Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Zelf ophangen en aansluiten en voor 99 euro laten vacumeren en activeren door STEK monteur.
Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero
Welke regio is hij actief?said006 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:01:
[...]
Zelf ophangen en aansluiten en voor 99 euro laten vacumeren en activeren door STEK monteur.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Regio Rotterdam
Toch snel beslist het bestellen van de airco, waar ga je de muurbeugels koelleiding vandaan halen.
[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 13-03-2019 20:39 ]
Aircobedrijf via Marktplaats. Beugel + 4 meter leidingen 1/2 en 1/4 + condensafvoer 4 meter + afwerkkoof voor totaal 100 euro.wizzopa schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:07:
[...]
Toch snel beslist, waar ga je de muurbeugels koelleiding vandaan halen.
Dus totaal ben ik rond de 900 euro kwijt met btw, verzending, zelfinstallatie, STEK-vacumeren, en alle materialen voor 4 meter, van aanschaf tot gekeurde werking.
Heb je een link via een PBsaid006 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:29:
[...]
Aircobedrijf via Marktplaats. Beugel + 4 meter leidingen 1/2 en 1/4 + condensafvoer 4 meter + afwerkkoof voor totaal 100 euro.
Dus totaal ben ik rond de 900 euro kwijt met btw, verzending, zelfinstallatie, STEK-vacumeren, en alle materialen voor 4 meter, van aanschaf tot gekeurde werking.
Stuur je vanavond
Daar zijn de meningen over verdeeld, ik zelf heb mijn Daikin US aan de muur op een rvs beugel met extra trildempers. Voordeel als hij aan de muur hangt dat hij goed vast zit, wat met een plaatsing op een plat dak niet het geval is.said006 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:03:
Kan ik de buitenunit beter op het platte dak plaatsen of tegen de wand met een wandbeugel ivm geluidsoverlast?
Ik heb er een paar aangeschreven, maar sommigen reageren niet eens en de ene die wel langs kwam stuurde me daarna een offerte met een andere naam erboven en overduidelijk incompleet plak- en knipwerk en prijzen exclusief BTW

Ik twijfel nog of we twee of drie binnenunits nemen. We willen er sowieso een in de huiskamer en een op zolder waar wij zelf slapen. Als we drie units nemen, willen we de derde of op de overloop hangen, zodat ie de hele verdieping kan koelen met de slaapkamerdeuren open, of eentje op de slaapkamer van ons zoontje.
Ik heb alleen wat bedrijven gezien die geen airco meer op de overloop hangen, want inefficient. Daar kan ik me op zich wel wat bij voorstellen, maar is het echt zo erg dat het beter is om het niet te doen?
Ik vraag me ook af of het mogelijk is om aan een multisplit later nog extra binnenunits toe te voegen. Dus zeg dat ik een buitenunit met 5 aansluitingen koop en er initieel maar 3 binnenunits laat aansluiten om later nog 2 toe te voegen. Kan dat, of moet ik er dan in een keer 5 laten aansluiten?
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Over dat laatste; dat kan prima. Wellicht dat er wat koelmiddel bijgevuld moet worde maar verder niets bijzondersApie! schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:58:
Heeft er nog iemand goede ervaringen met een airco-installateur in de regio Arnhem?
Ik heb er een paar aangeschreven, maar sommigen reageren niet eens en de ene die wel langs kwam stuurde me daarna een offerte met een andere naam erboven en overduidelijk incompleet plak- en knipwerk en prijzen exclusief BTW
Ik twijfel nog of we twee of drie binnenunits nemen. We willen er sowieso een in de huiskamer en een op zolder waar wij zelf slapen. Als we drie units nemen, willen we de derde of op de overloop hangen, zodat ie de hele verdieping kan koelen met de slaapkamerdeuren open, of eentje op de slaapkamer van ons zoontje.
Ik heb alleen wat bedrijven gezien die geen airco meer op de overloop hangen, want inefficient. Daar kan ik me op zich wel wat bij voorstellen, maar is het echt zo erg dat het beter is om het niet te doen?
Ik vraag me ook af of het mogelijk is om aan een multisplit later nog extra binnenunits toe te voegen. Dus zeg dat ik een buitenunit met 5 aansluitingen koop en er initieel maar 3 binnenunits laat aansluiten om later nog 2 toe te voegen. Kan dat, of moet ik er dan in een keer 5 laten aansluiten?
Ik zoek nu heel bewust op buitenunits, dual split met lage minimale afgiftevermogens, 1KW of lager. Anders kan hij zijn minimale vermogen simpelweg niet kwijt. De meeste 3-4 poorters zijn minimaal 1,6KW. Ga maar eens na of dat lukt in je kleinste vertrek. Waar een unit hangt.
Wellicht dat het bij jou gemakkelijker kan hoor met een volledige zolder en een grote woonkamer. Echter alleen de babykamer koelen/verwarmen wordt knap lastig.
Ik moet een tuinkantoor van 3x4 koelen/verwarmen + overloop en optioneel de woonkamer. Ga denk ik voor duo split en een mono-split voor alleen de woonkamer
Wil je er trouwens ook mee gaan verwarmen?
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik heb contact gehad met Daikin, die gaven aan dat het uberhaupt niet kan. Maar via een lokale leverancier mocht ik een BRP069B42 proberen. En het werkt gewoon.pumpidumpi schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:32:
Ik ben op zoek naar de juiste WIFI module voor mijn Daikin binnenunits uit 2007. Die zijn dus aan de oude kant, vandaar dat ik twijfel of het allemaal gaat werken. De units hebben een S21 aansluiting op de PCB.
Het gaat om de units FTXS60FV1B / FTXS25D3VMW / FTXS35D3VMW.
Bij Daikin (http://nl.daikin.digital/catalogus) lees ik allemaal nummers zoals:
Voor BRP069B42: FTXZ-N / FTXS35-42-50K / FTXS60-71G / FTX50-60-71GV / FVXG-K / FVXS-F / FLXS-B / FVXM-F
Voor BRP069B43: CTXS15-35K / FTXS20-25K / FTX20-25-35J3
Maar hoe vertaal ik deze typenummers terug naar mijn typenummer? Het lijkt erop dat ze een soort series aangeven, maar ik kan de logica niet helemaal volgen.
Verder heb ik een verkoper (buitenland) gevonden waar op de website iets uitgebreidere nummers staan, volgens die site zou ik de B42 moeten hebben, zie https://www.gus-astuces.c...query=BRP069A42&results=4.
Weet iemand of ik met de B42 uit de voeten zou moeten kunnen?
ps. Lees hier en daar op dit forum dat de B41 en B42 hetzelfde zouden moeten zijn. Enige verschil is de kabellengte.
Ik denk dat alle units waar een S21 poort beschikbaar is (zit op de PCB) gewoon werkt. Wellicht niet alle features, maar de basis zoals Mode, Temperatuur, Fan-speed etc werkt.
Pendel probleem komt eerder naar voren bij verwarmen heb ik vernomen.renzo4000 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:22:
Hmm, ik heb ook een multisplit oplossing met 3 binnenunits. Nu zal ik ook niet altijd alle units aan hebben staan en vooral degene die beneden hangt. Ik weet dus ook niet wat ik kan verwachten van het begrip "pendelen" ... Ik hoop dat ik daar geen last van ga krijgen. Ik heb er nog geen echte ervaring mee aangezien de units aan het einde van de warme periode zijn geinstalleerd. We gaan het meemaken.
Ik heb de specs van je LG-MU3M21 er even bijgepakt.
Capaciteit koeling 1,4 - 6,2 - 7,3
Capaciteit verwarmen 1,5 - 7,0 - 7,8
Onder de omstandigheden koeling: 27gr binnen / 35gr buiten
Onder de omstandigheden verwarmen: 20gr binnen / 7gr buiten
1,5KW verwarmen is vrij veel voor 1 vertrek, het liefst wil je een contante verwarming op laag vermogen na de opwarmfase, dit voorkomt dat je continue pieken en dalen hebt, dit doet ook wat met het geluid en luchtcirculatie.
Ik verwacht echter dat het bij koelen minder snel naar voren komt, volgens mij heb je alleen snel last van pendelen wanneer je binnenunits te fors zijn voor de ruimte.
Sowieso is jou LG niet zo'n "verwarmer" kijkende naar de SCOP (no offense)
Voor meer pendel info:
Het grote airconditioning topic - Deel 2
[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 14-03-2019 11:53 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
SCOP(verw) 3,9 is die van jou SEER(koel) 6,1renzo4000 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:08:
@Appie Heijn bedankt voor je toelichting. Primair hebben we de airco gekozen om te koelen en is het een "nice to have" om snel bij te kunnen verwarmen. Hoewel het in de toekomst misschien wel interessanter wordt om "electrisch" te gaan verwarmen. Ik begreep dat een SCOP >= 4 (mijn model 4.21 dacht ik ) al een aardig redement is.
Voor het verwarmen/koelen van mijn 3x4 kantoor
Indien mono-split Hitachi RAK25RPD SCOP(verw) 4,9 SEER(koel) 8,5
Indien multi Samsung AJ040NCJ+ New stle plus 7000btu SCOP(verw) 4,64 SEER(koel) 8,54
De samsung heeft minimale vermogens:
Koel: 1,3 - 4,7
Verw: 1,0 - 4,7
Daarom bij mij is het precies andersom. Ik heb relatief kleine ruimten te verwarmen/koelen. Dan krijg je een heel andere selectie. Zowieso zijn de recente R32 modellen vrij “goed” qua cijfers.renzo4000 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:26:
Owh zo zie je maar ... een hoop theoretische getallen en variabelen. Mij is verteld om vooral bij Samsung weg te blijven en dat LG de voorkeur geniet boven samsung modellen. Uiteraard zijn Dakin, mitsubishi en panasonic weer een extra stap omhoog maar dan vond ik voor particulier gebruik teveel in de papieren lopen. Het maakt voor mij ook niet zoveel uit; ik wil primair een x aantal weken per jaar goed kunnen koelen en de rest is voor mij minder relevant.
Lg en samsung zijn wel aardig aan elkaar gewaagt net als panasonic en fujitsu. Mhi/me/daikin staan net wat hoger idd, alhoewel ik daikin mij persoonlijk totaal niet trekt, hoge prijzen en matige ondersteuning.
maar schiet ik daar echt wat mee op ?
hebben mensen die een mxm40 hebben staan ervaring als je 1 binnenunit van 2.0 kw laat draaien of hij dan wel terug moduleert naar een lage stand cmp 16 ofzo met een paar honderd watt opgenomen vermogen ?
overigens zie ik nu dat ik dit (ook) moet posten in het verwarm topic
juist bij koelen is mijn 4 poorter super prima en koelt hij het hele huis met een paar honderd watt op de laagste stand in de meeste gevallen
@Appie Heijn jou genoemde 1.6 voor een 4 poorter is nog laag. Afhankelijk hoe je bij Daikin de tabellen leest (want niemand weet dat eigenlijk...) zit ik al rond de 3 kw minimaal!
tja als dan 1 unit van 2 kw vraagt dan gaat dat niet echt lekker werken
idiote is dat niemand! je daar van te voren op wijst. sterker nog ze bieden zelf een config met 4 x 1.5 units aan op deze buitenunit.
als er dan nog intelligente firmware inzit die in ieder geval kijkt . afweegt of er meer units gaan vragen etc maar nee.
ook geen waarschuwing dus op welke manier dan ook
ben ik ieder geval nog blij dat ik niet de 8.0 op zelfs 5 poort 9.0 heb gekocht want dan had ik waarschijnlijk met koelen ook doorlopend gependel
[ Voor 38% gewijzigd door Ray op 15-03-2019 08:01 ]
Hmmm, maar een unit aan zou best een reëel scenario zijn overdag (huiskamer). Goed om te weten, maar ik heb ook weer geen zin in meerdere buitenunits aan de achterkant. Echt wel iets op om te letten dus.Appie Heijn schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:39:
Hou er wel rekening mee dat je bij een => 3 unit niet 1 binnenunit kan gebruiken. Dat pendelt als een malle, je krijgt dan continue aan/uit gaande binen en buitenunit.
Ik zoek nu heel bewust op buitenunits, dual split met lage minimale afgiftevermogens, 1KW of lager. Anders kan hij zijn minimale vermogen simpelweg niet kwijt. De meeste 3-4 poorters zijn minimaal 1,6KW. Ga maar eens na of dat lukt in je kleinste vertrek. Waar een unit hangt.
Wellicht dat het bij jou gemakkelijker kan hoor met een volledige zolder en een grote woonkamer. Echter alleen de babykamer koelen/verwarmen wordt knap lastig.
Ik moet een tuinkantoor van 3x4 koelen/verwarmen + overloop en optioneel de woonkamer. Ga denk ik voor duo split en een mono-split voor alleen de woonkamer
Wil je er trouwens ook mee gaan verwarmen?
Wij moeten het volgende kunnen koelen:
Ruimte | m³ |
---|---|
Huiskamer/keuken | 121 |
Slaapkamer 2 | 25 |
Slaapkamer 4/zolder | 42 |
Op zolder wil ik er wel mee verwarmen, want de radiator die daar hangt is eigenlijk iets te klein voor de ruimte. Ik weet eigenlijk ook niet of er nog verschil is in verwarmen met airco of met een radiator. De mogelijkheid om ermee te kunnen verwarmen is altijd meegenomen.
Blown past falling sands
1+2 of een multi 3 poort. Meer poorten is een nog hoger minimum verwacht ik.
@Apie!
Ik denk dat het knap lastig gaat worden om alleen slaapkamer2 te verwarmen zonder dat de 1 van de andere units ook aan staat. Wat is het afgiftebereik van de binnenunits die je in gedachten hebt?
Ik snap idd ook wel dat de meeste wat met die buitenunits “zitten”.
Hik ik zelf ook tegen aan, zeker ook omdat ik al een L/W buitenunit heb staan.
[ Voor 55% gewijzigd door Appie Heijn op 15-03-2019 18:18 ]
Blown past falling sands
Welke binnenunits krijg je (typenr)?Apie! schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:45:
@Appie Heijn Erhm, ik kom maar net om de hoek kijken bij airco's en weet pas sinds kort dat ze ook kunnen verwarmen. Het woord afgiftebereik staat niet in die ene offerte die ik heb gekregen. Wat bedoel je met afgiftebereik?
Toshiba RAS-3M26AV (Buitendeel)
Toshiba RAS-B10
Toshiba RAS-B16
Toshiba RAS-B22
(Maar op die offerte ga ik niet in, want als een ondernemer niet in staat is om mijn naam boven de mail te zetten èn een slordige niet-kloppende offerte maakt, dan wil ik ook geen zaken met 'm doen.)
Blown past falling sands
Toshiba RAS-B10 verw 0,9 - 4,8 koel 1,1 - 3,0
Toshiba RAS-B16 verw 0,9 - 6,9 koel 0,8 - 5,0
Toshiba RAS-B22 verw 1,0 - 7,5 koel 1,2 - 6,7
Een van de twee vroeg zich wel af of de unit in de huiskamer wel echt nodig was aangezien het best een grote ruimte was om te koelen en je overdag ook vaak deuren open doet/hebt enzo. Dan heb je een zware unit nodig en dat wordt aardig inefficient. In eerste instantie zei ik: "ja, want vorig jaar met de hittegolf was het geloof ik 38.6C in de huiskamer. Kun je nagaan hoe warm het op zolder was.", maar bedacht me later dat als er boven twee units de omgeving koelen, de warmte in de huiskamer waarschijnlijk naar boven zal stijgen (waar het weer gekoeld wordt) en 't beneden ook behaaglijker zal worden.
Misschien is het dan toch handiger om in plaats van de huiskamer op slaapkamer 1 (en evt slaapkamer 3) nog een kleine unit te plaatsen.
Blown past falling sands
gaat om een 5 kW 18000 btu buitenunit.
in de handleiding staat wel H07RN-F maar kan die nergens vinden. H05RN-F wel bij hornbach per meter te verkrijgen.
Als de fabrikant dit aangeeft zou ik niet zomaar een dunnere kabel gebruiken.
De H07 is 1.5mm2 en de H05 is 1.0mm2
Hierbij is de lengte van de kabel ook nog van belang, bij langere lengtes zou je wellicht zelfs naar 2.5mm2 moeten.
Om hoeveel aders gaat het? Je kan bijvoorbeeld ook een andere kabel gebruiken met hetzelfde aantal aders en draaddikte. Ik heb zelf bijvoorbeeld YMVK gebruikt met vaste kern en 4 aders.
Dank voor de opheldering.PVG555 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:04:
@said006
Hierbij is de lengte van de kabel ook nog van belang, bij langere lengtes zou je wellicht zelfs naar 2.5mm2 moeten.
Om hoeveel aders gaat het? Je kan bijvoorbeeld ook een andere kabel gebruiken met hetzelfde aantal aders en draaddikte. Ik heb zelf bijvoorbeeld YMVK gebruikt met vaste kern en 4 aders.
Het gaat om een lengte van ongeveer 2.5 meter dus niet erg lang. Ik was al van plan om 2.5 mm2 te gebruiken maar als ik het goed begrijp is 1.5 mm2 voldoende?
Dat zijn trouwens wel allemaal zachte kernen.
Deze 2.5 mm2 XMVK heeft alleen een vaste kern denk ik. Voldoet deze:
https://www.hornbach.nl/s...aren/5188776/artikel.html
Of deze:
https://www.hornbach.nl/s...aren/5211423/artikel.html
die heb ik zelf ook voor mijn 6.8 kw unit. neem aan dat je hem direct naar de meterkast op een eigen groep zet ? dan is deze kabel met vaste kern ook wel prettig anders loopt je te kloten met je installatie automaat die een flexibele draad niet leuk vindt meestal. Of je moet, onnodig zoals ik, een C module nemen die hebben schroeven.
Maar dan hoor je eigenlijk weer aderhulzen te gebruiken bij een losse draad.....
Ik was eigenlijk van plan om de kabels aan te sluiten op een stekker en dan in het stopcontact stoppen in de buurt. Die zit aangesloten op een groep die vrijwel niet wordt gebruikt.
Geen goed idee?
07 of 05 zegt hier niks over de doorsnede maar de maximale nominale spanning en zijn hier wat dat betreft allebei geschikt voorPVG555 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:04:
@said006
Nee, want onmogelijk. Er zijn geen schuko stekkers voor XMVKsaid006 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:49:
@Ray
Ik was eigenlijk van plan om de kabels aan te sluiten op een stekker en dan in het stopcontact stoppen in de buurt. Die zit aangesloten op een groep die vrijwel niet wordt gebruikt.
Geen goed idee?
En die Neopreenkabel die je linkt is 2-aderig, dat deugd dus ook niet.
De neopreenkabel bestaat inderdaad uit 2 stroomskabels omdat de buitenunit slechts 2 stroomkabels nodig heeft.
De 3e stroomkabel (aarde) komt van de binnenunit en wil ik dus samen laten komen met de 2-aderige kabels van de buitenunit zodat ik een 3-polige stekker kan maken waar wel een schuko stekker op past, toch?
Kan dat wel als ik H05RN-F kabels gebruik (die hebben zachte kernen en ik weet niet hoeveel aders)?
Waar haal je de spanning voor je buiten unit vandaan en heeft dat punt randaarde.said006 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:06:
@kabeltjekabel
De neopreenkabel bestaat inderdaad uit 2 stroomskabels omdat de buitenunit slechts 2 stroomkabels nodig heeft.
De 3e stroomkabel (aarde) komt van de binnenunit en wil ik dus samen laten komen met de 2-aderige kabels van de buitenunit zodat ik een 3-polige stekker kan maken waar wel een schuko stekker op past, toch?
Kan dat wel als ik H05RN-F kabels gebruik (die hebben zachte kernen en ik weet niet hoeveel aders)?
https://www.kabel24.nl/installatiekabel/neopreen
[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 21-03-2019 17:00 ]
dat is wel heeeeeel vaag wat je nu schrijft.....said006 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:06:
@kabeltjekabel
laten we bij het begin starten... moet nu de buiten unit of de binnenunit de hoofdvoeding leveren ?
want als dat de buitenunit is heeft die echt wel een aarde aansluiting en die is ook gewoon nodig omdat het ding van metaal is
de binnenunit daarentegen heeft juist vaak geen aarde aansluiting maar enkel nul en fase en een data lijn.
de meeste merken voeden dus met 3 draden de buiten unit en vanuit daar de binnenunit
Lees nog eens wat je zelf geschreven hebt, want hier is geen touw aan vast te knopen.said006 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:06:
@kabeltjekabel
En nee, niet knoeien met 2-aderig.
Welke units heb je? Normaliter buitenunit aan de voeding, en binnenunit aan de buitenunit.
Wat voor vage binnenunits heb jij het over? 230V + water + metaal = natuurlijk zit daar aarde op. Ik heb gewoon 4-aderig tussen binnenunit en buitenunit zitten. Fase, nul, aarde en data.Ray schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 17:01:
[...]
de binnenunit daarentegen heeft juist vaak geen aarde aansluiting maar enkel nul en fase en een data lijn.
[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-03-2019 01:58 ]
Aan welke unit heb je de "stekker" zitten? Wat is de ader doorsnee van de 4 aderige kabel.kabeltjekabel schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 01:57:
[...]
Lees nog eens wat je zelf geschreven hebt, want hier is geen touw aan vast te knopen.
En nee, niet knoeien met 2-aderig.
Welke units heb je? Normaliter buitenunit aan de voeding, en binnenunit aan de buitenunit.
[...]
Wat voor vage binnenunits heb jij het over? 230V + water + metaal = natuurlijk zit daar aarde op. Ik heb gewoon 4-aderig tussen binnenunit en buitenunit zitten. Fase, nul, aarde en data.
mijn binnenunit is gewoon helemaal van plastic. net als de meeste binnenunits. als er water sluiting zou veroorzaken is daar voor zover ik weet de aardlek voor. dat is wat anders dan een aarde draad. Die is er voor dat op de aanraakbare delen (buitenkant) geen (lek) spanning kan staankabeltjekabel schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 01:57:
[...]
Wat voor vage binnenunits heb jij het over? 230V + water + metaal = natuurlijk zit daar aarde op. Ik heb gewoon 4-aderig tussen binnenunit en buitenunit zitten. Fase, nul, aarde en data.
ik kan het nu zo snel even niet zien(zal zo de manual er eens op naslaan) maar ik heb Daikin units en ik moet met sterk vergissen als daar geen 3 aderig tussen zit.
edit. volgens de manual heb ik wel 4 aders
De monteur had destijds in ieder geval 2 rollen bij zich. zowel met 3 als 4 aders en naar ik herinner was dat dus vanwege bovenstaande. Welk merk dan wel met 3 aders zou werken weet ik ook niet.....
[ Voor 23% gewijzigd door Ray op 22-03-2019 09:29 ]
Je binnenunit is niet helemaal van plastic. Haal de kap er maar eens af... zit genoeg metaal in.
Aarding en aardlekschakelaar vullen elkaar aan.
Ik? Ik heb geen 5kW unit... boeit dus ook een stuk minder. Verder gewoon buitenunit aan de prik, 4-aderig naar binnen. Hooguit 1,5mm2 per ader. Voor max. 1 kW elektrisch meer dan voldoende.wizzopa schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 04:48:
[...]
Aan welke unit heb je de "stekker" zitten? Wat is de ader doorsnee van de 4 aderige kabel.
Ook Daikin trouwens. 2,5kW unit.
[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-03-2019 10:21 ]
Zijn er problemen te verwachten als de voeding van de binnen unit naar de buiten unit gaat, anders dan de aderdoorsnee van de 4 aderige kabel.kabeltjekabel schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:11:
3-Aderig gewoon voor de voeding van de buitenunits, 4-aderig en wat dunner voor tussen binnen en buiten.
Je binnenunit is niet helemaal van plastic. Haal de kap er maar eens af... zit genoeg metaal in.
Aarding en aardlekschakelaar vullen elkaar aan.
[...]
Ik? Ik heb geen 5kW unit... boeit dus ook een stuk minder. Verder gewoon buitenunit aan de prik, 4-aderig naar binnen. Hooguit 1,5mm2 per ader. Voor max. 1 kW elektrisch meer dan voldoende.
Ook Daikin trouwens. 2,5kW unit.
Binnenunit (W (1)L 2(N) S zijn signaalkabels van binnenunit naar buitenunit en 1 aardedraad)

Buitenunit (W (1)L 2(N) S zijn signaalkabels van buitenunit naar binnenunit en L N zijn stroomkabels van de buitenunit naar stroombron naar buitenunit)

Wat opvalt is dat er geen aardedraad is voor de buitenunit en alleen 1 voor de binnenunit.
Zo wilde ik alles aansluiten:

[ Voor 7% gewijzigd door Autopilot op 22-03-2019 15:34 ]
Of misschien moet je de PE onder die andere schroef klemmen waar het aardingsteken staat.
[ Voor 56% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-03-2019 17:53 ]
Aarding op buitenunit is zoals @kabeltjekabel zegt inderdaad die twee schroeven op het metaal rechts onder de klemmen. Je lust de aarding bij de buitenunit dus door naar de binnenunit.said006 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:17:
W (1)L 2(N) S kabels zijn signaalkabels van binnenunit naar buitenunit
Binnenunit (W (1)L 2(N) S zijn signaalkabels van binnenunit naar buitenunit en 1 aardedraad)
[Afbeelding]
Buitenunit (W (1)L 2(N) S zijn signaalkabels van buitenunit naar binnenunit en L N zijn stroomkabels van de buitenunit naar stroombron naar buitenunit)
[Afbeelding]
Wat opvalt is dat er geen aardedraad is voor de buitenunit en alleen 1 voor de binnenunit.
Zo wilde ik alles aansluiten:
[Afbeelding]
Je kan het dus als volgt aansluiten:
- voeding/stekker naar buiten unit een 3G2,5;
- buitenunit naar binnenunit een 5G1,5 of een 4-aderige kabel, geen idee wat er precies in je installatiehandleiding staat. Ik weet dat het bij Mitsubishi Electric L,N, PE en signaaldraad zijn.
Ik heb nu twee aanbiedingen maar die vind ik zelf wat aan de prijzige kant.
[ Voor 23% gewijzigd door OsiriS.nl op 23-03-2019 07:59 ]
Natte vinger werk; 900 euro installatie, en afhankelijk van welk merk iets van 3500 - 4000 voor het systeem zelf?OsiriS.nl schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 07:58:
Even een snelle vraag. Wat denken jullie wat een reële prijs is voor een multi-split installatie met 4 binnen units, zeg 3 keer 2,5kW en ene keer 3,5kW? Inclusief montage etc. Montage is redelijk eenvoudig, de 4 ruimtes komen uit op de achtergevel waar de buitenunit gemonteerd kan worden en waar elektriciteit tot de beschikking staat.
Ga ik wel uit van geen condenspomp en geen betonboringen etc.
[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 23-03-2019 08:13 ]
had hier offertes tussen de 7. en 12000 euro voor met Daikin units. Dus wat vergelijken kan geen kwaad.OsiriS.nl schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 07:58:
Even een snelle vraag. Wat denken jullie wat een reële prijs is voor een multi-split installatie met 4 binnen units, zeg 3 keer 2,5kW en ene keer 3,5kW? Inclusief montage etc. Montage is redelijk eenvoudig, de 4 ruimtes komen uit op de achtergevel waar de buitenunit gemonteerd kan worden en waar elektriciteit tot de beschikking staat.
jij hebt zo te lezen wat minder werk wellicht en wat minder leiding.
Ja ik heb geen condenspomp nodig of betonboringen, het zijn allemaal bakstenen buitenmurenNotna schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 08:12:
[...]
Natte vinger werk; 900 euro installatie, en afhankelijk van welk merk iets van 3500 - 4000 voor het systeem zelf?
Ga ik wel uit van geen condenspomp en geen betonboringen etc.
Ik heb 1 offerte met basic (comfora?) binnenunits bijna 7k van een lokale partij en 1 offerte met (perfera?) binnenunits van iets meer dan 7k van een landelijk opererende partij.Ray schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 08:49:
[...]
had hier offertes tussen de 7. en 12000 euro voor met Daikin units. Dus wat vergelijken kan geen kwaad.
jij hebt zo te lezen wat minder werk wellicht en wat minder leiding.
Zelf vind ik dit aan de dure kant, had zelf een 6k in gedachten. Hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, wil kwaliteit maar niet teveel betalen.
Iemand nog tips voor een partij die landelijk opereert of in het zuidelijkste puntje van Nederland?
Kun je evt. ook zelf de installatie doen en ze alleen voor in bedrijfsstelling laten langskomen.
[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-03-2019 15:28 ]
Daikin 2MXM50M buitenunit
Daikin FTXJ35MS emura silver binnenunit voor woonkamer
Daikin FTXJ20MW emura wit binnenunit voor slaapkamer
Daikin wifi modules 2x BRP069A41
Dit bovenstaande systeem is voor 3150 euro te krijgen.
Situatie:
Buiten unit op achtergevel 30 cm boven de grond op muurbeugel.
Op zelfde muur maar dan binnen de unit voor woonkamer (3m van buitenunit) woonkamer is 91 kuub.
Op Slaapkamer buitenmuur/zijgevel de unit voor de slaapkamer (10m van buitenunit) slaapkamer is 30 kuub.
Afvoer kan op normaal afschot.
Jaren 80 woning
Is dit een goed systeem voor deze situatie ?
15 firma's benaderd via mail, 4 reacties met prijzen tussen de 5500 en 6800 euro (ja echt).
Zijn dit normale prijzen ?
Als ik de materiaalkosten bekijk kom in niet verder dan 3750 euro.
Persoonlijk denk ik dat ik met max 5000 klaar moet zijn, is dit reëel?
Ik overweeg nu om het meeste van de installatie zelf te doen.
Vraag : De 2MXM50M is een multisplitsysteem met 2 aparte aansluitingen nu is een aansluiting gas 3/8 en de andere aansluiting is 1/2.
Maakt het uit welke ik voor de slaapkamer of woonkamer gebruik ivm afstand?
Als ik het niet zelf wil doen weet iemand goede betrouwbare installateur in Zuid Limburg ?
Vreemd, twee keer 1/4" en voor de gasleiding een keer 3/8" en eentje 1/2"Raafje68 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:48:
Vraag : De 2MXM50M is een multisplitsysteem met 2 aparte aansluitingen nu is een aansluiting gas 3/8 en de andere aansluiting is 1/2.
De dikkere natuurlijk voor de 3,5 kW binnenunit
afhankelijk van je isolatie zou ik met de genoemde inhoud serieus de 2mxm40 overwegen
[ Voor 61% gewijzigd door Ray op 23-03-2019 17:24 ]
ik zit al twee seizoenen te twijfelen hoe ik mijn airco moet gaan aansluiten in ons nieuwe huis, maar ik wil er nu echt werk van maken.
Ik heb een Mitsubishi split unit en wil de binnenunit in de slaapkamer op de eerste etage hebben. De uitdaging is waar ik de buitenunit plaats. Wilde ik hem eerste instantie op het dakkapel plaatsen (slaapkamer dak) begon ik later te twijfelen is dat zo'n goed idee is. Dit ivm vibratie, slechte bereikbaarheid en zorgen over lekkage.
Nu heb ik een nieuwe ingeving gekregen en wil hier even polsen of dat een goed idee is.
Zie foto voor het idee.

Buitenunit staat in de tuin begane grond. Leidingen voer ik (door een regenpijp) naar de dakgoot. Daar over de dakgoot en dan naar boven (onder de dakpannen door) naar de ruimte tussen de rolluiken, en daar naar binnen. Op dit stuk komt dan een leidinggoot. Zo zijn de leidingen volledig uit het zicht weggewerkt. Condenswater gaat via flexpijpje zo de dakgoot in. De afstand zal een meter of 7 a 8 zijn.
Wat denken jullie, is dit een haalbaar idee of zie ik iets over het hoofd?
Zoals de unit nu in tuin staat gaat het niet werken omdat de warmte niet wegkan. Je zou hem een kwartslag moeten draaien.
Persoonlijk zou ik voor de dakkapel gaan als deze bereikbaar ok zou zijn. Dit ivm met het onderhoud. Voordelen zijn kortere leiding en minder hoogte verschil. Dat is zuiniger. Voor trillingen zou ik niet bang zijn de mitsubishi draait heel zachtjes. Als je de unit op dikke rubberen balken zet zal je daar geen last van hebben. Ik zou wel de ingang houden zoals je hem nu getekend hebt ivm mogelijk lekkage door het dak.
Nadeel wel dat je dan een condenspomp zal moeten gebruiken. Persoonlijk zou voor mij de bereikbaarheid het enige punt zijn. Maar met een lange ladder kom je er misschien wel. In de tuin staat zo'n ding toch in de weg.
ik herken me niet echt in de tekst van @Bigpiet trilling op een dakkapel is altijd een risico. ook bij zacht draaien. wellicht juist bij een lager cmpfreq. ook het gebruik van die balken sluit dat risico niet uit. waarom er dan een condenspomp nodig zou zijn is ook niet duidelijk overigens.
het is natuurlijk wel zo dat als jij lekker in de tuin zit je geen blazende airco unit naast je wilt hebben met een lading warme lucht.
als je echter hem aanzet zodra de 'tuin' vrij is dan maakt dat niet uit. ook voor onderhoud is het natuurlijk makkelijker in de tuin dan dat het je dak op moet klimmen. nog maar niet te spreken hoe je het ding sowieso op het dak wilt gaan tillen
Zelf heb ik mijn Mitsubishi mxz 25 boven mijn bed staan op een plat dak. Ik gebruik sumo 450 steunen en heb 0 last van trillingen. Dat kan op een ander plat dak anders zijn maar ik denk dat je het uiteindelijk kan oplossen. Op de forums staan een paar mooie voorbeelden.
ik het het zelf ook overwogen namelijk. plat dak boven een soort kapel. extra dikke laag isolatie ertussen en toen met wat 'tril dingen' contact gemaakt met het dak. Bij mij is het zelfs zo dat je vogels over dat dak, met dus isolatie op het dak en eronder nog hoort lopen en alles wat trilt ook.
het is ook persoonlijk natuurlijk maar ik stoor me enorm aan 'kabaal' bij de slaapkamer en ik wil het raam ook open kunnen doen (ja ook een stukje als de airco aan is...)
@Recklezz hoe is de situatie aan de andere kant van het dak ? je zou ook nog kunnen overwegen de buitenunit daar te plaatsen en de leidingen over de nok te voeren naar de andere kant (ook een optie die ik zelf overwogen heb)
Maar dat moet maar net haalbaar zijn natuurlijk.
Buitenunit zo klem tussen schutting en bank gaat 'm niet worden natuurlijk. Dat is veel te restrictief.
Dit omdat ik er inderdaad niet overheen zie om dat ding het dak op te sjouwen, mijn dakkapel van hout is (niet heel erg heavy-duty) en ik het risico niet wil lopen op vibraties.
Het liefst draai ik de buitenunit niet 90 graden maar schuif ik de bank wat verder op. Wat zou ongeveer de minimale afstand moeten zijn zodat ie z'n warme lucht goed kwijt kan? Metertje zou toch voldoende moeten zijn zou je zeggen. Ik zet hem waarschijnlijk toch overdag niet aan als ik in de tuin zit, maar alleen even in de avond of de hele nacht als het echt heet is.
@Ray, aan de andere kant van het dak heb ik ook een dakkapel staan. Jouw plan zou in theorie dus kunnen, maar aan die kant staat vol de wind erop en om helemaal het dak over te gaan zie ik helemaal niet zitten. (ben ook niet zo'n held meer op hoogtes..)
Inwendige condensafvoer zou idd mooi zijn, maar dat gaat niet lukken helaas. Maar als dat buisje naar beneden hangt, afgeschermd in een goot tussen de rolluiken, dan ben ik niet bang voor verstopping.
Verder nog iemand die een probleem ziet met de leiding die horizontaal door de dakgoot gaat? En het aantal bochten, zijn dat er niet teveel?
die leidingen zo is geen enkel probleem. heb in mijn oude huis en hier wel meer 'spaghetti'
hou er wel rekening mee, als je ze zelf zou gaan leggen, dat je een voldoende radius houdt. gebruik bij voorkeur een buigtang of een ander rond ding waarom je omheen werkt. knik = foute boel
je kan dan vanaf de buitenunit omhoog. achter de goot naar rechts. wellicht achter de goot omhoog steken en achter de pannen langs tot onder je kapel . daar moet je even goed kijken dan hoe je of van buiten of binnen verder gaat.
waarom zou je de condensslang sowieso willen isoleren ?said006 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:27:
Is het echt nodig om de condensslang te voorzien van isolatie net als de koelleidingen bij een lengte van 4 meter? Of zou de isolatietape om alles kabels bij elkaar te houden voldoende isolatie moeten bieden?
in ieder geval het stuk wat niet in de binnenunit zit dan , het stuk wat erin zit heeft meestal al isolatie
Als er condenswater door loopt vriest het niet.Ray schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:40:
[...]
waarom zou je de condensslang sowieso willen isoleren ?
in ieder geval het stuk wat niet in de binnenunit zit dan , het stuk wat erin zit heeft meestal al isolatie
ik snap je reply niet helemaal. nu was die van mij ook wellicht verwarrendwizzopa schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:47:
[...]
Als er condenswater door loopt vriest het niet.
ik bedoel dat in de behuizing vd binnenunit ook de condensafvoer geisoleerd is. dit om condens te voorkomen want er kan flink koud water doorheen lopen
de condensleiding vanaf het moment dat hij uit de binnenunit komt is voor zover ik weet niet geisoleerd en is ook niet nodig.
en inderdaad in de winter loopt er ook geen water door dus hoeft ook als hij buiten loopt er geen isolatie overheen.
[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 26-03-2019 08:41 ]
Jij doelt op het condenseren van vocht op de slang, ik op condenswater door de slang.
[ Voor 76% gewijzigd door Autopilot op 29-03-2019 00:01 ]
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Nu vraag ik me af: Kan je vrij binnen- en buiten-units aanschaffen (Zelfs van verschillende merken) en die combineren? De kabels zijn vaak doorgeknipt, dus ik neem aan dat je die los moet aanschaffen ergens.
Op dit moment heb ik een beeld als volgt:
- Koop willekeurige goedkope 2e-hands buiten-unit(s). Liefst 1, maar 2 mag ook.
- Koop willekeurige goedkope 2e-hands binnen-units (1 grote ruimte op zuiden, 2 slaapkamers)
- Boor de juiste gaten, Hang ze op, leg leidingen & stroom aan (kom ik zelf wel uit denk ik...?)
- Laat installatie-meneer systeem vullen, hopen dat ze werken; zo niet, vervang niet-werkende delen met wel-werkende delen.
Mijn vraag is: Leef ik in een fantasie-wereld? Ik wil de 3 ruimtes goed gekoeld hebben en ik heb geen zin om 1000en euros te investeren. Laten we zeggen dat ik het onder de 2000EU wil houden, liefst veel lager.
Ik gebruik nu (2e hands) mobiele aircos, maar ze lekken veel water (constant bakjes legen) en 1tje stinkt enorm. Bovendien maken ze enorm kabaal & werken ze met zo'n grote luchtslang, waarbij veel warmte zo weer de kamer in komt.
----of toch maar gewoon zoiets doen?
https://www.aircosuper.nl...-inverter-Airconditioning
[ Voor 13% gewijzigd door Gamebuster op 02-04-2019 23:10 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Een mobiele airco is dan natuurlijk mogelijk, maar omdat die dingen over het algemeen een slechte efficientie kennen, valt een mobiele airco af tenzij er geen andere opties zijn.
Ik ben in die zoektocht uitgekomen bij een monoblock, eigenlijk bedoeld om via twee gaten in een buitenmuur lucht aan en af te voeren, zoals je hier kan zien:

Grootste struikelblok waar ik tegenaan loop, is hoe ik zonder gaten in de gevel te boren toch lucht voor een airco kan aanzuigen en weer uitblazen. Het beste wat ik kan verzinnen is het klapraampje boven de balkondeur. Die zou ik permanent open kunnen zetten, eventueel een schot voor doen voor extra isolatie en in dat schot gaten boren voor een airco. Nadeel is de beperkte ruimte. De airco die hierboven staat is zo groot dat, zelfs als ik de airco zo hoog mogelijk monteer, de in- en uitgang tegen de balk onder het raampje aan komen te zitten.
Ik heb gemeten dat de ruimte bij het klapraampje 33cm hoog is. Daarboven zit nog een balk van 12cm, al moet er bij veel monoblocks best wel veel ruimte boven de airco open blijven (soms tot 20cm!).
Bijna alle monoblocks die ik ben tegengekomen zijn daardoor te groot, zelfs als ik die minimale afstand tot het plafond negeer. Ik kom op dit moment alleen maar kleinere airco's tegen van het merk Fintek, zoals deze van het type Metropolis:

Die airco is slechts 43cm hoog, hoeft slechts 2cm boven de airco vrijgehouden te worden en de luchtgaten zitten daardoor op een goede hoogte tov het raampje. Ik kan alleen geen ervaringen vinden, ze lijken ook onder andere merken verkocht te worden (een van die modellen is de iCool, schijnt ooit eens via de Blokker verkocht te zijn geweest).
Weet iemand nog meer relatief lage monoblocks te vinden, of waar de luchtgaten vrij hoog in het apparaat zitten? Ik zoek een airco van minimaal 2500 watt, maar boven de 3000 watt zou beter zijn (ruimte is 78m3 als ik alle binnendeuren verder dicht houd, maar als ik de slaapkamer ook mee wil laten profiteren zou dat uitkomen op 105m3).
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Kijk hier eens voor je Midea, https://climaidraulica.it...2&s=Midea+Mission-TRIO-89 het zal mogelijk goedkoper zjn dan in Nederland.Gamebuster schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 22:58:
Als je op marktplaats kijkt zie je soms voor nog geen 100 euro buiten-units staan. Vaak vies, doorgeknipte kabels, barsten, etc. Allemaal prima, maakt mij niet uit, als het maar werkt.
Nu vraag ik me af: Kan je vrij binnen- en buiten-units aanschaffen (Zelfs van verschillende merken) en die combineren? De kabels zijn vaak doorgeknipt, dus ik neem aan dat je die los moet aanschaffen ergens.
Op dit moment heb ik een beeld als volgt:
- Koop willekeurige goedkope 2e-hands buiten-unit(s). Liefst 1, maar 2 mag ook.
- Koop willekeurige goedkope 2e-hands binnen-units (1 grote ruimte op zuiden, 2 slaapkamers)
- Boor de juiste gaten, Hang ze op, leg leidingen & stroom aan (kom ik zelf wel uit denk ik...?)
- Laat installatie-meneer systeem vullen, hopen dat ze werken; zo niet, vervang niet-werkende delen met wel-werkende delen.
Mijn vraag is: Leef ik in een fantasie-wereld? Ik wil de 3 ruimtes goed gekoeld hebben en ik heb geen zin om 1000en euros te investeren. Laten we zeggen dat ik het onder de 2000EU wil houden, liefst veel lager.
Ik gebruik nu (2e hands) mobiele aircos, maar ze lekken veel water (constant bakjes legen) en 1tje stinkt enorm. Bovendien maken ze enorm kabaal & werken ze met zo'n grote luchtslang, waarbij veel warmte zo weer de kamer in komt.
----of toch maar gewoon zoiets doen?
https://www.aircosuper.nl...-inverter-Airconditioning
Mijn Daikin Ftxf25a komt daar ook vandaan.
Ik heb het ooit met groen purschuim gedaan, ging perfectsaid006 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 01:43:
Wat is de beste manier om een buitengat te vullen nadat de leidingen erdoor zijn om de beste isolatie te verkrijgen?
Moet je contact met ze opnemen om naar NL te bezorgen?wizzopa schreef op woensdag 3 april 2019 @ 23:01:
[...]
Kijk hier eens voor je Midea, https://climaidraulica.it...2&s=Midea+Mission-TRIO-89 het zal mogelijk goedkoper zjn dan in Nederland.
Mijn Daikin Ftxf25a komt daar ook vandaan.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Via de chat in Engels of met translate Italiaans.Gamebuster schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:30:
[...]
Moet je contact met ze opnemen om naar NL te bezorgen?
Ik had zelf via de webshop besteld met als land Engeland en via de chat het land laten aanpassen. Bezorging via DHL via Napels >Milaan> Brussel>Amsterdam> bij mij thuis.
iemand een goede oplossing?
Onder de dakpannen blazen. Vergeet niet dat wat je aan lucht afvoer ook weer aan gevoerd moet worden. En de afvoer ook net terug gekoelde lucht bevat.superduper schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:15:
Ik wil graag een mobiele airco aanschaffen voor op zolder en zoek een manier om de afvoer door het raam te sturen door middel van een raamafdichting. Wij hebben alleen velux kiep ramen ik ik heb nog geen passende oplossing daarvoor gezien.Deze ramen scharnieren vanuit het midden, dus je moet eigenlijk twee keer een opening afdichten, waarvan er één (liefst onder) de opening voor de afvoerslang heeft.
iemand een goede oplossing?
Tussen mijn foto’s staat een voorbeeld hoe ik een mobiele airco van aan en af voet slangen heb voorzien.
Thanks, helaas heb ik die optie niet. Het is een dak met leien gedekt.wizzopa schreef op donderdag 4 april 2019 @ 18:03:
[...]
Onder de dakpannen blazen. Vergeet niet dat wat je aan lucht afvoer ook weer aan gevoerd moet worden. En de afvoer ook net terug gekoelde lucht bevat.
Tussen mijn foto’s staat een voorbeeld hoe ik een mobiele airco van aan en af voet slangen heb voorzien.
Snap ik ook niet. Inmiddels woon ik in de VS, maar in Nederland verwonderde ik me hier al over.Hadespuiter schreef op woensdag 3 april 2019 @ 03:16:
Het valt mij op dat je in Nederland weinig hoort of leest over raam airconditioners, terwijl ze in o.a. Amerika populair zijn. Waarom is dat? Zo'n ding werkt toch veel beter dan een mobiele airco met slang?
[Afbeelding]
Ik denk dat er 2 hoofdfactoren zijn:
* De raamkozijnen in Amerika zijn anders. De meeste ramen hier schuiven naar boven, zodat je dus gemakkelijk zo'n unit erin kan plaatsen. In Nederland zie je deze stijl kozijnen helemaal niet.
* Men vindt het hier lelijk. Grote kans dat je het niet eens mag van je VvE of huurbaas omdat je het van de straat kan zien.
Is inderdaad wel jammer. Het is erg goedkoop en werkt erg goed (net zo goed als een binnen/buiten-unit combo), en je kunt ze makkelijk voor individuele ruimtes gebruiken. Het heeft ook nadelen. Door de kleine afmetingen kun je er geen inverter-pomp inzetten die het systeem harder of zachter laat draaien, wat veel stiller en efficienter is. Het systeem werkt alleen maar aan/uit, net zoals de meeste goedkope binnen/buiten-combo's.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
We hebben hier inderdaad weinig schuiframen (dit zie je alleen nog in hele oude huizen), onze ramen zal je helemaal open moeten zetten en boven de airco een afdekplaat moeten maken die het open gat afdekt.brama schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 18:05:
[...]
Snap ik ook niet. Inmiddels woon ik in de VS, maar in Nederland verwonderde ik me hier al over.
Ik denk dat er 2 hoofdfactoren zijn:
* De raamkozijnen in Amerika zijn anders. De meeste ramen hier schuiven naar boven, zodat je dus gemakkelijk zo'n unit erin kan plaatsen. In Nederland zie je deze stijl kozijnen helemaal niet.
* Men vindt het hier lelijk. Grote kans dat je het niet eens mag van je VvE of huurbaas omdat je het van de straat kan zien.
Is inderdaad wel jammer. Het is erg goedkoop en werkt erg goed (net zo goed als een binnen/buiten-unit combo), en je kunt ze makkelijk voor individuele ruimtes gebruiken. Het heeft ook nadelen. Door de kleine afmetingen kun je er geen inverter-pomp inzetten die het systeem harder of zachter laat draaien, wat veel stiller en efficienter is. Het systeem werkt alleen maar aan/uit, net zoals de meeste goedkope binnen/buiten-combo's.
Is de verleiding echter niet heel groot -voor de handige dhz'er die sowieso zelf de airco geïnstalleerd heeft- om gewoon zelf voorgevulde leidingen aan te schaffen en deze zelf aan te sluiten?
En helemaal omdat er niet meer gesoldeerd hoeft te worden, veel van die leidingen zijn plug&play met flare koppelingen.
In dit geval hoeft er toch helemaal niet gevacumeerd e.d. te worden?
De buitenunit is gevuld, de binnenunit niet. De leidingen moet je niet gevuld hebben, maar gevacumeerd.Hadespuiter schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 00:45:
Ik heb begrepen dat veel split units reeds voorgevuld zijn, en niet alleen de zogenaamde modellen met quick connector maar ook de modellen die door een stek monteur geactiveerd zouden moeten worden.
Is de verleiding echter niet heel groot -voor de handige dhz'er die sowieso zelf de airco geïnstalleerd heeft- om gewoon zelf voorgevulde leidingen aan te schaffen en deze zelf aan te sluiten?
En helemaal omdat er niet meer gesoldeerd hoeft te worden, veel van die leidingen zijn plug&play met flare koppelingen.
In dit geval hoeft er toch helemaal niet gevacumeerd e.d. te worden?
Er zijn inderdaad winkels die claimen dat de lucht die je in het systeem laat (die in de binnenunit zat) niet uit maakt...
Hoe dan ook is het wel fijn om je verbindingen te testen. Ik heb veel gereedschap, maar die stikstoffles, kleppenset, drukmeter en vacuumpomp vond ik net wat over de top.
Die flare koppelingen moeten dan weer op een bepaald koppel aangedraaid worden. Momentsleutel + opzetsteeksleutel heeft ook niet iedereen liggen. Draai je ze te hard aan, wordt het materiaal bros en gaat het uiteindelijk lekken. Draai je ze te zacht aan...
[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-04-2019 06:02 ]
Dan laat je een leiding op maat maken met stekkoppelingen er aan gesoldeerd, ik heb net een set binnen vloeistof leiding 5,70 m en de zuigleiding 5,75 m. Franco thuis.
En de binnenunit vacumeerd zichzelf?wizzopa schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:05:
@kabeltjekabel @Hadespuiter
Dan laat je een leiding op maat maken met stekkoppelingen er aan gesoldeerd, ik heb net een set binnen vloeistof leiding 5,70 m en de zuigleiding 5,75 m. Franco thuis.
Deze speciale unit wel.
Natuurlijk niet daar komt een mannetje voor. Hij hoeft alleen de stikstof er op te zetten, dan de vacuum pomp en klaar. Geen geen gesoldeer geen problemen met vast draaien van de koppeling de unit hangt waar ik hem wil hebben, zonder dat ik een rol met koper achter de buitenunit heb. En als het mannetje geen tijd heeft dan maar op de oudewetse manier.
Dan kun je netzogoed gewone leiding kopen met flares ipv de zogenaamde gevacumeerde leidingen.wizzopa schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:13:
[...]
Deze speciale unit wel.![]()
Natuurlijk niet daar komt een mannetje voor. Hij hoeft alleen de stikstof er op te zetten, dan de vacuum pomp en klaar. Geen geen gesoldeer geen problemen met vast draaien van de koppeling de unit hangt waar ik hem wil hebben, zonder dat ik een rol met koper achter de buitenunit heb. En als het mannetje geen tijd heeft dan maar op de oudewetse manier.
Er zit kwaliteit verschil tussen een flare en een stek- koppeling daarom kies ik voor het laatste. Btw ook voor de handelingen met gevacumeerde slang heb je een F- gassen certificaat nodig.kabeltjekabel schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:20:
[...]
Dan kun je netzogoed gewone leiding kopen met flares ipv de zogenaamde gevacumeerde leidingen.
Zo mannetje geregeld voor het Stek gebeuren, op afroep.
[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 10-04-2019 10:24 ]
De zolder is om en nabij 90-100 m3.
Is het raadzaam om dan toch te zoeken naar een airco met meer capaciteit dan 100m3 omdat het een zolder is?
Na enig online onderzoek heb ik de indruk dat Daikin en Mitsubishi Electric de airco markt 'leiden'. Klopt dat?
Twee airco's die me wel wat lijken zijn:
- Daikin FTX-71KV + RX-71K
7,1 KW (ca 23000 BTU)
- Mitsubishi Electric WSH-GF71i
7 KW (ca 23000 BTU)
Qua prijs zijn ze vergelijkbaar. (rond de 2000 euro incl btw)
Wel/niet doen?
Hebben jullie advies voor me? Thx!
[ Voor 0% gewijzigd door g-ijsco op 10-04-2019 11:51 . Reden: quotjes ]
Volgens mij zoek je veel te zwaar, ik zou voor zo'n ruimte nooit zwaarder dan 5KW nemen.
Hoe is de ruimte geïsoleerd?
Kijk je in NL trouwens of overweeg je ook om er 1 in italië/spanje/frankrijk te bestellen?
https://www.climastars.it...asse-a-8000000924308.html
Volgens mij moet zoiets het prima kunnen doen
[ Voor 33% gewijzigd door Appie Heijn op 10-04-2019 12:37 ]
Denk je niet dat 5 KW te hard moet draaien om het binnen redelijke tijd koel te krijgen? (ik ben een leek op dit gebied hè
Ik kijk nu nog alleen in Nederland want ik ben huiverig voor garantie situaties met het buitenland.. Of valt dat wel mee? Ik kan niet eens italiaans, laat staan dat ik daar een discussie mee wil over een defecte airco
Het scheelt wel veel geld, dat wel.. thx voor de link.
[ Voor 5% gewijzigd door g-ijsco op 10-04-2019 13:06 ]
Ik zou persoonlijk dus voor 2,5 kW zijn gegaan voor koelen op zolder. De bries die er uitkomt zorgt direct al wel voor verkoeling. Als je echt de gehele ruimte in no-time naar 20 graden wil hebben zou ik voor 7 kW gaan ja, maar de vraag is of dat is wat je echt wilt.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 10-04-2019 13:22 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Optie 1g-ijsco schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:05:
De zolder is vorig jaar gerenoveerd en met rockwool geïsoleerd. Ook een nieuw draai-kiepraam en een velux dakraam erin laten zetten.
Denk je niet dat 5 KW te hard moet draaien om het binnen redelijke tijd koel te krijgen? (ik ben een leek op dit gebied hè)
Ik kijk nu nog alleen in Nederland want ik ben huiverig voor garantie situaties met het buitenland.. Of valt dat wel mee? Ik kan niet eens italiaans, laat staan dat ik daar een discussie mee wil over een defecte airco
Het scheelt wel veel geld, dat wel.. thx voor de link.
Zoals @de Peer al aangeeft, zou ik nog lichter gaan, een 3,5 is denk ik een veilige keuze, deze kunnen goed laag moduleren(minimum afgiftevermogen). Wanneer je op deze verdieping slaapt zou ik denk ik lekker rond 16.00 de airco aanzetten, wanneer je dan rond 23.00 op bed gaat heeft de airco al lekker rustig 7 uur lang de massa op een fatsoenlijke temperatuur kunnen houden. Je kan dan zelfs met de airco uit gaan slapen.
Optie 2(jou optie)
Zet je er een kanon van een warmtepomp in dan koel je als een raket de kamer in een half uur tijd, vervolgens zet je de airco uit om te slapen en binnen no time is het weer warm doordat de massa niet heeft kunnen afkoelen.
Ik zou voor een 3,5 gaan, de keuze is reuze. Kies je een A-Merk als Mitsubishi dan is de kans heel klein dat er wat kapot gaat. Fujitsu is op zich ook een prima "Skoda" aircomerk. Goede prijs/kwaliteit verhouding en in NL heel goedkoop aan te komen.
Ohja en qua stroomverbruik zou ik mij niet druk maken, voor koeling dat is heel erg weinig op jaarbasis. Nog geen 50 euro. Ga je er ook mee verwarmen? Dan zou ik voor een iets luxer model kiezen, omgevingssensoren, wifi, stille binnenunit/buitenunit, meer instellingen qua airflow
[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 10-04-2019 15:33 ]
Sinds februari '19 heb ik zelf op zolder (~90 m³) een Mitsubishi Electric 3,5 kW hangen. Ik heb dus nog niet getest tijdens zomerse omstandigheden maar wel al gebruikt om te verwarmen als ik alleen thuis ben en dan doet ie prima z'n werk.g-ijsco schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:27:
Wij willen onze zolderverdieping graag koelen in de zomer. Ik wil graag een goede air conditioner die een tijdje mee kan en zeker geen problemen gaat hebben qua capaciteit.
De zolder is om en nabij 90-100 m3.
Is het raadzaam om dan toch te zoeken naar een airco met meer capaciteit dan 100m3 omdat het een zolder is?
Na enig online onderzoek heb ik de indruk dat Daikin en Mitsubishi Electric de airco markt 'leiden'. Klopt dat?
Twee airco's die me wel wat lijken zijn:
- Daikin FTX-71KV + RX-71K
7,1 KW (ca 23000 BTU)
- Mitsubishi Electric WSH-GF71i
7 KW (ca 23000 BTU)
Qua prijs zijn ze vergelijkbaar. (rond de 2000 euro incl btw)
Wel/niet doen?
Hebben jullie advies voor me? Thx!
Ik denk dus zoals al eerder gezegd is dat 3,5 kW moet volstaan.
Wat bedoel je precies met "stek-koppeling"? Die knelkoppelingen?wizzopa schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:42:
[...]
Er zit kwaliteit verschil tussen een flare en een stek- koppeling daarom kies ik voor het laatste. Btw ook voor de handelingen met gevacumeerde slang heb je een F- gassen certificaat nodig.
Zo mannetje geregeld voor het Stek gebeuren, op afroep.
Dit is een Stekkoppeling https://www.google.com/se...sM:&imgrc=wkct2CHXeI-3xM:kabeltjekabel schreef op donderdag 11 april 2019 @ 04:10:
Je hoeft alleen de binnenkomende warmte weg te koelen. Dat is echt geen 7 kW hoor. Als dat het wel is, moet je je zolder eens gaan isoleren.
[...]
Wat bedoel je precies met "stek-koppeling"? Die knelkoppelingen?
Die knelkoppeling ook wel Serto koppeling niet aan beginnen gaat naverloop van tijd lekken.
Dit topic is gesloten.
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"