of de buren tot eventuele overlast veroorzaakt (met de bijkomende kosten van langere slangen) en binnen zit hij ook vol in het zicht, permanent ;)
Slaapkamer hou ik heerlijk in de klamme dagen, rest boeit niet zo.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:52
Vorige maand heb ik een airco (Mitsubishi) laten installeren in de slaapkamer. In het begin werkte hij zoals gehoopt, de kamer was binnen een mum van tijd op de gewenste temperatuur. Maar langzaam aan begon dat steeds minder te worden en de afgelopen weken koelt hij helemaal niet meer. De installateur erbij gehaald, maar die kan niks vinden: genoeg gas, geen lekkage, compressor werkt, en ook de buitenunit wordt koud. Alleen de binnenunit geeft geen koude lucht. Wat zou er aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Veerman24 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:18:
ook de buitenunit wordt koud. Alleen de binnenunit geeft geen koude lucht. Wat zou er aan de hand zijn?
Hij staat op verwarmen? De buitenunit moet warm worden om 't binnen koel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vorige maand heb ik een airco (Mitsubishi) laten installeren in de slaapkamer. In het begin werkte hij zoals gehoopt, de kamer was binnen een mum van tijd op de gewenste temperatuur. Maar langzaam aan begon dat steeds minder te worden en de afgelopen weken koelt hij helemaal niet meer. De installateur erbij gehaald, maar die kan niks vinden: genoeg gas, geen lekkage, compressor werkt, en ook de buitenunit wordt koud. Alleen de binnenunit geeft geen koude lucht. Wat zou er aan de hand zijn?
Hoe dan ook de installateur moet het wel oplossen. Lijkt op een lek in de verdamper (waardoor er koelgas weglekt). Of heb je de aircon zelf gekocht en laten installeren?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:25:
[...]

Hij staat op verwarmen? De buitenunit moet warm worden om 't binnen koel te krijgen.
Of wellicht op auto? Maar het lijkt mij toch dat een installateur dat ding aan zet op standje noordpool om te kijken of er wat gebeurt. Zoals ik het nu lees, doet de binnenunit helemaal niets meer binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
Ik heb het zelf niet gevoeld, de installateur vertelde het me. Ik nam aan dat hij de toevoer naar de compressor bedoelde, maar zal eens informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:37

_Arthur

blub

Alleen de binnenunit geeft geen koude lucht. Wat zou er aan de hand zijn?
Welke functies werken nog wel? Verwarmen? Ontvochtigen? Of doet hij, zoals al gezegd, helemaal niets meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
Hij verwarmt nu een kwartier op de hoogste stand, maar de luchtstroom is niet voelbaar warmer. Ik zou niet weten hoe je snel ontvochtiging kunt controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Veerman24 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:19:
Hij verwarmt nu een kwartier op de hoogste stand, maar de luchtstroom is niet merbaar warmer. Ik zou niet weten hoe je snel ontvochtiging kunt controleren.
Komt er tijdens verwarmen koude lucht uit de buitenunit? En als je de unit op verkoelen zet, komt er dan warme lucht uit de buiten unit?

Lijkt er op dat de rol/ventilator in de binnenunit wel werkt maar dat er geen warmte/koelte overdracht is tussen de buiten en de binnen unit.

Wellicht dat @Oxellaar nog een idee heeft :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
De buitenunit zit hoog op de muur, ik kan daar nu niet bij (geen ladder). Kan het zijn dat de circulatie van de koelvloeistof geblokkeerd is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ray

Ray

wat het ook is hij is defect.

bij koelen moet binnen no time de uitblaaslucht rond de 8 - 10 graden zijn. bij verwarmen richting de 40 (uit mijn hoofd)

Is dat niet het geval werkt hij niet goed. Wat het dan is maakt feitelijk niet uit aangezien het ding er net hangt moet de monteur het oplossen.

Het feit dat hij is bij is geweest zonder resultaat zet wel te denken aangezien dit een vrij basic iets is lijkt me.

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 12-07-2017 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat kan eigenlijk bijna niet (gas geblokkeerd).. Heeft hij nog gekeken naar verschillen tussen in- en uitgaande temperatuur aan de leidingen?

Het zou ook gewoon een defecte temperatuursensor kunnen zijn. Je zou hem eens een testrun kunnen doen. Als het goed is zit er op de binnenunit een knop. Als je die indrukt dan gaat hij als het goed is op maximaal draaien.

Kan je meten hoeveel stroom het ding verbruikt als je 'm aan zet? Dat zegt heel veel of de compressor het wel probeert zeg maar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Veerman24 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:19:
Hij verwarmt nu een kwartier op de hoogste stand, maar de luchtstroom is niet voelbaar warmer. Ik zou niet weten hoe je snel ontvochtiging kunt controleren.
Bel je installateur en zeg dat ie stuk is en dat ze het komen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Veerman24
Hoe heeft hij de hoeveelheid koudemiddel gecontroleerd, heeft hij drukken gemeten?

Als de unit steeds minder goed ging werken, dan lijkt het sterk op een lekkage van koudemiddel.

Maar wat heeft de installateur als vervolgplan aangegeven? Als hij het probleem niet kan vinden, dan neem ik aan dat hij nog terugkomt....

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
Bedankt voor al jullie reacties, ik zal proberen op elk te reageren:
- "Lijkt op een lek in de verdamper (waardoor er koelgas weglekt) "
Dat dachten we ook, omdat hij de eerste twee weken koelde als een tierelier. Maar: de airco is voor de installatie gecontroleerd op lekkage, en toen was hij helemaal op druk, geen lek. . Eergisteren is daar weer naar gekeken en is hij bijgevuld, maar dat was eigenlijk niet nodig, want er kon nauwelijks meer gas bijgepompt worden..

"Of heb je de aircon zelf gekocht en laten installeren"
Tja, ik heb de airco zelf gekocht, dus dat is niet zo handig. Tot mijn verdediging: het is gebeurd op advies van de installateur...

- "Of wellicht op auto? Maar het lijkt mij toch dat een installateur dat ding aan zet op standje noordpool om te kijken of er wat gebeurt. Zoals ik het nu lees, doet de binnenunit helemaal niets meer binnen..."
Is een aantal keren gedaan door mijzelf en de installateur.

- "Het zou ook gewoon een defecte temperatuursensor kunnen zijn. Je zou hem eens een testrun kunnen doen. Als het goed is zit er op de binnenunit een knop. Als je die indrukt dan gaat hij als het goed is op maximaal draaien"
Temperatuursensor lijkt het te doen want het signaallampjes gaat uit wanneer ik de temperatuur verhoog tot kamertemperatuur. Verlaag ik de temperatuur, dan gaat het weer aan.
- Kan je meten hoeveel stroom het ding verbruikt als je 'm aan zet? Dat zegt heel veel of de compressor het wel probeert zeg maar
Vlgs de installateur draait de compressor, maar ik zal dit toch eens proberen, enig idee hoeveel stroom een draaiende compressor neemt?

- Bel je installateur en zeg dat ie stuk is en dat ze het komen oplossen.

Heb ik gedaan, maar hij komt er niet uit,..

Iedereen bedankt, zodra ik meer weet, laat ik het weten. Maar eerst op vakantie naar een warm land ;-)

[ Voor 1% gewijzigd door Veerman24 op 12-07-2017 13:47 . Reden: Teipvaudjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Veerman24
Ik lees vreemde dingen...
Er is bijgevuld zonder de inhoud eerst te controleren? Dat is een verkeerde werkwijze en nog verboden ook.
En er was bijna niks bij te pompen?
Als je wilt kun je er makkelijk een kilo teveel in doen.

En een compressor gaat gewoon draaien als er een zware ondervulling is, pas bij een persgas temperatuur van 110c gaan de meeste uit.

Volgens mij heb je iemand op bezoek gehad die, wel kan installeren, maar zodra er een probleem is niet veel meer kan doen.

Ik wens je veel sterkte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Eergisteren is daar weer naar gekeken en is hij bijgevuld, maar dat was eigenlijk niet nodig, want er kon nauwelijks meer gas bijgepompt worden..
:X

Op goed geluk maar gas bij lopen vullen? Dat is zeker niet goed! Een teveel aan gas zorgt ervoor dat het middel niet op de juiste plaatsen verdampt. Daardoor heb je nauwelijks afgifte van kou dan wel warmte. Dat zou het dus ook kunnen zijn.

Als er echt veel teveel gas in zit dan zal de compressor afslaan / stuk gaan. Vloeistof is niet comprimeerbaar..

De installateur zal de temperatuur van de in- en uitgaande leidingen moeten checken om te kijken of er sprake is van warmtewisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Oxellaar schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:01:
@Veerman24
Volgens mij heb je iemand op bezoek gehad die, wel kan installeren, maar zodra er een probleem is niet veel meer kan doen.
Precies. Hij zal op zoek moeten naar een installateur die wel snapt waar ie mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:01:
[...]

:X
Een teveel aan gas zorgt ervoor dat het middel niet op de juiste plaatsen verdampt. Daardoor heb je nauwelijks afgifte van kou dan wel warmte. Dat zou het dus ook kunnen zijn.
Teveel koudemiddel verdampt niet op de verkeerde plek, maar helemaal niet.
Er is namelijk geen oververhitting meer mogelijk.
Daarom krijg je vloeistof in de compressor.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 12-07-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Heb akkoord van huisbaas en VvE voor het plaatsen van een airco dus heb zojuist een aantal offerte-aanvragen gedaan. Mochten jullie nog installateurs aan kunnen raden die ook installeren in regio Breda dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:48

charrel

Cortisol4life..

Dat zou ik ook graag horen voor regio noord Holland, nu 2 offertes voor 2 medium slaapkamers en 1 kleine. Unit kan op plat dakje boven de voorste slaapkamer, dus wel 3 condenspompen nodig. Offerte voor 3 kamers van 4900€ en voor 3 kamers eentje van 5200€.
Gaat dan om daikin units en montage. De eerste offerte van 5200€ staat ook 250 meter mkv snoer op....
Kan je ongeveer 9 keer een rondje om het complete huis maken.

[ Voor 8% gewijzigd door charrel op 18-07-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

zoals al eerder gezegd is dit zo'n beetje het slechtste moment om een offerte op te vragen. De meeste hebben ruim werk / vakantie perioden dus wordt er vaak flink extra gevraagd. Hap je dan toe is het wat extra winst moet je maar denken.

anderzijds wordt het wel weer erg warm.....

daarnaast is vergelijken voor zover mogelijk als men reageert lonend. Bij mij zat er ruim 4000 euro tussen aanbieders....

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 18-07-2017 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb een monoblock airco. Dit is geen mobiele airco maar een airco zonder een buitenunit. Deze heb ik ooit eens gekocht van een hotel overschot omdat ik aan de voorkant van mijn appartement geen buitenunit mag plaatsen. Deze heeft het jaren naar tevredenheid gedaan. Alleen dit jaar slaat de compressor maar om de 5 min 1 min aan. Dit is niet genoeg om een ruimte van 30m2 te koelen. Heel lang gezocht naar een monteur die een kijkje wilde nemen, de meeste beginnen er niet aan. Airco weg gebracht, in eerste instantie zei hij dat de sensor kapot was maar daarna was het de printplaat. Hier was geen vervanging voor te vinden. Maar als ik een extra sensor in de afvoer van de warme luchtstroom zou plaatsen dan zou hij het wel doen. Dit gedaan, maar hij bereikte hierdoor meer dan 39 graden en viel in de beveiliging. De sensor in de aanvoer geplaatst, bleef boven de 30 graden. Nu ergens anders geplaatst nu blijft hij rond de 26 graden maar het probleem blijft. Compressor start op, loopt ong 1 minuut en valt dan ong 5 min uit. Het probleem is dat het gat voor de afvoer ong 40 cm doorsnede is en door 3 muren heen gaat. Het gaat me ook een leuke duit kosten omdat te laten repareren en dan zit ik nog steeds in de hitte. Fabrikant is een bedrijf in bangladesh css technology, geprobeerd om contact met hun te krijgen maar helaas. Iemand hier een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ray schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:06:
zoals al eerder gezegd is dit zo'n beetje het slechtste moment om een offerte op te vragen...
Ik merk het ja, prijzen zijn echt absurd die je binnen krijgt en vaak ook helemaal niet voor wat je vraagt. Heb pas één installateur gehad die even opbelde en aangaf ondanks m'n uitgebreide uitleg graag even langs te komen om te kijken wat de mogelijkheden zijn en goed advies te kunnen geven.

Gros van de offertes kan ik nu al afstrepen, ga echt niet €1800+ neerleggen voor alleen één slaapkamer van 17 m2 / 50m3. Verwacht toch wel voor €1400 klaar te kunnen zijn met een Daikin of Mitsubishi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb vorige week een nieuwe 5kw Mitsubishi op laten hangen voor 1755. Ter vervanging van een oude. Erg goede gasten, service gericht volgens de oude stempel. En netjes gewerkt.

Had offertes vanaf 1600 tot 3200 overigens.

Weer helemaal happy met m'n koele huis! Doet het echt een stuk beter dan een verrotte Einhell.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 18-07-2017 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Verwijderd Ik zit aan een verkoelend biertje maar als ik het goed begrijp
1) heb je een monoblok zoals je die in de US en Azie veel ziet die in de muur gebouwd worden. Die dingen kunnen prima werken (edit zij het lawaaiig)
2) je hebt een schacht gemaakt door drie muren heen om de warme lucht naar buiten te blazen, waar haalt het monoblok dan de buitenlucht vandaan, ook door dezelfde schacht? Ik neem aan van niet dus heb je een dubbele schacht door die drie muren? Hoe lang is die schacht en is er niet iets verstopt bij de aanvoer van buitenlucht? Dat zou kunnen verklaren dat ie warm loopt.
3) Ik heb geen idee over welke sensor je het hebt, laat staan welke extra sensor je erbij hebt geplaatst (echt erbij en niet in plaats van?).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:25:
Ik heb vorige week een nieuwe 5kw Mitsubishi op laten hangen voor 1755.
Ik bedoel maar, dan zou het in mijn geval toch prima voor €1400 moeten kunnen alles bij elkaar, want ik heb aan 2,5 kW al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 18:40

FFF

* FFF heeft een 5kW airco laten installeren en is er nu heel blij mee :-)

Vorige week een 5kW airco laten installeren in het trapgat. Koelt heerlijk de zolder waar we slapen maar ook de verdieping er onder wordt goed meegepakt. Het is echt mega comfort verhogend zeker in de warme dagen maar ook op normale dagen. De lucht voelt veel frisser aan en omdat hij op zolder ook een wasruimte hebben is het er anders ook vochtig.

Ik heb gekozen voor een LG deluxe, A++ label en standaard voorzienvan bediening via wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Echt hoor, zo veel mensen die zeggen "ach, voor die paar dagen per jaar in Nederland". 4 weken geleden een 12K split op mijn slaapkamer gehangen. Volgens mij 2 nachten niet aan gehad. Wist dat dat zou gebeuren want ik had al ervaring met 2 splits op de kinderkamers die er al een jaar of 5 hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kan ik ook over meepraten, ik had in mijn appartement (3 hoog, bj 1946) ook een split-unit airco van Maxicool gemonteerd. want in de zomer liep het binnen snel op naar 33 graden en warmer, isolatie laat in een oud appartement nogal te wensen over...

heb het ding ruim 10 jaar mogen gebruiken, geen moment spijt van gehad... als iedereen liep te puffen van de hitte was het bij mij thuis 22 graden en sliepen we gewoon onder de dekens.

inmiddels vorig jaar verhuist naar een recente eengezinswoning, en ondanks dat dit stukken beter is geisoleerd en de temperatuur binnen nog niet boven de 25 graden is geweest mis ik de airco wel.

zodra ik de kans krijg gaat er dan ook zeker weer een airco installatie komen, voor zowel de huiskamer als de slaapkamer(s) (en zullen dan ook weer een stuk zuiniger zijn als de maxicool uit 2006 die ik had)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-10 21:28
Ik heb ook 2 weken geleden mijn eerste echte airco laten installeren, Daikin BlueEvolution FTXM35M a+++
Is in de woonkamer geplaatst 110 m3 en doet het heerlijk daar, Gisteren buiten 29 graden, binnen op 23 en na ruim 7 uur draaien slecht 1.4 Kwh verbruikt. Nog zuiniger dan verwacht. en ook nog heerlijk stil.
Wil nu al niet meer zonder. Volgend jaar komt er uitbreiding op de boven verdiepingen, Moet nog wel even kijken wat de beste oplossing is.
In het trapgat lijkt mij ook wel wat op zolder, Is dat echt genoeg voor beide verdiepingen? Zijn er meer mensen met deze ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Leuk hé, die opmerkingen terwijl je bij jezelf denkt 'ik doe maar even een lange broek en sokken aan anders is het zo fris ' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
Hahaha ja iedereen klagen dat het zo warm is .... heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

slaap hier onder een dubbel winter dons dekbed..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
sinovenator schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:06:
In het trapgat lijkt mij ook wel wat op zolder, Is dat echt genoeg voor beide verdiepingen? Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Nee. Mijn ervaring is dat er een split per kamer nodig is. Zoals ik hier al aangaf, op de twee kinderslaapkamers had ik 2x 12K split hangen. In het beste geval liet ik die allebei full power blazen en dan zakte de temperatuur op de master bedroom ook wel iets, maar voornamelijk ging het om luchtvochtigheid die het aangenamer maakte. Maar zo enorm veel verlies... Dus uiteindelijk ook op die kamer een 12K gehangen en presto, heerlijk relaxed met minder stroomverbruik totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:29
Maar waar laat je dan 3 buitenunits is de vraag die bij mij op komt :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ThinkPadd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:07:
gewoon een multisplit kopen 8) breakeven punt ligt in prijs ook zo rond de 3 units dus dat komt goed uit~! tip neem dan een 4 poorts. die ik marginaal duurder. een 5 poorter vaak veeel duurder

4 poorten > woonkamer en 3 slaapkamers > hele huis koel > iedereen blij :9~

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 20-07-2017 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
ThinkPadd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:07:
Buiten :+

Een op de garage, een op de uitbouw voor. Een op de erker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
UltraSub schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:06:
[...]

Nee. Mijn ervaring is dat er een split per kamer nodig is. Zoals ik hier al aangaf, op de twee kinderslaapkamers had ik 2x 12K split hangen. In het beste geval liet ik die allebei full power blazen en dan zakte de temperatuur op de master bedroom ook wel iets, maar voornamelijk ging het om luchtvochtigheid die het aangenamer maakte. Maar zo enorm veel verlies... Dus uiteindelijk ook op die kamer een 12K gehangen en presto, heerlijk relaxed met minder stroomverbruik totaal.
Ja dat dacht ik wel. Ga volgend jaar wel even met mijn leverancier om tafel zitten. Deze vind ik ook goed meedenken. Nu eerst van mijn heerlijk gekoelde woonkamer genieten en als het boven echt te warm wordt slapen we wel een nachtje beneden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

sinovenator schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:01:
[...]
<>en als het boven echt te warm wordt slapen we wel een nachtje beneden :P
Dat deed ik vroeger zonder aircon sowieso ook al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

wellicht een logische post maar toch..

had een compressor gekocht voor wat andere zaken en dacht verrek daar kan ik ook mooi de buiten unit even mee schoonmaken. Nou dat was geen luxe! deze unit hangt er pas een paar maanden , onder een overkapping, en had echt al een flinke deklaag stof op de koelribben zitten. Alles schoongeblazen en het lijkt / weet vrij wel zeker dat hij nu een tandje lager is gaan blazen. Had niet verwacht dat in zo'n korte tijd er al zo veel vervuiling zou zijn

dat in tegenstelling tot de binnenfilters die na een jaar amper een laagje stof hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Hier werkt het in ieder geval super...
Maar heb wel een open trap en grote deuren (231x91cm) en een heel goed geïsoleerd huis en rolluiken plus overstekende dakrand op de zuidzijde.

Wij overwogen ook een multisplit maar de airco boer gaf ons dit advies. Scheelt niet alleen in de kosten maar ook een hele boel leidingwerk die in ons huis wat "af" was niet gemakkelijk weg te werken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik geloof niet dat dat echt super werkt. No way. :P

Ik denk dat dit te vergelijken is met kwaliteit van gedownloade films die de ene persoon vet goed vind en de andere compleet ruk. Beide personen kijken natuurlijk vanuit hun referentie kader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Zelf heb ik op de overloop op de zolder een 3,5 kW Daikin opgehangen. Het is waar dat een unit op elke kamer een veel beter resultaat geeft, dan kun je echt een ingestelde temperatuur per ruimte halen en blijven de kamers ook koel met de deuren dicht.

Mijn doel was echter de ergste hitte uit huis te krijgen en het binnen acceptabel te houden. Dat lukt er prima mee. Op dagen dat het 30+ is buiten en de zon vol op het huis beukt, blijft het op zolder onder de 25 graden en de slaapkamers een verdieping lager onder de 23 graden. Zodra de zon weg is of op een bewolke dag lukt een of twee graden lager ook nog. Mede door de lagere luchtvochtigheid voelt dit alleszins acceptabel aan en slapen wij hartje zomer ook prima.

Net als bij verwarmen met een warmtepomp in de winter, moet je niet verwachten opeens vijf graden verschil te kunnen maken. Warm houden is makkelijker dan opwarmen. Koel houden is makkelijker dan koel maken. Als de massa eenmaal warm is blijft die lang warm.

Alternatief was geweest vier binnenunits ophangen met dito buitenunits en leidingwerk. Daar hangt een heel ander prijskaartje aan. Nu heb ik voor relatief weinig geld een flinke comfortverbetering.

Zoals @FFF het heeft met goede zonwering dus een lage warmtebelasting denk ik dat het nog beter werkt dan bij mij.

[ Voor 1% gewijzigd door Beatman op 28-07-2017 09:09 . Reden: typo's ]

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Flink verschil met de 18 a 19°C die 't in mijn slaapkamer wordt waar de unit gewoon in hangt. Lager nog op minder warme dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CyBeR schreef op maandag 24 juli 2017 @ 13:11:
Flink verschil met de 18 a 19°C die 't in mijn slaapkamer wordt waar de unit gewoon in hangt. Lager nog op minder warme dagen.
18-19 graden terwijl het buiten 30 graden is lijkt me eerlijk gezegd ook een beetje overdreven.
Paar graden onder de buitentemperatuur lijkt me meer dan voldoende.

Heb zelf ook een 5kw unit in het trapgat hangen. Houdt de bovenverdieping prima op de ingestelde temperatuur als de deuren open staan. Op de eerste verdieping scheelt het vaak ook wel een paar graadjes. Lastigheid bij mij is dat mijn trappen achter elkaar door lopen, en het trapgat dus van de begane grond tot de 2e verdieping reikt.
de lucht heft dus weinig kans om de woonkamer in te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
MikeyMan schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:05:
[...]

18-19 graden terwijl het buiten 30 graden is lijkt me eerlijk gezegd ook een beetje overdreven.
Paar graden onder de buitentemperatuur lijkt me meer dan voldoende.
Om te slapen? Absoluut niet. De ideale kamertemperatuur voor goede slaap is een graad of 16 a 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CyBeR schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:14:
[...]

Om te slapen? Absoluut niet. De ideale kamertemperatuur voor goede slaap is een graad of 16 a 18.
Ja dat zal in theorie best waar zijn (Hoewel ik het aan de lage kant vind hoor)... Maar ik heb er echt geen zin in om in de zomer tien keer per dag in een warm bad te stappen als ik het huis uit ga.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 24-07-2017 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 20:18
Ik overweeg ook een multisplit systeem aan te laten leggen bij ons thuis. Beginnende bij een unit op onze slaapkamer (2,5kw) en een in de woonkamer (3,5-5kw).

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is welke aircosystemen naast ontvochtigen ook kunnen bevochtigen. In de koude maanden wordt het al gauw heel droog in huis en kan de luchtvochtigheid al snel dalen naar 30%... Niet fijn voor onze dure houten vloer maar ook niet voor onszelf. We hebben voor deze periode een bevochtiger die al gauw 12 liter in de week terug geeft aan de lucht waardoor het op zo'n 40% blijft steken. Dat is minimaal wat je nodig hebt.

Kortom hebben jullie hier ook ervaring mee en waar moet ik naar kijken? De dalkin sarara series kan het maar zijn er ook andere alternatieven?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFF

FFF

UltraSub schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 15:58:
Ik geloof niet dat dat echt super werkt. No way. :P

Ik denk dat dit te vergelijken is met kwaliteit van gedownloade films die de ene persoon vet goed vind en de andere compleet ruk. Beide personen kijken natuurlijk vanuit hun referentie kader.
Om jouw voorbeeld te gebruiken:
Ik download blue ray kwaliteit films van 20~40gb en die draai op op een goede mediaplayer. Ik geloof niet dat dat je het verschil met een schijfje vast kan stellen ondanks dat mijn audio setje ver boven modaal ligt :-)

Nogmaals ik denk dat multi split zeker voordelen heeft. Maar de grote unit werkt hier goed. Op hete dagen is heeft hij het echt binnen no time op 21 graden. De verdieping lager zijn ook aangenaam gekoelt, zelf de hal 2 verdiepingen lager :-)

Maar ik heb een 5 kw unit en een heel goed geïsoleerd huis met zonwering. Tevens zonnepanelen op de zuidkant dus daar minder directe zon op het dak. Maar elke situatie is anders, ik ben ruim tevreden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Over airco gesproken....
Ben op vakantie naar de zon. Blijkt er geen airco te zijn, hebben ze totaal niet. Blijkbaar overheen gekeken bij het boeken.
Het erge is dat ik het thuis wel gewend ben en nu lig ik met 27C op bed. Fout van het jaar :F
In Nederland kan ik al niet zonder en ben niet gewend aan een te warme slaapkamer.
Maar goed, dan waardeer ik het thuis weer extra.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 05-08-2017 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:08
Oefening schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:54:
Heeft er iemand ervaring met het spuiten van een binnenunit? Wij zijn op zoek naar een designmodel van +/- 7 kW, maar volgens mij is het vinden van een eenhoorn eenvoudiger.

Onze binnenunit komt (noodgedwongen) te hangen op een blinde turquoise muur, pontificaal in de kamer als ware een schilderij. :X Daarom zijn we op zoek naar een strakke designunit a la Daikin Emura, Mitsubishi Zen of LG Mirror.

Maar goed, dat houdt dus op bij 5 kW. :( Ik heb maar twee alternatieven:

- Een staande binnenunit of een hoekmodel die in de hoek van de kamer past, a la deze maar dan van een bekend merk en geen 14 kW. :D
- De Mitsubishi Heavy SRK 71ZR-S, die ik dan ga overspuiten. Maar de grote vraag is: kan dat?

Ik lees op internet:

[...]

Zou dit een probleem vormen? En is het plastic onderdeel überhaupt op de één of andere manier los te koppelen? Of heeft iemand nog een tip voor een designmodel dat ik over het hoofd zie?
zoiets YouTube: Beautiful Water Painting werkt ook prima op kunstof. als je verder googelt vindt je nog meer leuke dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 14:38
Heb nu een koopwoning en ben mij zo langzamerhand ook wat aan het oriënteren op airco. Misschien handig om te doen voordat ik veel verder met de verbouwing ben. Heb nu nog enigszins mogelijkheden qua installatie.

Ik denk daarbij aan een multi-split (als ik het goed zeg) met 1 buitenunit en dan 2 van die dingen binnen, 1 in de zolder (wordt mijn slaapkamer) en 1 in de woonkamer. De tussenverdieping zal daarmee denk ik ook wel te doen zijn qua temperatuur zeker gezien ik het dak nu ook al goed heb geïsoleerd met 12 cm steenwol.

Qua temperatuur gaat het mij vooral om gewoon een paar graden onder de buitentemperatuur op warme dagen. Zit nu in China met 37C buiten en een enorme luchtvochtigheid. In de hostelkamer maak ik er dan 26/27 C van en dat is prima om in te slapen. Voelt al als koud aan gewoon. Verder koelen lijkt mij juist averechts werken, als ik dan weer naar buiten stap moet het hele lichaam vies hard wennen aan de 37C. Lees ook online dat het beter is niet te ver onder de buitentemperatuur te gaan. 16-18 C die hier ook is genoemd is normaal wel goed maar als de buitentemperatuur erg hoog is dan is dat ook niet meer zo ideaal.

Kan iemand hier een beetje een beeld geven van wat ik kwijt ben (om een beeld te krijgen) als ik 1 buitenunit met 2 binnenunits doe inclusief installatie? Slaapkamer is circa 30 m2 met schuin dak en de woonkamer iets van 45 m2. Hoeveel koelcapaciteit zou ik willen hebben? Wil toch wel de mogelijkheid hebben tot koelen van zeker 10 C tov buitentemperatuur in een uur tijd of zo als dat redelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@warcow neem zo'n setje als @Notna heeft en je bent klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Ray schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:44:
@warcow neem zo'n setje als @Notna heeft en je bent klaar
Bedankt, begin mij ondertussen wat in te lezen en dat lijkt wel aardig op iets wat bij mij moet gaan werken en geeft mij ook een goed beeld van de kosten. Nu nog even uitvogelen wanneer ik dit moet (laten) doen. Misschien vlak voor de volgende zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

warcow schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:46:
[...]

Bedankt, begin mij ondertussen wat in te lezen en dat lijkt wel aardig op iets wat bij mij moet gaan werken en geeft mij ook een goed beeld van de kosten. Nu nog even uitvogelen wanneer ik dit moet (laten) doen. Misschien vlak voor de volgende zomer.
in de regel is het aanbod en prijs het meest gunstig op het moment dat je hem niet nodig hebt (voor koelen) dus najaar of winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
warcow schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:37:
16-18 C die hier ook is genoemd is normaal wel goed maar als de buitentemperatuur erg hoog is dan is dat ook niet meer zo ideaal.
Nou niet selectief geen lezen he ;)

16-19 graden is ideaal om te slapen. Hoe vaak ga jij midden in de nacht naar buiten als het een keer een warme nacht is? :p Niemand hier zal beweren dan 16-17 graden ideaal is om te werken / te vertoeven als het buiten 36 graden is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Glashelder schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 22:44:
[...]

Nou niet selectief geen lezen he ;)

16-19 graden is ideaal om te slapen. Hoe vaak ga jij midden in de nacht naar buiten als het een keer een warme nacht is? :p Niemand hier zal beweren dan 16-17 graden ideaal is om te werken / te vertoeven als het buiten 36 graden is :D
En toch heeft hij een punt. Warmte wen je aan. Elke ochtend van 19 graden naar 30 graden slaat nergens op. Dan blijf je de hele dag een probleem houden met de hitte.

Daarnaast blijf ik erbij dat de genoemde 16-19 graden eerder 18-22 zou moeten zijn oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
MikeyMan schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 23:20:
[...]
Daarnaast blijf ik erbij dat de genoemde 16-19 graden eerder 18-22 zou moeten zijn oid.
Jij en welk wetenschappelijk onderzoek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 23:45:
[...]

Gewoon een algemeen bekend iets. Voor koeling van leef en werkruimte is 5 graden onder de buitentemperatuur normaal. Voor een slaapkamer misschien wat koeler, maar dik 10 graden onder de buitentemperatuur wordt niet als normaal gezien.
Een airco staat dan continu zwaar onder het dauwpunt te koelen, wat een veel te droge lucht geeft. Dat is niet best voor ogen en luchtwegen.

Ook in de vermogens berekening voor het selecteren van een airco houd men geen rekening met zulke afwijkende wensen.
Dat jij het wel lekker en normaal vindt is natuurlijk helmaal prima. Maar gezien de reacties is het misschien niet zo normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CyBeR schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 23:45:
[...]

Dat mes snijdt aan twee kanten he :>

Ik vind vooral temperaturen van 18-20 graden als ik er even een snelle zoektocht op los laat.
Das in NL misschien nog haalbaar, maar de helft van de wereldbevolking woont in gebieden die geniddeld een stuk warmer zijn. Die zullen echt niet allemaal slecht slapen.

Er zijn gebieden waar het overdag >35 en 's nachts >25 is. Zeer ongezond om dan elke nacht tot 16 graden te koelen.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 06-08-2017 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Heb er ook wat op gegoogled en vind in het algemeen tussen 16-22, wordt ook bij gezegd dat het vaak gewoon van de persoon afhangt en bij hogere buitentemperatuur hoger mag. Aangezien ik geen verhalen lees over mensen die een pijnlijke dood lijden door een iets verkeerde slaapkamertemperatuur en ook geen wetenschappelijke onderbouwde claims denk ik dat we er wel vanuit kunnen gaan dat iedereen mag doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. :)

Desondanks wel interessant om te lezen wat voor mensen nog aangenaam is. Ik denk dat ik wel veel profijt zal hebben van wat koeling omdat op warme dagen het echt heet kan worden bij mij en ik merk dan ook echt dat ik minder goed slaap. Dat is mij wel wat geld (voor een airco) waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 20:18
Temperatuur is niet de enige factor hé, luchtvochtigheid is zeer bepalend of het nog prettig is om in te slapen. Op een warme tropische dag kan de luchtvochtigheid zomaar op lopen tot boven de 70%, zeker na een goede zomerse bui. Dan hoeft het niet eens warm te zijn...

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

renzo4000 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:46:
Temperatuur is niet de enige factor hé, luchtvochtigheid is zeer bepalend of het nog prettig is om in te slapen. Op een warme tropische dag kan de luchtvochtigheid zomaar op lopen tot boven de 70%, zeker na een goede zomerse bui. Dan hoeft het niet eens warm te zijn...
exact dat! daarom heb ik de laatste weken vaker de ontvochtigen functie aan staan op de slaapkamer (natuurlijk koelt het dan ook wat...)

naarmate het nu koeler is verlaag ik ook stelselmatig de setpoint in de ruimtes zodat de airco wel blijft werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
Vandaag de installateur over de vloer gehad en is druk bezig met de installatie. Enige wat ik heel raar vond is dat de buitenunit op 2 rubberen blokken wordt gezet, maar totaal niet vastgemaakt wordt. Ook al weegt de buitenunit flink wat vind ik het toch een raar idee om dit ding los op een plat dak te hebben staan ivm storm/harde wind.

Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Junia schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:20:
Vandaag de installateur over de vloer gehad en is druk bezig met de installatie. Enige wat ik heel raar vond is dat de buitenunit op 2 rubberen blokken wordt gezet, maar totaal niet vastgemaakt wordt. Ook al weegt de buitenunit flink wat vind ik het toch een raar idee om dit ding los op een plat dak te hebben staan ivm storm/harde wind.

Is dit normaal?
volgens mij wel. Hoe wil je hem anders vastzetten ? door de dakbedekking boren en vastbouten met de kans op lekkage ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
Ray schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:26:
[...]

volgens mij wel. Hoe wil je hem anders vastzetten ? door de dakbedekking boren en vastbouten met de kans op lekkage ?
Dat had ik me ook bedacht, maar wilde het even checken. Had mogelijk verwacht dat ze hem zouden verankeren op de 1 of andere manier. Thnx voor je bericht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:29
Door de staanders onder de airco kan hij ook niet omwaaien, ze steken immers uit voorbij de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Junia schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:20:

Is dit normaal?
Hoe groot zijn die blokken, of zijn het eigenlijk balken?
Dat is opzich normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Dit soort dingen?

Afbeeldingslocatie: https://energiepionier.nl/wp-content/uploads/sites/5/2016/06/IMG_3757-e1467229559321.jpg

Dat is gewoon plastic en idd dat waait niet zomaar om. Die units zijn zo licht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Junia schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:41:
[...]

Dat had ik me ook bedacht, maar wilde het even checken. Had mogelijk verwacht dat ze hem zouden verankeren op de 1 of andere manier. Thnx voor je bericht :)
er zijn er volgens mij ook die onder die balken nog weer een soort van plaat hebben waar je nog weer tegels op kan leggen. Maar een standaard unit van rond de 40 kilo waait echt niet zo van het dak af hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
CyBeR schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:09:
Dit soort dingen?

[afbeelding]

Dat is gewoon plastic en idd dat waait niet zomaar om. Die units zijn zo licht niet.
Ja, lijkt erg veel op wat ze hier hebben neergezet, echter zijn de balken van rubber en staat de buitenunit er gewoon los op (niet vastgeklemd zoals op je afbeelding ) vastgeschroefd op de balken.

Bedankt allemaal voor de info :)

[ Voor 3% gewijzigd door Junia op 07-08-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Die 3 van mij staan allemaal gewoon al jaren los hoor. Nooit omgewaaid nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:10:
[...]

er zijn er volgens mij ook die onder die balken nog weer een soort van plaat hebben waar je nog weer tegels op kan leggen. Maar een standaard unit van rond de 40 kilo waait echt niet zo van het dak af hoor :)
UltraSub schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:48:
Die 3 van mij staan allemaal gewoon al jaren los hoor. Nooit omgewaaid nog :)
Altijd mooi hoe de wind onderschat word. 40kg is totaal niets voor de wind, waait weg als een plastic zakje.
Het enige wat de boel nog een beetje houvast geeft zijn de leidingen. En dat is natuurlijk het laatste wat je wilt.
De opstellingsplaats en hoek van het land is natuurlijk wel erg bepalend, maar die losse kunststof balken durf ik (hier, Zeeland) niet aan.
Ik heb units van 400kg zien schuiven over het dak. In Breda ook een aantal jaren terug, bijna alles bij een klant omgewaaid met een flinke storm. Die units stonden er ook al jaren en dat is absoluut geen Zeeland.
Onderschat de kracht van de wind niet en breng ballast aan onder een buitendeel.
Hier zit onder een unit van 36kg ongeveer 55kg ballast. Komt er dan een keer een orkaan, dan zit ik gerust op de bank.

En een buitendeel wat ook voor verwarmen gebruikt word, staat in de winter op een plaat ijs. Hij gaat dan schuiven zonder veel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Ok dus inderdaad dan extra gewicht toevoegen. Maar dan heb je dus wel een frame nodig waar je balken aan vast komen te zitten

@Oxellaar heb jij daar een afbeelding van hoe men dat in de praktijk doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
CyBeR schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:09:
Dit soort dingen?

[afbeelding]

Dat is mijn buitenunit en inmiddels zitten er rubber matjes onder en liggen er opsluitbanden op de kunststof balken. In eerste instantie voor het geluid, want de dakkapel resoneert als een malle, maar voor de wind is het ook goed dus.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
In welke periode zijn de kosten voor een airco inclusief installatie het laagst?

Ik vond de offertes die ik recentelijk kreeg namelijk allemaal erg hoog in prijs. Voor een 2,5 kW Daikin of Mitsubishi kreeg ik offertes van €1500-1600, terwijl installatie bij mij een eitje is: binnen- en buitenunit op dezelfde plek aan weerszijde van een buitenmuur (<1m leiding), echte condensatie-afvoer is niet echt nodig, want kan gewoon op grind onder buitenunit druppelen en elektra is ook in de buurt. Mij lijkt €1100-1300 dan een stuk redelijker, of zie ik dat nou verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Kid Jansen Wat denk je zelf.... op het moment dat ze niet voor koelen nodig zijn. is hier al vaker voorbij gekomen... tijdens warme periodes of vakanties betaal je in de regel gewoon meer
Pagina: 1 ... 5 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"