Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.361.567 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08-2021
renzo4000 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:22:
[...]

De units van 2,5kw vallen wel mee qua omvang en heb ik liever iets meer overcapaciteit dan te weinig, sowieso zijn de LG's best compact te noemen tov Daikin en Mitsubishi. Daarnaast gaf de installateur aan dat je met de 2 units op de slaapkamer ook de overloop en de 3e slaapkamer (aan de andere zijde) mee kan pakken mochten we dat willen, dat zouden ze redelijk goed moeten trekken. Uiteraard niet heel erg efficiënt maar op deze extreme dagen wel fijn dat het kan :).

Er worden trouwens maar weinig 2kw modellen aangeboden imho.
Ik heb hier in de woonkamer ook een lg split unit van 3,5 kw voor een kleine ruimte, met het gedacht dat de eetkamer en keuken ook wat mee gekoeld worden. Na 2,5 jaar nog altijd geen spijt van! En de buitenunit is idd compact.

In de slaapkamer staat een oude carrier split van 2,5 kw en vandaag kreeg die het overdag moeilijk koel, nu is het weer vandaag natuurlijk wel extreem maar toch.

[ Voor 8% gewijzigd door glennix op 26-07-2018 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@renzo4000 voor 40 m3 met vol zon erop kan je zelfs met een 1,5 kw nog vlot uit... Heb zelf 2.0 hangen omdat de exacte specs van de 1,5 (zie elders recent hier voorbij gekomen) toen niet duidelijk waren en ik een kamer van 50 m3 hangt inderdaad een 2,5. wat nu wel jammer is want daardoor kan ik , mocht het ooit structureel dit weer worden..., geen 5.0 in de woonkamer meer hangen omdat ik dan over mijn max ga...of ik moet even een print swap doen .. we blijven tweaker natuurlijk

@TheGhostInc mbt kanaal airco heb ik hier in dit topic ook al wat over gezegd

je hebt echt wel serieuze kanalen nodig. en ook flinke gaten. de unit zelf moet liggend geplaatst, hou daar rekening mee. De baffeles zijn vrij duur. Aanzuiging is centraal , denk daar ook aan. Regeling is ook centraal , iets te sturen door roosters dicht te zetten maar toch

ik heb gekozen voor 3 losse units

[ Voor 23% gewijzigd door Ray op 26-07-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ray schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:29:
@renzo4000 wat nu wel jammer is want daardoor kan ik , mocht het ooit structureel dit weer worden..., geen 5.0 in de woonkamer meer hangen omdat ik dan over mijn max ga...of ik moet even een print swap doen .. we blijven tweaker natuurlijk
Overcommiten is toch vrij normaal met die multi-splits dacht ik..?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Glashelder schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:58:
[...]

Overcommiten is toch vrij normaal met die multi-splits dacht ik..?
`
klopt. het is een 6.8 en er mag 11.0 op.

echter zit er nu 10 op (2-2-2,5-3,5) dus ik kan de 3,5 niet voor 5 swappen zonder de 2,5 naar 2.0 te modden

destijds wel bij stil gestaan maar , en vooralsnog is dat ook zo, er van uit gegaan dat die 3,5 ruim voldoende zou zijn en ik dacht toen nog dat die 2,5 omdat de kamer wat groter is wel nodig was, wat dan weer totaal niet zo blijkt te zijn :)

maar er kan wel een print van een 2.0 in en er schijnt ook wel een 'hack' te zijn om de buitenunit toch hoger te krijgen

achja het is warm en je bedenkt je eens dingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:33

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik twijfel ook wel, maar ik vraag me af of die plug en play dingen nu echt zo waardeloos zijn?

Er staat hier nu een SMC Nordcap, giga groot en een hoop kabaal. Hij krijgt de temperatuur mondjesmaat omlaag. Er komt zo'n 18 graden koele lucht uit als het hier 25,5 graden binnen is. Dus dat is op zich niet extreem slecht, maar kan een stuk beter.

Alleen de prijs. Bedoel hoe vaak ga je zo'n airco gebruiken? We zoeken voor de slaapkamer, en aangezien het complete huis maar 150m3 groot is, hoeft het ook geen giga beest te zijn. Tips?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
7 graden koeler beschouwen de meeste installateurs naar mijn weten als acceptabel dus zo slecht is dat niet..

En als je goedkoop wilt dan kan je toch zelf installeren? Staat allemaal in de TS :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:53

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
zwahiel schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:07:
Ik twijfel ook wel, maar ik vraag me af of die plug en play dingen nu echt zo waardeloos zijn?

Er staat hier nu een SMC Nordcap, giga groot en een hoop kabaal. Hij krijgt de temperatuur mondjesmaat omlaag. Er komt zo'n 18 graden koele lucht uit als het hier 25,5 graden binnen is. Dus dat is op zich niet extreem slecht, maar kan een stuk beter.

Alleen de prijs. Bedoel hoe vaak ga je zo'n airco gebruiken? We zoeken voor de slaapkamer, en aangezien het complete huis maar 150m3 groot is, hoeft het ook geen giga beest te zijn. Tips?
De afgelopen 4 weken, iedere dag en nacht :+

En in de winter ook, om mee te verwarmen :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 16:10
De Gree 3,5Kw hier doet zijn werk prima. Even een testje gedaan om te kijken hoe koud die kan, dit is de uitstroom temperatuur op 16 graden en turbo stand. Rond 21:00 in de avond, buiten temperatuur van 26 graden. Had niet verwacht dat dit ding zo koud ging...

Slurpt dan wel een goede 1200W weg en buitenunit staat volle bak warme lucht te blazen.

Afgelopen nacht gewoon weer op 24 graden laten staan, gemiddeld stroomverbruik dan 30-120W. Uitstroom temperatuur dan meestal rond de 12-13 graden en compressor buiten staat rustig en geluidloos te blazen. (Wel een hele lichte piep / fluit toon?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BUYaFSxrQPW27lsFI3Qz8Pfe/medium.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Marcusso op 27-07-2018 09:23 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

zwahiel schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:07:
Bedoel hoe vaak ga je zo'n airco gebruiken?
Sinds eind april 24/7.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 13:37

D_V

CyBeR schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:30:
[...]

Sinds eind april 24/7.
Hier hetzelfde, in de slaapkamer al een maand of drie. Nooit meer brak overdag van het slechte slapen.

We zitten nu serieus na te denken over een unit in de huiskamer, maar dan moet er of een unit bij of een grotere unit voor in de plaats komen. Er hangt sinds vorig jaar een Daikin 2MXM40M voor twee relatief kleine slaapkamers. (beide ongeveer 45m3) Onze huiskamer is ongeveer 150m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09-2024
Laten jullie de airco 24 uur aan bij dit weer?
Ik heb ook een daikin 3mxm68n buiten unit en op de slaapkamer de ftxm20m en in de woonkamer een ftxm60m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08-2021
Thei schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:33:
Ik heb ook een daikin 3mxm68n buiten unit en op de slaapkamer de ftxm20m en in de woonkamer een ftxm60m.
De airco in de woonkamer laat ik van s'middags tot s'nachts op tot ik ga slapen en de airco in de slaapkamer staat nu toch bijna 20 uur van de 24 op in de hoop om door de dag de benedenverdieping een beetje mee te koelen ivm een open trap/hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Thei schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:33:
yup 24/7

ik heb trouwens de 4mxm68 met een emura 3,5 in de woonkamer. hoe groot is jou woonkamer wel niet dat je daar een 60m hebt gehangen ? wat een monster is dat :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Ong. 75 vierk meter is de te koelen ruimte. Het betreft de open keuken, de oorspronkelijke woonkamer plus de aangebouwde tv/luister/woonkamer
75x2.6=195 kub m.

De grote unit in deze ruimte laat ik ook 24/7 draaien, net als de kleine boven. Hij heeft het zwaar bij deze temperaturen beneden en haalde de 24 graden vandaag niet bij 36 graden buiten. Ons huis en woonkamer vangt de hele dag zon en is vrijstaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hoe hebben jullie de airco laten installeren? Op zich lijkt mij zo'n split duo airo mij wel een prima idee (https://www.ts24.nl//index.php/cat/834/Airco-Wand-Split-Duo/) voor een slaapkamer (20m2) en een studio (25m2) maar om de zooi te installeren moet er een installateur bijkomen. Maar al die bedrijven hebben natuurlijk hun eigen materiaal en dat kost van weer x % meer. Suggesties?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Thei schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:16:
Ong. 75 vierk meter is de te koelen ruimte. Het betreft de open keuken, de oorspronkelijke woonkamer plus de aangebouwde tv/luister/woonkamer
75x2.6=195 kub m.

De grote unit in deze ruimte laat ik ook 24/7 draaien, net als de kleine boven. Hij heeft het zwaar bij deze temperaturen beneden en haalde de 24 graden vandaag niet bij 36 graden buiten. Ons huis en woonkamer vangt de hele dag zon en is vrijstaand
ok! dan moet hij er aardig voor werken. dan had je (achterf) wellicht nog beter de 7.0 kunnen nemen maar dit zijn ook wel extreme momenten. Ik moet zeggen dat mijn 3,5 vandaag en zelfs nu ook harder blaast dan hij ooit heeft gedaan.
Rare is dan wel dat de buitenunit nog steeds relatief laag loopt te toeren en de uitblaastemp ook van dichtbij gemeten gewoon rond de 0 graden zit bij de koellichamen.
Wat ik dus eigenlijk ook niet snap is dat de 5.0 versie van mijn emura dezelfde debiet heeft
of zou het zo zijn dat uiteindelijk als hij op zijn max loopt de uitblaas temp gaat stijgen waarbij een zwaardere versie deze nog wel kan handhaven ?
als ik dan zie dat jou 6.0 nog rium 300 m3 per uur meer blaast dan zou ik hier wegwaaien...

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 27-07-2018 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ben niet zozeer op zoek naar airco units, meer naar installateurs.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Werkspot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand die weet wat de maximale lengte van de plug and play voorgevulde leidingen kan/mag zijn ????
mijn slaapkamer grenst aan mijn tuin ( gelijkvloerse woning ) en ik wil de buitenunit dus achterin de tuin plaatsen.

ik heb vrijwel geen andere opties.

ik kan ook normale leidingen monteren en ze laten vacumeren door een STEK monteur ( als die te vinden zijn ) ( anders geen garantie ?! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 08:20:
iemand die weet wat de maximale lengte van de plug and play voorgevulde leidingen kan/mag zijn ????
mijn slaapkamer grenst aan mijn tuin ( gelijkvloerse woning ) en ik wil de buitenunit dus achterin de tuin plaatsen.

ik heb vrijwel geen andere opties.

ik kan ook normale leidingen monteren en ze laten vacumeren door een STEK monteur ( als die te vinden zijn ) ( anders geen garantie ?! )
Ik zie dat ComfortKlimaat plug-and-play leidingen van max. 6m verkoopt.
Volgens mij meen ik dat een buitenunit vaak ook maar tot 7m is voorgevuld. Langer kan wellicht wel, maar dan zal er extra gas in moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

helaas....dan word het toch een STEK monteur zoeken die dat zou willen doen of een bedrijf die ze compleet wilt installeren deze winter.

zit geen haast bij verder, ik neem aan dat ze in de winter wat mooiere aanbiedingen hebben dan in deze tijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Heb ik eergisteren een klus opgezet. Wat een gedoe haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Ray schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 23:27:
[...]

ok! dan moet hij er aardig voor werken. dan had je (achterf) wellicht nog beter de 7.0 kunnen nemen maar dit zijn ook wel extreme momenten. Ik moet zeggen dat mijn 3,5 vandaag en zelfs nu ook harder blaast dan hij ooit heeft gedaan.
Rare is dan wel dat de buitenunit nog steeds relatief laag loopt te toeren en de uitblaastemp ook van dichtbij gemeten gewoon rond de 0 graden zit bij de koellichamen.
Wat ik dus eigenlijk ook niet snap is dat de 5.0 versie van mijn emura dezelfde debiet heeft
of zou het zo zijn dat uiteindelijk als hij op zijn max loopt de uitblaas temp gaat stijgen waarbij een zwaardere versie deze nog wel kan handhaven ?
als ik dan zie dat jou 6.0 nog rium 300 m3 per uur meer blaast dan zou ik hier wegwaaien...
Ik ben bezig met het plannen om de 2 woonkamers te ,,kunnen ,, scheiden d.m.v. nog zelf te maken 2 barndoors . De doorgang is 315 cm breed en akoestisch gezien, zou het een groot pluspunt zijn om de aangebouwde kamer te kunnen scheiden omdat daar ook de stereo en tv aanwezig is. Bij die aanbouw is destijds namelijk op akoestiek gebouwd wat maatgeving betreft, echter de open verbinding met de oude woonkamer gooit roet in ,,de muziek,,.
Nadat deze ruimtes straks af en toe tijdelijk en naar behoefte gescheiden kunnen worden, zal er in de aangebouwde kamer (75 kuub)een extra binnen unit van daikin worden bijgehangen . Ik denk hierbij aan de ftxm25m. Ik kan dan die ruimte indien gesloten schuifdeuren apart koelen cq verwarmen. In geopende toestand kunnen bij extreem warm weer zoals nu dan beide units samen beneden koelen en of verwarmen.
Ik heb overigens afgelopen winter praktisch de hele periode verwarmd met de airco. De cv liet ik s'morgens
wel even mee draaien om snel op te warmen. Ik ben daardoor in verbruik van 1800 kub gas naar 750 kuub gedaald. Voor de electriciteit hebben we zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie door de bomen het bos niet meer qua typen airco's.

wat zijn nou goede ( stil, hoog rendement ) airco's die ook nog een beetje betaalbaar zijn ?

Daikin is het beste wat er is ??? of nog meer merken ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Eigenlijk alle A merken wel.

Daikin
Mitsubishi Electric / Heavy Industries
Samsung
LG

Panasonic zou ik persoonlijk vermijden :p

Gewoon goed de specs bekijken. “Stil” is een relatief begrip dus je moet cijfertjes vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Daikin is wel één van de best bekende, maar is volgens mij niet heilig. Ik weet dat er in Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp een aantal met een Daikin zijn die raar regelgedrag vertoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@ThinkPad het probleem bij verwarmen is in mijn ervaring vaak juist te veel vermogen. dus pendel gedrag. wat mogelijk nog eerder bij een mullti kan optreden dan bij een single.

hoewel juist bij koelen het tegenovergestelde aan de orde is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:11

The Wizard

Moderator Mobile
Ray schreef op zondag 29 juli 2018 @ 09:45:
@ThinkPad het probleem bij verwarmen is in mijn ervaring vaak juist te veel vermogen. dus pendel gedrag. wat mogelijk nog eerder bij een mullti kan optreden dan bij een single.

hoewel juist bij koelen het tegenovergestelde aan de orde is
Klopt, bij multi's is pendel gedrag veel moeilijker tegen te gaan bij onvoldoende (warmte)vraag, dus bij gebruik van maar 1 binnen unit bijv. Ik heb een 3,5 kW Sarara, deze heb ik nog niet zien pendelen bij warmte of koud gebruik. Maar deze buitenunit kan ook erg laag gaan (ca 80 Watt bij minimale vraag in beide modi) waardoor pendelen niet voorkomt.

Als je een multi installeert is het raadzaam om in ieder geval niet te veel capaciteit te hebben, afhankelijk van je isolatie en ruimte natuurlijk. Voor 2 of 3 binnen units voor slaapkamers is 1,5 of 2,0 kW meer dan voldoende met een buitenunit van 4 kW. Uiteraard blijft dit situatie afhankelijk.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@The Wizard probleem is alleen dat bij 3 of meer units je in ieder geval bij Daikin al aan een 6.8 kw zit (had bijna de 8 genomen...) wat inderdaad in de praktijk, zelfs met dit weer, afhankelijk van woning / isolatie etc al snel veel te veel is. In ieder geval bij verwarmen waar de 6,8 al iets van 9 is zo uit mijn hoofd

overigens zolang er maar minimaal 1 unit is met constant voldoende vraag om de ondergrens te halen loopt het dan weel weeer bijzonder mooi en kunnen de overige units echt enorm terug moduleren wat met koelen zorgt voor totaal geruisloze werking op de slaapkamers

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 29-07-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:32
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:10:
helaas....dan word het toch een STEK monteur zoeken die dat zou willen doen of een bedrijf die ze compleet wilt installeren deze winter.

zit geen haast bij verder, ik neem aan dat ze in de winter wat mooiere aanbiedingen hebben dan in deze tijd ?
Ik weet niet in welke regio je zit maar je kan even Contact op nemen met @koevlaas2

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
Ik heb hier als tussen oplossing voor een split airco in onze slaapkamer en mono verbouwt naar een unit met 2 slangen. Maar ook de binnenkant even onderhanden genomen door alle kortsluitlucht tussen de warme en de koude kant te elimineren. Na wat plakwerk ziet het er uit. https://imgur.com/Ize62RV en zo https://imgur.com/YKk10cW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

..............

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2018 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wizzopa schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:44:
[...]

Ik weet niet in welke regio je zit maar je kan even Contact op nemen met @koevlaas2
dat had ik een paar maanden geleden al gedaan maar ik was nog in de orientatie fase.
ik zal hem nog eens een pb sturen aangezien ik nu zeker weet wat ik precies wil en wat er moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sommige aiconditioners kunnen ook ventileren toch zoals de Daikin Emura en Daikin Urura ?
zou wel handig zijn als ik er toch 2 laat plaatsen aangezien de ventilatie niet optimaal is hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Is het met de Daikin wifi module eigenlijk mogelijk om data van de airco uit te lezen? Temperatuursensors en zo?

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 30-07-2018 08:36 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
kmf schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:04:
Is het met de wifi module eigenlijk mogelijk om data van de airco uit te lezen? Temperatuursensors en zo?
Bij Daikin iig wel. Heeft ook Domoticz support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:39
kmf schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:04:
Is het met de wifi module eigenlijk mogelijk om data van de airco uit te lezen? Temperatuursensors en zo?
Samsung niet, in ieder geval niet met de standaard Samsung app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Notna schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:31:
[...]

Bij Daikin iig wel. Heeft ook Domoticz support.
Ik was inderdaad vergeten om te melden dat het om de Daikin gaat. Heb een 2MXM40M met FTXM20M+FTXM25M.

Hebben jullie nog een goedkoop adres voor de wifi modules? In NL hoef ik niet echt te kijken denk ik, maar ik las hier dat via buitenland het veel goedkoper is, maar zie geen (web)adressen..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
kmf schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:38:
[...]

Ik was inderdaad vergeten om te melden dat het om de Daikin gaat. Heb een 2MXM40M met FTXM20M+FTXM25M.

Hebben jullie nog een goedkoop adres voor de wifi modules? In NL hoef ik niet echt te kijken denk ik, maar ik las hier dat via buitenland het veel goedkoper is, maar zie geen (web)adressen..
Goedkoop is een groot woord, maar ik heb de mijne voor de FTXM hier recentelijk (1.5 week terug) vandaan gehaald. Scheelt een hoop (50% ) vergeleken met NL:

https://www.ebay.nl/itm/D...41-BRP069A41/283045825542

Werd keurig en op tijd verzonden :Y

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 30-07-2018 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:51:
[...]

Goedkoop is een groot woord, maar ik heb de mijne voor de FTXM hier recentelijk (1.5 week terug) vandaan gehaald. Scheelt een hoop (50% ) vergeleken met NL:

wat kan je nu extra met een module ???
als ik de airco standaard op 20 graden instel voor de winter/zomer met een luchtvochtigheid van 50% gaat toch alles automatisch verder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 07:57:
sommige aiconditioners kunnen ook ventileren toch zoals de Daikin Emura en Daikin Urura ?
zou wel handig zijn als ik er toch 2 laat plaatsen aangezien de ventilatie niet optimaal is hier.
De Daikin Ururu Sarara kan ook lucht van buiten naar binnen brengen, maar de hoeveelheid blijft beperkt tot 32 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:25:
[...]

wat kan je nu extra met een module ???
als ik de airco standaard op 20 graden instel voor de winter/zomer met een luchtvochtigheid van 50% gaat toch alles automatisch verder ?
Grafieken (dus data uitlezen), buiten je eigen netwerk de AC bedienen, koppelen aan domotica, handiger week programmas invoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Notna schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:51:
[...]

Maar dat is de 41. Moet voorde FTXM niet een BRP069A45 zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Wat mailtjes gestuurd in het weekend naar installatiebedrijven. Een duo airco split voor 2500 op de eerste verdieping kan worden geplaatst op 21 augustus. Flinke hoofdprijs maar er zijn niet echt andere opties. Nu ook met de bouwvak duurt het erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
kmf schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:37:
[...]

Maar dat is de 41. Moet voorde FTXM niet een BRP069A45 zijn?
Zoals gezegd; ik heb de FTXM hangen en ik heb toch echt deze erop zitten :+. Heb je gekeken bij ClimaSense toevallig? Die hebben namelijk een fout op een website staan (heb ik ze al op gewezen en daar doen ze niets mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Notna schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:39:
[...]

Zoals gezegd; ik heb de FTXM hangen en ik heb toch echt deze erop zitten :+. Heb je gekeken bij comfortklimaat toevallig? Die hebben namelijk een fout op een website staan (heb ik ze al op gewezen en daar doen ze niets mee)
Hmm. Ook op andere sites zie ik dat je 45 nodig heb... op de daikin site zie ik niks... en ik had al net de 45 besteld....

Ergens officiële specs te vinden? Hier dus... https://www.daikin.eu/en_...er/connectable-units.html :X

Lekker dan... kijken of ik de bestelling nog kan wijzigen...

[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 30-07-2018 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
kmf schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:41:
[...]

Hmm. Ook op andere sites zie ik dat je 45 nodig heb... op de daikin site zie ik niks... en ik had al net de 45 besteld....

Ergens officiële specs te vinden?
http://nl.daikin.digital/catalogus; Pagina 282 (zoek op pagina 284)

En verder:

Afbeeldingslocatie: https://www.climaled.fr/img/cms/Compatibilit%C3%A9s%20Cart%20WiFii.PNG

Afbeeldingslocatie: https://www.instaladoratermica.com/2383-tm_thickbox_default/daikin-control-wifi.jpg

Ik denk dat de 45 wellicht wel aan te sluiten is op de unit, maar ik denk dat de buitenunit niet alle opties ondersteund. Geen idee echter; het is niet heel duidelijk terug te vinden. Je zou Daiking Customer Service daarvoor moeten bellen om het zeker te weten. Die 45 is ook een bak duurder dan de (A/B) 41 (de B vervangt de A. Ik heb beide en beide hebben andere firmware)

[ Voor 27% gewijzigd door Notna op 30-07-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:04
Hoi allen,

Ik ben de 30 graden in mijn slaapkamer (hele dag de zon, rolluikendicht) en in mijn werkkamer beu en heb een aantal leveranciers benaderd via zo'n offerte site. Voordat ik wat word aangesmeerd wil ik wat research doen maar ik kom er niet echt uit. Verwarming is absoluut niet nodig, zowel de woonkamer als slaapkamer krijg je in de winter met gemak warm, in de slaapkamer heeft de cv nog nooit aangestaan.

Ik heb in principe 3 kamers die ik zou willen koelen, de woonkamer (75), de slaapkamer (44m3) en de werkkamer (27m3).
Ik heb een splitlevel woning waarbij de woonkamer op een niveau zit aan de voorkant (hele dag zon) en de keuken een nivo lager. Deze verbinding is open en niet af te sluiten. Aangezien koude lucht dus daalt, moet je dan de keuken beneden ook meerekenen in de benodigde m3/BTU's?

De slaapkamer kan wel afgesloten worden en heeft een balkon, ligt onder een licht hellend dak (6 graden).
Onder het balkon en de slaapkamer ligt de woonkamer. Ik las in de OP dat buiten-units waterpas moeten staan, dus op het dak zou niet kunnen tenzij je er een frame voor maakt ofzo?
De unit op het balkon plaatsen lijkt me niet wenselijk aangezien de buren er dan ws last van gaan hebben (die slapen beiden altijd met de ramen/deuren open)

Aan de andere zijde van de woning zit een kleine werkkamer van 27m3.
Die zou een aparte kleinere unit moeten krijgen aan de andere kant van het dak denk ik zo. Of ophangen aan de muur er buiten, geluid is hier minder van belang en deze staat sowieso alleen overdag aan.

Ik zat er aanvankelijk aan te denken om 1 krachtigere unit te nemen die zowel de slaapkamer als de woonkamer kan bedienen, maar ik lees hier dat sommigen de units (bijna) de hele dag hebben draaien.
Kan een enkele unit ook echt 2 kamers tegelijk bedienen of alleen om en om?

Ik kan geen leidingen laten lopen via de voorgevel (schuin, van glas) richting de woonkamer, kan zo'n leiding wel door de vloer van het balkon worden getrokken richting het plafond van de woonkamer er onder of is dat vragen om lekkages?

Hoe lang duurt het om een slaapkamer van 44m3 die 7 graden koeler te krijgen? Is dat in een uurtje of 2 gepiept of heb je een halve dag nodig?

Vwb de geluidsproductie, moet je kijken naar het geluid van de buitenunit zelf of ook die van de binnenunit? Hebben die eigenlijk een eigen fan of is het alleen maar een bak met roosters die open en dicht gaan?

En het allerbelangrijkste, zijn er al units die aan te sturen zijn via Google Assistent/Home? 8)
Glashelder schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:47:
Eigenlijk alle A merken wel.

Daikin
Mitsubishi Electric / Heavy Industries
Samsung
LG

Panasonic zou ik persoonlijk vermijden :p
Hoi, wat is precies het probleem met Panasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Notna hoe zit het eigenlijk met de normale afstandsbediening icmde controller? Als je via de controller bv een andere modus of temperatuur inschakelt, wat gebeurt er dan als je de afstandsbediening weer gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
kmf schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:05:
@Notna hoe zit het eigenlijk met de normale afstandsbediening icmde controller? Als je via de controller bv een andere modus of temperatuur inschakelt, wat gebeurt er dan als je de afstandsbediening weer gebruikt?
Zodra je ook maar iets wijzigt op de AB, neemt de airco die instellingen op de AB op dat moment over. Voorbeeld: Je hebt de AC aangezet met de app, en je verandert de temperatuur op de AB. Volgens de AB staat de AC uit; dus zal hij de AC uitzetten.

Je moet dus even in het ritme komen dat je de settings op de AB even controleert voordat je iets wijzigt. Vaak richt ik de AB dan even naar een muur/doe mijn hand voor de IR sensor, wijzig de dingen en doe dan de laatste wijziging weer gericht op de AC zodat 'alles in één keer doorgevoerd' wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
LaTiNo156 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:10:
Hoi, wat is precies het probleem met Panasonic?
Staat iets terug in het topic :)
Appie Heijn schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:46:
[...]

Ik zat even te zoeken op panasonic, wat heb je kapot zien gaan? Panasonic airco's? Of L/W warmtepompen of wellicht wat andere?
Glashelder schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:35:
Airco’s. Ook de server varianten.

Vijf stuks bij mijn pa op het werk. Twee bij mijn oude werkgever. De defecten verschillen: paar keer defecte compressor. Paar units finaal doorgefikt van binnen (als in: zwart :p ). Maar ook een unit afgeschreven omdat er een lagertje kapot was van de binnenunit. Dat was zo’n bijzondere maat dat het niet meer te krijgen was 8)7.. Die ‘server airco’ hing er toen 4 jaar. De 11 jaar oude ‘niet server airco’ ernaast van Carrier deed het nog prima.

Met de warmtepompen geen ervaring. Maar als je zoveel defecte units ziet dan ga je zo’n merk mijden.
Blijft een persoonlijke ervaring maar ik heb naar mijn mening teveel AC's van Panasonic (op verschillende locaties!) kapot zien gaan om van toeval te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
Glashelder schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:04:

Blijft een persoonlijke ervaring maar ik heb naar mijn mening teveel AC's van Panasonic (op verschillende locaties!) kapot zien gaan om van toeval te spreken.
Oh ok, ik keek net ook op een andere site waar de Samsungs werden afgekraakt (veel uitval) en vooral de support dramatisch slecht was.

Ik heb nu 1 offerte binnen via de offertesite.

Woonkamer
1 stuks Midea Carrier 5 kW hoog aan de wand binnendeel
1 stuks Midea Carrier buitendeel

Slaapkamer
1 stuks Midea Carrier 2,5 kW hoog aan de wand binnendeel

Werkkamer
1 stuks Midea Carrier 2,5 kW hoog aan de wand binnendeel

Incl installatie 4233 euro

Maar het was toch niet aan te bevelen om 1 buitenunit te hebben?

Iemand ooit gehoord of ervaringen met het merk Midea?

[ Voor 35% gewijzigd door LaTiNo156 op 30-07-2018 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

LaTiNo156 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:13:
[...]
<>
Iemand ooit gehoord of ervaringen met het merk Midea?
Midea had ik nog nooit van gehoord, maar Carrier wel - dat zie je op veel koeltransporten (vrachtwagens) en is in de US een grote speler. Lijkt geen rommel te zijn als ik zo 123 op gogoduck kijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaTiNo156
franssie schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:35:
[...]

Midea had ik nog nooit van gehoord, maar Carrier wel - dat zie je op veel koeltransporten (vrachtwagens) en is in de US een grote speler. Lijkt geen rommel te zijn als ik zo 123 op gogoduck kijk.
Vond dit op Quora
I would place brands in the below given category :

Average - B

LG / Carrier Midea / Bluestar / Voltas / LLoyd / Samsung / Panasonic

Good - B+

Toshiba Carrier / Daikin / Mitsubishi Electric

Premium - A

General / Mitsubishi Heavy Industries

In Premium i would give A++ to General and an A to MItsubishi Heavy Industries.

In General the degradation in cooling capacity from 35C to 46 C is only 2 %

While that in case of MHI , it is close to 24 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
Oh ok, ik keek net ook op een andere site waar de Samsungs werden afgekraakt (veel uitval) en vooral de support dramatisch slecht was.
Welke site was dat? ik heb zelf Samsung hangen (multisplit, 2 binnendelen), ben er heel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
Bushie schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:54:
[...]

Welke site was dat? ik heb zelf Samsung hangen (multisplit, 2 binnendelen), ben er heel tevreden over.
https://www.consumeraffai...ung_air_conditioners.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Volgens mij is dat een klaagsite, niet erg representatief als je het mij vraagt. Daikin (Goodman) komt er bijv met gemiddeld 1 ster ook niet goed van af ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:46
Situatie:

Appartement op de hoek, begane grond en 1e verdieping. Geen mogelijkheid om iets aan de buitenmuur te bevestigen, wel om iets op het terras te plaatsen natuurlijk.

Op dit moment:
Eenvoudige mono unit, die de slaapkamer koel kan houden met een flinke hoeveelheid herrie.

Wat wil ik deze winter doen:
Een mobiele split unit airco kopen, eventueel 2, voor boven en beneden met voldoende koelcapaciteit.

Deze mobiele kan ik gebruiken zodra het echt warm word, ik verleng de slangen tot een meter of 7, dan dan de buitenunit op het terras staan. De slangen doe ik nog steeds door het raam, maar deze slanger zijn een stuk kleiner en de unit is efficienter.

Mijn probleem is...waar vind ik uberhaubt een mobiele split unit, en dan meer capaciteit dan de eenvoudige camper/caravan units die ik vinden kan?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Ja, dat is ook de enige die ik een beetje makkelijk in NL vinden kon...vond het niet echt betrouwbaar/goed overkomen.

Zoiets lijkt ook aan mijn eisen te voldoen:
https://www.daikin.com.au...nditioning/floor-standing

Maar ik heb moeite om soorgelijke systemen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
renzo4000 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:03:
Volgens mij is dat een klaagsite, niet erg representatief als je het mij vraagt. Daikin (Goodman) komt er bijv met gemiddeld 1 ster ook niet goed van af ;)
Jawel, maar er staan dus ook verhalen bij dat er meerdere units zijn gekocht en dat de uitval vrij hoog is. Dus het is niet die ene particulier die toevallig pech heeft die klaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
Jawel, maar er staan dus ook verhalen bij dat er meerdere units zijn gekocht en dat de uitval vrij hoog is. Dus het is niet die ene particulier die toevallig pech heeft die klaagt.
komen ook prijzen voorbij in pesos, lijk me niet Europeesch.
Ander werelddeel, andere kwaliteit.
Op die site vinden ze trouwens alle merken airco's ruk, 1,5 ster of lager, alleen de GE hebben ze nog enige compassie mee.
https://www.consumeraffai...aaa_heating_cooling.html#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Het zal vast beter werken dan een monoblock met alleen een warmeluchtslang maar voor dat geld heb je ook een vaste die het veel beter doet.

edit: @Devian wat zijn je eisen precies? Die Daikin die je lijkt is volgens mij niet mobiel maar een gewoon een vloermodel ipv een wand model?

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 30-07-2018 16:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Laatst online: 12-09 16:58
Heeft er iemand ervaring met de apps die je kan/ moet gebruiken met LG airco's? Aanstaande overmorgen komen ze 2 binnenunits plaatsen (types en prijzen plaats ik vanavond).
Ik betrap mijzelf er vandaag pas op dat ik helemaal vergeten ben om hier te zoeken en dus niet echt vergeleken heb.... Het lijkt er op dat de LG niet HomeKit (apple) compatible is.. en ik hoop stiekem ook dat er op een manier mogelijk is om Homey met de LG te kunnen laten kletsen!
Maar als dat allemaal niet mogelijk is, dan is dat maar jammer. Maar hoe werkt de app zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
franssie schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:32:
[...]

Het zal vast beter werken dan een monoblock met alleen een warmeluchtslang maar voor dat geld heb je ook een vaste die het veel beter doet.

edit: @Devian wat zijn je eisen precies? Die Daikin die je lijkt is volgens mij niet mobiel maar een gewoon een vloermodel ipv een wand model?
Ik mag niet boren of iets aan de buitenmuur ophangen..

Buiten unit kan wel met slang door het raam op het terras staan..

Vandaar een mobiele, met slecht weer ruim ik die weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja maar dat vloermodel wat je gevonden hebt is niet mobiel; dat gaat stuk als je dat zou proberen (de buizen dan welterverstaan,)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
Ik heb een tweede offerte binnen. 4500 euro voor een 1x Mitsubishi buitenunit en 3x een binnenunit incl montage.

Wat vinden jullie van zo'n prijs, zijn dit reguliere prijzen of 'het is nu hoogzomer en je zult er voor betalen ook'-prijzen? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 01:09
LaTiNo156 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:32:
Ik heb een tweede offerte binnen. 4500 euro voor een 1x Mitsubishi buitenunit en 3x een binnenunit incl montage.

Wat vinden jullie van zo'n prijs, zijn dit reguliere prijzen of 'het is nu hoogzomer en je zult er voor betalen ook'-prijzen? :D
Apparatuur is ongeveer 1800-2000 euro gok ik. Wat voor vermogens heb je? Hoeveel werk is de installatie?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Met ^^ is het echt 2500 aan manuur werk? Dat zijn een hoop uren (edit en materiaal ook). Ik denk een speciale zomerprijs.

ik zou overigens ook zomerprijzen vragen denk ik. Veel te warm om lekker te werken.

[ Voor 36% gewijzigd door franssie op 30-07-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LaTiNo156 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:32:

geen reguliere prijzen, ik betaal 235 euro per airco aan installatie bij een aircomonteur maar dat hoeft ook niet perse deze zomer.
en dan heb ik de keuze: koop ik ze zelf of laat ik hun het leveren

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2018 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Hennie-M schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:23:
Heeft er iemand ervaring met de apps die je kan/ moet gebruiken met LG airco's? Aanstaande overmorgen komen ze 2 binnenunits plaatsen (types en prijzen plaats ik vanavond).
Ik betrap mijzelf er vandaag pas op dat ik helemaal vergeten ben om hier te zoeken en dus niet echt vergeleken heb.... Het lijkt er op dat de LG niet HomeKit (apple) compatible is.. en ik hoop stiekem ook dat er op een manier mogelijk is om Homey met de LG te kunnen laten kletsen!
Maar als dat allemaal niet mogelijk is, dan is dat maar jammer. Maar hoe werkt de app zelf?
Bij mij komen ze volgende week drie binnenunits plaatsen en één buitenunit(zie mijn eerdere post) dus ben erg benieuwd welke jij hebt genomen en hoe het bevalt. Degene die ik heb besteld werkt iig met Google assistant en mijn google homes geen idee of andere integraties met domotico ook werkt met lg.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 00:10
Op zich koelen die mobile split units wel. Wel gare merken, minder efficiënt, luidruchtiger, zwaar en daardoor enigszins onpraktisch.

Ik had vorig jaar een mobiele split unit van marktplaats. Werkte prima tot de slang stuk ging (scheurtje), waarschijnlijk door een combinatie van slijtage en onfortuinlijke belasting / draaiing van de slang bij het verplaatsen.

Die prijs is echt hoog voor wat je krijgt. Voor de helft zou ik het overwegen denk ik.

Ook jammer dat die raammodel airco's hier niet goed verkrijgbaar zijn. Daar zou ik ook wel wat mee kunnen (op een karretje wisselend de kamers op de verdieping koelen wat ik ook deed met die mobiele split).

Moet nog eens kijken naar echte split units, maar moet dan op vrijwel alle kamers met condensafvoerpompjes aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Rukapul Zoiets bedoel je? https://coolbuddy-airco.com/Coolbuddy-ECO-POLAR

(edit wel een COP van twee komma weinig maar soit, paneeltje extra op het dak of terras en gaan).

edit2: @Devian is dit niets voor jou? Twee slangen van 160 eraan prutsen en een plank in je raam?

[ Voor 61% gewijzigd door franssie op 30-07-2018 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Laatst online: 12-09 16:58
Hennie-M schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:23:
Mijn offerte
1 x LGAC W4040 a 1020,- (ex)
1 x LGAC W3700 a 858,- (ex)

Geleverd en geplaatst voor 3200,-
Ze komen het aan de muur bevestigen en ze zorgen voor een stuk elektra aansluiting.

Ik kan bijna niets vinden over deze typenummers... dus ik weet het eigenlijk niet zo goed meer.. :F

[ Voor 9% gewijzigd door Hennie-M op 30-07-2018 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:08

sjirafje

No inspirational quotes here

Heeft er iemand ervaring met koude lucht van de ene ruimte de andere in krijgen?

Ik heb een vaste airco op de slaapkamer, maar met de hittegolven van de laatste tijd wordt het in de woonkamer 32 graden of meer en het koelt 's nachts ook nauwelijks meer af.

Tussen mijn woonkamer en slaapkamer zit een gang van 4 meter. Ik heb al een ventilator in de deuropening van de slaapkamer en een in de deuropening van de woonkamer gezet om de koude lucht de woonkamer in te krijgen maar meer dan een halve graad wil de temperatuur niet dalen. Dus dat werkt helaas niet.

Iemand suggesties hoe ik (op een goedkope manier) de temperatuur in de woonkamer wat kan laten zakken? De oplossing hoeft niet super netjes ofzo te zijn maar wel eenvoudig op te ruimen wanneer de hittegolf voorbij is.

[ Voor 9% gewijzigd door sjirafje op 30-07-2018 23:36 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:43
franssie schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:28:
@Rukapul Zoiets bedoel je? https://coolbuddy-airco.com/Coolbuddy-ECO-POLAR

(edit wel een COP van twee komma weinig maar soit, paneeltje extra op het dak of terras en gaan).

edit2: @Devian is dit niets voor jou? Twee slangen van 160 eraan prutsen en een plank in je raam?
Zonde van je geld, er zijn veel betere split modellen verkrijgbaar. Goedkoop is duurkoop.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

koevlaas2 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 23:28:
[...]
Zonde van je geld, er zijn veel betere split modellen verkrijgbaar. Goedkoop is duurkoop.
klopt, er wordt geen vaste split gezocht door beide, er mag niet geboord worden. Jij een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:43
franssie schreef op maandag 30 juli 2018 @ 23:35:
[...]

klopt, er wordt geen vaste split gezocht door beide, er mag niet geboord worden. Jij een oplossing?
Zonder boren word het lastig een split op te gaan hangen, tenzij je ergens door een houten schot oid kan.
Split heeft wel de mooiste rendementen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

koevlaas2 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 23:38:
[...]
Zonder boren word het lastig een split op te gaan hangen, tenzij je ergens door een houten schot oid kan.
Split heeft wel de mooiste rendementen.
klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
sjirafje schreef op maandag 30 juli 2018 @ 23:27:
Heeft er iemand ervaring met koude lucht van de ene ruimte de andere in krijgen?

Ik heb een vaste airco op de slaapkamer, maar met de hittegolven van de laatste tijd wordt het in de woonkamer 32 graden of meer en het koelt 's nachts ook nauwelijks meer af.

Tussen mijn woonkamer en slaapkamer zit een gang van 4 meter. Ik heb al een ventilator in de deuropening van de slaapkamer en een in de deuropening van de woonkamer gezet om de koude lucht de woonkamer in te krijgen maar meer dan een halve graad wil de temperatuur niet dalen. Dus dat werkt helaas niet.

Iemand suggesties hoe ik (op een goedkope manier) de temperatuur in de woonkamer wat kan laten zakken? De oplossing hoeft niet super netjes ofzo te zijn maar wel eenvoudig op te ruimen wanneer de hittegolf voorbij is.
Tja dat wordt lastig, ik weet niet wat voor een unit je hebt hangen? Je moet dan een behoorlijke zware hebben wil je twee verdiepingen gaan koelen. Over hoeveel m3 hebben we het? Beste oplossing blijft toch echt een binnenunit erbij plaatsen in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
Appie Heijn schreef op maandag 30 juli 2018 @ 19:15:
[...]

Apparatuur is ongeveer 1800-2000 euro gok ik. Wat voor vermogens heb je? Hoeveel werk is de installatie?
prijzen incl installatie
MXZ-3E54-VA/MS-bu 1 % € 2.899
MSZ-SF15-VA/W-bi 1 € 540 (1,5 kW)
MSZ-SF20-VA/W-bi 1 € 552 (2,0 kW)
MSZ-SF35-VA/W-bi 1 € 615 (3,5 kW)

de buitenunit heeft een koelcapaciteit van 5,4 kW, luchtvolume 2526 m3/h
Ik heb deze elders gezien voor 1800 incl btw, ex installatie
MSZ-SF35 = 356 euro
MSZ-SF20 = 393 euro
MSZ-SF15 = 475 euro
Zou aan materiaal alleen al 3000 euro zijn, dus 1600 aan installatie voor 1 bu em 3x bi
renzo4000 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 19:41:
[...]

Bij mij komen ze volgende week drie binnenunits plaatsen en één buitenunit(zie mijn eerdere post) dus ben erg benieuwd welke jij hebt genomen en hoe het bevalt. Degene die ik heb besteld werkt iig met Google assistant en mijn google homes geen idee of andere integraties met domotico ook werkt met lg.
oh interesting,welk type is dat? Dat zou voor mij een pre zijn.
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 19:40:

geen reguliere prijzen, ik betaal 235 euro per airco aan installatie bij een aircomonteur maar dat hoeft ook niet perse deze zomer.
en dan heb ik de keuze: koop ik ze zelf of laat ik hun het leveren
Ik zou eventueel ook nog kunnen wachten tot het voorjaar als het heel erg scheelt in de prijs, tenslotte zullen ze toch pas ergens in september kunnen installeren. Door wie laat jij het installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
LaTiNo156 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:07:

oh interesting,welk type is dat? Dat zou voor mij een pre zijn.
Zie mijn post, is een LG. Werkt met LG Smartthinq wat je dan weer kan koppelen aan je google home.

renzo4000 in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

[ Voor 13% gewijzigd door renzo4000 op 31-07-2018 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Op dit moment wordt onze slaapkamer (onder platdak van dakterras, op het zuiden) al ruim 7 jaar naar tevredenheid koel gehouden door een goedkope Tristar split-unit. Destijds voor 400 euro of zo aangeschaft bij de bouwmarkt en zelf geinstalleerd (buitenunit op het dakterras, binnenunit hoog aan de muur op slaapkamer). Heel af en toe gebruiken we de verwarmingsfunctie (in de winter, net uit de douche) omdat we de radiator op de slaapkamer vrijwel niet gebruiken.
Nu is het plan om de zolder (met dakterras) in te gaan richten als slaapkamer. Hier is geen verwarming: in de zomer vaak heet, in de winter best koud. Deze zolderkamer kunnen we wellicht gaan koelen/verwarmen met een L/L warmtepomp (split-unit airco).

Hiervoor zijn een aantal mogelijke opties:

* Huidige Tristar split-unit vervangen door kwalitatief goede multi-split (2 + 2.5 kW).
* Losse split-unit voor de zolderkamer (en t.z.t. de Tristar vervangen door losse split-unit)

Mijn vragen:

- Klopt het inderdaad dat bij gebruik van de verwarmingsfunctie op slechts 1 binnenunit van een multi-split systeem er pendelgedrag op gaat treden?
- Qua geluidsproductie van de buitenunits: wat zal naar verwachting meer geluid produceren, 1 multi-split buitenunit of 2 "enkele" naast elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
tollo71 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:32:
Op dit moment wordt onze slaapkamer (onder platdak van dakterras, op het zuiden) al ruim 7 jaar naar tevredenheid koel gehouden door een goedkope Tristar split-unit. Destijds voor 400 euro of zo aangeschaft bij de bouwmarkt en zelf geinstalleerd (buitenunit op het dakterras, binnenunit hoog aan de muur op slaapkamer). Heel af en toe gebruiken we de verwarmingsfunctie (in de winter, net uit de douche) omdat we de radiator op de slaapkamer vrijwel niet gebruiken.
Nu is het plan om de zolder (met dakterras) in te gaan richten als slaapkamer. Hier is geen verwarming: in de zomer vaak heet, in de winter best koud. Deze zolderkamer kunnen we wellicht gaan koelen/verwarmen met een L/L warmtepomp (split-unit airco).

Hiervoor zijn een aantal mogelijke opties:

* Huidige Tristar split-unit vervangen door kwalitatief goede multi-split (2 + 2.5 kW).
* Losse split-unit voor de zolderkamer (en t.z.t. de Tristar vervangen door losse split-unit)

Mijn vragen:

- Klopt het inderdaad dat bij gebruik van de verwarmingsfunctie op slechts 1 binnenunit van een multi-split systeem er pendelgedrag op gaat treden?
- Qua geluidsproductie van de buitenunits: wat zal naar verwachting meer geluid produceren, 1 multi-split buitenunit of 2 "enkele" naast elkaar?
1. Nee; dat is alleen het geval voor (erg) overgedimensioneerde (buiten)units
2. Daar is geen zinnig antwoord over te geven aangezien het ligt aan de modus waarin ze draaien, resonantie van de ondergrond waarop de units staan etc. Mijn gevoel zegt dat in gelijke omstandigheden, ze nagenoeg evenveel geluid zullen produceren, maar dat 2 aparte uiteindelijk *iets* units minder geluid maken omdat ze in de regel, individueel, minder hard hoeven te werken om hetzelfde te bereiken als een multisplit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wat is eigenlijk beter tegen geluid/resonantie. Buitenunit op aircovoeten, of op beugels aan de muur?

Mijn lang vergeten natuurkundeles zegt dat 1 multisplit minder geluid maakt dan 2 buitenunits naast elkaar. Per geluidsbron met dezelfde dB komt er 3dB bij. En dan zal in het praktijk die twee buitenunits nooit gelijk aan elkaar zijn qua dB, dus zal het nog meer dB bijkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Je hebt ook kans met twee aparte units dat ze allebei net op een ander toerental draaien (compressor/fan) en je daardoor een heel irritant geluid krijgt. Een constante dezelfde bromtoon van één unit valt door je brein veel makkelijker weg te filteren denk ik.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 31-07-2018 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

renzo4000 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 00:03:
[...]

Tja dat wordt lastig, ik weet niet wat voor een unit je hebt hangen? Je moet dan een behoorlijke zware hebben wil je twee verdiepingen gaan koelen. Over hoeveel m3 hebben we het? Beste oplossing blijft toch echt een binnenunit erbij plaatsen in de woonkamer.
Het bijplaatsen van een binnenunit in de woonkamer is echt niet mogelijk. Ik mag niet door de muren heen boren. In de slaapkamer heb ik dat opgelost door een ruitje te vervangen door een plaat waar de leidingen door heen gaan, bij een eventuele verhuizing kan eenvoudig het originele ruitje teruggezet worden. Een mobile airco in de woonkamer is ook geen optie omdat de enige mogelijkheid om de slang naar buiten te doen is om de balkondeur open te zetten. En dan komt de warme lucht harder naar binnen dan zo'n airco kan koelen.

Overigens mag ik officieel als huurder helemaal geen airco plaatsen terwijl dit bij de koopappartementen wel is toegestaan. Mijn buurvrouw met exact hetzelfde appartement heeft wel een legale airco, terwijl die van mij niet is toegestaan.

Mijn woning is gelijkvloers (appartement). De inhoud van de slaapkamer is 31 m3, de gang 8 m3 en de woonkamer 68 m3. Mijn airco heeft een koelvermogen van 3,5 kW, de overige ruimtes hoeven niet gekoeld te worden. De koude lucht moet vanuit de uitstroom opening van de binnenunit de bocht om de gang op, in de gang de bocht om door de gang heen en dan weer de bocht om de kamer in.

Ik ben gisteren aan het expirimenteren geweest met een flexibele slang en een hand vol computer fans. Het ene uiteinde hing voor de binnen unit, vervolgens gebruikte ik de fans om de stukken slang (ca 2m) aan elkaar maken en het andere uiteinde kwam de woonkamer in. Je kon de koude lucht uit de slang voelen zodra ik de fans aan zette maar verder hielp het vrij weinig.

Ook de in mijn vorige post genoemde gewone ventilators in de de deuropeningen helpen nagenoeg niet. De gang wordt wel koud (ook zonder ventilators) maar in de woonkamer merk je er niets van.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
In theorie zou je met die 3,5kw de inhoud wel moeten kunnen koelen maar je hebt teveel barrières om een goede evenredige luchtstroom te creereren ... dus ik ben bang dat je met het huidige materiaal geen wonderen gaat verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik had ook gedacht om een grote ventilator aan te schaffen en die in de deuropening tussen de gang en de woonkamer te zetten, maar alle (betaalbare) ventilators zijn nu natuurlijk uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
sjirafje schreef op maandag 30 juli 2018 @ 23:27:

Airco op "invriezen" zetten met ventilator daarvan op handmatig vol vermogen?
Kou trekt naar beneden, een open trappenhuis naar beneden is al funnest.

Hier een soort zelfde dilemma beneden in de woonkamer hangt een vaste airco maar is niet krachtig genoeg om de slaapkamer boven erbij te koelen.

Hier zit nog heteluchtverwarming(Brink) die "trek" het met gemak naar boven in stand "tornado" (circulatiestand).
Nadeel heb wel de aanzuiging(centraal) op zolder zitten...

Ik vraag mij af jij dat gaat lukken.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 31-07-2018 13:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

mr_evil08 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:44:
[...]

Airco op "invriezen" zetten met ventilator daarvan op handmatig vol vermogen?
Kou trekt naar beneden, een open trappenhuis naar beneden is al funnest.

Hier een soort zelfde dilemma beneden in de woonkamer hangt een vaste airco maar is niet krachtig genoeg om de slaapkamer boven erbij te koelen.

Hier zit nog heteluchtverwarming(Brink) die "trek" het met gemak naar boven in stand "tornado" (circulatiestand).
Jammer is dat de aanzuiging op zolder zit, Beneden wordt het dus dan warmer.

Denk dat jij zelfde als ik met een capaciteitsprobleem zit en simpelweg niet gaat lukken.
Mijn woning is gelijkvloers. De koude lucht moet vanuit de uitstroom opening van de binnenunit de bocht om de gang op, in de gang de bocht om door de gang heen en dan weer de bocht om de kamer in.
Mijn airco zou voldoende vermogen moeten hebben om de slaapkamer, gang en woonkamer te koelen. Ik heb de turbostand van de airco uiteraard ook geprobeerd, maar het probleem is dat de lucht niet circuleert tussen de slaapkamer en woonkamer en ik heb nog niets kunnen verzinnen om dat toch te forceren.
Mijn buurvrouw (zelfde appartement maar dan gespiegeld) heeft de airco ook op de slaapkamer hangen en zij zegt daar wel de woonkamer mee te kunnen laten afkoelen (zonder ventilators etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
sjirafje schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:58:
[...]

Mijn woning is gelijkvloers. De koude lucht moet vanuit de uitstroom opening van de binnenunit de bocht om de gang op, in de gang de bocht om door de gang heen en dan weer de bocht om de kamer in.
Mijn airco zou voldoende vermogen moeten hebben om de slaapkamer, gang en woonkamer te koelen. Ik heb de turbostand van de airco uiteraard ook geprobeerd, maar het probleem is dat de lucht niet circuleert tussen de slaapkamer en woonkamer en ik heb nog niets kunnen verzinnen om dat toch te forceren.
Mijn buurvrouw (zelfde appartement maar dan gespiegeld) heeft de airco ook op de slaapkamer hangen en zij zegt daar wel de woonkamer mee te kunnen laten afkoelen (zonder ventilators etc).
Gehele benedenverdieping lukt hier ook prima, incl stukje gang, toilet, nog klein halletje tot aan stukje boven(gang).

Probeer trouwens achter te komen welk temperatuur zij al koel vind, dit is nogal breed begrip...
Het kan van alles zijn, zon op de gevel/ruiten, Afzuiging, isolatie, airco installatie een lek onvoldoende koelgas ?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
franssie schreef op maandag 30 juli 2018 @ 23:35:
[...]

Zoiets als dit zoek ik:

https://www.boels.nl/hure...tergekoeld-met-buitenunit

Maar heb dus moeite met ze te koop te vinden..2 kleine slangen door het raam is geen probleem, met de split unit buiten....moet het alleen weer makkelijk weg kunnen halen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Devian schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:31:
[...]

Zoiets als dit zoek ik:

Maar heb dus moeite met ze te koop te vinden..2 kleine slangen door het raam is geen probleem, met de split unit buiten....moet het alleen weer makkelijk weg kunnen halen :).
Hierboven stond er toch een voor ca 1200 euro? En dan heb je er een met koelmiddel in plaats van water (?).

(De slang van zo'n airco kun je in het geval van koelmiddel natuurlijk niet zomaar loshalen. Als je het wel doet dan gaat (een deel van) het koelmiddel verloren. Als het koelmiddel water is dan boeit dat niet :+)

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 31-07-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

sjirafje schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:21:
maar alle (betaalbare) ventilators zijn nu natuurlijk uitverkocht.
Een paar dagen geleden had de Action en de Makro (wel pas) ze nog staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Rukapul schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:37:
[...]

Hierboven stond er toch een voor ca 1200 euro? En dan heb je er een met koelmiddel in plaats van water (?).

(De slang van zo'n airco kun je in het geval van koelmiddel natuurlijk niet zomaar loshalen. Als je het wel doet dan gaat (een deel van) het koelmiddel verloren. Als het koelmiddel water is dan boeit dat niet :+)
Bedoel je de "Mobiele split airco 15000 BTU"? Op een site met allemaal spelfouten en een merk waar, ik in ieder geval, nog nooit van gehoord heb? Die had ik zelf ook gevonden, de enige ook, maar ik zag dat niet snel als serieuze optie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Devian schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:51:
[...]

Bedoel je de "Mobiele split airco 15000 BTU"? Op een site met allemaal spelfouten en een merk waar, ik in ieder geval, nog nooit van gehoord heb? Die had ik zelf ook gevonden, de enige ook, maar ik zag dat niet snel als serieuze optie :).
Join the club :)

Een bekendere is trouwens EUROM die kleinere units levert voor bijvoorbeeld caravans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Devian schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:31:
[...]

Zoiets als dit zoek ik:

Dit misschien iets voor je?
https://www.trotec24.nl/m...conditioner-pac-4600.html
Wel prijzig, maar in vergelijking met een vaste split niet veel.
En je kan m netjes opbergen :Y)

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanski82
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-08 12:51
Ik zelf heb in het verleden gerekend met BTU's echter nu zie ik kW's voor bij komen. hoe loopt die verhouding/vertaling? ten opzichte van m2 a m3?

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

Pagina: 1 ... 9 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"