Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.354.203 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
wizzopa schreef op donderdag 11 april 2019 @ 04:44:
[...]

Dit is een Stekkoppeling https://www.google.com/se...sM:&imgrc=wkct2CHXeI-3xM:
Die knelkoppeling ook wel Serto koppeling niet aan beginnen gaat naverloop van tijd lekken.
Dat is dus mét solderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:31
Ja, dat laat je door de leiding leverancier doen. Mijn leiding komt bij Climasence vandaan exact op maat.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Heb 10 jaar lang een airco aan de muur gehad die knelkoppelingen had en die heeft nooit gelekt. Heb genoeg AC's bij mijn vorige werkgever opgehangen zien worden met knelkoppelingen en die hebben voor zover ik weet ook nooit gelekt :p

Maar bij mij thuis nu ook alles gesoldeerd en straks ook weer. Nieuw huis, nieuwe AC :(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
wizzopa schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:06:
[...]

Ja, dat laat je door de leiding leverancier doen. Mijn leiding komt bij Climasence vandaan exact op maat.
Dan heb je het dus alleen over de verbinding aan de binnenunit?

Tja, dat zou bij mij niet zo handig zijn geweest. Tracé is echt uitermate rot. :+

Ik denk dat als ik verhuis en ik de airco niet kan overdoen ik de leiding gewoon doorzaag. Dat ding is zoveel bochten door gewrongen dat hij al een stuk stijver is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
kabeltjekabel schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:26:
[...]

Dan heb je het dus alleen over de verbinding aan de binnenunit?

Tja, dat zou bij mij niet zo handig zijn geweest. Tracé is echt uitermate rot. :+

Ik denk dat als ik verhuis en ik de airco niet kan overdoen ik de leiding gewoon doorzaag. Dat ding is zoveel bochten door gewrongen dat hij al een stuk stijver is geworden.
Ook buiten, leiding kant en klaar met 4 koppelingen. https://imgur.com/rNI7usP https://i.imgur.com/wkapTe7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja euh, maar dan moet je dus alsnog laten solderen op lokatie. Anders is het dus gewoon een knelkoppeling. :?

Maakt ook weinig uit; het ging om volledige DHZ installatie. In jouw scenario laat je sowieso iemand langskomen om te vacumeren. Die twee tientjes voor het solderen is het probleem dan ook niet.

Ik laat zelden wat doen, maar dat solderen, afpersen en vacumeren zat zelfs voor mij toch wel op een niveau qua aanschafkosten van benodigd gereedschap tov. de kosten die gerekend werden om het te laten doen dat ik het gewoon heb laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
kabeltjekabel schreef op maandag 15 april 2019 @ 00:05:
[...]

Ja euh, maar dan moet je dus alsnog laten solderen op lokatie. Anders is het dus gewoon een knelkoppeling. :?

Maakt ook weinig uit; het ging om volledige DHZ installatie. In jouw scenario laat je sowieso iemand langskomen om te vacumeren. Die twee tientjes voor het solderen is het probleem dan ook niet.

Ik laat zelden wat doen, maar dat solderen, afpersen en vacumeren zat zelfs voor mij toch wel op een niveau qua aanschafkosten van benodigd gereedschap tov. de kosten die gerekend werden om het te laten doen dat ik het gewoon heb laten doen.
Een volledige dhz installatie is volgens wet en regelgeving uitgesloten, ook al heb je of koop je alle benodigde gereedschappen. Je zal nog steeds in het bezit moeten zijn van F-gassen/Stek papieren, heb je die niet dan is het niet toegestaan koeltechnische handelingen te verrichten.

Btw mijn Daikin ftxf25a is op de voeding vanaf de meterkast na klaar en dan mag het mannetje langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-07 16:11
En Samsung gaat over naar R32. https://www.ambrava.nl/ni...edig-r32-assortiment-aan/

De nieuwe R32-koudemiddelmodellen bereiken een aanzienlijk hoger rendement dan die met R410A, met SEER’s tot 7,6 en SCOP’s tot maximaal 4,6. Het R32 koudemiddel heeft een ruim bereik en werkt bij een tempratuur van -20 ºC bij verwarmen. De voorgevulde leidinglengten zijn tevens verhoogd, wat zowel installatietijd en -kosten vermindert.

“Het belangrijkste voor onze klanten is dat Samsung bij de introductie niet onmiddellijk de beschikbaarheid van een gelijkwaardig R410A-product zal staken. We zullen ons voorraadprofiel echter geleidelijk richten op de nieuwe R32-modellen, die efficiënter zijn dan de vorige modellen. In plaats van een geleidelijke overgang van onze modellen naar het nieuwe koudemiddel, heeft Samsung bij de lancering een R32-variant van haar gehele collectie split-systemen ontwikkeld, waaronder de ronde 360 Cassette, Wind-Free™ cassettes en overige wand-, plafond-, en vloermodellen.”

Jerry Ploeg, Commercieel Directeur Ambrava | Samsung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 07:50
Vraagje, ik heb een aanbod liggen voor het plaatsen van een Mitsubishi SRK/SRC35ZSW voor 1500 inclusief montage. Twee stuks voor in de woonkamer en de bovenverdieping voor totaal 3000. Installatie is redelijk recht toe recht aan.

Ik heb mij laten vertellen dat dit de nieuwe R32 zijn en dat dit opzicht een prima prijs is. Ik weet ook dat het goedkoper kan en zelf importeren en monteren misschien nog goedkoper maar goed. Op dit moment is het belangrijkste dat de prijs niet te gek is en het model goed is.

Vraagje, de bovenunit komt op de slaapkamer. Hoe 'makkelijk' zou ik deze unit kunnen verplaatsen naar de zolder in de toekomst? Betreft locatie buiten unit is dit gunstig (leiding een verdieping hoger doortrekken)

[ Voor 11% gewijzigd door Denneke,,! op 17-04-2019 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Denneke,,! schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:21:
Vraagje, ik heb een aanbod liggen voor het plaatsen van een Mitsubishi SRK/SRC35ZSW voor 1500 inclusief montage. Twee stuks voor in de woonkamer en de bovenverdieping voor totaal 3000. Installatie is redelijk recht toe recht aan.

Ik heb mij laten vertellen dat dit de nieuwe R32 zijn en dat dit opzicht een prima prijs is. Ik weet ook dat het goedkoper kan en zelf importeren en monteren misschien nog goedkoper maar goed. Op dit moment is het belangrijkste dat de prijs niet te gek is en het model goed is.

Vraagje, de bovenunit komt op de slaapkamer. Hoe 'makkelijk' zou ik deze unit kunnen verplaatsen naar de zolder in de toekomst? Betreft locatie buiten unit is dit gunstig (leiding een verdieping hoger doortrekken)
Bij standaard leidinglengte kun je zelf de buitenunit het koelmiddel laten terugzuigen in de buitenunit. Daar zou je hem zelf elders kunnen ophangen. Voor opnieuw in bedrijf stellen moet je dan weer iemand langs late komen met de stikstoffles en vacuumpomp.

Naja, of je moet de leidingen er aan laten zitten, een gigantisch gat gaan hakken en de binnenunit opschuiven langs hetzelfde tracé als de leidingen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Ok vandaag dus maar weer eens gaan koelen!

heeft iemand wel eens het volgende meegemaakt met de wifi module van Daikin ?

werkte prima, vandaag een KPN experia Wifi in gebruik genomen. dit ding neem de SSID en Wachtwoord over van de modem. Telefoon / laptop / ipad etc alles werkt probleemloos

echter de wifi module vindt het netwerk niet. zelfs bij een compleet nieuwe setup vindt hij gewoon niet het netwerk. wel alles tot twee straten verder maar de ap die 4 meter verder staat niet

iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:59:

werkte prima, vandaag een KPN experia Wifi in gebruik genomen. dit ding neem de SSID en Wachtwoord over van de modem. Telefoon / laptop / ipad etc alles werkt probleemloos

echter de wifi module vindt het netwerk niet. zelfs bij een compleet nieuwe setup vindt hij gewoon niet het netwerk. wel alles tot twee straten verder maar de ap die 4 meter verder staat niet

Misschien de 2,4Ghz band uitgeschakeld op je Wifi router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Wolly schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:15:
[...]

Misschien de 2,4Ghz band uitgeschakeld op je Wifi router?
Die is nog gewoon beschikbaar. De nieuwe ap is wel dualband maar met een Wi-Fi scanner zie ik hem ook gewoon actief op de 2.4

aha found it!!

https://www.daikin.co.uk/...pter-with-my-network.html

nu zit de nieuwe ap dus > 12 maar ik kan daar niets aan instellen 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Ray op 18-04-2019 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ray schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:59:

De boel helemaal resetten aan de airco kant? Zelfde netwerk + PW vanaf ander zendstation wil wel vaker niet lekker werken.

Geen hidden SSDID?

Heb je een MAC adres whitelist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

kabeltjekabel schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:57:
[...]

De boel helemaal resetten aan de airco kant? Zelfde netwerk + PW vanaf ander zendstation wil wel vaker niet lekker werken.

Geen hidden SSDID?

Heb je een MAC adres whitelist?
had ik allemaal al gedaan maar dat domme xs point is niet in te stellen en bepaalt zelf zijn kanaal

heb nu een harde reset gedaan van een tweede die ik heb. die komt nu lager online maar wil weer niet clonen....

misschien toch maar geld uitgeven een een fatsoenlijk ding kopen wat gewoon in te stellen is

edit. 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

iets met een gegeven xspoint en uren KPN bellen die VANALLES vertellen en best met je meedenken etc etc maar niemand die , zelfs al vraag je daar specifiek om, vertelt dat het ding wel! een web interface heeft...

ingelogd. settings hard ingesteld, probleem opgelost..

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 18-04-2019 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
Guys, vraagje

Ik heb dus een Midea airco gekocht uit Italie, zelf geïnstalleerd, laten activeren en alles werkt prima dankzij jullie hulp (dit is de eerste keer dat ik een split airco heb aangesloten).

Mijn Midea is dus WiFi ready. Ik dacht dat dit betekent dat ik alleen de wifi stick hoefde te kopen en kon starten.

Maar nu blijkt dat ik ook nog de WiFI module (printplaat) moet aanschaffen (waarop de USB module dan weer op aangesloten kan worden) en inklikken in het moederbord van de binnenunit.

Weet iemand waar ik deze WiFi printplaatje kan kopen (al dan niet in combinatie met de USB module?

De retailer weet het zelf ook niet, en ook Midea Nederland antwoordt niet op mijn vraag hierover.

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ray schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:38:
[...]

had ik allemaal al gedaan maar dat domme xs point is niet in te stellen en bepaalt zelf zijn kanaal

heb nu een harde reset gedaan van een tweede die ik heb. die komt nu lager online maar wil weer niet clonen....

misschien toch maar geld uitgeven een een fatsoenlijk ding kopen wat gewoon in te stellen is

edit. 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

iets met een gegeven xspoint en uren KPN bellen die VANALLES vertellen en best met je meedenken etc etc maar niemand die , zelfs al vraag je daar specifiek om, vertelt dat het ding wel! een web interface heeft...

ingelogd. settings hard ingesteld, probleem opgelost..
Dat klinkt bekend, Experiabox 10a neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wizzopa schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 18:19:
[...]

Dat klinkt bekend, Experiabox 10a neem ik aan
nee de V9 om het makkelijk te maken krijg je daar dus gratis experia wifi kastjes bij (dus niet te verwarren met de experia box zelf)

deze zijn in principe.... plug and (no) play. je sluit ze aan, ze clonen Alleen!!! de ssid en pasword zetten de wifi op de experia box zelf uit en gaan online maar dus in auto channel

nergens een woord dat deze handmatig in te stellen zijn

dat zijn ze dus wel. auto channel uit, kanaal < 11 en opgelost

wel 4 uur minimaal mee lopen kloten voordat ik er dus achter was dat deze dingen een webinterface hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ray schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 18:23:
[...]

nee de V9 om het makkelijk te maken krijg je daar dus gratis experia wifi kastjes bij (dus niet te verwarren met de experia box zelf)

deze zijn in principe.... plug and (no) play. je sluit ze aan, ze clonen Alleen!!! de ssid en pasword zetten de wifi op de experia box zelf uit en gaan online maar dus in auto channel

nergens een woord dat deze handmatig in te stellen zijn

dat zijn ze dus wel. auto channel uit, kanaal < 11 en opgelost

wel 4 uur minimaal mee lopen kloten voordat ik er dus achter was dat deze dingen een webinterface hebben..
Ik heb inmiddels 2 monteurs over de vloer gehad, de 29ste komt er weer een om de aansluiting om te zetten naar bonded-koper.

Naast de EB10 ook nog 3 versterkers maar die zitten nog in de doos. Ik gebruik zelf een repeater van TP-link. Maar nog steeds problemen met de Daikin wifi, ondanks dat de 5Ghz uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wizzopa schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 18:31:
[...]

Ik heb inmiddels 2 monteurs over de vloer gehad, de 29ste komt er weer een om de aansluiting om te zetten naar bonded-koper.

Naast de EB10 ook nog 3 versterkers maar die zitten nog in de doos. Ik gebruik zelf een repeater van TP-link. Maar nog steeds problemen met de Daikin wifi, ondanks dat de 5Ghz uitstaat.
ok maar je hebt dus meegelezen dat die wifi module van Daikin enkel kanalen < 11 aan kan ? daarboven maakt kan hij dus het netwerk niet zien.

dus als je auto channel aan hebt staan en je hebt hem ooit gepaird < 11 maar hij zit nu daarboven dan werkt de wifi module dus niet.

ik begrijp uit je test dat je niet op glas zit. maar ik snap niet wat dit met je wifi te maken heeft. je interne wifi netwerk zou gewoon moeten werken of je nu op koper of glas zit.

enkel voor de out of home functie heb je wekende internet verbinding nodig

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 19-04-2019 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ray schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 18:38:
[...]

ok maar je hebt dus meegelezen dat die wifi module van Daikin enkel kanalen < 11 aan kan ? daarboven maakt kan hij dus het netwerk niet zien.

dus als je auto channel aan hebt staan en je hebt hem ooit gepaird < 11 maar hij zit nu daarboven dan werkt de wifi module dus niet.

ik begrijp uit je test dat je niet op glas zit. maar ik snap niet wat dit met je wifi te maken heeft. je interne wifi netwerk zou gewoon moeten werken of je nu op koper of glas zit.

enkel voor de out of home functie heb je wekende internet verbinding nodig
Dat van kanaal 11 is bekend en dat staat ook vast. En de Out of Home geeft juist de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wizzopa schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 18:56:
[...]

Dat van kanaal 11 is bekend en dat staat ook vast. En de Out of Home geeft juist de problemen.
is dat niet gewoon een Daikin iets ? niet dat ik die functie zo heel veel gebruik maar de keren dat ik daadwerkelijk in kan loggen extern zowel via wifi als 4G zijn ook maar beperkt. Ik krijg vaak de melding dat het niet lukt terwijl het systeem dan wel gewoon online is.

in het begin paar x 'in de stress' omdat ik dacht aan uitval kom je bij huis en draait alles gewoon prima. echter niet te benaderen extern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

even vraagje mbt de 'muffe lucht uit airco' die ik nu voor het eerst ook heb helaas

filters maak ik regelmatig schoon maar wat kan ik verder doen ? ik lees spray wat over het koelblok kan ?

een vaatwas tablet in de wateropvang ??

wat doen jullie en waar kan ik middelen kopen die ik nodig heb ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Ray schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:10:
even vraagje mbt de 'muffe lucht uit airco' die ik nu voor het eerst ook heb helaas

filters maak ik regelmatig schoon maar wat kan ik verder doen ? ik lees spray wat over het koelblok kan ?

een vaatwas tablet in de wateropvang ??

wat doen jullie en waar kan ik middelen kopen die ik nodig heb ?
Hier werd gebruikt, bij mij, een speciaal tabletje voor de goten en heeft de koelvinnen schoongestoomd (gewoon een Kärcher huis tuin en keuken stomer) en met een anti-bacteriële spray ingesprayed toen ik een muffe geur had. Compleet verdwenen hierna.

https://www.aircovent.nl/...ro-treat-lekbak-tabletten

Of deze

https://www.aircovent.nl/...flowplus-lekbak-tabletten

En zo een spray: https://www.bol.com/nl/p/...13-spray/9200000058121409

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Notna schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:31:
[...]

Hier werd gebruikt, bij mij, een speciaal tabletje voor de goten en heeft de koelvinnen schoongestoomd (gewoon een Kärcher huis tuin en keuken stomer) en met een anti-bacteriële spray ingesprayed toen ik een muffe geur had. Compleet verdwenen hierna.

https://www.aircovent.nl/...ro-treat-lekbak-tabletten

Of deze

https://www.aircovent.nl/...flowplus-lekbak-tabletten

En zo een spray: https://www.bol.com/nl/p/...13-spray/9200000058121409
heb imiddels een stoomreiniger klaar staan en ga morgen even bellen met aicovent en alles in 1x daar bestellen. heb jij wellicht gezien hoe ze die lekbak tabletten in de lekbak krijgen ? kan je die er gewoon van bovenaf in kieperen of moet je die creatief door de blaasrol friemelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ray schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:20:
[...]

heb imiddels een stoomreiniger klaar staan en ga morgen even bellen met aicovent en alles in 1x daar bestellen. heb jij wellicht gezien hoe ze die lekbak tabletten in de lekbak krijgen ? kan je die er gewoon van bovenaf in kieperen of moet je die creatief door de blaasrol friemelen ?
Gewoon aan de voorkant, aan de andere kant van de afvoerbuis leggen. Het condens loopt er dan langs namelijk en maakt zo de boel schoon :)

Bij de FXTM kon je het er zo in mikken zodra je de plastic behuizing eraf had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 15:35
Sta zelf op het punt een 2de airco aan te schaffen.

Jaren terug een airco op de kop getikt voor nog geen 300 euro (doos beschadigt) en sindsdien in de zomer de slaapkamer heerlijk op temperatuur.

Prijzen zijn op het moment best hoog vergeleken met mijn 1ste airco, maar de logeerkamer is 's omers ook niet te harden (plat dak) dus we gaan er voor.

DHZ installatie gaat het sowieso worden, want zo'n ding plaatsen is makkelijk te doen.
Nu vond ik deze airco https://www.warmteservice...-split-60-85m3/p/90355040 en zag dat die, net als mijn huidige airco is gevuld met R410A.

Iemand een idee of dit een beetje toekomst bestendig is? :?
De nieuwere en duurdere modellen lijken allemaal met R32 te zijn afgevuld, en heft volgens mij een hoger rendement.
Nu is dat voor de ruimte waar deze airco in komt te hangen sowieso geen issue.
9000BTU is ruim voldoende voor ongeveer 10 verkante meter :+

Heb trouwens specifiek op een model met quickconnect gezocht zodat ik de boel zelf kan installeren en in bedrijf nemen.

[ Voor 0% gewijzigd door ZtaaB op 23-04-2019 10:12 . Reden: link fix ]

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-06 09:35
Vraagje.
Er staat bij ons een uitbouwtje op de planning, daar zouden we een split unit in willen hangen (Uitbouw op de woonkamer - airco in de zomer en wat bijverwarming)
Nu zou ik de airo ook willen doortrekken tot boven, aangezien het in de zomer niet te houden is boven.
Is er een systeem (bvb kanaal airo) die ik kan aftappen naar de 3 slaapkamers. (In de slaapkamers kan ik via de zolder eenvoudig een rooster plaatsen) Of is dat een systeem dat totaal niet zou werken?

(Beetje dit idee: https://www.airconco.com/...d-Two-Rooms-Heating-1.png )

[ Voor 10% gewijzigd door Cr0kie op 23-04-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

even als algemene tip. zojuist ervaren dat de meeste airco onderhouds producten leveranciers (zoals aircovent) alleen aan installateurs leveren.

via aicovent kreeg ik wel de tip > mijnklimaatwinkel deze heeft al het 'prof' spul en levert wel aan particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-06 15:57
Welke airco unit kan in mijn appartementje?

Ik woon in een appartmentje op de 2de verdieping zonder balkon of iets buiten. In de zomer kan het makkelijk rond de 35 graden worden, en blijven voor een paar weken.

Het gaat 'm voornamelijk om de slaapkamer. Ik heb 2 redelijke grote ramen die open kunnen. De ramen kunnen naar binnen horizontaal open gedraaid worden en op kiepstand. Een nadeel is dat er pilaren tussen de ramen in zitten. (zie afbeelding)

Graag zou ik willen weten welke airco unit mogelijk is, de kosten maken me niet zo heel veel uit. Het betreft een huur appartement, ik kan dus niet gaan verbouwen.

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b1JBLXd/woning.jpg
upload pictures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 21:09
Waarschijnlijk mag je dus geen split unit plaatsten van de verhuurder. Je komt dan al gauw uit op een mobiele unit ... en tja, die zijn niet bepaalt efficiënt. Ze maken veel lawaai, verbruiken veel stroom en koelen in de regel erg slecht.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
renzo4000 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:56:
Waarschijnlijk mag je dus geen split unit plaatsten van de verhuurder. Je komt dan al gauw uit op een mobiele unit ... en tja, die zijn niet bepaalt efficiënt. Ze maken veel lawaai, verbruiken veel stroom en koelen in de regel erg slecht.
Ook niet zo'n unit met een slang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Als je een monoblock bedoelt, dan nee die zijn niet efficient. Je hebt ook "mobiele split" systemen waarbij er dus ook een buitenunit buiten het raam geplaatst/gehangen kan worden. Deze zijn al een stuk efficienter, stiller en beter koelvermogen.

Wellicht kan je ook kijken naar goede zonwering? Wellicht mag dat wel van de verhuurder? Of zonwerende folie op het raam? Kan maar zo een x aantal graden schelen in de zomer.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Ik zou eerst eens vragen aan de verhuurder, wellicht doen ze helemaal niet zo moeilijk en kan hij blijven hangen als je eruit gaat. Nee heb je....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
Ah oke dan ga ik inderdaad niet voor een monoblock. Wellicht dat een mobiele split systeem wel mogelijk is. Zodra ik maar niet hoef te boren.

Ik kwam dit filmpje tegen (YouTube: Eurom AC2400 caravan/camper airco dit zou makkelijk aan mijn raam gehangen kunnen worden.

Zonwering of folie op het raam is inderdaad ook een goed alternatief wanneer echt niet werkt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autopilot
Ik heb wel toestemming gekregen van mijn verhuurder onder een aantal voorwaarden om toch een split airco te installeren.

Je moet wel een ZAV verzoek indienen (zelf aangebrachte voorziening).
Maak een goed overzicht van hoe het er nu uitziet en hoe het er straks uit gaat komen te zien, en aangeven dat het allemaal door een erkend installateur gebeurd en goed onderhouden wordt etc etc, dan een afspraak maken om persoonlijk (werkt meestal beter) het eea toe te lichten en meestal krijg je dan wel goedkeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
said006 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:50:
Ik heb wel toestemming gekregen van mijn verhuurder onder een aantal voorwaarden om toch een split airco te installeren.

Je moet wel een ZAV verzoek indienen (zelf aangebrachte voorziening).
Maak een goed overzicht van hoe het er nu uitziet en hoe het er straks uit gaat komen te zien, en aangeven dat het allemaal door een erkend installateur gebeurd en goed onderhouden wordt etc etc, dan een afspraak maken om persoonlijk (werkt meestal beter) het eea toe te lichten en meestal krijg je dan wel goedkeuring.
Dat is positief en snel!
Beter dan zo caravan airco wat het koelen niet echt helpt.

Bij koop appartementen ben je maanden/jaren bezig omdat de gun factor zich bezig houd in de VVE.
Verhuurder is zich er ook van bewust dat er een gat in de gevel komt van pak en beet 7cm ? (edit tikfoutje)

*Edit-->
Mochten zij hier op afhaken (gat in de muur)
Zou je altijd het kleine smalle raampje onder je grote raam er uit kunnen halen en een nieuwe laten plaatsen met een doorvoer gat.
Ga je huur huis uit, kun je het heel snel weer terug brengen naar de originele staat.

[ Voor 13% gewijzigd door PatRamon op 24-04-2019 12:56 ]

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
14CM!!?

Ik weet niet wat voor een leidingen jij hebt maar 6 a 7 cm is gebruikelijk. Of bedoel je een gat voor een mobiele airco soms? Want dat is volgens mij nu niet meer het issue voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
Verhuurder is zich daar van bewust, maar ik heb slechts een gat van 65mm gemaakt, voldoende voor alle leidingen en kabels voor een 5.2 KW airco. Vonden ze prima onder een aantal voorwaarden.

14 cm is echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
renzo4000 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:09:
14CM!!?

Ik weet niet wat voor een leidingen jij hebt maar 6 a 7 cm is gebruikelijk. Of bedoel je een gat voor een mobiele airco soms? Want dat is volgens mij nu niet meer het issue voor de TS.
Oops tikfoutje ;)

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-07 16:11
ZtaaB schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:10:
Sta zelf op het punt een 2de airco aan te schaffen.

Jaren terug een airco op de kop getikt voor nog geen 300 euro (doos beschadigt) en sindsdien in de zomer de slaapkamer heerlijk op temperatuur.

Prijzen zijn op het moment best hoog vergeleken met mijn 1ste airco, maar de logeerkamer is 's omers ook niet te harden (plat dak) dus we gaan er voor.

DHZ installatie gaat het sowieso worden, want zo'n ding plaatsen is makkelijk te doen.
Nu vond ik deze airco https://www.warmteservice...-split-60-85m3/p/90355040 en zag dat die, net als mijn huidige airco is gevuld met R410A.

Iemand een idee of dit een beetje toekomst bestendig is? :?
De nieuwere en duurdere modellen lijken allemaal met R32 te zijn afgevuld, en heft volgens mij een hoger rendement.
Nu is dat voor de ruimte waar deze airco in komt te hangen sowieso geen issue.
9000BTU is ruim voldoende voor ongeveer 10 verkante meter :+

Heb trouwens specifiek op een model met quickconnect gezocht zodat ik de boel zelf kan installeren en in bedrijf nemen.
Samsung een wat minder duur merk heeft net een complete R32 lijn naast de bestaande 410A lijn gelanceerd. De dure merken zijn een jaartje eerder over. Gemiddelde GWP moet onder 410A komen te liggen.

Maar ik zag op Duurzaamverwarmd ook een dikke warmtepomp staan van traditioneel een van de laagst aangeschreven, goedkoopste, merken Airwell op basis van R290 (Propaan), R290 heeft een Ozone Depletian Potential van 0 en en Global Warming Potential van 3, referentie Co2 is GWP 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan45
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 23:07
Heeft iemand hier toevallig ervaring met Aircotime uit Vlaardingen? Ik heb een offerte ontvangen van 1350€ voor een Mitsubishi 25SRK unit compleet geïnstalleerd. Ik vind wel wat positieve reviews uit 2011 op Werkspot maar verder niets recents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Het niet kunnen vinden van reviews over installateurs is volgens een redelijk algemeen iets. Helaas. Totale ondoorzichtbaarheid van prijzen is nog zo'n dingetje. Een groot deel van de branche lijkt dat ook zo te willen. En dat geeft wat mij betreft aan dat de branche nog niet volwassen is.

Dat verhuurders niet willen meewerken... tja, meer zeuren. Ik kreeg ook eens "nee, mag niet, niks, nooit" en toen heb ik dus gewoon gezegd; dat is wel lekker hypocriet dan... zeggen dat je naar een beter milieu streeft en dan overal mobiele airco's die 2-3x meer verbruiken. Toen was het opeens wel goed. Ik heb de uitlaat van de ventilatie er voor gebruikt. Iets verder heeft iemand van dezelfde verhuurder nu gewoon toestemming gekregen om een betonboring te doen :o

Maar het gevolg van "nee mag niet" heb ik hier in de buurt ook wel eens gezien; die hebben een hele kiep/draaideur vervangen door een houten paneel in de vorm van een matrix 5; onderin en open naar buiten... de buitenunit, en bovenin binnenin de binnenunit. Tja... wat wil de verhuurder je maken dan? :P

[ Voor 57% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-04-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Christiaan45 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:26:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met Aircotime uit Vlaardingen? Ik heb een offerte ontvangen van 1350€ voor een Mitsubishi 25SRK unit compleet geïnstalleerd. Ik vind wel wat positieve reviews uit 2011 op Werkspot maar verder niets recents...
Ga het zelf installeren, importeer een airco uit Spanje of Italie.

De prijs die je noemt is excl.btw ?

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 26-04-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan45
wizzopa schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:47:
[...]

Ga het zelf installeren, importeer een airco uit Spanje of Italie.

De prijs die je noemt is excl.btw ?
Wil het graag laten doen, er moet toch iemand komen met een F-certificaat voor afpersen etc. dus dan maar liever in een keer alles gedaan.

Deze prijs is incl. btw volgens mijn offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Christiaan45 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:44:
[...]

Wil het graag laten doen, er moet toch iemand komen met een F-certificaat voor afpersen etc. dus dan maar liever in een keer alles gedaan.

Deze prijs is incl. btw volgens mijn offerte.
De unit staat op de site incl. montage maar excl. btw. vandaar de vraag.

Ik heb eerst een mannetje gezocht voor het stek gebeuren, toen de Daikin in Italië besteld, koelleiding laten maken bij Climasence met stekkoppelingen, en gister de Daikin in bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcc

Na het eindeloos opzoeken alle verschillen qua airco & merken ben ik bij LG uitgekomen met de volgende 2 airco's:
LG Confort 9 R32 ( S09EQ )
LG 2x PC09SQ + 1x MU2R15 ( MU2R150909 )

Bedoeling is voor het koelen van 3 kleine kamers: slaapkamer, badkamer & bureau (gemiddeld zijn ze 4m x 4m x 2.6m).

De airco voor de badkamer gaat weinig gebruik worden. Ik schat maximum 80 dagen indien het extreem warm of koud is en dit voor een maximum periode van 30 minuten.
Hiervoor heb ik dus de S09EQ gekozen en geen split unit.

De airco voor de slaapkamer gaat iets meer gebruikt worden maar enkel voor te koelen, voor de winter heb ik een zeer goede donsdeken. Het is de bedoeling om deze maximum 30 minuten per dag (bij warme dagen april - september) te laten koelen.
De airco voor mijn werkruimte, waar ik het meeste tijd wakker doorbreng zal ook in de winter gebruikt worden voor een klein beetje warmte.
Voor deze 2 ruimte's heb ik gekozen voor een split unit.

Alle 3 de ruimtes zijn naar de zuidkant gericht. De living, keuken e.d. liggen aan de noordkant en hier komt geen airco. Deze zijn 's zomers steeds goed doenbaar van temperatuur.

Voor de plaatsing van de 2 buitenunits denk ik om deze boven elkaar te plaatsen op het terras van mijn bureau. Dit is enkel om zeker te zijn dat de buren geen overlast zouden hebben. Indien ik dit doe moet ik voor de slaapkamer wel bijna 20 meter overbruggen qua koelleiding. Is dit doenbaar?

Hieronder een klein idee van de opstelling:
Idee airco

Is het idee van 1 single unit voor de badkamer en 1 split unit voor de 2 andere ruimte's een goed idee?
Of toch 1 split unit voor 3 ruimtes? Hoe meer ik opzoek hoe meer tegenstrijdigheden ik tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie K
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-06 23:41

Arie K

Iets boven Grunn

pcc schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:01:
Na het eindeloos opzoeken alle verschillen qua airco & merken ben ik bij LG uitgekomen met de volgende 2 airco's:
LG Confort 9 R32 ( S09EQ )
LG 2x PC09SQ + 1x MU2R15 ( MU2R150909 )

Bedoeling is voor het koelen van 3 kleine kamers: slaapkamer, badkamer & bureau (gemiddeld zijn ze 4m x 4m x 2.6m).

De airco voor de badkamer gaat weinig gebruik worden. Ik schat maximum 80 dagen indien het extreem warm of koud is en dit voor een maximum periode van 30 minuten.
Hiervoor heb ik dus de S09EQ gekozen en geen split unit.

De airco voor de slaapkamer gaat iets meer gebruikt worden maar enkel voor te koelen, voor de winter heb ik een zeer goede donsdeken. Het is de bedoeling om deze maximum 30 minuten per dag (bij warme dagen april - september) te laten koelen.
De airco voor mijn werkruimte, waar ik het meeste tijd wakker doorbreng zal ook in de winter gebruikt worden voor een klein beetje warmte.
Voor deze 2 ruimte's heb ik gekozen voor een split unit.

Alle 3 de ruimtes zijn naar de zuidkant gericht. De living, keuken e.d. liggen aan de noordkant en hier komt geen airco. Deze zijn 's zomers steeds goed doenbaar van temperatuur.

Voor de plaatsing van de 2 buitenunits denk ik om deze boven elkaar te plaatsen op het terras van mijn bureau. Dit is enkel om zeker te zijn dat de buren geen overlast zouden hebben. Indien ik dit doe moet ik voor de slaapkamer wel bijna 20 meter overbruggen qua koelleiding. Is dit doenbaar?

Hieronder een klein idee van de opstelling:
[Afbeelding: Idee airco]

Is het idee van 1 single unit voor de badkamer en 1 split unit voor de 2 andere ruimte's een goed idee?
Of toch 1 split unit voor 3 ruimtes? Hoe meer ik opzoek hoe meer tegenstrijdigheden ik tegenkom.
20 meter koelleiding is prima te doen hoor. Denk je ook aan de condensafvoer?

In dertig minuten je slaapkamer koelen, gaat hem echt niet worden. Zelfs op standje Siberië is het vijf minuten later weer net zo heet als voorheen. Het idee is dat je overdag lekker dat apparaat aanhoudt, zodat je 's nachts slechts licht hoeft te koelen (of helemaal niet, als je een lichte slaper bent).

In dat opzicht zou ik ook voor 1 buitenunit gaan, in plaats van 2. Scheelt weer een stukje extra herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
pcc schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:01:

Ga eens snel leren wat "warmtecapaciteit" is...

Bij 20 meter moet je meestal wel bijvullen. Niet door een beunhaas laten afschepen dat het ding het wel doet. Hij doet het dan op lager koelvermogen en met slechter rendement.
wizzopa schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:22:
[...]

De unit staat op de site incl. montage maar excl. btw. vandaar de vraag.

Ik heb eerst een mannetje gezocht voor het stek gebeuren, toen de Daikin in Italië besteld, koelleiding laten maken bij Climasence met stekkoppelingen, en gister de Daikin in bedrijf.
Probleem is dat die mannetjes nogal schaars zijn.

[ Voor 79% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-04-2019 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Notna schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:07:
[...]

Gewoon aan de voorkant, aan de andere kant van de afvoerbuis leggen. Het condens loopt er dan langs namelijk en maakt zo de boel schoon :)

Bij de FXTM kon je het er zo in mikken zodra je de plastic behuizing eraf had.
met de behuizing eraf bedoel je de complete kap of gewoon open geklapt ???

want alleen met de klep open heb ik wel zo'n ding erin gemikt (tussen de condensor en de 'rand' onderin zit wat ruimte maar heb niet het idee dat hij nu in de bak ligt namelijk

bij de Emura was er zelfs nergens een ruimte te vinden om het ding door te wurmen. Dus die maar op goed geluk van boven aan de achterkant laten vallen.....

gelukkig had ik ook ander spul wat ik erop gespoten heb. Ook dat was niet duidelijk (bus wel of niet schudden) en moest ik het naspoelen met water ? afin de plantenspuiterop gezet maar nog nooit iemand anders over gelezen

de fris spray was dan wel lekker... hoewel er dus stond spuit dit over de filters en de ''batterij' die ze daarna 'spoel' noemen ... uh ?? ook de plaatjes waren niet duidelijk

dus ja... volgens mij moet ik geen arico onderhouds baantje gaan zoeken x ongeschikt....

oja nu de buitenunit nog met speciaal foam ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ray schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:02:
[...]

met de behuizing eraf bedoel je de complete kap of gewoon open geklapt ???

want alleen met de klep open heb ik wel zo'n ding erin gemikt (tussen de condensor en de 'rand' onderin zit wat ruimte maar heb niet het idee dat hij nu in de bak ligt namelijk

bij de Emura was er zelfs nergens een ruimte te vinden om het ding door te wurmen. Dus die maar op goed geluk van boven aan de achterkant laten vallen.....

gelukkig had ik ook ander spul wat ik erop gespoten heb. Ook dat was niet duidelijk (bus wel of niet schudden) en moest ik het naspoelen met water ? afin de plantenspuiterop gezet maar nog nooit iemand anders over gelezen

de fris spray was dan wel lekker... hoewel er dus stond spuit dit over de filters en de ''batterij' die ze daarna 'spoel' noemen ... uh ?? ook de plaatjes waren niet duidelijk

dus ja... volgens mij moet ik geen arico onderhouds baantje gaan zoeken x ongeschikt....

oja nu de buitenunit nog met speciaal foam ....
Bij mij was de complete behuizing eraf, maar ik weet niet of dat een vereiste is voor de FXTM ;)

@koevlaas2 nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Notna schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:28:
[...]

Bij mij was de complete behuizing eraf, maar ik weet niet of dat een vereiste is voor de FXTM ;)

op zich als je goed bij de verdamper aan de bovenkant wilt ook wel een vereiste... echter mijn laatste 'kap eraf ervaring' was nogal :X :X toen hij er weer op moest.....

maar goed het ruikt nu in ieder geval weer lekker fris en uiteindelijk zal door het vocht die tablet wel in enige vorm in de bak terecht komen..... denk ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Notna schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:28:
[...]

Die pil mik je in de condensbak, de verdamper spuit ik in met een reinigingsmiddel.
Even laten inwerken en ik stoomreinig dan de verdamper.
De pil gaat er BTW als laatste in.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

koevlaas2 schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:55:
[...]

Die pil mik je in de condensbak, de verdamper spuit ik in met een reinigingsmiddel.
Even laten inwerken en ik stoomreinig dan de verdamper.
De pil gaat er BTW als laatste in.
hoe krijg je die pil er dan in als je enkel de klep open hebt bij een Daikin FTXM ? of moet je voor een dergelijke kleine onderhoudsactie elke keer de hele behuizing eraf halen ? want 'mik je erin' om eerlijk te zijn is mij niet gelukt... Al helemaal niet bij de Emura dus want daar zit helemaal nergens ruimte tussen verdamper en behuizing

heb inderdaad netjes de pil als laatste gedaan, dat dan weer wel! en toen nog wat water er achtergaan gekiept..

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 29-04-2019 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Ray schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:54:
[...]

hoe krijg je die pil er dan in als je enkel de klep open hebt bij een Daikin FTXM ? of moet je voor een dergelijke kleine onderhoudsactie elke keer de hele behuizing eraf halen ? want 'mik je erin' om eerlijk te zijn is mij niet gelukt... Al helemaal niet bij de Emura dus want daar zit helemaal nergens ruimte tussen verdamper en behuizing

heb inderdaad netjes de pil als laatste gedaan, dat dan weer wel! en toen nog wat water er achtergaan gekiept..
Het filter los en dan ertussen erin stoppen oid, hoeft volgens mij de kap niet voor los.
De kap haal ik eraf om de verdamper goed te kunnen reinigen en natuurlijk de kap zelf ook.
@Notna is binnenkort weer aan de beurt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Ray schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:15:
[...]

op zich als je goed bij de verdamper aan de bovenkant wilt ook wel een vereiste... echter mijn laatste 'kap eraf ervaring' was nogal :X :X toen hij er weer op moest.....
De kap zit boven met 3 klikkers vast, als je de 2 schroeven los hebt en je drukt de klikkers los dan trek je de kap zo schuin naar je toe (schuin naar beneden) er zo af. Terug erop is viceversa, heb je het door gaat het steeds makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizkid_niels
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-07 14:11
Ik heb enkele maanden geleden een Panasonic KIT-TZ50-TKE split unit laten plaatsen bij mij in het appartement. De buiten-unit staat op het balkon.

Nu is het zo dat ik van de buren klachten heb gekregen over het geluid (wat ook behoorlijk aanwezig is wanneer ie flink aan blazen is). Er is hiervoor gekeken en de oorzaak is de compressor. Er is door de leverancier gekeken maar mij wordt verteld dat dit wel een te verwachten geluidsniveau is. Vanuit de VVE wordt mij gevraagd om hier wat mee te doen...

Nu ben ik tegelijkertijd niet te spreken over de communicatie van de partij waar ik de airco heb gekocht en die deze geplaatst heeft. Ik ben daarom aan het kijken of er andere partijen zijn die een oplossing kunnen bieden. Ik heb met verschillende partijen contact opgenomen maar so-far kan niemand een oplossing bieden of doet niks met particulieren.
Ik heb zelf gekeken en kan zoiets vinden: https://www.groenehoedduu...pomp-airco-omkasting.html
Nu ben ik zelf echter totaal niet handig en wil ik dit soort dingen ook niet zelf doen. Ik kan echter geen partij vinden die dit voor mij kan regelen en/of hierin advies kan geven. Ik wil er best voor betalen maar weet simpelweg niet bij wie ik hiervoor terecht kan. Heeft iemand hierin enig advies voor de omgeving Nijmegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@wizkid_niels weet je zeker dat het de compressor is ? want juist met koelen hoor je die relatief weinig. meestal is het de fan zelf die het 'kabaal' maakt.

of gaat het hier om verwarmen ? dan loopt de compressor wel wat harder maar de fan overigens nog veel meer. Het geluid dan is ook vele malen meer dan bij koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizkid_niels
Ray schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:45:
@wizkid_niels weet je zeker dat het de compressor is ? want juist met koelen hoor je die relatief weinig. meestal is het de fan zelf die het 'kabaal' maakt.

of gaat het hier om verwarmen ? dan loopt de compressor wel wat harder maar de fan overigens nog veel meer. Het geluid dan is ook vele malen meer dan bij koelen
Het probleem is destijds vastgesteld bij verwarmen - de airco is in de winter geplaatst dus gebruikte het destijds alleen voor verwarmen. Maar gezien de problematiek al enige tijd niet gebruikt. Nu het wat warmer is wilde ik het probleem toch graag verholpen hebben. Ik zal morgen eens testen hoe het met koelen gaat en of het dan inderdaad flink minder is.

Er is destijds een installateur meegeweest die aangaf dat het door de compressor kwam. De fan zelf valt heel erg mee. Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c5kxTok.jpg
Het geluid komt van rechtsboven bij de buitenunit op deze foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
wizkid_niels schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:04:
[...]

Het probleem is destijds vastgesteld bij verwarmen - de airco is in de winter geplaatst dus gebruikte het destijds alleen voor verwarmen. Maar gezien de problematiek al enige tijd niet gebruikt. Nu het wat warmer is wilde ik het probleem toch graag verholpen hebben. Ik zal morgen eens testen hoe het met koelen gaat en of het dan inderdaad flink minder is.

Er is destijds een installateur meegeweest die aangaf dat het door de compressor kwam. De fan zelf valt heel erg mee. Ter illustratie:
[Afbeelding]
Het geluid komt van rechtsboven bij de buitenunit op deze foto.
Wat is de overlast, gebrom in de constructie of puur het geluid dat door roosters en ramen van de buren klinkt ?
Het 1e is met betere dempers op te lossen, 2e wellicht dat je in de behuizing nog wat geluidsisolatie kan proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:42
Staat hij op een beugel of op een frame? of op kunstof balkjes? Heb je een foto?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Heeft je airco een zogenaamde "stille" stand? Mijn LG heeft deze setting voor de buitenunit die je bijvoorbeeld zou kunnen gebruiken op de latere avond en nacht (wanneer je airco sowieso niet zo hard zou hoeven werken in de meeste gevallen).

Ik heb er overigens niet zoveel last van, de buitenunit hoor je hooguit in het begin even wat harder werken als hij net begint met koelen of verwarmen en schaalt daarna hij snel terug naar een fluitsterstil niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@wizkid_niels rechtsboven zit voor zover ik weet niet de compressor. die zit rechts onder op de bodem in de meeste gevallen.

het lijkt dus eerder op een akoestisch probleem mogelijk in de kast.

wat is overigens het geluid waar het om gaat ? lage tonen ? hoog gefluit ? etc ?

zet hem vandaag maar eens op koelen. ik verwacht dat je hem dan niet of nauwelijks zal horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizkid_niels
Bij deze een foto van de buitenunit. Trilling lijkt het niet te zijn, ondergrond is beton.
Wat opvalt is dat zodra ik de airco uitzet het geluid ook gelijk in één keer weg is. Als het een fan zou zijn had ik verwacht dat het langzaam minder werd ivm het downspinnen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8VZgFS0.jpg

Bij deze ook een video om het geluid te laten horen. Zodra de deur dicht zit hoor ik het totaal niet, de buren ook niet. Het is vnml vervelend voor de buren wanneer ze op het balkon zitten.
YouTube: Airco geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
wizkid_niels schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:40:
Bij deze een foto van de buitenunit. Trilling lijkt het niet te zijn, ondergrond is beton.
Wat opvalt is dat zodra ik de airco uitzet het geluid ook gelijk in één keer weg is. Als het een fan zou zijn had ik verwacht dat het langzaam minder werd ivm het downspinnen.

[Afbeelding]

Bij deze ook een video om het geluid te laten horen. Zodra de deur dicht zit hoor ik het totaal niet, de buren ook niet. Het is vnml vervelend voor de buren wanneer ze op het balkon zitten.
YouTube: Airco geluid
Ik zeg compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizkid_niels
Net ook even getest met koelen, en daarbij geluid inderdaad heel stuk minder. Dus alleen verwarmen. Dat betekent dat ik de zomer wel door kan komen, maar als ik in de winter ook kan verwarmen scheelt het een hoop gas :-) Als iemand daarom nog suggesties heeft hoor ik ze graag. Zoals ik al aangaf is het geen probleem om er voor te betalen maar kan ik gewoon geen goede partij vinden die hierin wat kan betekenen.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Weet je zeker dat alles trillingvrij is? Als ik kijk naar de linkervoet op de foto zit die schroef er ook niet lekker in... Check ook even alle schroeven van de kast zelf. Je kan eventueel ook nog rubber tegels op de vloer leggen voor extra demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
wizkid_niels schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:57:
Net ook even getest met koelen, en daarbij geluid inderdaad heel stuk minder. Dus alleen verwarmen. Dat betekent dat ik de zomer wel door kan komen, maar als ik in de winter ook kan verwarmen scheelt het een hoop gas :-) Als iemand daarom nog suggesties heeft hoor ik ze graag. Zoals ik al aangaf is het geen probleem om er voor te betalen maar kan ik gewoon geen goede partij vinden die hierin wat kan betekenen.

Thanks!
Er zitten van die gierige cheap-ass kunststof recycle balken onder, wellicht is beter dempen een oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

koevlaas2 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 00:42:
[...]

Er zitten van die gierige cheap-ass kunststof recycle balken onder, wellicht is beter dempen een oplossing ?
dat plus dat op dit deel vd foto de unit 'ingesloten' lijkt door muren. Dat geeft dus kans op weerkaatsing en het geluid en versterking ervan op die manier. dus de omliggende wanden dempen kan ook helpen. En dan niet met zo'n noppen schuimpje vd gamma.. dat gaat niet helpen... (nouja 5 op elkaar misschien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2023
Christiaan45 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:26:
Ik heb afgelopen vrijdag 2 Daikins laten installeren door dit bedrijf. Ik ben er bijzonder tevreden over. Alles is echt goed en netjes afgewerkt (mooie koof, slangen netjes afgetaped). Voert na installatie nog wat metingen uit en maakt een testrapport op. Heeft me daarbij ook nog geholpen aan een hoogwerker om mn zonnepanelen op het dak te krijgen. Een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
Ray schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:32:
[...]

dat plus dat op dit deel vd foto de unit 'ingesloten' lijkt door muren. Dat geeft dus kans op weerkaatsing en het geluid en versterking ervan op die manier. dus de omliggende wanden dempen kan ook helpen. En dan niet met zo'n noppen schuimpje vd gamma.. dat gaat niet helpen... (nouja 5 op elkaar misschien)
Wil je eens kijken of je extra trillingsdempers kan installeren?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:24
Ik neem even mijn vraag over uit het andere topic, wellicht is het hier beter op zijn plek. Ik lees her en der dat mensen (flink) besparen op gas door het inzetten van een airco om te verwarmen.

Nu verwarm ik in de winter eigenlijk alleen de woonkamer/keuken (110m3) in een rijtjeshuis en vaak maar tot 19 of 20 graden. Boven staat de verwarming niet of nauwelijks aan. Alleen op de gang staat een kleine radiator aan die boven nog wat meeverwarmt, al zal 't niet veel zijn.

Ik wil beneden een 3,5kw airco hangen om de woonkamer mee te verwarmen. Momenteel verbruik ik 1000m3 en ik verwacht dat ongeveer 800m3 opgaat aan verwarmen (schatting). Mijn zonnepanelen gaan een verwacht overschot hebben van zo'n 1000 tot 1200kwh.

Nu lees ik online dat 1 m3 gas ongeveer 8kw oplevert
Met een (conservatieve COP) van 3, zou ik per kw stroom 3kw warmte opleveren.
Ruwweg komt 't dus neer op 1m3 gas tot 3kwh stroom.

Met mijn overschot zou ik dus zo'n 300 tot 350 m3 gas kunnen besparen. Is dat realistisch? Het hangt natuurlijk af hoe ik 't in de praktijk ga inzetten, maar ik wil met een enigszins conservatieve berekening wel weten of dit klopt. Ervaringsdeskundigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

maartentmm schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:00:
[...]

Wil je eens kijken of je extra trillingsdempers kan installeren?
hoewel met helemaal duidelijk is waarom je mij qoute is het ook de vraag of je in deze situatie moet kijken naar koppelen of juist ontkoppelen.

die dempers ontkoppelen het betonnen balkon. daarmee komt de energie dus in de ruimte en die is zo te zien ook hard en zal dus kaatsen. mogelijk moet je hier dus koppelen en zo de energie afvoeren naar de constructie.

of zien dat je met die dikke rubberen balken het daarin 'opgenomen' kan krijgen.

@wizkid_niels net even de video 'geluisterd' maar dat is inderdaad de compressor die naar mijn idee ook wel idoot hoog aan het toeren is. Wil ik dat hier nabootsen moet ik alles op turbo zetten en dan nog kom ik niet op die frequentie. wellicht is dat een eigenschap van dit model maar inderdaad wat een herrie..

een complete suskast erom heenbouwen of ik zou bijna voorstellen een compleet andere unit...

[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 01-05-2019 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan45
solidsnake380 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:46:
[...]

Ik heb afgelopen vrijdag 2 Daikins laten installeren door dit bedrijf. Ik ben er bijzonder tevreden over. Alles is echt goed en netjes afgewerkt (mooie koof, slangen netjes afgetaped). Voert na installatie nog wat metingen uit en maakt een testrapport op. Heeft me daarbij ook nog geholpen aan een hoogwerker om mn zonnepanelen op het dak te krijgen. Een aanrader.
Thanks voor het delen van je ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
I-King schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:13:
Ik neem even mijn vraag over uit het andere topic, wellicht is het hier beter op zijn plek. Ik lees her en der dat mensen (flink) besparen op gas door het inzetten van een airco om te verwarmen.

Nu verwarm ik in de winter eigenlijk alleen de woonkamer/keuken (110m3) in een rijtjeshuis en vaak maar tot 19 of 20 graden. Boven staat de verwarming niet of nauwelijks aan. Alleen op de gang staat een kleine radiator aan die boven nog wat meeverwarmt, al zal 't niet veel zijn.

Ik wil beneden een 3,5kw airco hangen om de woonkamer mee te verwarmen. Momenteel verbruik ik 1000m3 en ik verwacht dat ongeveer 800m3 opgaat aan verwarmen (schatting). Mijn zonnepanelen gaan een verwacht overschot hebben van zo'n 1000 tot 1200kwh.

Nu lees ik online dat 1 m3 gas ongeveer 8kw oplevert
Met een (conservatieve COP) van 3, zou ik per kw stroom 3kw warmte opleveren.
Ruwweg komt 't dus neer op 1m3 gas tot 3kwh stroom.

Met mijn overschot zou ik dus zo'n 300 tot 350 m3 gas kunnen besparen. Is dat realistisch? Het hangt natuurlijk af hoe ik 't in de praktijk ga inzetten, maar ik wil met een enigszins conservatieve berekening wel weten of dit klopt. Ervaringsdeskundigen?
Ik denk dat je 500 a 600m3 gas gaat besparen met 1200 kWh stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• animalfarm
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-05 19:45
Eindelijk voor elkaar, na heen en weer gemaild te hebben. Bij http://www.convienesempre.it/ kun je nu ook airconditioning bestellen. Gaat gewoon via de site, bij verzendkosten kun je Europa kiezen zonder bedrag. Hierna ff mailen met klantenservice, die sturen een betaalbericht achteraf. Voor een buitenunit & 2 binnenunits A+++/A+++ betaalde ik 210,- verzendkosten. Directe winst omstreeks 600,- euro t.o.v. NL.

Na offertes te hebben gekregen om voor 3800,- 2 slaapkamers te koelen met units die totaal 1300,- kosten zonder montage, een beetje klaar met deze afzetterij.

Hoe & waarom, mag je een privé bericht sturen.

Voorlopig kom ik met de Daikin montage instructies een heel eind, dus ga ik het zelf wel doen.

[ Voor 30% gewijzigd door animalfarm op 02-05-2019 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 08:41
@animalfarm netjes
Welk type gaat het om? Ik vindt 210 euro nogal wat aan verzendkosten.
Een single split doet bij de meeste italianen 80-100 euro verzendkosten namelijk kan me bijna niet voorstellen dat een dual zoveel duurder is.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
animalfarm schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:35:
Eindelijk voor elkaar, na heen en weer gemaild te hebben. Bij http://www.convienesempre.it/ kun je nu ook airconditioning bestellen. Gaat gewoon via de site, bij verzendkosten kun je Europa kiezen zonder bedrag. Hierna ff mailen met klantenservice, die sturen een betaalbericht achteraf. Voor een buitenunit & 2 binnenunits A+++/A+++ betaalde ik 210,- verzendkosten. Directe winst omstreeks 600,- euro t.o.v. NL.

Na offertes te hebben gekregen om voor 3800,- 2 slaapkamers te koelen met units die totaal 1300,- kosten zonder montage, een beetje klaar met deze afzetterij.

Voorlopig kom ik met de Daikin montage instructies een heel eind, dus ga ik het zelf wel doen.
Wie gaat de inbedrijfstelling dan doen ? Zelf kan je dit niet omdat je de apparatuur en kennis niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
koevlaas2 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:37:
[...]

Wie gaat de inbedrijfstelling dan doen ? Zelf kan je dit niet omdat je de apparatuur en kennis niet hebt.
Via werkspot of casius zijn er wel mannetjes te vinden, die dat graag willen doen. Of ga jij het doen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 02-05-2019 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
animalfarm schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:35:

welke units heb je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

wizzopa schreef op woensdag 3 april 2019 @ 23:01:
[...]

Kijk hier eens voor je Midea, https://climaidraulica.it...2&s=Midea+Mission-TRIO-89 het zal mogelijk goedkoper zjn dan in Nederland.

Mijn Daikin Ftxf25a komt daar ook vandaan.
Ik zit ook in de markt voor een trio-unit airco en door iemand werd mij ook Midea aanbevolen.
Ik zit nu op deze website te kijken, maar ik zie geloof ik wel 12 varianten staan van de TRIO-89 ? Waar zitten al deze verschillen hem in? :?
Ook zie ik overal koelgas R32 staan terwijl het nieuwere koelgas beter zou zijn (R410A)? Klopt dat?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
@Da_maniaC Volgens mij is R32 juist de opvolger van R410a...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Da_maniaC schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:42:
[...]

Ik zit ook in de markt voor een trio-unit airco en door iemand werd mij ook Midea aanbevolen.
Ik zit nu op deze website te kijken, maar ik zie geloof ik wel 12 varianten staan van de TRIO-89 ? Waar zitten al deze verschillen hem in? :?
Ook zie ik overal koelgas R32 staan terwijl het nieuwere koelgas beter zou zijn (R410A)? Klopt dat?
[...]

Hoewel @ThinkPad in dele gelijk heeft is er nog niet echt besloten wat de opvolger van 410A gaat zijn. Maar R32 is op dit moment wél waar de meeste fabrikanten op inzetten met hun nieuwe modellen als alternatief op 410A vanwege zijn eigenschappen (beter voor het milieu etc.)

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 03-05-2019 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
[...]

De verschillende uitvoeringen komt voort uit de samenstelling van binnen units en buiten unit. Waar bij de grote van de buiten unit wordt bepaald door de aangesloten binnen units.

Om de verschillen tussen de diverse koelmiddelen te begrijpen mbt de schadelijheid voor het milieu kijk hier https://www.lne.be/sites/.../Tabel%20koelmiddelen.pdf hoe lager het gwp getal hoe beter.

[ Voor 14% gewijzigd door wizzopa op 03-05-2019 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• animalfarm
koevlaas2 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:37:
[...]

Dit is een aanname. De apparatuur heb ik wel, en het is niet het in bedrijf stellen van een kerncentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• animalfarm
wizzopa schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:52:
[...]

Via werkspot of casius zijn er wel mannetjes te vinden, die dat graag willen doen. Of ga jij het doen. ;)
Ik heb de inbedrijfstellingsinstructie van Daikin. De buitenunit is namelijk al voorgevuld. Het gaat primair om montage en vacumeren. Bij vullen is ook geen probleem, want in Italië kun je cilinders bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:50
We zitten na te denken over het aanleggen van een multi split airco en vroegen ons nog een paar dingen af:
  1. Kan ieder binnen wandunit ook aan de zijkant worden aangesloten? Op alle plaatjes zie ik alleen de achterzijde maar ik denk niet dat de buren daarmee akkoord gaan :+
  2. Hoe dik is een compleet leiding pakket? Dus inclusief condenswaterafvoer en stroom. Passen van meerdere units dit pakket in één goot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
zeezuiper schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 08:01:
We zitten na te denken over het aanleggen van een multi split airco en vroegen ons nog een paar dingen af:
  1. Kan ieder binnen wandunit ook aan de zijkant worden aangesloten? Op alle plaatjes zie ik alleen de achterzijde maar ik denk niet dat de buren daarmee akkoord gaan :+
  2. Hoe dik is een compleet leiding pakket? Dus inclusief condenswaterafvoer en stroom. Passen van meerdere units dit pakket in één goot?
Ja en 2 bundels voor 2 units

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
animalfarm schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 05:34:
[...]

Ik heb de inbedrijfstellingsinstructie van Daikin. De buitenunit is namelijk al voorgevuld. Het gaat primair om montage en vacumeren. Bij vullen is ook geen probleem, want in Italië kun je cilinders bestellen
Waar @koevlaas2 op doelt is dat personen die geen Stek / F-gassen papieren hebben geen koeltechnische handelingen mogen verrichten. Afpersen, vacumeren en bijvullen en leeghalen zijn koeltechnische handelingen.

Wat jij mag doen, en daar bij ga ik er vanuit dat je geen papieren hebt, is de rest. Buiten unit plaatsen, binnen units ophangen, leidingen en kabels wegwerken in goten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

animalfarm schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 05:34:
[...]

hou er rekening mee dat die cylinders uit italie een afwijkende draad hebben en niet zo op een standaard meterset / buitenunit aan te sluiten zijn zonder een speciale overgangs nippel

dan is vullen opeens een stuk lastiger kwamen we achter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 21:02
Je mag ook niet te hard rijden. Ik heb me er ook goed in verdiept en alles zelf aangesloten gevaccineerd en afgeperst. Heb ook al meerdere malen r134a en r410 besteld in Italië en nog nooit problemen gehad met afwijkende draad. Zijn gewoon standaard meterset maten.
Let wel ik ben wel voorstander van netjes werken. Ik let goed op dat alles correct is en geen lekkages. Goed voor de portemonnee en voor het milieu.

[ Voor 21% gewijzigd door martijnr17 op 04-05-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

martijnr17 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:53:
Je mag ook niet te hard rijden. Ik heb me er ook goed in verdiept en alles zelf aangesloten gevaccineerd en afgeperst. Heb ook al meerdere malen r134a en r410 besteld in Italië en nog nooit problemen gehad met afwijkende draad. Zijn gewoon standaard meterset maten.
Let wel ik ben wel voorstander van netjes werken. Ik let goed op dat alles correct is en geen lekkages. Goed voor de portemonnee en voor het milieu.
yup tot dat je dus R32 besteld... formeel mag je ook geen meterset / pomp waar R410 mee verwerkt is gebruiken voor R32 . wellicht is dat de reden dat je het dus niet zo maar op elkaar kan aansluiten.

ik vertel enkel wat we hier meemaakten , in dit geval met een officiële installateur met een bus vol met spullen die normaal geen R32 deed en dus even zo'n kleine cylinder besteld had ipv een grote fles af te nemen. Is al weer wat jaren geleden inmiddels maar volgens mij kan je ook bij diezelfde verkoper zo'n verloopje bijbestellen

edit LOL @ gevaccineerd

edit2. zie nu dat er wat dingen door elkaar lopen waardoor ik even de link Daikin = R32 maakte en inderdaad uit mijn eerste post niet duidelijk was dat het dus om R32 cylinder gaat

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 04-05-2019 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 21:02
Geen idee hoe de regels precies zijn met R32 maar weet wel dat r410 voor 50% r32 is. Dus lijkt me gek als dat niet met dezelfde set kan.

[ Voor 25% gewijzigd door martijnr17 op 04-05-2019 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

martijnr17 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:17:
Geen idee hoe de regels precies zijn met R32 maar weet wel dat r410 voor 50% r32 is. Dus lijkt me gek als dat niet met dezelfde set kan.
het kan wel maar ik weet dat in het geval van Daikin formeel je garantie vervalt als je dat op die manier doet. Ook voor het afpompen heb je een speciaal model pomp nodig ivm speciale veiligheidseisen (iets met de motor vd pomp en het meer ontvlambaar zijn van R32)

overigens is dat de theorie... toen Daikin hier zelf de installatie onder garantie heeft vervangen en in bedrijf gesteld hebben ze ook R410 materiaal gebruikt :P

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 04-05-2019 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Eurorefrigerant kan je de verloop ook direct bij je bestelling leveren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBItechnics
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-07 17:13
in belgie moet je officieel gecertificeerd zijn als koeltechnieker.
https://www.lne.be/werkza...fluoreerde-broeikasgassen

er staat ook vermeld in alle handleidingen dat de koeltechnische handeling, zie drukproef, vacumeren en testen van de installatie, door gecertificeerde koeltechniekers moeten gebeuren. Het is ook zo dat er een opstartverslag moet gemaakt worden en eventueel zelfs moet worden overgemaakt naar de fabrikant omdat anders de garantie vervalt.

Vanaf 12Kw koelvermogen is het zelfs verplicht een logboek bij te houden van de koeltechnische handelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 15:35
Afgelopen weekend zelf nog een airco geplaatst en in bedrijf genomen.
Was wel een quick connect system. Dus dan geen stek gecertificeerde monteur nodig.

Is in principe makkelijk te doen als je eeen beetje handing bent.
- beugel voor airco op muur
- gat in muur voor slangen
- gat in plafond naar plat dak voor slangen
- dak doorvoer plaatsen om de boel weer waterdicht te maken
- slangen erdoorheen trekken
- slangen op buitenunit aansluiten

de boel testen en voila, werkt prima.

to do:
- condenswater afvoer aansluiten op HWA
- afwerken (koof om slang van muur door plafond maken om deze te 'verstoppen')

in totaal een uurtje of 4 werk. Had een uur sneller gekund als in de handleiding had gestaan hoe de beugel die de quick connector beschermd op de buitenunit verwijdert moet worden.
Was wel een goed moment voor een kopje koffie en wat youtube filmpjes uitpluizen :+

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:50
Mijn multi-split airconditioning (4 * 2kW) plannen beginnen steeds meer vorm te krijgen maar ik twijfel nog over de plaats van de buitenunit.

In feite hebben we drie mogelijkheden: op het dak, in de voortuin of in de achtertuin.

airco leiding plan

Op het dak (niet getekend) is qua leidingen wel het kortst maar vind ik zelf niet de meest handige plek ivm aanleg en onderhoud.

In de achtertuin (rood), qua leidingen wel te doen (onder de pannen door denk ik) alleen dan staat die naast mijn tuintafel (weliswaar op 2,5 meter hoogte).

In de voortuin (blauw) staat de unit in feite het beste, onder een afdakje en uit het zicht. De leidingen worden hiermee wel vrij lang.

Welke keuze het ook wordt, we gaan voor een A merk zoals Mitsubitschi, Daikin of Panasonic.

Welke optie denken jullie dat het beste is? Zowieso is er geen afvoer in de buurt en alle muren en plafonds zijn van beton. Netjes afwerken wordt dus ook nog wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigpiet
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-07-2020
Ken niet alle details van jouw situatie maar ik zou voor 2 keer 2x2kw gaan. Eentje unit voor en eentje achter. En dan de leidingen zo kort mogelijk houden.
Voordelen:
Minder geluid (1 grote maakt meer geluid dan twee kleine)
Leidingen makkelijker weg te werken.
Is prettiger draaien als je niet overal aan het koelen bent.
Is maar een suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigpiet
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-07-2020
Hier wat info over mijn aircoinstallatie voor drie slaapkamers. Het meeste heb ik zelf gedaan. Alleen de leidingen maken/monteren en vacumeren heb ik laten doen. Ik heb twee buitenunits en drie binnenunits.
Eerste buitenunit is een Mitsubishi electric mxz 2f42vf met 1 ap25 en 1 ap15. De condensafvoer gaat naar mijn cv installatie zonder pomp.
Tweede is een muz ap25vg. Deze heeft een condenspomp. Alles met r32.
De units staan op het dak waar ik heel makkelijk bij kan voor het schoonmaken. De leiding lengte is vrij kort, max 3m.

Ik heb de spullen besteld bij een officiele ME dealer. Achteraf had ik de spullen beter in italie kunnen bestellen en het aansluitmateriaal los moeten kopen. Leergeld voor de volgende keer. Vraag me wel af hoe ME reageert als je dan problemen hebt.

De keuze ging bij mij tussen Daikin en ME. ME sprak me meer aan, minder marketing bullshit.

Ik had in het begin beetje last van een dreun bij max belasting. Ik heb de 42 iets verder gezet en nu moet je goed luisteren of de buitenunit draait. Bij minimale of halve snelheid was de buitenunit al helemaal niet te horen. De muz ap25vg is helemaal niet te horen, die is beduidend stiller dan de 42.
De binnenunits zijn heel erg stil.

Ik zal ze ook voor verwarming gebruiken maar dat is alleen nodig als het tegen het vriespunt gaat. Aangezien ik zonnepanelen (en overschot) heb kost me dat niks en spaart een beetje gas.

Kan helaas geen foto's toevoegen. Iets met niet genoeg karma ofzo. Stuur ik nog wel een keer.
Pagina: 1 ... 15 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"