Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.347.047 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18

Winkiller

De Mopperpot

MvL schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:23:
Begrijp ik het goed dat mobile airco's van DeLonghi wel goed zijn?

Kan het kwaad om over capaciteit te nemen gezien op nog wel een uitbreiding in mijn server rack?

update: Ik zie modellen met "A" en "A+" scheelt toch al gauw 100 watt in vermogen..
Ja op vraag 1 en Nee op vraag 2. :)
Je moet er geen wonderen van verwachten, bij mijn buren was het ruim 29 graden in huis en bij ons 24.
Wat ook opviel was de luchtvochtigheid, bij de buren 77% en bij ons 55%, dat voelt ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
renzo4000 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:32:
Hier hangen nu drie lg units sinds gisteren, wat een heerlijk comfort verhogend product is een airco zeg :).

Gisteren was het nog 29 graden in huis en binnen 1,5 uur was 23 graden. Ik kan uiteraard nog niks zeggen over de (langdurige) kwaliteit van de lg' s maar ze presteren prima, zijn erg stil en zien er redelijk mooi uit voor een airco.

De installatie was in een uurtje of 6 gepiept, alles supernetjes gedaan en afgemonteerd.

[afbeelding]

Buitenunit ook redelijk uit het zicht:

[afbeelding]
Gaaf. Wat was je kwijt voor de installatie als ik vragen mag? Heeft die LG ingebouwde WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 01:26

MikeVM

- Baloo -

ik heb een domme vraag. als het buiten snachts afkoelt. als ik enkel mijn raam openzet, warmt mijn kamer nog steeds op doordat de muren warmte afgeven.

stel, het is 25 graden binnen, en 17 graden buiten.

situatie 1: raam dicht en airco aan. .
verbruikt de airco nu zeer weinig omdat de buitenunit koele lucht kan gebruiken?

situatie 2: raam open Airco aan.
verbruikt dit meer dan situatie 1? ik vind het wel leuk om buitenlucht te hebben icm koele airco.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@MikeVM lijkt mij niet, Hooguit iets energie omdat de luchtvochtigheid buiten wat hoger kan zijn maar als er ook warmte via het raam ontsnapt eerder minder energie. Mis het buiten koeler is dan de doel temperatuur. Wat je niet wil is dat je aircon op Auto staat en gaat verwarmen om de temperatuur constant te houden omdat de temp via het raam verder wil afkoelen.

Hoe dan ook ik heb raam als het buiten vergelijkbaar of koeler is ook op een kier. aircon vervest geen lucht dus als verbruikt zuurstof.

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 09-08-2018 19:43 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 01:26

MikeVM

- Baloo -

franssie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:42:
@MikeVM lijkt mij niet, Hooguit iets energie omdat de luchtvochtigheid buiten wat hoger kan zijn. Mis het buiten koeler is dan de doel temperatuur. Wat je niet wil is dat je aircon op Auto staat en gaat verwarmen om de temperatuur constant te houden omdat de temp via het raam verder wil afkoelen.
dus gewoon die airco aanzetten, en het raam open?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

MikeVM schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:43:
[...]

dus gewoon die airco aanzetten, en het raam open?
Ik schreef een edit, als de temp buiten vergelijkbaar is of lager heb ik het raam op een kier vanwege zuurstof gebruik. Dus eigenlijk heb ik het raam wel open, overdag natuurlijk niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:40
Kasj schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:12:
[...]

Gaaf. Wat was je kwijt voor de installatie als ik vragen mag? Heeft die LG ingebouwde WiFi?
Totale plaatje onderaan de streep €3700 inclusief materiaal, montage en 3 jaar onderhoud aan alle toestellen.

Op elke unit is wifi ingebouwd en werkt super goed. Je kan makkelijk alles regelen en programmeren. Koppelen met Google home is ook mogelijk maar moet ik nog uitzoeken. Kan ik ook eens gaan spelen met routines ed.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:20
Hier willen we ook een split-unit aanschaffen. Kreeg van de lokale stem monteur het volgende aanbod:

Daikin 25 Synergy inclusief montage voor 1990 euro.

Is Daikin een beetje een goed merk of kunnen we beter ene Toshiba/Mitsubishi nemen? LG en Samsung hebben we wasmachines van gehad, dat was tweemaal geen succes.

Voor ons is de warmtefunctie overigens get belangrijkste. We hebben hier in Noorwegen geen gas (alles elektrisch) dus deze moet de konvektorovens in de woonkamer vervangen. Overigens hebben we ook een open haard, dus warm stoken gaat sowieso lukken ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
Hier een kleine vraag van iemand die na wil gaan of het klopt wat een klusjesman vertelt.

Hij kan een airco komen hangen (Panasonic KIT-Z35-TKE) en beweert dat F-gassen hier niet voor noodzakelijk is. Dit omdat de buitenunit al is voorgevuld voor leidingwerk van 5 - 7.5m.

Mij lijkt dat een verkeerde stelling al kan ik nergens vinden/herleiden dat het inderdaad niet klopt.
Het enige wat ik lees is dat het in bedrijf stellen van een airco door erkend F-gassen gekwalificeerd personeel gedaan dient te worden, maar dat er ook systemen zijn die met voorgevulde leidingen werken.
Deze Panasonic lijkt me niet zo een systeem, mij lijkt het aannemelijker dat de klusjesman verkeerde informatie heeft opgedaan.
Wie kan mij helpen?

[ Voor 0% gewijzigd door Ninjetsu NL op 10-08-2018 23:24 . Reden: Spacing ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@Ninjetsu NL volgens mij is het zo dat bij het werken met F gassen, waar dit onder valt, dat altijd moet gebeuren door iemand met de papieren

echter er hoeft geen 'opleverings rapport' of hoe dat precies heet in airco land bij te zitten, tenminste zo is het mij een paar keer uitgelegd, omdat dit pas van 7 ? kilo vulling het geval is

@Oxellaar kan het precies vertellen vermoed ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ninjetsu NL schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:19:
Hier een kleine vraag van iemand die na wil gaan of het klopt wat een klusjesman vertelt.

Hij kan een airco komen hangen (Panasonic KIT-Z35-TKE) en beweert dat F-gassen hier niet voor noodzakelijk is. Dit omdat de buitenunit al is voorgevuld voor leidingwerk van 5 - 7.5m.

Mij lijkt dat een verkeerde stelling al kan ik nergens vinden/herleiden dat het inderdaad niet klopt.
Het enige wat ik lees is dat het in bedrijf stellen van een airco door erkend F-gassen gekwalificeerd personeel gedaan dient te worden, maar dat er ook systemen zijn die met voorgevulde leidingen werken.
Deze Panasonic lijkt me niet zo een systeem, mij lijkt het aannemelijker dat de klusjesman verkeerde informatie heeft opgedaan.
Wie kan mij helpen?
Je klusjesman heeft gelijk. Ik heb nog nooit kleine aircosystemen gezien die niet zijn voorgevuld voor inderdaad zo’n 2,5 tot 7 meter (ja, er is een minimumlengte aan benodigd leidingwerk).

Wel moet het volgens de regels inderdaad door gekwalificeerd personeel aangesloten worden.

Zou me eerder zorgen maken om Panasonic.. zolang je klusjesman maar stek gecertificeerd is :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ninjetsu NL schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:19:

Wie kan mij helpen?
Je klusjesman heeft het fout, je moet wel degelijk je F-gassen certificering(STEK) hebben om aan die Panasonic te mogen werken.
Dat hij voorgevuld is maakt niet uit. En alleen de buitenunit is voorgevuld. Om het leidingwerk en de binnenunit geschikt te maken voor het koudemiddel, heb je gewoon je F-gassen certificering nodig. (STEK)
Dus hardsolderen, afpersen en vacumeren, maar ook de eindcontrole, is niets voor een klusjesman, het is namelijk geen klusje, maar een vak.

De grens voor registratie/onderhoudplicht ligt op 7.4kg voor R32, maar dat verschilt per koudemiddel.

Ook "voorgevulde" leidingen.... wat niet bestaat, waarschijnlijk zijn het gevacumeerde leidingen.
Maar daar heb je ook niets aan, zoals ik een paar dagen geleden aangaf

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
@Oxellaar Bedankt voor de uitvoerige reply :) Jouw post had ik inderdaad gezien en daaruit al geconcludeerd dat dit niet zo een systeem zou kunnen zijn. Goed om te weten dat die eigenlijk ook gewoon niet voldoen wanneer je het gewoon goed gedaan wilt hebben.
Ik ga in ieder geval gewoon op zoek naar iemand die de juiste certificering heeft ondanks dat die het op dit moment druk hebben en/of hoge prijzen vragen.

@Glashelder Las inderdaad ook dat jij Panasonic niet aan zou raden, al lees ik op meerdere sites dat Panasonic in een adem genoemd wordt met bijv. Daikin. De vraag is of ik de meerprijs over heb boven bijv. de wat goedkopere LG's.

@Ray Jij ook bedankt voor de input met betrekking tot de registratie/onderhoudsplicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik overweeg ook de aanschaf van een airco systeem, dus dit topic hou ik nauwlettend in de gaten. Ik heb al veel uitgezocht, maar ik zou nog wel aanvullend advies kunnen gebruiken.

De wens gaat uit naar een multi-split systeem voor 2 aangelegen ruimtes (slaapkamer & kantoor) met twee vloermodellen, zodat het leidingwerk zoveel mogelijk uit het zicht blijft. De buitenunit kan tegen een stenen buitenmuur worden geplaatst ter hoogte of op de begane grond en daar direct tegenover op de binnenmuur (slaapkamer) kan een binnen-unit worden geplaatst. Hier is dus weinig leidingwerk nodig.
In de aanliggende ruimte (Kantoor) wordt de 2de binnen-unit ook aan de binnenzijde van dezelfde muur gemonteerd. De afstand tussen deze binnen-unit en de buiten-unit is ongeveer 8 meter voor de koelleiding en tevens een kabel voor stroomvoorziening.

Persoonlijk heb ik een sterke voorkeur voor modellen met een R32 koudemiddel, maar daar lijken minder vloermodellen voor beschikbaar.

Verder vind ik een WIFI functie wel wenselijk en liefst zou ik een integratie willen hebben met Samsung Smartthings.

Ik heb al een offerte binnen van €4100 voor een combinatie van de volgende Panasonic elementen + installatie:
1x CU-2Z41TBE (buiten-unit)
2x CS-MZ20UFEA (vloermodel)
1x CZ-TACG1 (wifi kit)

Dit leek me aan de hoge kant. Mede daarom en omdat er een smartthings plugin is voor de Daikin Wifi controller, heb ik ook nog offertes aangevraagd voor een Daikin Setup. Zie onder:

2 Daikin FVXM25F vloermodel binnendeel airconditioner (R32)
1 Daikin 2MXM40M buitendeel airconditioner
1 BRP069B42 Wifi module voor FVXM serie

Helaas nog geen reactie mogen ontvangen. De installateurs zijn erg druk. ;-)

Hebben jullie nog tips of feedback op deze set-up?
Iemand nog aanbevelingen voor installateurs in zuid-oost Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Glashelder schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 07:45:
[...]

Ik heb zelf mijn spullen bij ComfortKlimaat vandaan gehaald.

Wel moet ik zeggen dat ik zo mijn twijfels heb over zelf gaan solderen. Het koudemiddel bevat olie om het geheel gesmeerd te houden en ik heb altijd begrepen dat de combinatie tussen koudemiddel en olie specifieke soldeermiddelen vereist. Ik zou dat echt even heel goed uitzoeken voor je zelf gaat solderen/afpersen/vacuumeren..

Overigens heeft mijn installateur die de boel heeft afgemonteerd ook alles aan elkaar gesoldeerd. Er zit bij mij nergens een knelkoppeling tussen (afgezien van de koppeling met de buitenunit zelf :p ).
Ja precies! Zo wil ik het ook hebben. Enkel de knel koppeling bij de buitenunit. Bedankt voor de tip en zal dat even beter uitzoeken inderdaad. Al zie ik her en der reacties bij youtube comments verschijnen dat veel installateurs in USA niet eens de leidingen afvullen met stikstof tijdens het hard solderen. En de soldeer staafjes die ik kan krijgen zijn naar mijn wetens koper met zilver met geen andere gekke dingen. Dus als ik de leiding gewoon met euromix las gas afvul moet dat geen problemen afleveren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 07:45:
[...]

Ik heb zelf mijn spullen bij ComfortKlimaat vandaan gehaald.
Verstandig dat je het gehaald hebt....Anders had je nooit wat gekregen waarschijnlijk.
Waardeloze tent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Volgens mij heette die kerel daar Leo en inderdaad wat communicatie betreft was het niet al te best :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Prutzertje voor zover ik weet gebruik je ook geen backing gas (zo heet dat toch?) als de leidingen / units nieuw zijn ergo nog geen koelmiddel hebben bevat. Zo heb ik het in ieder geval bij mijn installaties altijd zien gebeuren.
Pas op het moment dat het systeem in werking is geweest en er moet weer gesoldeerd worden dan laat men er gas doorheen blazen
dan weer afpersen / vacuum trekken en in werking stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Oxellaar zijn er wat jou betreft wel sets te krijgen die zelf te monteren zijn? Ik heb momenteel behoeft aan een airco, maar gezien de onwijs simpele montage hier, vind ik het meer dan zonde om honderden euro's uit te geven aan een installateur. Hecht wel veel waarde aan stilte en een goed merk is sowieso fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
Ray schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:34:
@Prutzertje voor zover ik weet gebruik je ook geen backing gas (zo heet dat toch?) als de leidingen / units nieuw zijn ergo nog geen koelmiddel hebben bevat. Zo heb ik het in ieder geval bij mijn installaties altijd zien gebeuren.
Pas op het moment dat het systeem in werking is geweest en er moet weer gesoldeerd worden dan laat men er gas doorheen blazen
Ook bij nieuwe leidingen hard solderen is het wel gewenst. Dit doen ze ook bijvoorbeeld bij RVS leidingen lassen. Die backen dat ook altijd met gas.

Zoek me trouwens helemaal suf op internet de prijzen NL / IT / ES 8)7 Kan vaak nooit de zelfde type nummers vinden op verschillende sites. En het valt me op dat Mitsubishi niet echt iets doet met R32 enkel het R410a gas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:34:
Backing gas gebruik je altijd tijdens hardsolderen, anders krijg je aan de binnenzijde dezelfde rommel als aan de buitenzijde bij de soldering. Nieuwe en oude leidingen, gebruikt of ongebruikt, altijd backing gas gebruiken.
Door aanwezigheid van zuurstof in de lucht verbrand de binnenzijde nog meer dan de buitenzijde.
De buitenzijde word tijdens het solderen beschermd tegen zuurstof door de vlam, die verbruikte de zuurstof.
Met stikstof spoelen tijdens het solderen voorkom je dit.
Afbeeldingslocatie: http://www.harrisproductsgroup.com/~/media/Images/Tech-Tips/nitrogen-purge/tube-comparison.jpg?bc=ffffff&mh=800&la=en

Zoek de verschillen ;)
MikeyMan schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:51:
@Oxellaar zijn er wat jou betreft wel sets te krijgen die zelf te monteren zijn? Ik heb momenteel behoeft aan een airco, maar gezien de onwijs simpele montage hier, vind ik het meer dan zonde om honderden euro's uit te geven aan een installateur. Hecht wel veel waarde aan stilte en een goed merk is sowieso fijn
Ik dacht dat Zibro zulke dingen verkocht. Maar zie dat ze verder zijn gegaan onder een andere naam: Qlima.
Ik heb er totaal geen ervaring mee, ik dacht dat er maar 4m koelleiding aan zit.
In veel gevallen is dat te weinig.

[ Voor 21% gewijzigd door Oxellaar op 12-08-2018 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Oxellaar Ik ben water en gasleidingen gewend - ik vind de beide doorsnedes behoorlijk smerig en los uitzien. Is er een reden dat er bij een aircon geen gebruik wordt gemaakt van soldeertin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oxellaar schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:14:
[...]

Backing gas gebruik je altijd tijdens hardsolderen, anders krijg je aan de binnenzijde dezelfde rommel als aan de buitenzijde bij de soldering. Nieuwe en oude leidingen, gebruikt of ongebruikt, altijd backing gas gebruiken.
Door aanwezigheid van zuurstof in de lucht verbrand de binnenzijde nog meer dan de buitenzijde.
De buitenzijde word tijdens het solderen beschermd tegen zuurstof door de vlam, die verbruikte de zuurstof.
Met stikstof spoelen tijdens het solderen voorkom je dit.
[afbeelding]

Zoek de verschillen ;)

[...]

Ik dacht dat Zibro zulke dingen verkocht. Maar zie dat ze verder zijn gegaan onder een andere naam: Qlima.
Ik heb er totaal geen ervaring mee, ik dacht dat er maar 4m koelleiding aan zit.
In veel gevallen is dat te weinig.
Ik heb letterlijk genoeg aan een meter of twee. Kan vanaf de tweede verdieping direct door de muur naar het dak van de eerste verdieping toe. Vandaar mijn issue met montagekosten die overal gerekend worden.
Maar is dat een beetje een fatsoenlijk merk?

Ben in mijn vorige huis van een Einhell naar een Mitsubishi gegaan. Nooit meer een b (/c) merk zeg, wat een verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
Weet niet zeker hoor... Maar dacht dat tussen de units ook een minimale nodig was. Bijvoorbeeld langer als twee meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:15
franssie schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:32:
[...]
Is er een reden dat er bij een aircon geen gebruik wordt gemaakt van soldeertin?
Het is hardsolderen, er wordt zilversoldeer gebruikt geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
franssie schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:32:
@Oxellaar Ik ben water en gasleidingen gewend - ik vind de beide doorsnedes behoorlijk smerig en los uitzien. Is er een reden dat er bij een aircon geen gebruik wordt gemaakt van soldeertin?
Deze foto is ook puur als voorbeeld van internet geplukt. Het lijkt erop of de soldering niet helemaal is gevloeid, maar dat is wat onduidelijk. Wat er "smerig" is aan de bovenste soldering op de foto weet ik niet, ik zie schoon koper.

De soldering gebeurt met soldeerstaafjes, gemaakt van zilver, koper en zink.

@MikeyMan Als de installatie zo simpel is, dan valt het verschil in motageprijs wel mee.
De werkelijke stek handelingen gaan vaak tussen de andere werkzaamheden door.

Ik heb totaal geen ervaring met snelkoppelingen oid. Het heeft teveel beperkingen. De leiding kan niet ingekort of verlengd worden.
Neem een A of B merk en je zit ongetwijfeld goed.
Ik ben zelf erg tevreden over mijn Samsung. Dat is een goed B merk, zonder alle poespas rommel die Daikin bijvoorbeeld hun Ururururur sarara mee promoot. De ventilatie en bevochtiging is een wassen neus en maakt kabaal, zelfreinigend filter is vragen om problemen en echt schoonmaken moet nog steeds handmatig. Voor condensbak spoelen en verdamper reinigen moet je toch bij de unit zijn.
Verder is er met Daikin niets mis, erg goed zelfs, alleen veel te duur, zeker in spareparts.

Als je echt safe wilt zitten koop je een Mitsubishi Electric. ME is misschien qua specs niet het beste, maar wel het degelijkst van allemaal. Betere kwaliteit is er niet.

[ Voor 44% gewijzigd door Oxellaar op 12-08-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Oxellaar foto is duidelijk. apart dat , of ik heb niet goed opgelet, ik nooit heb gezien dat er ook nog apart gas. ik neem aan door de leiding , aanwezig was tijdens initieel solderen (wel een keer tijdens herstel)

Hoe doe je dat praktisch overigens ? Want bij mij werd dus bijvoorbeeld altijd eerst de binnenunit gesoldeerd terwijl de leidingen aan de kant van de buitenunit nog ergens los hingen om later op maat gemaakt te worden en aangesloten (ook praktisch. eerst binnen solderen / monteren dan heb je nog wat speling en dan de leiding vastzetten en buiten verder gaan)
wordt dan eerst buiten aangesloten en daarna pas binnen want hoe krijgt je anders een aansluiting om dat gas er door heen te laten lopen ?
gaat die zooi er overigens niet uit met afpersen en vacuum trekken ?

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 12-08-2018 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:10:
@Oxellaar foto is duidelijk. apart dat , of ik heb niet goed opgelet, ik nooit heb gezien dat er ook nog apart gas. ik neem aan door de leiding , aanwezig was tijdens initieel solderen (wel een keer tijdens herstel)

Hoe doe je dat praktisch overigens ? Want bij mij werd dus bijvoorbeeld altijd eerst de binnenunit gesoldeerd terwijl de leidingen aan de kant van de buitenunit nog ergens los hingen om later op maat gemaakt te worden en aangesloten (ook praktisch. eerst binnen solderen / monteren dan heb je nog wat speling en dan de leiding vastzetten en buiten verder gaan)
wordt dan eerst buiten aangesloten en daarna pas binnen want hoe krijgt je anders een aansluiting om dat gas er door heen te laten lopen ?
gaat die zooi er overigens niet uit met afpersen en vacuum trekken ?
Backing gas word nogal eens "vergeten". Jouw buitenunit had een fluid toch ooit? Kan zijn dat je installateur een beetje netter wilde werken de tweede keer. Als een fabrikant sterke vervuiling in de unit vind bij garantie onderzoek, dan kun je fluiten naar garantie. Zeker bij een multisplit kan de vervuiling behoorlijk oplopen.

Stikstof moet je bij de buitenunit hebben om af te persen, stikstof gebruik je ook als backing.
Via een speciaal reduceer, laat je vanaf de buitenunit, stikstof door één leiding lopen.
Die hoeft nog niet op lengte te zijn oid, gewoon een losse leiding.
Die leiding soldeer je binnen als eerste. die sluit je aan op de binnenunit. De binnenunit is één open circuit en zo stroomt het gas door naar de andere leiding. Die soldeer je vervolgens met de koppeling los/vast aangesloten, zonder ring ertussen. Dan kun je de twee koppelingen bij de buitenunit solderen, alleen wissel je eenmaal van aansluiting backing gas om de laatste koppeling te solderen.
Je soldeert dus in de stromingsrichting van je backing gas en je hoeft, in deze werkvolgorde, niet met flessen te sjouwen.
Het kost haast geen gas, een ruime liter per minuut. Er zit 2000 liter in een gasfles van 10L/200bar.
Alles resten onder de 40 bar in je stikstoffles zijn onbruikbaar om af te persen, dat restje kun je mooi als backing gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Oxellaar schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:48:
[...]
zonder alle poespas rommel die Daikin bijvoorbeeld hun Ururururur sarara mee promoot. De ventilatie en bevochtiging is een wassen neus en maakt kabaal
[...]
offtopic:
Die ventilatiemogelijkheid moest ik wel even om grinniken ja : _O-
Ze hebben het over een 'krachtige' ventilatiefunctie van wel 30m3/h !!!!!

Als we met z'n tween in de woonkamer zijn dan loopt het CO2-niveau al gauw op waardoor de mechanische ventilatie naar stand twee schakelt. Hij zuigt dan rond de 150-175 m3/h af.

Die functie van de Daikin is dus inderdaad een wassen neus. Maarja het is ook maar een dun slangetje, terwijl beetje ventilatiekanalen 125-150mm ⌀ zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Deze foto is ook puur als voorbeeld van internet geplukt. Het lijkt erop of de soldering niet helemaal is gevloeid, maar dat is wat onduidelijk. Wat er "smerig" is aan de bovenste soldering op de foto weet ik niet, ik zie schoon koper.

@MikeyMan Als de installatie zo simpel is, dan valt het verschil in motageprijs wel mee.

Ik heb totaal geen ervaring met snelkoppelingen oid. Het heeft teveel beperkingen. De leiding kan niet ingekort of verlengd worden.
Ik ben zelf erg tevreden over mijn Samsung. Dat is een goed B merk, zonder alle poespas rommel die Daikin bijvoorbeeld hun Ururururur sarara mee promoot. De ventilatie en bevochtiging is een wassen neus en maakt kabaal, zelfreinigend filter is vragen om problemen en echt schoonmaken moet nog steeds handmatig. Voor condensbak spoelen en verdamper reinigen moet je toch bij de unit zijn.
Verder is er met Daikin niets mis, erg goed zelfs, alleen veel te duur, zeker in spareparts.

Als je echt safe wilt zitten koop je een Mitsubishi Electric. ME is misschien qua specs niet het beste, maar wel het degelijkst van allemaal. Betere kwaliteit is er niet.
Komen we terug bij het feit of daar een DIY kit voor te krijgen is. Maar misschien heb je wel gelijk en valt de montage mee in de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[quote]ThinkPadd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:47:
[...]

[/quote]
Zal best maar het ziet er erg lelijk uit - als in niet dicht.

Ik soldeer ook wel eens en slijp zo nu en dan een (waar ik bang van ben dat het een slechte) verbinding door om te kijken maar dit herken ik niet. Lijkt wellicht geperst of bestaat er een onzichtbaar soldeer?

Zie nu de reactie van @Oxellaar

[...]

De soldering gebeurt met soldeerstaafjes, gemaakt van zilver, koper en zink.<>
Smerig als in niet gasdicht? Ziet eruit als prutswerk als je het mij vraagt.

[ Voor 37% gewijzigd door franssie op 12-08-2018 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
franssie schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:39:
[quote]ThinkPadd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:47:
[...]

[/quote]
Zal best maar het ziet er erg lelijk uit - als in niet dicht.

Ik soldeer ook wel eens en slijp zo nu en dan een (waar ik bang van ben dat het een slechte) verbinding door om te kijken maar dit herken ik niet. Lijkt wellicht geperst of bestaat er een onzichtbaar soldeer?

Zie nu de reactie van @Oxellaar

[...]

Smerig als in niet gasdicht? Ziet eruit als prutswerk als je het mij vraagt.
Ziet er naar uit dat de verbinding heel nauw is. En daardoor niet kon door vloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
ThinkPadd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:47:
[...]

Ook hier weer verschillende soorten 5% zilver voor koper/koper en 45% zilver voor bv messing/koper met of zonder flux mantel. En een universele met 15 %

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 12-08-2018 23:27 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Oxellaar toen later een keer losse flares buiten gezet zijn ipv trump en koppelstukken (die Daikin zelf meelevert) is er wel backing gebruikt. Ook geloof ik omdat anders achter gebleven koelmiddel / residu in de leiding vlam kan vatten ?

Maar om eerlijk te zijn heb ik inderdaad nog nooit een monteur het 'vooraf' zien gebruiken en ik het er toch een stuk of vijf erkende door de jaren heen over de vloer gehad. zo zie je maar weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Prutzertje schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:50:
[...]
Ziet er naar uit dat de verbinding heel nauw is. En daardoor niet kon door vloeien.
denk ik ook, maar ziet er niet dicht uit dus daarom noemde ik het lelijk. Is dat raar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
franssie schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 23:36:
[...]

denk ik ook, maar ziet er niet dicht uit dus daarom noemde ik het lelijk. Is dat raar?
Dit is dus een stukje wat even snel in elkaar geplakt is, de pijp is met een stompe pijpen snijder met te veelkracht gesneden , te zien aan de vervorming aan het uit einde van de binnenst pijp afbramen is ook niet gebeurt .

door de insnoering van de pijp zal er aan het uiteinde geen capillaire werking zijn en zal er ook geen soldeer helemaal door vloeien naar het einde waar door hier een opening ontstaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
wizzopa schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:32:
[...]

Dit is dus een stukje wat even snel in elkaar geplakt is, de pijp is met een stompe pijpen snijder met te veelkracht gesneden , te zien aan de vervorming aan het uit einde van de binnenst pijp afbramen is ook niet gebeurt .

door de insnoering van de pijp zal er aan het uiteinde geen capillaire werking zijn en zal er ook geen soldeer helemaal door vloeien naar het einde waar door hier een opening ontstaat.
De foto is om het nut van backinggas aan te tonen. Waarschijnlijk is de buis alleen maar gloeiend gestookt en helemaal niet gesoldeerd.
Ik had beter een andere kunnen zoeken, want hier word iedereen erg zenuwachtig van :P

Maar bij kleine diameters komt het niet bijzonder nauw hoe de buis eruit ziet.
Hij moet ontbraamd zijn, maar wat insnoering en ruime tromp maakt niks uit. 1/4, 3/8 en 1/2 is haast onmogelijk om niet goed te solderen. Bij de grotere maten word het allemaal wat spannender.
Een handgemaakte tromp ergens boven een verlaagd plafond, hangend over wat armaturen, op het puntje van je trap....Denk je echt dat je dan een verbinding volgens het boekje kunt maken?
Nee, die ziet eruit als op de foto en is gewoon dicht en volledig doorgevloeid.

@Ray Je wilt dat er niets verbrand aan de binnenzijde, dus geen buis, olie of wat dan ook.
Bij R32 zul je het systeem langer, vooraf moeten spoelen met stikstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 899333

[...]

Welk type Samsung heb je ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Oxellaar ik heb nog even gekeken en nagedacht over wat je zegt wat natuurlijk klopt. Echter de praktijk , als ik kijk hoe het hier allemaal logistiek ligt, maakt dat soms best lastig

3 units bijvoorbeeld hebben eerst een meter extra leiding aangesoldeerd gekregen omdat deze doorgestoken zijn naar de zolder om daar opgegepakt te worden door 10 + meter leiding die door diverse muren etc loopt.

dan zou je dus als je eerst die extra meter eraan zet met een soort van nippel eerst je gas erop aan moeten sluiten etc om dat voor elkaar te krijgen. Gebeurt dat nu echt in de praktijk .... ? dus meter er aan met flessen slepen of de units naar de flessen toe. alles koppelen voor 2 lasjes , alles weer los. spul in korten koppelen. dan weer connecties maken bij de buiten unit (nog niet vast want die komt pas later)
het zal natuurlijk best kunnen en gezien de plaatjes zie ik ook het nu, vraag me dus echt wel af hoevaak het werkelijk gebeurd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Ray
Dat het lastig word is geen excuus om het niet te doen. Al onze monteurs doen het altijd.
Het is een dun siliconen slangetje, ze zetten het vast met een stukje plakband aan de leiding.
Kost weinig extra moeite, want het hoort bij de procedure.

In de praktijk weet ik dat veel airco monteurs het niet doen. Maar dan gaat het vaak om bedrijven die single split en kleine multi split monteren.
Als je een VRF, met honderden solderingen, niet onder stikstof soldeert, dan zit bij de eerste testrun het filter compleet verstopt.

@Anoniem: 899333 Zie mn onderschrift :P
Dat model is niet meer leverbaar, die is vervangen voor de 9000 serie. De WindFree

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 23:08
Devian schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:31:
[...]

Zoiets als dit zoek ik:

https://www.boels.nl/hure...tergekoeld-met-buitenunit

Maar heb dus moeite met ze te koop te vinden..2 kleine slangen door het raam is geen probleem, met de split unit buiten....moet het alleen weer makkelijk weg kunnen halen :).
Ik denk dat ik het merk geidentificeerd heb, FRAL. De paar dealers hebben allemaal dezelfde prijs online staan,zover ik snel zag. Zo'n ding kost 6500,- https://www.fral.nl/Fral-Water-Cooled-Airco. Er is ook een grotere voor 10 duizend https://www.airconditioner.nu/industriele_airco-fral-facsw51 en een kleinere voor 3 duizend euro, maar dat is weer geen split, maar een 7KW koelende mobiele airco https://www.airconditione...co-fral-spot_cooler_fsc25.

Zo te zien zijn alle domeinnamen van een en delfde aanbieder Airsain Nederland.olas atijd een stuk goedkoper in naburige landen: https://www.aircondirect....-conditioner-up-to-55-sqm £3278.98

[ Voor 7% gewijzigd door donaldk op 14-08-2018 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ondertussen is mijn daikin wifi controller ook binnen. Makkelijk geinstalleerd. Setup is nog wel een beetje ehm (kon de "wifi instellingen" niet vinden. Het is ook niet mogelijk om deze te wijzigen zonder hele procedure weer opnieuw te doen).

Valt me reuze mee, dus 2e controller voor ander binnenunit ook al besteld.

Heel jammer dat de ventilatiestanden (dus het bewegen) weer niet te regelen is via de app...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:12

BTS

Sinds deze week ook airco, de installatie verliep vlot.
Betreft Panasonic Etherea 2,5 Kw unit op de slaapkamer.
Hierbij gekozen voor de wifi kit en de app werkt tot nu toe vlekkeloos. Alles is in te stellen, wel was even onduidelijk welke ID je aan moest maken maar dit stond op de verpakking (doosje) van de wifi kit zelf. Wachtwoord mocht ik wel zelf verzinnen. En als beheerder kan je anderen toestemming geven om de unit te beheren of enkel te bewaken. Geluid op laagste stand is hoorbaar maar vele malen zachter dan een ventilator op laagste stand.

Buiten unit staat bij ons op een inpandig balkon waar enkel de was word opgehangen,
De installateur dacht wel mee want in eerste instantie ging het bedrijf er vanuit dat er een pompje nodig was voor het condens af te voeren. Door de binnenunit hoger te plaatsen verviel het pompje.

Nu maar afwachten wat de kwaliteit van het geheel is.

Voor de volledigheid, het betreft: CS‐Z25TKEW

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:34:
Heel jammer dat de ventilatiestanden (dus het bewegen) weer niet te regelen is via de app...
Je kunt de swing wel aan en uit zetten als ik in de app kijk. Je kunt alleen niet kiezen in welke richting hij moet blijven blazen als je het bewegen uit zet. Maar dat kan met de ab ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@BTS Wat was je kwijt, all-in, als ik vragen mag?
Dit om een beetje een beeld te krijgen van de prijzen van een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:28
Anoniem: 899333 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:47:
ik heb nu een offerte van een monteur voor de montage van 2 airco's voor 300 per stuk inclusief leidingwerk.
en dan kan ik zelf de airco ( in een aanbieding oid ) aanschaffen.

en er moet nog een andere offerte binnen gaan komen, van onze tweakers huis monteur :)
Wie is de tweakers huis monteur? Ik zit langzaam ook te denken om eens wat offertes aan te vragen, mensen nog tips voor de zoektocht naar airco installateurs? (ben woonachting in Utrecht)

Ik heb ook nog de volgende projecten in overweging:
- zonnepanelen
- groendak
- nieuwe kozijnen / rolluiken
- waterpomp (nu stadsverwarming)
- extra elektra/utp leidingen aanleggen (in bestaande beton prefab woning)

Zijn het echt allemaal aparte expertises? Of zijn er ook partijen die meerdere van deze klussen op zich nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
Worden airco's trouwens goedkoper in de wintermaanden? Bijvoorbeeld over één a twee maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

masaman schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:11:
[...]

Je kunt de swing wel aan en uit zetten als ik in de app kijk. Je kunt alleen niet kiezen in welke richting hij moet blijven blazen als je het bewegen uit zet. Maar dat kan met de ab ook niet.
Je hebt gelijk.. er zijn meer opties als je gaat swipen... lekker duidelijk.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Shadow_Zero schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:34:
[...]

Wie is de tweakers huis monteur? Ik zit langzaam ook te denken om eens wat offertes aan te vragen, mensen nog tips voor de zoektocht naar airco installateurs? (ben woonachting in Utrecht)

Ik heb ook nog de volgende projecten in overweging:
- zonnepanelen
- groendak
- nieuwe kozijnen / rolluiken
- waterpomp (nu stadsverwarming)
- extra elektra/utp leidingen aanleggen (in bestaande beton prefab woning)

Zijn het echt allemaal aparte expertises? Of zijn er ook partijen die meerdere van deze klussen op zich nemen?
@koevlaas2 oOo

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ja ik mention jou gewoom wanneer nodig. In dit geval; omdat je (dacht ik) onze GoT huismonteur bent :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

kmf schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:34:

hoe bedoel je dat .? je kan toch 3d / liinks / rechts / boven / onder in de app aan / uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
Pang! Kogel door de kerk. Net besloten om voor een Dakin FTXM25M & RXM25M9 te gaan. Ben tevens voor dit model met het plasma filter gegaan vanwege mijn vriendin die vrijwel half het jaar last heeft van hooikoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Prutzertje schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:52:
Pang! Kogel door de kerk. Net besloten om voor een Dakin FTXM25M & RXM25M9 te gaan. Ben tevens voor dit model met het plasma filter gegaan vanwege mijn vriendin die vrijwel half het jaar last heeft van hooikoorts.
Deze heb ik ook op het oog maar dan een FTXM20. Wie is de leverancier die hem gaat leveren en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Voor de dhz die het net iets beter willen doen, deze link https://www.topaircon.eu/Installatieset.

Je bent dan voor je zelf beter bezig maar zonder Stek/F-Gassen certificaat nog steeds in overtreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
wizzopa schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:56:
[...]

Deze heb ik ook op het oog maar dan een FTXM20. Wie is de leverancier die hem gaat leveren en installeren.
Topaircon.eu heb ik besteld.
Heb gekeken in Spanje en Italië daar scheelde het bij de goedkoopste ongeveer met verzending 200 euro. Scheeld wel als ik Spanje had besteld maar Dan kost het me meer moeite bij bestellen de package forwarder en wist niet wanneer het zou aankomen. En aangezien we in een verhuizing zitten heb ik al genoeg zorgen.

Echter ga ik het zelf installeren. Heb het allemaal even bekeken en het is geen rocket science opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Prutzertje schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:24:
[...]

Heb gekeken in Spanje en Italië daar scheelde het bij de goedkoopste ongeveer met verzending 200 euro. Scheeld wel als ik Spanje had besteld maar Dan kost het me meer moeite bij bestellen de package forwarder en wist niet wanneer het zou aankomen. En aangezien we in een verhuizing zitten heb ik al genoeg zorgen.

Echter ga ik het zelf installeren. Heb het allemaal even bekeken en het is geen rocket science opzich.
Dat is toeval, ik plaats net een link van dat bedrijf dat daar een installatie kit in de verhuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:31
m0nk schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:33:
Heb hem net besteld dus zal mijn ervaringen delen zodra hij hangt.
Is deze al in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
wizzopa schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:56:
[...]

Dat is toeval, ik plaats net een link van dat bedrijf dat daar een installatie kit in de verhuur is.
Ja zag het :P Zat eerst te denken om de kit te huren. Maar voor dat geld kan je wel een chinees vacuum pompje kopen op aliexpress. En natuurlijk een flare set erbij. Wat in totaal wel duurder is en je moet maar afwachten hoe de kwaliteit van de spullen zijn (vast wel slecht). Echter hoor ik van een hoop andere in mijn vrienden kring die interesse hebben gekregen in een airco na de grote hittegolf en wellicht daar de spullen kan voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Prutzertje Dan kom je ruim boven de €22 en zal je als het tegen zit belasting en invoer moeten betalen. Een flare set zijn er wel beneden €22 vacuum pompen van rond de €100 wel via marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
wizzopa schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:47:
@Prutzertje Dan kom je ruim boven de €22 en zal je als het tegen zit belasting en invoer moeten betalen. Een flare set zijn er wel beneden €22 vacuum pompen van rond de €100 wel via marktplaats
Chinezen zijn ook niet gek. Die zetten er echt wel een lagere prijs op het pakketje. Laats nog een Pine "raspberry clone" besteld die rond de 70 euro zat en daar hadden ze ook een zeer lage prijs op gezet. Heb eigenlijk nooit bij hoeven te betalen bij pakketjes uit China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Prutzertje schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:55:
[...]

Chinezen zijn ook niet gek. Die zetten er echt wel een lagere prijs op het pakketje. Laats nog een Pine "raspberry clone" besteld die rond de 70 euro zat en daar hadden ze ook een zeer lage prijs op gezet. Heb eigenlijk nooit bij hoeven te betalen bij pakketjes uit China.
Ik hoor het wel als je hem ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Prutzertje schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:55:
[...]

De douane is ook niet gek. Die accepteren niet meer zomaar alles wat die Chinezen op het pakket zetten. Dus op een gegeven moment kun je toch pech hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wizzopa schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:22:
Voor de dhz die het net iets beter willen doen, deze link https://www.topaircon.eu/Installatieset.

Je bent dan voor je zelf beter bezig maar zonder Stek/F-Gassen certificaat nog steeds in overtreding.
let wel dat je dan nog steeds niet afgeperst hebt en voor zover je van plan bent dit setje vaker te gebruiken is er ook iets met de olie in de pomp en verschil tussen 410 en 32 systemen

weet het niet meer zo te vertellen maar formeel gezien moet je die onderling niet uitwisselen. ok de gemiddelde airco installateur heeft door ook maling aan maar goed...

vooral met een afpomp set kan je niet zomaar de 410 gebruiken op een 32 systeem (overigens kosten die ook vaak > 1000 euro)

edit. ook die meetset die erbij zit is (logisch) voor dat geld ook vaak zo brak dat je echt niet weet of je systeem nu echt vacuuum is of niet :P

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 19-08-2018 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06 22:39
Prutzertje schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:52:
Ik ben benieuwd of je ook gekeken hebt naar dit model;

Gree GWH09QB Lomo airconditioner

Deze kost nog net geen 500 euro, en ze zeggen ook de lucht te reinigen met " cold plasma " (??) .

Ik ben zelf ook op zoek naar een airco maar ben er nog niet over uit welke het wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door mouse86 op 20-08-2018 08:49 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
mouse86 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:49:
[...]

Ik ben benieuwd of je ook gekeken hebt naar dit model;

Gree GWH09QB Lomo airconditioner

Deze kost nog net geen 500 euro, en ze zeggen ook de lucht te reinigen met " cold plasma " (??) .

Ik ben zelf ook op zoek naar een airco maar ben er nog niet over uit welke het wordt.
Nee heb eigenlijk alleen naar grote Japanse merken gekeken. Het is puur gevoelens kwestie dat ik liever iets meer betaal voor iets goeds. Kan goed zijn dat de gree zelfs beter is. Maar Ken het hele merk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001

m0nk

16-09-2003 15.15

Nee, ik heb deze uiteindelijk geannuleerd.. De twee gaten die ik moest (laten) boren waren 200mm groot.. Was me toch iets te gortig.. Ik heb uiteindelijk alsnog een split unit gehaald en laten aansluiten door een bevriende installateur..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Laatst online: 11:09
Offerte opgevraagd, maar dat vond ik wel heel gortig...

Woonkamer 50m2 wilde ik een Daikin Emura

Boven hebben de kids een vrij kleine slaapkamer wat zal het zijn +/- 8m2 á 10m2
En dan nog onze slaapkamer zeg +/- 15m2 (standaard slaapkamer binnenunits van Daikin)

De installateur gaf aan dat ik een 2e buiten unit nodig had ivm de woonkamer? deze kon niet samen met deze 3 slaapkamer units.

Totaal plaatje kostte 8,500 euro!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 15:16
De installateur gaf aan dat ik een 2e buiten unit nodig had ivm de woonkamer? deze kon niet samen met deze 3 slaapkamer units.
Misschien is dat waar voor de Daikin; maar ik heb net mijn LG multisplit in gebruik voor vrijwel eenzelfde setup: 1 unit in de woonkamer, en nog 2 in slaapkamers boven. Dat werkt als een zonnetje.

Het is een kwestie van de juiste buiten unit kiezen; in jouw geval eentje waar 4 binnen units op passen. Kijk maar eens naar iets van een type MU4... de verdere getallen geven het aantal BTUs aan capaciteit aan.

Ik heb nu een '15' (=15000 BTU is ongeveer 4.5 kW koelvermogen) voor de woonkamer, een '9' voor de grote slaapkamer en een '7' voor een kleine slaapkamer. Dat is totaal 31000 BTU, maar het gaat prima op een 21000 BTU unit, omdat ze toch niet allemaal tegelijk hoeven de draaien.

Alles bij elkaar was ik nog geen 4000 euro kwijt. Dan heb ik wel zelf de leidingen in mijn muren en vloeren gestopt, en de binnenunit opgehangen. Maar 8500 klinkt als misbruik maken van de warmte.... Nu de ergste hitte van de zomer voorbij is, kun je rustig een paar weken verder zoeken. In oktober/november gaan de prijzen vast fors omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
BartS12 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:01:
[...]

Misschien is dat waar voor de Daikin; maar ik heb net mijn LG multisplit in gebruik voor vrijwel eenzelfde setup: 1 unit in de woonkamer, en nog 2 in slaapkamers boven. Dat werkt als een zonnetje.

Het is een kwestie van de juiste buiten unit kiezen; in jouw geval eentje waar 4 binnen units op passen. Kijk maar eens naar iets van een type MU4... de verdere getallen geven het aantal BTUs aan capaciteit aan.

Ik heb nu een '15' (=15000 BTU is ongeveer 4.5 kW koelvermogen) voor de woonkamer, een '9' voor de grote slaapkamer en een '7' voor een kleine slaapkamer. Dat is totaal 31000 BTU, maar het gaat prima op een 21000 BTU unit, omdat ze toch niet allemaal tegelijk hoeven de draaien.

Alles bij elkaar was ik nog geen 4000 euro kwijt. Dan heb ik wel zelf de leidingen in mijn muren en vloeren gestopt, en de binnenunit opgehangen. Maar 8500 klinkt als misbruik maken van de warmte.... Nu de ergste hitte van de zomer voorbij is, kun je rustig een paar weken verder zoeken. In oktober/november gaan de prijzen vast fors omlaag.
Het vreemde vind ik, dat hij aangaf "Qua vermogen red je het niet om alles op 1 buitenunit te zetten, vandaar dat de woonkamer apart is" de rest zit wel op een multisplit unit.

Ik heb nu toch geen haast, maar vanwege de kleine kamers boven, twijfel ik wel voor 1 binnenunit in de overloop, zodat de "meeste" warmte weg is.. (natuurlijk niet ideaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

DaYwaLkUr schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:35:
Offerte opgevraagd, maar dat vond ik wel heel gortig...

Woonkamer 50m2 wilde ik een Daikin Emura

Boven hebben de kids een vrij kleine slaapkamer wat zal het zijn +/- 8m2 á 10m2
En dan nog onze slaapkamer zeg +/- 15m2 (standaard slaapkamer binnenunits van Daikin)

Totaal plaatje kostte 8,500 euro!?
dat kan prima , heb ik hier ook met nog wat grotere kamers. zelfs de 4 poort 6,8 is nog ruim bemeten zoals in je in dit topic kan lezen en er is zelfs nog een 8 en 9 variant

die prijs. tja ik heb ook een emura in de woonkamer en 3 x ftxm voor de slaapkamers. Het is shoppen. Ik heb voorstellen tussen de 6 en 11K! gehad. Er zijn zelfs installateurs die vanuit de Daikin cataologus gaan tellen. Dan zit je voor mijn opzet al richting 9 k en dan voor een 'prikje' installeren....

dus afhankelijk van je leidingwerk etc en of je mee kan werken (scheelde mij ook nog) is er nog wel wat mogelijk denk ik. Informeer eens bij koelplan. Die kwamen er bij mij erg goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Het vreemde vind ik, dat hij aangaf "Qua vermogen red je het niet om alles op 1 buitenunit te zetten, vandaar dat de woonkamer apart is" de rest zit wel op een multisplit unit.
Ah, dat verklaart toch wel wat. Vanzelfsprekend heeft een grotere buitenunit ook meer vermogen uit het stopcontact nodig. De 21000 BTU buitenunit die ik heb, was (aldus de leverancier) de grootste die nog op een standaard 16 ampere groep (zekering) aangesloten kan worden. En dan moest er al een andere (trage) zekering in.

Als je nog een maat groter gaat - en dat is waarschijnlijk wel zinnig/nodig met 4 binnenunits - heb je niet meer genoeg aan een 16A groep. Consequentie is dan dat je vanaf de meterkast tot bij je buitenunit het e.e.a. moet vervangen. Een soort fornuisgroep / krachtstroom /3-fase aansluiting o.i.d. (laten) maken.

Maar, dat hoeft geen duizenden euro's te kosten; en het is meestal een stuk eenvoudiger dan 2 complete split-unit installaties te gaan installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

DaYwaLkUr schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:17:
[...]

Ik heb nu toch geen haast, maar vanwege de kleine kamers boven, twijfel ik wel voor 1 binnenunit in de overloop, zodat de "meeste" warmte weg is.. (natuurlijk niet ideaal).
zoals aangegeven is dat onzin. de 6,8 kan tot 11 kw aan units aangesloten hebben. Dat is al overkill want voor slaapkamers kan je prima met een 1,5 af. ik heb zelf 2.0 en 2,5 hangen.

toen het buiten > 36 graden was heb ik mijn totale installatie niet boven de 50% van zijn max zijn draaien en meestal amper op 25%

woonkamer is ook altijd discussie. lees terug en zie waarom ik wel voor een 3,5 gekozen heb ipv 5.0 (wat vaak aangeraden wordt) Je stelt dan eventueel nog in dat deze unit 'voorrang' heeft

zowel de 6,8 - 9.0 zijn allemaal 1 fase bij daikin en kunnen dus op een losse groep. Bij koelen is dat overigens ook allemaal 'een wassen neus' op de unit staat 30 amp afzekeren en dat verteld de installateur dan ook. Praktijk is dat bij koelen het bij 1500 watt wel een keer gedaan is. dus 6 a 7 ampere.... een zwaardere karakteristiek (had ik dus wel gedaan) is ook BS want ze toeren gewoon rustig op dus totaal geen last van aanloopstroom etc

@BartS12 zie bovenstaand :) het is in de praktijk absoluut niet zo spannend

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 20-08-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:20
Prutzertje schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:24:
[...]

Topaircon staat niet in de dealerlijst van daikin nl. Het lijkt dus ook om import units te gaan. Ook de vermelde adressen op de site leveren allemaal rare resulaten en brievenbus adressen. Zie het topic airo bestellen in spanje. Ik zou persoonlijk erg oppassen hiermee. Comfortklimaat is er tenminste eerlijk over wat veel vraagtekens wegneemt.

Maar waarom moet je in spanje dingen doen met forwarders etc? Dat kan toch gewoon direct op transport?
Ik heb net units in italie besteld, track en trace erbij en na 8dagen werden ze netjes op een eurotje de garage hier in gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 19:30
Een vraagje. Ik heb 3 ruimtes die ik wil koelen, maar in principe nooit tegelijk (werkkamer/woonkamer/slaapkamer). Is het dan voldoende om 1 triple split buitenunit te hebben met voldoende vermogen om de m3 van de woonkamer te koelen?

Ik neem aan dat als je een uurtje zowel de woonkamer als werkkamer doet dat deze dan het vermogen verdeelt over die 2 ruimtes? Of werkt dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Ray schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:31:
[...]

zoals aangegeven is dat onzin. de 6,8 kan tot 11 kw aan units aangesloten hebben. Dat is al overkill want voor slaapkamers kan je prima met een 1,5 af. ik heb zelf 2.0 en 2,5 hangen.

toen het buiten > 36 graden was heb ik mijn totale installatie niet boven de 50% van zijn max zijn draaien en meestal amper op 25%

woonkamer is ook altijd discussie. lees terug en zie waarom ik wel voor een 3,5 gekozen heb ipv 5.0 (wat vaak aangeraden wordt) Je stelt dan eventueel nog in dat deze unit 'voorrang' heeft

zowel de 6,8 - 9.0 zijn allemaal 1 fase bij daikin en kunnen dus op een losse groep. Bij koelen is dat overigens ook allemaal 'een wassen neus' op de unit staat 30 amp afzekeren en dat verteld de installateur dan ook. Praktijk is dat bij koelen het bij 1500 watt wel een keer gedaan is. dus 6 a 7 ampere.... een zwaardere karakteristiek (had ik dus wel gedaan) is ook BS want ze toeren gewoon rustig op dus totaal geen last van aanloopstroom etc

@BartS12 zie bovenstaand :) het is in de praktijk absoluut niet zo spannend
Jij hebt gekozen voor de 3,5kW ipv 5kW vanwege "minder" power, en een behagelijker gevoel?
In mijn situatie zou ik dan uitkomen op 3,5 + 2 + 2 + 2,5kW = 10 kW

Maar als ik je goed begrijp is dit echt piekbelasting en kom je niet aan deze 10kW? omdat het max op 50% draait? (Wij wonen in een nieuwbouw woning uit 2009, dus goed geisoleerd).

Zou ik dit halen met een 4MXM68N en dan alles gelijktijdig aan?

p.s. Ik zie dat de FTX20 het kleinste model is wat Daikin aanbiedt. In feite kon deze kleiner op de kinderslaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

DaYwaLkUr schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:25:
[...]

Jij hebt gekozen voor de 3,5kW ipv 5kW vanwege "minder" power, en een behagelijker gevoel?
In mijn situatie zou ik dan uitkomen op 3,5 + 2 + 2 + 2,5kW = 10 kW

Maar als ik je goed begrijp is dit echt piekbelasting en kom je niet aan deze 10kW? omdat het max op 50% draait? (Wij wonen in een nieuwbouw woning uit 2009, dus goed geisoleerd).

Zou ik dit halen met een 4MXM68N en dan alles gelijktijdig aan?

p.s. Ik zie dat de FTX20 het kleinste model is wat Daikin aanbiedt. In feite kon deze kleiner op de kinderslaapkamers.
ik heb exact dat dus hangen in een grotere ruimte in een woning die slechter geisoleerd is en het is meer dan ruim voldoende.

overigens zijn er wel 1,5 modellen , de ctxm. met jou afmetingen zou ik kiezen voor 3 x 1,5 en 1 x 3,5

op een 4mxm68, die ik dus heb, mag 11 kw aangesloten worden. ik zit dus ook op 10 maar nogmaals vooral voor de slaapkamers zeer ruim bemeten!

en ja dat kan hij dus op zijn slofjes af. meestal dus tussen de 25 tot 50% van het vermogen dus 2 tot 3 kw effectief wat er verdeeld over 4 units! maar nodig is om het huis koel te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Even een paar opmerkingen :)
- Spannend is het inderdaad allemaal niet, wel even een kwestie van weten waar je aan begint, en even tellen en rekenen. Zonde als de stoppen er uit springen wegens een denkfoutje
- Heel belangrijk, de koelvermogens (in kW) zijn *niet* hetzelfde als wat je uit het stopcontact trekt! Daar zit typisch een factor 3-4 tussen (afhankelijk van oa buitentemperatuur, efficiency van je airco, etc). 11 kW koelen trekt dus 'maar' (maximaal) ~3.5 kW uit de muur, en kan dus gewoon op een 16A zekering.
- Kijk wel even goed of je airco ook geschikt is (en bedoeld is) om te verwarmen. Dat trekt meestal meer vermogen dan het koelen.
- Ik heb met een 21000 BTU buitenunit (= ~6.5 kW) al eens ~2200 W aangetikt. Geen idee of dit nog meer kan worden als het nog warmer is buiten (ik heb 'm net 2 weken...), en/of er meer units tegelijk aan staan.
- De totale hoeveelheid benodigd vermogen voor een kamer hangt maar zeer ten dele af van het aantal m2. Ik heb het al eerder eens in detail uitgeschreven; maar kijk in ieder geval zeker ook naar isolatie, hoeveelheid zonne-instraling (ramen!) en je eigen wensen (wil je ~5, 10 of 15 graden *lager* dan buiten kunnen koelen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
thefox154 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:36:
[...]

Topaircon staat niet in de dealerlijst van daikin nl. Het lijkt dus ook om import units te gaan. Ook de vermelde adressen op de site leveren allemaal rare resulaten en brievenbus adressen. Zie het topic airo bestellen in spanje. Ik zou persoonlijk erg oppassen hiermee. Comfortklimaat is er tenminste eerlijk over wat veel vraagtekens wegneemt.

Maar waarom moet je in spanje dingen doen met forwarders etc? Dat kan toch gewoon direct op transport?
Ik heb net units in italie besteld, track en trace erbij en na 8dagen werden ze netjes op een eurotje de garage hier in gereden.
Daar ben ik niet zo bang voor. Laats gereedschap besteld bij een website waarbij Makita de website ook niet als dealer had staan. Maar de website gaf gewoon de volle garantie die Makita ook zou leveren als je het registreerd.
En import units maakt ook niks uit. Komt toch allemaal uit de zelfde fabriek in Tsjechië. Of je het nu via een NL dealer koopt of bij TopAirco.

Spaanse websites sturen niet direct door naar Nederlands. Ja... Één website wel maar die rekende gelijk 350 euro voor verzending ;w En dan moet het via een forwarder wat het allemaal gecompliceerd maakt en al druk genoeg ben met de verhuizing die gepland staat. Italiaanse website waar ik op gekeken had had niet het model die ik graag wou.
Welke Italiaanse website heb jij besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Prutzertje schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:07:
[...]

Daar ben ik niet zo bang voor. Laats gereedschap besteld bij een website waarbij Makita de website ook niet als dealer had staan. Maar de website gaf gewoon de volle garantie die Makita ook zou leveren als je het registreerd.
En import units maakt ook niks uit. Komt toch allemaal uit de zelfde fabriek in Tsjechië. Of je het nu via een NL dealer koopt of bij TopAirco.

Spaanse websites sturen niet direct door naar Nederlands. Ja... Één website wel maar die rekende gelijk 350 euro voor verzending ;w En dan moet het via een forwarder wat het allemaal gecompliceerd maakt en al druk genoeg ben met de verhuizing die gepland staat. Italiaanse website waar ik op gekeken had had niet het model die ik graag wou.
Welke Italiaanse website heb jij besteld?
Oja, helemaal mee eens hoor! Maar hoe vaak ik hier niet lees dat men perse een NL-model wilt hebben omdat.... :9 Als je met die insteek daar bestelt dan word je mooi misleid.

Ik doelde meer op dat wanneer je bij topaircon bestel je het net zo goed zelf kan importeren..
Heb mijn dual split bij https://www.zetaidraulica.it besteld. @Anoniem: 1099481 heeft er daar onlangs ook ééntje laten komen.
Even uit mijn hoofd vragen ze € 160,- verzending. En ze hadden er gratis een muurbeugel bij gedaan. Scheelde hier weer een paar tientjes, dus mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
thefox154 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:50:
[...]

Oja, helemaal mee eens hoor! Maar hoe vaak ik hier niet lees dat men perse een NL-model wilt hebben omdat.... :9 Als je met die insteek daar bestelt dan word je mooi misleid.

Ik doelde meer op dat wanneer je bij topaircon bestel je het net zo goed zelf kan importeren..
Heb mijn dual split bij https://www.zetaidraulica.it besteld. @Anoniem: 1099481 heeft er daar onlangs ook ééntje laten komen.
Even uit mijn hoofd vragen ze € 160,- verzending. En ze hadden er gratis een muurbeugel bij gedaan. Scheelde hier weer een paar tientjes, dus mooi meegenomen.
Niet dat ik de betweter uit wil hangen ofzo :P Heb even gekeken naar een Daikin FTXA25AW + RXA25A als voorbeeld:

Exclusief verzendkosten etc...
Puur de units:
Italië : 1.097,00
TopA. : 1.165,23

70 Euro duurder in NL.

Verzendkosten:
Italië : 160,-
TopA: 80,-

Italië verzendkosten 80 Euro duurder.

Uit eindelijk heb je dan wel de beugel erbij. En dan is Italië wellicht enkele tientjes goedkoper. Heb dan enkel gekeken naar dit model.. Misschien dat er bij andere modellen grotere verschillen zijn. d:)b

Bron:

https://www.topaircon.eu/...32-ftxa25aw-rxa25a-daikin

https://www.zetaidraulica...-9000-btu-a-ftxa25aw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Prutzertje schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:16:
[...]

Niet dat ik de betweter uit wil hangen ofzo :P Heb even gekeken naar een Daikin FTXA25AW + RXA25A als voorbeeld:

Exclusief verzendkosten etc...
Puur de units:
Italië : 1.097,00
TopA. : 1.165,23

70 Euro duurder in NL.

Verzendkosten:
Italië : 160,-
TopA: 80,-

Italië verzendkosten 80 Euro duurder.

Uit eindelijk heb je dan wel de beugel erbij. En dan is Italië wellicht enkele tientjes goedkoper. Heb dan enkel gekeken naar dit model.. Misschien dat er bij andere modellen grotere verschillen zijn. d:)b

Bron:

https://www.topaircon.eu/...32-ftxa25aw-rxa25a-daikin

https://www.zetaidraulica...-9000-btu-a-ftxa25aw.html
Ik heb dan ook geen daikin besteld heb er slechts een seconde naar gekeken. Ik vind de units persoonlijk way overpriced. Een andere tweaker constateerde bij zijn gewenste daikin in het airco uit spanje topic ene verschil van 300 euro. Bij Hisense was het een € 600+ verschil met NL of een vergelijkbare Haiker.

Je moet gewoon zoeken & als je even de Italiaanse prijsvergelijker ernaast pak dan heb je gelijk de beste indruk. Daikin is in Roemenië ook erg goedkoop. Elk land heeft zijn specifieke producten..

Maar even los daarvan, wat een geld voor een mono-unit :o
Dat ding moet wel magische krachten om dat bedrag te rechtvaardigen.. Of is dat alleen voor dat A+++ label waar je dan toch wel 50kwh per jaar mee kunt besparen?

Zou ik er persoonlijk https://www.zetaidraulica...rt-9000-btu-new-2018.html zo eentje in fietsen (ze hebben nog de afbeeldingen van de 2016 units erbij staan). Ook 19db binnen unit en r32. Verbruikt wel 42kwh meer per jaar.. En als je twijfelt aan de kwaliteit bestel je er nog 2 mee en je bent net zoveel geld kwijt O-) Of één op reserve en dan nog 300 in de pocket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
thefox154 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:43:
[...]

Ik heb dan ook geen daikin besteld heb er slechts een seconde naar gekeken. Ik vind de units persoonlijk way overpriced. Een andere tweaker constateerde bij zijn gewenste daikin in het airco uit spanje topic ene verschil van 300 euro. Bij Hisense was het een € 600+ verschil met NL of een vergelijkbare Haiker.

Je moet gewoon zoeken & als je even de Italiaanse prijsvergelijker ernaast pak dan heb je gelijk de beste indruk. Daikin is in Roemenië ook erg goedkoop. Elk land heeft zijn specifieke producten..

Maar even los daarvan, wat een geld voor een mono-unit :o
Dat ding moet wel magische krachten om dat bedrag te rechtvaardigen.. Of is dat alleen voor dat A+++ label waar je dan toch wel 50kwh per jaar mee kunt besparen?

Zou ik er persoonlijk https://www.zetaidraulica...rt-9000-btu-new-2018.html zo eentje in fietsen (ze hebben nog de afbeeldingen van de 2016 units erbij staan). Ook 19db binnen unit en r32. Verbruikt wel 42kwh meer per jaar.. En als je twijfelt aan de kwaliteit bestel je er nog 2 mee en je bent net zoveel geld kwijt O-) Of één op reserve en dan nog 300 in de pocket.
Daikin is way duurder inderdaad. En de A+++ label nog een extra klap erbij wat inderdaad niet in verhouding staat. Dat ik Daikin gekozen heb komt ook groten deels dat het model die ik besteld heb een speciale filter in zit vanwege hooikoort gevoelige vriendin (geen extra losse unit hoeven te kopen) en heb het niet echt op chinezen merken (wat wellicht niet eens waar hoef te zijn). Daikin met de speciale filter is niet anders met een +AAA lable helaas. Mocht van mij een A minder zijn :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1099481

thefox154 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:50:
[...]

Hallo ,heb 190 euro verzendkosten betaald,en nee geen muurbeugel .
spul is netjes bezorgt op een palet.hang onder tussen en wordt maandag vacuum getrokken en gevuld,en getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Internetbob
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-10-2022
Advies gevraagd:

Ik woon in een enkelsteens mooi oud huis met een plat dak (1903)
Huis heeft een hele oude meterkast.
Afgelopen zomer was niet te harden, dus wil ik in najaar/winter airco (koelen en verwarmen) laten installeren.

Betreft twee kamers:
Huiskamer : 199,5 m2
Slaapkamer: 105 m2

Alles hier gelezen hebbende kom ik tot volgende opties:

Buitenunit
Daikin 4MXS80E of Daikin 5MXS90E.
Op zich moet de 4MXS80E voldoende zijn zo begrijp ik, maar vraag is biedt de 5MXS90E meer comfort ?

Binnenunit
Huiskamer: Daikin FTXM71M of 2 x de Daikin Comfort FTXS42. Voorkeur gaat uit naar de FTXM71M, maar heeft deze voldoende power ?
Slaapkamer: Daikin FTXM-M42

Mijn meterkast is oud en het meest slimme is om hem te vervangen.
Wat is slim en goedkoper:
1. Een elektricien apart laten komen om e.e.a te vervangen en gereed te maken voor aansluiten airco later of
2. Alles (airco en meterkast) in 1 opdracht late doen door airco bedrijf/installateur ?

Graag jullie advies op bovenstaande en THX.

Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Internetbob is die m2 echt m2 of m3 ?

beide kan natuurlijk , bij m2 zijn het beste oppervlaktes en meestal reken je met m3 vandaar mijn vraag

bovendien zou ik niet maar de mxs kijken maar naar de mxm serie r410 versus r32

[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 25-08-2018 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Internetbob
@Ray foutje, moet inderdaad m3 zijn. Waarom adviseer je de MXM serie ipv MXS ? is de M zwaarder ?
R32 is toch beter voor milieu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Internetbob schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:00:
@Ray foutje, moet inderdaad m3 zijn. Waarom adviseer je de MXM serie ipv MXS ? is de M zwaarder ?
MXM is R32, MXS is R410a ;). Kijk nog eens goed naar je buitenunit benamingen; die zijn compatible met de FXTS, niet de FXTM. Je buitenunit moet een reeks benaming hebben in de richting van '40MXM-M', als je voor FTXM binnenunits wilt gaan.

Ik zou die overigens ook preferen, en niet alleen omdat ik ze zelf heb :P

[ Voor 35% gewijzigd door Notna op 25-08-2018 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Internetbob
@Notna Oeps 😡😡😡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Internetbob schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:00:
zoals ik schreef 410a versus r32

je weet pas zeker wat je nodig hebt als je een warmte verlies berekening hebt maar uit mijn ervaring heb je aan een mxm68m al ruim voldoende en wellicht kan zelfs de 50m al uit. meer is zeker niet altijd beter!~lees daar mijn ervaringen maar op na

50 m voor de woonkamer en 15 of 20 voor de slaapkamer zou het al makkelijk of moeten kunnen. dan kan al op een 50m . mm zelfs in m3 is 102 voor een slaapkamer wel erg groot. is dat plafond hoog of ? wellicht dat je dan toch aan een 25 komt

mocht je een totaal ongeisoleerd plat dak hebben waar hele dagen vol de zon op staat kan het anders uitpakken :P

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 25-08-2018 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Internetbob
@Ray dank je voor je reacties en meedenken Ray!

Ik had inderdaad zitten tukken en niet goed opgelet dat de MXS 410a was.
Het moet dus de MXM worden.

De woonkamer is 9,5 meter x 6 meter x 3 1/2 meter hoog
De slaapkamer is 6 meter x 5 meter x 3 1/2 meter hoog
Het dak is plat, geen enkele isolatie en groot deel van de dag staat de zon erop.
Buitenmuren zijn enkelsteens.
Totale isolatie is dus 3 x klote.
Een warmteverlies foto van mij huis was ook bijzonder om te zien 😡😡

Een elders gevonden rekenhulpje (AirSain) zegt dat ik voor beide kamers een buitenunit van 15,4 kWh nodig heb.
Een 5MXM90 zou dit net moeten kunnen trekken.....
Een lagere toch niet of denk je anders.

Voor de binnenunit heb ik voor de huiskamer een forse nodig toch om het te koele ? De Daikin FTXM71M zou dit krap aan moeten kunnen.

Heb je nog advies @Ray over het aanleggen van nieuwe meterkast, apart door elektricien of in 1 opdracht aa airco installateur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Internetbob mijn ervaring is dat die rekenhulpen vaak , uit veiligheid want installateur wil geen gezeik, veel te hoog uitkomen en dat je daar vooral bij verwarmen een boel irritatie kan krijgen ivm pendelgedrag

al de genoemde units kunnen op 1 groep. dus als dat nog erbij in past hoef je vooralsnog niets spannends extra te doen

zou je wel voor een 7.1 en 4.2 kiezen , wat erg veel is, dan zou ik 2 single splits overwegen. de 5 mxm is in verhouding best duur omdat die 5 poorten heeft waar je er dan maar twee van gebruikt,

ben je nog van plan dat dak te gaan isoleren ? doe dan dan eigenlijk eerst of hou er wel rekening mee. want nogmaals als je buiten unit niet genoeg terug kan 'toeren' gaat het spul pendelen net als een cv waarbij dat bij een WP eigenlijk voor een compressor niet wenselijk is

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 25-08-2018 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

1000 flessen maal EUR600, dat is best een roof geweest.
Bij controle van de bus bleek dat deze beladen was met 132 flessen die gevuld waren met het koudemiddel R134a. De politie constateerde dat bestuurder geen ladingdocumenten kon tonen, dat het vervoer van deze gevaarlijke stoffen niet aan de voorschriften voldeed en dat de bestelbus zwaar overbeladen was.

• Ninjetsu NL
Na vele omzwervingen en heel wat kennis te hebben opgedaan vanuit dit topic is het oog gevallen op de volgende combinatie:

Binnen-units:
1 x FTXM35M (gang en 2 aangrenzende slaapkamers kinderen => 81m3)
1 x FTXM25M (slaapkamer pa en ma => 75m3)
1 x FTXM50M (open keuken met aangrenzende studeerkamer => 100 - 120m3)

Buiten-unit: 4MXM68M (dit i.v.m. wellicht nog een uitbreiding, op deze manier kunnen beide units boven tegelijk aan en de unit beneden ook deels. Ik heb ook nog gedacht aan de 3MXM52, dan zouden nog steeds de units boven tegelijk aan kunnen en is er ook genoeg power voor de unit beneden wanneer deze alleen draait. Uitbreiding zou dan een eigen unit nodig hebben, wat zou jullie voorkeur hebben?).

Waar ik nu mee zit is of ik hiervoor mijn meterkast moet vervangen en 3-fase moet laten installeren. Mijn vraag is dan ook of er een moment komt dat de buitenunit de volledige 6.8 kW gaat vragen...? Voor zover mijn kennis reikt zal een 16A groep sowieso niet voldoende zijn of denk ik dan verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ninjetsu NL schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:33:
Na vele omzwervingen en heel wat kennis te hebben opgedaan vanuit dit topic is het oog gevallen op de volgende combinatie:

Binnen-units:
1 x FTXM35M (gang en 2 aangrenzende slaapkamers kinderen => 81m3)
1 x FTXM25M (slaapkamer pa en ma => 75m3)
1 x FTXM50M (open keuken met aangrenzende studeerkamer => 100 - 120m3)

Buiten-unit: 4MXM68M (dit i.v.m. wellicht nog een uitbreiding, op deze manier kunnen beide units boven tegelijk aan en de unit beneden ook deels. Ik heb ook nog gedacht aan de 3MXM52, dan zouden nog steeds de units boven tegelijk aan kunnen en is er ook genoeg power voor de unit beneden wanneer deze alleen draait. Uitbreiding zou dan een eigen unit nodig hebben, wat zou jullie voorkeur hebben?).

Waar ik nu mee zit is of ik hiervoor mijn meterkast moet vervangen en 3-fase moet laten installeren. Mijn vraag is dan ook of er een moment komt dat de buitenunit de volledige 6.8 kW gaat vragen...? Voor zover mijn kennis reikt zal een 16A groep sowieso niet voldoende zijn of denk ik dan verkeerd?
Capaciteit is niet hetzelfde als (maximaal) opgenomen vermogen.

http://uk.intpre.daikineu...TXM35M2V1B&i3=FTXM25M2V1B

http://www.icglimited.co....0-%20Technical%20Data.pdf, op / vanaf pagina 7 van eerder gelinkte PDF staat dit ook in W uitgedrukt ( 'Power input') . Bij jouw combinatie komt dat op 13.56A, wat 2.96 kWh is voor koelen en 12.30 A / 2.84 kWh voor verwarmen. Maar dat zijn uiterste waardes, op maximaal vermogen. Dat zal je nooit nodig hebben.

Ergo; een 16A groep is meer dan zat, 3 fase is niet nodig. Zelfs als je er vanuit gaat dat de unit maximaal blijft draaien (wat het niet tot amper zou doen). Ik zou er alleen niet nog een stofzuiger (pre EU regels) op aansluiten als dat gebeurt :+

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 30-08-2018 14:15 ]

• ThinkPad
@Ninjetsu NL Wat je zoekt is de 'aansluitwaarde'. Dat is waar je rekening mee moet houden bij het aansluiten. Als je naar die waarde de elektrische installatie doet dan kun je ook nooit gedonder krijgen met bijv. verzekering als er brand ontstaat.

• Zerobase
  • Niet online
3-fase is niet nodig, een eigen 16A groep wel.

Ik heb een 4MXM68 buiten-unit met 4,2KW FTXM in de woonkamer (100m3) en 2,5KW FTXM op zolder (50m3). Gekocht op de groei vanwege uitbreiding naar 2 extra slaapkamers.

Bij koelen heb ik de buitenunit nog nooit meer dan 1KW uit het stopcontact zien trekken. Als alles lekker koel is moduleert de buiten-unit terug tot ongeveer 500W per uur. Laat ik alleen de 4,2KW binnen-unit beneden draaien dan is het opgenomen elektrisch vermogen 360W.

Bij verwarmen is het andere koek, dan kan de buiten-unit kortstondig 3,5KW elektrisch vermogen uit het net trekken.
Ninjetsu NL schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:33:

...

• Ninjetsu NL
@Notna Bedankt voor je uitvoerige antwoord, blij te horen dat ik in ieder geval nu nog niet de hele meterkast hoeft te vervangen. De 16A groep is al gerealiseerd voor de plek waar de buitenunit moet komen te hangen, dus daar hoef ik me dan geen zorgen meer over te maken.

@Zerobase Jouw situatie heeft mij ook geinspireerd om voor de 4MXM68 te gaan. Ik heb jouw dialoog met @Ray gelezen waarin jullie de werking van de buitenunit bediscussiëren en dat dat nu perfect loopt :) Volgens de documentatie van Notna zou die 3.5kW niet gehaald mogen worden, heb je die al in Domoticz langs zien komen? Of waar haal je die waardes uit?

@ThinkPad Jij ook bedankt voor jouw bijdrage.

Ik ga nu maar eens even kijken of Climasense geïnteresseerd is in levering en plaatsing. De bedragen die ik tot dusver heb ontvangen gaan uit van €2500 - €3500 voor een enkele FTXM35M single split. Wanneer ik de bedragen op tel voor alleen de hardware dan heb ik voor €3500 de hardware bij Climasense. Uiteraard moet daar dan nog installatiemateriaal en manuren bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ninjetsu NL schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:09:
@Notna Bedankt voor je uitvoerige antwoord, blij te horen dat ik in ieder geval nu nog niet de hele meterkast hoeft te vervangen. De 16A groep is al gerealiseerd voor de plek waar de buitenunit moet komen te hangen, dus daar hoef ik me dan geen zorgen meer over te maken.

@Zerobase Jouw situatie heeft mij ook geinspireerd om voor de 4MXM68 te gaan. Ik heb jouw dialoog met @Ray gelezen waarin jullie de werking van de buitenunit bediscussiëren en dat dat nu perfect loopt :) Volgens de documentatie van Notna zou die 3.5kW niet gehaald mogen worden, heb je die al in Domoticz langs zien komen? Of waar haal je die waardes uit?

@ThinkPad Jij ook bedankt voor jouw bijdrage.

Ik ga nu maar eens even kijken of Climasense geïnteresseerd is in levering en plaatsing. De bedragen die ik tot dusver heb ontvangen gaan uit van €2500 - €3500 voor een enkele FTXM35M single split. Wanneer ik de bedragen op tel voor alleen de hardware dan heb ik voor €3500 de hardware bij Climasense. Uiteraard moet daar dan nog installatiemateriaal en manuren bij.
Let wel: die documentatie die ik aanhaal is bij 20 graden binnen, 7 graden buiten, op vol vermogen verwarmen. Ik denk dat die piek van 3.5 een mogelijke defrost was OF bij >-5 op vol vermogen OF standje power power turbo turbo :+ . Maar dan nog; het is kortstondig. Hoe kortstondig kan @Zerobase het beste aangeven.
Tegenwoordig zijn airco's echt extreem goede inverters en trekken ze (gelukkig) nooit hun maximale vermogen uren achtereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
@Ninjetsu NL In deze forumpost zie je een grafiek uit Domoticz van een dag waarop ik de WP bijna de hele dag heb laten verwarmen.

Dit was bij 5-6 graden buitentemperatuur.

De inschakelpiek van meer dan 3KW opgenomen elektrisch vermogen duurt maar kort.

Mijn installatie was een vervanging van een bestaande oude multisplit (R407C aan/uit), dus gaten in de muur zaten er al. Dat scheelde 2x betonboring. Alles is wel vervangen (kabelgoten en leidingen).

Ik heb een 5-voudige unit overwogen (ivm 3 slaapkamers), Alleen is de kleinste kamer zó klein (3x3 meter) dat zelfs de kleinste binnen-unit van 1,5KW (CXTM15M) nog steeds veel te groot is. Nu wordt die kamer maar weinig gebruikt en met de deuren open koelt/verwarmt deze toch wel mee.
Pagina: 1 ... 11 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"