Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.362.617 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dan zou ik lekker een diy setje halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
@Ray ik bedoel specifieker dan dat. Zit er nog verschil in, of is het tussen eind september en eind mei zo goed als constant?

[ Voor 3% gewijzigd door Kid Jansen op 13-08-2017 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Kid Jansen schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:56:
@Ray ik bedoel specifieker dan dat. Zit er nog verschil in, of is het tussen eind september en eind mei zo goed als constant?
Wil je soms dat ik ze voor je op ga vragen en mee ga om te kijken... Nofi maar een beetje eigen inzet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Kid Jansen schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 17:34:
In welke periode zijn de kosten voor een airco inclusief installatie het laagst?

Ik vond de offertes die ik recentelijk kreeg namelijk allemaal erg hoog in prijs. Voor een 2,5 kW Daikin of Mitsubishi kreeg ik offertes van €1500-1600, terwijl installatie bij mij een eitje is: binnen- en buitenunit op dezelfde plek aan weerszijde van een buitenmuur (<1m leiding), echte condensatie-afvoer is niet echt nodig, want kan gewoon op grind onder buitenunit druppelen en elektra is ook in de buurt. Mij lijkt €1100-1300 dan een stuk redelijker, of zie ik dat nou verkeerd?
https://www.aircovoordeel...35c-rxb35c?category_id=31

is een 3.5

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@franssie dat is wel de meest basic uitvoering en dan in imho nog aan de prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

edit: Sorry Ray !

[ Voor 125% gewijzigd door franssie op 13-08-2017 23:26 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

edit. en voor dat geld kan er ook een mxm 25 hangen. zie de reacties van Noord. Dat is toch echt een wat betere unit

no Problemo Franssie !

[ Voor 87% gewijzigd door Ray op 13-08-2017 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Laatst online: 03-10 19:27

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als dat diegene is die eerder voorbijkwam, ja. Wel interessant en ik val niet om als er eens een tegenslagje is en dan kan je besparen door dat soort gokjes te nemen. Zeker interessant als je al een aircon hebt hangen en deze gewoon wil vervangen, minimaal installatie werk immers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@franssie en @Marcusso heb de prijzen daar even bekeken en los van verzendkosten etc kan je voor dit geld ze ook via een NL installateur krijgen. Prijzen zijn inderdaad scherp maar haalbaar.

Als je kijkt dat de adviesprijs van mijn set iets van 8000 euro is en daar 3210 zet je dat wel aan het denken... Alleen de Emura zit al bijna 1000 euro onder de catalogus prijs zo uit mijn hoofd

[ Voor 34% gewijzigd door Ray op 13-08-2017 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:53
renzo4000 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:56:
Ik overweeg ook een multisplit systeem aan te laten leggen bij ons thuis. Beginnende bij een unit op onze slaapkamer (2,5kw) en een in de woonkamer (3,5-5kw).

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is welke aircosystemen naast ontvochtigen ook kunnen bevochtigen. In de koude maanden wordt het al gauw heel droog in huis en kan de luchtvochtigheid al snel dalen naar 30%... Niet fijn voor onze dure houten vloer maar ook niet voor onszelf. We hebben voor deze periode een bevochtiger die al gauw 12 liter in de week terug geeft aan de lucht waardoor het op zo'n 40% blijft steken. Dat is minimaal wat je nodig hebt.

Kortom hebben jullie hier ook ervaring mee en waar moet ik naar kijken? De dalkin sarara series kan het maar zijn er ook andere alternatieven?
Iemand ervaring met mijn bovenstaande vraag? Hij lijkt een beetje weggezakt door alle andere berichten. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit "probleem" heeft ...

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 19:34

CeesKees

I rest my Kees

renzo4000 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:44:
[...]

Iemand ervaring met mijn bovenstaande vraag? Hij lijkt een beetje weggezakt door alle andere berichten. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit "probleem" heeft ...
Zoder je in de maling te nemen.. Hoe had jij gedacht dat een airco systeem dit voor je zou doen?

Ontvochtigen is simpel; Vocht condenseert op een koud oppervlakte. Dit vocht voer je af. Thats it.

Maar bevochtigen is een compleet andere tak van sport.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
Je neemt me niet in de maling hoor, eerder jezelf :P ... kennelijk zijn er dus wel systemen die het kunnen waaronder de Daikin Sarara: https://www.daikin.nl/nl_...t-pumps/ururu-sarara.html

Vandaar mijn vraag of er wellicht ervaringen zijn met dit type of dat er ook andere airco's zijn die dat kunnen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

renzo4000 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:01:
Je neemt me niet in de maling hoor, eerder jezelf :P ... kennelijk zijn er dus wel systemen die het kunnen waaronder de Daikin Sarara: https://www.daikin.nl/nl_...t-pumps/ururu-sarara.html

Vandaar mijn vraag of er wellicht ervaringen zijn met dit type of dat er ook andere airco's zijn die dat kunnen.
het antwoord op jou vraag staat gewoon ergens in dit topic compleet met uitleg en berekening waarom de US hierin flinke beperkingen heeft

of in dit topic :)

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 15-08-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Oke, helder. Een antwoord waar ik wat mee kan (ik kon het niet vinden in dit topic overigens). Dan moet ik dus toch een aparte luchtbevochtiger ernaast houden voor het stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

renzo4000 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:09:
Oke, helder. Een antwoord waar ik wat mee kan (ik kon het niet vinden in dit topic overigens). Dan moet ik dus toch een aparte luchtbevochtiger ernaast houden voor het stookseizoen.
ik weet zeker dat dit al een aantal malen uitvoerig is besproken met zoals gezegd met berekeningen die aantonen hoe lastig het voor een US is om ook maar iets te kunnen regelen.

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

als je die volgt kom je een heel eind

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 15-08-2017 15:13 ]

Verwijderd

heb een vraag over 2 merken van de airco's.
Ik wil op de slaap en in de woonkamer een airco hebben.
Nu worden mij er 2 aangeboden voor ongeveer dezelfde prijs.
Heeft iemand ervaring bij deze merken (types)

Mitsubishi :
SCM 50 SM-S (1,8 – 7,1 KW vermogen)
Binnenunit koelen : 1 x SRK 35 ZS-S 3.500 watt vermogen
Binnenunit verwarmen : 1 x SRK 35 ZS-S 4.100 watt vermogen
Binnenunit koelen : 1 x SRK 25 ZS-S 2.600 watt vermogen
Binnenunit verwarmen : 1 x SRK 25 ZS-S 3.100 watt vermogen

Daikin:
1 2MXM50 Buitendeel
1 FTXM20 Wandunit
1 FTXM35 Wandunit

Wat zou de beste optie zijn en waarom?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:38

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:49:
heb een vraag over 2 merken van de airco's.
Ik wil op de slaap en in de woonkamer een airco hebben.
Nu worden mij er 2 aangeboden voor ongeveer dezelfde prijs.
Heeft iemand ervaring bij deze merken (types)

Mitsubishi :
SCM 50 SM-S (1,8 – 7,1 KW vermogen)
Binnenunit koelen : 1 x SRK 35 ZS-S 3.500 watt vermogen
Binnenunit verwarmen : 1 x SRK 35 ZS-S 4.100 watt vermogen
Binnenunit koelen : 1 x SRK 25 ZS-S 2.600 watt vermogen
Binnenunit verwarmen : 1 x SRK 25 ZS-S 3.100 watt vermogen

Daikin:
1 2MXM50 Buitendeel
1 FTXM20 Wandunit
1 FTXM35 Wandunit

Wat zou de beste optie zijn en waarom?
Waarom een (Daikin) 5kw buitenunit? Verwacht je beide binnenunits tegelijk op vol vermogen nodig te hebben?

Ik heb namelijk exact die Daikin opstelling en heb vooralsnog een reden gezien om voor een 5 kw unit te moeten gaan. Ik heb dan ook een 4 buitenunit en een 35/20 binnenunit(s)

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 17-08-2017 15:56 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

De max capaciteit heb ik ook niet nodig.
ik heb een grote woonkamer. daar heb je in principe al 5KW voor nodig en boven 2KW.
Dus als ik een buitenunit van 5KW neem heb ik al geen max capaciteit.
Beneden heb ik een unit hangen dan van 3.5 en boven een van 2

Verwijderd

Notna schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:55:
[...]
ik heb een grote woonkamer. daar heb je in principe al 5KW voor nodig en boven 2KW.

Waarom een (Daikin) 5kw buitenunit? Verwacht je beide binnenunits tegelijk op vol vermogen nodig te hebben?

Ik heb namelijk exact die Daikin opstelling en heb vooralsnog een reden gezien om voor een 5 kw unit te moeten gaan. Ik heb dan ook een 4 buitenunit en een 35/20 binnenunit(s)

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:58:
hoe groot is die woonkamer dan en wil je de units ook gebruiken voor verwarmen ?

Verwijderd

7 bij 10 en 2.8 hoog. en wil hem ook gaan gebruiken voor opwarmen

Verwijderd

Maar mij gaat het vooral om de merken omdat het qua prijs niet veel uit maakt

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 20:48:
Maar mij gaat het vooral om de merken omdat het qua prijs niet veel uit maakt
Beste optie is relatief. Ik heb zoals al aangegeven de Daikin combi met een 4 kw buitenunit en ben daar heel tevreden over. Gebruik het voor koelen en verwarmen. Lekker stil, mooi verbruik, mooi design.

Ik denk niet perse dat de 1 voor de ander onder doet. Daikin is alleen lastiger mbt onderdelen (blijkt tot nu toe tenminste)

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 20:40:
7 bij 10 en 2.8 hoog. en wil hem ook gaan gebruiken voor opwarmen
dan lees mijn ervaring maar eens terug. 2.8 hoog dus relatief jong huis naar verwachting met goede isolatie ? dan is 3,5 inderdaad al ruim voldoende en die zal nooit op max hoeven draaien.

voor verwarmen wil je namelijk geen 'overkill' buiten unit. Je krijgt dan het pendel effect zoals bij een cv omdat hij niet ver genoeg terug kan moduleren. Heb hier exact dat dus met een mxm 68m buitenunit. vandaar de terechte opmerking waarom een 5 als er ook een 4 mogelijk is. Voor het geld wellicht niet, voor koelen maakt het ook niet zo veel maar verwarmen kan het tegen je gaan werken

daarnaast vind ik persoonlijk de Daikin binnenunit er veel beter uitzien en heb je voor woonkamer een Emura als optie als je echt in stijl wilt blijven

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 17-08-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar aan een 4kw heb ik dan toch niet genoeg.
ik heb binnen in de woonkamer een unit van 3.5 en boven van 2.

ik zal ze waarschijnlijk ook tegelijk laten draaien alleen niet op max.

Als ik een kleinere (van 4kw) buitenunit neem dan zal deze zwaarder belast worden.
Vandaar keuze voor 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:22:

Als ik een kleinere (van 4kw) buitenunit neem dan zal deze zwaarder belast worden.
Vandaar keuze voor 5kw
De vraag is; ga je ze tegelijk op max laten draaien. Niet enkel of je ze tegelijk aan gaat hebben of niet.

Wederom; ik heb een 2 + 3.5 binnendeel en een 4 model buiten en beide vaak genoeg tegelijk aan en dat trekken ze prima. Zowel in de winter als in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:22:

Vandaar keuze voor 5kw
ik heb totaal 11 kw op een 6.8 kw buitendeel en die draaien ook vaak allemaal tegelijk.

wat is nu precies je punt ?

nogmaals je hebt eerder teveel, vooral bij verwarmen, dan te weinig.

wil je zuiver meten zul je een warmteverlies berekening moeten maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 18-08-2017 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Is hier iemand die een luxe Daikin unit heeft met de WiFi adapter (BRP069A42) en voor mij het HTTP verkeer tussen de app en de WiFi adapter wil afvangen?

Ik ben bezig met een plugin voor in Domoticz en kan mijn twee typen units goed aansturen, maar ben vooral op zoek naar de commando's die gegeven worden indien de settings zoals Streamer en dergelijke worden gegeven en wat de reply is indien de status wordt opgevraagd.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:56
renzo4000 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:44:
[...]

Kan je ventilatie op een minder hoge stand ? Minder ventileren levert een hogere luchtvochtigheid op weet ik uit ervaring.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

charrel schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:45:
Dat zou ik ook graag horen voor regio noord Holland, nu 2 offertes voor 2 medium slaapkamers en 1 kleine. Unit kan op plat dakje boven de voorste slaapkamer, dus wel 3 condenspompen nodig. Offerte voor 3 kamers van 4900€ en voor 3 kamers eentje van 5200€.
Gaat dan om daikin units en montage. De eerste offerte van 5200€ staat ook 250 meter mkv snoer op....
Kan je ongeveer 9 keer een rondje om het complete huis maken.
Waar ben je uiteindelijk op uitgekomen? En tevreden? Ik ben namelijk op zoek naar een installateur voor regio Amsterdam voor installeren airco op plat dak om bovenste (tweede) verdieping te koelen (70m3) en zou eigenlijk ook wel benieuwd zijn of het dan mogelijk is dat die airco ook meteen wordt gebruikt zou kunnen worden voor koeling op eerste verdieping (die een stuk groter is...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:25

_Christiaan_

Master of SOG

Allen,

De zomer komt er weer met rasse schreden aan ;) dus is de aircotijd weer aangebroken. Bij mij boven op de slaapkamer (plat dak) van 30 m3 wordt het in de zomer 's nachts een graadje of 30, en aangezien me dat echt tegen begint te staan in de zomer wil ik een split unit laten plaatsen. Het is wel een huurhuis maar ik heb besloten om er toch gewoon voor te gaan, en de gaten in de muur weer dicht te maken als ik hier uit ga. Zo'n ingreep is het ook weer niet.

Zo'n mono unit is geen optie, heb dit eerder gehad maar dat maakt echt teveel herrie en het zuigt alle warme lucht weer naar binnen.

Ik vraag me alleen af waar ik de buiten unit het beste kan laten plaatsen. Kan dat gewoon op het balkon of kan hij dan zn lucht niet kwijt en/of is dat te luidruchtig? Ook voor de buren aangezien die wel met hun raam open zullen slapen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PGuI0dF.jpg

Verder, hebben jullie tips qua goede winkels? Ik krijg bij aircovoordeel een goede indruk maar weet niet of er nog meer aanraders zijn (evt. per PM kan ook).

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10 20:04
_Christiaan_ schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:33:
Allen,

De zomer komt er weer met rasse schreden aan ;) dus is de aircotijd weer aangebroken. Bij mij boven op de slaapkamer (plat dak) van 30 m3 wordt het in de zomer 's nachts een graadje of 30, en aangezien me dat echt tegen begint te staan in de zomer wil ik een split unit laten plaatsen. Het is wel een huurhuis maar ik heb besloten om er toch gewoon voor te gaan, en de gaten in de muur weer dicht te maken als ik hier uit ga. Zo'n ingreep is het ook weer niet.

Zo'n mono unit is geen optie, heb dit eerder gehad maar dat maakt echt teveel herrie en het zuigt alle warme lucht weer naar binnen.

Ik vraag me alleen af waar ik de buiten unit het beste kan laten plaatsen. Kan dat gewoon op het balkon of kan hij dan zn lucht niet kwijt en/of is dat te luidruchtig? Ook voor de buren aangezien die wel met hun raam open zullen slapen...

[afbeelding]

Verder, hebben jullie tips qua goede winkels? Ik krijg bij aircovoordeel een goede indruk maar weet niet of er nog meer aanraders zijn (evt. per PM kan ook).
Voor wat betreft of het past op jouw balkon lijkt het me wel passen.
Als je hier bijvoorbeeld kijkt op pagina 4 (buitendeel van een Daikin Split 2.5KW) zie je wat de minimale afmetingen zijn in verschillende opstellingen. Als je al een set op het oog hebt kan je even kijken of je vergelijkbare documentatie kan vinden hieromtrend.

Geluid van zón buitenunit valt erg mee hoor, zorg wel dat vibraties goed gedempt worden.

Voor wat betreft aanbieders/winkels kan ik je helaas geen tips geven, destijds alles zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:25

_Christiaan_

Master of SOG

smokem555 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 04:37:
[...]

Voor wat betreft of het past op jouw balkon lijkt het me wel passen.
Als je hier bijvoorbeeld kijkt op pagina 4 (buitendeel van een Daikin Split 2.5KW) zie je wat de minimale afmetingen zijn in verschillende opstellingen. Als je al een set op het oog hebt kan je even kijken of je vergelijkbare documentatie kan vinden hieromtrend.

Geluid van zón buitenunit valt erg mee hoor, zorg wel dat vibraties goed gedempt worden.

Voor wat betreft aanbieders/winkels kan ik je helaas geen tips geven, destijds alles zelf gedaan.
Dank, had er nog niet aan gedacht om in een handleiding te checken. Ik zal eens opmeten of t gaat passen, wordt wel krapjes.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@_Christiaan_ zou makkelijk moeten kunnen. Zoals ik het zie zou ik hem op die opstaande muur boven de 'bak' hangen als dat past. Dan zit hij wel in het zicht maar blaast vrij uit. Ga je hem op de grond zetten is het optisch wel mooier maar een goede kans dat je flink extra geluid krijgt omdat hij dan in de bak / glas gaat kaatsen en mogelijk resoneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@_Christiaan_: Ik weet niet of je een beetje handig bent en waar je woont. Climasense (uit Den Bosch) biedt de mogelijkheid om het systeem in gebruik te stellen als je zelf alles geplaatst hebt. Ik heb dat afgelopen zomer laten doen. Beviel prima. Zelf installeren is ook prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Voor montage van de buitenunit: Laat deze op trildempers zetten. Ze zijn er met en zonder schroefdraad. Kosten voor 4 stuks een euro of 5 en scheelt contactgeluiden in huis.

Dan nog een vraag over over-capaciteit van de buiten-unit: Hoe erg is het om voor koelen overcapaciteit te hebben in de buiten-unit?

Reden voor deze vraag is dat de huidige multi-split die nu hangt vervangen gaat worden en met het oog op uitbreiden in de nabije toekomst (2 extra kamers voorzien van een binnen-unit) wil ik nu alvast een buiten-unit laten hangen die 4 binnen-units kan aansturen.

Benodigde maximale koelvermogen op dit moment heb ik berekend op 7,8KW (uitgaande van 50W koelvermogen per m3). Als over 2 jaar de twee overige slaapkamers ook worden aangesloten zal het maximaal benodigde koelvermogen toenemen met 4KW tot bijna 12KW.

Nu draaien de binnen-units nooit allemaal tegelijk en zeker in de nachtelijke uren zal maar op één of twee (slaap)kamers koeling nodig zijn.

Betekent een kwa koelvermogen zwaardere buiten-unit dat deze eerder gaat pendelen als er maar weinig vraag is naar koeling? Maw, slijt de buiten-unit sneller omdat de compressor niet ver genoeg terug kan moduleren? Gaat de (S)COP / (S)EER hier onder lijden?

Ik zit te kijken naar een Daikin 4mxm68n buiten-unit met voorlopig 2 binnen-units. De meerprijs voor de 4-voudige aansluitmogelijk van deze unit (tov 4KW 2-voudig) is een paar 100 euro. Een relatief kleine extra uitgave op de totaalprijs.

De installatie zal hoofdzakelijk voor koelen gebrukt worden en incidenteel misschien voor bijverwarmen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Zerobase ik heb deze unit en mijn ervaringen er mee zijn in dit topic helaas ruimschoots terug te vinden...

bottemline is dat voor koelen er 11 kw op kan en het prima zal werken. verwarmen is een drama in mijn geval... een grote pendel ellende en een scop vergelijkbaar met een stofzuiger... ik heb dan nu ook gewoon weer een elektrisch paneel gehangen op de slaapkamer. geen irritatie en verbruikt amper meer

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 10-02-2018 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
@Ray: Voornaamste doel is koelen/ontvochtigen. (Bij-)verwarmen gebruik ik bijna nooit, dus dat pendelen is voor mij niet zo’n probleem. Als het koelen/ontvochtigen maar werkt.

Zal de vraag ook aan de installateur voorleggen die binnenkort komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Zerobase hier heb ik dus inderdaad 4 units hangen. totaal rond de 450 m3 en koelen gaat perfect. dan kan hij ook mooi zijn vermogen kwijt over de units. ik heb wel een 24/7 protocol zeg maar. dan draait de buiten unit ook erg mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
@Ray: wat bedoel je met een 24x7 protocol: Draaien alle units continue? Doe je dat mede om pendelen te voorkomen?

‘s-Nachts zal op hooguit 1 tot 2 kamers de airco draaien. Maximaal 4KW koelvermogen benodigd. Kan zo’n zwaardere buitenunit dan wel ver genoeg terugmoduleren vraag ik me af. Met het oog op uitbreiding in de nabije toekomst heb ik namelijk vooralsnog besloten om niet voor een lichtere unit te gaan met minder poorten (2 ipv 4).

Hoe zwaar moet die 4MXM68N trouwens afgezekerd worden, 16A of 20A? Heb nu een dedicated 16A groep voor de huidige unit die door de Daikin vervangen moet gaan worden.

Ben alleen nog benieuwd naar het geluidsniveau. Bij mij komt de buiten-unit aan een muur te hangen. De huidige multisplit hoor ik binnen niet (of ik moet mijn oren tegen de muur aanhouden). Is nog een aan/uit airco, dus de compressor draait altijd maximaal als er vraag is naar koeling. Ben benieuwd wat die Daikin doet.

Woonkamer wordt trouwens een 4,2KW unit en zolder een 2,5KW versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mede verkoeling zoekers,

In de warme maanden wordt het in dit huurappartement waar wij vertoeven (4e verdieping, oud huis, plat dak en enkelglas) nogal erg tropisch. Nu zit ik al een aantal dagen rond te zoeken naar informatie over mobiele airco's en de afvoer ervan (split-air of iets inbouwen is niet mogelijk). Helaas heb ik naar buiten draaiende raampjes en tuimelramen. Ik heb hier nog geen passende "airlock" o.i.d. voor kunnen vinden. In de berging waar ook een wasmachine en kleine vriezer in een stelling staan zit er ook een afvoer voor de droger in de muur. Deze gaat rechtstreeks naar buiten. Op deze afvoer aan de buitenkant zit er een gevelklep. Zie link :).

Nu is dus mijn grote vraag: Kan ik de warmte van een mobiele airco via deze afvoer naar buiten voeren zonder dat dit gevolgen heeft voor het witgoed in de berging? Ik zou me kunnen inbeelden dat de gevelklep de warmte teveel tegenhoudt en dat het misschien terug de berging in komt?

Is er iemand ook bekend met het merk Eurom en de PAC modellen van dat merk?

Help een tweaker in nood :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:50

Winkiller

De Mopperpot

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:26:
Ik heb hier nog geen passende "airlock" o.i.d. voor kunnen vinden. In de berging waar ook een wasmachine en kleine vriezer in een stelling staan zit er ook een afvoer voor de droger in de muur. Deze gaat rechtstreeks naar buiten. Op deze afvoer aan de buitenkant zit er een gevelklep. Zie link :).

Nu is dus mijn grote vraag: Kan ik de warmte van een mobiele airco via deze afvoer naar buiten voeren zonder dat dit gevolgen heeft voor het witgoed in de berging? Ik zou me kunnen inbeelden dat de gevelklep de warmte teveel tegenhoudt en dat het misschien terug de berging in komt?

Is er iemand ook bekend met het merk Eurom en de PAC modellen van dat merk?

Help een tweaker in nood :?
Ja kan maar je mag de lengte van je airco afvoer niet te veel verlengen, hou daar dus rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winkiller schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:48:
[...]

Ja kan maar je mag de lengte van je airco afvoer niet te veel verlengen, hou daar dus rekening mee.
Ik ben het vergeten te melden. Het is een kleine berging vandaar dat er een stelling instaat met de wasmachine en een vriezer erboven. De berging zelf is 1 meter diep, dus afstand van afvoer tot aan de deur van de berging is maar 1 meter. Ik stel me voor dat ik de mobiele airco net buiten de berging met de deur half open zal plaatsen. dus ongeveer 1.5m? De mob. airco die ik op het oog heb heeft ook een slang van 1.5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:52:
[...]

Ik ben het vergeten te melden. Het is een kleine berging vandaar dat er een stelling instaat met de wasmachine en een vriezer erboven. De berging zelf is 1 meter diep, dus afstand van afvoer tot aan de deur van de berging is maar 1 meter. Ik stel me voor dat ik de mobiele airco net buiten de berging met de deur half open zal plaatsen. dus ongeveer 1.5m? De mob. airco die ik op het oog heb heeft ook een slang van 1.5m
Als je de slang die bij de airco zit op de muur uitvoer kan aansluiten zonder hem te verlengen zit je goed.
Hou wel rekening met de diameter v.d. uitvoer zodat je uitblazen niet afknijpt, dan moet het goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winkiller schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:56:
[...]

Als je de slang die bij de airco zit op de muur uitvoer kan aansluiten zonder hem te verlengen zit je goed.
Hou wel rekening met de diameter v.d. uitvoer zodat je uitblazen niet afknijpt, dat moet het goed gaan.
Thanks voor het snel reageren :). Dat kan dus nog wel een issue zijn. Diameter van de slang zal 150mm zijn. De afvoer is 110mm. Dat is een stuk kleiner dus. Misschien met een soort verloopstuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:58:
[...]

Thanks voor het snel reageren :). Dat kan dus nog wel een issue zijn. Diameter van de slang zal 150mm zijn. De afvoer is 110mm. Dat is een stuk kleiner dus. Misschien met een soort verloopstuk..
Ik kan me niet voorstellen dat het (veel) problemen zal opleveren, met Ductape het verschil dichtplakken.
Maar een open deur naar die berging kan veel ongewenste warmte binnen brengen dat wil je juist kwijt. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Winkiller op 11-03-2018 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor de aanbrekende voorjaar en zomer ben ik ook op zoek naar een koeloplossing.

Ik woon in een studio woning van 30m2 met een groot raam partij (2.2m hoog x 3m breed raam) op het zuiden gericht. Omdat het een huurflatje is en ik geen terras oid heb (en ook geen zonwering aan de buitenkant ;w ), zal ik wel voor een monoblock oplossing moeten gaan.

Er is gelukkig een draai/kiep raam beschikbaar, waar zo'n hoes voor lijkt te passen: https://www.trotec24.nl/m...ur-en-raamafdichting.html

Deze lijkt mij ideaal voor het raam, aangezien ik het liefst de airco wil gebruiken terwijl het raam gekiept staat zodat ik vrijheid heb om de airco links of rechts te plaatsen (aan 1 kant staat TV/andere apparatuur).

Echter zoek ik dus nog een monoblock unit zelf. Ik zit zelf ongeveer 1m - 2m van het raam af, en zoek dus het liefst een zo'n stil mogelijke unit met genoeg power voor de gehele ruimte (30m2, 75m3).
Ik zal waarschijnlijk wel enigzins moeten overdimensioneren vanwege de grote hoeveelheid glas, en ook om lagere draaistanden ook nog genoeg koeling te kunnen krijgen.

Logischerwijs heb ik naar Trotec airconditioners gekeken die ook op dezelfde site staan (PAC 3550 PRO bvb - maar die is komende weken al niet leverbaar), maar ik ben benieuwd of een van jullie daar ervaringen mee heeft, met name op het gebied van geluid.
Andere gevonden alternatieven: https://www.coolblue.nl/p...ml#product_specifications
Of: https://www.coolblue.nl/product/709304/eurom-polar-9000.html
Ik ben benieuwd welke andere units aan te bevelen zijn voor deze toepassing. Ik heb een budget van 450 a 550 (mits echt meerwaarde) euro, maar minder is altijd welkom.

edit:
Ramen even echt opgemeten. Zijn toch iets kleiner dan gedacht

[ Voor 7% gewijzigd door Hans1990 op 20-03-2018 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@Hans1990 ik denk dat je niet klaar ben met 550 euro voor een goede monoblock airco. Zeker het tweede toestel in jouw post gaat jouw ruimte niet koel krijgen bij +28 en een hoge luchtvochtigheid daar is die veel te zwak voor. Adviseren is moeilijk omdat elke situatie anders is maar kijk naar de wat zwaardere toestellen die ook wat stiller zijn, vooral als hij in de buurt komt te staan van een TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Ik zou dan eerder naar een mobiele split airco gaan kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Helaas heb ik geen mogelijkheid om de buiten unit van een split airco buiten te monteren. Het is een huur huis waardoor aanpassingen aan de buitenmuur toestemming vereist, en ik op mijn klompen al na kan gaan dat dit geweigerd gaat worden wegens de opvallende architectuur van het gebouw (m.b.t. stijl en afwerking van de buitengevel).
Ik denk dat een split unit dan lastig zal zijn.
Winkiller schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:24:
@Hans1990 ik denk dat je niet klaar ben met 550 euro voor een goede monoblock airco. Zeker het tweede toestel in jouw post gaat jouw ruimte niet koel krijgen bij +28 en een hoge luchtvochtigheid daar is die veel te zwak voor. Adviseren is moeilijk omdat elke situatie anders is maar kijk naar de wat zwaardere toestellen die ook wat stiller zijn, vooral als hij in de buurt komt te staan van een TV.
Nuttig om te weten dat de gelinkte airco's aan de krappe kant zijn. Zijn de opgegeven ruimte waardes van fabrikanten dan enkel van toepassing als een kamer volledig in de schaduw ligt/geen ramen heeft?

Ik heb zonet even opnieuw de raampartij opgemeten, en even snel rond gezocht. De raampartij op het zuiden is ~6.5m2 (dubbel) glas. Vanuit gaande dat het geen speciale warmtewerende behandeling heeft gehad, zal de g-waarde vermoed ik 0,65 tot 0,75 zijn, en ik dus grofweg ~5kW aan hitte aanvoer (vanuit gaande 1m2=1kW zon instraling) overdag zou hebben.

Dan zou ik naar een airco unit moeten zoeken van >20000 BTU? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Hans1990 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:16:
Helaas heb ik geen mogelijkheid om de buiten unit van een split airco buiten te monteren. Het is een huur huis waardoor aanpassingen aan de buitenmuur toestemming vereist, en ik op mijn klompen al na kan gaan dat dit geweigerd gaat worden wegens de opvallende architectuur van het gebouw (m.b.t. stijl en afwerking van de buitengevel).

[...]

Nuttig om te weten dat de gelinkte airco's aan de krappe kant zijn. Zijn de opgegeven ruimte waardes van fabrikanten dan enkel van toepassing als een kamer volledig in de schaduw ligt/geen ramen heeft?

Ik heb zonet even opnieuw de raampartij opgemeten, en even snel rond gezocht. De raampartij op het zuiden is ~6.5m2 (dubbel) glas. Vanuit gaande dat het geen speciale warmtewerende behandeling heeft gehad, zal de g-waarde vermoed ik 0,65 tot 0,75 zijn, en ik dus grofweg ~5kW aan hitte aanvoer (vanuit gaande 1m2=1kW zon instraling) overdag zou hebben.

En een caravan airco met buitenunit welke je kan ophangen aan je raam? En dan de slang door het raam laten lopen?

Ik zou trouwens ook investeren in warmte werende folie, eventueel aan de binnenzijde van je raam. Zit hier ook op de zolder ( 2 velux ramen ) en scheelt echt een hoop, denk 7-8 graden in de zomer. Scheelt weer in de capaciteit welke nodig is voor de airco.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
renzo4000 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:02:
Ik zou dan eerder naar een mobiele split airco gaan kijken...
Ook wel eens naar gekeken, maar die dingen zijn nauwelijks te vinden, of nieuw gelijk loeiduur (800 euro ofzo). Dan kun je beter een vaste split-unit laten monteren, is nauwelijks duurder en werkt vermoedelijk veel beter.

Al staan er nu wel een paar op Marktplaats tegen de €200: Marktplaats.nl

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2018 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]

Precies, misschien moet je voor 2x mobiele A+ in Airco's kijken om het echt koel te krijgen bij 28+ graden en een hoge luchtvochtigheid. Ik heb hier een DeLonghi AN112 Silent staan voor mijn slaapkamer van 22 vierkante meter op het noorden. Dat gaat precies goed om de kamer op 20/21 graden te houden ipv 27/28 graden en die is al 11000BTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:35
Heren,

Ik heb even jullie input nodig. Mijn situatie is als volgt:

Woning met een uitbouw (zuid-oost) van 20m2 (~43m3) volledig geïsoleerd met 16cm isolatie rd waarde 4,55. De uitbouw was vorige zomer nog een serre waar het +40 graden werdt, met de deuren naar de woonkamer gesloten werdt het niet warmer dan 23 graden in de leefruimte/keuken. Nu heb ik afgelopen zomer 2 Daikin Airco's gemonteerd in de slaapkamers en staat nu een Daikin Airco op de planning voor de uitbouw. In principe heb ik genoeg aan een 2,0kW unit, echter is het mijn intentie om de leefruimte (26m2) en keuken (10m2) ook te koelen en (bij)verwarmen door de openslaande deuren open te laten staan. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
@Ray Vandaag heeft de Daikin 4MXM68 met de twee binnen-units (4,2KW en 2,5KW) allebei aan een paar uur staan ontvochtigen. Verschil was goed te merken, het was een stuk aangenamer in huis (%RV stond op 60% bij starten van de airco).

Stroomverbruik ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/i44wb6.png

De lage(re) waardes rond 17:00 en 19:00 zijn momenten waarop de unit een tijdje uitstond (cmpfreq=0) omdat er op dat moment geen vraag was.

De laagste waarde voor de cmpfreq die ik heb gezien is 15. Domoticz gaf gemiddeld een bijna doorlopende 288W aan opgenomen vermogen.

Ben benieuwd wat het stroomverbruik straks in de zomer gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Zerobase schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:38:
@Ray Vandaag heeft de Daikin 4MXM68 met de twee binnen-units (4,2KW en 2,5KW) allebei aan een paar uur staan ontvochtigen. Verschil was goed te merken, het was een stuk aangenamer in huis (%RV stond op 60% bij starten van de airco).

Stroomverbruik ziet er zo uit:
[afbeelding]

De lage(re) waardes rond 17:00 en 19:00 zijn momenten waarop de unit een tijdje uitstond (cmpfreq=0) omdat er op dat moment geen vraag was.

De laagste waarde voor de cmpfreq die ik heb gezien is 15. Domoticz gaf gemiddeld een bijna doorlopende 288W aan opgenomen vermogen.

Ben benieuwd wat het stroomverbruik straks in de zomer gaat doen.
thx!

hier ook even een update. Daikin is geweest en heeft de motor / rol / lagers van twee units vervangen. deze zijn nu weer stil!

nu het vreemde. Ik had dus jou metingen laten zien. Controle ding aan de buiten unit met de speciale daikin uitlees software. En inderdaad cmpfreq niet onder de 25. Heel verhaal dat blalallaalal. Afin na het vervangen van de lagers etc van de ftxm 25 (eerst was de 20 gedaan) nog weer een keer aangezet op dezefde! settings (21,5 verwarmen op auto) en verrek! wel terug naar 16 hz! en gewoon blijven lopen zonder pendelen. Tja toen wist de expert nog een vager verhaal op te hangen en ging daarna snel maar weg. De monteur die het werk mocht doen wist gelukkig wel waar hij het over had maar kon het ook niet zo verklaren
koelen hier ook 15hz en gewoon stabiel doorpruttelen zonder problemen

moet eerlijk zeggen dat ik het daarna niet meer aan gehad heb. Ben het gepuzzel meer dan zat .. ga eerst wel koelen deze zomer

mbt tot verbruik geeft de daikin tool alleen het aantal opgenomen ampere aan. dat is niet onder de 2,5 geweest bij mij. Ik weet niet hoe zuiver dat is

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 11-04-2018 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online

[...]

Kleine update

Heb eens een koellast berekening ingevuld: http://www.atho.nl/bereken-koellast

Gegeven 8.5L x 3.5B x 2.5H m, binnenmuur & geïsoleerd, 6m2 raam zuid, 2 personen en 400W aan apparatuur (enige marge wegens koken), komt totale geschatte koel capaciteit uit op 2.7kW.
Daaropvolgend deze airco gekocht: http://www.mediamarkt.nl/..._qlima-p-432-1424872.html

Met geïmproviseerd raam afdekking (lees: gordijnen er voor), duwt het toch de binnen temperatuur van 25C naar 22C in een klein half uur. Daarna slaat die ongeveer 1/3 tot 1/2 van de tijd aan om temperatuur op 22C te houden.
Dat terwijl de zon er in de namiddag hier vol op staat, en het vandaag buiten 26C (wel met lage luchtvochtigheid) was.
Hopelijk wordt dat nog iets beter zodra ik het buiten raam echt af dicht.. er kan nog erg veel lucht langs de gordijnen komen.

Over algemeen valt het mij niet tegen. Hopelijk kan het ook een zelfde hoeveelheid graden er af halen als het echte zomer weer aanbreekt..
Met het geluid kan ik wel leren leven. Een desk fan maakt ook herrie, nu hoor je er enkel nog een compressor brom door heen. En het is in nu wel lekker fris binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Zerobase vandaag is het koelen gestart. en dan word ik toch wel weer blij van deze multi. pruttelt tussen de 15 - 21 HZ terwijl alle units iets vragen en vrijwel onhoorbaar hun werk doen. Dat redt je waarschijnlijk dus niet met 4 losse SP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wow, ik heb eindelijk goedkeuring van de VvE om mijn mobiele airco te mogen vervangen door een split-unit. Hallelujah! Het heeft maar een jaar of 8 gekost :X

Alleen heb ik zelf 3 linkerhanden, als ik dit zelf doe zie ik mij het hele appartementencomplex nog opblazen ook :X

Dus ik wil het laten doen door een professional. Ja, dat kost iets meer, maar dat heb ik ervoor over. Ik wil het meteen goed doen.

Zijn er ervaringen met goede bedrijven die voor particulieren werken, en die aan te raden zijn hiervoor? Ze moeten dan wel in West-Brabant (Roosendaal) komen, dus aan een toko in Groningen heb ik niet zoveel ;)

Zelf heb ik al 2 toko's gevonden:

- https://www.nicoskoeltechniek.nl/
- https://www.biesheuvel-koeltechniek.nl/

Beiden werken voor particulieren iig.

Dit zijn lokale bedrijven van volgens mij kleine omvang, dus geen grote multinationals. Maar ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe betrouwbaar zo'n toko is....

Heeft iemand tips hiervoor?

Andere vraag: ik wil iig de slaapkamer koelen en de computerkamer. Dat is een harde eis. Liefst zou ik de woonkamer ook meteen meenemen als dat kan. Gang, keuken en badkamer is niet echt nodig. Bij elkaar zal dit zo'n 50 vierkante meter te koelen ruimte zijn. Red ik dat met één split-unit, of moet ik dan al naar multi-split? Hoeveel vermorgen moet ik dan aan denken qua benodigdheden?

Extra info: het gaat om een appartement op de 3e (bovenste) verdieping met een plat dak. Aan beide zijden (oost en west) vrij grote raampartijen (aan één zijde dubbelglas, aan de andere zijde nog enkelglas).

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 18-04-2018 21:39 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
wildhagen schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:33:
Wow, ik heb eindelijk goedkeuring van de VvE om mijn mobiele airco te mogen vervangen door een split-unit. Hallelujah! Het heeft maar een jaar of 8 gekost :X

Alleen heb ik zelf 3 linkerhanden, als ik dit zelf doe zie ik mij het hele appartementencomplex nog opblazen ook :X

Dus ik wil het laten doen door een professional. Ja, dat kost iets meer, maar dat heb ik ervoor over. Ik wil het meteen goed doen.

Zijn er ervaringen met goede bedrijven die voor particulieren werken, en die aan te raden zijn hiervoor? Ze moeten dan wel in West-Brabant (Roosendaal) komen, dus aan een toko in Groningen heb ik niet zoveel ;)

Zelf heb ik al 2 toko's gevonden:

- https://www.nicoskoeltechniek.nl/
- https://www.biesheuvel-koeltechniek.nl/

Beiden werken voor particulieren iig.

Dit zijn lokale bedrijven van volgens mij kleine omvang, dus geen grote multinationals. Maar ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe betrouwbaar zo'n toko is....

Heeft iemand tips hiervoor?

Andere vraag: ik wil iig de slaapkamer koelen en de computerkamer. Dat is een harde eis. Liefst zou ik de woonkamer ook meteen meenemen als dat kan. Gang, keuken en badkamer is niet echt nodig. Bij elkaar zal dit zo'n 50 vierkante meter te koelen ruimte zijn. Red ik dat met één split-unit, of moet ik dan al naar multi-split? Hoeveel vermorgen moet ik dan aan denken qua benodigdheden?

Extra info: het gaat om een appartement op de 3e (bovenste) verdieping met een plat dak. Aan beide zijden (oost en west) vrij grote raampartijen (aan één zijde dubbelglas, aan de andere zijde nog enkelglas).
Ik heb mijn multisplit door ABO klimaat in Soest laten doen. Erg tevreden over de werkmethode en de prijs.

Is wel een flink stuk van Roosendaal vandaan, maar je kan het altijd vragen of ze het uberhaubt willen doen.

Je zou Climasense ook kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Top, ik zal ze morgen eens een mailtje sturen of ze ook bij mij kunnen komen, en indien positief eens laten kijken waar ze qua offerte mee komen.

Ik houd me aanbevolen voor verdere tips :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ok, ik ga nu een hele blonde vraag stellen. Sorry....

Ik ben me steeds meer aan het inlezen. Nu zie ik bijna overal gemeld worden dat de binnen-unit een stroomaansluiting nodig heeft (like doh...), maar bij de buiten-unit wordt dat nergens vermeld. Heeft die ook een eigen stroomaansluiting nodig, of krijgt hij zijn stroom via de binnen-unit oid?

Daar wordt bij geen enkele site over gesproken, en ik kan er ook op Google eigenlijk niets over vinden :X

Dit omdat de binnenaansluiting geen probleem is, die heb ik. Een buitenaansluiting voor electra heb ik helaas niet...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie K
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-10 17:18

Arie K

Iets boven Grunn

wildhagen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:15:
Ok, ik ga nu een hele blonde vraag stellen. Sorry....

Ik ben me steeds meer aan het inlezen. Nu zie ik bijna overal gemeld worden dat de binnen-unit een stroomaansluiting nodig heeft (like doh...), maar bij de buiten-unit wordt dat nergens vermeld. Heeft die ook een eigen stroomaansluiting nodig, of krijgt hij zijn stroom via de binnen-unit oid?

Daar wordt bij geen enkele site over gesproken, en ik kan er ook op Google eigenlijk niets over vinden :X

Dit omdat de binnenaansluiting geen probleem is, die heb ik. Een buitenaansluiting voor electra heb ik helaas niet...
De buiten-unit is de grootste stroomvreter, en heeft inderdaad z'n eigen voeding nodig. De binnen-units betrekken hun voeding vanuit de buiten-unit. Dus ja, er moet wel een kabeltje naar buiten getrokken worden. En er moeten dus weer drie kabels naar de binnenunits: voor de koelvloeistof, het condenswater en elektriciteit/communicatie.

Zorg er in ieder geval voor dat je een aantal offertes aanvraagt; de prijzen willen nogal verschillen. In ons geval was de duurste 3000 euro duurder dan het gemiddelde. En als er dus een stroomvoorziening aangelegd moet worden, let er goed op of dat is opgenomen in de offerte. Bij ons was dat maar bij 1 bedrijf het geval; de rest zei vrolijk; dat moet u zelf regelen. Is natuurlijk wel te doen, maar dan heb je alweer twee bedrijven op je dak.

Wat betreft het aantal benodigde units; in principe elke kamer z'n eigen exemplaar. Deuren openzetten en hopen dat de rest van het huis ook afkoelt klinkt aantrekkelijk, maar dan moet je wel zorgen voor flink wat overcapaciteit. En je woont onder het platte dak, dus ik vermoed dat het sowieso al behoorlijk warm wordt :)

Tof trouwens dat de VVE eindelijk akkoord ging!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

@Arie K Top dank je!

Heb inmiddels 4 offertes opgevraagd. Inmiddels één antwoord ontvangen, en toen schrok ik even: indicatie 4700 euro (met nog een aantal voorbehouden), voor 1 buiten-unit, en 2 binnen-units, allemaal van Toshiba. Wel incl montage, maar zonder materialen als leidingen en goten (die zouden er nog bovenop komen, die bedragen stonden er dan weer niet in).

Dat vind ik een aardige slok geld om 50 vierkante meter te koelen :X

Hoop dat dit niet maatgevend gaat zijn, en dat de andere offertes lager uitvallen, want ik weet niet of ik er nou zó enorm veel geld voor over heb :X

Volgens hem hoefde de hobbykamer (2.5 bij 2 meter) geen eigen unit te hebben, maar kon die "meeliften" op die van de naastgelegen slaapkamer. Maar jij zegt dat het eigenlijk dus verstandiger is om ook daar nog een derde unit te plaatsen?

En ja, de VvE ging eindelijk overstag. Het het helpt dat 2 lastpakken, die altijd tegen stemden, inmiddels verhuisd zijn...

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 19-04-2018 18:11 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie K

Arie K

Iets boven Grunn

Da's wel een flinke prijs, inderdaad. Even ter indicatie: Ik was 9000 euro kwijt voor de hele installatie: 12 KW koelvermogen, verdeeld over 2 units van 4 KW en 2 van 2 KW, voor in totaal 110 m2. Trekken van leidingen naar 4 verschillende kamers verdeeld over 3 verdiepingen. Aanleg van een extra groep in de meterkast, en het via de kruipruimte leggen van een elektriciteitskabel naar het dak van de garage. Alles netjes afgewerkt, overigens. In totaal zijn 2 monteurs drie dagen bezig geweest om de boel aan te leggen. En toen het klaar was, was de zomer voorbij....

Wat betreft de hobbykamer; dat hangt toch wel van de situatie af. Hoe belangrijk is het dat ie echt koel wordt? En hoe dicht ligt ie in de buurt van de slaapkamer? Met andere woorden; wordt dan niet ook automatisch de gang mee gekoeld? Als de hobbykamer in rechtstreekse verbinding staat met de slaapkamer (door een tussendeur ofzo), kun je het doen. Maar als het echt belangrijk is, zou ik zeggen: een eigen unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Arie K schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:32:
Da's wel een flinke prijs, inderdaad. Even ter indicatie: Ik was 9000 euro kwijt voor de hele installatie: 12 KW koelvermogen, verdeeld over 2 units van 4 KW en 2 van 2 KW, voor in totaal 110 m2. Trekken van leidingen naar 4 verschillende kamers verdeeld over 3 verdiepingen. Aanleg van een extra groep in de meterkast, en het via de kruipruimte leggen van een elektriciteitskabel naar het dak van de garage. Alles netjes afgewerkt, overigens. In totaal zijn 2 monteurs drie dagen bezig geweest om de boel aan te leggen. En toen het klaar was, was de zomer voorbij....
Ja, dan klinkt het wel heel erg duur idd. De electra zat hier niet bij (in fairness, had ik ook niet aangegeven in de aanvraag), dus dat zou de prijs nog verder opdrijven.

Ik wacht de overige 3 offertes nog even af, en wil er nog 2 of 3 opvragen voor ik een beslissing neem. Ik wil eigenlijk liever niet veel hoger dan 2500 tot maximaal 3000 euro gaan als het enigszins mogelijk is.
Wat betreft de hobbykamer; dat hangt toch wel van de situatie af. Hoe belangrijk is het dat ie echt koel wordt? En hoe dicht ligt ie in de buurt van de slaapkamer? Met andere woorden; wordt dan niet ook automatisch de gang mee gekoeld? Als de hobbykamer in rechtstreekse verbinding staat met de slaapkamer (door een tussendeur ofzo), kun je het doen. Maar als het echt belangrijk is, zou ik zeggen: een eigen unit.
De hobbykamer is heel belangrijk, omdat ik daar een flink deel van mijn tijd doorbreng, inclusief regelmatig thuiswerken. Samen met de slaapkamer is dat mijn enige eis, de woonkamer is nice-to-have, maar geen absolute must voor mij, aangezien in de zomer toch vaak op mijn balkon zal zitten. De offerte ging wel uit van de 2e unit in de woonkamer overigens,.

De slaapkamer ligt direct aangrenzend aan hobbykamer, er zit geen hal tussen. ook geen deur, de hobby-"kamer" is eigenlijk meer een soort nis, die in open verbinding staat met de slaapkamer, Het is dus eigenlijk een soort "inhammetje".

Ik ga dan toch even nadenken of ik daar geen 3e unit moet gaan ophangen dan, maar aan de andere kant wordt dan de prijs natuurlijk nóg hoger. Lastige keuzes toch wel :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
wildhagen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:06:
@Arie K Top dank je!

Heb inmiddels 4 offertes opgevraagd. Inmiddels één antwoord ontvangen, en toen schrok ik even: indicatie 4700 euro (met nog een aantal voorbehouden), voor 1 buiten-unit, en 2 binnen-units, allemaal van Toshiba. Wel incl montage, maar zonder materialen als leidingen en goten (die zouden er nog bovenop komen, die bedragen stonden er dan weer niet in).

Dat vind ik een aardige slok geld om 50 vierkante meter te koelen :X

Hoop dat dit niet maatgevend gaat zijn, en dat de andere offertes lager uitvallen, want ik weet niet of ik er nou zó enorm veel geld voor over heb :X

Volgens hem hoefde de hobbykamer (2.5 bij 2 meter) geen eigen unit te hebben, maar kon die "meeliften" op die van de naastgelegen slaapkamer. Maar jij zegt dat het eigenlijk dus verstandiger is om ook daar nog een derde unit te plaatsen?

En ja, de VvE ging eindelijk overstag. Het het helpt dat 2 lastpakken, die altijd tegen stemden, inmiddels verhuisd zijn...
Geen gekke prijzen. Tenninste; in airco land. Helaas zitten er een hoop naaiers tussen en kan je stukken goedkoper krijgen.

Ter info; ik was 3150 euro kwijt voor een FXTM 35 + 20 en een 2MXM40 buiten unit van Daikin. Dat was inclusief installatie, materiaal etc.

Ik was ook iemand tegengekomen die een Toshiba wilde plaatsen voor 6500 euro :') Dat ging dus mooi niet door.

Ik zat eerst op 2900 euro, maar ik wilde perse de R32 versie (kreeg eerst een offerte voor een andere versie). Daarvan is ongeveer 800 euro arbeidsloon en materialen voor een halve dag (geen elektra, ik had al een aparte groep buiten aan de voorkant die leeg was)

Ik sommeer @koevlaas2 ook even to the scene :+ . Misschien dat die nog ideën heeft of het zelfs wilt plaatsen (?)

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 19-04-2018 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

6500 euro... damn.

Heb de typenummers er even bijgezocht die hij offreert. De buitenunit is niet gespecifieerd (alleen "Toshiba"), de binnenunits zijn beiden van het type "Toshiba RAS-B10N3KVP 2.5 kW".

Ik weet niet hoe Toshiba kwalitatief is op airco-vlak, daar heb ik verrekt weinig over kunnen vinden op Internet. Maar ik lees her en der dat Mitsubishi, Daikin, Panasonic en Samsung de topmerken zijn. Hoe verhoudt Toshiba zich tot die merken?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
wildhagen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:49:
6500 euro... damn.

Heb de typenummers er even bijgezocht die hij offreert. De buitenunit is niet gespecifieerd (alleen "Toshiba"), de binnenunits zijn beiden van het type "Toshiba RAS-B10N3KVP 2.5 kW".

Ik weet niet hoe Toshiba kwalitatief is op airco-vlak, daar heb ik verrekt weinig over kunnen vinden op Internet. Maar ik lees her en der dat Mitsubishi, Daikin, Panasonic en Samsung de topmerken zijn. Hoe verhoudt Toshiba zich tot die merken?
Sommig zweren erbij, maar ik ken niet heel veel mensen die ze hebben. Nog afgezien dat ik van alle merken, de Toshis wel hele lelijke binnenunits vind hebben. Maar dat is persoonlijk :+

Imo zijn Mitsubishi/MHI/Daikin/Panasonic de merken om naar te kijken. Daikin heeft wel eens issues met onderdelen leveren maar hebben wel een goede trackrecord. MHI en Mitsubishi (ja, dat zijn 2 aparte merken) staan ook goed aan de top en worden veel geplaatst en geleverd.

Ik zou, als ik jou was, eens wat specs naast elkaar leggen:

-SCOP
-SEER
-Uiterlijk
-Afmetingen
-Gebruikt koelmiddel
-Kenmerken van wat merken

Maak er een Excel lijst voor en zeg specifiek welke model je wilt hebben en laat daar offertes voor maken. Veel modellen kan je online los kopen, vooral in Spanje. Kijk wat ze daar kosten, doe daar wat Nederlandse flair overheen en je weet wat je kwijt bent aan materiaal ongeveer. Maak een shortlist van 2 of 3 modellen c.q merken en laat je enkel adviseren (als je dat nodig lijkt) over benodigd vermogen en plaatsing. Er is heel veel te vinden over aircos, dus het meeste voorwerk kan je prima zelf doen.

Vergelijk dat met wat de installateur voor prijs geeft en trek daaruit je conclusie :Y

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 19-04-2018 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat naast elkaar zettten was ik ook absoluut van plan ja! Dat wilde ik tot een leuk weekend-klusje verheffen :)

Hoop dat ik morgen weer enkele offertes binnenkrijg, want vergelijken tussen 1 of 2 offertes schiet niet echt op :)

Allen weer bedankt voor de tips, ik kom steeds een stapje verder in deze voor mij nog grotendeels onbekende wereld :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Notna schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:40:
[...]

Geen gekke prijzen. Tenninste; in airco land. Helaas zitten er een hoop naaiers tussen en kan je stukken goedkoper krijgen.

Ter info; ik was 3150 euro kwijt voor een FXTM 35 + 20 en een 2MXM40 buiten unit van Daikin. Dat was inclusief installatie, materiaal etc.

Ik was ook iemand tegengekomen die een Toshiba wilde plaatsen voor 6500 euro :') Dat ging dus mooi niet door.

Ik zat eerst op 2900 euro, maar ik wilde perse de R32 versie (kreeg eerst een offerte voor een andere versie). Daarvan is ongeveer 800 euro arbeidsloon en materialen voor een halve dag (geen elektra, ik had al een aparte groep buiten aan de voorkant die leeg was)

Ik sommeer @koevlaas2 ook even to the scene :+ . Misschien dat die nog ideën heeft of het zelfs wilt plaatsen (?)
Koevlaas2 woont in ilpendam, dan is Roosendaal NB ook erg ver weg.
Hoewel ik daar wel een warmtepomp aan het doen ben.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
koevlaas2 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 21:09:
[...]

Koevlaas2 woont in ilpendam, dan is Roosendaal NB ook erg ver weg.
Hoewel ik daar wel een warmtepomp aan het doen ben.
Anders kan je altijd nog bij mij (Purmerend) onderhoud plegen aan mijn Daikins O-)
Moet namelijk nog een onderhoudscontract afsluiten ergens in oktober. Dan hangen ze 2 jaar.

Maar inderdaad; dat is niet bepaald om de hoek..

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 19-04-2018 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Notna schreef op donderdag 19 april 2018 @ 22:17:
[...]

Anders kan je altijd nog bij mij (Purmerend) onderhoud plegen aan mijn Daikins O-)
Moet namelijk nog een onderhoudscontract afsluiten ergens in oktober. Dan hangen ze 2 jaar.

Maar inderdaad; dat is niet bepaald om de hoek..
Heb wel interesse het onderhoud bij je te doen.
Waarom pas na 2 jaar onderhoud, ik dacht elk jaar ook bij Daikin.
Als je de filters regelmatig stofzuigt scheelt al een boel, deze slippen snel dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie K

Arie K

Iets boven Grunn

wildhagen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:40:
[...]

De slaapkamer ligt direct aangrenzend aan hobbykamer, er zit geen hal tussen. ook geen deur, de hobby-"kamer" is eigenlijk meer een soort nis, die in open verbinding staat met de slaapkamer, Het is dus eigenlijk een soort "inhammetje".
Ah, in principe kun je het als een geheel zien dus. Een kamer met een vormpje. Dan lijkt mij een enkele unit geen probleem. Sterker nog, als de hobbyruimte 2.5 bij 2 meter is, zou een extra unit continu in je gezicht zitten te blazen. Beter van niet, dus. Gewoon een enkele unit met voldoende capaciteit in de slaapkamer dan.

Let er daarbij ook op dat het ding van je hoofdkussen af blaast, als je hem tenminste 's nachts ook wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
koevlaas2 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 22:43:
[...]

Heb wel interesse het onderhoud bij je te doen.
Waarom pas na 2 jaar onderhoud, ik dacht elk jaar ook bij Daikin.
Als je de filters regelmatig stofzuigt scheelt al een boel, deze slippen snel dicht.
Ik maak iedere 2 weken de filters en de koelvinnen schoon (stofzuigen) en oppervlakkig de binnen en buiten unit (behuizingen, middels een stofdoek en een vochtig doekje).

Waarom pas na 2 jaar? Advies van de installateur. Die gaf aan dat direct een contract afsluiten niet nodig was omdat er dan zo weinig te doen is na jaar 1 dat het voor beide partijen onzin is. Zodoende de eerste 2 jaar na installatie nog geen onderhoud laten plegen ;)

Ik neem even contact met je op via PM een dezer dagen :Y

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 20-04-2018 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@wildhagen vergelijken is echt wel een aanrader. Helaas ben je al enigzins aan de late kant weer. hoe warmer het is hoe hoger de installatie prijzen....

hier zat 5000 ! euro verschil in de hoogste en laagste offerte. Dan wel voor een vrij grote installatie maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ray schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:20:
@wildhagen vergelijken is echt wel een aanrader. Helaas ben je al enigzins aan de late kant weer. hoe warmer het is hoe hoger de installatie prijzen....
True, maar dat komt omdat de 1e VvE-vergadering pas in maart was en onvoldoende opkomst had, waardoor pas afgelopen woensdag de 2e vergadering was en ik toestemming kreeg.

Ik doe het ook op mijn gemak, het hoeft niet overhaast, liever ff grondig alles uitzoeken enzo. Ik heb nog een mobiele airco die gewoon OK werkt, dus helemaal onthand ben ik toch al niet.

Zie dat ik net een tweede offerte binnen gehad heb. Details qua types, wat er inbegepen is etc, zie ik vanavond wel (zit nu op mijn werk), maar op het eerste oog ziet die er al een stuk beter uit: 3400 euro (ipv 4700), en Mitsubishi Heavy Industries ipv Toshiba zag ik.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 14:51

TommyGun

Stik er maar in!

Ray schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:20:

hier zat 5000 ! euro verschil in de hoogste en laagste offerte. Dan wel voor een vrij grote installatie maar toch...
Volgende week maar doen dus :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

TommyGun schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:30:
[...]

Volgende week maar doen dus :+
het hangt er inmiddels een kleine twee jaar ;) heerlijk koel hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
wildhagen schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:29:
[...]

True, maar dat komt omdat de 1e VvE-vergadering pas in maart was en onvoldoende opkomst had, waardoor pas afgelopen woensdag de 2e vergadering was en ik toestemming kreeg.

Ik doe het ook op mijn gemak, het hoeft niet overhaast, liever ff grondig alles uitzoeken enzo. Ik heb nog een mobiele airco die gewoon OK werkt, dus helemaal onthand ben ik toch al niet.

Zie dat ik net een tweede offerte binnen gehad heb. Details qua types, wat er inbegepen is etc, zie ik vanavond wel (zit nu op mijn werk), maar op het eerste oog ziet die er al een stuk beter uit: 3400 euro (ipv 4700), en Mitsubishi Heavy Industries ipv Toshiba zag ik.
MHI is wel een goedkoper merk, vandaar de lagere prijs onderaan de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
Hier hangt nu sinds een goeie maand een Daikin 4MXM68 buiten-unit met 4,2KW FTX-M in de woonkamer en 2,5KW FTX-M op de zolder. Komen begin volgende jaar nog twee binnen-units bij.

Levering en installatie zat op een goeie vier-duizend euro. DIt kwam met name door de zwaardere buiten-unit die ik bewust op de groei heb gekozen. De elektra-aansluiting zat er nog van de oude unit, evenals de gaten in de muur voor doorvoer van de koelleidingen. Voor de rest was alles inbegrepen (koelleiding, goten, wifi-modules etc)

Een paar tips:
  • Laat de installatie doen door de leverancier van de airco (Niet bij bedrijf A de airco kopen en door B laten installeren) Bij garantieclaims werkt dat een stuk prettiger.
  • Kies geen installateur aan de andere kant van het land. Heeft de airco storing of is er service nodig, dan is een servicepartner in de buurt sneller ter plaatse
  • Installeer in de winter. Nu wil iedereen een airco en dat zul je terugzien in de prijzen, maar vooral in de lange wachttijden
De Daikin airco die ik heb is bijzonder stil. Als ik onder de buiten-unit ga staan (hangt op +/- 3 meter boven de grond aan een zijmuur) dan hoor ik deze nauwelijks. Fluitende vogeltjes overstemmen zelfs het geluid :)

De binnen-units zijn ook erg stil. Uiteraard niet als ze op volle snelheid draaien (standje 'power'), maar wel als de gewenste temperatuur is bereikt. Enige waar je dan nog aan kunt zien dat ze aan staan is dat de uitblaasklep open staat (of je moet je hand tegen de uitblaasopening houden om nog een lichte luchtstroom te voelen).

@Ray Met beide units aan pruttelt de 4MXM68 inderdaad lekker rustig door (cmpfreq ook hier tussen 15 en 21, met af en toe zelfs uitschakelen). Voor koelen dus een prima keuze geweest. Laat jij de installatie nu 24x7 draaien en op welke ingestelde temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 10:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Situatie. Een kamer van 20m2. Een raam van ~1.5x2 waar de zon vanaf een uur of 12 to een uur of 8 op staat te branden. In deze kamer heb ik mijn pc setup waar ook nog al wat warmte vanaf komt.

Ik zat te kijken naar een mobiele oplossing zodat ik deze ook in de slaapkamer (zelfde grote) kan zetten voor ik ga slapen, maar ik lees dat deze mobiele airco's eigenlijk niets doen. Ook niet voor zo'n kleine ruimte?

En een zonwerend scherm voor het raam? Zou dat in combinatie met een mobiele airco al wel wat waard zijn?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Zerobase het is nu nog niet echt doorlopend warm maar in principe draait hij inderdaad 24/7 en dan zal je zien dat je amper vermogen nodig hebt. terug gerekend uitgaande van max 80 hz zou ik dus nu grofweg 1,5 kw gemiddeld gebruiken verdeeld over 4 units om mijn woning van > 450 m3 te koelen..

woonkamer meestal 21 of 21.5 (is wat discussie aangezien een emura niet op 0,5 instelbaar is)
slaapkamer rond de 20 graden
werkkamer 21 graden
sportkamer ook rond de 21 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08-2021
Hier staat de laatste week de lg split unit die nu bijna 2 jaar oud is in de woonkamer ook aan, echt warm word het hier niet in de woonkamer maar dat koel briesje op 20 graden Celsius vind ik heerlijk.

In de slaapkamer is er een Carrier split unit uit 2005 aangesloten die door de vorige eigenaar van mijn huis opgehangen was maar nooit aangesloten geweest was tot 2 jaar terug toen ik het huis gekocht heb.

De Carrier split unit is nog een aan uit model die ietwat lawaaierig is i.t.t. de lg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 22:40
Hebben jullie enig idee wat een beetje multi unit met 3/4 binnenunits zou moeten kosten in materiaal/installatie?

Ik ga morgen wat offertes opvragen, maar zou graag een idee hebben van wat het ongeveer gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennix
Om de hoeveel weken/maanden reinigen jullie de luchtfilter/stoffilter? In mijn handleiding staat dat dit wekelijks moet gebeuren maar ik doe dit 1x om de 6 maanden ongeveer en er zit dan al nauwelijks stof in.

Heeft iemand al meegemaakt dat het koelgas bijgevuld moest worden? Mijn 14 jaar oude carrier is sinds 2 jaar in gebruik en heeft 12 jaar lang opgehangen zonder aangesloten te zijn maar ik weet niet of hij bijgevuld moet worden of niet? Hij koelt wel nog altijd. De installateur heeft er 2 jaar geleden geen gas aan toe gevoegd omdat de airco blijkbaar al vanuit de fabriek gevuld is?

[ Voor 48% gewijzigd door glennix op 26-04-2018 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
K0L3N schreef op woensdag 25 april 2018 @ 01:17:
Hebben jullie enig idee wat een beetje multi unit met 3/4 binnenunits zou moeten kosten in materiaal/installatie?

Ik ga morgen wat offertes opvragen, maar zou graag een idee hebben van wat het ongeveer gaat kosten.
Beetje afhankelijk van het merk, vermogen, plaatsing (i.e betonboring, condenspomp etc) maar voor een multisplit met 4 binnen units in een normale situatie gok ik zo rond de 5 a 6000 euro. Ik was voor 1 Daikin multisplit met 2 binnenunits, 3150 kwijt en dat was de goedkoopste van de offertes (die van 3150 tot 6000 (!!) varieerde)

Bedenk wel dat dit de duurdere en drukkere periodes zijn voor het laten plaatsen van aircos.
glennix schreef op donderdag 26 april 2018 @ 22:54:
Om de hoeveel weken/maanden reinigen jullie de luchtfilter/stoffilter? In mijn handleiding staat dat dit wekelijks moet gebeuren maar ik doe dit 1x om de 6 maanden ongeveer en er zit dan al nauwelijks stof in.
Om de 2 weken in de winter (verwarmen) en zomer(verkoelen). Daartussen (dus bij geen gebruik) niet.

De binnenunits zelf neem ik 1 keer per 4 weken af, waarbij ik de 'koelvinnen' ook even afzuig/uitblaas met perslucht.

Buitenunit maak ik 4 keer per jaar schoon (sopje buiten kant en alaan de achterkant de boel afborstelen)

[ Voor 36% gewijzigd door Notna op 26-04-2018 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie K

Arie K

Iets boven Grunn

K0L3N schreef op woensdag 25 april 2018 @ 01:17:

Dat hangt mede af van de complexiteit van de installatie; meerwerk maakt duur. Wij hebben vorig jaar, aan het einde van het zomerseizoen, onze airco laten installeren. Alles laten doen, want twee linkerhanden ;) ....

Een buiten-unit geschikt voor 5 binnen-units, 4 binnen-units van in totaal 12 KW, waarvan 1 plafondmodel (over het algemeen duurder dan een wandmodel), flink wat meters koelleiding omdat de units over 3 verdiepingen verdeeld hangen, vier condenspompen, een extra groep in de meterkast en een elektriciteitsleiding naar het dak van de garage. Alle offertes schommelden rond de 9000 euro, met een uitschieter naar 12000.

Maar als je het simpeler houdt, kan het goedkoper; als de ruimtes dicht bij elkaar liggen bijvoorbeeld, scheelt dat flink wat werk.

Ook leuk; bijna alle leveranciers wilden vooraf betaald worden. Dat maakte de keus wel weer een stuk makkelijker ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 14:13
Wij zijn momenteel aan het kijke naar airco voor bij ons op zolder.
- Totale vloeroppervlak van de kamer is 20m2
- Totale inhoud is 37m3

Nu hebben wij een offerte gehad voor het plaatsen van een Mitsubishi Heavy Industries wandmodel 2.5 kW
Binnenunit en buitenunit: SRK-25 ZS-S.
Heeft iemand ervaringen met dit model?

Ik twijlfel over de plaatsing. Omdat het een zolder met schuin dak blijven er 2 muren over. Eentje direct boven het bed (airco zou dan boven mijn hoofd hangen), of de muur tegenover het bed (de airco hangt dan bij het voeteneinde van het bed, ongeveer 3 meter vanaf het hoofdeinde).

Wat is de beste plek? Direct boven je hoofd... of aan het voeteneinde?
Mij lijkt zelf het voeteneinde omdat je dan de luchtstroom naar beneden kan richten (en dan hem niet direct in je gezicht krijgt..)

ik wil daarnaast een direct vanuit de meterkast een 3 aderige buitenkabel trekken (moet eerst door de kruipruimte), door mijn koof, door het dak naar buiten zodat alle aansluitingen buiten het zicht zitten. Ik heb echter geen idee of dit kan. Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Felke tegenover je bed is absoluut af te raden. been there done that helaas

zelfs als je naar beneden richt is je minimale debiet waarschijnlijk zo hoog dat je met ijspegels aan je neus in bed ligt.

als je hem boven je hangt zal hij tegen de achtermuur aanblazen. zelfs op de laagste stand is de worp meestal nog wel een meter of drie. Goed er zal wat koude naar beneden vallen wellicht maar vele malen minder als dat je hem tegenover je hangt

Eigenlijk is een 2,5 ook al complete overkill voor deze situatie

mbt de aansluiting. in de meeste gevallen moet je de buiten unit voeden (die levert dan weer stroom aan de binnenunit) Hoewel het beste inderdaad is even apart een groep te trekken is het bij een 2,5 niet per se nodig. Deze zal bij koelen wellicht maar een keer max 800 watt gaan vragen, niet veel meer dan een moderne stofzuiger dus. Bovendien moduleren ze tegenwoordig dus de aanloopstromen zijn ook niet zo hoog

[ Voor 61% gewijzigd door Ray op 06-05-2018 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Felke schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 23:07:
Wij zijn momenteel aan het kijke naar airco voor bij ons op zolder.
- Totale vloeroppervlak van de kamer is 20m2
- Totale inhoud is 37m3

Nu hebben wij een offerte gehad voor het plaatsen van een Mitsubishi Heavy Industries wandmodel 2.5 kW
Binnenunit en buitenunit: SRK-25 ZS-S.
Heeft iemand ervaringen met dit model?

Ik twijlfel over de plaatsing. Omdat het een zolder met schuin dak blijven er 2 muren over. Eentje direct boven het bed (airco zou dan boven mijn hoofd hangen), of de muur tegenover het bed (de airco hangt dan bij het voeteneinde van het bed, ongeveer 3 meter vanaf het hoofdeinde).

Wat is de beste plek? Direct boven je hoofd... of aan het voeteneinde?
Mij lijkt zelf het voeteneinde omdat je dan de luchtstroom naar beneden kan richten (en dan hem niet direct in je gezicht krijgt..)

ik wil daarnaast een direct vanuit de meterkast een 3 aderige buitenkabel trekken (moet eerst door de kruipruimte), door mijn koof, door het dak naar buiten zodat alle aansluitingen buiten het zicht zitten. Ik heb echter geen idee of dit kan. Weet iemand dit?
MHI is een prima merk dus dat is prima. Je zou kunnen overwegen te kijken naar andere soortgelijke modellen met iets betere specs, maar je hebt er hoe dan ook geen miskoop aan.

Wat betreft plaatsing; boven he hoofd doen. Ja je hoort de unit iets beter maar zoals @Ray al aangeeft; tegenover je is gewoon té koud en gaat geheid issues opleveren mbt je gezondheid en comfort.

En ja: die aansluiting kan prima. Je hebt toch een schakelaar of aparte 16A groep nodig voor de buitenunit.

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 07-05-2018 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Notna schreef op zondag 6 mei 2018 @ 08:25:
[...]

MHI is een prima merk dus dat is prima. Je zou kunnen overwegen te kijken naar andere soortgelijke modellen met iets betere specs, maar je hebt er hoe dan ook geen miskoop aan.

Wat betreft plaatsing; boven he hoofd doen. Ja je hoort de unit iets beter maar zoals @Ray al aangeeft; tegenover je is gewoon té koud en gaat geheid issues opleveren mbt je gezondheid en comfort.

En ja: die aansluiting kan prima. Je hebt toch een scakelaar of aparte 16A groep nodig voor de buitenunit.
2.5kw unit heeft toch geen aparte groep nodig. Hier een 3.5 kw unit aan de schuur groep gehangen, gaat prima. Trekt max 1200w, gemiddelde waterkoker doet meer ;)

Betreft trouwens een Gree Lomo unit, hangt boven een open trap in mijn huis uit 1900. Koelt m'n hele huis eenvoudig naar de 20-22 graden, gisteren hele dag aangehad op 22 en trekt dan zo'n 150-300W continu. Op Turbo stand is de uitvoer temperatuur 2,9 graden, koelt als een malle. :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Marcusso schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:57:
[...]

2.5kw unit heeft toch geen aparte groep nodig. Hier een 3.5 kw unit aan de schuur groep gehangen, gaat prima. Trekt max 1200w, gemiddelde waterkoker doet meer ;)

Betreft trouwens een Gree Lomo unit, hangt boven een open trap in mijn huis uit 1900. Koelt m'n hele huis eenvoudig naar de 20-22 graden, gisteren hele dag aangehad op 22 en trekt dan zo'n 150-300W continu. Op Turbo stand is de uitvoer temperatuur 2,9 graden, koelt als een malle. :)
Let vooral op het woordje 'of'

Het zijn nu eenmaal de regels als je het laat installeren. Kan daar weinig aan veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Notna schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:38:
[...]

Let vooral op het woordje 'of'

Het zijn nu eenmaal de regels als je het laat installeren. Kan daar weinig aan veranderen
Aha. Is maandagochtend. ;)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennix
Hier staat de airco weer lekker te koelen op 20 graden. Buiten is het nu 27 graden in de schaduw... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Zerobase 4 stuks op koelen met dit weer waarvan twee net aangezet in warme kamer. nog niet hoger geweest dan cmp 34 :) daarvoor constant 15 - 18 met 2 units waarvan 1 de totale woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
@Ray: Genoemd gedrag kan ik met mijn installatie ook bevestigen. Woonkamer(4,2KW) heeft gisteren bijna 3 uur gedraaid en inderdaad, cmpfreq blijft laag (En het energieverbruik ook trouwens):

Begonnen op standje turbo. Hierna even uitgegaan (want flinke overshoot door op standje turbo de kamer snel te laten afkoelen) en daarna al verder pruttelend de kamer lekker koel gehouden:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/fat2mt.png

Buitentemperatuur lag rond deze periode op 26 graden.

Standbyverbruik (verwarming compressor) ligt trouwens op 0,2KWh per dag (Op de grafiek zie je dat als het golvende lijntje dat tegen de 0 aan loopt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 05:21
Iemand ervaring met het buitenzetten van een mobiele airco en een slang op de koude luchtuitlaat naar binnen?
Bepaalde mobiele airco's hebben hier een aansluitmogelijkheid voor op de koele luchtuitlaat.
Geen herrie en onderdruk meer in de kamer maar overdruk.
Moet je uiteraard wel de mogelijkheid hiervoor hebben, dmv een aangrenzende tuin of balkon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 05:21
m0nk schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:11:
Ondanks dat ze minder efficiënt zijn heb ik maar een mobiele airco aangeschaft. Dat hele split unit verhaal begon me een beetje te irriteren. Geen enkele leverancier die "normale" prijzen op de website hadden staan of een leuke aanbieding hadden reageerde op email of telefoon.. Dus toen dacht ik, dan maar een mobiele airco die flink wat capaciteit heeft. Via wat reviews kwam ik uit op de Eurom Coolperfect 120 (12.000BTU) die geschikt zou moeten zijn voor ruimtes tot 120m3 a 399,-. Echter was deze nergens op voorraad dus besloot ook maar eens te kijken naar de Coolperfect 150 (15.000BTU). Deze zou sterk genoeg moeten zijn om mijn woonkamer te kunnen koelen echter was deze een stuk duurder (rond de 600,- bij CB/MM etc). Echter zag ik hem bij de Hornbach voor 399,- staan en heb deze gelijk opgehaald. Op zolder staat ie op de overloop en loopt de slang via een airlock mijn veluxraam uit en blaast hij de koele lucht de slaapkamer in die in ongeveer 10-15 min aangenaam koel is. Beneden heb ik hem buiten (in de schaduw) neergezet vlak voor de deur en via het meegeleverde koppelstuk de slang aangesloten op de koude lucht uitlaat. De slang heb ik via het kattenluik naar binnen gelegd. Resultaat, binnen een half uur een koele woonkamer. Werkt allemaal prima en ik slaap een stuk lekkerder.. :)
Heb jij de wifi wel werkend op de Coolperfect 150?
Ik heb de app gedownload maar deze ziet de Coolperfect niet.
Pagina: 1 ... 6 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"