Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.343.188 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:04

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
donaldk schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:28:
Je had stikstoffles met lage druk en een hete gasbrander om alles hard te solderen?
Gewoon knelkoppelingen gebruiken; gaat prima oOo

* Notna rent

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IssY_I
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-03 01:22
Nou mensen mijn airco is er helemaal klaar voor, draait nu lekker mijn huisje warm
Veel heeft de monteur heeft niet moeten doen, hij heeft de boel gecontroleerd en gevacummeerd en bij het testen van de boel bleek er ruim genoeg gas (R32) in te zitten dus bijvullen heeft ie niet gedaan.. vond ik raar want in de handleiding stond dat de buitenunit voorgevuld is voor -+ 7 meter koelleiding.. maar heb een 15 meter leiding gebruikt dus je zou zeggen dat er dubbel zoveel gas in moet? de druk bij het testen liep getaagd op naar een bar of 7 en daarna naar een bar 25-27 (verwarmen modus) en dat was goed volgens hem.

Uiteindelijk 200,- euro betaald met STEK certificaat/garantiebewijs en kreeg een gratis (ip65) werkschakelaar als leuke verrassing ter waarde van 22 euro die ik best kon gebruiken want heb nu een ip44 wandcontactdoos en daarop de stekker van de buiten-unit erop maar met deze werkschakelaar kan ik hem helemaal waterproof maken. Kortom helemaal tevreden. De afstandbediening begin ik nu langzamer hand te begrijpen en heeft echt veel functies waaronder eentje waarop je het aantal Kw (verbruik) kunt aflezen. Op dit moment van schrijven lees ik op het display van de binnen-unit 0.3Kw af en schommelt wanneer nodig naar de 0.7Kw om bij te verwarmen, ook nog eens echt Zuuunig dus! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@IssY_I dat er niet bijgevuld is dat is inderdaad vreemd. Had hij uberhaupt wel R32 op de fles bij zich..... mijn ervaring is dat de meeste het namelijk nog helemaal niet hebben

overigens moet er niet dubbel zoveel in maar een extra hoeveelheid. in mijn geval 20 gram , per meter

een overschrijding van 8 meter op de normale vulling is volgens mij niet bevorderlijk. Ik weet niet meer precies waarom , is me destijds wel uitgelegd (bij mij is om die reden ook bijgevuld) maar simpelweg de druk is goed was daarin geen argument
wellicht dat @Oxellaar er iets van kan zeggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@IssY_I Bel maar gerust dat hij nog bij komt vullen. Zoals Ray al aangeeft. Alleen drukken zeggen niet veel over de vulling.
Bij erg koud weer, of bij heel warm weer, komt hij nu gewoon koudemiddel tekort.
Beide weersomstandigheden waren niet aan de orde tijdens het proefdraaien, dus heeft hij ook nooit kunnen beoordelen of er voldoende koudemiddel in zit.

Sowieso zit er te weinig in, want de fabrikant schrijft voor dat er bijgevuld moet worden.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
Had ik voor die 200,- net zo goed zelf een vacummeer apparaat kunnen kopen, en dan zelf aansluiten wachten wachten wachten, geen druk verlies.. wachten wachten wachten, okay nog steeds goed en hoppa lossen die gas en klaar.. dat was letterlijk hoe het eigenlijk gegaan was.
Ik zal maandag even de leverancier bellen en dan alles uitleggen en kijken wat zij te vertellen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
Ik heb nu zelf zo zitten googlen zo wordt er gezegd dat er bijgevuld moet worden indien de leidingen langer dan 8 meter verlengt worden, de mijne zijn exact 8 meter verlengt en niet langer als dat.... ik wil het niet goedpraten maar zo wordt door Mr Google verteld dat de schade die kan ontstaan bij te veel koudemiddel is velen malen erger (compressor naar de knoppen door de te hoge drukken) dan te weinig.. dit is wat ik op het internet lees tenminste.. heb liever dan net wat te weinig dan net teveel!
Zo wordt er ook gezegd dat je ook makkelijk achter kan komen als er te weinig koumiddel inzit dan zal er een borrelend geluid te horen moeten zijn of ijsvorming op de binnen/buiten unit.
Woonkamer wordt binnen enkele minuten warm dus maak me voorlopig geen zorgen! Maar ga maandag soiezo even bellen :O

Oja die vakman wilde inprincipe wel mijn systeem bijvullen want toen hij op zn digitale meter -+7 bar aflas en nouwlijks veranderde liep hij terug naar zn wagen en kwam terug met een R32 gasfles.. maar bij terugkomst sprong de meter naar een Bar of 21 en oplopend.. dus ja toen maar even gewacht met bijvullen en uiteindelijk besloten om maar niet bij te vullen omdat de bar opliep naar 27 en vertelde mij dan alles boven de 30 Bar niet goed voor het systeem was en problemen zou opleveren.. Moest hem wel blind vertrouwen want heb er zelf geen verstand van

[ Voor 25% gewijzigd door IssY_I op 13-01-2019 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
IssY_I schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:35:
Had ik voor die 200,- net zo goed zelf een vacummeer apparaat kunnen kopen, en dan zelf aansluiten wachten wachten wachten, geen druk verlies.. wachten wachten wachten, okay nog steeds goed en hoppa lossen die gas en klaar.. dat was letterlijk hoe het eigenlijk gegaan was.
Ik zal maandag even de leverancier bellen en dan alles uitleggen en kijken wat zij te vertellen hebben.
Ja ja.... Vacumeren om lekdichtheid te controleren..... Iets met klok en klepel.
En tot hoe diep ga je met vacumeren en wat als je hem niet in vacuum krijgt, is er dan een lek, of misschien wat anders?

Bijvullen doe je direct in het vacuum, nog voordat je de kranen open draait. Je kunt/hoeft dus helemaal niet controleren of hij goed draait op de fabriek vulling en zeker niet op de manier zoals jij beschrijft.

Zeker is het bij jouw zo gegaan. Want als de monteur wel de moeite neemt om de fles uit de bus te pakken, maar dan alsnog niet bijvullen....
Beetje jammer...

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IssY_I
Nou dankjewel voor de opheldering. Ben wat dieper in de specifacties gedoken. Volgens de specificaties is de unit voorgevuld met 650 gram R32 geschikt voor 5 meter koelleiding en bij elke meter overschrijding moet er 12 gram bijgevuld worden. Er hoort dus 774 gram in te zitten dus das 19% te weinig. Ook kwamen de werkdrukken ter sprake (lage en hoge druk) hoort te zitten op 17/41 bar dus ook dat is te laag
Voorlopig maak ik me geen zorgen ingestelde tempratuur (20c) komt precies overeen met CV thermostaat op de muur, dus airco doet wel goed zijn werk met de huidige stand van zaken maar wil wel gewoon dat hij zo goed mogelijk en efficient werkt want daarvoor heb ik hem ook aangeschaft! Ik ga morgen bellen en beleefd eisen dat hij terug moet komen om er een extra 100 gram bij te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@IssY_I wat ik overigens ook mis is het afpersen. daar begint het normaal mee. De installatie word op iets van 40 bar druk gezet om zo te kijken of hij inderdaad lek dicht is. dit moet een uur ?? zo zijn.

dan pas ga je bijvullen / vacumeren en daarna in bedrijf stellen

dit neemt dus zo maar enkele uren in beslag en dat is vaak ook de reden waarom het prijzig is

dat het zonder die handelingen ook goed lijkt! te werken is vaak omdat eventuele problemen pas later zichbaar worden

ik er staat ook niet welk merk je hebt geloof ik maar ik weet van Daikin dat zonder bijvullen volgens specs je ook geen garantie hebt...

@Oxellaar dank voor de uitleg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:42
Ik ben mij aan het oriënteren om volgende maand een Daikin split airco aan te schaffen welke onze beneden verdieping dient te koelen/verwarmen. Echter stel ik mijzelf de vraag of zaken zoals 2-zone bewegingssensor en 3D luchtstroom de moeite waard zijn om hiervoor extra te betalen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Voorkeuren:

FTXP35L
20DB
A++

FTXM35M
19DB
A+++
2-zone bewegingssensor
3D luchtstroom

Beide zullen uitgevoerd worden met een online controller.

Wij hebben boven op 2 slaapkamers reeds Daikin FTX25KV’s hangen met de online controller. En zijn hier zeer tevreden mee, hierdoor willen wij enkel een Daikin voor de beneden verdieping i.v.m. online controller.

Graag jullie input en eventuele opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:54
Zouden jullie mij kunnen helpen? Ik oriënteer mij al 2 zomers op een splitunit airco systeem voor in onze woning. Echter naar mijn idee doe ik dat juist telkens op het verkeerde moment als hier in Nederland een hittegolf is. Dat wil ik dit jaar voorkomen. We gaan waarschijnlijk binnenkort zonnepanelen leggen en dat zou ook direct een mooi moment zijn om op ons platte dag een airco unit te laten plaatsen. Echter het liefst zouden we deze unit het hele huis willen laten koelen. Ons huis bestaat uit de begane grond, 1e en tweede verdieping. Alle 3 de verdiepingen hebben een woonoppervlak van 50m2 (totaal 150m2) en in totaal heeft het huis in een netto inhoud van 375m3. Het is een huis van 2016 dus het is goed geïsoleerd. Echter kan ik geen enkele splitunit vinden die het aankan om de volledige ruimte te koelen. Hoe ga ik dit oplossen? Of hebben jullie nog goede ideeën?

Edit: of zou deze voldoende vermogen hebben?: https://www.koelklimaatte...rk80zr-s-src80zr-s-8-0kw/

[ Voor 10% gewijzigd door Sunri5e op 16-01-2019 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-05 18:08
@Sunri5e Je vermeldt je woningtype niet (tussenwoning, hoekwoning of vrijstaand), maar in alle gevallen lijkt mij die 8kW joekel veel te groot. Ik denk dat je met 3.5 kW al een heel eind bent.
Kijk voor de gein eens wat je nodig hebt om je woning te verwarmen (zal rond de 7 kW zijn bij -10, dus bij een temperatuurverschil van 30 graden tussen binnen en buiten).
In de zomer gaat het om hooguit 10 graden verschil die je met de AC weg wilt koelen. Daar komt natuurlijk nog wel wat instraling door de ramen bij, maar 8 kW ga je niet nodig hebben.
Lees anders dit topic (en de vorige) eens door en kijk eens naar de geïnstalleerde vermogens. 8kW is echt heel groot, en zeker voor een huis van 375 m3.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Andrehj schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 22:49:
@Sunri5e Je vermeldt je woningtype niet (tussenwoning, hoekwoning of vrijstaand), maar in alle gevallen lijkt mij die 8kW joekel veel te groot. Ik denk dat je met 3.5 kW al een heel eind bent.
Kijk voor de gein eens wat je nodig hebt om je woning te verwarmen (zal rond de 7 kW zijn bij -10, dus bij een temperatuurverschil van 30 graden tussen binnen en buiten).
In de zomer gaat het om hooguit 10 graden verschil die je met de AC weg wilt koelen. Daar komt natuurlijk nog wel wat instraling door de ramen bij, maar 8 kW ga je niet nodig hebben.
Lees anders dit topic (en de vorige) eens door en kijk eens naar de geïnstalleerde vermogens. 8kW is echt heel groot, en zeker voor een huis van 375 m3.
Het is een tussenwoning. 375m3 is netto dus zonder muren mee te rekenen. Bruto (zoals makelaars hem berekenen) is hij 525m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Sunri5e schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 07:47:
[...]

Het is een tussenwoning. 375m3 is netto dus zonder muren mee te rekenen. Bruto (zoals makelaars hem berekenen) is hij 525m3.
Je gaat dat simpelweg niet met één unit redden (en al helemaal niet 3 woonlagen 8)7 ), tenzij je misschien nog en WTW/centraal ventilatie systeem in het huis hebt. Kou zakt namelijk naar beneden, dus zelfs al zet je de unit op zolder, dan krijg je het nooit echt comfortabel in de vertrekken beneden. Het zal dan een vrieskast worden net bij de unit en in de rest van de kamers 'meh'; de airflow komt namelijk niet makkelijk in alle kamers (lees niet)
En zelfs met een WTW/ventilatiesysteem zal het suboptimaal werken at best. Om nog maar niet te spreken dat je, denk ik, wel naar 3fase zal moeten voor een dergelijke grote unit

Waarom wil je zo graag alles met één enkele binnenunit doen?

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 17-01-2019 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Notna schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 07:57:
[...]

Waarom wil je zo graag alles met één enkele binnenunit doen?
Dat scheelt heel veel lelijke koofjes of veel frees en stucwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Sunri5e schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:48:
[...]

Dat scheelt heel veel lelijke koofjes of veel frees en stucwerk.
Want je wilt alle leidingen in de muur verwerken? Lijkt mij een hoop gedoe en potentieel erg gevaarlijk ook om dat te doen, maar dat is persoonlijk uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Notna schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:50:
[...]

Want je wilt alle leidingen in de muur verwerken? Lijkt mij een hoop gedoe en potentieel erg gevaarlijk ook om dat te doen, maar dat is persoonlijk uiteraard ;)
Overal koofjes op mijn super strakke interieur vind ik ook geen porum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
Ik gebruik nu m'n nieuwe airco een week of 2 en heb het verbruik en kosten elke dag in de gaten gehouden, en kosten vergeleken met de CV zijn ruim gehalveerd.. waar ik normaal +- 5m3 a 3,50€ aan gas stook per dag met dit soort koude dagen (electriciteit niet eens meegerekend!!) Met de airco verbruik ik nu +-10kw per dag voor alles! Dan staat de airco zowat de gehele dag op de verwarm stand. Ik ben nu zeker 2€ per dag goedkoper uit met de wintermaanden wat neerkomt op een besparing van zeker 60€ per maand.

Heb ook eindelijk de wifi aan de praat gekregen moest een aparte wifi module bestellen en het werkt perfect!. Ik neem nu mijn smartphone mee als ik ga slapen en bij het wakker worden ff de app opstarten en de airco beneden in de woonkamer aanzetten en even later als ik beneden kom is het redelijk opgewarmd. Werkt ook op afstand (via 4G) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:03
Ik ben er vrijwel volledig uit, hoe de situatie uit gaat zien (1 buiten unit, 4 binnen units). Alleen vraag ik me af, een airco gaat +/- 10 jaar mee.

Is deze dan volledig afgeschreven? Of wordt bijv ook een buiten unit naar 10 jaar nog vervangen?

Anders is het 5000 euro / 10 jaar / 12 mnd = 41 p.mnd best prijzig..

Daarom neig ik miss naar een B-merk zoals maxicool of midea.

[ Voor 4% gewijzigd door DaYwaLkUr op 23-01-2019 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@DaYwaLkUr dan zou ik nu vast een spare opkopen of tegen de tijd dat die EOL gaat worden....

koop in ieder geval geen R410 meer want dan weet je zeker dat vervangen er niet in gaat zitten

met R32 meer kans maar koop dan juist een A merk waarbij er kans is dat de aansturing in ieder geval nog blijft werken tussen binnen en buiten.

tja comfort kost nee eenmaal geld......

overigens als je alleen gaat koelen en de zaak normaal onderhoud is de levensduur vele malen langer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Laatst online: 22:03
Ray schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:38:
@DaYwaLkUr dan zou ik nu vast een spare opkopen of tegen de tijd dat die EOL gaat worden....

koop in ieder geval geen R410 meer want dan weet je zeker dat vervangen er niet in gaat zitten

met R32 meer kans maar koop dan juist een A merk waarbij er kans is dat de aansturing in ieder geval nog blijft werken tussen binnen en buiten.

tja comfort kost nee eenmaal geld......

overigens als je alleen gaat koelen en de zaak normaal onderhoud is de levensduur vele malen langer
Hoi Ray, Ik weet dat comfort geld kost. En met deze prijs heb ik ook vrede.

Maar in 10jr 5000 euro afschrijven? Stel de buitenunit gaat kapot naar 8 jaar? Moet ik dan alle 4 de binnen units vervangen? Daar gaat het me om, kan ik nog iets vervangen of repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

DaYwaLkUr schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:55:
[...]

Hoi Ray, Ik weet dat comfort geld kost. En met deze prijs heb ik ook vrede.

Maar in 10jr 5000 euro afschrijven? Stel de buitenunit gaat kapot naar 8 jaar? Moet ik dan alle 4 de binnen units vervangen? Daar gaat het me om, kan ik nog iets vervangen of repareren?
A Merken zoals Daikin hebben meestal het beleid dat er nog minimaal 10 jaar onderdelen leverbaar moeten zijn. Ik weet dat van hun r410a serie de aansturing ook gelijk is gebleven dus daar zal je zonder al te veel problemen weer een werkend geheel moeten kunnen krijgen. Bovendien zijn er miljoenen verkocht dus de kans is groot dat er wat te krijgen is.

daarom ook mijn tip in ieder geval voor een r32 installatie te gaan.

tja en verder gaat mijn glazen bol vandaag niet ;)

edit. bij welk merk kijk je overigens dat je voor een 4 poorts MS voor 5k klaar denkt te zijn ?
aha waarschijnlijk dus maxicool (zag net mijn dm weer) dan is die 10 jaar wellicht niet zo heel vreemd :9

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 24-01-2019 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusv
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-05 11:12
DaYwaLkUr schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:52:
Ik ben er vrijwel volledig uit, hoe de situatie uit gaat zien (1 buiten unit, 4 binnen units). Alleen vraag ik me af, een airco gaat +/- 10 jaar mee.

Is deze dan volledig afgeschreven? Of wordt bijv ook een buiten unit naar 10 jaar nog vervangen?

Anders is het 5000 euro / 10 jaar / 12 mnd = 41 p.mnd best prijzig..

Daarom neig ik miss naar een B-merk zoals maxicool of midea.
Mijn ouders hebben een multi unit Mitsubishi heavy met 3 binnenunits van 13 jaar oud. Er is nog geen enkel teken dat deze het zou gaan begeven. Alleen sommige delen van de binnenunits zijn wat vergeeld. Verder afgelopen zomer gedraaid alsof ie nog nieuw is. Geen garantie natuurlijk, maar het schijnt dat de units zelf lang meegaan. Wat wel sneller kapot gaat is een eventueel pompje voor condensafvoer. Die zou ik altijd proberen te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
Oxellaar schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:24:
[...]

Ja ja.... Vacumeren om lekdichtheid te controleren..... Iets met klok en klepel.
En tot hoe diep ga je met vacumeren en wat als je hem niet in vacuum krijgt, is er dan een lek, of misschien wat anders?

Bijvullen doe je direct in het vacuum, nog voordat je de kranen open draait. Je kunt/hoeft dus helemaal niet controleren of hij goed draait op de fabriek vulling en zeker niet op de manier zoals jij beschrijft.

Zeker is het bij jouw zo gegaan. Want als de monteur wel de moeite neemt om de fles uit de bus te pakken, maar dan alsnog niet bijvullen....
Beetje jammer...
Ik heb inmiddels die vent gebeld. Hij werkt normaal met de Daikins en Mitchibutchis en die zijn altijd standaard voorgevuld tot en met 15 meter dus hij ging ervan uit dat de mijne dat ook was |:( . Vond dat echt een hele slechte smoes want ik had hem echt verteld dat de mijne maar tot 5 of 7 meter voorgevuld was (wist het toen ff niet zeker) Ook had ik hem de model/type en leidinglengte doorgegeven dus hij had op voorhand even de specificaties erbij kunnen pakken en achterkomen wat er in zit en wat er eventueel bijgevuld moet worden wat elke STEK monteur normaal hoort te doen. Het staat trouwens ook op de sticker op de buiten-unit vermeld!!! en kon mij herinneren dat ie daar nog naar keek!! 8)7
Maar goed hij komt weer terug om af te vullen dus probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat gas is relatief duur, het bijvullen kost ook weer tijd. 98 van de 100 klanten snapt het toch allemaal niet, dus.... profit. Zo werken veel van die gasten.

Hier is het niet veel anders gegaan. De topper was "Maar hij doet het toch?". Is wel netjes bijgevuld op een voor mij fijn tijdstip.

Jammer dat de airco zelf niet communiceerd dat er te weinig in zit. Pas als er echt veel te weinig inzit gaat hij piepen, maar dan heb je allang een fors lager vermogen (en rendement?).

Zolang de airco installateurs een vol orderboek hebben terwijl ze maar al te vaak geeneens reageren op offerte aanvragen kunnen ze daar nog heel lang mee door blijven gaan.

Als het de volgende keer dat ik een airco ophang niet veel anders is geworden dan haal ik zelf wel die paar extra gereedschappen die ik er nog voor nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@kabeltjekabel hou er wel rekening mee dat je het koelmiddel formeel niet zonder f gassen certificaat kan krijgen en dat je tevens zonder officiële stek handelingen geen garantie hebt bij de meeste merken.

en een fles stikstof een goede vacuum pomp maar met name een goede meterset is ook zeker niet goedkoop

heb je dan nog de pech dat je extern af moeten pompen loopt het helemaal in de papieren, toen ik er naar keek was een dergelijke installatie voor r32 toch al snel rond de 1000 euro

[ Voor 41% gewijzigd door Ray op 26-01-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1322

Nicklazzz schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:43:
Ik ben mij aan het oriënteren om volgende maand een Daikin split airco aan te schaffen welke onze beneden verdieping dient te koelen/verwarmen. Echter stel ik mijzelf de vraag of zaken zoals 2-zone bewegingssensor en 3D luchtstroom de moeite waard zijn om hiervoor extra te betalen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Voorkeuren:

FTXP35L

FTXM35M
Hoi @Nicklazzz , Ik sta toevallig voor dezelfde keuze.
Hoeveel was het prijsverschil voor jou? En heb je hier al een keuze in gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ray schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:19:
@kabeltjekabel hou er wel rekening mee dat je het koelmiddel formeel niet zonder f gassen certificaat kan krijgen en dat je tevens zonder officiële stek handelingen geen garantie hebt bij de meeste merken.

en een fles stikstof een goede vacuum pomp maar met name een goede meterset is ook zeker niet goedkoop

heb je dan nog de pech dat je extern af moeten pompen loopt het helemaal in de papieren, toen ik er naar keek was een dergelijke installatie voor r32 toch al snel rond de 1000 euro
Je bedoeld met dat laatste zo'n evacuatieapparaat? Ja, die zijn prijzig inderdaad. Maar wanneer wil je dat ooit gebruiken??

De buitenunits worden met koelmiddel geleverd, de flessen koelmiddel staan gewoon op marktplaats zonder dat er iemand ene F geeft over een certificaat. Als ze beginnen met handhaving mogen ze beginnen op het broddelwerk dat die certificaathouders afleveren.

Garantie boeit mij meestal niet zo veel. In de praktijk is het bij bijna alles toch een enorm gezeur en voor het prijsverschil tussen een volledig witte installatie waarbij de installateurs persé alles zelf willen doen (gaten boren, unit ophangen, leidinggootjes trekken, elektra) en enkel de apparatuur voor DIY installatie kun je zo'n beetje de hele apparatuur een keer extra kopen. Dat ze vanuit leveranciers claimen dat er geen garantie is als je geen papiertje kunt overleggen is leuk voor ze. Vraag ik me af wat voor debiele handelingen je gedaan moet hebben waar zo'n ding kapot van zou gaan... als er te veel koelmiddel weglekt slaat hij gewoon af met bijbehorende foutmelding op de afstandsbediening. Meterset, fles, pomp; allemaal een eenmalige aanschaf waar je meerdere installaties mee kunt doen.

Daarnaast heb ik duizenden euro's aan apparatuur zonder garantie gekocht met ondertussen dus ook een flinke pot met bespaard geld waar ik een eventuele tegenvaller van 'geen garantie' van kan opvangen. Idem dito verzeker ik m'n telefoon ook niet. Als die kapot valt koop ik gewoon een nieuwe van 10% van de besparing doordat ik daar nooit tegen verzeker.

Ik heb het nu ook laten doen, maar betwijfel of ik dat de volgende keer weer laat doen. Als een F-gassen certificaat meer een marker is voor het niet kunnen lezen van tabelletjes omtrend bijvullen en het bedonderen van klanten dan een marker voor goede installatie... Of sterker nog; het niet beantwoorden van offerte aanvragen of meermaals beloven terug te bellen en dat niet te doen...

En al dat gezeur met die F-gassen lui is dus ook dé reden dat ik iedereen een monoblock aanraadt voor z'n warmtepomp voor gebruik met radiatoren.

Overigens heb ik sterk het idee dat de helft van die gasten helemaal geen certificaat heeft. Zolang er maar iemand in het bedrijf het wel heeft claimen ze F-gassen certificering voor de hele toko. Heb jij gevraagd aan je installateur of je even z'n certificaat mocht zien?

Bij een kookplaat staat ook altijd dat je die moet laten installeren. Er is werkelijk geen haar op m'n hoofd die overwogen heeft dat te doen. Hop... meter in het stopcontact... mooi; we hebben een 2xL, 2xN op dezelfde fase... stekker aanzetten volgens schema 2 en klaar.
Nog steeds wel een goed advies hoor; de overburen hebben het voor elkaar gekregen om de Perilex wcd + groepenkast uit te laten fikken door een of ander 2x20A fornuis op 2x16A aan te sluiten met een enkele nuldraad...

Het liefst ben ik zo min mogelijk afhankelijk van speciale kennis en kunde van anderen. Zo doe ik m'n haar tegenwoordig ook zelf. Was een eenmalige investering van 60 euro die zich nu al iets van viertienvoudig heeft terugverdiend. Tevens hoef ik nu minder vaak aanspraak te maken op een garantie die ik niet heb... want het gaat minder vaak fout dan bij de kapper. Verder nog m'n hele leven nooit een fiets voor reparatie ingeleverd bij de fietsenmaker. Op m'n tiende begonnen met het kopen van gereedschap zodat ik dat van m'n pa niet hoefde te gebruiken en volgens de Festool vertegenwoordiger was ik lange tijd hun jongste klant in Nederland :9 . Ondertussen leent m'n pa meer bij mij :P

Bijna altijd als ik ergens afhankelijk ben van iemand anders is het gezeur. Neem de f*ing apotheek die na 13 maanden niet meer weet ik dat ik hooikoortsmedicijnen moet hebben en dan maar weer 15 tabletten wil geven.... in Hongarije gaat exact datzelfde ding gewoon vrij over de toonbank. Of de gasten van de stadsverwarming toen ze een of ander omloopventiel 20m verderop te ver open hadden gezet ("We komen volgende week donderdag.") Nee mafklappers... vandaag nog want ik kan niet slapen met die tyfusherrie... Uiteindelijk heb ik aan de storingslijn gezegd dat mensen die ernstig vermoeid zijn wel eens gekke dingen willen doen. Toen kwamen ze met drie man >:); hadden ze samen toch het IQ van een appel :+
Of dus die airco ("Hij doet het toch")... nee bijvullen gast!
De oplossing voor dit alles laat zich raden; die hooikoortsmedicijnen ga ik straks gewoon uit Hongarije halen, de eerstvolgende woning heeft geen stadsverwarming en die F-gassen handelingen.... tjaa....

Hoe dan ook is de airco installateur hier nu drie keer geweest. De vorige keren hield het systeem er na respectievelijk een maand en twee maanden mee op. Tussendoor dus ook af en toe niks omdat het mij niet uitkwam... dus ben erg benieuwd of ik de komende maand nog een een lange piep te horen krijg...

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-01-2019 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
Waar ik mij het meest aan irriteer... ik heb voor ik mijn airco kocht mischien wel tig videos bekeken en uren en uren aan informatie vergaard, uiteindelijk alles zorgvuldig uitgerekend, bedrijven benaderd en gebeld/besteld en alles zelf zo perfect mogelijk geinstalleerd dit heeft mij best veel energie, tijd en geld gekost, dan komt er zo'n zogenaamde STEK-bobo monteur langs die het eventjes in amper een uurtje verprutst |:(

Ik probeer nu even die bedrijven (of in dit geval deze prut monteur) te begrijpen (is een zzpér)
Ze zeggen dat R32 koumiddel zo duur is.. dus mischien willen bedrijven daar op bezuinigen?
Ja okay, kost E650,-? voor 10 Kilo..best duuuur ja. mijn unit moest met 120 gram bijgevuld worden... dat is iets van 7 euro. en mischien een half uur extra werk 8)7
Ik vindt dit echt schandaalig als dit de reden was om hierop te bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvdo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-12-2024
(Laatste pagina's van dit) topic met veel plezier gelezen, nu ben ik zeer benieuwd naar jullie reacties op mijn plan. We zitten midden in renovatie en ik wil voorbereidingen treffen en alle leiding netjes wegwerken tijdens verbouwing. De machines worden dan later dit jaar aangeschaft (budgettechnisch komt dat wat beter uit).

Airco idee

Interessante gegevens;
- Oppervlakte BG kamer/keuken: 65m2
- Oppervlakte slaapkamer waar airco komt: 15m2
- Oppervlakte alle slaapkamers boven: 35m2
- Huiskamer/keuken geheel voorzien van triple glas
- Goede isolatie rest van de woning (spouw, dubbelglas, dak, bouwjaar 1993) .

Mijn keuzes:
- Daikin (R32)
- Multi-split
- 2,5 kw voor boven
- 3,5 kw voor BG
- mogelijke 3e unit voor het verwarmen van een kelder (45m2) in de wintermaanden

BG hangt de binnenunit niet héél praktisch, maar dit is een stukje WAF wat toegepast moest worden.

De koelleiding voor de verdieping wil ik door de spouw leggen, met een beetje creativiteit en strategische gaten in de muren hoeven hier bijna geen 90 graden bochten in dus leek me dat een mooie klus die ikzelf kan. Daarvoor wilde ik een leidingset 1/4 x 3/8 5 meter aankopen en deze aan beide kanten 50 cm over houden zodat een monteur genoeg buis over heeft.

Over de condensafvoer had ik dan nog wat bedenkingen.. ik had 2 opties bedacht. De ruimte achter de muur waar de unit komt te hangen is een badkamer, daar heb ik dus riolering liggen. Ik kan naar die ruimte een 32mm afvoer leggen. Alleen wat moet ik dan doen met sifon? , of een extra (flexibel?) condensafvoer met de koelleiding mee naar buiten leggen en op het platdak uit laten komen.

Zou die 2,5 Kw unit genoeg zijn om in de zomermaanden de volledige verdieping enigszins op temperatuur te houden, of zou het toepassen van een 3,5 kw model dan ook beter zijn?

Qua binnenunit en buitenunit zag ik hier veel typenamen voorbij komen, daar had me nog niet verder in verdiept.. Dat staat voor vanavond op de planning :) Adviezen zijn altijd welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door hansvdo op 29-01-2019 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Als het even kan zou ik de condensafvoer gewoon binnen houden. Als je daar ergens een sifon kwijt kunt is dat helemaal top. Ik heb de condensafvoer naar de sifon waar ook het SWW apparaat op loost. Heb zelf de condensafvoer grotendeels door 19mm PVC :p

Dubbelglas en 1993 zegt helemaal niks. Isolatie volgens bouwbesluit van toen is maar R=2,5 voor dak, vloer, wand. Dubbel glas is nog niet half zo goed als HR++ glas. Het gaat uiteindelijk om verlies, niet oppervlakte.

Zoninstraling door ramen, hitte van de buren; telt allemaal mee.

Wat verwacht je trouwens van die unit op de verdieping? Dat die lucht zichzelf verspreid?
IssY_I schreef op maandag 28 januari 2019 @ 18:26:
Waar ik mij het meest aan irriteer... ik heb voor ik mijn airco kocht mischien wel tig videos bekeken en uren en uren aan informatie vergaard, uiteindelijk alles zorgvuldig uitgerekend, bedrijven benaderd en gebeld/besteld en alles zelf zo perfect mogelijk geinstalleerd dit heeft mij best veel energie, tijd en geld gekost, dan komt er zo'n zogenaamde STEK-bobo monteur langs die het eventjes in amper een uurtje verprutst |:(

Ik probeer nu even die bedrijven (of in dit geval deze prut monteur) te begrijpen (is een zzpér)
Ze zeggen dat R32 koumiddel zo duur is.. dus mischien willen bedrijven daar op bezuinigen?
Ja okay, kost E650,-? voor 10 Kilo..best duuuur ja. mijn unit moest met 120 gram bijgevuld worden... dat is iets van 7 euro. en mischien een half uur extra werk 8)7
Ik vindt dit echt schandaalig als dit de reden was om hierop te bezuinigen.
Bij lange na geen half uur extra. Fles op de weegschaal, boel aankoppelen en het ding gewoon laten zuigen. Zodra de fles de benodigde hoeveelheid minder weegt het kraantje weer dicht. Die €7 kan hij ook gewoon factureren natuurlijk, dus het kost hem niks. Het is gewoon gebeun.

Ben eigenlijk wel eens benieuwd of die airco temperaturen en drukken zelf ook bijhoud en of dat uit te lezen is zonder exorbitant dure hardware aan te schaffen. :+

[ Voor 53% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-01-2019 05:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvdo
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 05:44:
Als het even kan zou ik de condensafvoer gewoon binnen houden. Als je daar ergens een sifon kwijt kunt is dat helemaal top. Ik heb de condensafvoer naar de sifon waar ook het SWW apparaat op loost. Heb zelf de condensafvoer grotendeels door 19mm PVC :p
OK, 19 mm is genoeg dus, thanks!
Dubbelglas en 1993 zegt helemaal niks. Isolatie volgens bouwbesluit van toen is maar R=2,5 voor dak, vloer, wand. Dubbel glas is nog niet half zo goed als HR++ glas. Het gaat uiteindelijk om verlies, niet oppervlakte.

Zoninstraling door ramen, hitte van de buren; telt allemaal mee.
Wat betreft het dubbelglas weet ik dat het niets zegt.. Dit staat ook wel op de planning om in de toekomst te vervangen. Dak, vloer en wand niet.

Wat verwacht je trouwens van die unit op de verdieping? Dat die lucht zichzelf verspreid?
Ja? Gezien deze opmerking vermoed ik dat ik hier een denkfout maak.. :) Ik begrijp hieruit dat ik de lucht een beetje zou moeten 'sturen' als ik de andere kamers ook een beetje zou willen voorzien? Ga je op de kamers er echt niks van merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hansvdo schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:53:
De koelleiding voor de verdieping wil ik door de spouw leggen, met een beetje creativiteit en strategische gaten in de muren hoeven hier bijna geen 90 graden bochten in dus leek me dat een mooie klus die ikzelf kan.
Hoe was je dit van plan? Een gaatje boren tot in je spouw begrijp ik, maar om dan daar een leiding door te voeren lijkt mij toch onmogelijk?

Je zit met isolatie die niet meewerkt en een gaatje van 20(?) mm waar je de leiding op de BG weer in wilt krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Bij lange na geen half uur extra. Fles op de weegschaal, boel aankoppelen en het ding gewoon laten zuigen. Zodra de fles de benodigde hoeveelheid minder weegt het kraantje weer dicht. Die €7 kan hij ook gewoon factureren natuurlijk, dus het kost hem niks. Het is gewoon gebeun.
Sterker nog, als gecertificeerd gas monteur kan hij deze hoeveelheid op de rekening zetten voor 15-20euro lijkt me zo. Hier mist die een materiaal verkoop moment die hij met zn certificaat kan verantwoorden als opslag, leveren en ingebruikname van 'gevaarlijk' gas.
Maar krampachtig vasthouden in de flessen met als argument ' het is zo duur spul' kan natuurlijk ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvdo
Wolly schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:22:
[...]

Hoe was je dit van plan? Een gaatje boren tot in je spouw begrijp ik, maar om dan daar een leiding door te voeren lijkt mij toch onmogelijk?

Je zit met isolatie die niet meewerkt en een gaatje van 20(?) mm waar je de leiding op de BG weer in wilt krijgen?
Gat van 60 boren in de buitengevel. Vanuit de binnenzijde op dezelfde hoogte een gat van 40x40 maken in de binnenmuur. Vanuit dat gat de koelleiding omhoog helpen. In de slaapkamer op de verdieping begint de schuine kap en er is loze ruimte tussen de kap en het afgewerkte schuine plafond aan de binnenzijde. Daar kan ik de leiding weer opvangen voor een 2e bocht richting de locatie waar de unit komt te hangen. Ik zie daar geen problemen :)

Ik zat er meer mee dat ik een winkel belde en ze geen losse koelleiding willen verkopen terwijl deze wel op hun website staan, veel monteurs gaan je niet helpen en de werking niet garanderen als ze de leiding zelf niet leggen

[ Voor 12% gewijzigd door hansvdo op 30-01-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hansvdo schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:05:
[...]

OK, 19 mm is genoeg dus, thanks!
Het is een beetje een getto oplossing... door 19mm elektra buis. Normale waterafvoer is zo klein niet te koop. Maar genoeg afschot en geen druk er op.
hansvdo schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:05:
[...]

Ja? Gezien deze opmerking vermoed ik dat ik hier een denkfout maak.. :) Ik begrijp hieruit dat ik de lucht een beetje zou moeten 'sturen' als ik de andere kamers ook een beetje zou willen voorzien? Ga je op de kamers er echt niks van merken?
Ga je altijd die deuren open laten staan dan? En die deurgaten lopen meestal niet door tot het plafond, dus de warmste lucht blijft daar lang hangen.
hansvdo schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:36:
[...]

Gat van 60 boren in de buitengevel. Vanuit de binnenzijde op dezelfde hoogte een gat van 40x40 maken in de binnenmuur. Vanuit dat gat de koelleiding omhoog helpen. In de slaapkamer op de verdieping begint de schuine kap en er is loze ruimte tussen de kap en het afgewerkte schuine plafond aan de binnenzijde. Daar kan ik de leiding weer opvangen voor een 2e bocht richting de locatie waar de unit komt te hangen. Ik zie daar geen problemen :)

Ik zat er meer mee dat ik een winkel belde en ze geen losse koelleiding willen verkopen terwijl deze wel op hun website staan, veel monteurs gaan je niet helpen en de werking niet garanderen als ze de leiding zelf niet leggen
Waarom zo moeilijk? Ga gewoon direct naar buiten en dan daar een gootje.

Kijk eens bij http://www.climasense.nl; die durven ook gewoon alleen "inbedrijfsstelling" te doen ipv tegen een gouden tarief gaatjes te gaan boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvdo
kabeltjekabel schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 01:09:
Het is een beetje een getto oplossing... door 19mm elektra buis. Normale waterafvoer is zo klein niet te koop. Maar genoeg afschot en geen druk er op.
Ik ga niet voor getto oplossingen. Aannemer had inderdaad ook 32mm gezegd. Gaan we dat doen.
Ga je altijd die deuren open laten staan dan? En die deurgaten lopen meestal niet door tot het plafond, dus de warmste lucht blijft daar lang hangen.
OK helder. Nee ik ga de deuren niet open laten staan, in de nacht dan. Hoofddoel is dat op de echt warme dagen de hitte een beetje van de verdieping af kan in de avonduren. Goed punt wat betreft de deuren tot het plafond en het blijven hangen van de warmste lucht.
Waarom zo moeilijk? Ga gewoon direct naar buiten en dan daar een gootje.
Ik denk dat dit een beetje onder de noemer 'omdat het kan' valt. Het is gewoon wat netter afgewerkt op deze manier. En als ik dat doe kom ik binnen nog steeds niet helemaal op de juiste plaats in de slaapkamer terecht, waardoor er daar ook weer een gootje komt.
Kijk eens bij http://www.climasense.nl; die durven ook gewoon alleen "inbedrijfsstelling" te doen ipv tegen een gouden tarief gaatjes te gaan boren.
Bedankt voor de tip! Ik was nu ook contact aan het zoeken met https://www.koelklimaattechniek.nl/, die zitten hier 15 minuten verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
Vandaag sinds een uurtje of 9 s'morgens al inmiddels 5 of 6 defrosts gehad. Nog nooit heb ik zoveel defrosts gehad, normaal is het 1 of 2x op een hele dag of soms helemaal niet. Ik neem aan dat dit komt door het huidige weer? het is -2 graden en best mistig. :o

Ik heb een infrarood tempratuur meter gekocht en mijn uitblaas tempratuur eens in de gaten gehouden deze zit rond de +-48c met fan op 80% (denk ik, staat op auto-stand) dit controleer ik elke keer na een defrost dus dan draait de fan soiezo eventjes harder als normaal. Ik neem aan dat dit de normale gang van zaken zijn toch.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
48 graden!!?? Dat lijkt mij echt veel te hoog. Dan heb je het over een delta T van 50 graden. Maar ik moet zeggen dat ik dat zelf nog niet gemeten heb bij mijn Daikin. Als ik gewoon m'n hand er voor houdt voelt dat veel en veel lager dan 48.

Ja, koud weer met hoge luchtvochtigheid zorgt voor meer defrosts. Heel iets kouder maar helder en droog is dan vaak beter.

[ Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-01-2019 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
Het maximale wat ik heb gemeten is exact 50,1 graden maar dat blaast ie natuurlijk niet altijd, deze loopt op den duur terug rond de 40c wanneer de woonkamer wat opgewarmd is. Buiten was het -2 en omgevingstemperatuur woonkamer was rond 18,5 graden en gevraagde temperatuur 20 graden en ik moet zeggen dat ik de "Boost" aan heb staan. De woonkamer is niet geweldig geïsoleerd want zodra de airco uitstaat (bij een defrost) voel je even later al meteen dat het wat kouder begint te worden waarop even later de airco weer zijn best doet om de boel snel weer warmer te krijgen. Ons lichaamstemperatuur is 37.. lucht wat warmer is voel je gewoon dus 50 graden lijkt misschien erg warm maar hard nodig om de boel toch snel op te warmen? Het is maar 13 graden warmer dan ons lichaamstemperatuur dus ik ga er vanuit dat alles normaal werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
Vandaag weer eventjes getest. exact om 17:00 thuis aangekomen. Woonkamer was ijskoud aka 16 graden
CV thermostaat op de muur geeft 16c aan, arico unit geeft aan dat het 15,6 graden is en dus meteen de airco aangezet, buiten temperatuur 3c, gevraagde temperatuur 19c. Uitblaas temperatuur was na een kwartier dit keer 52 graden _/-\o_ , gevoels temperatuur nu na 1 uur rond de 19c. (gevraagde tempratuur is dus bereikt :P)
Boost mode heb ik uitgezet wilde ff testen zonder Boost, ik ben geen airco specialist maar het enige verschil wat ik merk met Boost aan is dat deze in het begin (koude start) wat langer zijn druk opbouwt, moet soms wel 10 minuten wachten voordat deze warme lucht rond blaast.. ligt er ook aan of het erg koud is buiten of niet) ik denk dat deze een hogere druk opbouwt om vervolgens een hogere temperatuur vast te kunnen houden en wat harder en langer blaast. Zonder Boost krijg ik al na ong 5 min warme lucht ter beschikking en de fan draait niet zo hard meer want ik hoor hem nu niet tenzij ik er op ga letten, ik gok dat deze schommelt rond de 30-50% heeel erg stil iniedergeval (traploze ventilator). Nog geen defrost gehad

[ Voor 3% gewijzigd door IssY_I op 01-02-2019 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
IssY_I schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 18:11:
Vandaag weer eventjes getest. exact om 17:00 thuis aangekomen. Woonkamer was ijskoud aka 16 graden
CV thermostaat op de muur geeft 16c aan, arico unit geeft aan dat het 15,6 graden is en dus meteen de airco aangezet, buiten temperatuur 3c, gevraagde temperatuur 19c. Uitblaas temperatuur was na een kwartier dit keer 52 graden _/-\o_ , gevoels temperatuur nu na 1 uur rond de 19c. (gevraagde tempratuur is dus bereikt :P)
Boost mode heb ik uitgezet wilde ff testen zonder Boost, ik ben geen airco specialist maar het enige verschil wat ik merk met Boost aan is dat deze in het begin (koude start) wat langer zijn druk opbouwt, moet soms wel 10 minuten wachten voordat deze warme lucht rond blaast.. ligt er ook aan of het erg koud is buiten of niet) om vervolgens een hogere temperatuur vast te kunnen houden en wat harder en langer blaast. Zonder Boost krijg ik al na ong 5 min warme lucht ter beschikking en de fan draait niet zo hard meer want ik hoor hem nu niet tenzij ik er op ga letten, ik gok dat deze schommelt rond de 30-50% heeel erg stil iniedergeval (traploze ventilator). Nog geen defrost gehad
Dat past denk ik beter hier ;)

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IssY_I
Ow wat leuk nog een airco topic :) , je hebt helemaal gelijk zal voor technische dingen daar posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijdhagen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-04 18:23
Dag medetweakers, ik heb van de mods toestemming gekregen om twee tooltjes de delen die ik gemaakt hebt, die mogelijk kunnen helpen bij het uitkiezen van een mobiele of split-unit airco.
Het gaat om een BTU calculator en een energieverbruik calculator, die ook twee airco's kan vergelijken

De BTU calculator is gebouwd op de bekende formule: (aantal kubieke meter) * 30/40/50 (isolatieklasse) * 3,14 (BTU).

De energieverbruik calculator is gebaseerd op het verbruik die de fabrikant aangeeft in de specs, ik vraag me dus af of ik hier misschien beter een range van kan maken aangezien het verbruik niet constant is. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Ben verder benieuwd of jullie nog wat zouden aanpassen/toevoegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Strijdhagen schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:31:
Dag medetweakers, ik heb van de mods toestemming gekregen om twee tooltjes de delen die ik gemaakt hebt, die mogelijk kunnen helpen bij het uitkiezen van een mobiele of split-unit airco.
Het gaat om een BTU calculator en een energieverbruik calculator, die ook twee airco's kan vergelijken

De BTU calculator is gebouwd op de bekende formule: (aantal kubieke meter) * 30/40/50 (isolatieklasse) * 3,14 (BTU).

De energieverbruik calculator is gebaseerd op het verbruik die de fabrikant aangeeft in de specs, ik vraag me dus af of ik hier misschien beter een range van kan maken aangezien het verbruik niet constant is. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Ben verder benieuwd of jullie nog wat zouden aanpassen/toevoegen!
Gooi alsjeblieft de BTU's er uit. Gewoon alles SI eenheden.

Verbruik vergelijken op basis van twee vermogens slaat verder nergens op, want de COP is verschillend, het koeleffect dus ook en normaliter koel je naar een bepaalde temperatuur in plaats van continue voluit te draaien. Naja, mobiele airco's zijn natuurlijk ruk, dus die draaien veelal wel gewoon voluit, maar dat is dan ook wat opvalt; de grote banner "mobiele airco's vreten energie, werken nauwelijks, staan in de weg en maken te veel lawaai; koop een split-airco" ontbreekt.

Wat voor vage site is dat eigenlijk? Ga je hier straks mobiele airco's verkopen maar vooralsnog even reclame maken onder het mom van een soort wiki :?

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-02-2019 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijdhagen
kabeltjekabel schreef op maandag 4 februari 2019 @ 00:52:
[...]

Gooi alsjeblieft de BTU's er uit. Gewoon alles SI eenheden.

Verbruik vergelijken op basis van twee vermogens slaat verder nergens op, want de COP is verschillend, het koeleffect dus ook en normaliter koel je naar een bepaalde temperatuur in plaats van continue voluit te draaien. Naja, mobiele airco's zijn natuurlijk ruk, dus die draaien veelal wel gewoon voluit, maar dat is dan ook wat opvalt; de grote banner "mobiele airco's vreten energie, werken nauwelijks, staan in de weg en maken te veel lawaai; koop een split-airco" ontbreekt.

Wat voor vage site is dat eigenlijk? Ga je hier straks mobiele airco's verkopen maar vooralsnog even reclame maken onder het mom van een soort wiki :?
Maak je maar geen zorgen, ik ben niet van plan om dit forum te gebruiken om shit te verkopen, ik weet wel beter. Wilde slechts wat input, en had natuurlijk kunnen verwachten dat ik meteen behoorlijke kritiek krijg. 😉
Om nog even serieus terug te komen op je opmerkingen:
- We weten allemaal dat split-units een stuk beter zijn, maar dat is helaas gewoon niet mogelijk in alle huishoudens. Ik probeer mensen een beetje op weg te helpen om toch een goede keuze te maken. Er is namelijk een vraag naar mobiele airco’s. Ik heb er onlangs eentje zelf gekocht en er is werkelijk geen een website die in kaart brengt wat er beschikbaar is in de NL markt.
- in een ideale wereld gebruik ik alleen SI eenheden. Helaas adverteren alle merken met BTU.
- verbuik zal ik nog even over nadenken. Wellicht is een range beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Strijdhagen schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:51:
[...]

Maak je maar geen zorgen, ik ben niet van plan om dit forum te gebruiken om shit te verkopen, ik weet wel beter. Wilde slechts wat input, en had natuurlijk kunnen verwachten dat ik meteen behoorlijke kritiek krijg. 😉
Om nog even serieus terug te komen op je opmerkingen:
- We weten allemaal dat split-units een stuk beter zijn, maar dat is helaas gewoon niet mogelijk in alle huishoudens. Ik probeer mensen een beetje op weg te helpen om toch een goede keuze te maken. Er is namelijk een vraag naar mobiele airco’s. Ik heb er onlangs eentje zelf gekocht en er is werkelijk geen een website die in kaart brengt wat er beschikbaar is in de NL markt.
- in een ideale wereld gebruik ik alleen SI eenheden. Helaas adverteren alle merken met BTU.
- verbuik zal ik nog even over nadenken. Wellicht is een range beter.
Ik ben bij mijn Daikin split werkelijk nergens BTU's tegengekomen. Bij die mobiele airco's kan ik echter wel snappen dat ze daarmee adverteren. Het werkt toch allemaal voor geen hout, dus dan is het makkelijk om te beginnen met een eenheid die nagnoeg niemand begrijpt hier.
Bij iedere hete week zie je bij google ook dat er hordes mensen zijn die er niks van begrepen hebben aangezien er telkens weer gezocht wordt op dingen als "mobiele airco zonder slang". Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die als ze gaan douchen de afzuiging op 3 zetten maar eerst de roosters dicht doen _/-\o_

Split airco's kunnen in veel meer huizen dan vaak wordt gedacht. Balkons, platte daken; allemaal geschikte plekken voor een split-airco. Afzuigkanaal is een perfecte dakdoorvoer als je geen extra gat mag maken. Ook woningbouwverenigingen werken daar na wat zeuren gewoon aan mee. Maar mobiele airco's zijn natuurlijk dé slechte oplossing voor slecht gebouwde woningen, zoals ze nog steeds nieuw gebouwd worden; van vloer tot plafond HR++ op het zuiden zonder overstek of zonwering. Dat is van februari tm. oktober een oven om in te wonen...

Maarja, die F-gassen lui zijn vaak ook niet de fijnste partijen om mee samen te werken, dus ergens is het wel verklaarbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijdhagen
kabeltjekabel schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:56:
[...]

Ik ben bij mijn Daikin split werkelijk nergens BTU's tegengekomen. Bij die mobiele airco's kan ik echter wel snappen dat ze daarmee adverteren. Het werkt toch allemaal voor geen hout, dus dan is het makkelijk om te beginnen met een eenheid die nagnoeg niemand begrijpt hier.
Bij iedere hete week zie je bij google ook dat er hordes mensen zijn die er niks van begrepen hebben aangezien er telkens weer gezocht wordt op dingen als "mobiele airco zonder slang". Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die als ze gaan douchen de afzuiging op 3 zetten maar eerst de roosters dicht doen _/-\o_

Split airco's kunnen in veel meer huizen dan vaak wordt gedacht. Balkons, platte daken; allemaal geschikte plekken voor een split-airco. Afzuigkanaal is een perfecte dakdoorvoer als je geen extra gat mag maken. Ook woningbouwverenigingen werken daar na wat zeuren gewoon aan mee. Maar mobiele airco's zijn natuurlijk dé slechte oplossing voor slecht gebouwde woningen, zoals ze nog steeds nieuw gebouwd worden; van vloer tot plafond HR++ op het zuiden zonder overstek of zonwering. Dat is van februari tm. oktober een oven om in te wonen...

Maarja, die F-gassen lui zijn vaak ook niet de fijnste partijen om mee samen te werken, dus ergens is het wel verklaarbaar...
toon volledige bericht
Ik ben het met je eens hoor, als je een split kan plaatsen dan zeker doen.
Maar ik heb afgelopen jaar in een ruimte gewerkt met ongeveer 20 NAS'en (niet overdreven) en wat was ik blij toen ze de mobiele airco binnen fietsten 8). Temperatuur kwam netjes terug naar kamertemperatuur, terwijl we eerst de deur niet dicht konden doen omdat het binnen een half uur bloedheet was. Overigens was dat wel met koud weer buiten en ging de buis door het plafond naar boven, dus wellicht dat dat nog een verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Strijdhagen schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:21:
[...]

Ik ben het met je eens hoor, als je een split kan plaatsen dan zeker doen.
Maar ik heb afgelopen jaar in een ruimte gewerkt met ongeveer 20 NAS'en (niet overdreven) en wat was ik blij toen ze de mobiele airco binnen fietsten 8). Temperatuur kwam netjes terug naar kamertemperatuur, terwijl we eerst de deur niet dicht konden doen omdat het binnen een half uur bloedheet was. Overigens was dat wel met koud weer buiten en ging de buis door het plafond naar boven, dus wellicht dat dat nog een verschil maakt.
In dat geval kun je dus ook af met afzuiging en een ventielatierooster. Zo heb ik ook de mechanische ventielatie versleten hier. De uitdaging zit hem in het koelen onder de buitentemperatuur. En die mobiele airco's met maar één slang blazen hete lucht naar buiten.... en dus komt er ook hete lucht naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Anoniem: 1322 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:22:
[...]

Hoi @Nicklazzz , Ik sta toevallig voor dezelfde keuze.
Hoeveel was het prijsverschil voor jou? En heb je hier al een keuze in gemaakt?
Het is de FTXM35M geworden inclusief Online-controller. Hij is besteld en verwacht hem z.s.m. in huis. Ik ben heel tevreden over de FTX25KV’s welke ik reeds op de slaapkamers heb. Echter vond ik het prijsverschil te klein om voor de FTXP35L te gaan t.o.v. de FTXM35M. De opties 3D luchtstroom, sensor, A+++ hebben mij over de streep getrokken. Wij zullen de airco wellicht ook gaan gebruiken om te verwarmen i.v.m. stijgende gasprijzen.

Ik heb wederom een mooie all-in (leidingen, online controller, goten etc.) prijs ontvangen welke een stuk lager ligt dan de kostprijs in NL, hier zit dan geen leidingwerk etc. Online-controller bij uiteraard. Ik monteer hem zelf en een andere klant (ZZP’er) welke meer in mijn regio woonachtig is, benader ik i.v.m. de inbedrijfstelling. De aircoboeren hier om de hoek wensen mij niet te helpen aangezien ik ze niet bij hen aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1322

Nicklazzz schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:46:
[...]

Het is de FTXM35M geworden inclusief Online-controller. Hij is besteld en verwacht hem z.s.m. in huis. Ik ben heel tevreden over de FTX25KV’s welke ik reeds op de slaapkamers heb. Echter vond ik het prijsverschil te klein om voor de FTXP35L te gaan t.o.v. de FTXM35M. De opties 3D luchtstroom, sensor, A+++ hebben mij over de streep getrokken. Wij zullen de airco wellicht ook gaan gebruiken om te verwarmen i.v.m. stijgende gasprijzen.

Ik heb wederom een mooie all-in (leidingen, online controller, goten etc.) prijs ontvangen welke een stuk lager ligt dan de kostprijs in NL, hier zit dan geen leidingwerk etc. Online-controller bij uiteraard. Ik monteer hem zelf en een andere klant (ZZP’er) welke meer in mijn regio woonachtig is, benader ik i.v.m. de inbedrijfstelling. De aircoboeren hier om de hoek wensen mij niet te helpen aangezien ik ze niet bij hen aanschaf.
Bedankt voor je reactie!
Ondertussen ook een akkoord op de offerte gegeven. Ik ga ook voor de FTXM-M (20 en 25). De A-rating en sensor zijn voor mij ook de bepalende factor geweest. Ook ga ik deze gebruiken voor zowel verwarmen als koeling (ruimtes krijgen helemaal geen andere verwarming meer). Verwarmen is bijna niet nodig gezien de het dak opnieuw geïsoleerd is. Qua koeling ga ik ervan uit dat ik straks met zonnepanelen het stroomverbruik ook kan balanceren.

Helaas wel een relatief hoge prijs voor mij. Het is een bekende en er werd eerst een japanner aangeboden voor een redelijke prijs. De Daikin waren wel een stuk duurder maar ik wil het gewoon snel afgehandeld hebben (rest van de bouw moet ook doorlopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nicklazzz schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:46:
[...]

Maar dé hamvraag hoeveel je dan goedkoper uit bent heb je niet beantwoord ;)

Mijn ouders hadden ooit zo'n tandarts. Die wilde alle vullingen van de vorige tandarts vervangen "want niet van mij". Die was ook goed in dingen factureren die hij niet gedaan had. Lijkt wel wat op die aircoboeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
kabeltjekabel schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 02:21:
[...]

Maar dé hamvraag hoeveel je dan goedkoper uit bent heb je niet beantwoord ;)

Mijn ouders hadden ooit zo'n tandarts. Die wilde alle vullingen van de vorige tandarts vervangen "want niet van mij". Die was ook goed in dingen factureren die hij niet gedaan had. Lijkt wel wat op die aircoboeren
In 2017 de FTX25KV all-in ~ €800,00

FTXM35M €1250,00 all-in ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Nicklazzz op 07-02-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10-2024
ik zit er al een tijdje aan te denken maar na vorig jaar ( 30+ in huis compleet ruk slapen dagen lang ) ga ik toch voor 2 split units, de slaapkamer en de woonkamer liggen precies aan de andere kant dus een multisplit is helaas niet mogelijk of ik moet 25 meter leidingen gaan laten leggen op/door onmogelijke plekken.

ik verwarm in de winter ook de hele dag dus wil graag een goed rendement om wat minder gas te verbruiken.
tevens wil ik ook graag een soort van luchtbehandeling en mag het niet al te gek veel kosten.

ik zit eraan te denken om een FTXM35M in de woonkamer de plaatsen ( +- 45m2 is, geen zon op de ramen/muren en ik heb nog 1 woonlaag boven me.

in de slaapkamer komt een FTXM25M, wel de hele dag zon erop, savonds niet meer ik denk dat de slaapkamer zo rond de 20-25m2 is.

het lijkt erop dat de FTXM serie op dit moment de beste prijs/kwaliteitsverhouding heeft ( in spanje/italie )

ik heb diverse bedrijven en monteurs aangeschreven maar de installatiekosten incl materiaal gaan vanaf 400 per airco ( dus 800 totaal ) tot 750 euro per airco (1500 totaal ).

iemand nog enige suggesties/tips voor mij ???
Regio Gouda

[ Voor 5% gewijzigd door Rotaderp2 op 12-02-2019 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Rotaderp2 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:07:
[...]
iemand nog enige suggesties/tips voor mij ???
Ja, noem je regio zodat andere users aanbevelingen kunnen doen van installateurs waar zij goede ervaringen mee hebben ;)

En ben je zelf handig? Als je zelf vast een gat kan boren door je muur, stroom aanleggen e.d. dan kan dat ook nogal schelen in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
ThinkPadd schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:03:
[...]

Ja, noem je regio zodat andere users aanbevelingen kunnen doen van installateurs waar zij goede ervaringen mee hebben ;)

En ben je zelf handig? Als je zelf vast een gat kan boren door je muur, stroom aanleggen e.d. dan kan dat ook nogal schelen in de kosten.
Ik heb er wel aan zitten denken om het een en ander zelf te doen maar dan moet ik van alles gaan huren/lenen, een hoop moeite/ergenis, en de inbedrijfstelling moet toch nog steeds gedaan worden, terwijl die gasten binnen 1 werkdag alles erop hebben zitten zonder enige zorgen.

ieder zijn vak, ik laat het liever doen op dit moment mits een redelijke prijs .....en dat is geen 600-700 per airco.

stroom leg ik wel even aan en ik moet een nieuwe groep plaatsen, dat kan ik zelf ook wel.

Regio Gouda trouwens

[ Voor 5% gewijzigd door Rotaderp2 op 12-02-2019 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
heeft iemand die FTXM35M al draaien thuis ?

in de specificaties staat 19db op de laagste stand en 29db 1 standje hoger, is dat niet een beetje hoorbaar in de woonkamer ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Rotaderp2 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 23:11:
heeft iemand die FTXM35M al draaien thuis ?

in de specificaties staat 19db op de laagste stand en 29db 1 standje hoger, is dat niet een beetje hoorbaar in de woonkamer ?
Ik heb een FTXM35 en 20 in huis. Die 19 Db is op de 'fluisterstand' en die hoor je als je er naar gaat luisteren/in een doodstille kamer (note; ik gebruik die tijdens het slapen in de zomer om te koelen en je hebt er écht geen last van. Een gemiddelde ventilator is harder). Stand 1 en 2 zijn achtergrondgeluid imo in een huiskamer al je muziek of de TV aan hebt. Vanaf stand 3 en hoger ga je het goed horen.

Als je het een beetje goed aanpakt, zal in de regel de unit niet boven stand 2 uitkomen. Enkel als de unit hele grote temp. verschillen moet overbruggen gaat hij naar een hogere stand en vaak is dat maar van tijdelijke aard.

voor verwarmen zet ik de unit bijv, op stand 5 als ik nog in bed lig. Zodra ik naar beneden kom gaat hij op AUTO wat in de ochtend stand 3 meestal is, en na een half uur stand <2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
Notna schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 06:43:
[...]

Ik heb een FTXM35 en 20 in huis. Die 19 Db is op de 'fluisterstand' en die hoor je als je er naar gaat luisteren/in een doodstille kamer (note; ik gebruik die tijdens het slapen in de zomer om te koelen en je hebt er écht geen last van. Een gemiddelde ventilator is harder). Stand 1 en 2 zijn achtergrondgeluid imo in een huiskamer al je muziek of de TV aan hebt. Vanaf stand 3 en hoger ga je het goed horen.

Als je het een beetje goed aanpakt, zal in de regel de unit niet boven stand 2 uitkomen. Enkel als de unit hele grote temp. verschillen moet overbruggen gaat hij naar een hogere stand en vaak is dat maar van tijdelijke aard.

voor verwarmen zet ik de unit bijv, op stand 5 als ik nog in bed lig. Zodra ik naar beneden kom gaat hij op AUTO wat in de ochtend stand 3 meestal is, en na een half uur stand <2.
ik neem aan dat ik die standen allemaal in kan programmeren op bepaalde tijden ? ( dus snachts alleen de fluisterstand en savonds pas aan om de slaapkamer te koelen )

hoe is de koeling tijdens de fluisterstand ? nog wel voldoende ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Rotaderp2 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:35:
[...]

ik neem aan dat ik die standen allemaal in kan programmeren op bepaalde tijden ? ( dus snachts alleen de fluisterstand en savonds pas aan om de slaapkamer te koelen )

hoe is de koeling tijdens de fluisterstand ? nog wel voldoende ?
Voor slapen (in de nacht als het dus hoe dan ook kouder is) vind ik van wel. Hij hoeft het alleen op temperatuur te houden namelijk.

Ja, dat programmeren kan prima, maar ik zou daartoe wel een WiFi controller aanschaffen. Dan kan je programmeren via de app ipv via de A/B wat echt een drama is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
Notna schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:45:
[...]

Voor slapen (in de nacht als het dus hoe dan ook kouder is) vind ik van wel. Hij hoeft het alleen op temperatuur te houden namelijk.

Ja, dat programmeren kan prima, maar ik zou daartoe wel een WiFi controller aanschaffen. Dan kan je programmeren via de app ipv via de A/B wat echt een drama is.
kan je ook onderscheid maken in maanden/seizoenen met een wifi controller/app ?
in de winter wil ik de airco's wel anders instellen dan in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Rotaderp2 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:51:
[...]

kan je ook onderscheid maken in maanden/seizoenen met een wifi controller/app ?
in de winter wil ik de airco's wel anders instellen dan in de zomer.
Nee. Het biedt een 7 daags schema aan die hij blijft herhalen tot in het oneindige. Tenzij je die stop zet.

De controller heeft wel IFTTT ondersteuning en Domoticz herkent het ook. Dat geeft je wellicht iets meer vrijheid mbt seizoenen.

Wat ik zelf heb gedaan is 2 regels gemaakt met hetzelfde tijdstip (per dag) waarbij de één voor de warme dagen en de ander voor de dagen is. Zo kan je in de zomer de ene helft uitzetten en in de winter de andere helft.
Minder mooi dan echt kijken naar buitentemperaturen etc. maar het werkt wel :+

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 13-02-2019 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
Hallo,

Ik heb een huurwoning van ruim 55m2 (BG en bovenverdieping). Slaapkamers zijn boven en woonkamer in BG.

Volstaat een 5 kw split unit airco in de gang op de trap naar boven om het huis enigszins te koelen? Benedenverdieping wordt niet echt warm ivm tegels en zonnewering dus daar komt niet veel warmte vandaan. Gaat met name om bovenverdieping waar het snikheet is in de zomer en ik daardoor nauwelijks kan slapen.

Ik wil ook voorkomen dat ik 2 sets ga kopen (eentje voor de woonkamer en eentje voor in de gang boven (dus niet de trap))

Wat raden jullie aan?

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:50
Twee (split)units en als je er echt maar eentje wil, dan op de bovenverdieping. Koude lucht zakt naar beneden, no way dat je de bovenverdieping koel krijgt als je hem beneden plaatst.

Hoe groot zijn je slaapkamers? 5kw lijkt me overkill.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
renzo4000 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:25:
Twee (split)units en als je er echt maar eentje wil, dan op de bovenverdieping. Koude lucht zakt naar beneden, no way dat je de bovenverdieping koel krijgt als je hem beneden plaatst.

Hoe groot zijn je slaapkamers? 5kw lijkt me overkill.
Dan is het inderdaad handig om er 1 eentje boven te plaatsen, maar de reden om hem in de trapruimte te plaatsen, is dat hij dan zowel benedenhuis als bovenhuis wat kon koelen (vandaar de 5 kw).

Zo ziet het bovenhuis eruit, en de blauwe ruimte is de locatie waar ik de airco binnenunit wilde hangen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7NT63zy/Naamloos.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
@said006

Mijn situatie is als volgt:

Tussenwoning met 3 woonlagen met op de begane grond een uitbouw van ~ 25m2. De afmetingen van de bestaande bouw zijn ~ 6,5x8m. Op de eerste verdieping heb ik in 2 slaapkamers telkens een Daikin FTX25KV. Als alle deuren open staan dan voel je de koude over de trap heen naar beneden toe komen. In de zomer met de temperaturen van +35graden bleef het op de benedenverdieping aangenaam koel door de airco’s boven. Het is niet ideaal maar het is doenbaar. Mijn FTXM35M is binnen en ga ik volgende maand in de uitbouw plaatsen (Zuid-Oost met een glaspartij van ~10m2).

• pumpidumpi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 13:35
Ik ben op zoek naar de juiste WIFI module voor mijn Daikin binnenunits uit 2007. Die zijn dus aan de oude kant, vandaar dat ik twijfel of het allemaal gaat werken. De units hebben een S21 aansluiting op de PCB.

Het gaat om de units FTXS60FV1B / FTXS25D3VMW / FTXS35D3VMW.

Bij Daikin (http://nl.daikin.digital/catalogus) lees ik allemaal nummers zoals:
Voor BRP069B42: FTXZ-N / FTXS35-42-50K / FTXS60-71G / FTX50-60-71GV / FVXG-K / FVXS-F / FLXS-B / FVXM-F
Voor BRP069B43: CTXS15-35K / FTXS20-25K / FTX20-25-35J3

Maar hoe vertaal ik deze typenummers terug naar mijn typenummer? Het lijkt erop dat ze een soort series aangeven, maar ik kan de logica niet helemaal volgen.

Verder heb ik een verkoper (buitenland) gevonden waar op de website iets uitgebreidere nummers staan, volgens die site zou ik de B42 moeten hebben, zie https://www.gus-astuces.c...query=BRP069A42&results=4.

Weet iemand of ik met de B42 uit de voeten zou moeten kunnen?

ps. Lees hier en daar op dit forum dat de B41 en B42 hetzelfde zouden moeten zijn. Enige verschil is de kabellengte.

[ Voor 5% gewijzigd door pumpidumpi op 28-02-2019 16:02 . Reden: kabellengte note toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 00:01
Zijn er mensen die de koelleidingen van hun airco's nog hebben nageisoleerd?

Ik kan me toch niet voorstellen dat dat laagje van een centimeter dat ze er standaard bij leveren voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjoosten
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-04 22:32
Ik wil graag een single split airco laten plaatsen. Even wat op internet rond gekeken, ook naar de duurdere merken, maar op de volgende modellen uitgekomen:

Via Climastars-it
€705,- Midea MSMBAU-18HRFN8 MOB01-18HFN8
€800,- Hisense TQ50BA0AG TQ50BA0AW
€930,- Haier AS50S2SF2FA 1U50S2SJ2FA

Nu heb ik 3 vragen:
-Kan iemand mij helpen bij het kiezen uit deze drie modellen m.b.v. goede argumenten?
-Kent iemand een monteur in de buurt van Helmond die het apparaat voor me aan wil sluiten?
-Is 5kW overkill voor een woonkamer-keuken van 65m2 met een plat dak en een glasoppervlak van 32m2 op het zuid-westen (zeer goed geïsoleerd incl. trippel glas)?

[ Voor 13% gewijzigd door kjoosten op 03-03-2019 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 08:41
kjoosten schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:35:
Ik wil graag een single split airco laten plaatsen. Even wat op internet rond gekeken, ook naar de duurdere merken, maar op de volgende modellen uitgekomen:

Via Climastars-it
€705,- Midea MSMBAU-18HRFN8 MOB01-18HFN8
€800,- Hisense TQ50BA0AG TQ50BA0AW
€930,- Haier AS50S2SF2FA 1U50S2SJ2FA

Nu heb ik 3 vragen:
-Kan iemand mij helpen bij het kiezen uit deze drie modellen m.b.v. goede argumenten?
-Kent iemand een monteur in de buurt van Helmond die het apparaat voor me aan wil sluiten?
-Is 5kW overkill voor een woonkamer-keuken van 65m2 met een plat dak en een glasoppervlak van 32m2 op het zuid-westen (zeer goed geïsoleerd incl. trippel glas)?
Goedkoop, bij het afrekenen zonder account wordt de verzendkosten en de btw niet mee gerekend, de betaling via Paypal wordt netje geaccepteerd, vervolgens blijft het dagen stil, daarna krijgje een email van Sonia van de klanten service of je verzendkosten en de btw nog even wil betalen anders word er niet verzonden en wordt je geld weer terug gestort.

Reken je niet rijk. Verzend kosten zijn rond de €90.—.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-05 12:09
Beste Allen,

Een vraag ik heb een huis waar 2 slaapkamers onder een schuindak zitten (60 graden). Dit loopt nog een verdieping door. (totale schuindak is dus 2 verdiepingen hoog).
Hebben jullie ervaring met een airco installeren (split unit) waarbij het gat dus door het schuine gedeelte moet? En wat zouden jullie doen met de buitenunit? als ik hem gelijk buiten neerhang hang ie dus naast het raam (is 49db hoorbaar binnen?) Of is het handiger hem helemaal naar boven te leiden dus 3m naar boven toe leiding hebben.

Thanx

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Ekitch schreef op maandag 4 maart 2019 @ 08:59:
Beste Allen,

Een vraag ik heb een huis waar 2 slaapkamers onder een schuindak zitten (60 graden). Dit loopt nog een verdieping door. (totale schuindak is dus 2 verdiepingen hoog).
Hebben jullie ervaring met een airco installeren (split unit) waarbij het gat dus door het schuine gedeelte moet? En wat zouden jullie doen met de buitenunit? als ik hem gelijk buiten neerhang hang ie dus naast het raam (is 49db hoorbaar binnen?) Of is het handiger hem helemaal naar boven te leiden dus 3m naar boven toe leiding hebben.

Thanx
Ik heb 2 Daikin units hangen onder de slaapkamer ramen en je hoort ze niet. Mijn buurvrouw klaagt wel over het geluid aan de andere kant, die buren hebben een TCL airco welke fors meer geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ik stond op 3m van mijn buitenunit toen hij voor het eerst aanging. Ik hoorde de vogels 20m verderop wel, de buitenunit... euh, niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-05 17:33

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Nadat we vorig jaar naast het aironet vistte, wil ik nu gaan kijken voor een aanschaf vna een splitunit airco voor onze zolder en evt een kamer op de 2e verdieping. binnenkort komt er iemand kijken, maar andere waar een offerte was aangevraagd hebben hier de komende 12 maanden geen tijd voor (letterlijke email).

Wat kan ik hier nog zelf in doen? Bestaande split units met klik systemen die je zelf kunt aanleggen nog wel? Ik vind ze niet echt snel. Uit het buitenland halen hoeft wat mij betreft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ik hoor mijn MXMM40 enkel in verwarmingsmodus. Maar dat is eerder een diepe brom binnen, welke ik ga oplossen met nieuwe rubberen pootjes (unit hangt op een beugel aan de gevel direct onder het raam van de slaapkamer) dan de ventilator zelf. Mijn buren hebben ook opgemerkt dat ze het nimmer horen (ik heb het ze niet gevraagd, ze kwamen zelf met die opmerking omdat ze er zo over te spreken waren dat je de unit dus niet hoort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Notna ik heb er van die extra dikke rubberen cones tussen zitten maar toch helpt ook dat niet volledig. hoewel bij mij het ook deels zal zijn omdat er een zijmuur in de buurt is die trilling opvangt

lang verhaal kort. het heeft naast de productie vd unit vooral met akoestiek van de locatie te maken. Zo hoor ik mijn unit bijvoorbeeld wel brommen als ik op de wc op de badkamer zit... :) unit zit beneden onder de carport.

ook is er een flink verschil of ik een meter verder naar voor of achter loop vanaf de voordeur. .

dit is trouwens voornamelijk bij verwarmen. bij koelen is de unit amper te horen. ook als er 4 binnenunit vragen. ok bij 35 graden loopt hij een tandje hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:55
Ik hoor het gebrom alleen twee a drie minuutjes als de buitenunit opgestart is en even de compressor volle bak gaat draaien. Als die terugzakt hoor je niks meer. Die van mij staat al op betere rubbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-05 12:09
Top, dan ga ik eens testen of het ook nog in mijn zicht gaat zitten. Ons schuine dak gaat namelijk gelijk over in plat dak (verlenging van de bagane grond).
Ik ga ervan uit dat een gat door een schuin dak geen probleem gaat zijn.

Maakt het trouwens nog uit of de buitenunit vol in de zon staat?

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ekitch schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:07:
Top, dan ga ik eens testen of het ook nog in mijn zicht gaat zitten. Ons schuine dak gaat namelijk gelijk over in plat dak (verlenging van de bagane grond).
Ik ga ervan uit dat een gat door een schuin dak geen probleem gaat zijn.

Maakt het trouwens nog uit of de buitenunit vol in de zon staat?
Nope, 0,0. Ik heb er wel zelf een houten kist omheen gebouwd zodat het er wat netter uitziet. Maar hier staat de unit vol op het zuiden zonder enige schaduw en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRMBelgium
  • Laatst online: 04-05 10:03
Ik krijg nu al een aantal dagen verkopers over de vloer. Mijn eisen zijn zeer simpel:
- Binnenunit 20dba of lager op laagste stand
- Buitenunit max 50dba
- Koelcapaciteit 4KW ( op hoogste stand )
- Stroomverbruik maximum 1KW wanneer hij op maximumcapaciteit moet draaien

Het prijsverschil tussen de verschillende verkopers is belachelijk groot. De duurste durft zelfs 3570 euro vragen inclusief BTW voor de unit Mitsubishi SRK35zsx-s. Een unit die ik zelf als particulier kan kopen voor 2000 euro minder! Hij geeft dan wel 3 jaar garantie ( onderdelen, verplaatsing en werkuren inbegrepen ) maar in principe betaal je daar al voor bij de initiële installatie. Ergste van al is dat de verkoper het dan moet doen met een lage winstmarge ( volgens hem ) omdat ik de bijkomende wifi-module gevraagd heb...

Ik heb nu mijn oog laten vallen op dit model:
https://www.innovations.m...E_MSZ_LN_A4_NL_RZ_web.pdf

Specificaties:
- Binnenunit 19dba op laagste stand en zelfs maar 36dba op de luidste stand
- Buitenunit 49dba en dat is echt wel stil vs de laatste modellen van Daikin
- Koelcapaciteit 4K op hoogste stand
- Stroomverbruik maximum 800 watt

Deze kost 1615 inclusief btw. Nu nog een firma vinden die het voor een eerlijke prijs wil installeren.

Als iemand nog een betere oplossing vind, laat het mij zeker weten. Want ik vind niets beters bij de A merken.

Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 23:27
Jelle Mees schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 23:32:
Ik krijg nu al een aantal dagen verkopers over de vloer. Mijn eisen zijn zeer simpel:
- Binnenunit 20dba of lager op laagste stand
- Buitenunit max 50dba
- Koelcapaciteit 4KW ( op hoogste stand )
- Stroomverbruik maximum 1KW wanneer hij op maximumcapaciteit moet draaien
https://www.convienesempr...r-p-c-wi-fi-gas-r-32.html
19dba
46db buitenunit
€905 +... verzendkosten
Vanwaar de max van 1KW op maximale stand? Verwacht je zoveel maximaal te draaien?
Overigens draaien L/L warmtepompen(=airco) met koelen eigenlijk nooit op max, sterker nog, ze lopen waarschijnlijk nog onder de helft van het max vermogen. Ik zou dus iets meer gaan letten op het minimale geluidsniveau ipv de max.

Ik vindt deze ook zeer interessant:
https://www.convienesempr...h-p-c-wi-fi-gas-r-32.html
16dba
52db buitenunit
Volgens mij op basis van Hitachi en nog geen €800 ex verzendkosten.

[ Voor 29% gewijzigd door Appie Heijn op 07-03-2019 15:59 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Appie Heijn schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:49:
[...]

https://www.convienesempr...r-p-c-wi-fi-gas-r-32.html
19dba
46db buitenunit
€905 +... verzendkosten
Vanwaar de max van 1KW op maximale stand? Verwacht je zoveel maximaal te draaien?
Overigens draaien L/L warmtepompen(=airco) met koelen eigenlijk nooit op max, sterker nog, ze lopen waarschijnlijk nog onder de helft van het max vermogen. Ik zou dus iets meer gaan letten op het minimale geluidsniveau ipv de max.

Ik vindt deze ook zeer interessant:
https://www.convienesempr...h-p-c-wi-fi-gas-r-32.html
16dba
52db buitenunit
Volgens mij op basis van Hitachi en nog geen €800 ex verzendkosten.
toon volledige bericht
Daar heb ik ook gekeken voor een Daikin, verzendkosten die ik voorgeschoteld kreeg 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
wizzopa schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:51:
[...]

Daar heb ik ook gekeken voor een Daikin, verzendkosten die ik voorgeschoteld kreeg 250 euro.
Vreemd, als ik België selecteer, is het gratis verzending... ik zie Nederland niet eens in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
said006 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 01:57:
[...]

Vreemd, als ik België selecteer, is het gratis verzending... ik zie Nederland niet eens in de lijst.
Misschien even zoeken op/naar Paesi Bassi.

Ik heb het in een email gevraagd wat de kosten waren, waarschijnlijk ook nog afhankelijk
van plaats en postcode.

Als ik bij Climastars.it Nederland selecteer, gaat de btw er af en is verzenden gratis, helaas niet. Ik wacht na annulering, nog steeds op terug storting op mijn Paypal rekening.

[ Voor 60% gewijzigd door wizzopa op 08-03-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels001
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-01 22:59
Ik twijfel tussen de
https://www.climastars.it...l-2018-6946087319588.html

en de
https://www.climastars.it...btu-a-wi-fi-new-2018.html
ik zie geen noemenswaardige verschillen op de wifi na.

Weet iemand waar het prijsverschil in zit, of is dit puur estetisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
Hi,

een vraagje. Als ik een single split unit koop en ik wil er later nog een binnenunit bij, kan deze dan aangesloten worden op de bestaande buitenunit of heb ik een speciale buitenunit nodig voor multi split?

Kan de 2e binnenunit ook van een andere merk zijn dan de buitenunit? (wel met zelfde vermogen en stroomeisen).

Daarnaast heb ik begrepen dat er een subsidieregeling is voor warmtepompen. Komen airco's met warmtepomp daar ook voor in aanmerking?

[ Voor 17% gewijzigd door Autopilot op 08-03-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:46
larsg schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:11:
Zijn er mensen die de koelleidingen van hun airco's nog hebben nageisoleerd?

Ik kan me toch niet voorstellen dat dat laagje van een centimeter dat ze er standaard bij leveren voldoende is.
die isolatie is om de condens tegen te gaan niet echt voor warmte zoals in je huis

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 00:01
maartentmm schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:37:
[...]

die isolatie is om de condens tegen te gaan niet echt voor warmte zoals in je huis
Oh dat wist ik niet!
Maar ik neem aan dat er toch ook wel een temperatuurverschil is tussen de leidingen en de buitenlucht bijvoorbeeld? Als je een paar meter buiten hebt liggen neem ik aan dat je toch wel wat verlies hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:46
larsg schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:49:
[...]

Oh dat wist ik niet!
Maar ik neem aan dat er toch ook wel een temperatuurverschil is tussen de leidingen en de buitenlucht bijvoorbeeld? Als je een paar meter buiten hebt liggen neem ik aan dat je toch wel wat verlies hebt...
Ja zeker temperatuur verschil daarom gaat hij condenseren als hij niet geïsoleerd is. Extra isoleren kan maar gaat geen enorm verschil opleveren. Een langere leiding zorgt ook voor iets meer verlies.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
Weet iemand waar ik voor een goede prijs een Daikin FTXM50M set kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
said006 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:53:
Weet iemand waar ik voor een goede prijs een Daikin FTXM50M set kan kopen?
Wat is voor jou een goeie prijs. Of in spanje of italie, marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
wizzopa schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:24:
[...]

Wat is voor jou een goeie prijs. Of in spanje of italie, marktplaats.
Zo goedkoop mogelijk :)

Marktplaats kan ik niks vinden.
Heb jij een aantal IT of SP webwinkels? Wat is over het algemeen de verzendkosten waar ik rekening mee moet houden voor IT en voor SP?

Andere suggesties voor een mono split unit 18000 btu zijn trouwens ook welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
said006 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 00:53:
[...]

Zo goedkoop mogelijk :)

Marktplaats kan ik niks vinden.
Heb jij een aantal IT of SP webwinkels? Wat is over het algemeen de verzendkosten waar ik rekening mee moet houden voor IT en voor SP?

Andere suggesties voor een mono split unit 18000 btu zijn trouwens ook welkom.
https://www.trovaprezzi.i...zione_daikin_ftxm50m.aspx

Verzendkosten, als ze verzenden naar Nederland, tussen de 80 en 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 09:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Heeft er iemand ervaring met zonwering vs airco? Voor op de bovenverdieping wil ik wat gaan doen in verband met de warmte op de slaapkamer/studio. Zojuist is er iemand langs geweest om boven het een en ander op te meten en een prijsopgave te geven. ~1800 euro voor 5 ramen boven, 3 op de slaapkamer en 2 op de studio. Dan hebben we ook nog een raam op de overloop waar veel warmte vanaf komt, dus dat zal uiteindelijk net zo duur zijn als een split airco laten installeren boven (misschien 2-300 euro goedkoper). Maar bij een airco komen natuurlijk nog energiekosten. Maar als we enkel kijken naar effectiviteit wat denken jullie dan?

Actieve koeling door middel van een airo op de slaapkamer/studio (beide ongeveer 25m2) tegen passieve zonwering door middel van screens. Wat zal het beste/koelste resultaat opleveren? Beiden kamer krijgen makkelijk 6 uren zonlicht te verduren.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05-2024
Wij slapen op zolder en die heeft grote raampartijen.
Zomers was het echt niet te harden.
Twee jaar geleden een screen genomen met verduisterde gordijnen.
De gordijnen hebben aan de raamzijde een zonkaatsende voering.

Dit was echt een hele goede verbetering.
Het scheelt echt een paar graden.
In december 2018 hebben wij ook een airco aangeschaft.
Vanaf nu zal ik niet meer wakker worden door de warmte. 😁

En de airco zal het makkelijker hebben met de afvoer van de warmte door de goede zonwering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 09:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Dat is natuurlijk de ideale situatie. Maar stel je hebt niet 4500 euro uit te geven ...

Mijn idee is dat een airco de kamer koel kan houden ondanks dat de zon vol op de ramen staat te schijnen, een screen kan de kamer minder laten opwarmen, maar als het eenmaal warm is kan je er niets aan doen om het af te koelen, in de studio heb ik ook mijn pc/monitor staan. Van mijn monitor komt ook aardig wat warmte. Dus in dat op zicht neig ik meer naar het installeren van een airco.

[ Voor 73% gewijzigd door MrVegeta op 13-03-2019 13:17 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autopilot
Uiteindelijk deze geworden voor 700 euro incl. btw en verzending.

https://climaidraulica.it...asse-a-8033638102237.html

Midea Prime MA2-18NXD0 - 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wij hebben screens over de gehele glazen achtergevel, het scheelt zeker, maar uiteindelijk met een zomer zoals vorig jaar zal ik actief moeten gaan koelen. Het duurt langer voordat koeling nodig is (vooral omdat de zwarte tegelvloer om 23:00 nog steeds 30 graden was na een dag in de zon gestaan te hebben zonder screens), maar zodra de stenen warm zijn is het over met de pret.

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
MrVegeta schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:45:
Heeft er iemand ervaring met zonwering vs airco? Voor op de bovenverdieping wil ik wat gaan doen in verband met de warmte op de slaapkamer/studio. Zojuist is er iemand langs geweest om boven het een en ander op te meten en een prijsopgave te geven. ~1800 euro voor 5 ramen boven, 3 op de slaapkamer en 2 op de studio. Dan hebben we ook nog een raam op de overloop waar veel warmte vanaf komt, dus dat zal uiteindelijk net zo duur zijn als een split airco laten installeren boven (misschien 2-300 euro goedkoper). Maar bij een airco komen natuurlijk nog energiekosten. Maar als we enkel kijken naar effectiviteit wat denken jullie dan?

Actieve koeling door middel van een airo op de slaapkamer/studio (beide ongeveer 25m2) tegen passieve zonwering door middel van screens. Wat zal het beste/koelste resultaat opleveren? Beiden kamer krijgen makkelijk 6 uren zonlicht te verduren.
MrVegeta schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:15:
Dat is natuurlijk de ideale situatie. Maar stel je hebt niet 4500 euro uit te geven ...

Mijn idee is dat een airco de kamer koel kan houden ondanks dat de zon vol op de ramen staat te schijnen, een screen kan de kamer minder laten opwarmen, maar als het eenmaal warm is kan je er niets aan doen om het af te koelen, in de studio heb ik ook mijn pc/monitor staan. Van mijn monitor komt ook aardig wat warmte. Dus in dat op zicht neig ik meer naar het installeren van een airco.
Ik betwijfel of je onder aan de streep er voordeel mee doet. Je kan actief koelen zonder zonwering, maar dan heb je meer capaciteit nodig. Dat resulteert in een hogere energierekening en aanschafwaarde, wat op de langere termijn de duurdere oplossing is dan zonwering + airco met een afdoende capaciteit (en dus lagere aanschafkosten + energiekosten)

Als je moet kiezen tussen de 2, zou ik eerst voor zonwering (in welke vorm dan ook) gaan en later voor de airco.Het is anders dweilen met de kraan open.
Marcusso schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:42:
[...]

Ik heb bijna alle ramen voorzien van warmte werende UV folie. Scheelt in een kamer zonder airco zo 5-7 graden in de zomer.

Keuken aanrecht (zwart graniet, vol in de zon) ging van 44 naar 28 graden.

Prima te betalen en makkelijk zelf te doen, scheelt ook verkleuring door de zon. En minder inkijk door weerkaatsing. Neemt wel iets licht weg in huis.

Ik heb deze geplaatst.
Ook een mooie keuze, let wel dat je de folie neemt aan de buitenkant van het raam en niet de binnenkant om thermische breuken te voorkomen (bij HR((++)+)) glas ) :)

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 13-03-2019 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
MrVegeta schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:45:

Ik heb bijna alle ramen voorzien van warmte werende UV folie. Scheelt in een kamer zonder airco zo 5-7 graden in de zomer. Keuken aanrecht (zwart graniet, vol in de zon) ging van 44 naar 28 graden.

In combinatie met de airco was dit afgelopen zomer een erg goede combo. :)

Prima te betalen en makkelijk zelf te doen, scheelt ook verkleuring door de zon. En minder inkijk door weerkaatsing. Neemt wel iets licht weg in huis.

Ik heb deze geplaatst.

Echter...dit kan je natuurlijk niet 1-op-1 vergelijken met een airco. De lucht in de ruimte warmt minder op, waardoor het minder snel heet zal worden, echter maakt deze folie de lucht in de ruimte niet kouder. Daarnaast haalt de airco ook vocht uit de lucht, waardoor de gevoelstemperatuur naar beneden gaat.

^^@Notna Ik heb deze inderdaad aan de buitenzijde zitten. Slaapkamer wel aan de binnenzijde, alleen opletten bij HR glas. Maar ik heb toch normale dubbele beglazing.

[ Voor 22% gewijzigd door Marcusso op 13-03-2019 13:51 ]

No Shame, only Fame!

Pagina: 1 ... 13 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"