Wat is een mooi lees financieel interessant moment om een airco offerte aan te vragen (Na de zomer). En wat zijn goede leveranciers? Regio Zuid Limburg.
Denk dat ik offertes ga aanvragen rond oktober/noveember.
Nu zijn die jongens nog volop bezig aircos te plaatsen die besteld zijn tijdens de pokke hitte deze zomer, en veel te duur verkocht zijn ( losstaand dat het in BE/NL zobiezo al te duur is ).
Nu zijn die jongens nog volop bezig aircos te plaatsen die besteld zijn tijdens de pokke hitte deze zomer, en veel te duur verkocht zijn ( losstaand dat het in BE/NL zobiezo al te duur is ).
-| Hit it i would ! |-
Ik zag vandaag een Zibro Kamin airco kit voor een betaalbare prijs. Setje is normaal ook al een van de minder dure airco's. Het pijltje op de kleurenbalk stond dan ook naast de D. Geen idee hoe oud het setje is, want blijkbaar wordt het model nummer al meer dan een decennium gebruikt
Airco kit TSC 126. 2,5 KW voor 90m3.
Ik bij thuiskomst aan het googlen. Zie ik een folder online met C datum 2007, alsook de gebruikshandleiding maar ook een duidelijk recentere.
In plaats van standaard snelkoppelingen, in de oudere installatie handleiding. "Nieuw! Met lekvrije Parker snelkoppeling"
"De Tectro TSC 126 wordt geleverd met een industrieel
beproefde Parker snelkoppeling. Dat is veiliger voor het
milieu en verzekert u van een goede werking van uw
airco. Deze unieke Parker snelkoppeling is als enige in
de markt lekvrij gecertificeerd door het gerenommeerde
CEIS-laboratorium in Madrid."
Ik weet nog dat Zibro opeens Chinese Mobiele Airco's ging verkopen, maar 11 jaar geleden al Tectro in plaats van Zibro, daar kijk ik van op, maar ja de tijd raast voort.
Niet alleen Zibro is uitgefaseerd, www.tectroweb.com, redirects naar de site van de distributeur/importeur PVG International B.V. http://pvg.eu/ En daar kennen ze alleen nog maar Qlima airco's http://www.qlima.com/assortment/cooling/.
Het artikel nummer heb ik niet opgeschreven, maar dan moet iemand maar net een aantal catalogi hebben liggen, want online kon ik dergelijke info niet vinden.
Dus is het ren hard weg ouwe meuk, of een leuke deal voor net geen 300,- euro?
Airco kit TSC 126. 2,5 KW voor 90m3.
Ik bij thuiskomst aan het googlen. Zie ik een folder online met C datum 2007, alsook de gebruikshandleiding maar ook een duidelijk recentere.
In plaats van standaard snelkoppelingen, in de oudere installatie handleiding. "Nieuw! Met lekvrije Parker snelkoppeling"
"De Tectro TSC 126 wordt geleverd met een industrieel
beproefde Parker snelkoppeling. Dat is veiliger voor het
milieu en verzekert u van een goede werking van uw
airco. Deze unieke Parker snelkoppeling is als enige in
de markt lekvrij gecertificeerd door het gerenommeerde
CEIS-laboratorium in Madrid."
Ik weet nog dat Zibro opeens Chinese Mobiele Airco's ging verkopen, maar 11 jaar geleden al Tectro in plaats van Zibro, daar kijk ik van op, maar ja de tijd raast voort.
Niet alleen Zibro is uitgefaseerd, www.tectroweb.com, redirects naar de site van de distributeur/importeur PVG International B.V. http://pvg.eu/ En daar kennen ze alleen nog maar Qlima airco's http://www.qlima.com/assortment/cooling/.
Het artikel nummer heb ik niet opgeschreven, maar dan moet iemand maar net een aantal catalogi hebben liggen, want online kon ik dergelijke info niet vinden.
Dus is het ren hard weg ouwe meuk, of een leuke deal voor net geen 300,- euro?
@donaldk Als ik de recente folder zo lees dan zie ik nergens iets staan over inverter techniek. Het zal dus een aan/uit-model zijn, die zoals de naam al zegt, alleen aan/uit kan. De compressor kan dus niet op een lager toerental draaien zoals bij moderne modellen met inverter techniek. Het energieverbruik zal daardoor een stuk hoger zijn en mogelijk het geluidsniveau van de buitenunit ook.
Ja dat deed het D label al vermoeden. 1KW opgenomen vermogen voor 2.5/2.6KW afhankelijk van bron voor koelen en ook zelfde waarden voor verwarmen. En je komt op een COP van 2,5/2,6. Er was weinig info en de mensen waren druk met echte klanten;-). Dus ik heb een folder gepakt productnaam opgeschreven en gedacht ik zoek welonline. Maar daar ook geen info over koudemiddel 410a, 407C? Dat de leeftijd aangeeft.
Maar ja 289 is natuurlijk een bedrag dat te overzien is en wanneer het weer zo heet is kun je toch een plek creeren om bij te komen.
Maar ja 289 is natuurlijk een bedrag dat te overzien is en wanneer het weer zo heet is kun je toch een plek creeren om bij te komen.
Koop een Samsung airco op ebay Italie. Kostte mij paar jaar geleden iets van €400 incl. levering. Werd vlot verzonden op zo een colli
Ik zou m'n geld ook steken in een inverter model. Met een beetje zoeken moet je voor <600 euro wel wat kunnen vinden. Aan/uit regeling gaat op den duur irriteren qua geluid denk ik.
Dank jullie voor de tips, Samsung is volgens dit topic een B merk, maar voor 400,- een goede deal lijkt mij. Deze ouwe tectro/zibro heb ik al uit mijn hoofd gezet. Ik had al D label gezien en relatief hoge verbruik van 1 KiloWatt opname voor 2.5KW vermogen. Ik kon bijna geen info vinden,dus ik vroeg mij af of mensen het ding kenden.
Type zelf CLIMATIZZATORE en 12000 BTU op ebay. Hier een aantal voorbeelden:
https://www.ebay.it/itm/C...-INV-GAS-R32/222459707548
https://www.ebay.it/itm/C...-Novita-2018/263921570194
https://www.ebay.it/itm/C...-INV-GAS-R32/222459707548
https://www.ebay.it/itm/C...-Novita-2018/263921570194
Ik heb net een offerte ontvangen voor een multisplit
1 slaapkamer (4 op 3 meter) + 1 living (8 op 6 meter).
Indeling: Tuin - living - slaapkamer. Buitenunit zou dan in de tuin staan.
Maw slechts 2 binnenunits. Totaal prijs: 6000 euro exclusief BTW (Dus dat zit hier nog niet bij in!) en exclusief onderhoudscontract. Type: LG (Ik dacht dat dit een vrij goedkoop merk was?)
Dat lijkt me vrij duur voor een basismodel? Of kost dit echt allemaal zoveel geld?
Ik had gerekend op +-2500 euro voor de slaapkamer (en dat klopt ook, offerte voor alleen de slaapkamer is effectief 2500 euro), en dan 1000 euro meer voor een extra unit. Dat dit dan echter 3500 euro extra blijkt te zijn, voor amper 1 extra unit + extra koelvermogen, had ik eigenlijk niet verwacht.
Maw slechts 2 binnenunits. Totaal prijs: 6000 euro exclusief BTW (Dus dat zit hier nog niet bij in!) en exclusief onderhoudscontract. Type: LG (Ik dacht dat dit een vrij goedkoop merk was?)
Dat lijkt me vrij duur voor een basismodel? Of kost dit echt allemaal zoveel geld?
Ik had gerekend op +-2500 euro voor de slaapkamer (en dat klopt ook, offerte voor alleen de slaapkamer is effectief 2500 euro), en dan 1000 euro meer voor een extra unit. Dat dit dan echter 3500 euro extra blijkt te zijn, voor amper 1 extra unit + extra koelvermogen, had ik eigenlijk niet verwacht.
[ Voor 46% gewijzigd door makila op 11-09-2018 20:35 ]
Leveren ze dat dan met leidingen van goud?makila schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:08:
Ik heb net een offerte ontvangen voor een multisplit
Ik zou nog even wat meer offertes gaan opvragen, moet voor bijna de helft mogelijk zijn.
renzo4000 in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik heb even vergeleken
Uw buitenunit = LG-MU3M21
Buitenunit in het voorstel dat ik verkregen heb = LG-MU4R25 U40
Type model lijkt me al overkill .. maar zowiezo 6000 euro is not done. Dan wacht ik op een betere offerte.
Uw buitenunit = LG-MU3M21
Buitenunit in het voorstel dat ik verkregen heb = LG-MU4R25 U40
Type model lijkt me al overkill .. maar zowiezo 6000 euro is not done. Dan wacht ik op een betere offerte.
[ Voor 199% gewijzigd door makila op 11-09-2018 23:06 ]
Hallo, ik heb totaal geen verstand van airco's en kan die zéker niet zelf gaan plaatsen, maar ik heb een offerte laten maken voor een airco in mijn slaapkamer.
Het gaat om een Mitsubishi Heavy SRK ZS-S wandmodel (2,5 kW). De offerte is inclusief alles (plaatsen, gaten boren, unit buiten op het dak plaatsen, testen en 5 jaar garantie). Verkoper kwam positief op me over en het is een bekend bedrijf. Allemaal dingen die ik belangrijk vind.
De totaalprijs inclusief BTW is ongeveer 1800 euro. Is zoiets enigszins redelijk? (en ik snap dat als je het ding uit Taiwan importeert en zelf een ladder tegen het dak zet, dat het veel goedkoper is, maar in vergelijking met "professionele plaatsing inclusief garantie")
Het gaat om een Mitsubishi Heavy SRK ZS-S wandmodel (2,5 kW). De offerte is inclusief alles (plaatsen, gaten boren, unit buiten op het dak plaatsen, testen en 5 jaar garantie). Verkoper kwam positief op me over en het is een bekend bedrijf. Allemaal dingen die ik belangrijk vind.
De totaalprijs inclusief BTW is ongeveer 1800 euro. Is zoiets enigszins redelijk? (en ik snap dat als je het ding uit Taiwan importeert en zelf een ladder tegen het dak zet, dat het veel goedkoper is, maar in vergelijking met "professionele plaatsing inclusief garantie")
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Eerder 120 - 160, veel lager heb ik ze nog niet gezien. (Zelf heb ik voor 120)ThinkPadd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:43:
@spaceboy Lijkt mij een prima deal, zeker voor een A-merk airco.
Denk er wel om dat je vaak jaarlijks een onderhoudsbeurt moet laten doen om de garantie in stand te kunnen houden. Zo'n onderhoudsbeurt is vaak ook gauw €80-100.
Zit er betonboringen bij, condenspomopjes etc. of is het een hele simpele recht toe recht aan plaatsing (voor zover je dat kan inschatten. Dan bedoel ik dat de afstanden kort zijn, de muren van baksteen en er weinig bochten etc, zijn)?spaceboy schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:36:
Hallo, ik heb totaal geen verstand van airco's en kan die zéker niet zelf gaan plaatsen, maar ik heb een offerte laten maken voor een airco in mijn slaapkamer.
Afhankelijk van je antwoord vind ik het namelijk of een normale prijs of aan de dure kant. Zeker voor een singlesplit. De unit zelf is al bij Bol.com te krijgen voor iets meer dan 800 euro. Dan zou je er vanuit gaan dat arbeid en materiaal rond de 1000 euro is wat ik, wederom voor een singlesplit, aardig aan de prijs vind.
De installateur krijg het namelijk echt wel voor wat minder dan die 800 euro (ik zie ze al voor 630 excl. BTW), dus zijn marge is flink te noemen.
Ik zou niet meteen gaan voor de eerste de beste offerte overigens. Laat er maar ene paar langskomen; ze moeten het nu minder druk gaan krijgen. Je kan ook nog even een maand of 2 wachten voor de echt rustigere tijden (en vaak kortingen)
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 21-09-2018 09:00 ]
Kijk ook even hier, deze prijs is inclusief een 'standaard' montage:spaceboy schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:36:
https://www.aircotime.nl/...subishi-heavy-srk-25-zs-s
Dus je zou denken dat het wellicht nog een paar honderd euro goedkoper kan. Maar de 1800€ is denk ik ook niet persé een slechte deal, afhankelijk van de soort installatie.
https://www.aircovoordeel...eavy-industries-srk25zs-s
Daar voor €1399 incl. standaard montage. Maar als je een goed gevoel hebt bij de huidige installateur kun je wellicht nog een tegenvoorstel doen over de prijs?
Daar voor €1399 incl. standaard montage. Maar als je een goed gevoel hebt bij de huidige installateur kun je wellicht nog een tegenvoorstel doen over de prijs?
Uiteindelijk is het 2x Daikin FVXM25F en 1x Daikin 3MXM40M geworden inclusief 2 wifi modules en installatie.Kasj schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 09:12:
Ik overweeg ook de aanschaf van een airco systeem, dus dit topic hou ik nauwlettend in de gaten. Ik heb al veel uitgezocht, maar ik zou nog wel aanvullend advies kunnen gebruiken.
De wens gaat uit naar een multi-split systeem voor 2 aangelegen ruimtes (slaapkamer & kantoor) met twee vloermodellen, zodat het leidingwerk zoveel mogelijk uit het zicht blijft. De buitenunit kan tegen een stenen buitenmuur worden geplaatst ter hoogte of op de begane grond en daar direct tegenover op de binnenmuur (slaapkamer) kan een binnen-unit worden geplaatst. Hier is dus weinig leidingwerk nodig.
In de aanliggende ruimte (Kantoor) wordt de 2de binnen-unit ook aan de binnenzijde van dezelfde muur gemonteerd. De afstand tussen deze binnen-unit en de buiten-unit is ongeveer 8 meter voor de koelleiding en tevens een kabel voor stroomvoorziening.
Persoonlijk heb ik een sterke voorkeur voor modellen met een R32 koudemiddel, maar daar lijken minder vloermodellen voor beschikbaar.
Verder vind ik een WIFI functie wel wenselijk en liefst zou ik een integratie willen hebben met Samsung Smartthings.
Ik heb al een offerte binnen van €4100 voor een combinatie van de volgende Panasonic elementen + installatie:
1x CU-2Z41TBE (buiten-unit)
2x CS-MZ20UFEA (vloermodel)
1x CZ-TACG1 (wifi kit)
Dit leek me aan de hoge kant. Mede daarom en omdat er een smartthings plugin is voor de Daikin Wifi controller, heb ik ook nog offertes aangevraagd voor een Daikin Setup. Zie onder:
2 Daikin FVXM25F vloermodel binnendeel airconditioner (R32)
1 Daikin 2MXM40M buitendeel airconditioner
1 BRP069B42 Wifi module voor FVXM serie
Helaas nog geen reactie mogen ontvangen. De installateurs zijn erg druk. ;-)
Hebben jullie nog tips of feedback op deze set-up?
Iemand nog aanbevelingen voor installateurs in zuid-oost Nederland?
Meerdere offertes aangevraagd, maar regelmatig ook geen enkele reactie. Verder behoorlijke prijsverschillen oplopend tot 1000€ voor dezelfde set-up. Ik had de neiging om steeds maar de goedkoopste webshop prijs te pakken van de hardware (+/-€2500) en dan nog ongeveer 1000€ voor montageuren en materialen. Helaas kwam geen enkele offerte in de buurt van € 3500. Wellicht zijn de webshop prijzen van de hardware dusdanig scherp dat ook de gemiddelde installateur het niet veel goedkoper kan inkopen. € 3500 voor het project bleek dus niet haalbaar en mijn goedkoopste offerte kwam op € 4250 uit incl. 5 jaar garantie.
Wellicht hebben jullie iets aan deze info.
Gisteren een offerte opgevraagd voor 4 binnenunits, ivm leidingwerk buiten, wilde hij een extra single-split unit laten plaatsen, naast de multi-split buiten unit.
2x kinderkamer 2kW
1x Ouderslaapkamer 2,5kW
1x Woonkamer 5kW (Volgens mij zou 3,5kW ook voldoende zijn, maar hij gaf aan dat die het wellicht "net" zou halen)
Vanwege kosten reductie raadde hij het merk Midea aan, ik zag deze in het topic een paar x voorbij komen, maar is dit wel een goed merk? ik zag dit is vooral Plug n play (afpersen niet meer nodig)
Wat ik vooral zie is dat de installateurs (zoals Kasj hierboven ook aangeeft), zeg 10 a 20% boven op de apparatuur zetten (winst) naast de installatie kosten.
Want als ik de binnen/buiten unit's zelf doe samenstellen, zit er helemaal niet veel prijs verschil tussen Daikin / Mitsubitshi / Panasonic, etc..
2x kinderkamer 2kW
1x Ouderslaapkamer 2,5kW
1x Woonkamer 5kW (Volgens mij zou 3,5kW ook voldoende zijn, maar hij gaf aan dat die het wellicht "net" zou halen)
Vanwege kosten reductie raadde hij het merk Midea aan, ik zag deze in het topic een paar x voorbij komen, maar is dit wel een goed merk? ik zag dit is vooral Plug n play (afpersen niet meer nodig)
Wat ik vooral zie is dat de installateurs (zoals Kasj hierboven ook aangeeft), zeg 10 a 20% boven op de apparatuur zetten (winst) naast de installatie kosten.
Want als ik de binnen/buiten unit's zelf doe samenstellen, zit er helemaal niet veel prijs verschil tussen Daikin / Mitsubitshi / Panasonic, etc..
@Kasj ik weet dat de NL webshop prijzen van Daikin nog zo'n 20% boven de inkoop liggen van een kleine installateur.
dat ze daarnaast dan met droge ogen 75 ex per uur rekeken of meer is niet ongewoon.
Ik heb offertes gehad voor mijn multi van zo'n 6750,- met wat eigen uren tot bijna 12000!! met droge ogen hier aan tafel telt die gewoon de adviesverkoop op en rekent nog een kleine 100 euro per uur voor het weghangen....
dat ze daarnaast dan met droge ogen 75 ex per uur rekeken of meer is niet ongewoon.
Ik heb offertes gehad voor mijn multi van zo'n 6750,- met wat eigen uren tot bijna 12000!! met droge ogen hier aan tafel telt die gewoon de adviesverkoop op en rekent nog een kleine 100 euro per uur voor het weghangen....
En wat voor hardware heb jij in je setup?Ray schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:53:
@Kasj ik weet dat de NL webshop prijzen van Daikin nog zo'n 20% boven de inkoop liggen van een kleine installateur.
Uiteindelijk ben je als consument toch afhankelijk van welke offertes je binnenkrijgt. Heb zelf toch wel 4 of 5 prijsaanvragen gedaan, en erover onderhandeld. Goedkoper kreeg ik het helaas niet.
exacte nummers weet ik inmiddels niet meer uit mijn hoofd maar de 4mxm68m met 2 x een 2,0 en 1 x een 2,5 en een 3,5 emura. ratail > 8000 euro volgens cat 2016 . een whopping 4k voor installatie erbij en of ik bij het streepje even wilde tekenen voor opdrachtKasj schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:46:
[...]
En wat voor hardware heb jij in je setup?
Uiteindelijk ben je als consument toch afhankelijk van welke offertes je binnenkrijgt. Heb zelf toch wel 4 of 5 prijsaanvragen gedaan, en erover onderhandeld. Goedkoper kreeg ik het helaas niet.

Ik heb dezelfde een maand geleden laten installeren in mijn slaapkamer voor 1600 euro.spaceboy schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:36:
Mijn buiten-unit is wel gewoon tegen de muur geplaatst, niet op een plat dak...
Bij u hebben ze misschien iets meer leiding nodig vandaar het prijsverschil.
Van die 5 jaar garantie daar weet ik niets van, waarschijnlijk maar 2 bij mij.
Ohja, op de mijne staat Made in Thailand, dus niet Taiwan
Ben ook maar overstag gegaan na een belachelijk warme zomer (lees: 40 graden slaapkamer).
Nu heb ik hier een offerte liggen voor €2800,- voor het volgende:
Buitenunit:
MIDEA 3N-79K Multisplit DC inverter 7.9kW koel- en 8kW-verwarmingscapaciteit.
Binnenunit:
Slaapkamer: WF-27IU 2.6kW koel- en 2.9kW verwarmingscapaciteit
Woonkamer: WF-53IU 5.3kW koel- en 5.3kW verwarmingscapaciteit
Prijs incl. alles dus ook afwatering van condens, aanleggen stroomvoorziening etc...
Is deze prijs fair? Heb echt geen idee namelijk. De enige referentie die ik heb ik de prijs van de apparaten los. En dat is volgens mij €800 voor beide binnenunits en €1600 voor de buitenunit.
Even wat betreft het merk. Ik kende MIDEA niet, maar blijkbaar wordt het hele kantoor waar ik werk al 20 jaar lang probleemloos gekoeld met dit spul. Dus dat zal dan wel goed zijn.
Nu heb ik hier een offerte liggen voor €2800,- voor het volgende:
Buitenunit:
MIDEA 3N-79K Multisplit DC inverter 7.9kW koel- en 8kW-verwarmingscapaciteit.
Binnenunit:
Slaapkamer: WF-27IU 2.6kW koel- en 2.9kW verwarmingscapaciteit
Woonkamer: WF-53IU 5.3kW koel- en 5.3kW verwarmingscapaciteit
Prijs incl. alles dus ook afwatering van condens, aanleggen stroomvoorziening etc...
Is deze prijs fair? Heb echt geen idee namelijk. De enige referentie die ik heb ik de prijs van de apparaten los. En dat is volgens mij €800 voor beide binnenunits en €1600 voor de buitenunit.
Even wat betreft het merk. Ik kende MIDEA niet, maar blijkbaar wordt het hele kantoor waar ik werk al 20 jaar lang probleemloos gekoeld met dit spul. Dus dat zal dan wel goed zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Wootism op 25-09-2018 13:33 ]
Het is rustig hier. Nog even de laatste warme dagen afwachten en dan lijkt het me toch wel een goed moment om een airco aan te schaffen?
Ik zit ook te denken aan bovenstaand, misschien met nog een 3e unit in een andere kamer.
Facts don't care about your feelings
Ik heb vandaag een offerte binnen voor het volgende:
1x Daikin 2MXM40M Buitenunit (R32)
2x FTXM20M binnenunits
aangezien er niet onder natuurlijk afschot de condens afgevoerd kan worden komen er 2 condenspompen
bij.
Unit 1 is ong. 5 tot 6 meter van buitenunit.
Unit 2 is ong. 3m tot buitenunit.
Extra stroomgroep voor Buitenunit zit er NIET bij en dien ik zelf te regelen.
Prijs incl. de montage en in bedrijfstelling: 3700 euro.
Is dit een goede/redelijke prijs of mag er nog wat af?
2x FTXM20M binnenunits
aangezien er niet onder natuurlijk afschot de condens afgevoerd kan worden komen er 2 condenspompen
bij.
Even iets anders. Nu het kouder word gaan we de airco minder gebruiken. Is het noodzakelijk om af en toe de airco even te laten draaien?
Op basis van mijn ervaringen is dat een redelijke prijs. Je wordt er zeker geen poot mee uitgedraaid, maar het zal vast nog iets scherper kunnen als je er tijd in wil steken.heatwave31 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:45:
2x FTXM20M binnenunits
bij.
Iemand ervaring met de Mitsubishi Heavy Industries SRK ZSX-W serie met R32 ?
BarryMel
Eigenlijk nog een vraagje wat me niet helemaal duidelijk is.
Zit het koudemiddel(R32) bij een montage in of dien je dit zelf te bestellen en dat een F-gassen/STEK monteur dit kan gaan gebruiken om de leidingen te gaan vullen?
Zit het koudemiddel(R32) bij een montage in of dien je dit zelf te bestellen en dat een F-gassen/STEK monteur dit kan gaan gebruiken om de leidingen te gaan vullen?
Die zit in de buitenunit totdat de kranen opgedraaid worden. Daartoe dient een installateur vervolgens te vacuumeren.heatwave31 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:42:
Eigenlijk nog een vraagje wat me niet helemaal duidelijk is.
(Bij)vullen moet alleen als er lekkage heeft plaatsgevonden. En dan kan je dat alleen via een erkende installateur krijgen afaik
Bijvullen moet ook als de leidingen langer zijn dan waarvoor de voorvulling geschikt is (vaak een meter of 7).
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dank voor de opheldering...dat zou mijn 2e vraag idd geweest zijn dat elke installatie een andere leidinglengte heeft..Glashelder schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:40:
Bijvullen moet ook als de leidingen langer zijn dan waarvoor de voorvulling geschikt is (vaak een meter of 7).
Maar bij een Multisplit waar je al snel voor bijv 2 units aan die 7 meter komt moet er dus wel (bij)gevuld worden
Top dingbarrymel schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:27:
Iemand ervaring met de Mitsubishi Heavy Industries SRK ZSX-W serie met R32 ?
Extreem Stil en zeer energie zuinig (afhankelijk van je instelling)
Wat wil je nog meer weten
Edit-->>
Let op, buiten unit is enorm
[ Voor 13% gewijzigd door PatRamon op 25-10-2018 13:46 ]
meestal hebben die dan wel weer meer intern. Logisch voor meerdere units. Mijn 4 poorts heeft oor 30 meter aan boord. ik moest dus wel voor 12 meter bijvullen.heatwave31 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:15:
[...]
Dank voor de opheldering...dat zou mijn 2e vraag idd geweest zijn dat elke installatie een andere leidinglengte heeft..
Maar bij een Multisplit waar je al snel voor bijv 2 units aan die 7 meter komt moet er dus wel (bij)gevuld worden
overigens zijn er maar bar weinig installateurs die r32 'op de fles' hebben. let daar dus wel op
Hallo allemaal,
Ik ben nu al een tijdje aan het meelezen en overweeg aanschaf van een airco voor onze slaapkamers:
3 slaapkamers:
1 x 38m3
1 x 42m3
1 x 42,5m3
Alledrie zouden voldoen met 2,0kW.
de kamer van 42,5 m3 ligt pal naast een hobby kamer die ik niet perse gekoeld hoef. Echter als de unit in de naastgelegen slaapkamer iets meer kan leveren kan ik wel bijvoorbeeld wat koude lucht die kamer op krijgen met deuren open laten/ventilator tussen ruimtes. Vandaar overweeg ik 2 x 2,0kW en 1 x 3,5kW.
Ik heb wel enkele vraagjes:
Ik lees verschillende berichten of de Daikin multisplit systemen. Ik begrijp de berekeningen echter niet helemaal. Bij bijvoorbeeld een buitenunit 3MXM68N: Dit ding heeft toch een koelvermogen van 6,8 kW? Hoe kan het nu dat in de combinatietabellen 3 binnenunits worden aangesloten die samen meer dan 6,8kW leveren? Bijvoorbeeld 2 x FTXM20 en 1 x FTXM35...Dit is dan toch 7,5kW vermogen? Of maak ik hier een stomme denkfout?
Los daarvan: Ik heb nu bij verschillende bedrijven offertes opgevraagd (niet perse daikin).
Het eerste bedrijf dat langskwam offereerde 3 x een losse splitunit. 2 x Mitsubishi HI SRK 20 en 1 x SRK35. Met dus 3 lossen buitenunits. Totaalprijs inclusief montage 3900 euro. Is dit redelijk?
Volgens dat bedrijf waren 3 losse units gunstiger en zouden splitunits bij vol vermogen altijd minder presteren. Beetje raar verhaal dacht ik. Nu heb ik wel de ruimte voor 3 units (plat dak garage naast huis, direct aan buitenmuur van alle slaapkamers), maar ik sta er niet zo om te springen om 3 van die kasten daar te hebben staan. En ook zal dit meer geluid produceren dan een splitunit toch?
Gr,
Oliver
Ik ben nu al een tijdje aan het meelezen en overweeg aanschaf van een airco voor onze slaapkamers:
3 slaapkamers:
1 x 38m3
1 x 42m3
1 x 42,5m3
de kamer van 42,5 m3 ligt pal naast een hobby kamer die ik niet perse gekoeld hoef. Echter als de unit in de naastgelegen slaapkamer iets meer kan leveren kan ik wel bijvoorbeeld wat koude lucht die kamer op krijgen met deuren open laten/ventilator tussen ruimtes. Vandaar overweeg ik 2 x 2,0kW en 1 x 3,5kW.
Ik lees verschillende berichten of de Daikin multisplit systemen. Ik begrijp de berekeningen echter niet helemaal. Bij bijvoorbeeld een buitenunit 3MXM68N: Dit ding heeft toch een koelvermogen van 6,8 kW? Hoe kan het nu dat in de combinatietabellen 3 binnenunits worden aangesloten die samen meer dan 6,8kW leveren? Bijvoorbeeld 2 x FTXM20 en 1 x FTXM35...Dit is dan toch 7,5kW vermogen? Of maak ik hier een stomme denkfout?
Los daarvan: Ik heb nu bij verschillende bedrijven offertes opgevraagd (niet perse daikin).
Het eerste bedrijf dat langskwam offereerde 3 x een losse splitunit. 2 x Mitsubishi HI SRK 20 en 1 x SRK35. Met dus 3 lossen buitenunits. Totaalprijs inclusief montage 3900 euro. Is dit redelijk?
Volgens dat bedrijf waren 3 losse units gunstiger en zouden splitunits bij vol vermogen altijd minder presteren. Beetje raar verhaal dacht ik. Nu heb ik wel de ruimte voor 3 units (plat dak garage naast huis, direct aan buitenmuur van alle slaapkamers), maar ik sta er niet zo om te springen om 3 van die kasten daar te hebben staan. En ook zal dit meer geluid produceren dan een splitunit toch?
Gr,
Oliver
@copywrong1982 op een m68m kan je totaal 11 kw aan units aansluiten vanuit de gedachte dat ze nooit allemaal vol vermogen zullen vragen. En dat is naar mijn ervaring ook het geval
ik denk dat 3,5 totale overkill zal blijken voor jou doel. fyi is heb een 3,5 voor een woonkamer van 135m3 met 14m2 glas en dat is voldoende
ook zal die 68 , ik heb de 4 poorts uitvoering voor woning 450m3 meer dan voldoende zijn of je moet een huis hebben met enkele kartonnen wanden
kies je voor Daikin zoiu ik sowieso de 4x nemen ipv de 3x. is amper duurder en je kan er dus makkelijk nog een extra unit op zetten
ik denk dat 3,5 totale overkill zal blijken voor jou doel. fyi is heb een 3,5 voor een woonkamer van 135m3 met 14m2 glas en dat is voldoende
ook zal die 68 , ik heb de 4 poorts uitvoering voor woning 450m3 meer dan voldoende zijn of je moet een huis hebben met enkele kartonnen wanden
kies je voor Daikin zoiu ik sowieso de 4x nemen ipv de 3x. is amper duurder en je kan er dus makkelijk nog een extra unit op zetten
[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 29-10-2018 14:49 ]
Wederom een installateur hier gehad...
Ook hij adviseert 3 losse split units ipv de multi split. COP is hoger bij losse units en verwarmen gaat van A naar A++ bij gebruik van losse units.
Hebben ze hier een punt?
2x Mitsubishi SRK25
1x Mitsubishi SRK35
Totaalprijs voor alles inclusief stroom aanleggen 5000 euro...schrik toch wel van die prijzen.
Ook hij adviseert 3 losse split units ipv de multi split. COP is hoger bij losse units en verwarmen gaat van A naar A++ bij gebruik van losse units.
Hebben ze hier een punt?
2x Mitsubishi SRK25
1x Mitsubishi SRK35
Totaalprijs voor alles inclusief stroom aanleggen 5000 euro...schrik toch wel van die prijzen.
Je maakt de fout dat je ervanuit gaat dat alle units, tegelijkertijd op vol vermogen moeten draaien. Is dat realistisch? Dat kan alleen jij bepalen.copywrong1982 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:22:
Hallo allemaal,
3 slaapkamers:
1 x 38m3
1 x 42m3
1 x 42,5m3
Gr,
Oliver
Ik heb een 4.0 buitenunit en een 3.5 en 2.0 binnenunit. Als ik beide aanzet, zullen ze nagelang de warmte vraag maar beide 2.0 maximaal kunnen leveren. Maar ten eerst is die 2.0 overbemeten voor de ruimte én is dat een slaapkamer die nooit maximaal vermogen vraagt noch nodig heeft. Zodoende is een 4.0 buitenunit afdoende.
Als het een plaatsing is die recht toe, recht aan is (geen betonboringen) met niet excessief veel leidingen, vind ik dat voor 3 losse units best OK. NL prijs voor een gemiddelde split is ~1000 euro. Tel daarbij rond de 1000 euro aan installatiekosten bij voor een dag werk met 2 man en je zit al gauw aan/rond de 4k op zijn minst. 5k vind ik wel al wat duur, zeker als er geen condenspomp of betonboringen bij zitten.copywrong1982 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 09:18:
Wederom een installateur hier gehad...
Hebben ze hier een punt?
2x Mitsubishi SRK25
1x Mitsubishi SRK35
Maar het kan geen kwaad om toch wel 4 a 5 offertes te hebben voor je een keuze maakt hoor. Prijsverschillen kunnen heel groot zijn tussen leveranciers.
Ook ik ben aan het kijken voor de aanschaf van een airco, na overleg met lokaal bedrijf kwamen we op de volgende Daikin: https://www.klimate.nl/da...andmodel-singlesplit.html
Dit bedrijf gaf een offerte van 2700,- inclusief installatie, ex btw. Wat ik aardig aan de prijs vond, gezien de airco online voor flink minder te vinden is.
Ter idee, de dakdoorvoer is al aanwezig op een meter afstand, dus weinig kabel nodig. Stroom en condensafvoer leg ik zelf aan. Met enkele uurtjes werk is dit prima zelf te doen op het keuren na, ook heb ik een bedrijf gevonden die de installatie + keuren voor 300,- wil uitvoeren.
Nu heb ik onderhand zelfs de airco op https://www.topaircon.eu/FTXP60K3-RXP60K3 voor nog minder gevonden. Komt weliswaar nog wat bij aan klein materiaal, maar scheelt een hoop geld. Garantie hier echter maar 2 jaar. (Goedkopere installateur zegt dat dit niet uit maakt, want Daikin is betrouwbaar genoeg)
Jullie enig advies op dit gebied? Vind het verschil in prijs wel erg groot t.o.v. andere webwinkels, is zelfs nog een webwinkel die nog iets goedkoper is als topaircon. Heb Topaircon ook al wat vragen gesteld, maar een fatsoenlijke reactie terug zat er eigenlijk niet in.
Dit bedrijf gaf een offerte van 2700,- inclusief installatie, ex btw. Wat ik aardig aan de prijs vond, gezien de airco online voor flink minder te vinden is.
Ter idee, de dakdoorvoer is al aanwezig op een meter afstand, dus weinig kabel nodig. Stroom en condensafvoer leg ik zelf aan. Met enkele uurtjes werk is dit prima zelf te doen op het keuren na, ook heb ik een bedrijf gevonden die de installatie + keuren voor 300,- wil uitvoeren.
Nu heb ik onderhand zelfs de airco op https://www.topaircon.eu/FTXP60K3-RXP60K3 voor nog minder gevonden. Komt weliswaar nog wat bij aan klein materiaal, maar scheelt een hoop geld. Garantie hier echter maar 2 jaar. (Goedkopere installateur zegt dat dit niet uit maakt, want Daikin is betrouwbaar genoeg)
Jullie enig advies op dit gebied? Vind het verschil in prijs wel erg groot t.o.v. andere webwinkels, is zelfs nog een webwinkel die nog iets goedkoper is als topaircon. Heb Topaircon ook al wat vragen gesteld, maar een fatsoenlijke reactie terug zat er eigenlijk niet in.
@Expendable is dat weer een nieuwe lijn van mxm voor zover je weet ? zijn dit R32 modellen (zie het zo snel niet)
overigens is een 6kw behoorlijk veel. wat wil je er mee gaan koelen ?
@Ray
Ik ben niet thuis in deze wereld qua modellen en types, dus zou het eerlijk gezegd niet weten, echter kwam het geloof ik wel uit catalogus van dit jaar... Heeft inderdaad R32 koelmiddel.
Ik ben een kantoortje aan het maken van ong 150m3, fatsoenlijk geïsoleerd, 1 kant maar naar buitenlucht, dus weinig ramen, alleen wel plat dak. Eerste idee was 2 binnen units (ivm kleine vergaderruimte) en 1 buiten, echter bleek 2 binnen units met elk hun eigen buiten unit dan goedkoper te zijn. Zou dan om een losse 6kw en losse 2kw gaan(had eigenlijk maar 1 a 1,5kw nodig, heeft daikin niet). Dus wil kijken of ik het met alleen de 6kw eerst red.
Wil er mee koelen, maar ook verwarmen. Wil de gasaansluiting niet gebruiken en zit er weinig, dus airco lijkt mij de beste optie.
Ik ben niet thuis in deze wereld qua modellen en types, dus zou het eerlijk gezegd niet weten, echter kwam het geloof ik wel uit catalogus van dit jaar... Heeft inderdaad R32 koelmiddel.
Ik ben een kantoortje aan het maken van ong 150m3, fatsoenlijk geïsoleerd, 1 kant maar naar buitenlucht, dus weinig ramen, alleen wel plat dak. Eerste idee was 2 binnen units (ivm kleine vergaderruimte) en 1 buiten, echter bleek 2 binnen units met elk hun eigen buiten unit dan goedkoper te zijn. Zou dan om een losse 6kw en losse 2kw gaan(had eigenlijk maar 1 a 1,5kw nodig, heeft daikin niet). Dus wil kijken of ik het met alleen de 6kw eerst red.
Wil er mee koelen, maar ook verwarmen. Wil de gasaansluiting niet gebruiken en zit er weinig, dus airco lijkt mij de beste optie.
@Expendable er staan hier genoeg ervaring met een duo split die ook niet perse duurder hoeft te zijn afhankelijk voor je koopt natuurlijk...
daarnaast 6 kw voor 150m3 is imho, als het gaat om een goed geisoleerd ruimte, lomp veel en je krijgt er op de laagste stand flink extra geluid door.
fyi ik gebruik een 3,5 voor ongeveer die inhoud met 14m2 glas zonder zonwering en dat gaat prima
daarnaast 6 kw voor 150m3 is imho, als het gaat om een goed geisoleerd ruimte, lomp veel en je krijgt er op de laagste stand flink extra geluid door.
fyi ik gebruik een 3,5 voor ongeveer die inhoud met 14m2 glas zonder zonwering en dat gaat prima
FTXP is het kleinere broertje van de FTXM en is in alle opzichten minder zuinig dan laatstgenoemde. Wel een stuk stiller (bij kleinere kWh modellen)en kleiner in formaat. Wel beide R32Ray schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:46:
@Expendable is dat weer een nieuwe lijn van mxm voor zover je weet ? zijn dit R32 modellen (zie het zo snel niet)
https://www.daikin.be/con...profile%20ECPEN17-004.pdf
(Pagina 16/17)
@Expendable ik vind het ook erg duur. Ik zou toch even wat meer offertes opvragen. Ik zet ook zo mijn vraagtekens bij het vermogen; 6 kW lijkt mij érg veel. Tenzij je in een kartonnen doos uit het jaar kruik woont.
@Ray @Notna
In elk geval bedankt voor het meedenken!
Waar zouden jullie in dit geval aan denken? Heb aan 3 kanten buren, is echter wel maar 15cm gasbeton. Verder heb ik dus muren die geisoleerd zijn d.m.v. 7cm pir. Dus dat is wel aardig.
Formaat is voor mij geen ramp, zit er niet zo erg mee als het wat groter is. Stiller vind ik wel een pré. Al zie ik dat decibels niet zo veel schelen in die sheet.
Maar aangezien jullie al denken dat kleiner ook voldoet, dan is FTXM toch niet echt een optie?
In elk geval bedankt voor het meedenken!
Waar zouden jullie in dit geval aan denken? Heb aan 3 kanten buren, is echter wel maar 15cm gasbeton. Verder heb ik dus muren die geisoleerd zijn d.m.v. 7cm pir. Dus dat is wel aardig.
Formaat is voor mij geen ramp, zit er niet zo erg mee als het wat groter is. Stiller vind ik wel een pré. Al zie ik dat decibels niet zo veel schelen in die sheet.
Maar aangezien jullie al denken dat kleiner ook voldoet, dan is FTXM toch niet echt een optie?
@Expendable wellicht zou je met een FTXM 35 al wel uitkunnen of je neem een duo zoals @Notna zodat je wellicht met 2 x 2 je ruimte kan onderverdelen en nog minder geluid hebt
alles boven de 3.5 gaat flink meer geluid maken in de regel. hoewel bij Daikin uit mijn hoofd de 4.2 een goed alternatief kan zijn
alles boven de 3.5 gaat flink meer geluid maken in de regel. hoewel bij Daikin uit mijn hoofd de 4.2 een goed alternatief kan zijn
Wij zijn ook voor een airco aan het kijken voor de slaapkamer van 43m3. Nu wilden we eerst een 3,5kW, zodat hopelijk de overloop en/of tegenover liggende slaapkamer ook wat verkoeld wordt. De plaats van de airco wordt namelijk recht tegenover de slaapkamerdeur.
Nu is het muurtje waar de airco komt te hangen maar 83cm breed. De keuze voor 3,5kW airco's wordt hierdoor wat beperkt. We hebben er echter nog wel een gevonden van 3,5kW, namelijk de: LG PC12SQ. Deze is wel 83,7 cm breed. Zou dat wat uitmaken dat de airco 1cm breder is dan de muur waar hij komt te hangen?
Nu is het muurtje waar de airco komt te hangen maar 83cm breed. De keuze voor 3,5kW airco's wordt hierdoor wat beperkt. We hebben er echter nog wel een gevonden van 3,5kW, namelijk de: LG PC12SQ. Deze is wel 83,7 cm breed. Zou dat wat uitmaken dat de airco 1cm breder is dan de muur waar hij komt te hangen?
@YinYang totaal niet. de achterplaat waar hij op klikt is de basis en die kan je indien nodig nog op een smallere muur wel kwijt
enige is dat je van de achterkant gezien dus mogelijk iets in de behuizing kan kijken
als budget geen belemmering is kan je een Emura overwegen. die is op de muur 82 cm en loopt dan breder uit naar voren toe
enige is dat je van de achterkant gezien dus mogelijk iets in de behuizing kan kijken
als budget geen belemmering is kan je een Emura overwegen. die is op de muur 82 cm en loopt dan breder uit naar voren toe
[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 17-11-2018 12:15 ]
Oke mooi, dan is de LG PC12SQ dus zeker een optie!Ray schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:13:
@YinYang totaal niet. de achterplaat waar hij op klikt is de basis en die kan je indien nodig nog op een smallere muur wel kwijt
De Emura wordt wat te duur. Maar je kunt verder toch niet tegen de achterkant aankijken, omdat je na de muur eerst nog kozijn etc hebt.
De LG PC12SQ heb ik hier ook hangen sinds eind deze zomer in de keuken/woonkamer. Tot op heden erg tevreden, zojuist nog gebruikt om snel hier beneden te verwarmen zodat de cv niet zo hard hoeft te werken. Boven hangen ook nog twee 2,5kw units op de slaapkamers. Ik ben erg benieuwd hoe de komende zomer gaat zijn.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Als de capaciteit voor jullie woonkamer/keuken genoeg is, dan moet het ook wel voldoende zijn om onze slaapkamer + deels de hal en tegenoverliggende slaapkamer te verkoelen gok ikrenzo4000 schreef op zondag 18 november 2018 @ 07:51:
De LG PC12SQ heb ik hier ook hangen sinds eind deze zomer in de keuken/woonkamer. Tot op heden erg tevreden, zojuist nog gebruikt om snel hier beneden te verwarmen zodat de cv niet zo hard hoeft te werken. Boven hangen ook nog twee 2,5kw units op de slaapkamers. Ik ben erg benieuwd hoe de komende zomer gaat zijn.
[Afbeelding]
Vraagje, ik kwam onderstaande folder tegen:
https://www.lgklimaat.nl/downloads?download_id=441
Wanneer ik bij de "prestige" kijk, zie ik:
Verwarmen
+7°C Min / Nominaal / Max W 300/3200/6900 300/4000/7320
Zou het kunnen kloppen dat de minimale afgifte 300W is bij verwarmen? Alle overige units van LG in deze folder hebben 890W minimaal namelijk. 300W zou mij prima uitkomen in m'n tuinkantoor van 35m3
Verwarmen
Zou het kunnen kloppen dat de minimale afgifte 300W is bij verwarmen? Alle overige units van LG in deze folder hebben 890W minimaal namelijk. 300W zou mij prima uitkomen in m'n tuinkantoor van 35m3
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Dat is ook zeker geen probleem(overcapaciteit) maar we hebben maar een paar dagen warm weer meegepakt, dus bedoelde meer de langdurige ervaring van een airco in huis.YinYang schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:26:
[...]
Als de capaciteit voor jullie woonkamer/keuken genoeg is, dan moet het ook wel voldoende zijn om onze slaapkamer + deels de hal en tegenoverliggende slaapkamer te verkoelen gok ik
@Appie Heijn lijkt me een type fout. dat zou tot 5% terug moduleren zijn. volgens mij kan geen enkele compressor zo ver terug
Lijkt mij ook.Ray schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:22:
@Appie Heijn lijkt me een type fout. dat zou tot 5% terug moduleren zijn. volgens mij kan geen enkele compressor zo ver terug
De Ururu Sarara zou 600W moeten kunnen
Mitsubishi WSH-LN25I 800W
Panasonic KIT‑TZ20‑TKE 700W
Fujitsu ASYG09KXCA 600W
Fujitsu ASYG07LUCA 500W
Fujitsu ASYG07LMCE 500W
Hitachi RAK-18PSB 600W
Volgens mij zijn dit zo'n beetje de L/L warmtepompen die zover mogelijk terug kunnen regelen.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
In bezit van SRK ZSX-W serie met R32 (2kw)Appie Heijn schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:42:
Vraagje, ik kwam onderstaande folder tegen:
Verwarmen
Zag je post voorbij komen en was ook wel benieuwd wat het verbruik van deze is.
Zie foto.
*Ik ben alleen vergeten hem op silent mode nog te zetten, dan gaat de buiten unit nog langzamer werken dus nog minder wattage.
Hopelijk heb je er wat aan. (eco modus staat aan)

Omdat wij op zolder slapen en het daar altijd rond de zomer erg warm is, willen wij ook een airco hebben.
Ik heb een offerte gekregen van de Mitsubishi SRK 3.5.
Deze zou €1630 moeten kosten inclusief installeren, inclusief materialen.
Is dit een redelijke prijs?
En is de Mitsubishi SRK 3.5 een goede airco?
En voor diegene die deze airco hebben, wat zijn jullie ervaringen met dit model?
En is deze unit redelijk stil en energie zuinig?
Ik heb een offerte gekregen van de Mitsubishi SRK 3.5.
Deze zou €1630 moeten kosten inclusief installeren, inclusief materialen.
Is dit een redelijke prijs?
En is de Mitsubishi SRK 3.5 een goede airco?
En voor diegene die deze airco hebben, wat zijn jullie ervaringen met dit model?
En is deze unit redelijk stil en energie zuinig?
Ik heb een ruimte van 100m2 die ik wil verkoelen/verwarmen, er zitten geen deuren in en het is dus vrij open. Heb ik genoeg aan 2 binnenunits van 2,5 en 5 kW of is dat echt te weinig? Ik ben niet iemand die in een vrieskist of sauna hoeft te zitten, maar ik stook zo'n €200 p/m aan gas in de winter en vraag me af of verwarmen met een airco dan niet efficiënter is...
Facts don't care about your feelings
In denk dat dat wel moet goedkomen. Hoe is je isolatie? Wellicht kan je hier ook terecht:
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
[ Voor 16% gewijzigd door vinom op 26-11-2018 20:22 ]
Wat is jullie ervaring met topaircon? Telefonisch zijn ze niet bereikbaar, is echt niet dat ik op rare tijden bel oid., maar nemen echt nooit op. Mails worden nagenoeg niet beantwoord of heel kortaf, met maar 1 antwoord terwijl er bijv 4 vragen zijn. Ophalen is niet mogelijk, ik geef aan dat dit mij niet lekker zit en ik het graag op haal, komt er gewoon geen antwoord meer.
Ze zijn echter wel een stuk goedkoper... los die airco daar kopen en los een stek monteur inschakelen scheelt mij 1000 euro op wat anders een 2700,- offerte is op zijn goedkoopst. Procentueel gezien dus een hoop.
Heb nu bij uitblijven van reactie maar weer enkele andere geraadpleegd, maar willen stuk voor stuk alleen zelf monteren en kom je weer op de hoge prijs terecht.
Ze zijn echter wel een stuk goedkoper... los die airco daar kopen en los een stek monteur inschakelen scheelt mij 1000 euro op wat anders een 2700,- offerte is op zijn goedkoopst. Procentueel gezien dus een hoop.
Heb nu bij uitblijven van reactie maar weer enkele andere geraadpleegd, maar willen stuk voor stuk alleen zelf monteren en kom je weer op de hoge prijs terecht.
Moet het apparaat echt van Topaircon komen? Ik zie namelijk hier en hier betrouwbaarder alternatieven tegen een kleine meerprijs.Expendable schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:32:
Wat is jullie ervaring met topaircon? ...
@vadis, dat is de L en geloof ik de voorloper? In elk geval niet dezelfde.
Kijk anders ook eens hier voor goedkope adressen (uit het buitenland)Expendable schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:32:
Airco bestellen in Spanje
Heb dit pad zelf ook bewandeld (alleen dan uit Italie), afhankelijk van je gewenste configuratie kan dat enorm schelen. (Als je toch al zelf wil installeren)
De L komt toch na de K?Expendable schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:54:
@vadis, dat is de L en geloof ik de voorloper? In elk geval niet dezelfde.
[ Voor 15% gewijzigd door vadis op 30-11-2018 13:59 ]
Tijdje terug hier ook de tip van ebay.it gekregen, misschien wel van jou dat weet ik niet meer. Samsung had niet mijn voorkeur, maar voor iets meer stond er in het rijtje ook panasonic (r32) maar ook het super degelijke merk mitsubishi electric. Die advertentie is verwijderd, kreeg net een alternatief, meer geld ~600 dus nog maar ruim 200 euro minder dan goedkoopste NL aanbieder. Nieuw 2018 model MITSUBISHI-MSZ-HJ35VA, maar zo te zien is bij ME alles nog R410a. Ding neemt dan ook 1270 Watt op. MSZ-DM35VA is er nog wel voor vanaf 470 plus verschepen.Cyclops10 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:17:
[...]
Kijk anders ook eens hier voor goedkope adressen (uit het buitenland)
Airco bestellen in Spanje
Heb dit pad zelf ook bewandeld (alleen dan uit Italie), afhankelijk van je gewenste configuratie kan dat enorm schelen. (Als je toch al zelf wil installeren)
Als ik google op typenummers komt www.comfortklimaat.nl bovenaan te staan. Als ik dan daar zoek op r32 dan zie ik dat een mij onbekend goedkoop merk CVMore R32 airco's heeft, zo'n beetje alles van Daikin is R32 (energieklasse A++/A+++) en nog wat van Gree. Niets van Mitsubishi. of andere merken.
Op Panasonic na is het betaalbaardere spul dus nog allemaal R410a? Een moderne versie van het on-off/inverter verschil...
[ Voor 4% gewijzigd door donaldk op 30-11-2018 17:47 ]
Kun je je airco eigenlijk een seizoen uitzetten? Of krijg je dan problemen, net als dat je zomers de cv (niet combi) niet uit moet zetten, omdat dan je dure Grundfoss pomp vast kan lopen.Appie Heijn schreef op maandag 19 november 2018 @ 00:09:
[...]
Lijkt mij ook.
De Ururu Sarara zou 600W moeten kunnen
Mitsubishi WSH-LN25I 800W
Panasonic KIT‑TZ20‑TKE 700W
Fujitsu ASYG09KXCA 600W
Fujitsu ASYG07LUCA 500W
Fujitsu ASYG07LMCE 500W
Hitachi RAK-18PSB 600W
Volgens mij zijn dit zo'n beetje de L/L warmtepompen die zover mogelijk terug kunnen regelen.
Volgens mij heb je niet goed gezocht...donaldk schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:45:
[...]
Als ik dan daar zoek op r32 dan zie ik dat een mij onbekend goedkoop merk CVMore R32 airco's heeft, zo'n beetje alles van Daikin is R32 (energieklasse A++/A+++) en nog wat van Gree. Niets van Mitsubishi. of andere merken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Klopt, in Spanje en Italie zijn nog veel R410 versies te koop. Van wat ik gelezen heb maakt dat eigenlijk niets uit tov R32, behalve milieutechnisch.donaldk schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:45:
[...]
Op Panasonic na is het betaalbaardere spul dus nog allemaal R410a? Een moderne versie van het on-off/inverter verschil...
Het on-off/inverter verschil is wel groot, zowel qua geluid als verbruik. Maar volgens mij is alles tegenwoordig inverter based.
Zelf heb ik wel een R32 unit gekocht en dan voor een "b-merk" Hisense. Prijsverschil was mij te groot om toch voor een Daikin oid te gaan, al had ik mij dat wel voorgenomen toen ik aan de zoektocht begon. (De specs op papier verschillen gewoon te weinig)
Maar het is vooral zoeken wat je precies nodig hebt qua capaciteit en aantal units, niet elke combinatie is spotgoedkoop. Ik had bijvoorbeeld problemen om een multisplit met minimaal 1 binnenunit van >=18000 BTU te vinden, veel aanbiedingen zijn voor singlesplits of multi's met binnenunits van max 12000BTU.
Geen idee of de vraag hier al eens is langs gekomen, maar ik heb niet de mogelijkheid om een airco unit aan de achterzijde van de woning te plaatsen. Ik kan hem eigenlijk alleen aan de voorzijde plaatsen, maar dit mag niet van de welstandscommissie.
Is er iemand die in de zelfde situatie het wel geplaatst heeft en daardoor in 'problemen' is gekomen met de gemeente?
Is er iemand die in de zelfde situatie het wel geplaatst heeft en daardoor in 'problemen' is gekomen met de gemeente?
@vadis Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, had er eigenlijk nog helemaal niet bij stil gestaan, puur om het feit dat plaatselijke bedrijf al meteen beweerde dat hun de recentste verkochten met die K... Dus even nazoeken en inderdaad, L is de nieuwste. Nagenoeg gelijke statistieken, maar één groot voordeel: vooraf gevulde leidingen, dus geen STEK monteur nodig!
Hierdoor vanmiddag de airco kunnen vinden voor 1400 ex btw ipv alle bedrijven die voor 2700 ex btw installeren, procentueel gezien een gigantisch verschil. (Beide bedragen overigens incl meerdere extra's zoals wifi module / leidingen). De installatie moet zo gedaan zijn.
Hierdoor vanmiddag de airco kunnen vinden voor 1400 ex btw ipv alle bedrijven die voor 2700 ex btw installeren, procentueel gezien een gigantisch verschil. (Beide bedragen overigens incl meerdere extra's zoals wifi module / leidingen). De installatie moet zo gedaan zijn.
Ik keek juist bij een NL site en zag voor Mitsubishi Electric en andere merken enkel R410a modellen. Bij topcon zie ik drie 3,5 KW R32 modellen en veel Daikin's, maar wat de verschillen precies zijn was mij niet duidelijk, behalve prijs en energieklasse aanduiding, A varieerde van 1+ tot en met drie +-jes, niet geheel lineair.Cyclops10 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 20:26:
[...]
Klopt, in Spanje en Italie zijn nog veel R410 versies te koop. Van wat ik gelezen heb maakt dat eigenlijk niets uit tov R32, behalve milieutechnisch.
Het on-off/inverter verschil is wel groot, zowel qua geluid als verbruik. Maar volgens mij is alles tegenwoordig inverter based.
Zelf heb ik wel een R32 unit gekocht en dan voor een "b-merk" Hisense. Prijsverschil was mij te groot om toch voor een Daikin oid te gaan, al had ik mij dat wel voorgenomen toen ik aan de zoektocht begon. (De specs op papier verschillen gewoon te weinig)
Maar het is vooral zoeken wat je precies nodig hebt qua capaciteit en aantal units, niet elke combinatie is spotgoedkoop. Ik had bijvoorbeeld problemen om een multisplit met minimaal 1 binnenunit van >=18000 BTU te vinden, veel aanbiedingen zijn voor singlesplits of multi's met binnenunits van max 12000BTU.
Overigens die Panasonic die ik in September zag voor 490 plus porto, er staat 25 euro DHL International Express en in het Italiaans dat ze Eu en Zwiterserland verzenden. Maar dat zal vast meer zijn helemaal naar Nederland; https://www.ebay.it/itm/C...-INV-GAS-R32/222459707548
Is dus R32, naar ik begrijp is Panasonic een B merk in de Airco/warmtepompwereld. de Chinezen zouden dan C-merken zijn.
Betreffende de goedkoopste Mitsubishi 3.5KW bij het gelinkte topcon was daar 930,-, op idealo 1039,- en in Portugal vanaf €768,-
Inderdaad een flink verschil met een R410a model, maar ik zie voor modellen met dat koudemiddel veelalmachines tegen met een cop van 3 en een beetje. Op twitter zie ik enthousiaste verhalen over dure Daikins die wel 5,8 zouden doen. Enkele honderden euro's haal je er ongetwijfeld uit, maar de 1000+ extra van een van de duurste Daikins niet (ik heb immers CV).
lees je daar nog maar eens goed over in..... in het topic genoeg over te vinden.Expendable schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 00:27:
, maar één groot voordeel: vooraf gevulde leidingen, dus geen STEK monteur nodig!
Gisteren is de Mitsubishi SRK 3.5 bij ons geplaatst.
Ik heb toch maar gekozen voor een A merk.
Deze airco is stil en zuinig.
Omdat wij op de zolder slapen is dit voor de zomer geen overbodige luxe 😁.
Van de verwarming zal ik niet (veel) gebruik maken omdat wij een frisse slaapkamer juist fijn vinden.
Weet iemand van jullie hoeveel de verbruik is in de uitstand zonder dat de stekker uit het stopcontact is?
Van de verwarming zal ik niet (veel) gebruik maken omdat wij een frisse slaapkamer juist fijn vinden.
Weet iemand van jullie hoeveel de verbruik is in de uitstand zonder dat de stekker uit het stopcontact is?
Wat is nu een goede aanbieder voor een airco in Limburg? Ik zoek naar een split unit met 1 voor de slaapkamer en 1 voor een grote slaapkamer over 2 etages verdeeld met een buitenunit. Ik zag iets met kopen in Spanje/UK, maar ben een beetje de weg kwijt qua inbouw en aanschaf. Graag jullie advies indien mogelijk.
Tussen de 2 en 5 watt op stand-bygoldvinger schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 10:11:
Gisteren is de Mitsubishi SRK 3.5 bij ons geplaatst.
Wellicht een (te) late reactie, maar het setje kost op https://www.climastars.it 1479,-heatwave31 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:45:
2x FTXM20M binnenunits
bij.

Vraagje: welke voordelen zijn er met betrekking tot 2 single-split airco's ipv een multisplit?
Ik wil namelijk iig een airco op de slaapkamer. Maar aangezien het in feite lucht-lucht warmtepompen zijn is het wellicht interessant om ook een airco als luchtwarmtepomp in de woonkamer te hangen. Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van die investering.
Hiervoor heb ik contact opgenomen met een installateur. Mijn voornaamste vraag was of een gewone single-split schaalbaar was naar een multi-split. De installateur gaf aan dat het wellicht beter is om twee single-splits aan te schaffen(of op die wijze op te schalen). Multi-splits worden eenmaal beduidend minder geïnstalleerd en zou daarom een significant hogere prijs hebben tov 2 single splits. Tevens kunnen de buitenunits dan efficiënter geplaatst worden waardoor minder leidingwerk nodig is.
Het verhaal verbaasde mij zeer, vooral omdat er dan een extra buitenunit nodig is welke ook geld kost (en onderhoud?)
Wat zijn jullie ervaringen hier mee?
Ik wil namelijk iig een airco op de slaapkamer. Maar aangezien het in feite lucht-lucht warmtepompen zijn is het wellicht interessant om ook een airco als luchtwarmtepomp in de woonkamer te hangen. Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van die investering.
Hiervoor heb ik contact opgenomen met een installateur. Mijn voornaamste vraag was of een gewone single-split schaalbaar was naar een multi-split. De installateur gaf aan dat het wellicht beter is om twee single-splits aan te schaffen(of op die wijze op te schalen). Multi-splits worden eenmaal beduidend minder geïnstalleerd en zou daarom een significant hogere prijs hebben tov 2 single splits. Tevens kunnen de buitenunits dan efficiënter geplaatst worden waardoor minder leidingwerk nodig is.
Het verhaal verbaasde mij zeer, vooral omdat er dan een extra buitenunit nodig is welke ook geld kost (en onderhoud?)
Single splits zijn zuiniger en kunnen beter terug moduleren bij verwarmen dan multisplits, nog afgezien van het feit dat je de units dan ook echt afzonderlijk hun ding kan laten doen. Maar voor de meeste mensen is het idd een issue om meer dan 1 buitenunit te hebben. Zodoende worden multisplits bij particulieren juist vaker geplaatst dan meerdere losse units.Kanoet schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:46:
Vraagje: welke voordelen zijn er met betrekking tot 2 single-split airco's ipv een multisplit?
Begrijp mij niet verkeerd; het hebben van een MS is niet extreem veel slechter dan een singlesplit, maar ieder systeem heeft zo zijn voor en nadelen.
Dat 2 x een SP (veel) goedkoper is dan 1 keer een MP (met 2 binnenunits) vind ik overtrokken. Het is misschien iets goedkoper, maar of het de extra buitenunit waard is....
Kijk ook even hier voor gebruikservaringen:
[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 22-12-2018 11:58 ]
Beste mensen ik heb een vraagje over de stroomkabel(s) van een split unit want ik snap nog steeds waar de aircounit zijn stroom vandaanhaalt.. komt er aan de achterzijde van de binnenunit een kort stroomkabel voor in het stopcontact of moet ik stroom naar buiten trekken? Ik snap dat er een voedings-stuurkabel tussen de 2 units zit maar wie krijgt eerst zijn stroom vandaan?
de reden dat ik dit vraag is dat ik ede airco wil aanschaffen en nu het een en ander erbij wil bestellen zoals het aantal meters stroom/stuurkabel. Ik kom ook werkelijk nergens afbeeldingen tegen van de achterkant van de binnenunit. Wie o wie
het gaat om een Midea Mission Pro-27-R32 Single Split wandmodel Super DC Inverter A+++
de reden dat ik dit vraag is dat ik ede airco wil aanschaffen en nu het een en ander erbij wil bestellen zoals het aantal meters stroom/stuurkabel. Ik kom ook werkelijk nergens afbeeldingen tegen van de achterkant van de binnenunit. Wie o wie
het gaat om een Midea Mission Pro-27-R32 Single Split wandmodel Super DC Inverter A+++
Beste allemaal,
Door talloze slaaploze nachten afgelopen zomer door de hitte overweeg ik een mono-split airco te plaatsen in onze slaapkamer
. Ik heb, na bestudering van dit topic en veel informatie op internet, het volgende plan, met daarbij een paar vragen met de hoop dat jullie hier feedback op willen geven.
Benodigde capaciteit
Kamer is 5m bij 3,5m (= 17m2) bij 2,6m hoogte, dus 46m3
De kamer ligt onder een plat dak, heeft een buitenmuur met kleine raampartijen naar zuiden en een binnenmuur met groot (5m2) dubbelglazig raamoppervlak naar inpandige serre welke in de zomer zeer warm wordt (zeker >35C), zie ook fotos.
Ondanks dat het een goed geisoleerd huis is (bouwjaar 2003), schat ik door bovenstaande factoren de vermenigvuldigingsfactor op 40 tot 50. Zelfs wanneer ik 50 als vermenigvuldigingsfactor neem, dan lijkt een vermogen van 2.5kW voldoende (46m3 * 50 = 2.3kW).
Heeft in deze situatie het meerwaarde om desondanks een airco met een hoger vermogen te bestellen?
Ik overweeg nu een Panasonic Wall Split KIT-KE25‑TKE (2.5kW), en de meerprijs naar de 3.5kW variant is slechts 30 Euro.
Plaatsing
Ik overweeg de binnenunit boven het kopeind van het bed te plaatsen, en de airco zo in te stellen dat hij over onze hoofden 'heen blaast' (om niet direct de koude lucht op het hoofd te krijgen). Ik ben namelijk bang dat bij de overige opties (aan voeteind, naast bed) juist de koude lucht juist richting ons hoofd geblazen wordt.
De buitenunit overweeg ik op het platte dak te (laten) plaatsen.
Overdag zal hij daardoor in de felle zon staan, maar 's avonds (wanneer wij hem gebruiken) zal hij deels in de schaduw van de serre liggen. Voor verbinding naar de buitenunit zie ik twee opties: een dakdoorvoer, of de verbinding via de buitenmuur laten lopen (van de binnenunit 2m naar de buitenmuur, dan via een gat naar buiten, dan circa 1-1.5m omhoog, en dan door een gat in de opstaande rand van het dak weer het dak op, zie ook tekening hieronder). In het laatste geval is de verbinding duidelijk langer en zichtbaar vanaf straat. Ik zie daarom de dakdoorvoer als 'mooiere' oplossing, maar ben tegelijk bang voor evt. kosten en risico op lekkages. Hebben iemand daar wellicht ervaring mee en zodoende feedback?

Kosten
Ik overweeg de airco in Spanje te kopen (mede geinspireerd door het 'Airco kopen in Spanje' topic). Kosten van een Panasonic split unit 2.5/3.5kWh incl. verzending: rond de 600 Euro. Heeft iemand enig idee waarmee ik ongeveer moet rekenen voor plaatsing van de airco? Mocht het veel in de kosten schelen: ik zou 220V kabel zelf kunnen verleggen via kabelgoten, en zou de buitenunit al op het dak kunnen plaatsen.
Feedback/suggesties voor verbeteringen worden zeer op prijs gesteld!
Door talloze slaaploze nachten afgelopen zomer door de hitte overweeg ik een mono-split airco te plaatsen in onze slaapkamer
Benodigde capaciteit
De kamer ligt onder een plat dak, heeft een buitenmuur met kleine raampartijen naar zuiden en een binnenmuur met groot (5m2) dubbelglazig raamoppervlak naar inpandige serre welke in de zomer zeer warm wordt (zeker >35C), zie ook fotos.
Ondanks dat het een goed geisoleerd huis is (bouwjaar 2003), schat ik door bovenstaande factoren de vermenigvuldigingsfactor op 40 tot 50. Zelfs wanneer ik 50 als vermenigvuldigingsfactor neem, dan lijkt een vermogen van 2.5kW voldoende (46m3 * 50 = 2.3kW).
Heeft in deze situatie het meerwaarde om desondanks een airco met een hoger vermogen te bestellen?
Ik overweeg nu een Panasonic Wall Split KIT-KE25‑TKE (2.5kW), en de meerprijs naar de 3.5kW variant is slechts 30 Euro.
Plaatsing
Ik overweeg de binnenunit boven het kopeind van het bed te plaatsen, en de airco zo in te stellen dat hij over onze hoofden 'heen blaast' (om niet direct de koude lucht op het hoofd te krijgen). Ik ben namelijk bang dat bij de overige opties (aan voeteind, naast bed) juist de koude lucht juist richting ons hoofd geblazen wordt.
Overdag zal hij daardoor in de felle zon staan, maar 's avonds (wanneer wij hem gebruiken) zal hij deels in de schaduw van de serre liggen. Voor verbinding naar de buitenunit zie ik twee opties: een dakdoorvoer, of de verbinding via de buitenmuur laten lopen (van de binnenunit 2m naar de buitenmuur, dan via een gat naar buiten, dan circa 1-1.5m omhoog, en dan door een gat in de opstaande rand van het dak weer het dak op, zie ook tekening hieronder). In het laatste geval is de verbinding duidelijk langer en zichtbaar vanaf straat. Ik zie daarom de dakdoorvoer als 'mooiere' oplossing, maar ben tegelijk bang voor evt. kosten en risico op lekkages. Hebben iemand daar wellicht ervaring mee en zodoende feedback?

Kosten
Ik overweeg de airco in Spanje te kopen (mede geinspireerd door het 'Airco kopen in Spanje' topic). Kosten van een Panasonic split unit 2.5/3.5kWh incl. verzending: rond de 600 Euro. Heeft iemand enig idee waarmee ik ongeveer moet rekenen voor plaatsing van de airco? Mocht het veel in de kosten schelen: ik zou 220V kabel zelf kunnen verleggen via kabelgoten, en zou de buitenunit al op het dak kunnen plaatsen.
Als het maar 30 euro scheelt, zou ik voor een 3.5kw gaan.
Over capaciteit kan nooit geen kwaad.
Ik heb de binnen unit ook boven mijn bed.
Alle airco instaleurs adviseerde dat ook.
Gaten in het dak boren, ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van.
Ik vind persoonlijk het risico op lekkages te groot.
Enorme overcapaciteit kan wel degelijk kwaad voor de efficientie van de airco. Minder met verkoelen maar met verwarmen zorgt het voor pendel gedrag.goldvinger schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:57:
Als het maar 30 euro scheelt, zou ik voor een 3.5kw gaan.
Als de 2.5 als flink overbemeten is, dan is een 3.5 versie dat helemaal. Immers is het met een factor 50 al aan de wat ruime kant.
Tenzij de 3.5 versie een veel betere SCOP heeft (betwijfel ik; meestal is het juist hoe kleiner de unit hoe beter) zou ik niet voor een 3.5 versie gaan in het geval van @saturn21.
@saturn21, mag je geen UV/warmte werende dingen aanbrengen in of op de kas? Zonwering, folie etc.? Want die airco moet daar tegen vechten en dat is zonde van de energie (stroom én kosten).
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 30-12-2018 12:12 ]
Mijn ruimte is exact 30m2 (80m3) (woonkamer + open keuken) diverse websites adviseren dat ik een 3,5 moet nemen.. Maar ik denk juist iets anders want als je alle spullen in de woonkamer/keuken bijelkaar "optelt" zoals aanrecht, koelkast, vaatwasser, bankstel, kasten etc etc etc ... dat zijn dan ook heel wat Kuubs die ruimte in beslag nemen dus ruimte die je niet verkoelt of verwarmt dus eigenlijk in theorie heb ik maar een 50 -+ 60m3 ruimte
? Dus heb maar voor een 2,5Kw gekozen, maar wel met een plan B in mind voor het geval deze toch niet voldoende mocht zijn want dan verplaats ik hem naar de slaapkamer en komt er een 3.5Kw in de woonkamer
Massa neemt ook warmte op en dus wil je die ook afkoelen in de zomer. Reken dus altijd met een lege kamer, niet met een volleIssY_I schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:24:
Mijn ruimte is exact 30m2 (80m3) (woonkamer + open keuken) diverse websites adviseren dat ik een 3,5 moet nemen.. Maar ik denk juist iets anders want als je alle spullen in de woonkamer/keuken bijelkaar "optelt" zoals aanrecht, koelkast, vaatwasser, bankstel, kasten etc etc etc ... dat zijn dan ook heel wat Kuubs die ruimte in beslag nemen dus ruimte die je niet verkoelt of verwarmt dus eigenlijk in theorie heb ik maar een 50 -+ 60m3 ruimte? Dus heb maar voor een 2,5Kw gekozen, maar wel met een plan B in mind voor het geval deze toch niet voldoende mocht zijn want dan verplaats ik hem naar de slaapkamer en komt er een 3.5Kw in de woonkamer
Daar heb je een puntNotna schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:42:
[...]
Massa neemt ook warmte op en dus wil je die ook afkoelen in de zomer. Reken dus altijd met een lege kamer, niet met een volle

de reden is dat een airco plaatsen in de woonkamer op dit moment super makkelijk is vergeleken met de slaapkamer. Dus in mijn geval gat boren in binnenmuur wat uitkomt in meterkast.. daar de leiding naar benden toe 2e gat boren in vloer meterkast zo de kruipruimte in en ledingen naar tuin begeleiden via ontluchting koker .. klaar.. geen gat in de buiten muur, geen leding kokers trekken langs wanden en nul leidingen in het zicht die zitten tenslotte allemaal in de meterkast en deurtje dicht
[ Voor 28% gewijzigd door IssY_I op 30-12-2018 16:22 ]
Want jij denkt dat een aanrecht, koelkast en vaatwasser massieve (of luchtdichte) blokken zijn en geen lucht bevatten? Die lucht wordt ook gewoon meeverwarmd (goed, een koelkast is een geval apart).IssY_I schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:24:
Maar ik denk juist iets anders want als je alle spullen in de woonkamer/keuken bijelkaar "optelt" zoals aanrecht, koelkast, vaatwasser, bankstel, kasten etc etc etc ... dat zijn dan ook heel wat Kuubs die ruimte in beslag nemen dus ruimte die je niet verkoelt of verwarmt dus eigenlijk in theorie heb ik maar een 50 -+ 60m3 ruimte
Denk ook even aan de condensafvoer. Als de condens naar het dak moet, dan zal je een pompje nodig hebben. Ik ben momenteel ook aan het puzzelen en ik probeer pompjes te vermijden. Mijn ervaring (n=1) is dat de pompjes voor problemen zorgen, de units zelf veel minder.saturn21 schreef op zondag 30 december 2018 @ 09:42:
Beste allemaal,
Door talloze slaaploze nachten afgelopen zomer door de hitte overweeg ik een mono-split airco te plaatsen in onze slaapkamer. Ik heb, na bestudering van dit topic en veel informatie op internet, het volgende plan, met daarbij een paar vragen met de hoop dat jullie hier feedback op willen geven.
Benodigde capaciteit
Plaatsing
[Afbeelding]
Kosten
Omdat Saturn21 aangaf dat het om een slaapkamer ging die zomers héél erg heet wordt, en hij het niet over verwarmen van de slaapkamer had, ging ik er vanuit dat hij het systeem alleen voor koelen zou willen gebruiken.Notna schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:09:
[...]
Enorme overcapaciteit kan wel degelijk kwaad voor de efficientie van de airco. Minder met verkoelen maar met verwarmen zorgt het voor pendel gedrag.
Als de 2.5 als flink overbemeten is, dan is een 3.5 versie dat helemaal. Immers is het met een factor 50 al aan de wat ruime kant.
Tenzij de 3.5 versie een veel betere SCOP heeft (betwijfel ik; meestal is het juist hoe kleiner de unit hoe beter) zou ik niet voor een 3.5 versie gaan in het geval van @saturn21.
@saturn21, mag je geen UV/warmte werende dingen aanbrengen in of op de kas? Zonwering, folie etc.? Want die airco moet daar tegen vechten en dat is zonde van de energie (stroom én kosten).
In dat geval zou ik nog steeds voor een 3.5 kw kiezen. Je kan dan de deur open laten waardoor de onderliggende verdieping door de overcapaciteit ook iets gekoeld wordt.
Maar als het systeem ook wordt gebruikt om te verwarmen, dan zou ik het inderdaad niet doen.
Ik zelf hou van een frisse slaapkamer, dus mijn systeem wordt niet gebruikt om te verwarmen.
Het gaat inderdaad voornamelijk over het koelengoldvinger schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:05:
[...]
In dat geval zou ik nog steeds voor een 3.5 kw kiezen. Je kan dan de deur open laten waardoor de onderliggende verdieping door de overcapaciteit ook iets gekoeld wordt.
Bedankt voor het advies, allemaal. Ik zal t.z.t. mijn ervaringen delen met de aanschaf en inbouw.
Beste mensen mijn airco die ik heb besteld kan elk moment bezorgd worden en ga ik dus zelf monteren en heb een weekje terug mij alvast via Werkspot.nl aangemeld (weet niet of jullie dat kennen?) en een klusje aangeboden.. de airco hoeft enkel door een vakman gevaccummeerd/afgeperst, getest en gevuld te worden.
Mijn Klus is volgens werkspot.nl aangeboden naar 15 proffessionele vakmannen en enkele dagen later toen uitgebreid naar meerdere bedrijven omdat niemand reageerde maar nu na 1 week heeft er 1tje gerageerd... en verteld dat ie dit wilt doen voor 210 euro. (weet ook niet of dit ex of incl btw is
Is dat een normale prijs?
Mijn Klus is volgens werkspot.nl aangeboden naar 15 proffessionele vakmannen en enkele dagen later toen uitgebreid naar meerdere bedrijven omdat niemand reageerde maar nu na 1 week heeft er 1tje gerageerd... en verteld dat ie dit wilt doen voor 210 euro. (weet ook niet of dit ex of incl btw is
Beste mensen nog een vraag, In de meterkast heb ik een stopcontact zitten waar ik graag de airco op wil aansluiten maar ik denk dat deze aangesloten zit op de groep waar de vaatwasser ook op zit aangesloten en deze trekt op dit moment 2300 Watt en daarnaast zit daar ook de koelkast op aangesloten maar die trekt maar 70 Watt als ie aanslaat..kan daar een 2.5Kw airco op aansluiten ? ik hou nog +-1500W over. .
mijn airco geeft dit aan in de specs, zou net moeten kunnen toch
-Opgenomen vermogen Koelen is 915w
-Opgenomen vermogen verwarmen 847w
mijn airco geeft dit aan in de specs, zou net moeten kunnen toch
-Opgenomen vermogen Koelen is 915w
-Opgenomen vermogen verwarmen 847w
[ Voor 7% gewijzigd door IssY_I op 31-12-2018 19:41 ]
Toen ik een offerte opvroeg in 2017 kreeg ik telefonisch de kostprijs van €230,00 door voor enkel inbedrijfstelling.IssY_I schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:32:
Beste mensen mijn airco die ik heb besteld kan elk moment bezorgd worden en ga ik dus zelf monteren en heb een weekje terug mij alvast via Werkspot.nl aangemeld (weet niet of jullie dat kennen?) en een klusje aangeboden.. de airco hoeft enkel door een vakman gevaccummeerd/afgeperst, getest en gevuld te worden.
Iemand?wvkreg schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:20:
Wat is nu een goede aanbieder voor een airco in Limburg? Ik zoek naar een split unit met 1 voor de slaapkamer en 1 voor een grote slaapkamer over 2 etages verdeeld met een buitenunit. Ik zag iets met kopen in Spanje/UK, maar ben een beetje de weg kwijt qua inbouw en aanschaf. Graag jullie advies indien mogelijk.
Ik heb mijn beide Daikin Airco’s van Dom v/d Bergh te Sittard. Rond maart zijn er vaak deals.
Tja, wat wil je nu?wvkreg schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:20:
Limburg is prima te rijden vanuit de rest van het land. Kost hooguit wat meer. Maar als je iemand zoekt waar je hier al goede verhalen over hoort...
Maar dan heb je het ineens over Spanje/UK. Dat betekent dat je liever het geld in je zak houdt en daarvoor zelf het vooronderzoek en een groot deel van de installatie wilt doen. En het minder erg vindt als het niet in 1x goed is of extra tijd kost etc.
Dus wil je ontzorgt worden? Of wil je het zelf doen en de €'s besparen?
Ervaring delen met de Mitsubishi ZSX-W. Twee split units (1 x 3,5 kW en 1 x 2,5 kW) gebruikt sinds november 2018. Stille en vooral snelle verwarming van de gehele begane grond.
Aangeschaft i.v.m. overproductie zonnepanelen en hele dure stadsverwarming. Had ik veel eerder moeten doen, hoewel ik dan niet de R32 uitvoering had gehad. Nu dus wel.
Prima aanschaf. Inclusief installatie net geen € 4000,-. Dat ga ik niet zo heel erg snel terug verdienen, maar uiteindelijk zal het toch wel goedkoper zijn dan de stadsverwarming. Zeker als de belasting op gas stijgt en die op elektriciteit lager wordt. Verder voordeel is natuurlijk koelen in de zomer.
Kortom een tevreden gebruiker.
Aangeschaft i.v.m. overproductie zonnepanelen en hele dure stadsverwarming. Had ik veel eerder moeten doen, hoewel ik dan niet de R32 uitvoering had gehad. Nu dus wel.
Prima aanschaf. Inclusief installatie net geen € 4000,-. Dat ga ik niet zo heel erg snel terug verdienen, maar uiteindelijk zal het toch wel goedkoper zijn dan de stadsverwarming. Zeker als de belasting op gas stijgt en die op elektriciteit lager wordt. Verder voordeel is natuurlijk koelen in de zomer.
Kortom een tevreden gebruiker.
Nou mensen, mijn split unit hangt inmiddels en morgen komt er een vakman langs om die in bedrijf te stellen. Ben zeer benieuwd!!!
Onkosten plaatje tot nu toe;
Midea Mission Pro-27-R32 Single Split wandmodel Super DC Inverter A+++
470,- (geimporteerd uit Italie incl verzendkosten)
Koelleidingen 15 meter
115,-
Bekabeling etc
55,-
Wat klein spul bij de gamma (puntjes op de i zetten)
15,-
In bedrijfstellen door monteur
210,-
Totaal: 865,-
Onkosten plaatje tot nu toe;
Midea Mission Pro-27-R32 Single Split wandmodel Super DC Inverter A+++
470,- (geimporteerd uit Italie incl verzendkosten)
Koelleidingen 15 meter
115,-
Bekabeling etc
55,-
Wat klein spul bij de gamma (puntjes op de i zetten)
15,-
In bedrijfstellen door monteur
210,-
Totaal: 865,-
Je had stikstoffles met lage druk en een hete gasbrander om alles hard te solderen?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"