Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.345.658 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 21:20
@AWST6000
Je kan ook een unit kopen met snelkoppelingen, die kan je zelf aansluiten. Volgens mij mag je dat niet officeel, maar ik zal het niet zo serieus nemen er kan niet zo veel mis gaan met snelkoppelingen die onder druk staan...

Is er iemand trouwens die een omgevingsvergunning aanvraagt voor die dingen? Ik krijg altijd een mailtje als hier in de buurt een vergunning aangevraagd of verleend wordt. Ik heb nog nooit een airco unit gezien.

[ Voor 31% gewijzigd door Haas_nl op 29-06-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-01-2023
@Haas_nl
Ik heb totaal geen ervaring met airco's. Het is voor mij dus meer dan alleen de leidingen aansluiten en daarom laat ik het liever door de leverancier doen.
(Ik heb uiteraard wel overwogen om er eentje zelf te plaatsen. Bijvoorbeeld met een DHZ-airco van bijvoorbeeld Coolblue.

Ik heb nog geen vergunning aangevraagd aan de gemeente. Dat ga ik zometeen nog ff navragen.
De buitenunit komt trouwens wel uit het zicht, maar ik weet niet of dat verschil uitmaakt voor zo'n vergunning.
Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-05 21:05
Vraag:
wat is het beste. De airco unit boven het bed of juist naast het bed hangen (beide gevallen aan de kant van het hoofdeind)

Extra info:
Afgelopen week hebben we drie installateurs over de vloer gehad voor een airco op onze slaapkamer. De offertes moeten we nog binnen krijgen, maar er zijn nog wat verschillende meningen m.b.t. De plaats van de airco (split unit).
Hieronder staat schematisch de lay-out van onze slaapkamer.
De muur boven en rechts zijn buitenmuren. De binnenunit komt aan de buitenmuur boven te hangen.
Tussen de linker muur en het bed hebben we 2 meter . Hiervan willen we 80 cm niet gebruiken i.v.m een kamerhoge kast in de toekomst.

De ene installateur raadt aan om de airco naast het bed te hangen (plek x). Met als voordeel dat je de overloop ook iets mee kunt pakken wanneer de deur open staat en je geen koude lucht boven het bed hebt.
De andere installateur raadt juist midden boven het bed aan. Je hebt dan de beste circulatie en de kou zou moeten meevallen omdat de kou achter het voeteneind naar beneden zakt.
En de derde had niet echt een voorkeur.....

De standaard plek is meestal boven het bed, maar er naast lijkt mij ook wel wat. Je krijgt de andere ruimtes nooit echt koel, maar je kunt ze dan wel iets mee pakken (al is het maar iets drogere lucht).

Voor mijn gevoel zijn geen van beide plekken echt slecht, maar wat zouden jullie aanbevelen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
======================================================================
|                  X               |          Y           |           ||
|                                  |                      |           ||
|                                  |       Bed            |           ||
|    /                             _______________________|           ||
|  /                                                                  ||
-/       _____________________________________________________________||

Edit: de vraag even los bovenaan gezet. Was wel een lap text geworden....

[ Voor 5% gewijzigd door ydderf op 01-07-2018 13:13 ]

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

PVG555 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:04:
@simons

Verder denk ik vooral dat het een persoonlijke smaak is of het apparaat een beetje aan het uiterlijke plaatje voldoet. Zolang je het bovenstaande in acht houdt en voor een A-Label merk kiest (Mitsubishi, LG, Panasonic, Daikin) je geen miskoop zal kunnen doen over het algemeen.
Nog bedankt voor de tips, het is de Daikin FTXF-A / RXF-A35 geworden. Productsheet was idd oude model, heb dezelfde aanbieding op de nieuwe gehad.
Nu nog ff puffen over 10 dagen volgt installatie!

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik wil graag een airco in mijn slaamkamer. Ik woon nog bij mijn ouders en heb dan helaas ook geen duizenden euro's voor een installatie.

Wat zou een goede optie voor mij zijn? Split units coolen natuurlijk wel erg goed, maar installatie+kosten van split unit zijn bij elkaar een flink stuk duurder dan wat ik kan betalen (ik dacht aan <800 eigenlijk, liefst nog minder).

Bij Coolblue zag ik deze split unit voor maar €650 + installatieservice, maar die wordt nooit meer geleverd. Ik heb niet een split unit gevonden + installatieservice voor vergelijkbare prijs.

Dan mobiele aircos: deze leken me wel interessant, alleen hoe werkt het dan met de slang? Ik heb in mijn kamer een dakraam en een 'normaal' raam dat lijkt op twee deuren die naar buiten open gaan (hoop dat dit een beetje duidelijk is... :+ ) . Als ik het goed begrijp moet je zoiets gebruiken voor de slang. En dan heb je nog dat mobiele aircos meer gebruiken en minder efficiënt coolen dan een split unit. Maar ik vind die goedkope split unit + installatieservice die ze ooit bij Coolblue hadden nergens anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Brogala op 01-07-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:39

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Brogala schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:59:
Ik wil graag een airco in mijn slaamkamer. Ik woon nog bij mijn ouders en heb dan helaas ook geen duizenden euro's voor een installatie.

Wat zou een goede optie voor mij zijn? Split units coolen natuurlijk wel erg goed, maar installatie+kosten van split unit zijn bij elkaar een flink stuk duurder dan wat ik kan betalen (ik dacht aan <800 eigenlijk, liefst nog minder).

Bij Coolblue zag ik deze split unit voor maar €650 + installatieservice, maar die wordt nooit meer geleverd. Ik heb niet een split unit gevonden + installatieservice voor vergelijkbare prijs.

Dan mobiele aircos: deze leken me wel interessant, alleen hoe werkt het dan met de slang? Ik heb in mijn kamer een dakraam en een 'normaal' raam dat lijkt op twee deuren die naar buiten open gaan (hoop dat dit een beetje duidelijk is... :+ ) . Als ik het goed begrijp moet je zoiets gebruiken voor de slang. En dan heb je nog dat mobiele aircos meer gebruiken en minder efficiënt coolen dan een split unit. Maar ik vind die goedkope split unit + installatieservice die ze ooit bij Coolblue hadden nergens anders.
Hoe handig ben je? Is importeren uit Spanje, zelf ophangen en laten vacuumeren door een pro (meestal iets van 100 euro) geen optie?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
Notna schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:25:
[...]

Hoe handig ben je? Is importeren uit Spanje, zelf ophangen en laten vacuumeren door een pro (meestal iets van 100 euro) geen optie?
Ik heb net even gekeken, maar ik loop toch tegen flink wat problemen aan bij een split unit. Er is namelijk 1 geaard stopcontact op mijn kamer, en die zit precies aan de verkeerde kant, dus dan zou ik een draad van de ene naar de andere kant moeten laten lopen. En het grootste gedeelte van de muur loopt schuin. Eigenlijk alleen boven een raam is plek voor een binnen unit, en dan moet de buiten unit op de één of andere manier op een schuin dak gemonteerd worden.

En m.b.t. het importeren, hoe zit het met de garantie dan? Het leek me dat dat toch wel een risico is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-05 22:40
@PVG555
Als je gaat afvoeren via condenspomp kan je deze direct aan de binnenunit aansluiten (16 of 18mm) en deze wordt dan via een 8mm slangetje naar het afvoerpunt gebracht. I.c.m. met pomp is 8mm dan wel afdoende. Als de zwaartekracht het afvoerwerk moet doen kom je niet onder de 16/18 diameter uit, dat zou ik dan ook zeker niet aanbevelen.
Ik ben toch nog even eigenwijs. Of eigenlijk. nieuwsgierig en wil graag snappen waar de grenzen liggen, en waarom...:)

Als ik er een sommetje aan probeer te wagen, ziet dat er ongeveer zo uit:
- slang van 16mm binnen diameter
- Stroomsnelheid van 10 cm/s (onder invloed van zwaartekracht, recht naar beneden, een paar meter)
- is het debiet 72 liter per uur (!)

Dat lijkt me redelijk overgedimensioneerd... Een paar mogelijke conclusies:
- Die 10cm per seconde stroom snelheid wordt helemaal niet gehaald
- Ik zit mis met mijn inschatting dat 72 liter per uur aan de hoge kant is.
- Een dunner buisje werkt ook prima.

Ik vind het alleen lastig om nauwkeurigere sommetjes te maken; of om gedetailleerde ervaringen te vinden. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-05 19:04
Ik ben op zoek naar een systeem om 3 ruimtes te gaan koelen, ontvochtigen en verwarmen. Dit zou ik graag met een multi split systeem willen doen. Leidingen is geen probleem, allemaal eenvoudig te realiseren. Maar hoe zit het met elektriciteit, moeten zowel buiten als binnen units een stopcontact in de buurt hebben? Of heb je ook systemen dat je alleen de buitenunit hoeft te voeden? Kan die via een stopcontact op moet dat een aparte groep zijn? 1 of 3 fase?

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
OsiriS.nl schreef op zondag 1 juli 2018 @ 18:17:
Maar hoe zit het met elektriciteit, moeten zowel buiten als binnen units een stopcontact in de buurt hebben? Of heb je ook systemen dat je alleen de buitenunit hoeft te voeden? Kan die via een stopcontact op moet dat een aparte groep zijn?
Ik heb een Daikin-multisplitsysteem van 4,2 kW. Daar is by far geen aparte groep voor nodig, tenzij je bv. een vaatwasser op de groep hebt. Slurpt meestal zo'n 300 watt en topt op circa 1.200 watt. Eenfase volstaat dan. Ik kan me voorstellen dat een aparte groep wel wijs is bij een veel groter vermogen airco.
Vraag is dus: welk vermogen airco wil je ophangen?

De stroom is alleen voor de buitenunit nodig, van daar af gaat het naar de binnenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-05 19:04
Burgerman schreef op zondag 1 juli 2018 @ 19:36:
[...]

Ik heb een Daikin-multisplitsysteem van 4,2 kW. Daar is by far geen aparte groep voor nodig, tenzij je bv. een vaatwasser op de groep hebt. Slurpt meestal zo'n 300 watt en topt op circa 1.200 watt. Eenfase volstaat dan. Ik kan me voorstellen dat een aparte groep wel wijs is bij een veel groter vermogen airco.
Vraag is dus: welk vermogen airco wil je ophangen?

De stroom is alleen voor de buitenunit nodig, van daar af gaat het naar de binnenunits.
Ja dat is ook nog een vraag, het is een woonkamer van 10x5m en ongeveer 3m hoog, slaapkamer van 4x4,5m met een punt dak, hoogste punt 3m en een studeerkamer van 5x4m 2m hoog. Afmetingen bij benadering. Woonkamer blijft redelijk koel gezien het bouwjaar vanwege ligging, slaapkamer is aanbouw dus valt ook mee. Maar de studeerkamer is koud in de winter en heet in de zomer..
Kan ik ergens berekenen wat ik nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
OsiriS.nl schreef op zondag 1 juli 2018 @ 20:44:
Doe effe google met 'capaciteit airco berekenen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-05 22:40
Alhoewel er veel te googlen valt, is mijn ervaring dat het vies tegenvalt hoe accuraat het eigenlijk is.... Al was het maar omdat bijna alles uit gaat van aantal vierkante meters, danwel aantal kubieke meters. Terwijl het enige dat *eigenlijk* telt, is het warmte 'verlies' door de muren naar binnen: alle hitte die door de muren, ramen en dak naar binnen komt, wil je weer kwijt. En die hoeveelheid hangt voornamelijk van 3 zaken af : het oppervlak van de muren/ramen/daken, de warmteweerstand (isolatie!), en het temperatuurverschil dat je wilt behalen. Eventuele directe zonne instraling (door een raam) telt ook flink aan.

Dat betekent dus dat je met een te kleine airco geen groot temperatuurverschil kunt halen: op een gegeven moment is het temperatuur verschil tussen binnen en buiten zodanig (b.v 5 graden), dat de airco net zo hard warmte naar buiten pompt, als dat er door muren/daken/ramen naar binnen lekt. Een grotere airco pompt harder, en kan dus een verschil van b.v. 10 graden halen. Maar ook die grotere airco zal het nooit onder de 25 graden krijgen, als het buiten 35 is.

Het grote probleem is het achterhalen van hoe goed je huis geisoleerd is. Dubbelglas, spouwmuur isolatie, dak isolatie, het kan een enorm verschil maken. Daarnaast moet je ook zelf een beeld hebben wat je wilt bereiken: is 5 graden koeler dan buiten al mooi? Of moet het ook bij een hittegolf van 35 graden, binnen netjes 20 blijven? Daar is een 3x zo zware airco voor nodig...

Nadat je over deze aspecten nagedacht hebt, kun je wat van die online calculators gaan invullen. En vervolgens kom je voor een 'gewone' maat woonkamer meestal zo rond de 4-5 kW uit; en voor kleinere (slaap) kamers, zo rond de 2-3 kW.... Dat zijn overigens niet de vermogens die je uit het stopcontact trekt; maar het vermogen dat je (maximaal) naar buiten kan pompen. Het opgenomen vermogen uit het stopcontact is typisch een factor 4 kleiner.

Natuurlijk zit er meer aan vast dat deze simpele vuistregels, maar dan heb je alvast een begin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:52
Korte vraag over wegwerken van de koelleidingen: is het bezwaarlijk om deze door de spouw te laten lopen? Vind een witte leidinggoot ontzettend lelijk, en ‘binnen’ lijkt het mij ook beter beschermd voor weersinvloeden. Of zit ik er helemaal naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij niet. De vraag is alleen hoe je ze er in krijgt? ;)
Je moet meestal "haaks om" om in de spouwmuur te komen en aan de andere kant ook weer "haaks om" om ze er uit te krijgen. Als dat geen probleem is (en voor onderhoud kun je er later ook nog bij) dan lijkt me een spouwmuur een mooi plekje. Denk je ook aan de stroomkabels en de condenswaterafvoer?

De koelleidingen zijn geïsoleerd met een schuim dat redelijk kwetsbaar is. Ik hoefde alleen "rechtuit" door de muur en daarbij is de isolatie al (licht) beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:52
masaman schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:03:
Volgens mij niet. De vraag is alleen hoe je ze er in krijgt? ;)
Je moet meestal "haaks om" om in de spouwmuur te komen en aan de andere kant ook weer "haaks om" om ze er uit te krijgen. Als dat geen probleem is (en voor onderhoud kun je er later ook nog bij) dan lijkt me een spouwmuur een mooi plekje. Denk je ook aan de stroomkabels en de condenswaterafvoer?

De koelleidingen zijn geïsoleerd met een schuim dat redelijk kwetsbaar is. Ik hoefde alleen "rechtuit" door de muur en daarbij is de isolatie al (licht) beschadigd.
Denk dat ik ook maar recht de muur uit ga, spouw heeft redelijk wat ruimte, maar denk inderdaad niet dat ik ze er ongeschonden uit ga krijgen aan de andere kant. Toch maar voor een kabelgoot. :) Dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-05 21:05
Wat is het beste in de slaapkamer? De airco boven het bed of naast het bed hangen?
In beide gevallen komt hij aan de kant van het hoofdeind.

P.s. Wat extra info in mijn eerder post, maar ik denk dat die een beetje ondergesneeuwd is door andere Posts.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55699775

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-05 21:43
Aanstaande zaterdag zal er bij ons een multisplit unit (mitshubishi heavy) geinstalleerd worden. Uiteraard kan ik niet wachten.... veel te warm om goed te slapen in onze slaapkamer en in die van 1 van onze kinderen.

De installateur zal hier waarschijnlijk een onderhoudsabonement voor afsluiten, vinden jullie dit geld waard? Volgens mij €120 per jaar hiervoor maken ze de binnen en buitenunit schoon en doen ze een visuele inspectie van het zichtbare systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Mayet193 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:22:
Aanstaande zaterdag zal er bij ons een multisplit unit (mitshubishi heavy) geinstalleerd worden. Uiteraard kan ik niet wachten.... veel te warm om goed te slapen in onze slaapkamer en in die van 1 van onze kinderen.

De installateur zal hier waarschijnlijk een onderhoudsabonement voor afsluiten, vinden jullie dit geld waard? Volgens mij €120 per jaar hiervoor maken ze de binnen en buitenunit schoon en doen ze een visuele inspectie van het zichtbare systeem.
Dat is bij mij toendertijd ook aageboden. Echter gaven ze aan het dat eigenlijk onzin is de eerste 2 jaar als je zelf ook wat dingen bijhoudt (lees: filter af en toe even stofzuigt c.q afneemt, de units zelf even met een vochtig doek afneemt, buitenunit een beetje netjes houdt etc.

Ik heb het ook na 2 jaar laten doen voor ook 120 euro en alles was eigenlijk prima in orde. Had alleen last van een muffe lucht uit één van de units (schimmel) dus het was wel fijn dat de unit goed ontdaan werd van al het stof en viezigheid én dat alles nagelopen werd.

Vanaf nu dus een jaarlijkse onderhoud en een service contract in het algemeen (lees: geen voorrijkosten, binnen 7dagen dagen komen ze langs als er een probleem is, korting op onderdelen etc.)

Overigens ben ik er van overtuigd dat je het schoonmaken zoals de monteurs dat doen, ook zelf kan doen in een middag, als je de juiste spullen hebt. Het is aan jou of je dat vervolgens wilt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Notna schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:41:
[...]

Dat is bij mij toendertijd ook aageboden. Echter gaven ze aan het dat eigenlijk onzin is de eerste 2 jaar als je zelf ook wat dingen bijhoudt (lees: filter af en toe even stofzuigt c.q afneemt, de units zelf even met een vochtig doek afneemt, buitenunit een beetje netjes houdt etc.

Ik heb het ook na 2 jaar laten doen voor ook 120 euro en alles was eigenlijk prima in orde. Had alleen last van een muffe lucht uit één van de units (schimmel) dus het was wel fijn dat de unit goed ontdaan werd van al het stof en viezigheid én dat alles nagelopen werd.

Vanaf nu dus een jaarlijkse onderhoud en een service contract in het algemeen (lees: geen voorrijkosten, binnen 7dagen dagen komen ze langs als er een probleem is, korting op onderdelen etc.)

Overigens ben ik er van overtuigd dat je het schoonmaken zoals de monteurs dat doen, ook zelf kan doen in een middag, als je de juiste spullen hebt. Het is aan jou of je dat vervolgens wilt natuurlijk.
Je zit op mijn golflengte :) lijkt mij ook dat ik hem zeker de eerste 2 jaar prima zelf kan bijhouden. Filters van de binnenunit schoonmaken en waar mogelijk een vochtig doekje langshalen. De buitenunit zit helaas redelijk in het zich maar meer rede om die ook netjes te houden.

Echter meen ik mij van het gesprek te herinneren dat voor het verstrekken van de 5 jaar garantie op de installatie alleen van toepassing is wanneer er een onderhoudscontract is afgesloten. Dit vind ik echter niet terug in de voorwaarde van Mitshubishi dus mijn aanname is dat de leverancier dit gebruikt om mensen 'over te halen' gelijk het contract af te sluiten?

heb jij al veel onderdelen moeten laten vervangen of om andere redenen aanspraak moeten doen om komst van een monteur buiten de geplande onderhoudswerkzaamheden?

[ Voor 4% gewijzigd door Michiel193 op 04-07-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Mayet193 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 15:03:
[...]

Je zit op mijn golflengte :) lijkt mij ook dat ik hem zeker de eerste 2 jaar prima zelf kan bijhouden. Filters van de binnenunit schoonmaken en waar mogelijk een vochtig doekje langshalen. De buitenunit zit helaas redelijk in het zich maar meer rede om die ook netjes te houden.

Echter meen ik mij van het gesprek te herinneren dat voor het verstrekken van de 5 jaar garantie op de installatie alleen van toepassing is wanneer er een onderhoudscontract is afgesloten. Dit vind ik echter niet terug in de voorwaarde van Mitshubishi dus mijn aanname is dat de leverancier dit gebruikt om mensen 'over te halen' gelijk het contract af te sluiten?

heb jij al veel onderdelen moeten laten vervangen of om andere redenen aanspraak moeten doen om komst van een monteur buiten de geplande onderhoudswerkzaamheden?
0 en daar moet je ook wel van uit kunnen gaan als je een beetje merk (zoals (MHI, Daikin etc.) unit neemt. Tenzij je een maandag morgen model krijgt, maar dan zal het een garantie kwesite zijn lijkt mij.

Je wilt wellicht overwegen een bekisting te maken voor de unit buiten. Afhankelijk van de tuin, valt het dan een stuk meer weg. Kost je een middagje knutselen en 50 euro aan hout (of je koopt het voor 200 euro kant en klaar :') ) maar het valt een stuk minder op meteen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Notna schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 15:17:
[...]

0 en daar moet je ook wel van uit kunnen gaan als je een beetje merk (zoals (MHI, Daikin etc.) unit neemt. Tenzij je een maandag morgen model krijgt, maar dan zal het een garantie kwesite zijn lijkt mij.

Je wilt wellicht overwegen een bekisting te maken voor de unit buiten. Afhankelijk van de tuin, valt het dan een stuk meer weg. Kost je een middagje knutselen en 50 euro aan hout (of je koopt het voor 200 euro kant en klaar :') ) maar het valt een stuk minder op meteen :Y
Bedankt voor het meedenken! Echter komt de unit bij ons op 5 meter hoogte aan de muur te hangen, ik weet dus niet of het een esthetische verbetering is om daar zon houten constructie op te hangen :P Ik had ergens iets van gaas gezien, zoiets maar dan voorkeur voor donkergrijs/antraciet https://www.google.nl/url..._Wvd&ust=1530797402212806

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Laatst online: 23-05 21:20
Zat nog te denken om de mijne semi aan het web te hangen met pi zero w boardje.
http://www.instructables....Pi-Zero-Universal-Remote/
Zo zou ik ook programma's kunnen maken.
Maar tot nu toe nog niet echt veel zin in gehad.

Zo blij met mijn split unit :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/2di916.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runner83
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-02 13:14
Ik ben op het moment ook op de markt voor een airco.

tot op heden 2 offertes mogen ontvangen toevallig beide hetzelfde model.
Mitsubishi SRK/SRC ZS-S 5KW

Daarbij schrok ik wel van de prijs en vroeg mij af of dit gangbare prijzen zijn.
- Offerte 1: 3000
- Offerte 2: 2450

zoals men ziet zit hier toch een duidelijk verschil in de kosten. ( Beide offertes zijn met installatie)

ik zal hieronder een schets plaatsen om een idee te geven.

1ste verdieping

Het bruine streepje is de locatie van de airco.

[ Voor 27% gewijzigd door runner83 op 09-07-2018 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
runner83 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:50:

Daarbij schrok ik wel van de prijs en vroeg mij af of dit gangbare prijzen zijn.

zoals men ziet zit hier toch een duidelijk verschil in de kosten. ( Beide offertes zijn met installatie)
Kort: ja

Ik zag hetzelfde met het plaatsen van mijn kunststofkozijnen 4 jaar geleden: Exact dezelfde opdracht en materialen varieerde van 36k (!!!) tot 16k. Je snapt waar ik voor gekozen heb hé ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:22

_Arthur

blub

runner83 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:50:

Voor die unit moet dat een stuk goedkoper kunnen, inclusief installatie.

https://www.koelklimaatte...rk50zs-s-src50zs-s-5-0kw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 15:29
Glashelder schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 22:20:
[...]

Panasonic zou ik links laten liggen. Heb teveel van die dingen kapot zien gaan :X
Ik zat even te zoeken op panasonic, wat heb je kapot zien gaan? Panasonic airco's? Of L/W warmtepompen of wellicht wat andere?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Airco’s. Ook de server varianten.

Vijf stuks bij mijn pa op het werk. Twee bij mijn oude werkgever. De defecten verschillen: paar keer defecte compressor. Paar units finaal doorgefikt van binnen (als in: zwart :p ). Maar ook een unit afgeschreven omdat er een lagertje kapot was van de binnenunit. Dat was zo’n bijzondere maat dat het niet meer te krijgen was 8)7.. Die ‘server airco’ hing er toen 4 jaar. De 11 jaar oude ‘niet server airco’ ernaast van Carrier deed het nog prima.

Met de warmtepompen geen ervaring. Maar als je zoveel defecte units ziet dan ga je zo’n merk mijden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_Driver
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Vraag 1: Waar kan ik een 3 meter semi flexibele mobiele airco afvoerslang kopen 130mm dia (Ik kan het niet vinden)

Vraag 2: Ik zoek een adapter voor 130mm slang naar 125 cm MV punt naar flexibele airco slang.

Vraag 3: Hoe zoek ik een split-unit die geen speciale gas bijvul nodig heeft bij aansluiten, klik en klaar.

Vraag 4: Ik heb een 75 cm brede gipsmuur waar ik de binnen unit mooi kan ophangen en de kabels via een gat naar mijn platte dak waar nu kabels van zonnepanelen door lopen. Als ik een splitunit kan vinden die geen speciale montage bijvul nodig heeft kan ik het zelf doen (snelklem systeem?).

Vraag 5: Ik heb een MV punt waar ik momenteel de mobiele airco op aansluit, 400/600m3/h afzuiging. Heeft iemand hier ervaring mee? De warme lucht gaat zo bijna direct naar buiten.

Ik heb de afgelopen maand zo vier mobiele airco's geprobeerd allemaal nog erger dan de andere. Veel geluid, niet stabiel geluid, nare temperatuur regeling, oververhitting/aan/uit.

Ze maken allemaal meer dan 60dB aan lawaai, de meeste rond de 64db.

DeLonghi Pinguino Air-to-Air PAC N81 (stilste, bromt niet stabiel tussen 57db en 60db, geeft huidige temp ook weer, blijft werken bij 28graden, 1080W)
Sencor SAC MT9011C (langste slang, bromt stabiel rond 62dB, swing fan, 1000W)
Sharp CV-P10PR (had stil moeten wezen maar was dit ook niet, zwaar, duur, leek niet te veel te koelen)
Eurom PAC 12.2 (handigste lucht in en uitvoer in mijn opstelling, breed afvoerslang niet handig, gaat snel uit bij 27/28 graden omgevingstemperatuur, 1200W)

[ Voor 10% gewijzigd door Super_Driver op 17-07-2018 15:40 . Reden: extra specs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:03

RvV

Ik zit ook een beetje rond te kijken voor een paar split units. Helaas zijn die plastic gootjes zo oer-leijk. Kan iemand vertellen hoe breed zo'n goot moet zijn voor 1/4e en 3/8e geisoleerde buis? Moet je denken aan 60, 70, 80mm breed? Het liefst doe ik hem zo smal mogelijk.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:19
Super_Driver schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:49:
Vraag 3: Hoe zoek ik een split-unit die geen speciale gas bijvul nodig heeft bij aansluiten, klik en klaar.

Vraag 4: Ik heb een mooi 75 cm gipsmuur waar ik de binnen unit mooi kan ophangen en de kabels via een gat naar mijn platte dak waar nu kabels van zonnepanelen door lopen. Als ik een splitunit kan vinden die geen speciale montage bijvul nodig heeft kan ik het zelf doen.
Volgens mij zijn de meesten wel voorgevuld, echter moet je voordat je de kranen op de buitenunit opendraait en dus het gas in het systeem laat de leidingen lang genoeg vacumeren om het vocht eruit te krijgen, en daarna moet je controleren of de leidingen het vacuum bij uitgeschakelde vacuumpomp ook vasthouden en dus niet lek zijn.

Uiteraard kun je dit niet doen, maar dan heb je zowiezo geen garantie meer.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@Super_Driver de meeste vragen zijn allemaal al een keer (of tien...) hier voorbij gekomen.

hint. aansluiten op mechanische ventilatie is een no / go

er zijn dhz setjes maar daarmee krijg je nooit het zuiver gemonteerd en is er grotere kans op lekkage etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:10

Winkiller

De Mopperpot

Super_Driver schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:49:
Vraag 1: Waar kan ik een 3 meter semi flexibele mobiele airco afvoerslang kopen 130mm dia (Ik kan het niet vinden)
Als het voor een mobiele airco is kan je dit proberen maar houd hem zo kort mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Ben ook over een airco aan het nadenken. Helaas is een split met buitenunit niet echt een optie hoewel ik die wel het liefste zou willen. Woon in een benedenappartement waar ik geen geschikte buitenmuur/buitenplek heb om de unit te plaatsen. Een mobiele airco vind ik eerlijk gezegd in mijn woning niet praktisch.

Wat me wel wat lijkt is de Innova 2.0 Inverter.

Hiervoor moeten twee (flinke) gaten in een buitenmuur worden gemaakt en daar heb ik in de woonkamer wel een muur voor.

Mijn woonkamer is niet heel groot maar wat onhandig ingedeeld. Links zit overigens nog een kamer met een deur die meestal slechts half open staat. Op den duur komt daar een schuifwand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8P0S0ZZ7K9JhcaRAKcq08KN7/thumb.png

De airco zou op de plek van het rode veld moeten komen (dat is de zuidmuur). Ik twijfel of er door de lange open doorgang naar de achterkant van de woning (noordkant en relatief koel), wel voldoende koele lucht in het zitgedeelte komt/blijft.

Uiteraard ga ik bij het bedrijf uitvoerig navraag doen maar als iemand dit systeem kent en weet of het koelvermogen op zijn minst redelijk is, dan hoor ik dat graag. Heel hard koelen is over het algemeen niet nodig, als het van 25/26 naar 22 of 23 kan, ben ik al tevreden.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
Vraagje: hoe til je eigenlijk zo'n buitenunit het dak op? Je kan bij mij door het raam naar buiten en dan met een ladder die wel stevig vast zit omhoog klimmen/lopen (ladder hangt schuin over de dakpannen heen). Maar dat wordt wel lastig met een buitenunit van ~40 kg. Er is ook een balkon op de 1e verdieping, maar dan moeten de leidingen wel zo'n 7 meter recht omhoog en dan nog naar binnen (ik zit op 2e verdieping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dinmi schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:32:
<>
Uiteraard ga ik bij het bedrijf uitvoerig navraag doen maar als iemand dit systeem kent en weet of het koelvermogen op zijn minst redelijk is, dan hoor ik dat graag. Heel hard koelen is over het algemeen niet nodig, als het van 25/26 naar 22 of 23 kan, ben ik al tevreden.
Ik ken het van de motels en goedkopere hotels in de US en Azie - daar zijn monobloks dacht ik ook nu nog wel de standaard (ben er al even niet geweest). Ik vind deze wel tamelijk duur, ook al werkt ie met een inverter. Maar het is inderdaad gat in de muur en stekker erin en draaien. Hoe hoger je 'm plaatst hoe effectiever met koelen maar laag ziet er leuker uit en met een plafond ventilator is het snel lekker. (plafond ventilator is altijd een pré, ook zonder aircon). En je kan er ook mee verwarmen waarschijnlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 18-07-2018 20:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 19:58
Sinds twee jaar heb ik op mijn slaapkamer een Mitsubishi split unit airco hangen. 'S nachts laat ik hem lekker ingeschakeld, want eenmaal uit gezet wordt het binnen een uurtje knal warm.

Als ik 's morgens wakker wordt zet ik hem uit, doe het raam een stukje open (ventileren), ga naar mijn werk en 's avonds omstreeks 21.00 uur gaat hij weer aan. De 'fan speed' heb ik dan op de laagste stand staan, of op Eco. Want hij hoeft het niet snel koud te krijgen.

Als ik om 0.30 uur naar bed ga moet hij het koud hebben, simpel as that. :)

Op mijn slaapkamer was het vanmiddag 31 graden, laat het om 21.00 uur dan 29 graden zijn en dan heeft de airco er behoorlijk trekken aan het om 0.30 uur 21 graden te krijgen.

Wat is de beste manier? Overdag de airco aanlaten + raam dicht?
Automatisch laten inschakelen om 21.00 uur en de 'fan stand' op 'auto'? Zodat hij zelf lekker kan weten hoe snel hij waait.

Kortom, wat is wijsheid om te doen?

Graag jullie deskundige reacties, want het moet natuurlijk zo goedkoop mogelijk koel worden. :9

[ Voor 0% gewijzigd door Martine op 19-07-2018 11:44 . Reden: 1 graden gewijzigd naar 31 graden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn
  • Laatst online: 14:19
Ik heb ook een Mitsubishi split op de slaapkamer hangen maar die heb ik eigenlijk altijd op auto staan.
Wanneer die net aan staat en het temperatuursverschil groot is met het setpoint gaat hij hard blazen, maar wanneer hij een tijdje aan staat blaast hij nagenoeg geluidsloos.
Die zet ik ook maar 1 of 2 uur voor het naar bed gaan aan eigenlijk.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
franssie schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:13:
[...]

Ik ken het van de motels en goedkopere hotels in de US en Azie - daar zijn monobloks dacht ik ook nu nog wel de standaard (ben er al even niet geweest). Ik vind deze wel tamelijk duur, ook al werkt ie met een inverter. Maar het is inderdaad gat in de muur en stekker erin en draaien. Hoe hoger je 'm plaatst hoe effectiever met koelen maar laag ziet er leuker uit en met een plafond ventilator is het snel lekker. (plafond ventilator is altijd een pré, ook zonder aircon). En je kan er ook mee verwarmen waarschijnlijk.
Klopt, deze kan ook verwarmen, hopelijk voldoende om de cv een graad of 2 lager te kunnen zetten. Maar het gaat me vooral om het koelen. In combinatie met een plafondventilator is ook een idee inderdaad. In de opstelling die ik gedachten heb zou de ventilator ook precies in de luchtstroom hangen. Al moet ik daar dan eerst een muur voor uitbreken |:( (maar dat is sowieso al het plan).

Misschien dan toch in eerste instantie alleen een plafondventilator in het zitgedeelte die ik dan later kan verplaatsen. Maar bij die ventilatoren heb ik altijd het idee dat het gewoon weer een normale ventilator is die lucht beweegt maar niet koelt.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dinmi schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:32:
[...]
<> Maar bij die ventilatoren heb ik altijd het idee dat het gewoon weer een normale ventilator is die lucht beweegt maar niet koelt.
Omdat een plafond ventilator veel meer lucht in beweging brengt (en op lagere snelheid) kan je lichaam zich beter koelen (makkerlijkere verdamping) waardoor het bij dezelfde temperatuur toch aangenamer aanvoelt (je zweet minder of beter gezegd, er blijft minder water aan je lichaam plakken).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

Martine schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 00:31:
Op mijn slaapkamer was het vanmiddag 1 graden
Pfoe, dik dekbed zeker?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:13

TTLCrazy

Listen to Frankie

Vraagje:

Ik heb 3 ruimtes om te koelen:
57 M3 + 23 M3 + 30 M3

Volgens de rekenmethode welke je overal op internet kan vinden heb ik met een factor 40 dan:

2280 + 920 + 1200 = 4400 Watt koelvermogen nodig.

factor 50: 2850 + 1150 + 1500 = 5500 Watt koelvermogen.

Nu heb ik ondertussen een offerte binnen en die claimt dat ik 2 x 2KW + 1 x 3,5 KW nodig heb, ook vanwege het feit dat een airco beter over capaciteit heeft dan omgekeerd. Ik ga daar wel in mee, maar zelfs met rekenfactor 50 kom ik niet aan 2 KW. Mij voorkeur zou uitgaan naar 2 x 15 KW + 1 x 3 KW, dan kan ook een multisplit unit nemen welke op een normale groep kan worden aangesloten.

Nou is het niet de bedoeling om over deze aanbieding te gaan discussiëren, maar ik zou graag weten wat jullie ervaringen zijn met hoe goed die berekening nou is. M.a.w. wat komt bij jullie uit de berekening en welk koelvermogen zit daarop aangesloten. En werkt dit goed in alle omstandigheden.

Oh, ik heb dubbel glas en spouwmuur isolatie en geen plat dak.

Ter volledigheid, rekenfactors zoals ik ze heb gevonden:
  • Factor 30: Dit zijn ruimtes die goed geïsoleerd zijn, een normaal glasoppervlakte, geen plat dak of schuin dak en weinig elektronische apparatuur hebben.
  • Factor 40: Deze ruimtes zijn minder goed geïsoleerd, hebben bijvoorbeeld een groot glasoppervlakte en/of er staan veel elektrische apparaten.
  • Factor 50: Deze ruimtes hebben een zeer hoge warmtelast of er worden producten bewaard zoals levensmiddelen en medicijnen, waarvoor een lage ruimtetemperatuur gewenst is.

[ Voor 25% gewijzigd door TTLCrazy op 20-07-2018 20:54 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
TTLCrazy schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:48:
Vraagje:

Ik heb 3 ruimtes om te koelen:
57 M3 + 23 M3 + 30 M3

Volgens de rekenmethode welke je overal op internet kan vinden heb ik met een factor 40 dan:

2280 + 920 + 1200 = 4400 Watt koelvermogen nodig.

factor 50: 2850 + 1150 + 1500 = 5500 Watt koelvermogen.

Nu heb ik ondertussen een offerte binnen en die claimt dat ik 2 x 2KW + 1 x 3,5 KW nodig heb, ook vanwege het feit dat een airco beter over capaciteit heeft dan omgekeerd. Ik ga daar wel in mee, maar zelfs met rekenfactor 50 kom ik niet aan 2 KW. Mij voorkeur zou uitgaan naar 2 x 15 KW + 1 x 3 KW, dan kan ook een multisplit unit nemen welke op een normale groep kan worden aangesloten.

Nou is het niet de bedoeling om over deze aanbieding te gaan discussiëren, maar ik zou graag weten wat jullie ervaringen zijn met hoe goed die berekening nou is. M.a.w. wat komt bij jullie uit de berekening en welk koelvermogen zit daarop aangesloten. En werkt dit goed in alle omstandigheden.
Zijn er wel 1.5 kw modellen? Ik kon bij Daikin (FTXM) niet kleiner dan 2 nemen iig, wat de offerte kan verklaren. De 3.5 kan dan wellicht iets te pittig zijn; ik heb een 3.5 hangen voor een huiskamer met keuken van 85m3. Daarbij ben ik uitgegaan van een factor 40. Maar het kan niet echt kwaad om een iets grotere unit te hebben in een ruimte, hoewel het met verwarmen wel tot 'pendel gedrag' kan leiden.

Dus; welk model multisplit heb jij op het oog of de installateur en zijn daar wel 1.5 binnenunits voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Notna schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:56:
[...]

Zijn er wel 1.5 kw modellen? Ik kon bij Daikin (FTXM) niet kleiner dan 2 nemen iig, wat de offerte kan verklaren. De 3.5 kan dan wellicht iets te pittig zijn; ik heb een 3.5 hangen voor een huiskamer met keuken van 85m3. Daarbij ben ik uitgegaan van een factor 40. Maar het kan niet echt kwaad om een iets grotere unit te hebben in een ruimte, hoewel het met verwarmen wel tot 'pendel gedrag' kan leiden.

Dus; welk model multisplit heb jij op het oog of de installateur en zijn daar wel 1.5 binnenunits voor?
1,5 KW units zijn er wel degelijk, zie deze link. En die combinatie lijkt mij perfect voor mijn situatie.

Voor verwarmen lijkt mij dat ik genoeg capaciteit heb, mede ook omdat de slaapkamer nooit verwarmd hoeft te worden. Verwarmen komt sowieso op de tweede plaats, maar is een leuke bijkomstigheid om in de winter geld te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
TTLCrazy schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:08:
[...]

1,5 KW units zijn er wel degelijk, zie deze link. En die combinatie lijkt mij perfect voor mijn situatie.

Voor verwarmen lijkt mij dat ik genoeg capaciteit heb, mede ook omdat de slaapkamer nooit verwarmd hoeft te worden. Verwarmen komt sowieso op de tweede plaats, maar is een leuke bijkomstigheid om in de winter geld te besparen.
Ik zeg ook niet dat ze er iet zijn; enkel dat sommige modellen niet kleiner dan 2.0 te vinden zijn (waaronder de FTXM zoals je zelf ook linkt) ;)

Dat gezegd hebbende; ik denk dat jouw wens voor 1.5 units prima is. Ik zie niet zo in waarom een installateur naar 2.0 wilt in jouw situatie. Je zou kunnen kijken hoeveel het scheelt in prijs en wat de uiteindelijke specs zijn (SCOP en/of SEER) en of het je dat waard is. Wederom; iets meer vermogen kan geen kwaad, alleen vind ik de offerte in jouw situatie wel erg ruim genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Notna schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 13:48:
[...]

Ik zeg ook niet dat ze er iet zijn; enkel dat sommige modellen niet kleiner dan 2.0 te vinden zijn (waaronder de FTXM zoals je zelf ook linkt) ;)

Dat gezegd hebbende; ik denk dat jouw wens voor 1.5 units prima is. Ik zie niet zo in waarom een installateur naar 2.0 wilt in jouw situatie. Je zou kunnen kijken hoeveel het scheelt in prijs en wat de uiteindelijke specs zijn (SCOP en/of SEER) en of het je dat waard is. Wederom; iets meer vermogen kan geen kwaad, alleen vind ik de offerte in jouw situatie wel erg ruim genomen.
Ik weet ook niet on hoeverre dat een goed idee is om voor 1.5kW ipv 2kW modellen te gaan, het prijsverschil is ook erg klein. Het is ook wel grappig, de ene installateur doet heel voorzichtig en komt met 2 airco's. De ander doet niet zo heel moeilijk en zegt dat het makkelijk op een multisplit kan. Ikzelf ben geneigd te gaan voor het laatste, mede doordat de installatie nooit op volle kracht alle 3 de kamers zal hoeven te koelen. Mijn idee is om zodra de warme dagen eraan komen het huis koel te houden en niet steeds de airco aan/uit te zetten. In deze onderhoud stand verbruikt hij flink minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-11-2024
Bij deze buitentemperaturen, staat een split-airco in een gemiddelde huis-situatie overdag nou continue te coolen of slaat hij toch nog regelmatig uit zeg maar?
Dit ivm ruwe schatting stroomverbruik van zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@TTLCrazy even uit mijn hoofd zit er in de specs wel iets verschil met de ctx en ftx. weet even niet meer precies wat . heb ze zelf ook overwogen voor de 'kleine' kamers maar daar hangen nu 2 x 2.0 en 1 x 2,5 (totoaal onnnodig..) en woonkamer een 3,5

zoals hier of in verwarm topic te lezen heb ik vier units draaien dus 24/7 terwijl ook met dit weer de buitenunit ampers op een kwart! van zijn max vermogen van 6,8 kw loopt. dus 165m2 / 500 m3 zonder zonwering gewoon koel op iets van 400 / 500 watt

@Hadespuiter een gemiddelde situatie bestaat niet echt. je vraag is veel te ruim. overigens betekend dat ook dat mijn opmerking hierboven ook nietszeggend is :) want feitelijk zonder de isolatie specs van mijn woning zegt het niets

ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=29.0,err=0,cmpfreq=15

buiten 29 graden en hij loopt of zijn allerlaagste vermogen van 15 hz

[ Voor 26% gewijzigd door Ray op 21-07-2018 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-05 19:49
Nou, met dit weer wordt er gehunkerd naar een goed aircosysteem door een stichting die onder andere bijles geeft, ook in de vakanties.
Nu is er een offerte aangevraagd. Het bedrijf raadt een refurbished (ivm kosten) Mitsubishi unit aan van bijna 15kW, die ook geschikt is om mee te verwarmen, met één plafondcasetteunit voor binnen.

Het gaat om totaal over ongeveer 100 m2, opgedeeld in één grote ruimte (met geisoleerde puntdak), een kleiner lokaal, een kantoor en een keuken. Nu zal de grote ruimte er zeker koel mee worden, maar wat met de andere ruimtes? Ook wil men de grote ruimte in de toekomst opdelen in kleinere lokalen door middel van schuifbare wanden.
Als antwoord daarop had het bedrijf een flinke afzuiger. Om zo de koele lucht aan te zuigen van de grote ruimte, of juist bovendruk te creëren in de grote ruimte om via de roosters koele lucht naar buiten te laten gaan (via de overige ruimtes).

Men vraagt zo'n 2k voor de unit zelf, 3k voor de unit icm installatie, en 1k voor de ventilatie incl. installatie. Alles ex. btw.

Zijn we dan niet slimmer af met een aantal losse kleine airco systemen? Of meerdere binnenunits hangen aan de grote mitsubishi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 15:26
Ook ik ben bezig met een multi split oplossing voor thuis en op het moment in gesprek met een partij die dit kan leveren en installeren. Ik ben nu uitgekomen op een:

- LG LG-MU3M21 buitendeel (6,2 kw)
- 1x een lg PM12SP (3,5kw) voor beneden (110m3)
- 2x een lg PM09SP (2,5kw) voor de slaapkamers(2x 40m3 ongeveer)

Edit: Klaarblijkelijk is het nieuwere type: lg s12eq

Inclusief installatie van de hele ratteplan komt dat neer op €4000.

Mijn voorkeur ging uit naar Dalkin of Mitsubishi gezien de ervaringen hier, ze gaven echter aan dat LG er niet veel voor onderdoet en zelfs wat zaken extra heeft zoals standaard wifi en co2 koudemiddel. Wat denken jullie, is dit een goede prijs en samenstelling? Ik ben wat dat betreft echt een n00b op dit gebied.

[ Voor 3% gewijzigd door renzo4000 op 22-07-2018 18:32 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@TereZz 100 m3 ... mis je daar geen 0 ? met 15 kw lijkt me beter kloppen of hoeveel mensen zijn er tegelijk aanwezig ?

hoe zit het met moduleren van de aangeboden installatie ? ondergrens ?

@renzo4000 dan zou ik eerder voor samsung kiezen. moet ongeveer voor hetzelfde geld kunnen

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 22-07-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Zit er zoveel verschil tussen samsung en lg? En aan welke units moet ik dan denken?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-05 19:49
Ray schreef op zondag 22 juli 2018 @ 20:14:
@TereZz 100 m3 ... mis je daar geen 0 ? met 15 kw lijkt me beter kloppen of hoeveel mensen zijn er tegelijk aanwezig ?

hoe zit het met moduleren van de aangeboden installatie ? ondergrens ?
Oeps, 100 m2 bedoelde ik. Wel een puntdak, die op z'n laagst al dik 2,5m is. Als ik mag schatten zou het rond de 400 m3 zijn.

Ik kan de unit niet op internet vinden, dus weet de ondergrens dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1096867

Gewoon een paar splitunit ophangen.. veel makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

renzo4000 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 20:58:
Zit er zoveel verschil tussen samsung en lg? En aan welke units moet ik dan denken?
geen enkele installateur wilde mij destijds lg leveren...

of neem het Daikin setje zoals net voorbij gekomen

https://www.koelklimaatte...dunit-ctxm15m-1x-ftxm20m/

afhankelijk hoeveel werk het is om het weg te hangen redt je dat wellicht met die 1000 die je nog over houdt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mayet193 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:22:

Als je zelf met een schroevendraaier en een borstel overweg kan dan is dat makkelijk zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 15:20

Martijn02

/* No Comment */

Anoniem: 1096867 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:31:
[...]

Als je zelf met een schroevendraaier en een borstel overweg kan dan is dat makkelijk zelf te doen.
Let even op je garantie.. Ik zie bij verschillende leveranciers tekstjes als deze staan: "* 5 jaar garantie geldt alleen indien het systeem door een F-gassen erkend bedrijf in bedrijf wordt gesteld en er jaarlijks aantoonbaar onderhoud wordt gepleegd door een F-gassen erkend bedrijf."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hadespuiter schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 14:43:
Bij deze buitentemperaturen, staat een split-airco in een gemiddelde huis-situatie overdag nou continue te coolen of slaat hij toch nog regelmatig uit zeg maar?
Dit ivm ruwe schatting stroomverbruik van zo'n ding.
Verbruik met koelen valt best mee, heb er 2 hangen welke automatisch via WiFi dagelijks draaien Alleen voor koelen op jaarbasis +/- 450 kWh.
En over onderhoud gesproken, vanaf plaatsing 2013:
Buitenunits, nog niet naar om gekeken. Nou ja, inspectie op afstand met een PTZ. :)
Binnenunits, 2x per jaar de filters reinigen.

[ Voor 15% gewijzigd door BenEco op 23-07-2018 13:19 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@BenEco mbt de buiten units. zitten deze in 'weer en wind' ? dan waarschijnlijk prima. Zitten ze beschut ? dan is er een aardige kans dat er een enorm pak stof op je koelribben zit.

hier hangt hij totaal beschut onder een carport en nu hij 24/7 draait spuit ik elke paar weken hem wel even schoon met lucht want dan zit er wel bijna een cm aan stof / prut op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Ray De WP zit een 5-6 meter boven de grond in open ruimte. :)

[ Voor 50% gewijzigd door BenEco op 24-07-2018 10:10 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211516

Is het nou belachelijk warm of doet mijn mobiele airco het nauwelijks meer ? normaal moeiteloos 22,5 binnen 1 uur nu 24,5 hou het nauwelijks uit bijna maand oud, mijn oude airco deed 27c met dit weer op 2000w koel capiciteit mijn nieuwe is 12k btu 3,5k watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Martijn02 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:00:
[...]

Let even op je garantie.. Ik zie bij verschillende leveranciers tekstjes als deze staan: "* 5 jaar garantie geldt alleen indien het systeem door een F-gassen erkend bedrijf in bedrijf wordt gesteld en er jaarlijks aantoonbaar onderhoud wordt gepleegd door een F-gassen erkend bedrijf."
Ja daar zit je wel vaak mee, ik bedoelde er alleen mee dat airco onderhoud door een bedrijf uitvoeren niet zoveel speciaals is. Binnen en buitendeel schoongemaakt en even een lekzoekertje er langs en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Laatst online: 19-05 09:29
Kan iemand mij vertellen waarom de afvoerslang van een mobiele airco zo kort mogelijk moet zijn?
Ik heb een mobiele airco en de afvoerslang was te kort om naar buiten te leggen, nu heb ik een 4 meter lange afvoerslang gehaald met isolatiemateriaal wat al behoorlijk scheelt naar mijn idee maar moet ik nu het laatste stuk afsnijden dat ik niet meer nodig heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 18:24
Anoniem: 211516 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 18:58:
Is het nou belachelijk warm of doet mijn mobiele airco het nauwelijks meer ? normaal moeiteloos 22,5 binnen 1 uur nu 24,5 hou het nauwelijks uit bijna maand oud, mijn oude airco deed 27c met dit weer op 2000w koel capiciteit mijn nieuwe is 12k btu 3,5k watt.
Ik heb er ook een (huurhuis en ik ga niet boren in de muren dus daarom een mobiele) en ik krijg de temperatuur in de woonkamer niet kouder dan 25 graden op dit moment. Zodra ik de airco uitzet is het binnen 30 minuten alweer 30+ graden in huis...

Je bent dus niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

assn schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:58:
Kan iemand mij vertellen waarom de afvoerslang van een mobiele airco zo kort mogelijk moet zijn?
Omdat dat ding ongeïsoleerd is en elke extra centimeter afvoerslang in je ruimte de effectiviteit van het apparaat vermindert.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Laatst online: 19-05 09:29
CyBeR schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:24:
[...]

Omdat dat ding ongeïsoleerd is en elke extra centimeter afvoerslang in je ruimte de effectiviteit van het apparaat vermindert.
Op welke manier? Het apparaat blaast toch warme lucht naar buiten, die warme lucht kan maar 1 kant op, dat is naar de andere kant van die slang omdat die luchtstroom naar de uitgang gaat. Door de geisoleerde slang kan de warmte nauwelijks naar buiten via de slang zelf en zal dus uiteindelijk in de buitenlucht terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een ongeïsoleerde slang wordt warm en straalt dus warmte uit in de ruimte zelf die je juist wilde koelen. Een geïsoleerde slang heeft dat probleem minder maar 't lijkt me sterk dat je dat hebt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 15:20

Martijn02

/* No Comment */

CyBeR schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:24:
[...]

Daarnaast wordt volgens mij ook de weerstand van de lucht groter als de slang langer wordt (zeker met zo'n ribbelslang) Het zal voor de airco steeds meer moeite kosten om de warme lucht naar buiten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Oef, ik heb nog iemand kunnen vinden die tegen een hele redelijke prijs waarschijnlijk volgende week airco bij mij komt installeren :)

Vraagje betreffende geluid v/d buiten unit. Ik wil mijn buren zo min mogelijk tot last zijn en denk nu na over o.a. de plaatsing van dat ding. Ik kan deze of hoog of laag bij de grond laten installeren. Nou dacht ik ivm de buren om hem maar zo laag mogelijk tegen de grond te doen (niet helemaal op de grond want is niet handig als je bijvoorbeeld tegels wilt vervangen). En later eventueel nog een geluidsdemping dmv een omkisting.

Hoe is jullie ervaring hiermee ? Zijn er wel eens buren geweest die er last van hebben en zo ja wat heb je gedaan ? Heb je er rekening mee gehouden tijdens plaatsing en zo ja hoe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Mijn ervaring is dat units van 2015/16 zo stil zijn dat je ze op afstand alleen ziet draaien. Als ik in de poortopening sta dan zie ik in onze tuin de ventilators draaien maar hoor ik niets (+/- 10 meter). Van dichtbij hoor ik ze wel duidelijk.

De nieuwste modellen hebben ook een modulerende ventilator. Die zijn soms zo stil dat je alleen maar merkt dat ze aan staan omdat er een bak hitte uit komt zetten :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 19:50
Splitje,s zijn veel efficenter doordat er geen onderdruk in de woning wordt gecreëerd, Lucht wat je afzuigt zou ook ergens aangevoerd moeten worden, Laat dat nou net buiten zijn...

Hier beneden een splitunit Daikin 3,5 kwh voor 77m3, die doet het op zijn sloffen met rond 400-500 watt.
Heb hier grote ramen op zuiden, Ik kan het hier gerust 18 graden maken als ik wil.

Op zolder nog een mobiele airco staan welke is gemod waarbij de aan+afvoerslang aangesloten op de (oude) dakdoorvoeren, Met de "mod" werken die dingen best goed, en krijg het prima koel.

Ik zal later eens een foto maken.

btw: Ik woon in een rijtjeshuis mijn buren (beide) kanten hebben er geen last van, Die van mij staat in de tuin en niet naast een slaapkamer raam, Overgens zijn de buitenunits heel stil (alleen hoorbaar als je ernaast staat).

Edit:
Hierbij de Foto,s mbt mobiele airco >> https://imgur.com/a/ReDMBd2
De condensafvoer moet nog anders, Kan er nu elke avond achter kruipen om de tank te legen. :F

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 24-07-2018 19:39 . Reden: Foto,s bijgevoegd ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

hier doet een 3,5 kw op zijn sloffen 135 m3 met 14m2 glas zonder zonwering. split is niet te vergeljken met een mobiele airco.

vandaag wordt de buitenunit eindelijk iets 'wakker

ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=34.0,err=0,cmpfreq=22

34 graden buiten en 22 hz. max freg is rond de 80 hz maar normaal toert hij rond de 16 :)

het enige wat je buiten hoort is dan ook de fan die afwisselend wat harder gaat draaien. de compressor eigenlijk totaal niet. Het is dus net een grote ventilator die buiten staat wat je hoort

[ Voor 34% gewijzigd door Ray op 24-07-2018 16:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 20:34
Wat vinden jullie van mijn airco constructie 8) >:)

Afbeeldingslocatie: https://s22.postimg.cc/3mxp9in2p/Whats_App_Image_2018-07-24_at_21.15.36.jpg

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-05 22:04
Vraagje betreffende geluid v/d buiten unit.
Lekker op hangen waar jij wil, buitenunit van mij hoor ik echt niet als ik er recht onder sta, hangt 2,5 meter hoog. Krijg wel een natte kop, want die condensleidingen willen wel met dit weer :-)
Samsung
Buiten: AJ070FCJ4EH koelvermogen tot 7 Kw
Woonkamer(+keuken): A3050-AR5000W type 18 (woonkamer is strak 23c gehele dag)
Slaapkamer: A3050-AR5000W type 07 (slaapkamer is strak 21c gehele dag)

Verbruik op dit moment (van gehele woning) 644 watt.
65inch tv, lampen en beide airco units.

[ Voor 16% gewijzigd door Bushie op 24-07-2018 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Bushie schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:33:
[...]

Lekker op hangen waar jij wil, buitenunit van mij hoor ik echt niet als ik er recht onder sta, hangt 2,5 meter hoog. Krijg wel een natte kop, want die condensleidingen willen wel met dit weer :-)
Samsung
Buiten: AJ070FCJ4EH koelvermogen tot 7 Kw
Woonkamer(+keuken): A3050-AR5000W type 18 (woonkamer is strak 23c gehele dag)
Slaapkamer: A3050-AR5000W type 07 (slaapkamer is strak 21c gehele dag)

Verbruik op dit moment (van gehele woning) 644 watt.
65inch tv, lampen en beide airco units.
Bij mij gaat het om 3 kamers met totaal inhoud van 110 m3, die gekoeld gaan worden door de mitsubishi scm-50 zs-s, binnen units 2 x 2 kWh, 1 x 2,5 kWh.

Een grotere buitenunit met eventueel wat overcapaciteit was waarschijnlijk een extra groep voor nodig. De scm-50 zs-s kan op 1 groep en zou genoeg capaciteit moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mr_evil08 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:37:
Splitje,s zijn veel efficenter doordat er geen onderdruk in de woning wordt gecreëerd, Lucht wat je afzuigt zou ook ergens aangevoerd moeten worden, Laat dat nou net buiten zijn...

Hier beneden een splitunit Daikin 3,5 kwh voor 77m3, die doet het op zijn sloffen met rond 400-500 watt.
Heb hier grote ramen op zuiden, Ik kan het hier gerust 18 graden maken als ik wil.

Op zolder nog een mobiele airco staan welke is gemod waarbij de aan+afvoerslang aangesloten op de (oude) dakdoorvoeren, Met de "mod" werken die dingen best goed, en krijg het prima koel.

Ik zal later eens een foto maken.

btw: Ik woon in een rijtjeshuis mijn buren (beide) kanten hebben er geen last van, Die van mij staat in de tuin en niet naast een slaapkamer raam, Overgens zijn de buitenunits heel stil (alleen hoorbaar als je ernaast staat).

Edit:
Hierbij de Foto,s mbt mobiele airco >> https://imgur.com/a/ReDMBd2
De condensafvoer moet nog anders, Kan er nu elke avond achter kruipen om de tank te legen. :F
Dat zie ik hier ook inderdaad. Heb hier op zuidkant airco staan met hoes (met rits voor slang) om kiep/kantel raam heen. Die trekt helemaal bol vanwege de onderdruk in het huis. Je kan de gordijnen nog steeds wat zien wapperen omdat lucht via kieren en schanieren het huis in komt.

Ook als ik de voordeur op een kier open heb staan blijft de hoes bol. Ik moet de voordeur half open zetten om dat op te heffen, maar dan heb ik natuurlijk gewoon de voordeur open staan.. Weliswaar schaduw kant van het huis, maar ook daar voelt het bloedheet (30C+) aan.

Zie ik op jouw foto goed dat die unit een aparte aanvoer slang heeft? Dat zou het 'probleem' inderdaad wel kunnen oplossen..

In ieder geval, als ik op tijd begin met koelen kan ik het de hele dag binnen 25C houden, wat toch 10C frisser is dan buiten en zo'n 6-7C frisser dan als ik geen airco zou hebben. Kan alleen niet spreken dat dit op z'n "sloffen" doet.. (zuipt stroom) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
25 graden is prima, veel lager en je wordt ziek. En dat stroomverbruik ach.... deze temperaturen gaan we geen 3 maanden houden dus dat is het nog wel waard.

Ik heb een 7000 BTU airco maar zie ook veel van 12000. Maakt dat echt veel verschil? Ik merk namelijk dat die waardes nogal overdreven zijn. Hier op kantoor hebben we 80m2 met 2 split units en dan zetten we soms maar 1 aan of beide op laagste stand en dat is ruim voldoende. Bij zo'n mobiele airco merk ik dat als ze bijv 20 m2 zeggen dat je makkelijk 40 m2 kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Laatst online: 28-05 22:15

BTS

Op advies van ander forum lid post ik ook hier mijn vragen.

Morgen ga ik naar een zaak om een en ander te bekijken aan airco installaties.
Mijn oog is gevallen op de Etherea van Panasonic.
In eerste instantie wilden we een multi split voor woonkamer en slaapkamer. Door de hoge prijzen op de offertes hebben we hiervan afgezien en willen we enkel de slaapkamer koelen.

Die is ongeveer 45 M3. Dus een 2,0kw kan hier prima, toch?
Na onderzoek blijkt dat we een groep hebben enkel voor de wasmachine. Deze staat natuurlijk niet constant aan dus mijn vraag is: kan/mag hier de buiten en binnenunit op aangesloten worden?
De groep is 16A.
Op piekvermogen zou de installatie wel wat vermogen kunnen weg nemen maar eenmaal op temperatuur gok ik dat het opgenomen vermogen een stuk lager zal zijn.
Is dit een correcte aanname?

Afvoer condens kan direct op de riolering, met sifon om stank te voorkomen, dit bevind zich op de vliering dus stank door stilstaand water bij lang ongebruikt blijven gedurende de winter zal niet snel geroken worden.

Afstand binnen naar buiten unit is niet meer als 7 meter.

Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
YoshiBignose schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:38:
25 graden is prima, veel lager en je wordt ziek. En dat stroomverbruik ach.... deze temperaturen gaan we geen 3 maanden houden dus dat is het nog wel waard.
Mensen met een zwak gestel misschien :p Normale mensen niet :+
Ik heb een 7000 BTU airco maar zie ook veel van 12000. Maakt dat echt veel verschil? Ik merk namelijk dat die waardes nogal overdreven zijn. Hier op kantoor hebben we 80m2 met 2 split units en dan zetten we soms maar 1 aan of beide op laagste stand en dat is ruim voldoende. Bij zo'n mobiele airco merk ik dat als ze bijv 20 m2 zeggen dat je makkelijk 40 m2 kan koelen.
Het ligt er maar net aan wat je wilt. Als je tevreden bent met een paar graden koeler dan kan het voldoende zijn.

Maar de meeste mensen hier zullen het er wel over eens zijn dat een mobiele unit niet krachtig genoeg kan zijn want ze krijgen zo goed als niets voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
BTS schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:38:
Op advies van ander forum lid post ik ook hier mijn vragen.

Morgen ga ik naar een zaak om een en ander te bekijken aan airco installaties.
Mijn oog is gevallen op de Etherea van Panasonic.
In eerste instantie wilden we een multi split voor woonkamer en slaapkamer. Door de hoge prijzen op de offertes hebben we hiervan afgezien en willen we enkel de slaapkamer koelen.

Die is ongeveer 45 M3. Dus een 2,0kw kan hier prima, toch?
Na onderzoek blijkt dat we een groep hebben enkel voor de wasmachine. Deze staat natuurlijk niet constant aan dus mijn vraag is: kan/mag hier de buiten en binnenunit op aangesloten worden?
De groep is 16A.
Op piekvermogen zou de installatie wel wat vermogen kunnen weg nemen maar eenmaal op temperatuur gok ik dat het opgenomen vermogen een stuk lager zal zijn.
Is dit een correcte aanname?

Afvoer condens kan direct op de riolering, met sifon om stank te voorkomen, dit bevind zich op de vliering dus stank door stilstaand water bij lang ongebruikt blijven gedurende de winter zal niet snel geroken worden.

Afstand binnen naar buiten unit is niet meer als 7 meter.

Waar moet ik nog meer rekening mee houden?
Mag gerust op een bestaande groep omdat het allemaal onder de 2000 watt is.

Netspanning zit meestal bij de buitenunit, vanuit daar met een 12/48v kabeltje naar de binnenunit(s), Net als de condensafvoer via een dun slangetje gaat richting buiten normaalgesproken.

Hier een Daiking 3,5 buitenunit, Piek vermogen max 1400 watt, in praktijk altijd ver eronder, Een split unit vreet echt niet zoveel stroom als de meeste mensen denken.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 25-07-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Glashelder schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:49:
[...]

Mensen met een zwak gestel misschien :p Normale mensen niet :+
Nou ja ik bedoel als het buiten 30-35 graden zoals nu. Dan zou ik niet binnen in 20 graden willen zitten.

Zo'n mobiele airco koelt nog wel redelijk alleen als je hem uit zet is het zo weer warm. Nou is dat bij de meeste airco's wel zo.

Oh hier op kantoor begonnen de split units te lekken, wat bleek, vorige eigenaren hadden de airco's op het lichtknopje aangesloten, dus als je het licht uitzet gaan de airco's ook uit. Dat is op zich handig want dan kan je het niet vergeten als je naar huis gaat. Echter gaat de hele stroom eraf, waardoor het pompje voor de condensafvoer ook niets meer doet terwijl die nog wel ff een tijdje door gaat druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Laatst online: 28-05 22:15

BTS

mr_evil08 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:43:
[...]

Netspanning zit meestal bij de buitenunit, vanuit daar met een 12/48v kabeltje naar de binnenunit(s), Net als de condensafvoer via een dun slangetje gaat richting buiten normaalgesproken.

Hier een Daiking 3,5 buitenunit, Piek vermogen max 1400 watt, in praktijk altijd ver eronder, Een split unit vreet echt niet zoveel stroom als de meeste mensen denken.
Nuttige info, dank je!
Ik ga morgen in de winkel eens alle info voorleggen en zien waar we op uit komen

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
mr_evil08 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:43:
[...]

Hoeveel m3 moet jouw 3.5kw koelen mr_evil? Twijfel tussen 3.5 of 5kw met 130m3 en rolluiken achter.

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Hans1990 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:59:
[...]

Dat zie ik hier ook inderdaad. Heb hier op zuidkant airco staan met hoes (met rits voor slang) om kiep/kantel raam heen. Die trekt helemaal bol vanwege de onderdruk in het huis. Je kan de gordijnen nog steeds wat zien wapperen omdat lucht via kieren en schanieren het huis in komt.

Ook als ik de voordeur op een kier open heb staan blijft de hoes bol. Ik moet de voordeur half open zetten om dat op te heffen, maar dan heb ik natuurlijk gewoon de voordeur open staan.. Weliswaar schaduw kant van het huis, maar ook daar voelt het bloedheet (30C+) aan.

Zie ik op jouw foto goed dat die unit een aparte aanvoer slang heeft? Dat zou het 'probleem' inderdaad wel kunnen oplossen..

In ieder geval, als ik op tijd begin met koelen kan ik het de hele dag binnen 25C houden, wat toch 10C frisser is dan buiten en zo'n 6-7C frisser dan als ik geen airco zou hebben. Kan alleen niet spreken dat dit op z'n "sloffen" doet.. (zuipt stroom) 8)7
Boven staat een mobiele en beneden een split (vaste) unit, De mobiele lust idd wel wat.
De mobiele is gemod want ze zijn gewoon niet (meer) te koop met aan+afvoerslang.

Gewoon karton ervoor met een rondegat erin, daarmee de boel vast ducktapen met een 150mm slang en gaan.

Met een beetje creativiteit zijn die dingen wel efficenter te krijgen, In verleden sloeg de unit nooit af nu wel omdat het op temperatuur is(slang isoleren kan ook beetje helpen).

Natuurlijk de afvoer slang wel verder weghouden bij de aanvoer zodat het niet direct weer opgezogen wordt. ;-)
Let op! dat je de lucht niet gaat belemmeren door een te lange slang of bochten erin, Neem dan een dikkere slang.

Ik verwarm er ook soms mee in winter, Een stuk efficenter dan een convectorkachel.

Airco unit die ik heb:
https://www.electrolux.nl...r-conditioner/exp09hn1w6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 08:08
waarmee kan je het beste een flexibele PVC afvoerslang isoleren ? Is isolatietape hier überhaupt voor geschikt of kun je de slang gewoon het beste vervangen met een geïsoleerde afvoerslang ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Deurstopper schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:03:
[...]

Hoeveel m3 moet jouw 3.5kw koelen mr_evil? Twijfel tussen 3.5 of 5kw met 130m3 en rolluiken achter.
hou er rekening mee dat een 5 kw in de regel ook in de laagste standen veel meer geluid maakt!

ik had gisteren ook even zo'n momentje van 'had ik toch de 5 kw moeten nemen' toen het beneden toch wat warmer werd met de zon vol op de ramen

toen eens op powerfull gedrukt en bleek dat ik nog enorm veel headroom over had :) en ik 'schrok' toch wel even van de extra herrie die dat maakt.

voorlopige conclusie is dat 3,5 het prima af kan (gaat vaak tot iets door de 4 kw) maar ik zet hem nu een graad lager. de offset is wat anders geworden dan normaal, zal door de plek komen waar hij hangt. ik heb hem nu op 19 staan en het is in de kamer ongeveer 22. zet ik hem op 20 > 23 etc dus het is vooral even puzzelen wat je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

TIGER79 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:29:
waarmee kan je het beste een flexibele PVC afvoerslang isoleren ? Is isolatietape hier überhaupt voor geschikt of kun je de slang gewoon het beste vervangen met een geïsoleerde afvoerslang ?
Ik ben hier aansluitend ook nieuwsgierig naar maar dan waar je eigenlijk een goed geïsoleerde 150mm flexibele afvoerslang kan vinden.
Ik vind alleen maar die simpele dunne witte met mijn matige google skills.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 08:08
Humma Kavula schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:20:
[...]
Ik vind alleen maar die simpele dunne witte met mijn matige google skills.
Ik had dus zoiets gevonden : https://www.ventilatiesho...lexibele-slang-aluminium/
Is een stuk duurder natuurlijk dan die flexibele pvc slangen maar is en thermisch en geluids-geisoleerd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-05 15:52

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb 2 of 3 jaar geleden een 8000BTU mobiele airco gekocht. Na iedere zomer weer te prutsen qua opstelling heb ik het dit jaar eens anders aangepakt.
De slang gaat naar een klapraam waar ik een houten plaat met gat voor heb staan. Dit is vrij luchtdicht door het precies te zagen. Om de slang zit nog een dikkere die voor enige isolatie zorgt.
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/IRXnywG9QiWl2on5uyY4OA.png
Om dan nog een extra barrière te maken maar getracht om zo veel mogelijk van de deuropening van de kamer waar dat raam in is af te dichten. Met papier.. maar goed, het was even het beste wat ik me kon bedenken.

Onderdruk, tja. Ik heb de deur naar de zolder open gezet (die zit ook in die nu afgesloten kamer nml.), en verder kan lucht vrij door het huis bewegen. Aangezien het om een aardig groot huis gaat (ongeveer een 500m3 waar de airco nu lucht van kan zuigen) verwacht ik dat dit effect niet zo gigantisch zal zijn.

Ik probeer mijn kamer (40m3) te koelen, 2 grote ramen op het zuiden. Het lukt *redelijk*.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Om dan nog een extra barrière te maken maar getracht om zo veel mogelijk van de deuropening van de kamer waar dat raam in is af te dichten. Met papier.. maar goed, het was even het beste wat ik me kon bedenken.
Kan je niet beter een kleine opening hanteren achter je airco? Nu wordt er dan lucht elders in huis aangezogen. Als je zorgt dat dit achter de airco gebeurd dan zou dit in theorie direct gekoeld moeten worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-05 15:52

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Glashelder schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:00:
[...]

Kan je niet beter een kleine opening hanteren achter je airco? Nu wordt er dan lucht elders in huis aangezogen. Als je zorgt dat dit achter de airco gebeurd dan zou dit in theorie direct gekoeld moeten worden :)
Dat is wel een idee inderdaad. Ik kijk nu eens hoe koel mijn kamer is t.o.v. de rest van het huis, daarna zal ik een opening maken voor de aanzuiglucht. De lucht van die kamer en de zolder pakken is inderdaad een beter idee dan de rest van het huis.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heeft er iemand hier ervaring met een kanaal airco?

Ik heb op de bovenverdieping genoeg ruimte om de nodige kanalen weg te werken en wil 3 kamers koelen.
Alternatief zou een dikke airco op de gang zijn en dan de deuren open, maar dat is niet ideaal.

Qua capaciteit maak ik me sowieso niet druk en ik wil niet de WTW versie.
Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 15:29
@TheGhostInc best toevallig, ik ben op dit moment ook aan het kijken naar een dergelijke oplossing. Ik kan prima wat geïsoleerde kanalen aanbrengen over de zolder. Uiteindelijk denk ik toch dat losse units goedkoper zijn en beter werken qua regeling. Maar wil het zowieso wel uitzoeken.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:22

_Arthur

blub

TheGhostInc schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 19:59:
Heeft er iemand hier ervaring met een kanaal airco?

Ik heb op de bovenverdieping genoeg ruimte om de nodige kanalen weg te werken en wil 3 kamers koelen.
Alternatief zou een dikke airco op de gang zijn en dan de deuren open, maar dat is niet ideaal.

Qua capaciteit maak ik me sowieso niet druk en ik wil niet de WTW versie.
Iemand ervaring?
Alternatief is 1 buitenunit met meeredere binnenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:48:
[...]

Alternatief is 1 buitenunit met meeredere binnenunits.
Voor 3 kaners? 3 units?
Zelf installeren is er dan niet meer bij... waarschijnlijk kan ik voor die kosten elk jaar een maandje noord- of zuidpool doen :+
Nog even los daarvan, ik kan zo een stel roosters in de muur/het plafond maken, maar waar ik die 3 units zou moet ophangen... geen idee. En dan heb ik het nog niet gehad over afwatering, max. lengte van koelleiding etc.

Maar ik ben benieuwd of iemand zo'n ding heeft (gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
YoshiBignose schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:22:
Wat vinden jullie van mijn airco constructie 8) >:)

[afbeelding]
Hmm mijn constructie leek geniaal maar ik vermoed dat dit luchtdruk in m'n appartement een beetje verpest. Omdat ik niet direct naar buiten zuig maar een kamer (met raam open), ik merk als ik de deur open dat het heel erg trekt. Ik krijg ook rioollucht uit m'n cv ketel hok... volgens mij is dat mogelijk bij een mechanische ventilatie. Iemand enig idee of ik onzin praat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
renzo4000 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 17:50:
Ook ik ben bezig met een multi split oplossing voor thuis en op het moment in gesprek met een partij die dit kan leveren en installeren. Ik ben nu uitgekomen op een:

- LG LG-MU3M21 buitendeel (6,2 kw)
- 1x een lg PM12SP (3,5kw) voor beneden (110m3)
- 2x een lg PM09SP (2,5kw) voor de slaapkamers(2x 40m3 ongeveer)

Edit: Klaarblijkelijk is het nieuwere type: lg s12eq

Inclusief installatie van de hele ratteplan komt dat neer op €4000.

Mijn voorkeur ging uit naar Dalkin of Mitsubishi gezien de ervaringen hier, ze gaven echter aan dat LG er niet veel voor onderdoet en zelfs wat zaken extra heeft zoals standaard wifi en co2 koudemiddel. Wat denken jullie, is dit een goede prijs en samenstelling? Ik ben wat dat betreft echt een n00b op dit gebied.
Mezelf even quoten, bovenstaande wordt over 1,5 week bij ons thuis gemonteerd. Nog wel wat korting kunnen krijgen waardoor het geheel op €3700 komt. Wellicht was het nog scherper te krijgen als het om het najaar was gedaan maar de zomer kan nog lang duren met hoge temperaturen dus daar gaan we niet op alleen wachten. Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat bevallen. Nu is het echt niet te doen met 28 graden in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
renzo4000 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:01:
[...]

Mezelf even quoten, bovenstaande wordt over 1,5 week bij ons thuis gemonteerd. Nog wel wat korting kunnen krijgen waardoor het geheel op €3700 komt. Wellicht was het nog scherper te krijgen als het om het najaar was gedaan maar de zomer kan nog lang duren met hoge temperaturen dus daar gaan we niet op alleen wachten. Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat bevallen. Nu is het echt niet te doen met 28 graden in huis.
Ik zou er nog even goed overna denken, Onderschat de kracht van een split unit niet.

Een 2,5 unit voor een slaapkamer van 40m3 is aardig lomp/overdreven, Natuurlijk ken ik jou situatie niet en de installateur zal het zeker beter weten met berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Op kantoor hebben we 2 split units van 3,5 staan voor een ruimte van 80m2. In de meeste gevallen hoeft er maar eentje draaien om het op een lekkere temperatuur te houden. Alleen bij deze extreme temperaturen staan ze beide aan maar nog steeds op de laagste stand. Ik neem die ruimtes ook altijd met een korreltje zou tenzij je zo'n persoon bent die graag in een vrieskist zit. We hebben overigens wel een vrij laag systeemplafond dus dat zal de m3 iets verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
mr_evil08 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:26:
[...]

Ik zou er nog even goed overna denken, Onderschat de kracht van een split unit niet.

Een 2,5 unit voor een slaapkamer van 40m3 is aardig lomp/overdreven, Natuurlijk ken ik jou situatie niet en de installateur zal het zeker beter weten met berekeningen.
De units van 2,5kw vallen wel mee qua omvang en heb ik liever iets meer overcapaciteit dan te weinig, sowieso zijn de LG's best compact te noemen tov Daikin en Mitsubishi. Daarnaast gaf de installateur aan dat je met de 2 units op de slaapkamer ook de overloop en de 3e slaapkamer (aan de andere zijde) mee kan pakken mochten we dat willen, dat zouden ze redelijk goed moeten trekken. Uiteraard niet heel erg efficiënt maar op deze extreme dagen wel fijn dat het kan :).

Er worden trouwens maar weinig 2kw modellen aangeboden imho.

Pagina: 1 ... 8 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"