Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.350.057 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06 03:38
Hadespuiter schreef op zondag 13 mei 2018 @ 18:25:
[...]

Heb jij de wifi wel werkend op de Coolperfect 150?
Ik heb de app gedownload maar deze ziet de Coolperfect niet.
Ben er inmiddels uit en heb de wifi werkend. Eurom heeft een verkeerde gebruiksaanwijzing online staan, wordt zsm veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Vraagje over stroomverbruik. Veel airco's hebben 3 standen vwb de luchtverplaatsing. Als je 'm op de laagste stand zet, draait de koude-compressor dan nog wel steeds max dus maakt het voor het stroomverbruik weinig uit in welke stand ie staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:23
Ik wil zelf een splitunit gaan plaatsen op ons platte dak. Voordeel is dat er al een loze dakdoorvoer aanwezig is. Zijn er van die doe het zelf sets verkrijgbaar waarbij je niet iemand langs hoeft te laten komen om hem te komen vullen? Wat raden jullie aan met een koelvermogen van zo'n 100m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:00
Ik wil een splitunit laten plaatsen (een Daikin 3.5kw) op de eerste etage (voor koeling slaapkamers).
De binnen-unit zal boven het raam komen te hangen en de overloop op blazen. Ik wil de ene slaapkamer links en de 2 rechts koelen. De deuren kunnen open blijven staan (of op een kier). Enig nadeel, open trap naar boven en beneden (die ruimtes hoeven niet perse gekoeld te worden.

Met mijn paintkwaliteiten een schematische tekening gemaakt van de bovenverdieping....
De kamers hoeven geen 15 graden te worden op warme dagen maar koeler dan nu is prima (en de benauwdheid eruit). Is dit een goede plaatsing of zullen de kamers niet voldoende gekoeld worden? Is 3.5kw voldoende? Heb een aanbieding mogen ontvangen van 1180 Euro (inc BTW en incl plaatsen).
Wat vinden jullie en wat adviseren jullie?

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jAMDbT/Naamloos.png

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
groxgrox schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 22:43:
Ik wil een splitunit laten plaatsen (een Daikin 3.5kw) op de eerste etage (voor koeling slaapkamers).

[...]

[afbeelding]
Ervan uitgaande dat je huis niet al te beroerd geïsoleerd is, lijkt me dat goed werken. Het zal in ieder geval de luchtvochtigheid verminderen (dat is wat de benauwdheid veroorzaakt). En de koelte lijkt me ook zeker merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
Het huis is top geïsoleerd, bovendien hangen er rolluiken de de voor- en achterzijde. Moet goed komen dus! En qua capaciteit en prijs? Voldoende en scherp?

[ Voor 29% gewijzigd door groxgrox op 26-05-2018 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
groxgrox schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 23:23:
Het huis is top geïsoleerd, bovendien hangen er rolluiken de de voor- en achterzijde. Moet goed komen dus! En qua capaciteit en prijs? Voldoende en scherp?
Capaciteit lijkt me ruim voldoende. Prijs-kwaliteit vind ik lastiger wat over te zeggen, hangt onder andere af van de kwaliteit van de machine (merk en efficiëntie) en hoe ingewikkeld het installatiewerk is. Op het eerste gezicht geen gekke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hadespuiter schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 05:27:
Vraagje over stroomverbruik. Veel airco's hebben 3 standen vwb de luchtverplaatsing. Als je 'm op de laagste stand zet, draait de koude-compressor dan nog wel steeds max dus maakt het voor het stroomverbruik weinig uit in welke stand ie staat?
Ik denk dat het inderdaad enkel de ventilator is, aan de toon van het gebrom hoor ik niets veranderen. Op lagere ventilatie standen daalt de uitgaande temperatuur ook zelfs.. maar er komt natuurlijk minder lucht van af dus minder koeling.

Ik denk dat de automatische stand op mijn airco zo bedoeld is om de compressor zo min mogelijk af te laten slaan. Ik merk ook op dat er een minimale draai/rust tijd zit als die wel af/aan slaat (bvb als ik het handmatig doe). Waarschijnlijk om niet te vaak achter elkaar die piekstromen te hebben als de compressor even moet aanlopen, en misschien ook iets met slijtage op lange termijn.

Ik ga er iig nu van uit dat op warme dagen (zoals gisteren) de airco grofweg van 13:00 tot 20:00 z'n volle vermogen pakt van het label (1345W x 7 = 9.4kWh, -> ~2 euro draaikosten B) O-) ). Ik zal vandaag eens een energiemeter er tussen hangen en zien welke Wattages er worden gepakt op verschillende ventilator standen.

Voor duidelijkheid; mijn eigen ervaringen gebaseerd op Qlima P432.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

het valt mij juist op @Zerobase dat , nu koel ik ook 24/7, het opgenomen vermogen / benodigde aantal KW's absurd laag is. Ik heb een 6.8 kw buiten unit met 4 binnenutis (totaal > 10 kw) echter komt de vraag niet over grofweg 20 - 25% vd buitenunit . de cmpfreg is eigenlijk vrijwel atlijd 15 - 20 hz (max is rond de 80 hz) en er wordt dan een 300 - 400 watt verbruikt inclusief 4 de units die ook stroom 'van buiten' krijgen

grofweg kan je zeggen dat er dus een keer 2 - 3 kw nodig is om op basis van permanente koeling hier 165 m2 / 425m3 rond de 21 graden te houden.

zoals ik al vaker stelde heb je eerder veel te veel vermogen dan te weining

natuurlijk allemaal onder voorbehoud van je warmte verlies en isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 19:58
Koude lucht is ook makkelijker koud te houden natuurlijk, de deltaT is veel kleiner en dus minder energie nodig :) Een split-unit airco is vergelijkbaar met de airco in je auto op recirculatiestand zetten. Dan heeft hij het ook makkelijker dan warme buitenlucht te moeten koelen.
Kan die stand in de auto trouwens afraden om langere tijd te gebruiken, beetje frisse lucht is wel fijn, anders wordt je erg duf heb ik gemerkt.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 27-05-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Hans1990 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 09:32:
[...]

Ik denk dat het inderdaad enkel de ventilator is, aan de toon van het gebrom hoor ik niets veranderen. Op lagere ventilatie standen daalt de uitgaande temperatuur ook zelfs.. maar er komt natuurlijk minder lucht van af dus minder koeling.

Ik denk dat de automatische stand op mijn airco zo bedoeld is om de compressor zo min mogelijk af te laten slaan. Ik merk ook op dat er een minimale draai/rust tijd zit als die wel af/aan slaat (bvb als ik het handmatig doe). Waarschijnlijk om niet te vaak achter elkaar die piekstromen te hebben als de compressor even moet aanlopen, en misschien ook iets met slijtage op lange termijn.

Ik ga er iig nu van uit dat op warme dagen (zoals gisteren) de airco grofweg van 13:00 tot 20:00 z'n volle vermogen pakt van het label (1345W x 7 = 9.4kWh, -> ~2 euro draaikosten B) O-) ). Ik zal vandaag eens een energiemeter er tussen hangen en zien welke Wattages er worden gepakt op verschillende ventilator standen.

Voor duidelijkheid; mijn eigen ervaringen gebaseerd op Qlima P432.
Ik heb een 4.2 kW buiten unit met een 3.5 en een 2.0 binnen unit. Gisteren Beide ruim 10 uur overdag aangehad én de 2.0 unit in de nacht aangelaten (iets van 9 uur). Totaal verbruik:

...

3.144kWh :') (hiervan is 220w stand-by verbruik)

Om te lachen. In de nacht verbruikt hij net aan (gemiddeld) 75Wh (ja Wh, niet kWh). Verbruik was namelijk 670w voor een volle nacht.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Helaas is dat het nadeel van een monoblock unit, die dingen zuipen best wat stroom.

Maar goed, ik heb geen reden tot klagen. Gisteren hier 22C binnen klimaat kunnen behouden, waar normaliter met zo'n dag het kwik naar 29C oploopt. De rest zal mij wel een zorg zijn.

Heb airco net even aan vermogensmeter gehangen, het apparaat trekt ongeacht ventilator stand 1.2kW aan vermogen. Met ventilator laag of hoog zie ik een 20W verschil ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heeft iemand toevallig ervaring met een kleine airco? Ik zoek iets voor in de woonkamer/slaapkamer.
Heb geen grote woonruimte, ~48m2 (+ open keuken), slaapkamer is veel kleiner.

Kwam deze tegen op CB: https://www.coolblue.nl/aircos/mobiele-aircos/prijs:-350

Vroeg mij alleen af - ik heb enkel klapramen en een deur die ik op kiep/open kan zetten.
Tevens woon ik op een appartement - ga ik hiermee niet mijn naaste/onderste buren mee lastig vallen?
Bij sommige zit zo'n bevestigingsplaat, kan je deze uitschuiven zodat er geen warmte binnenkomt?
Ik heb ook afzuiging (zo'n rondje), bijvoorbeeld in mijn opberghok/keuken.

Ik houd het gewoon niet vol met die warmte. :|

[ Voor 16% gewijzigd door HollowGamer op 27-05-2018 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
HollowGamer schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:36:
Heeft iemand toevallig ervaring met een kleine airco? Ik zoek iets voor in de woonkamer/slaapkamer.
Heb geen grote woonruimte, 48m2, slaapkamer is veel kleiner.

Vroeg mij alleen af - ik heb enkel klapramen en een deur die ik op kiep/open kan zetten.
Tevens woon ik op een appartement - ga ik hiermee niet mijn naaste/onderste buren mee lastig vallen?
Bij sommige zit zo'n bevestigingsplaat, kan je deze uitschuiven zodat er geen warmte binnenkomt?

1. De buren ga je niet tot last zijn, aangezien de slang naar buiten alleen maar warme lucht afgeeft. De motor zit binnen, dus jij bent de enige die er last van heeft :+
2. Kijk eens hier naar: Trotec Airlock. Is er in verschillende maten en precies wat je nodig hebt. Je kan de pijp in je berging ook gebruiken mits niet te lang c.q al de trek naar buiten maar goed is.
3. En die airco zal zijn werk doen, maar het vebruik en het lawaai is sub optimaal. Maar het is een afweging tussen doodgaan van de warmte of een OK temperatuur en iets meer lawaai hebben en wat meer aan stroom kwijt zijn :)

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 27-05-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@Ray Ik laat de installatie hier nu ook 24 p/d aan staan (beide binnen-units, woonkamer + zolder). De deur naar de zoldertrap staat open zodat de overloop op de 1e verdieping ook meegekoeld wordt. Het uitschakelen van de binnen-unit op zolder heeft nauwelijks invloed op het totale energieverbruik heb ik gemerkt. Als (zoals @ThinkPad aangeeft) het huis eenmaal op temperatuur is kost het weinig energie om de ingestelde temperatuur vast te houden.

Ik heb de temperatuur ingesteld op 22 graden (21 vind ik net te koud). Verbruik per dag is zeer acceptabel. Voor ongeveer de prijs van een flesje cola-light uit de koeling bij de supermarkt kan ik een hele dag het huis aangenaam op temperatuur houden (Verbruik gisteren 6KWh).

@Notna Ik heb dezelfde buiten-unit als @Ray met twee binnen-units (4,2KW en 2,5KW). In de nacht is het standby-verbruik inderdaad laag. Regelmatig zie je de verwarming van de compressor even aanspringen (30Wh) en af en toe een piekje als de compressor even aanspringt.

Het verbruik over de afgelopen 24 uur:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/rivvoh.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Notna schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:41:
[...]

1. De buren ga je niet to last zijn, aangezien de slang naar buiten alleen maar warme lucht afgeeft. De motor zit binnen, dus jij bent de enige die er last van heeft :+
2. Kijk eens hier naar: Trotec Airlock. Is er in verschillende maten en precies wat je nodig hebt. Je kan de pijp in je berging ook gebruiken mits niet te lang c.q al de trek naar buiten maar goed is.
3. En die airco zal zijn werk doen, maar het vebruik en het lawaai is sub optimaal. Maar het is een afweging tussen doodgaan van de warmte of een OK temperatuur en iets meer lawaai hebben en wat meer aan stroom kwijt zijn :)
Thanks! Waar kan je deze bestellen? Ik zie op Bol.com een levertijd van 3 dagen - zijn er betere shops?

~300 euro is mijn max. - kom ik met deze uit? Welke BTU heb ik nodig? :)
De Db speelt dit een grote rol? Ik slaap met oordopjes in.
Hier staat een overzicht: https://www.coolblue.nl/advies/mobiele-aircos.html

[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 27-05-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@ThinkPad ik heb dan ook overal mijn ventialatie roosteres 24/7 open staan en ook de slaapkamer ramen deels open. Dat terwijl de airco aanstaat ... maar zoals je stelt je wilt wel frisse lucht in huis

soms staat de deur naar de tuin ook een paar uur open anders blijf ik lopen om de kat binnen / buiten te laten :)

overigens is het echt niet zo als die deur open staat dat dan de woonkamer unit merkbaar extra begint te koelen. die loopt zelfs met 14 m2 glas met zon erop zonder zonwering gewoon op zijn slofjes. dat is een 3,5 kw voor 135 m3 maar ik denk dat hij max een keer 2 kw nodig heeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
HollowGamer schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:36:
Heb geen grote woonruimte, ~48m2 (+ open keuken), slaapkamer is veel kleiner.

Ik zou ook eens een koellast berekening invullen (voor als je het overdag fris wilt hebben): http://www.atho.nl/bereken-koellast

48m2 is vrij veel voor een monoblock unit. Ik heb hier 13000BTU (3.5kW koelvermogen) voor 30m2, waarbij 1 kant van studio op het noorden ligt en dus overdag niet eens zo warm wordt. Logischerwijs ligt de andere kant op het zuiden (met heel veel raam), dus daar is het aanpoten geblazen. Die trekt zeg maar 20 a 22C op dagen zoals deze net.. (31C gisteren buiten)

Binnenmuren in appartementen zijn niet geïsoleerd, wat betekent dat je relatief veel "last" hebt van warmte die bij de buren vandaan komt. Ik kan 's avonds het hier relatief eenvoudig 20C maken, maar als ik de airco een uur niet laat draaien is het gewoon weer 25C..
Goed.. pak ze wel weer terug in de winter, waarbij ik 19C binnen klimaat gratis en voor niets krijg, en dat vind ik wel prima. :+

Ik heb ook zo'n Airlock hoes op een kiep/open raam gezet. Het is vaak ook handig om na te denken waar je je lucht ook weer aanzuigt, want anders maak je onderdruk in het huis. In mijn geval laat ik dus een raampje op kier staat aan de noordkant, waar relatief koele lucht binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@Hans1990 Thanks voor de info. Ik kom helaas voor die prijs niet zo'n hoge BTU tegen.
Het betreft hier een appartement uit 2012, alles is goed isoleert (heb energie A-label), alleen voelt het erg vochtig hier binnen. :/

Kwam deze vergelijking tegen: https://www.coolblue.nl/vergelijken/709302/754050/766037
Ga zeker kijken voor Airlock hoes - één voor in de woonkamer, ander voor in de slaapkamer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Studio waar ik in zit is ook nog maar ~10 jaar oud. Ik heb daardoor het idee dat het juist een broeikas is in de zomer. Op de zuidkant zit 6.5m2 raam, dus in feite is dat alleen al een kachel van 500W :|
Maargoed, calculator zegt ook ~600W aan warmte wat via binnenmuren gekoeld moet worden..

Als je van plan bent in elke ruimte een unit te zetten, dat scheelt natuurlijk al een hele boel. Het kan zijn dat ik iets ongunstig zit wat betreft dimensionering voor mijn 30m2, vandaar zo'n koellast berekening denk ik handiger is :)

Als het ook heel vochtig is, zoals afgelopen week met de regen buien, zou ik ook naar het aantal L ontvochtigen per uur kijken. Ik heb een emmer van 5L onder mijn airco staan, en die was toen met het broeierige weer in 2 uur bijna vol. Het was daarna, ongeacht de temperatuur, wel een stuk aangenamer in huis.

[ Voor 22% gewijzigd door Hans1990 op 27-05-2018 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@Hans1990 Wil er geen 2 kopen - het is voor mij geen moeite om hem even te verplaatsen.
Misschien dat ik later er nog één aanschaf, maar dat is allemaal even wachten.

Welke zouden jullie kiezen? https://www.coolblue.nl/vergelijken/709302/709304
De Eurom Polar is een twee uitvoeringen: 7000/9000BTU. Voor die 20 euro meer, lijkt me de 9000BTU een betere keuze.

Edit: Inmiddels de Eurom Polar 9000BTU gekocht, was het beste volgens CB. :)
Ook maar op Bol.com de sleeve gekocht voor het raam - op de officiële site zijn de verzendkosten maar liefst 15 euro!

[ Voor 21% gewijzigd door HollowGamer op 27-05-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Kent iemand een goede airco installateur regio Tilburg?

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
groxgrox schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 22:43:
De binnen-unit zal boven het raam komen te hangen en de overloop op blazen. Ik wil de ene slaapkamer links en de 2 rechts koelen. De deuren kunnen open blijven staan (of op een kier). Enig nadeel, open trap naar boven en beneden (die ruimtes hoeven niet perse gekoeld te worden.

Met mijn paintkwaliteiten een schematische tekening gemaakt van de bovenverdieping....
De kamers hoeven geen 15 graden te worden op warme dagen maar koeler dan nu is prima (en de benauwdheid eruit). Is dit een goede plaatsing of zullen de kamers niet voldoende gekoeld worden? Is 3.5kw voldoende? Heb een aanbieding mogen ontvangen van 1180 Euro (inc BTW en incl plaatsen).

[afbeelding]
Edit: ben nog iets verder nu. Aangeboden is een daikin Ftx 3.5 bc, waarschijnlijk deze: Daikin Inverter FTXB35C-RXB35C, model 2017 voor rond de 1200 euro incl btw en plaatsing.

Omdat ik een goede wil neerhangen vraag ik hier een kort aankoop advies (als dat mag). Is de bovenstaande een goede investering of adviseren jullie een iets duurdere en stillere? Ik kwam deze tegen: Daikin Sensira FTXF35A - RXF35A (stiller, zuiniger, r32, nieuwer model)

Het verschil in prijs is niet zo'n probleem, moet vooral goed zijn. Heb voldoende panelen op het dak liggen om stroomverbruik af te dekken. Ik houd gemiddeld per jaar zo'n 300/500 kWh over. In de winter wil ik ook bij-verwarmen met de airco boven (alleen boven verdieping).

Of adviseren jullie een heel ander merk, als deze: Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS-S?

Kortom, ben nieuw in airco-land en zou graag een goede aankoop doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@groxgrox ik wou inderdaad net opmerken dat het aangeboden model het oude meest basis r410 model is die nu per pallets gedumpt worden

ik heb zelf een aantal van die sensira hangen (voordat ze die naam kregen ) en ben daar na een recente wissel van alle lagers (kinderziektes vermoed ik) bijzonder tevreden over

als uiterlijk nog van belang is kan je naar de Emura kijken..

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 27-05-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
Dus de sensira wordt redelijk afgeraden? Of zijn de kinderziektes eruit?
Uiterlijk....nee hoor, hangt boven op de overloop.
Is dan de Mitsubishi toch de betere keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

groxgrox schreef op zondag 27 mei 2018 @ 21:12:
Ik had de eerste batch denk ik voordat het ook deze naam kreeg. Nu zijn ze prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08-2021
Hier staat de afgelopen dagen de split unit ook de hele nacht op in de slaapkamer, en door de dag en s'avonds staat de split unit in de woonkamer op. Ook al word het hier niet bloedheet binnen zonder airco toch kan ik echt niet tegen die muffe warmte. Zowel in de winter als in de zomer heb ik het graag 20 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
groxgrox schreef op zondag 27 mei 2018 @ 21:12:
Ik heb zelf naar volle tevredenheid een FTXM, wel iets duurder (denk ik?) maar wellicht het overwegen waard :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Notna schreef op zondag 27 mei 2018 @ 22:25:
[...]

Ik heb zelf naar volle tevredenheid een FTXM, wel iets duurder (denk ik?) maar wellicht het overwegen waard :Y
volgens mij heet onze ftxm tegenwoordig sensira :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ray schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:26:
[...]

volgens mij heet onze ftxm tegenwoordig sensira :)
Echt waar? Waar ik bezwaar tekenen hiertoe? :+

Edit; ze heten tegenwoordig 'Perfera (Slim comfort) '

https://www.daikin.nl/nl_...ir-heat-pumps/ftxm-m.html

[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 28-05-2018 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Hoi,
Komende week wordt de zolder verbouwd tot slaapkamer, helaas is dit ook de warmste kamer van het huis.
Voor nu hebben we een mobiele airco op de kop getikt via een kennis, deze krijgt de zolder wel koel, maar verbruikt veel stroom en lawaai.
Ook telkens de slang naar buiten hangen is niet echt ideaal..

Voor dit jaar redden we het nog wel, echter voor volgend jaar willen we kijken naar een split unit airco.
Aangezien de rest van het huis ook gekoeld mag worden wil ik het eigenlijk gelijk "groots" aanpakken.
Ik zou graag 4 ruimtes willen koelen (Woonkamer, 2x slaapkamer 1e verd, en de zolder).

Slaapkamers en zolder zijn 20-26m2
Woonkamer is 40m2.

- Zou ik af kunnen met 1 buitenunit die 4 binnenunits aanstuurt?
- Kunnen de koelleidingen buiten om gelegd worden? (woon in een hoekhuis, en wilde de buitenunit aan de zijgevel hangen)
- Specifieke punten waar ik op moet letten? capaciteit etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Anoniem: 35872 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:32:
Hoi,
Komende week wordt de zolder verbouwd tot slaapkamer, helaas is dit ook de warmste kamer van het huis.
Voor nu hebben we een mobiele airco op de kop getikt via een kennis, deze krijgt de zolder wel koel, maar verbruikt veel stroom en lawaai.
Ook telkens de slang naar buiten hangen is niet echt ideaal..

Voor dit jaar redden we het nog wel, echter voor volgend jaar willen we kijken naar een split unit airco.
Aangezien de rest van het huis ook gekoeld mag worden wil ik het eigenlijk gelijk "groots" aanpakken.
Ik zou graag 4 ruimtes willen koelen (Woonkamer, 2x slaapkamer 1e verd, en de zolder).

Slaapkamers en zolder zijn 20-26m2
Woonkamer is 40m2.

- Zou ik af kunnen met 1 buitenunit die 4 binnenunits aanstuurt?
- Kunnen de koelleidingen buiten om gelegd worden? (woon in een hoekhuis, en wilde de buitenunit aan de zijgevel hangen)
- Specifieke punten waar ik op moet letten? capaciteit etc.
1. @Ray kom er maar in :+ (I know; het verwarmen is alleen problematisch bij jou, Verkoelen compleet niet) Het heeft zo zijn voor en nadelen om één buitenunit te nemen. Voordeel; je hebt één unit dus minder troep buiten. Nadeel; alle aircos moeten hetzelfde doen op hetzelfde tijdstip. Je kan niet één laten verwarmen terwijl de ander verkoelt. Je kan ook niet ontvochtigen bij één en bij de ander koelen etc.
dus ja; dat kan prima, maar het is in de regel wel wat duurder dan 4 losse systemen én ze zijn vaak wat minder efficiënt. Maar dat is te verwaarlozen imo.
2. Die gaan in de regel altijd via buiten om, tot het punt dat ze naar binnen moeten voor de AC. Ik geloof wel dat er bepaalde max lengtes zijn waar je rekening mee moet houden.
3. Doe een aantal berekeningen zelf (staat genoeg online met rekentools en waardes), doe wat onderzoek naar wat je zelf wilt en bel of schrijf een aantal toko's aan. Doe dat bij voorkeur rond de winter periode; dan is het rustiger en zijn de prijzen vriendelijker :Y

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 28-05-2018 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

Notna schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:14:
[...]

Echt waar? Waar ik bezwaar tekenen hiertoe? :+

Edit; ze heten tegenwoordig 'Perfera (Slim comfort) '

https://www.daikin.nl/nl_...ir-heat-pumps/ftxm-m.html
aha ! klinkt ook wel goed toch :)

@Remko24 zolang je inderdaad ze in de winter niet als bijverwarming wilt gebruiken gaat het prima. In dit topic zijn 2 mensen waaronder ik met een 4 poorts buitenunit. Nu tijdens koelen loopt dat perfect. Op mijn unit kan ik 60 meter koelleiding kwijt, zit 44 op en een max streng van 30 meter uit mijn hoofd. ergo dat moet eigenlijk altijd lukken
tevens als je slim inkoopt ben je goedkpoer uit dan 4 losse en je hebt maar een fractie vd ruimte nodig

oja koelen en ontvochtigen gaat wel samen @Notna :P

[ Voor 43% gewijzigd door Ray op 28-05-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-06 06:51
@Zerobase @Ray

Hoe maken jullie die grafieken / welke meet sensoren en uitlees apparatuur?

Hier een Gree 3,5 KW in het trapgat (open trap, totale huis 80m2, jaar 1900) . Dit hele weekend aangehad op 22 graden en verbruik ligt rond 4-5Kwh per dag. Maar meet het met Toon dus moet een beetje schatten ten opzicht van normaal verbruik.

Wel heerlijk koel in huis, buren lekker zeuren over de hitte (zo'n oud huisje gaat snel naar de 27 graden binnen), maar met zo'n airco nergens last van. Heerlijk slapen ook :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Marcusso @Zerobase is de man van de grafieken !

ik gok een beetje op basis van de compressor frequentie en het verschil in verbruik wat ik via mijn p1 vd slimme meter , net als toon dus, in beeld krijg.

om eerlijk te zijn boeit me het verbruik ook totaal niet.... het gaat mij om het comfort

in mijn vorige woning had ik 3 losse non inverters met totaal meer vermogen dan nu dus ach :P

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 28-05-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
@Marcusso Ik heb in de meterkast een KWh-meter hangen tussen de groepschakelaar en de airco.

Deze meter hangt weer aan een S0 Pulse Counter Module (5 Poorten) van SmartMeterDashboard.

De counter hangt via USB aan een computer waar Domoticz op draait. Voor de computer kun je bijvoorbeeld een raspberry Pi gebruiken.

Domoticz leest via de USB poort de pulsen uit die door de KWh-meter gegenereerd worden. Per KWh verbruik geeft de KWH-meter 1000 pulsen af.

De pulsen die ingelezen worden komen in een database terecht en met die informatie kun je dus mooie grafieken maken. De grafieken komen overigens rechtstreeks uit Domoticz.

Voordeel van het meten met een aparte KWh-meter is dat je het stroomverbruik van alleen de airco kunt zien. Het nut ervan? Leuk om te weten, meer niet. En zoals @Ray ook al aangeeft, comfort is het belangrijkste.
Marcusso schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:17:
Hoe maken jullie die grafieken / welke meet sensoren en uitlees apparatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
@Zerobase @Ray

Duidelijk verhaal, thnx!

Uiteraard, comfort is zeker het belangrijkste. Maar ik vind het wel interessant om een beetje bij te houden, ook om te kijken wat nu het verschil in verbruik is tussen instellen op 21 of 22 graden. Verschil in comfort tussen die standen is er amper.

Zal hier eens wat foto's neergooien van mijn airco. Zeker interessant voor de mensen die op zoek zijn naar een goedkopere installatie. (totaalprijs incl installeren 1050 euro)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Zerobase

ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=29.0,err=0,cmpfreq=15

29 buiten, binnen rond de 21 en dat op 15 hz. Ok de buitenunit fan staat wel een paar standjes harder te blazen nu maar dat is dan ook alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
@Ray
Hier idem vwb cmpfreq:
code:
1

Woonkamer en zolder draaien continu. Totaalverbruik vandaag (00:00 - 16:50): 4,2 KWh.

Energieverbruik afgelopen 24 uur:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/9rkns0.png
Ray schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:10:
@Zerobase

29 buiten, binnen rond de 21 en dat op 15 hz. Ok de buitenunit fan staat wel een paar standjes harder te blazen nu maar dat is dan ook alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Ik hoop niet dat dit weer aanhoudt de komende 4-5 maanden, anders gaan er veel centjes naar Essent. :/

[ Voor 21% gewijzigd door Hadespuiter op 29-05-2018 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennix
Ik ben juist blij met dit weer, hiervoor heb ik de airco aangeschaft voor het comfort. En al de mensen maar klagen over de hitte en dan antwoord ik dat ik er geen last van heb met de airco, die jaloerse blikken dan allemaal :) De kosten pak ik er wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:12
Na de warmte van gisteren nu ook maar eens aan het kijken naar een airco. Heb echter een aantal tips nodig gezien onze (nieuwe) woning. Wij wonen vooral in de woonkamer en keuken, en we slapen dus beneden. De slaapkamer is best goed koel te krijgen, en ik vermoed dat wij daar geen airco voor nodig hebben.
Mijn idee is dan ook om 1 unit op te hangen in de keuken of woonkamer, of zal het nodig zijn om er per ruimte 1 te plaatsen?
We hebben wel een open verbinding naar boven middels de trap in de woonkamer, zal dit veel invloed hebben op het koelen/verwarmen?

Het aantal m3 dat verwarmd/gekoeld zou moeten worden is volgens mijn berekening +/- 120m3, maar door de open verbinding naar boven zal er ongeveer 30á40m3 bijkomen (1 slaapkamer staat open voor de katten).

En rekening houdend dat wij dit systeem ook in de winter willen gebruiken voor het verwarmen, zijn mijn bovenstaande ideeën (1 unit) dan nog steeds voldoende? En zit ik sowieso wel goed te kijken qua idee of moet ik mijn vraag verplaatsen naar het lucht/lucht warmtepomp topic? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
glennix schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 00:35:
Ik ben juist blij met dit weer, hiervoor heb ik de airco aangeschaft voor het comfort. En al de mensen maar klagen over de hitte en dan antwoord ik dat ik er geen last van heb met de airco, die jaloerse blikken dan allemaal :) De kosten pak ik er wel bij.
Ik zit hier in een appartement op de bovenste verdieping onder een plat dak. Al die leuke verhalen hier over airco's die maar een fractie van de tijd op vol vermogen hoeven te draaien gaat hier niet op.
10 uur per dag full power gaat uiteindelijk flink in de papieren lopen met de electriciteitstarieven hier in Nederland.
Dus wat mij betreft hooguit een paar weekjes heet weer, en dan is het wel weer leuk geweest. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hadespuiter op 30-05-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennix
Hadespuiter schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:24:
[...]

Ik zit hier in een appartement op de bovenste verdieping onder een plat dak. Al die leuke verhalen hier over airco's die maar een fractie van de tijd op vol vermogen hoeven te draaien gaat hier niet op.
10 uur per dag full power gaat uiteindelijk flink in de papieren lopen met de electriciteitstarieven hier in Nederland.
Dus wat mij betreft hooguit een paar weekjes heet weer, en dan is het wel weer leuk geweest. :)
Ahzo, mijn huisje is goed geïsoleerd en alleen voormiddag zon op de ramen dus echt heet word het hier niet binnen behalve in de slaapkamer net onder het dak was het gisterenavond 25 graden. Dus in jouw geval kan ik dat goed begrijpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 21-06 13:37

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik wil mijn bovenverdieping afkoelen. Die bestaat uit 3 kamers (waarvan 1 niet gebruikt wordt) en een overloop. In totaal zo'n 80m2. Zou dit kunnen met een split mono? Een andere optie is om een duo airco te installeren en dan 1 unit in de slaapkamer en 1 unit in de andere slaapkamer).

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Split mono's zijn bijna niet te vinden helaas.

En over het algemeen is een unit in de af te koelen kamer wel het advies. In uitzonderlijke situaties (kleine ruimte, oversized airco unit) lukt het wel om bijv. vanuit een overloop meerdere kamers af te koelen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 21-06 13:37

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

https://www.ts24.nl//index.php/cat/834/Airco-Wand-Split-Duo/ Dan lijkt een split duo een goeie optie op de bovenverdieping. Heel misschien een triple oplossing voor in de woonkamer.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennix
Glashelder schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:15:
Split mono's zijn bijna niet te vinden helaas.

En over het algemeen is een unit in de af te koelen kamer wel het advies. In uitzonderlijke situaties (kleine ruimte, oversized airco unit) lukt het wel om bijv. vanuit een overloop meerdere kamers af te koelen.
Waarom zou een mono split unit bijna niet te vinden zijn? Heb hier thuis in de slaapkamer een mono split unit van Carrier hangen en in de woonkamer een mono split unit van lg hangen. Volgens mij zijn er meer mono split units dan multi split units. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Bedenk me nu dat het aan mij ligt inderdaad :+ In interpreteerde het als 'monoblock split' 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Hadespuiter schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:24:
[...]

weet niet wat je dan hebt hangen maar ook dat valt toch nog wel mee of....

als je 5 KW hebt hangen zal je unit max 1000 watt opnemen bij een beetje redelijke installatie (cop 5) dus 20 cent per uur gemiddeld x 10 is imho nog maar 2 euro plus de 'rustige uren' zeg nog een euro dus 3 euro per dag

maar goed ik gebruik ook meer dan 9000 kw per jaar dus de paar kw van de airco maak ik me dan ook niet echt druk om :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glennix
Ik heb net eens opgezocht wat mijn airco's jaarlijks verbruiken volgens de handleiding:

- Mijn 2 jaar oude LG p12en 3,5 kw: 191 kwh per jaar voor koelen. :)

- Mijn 13 jaar oude Carrier Allegro 42hqe009n 2,6 kw die ook pas sinds 2 jaar aangesloten is: 520 kwh per jaar voor koelen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Een monoblock airco heeft helaas slechts een ratio van 2.5 - 2.7, wat al dubbel zo slecht is dan je "redelijke 5".

Bovendien heb je in appartementen vaak ook last van niet/slecht geïsoleerde binnenmuren. Als je de temperatuur naar 22C trekt en het is bij de buren 28C binnen, dan zal dat ook voor veel verlies zorgen.

Het is misschien dan ook niet verkeerd om te vermelden wat voor huis iemand woont ;) Als het een vrijstaandhuis is die goed voorzien is van airconditioning in bvb slaapkamer(s) en woonkamer, dan zal dat relatief per m3 een stuk minder kosten dan een klein appartement met 4 buren er naast/boven/onder die geen airco hebben.

Als ik 's nachts de airco uit zet dan is in een half uur tot een uur de temperatuur van 21C weer terug gestegen naar 25C. Dat terwijl het buiten echt 20C is. De woningen zijn ook goed geïsoleerd waardoor ze erg lang hun warmte vasthouden.

Ik ben in ieder geval blij als het droog is maar wel beetje bewolkt. Het was "slechts" 26C toen ik net thuis kwam, en met beetje doorwaaien tijdens het koken was het alweer 23.5C. Nu op tijd alles weer dicht doen (muggen en regen ofzo), zodat ik die laatste paar graden met de airco vast kan houden, alsook de broeierig weg kan doen voor vannacht 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Laatst online: 16-06 12:03
Even een simpel vraagje tussendoor he, maar ik heb zo'n monoblock-airco gekocht en hij blaast aan de voorkant alleen naar links, zeg maar reikwijdte van 45 graden naar links. Is dat normaal of hoort hij in een wijdte van bijv. 90 graden te blazen?

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08

Winkiller

De Mopperpot

MacorgaZ schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 23:09:
Even een simpel vraagje tussendoor he, maar ik heb zo'n monoblock-airco gekocht en hij blaast aan de voorkant alleen naar links, zeg maar reikwijdte van 45 graden naar links. Is dat normaal of hoort hij in een wijdte van bijv. 90 graden te blazen?
DeLonghi ? die van mij ook, geeft niets hij moet toch een ruimte koelen ?
Wat maakt de uitblaas richting dan uit. :D
Ik zet hem wel eens stiekem iets mijn richting op. ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.koffiediscounter.nl/img/aa746d4e-6cff-4f19-a31a-2908944c9040/delonghi-pac-we-128-eco-silent.jpg?w=550&h=375&q=100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Laatst online: 16-06 12:03
Nee, de Eurom Pac 7.2. Het maakt ook niks uit waarschijnlijk maar omdat ik hem net had was ik even bang voor een DOA/defect, haha. Thanks ;)

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 15:58
Ik heb de Eurom airco gekocht vanwege de hitte, is mijn eerste airco (voorheen luchtkoeler maar is toch net wat anders).

Nadeel van deze airco op wielen is dat er een slang bij zit dus je raam moet open.

Na een paar uur blijft hij op 24 graden hangen volgens de display terwijl de mode cool is en setting op high, hoe lang moet zo'n ding aan staan om de temperatuur nog aangenamer te maken?

Hij staat op een kamer (niet al te grote kamer, normaal formaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Kan best zijn dat je gewoon tegen de limiet van het apparaat aanloopt. Zo’n ding blaast lucht naar buiten dus dat wordt ook weer aangevuld :p

Wat dat betreft kan je zo’n ding wellicht nog wel beter bij een open raam zetten. De lucht die dan naar binnen komt wordt direct weer gekoeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
Omdat ik wilde weten wat de compressor van de buiten-unit doet als de installatie aan het koelen is heb ik de afgelopen 24 uur (zondag 18:00 - maandag 18:00) om de 10 seconden de waarde van de compressor-frequentie ingelezen in Zabbix en met Grafana de volgende grafiek gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/t6up8l.png

@Ray: Om 20:30 is het zodanig afgekoeld dat de airco weinig meer hoeft te doen. Je ziet dat de installatie daarna ongeveer om het half uur even wakker wordt en 's-nachts ongeveer om het uur. Overdag pruttelt het systeem vanaf de middag (zon vol op de voorkant van de woning) rustig op 15 Hz door (Dit is met beide units aan op 22 graden ingesteld).

Verbruik vandaag tot nu toe 3,4 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Vraagje, ik zit een beetje rond te kijken naar multi split unit airco's.
Hoe zit het met afvoer met condens?
Ik begrijp dat vocht in de binnenunit condenseert en ergens naar afgevoerd moet worden.
Maar waar is dat ergens?
Ik heb weinig trek om op elke kamer een emmer neer te moeten zetten waar het condens in kan druppen.

Kan iemand mij dit toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:16:
Ik begrijp dat vocht in de binnenunit condenseert en ergens naar afgevoerd moet worden.
Maar waar is dat ergens?
Ik heb weinig trek om op elke kamer een emmer neer te moeten zetten waar het condens in kan druppen.

Klopt. Elke binnenunit heeft een leiding waar het condens door komt. Dit kan je naar buiten of een afvoer laten lopen, mooiste is door de zwaartekracht.

Mocht het omhoog moeten dan is een condens pomp nodig. Maar dit geeft wel extra kans op storing (lekkage) en een beetje geluid van het afpompen. Mocht dit nodig zijn, ga dan wel voor een pomp van hoge kwaliteit.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:16:
Maar waar is dat ergens?

Heb jij ooit degelijke aircos gezien waar ze emmers neerzetten (i.e op kantoren etc.) ;)?

Gaat gewoon via een leiding naar buiten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Notna of je laat het via een verdamper lopen ! gewoon weer de ruimte in :) heb je nergens een leiding voor nodig of een emmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:18

franssie

Save the albatross

Glashelder schreef op zondag 3 juni 2018 @ 15:46:
Kan best zijn dat je gewoon tegen de limiet van het apparaat aanloopt. Zo’n ding blaast lucht naar buiten dus dat wordt ook weer aangevuld :p

Wat dat betreft kan je zo’n ding wellicht nog wel beter bij een open raam zetten. De lucht die dan naar binnen komt wordt direct weer gekoeld :+
Ik heb dat ooit gedaan - een paar beugels in het kozijn en dat ding er net spanbanden tegenaan, (aan en afvoer zaten aan de achterkant) en de rest met hout afgedicht. Dus eigenlijk een monoblok gemaakt zoals je die in de USA en Azië veel ziet. - Werkte beter dan een slang naar buiten en dan weer lucht van 25C naar binnen zuigen omdat het buiten zo warm was.
Die dingen kunnen werken als het buiten koel is, maar dan kan je ook met een goede ventilator en een plafondfan werken natuurlijk.

Ray schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:26:
@Notna of je laat het via een verdamper lopen ! gewoon weer de ruimte in :) heb je nergens een leiding voor nodig of een emmer
Klopt. Je behoudt dan de luchtvochtigheid wat sommigen prettig vinden, ik niet. Juist de lage luchtvogtigheid van een aircon maakt je zweten veel effectiever waardoor de temperatuur niet heel laag hoeft.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 05-06-2018 18:05 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

franssie schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:58:
[...]

Ik

[...]

Klopt. Je behoudt dan de luchtvochtigheid wat sommigen prettig vinden, ik niet. Juist de lage luchtvogtigheid van een aircon maakt je zweten veel effectiever waardoor de temperatuur niet heel laag hoeft.
Het was ook als grapje bedoeld.... vanzelfsprekend is juist de lagere luchtvochtigheid wat het extra comfortabel maakt.

het was meer dat de vraagsteller zich schijnbaar totaal niet zelf verdiept had imho en ik dacht leuk te zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:18

franssie

Save the albatross

@Ray op zich was je antwoord zo gek nog niet, ik ben er geen fan van maar de 'airconditioning sneeze' zou minder ernstig zijn als je inderdaad het water verdampt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zijn er naast de EUROM Caravan airco's nog mobiele splitunit airco's die enigszins te betalen zijn?

De prijzen die ik namelijk tegen kom zijn echt absurd (en dan alleen in Duitsland), voor het prijsverschil kun je elk jaar gewoon een monteur laten komen om een vaste installatie weer te vullen en na de zomer ruim de spullen dan weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:43
Na alweer een paar dagen goed zweten, terwijl de zomer nog niet eens begonnen is, heb ik de knoop doorgehakt en een bestelling geplaatst voor een multi-split unit. 3x binnen (woonkamer + 2 slaapkamers), 1 buiten unit. Alles van LG. Ik ga het zelf aanleggen / ophangen, en heb een leverancier gevonden die vervolgens als alles hangt/staat, de koppeling aansoldeert, en het systeem afvult en in bedrijf stelt.

Deze aanpak scheelt me fors in de kosten (ergens rond de 1500-2000 euro), en aangezien deze aanpak volgens mij redelijk tweaker-waardig is, zal ik mijn ervaringen hier wel verder delen.

Het ophangen van de units zelf is vrij triviaal (2x een m8 boutje in de muur en het hangt), alleen het trekken van de koelleidingen is nog wat tricky. Daar heb ik momenteel nog 1 puzzel / vraagje. De leidingen zijn 1/4" en 3/8" - plus isolatie. In praktijk dus rond de 30-35mm diameter totaal, per stuk. Dat betekent dat er forse gaten door de muur gemaakt moeten worden. Aangezien ik 3 binnen units ga ophangen, moeten er dus 3 (x2) gaten van ~30-35mm komen.

Nou vroeg ik mij af - is het nou wel zo strikt noodzakelijk om de leidingen ook te isoleren "in het gat"? Met andere woorden, kan ik niet gewoon een gat boren van 1/4" (dat is maar 6mm !), en vervolgens de isolatie mantel van beide kanten over de buis schuiven?

Anders gezegd: hoe erg is het eigenlijk, als over een lengte van ~30cm, in de muur, de leiding wat minder goed geisoleerd is? Het scheelt namelijk enorm in de hoeveelheid werk, als ik met gaten van <10mm kan volstaan...

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
BartS12 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:04:
Na alweer een paar dagen goed zweten, terwijl de zomer nog niet eens begonnen is, heb ik de knoop doorgehakt en een bestelling geplaatst voor een multi-split unit. 3x binnen (woonkamer + 2 slaapkamers), 1 buiten unit. Alles van LG. Ik ga het zelf aanleggen / ophangen, en heb een leverancier gevonden die vervolgens als alles hangt/staat, de koppeling aansoldeert, en het systeem afvult en in bedrijf stelt.

Deze aanpak scheelt me fors in de kosten (ergens rond de 1500-2000 euro), en aangezien deze aanpak volgens mij redelijk tweaker-waardig is, zal ik mijn ervaringen hier wel verder delen.

Het ophangen van de units zelf is vrij triviaal (2x een m8 boutje in de muur en het hangt), alleen het trekken van de koelleidingen is nog wat tricky. Daar heb ik momenteel nog 1 puzzel / vraagje. De leidingen zijn 1/4" en 3/8" - plus isolatie. In praktijk dus rond de 30-35mm diameter totaal, per stuk. Dat betekent dat er forse gaten door de muur gemaakt moeten worden. Aangezien ik 3 binnen units ga ophangen, moeten er dus 3 (x2) gaten van ~30-35mm komen.

Nou vroeg ik mij af - is het nou wel zo strikt noodzakelijk om de leidingen ook te isoleren "in het gat"? Met andere woorden, kan ik niet gewoon een gat boren van 1/4" (dat is maar 6mm !), en vervolgens de isolatie mantel van beide kanten over de buis schuiven?

Anders gezegd: hoe erg is het eigenlijk, als over een lengte van ~30cm, in de muur, de leiding wat minder goed geisoleerd is? Het scheelt namelijk enorm in de hoeveelheid werk, als ik met gaten van <10mm kan volstaan...

Iemand een idee?
Waarom 2 gaten boren per unit? Maak gewoon 1 'groot' gat waar je leidingen (1 heen, 1 retour en 1 condens + stroom, per unit dus) doorheen gaan en doe die in een koof? Is hier ook gedaan. hoef je maar 3 gaten te boren.

Desnoods even een gode boor huren om dat te doen. Ben je zo klaar. Vervolgens kan je dat gat weer vullen met wat isolatie materiaal voor de tocht/isolatiewaarde. Zie je met de afwerk koofjes helemaal niets van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@BartS12 juist een ruim gat voorkom knikken van je leidingen met het doorvoeren

ben je toch eigenwijs en je gaat jou idee doorvoeren...

elk deel van de leiding waar geen isolatie zit gaat geheid condenseren. Dus na verloop van tijd krijg je flinke watervlekken in je muur....

eigenlijk is juist het correct trekken vd leidingen (afhankelijk natuurlijk van je situatie) liefst aan 1 stuk hetgeen waarom je juist een vakman wil. Bochten bij voorkeur gewoon netjes met een buigtang en niet te klein radius etc.

het ophangen vd de units stelt inderdaad niet veel voor

[ Voor 34% gewijzigd door Ray op 07-06-2018 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Op het leggen van die leidingen kan je juist veel geld besparen als je een beetje handig bent. Die koperen leiding zijn veel buigzamer dan mensen denken. Als je zo'n ding knikt dan ben je een echte hork.

Zo heb ik hier twee Mitsubishi's opgehangen voor nog geen 1800 euro. Het leggen van de leiding voor de zolder was echt een crime want de buitenunit moest in de tuin. De hele leiding is in huis in de muur weggewerkt.Had ik dat een vakman laten doen was ik waarschijnlijk het dubbele kwijt.Al was het alleen omdat je dan bij die vakman de units moest kopen. Nu kocht ik ze voor een habbekrats bij een online dozenschuiver _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Glashelder met alleen handig kom je er niet altijd. het zal situatie afhankelijk zijn zoals ik al zei. Bij mij ligt 44 meter leiding waarvan sommige stukken met 3 personen gelegd zijn om te zorgen dat ze goed doorgevoerd konden worden. Doe je dat niet met beleid dan kan 1x trekken als funest zijn.

Ja ze zijn flexibel en buigzaam (je wilt trouwens niet te vaak buigen) en zolang je vrij kan werken prima te doen. Zodra je echter door 3 muren over een zolder en dan door een plafond heen gaat in 1 stuk kan het wat lastiger worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Hier niet anders hoor :p 30 meter leiding waarvan de zolder door een muur en twee wanden heen moest, ook allemaal in een stuk. Zit verder helemaal weggewerkt in een houten muur (leiding loopt door de gaten in de balken heen).

10 bochten, was toevallig ook de limiet van de compressor :p

Voor het doorvoeren hebben we hier gewoon Henk, Ingrid en Jan gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb ook 10 meter leiding zelf door de muur heen gewerkt en met 5 bochten naar de buitenunit gebracht. Je kunt speciale "buigveren" kopen van kunststof die je in de leiding brengt voor het installeren van de leiding. Hierdoor wordt de leiding robuuster tegen dubbel knikken. Na het buigen trek je die buigveer er weer uit.
Werkte prima hier. Het helpt inderdaad om de leiding met meerdere mensen te leggen. Bij ons 2 binnen, 1 buiten.

@BartS12 Je wilt een groot gat aangezien je die leiding ook geisoleerd in je muur wilt hebben, je 2 stroomkabels door moet voeren (1 voor naar de buitenunit vanuit je stroomaanvoer en 1 tussen buiten en binnenunit) en in de meeste gevallen een 16 mm afvoer voor condenswater. Ik had een 70 mm gat waardoor alles prima paste. Naderhand heb ik het gat dicht gepurt en buiten een nette goot gebruikt om alles van het "gat" naar de buitenunit te brengen. Ik heb een gatenboor gebruikt maar in een cirkel een 20-tal gaatjes geboord. Naderhand tik je dan zo het gat open met een beiteltje en hamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
De reden dat ik 'zoekende' ben naar de beste oplossing voor mijn doorvoor naar buiten, heeft te maken met de plek waar al mijn leidingen uitkomen. Dat is namelijk (van buiten gezien), net onder de dakgoot; daar waar het schuine pannendak begint. Van binnenuit gezien lopen de leidingen daar over de vloer (het is een CV / stookhok), richting de dakgoot. De constructie is zo, dat daar precies de bovenste stenen van de buitenmuur liggen, met daarop een houten 'balk' van ~30 cm breed en 5 cm dik (en 7 meter lang).

Het *lijkt* dus het makkelijkste om door die houten balk te boren. Veel makkelijker in ieder geval dan door een baksteen + spouw + baksteen. Maar ja, en gat van ~35mm per leiding (x2 per unit, x3 units), en dan ook nog 30cm in lengte, is niet triviaal.

Vandaar dus de gedachte - als ik nou een gat van ~10-12mm boor. Dat is genoeg voor de koperleiding, maar niet genoeg voor de isolatie. Eventueel pur ik de ruimte tussen hout en leiding nog dicht. Samen met het hout is het misschien wel genoeg isolatie om condensvorming te voorkomen. (want dat ik zoals ik het nu begrijp het enige serieuze issue met dit plan).

Verder was ik inderdaad voor het daadwerkelijk trekken van de leidingen van plan om dit 'gewoon' met 2 of 3 man te doen. Zo heb ik ook nieuwe waterleiding door mijn hele huis gelegd; met Uponor, wat ook 'flexibele' koper (of aluminium?) leidingen zijn; ook daar is knikken een risico.

De stroomkabels zijn overigens relatief erg dun (~5mm?), dus die krijg ik overal doorheen. En voor de condens afvoer heb ik het 'geluk' dat ik in mijn CV hok een afvoer heb; dus het hoeft niet door de gevel naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@BartS12 bijkomend nadeel is dat je dus ze overal moet solderen na de balk of hoe wil je anders daarna de isolatie er weer om krijgen ? doorvoeren en daarna er weer opschuiven ? kan wellicht

mbt het buigzaam is het overigens niet vergelijkbaar met uponor. dat is geen koper

wat mijn verteld is dat de airco leidingen snel koper moeheid hebben. dus 5x heen en weer is bij voorkeur not done. ja ze kunnen wel flink wat hebben natuurlijk want er kan ook meer dan 30 bar druk op staan

overigens fluit je met een goede boor zo door steen / spouw / steen heen. Hebben we hier ook diverse malen gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 11-06-2018 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Ik ben me ook aan het orienteren op een splitunit omdat mijn bovenverdieping nog steeds vrij warm wordt ondanks de isolatie
En nu het een tijd warm is, is het amper meer kouder te krijgen omdat juist dat pak isolatie helemaal warm is }:|

Nou vraag ik me af of er ook een systeem is waarbij je eventueel later een tweede binnenunit kunt aankoppelen, en dus maar 1 buitenunit nodig heb?

Zit ook nog sterk te twijfelen om hem zelf te installeren of het te laten doen :+

Ik heb bijvoorbeeld deze gezien, alleen is het maar de vraag wanneer die leverbaar is:
https://www.coolblue.nl/p...f-installatieservice.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
FabianGTI schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:35:
Ik ben me ook aan het orienteren op een splitunit omdat mijn bovenverdieping nog steeds vrij warm wordt ondanks de isolatie
En nu het een tijd warm is, is het amper meer kouder te krijgen omdat juist dat pak isolatie helemaal warm is }:|

Nou vraag ik me af of er ook een systeem is waarbij je eventueel later een tweede binnenunit kunt aankoppelen, en dus maar 1 buitenunit nodig heb?

Zit ook nog sterk te twijfelen om hem zelf te installeren of het te laten doen :+

Ik heb bijvoorbeeld deze gezien, alleen is het maar de vraag wanneer die leverbaar is:
https://www.coolblue.nl/p...f-installatieservice.html
Een multisplit buitenunit hoeft niet altijd compleet 'gevuld' te worden met het aantal units dat deze aankan. Als jij een buiten unit neemt waar 4 units aankunnen en je doet er maar 1, dan kan dat technisch gewoon.
Echter, deze unit hebben vaak een wat groter vermogen. Als je een 5.2 kw buitenunit neemt en maar een 2 binnen, dan werkt dat prima. Voor verwarmen (wat een airco ook kan) is dat funest door overdimensionering wat pendel gedrag in de hand werkt..

Als je alleen gaat koelen is er niets aan de hand en zal de buitenunit gewoon flink terug moduleren en zuinig draaien. En als je er dan later nog een unit aan wilt sluiten dan kan dat gewoon. Moet wel een monteur het aansluiten ivm vacuumeren uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Notna uuuuhhh... multisplits, in ieder geval Daikin, moeten minimaal! twee aangesloten units is mijn destijds verteld :)

nu twijfel ik wel heel even of dat alleen voor mijn 4 poorts was of voor elke multi. maw of jou twee poorts het ook zou doen met 1 unit eraan... staat vast ergens in de manual

wel iets om even rekening mee te houden

overigens is de 619 inc installatie natuurlijk een lachtertje ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Na verhuizingen willen wij wederom een airco installeren op 3 slaapkamers.
Hebben nu een offerte voor Maxicool en Mitsubishi.
Iemand enig idee hoe deze merken zich kwalitatief verhouden?

De mitsibushi set is een stukje duurder en minder vermogen dan de maxicool.
Toch heb ik daar een beter gevoel bij maar dat kan tussen mijn oren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:42

_Arthur

blub

FFF schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 11:36:
Hebben nu een offerte voor Maxicool en Mitsubishi.
Dat een willekeurige Mitsubishi veel stiller is binnen dan een Maxicool.

Als ik uit deze 2 moet kiezen; altijd een Mitsubishi en dan nog het liefst een airco met R32 ipv R401a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Kiezen tussen Maxicool en Mitsubishi is als kiezen tussen Mercedes en Dacia.

Die keus moet niet heel moeilijk zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Gaat om
Mitsubishi heavy industries.

Het r32 verhaal hebben ze volgens mij daar nog niet, alleen bij Mitsubishi electric.

Heeft het nog zin een offerte aan te vragen voor een ander merk? Ik overweeg daikin met R32 maar ik ben bang dat er dan direct weer flink wat bij de offerte komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennix
Wat is het voordeel van r32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:42

_Arthur

blub

FFF schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:20:
Gaat om
Mitsubishi heavy industries.

Het r32 verhaal hebben ze volgens mij daar nog niet, alleen bij Mitsubishi electric.

Heeft het nog zin een offerte aan te vragen voor een ander merk? Ik overweeg daikin met R32 maar ik ben bang dat er dan direct weer flink wat bij de offerte komt...
Als je naast die Dacia naar een Mercedes en Jaguar kijkt, is het niet raar dat er prijsverschillen zijn natuurlijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Ik heb jullie advies nodig, ik heb een offerte gekregen op twee split-airco's.
Te weten de Panasonic kit-FZ35-uke en de Daikin FTXB+RXB 35c
Prijs is identiek. Ik ben totaal een noob op gebied van airco's, installateur is langs geweest en heeft op basis van behoefte aangegeven dat deze 2 units de lading dekken. Ze zouden beiden meer dan genoeg hun werk kunnen doen. Waar moet ik nou op letten als ik keuze maak? ik heb de brochures maar het is abra-ca-daba voor mij waar naar te kijken.
Wat zouden jullie qua merk voor kiezen? welke specs moet ik op letten? Hoop op jullie advies :)

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06 21:18
@simons

Ik heb zelf goede ervaringen met Daikin, heb 1 multisplit en 1 singlesplit van de FTXKV serie en FTXS serie.

Ik meen dat de FTXB die je hierboven aangeeft geen mogelijkheid heeft om een online controller aan te koppelen (correct me if I'm wrong), dat vindt ik zelf wel erg handig om met een app de airco het huis alvast te kunnen koelen als ik nog onderweg ben en ik kan het e.e.a. ook bedienen via Domoticz via de controller.
Daarnaast is de FTXB serie ook al vrij gedateerd.

De nog nieuwere types (FTXP series bijvoorbeeld) hebben R32 (koelgas noem ik het maar even) ipv R410A. Dat zou nog efficienter zijn en minder millieubelastend als je dat een toegevoegde waarde vind.

Verder kan je letten op het A-Label en SCOP waardes vergelijken om vast te stellen welke energiezuiniger is bijvoorbeeld.

Panasonic (of andere merken) heb ik zelf geen ervaring mee.

Verder denk ik vooral dat het een persoonlijke smaak is of het apparaat een beetje aan het uiterlijke plaatje voldoet. Zolang je het bovenstaande in acht houdt en voor een A-Label merk kiest (Mitsubishi, LG, Panasonic, Daikin) je geen miskoop zal kunnen doen over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Laatst online: 23-05 21:20
Ik heb ook zelf een split airco geïnstalleerd morgen komt een specialist voor 100 euro dat ding leeg vacuüm zuigen zodat ik hem kan gaan gebruiken.
Al was ik al wel blij dat ik iemand kon vinden die dat voor mij kon doen. had er nog 2 gemaild waarvan 1 niet reageerde de andere een excuus op hing dat hij geen extern geleverde airco's deed....

Had ook bijna zelf gewoon een vacuüm pomp gekocht want die kosten ook maar 120 euro op amazon.

En dat het een gecertificeerde persoon moet zijn blablabla. Die gasten krijgen vaak ook hun papiertje na 2 uurtjes theorie en het bied totaal geen garanties dat hun het wel goed doen. Er is duidelijk gewoon gelobbyd door deze bedrijven dat het door een specialist moet gebeuren.

Ik doe zelf heel wat ingewikkeldere dingen dan een leiding vacuüm zuigen....Maar goed nu hoef ik het niet zelf te doen en scheelt me wel 20 euro, al was het hebben van een vacuüm pomp ook wel leuk geweest.

Iemand trouwens interesse om een 65mm steenboor te kopen? 15 euro mag je hem op komen halen, maar 1 keer gebruikt. En werkte heel goed, je ziet zelfs geen schade.

[ Voor 8% gewijzigd door Haas_nl op 22-06-2018 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
simons schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:37:
Ik heb jullie advies nodig, ik heb een offerte gekregen op twee split-airco's.
Te weten de Panasonic kit-FZ35-uke en de Daikin FTXB+RXB 35c
Prijs is identiek. Ik ben totaal een noob op gebied van airco's, installateur is langs geweest en heeft op basis van behoefte aangegeven dat deze 2 units de lading dekken. Ze zouden beiden meer dan genoeg hun werk kunnen doen. Waar moet ik nou op letten als ik keuze maak? ik heb de brochures maar het is abra-ca-daba voor mij waar naar te kijken.
Wat zouden jullie qua merk voor kiezen? welke specs moet ik op letten? Hoop op jullie advies :)
Panasonic zou ik links laten liggen. Heb teveel van die dingen kapot zien gaan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Haas_nl zo'n pomp kan je nog wel goedkoper krijgen of gewoon huren bij boels.

Echter wil je het goed doen moet je eerst het systeem op druk zetten cq afpersen. Het liefst dan dus met een goede meterset kijken of de zaak ook precies op druk blijft

Dan ga je vacumeren. wederom met een goede meterset om te kijken of het vacuum ook echt in stand blijft.

tja en dan is het kranen open en gaan met het ding.

inderdaad allemaal geen rocket science maar je hebt er wel wat gereedschap voor nodig

overigens wil je bij voorkeur ook de verbindingen met de binnenunit solderen en niet met de draaiklemmen werken. schijnbaar is de kans reëel dat die gaan vroeg of laat gaan lekken.

en nofi een 'specialist' die alleen vacuum komt trekken is imho dan ook niet heel goed bezig. Als het zo simpel was waarom koop je dan inderdaad niet die pomp en gaat een paar uurtjes per week met dat ding op pad....snel verdiend zou je zeggen....

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 23-06-2018 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
@Ray Nooit echt de behoeft om airco installateur te worden haha.
Boels huren, dacht dat ik daar naar had gekeken, kon toen niks vinden, maar zie nu dat ze inderdaad een vacuümpomp verhuren, echter is het plaatje een pomp met een ketel aka compressor. En is die er voor om een boor aan een muur vast te zuigen.
Dus ook geen idee of de pomp de juiste meters heeft en slangen, wel licht niet.
Dit soort setjes lijken met redelijk kant en klaar:

Over dat afpersen, ik weet dat dit moet volgens normen, maar praktijk blijkt dat je voor lage drukken vaak al genoeg hebt om vacuüm test te doen. En 5 bar op een DN6/8 is nu niet echt heel spannend gezien een beetje DN8 leiding wel makkelijk veeeel meer aan kan.
Maar goed wat weet ik nu :9 , heb maar 4 jaar ervaring in dat soort testen voor ASML ;)
Dus 2 reden dat ik het niet zelf doe:
1. Ik mag het officieel niet.
2. Geen zin om een vacuümpomp te kopen, en weer te verkopen. En zelf de moeite doen als ik het gewoon iemand kan laten doen voor 20 euro minder.

[ Voor 9% gewijzigd door Haas_nl op 23-06-2018 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Haas_nl ik zie ze momenteel ook zo snel niet meer bij boels maar weet zeker dat die pompjes destijds te huur waren. Overigens zit daar maar 1 matige meter op. Een goed setje, liefst digitaal, is er duur.

Natuurlijk hangt het er ook vanaf wat je hebt opgehangen. Voor een simpele single split zou ik me ook niet al te druk maken.

overigens als je ook er mee gaat verwarmen kan de druk wel eens richting 30 bar gaan. vandaar dat afpersen op 35 en op druk laten staan een poosje wel aan te raden is.

Dat is naar mijn ervaring ook deels waarom het duur is. Het kost veel tijd. Afpersen is zo 1 a 2 uur afhankelijk vd groote van de installatie en vacuum ook zeker die tijd. Tja er gebeurd dan niets maar de monteur moet wel aanwezig zijn

let wel dat afhankelijk van je merk airco ze moeilijk kunnen doen als er geen f gassen rapport van installatie bij zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 23-06-2018 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haas_nl
Nou die gast is weer weg, dat afpersen hij zei na 1 minuut al dat die lek was.... Best raar want volgens mij moet je het systeem laten stabiliseren...En dat deed het dus ook na paar minuten want ik was zo vervelend om zelf naar de meter te gaan kijken, en toen zei die dat hij het opgelost had. OK dan. Koste niks extra, dus laat maar in het midden of die gelijk had.

Daarna heeft hij met een freon meter nog gecontroleerd, waar hij ook een lek zag bij de koppelingen waar hij bezig was, ook hier vroeg ik me af hoe je vacuüm kan trekken als je een lek hebt....Maar goed alles lijkt nu goed te werken en de unit lijkt heel stil te zijn en had geen meer kosten bij de installatie.

Het is wel een redelijke basic unit (geen wifi of andere speeltjes), hij zei zelf dat het een Turkse was, ik vind het best in die landen zullen ze genoeg ervaring hebben met airco units. En zijn ze niet zo duur.
De unit die ik heb is deze:
https://www.amazon.de/Vie...tger%C3%A4t/dp/B01KBMLONI
Gekocht voor 387 euro +boor van 20 euro +100 euro installatie kosten. (de unit is trouwens de week na mijn aankoop bij Amazon verwijderd voor internationale transport dus denk dat ik geluk had... En dat er misschien iemand zichzelf vergist had want ik had dus gratis verzending >:) )
Dus totale prijs voor een 12000 BTU unit 510 euro.

Kwam op internet trouwens ook een handleiding tegen waar ze adviseerde om de unit gewoon te ontluchtte via een ventiel..... Want kennelijk heel slecht voor het milieu is en je ook geen lektest kan doen. Beetje raar.

[ Voor 11% gewijzigd door Haas_nl op 23-06-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Nou, we zijn een dagje klussen verder, en mijn LG multi-split doe het zelf projectje is een heel eind. Ik heb 3 binnenunits opgehangen, en de koelleidingen door het hele huis getrokken, naar de buiten unit op mijn balkon.

Een paar ervaringspuntjes, voor diegenen die dit ook zelf overwegen:
- Die binnenunits ophangen is echt geen werk. De meeste tijd gaat op aan het bedenken waar *exact* ze komen te hangen, en hoe dan de leidingen gaan lopen.
- De belangrijkste keuze (bij mijn units in ieder geval), is of de koelleidingen links of rechts uit de binnenunit vertrekken.
- De koelleidingen trekken viel ook mee, maar wordt wel tricky als je meerdere (scherpe) hoeken wilt maken. Mijn leidingen zijn 1/4" en 3/8", en daarmee is een kromtestraal van ~10cm met de hand goed te doen. Scherper was niet nodig; en ik heb ook niet het gevoel gehad dat 'knikken' van de koperleiding een risico was.
_ ik had uiteindelijk geluk; mijn 'muur doorvoer' kon net onder het schuine dak, door de bovenste baksteen van mijn buitenmuur. Die bovenste steen lag er met 2 klapjes zo uit; en dat geeft meer dan voldoende ruimte om 2x3 koelleidingen naar buiten door te voeren.
- Het is wel erg handig om met meerdere personen te zijn, als je deze leidingen door een paar hoeken wilt 'duwen'; je moet tegelijkertijd op meerdere plekken wat duwen en trekken
- Inclusief isolatie zijn de leidingen zo'n 32mm, op een aantal plekken lopen ze bij mij door 40mm PVC loze leidingen, en dat werkt prima.
- De elektra stelt ook niks voor. De kabel past bij de koelleiding in een 40mm PVC buis.

Nu wachten op de STEK monteur, die de koppelingen op de leidingen komt solderen, en de hele zaak vullen en aansluiten.

En oh ja, de condens afvoer nog knutselen. Die gaat bij 2 binnenunits 'gewoon' naar beneden, ergens een afvoer; de derde gaat (waarschijnlijk) met eem pompje omhoog en dan een afvoer in. Of alternatief, door de gevel naar buiten de tuin in ;)

Wat voor diameter condens afvoer zou ik eigenlijk nodig hebben? Daar ben ik nog niet uit. De condenspompjes hebben allemaal leidingen van 6 of 8mm, maar als je een willekeurige webshop bezoekt, staan daar allemaal 16 of zelfs 20mm condens afvoeren. Dat lijkt mij nogal fors voor die paar liter water per uur....?

Dunner is natuurlijk mooier, makkelijker weg te werken, en goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06 21:18
@BartS12

16/18mm leiding is het meest gangbaar voor de condenswaterafvoer. d.w.z. dat er aan deze flexibele buis een aansluiting voor 16 of 18mm aanzit, het is maar net waar je deze afknipt.

Als je gaat afvoeren via condenspomp kan je deze direct aan de binnenunit aansluiten (16 of 18mm) en deze wordt dan via een 8mm slangetje naar het afvoerpunt gebracht. I.c.m. met pomp is 8mm dan wel afdoende. Als de zwaartekracht het afvoerwerk moet doen kom je niet onder de 16/18 diameter uit, dat zou ik dan ook zeker niet aanbevelen. Vergeet daarbij ook niet dat je het liefst de afvoer in een sifon laat uitkomen i.v.m. stankafsluiting uit het riool. Vaak vind je deze al bij bijvoorbeeld de ketel of wasmachine, maar dat moet dan ook maar net uitkomen in jouw situatie. Of zoals gezegd door de gevel naar buiten, houd er wel rekening mee dat je dan vlekken kan krijgen op het steen als dit er langs sijpelt na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-01-2023
Hallo,
Ook hier de wens om een split-level airco te (laten) monteren om de slaapkamer koel(er) te kunnen krijgen.
We wonen in een huurwoning, maar we hebben al wel toestemming van de woningbouwvereniging.

Ik heb zo'n beetje dit hele forum doorgelezen. Ook vanuit de trein gekeken naar de merken van de gemonteerde airco's. Mitsubishi komt overduidelijk het vaakst voor.

Deze airco lijkt ons wel iets: Mitsubishi Airco SRK/SRC ZS-S 3,5KW

Kun je deze unit 'gewoon' op een geaarde WCD aansluiten? Of dient er een extra groep in de meterkast te worden aangelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
AWST6000 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:57:
Hallo,
Ook hier de wens om een split-level airco te (laten) monteren om de slaapkamer koel(er) te kunnen krijgen.
We wonen in een huurwoning, maar we hebben al wel toestemming van de woningbouwvereniging.

Ik heb zo'n beetje dit hele forum doorgelezen. Ook vanuit de trein gekeken naar de merken van de gemonteerde airco's. Mitsubishi komt overduidelijk het vaakst voor.

Deze airco lijkt ons wel iets: Mitsubishi Airco SRK/SRC ZS-S 3,5KW

Kun je deze unit 'gewoon' op een geaarde WCD aansluiten? Of dient er een extra groep in de meterkast te worden aangelegd?
Volgens mij moet de aansluiting óf een WCD zijn op een eigen groep, óf moet er een 'werkschakelaar' tussen gemonteerd kunnen worden indien dit niet kan.

Daarnaast is het wel verstandig te kijken, als je geen losse groep hebt, of het totaal opgenomen vermogen van alles wat op die groep zit niet teveel belast gaat worden met een airco erbij. Je wilt niet dat als het warm is en de airco lekker aanstaat, je geen koffie meer kan zetten omdat de groep eruit schiet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
@Notna
Txs.
Misschien had ik de vraag anders dienen te formuleren. Bij de genoemde airco staat 3,5 Kw vermeld, maar dit schijnt het koelvermogen te zijn en niet de aansluitwaarde. Maar juist die aansluitwaarde kon ik nergens terugvinden.

Als ik de formule van aantal m3 x warmtefactor neem, dan heb ik trouwens aan zo'n 1500 Watt voldoende. Dan zou de Mitsubishi Airco SRK/SRC ZS-S 2 Kw dus ook passen.
(Ik wil liever geen extra groep erbij. Kost allemaal weer centjes en dat wil ik voor een huurwoning liever niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
AWST6000 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:15:
@Notna
Txs.
Misschien had ik de vraag anders dienen te formuleren. Bij de genoemde airco staat 3,5 Kw vermeld, maar dit schijnt het koelvermogen te zijn en niet de aansluitwaarde. Maar juist die aansluitwaarde kon ik nergens terugvinden.

Als ik de formule van aantal m3 x warmtefactor neem, dan heb ik trouwens aan zo'n 1500 Watt voldoende. Dan zou de Mitsubishi Airco SRK/SRC ZS-S 2 Kw dus ook passen.
(Ik wil liever geen extra groep erbij. Kost allemaal weer centjes en dat wil ik voor een huurwoning liever niet)
Mwa, ik had toevallig een apart groep voor de voorkant, buiten. Daarop gewoon de AC aangesloten met een stekker, groep kan uit zodra er onderhoud gedaan moet worden.

Wederom; afhankelijk van wat er verder op je groep zit moet je wel of niet nadenken over een andere groep. Als het alleen wat randapperatuur is wat amper wat trekt of aanstaat zal het wel loslopen. Een werkschakemaar moet er dan wel alsnog tussen.

Let wel dat je buitenunit stroom geeft aan de units binnen. In de regel hebben mensen dus een aansluiting buiten voor de stroom. Als je dat niet hebt; schakelaar aan de buitenkant en de draad verder naar binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
@Notna
Het wordt vooralsnog de WCD waarop de CV-ketel is aangesloten.
(Ik heb ooit eens opgeschreven welke schakelaars en Wcd's er per groep gekoppeld waren, maar dat overzichtje heb ik helaas niet meer. Ik weet dus niet wat er nog meer op diezelfde groep zit, maar we hebben niet veel veelstroomverbruikers).

Ik zie trouwens bij een klein model Mitsubishi het volgende:
Opgenomen vermogen koelen Laag-hoog (kW) 0,21/0,44/0,77
Dat zijn toch geen waarden om een extra groep te moeten aanleggen?

Verder zit ik natuurlijk nog met de gaten in de muur.
https://ibb.co/m66e0T

Het raam rechts is van de slaapkamer, waar de binnenunit geplaatst zal gaan worden.
Kan ik hier met een 'normale' steenboor door de muur heen? Geen idee hoe hoog zo'n latei is.

Er loopt al een regenpijp met een afvoer eronder. Daar zou mooi de condensafvoer naar toe kunnen.

Kleine update: Ik had al bij verschillende bedrijven een richtprijs gevraagd, maar lang niet elk bedrijf reageert. Als ik wel een reactie krijg, dan is de richtprijs behoorlijk hoog.
Vanmiddag zag ik dat Aircovoordeel te Zwolle een soort all-in prijs geeft, maar dan een stuk voordeliger. Ik heb dat bedrijf vanmiddag gemaild. Ik wacht ff af.

[ Voor 58% gewijzigd door AWST6000 op 28-06-2018 23:45 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"