Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.344.676 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:14

sjirafje

No inspirational quotes here

franssie schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:41:
[...]

Een paar dagen geleden had de Action en de Makro (wel pas) ze nog staan.
Morgen even checken bij de Action. Makro pasje heb ik niet.
daanski82 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:40:
Ik zelf heb in het verleden gerekend met BTU's echter nu zie ik kW's voor bij komen. hoe loopt die verhouding/vertaling? ten opzichte van m2 a m3?
1 Kilowattuur [kWh] = 3 412,141 633 127 9 British thermal unit [Btu]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
Deurstopper schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:13:
[...]

Dit misschien iets voor je?
https://www.trotec24.nl/m...conditioner-pac-4600.html
Wel prijzig, maar in vergelijking met een vaste split niet veel.
En je kan m netjes opbergen :Y)
Lol. Dit is (min of meer) dezelfde als de eerder geposte prem-i-air voor 1200. Foto's en specs zijn op wat details na gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-05 10:05
Deurstopper schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:13:
[...]

Dit misschien iets voor je?
https://www.trotec24.nl/m...conditioner-pac-4600.html
Wel prijzig, maar in vergelijking met een vaste split niet veel.
En je kan m netjes opbergen :Y)
Ik zou nu even geen Trotec kopen... Ze hebben daar een verhuizing + website migratie + kpn ellende gehad en het is er een puinhoop. Zie o.a. Radar. Ik heb mijn airco nog wel gekregen, maar een hoop mensen niet. Ben zelf nog in afwachting van een "AirLock"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 01:27
Devian schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:31:
[...]

Zoiets als dit zoek ik:

https://www.boels.nl/hure...tergekoeld-met-buitenunit

Maar heb dus moeite met ze te koop te vinden..2 kleine slangen door het raam is geen probleem, met de split unit buiten....moet het alleen weer makkelijk weg kunnen halen :).
Zou deze ze ook verkopen? Diverse capapciteiten: https://www.andrewssykes....watergekoeld/pac22-s3/#t3

hexair is zeker prijzig: https://www.klimate.nl/ai...tenunit/watergekoeld.html

[ Voor 8% gewijzigd door donaldk op 31-07-2018 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-05 13:11
Ja ik ben ook toe aan een nieuwe airco, ik heb nu 10 jaar een Chigo Split 2.5 k Kw staan die op zicht het altijd prima heeft gedaan, dit keer ga ik weer voor een B merk maar met een A merk compressor erin, zelf installeren, maar in gebruik laten nemen door een stek monteur vanwege de Garantie en iets met F-gassen.
Ik heb ook een offerte laten maken van een A merk Airco plus installatie maar
ik viel bijna van mijn stoel, wat een prijzen vragen ze, niet zo zeer voor de Airco maar voor het installeren.
Ik gebruik misschien 5 weken per jaar een airco dus ja 3000 Euro uitgeven zie ik niet zo zitten.
Ik hoop dat in de toekomst Magnetische koeling zich voorzet of watergekoeld zodat het plaatsen van een
Buiten Unit niet meer nodig is .
Ik ga er wel op vooruit, van een energieklasse D Airco ( aan/uit systeem ) naar een A++ ( inverter Airco )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

tronmedia schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 00:00:
dit keer ga ik weer voor een B merk maar met een merk compressor erin, zelf installeren, maar in gebruik laten nemen door een stek monteur vanwege de Garantie.
En welke heb je gekozen?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-05 13:11
sjirafje schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:15:
[...]

Het bijplaatsen van een binnenunit in de woonkamer is echt niet mogelijk. Ik mag niet door de muren heen boren. In de slaapkamer heb ik dat opgelost door een ruitje te vervangen door een plaat waar de leidingen door heen gaan, bij een eventuele verhuizing kan eenvoudig het originele ruitje teruggezet worden. Een mobile airco in de woonkamer is ook geen optie omdat de enige mogelijkheid om de slang naar buiten te doen is om de balkondeur open te zetten. En dan komt de warme lucht harder naar binnen dan zo'n airco kan koelen.

Overigens mag ik officieel als huurder helemaal geen airco plaatsen terwijl dit bij de koopappartementen wel is toegestaan. Mijn buurvrouw met exact hetzelfde appartement heeft wel een legale airco, terwijl die van mij niet is toegestaan.

Mijn woning is gelijkvloers (appartement). De inhoud van de slaapkamer is 31 m3, de gang 8 m3 en de woonkamer 68 m3. Mijn airco heeft een koelvermogen van 3,5 kW, de overige ruimtes hoeven niet gekoeld te worden. De koude lucht moet vanuit de uitstroom opening van de binnenunit de bocht om de gang op, in de gang de bocht om door de gang heen en dan weer de bocht om de kamer in.

Ik ben gisteren aan het expirimenteren geweest met een flexibele slang en een hand vol computer fans. Het ene uiteinde hing voor de binnen unit, vervolgens gebruikte ik de fans om de stukken slang (ca 2m) aan elkaar maken en het andere uiteinde kwam de woonkamer in. Je kon de koude lucht uit de slang voelen zodra ik de fans aan zette maar verder hielp het vrij weinig.

Ook de in mijn vorige post genoemde gewone ventilators in de de deuropeningen helpen nagenoeg niet. De gang wordt wel koud (ook zonder ventilators) maar in de woonkamer merk je er niets van.
Ja vreemd dat je bijvoorbeeld in het zelfde gebouw waar huur en koopwoningen zijn
je als koper wel een airco mag plaatsen en als huren niet .
ik ben zelf huurder en woon 4 hoog met een plat dak en 8 uur zon , zonder Airco zit je aan
35 graden binnen, ik heb gewoon een airco geplaatst met zoveel mogelijk de buiten unit uit zicht
vanaf de straat kant.
Ik zie het meer dat met een Airco het wooncomfort duidelijk omhoog gaat dan zonder, ik
heb meermaals medewerkers van de woningbouw over de vloer gehad maar hebben verder niets
gezegd buiten dat ze het lekker koel vonden in de woning ;)
En soms is een Airco geen luxe meer, zeker bij dagen van 30 graden en hoger.
Ja een mobiele Airco heb ik ook geprobeerd maar hierdoor gingen de buren juist klagen over gebrom
en trillingen, maar sinds ik een Split Airco heb klagen de buren niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

tronmedia schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 00:23:
[...]

Ja vreemd dat je bijvoorbeeld in het zelfde gebouw waar huur en koopwoningen zijn
Dat is niet zo raar. Die huurwoning is niet van jou en mag je dus niet zomaar aanpassen. Met een koopwoning mag je zo ongeveer doen wat je wilt.

Om er een autovergelijking bij te halen: als je een auto huurt bij de Sixt mag je die ook niet voorzien van nieuwe bekleding.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 01-08-2018 00:51 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

tronmedia schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 00:23:
[...]

Als regel mag je aan huurwoningen nu eenmaal geen permanente wijzigingen doorvoeren. Dat is ook niet raar. Als jouw “verbeteringen” afbreuk doen aan de woning dan is de schade voor de huiseigenaar en niet voor jou. Om te zorgen dat ze eventuele schade op jou kunnen verhalen zullen ze jou eerst moeten verbieden om die wijzigingen door te voeren.

Dat gezegd hebbende: Als je het doet op een manier die geen afbreuk doet aan de woning, dan zal dat bij veel verhuurders niet tot problemen leiden. Maar ze moeten er rekening mee houden dat veel huurders zulke aanpassingen zo goedkoop laten doen, door een beunhaas, met B-kwaliteit materiaal, omdat ze zo weinig mogelijk eigen geld in een huurwoning willen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

CyBeR schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 00:50:
[...]
Met een koopwoning mag je zo ongeveer doen wat je wilt.
mwah, da's ook niet waar. Je moet ook weer toestemming van de VVE krijgen als je een apartement hebt. Zeker als je de airco op het (gezamelijke) dak wilt hebben.

Ik ben blij dat ik daar van af ben en nu dus zonder problemen zonnepanelen, warmtepomp, zonneboiler EN airco's kan plaatsen :P

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:42
De airco mannen zijn nu gezellig bezig om de airco op te hangen *O*
Alleen ze kwamen wel direct voor een uitdaging te staan, er zit een wespennest onder de dakpannen in de hoek waar een airco naar binnen moet... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
tronmedia schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 00:00:
Ja ik ben ook toe aan een nieuwe airco, ik heb nu 10 jaar een Chigo Split 2.5 k Kw staan die op zicht het altijd prima heeft gedaan, dit keer ga ik weer voor een B merk maar met een A merk compressor erin, zelf installeren, maar in gebruik laten nemen door een stek monteur vanwege de Garantie en iets met F-gassen.
Ik heb ook een offerte laten maken van een A merk Airco plus installatie maar
ik viel bijna van mijn stoel, wat een prijzen vragen ze, niet zo zeer voor de Airco maar voor het installeren.
Ik gebruik misschien 5 weken per jaar een airco dus ja 3000 Euro uitgeven zie ik niet zo zitten.
Ik hoop dat in de toekomst Magnetische koeling zich voorzet of watergekoeld zodat het plaatsen van een
Buiten Unit niet meer nodig is .
Ik ga er wel op vooruit, van een energieklasse D Airco ( aan/uit systeem ) naar een A++ ( inverter Airco )
Je moet ook niet shoppen als de vraag hoog is. Een AC moet je in de winter laten plaatsen. Dan zitten al die gasten zonder werk :p

Zoals altijd in Nederland wordt iedereen wakker als het te laat is. 3000 euro is echt absurd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Die Toshiba compressors enzovoorts waar ze mee adverteerden zijn toch ook allemaal nep, ten minste in die Chigo tijd wel? Maar de Chineesjes zijn toch ook onbetaalbaar geworden. Ik zie tegenwoordig mobiele airco's tot 900 euro, te gek voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Glashelder schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:10:
[...]

Zoals altijd in Nederland wordt iedereen wakker als het te laat is. 3000 euro is echt absurd.
Hoezo is 3000 euro absurd? Ik heb ook zoiets betaald voor mijn Daikin multisplit.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
Wat was dat dan voor airco? https://www.aircovoordeel.nl/ heeft nog steeds < €1500,00 voor standaard A-merk incl. "normale" montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Bushie schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:28:
[...]

Wat was dat dan voor airco? https://www.aircovoordeel.nl/ heeft nog steeds < €1500,00 voor standaard A-merk incl. "normale" montage.
Bedankt voor het delen van die link, dat ziet er erg betaalbaar uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
heb ik zelf m daar zelf ook vandaan (Multisplit Samsung), 4 weken geleden hebben mijn ouders daar nog een Mitsubishi Heavy industries vandaan gehaald (~€1400,00 incl montage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
kmf schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:26:
[...]

Hoezo is 3000 euro absurd? Ik heb ook zoiets betaald voor mijn Daikin multisplit.
Omdat het hier voor zover ik kan bepalen niet om een multisplit ging :p

3000 voor een enkele unit is heel veel geld. Of het moet wel een hele lastige / zware installatie zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-05 20:40

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Inmiddels ben ik ook aan het oriënteren voor een airco in mijn woning.
Mijn MV is van het type Zehnder WHR 950 Deluxe. Nu begrijp ik dat hier ook een Artic koel-unit op kan worden geplaatst maar lees hier weinig positiefs over (qua koelvermogen) en voor de prijs (4500 EUR.!? :? ) hang ik op zelfs iedere kamer een binnen-unit van een airco neer (met split unit op dak)!

Dat terzijde, ben ik nu aan het kijken naar een split-unit airco met het warmtepomp principe.
Echter zou ik natuurlijk wel graag willen dat de binnen-unit zo klein en stil mogelijk is.
Nu kwam ik deze airco tegen van het merk Viking, maar heb van dat merk eigenlijk nog niet zo vaak gehoord. Men beweerd dat deze binnen-unit één van de kleinsten is die momenteel op de markt beschikbaar is. Is dat ook zo?
Zijn er bekendere airco's (Daikin, Samsung) die ook over goede airco's beschikken met een compact binnendeel? Ik zoek ook iets wat gelijk heel wat jaren mee kan eigenlijk.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:22
Da_maniaC schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:23:
Inmiddels ben ik ook aan het oriënteren voor een airco in mijn woning.
Mijn MV is van het type Zehnder WHR 950 Deluxe. Nu begrijp ik dat hier ook een Artic koel-unit op kan worden geplaatst maar lees hier weinig positiefs over (qua koelvermogen) en voor de prijs (4500 EUR.!? :? ) hang ik op zelfs iedere kamer een binnen-unit van een airco neer (met split unit op dak)!

Dat terzijde, ben ik nu aan het kijken naar een split-unit airco met het warmtepomp principe.
Echter zou ik natuurlijk wel graag willen dat de binnen-unit zo klein en stil mogelijk is.
Nu kwam ik deze airco tegen van het merk Viking, maar heb van dat merk eigenlijk nog niet zo vaak gehoord. Men beweerd dat deze binnen-unit één van de kleinsten is die momenteel op de markt beschikbaar is. Is dat ook zo?
Zijn er bekendere airco's (Daikin, Samsung) die ook over goede airco's beschikken met een compact binnendeel? Ik zoek ook iets wat gelijk heel wat jaren mee kan eigenlijk.
Is die niet het zelfde als deze http://www.comfortklimaat...ing-gwh12uc-inverter.html

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hmm, ik zit in dubio. Iemand die me kan helpen?

Ik heb een offerte getekend voor een dual-split Mitsubishi airco die in september geplaatst wordt.

Echter, ik krijg nu een aanbieding voor een andere unit binnen (zelfde installateur), waarvan hij aangeeft dat die evt in de plaats van de eerdere geplaatst kan worden. De prijs zou dan zo'n 650 euro lager uitkomen. Dit ivm een lopende actie ze nu hebben op Toshiba-modellen.

Het gaat om 2 ruimtes: 1 van circa 40 m3, en een van circa 20 m3.

Het zou dan alleen geen Mitsubishi worden, maar een Toshiba-installatie. Het volgende wordt geoffreerd:

Buitenunit: Toshiba Inverter RAS-2M14S3AV
Binnenunits: 2 exemplaren van het type "Toshiba Inverter RAS-M070N3KV2-E1 Suzumi+ wandmodellen "

Wat vinden jullie van dit voorstel? Toch voor de wat duurdere Mitsubishis gaan, of 650 euro in de knip houden en de Toshibas nemen?

Qua specs zijn ze redelijk vergelijkbaar, binnenunits zijn 2 kW, buitenunit is 1,6 - 4,6 kW van de Toshiba's. De Toshiba zijn wel 2 (buiten-unit) of 3 (binnen-unit) dB stiller dan de Mitsubishi.

Ja, design-technisch vind ik de Mitsubishi's fraaier, maar dat boeit me niet eens echt eigenlijk.

Voor de duidelijkheid: het is een aanbod ik kan ook gewoon de oude offerte voor de Mitsubishis aanhouden. Moet wel mijn keuze vóór a.s. zaterdag laten weten.

Iemand ideeën/meningen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:24

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
wildhagen schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 20:12:
Hmm, ik zit in dubio. Iemand die me kan helpen?

Ik heb een offerte getekend voor een dual-split Mitsubishi airco die in september geplaatst wordt.

Echter, ik krijg nu een aanbieding voor een andere unit binnen (zelfde installateur), waarvan hij aangeeft dat die evt in de plaats van de eerdere geplaatst kan worden. De prijs zou dan zo'n 650 euro lager uitkomen. Dit ivm een lopende actie ze nu hebben op Toshiba-modellen.

Het gaat om 2 ruimtes: 1 van circa 40 m3, en een van circa 20 m3.

Het zou dan alleen geen Mitsubishi worden, maar een Toshiba-installatie. Het volgende wordt geoffreerd:

Buitenunit: Toshiba Inverter RAS-2M14S3AV
Binnenunits: 2 exemplaren van het type "Toshiba Inverter RAS-M070N3KV2-E1 Suzumi+ wandmodellen "

Wat vinden jullie van dit voorstel? Toch voor de wat duurdere Mitsubishis gaan, of 650 euro in de knip houden en de Toshibas nemen?

Qua specs zijn ze redelijk vergelijkbaar, binnenunits zijn 2 kW, buitenunit is 1,6 - 4,6 kW van de Toshiba's. De Toshiba zijn wel 2 (buiten-unit) of 3 (binnen-unit) dB stiller dan de Mitsubishi.

Ja, design-technisch vind ik de Mitsubishi's fraaier, maar dat boeit me niet eens echt eigenlijk.

Voor de duidelijkheid: het is een aanbod ik kan ook gewoon de oude offerte voor de Mitsubishis aanhouden. Moet wel mijn keuze vóór a.s. zaterdag laten weten.

Iemand ideeën/meningen?
Toshiba is geloof ik technisch en kwalitatief niets mis mee. Of ze op dezelfde voet staan als MH durf ik niet te zeggen. Er zijn aardig wat installateurs die zweren bij Toshiba.

Ik vond ze alleen extreem lelijk :+

Klinkt niet als een heel gekke deal.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik vind het ook wel een nette deal eigenlijk. Zeker voor 650 euro minder, en het is niet alsof Toshiba nu een no-name Chinees C-merk is ofzo, het blijft toch een gerenommeerde naam eigenlijk wel.

3900 euro en MH, of 3250 euro en Toshiba, that's the question. To be or not to be.

Pfft..... ik moet hier nog een nachtje over nadenken vrees ik. Een echt First World Problem...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Voor dat prijsverschil zou ik voor Toshiba kiezen. Prima spul. Toshiba is niet een hele kleine jongen in de klimaatindustrie. Leveren ook hele grote installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-05 20:40

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik heb werkelijk waar nog nooit van dat merk gehoord. Is dat betrouwbaar?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Da_maniaC schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:49:
[...]

Ik heb werkelijk waar nog nooit van dat merk gehoord. Is dat betrouwbaar?
Gree is een vrij bekende en hele grote Chineze fabrikant. Over de kwaliteit kan ik niet spreken (volgens mij best prima maar ze (de fabrikant) zijn een beetje een manusje van alles; ze maken van alles en nog wat)maar onbekend zijn ze niet iig ;) Worden ook op bijv. Amazon.com verkocht
Gree Electric Appliances Inc. of Zhuhai is a Chinese major appliance manufacturer headquartered in Zhuhai, Guangdong province. It is the world's largest residential air-conditioner manufacturer

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 01-08-2018 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-05 20:30
Mijn airco project heeft even stil gelegen, en ik ben nog niet verder gegaan met de aanleg van de condensafvoer. Dat komt mooi uit, want ik heb nog geen knoop door gehakt over de benodigde diameter. Om mezelf even te quoten:
Als ik er een sommetje aan probeer te wagen, ziet dat er ongeveer zo uit:
- slang van 16mm binnen diameter
- Stroomsnelheid van 10 cm/s (onder invloed van zwaartekracht, recht naar beneden, een paar meter)
- is het debiet 72 liter per uur (!)

Dat lijkt me redelijk overgedimensioneerd... Een paar mogelijke conclusies:
- Die 10cm per seconde stroom snelheid wordt helemaal niet gehaald
- Ik zit mis met mijn inschatting dat 72 liter per uur aan de hoge kant is.
- Een dunner buisje werkt ook prima.
Ik blijf dus de indruk krijgen dat alle condensafvoer slangen ongelooflijk overgedimensioneerd zijn; en ik snap niet waarom. Dunner is veel makkelijker/mooier weg te werken, en daarnaast goedkoper...

Ter aanvulling nog een sommetje over de hoeveelheid water die er uit de lucht gehaald moet worden:
- 1 m3 lucht van 30 graden, 100% luchtvochtigheid, bevat 33.7 gram water
- Als de airco dat naar 20 graden, 50% luchtvochtigheid moet brengen, zit er nog maar 9.3 gram water/m3

Oftewel, per m3 moet er ~24 gram water afgevoerd worden. Voor mijn woonkamer ( ~150 m3) komt dat neer op 3.6 liter. Totaal! De 16mm buis kan dat naar schatting in (3,6/72) = 3 minuten afvoeren; de airco zal er heus wel wat langer voor nodig hebben om de hele woonkamer zo'n enorm stuk af te koelen (en te ontvochtigen).

Zelfs een 6mm diameter buisje krijgt dit makkelijk weg; in een minuut of 20-25. Kortom, waarom toch het advies voor die hele dikke afvoerbuizen....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:32

franssie

Save the albatross

BartS12 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 23:19:
<>
Zelfs een 6mm diameter buisje krijgt dit makkelijk weg; in een minuut of 20-25. Kortom, waarom toch het advies voor die hele dikke afvoerbuizen....?
Als je voor een dunne slang kiest wel voor ontluchting kiezen met een Y stukje maar dan kan die dunne slang het water ook wel afvoeren lijkt mij. Het is geen gootsteen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:23

m0nk

16-09-2003 15.15

Al een tijd aan het kijken voor een unit op mijn zolder (ookwel death valley) als het maar een beetje mooi weer begint te worden.. Wilde eerst een split unit maar kwam de JustFire Icool tegen. Een wandunit zonder buitenunit (voor gevuld dus). Heb hem net besteld dus zal mijn ervaringen delen zodra hij hangt.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
m0nk schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:33:
Al een tijd aan het kijken voor een unit op mijn zolder (ookwel death valley) als het maar een beetje mooi weer begint te worden.. Wilde eerst een split unit maar kwam de JustFire Icool tegen. Een wandunit zonder buitenunit (voor gevuld dus). Heb hem net besteld dus zal mijn ervaringen delen zodra hij hangt.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen hiermee. Ik ben altijd erg skeptisch met dit soort dingen en met name de prestaties. Het lijkt er vooral op dat het tussen een verrijdbare en een split unit airco inzit, met geluid, prestaties en plaatsingsgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
m0nk schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:33:
Wat ik zo zie moet je twee joekels van gaten boren (⌀162mm) :o

Omdat het één apparaat is zit de compressor dus ook in je kamer. Echt stil zal hij dus nooit zijn (al is een koelkast ook rustig). In de specificaties hebben ze het over 37 - 46 dBa. Dat wordt niet echt rustig slapen denk ik.

En dan die methode van die afdekroosters aan de buitenkant die alleen door een touwtje worden vastgehouden...

Waarom heb je niet gekozen voor een split-unit? :X

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2018 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
BartS12 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 23:19:
Wellicht robustheid? Als zo'n airco en afvoerslang 10+ jaar moet functioneren zonder noemenswaardig onderhoud dan is het laatste wat je wil een verstopt slangetje door afzetting van het een of ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wij hebben een jaar of 8 geleden zelf een split-unit Tristar geplaatst. Buitenunit op dakterras zolder, binnenunit op onze slaapkamer. De slangen en kabels heb ik netjes weg kunnen werken via een 2e parallelle "regenpijp", waarbij de condenswaterslang via een Y-stuk in de al bestaande regenpijp hangt. De parallelle regenpijp heeft ook een Y-stuk waardoor de slangen via een zelfgeboord gat door de buitenmuur in de slaapkamer komen waar de binnenunit hangt:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xedfwqpq6.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Rukapul schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:34:
[...]

Wellicht robustheid? Als zo'n airco en afvoerslang 10+ jaar moet functioneren zonder noemenswaardig onderhoud dan is het laatste wat je wil een verstopt slangetje door afzetting van het een of ander.
Dat denk ik dus ook.. mijn vorige AC heeft een jaar of 6 gehangen en er zal toch wel de nodige troep in dat slangetje :p

Tel op de narigheid als zo'n AC overstroomt als je van huis bent en hij staat aan :X De AC druppelt hier in de tuin op stukje braak grond tussen de stenen en daar staan ieder jaar paddenstoelen :+ Dat zegt genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

ThinkPadd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:29:
[...]

Wat ik zo zie moet je twee joekels van gaten boren (⌀162mm) :o

Omdat het één apparaat is zit de compressor dus ook in je kamer. Echt stil zal hij dus nooit zijn (al is een koelkast ook rustig). In de specificaties hebben ze het over 37 - 46 dBa. Dat wordt niet echt rustig slapen denk ik.

En dan die methode van die afdekroosters aan de buitenkant die alleen door een touwtje worden vastgehouden...

Waarom heb je niet gekozen voor een split-unit? :X
Één unit en zelf makkelijk te installeren en ze claimen minder stroom te verbruiken. De gaten komen in een dunne wand in mijn dakkapel. Hoef geen STEK monteur langs te laten komen en als ik daar nu offertes voor aanvraag betaal ik daar de hoofdprijs voor.. Geluid vind ik geen probleem, ik slaap nu met een mobiele unit aan (16000BTU), die maakt pas herrie.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Maar, er zijn ook split-units die je zelf kunt installeren (voorgevacumeerde leidingen) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

ThinkPadd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:27:
Maar, er zijn ook split-units die je zelf kunt installeren (voorgevacumeerde leidingen) :P
Ja van die Chico/Tristar dingen. Maar dan nog is het beter om die dingen alsnog te laten aansluiten door een STEK monteur, heb er in mijn vorige woning een gehad. De goedkoopste is nu overigens 499, dan nog minimaal 300,- voor de plaatsing en aansluiting.. Nu ben ik iets meer kwijt en geen lelijke unit op mijn dak..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:27:
Dat gaat verassend makkelijk. "Gewoon" in de juiste volgorde, met de juiste tussentijden, de juiste kraantjes opendraaien. Functioneert hier nog altijd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
tollo71 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:38:
[...]

Dat gaat verassend makkelijk. "Gewoon" in de juiste volgorde, met de juiste tussentijden, de juiste kraantjes opendraaien. Functioneert hier nog altijd zonder problemen.
Zou je de “ gebruiksaanwijzing “ mbt het opendraaien willen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
wizzopa schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:40:
[...]
Is een jaar of 7-8 geleden. Stond heel duidelijk in de installatie handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

wizzopa schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:40:
[...]
Denk zelfde als deze: https://www.gebruikershan...w-handleiding-611788.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@wizzopa besef wel dat je op deze manier geen enkele garantie hebt dat het systeem lekdicht is en er een goede kans is dat je koelmiddel laat ontsnappen

hanteer je deze handeleiding met bv een Daikin unit is je garantie vervallen

goed voor een knakenbak waarbij installatie duurder is dan het hele ding bij elkaar kan je het overwegen maar ik heb zo'n vermoeden dat je strikt gezien de fgassen wetgeving aan je laars lapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ray schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:39:
@wizzopa besef wel dat je op deze manier geen enkele garantie hebt dat het systeem lekdicht is en er een goede kans is dat je koelmiddel laat ontsnappen

hanteer je deze handeleiding met bv een Daikin unit is je garantie vervallen

goed voor een knakenbak waarbij installatie duurder is dan het hele ding bij elkaar kan je het overwegen maar ik heb zo'n vermoeden dat je strikt gezien de fgassen wetgeving aan je laars lapt...
Klopt dat je ernstig in overtreding bent als je op deze manier je installatie ontlucht/vacumeer.

Ik schakel koevlaas2 wel in.

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 03-08-2018 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zolang die rommel gewoon in spuitbussen perslucht zit zou ik me niet zo druk maken. Dat doet de politiek immers ook niet. Anders waren die spuitbussen ook wel verboden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Glashelder schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 00:24:
Zolang die rommel gewoon in spuitbussen perslucht zit zou ik me niet zo druk maken. Dat doet de politiek immers ook niet. Anders waren die spuitbussen ook wel verboden :p
wanneer heb jij voor het laatst R410 in een spuitbus (slagroom..) als drijfgas zien gebruiken :P

neem dan in ieder geval een R32 unit als je dan toch zelf gaat 'ontluchten' dat scheelt weer iets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ray schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 00:41:
[...]

wanneer heb jij voor het laatst R410 in een spuitbus (slagroom..) als drijfgas zien gebruiken :P

neem dan in ieder geval een R32 unit als je dan toch zelf gaat 'ontluchten' dat scheelt weer iets....
Meeste van die spuitbusjes met ‘lucht’ is R134a: True in "Goedkope perslucht om te de-dusten" 8)7

Geen idee hoe zich dat verhoudt tot R410, maar ik weet wel dat in de airco van m’n auto volgens mij R134a als koelgas gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik was ook aan het kijken naar een Split unit.. maar man man zijn de prijzen omhoog geschoten.
Heb nu een verrijdbare 12000btu/3.5kw voor ~100m3 staan en op zich doet deze het goed maar uiteraard de herrie.

Ergens in 2010? ofzo gekocht in Duitsland voor 349 euro (Hornbach). Nu een vergelijkbaar model is ~550 euro. Ik wacht wel even met kopen, je ziet dat ze ook overal uitverkocht zijn, Coolblue heeft op dit moment helemaal niets meer en zo zijn er nog wel meer zaken door hun voorraad heen.

Ik zat zelf te denken aan een opstelling als dit :
Ja misschien kan de leiding nog anders lopen het zal nog even uitzoeken zijn wat/waar precies moet komen. Maar ik ga toch pas volgend jaar kijken naar een uiteindelijke oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://silence81.tonidoid.com/urljfeg0h

Let niet op mijn paint skills :P

[ Voor 15% gewijzigd door prutser001 op 04-08-2018 08:50 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Over die prijzen, inderdaad ja! Tristar 3.5KW split (geen inverter) voor €370 bij de Gamma 6-7 jaar geleden. Heb ik er toen 2 van gehangen op de kinderkamers. Vorig jaar een Chigo 3.5KW op mijn slaapkamer voor €700. Dat is wel een inverter natuurlijk. Zie een 3.5KW eigenlijk nooit meer onder de €650.

En over paar posts terug, zelf aansluiten.
- overdrijven is ook een kunst mbt dat beetje ontsnappend gas, het is niet alsof je dat iedere dag doet.
- prijs/kwaliteit van de Chigo/Tristar’s is dik in orde. De 2 Tristar’s die ik 7 jaar geleden heb gehangen voor die prijs draaien en koelen nog steeds perfect. Geen onderhoud gehad anders dan zelf filters even schoonmaken. Zouden ze onderhoud nodig hebben dat meer dan €50 kost, dan verklaar ik ze afgeschreven en hang ik gewoon weer nieuwe op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

ThinkPadd schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 08:14:
[...]

Meeste van die spuitbusjes met ‘lucht’ is R134a: True in "Goedkope perslucht om te de-dusten" 8)7

Geen idee hoe zich dat verhoudt tot R410, maar ik weet wel dat in de airco van m’n auto volgens mij R134a als koelgas gebruikt wordt.
whoo terwijl ik hier lees

https://www.ncoi.nl/Blog/...tische-koudemiddelen.html

dat ook R134a onder de f gassen regeling valt. Hoe de &*^& kan het dan in een spuitbus perslucht zitten vraag ik me af ??

@UltraSub vanzelfsprekend is de f gassen regeling alleen bedacht om mensen te plagen die zelf hun airco op willen hangen en dus af en toe wat gas laten ontsnappen (of hij loopt helemaal leeg omdat je niet weet of hij lekdicht is) Gelukkig hangen er wereldwijd maar een paar airco 's dus het maakt niet zo veel uit als iedereen dit zou doen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 04-08-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

wizzopa schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:30:
[...]

Klopt dat je ernstig in overtreding bent als je op deze manier je installatie ontlucht/vacumeer.

Ik schakel koevlaas2 wel in.
Heb er gisteren ook een gedaan (Tristar 9000BTU). Is goed te doen.. :)

[ Voor 6% gewijzigd door m0nk op 04-08-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
@Ray Fair point :)
Maar hoe doet een pro dit dan, afvoeren/onschadelijk maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

UltraSub schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:45:
Door het vacuum trekken kan je zonder problemen de kranen opdraaien zonder dat er dus lucht etc in het systeem blijft zitten (en er koelmiddel uit kan)

want dat is eigenlijk wat je met 'het om de buurt open / dicht doen en op de pin drukken' ook bereikt. Feitelijk duw je dan door de druk die opbouwt de lucht uit het systeem. Echter vocht en andere troep in de leidingen blijft gewoon zitten plus dat je niet weet of er geen lek is.

het afpersen wat je meestal eerder doet is om te kijken of het systeem ook een hogere druk aan kan zoals bij verwaremen. Bij koelen valt dat allemaal wel mee.

@Oxellaar heb ik dat een beetje goed beschreven....

ook bij en pro gaat het wel eens mis... zo ontsnapte hier ook wat r32 omdat vergeten was een kraan dicht te zetten voor het afloppelen vd meetset..... daarna was nog een keer de pin vast gevroren dus ahum....

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 04-08-2018 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je hebt ook sets met voorgevacumeerde leidingen. Die sluit je aan, kraantje open en klaar. Dat 'ontluchten' doe je dan niet, er zit immers geen lucht in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Lekdichtheid en sterkte controleer je dmv afpersen met stikstof. Vacumeren doe je om zuurstof / stikstof en vocht uit het systeem te halen. Dus geen
Doe je dit niet, dan ben je gewoon aan het rommelen en zal je airco nooit goed draaien. Koudemiddel moet condenseren, word dus vloeistof. Zuurstof en stikstof kunnen niet condenseren bij deze drukken en geven dus een onrendabel systeem. Het loopt mee in het proces, maar geeft geen koeling aan de compressor omdat het geen fase overgang heeft van vloeistof naar gas en andersom.

@ThinkPad voor gevacumeerde leidingen heb je niets aan, de binnenunit is nooit in vacuüm af fabriek.

@iedereen: zelf je airco aansluiten en "ontluchten" kan absoluut niet. De verkoper zegt van wel... Om een airco te verkopen meer niet.
Het zijn gewoon foute webshops...

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swiss Recon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:57
Net een offerte ontvangen voor de 2 slaapkamers:
1 Mitsubishi heavy industries srk 20 zs-s 2.0 kw + src 20 zs-s voor slaapkamer van 40 m3 noordkant,
1 Mitsubishi heavy industries srk 25 zs-s 2.5 kw + src 25 zs-s voor slaapkamer van 40 m3 zuidkant.

Geplaatst en btw inbegrepen komt dit op een totaal van 3000 euro.
Is dit duur/goedkoop/schappelijk? Ik ken er niet veel van...
Plaatsing kan binnen 2 weken gebeuren, dit heb ik vooral onthouden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35

RvV

En de mensen die zeggen dat een plug en play airco niet kan, zijn airco monteur. Voor eigen parochie preken enzo. :)
Ik ken 3 mensen die al jaren met succes een plug en play airco van Midea hebben draaien. Misschien draait hun airco dan "niet goed" of zit er lucht of whatever in. Het resultaat is dat ze een werkend systeem hebben voor de helft van het geld. Geen idee of dat slim is of niet.

(Zelf heb ik 2 Panasonics cx-z25tke aircos)

Y'24

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@RvVvoor de goede orde... ik ben geen airco monteur.

En er zijn wel plug and play systemen, maar dat zijn door de fabrikant speciaal ontwikkelde sets.
En dus geen sets die eigenlijk door een monteur moeten worden aangesloten verkopen als diy.
Daar heb ik een hekel aan, het is mensen belazeren

[ Voor 69% gewijzigd door Oxellaar op 04-08-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
UltraSub schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:45:
Een pro heeft een afpomp unit waarmee hij het gas uit de installatie kan pompen in een retourcilinder/fles.
Deze gaan retour naar de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@Ray Vroegarh werd koelgas met de verzamelnaam freon, gebruikt voor het schoonmaken van printen, het invriezen van waterleidingen en cv leidingen in grote installaties, simpel door er een kraag om heen te doen en vervolgens gecontroleerd freon uit de fles te laten lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
wizzopa schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 16:58:
@Ray Vroegarh werd koelgas met de verzamelnaam freon, gebruikt voor het schoonmaken van printen, het invriezen van waterleidingen en cv leidingen in grote installaties, simpel door er een kraag om heen te doen en vervolgens gecontroleerd freon uit de fles te laten lopen.
Vroegah... Hadden we een gat zo groot als Australië in de ozonlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Oxellaar schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 17:12:
[...]

Vroegah... Hadden we een gat zo groot als Australië in de ozonlaag.
En mede door regelgeving, certficering en opleiding van monteurs, verbeterde koelgassen is het kleiner geworden. Of was het een hoax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wizzopa schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 17:32:
[...]

En mede door regelgeving, certficering en opleiding van monteurs, verbeterde koelgassen is het kleiner geworden. Of was het een hoax.
Laatste nieuws: Het gat groeit weer. Met dank aan China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
wizzopa schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 16:44:
[...]

Een pro heeft een afpomp unit waarmee hij het gas uit de installatie kan pompen in een retourcilinder/fles.
Deze gaan retour naar de fabrikant.
En wat gebeurt er dan met retourgas? Is dat herbruikbaar/recyclebaar?

wizzopa schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 17:32:

[...]

ik denk dat dat wel wat verder gaat dan alleen airco’s maar voor alles waar koel gassen in worden gebruikt. Ook dingen die nooit aan huis worden afgevuld en onderhouden zoals koelkasten en spuitbussen.
Daarnaast, als de grootste landen met de meeste inwoners er schijt aan hebben (denk aan China), is de impact dan wel zo groot procentueel gezien? Let op, ik probeer niks te ontkrachten, vraag het me gewoon wel eens af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
UltraSub schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:22:
[...]

[...]
ik denk dat dat wel wat verder gaat dan alleen airco’s maar voor alles waar koel gassen in worden gebruikt. Ook dingen die nooit aan huis worden afgevuld en onderhouden zoals koelkasten en spuitbussen.
Daarnaast, als de grootste landen met de meeste inwoners er schijt aan hebben (denk aan China), is de impact dan wel zo groot procentueel gezien? Let op, ik probeer niks te ontkrachten, vraag het me gewoon wel eens af
Oude of defecte systemen worden afgepompt.
Gas word in retourflessen opgeslagen en gaat terug naar de fabrikant. Oude schadelijke/verboden gassen worden in een plasma oven afgebroken.
Vervuilde, maar herbruikbare gassen worden schoongemaakt en opnieuw verkocht.

Hoe het in landen buiten de EU gaat weet ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 899333

Swiss Recon schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:57:
Net een offerte ontvangen voor de 2 slaapkamers:
1 Mitsubishi heavy industries srk 20 zs-s 2.0 kw + src 20 zs-s voor slaapkamer van 40 m3 noordkant,
1 Mitsubishi heavy industries srk 25 zs-s 2.5 kw + src 25 zs-s voor slaapkamer van 40 m3 zuidkant.

Geplaatst en btw inbegrepen komt dit op een totaal van 3000 euro.
Is dit duur/goedkoop/schappelijk? Ik ken er niet veel van...
Plaatsing kan binnen 2 weken gebeuren, dit heb ik vooral onthouden ;)
in deze tijd valt dat bedrag best mee, en Mitsubishi is een A-merk
bij aircovoordeel ben je 2700 kwijt inclusief standaard montage voor dezelfde setup.

alleen over 2 weken is de grote hitte ( dagen lang 30+, en waarschijnlijk 25+ ) alweer over.

daarom laat ik het nu in de herfst/winter als de monteurs minder te doen hebben en hoop ik op een mooie deal.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 899333 op 05-08-2018 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
UltraSub schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:22:
[...]

[...]
Daarnaast, als de grootste landen met de meeste inwoners er schijt aan hebben (denk aan China), is de impact dan wel zo groot procentueel gezien? Let op, ik probeer niks te ontkrachten, vraag het me gewoon wel eens af.
Dit is in de basis gewoon een whataboutism. Het is aantoonbaar dat maatregelen om bepaalde stoffen te verbieden of sterk te reguleren wereldwijd effect hebben.

Het verdrag van Montreal om CFKs te verbieden is er daar één van. China en andere ontwikkelingslanden volgden daarbij later. Natuurlijk vinden er overtredingen plaats maar in grote lijnen is het (ook daar) een effectieve maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-05 19:42

MvL

Ik wil eens informeren in dit topic naar een mobiele airco. Ik heb in de schuur in een rack met wat servers hangen, en met het huidige weer wordt het veel te warm in de schuur. Ik heb al een tijd geleden wat ventilatie gecreëerd in de schuur, maar dit is niet voldoende met dit hete weer. Ik wilde het toch wel graag onder de 30 graden houden in de schuur. Op het moment wordt het warmer. Een mobile airco is de enige oplossing want ik kan nergens heen met een buiten unit. Ook kan ik maar één afvoer luchtslang kwijt en deze moet wel een metertje 3 -4 lang zijn. Ik wil graag weten over er opties zijn? Ik ben totaal een leek op het gebied van airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
MvL schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 16:15:
Ik wil eens informeren in dit topic naar een mobiele airco. Ik heb in de schuur in een rack met wat servers hangen, en met het huidige weer wordt het veel te warm in de schuur. Ik heb al een tijd geleden wat ventilatie gecreëerd in de schuur, maar dit is niet voldoende met dit hete weer. Ik wilde het toch wel graag onder de 30 graden houden in de schuur. Op het moment wordt het warmer. Een mobile airco is de enige oplossing want ik kan nergens heen met een buiten unit. Ook kan ik maar één afvoer luchtslang kwijt en deze moet wel een metertje 3 -4 lang zijn. Ik wil graag weten over er opties zijn? Ik ben totaal een leek op het gebied van airco.
Het kan, maar drie vier meter is te lang, normaal is de max 1,5 meter. Het kan wel als je een extra buisventilator aan het einde plaatst. Dan moet je wel rekening houden met dat die slang heet wordt, dus heb je speciale geïsoleerde slang nodig, die zijn wel te vinden online. Ook heb je voldoende lucht-toevoer nodig, maar dat zal bij de meeste schuren wel vanzelf goed gaan.

Ook moet je rekening houden met het stroomverbruik, meestal zit je al snel op 1 KW extra voor de airco, dat moet het draadje naar de schuur wel aankunnen met de servers erbij.

[ Voor 7% gewijzigd door Soldaatje op 05-08-2018 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

Soldaatje schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:03:
[...]

Het kan, maar drie vier meter is te lang, normaal is de max 1,5 meter. Het kan wel als je een extra buisventilator aan het einde plaatst. Dan moet je wel rekening houden met dat die slang heet wordt, dus heb je speciale geïsoleerde slang nodig, die zijn wel te vinden online. Ook heb je voldoende lucht-toevoer nodig, maar dat zal bij de meeste schuren wel vanzelf goed gaan.
Ja, had ik inmiddels begrepen. Dan moet er maar een buisventilator tussen.
Ook moet je rekening houden met het stroomverbruik, meestal zit je al snel op 1 KW extra voor de airco, dat moet het draadje naar de schuur wel aankunnen met de servers erbij.
Gelukkig kan ik er zo een groep bij plaatsen. Aan de andere kant het hoeft niet 20 graden in de schuur te zijn als het maar rond de 28 graden is, en geen 30+

Ik begreep dat de Delonghi airco's wel goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-05 20:24
Anoniem: 899333 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:56:
[...]

bij aircovoordeel ben je 2700 kwijt inclusief standaard montage voor dezelfde setup.

alleen over 2 weken is de grote hitte ( dagen lang 30+, en waarschijnlijk 25+ ) alweer over.

daarom laat ik het nu in de herfst/winter als de monteurs minder te doen hebben en hoop ik op een mooie deal.
Voor zover ik begrijp: de grote hitte is vanaf woensdag a.s. voorbij (vooral dinsdag warm nog).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10-2024
poehee schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:22:
[...]

Voor zover ik begrijp: de grote hitte is vanaf woensdag a.s. voorbij (vooral dinsdag warm nog).
juist, dus ik laat de airco's mooi in de herfst of winter plaatsen..... nu is het waarschijnlijk nog maar 2 dagen volhouden en zijn we die hitte toch aardig gewend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 18-05 13:13
No worries, het kan nog tot ver in september behoorlijk heet worden... Of erger, benauwd aangezien de regenbuien toe zullen nemen op warme dagen = vies plakweer en dan is een ac erg prettig in huis.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10-2024
renzo4000 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 22:02:
No worries, het kan nog tot ver in september behoorlijk heet worden... Of erger, benauwd aangezien de regenbuien toe zullen nemen op warme dagen = vies plakweer en dan is een ac erg prettig in huis.
het zij zo, de meeste monteurs zitten tot september vol, of een hoofdprijs voor B of C merken laten monteren..... ik heb nu geen haast meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Nee dat snap ik, het ging mij meer om de opmerking dat het niet meer warm gaat worden en dat het dan toch niet meer uitmaakt... Een airco is niet alleen voor de hete dagen, maar überhaupt voor een beter gereguleerde klimaat in je huis. Dus niet alleen temperatuur maar ook je vochtigheidsgraad.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MvL schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:19:
[...]

Ja, had ik inmiddels begrepen. Dan moet er maar een buisventilator tussen.
Ik denk dat de gemiddelde buisventilator niet genoeg lucht verplaatst voor een airco. Een airco heeft altijd een radiaalventilator en die verplaatsen veel meer lucht onder hogere druk.

Met een buisventilator ga je vermoedelijk alleen maar weerstand creeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

Glashelder schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:37:
[...]

Ik denk dat de gemiddelde buisventilator niet genoeg lucht verplaatst voor een airco. Een airco heeft altijd een radiaalventilator en die verplaatsen veel meer lucht onder hogere druk.

Met een buisventilator ga je vermoedelijk alleen maar weerstand creeren.
Oke, bedankt voor de waarschuwing! Ik ga eens kijken of er andere mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
MvL schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 16:15:
Een mobiele airco vreet stroom en werkt nou niet bepaald goed. Split-unit is het beste, maar ik begrijp dat dat niet gaat lukken. Is dit misschien een idee: m0nk in "Het grote airconditioning topic - Deel 2" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 16:13

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Poosje geleden een Stek installateur thuis gehad om een offerte te maken voor een split airco op 2 slaapkamers. Zojuist een mailtje ontvangen. Hij gebruikt een Haier set up:

1 stuks Haier 2U40S2SC1FA (7816516) multisplit R32 buitenunit
2 stuks Haier AS25S2SF2FA (7816501) Flair hogewand binnenunit

Het klonk in ieder geval alsof 'ie wist waar die het over had. Dacht goed na over hoe alles netjes weggewerkt kan worden etc. Prijs is 2600 inc. btw en montage. Lijkt mij best een aardige deal, maar ben wel benieuwd naar jullie gedachtes over Haier. Ik kan er verder ook niet veel over vinden.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Klinkt niet als een hele verkeerde prijs in ieder geval. Ik ken het merk ook niet maar blijkbaar zijn ze wel heel groot. Mogelijk krijg je te maken met General Electric apparatuur:
In januari 2016 maakte General Electric bekend zijn huishoudelijke apparaten divisie te verkopen aan Haier voor een bedrag van meer dan $4 miljard.[1]
Geen idee of de AC's daaronder vallen :p

Je zou nog even kunnen kijken of je ook bekende A-merk apparatuur kan krijgen. Maar ik vermoed dat het gewoon beter is om te wachten tot het najaar. Dat gaat je veel geld schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik betwijfel of het echt heel veel geld gaat schelen na de zomer....
of gaan dan de airco's in de uitverkoop bij veel fabrikanten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 11:19
Anoniem: 899333 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:42:
ik betwijfel of het echt heel veel geld gaat schelen na de zomer....
of gaan dan de airco's in de uitverkoop bij veel fabrikanten ?
Ik denk dat ze een aanbieding doen op de installatiekosten en het geld dan alleen verdienen op de marge van de units zelf?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb nu een offerte van een monteur voor de montage van 2 airco's voor 300 per stuk inclusief leidingwerk.
en dan kan ik zelf de airco ( in een aanbieding oid ) aanschaffen.

en er moet nog een andere offerte binnen gaan komen, van onze tweakers huis monteur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@MrVegeta Klinkt wel wat duur voor een B/C-merk airco.
Voor dat geld moet het denk ik ook wel lukken om Samsung of Mitsubishi te krijgen:
https://www.aircovoordeel...-srk20zs-s?category_id=29
https://www.aircovoordeel...00w-09-duo?category_id=29

Volgens de omschrijving zit standaard installatie bij de prijs inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swiss Recon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:57
MrVegeta schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:17:
Poosje geleden een Stek installateur thuis gehad om een offerte te maken voor een split airco op 2 slaapkamers. Zojuist een mailtje ontvangen. Hij gebruikt een Haier set up:

Het klonk in ieder geval alsof 'ie wist waar die het over had. Dacht goed na over hoe alles netjes weggewerkt kan worden etc. Prijs is 2600 inc. btw en montage. Lijkt mij best een aardige deal, maar ben wel benieuwd naar jullie gedachtes over Haier. Ik kan er verder ook niet veel over vinden.
Haier klinkt Duits of Oostenrijks maar is Chinees. Haier is de op twee na grootste fabrikant van witgoed ter wereld. Naast wit- en bruingoed produceert Haier ook IT producten, waarvan het hoofdkantoor zich in Eindhoven, Nederland bevindt.

Persoonlijk zou ik voor Mitsubishi of Daikin gaan, voor die paar honderd euro meer... maar ja dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

ThinkPadd schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:59:
[...]

Een mobiele airco vreet stroom en werkt nou niet bepaald goed. Split-unit is het beste, maar ik begrijp dat dat niet gaat lukken. Is dit misschien een idee: m0nk in "Het grote airconditioning topic - Deel 2" ?
Bedankt voor het idee, maar helaas gaat dat ook niet. Ik heb als enigste een deur op de buitenlucht uitkomen. Boven de deur zit een rooster hierop heb ik een kanaal laten uitkomen en blaas ik nu warme lucht naar buiten, dus dat kanaal is de enig aansluiting die ik heb met de buitenlucht. Het gaat overigens om een ruimte van 18m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Swiss Recon bijna iedere fabrikant uit China is de op zoveel grootste fabrikant van......
Met 1.4 miljard potentiële klanten en een halve dictatuur ben je dat al snel.
Zegt niet direct wat over de kwaliteit, ze zijn daar zeker niet gek, maar verschil is er zeker.

Het is vaak wat minder van kwaliteit. Schroefje draai je met gemak dol en kunststof is vaak hard en breekbaar. Zeker bij de kappen van het binnendeel is het oppassen, klemmen breken snel af, zeker na een aantal jaar.

De inkoop van grote partijen gaat vaak met enorme kortingen. Ik schat dat een single split ongeveer €250 of zelfs minder kost inkoop.
Ik denk ook dat bedrijven die zulke merken monteren, meer winst op het materiaal maken dan met A of B merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ik zou Haier in het algemeen niet als minder dan een B merk inschalen. Qua Airco's weet ik niet hoe ze het doen, maar qua witgoed is het gewoon een typisch B merk met een prima afwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 16:13

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Denk dat ik er niet al te moeilijk over ga doen. Deze kerel is lokaal en betrouwbaar, als ik de reviews moet geloven. Ik heb geen hoge eisen aan de airco dus zolang die niet uit elkaar valt van ellende moet ik een heel eind komen.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Anoniem: 159816 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:25:
Ik zou Haier in het algemeen niet als minder dan een B merk inschalen. Qua Airco's weet ik niet hoe ze het doen, maar qua witgoed is het gewoon een typisch B merk met een prima afwerking.
Ik hou het op een C, gezien de A en B merken die ik ken. Maar dat maakt een C niet tot een slechte keuze. Zeker omdat ik vaak de flinke meerprijs van een A merk niet altijd terecht vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Anoniem: 899333 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:56:
[...]

A Merk status was toch voorbehouden aan Mitsubishi Electric, Heavy Industries (van de Auto's en veel meer) werd toch als minder gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
MrVegeta schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:28:
Denk dat ik er niet al te moeilijk over ga doen. Deze kerel is lokaal en betrouwbaar, als ik de reviews moet geloven. Ik heb geen hoge eisen aan de airco dus zolang die niet uit elkaar valt van ellende moet ik een heel eind komen.
Vraag gewoon of hij ook en ander merk levert en wat dat dan zou kosten. En wat het kost als je het na de zomer laat doen, mocht dat acceptabel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arie K
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-05 14:18

Arie K

Iets boven Grunn

MrVegeta schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:17:

Ik heb inmiddels zoveel ervaring met de "kwaliteit" van A-merken, dat ik van dat labeltje niet meer echt onder de indruk ben. En dus draait er in mijn huis sinds vorig jaar een aircosysteem van Haier. En ik moet zeggen, dat ik er meer dan tevreden mee ben. 21 Graden in de ruimtes met airco-unit, en rond de 23 graden in de ruimtes waar geen unit hangt: mij hoor je niet klagen :)

Overigens kwamen de offertes met "A-merken" hooguit een paar honderd euro hoger uit dan de "B-merken", waardoor onze definitieve keuze vooral bepaald werd door de betrouwbaarheid van de leverancier. Dat was gevoelsmatig, maar pakte goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Waar halen jullie DIY mensen de spullen vandaan ? Zit te denken om een systeem te kopen in Spanje/Italië. En dan kan ik als het hier is rustig bekijken wat ik allemaal nodig heb ( gaan over een maand verhuizen ). Dus wil de leidingen etc iig gewoon in NL bestellen.

Om de leidingen binnen aan te sluiten zit ik zelfs misschien te denken om deze gewoon te "brazen" hard solderen ipv flare knelkoppeling. Ben nooit zo heel erg voor knelkoppelingen en heb de voorkeur voor solderen. Heb al wat youtube filmpjes gezien en heb wat ervaring met hard solderen. Echter zit ik alleen met het vullen van stikstof in de leiding om vervuiling tegen te gaan tijdens solderen. Wellicht dat ik gewoon Euromix las gas (Argon, CO2) kan gebruiken. Zal dit een keer testen met twee stukken waterleiding als ik een keer tijd heb.

Nu kan ik bij https://www.aircosuper.nl/ wel voor geflensde leidingen krijgen (aansluiting voor buiten unit, anders heb ik een vels set nodig voor de ene keer) echter zit ik alleen met koper door verbinders om te solderen? Weet iemand deze ergens te koop? Kan het zo niet 1 2 3 vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Prutzertje op 08-08-2018 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Hier hangen nu drie lg units sinds gisteren, wat een heerlijk comfort verhogend product is een airco zeg :).

Gisteren was het nog 29 graden in huis en binnen 1,5 uur was 23 graden. Ik kan uiteraard nog niks zeggen over de (langdurige) kwaliteit van de lg' s maar ze presteren prima, zijn erg stil en zien er redelijk mooi uit voor een airco.

De installatie was in een uurtje of 6 gepiept, alles supernetjes gedaan en afgemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ABDPmbcGgKe63ZpySxvpgnDA/thumb.jpg

Buitenunit ook redelijk uit het zicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ra7KIPP9olfIMx4cAuwdMcXg/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:45
renzo4000 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:32:
Hier hangen nu drie lg units sinds gisteren, wat een heerlijk comfort verhogend product is een airco zeg :).

Gisteren was het nog 29 graden in huis en binnen 1,5 uur was 23 graden. Ik kan uiteraard nog niks zeggen over de (langdurige) kwaliteit van de lg' s maar ze presteren prima, zijn erg stil en zien er redelijk mooi uit voor een airco.

De installatie was in een uurtje of 6 gepiept, alles supernetjes gedaan en afgemonteerd.

[afbeelding]

Buitenunit ook redelijk uit het zicht:

[afbeelding]
Ziet er netjes uit, en in de winter ideaal als verwarming!

En inderdaad echt comfort verhogend, is vanavond voor het eerst in 3 weken dat ik naar binnen in een warmere ruimte stap dan buiten, vooral qua gevoel temperatuur.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Prutzertje schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:05:
Waar halen jullie DIY mensen de spullen vandaan ? Zit te denken om een systeem te kopen in Spanje/Italië. En dan kan ik als het hier is rustig bekijken wat ik allemaal nodig heb ( gaan over een maand verhuizen ). Dus wil de leidingen etc iig gewoon in NL bestellen.

Om de leidingen binnen aan te sluiten zit ik zelfs misschien te denken om deze gewoon te "brazen" hard solderen ipv flare knelkoppeling. Ben nooit zo heel erg voor knelkoppelingen en heb de voorkeur voor solderen. Heb al wat youtube filmpjes gezien en heb wat ervaring met hard solderen. Echter zit ik alleen met het vullen van stikstof in de leiding om vervuiling tegen te gaan tijdens solderen. Wellicht dat ik gewoon Euromix las gas (Argon, CO2) kan gebruiken. Zal dit een keer testen met twee stukken waterleiding als ik een keer tijd heb.

Nu kan ik bij https://www.aircosuper.nl/ wel voor geflensde leidingen krijgen (aansluiting voor buiten unit, anders heb ik een vels set nodig voor de ene keer) echter zit ik alleen met koper door verbinders om te solderen? Weet iemand deze ergens te koop? Kan het zo niet 1 2 3 vinden.
Ik heb zelf mijn spullen bij ComfortKlimaat vandaan gehaald.

Wel moet ik zeggen dat ik zo mijn twijfels heb over zelf gaan solderen. Het koudemiddel bevat olie om het geheel gesmeerd te houden en ik heb altijd begrepen dat de combinatie tussen koudemiddel en olie specifieke soldeermiddelen vereist. Ik zou dat echt even heel goed uitzoeken voor je zelf gaat solderen/afpersen/vacuumeren..

Overigens heeft mijn installateur die de boel heeft afgemonteerd ook alles aan elkaar gesoldeerd. Er zit bij mij nergens een knelkoppeling tussen (afgezien van de koppeling met de buitenunit zelf :p ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

Begrijp ik het goed dat mobile airco's van DeLonghi wel goed zijn?

Kan het kwaad om over capaciteit te nemen gezien op nog wel een uitbreiding in mijn server rack?

update: Ik zie modellen met "A" en "A+" scheelt toch al gauw 100 watt in vermogen..

[ Voor 20% gewijzigd door MvL op 09-08-2018 18:26 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"