Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.354.223 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miagieek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05-2019
Beste discussianten,

Vergeef mij dat ik niet de tijd heb geïnvesteerd om alle posts door te nemen.
Ik heb gegoogeld en niet meteen raak getroffen. Het volgende punt was namelijk reden tot zoeken:
Meermaals heb ik op hotel/gehuurde locatie/werk vastgesteld dat de afstandsbediening voor de airco (daarmee bedoel ik vaste units) niet altijd de (volledige) aanvraag registreert.

Met name, u neemt de afstandsbediening bij de hand, activeert de regeling, maar het temperatuur setpunt geraakt verloren.

Het lijkt alsof er géén of nauwelijks terugkoppeling gebeurd tussen de afstandbediening en de unit. De afstandsbediening toont op het display een nieuwe waarde, terwijl de unit wel geactiveerd wordt, maar op een oude instelling?

Wat zijn jullie ervaringen hierin? Is dit iets van het verleden of gebeurt het nog steeds

Edit: Poging tot terugdringen van DT fouten

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 21:09
Nog steeds bij mijn nieuwe lg airco units, maar die hebben ook wifi en via de app gaat dat dus wel altijd goed, zelfs als ik buitenhuis ben :+

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigpiet
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-07-2020
Op mijn afstandsbediening zit een speciale knop om de settings te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Dat bedoelt @Miagieek niet... Het gaat erom dat je bijvoorbeeld op je afstandbediening de temperatuur op 21 graden zet maar niet goed gericht hebt. Je airco staat dan nog op de oude temperatuur terwijl je afstandbediening je wat anders vertelt op het display.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07 19:29
Ik heb een allereerste offerte voor het installeren van een airco bij ons thuis. Een greep uit de offerte:
Woonkamer: Mitsubishi SRK50ZS-W Euro 2.000,-
Slaapkamer: Mitsubishi SRK20ZS-W Euro.1.500,-
Buitenunit: Mitsubishi SRC40ZS-S

Belangrijke eigenschappen:
• Koelen en verwarmen
• Energie zuinig, enegielabel: A++
• Zeer stille werking, zowel voor de wandunit als het buitendeel
• 5 jaar garantie, bij afsluiten van een onderhoudscontract
• Wandunit met een neutraal design die in elke interieur passen
• Gemakkelijk draadloze bediening

Niet opgenomen:
· montage van kabels vanuit de zekeringkast naar het buitendeel
· Eventueel herstellen van schade aan de wanden door het plaatsen van de apparatuur

Garantie & Onderhoud:
Alle apparatuur van Mitsubishi geven we 5 jaar garantie bij afsluiten van een onderhoudscontract.
Kosten voor jaarlijks onderhoud aan uw airconditioning apparatuur en installatie bedraagt: Euro 250,- per jaar inclusief BTW.

WERKZAAMHEDEN INCLUSIEF:
- Plaatsing buitenunit op dakbalken
- Montage binnenunit op de afgesproken plaats aan de wand of in overleg
- Aanbrengen geïsoleerde koperen koelleiding samen met stuurkabel -in kunststof goot waar nodig-
- Aanbrengen condenswaterafvoer op afschot naar de condenspomp
- Alles koeltechnisch en elektrisch aansluiten
- Het systeem afpersen met stikstof en vervolgens vacumeren volgens STEK eis
- Het systeem in bedrijf stellen volgens Stek eisen
- Steklogboek of certificaat en afdracht milieubelasting
- Montage materiaal en klein materiaal
- 5 jaar fabrieksgarantie op onderdelen, waarvan 1 jaar fullservice garantie
Hoe is de prijs en zijn er verder nog aandachtspunten die ik ogenschouw moet nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-ijsco
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-01-2022
Inmiddels hangt de airco op onze zolderkamer en hij doet het vooralsnog goed.

Ik moet alleen nog even iets aan de afwerking doen.. maar voor ik dat doe nog even een vraag:

Ik las op meerdere plekken, o.a. in de installatiehandleiding, dat de condenswaterafvoer altijd naar beneden moet lopen. Bij ons loopt deze over in een PVC buis en onder de dakpannen richting de dakgoot.

Voordat deze afvoerslang naar beneden gaat, loopt-ie eerst een klein stukje omhoog zoals je op de foto kunt zien.

Kan dit kwaad of is dit geen probleem?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IIyHPNo.jpg

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:00
g-ijsco schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:07:

Ik moet alleen nog even iets aan de afwerking doen.. maar voor ik dat doe nog even een vraag:

Ik las op meerdere plekken, o.a. in de installatiehandleiding, dat de condenswaterafvoer altijd naar beneden moet lopen. Bij ons loopt deze over in een PVC buis en onder de dakpannen richting de dakgoot.

Voordat deze afvoerslang naar beneden gaat, loopt-ie eerst een klein stukje omhoog zoals je op de foto kunt zien.

[Afbeelding]

dank!
In deze situatie zal er een klein beetje water in de leiding blijven staan. In principe niet erg, want zal niet snel gaan stinken. Maar wel in de gaten houden of het water niet terug gaat lopen. :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Kan de binnenunit niet nog een klein stukje omhoog, zodat het weer schuin afloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08-2021
Ik heb hier 2 offertes gekregen (van hetzelfde bedrijf) voor een multisplit van LG en de andere is een multisplit van Daikin, prijs is inclusief alles ook aanleg elektriciteit op een aparte groep. Condens afvoer is op natuurlijke wijze.

Zijn deze prijzen aanvaardbaar? Welke zouden jullie kiezen? Volgende week komt er nog een andere aircoboer langs om een offerte op te maken.

Ik neig naar de LG omdat ik in mijn vorige woning ook LG had en daar tevreden over was en het toch bijna 500 euro verschil is met Daikin. Of is Daikin zoveel beter?

Offerte 1:

2 Daikin binnenunit CTXM 15N
1 Daikin buitenunit multi split 2MXM40M

Koelmiddel R32 Milieu vriendelijker gas en hoger rendement
Energielabel A+++ koelen en A++ verwarmen
garantie: 3 jaar op de toestellen

PRIJS: 3420 EURO inclusief BTW.

Offerte 2:

2 LG binnenunit Dual Standard Wifi PC5SQ NSJ
1 LG buitenunit multi split MU2R15

Koelmiddel R32 Milieu vriendelijker gas en hoger rendement
Energielabel A++ koelen en A+ verwarmen
garantie: 5 jaar op de toestellen en 10 jaar op de compressor

PRIJS: 2960 EURO inclusief BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Lijken me prima offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:23

CeesKees

I rest my Kees

Zeer schappelijke prijzen als je het mij vraagt.

Hier is gisteren een installatie afgerond van 2* Mitsubishi Heavy SRK/SRC 25 ZS-W in totaal 3.800.

Installateur had een voorkeur voor Mitsubishi tov Daikin vanwege de ervaringen met de aftersales van beide partijen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Blijf die prijzen bizar vinden. Ik heb hier 2 splits van Fujitsu staan. Geimporteerd uit Spanje voor nog geen 600 per stuk.

Leiding: 200 euro (30 meter). Beugeltje en balkjes 50 euro.
Installateur: 250 euro.

Klaar voor nog geen 1700 euro.

Aircoboeren zijn echt afzetters eerste klas in dit land :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Tja, die willen ook graag brood op de plank net zoals jij toch? En uiteindelijk zijn het kennelijk "marktconforme" prijzen zoals de consument bereid is dat te betalen. Ik heb ook meer betaald dan jij echter is alles wel via één partij geleverd en geïnstalleerd en heb ik in ieder geval de eerste drie jaar al het onderhoud inclusief. Ook bij eventuele verstoringen, defecten, garantie etc heb ik met een partij te maken(gewoon bij mij om de hoek) en is mij dat ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Filtert een airco eigenlijk ook?
Heb hier een buurman die een fanatieke houtstoker is waardoor je daar met een open raam flink last van hebt.
Kan je de buitenunit dan wel aan die kant hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
sambalbaj schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 18:05:
Filtert een airco eigenlijk ook?
Heb hier een buurman die een fanatieke houtstoker is waardoor je daar met een open raam flink last van hebt.
Kan je de buitenunit dan wel aan die kant hangen?
De binneunit van en airco circuleert lucht (net als een ventilator; hij zuig lucht aan uit de kamer via de bovenkant en blaast deze er beneden uit); hij zuig geen verse lucht aan van buiten. De enige die dus in de stank zit, is de buitenunit en die zuig alleen lucht aan voor de compressor en verdamper :+

Die lucht gaat overigens via een filter, door de verdamper heen naar de ventilator die het de kamer inblaast. Vandaar ook dat je regelmatig even de filters moet afzuigen met de stofzuiger.

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 17-05-2019 18:09 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:07
g-ijsco schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:07:

[Afbeelding]

dank!
@g-ijsco
Als je even de klep openzet en dan 1 van de stoffilters verwijderd kan je met een flesje voorzichtig wat schoon water in het opvangbakje laten stromen. Even voorzichtig met de koelribben want die verbuig je vrij snel.

Als er niets gaat druppelen langs de binnenunit is er niks aan de hand. Geen zorgen over de electronica, die zit allemaal hoog en droog in het gedeelte rechtsboven voor het geval er toch wat lekt. Houd wel even een doekje bij de hand.
De opvangbak zit sowieso wel iets hoger dan de condensleiding-uitgang zelf, dus dat de leiding iets omhoog gaat hoeft niet meteen een probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-07 11:27
Ik wil een airco kopen via een webshop.
Nu ben ik aan het zoeken naar een STEK monteur die hem in bedrijf gaat stellen (ik doe de montage).

Weet iemand een bedrijf die dat doet in omgeving Amstelveen?
Heb er een aantal gebeld en die doen blijkbaar enkel als je de gehele set bij hun koopt.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:52
mouse86 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:10:
Nu ben ik aan het zoeken naar een STEK monteur die hem in bedrijf gaat stellen (ik doe de montage).

Heb er een aantal gebeld en die doen blijkbaar enkel als je de gehele set bij hun koopt.
Probeer het eens via https://www.casius.nl of https://www.werkspot.nl.
En voor een airco lees hier ook eens Airco bestellen in Spanje

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
mouse86 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:10:

Om je nog meer werk te geven @koevlaas2 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 00:52
Glashelder schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:58:
Blijf die prijzen bizar vinden. Ik heb hier 2 splits van Fujitsu staan. Geimporteerd uit Spanje voor nog geen 600 per stuk.

Leiding: 200 euro (30 meter). Beugeltje en balkjes 50 euro.
Installateur: 250 euro.

Klaar voor nog geen 1700 euro.

Aircoboeren zijn echt afzetters eerste klas in dit land :p
Welke heb je besteld en hangen ze al?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb twee van deze sets besteld: https://www.climamarket.eu/en/asy35ui-llce

En ja ze hangen, maar moeten nog afgemonteerd worden. De installateur is nog even druk :p Hoor binnenkort een datum.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wow.. dat is goedkoop. Ik heb net een aanbieding gehad van 2500 euro incusief installatie voor:

- Daikin FTXM 25N wandunit en RXM 25N buiten unit. Op basis van R32.
- 8 meter koelleiding, vaste avoer naar buiten
- 40mm doorvoer naar buiten met warte goot. Kunstofbalken.
- Werkschakelaar en stuurstroom (geen idee wat dit laatste is)
- Inclusief wifi module

Voor mijn gevoel aan de hoge kant als ik google wat dit systeem kost. Ook mogelijk wat overkill voor een slaapkamer van 5x4 (2kw ook mogelijk?). Andere partij heeft weer een Mitsubishi heavy aangeboden type SRK 25zs-w. Scheelt 400 euro.

Wat denken jullie? Dit moet toch goedkoper kunnen? Mis ik iets? Misschien toch overwegen om zelf via een webshop oid hetzeflde systeem te kopen en een installateur te vinden?

edit: google geeft dit terug: https://www.condizionati....xm25m-rxm25m9-a-25kw.html. Beetje rare vertalingen (dus verdacht) maar deze set kost dus +- 1000 euro exclusief extra leidingwerk, arbeidsloon etc. Lijkt op een groot verschil.

[ Voor 24% gewijzigd door Workaholic op 21-05-2019 13:52 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Workaholic schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:42:
Wow.. dat is goedkoop. Ik heb net een aanbieding gehad van 2500 euro incusief installatie voor:

- Inclusief wifi module

Voor mijn gevoel aan de hoge kant als ik google wat dit systeem kost. Ook mogelijk wat overkill voor een slaapkamer van 5x4 (2kw ook mogelijk?). Andere partij heeft weer een Mitsubishi heavy aangeboden type SRK 25zs-w. Scheelt 400 euro.

Wat denken jullie? Dit moet toch goedkoper kunnen? Mis ik iets? Misschien toch overwegen om zelf via een webshop oid hetzeflde systeem te kopen en een installateur te vinden?

edit: google geeft dit terug: https://www.condizionati....xm25m-rxm25m9-a-25kw.html. Beetje rare vertalingen (dus verdacht) maar deze set kost dus +- 1000 euro exclusief extra leidingwerk, arbeidsloon etc. Lijkt op een groot verschil.
Bij mij hangt een ftxf25a uit Italie voor 480 euro + 80 euro verzendkosten climaidraulica is de leverancier. Voor de slaapkamer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Notna schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:12:
[...]

Om je nog meer werk te geven @koevlaas2 O-)
@mouse86 ik kan dat wel doen, geen probleem.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
wizzopa schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:14:
[...]

Bij mij hangt een ftxf25a uit Italie voor 480 euro + 80 euro verzendkosten climaidraulica is de leverancier. Voor de slaapkamer prima.
Dank voor je tip. Ze rekenen nu 180 euro porto.. net even gevraagd. Dat maakt het toch wat minder interessant denk ik? Dan moet je nog een ZZper zien te vinden die je kunt vertrouwen en akkoord gaat met alleen uren zonder levering HW (tips welkom).

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Workaholic schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:55:
[...]

Dank voor je tip. Ze rekenen nu 180 euro porto.. net even gevraagd. Dat maakt het toch wat minder interessant denk ik? Dan moet je nog een ZZper zien te vinden die je kunt vertrouwen en akkoord gaat met alleen uren zonder levering HW (tips welkom).
@koevlaas2 en hier misschien voor een airco https://aircodeal.nl/winkel/
of hier https://www.clima-inverter.com/ voor €567,70 incl verzenden en paypal voor een FTXF25A.

[ Voor 16% gewijzigd door wizzopa op 21-05-2019 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Workaholic schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:42:

- Inclusief wifi module

Een FTXM25N is een A+++ model, de veel goedkopere zijn A+ of A++ scheelt dan in prijs.
Maar € 2500,- voor een 2.5 kW A+++ model is wel een dure.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14
Workaholic schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:55:
[...]

Ben ook opzoek, dus misschien een idee om samen een bestelling te doen en dat we de verzendkosten kunnen delen? PM me anders even bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Iemand ervaring met DIY vacumeren?

Blijkbaar kan je kant en klare setjes bestellen op bol.com met een pomp om te vacumeren inclusief een set manometers. Zo moeilijk moet dat toch niet zijn? Of zie ik wat over het hoofd?

De buitenunit is voor gevuld voor ca 15 meter leiding staat er. Zodra je gaat vacumeren, haal je alleen lucht uit de leidingen dus kan je nog niet je R32 koelmiddel verliezen maar kan je wel testen of alles goed lekvrij is. Daarna de valve open doen en klaar is kees?

Dit bij gebrek aan airco installateurs die een airco in bedrijf willen stellen....

[ Voor 44% gewijzigd door mouse86 op 21-05-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mouse86 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:00:
Iemand ervaring met DIY vacumeren?

Blijkbaar kan je kant en klare setjes bestellen op bol.com met een pomp om te vacumeren inclusief een set manometers. Zo moeilijk moet dat toch niet zijn? Of zie ik wat over het hoofd?

De buitenunit is voor gevuld voor ca 15 meter leiding staat er. Zodra je gaat vacumeren, haal je alleen lucht uit de leidingen dus kan je nog niet je R32 koelmiddel verliezen maar kan je wel testen of alles goed lekvrij is. Daarna de valve open doen en klaar is kees?

Dit bij gebrek aan airco installateurs die een airco in bedrijf willen stellen....
Ik zou het niet zelf gaan doen, aan die analoge meters zie je niet zoveel.
Ik gebruik een vacuum meter (digitaal) waarop eea veel beter te zien is.
Ik wil het wel voor je doen, het stek gedeelte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
koevlaas2 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 00:16:
[...]

Ik zou het niet zelf gaan doen, aan die analoge meters zie je niet zoveel.
Ik gebruik een vacuum meter (digitaal) waarop eea veel beter te zien is.
Ik wil het wel voor je doen, het stek gedeelte.
Heel graag natuurlijk! Ik zal een dm sturen.
Heb via YouTube inderdaad ook digitale meters gezien, maar de meesten gebruiken analoog zie ik.

Interessant!

[ Voor 13% gewijzigd door mouse86 op 22-05-2019 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:55:
[...]

Een FTXM25N is een A+++ model, de veel goedkopere zijn A+ of A++ scheelt dan in prijs.
Maar € 2500,- voor een 2.5 kW A+++ model is wel een dure.
Dank voor je feedback. Vervelend al die verschillende versies die zo op elkaar lijken. Weet jij of de Sensira versie ook een uitlopend model is? Dat lijkt de FTXF25A te zijn. Deze kost online maar 699,00 euro. De FTXM25N set zit al snel op 1100 euro. Een inverter is toch sowieso al erg zuinig en dat prijsverschil ga je toch nooit terugverdienen in stroomverbruik? Of zie ik het verkeerd?

Als alternatief kreeg ik ook de Mitsubishi SRK 25ZS-W door. Met wifi module verkrijgbaar voor 929 Euro. Met installatie via diverse sites voor ongeveer 1300-1600 euro. Scheelt nogal met de 2500 euro van Daikin met de lokale installateur. Alleen de Wifi / App module lijkt een stuk minder te zijn dan de Daikin.

Voor 908 euro heb ik de Daikin nog gevonden via een webshop in Portugal. Zit je alleen met garantie.. en nog extra materiaal + ZZPer zoeken (die erg lastig te vinden zijn). Misschien wel de beste optie omdat je denk ik (maar correct me if I'm wrong) dan een A+++ airco hebt voor relatief weinig.

Als iemand tips heeft mbt Mitsubishi vs Daikin.. graag! Het liefst zoek ik een bedrijf die alles komt leveren met installatie en garantie. Zelf bestellen blijft natuurlijk een risico (ook voor de garantie afwikkeling) en het is maar de vraag of je iemand kan vinden die dit wil installeren zonder levering van HW.

[ Voor 9% gewijzigd door Workaholic op 22-05-2019 10:35 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:42
Workaholic schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:34:
[...]

Dank voor je feedback. Vervelend al die verschillende versies die zo op elkaar lijken. Weet jij of de Sensira versie ook een uitlopend model is? Dat lijkt de FTXF25A te zijn. Deze kost online maar 699,00 euro. De FTXM25N set zit al snel op 1100 euro. Een inverter is toch sowieso al erg zuinig en dat prijsverschil ga je toch nooit terugverdienen in stroomverbruik? Of zie ik het verkeerd?

Als alternatief kreeg ik ook de Mitsubishi SRK 25ZS-W door. Met wifi module verkrijgbaar voor 929 Euro. Met installatie via diverse sites voor ongeveer 1300-1600 euro. Scheelt nogal met de 2500 euro van Daikin met de lokale installateur. Alleen de Wifi / App module lijkt een stuk minder te zijn dan de Daikin.

Voor 908 euro heb ik de Daikin nog gevonden via een webshop in Portugal. Zit je alleen met garantie.. en nog extra materiaal + ZZPer zoeken (die erg lastig te vinden zijn). Misschien wel de beste optie omdat je denk ik (maar correct me if I'm wrong) dan een A+++ airco hebt voor relatief weinig.

Als iemand tips heeft mbt Mitsubishi vs Daikin.. graag! Het liefst zoek ik een bedrijf die alles komt leveren met installatie en garantie. Zelf bestellen blijft natuurlijk een risico (ook voor de garantie afwikkeling) en het is maar de vraag of je iemand kan vinden die dit wil installeren zonder levering van HW.
De FTXF en de FTXC zijn inderdaad uitlopend.
Een A+++ verdien je alleen terug als je er ook mee gaat verwarmen.
ik heb ze bij bittel.bg gekocht 140 verzending
https://www.bittel.bg/en/...-sensira-ftxc35-a-rxc35-a
Ook al verwarm ik er mee gaat een goedkope degelijke unit met weinig poespas minder snel kapot.
Ik heb dan liever een goedkopere unit.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Het (deels) installeren zonder dat ik de hardware lever is, geen probleem maakt mij niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
[...]

Dankzij tips van tweakers ga ik een deze dagen bestellen bij deze site

https://www.airconditioni...rk25zs-w-src25zs-w-2-5kw-

Als je in de buurt woont om het op te halen, kan je mee liften op de verzending. zit je op 750 euro incl. wifi.
Maar idd, wifi schijnt niet het beste te zijn bij deze modellen :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-07 09:56

barrymel

BarryMel

mouse86 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:48:
[...]

Dankzij tips van tweakers ga ik een deze dagen bestellen bij deze site

https://www.airconditioni...rk25zs-w-src25zs-w-2-5kw-

Als je in de buurt woont om het op te halen, kan je mee liften op de verzending. zit je op 750 euro incl. wifi.
Maar idd, wifi schijnt niet het beste te zijn bij deze modellen :-/
ik heb de srk zsx-w 35 en de 50 en bij beiden werkt de wifi module gewoon goed, dat is volgens mij de zelfde wifi module als voor de zs modellen ?

BarryMel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jason2306
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 17:28
Weet iemand toevallig waar ik een mobiele airco unit kan vinden met twee slangen voor een goede prijs? Alles wat ik vind online heeft een nutteloze waterbak or maar een slang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
jason2306 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:43:
Weet iemand toevallig waar ik een mobiele airco unit kan vinden met twee slangen voor een goede prijs? Alles wat ik vind online heeft een nutteloze waterbak or maar een slang.
Sharp CVp09FR
Water afvoerplug op de bodem (wateropvang bak)
Water afvoerplug midden van het apparaat wat direct van de radiator af komt.

Zocht je dit?

[ Voor 69% gewijzigd door PatRamon op 23-05-2019 21:57 ]

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
jason2306 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:43:
Ik heb een 1 slang omgebouwd naar 2 slangen. Zoek eens in youtube, of kijk bij mijn foto's .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Voor de mensen met ervaring, hoeveel (meer)waarde heeft wifi op een airco? Gebruiken jullie het actief? Of was het in het begin even leuk en daarna werd het niet meer gebruikt? Persoonlijk is mijn eerste gedachte dat de airco gewoon aan en uit moet en zijn ding moet doen, dus ik zie voor mijzelf niet zoveel behoefte voor een wifi module. Maar wellicht hebben mensen daar totaal andere ervaringen mee/meningen over : ) (uiteraard blijft alles heel persoonlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Voor verwarming hangt mijn Nest werkeloos aan de muur. Die staat de hele winter op 20 graden (vloerverwarming en L/W warmtepomp). Maar de airco zet ik gedurende de zomermaanden regelmatig aan en uit via de Daikin app. Ook het instellen van een schema gaat hiermee veel handiger. De airco hangt hier op zolder, dus het is ook een stukje gemak/luiheid.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@Shadow_Zero het enige waar ik voor gebruik soms is het uitlezen van wat data vd buiten unit. Verder gaan ze begin zomer aan (heb 4 units) en blijven ze aan tot het weer koud wordt. Juist dat geeft imho het meeste comfort ipv aan / uit

bovendien, is ook comfort, heb je dan het minste geluid van zowel binnen als buitenunit omdat ze vrijwel altijd op de laagste stand draaien

[ Voor 23% gewijzigd door Ray op 24-05-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Shadow_Zero schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:13:
Voor de mensen met ervaring, hoeveel (meer)waarde heeft wifi op een airco? Gebruiken jullie het actief? Of was het in het begin even leuk en daarna werd het niet meer gebruikt? Persoonlijk is mijn eerste gedachte dat de airco gewoon aan en uit moet en zijn ding moet doen, dus ik zie voor mijzelf niet zoveel behoefte voor een wifi module. Maar wellicht hebben mensen daar totaal andere ervaringen mee/meningen over : ) (uiteraard blijft alles heel persoonlijk).
Ik gebruik de wifi voor het uitlezen van de ruimtetemperatuur en in de zomer komt het voor dat ik op de snelweg rij en alvast even de airco inschakel. Zodra ik thuis ben is het dan al lekker koel in huis.

[ Voor 0% gewijzigd door koevlaas2 op 25-05-2019 10:43 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 22:13:
[...]

Ik gebruik de wifi voor het uitlezen van de ruimtetemperatuur en in de zomer komt het voor dat ik op de snelwg rij en alvast even de airco inschakel. Zodra ik thuis ben is het dan al lekker koel in huis.
Inderdaad, herken ik volledig. Wij doen hetzelfde. Erg makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

yodeluxe schreef op woensdag 3 april 2019 @ 08:16:
<knip>
Post over monoblock
</knip>
Was je nog verder gekomen met een monoblock?

Ik zit zelf met de situatie dat airco-installeerders blijkbaar te druk zijn om überhaupt een offerte af te geven, terug te bellen, of volgens afspraak langs te komen, en ben nu naar die monoblocks aan het kijken.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Prijsverschillen tussen de aanbieders zijn ook groot. Voorbeeld:

FTXM20N/RXM20N & Wifi Controller met installatie:

1740,00 euro tot 2340 euro. Mitsubishi Heavy SRK25ZS-W lijkt vooralsnog de goedkoopste optie vs daikin met 1650 euro inclusief installatie.

Denk dat ik alsnog zelf de airco bestel in het buitenland en dan een ZZper zoek (hoop iemand via tweakers, wel zo leuk :)). Dan blijft alleen de vraag staan of ik voor de Daikin of de Mitsubishi ga

[ Voor 53% gewijzigd door Workaholic op 26-05-2019 11:26 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Workaholic schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:24:

1740,00 euro tot 2340 euro. Mitsubishi Heavy SRK25ZS-W lijkt vooralsnog de goedkoopste optie vs daikin met 1650 euro inclusief installatie.

Denk dat ik alsnog zelf de airco bestel in het buitenland en dan een ZZper zoek (hoop iemand via tweakers, wel zo leuk :)). Dan blijft alleen de vraag staan of ik voor de Daikin of de Mitsubishi ga
Waar voor ga je hem gebruiken, verwarmen, koelen , slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Slaapkamer - puur koelen.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dan kan je nog lager in prijs door BV een FTXF20 of een 25 te kiezen.
Ik heb er een hangen voor in de slaapkamer. Het verschil is Seer vind je niet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Apie! schreef op zondag 26 mei 2019 @ 10:45:
[...]

Ik zit zelf met de situatie dat airco-installeerders blijkbaar te druk zijn om überhaupt een offerte af te geven, terug te bellen, of volgens afspraak langs te komen, en ben nu naar die monoblocks aan het kijken.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een monoblock van Olimpia Splendid, deze staat nog in bestelling dus ik kan nog niet zeggen of die het goed doet. Reden om voor dit model te gaan is om te beginnen dat het past (al is de benodigde ruimte boven de airco minder dan wat de fabrikant als minimum aanhoudt, maar ik denk dat het wel goed zal komen). Ten tweede is deze airco volgens specs stiller dan het alternatieve merk/model, ook is het stroomverbruik wat gunstiger.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

yodeluxe schreef op zondag 26 mei 2019 @ 13:11:
[...]

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een monoblock van Olimpia Splendid, deze staat nog in bestelling dus ik kan nog niet zeggen of die het goed doet. Reden om voor dit model te gaan is om te beginnen dat het past (al is de benodigde ruimte boven de airco minder dan wat de fabrikant als minimum aanhoudt, maar ik denk dat het wel goed zal komen). Ten tweede is deze airco volgens specs stiller dan het alternatieve merk/model, ook is het stroomverbruik wat gunstiger.
Ha, weer een type dat ik nog niet kende. Ik ken die monoblocks ook pas sinds gisteren om eerlijk te zijn en helaas maken de bekende airco-merken ze nog niet. Waarom heb je voor Olimpia gekozen en niet bijvoorbeeld voor een iCool & iWarm, Powrmatic Vision, Fintek of Windy? En waarom in Duitsland besteld?
Een dingetje waar ik wel mee zit is de duurzaamheid van die - voor mij - onbekende merken. De grootte en afstand van de gaten in de muur bijvoorbeeld. Zijn dat standaard afmetingen of moet ik bij een nieuw model nieuwe gaten boren? Die gaten in de muur zijn wel van het type 'permanent' namelijk.

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
Apie! schreef op zondag 26 mei 2019 @ 18:16:
[...]

Ha, weer een type dat ik nog niet kende. Ik ken die monoblocks ook pas sinds gisteren om eerlijk te zijn en helaas maken de bekende airco-merken ze nog niet. Waarom heb je voor Olimpia gekozen en niet bijvoorbeeld voor een iCool & iWarm, Powrmatic Vision, Fintek of Windy?
iCool=Fintek :) Dat was toch wel een reden voor mij om niet voor dat merk te gaan. Fintek lijkt vooral te produceren voor/als andere merken en ik kreeg er het gevoel bij dat de kwaliteit meer bouwmarkt kwaliteit zou zijn, dus niet echt top. Het is best lastig dat er geen goede (onafhankelijke) reviews te vinden zijn.

Maar het grootste punt is dat de meeste merken/modellen niet passen. Ik mag geen gaten in de gevel boren, dus de enige plek die over blijft is een klapraampje. Ook daar is weinig ruimte, maar de Olimpia zou ik daar kunnen ophangen als ik het klapraampje vervang voor een dikke plank.
En waarom in Duitsland besteld?
Ik heb eerst in Nederland gekeken en er is voor zover ik heb kunnen achterhalen 1 winkel die dit merk verkoopt. Toen ze na een vraag van mij een dusdanige fout maakten over het koelmiddel (was niet eens mijn vraag), vielen ze af. Daarna ben ik in het buitenland gaan kijken, dat zou hoe dan ook goedkoper zijn. Italië was het goedkoopste, maar die webwinkels hadden niet de beste reviews, dus is het de Duitse winkel geworden.
Een dingetje waar ik wel mee zit is de duurzaamheid van die - voor mij - onbekende merken. De grootte en afstand van de gaten in de muur bijvoorbeeld. Zijn dat standaard afmetingen of moet ik bij een nieuw model nieuwe gaten boren? Die gaten in de muur zijn wel van het type 'permanent' namelijk.
Dat is ook wel iets wat ik in het achterhoofd heb zitten en is ook waarom ik voor Olimpia ben gegaan. Ze lijken de afstand en grootte van de gaten bij al die soorten modellen hetzelfde te hebben gehouden. Zou er toch een andere airco nodig zijn, hoeft er niets aan de gaten aangepast te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ray schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:30:
@Shadow_Zero het enige waar ik voor gebruik soms is het uitlezen van wat data vd buiten unit. Verder gaan ze begin zomer aan (heb 4 units) en blijven ze aan tot het weer koud wordt. Juist dat geeft imho het meeste comfort ipv aan / uit

bovendien, is ook comfort, heb je dan het minste geluid van zowel binnen als buitenunit omdat ze vrijwel altijd op de laagste stand draaien
Ah ok. Mijn gedachte zou zijn om hem aan te zetten als het echt niet meer uit te houden is, anders vind ik het ook weer zonde van de energierekening. Maar wellicht dat de praktijk al snel richting jouw methode gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

Shadow_Zero schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:13:
[...]

Ah ok. Mijn gedachte zou zijn om hem aan te zetten als het echt niet meer uit te houden is, anders vind ik het ook weer zonde van de energierekening. Maar wellicht dat de praktijk al snel richting jouw methode gaat ;)
koelen kost amper energie en imho koop je niet een product om het niet te gebruiken :)

er is ook genoeg te lezen , al helemaal als het gaat over een warmtepomp, over energie gebruikt verdeeld over een langere periode of aan / uit.

overigens is ook de luchtvochtigheid een belangrijke factor voor het comfort gevoel. daar wil je ook niet te veel variatie in hebben en bovendien duurt dat ook even voordat het op peil is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusv
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:40
Workaholic schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:24:

Ik heb de Mitsubishi die je noemt en ben er vooralsnog heel tevreden over. Volgens de installateurs (heb er een aantal over de vloer gehad voor offertes) is Mitsubishi een topmerk in airco-land. Daarnaast vond ik de binnenunit mooier, maar dat is persoonlijk. Volgens mij kan je beide merken/units die je noemt met een gerust hart ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ray schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:30:

Zo doe ik dat ook idd. Aan he begin/eind van het seizoen gaat 'ie nog aan/uit al naargelang het weer (als 't bijvoorbeeld zoals laatst een weekend opeens 25 graden is, maar daarna weer 8 ) maar meestal ongeveer eind mei gaat 'ie aan tot en met een flink eind in september. Ook uitgezonderd als ik in de tussentijd op vakantie ben o.i.d. natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 27-05-2019 11:33 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

yodeluxe schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:42:
[...]

iCool=Fintek :) Dat was toch wel een reden voor mij om niet voor dat merk te gaan. Fintek lijkt vooral te produceren voor/als andere merken en ik kreeg er het gevoel bij dat de kwaliteit meer bouwmarkt kwaliteit zou zijn, dus niet echt top. Het is best lastig dat er geen goede (onafhankelijke) reviews te vinden zijn.

Maar het grootste punt is dat de meeste merken/modellen niet passen. Ik mag geen gaten in de gevel boren, dus de enige plek die over blijft is een klapraampje. Ook daar is weinig ruimte, maar de Olimpia zou ik daar kunnen ophangen als ik het klapraampje vervang voor een dikke plank.
Dat idee had ik ook al. De designs leken allemaal wel heel erg veel op elkaar. De vraag is alleen of dat erg is. Ik heb laatst naar koelkasten gekeken en het viel me op dat verschillende merken toch wel heel erg veel op elkaar leken. Toen vertelde een collega me dat Siemens, Miele en Haier ook uit dezelfde fabriek schijnen te komen en gewoon alle drie een ander segment van de markt bedienen.
Zonder onafhankelijke reviews blijft het giswerk :/
Dat is ook wel iets wat ik in het achterhoofd heb zitten en is ook waarom ik voor Olimpia ben gegaan. Ze lijken de afstand en grootte van de gaten bij al die soorten modellen hetzelfde te hebben gehouden. Zou er toch een andere airco nodig zijn, hoeft er niets aan de gaten aangepast te worden.
Daar heb ik ook naar gekeken (op basis van de specs op de websites), maar voor mij is het nog steeds maar de vraag of die gaten en bijbehorende afstand iets is van deze generatie monoblocks, of dat het echt een standaard van het bedrijf, of de markt, is.
Ik vraag me ook af of ik niet beter ook kan kijken naar hoe lang een bedrijf al bestaat. Ik heb bijvoorbeeld meer vertrouwen in een bouwmarkt-merk dat al 10+ jaar producten levert dan in een 2000% over-succesvol Kickstarter project :)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:38
Beste Airconditioning goeroes, ik heb me al aardig ingelezen in de voors en tegens van een split-airco setup. Bij mijn applicatie is alleen de afvoer van de condenswater afvoer het grootste probleem.
Ik moet een significante horizontale afstand overbruggen om de condensafvoer naar buiten of naar een afvoerputje binnen te brengen. Nu begrijp ik dat de de afvoer nooit "omhoog" mag lopen, maar gezien de geringe plafond hoogte bij mij boven en het wegwerken van condensafvoer goot vraag ik mij af of ik weg kan komen met het volgende:

- Vanaf airco aansluiting eerst 2-3 cm naar beneden om terugstroom te verhinderen, dan vervolgens tussen de 3 a 5 meter nagenoeg horiziontaal, dus max 0-1% af waterend. Vervolgens na dat horizontale stuk dan wel weer steil naar beneden richting afvoerputje.

Ga ik daar mee wegkomen of is dit echt op het randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 12:14
Airco mensen,

hier is de knoop ook doorgehakt in een jaren 20 huis om met de benedenverdieping te starten (woonkamer/keuken) ongeveer 180m3 waar een 5kw unit opgehangen gaat worden. Ik hoef bij 30 graden niet naar 19 graden te kunnen koelen, maar richting 25 is voldoende. Er liggen 18 zonnepanelen op het dak, dus de airco kan lopen blijven op een laag pitje.

Nu heb ik meerdere offertes en ik heb een goed gevoel bij de Greeuw in Alkmaar. Meer ervaringen hier?
De keuzes zijn teruggebracht op advies van de verkopen uitgaande van storingen en klachten naar:
Daikin Emura 5.0 KW --> inclusief installatie 3225
Mitsubishi SRK-50ZS --> inclusief installatie 2275

Nu is er een aardig verschil in prijs en hier speelt vooral vormgeving een doorslag aldus de verkoper. De Daikin ziet er prachtig uit, maar wat is die Mitsubishi lelijk... mega logo aan de voorkomt, opvallend. Dus mijn vragen zijn:
- welk merk prefereren jullie?
- iemand ervaring met een binnenunit primeren / schilderen/spuiten?

Dank voor de input.

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@tzeunis heb zelf een Emura 3,5 hangen in de woonkamer vanwege de looks. Nu weet ik wat hij retail kost maar ook inkoop en dat is nogal een verschil.....

nu haal ik uit je totaal prijzen niet wat er gerekend wordt voor montage versus de units maar dit is wel een absurd verschil .

kijk maar eens wat een emura in italie kost bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 12:14
@Ray
De montage prijs zie ik ook niet. Echter is Daikin overal een stuk duurder dan de rest.

Ik heb een fout gemaakt; totaalprijs is 3225 en 3525 wat ik schreef. Ik zie ook dat deze unit los 2300 euro is, dus ze rekenen 1000 euro voor installatie en rij kosten.

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

tzeunis schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:56:
@Ray
De montage prijs zie ik ook niet. Echter is Daikin overal een stuk duurder dan de rest.

Ik heb een fout gemaakt; totaalprijs is 3225 en 3525 wat ik schreef. Ik zie ook dat deze unit los 2300 euro is, dus ze rekenen 1000 euro voor installatie en rij kosten.
laat ik het netjes stellen dat 2300 euro voor deze unit vrij fors geprijsd is. Volgens mij is dat zo ongeveer 100% retail catologus prijs.

Heb ook zo'n bedrijf over de vloer gehad. Die kwam op deze manier ruim 5000 euro duurder uit dan waar ik het voor heb laten doen bij een ander.....

informeer nog een goed en wellicht dat @koevlaas2 je een aanbieding wil doen voor een Emura

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 21:37

de Peer

under peer review

tzeunis schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:41:
Airco mensen,
Er liggen 18 zonnepanelen op het dak, dus de airco kan lopen blijven op een laag pitje.
Hoe bedoel je dat? Wat is de link tussen je panelen en de stand van de airco? Of bedoel je dat het huis minder opwarmt doordat de panelen de zon wegvangen?
Nu heb ik meerdere offertes en ik heb een goed gevoel bij de Greeuw in Alkmaar. Meer ervaringen hier?
De keuzes zijn teruggebracht op advies van de verkopen uitgaande van storingen en klachten naar:
Daikin Emura 5.0 KW --> inclusief installatie 3225
Mitsubishi SRK-50ZS --> inclusief installatie 2275

Nu is er een aardig verschil in prijs en hier speelt vooral vormgeving een doorslag aldus de verkoper. De Daikin ziet er prachtig uit, maar wat is die Mitsubishi lelijk... mega logo aan de voorkomt, opvallend. Dus mijn vragen zijn:
- welk merk prefereren jullie?
- iemand ervaring met een binnenunit primeren / schilderen/spuiten?

Dank voor de input.
Als je alleen gaat koelen volstaat de 2kW ook wel toch?
Ik vind het wel erg hoge bedragen overigens, maar ik ben dan ook meer iemand die iets meer risico neemt en een airco goedkoop uit Spanje of Italië haalt.

Mooie is natuurlijk dat je er ook mee kunt verwarmen en dus van het gas af kunt als je iets voor het warme water regelt zoals een warmtepompboiler.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 29-05-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:48

Hoogie2004

Whohooooo

Voor de kenners hier: Wat zou ik nodig hebben voor een ruimte van 55m2 (wat met een gedeelte met hoger plafond ongeveer 150m3 totaal is)?

Als ik de calculaties moet geloven zou een 4 of 5kW model moeten voldoen. Zeker als ik de ramen die echt zon pakken beplak met warmtewerende folie.

Nu aan het kijken naar een monoblock of zelf-installatie split-unit met van die voorgevulde snelkoppelingen. De meeste modellen die ik vind zijn ongeveer 1/3e van de grove prijsopgave die ik kreeg van de installateur.
Deze zijn dan van de merken Midea, Qlima of Eurom. Welke van deze merken staat een beetje goed aangeschreven? Ik vind vooral dat dit niet echt de A-merken zijn, maar volgens de meeste reviews die ik kan vinden (al zijn er niet heel veel...) wel prima toestellen die doen wat ze moeten.

Ik sta open voor andere opties, dus als iemand nog een goed alternatief heeft?
Apie! schreef op zondag 26 mei 2019 @ 10:45:
[...]

Klinkt bekend, installateurs zijn schijnbaar te druk. Eentje heeft me gisteren teruggebeld, maar van de eerste grove prijsindicatie werd ik nog niet erg gelukkig.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
yodeluxe schreef op zondag 26 mei 2019 @ 13:11:
[...]

Ik heb zelf een monoblock airco (justfire) en degene die jij hebt besteld heeft precies dezelfde specs als die van mij.
Mijn bevindingen zijn na 2 jaar, een beetje een hinderlijke knor/brom binnen.

En niet onbelangrijk als je niet vrijstaand woont, de geluidsbelasting buiten, zeker op standje vol aan.
Echt iets waar je buren niet blij van worden.

Verwarmen dat houd bij die van mij op bij 5°c .

En daarom is hij nu in de verkoop.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Supertip schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 00:29:
[...]

Ik heb zelf een monoblock airco (justfire) en degene die jij hebt besteld heeft precies dezelfde specs als die van mij.
Weet je zeker dat het dezelfde is? Als ik naar de huidige airco van Justfire kijk, lijkt het om een Fintek Oslo te gaan. Ik had die namelijk ook bekeken, maar die zou bij mij niet passen.

En niet onbelangrijk als je niet vrijstaand woont, de geluidsbelasting buiten, zeker op standje vol aan.
Het geluid buiten is iets waar ik me nog wel zorgen om maak. Ik zit al te bedenken wat te doen als dat zo zou zijn, om het geluid iets te kunnen dempen. Misschien dat een luchtschelp zou helpen, maar dat kan ik pas testen als de airco er is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Beste airco deskundigen :) ... Afgelopen (eind) zomer heb ik 3 splitunits laten installeren en heb niet echt meer de warme periode meegemaakt. De komende dagen lopen de temperaturen weer lekker op. Ik vroeg mij af wat de beste aanpak is om het huis koel te houden. 1. begin van de dag al beginnen met koelen op de lage stand en gewoon de hele dag laten draaien of 2. pas al het echt wat warmer wordt de airco aan te zetten. Hoe pakken jullie dit normaliter aan? Het gaat dan vooral om de woonkamer, de slaapkamers zijn met 2,5kw units zo gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@renzo4000 pas nog besproken hier. maar mijn tip.. gewoon aanzetten op de gewenste temperatuur en rond de tijd dat je over maanden sneeuw ziet vallen weer uitzetten :)

geeft het meeste comfort , minste geluid , en verbruik is ook verwaarloosbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
renzo4000 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:56:
Beste airco deskundigen :) ... Afgelopen (eind) zomer heb ik 3 splitunits laten installeren en heb niet echt meer de warme periode meegemaakt. De komende dagen lopen de temperaturen weer lekker op. Ik vroeg mij af wat de beste aanpak is om het huis koel te houden. 1. begin van de dag al beginnen met koelen op de lage stand en gewoon de hele dag laten draaien of 2. pas al het echt wat warmer wordt de airco aan te zetten. Hoe pakken jullie dit normaliter aan? Het gaat dan vooral om de woonkamer, de slaapkamers zijn met 2,5kw units zo gekoeld.
Gewoon koelen als je het warm krijgt, en of je de airco daarna 24/7 aan laat staan is je eigen keuze.

Net zoiets als je met de CV installatie doet.

@yodeluxe we gaan het vast van je horen.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zo mijn Fujitsu airco's zijn vandaag afgemonteerd door de monteur.

Voor 1712 euro heb ik nu 6.8kW aan koelcapaciteit hangen :p Draait als een zonnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 23:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Dubbele airco en 2600 euro later zijn onze slaapkamer en studio nu ook goed verkoelt. Netjes weggewerkt allemaal, blij mee.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:04
Pictures? @Glashelder @MrVegeta . Hier een oud appertement op de bovenste verdieping. Wordt erg warm in de zomer. Wil eigenlijk in de slaapkamer een split unit maar is dit te doen als de rest van het huis 30 graden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Supertip schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 00:29:
[...]

Verwarmen dat houd bij die van mij op bij 5°c .

En daarom is hij nu in de verkoop.
Oh, dat is beduidend minder, maar waar ga je 'm door vervangen dan? Ik neem aan dat die keuze al is gemaakt als je 'm in de verkoop doet? Een andere monoblock of toch een split?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 21:49
Is een mobiele unit van zo'n €2-300 beetje bruikbaar om 2 slaapkamers of een woonkamer (zo'n 30 m2) redelijk ok te koelen?

Volgens de specs zitten ze rond de 8000BTU en 50m2, dus dat zou wel moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
NeutraleTeun schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 17:43:
Is een mobiele unit van zo'n €2-300 beetje bruikbaar om 2 slaapkamers of een woonkamer (zo'n 30 m2) redelijk ok te koelen?

Ik denk van niet, omdat een groot deel van de opgewekte kou via de slang wordt afgevoerd en er de zelfde hoeveelheid warme lucht weer aangevoerd moet worden. bovendien zijn het stroom vreters.

Even wel als je handig ben kan je een mobiel met 1 slang om " toveren " naar een mobiel met 2 slangen. Voorbeelden zijn wel te vden op youtube.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:06

Winkiller

De Mopperpot

NeutraleTeun schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 17:43:

Ja hoor, je hebt altijd verkoeling met een monoblock maar verwacht geen topprestaties.
Zeker als je bv. het inlaten van lucht op het noorden hebt en je airco op het zuiden.
Ga er van uit dat je terug kan koelen bij +35 buiten tot 23/25 binnen.

Ik doe het ook al meer dan 10 jaar, zeker op mijn slaapkamer werkt het voldoende.

Wel 1 unit per kamer dan he... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-07 18:18
Ik zit met een kantelraam waar de bovenkant en onderkant lucht doorlaat, dat word dus vrij lastig om af te sluiten.

Het gaat om een zolderruimte van zo'n 25M2 wat ik wil gaan koelen gezien het vrij warm word. Ik zat te denken aan een mobiele airco, maar hoe sluit je een ruimte met kantelraam nu goed af zonder gaten te boren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Raam eruit halen in de zomerperiode en er een plaat hout (met openingen) in schroeven?

Maar het blijft aanmodderen met zo’n mobiele unit. Als je er vervolgens ook nog €799 voor moet neerleggen dan beter doorpakken en voor 2-300 meer een split-unit laten monteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
ThinkPadd schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:00:
Raam eruit halen in de zomerperiode en er een plaat hout (met openingen) in schroeven?

Maar het blijft aanmodderen met zo’n mobiele unit. Als je er vervolgens ook nog €799 voor moet neerleggen dan beter doorpakken en voor 2-300 meer een split-unit laten monteren...
Snap ik maar we zitten hier op 5 hoog, en dat raam gaat er zeker niet zo 1 2 3 uit. Even los van alle lichtinval, je moet dan wat. Denk dat je voor zo'n €400 wel een prima model hebt wat het aan zou moeten kunnen.

Ik vond nog wel een grijze (metalen?) buis die naar het dak loopt, wellicht kan ik daar wat op monteren maar geen idee of zoiets kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
rolandos582 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:06:
[...]

Snap ik maar we zitten hier op 5 hoog, en dat raam gaat er zeker niet zo 1 2 3 uit. Even los van alle lichtinval, je moet dan wat. Denk dat je voor zo'n €400 wel een prima model hebt wat het aan zou moeten kunnen.

Ik vond nog wel een grijze (metalen?) buis die naar het dak loopt, wellicht kan ik daar wat op monteren maar geen idee of zoiets kan.
Wat is de diameter van de buis of anders
zoek eens op Airlock voor raam afdichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05-2024
ThinkPadd schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:00:

En een mobiele airco vreet stroom en maakt een hoop herrie.
Als je ook nog eens slaapt op die kamer, is dat ook een groot minpunt.
Een split airco is eigenlijk wel de beste oplossing, maar het is een flinke investering en op 5 hoog maakt het het er ook niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
5 hoog is lastig, maar ook weer niet onmogelijk. Heb je geen balkon waar de buitenunit kan staan?

Als je van plan bent er nog een poosje te blijven wonen dan zou ik er toch eens voor gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

er zijn ook gewoon dakebeugels en als het dakraam groot genoeg is om een persoon en een buitenunit doorheen te frommelen dan zijn er best bedrijven die hem willen plaatsen (anders met hoogwerker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:06

Winkiller

De Mopperpot

goldvinger schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:33:
[...]

En een mobiele airco vreet stroom en maakt een hoop herrie.
Als je ook nog eens slaapt op die kamer, is dat ook een groot minpunt.
Een split airco is eigenlijk wel de beste oplossing, maar het is een flinke investering en op 5 hoog maakt het het er ook niet makkelijker op.
Ik slaap al meer dan 10 jaar met een mobiele airco op mijn slaapkamer, 1 dag wennen en gaan. :>
Tegenwoordig hebben ze ook een silent mode en daarbij kan je prima slapen, 47dBA.
Stroomgebruik, 0,16 cent per uur als hij op continu op volle toeren draait, valt best wel mee, toch ?
Bij juist gebruik (alleen avond/nacht) zal je in je slaapkamer op 1 euro per dag uitkomen, acceptabel. :*)
rolandos582 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:06:
[...]
Het advies is om de bijgeleverde slang niet te verlengen, het kan wel maar zo kort mogelijk.
Ik zou echt niet verder gaan dan ongeveer 3 meter maximaal om optimaal te kunnen blijven koelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Winkiller op 02-06-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
wizzopa schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:19:
[...]

Wat is de diameter van de buis of anders
zoek eens op Airlock voor raam afdichting.
13cm, is een grijze aluminium buis oid die naar het dak gaat en vermoedelijk buiten uitkomt. Voelt wel alsof er frisse lucht uitkomt. Kan je daar zomaar een airco op aansluiten?

Airlock is besteld en ben benieuwd of dat werkt. 5 hoog zonder balkon hier is onmogelijk voor buiten units. Het gaat om een "mancave" zolder, geluid maakt me niks uit maar warmte wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:47

BTS

Sinds gisteravond de airco aangezet op de slaapkamer, tijdens het slapen op silentmode maar voor de rest van de dag op auto.
Overdag slaapkamerdeur open en zo koelt het hele huis mee. Kosten nu 0,- want zonnestroom direct van ons dak.

Mijn vrouw is erg tevreden met onze keuzes.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:59

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

rolandos582 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:53:
Ik zit met een kantelraam waar de bovenkant en onderkant lucht doorlaat, dat word dus vrij lastig om af te sluiten.

Het gaat om een zolderruimte van zo'n 25M2 wat ik wil gaan koelen gezien het vrij warm word. Ik zat te denken aan een mobiele airco, maar hoe sluit je een ruimte met kantelraam nu goed af zonder gaten te boren?
Hier precies hetzelfde; een velux raam met kantelpunt op de middellijn. Geen fatsoenlijke oplossing voor te vinden om een aflsluitende slangdoorvoer te maken. Bizar.

als iemand iets vind hou ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4v1d
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-03 08:50
Ik ben aan het kijken naar een mobiele airco. Ik heb een kamer waar maar één klein raampje open kan, hiervoor moet de aircoslang sowieso verlengd worden en verticaal omhoog lopen. Ik lees dat beide af wordt geraden. Tweede punt is dat het raam maar een opening heeft van 12cm bij 39cm, met halverwege nog een raamuitzetter. Ik moet dus ook iets met de diameter van de afvoerslang..

Allemaal dus een verre van een ideale situatie. Hoor graag of iemand tips heeft om dit aircoavontuur goed te laten verlopen. :P Is een hoekverloop bijvoorbeeld een optie?
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/703/164/993/DV_8_8610795_03_4c_DE_20130411153357.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 21:49
Ik zou de mobiele airco moeten aansluiten op de doorvoer van de centrale afzuiging, maar dan moet de slang dus ook een stuk omhoog lopen.
Dat is dus eigenlijk geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@d4v1d ik heb zelf exact die verlopen gebruikt op een paar sharp monoblokken om ze inderdaad door een klapraam af te laten voeren en dat ging prima

gewoon recht omhoog en dan dus haaks naar buiten. wel originele slang en lengte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
superduper schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:49:
[...]

Hier precies hetzelfde; een velux raam met kantelpunt op de middellijn. Geen fatsoenlijke oplossing voor te vinden om een aflsluitende slangdoorvoer te maken. Bizar.

als iemand iets vind hou ik me aanbevolen!
Ja inderdaad, elk ander raam was een stuk makkelijker maar omdat je 2 ''openingen'' krijgt word het een stuk moeilijker.

Het enige alternatief wat ik zelf kon vinden in deze ruimte was deze koker achtig iets.
Zit vrij achterin maar komt wel frisse lucht uit, maar de vraag is. Kan je daar zomaar een airco op aansluiten en hopen op het beste of heeft dit een hele andere functie?
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/5a00ee85e563b6c43b935cbf2045a069.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Die gaat recht omhoog, volgens mij mag een mobiele airco niet meer dan 150cm met de slang omhoog anders kan hij zijn warmte niet goed wegblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is het bij jullie al zo warm binnen? Hier is het nog onder de 25 graden (behalve de veranda dan, daar was het 46 graden).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Weet niet, het is hier heerlijk steady 22 graden conform instelling airco :D .... Straks lekker in een koele slaapkamer, dat was een jaar geleden wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
rolandos582 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:18:
[...]

13cm, is een grijze aluminium buis oid die naar het dak gaat en vermoedelijk buiten uitkomt. Voelt wel alsof er frisse lucht uitkomt. Kan je daar zomaar een airco op aansluiten?

Airlock is besteld en ben benieuwd of dat werkt. 5 hoog zonder balkon hier is onmogelijk voor buiten units. Het gaat om een "mancave" zolder, geluid maakt me niks uit maar warmte wel
Heeft op die plaats mogelijk een cv ketel gestaan?

Oplossing van 2 jaar terug Mobiel met 2 slangen..... en de Slangen door het raam.....
en nu deze Daikin FTXF25a .... en het buiten gebeuren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
renzo4000 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 18:45:
Die gaat recht omhoog, volgens mij mag een mobiele airco niet meer dan 150cm met de slang omhoog anders kan hij zijn warmte niet goed wegblazen.
Hmm is dat een regel? Nooit iets over gehoord.
wizzopa schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:21:
[...]

Heeft op die plaats mogelijk een cv ketel gestaan?

Oplossing van 2 jaar terug Mobiel met 2 slangen..... en de Slangen door het raam.....
en nu deze Daikin FTXF25a .... en het buiten gebeuren.....
Dat zou zomaar eens kunnen, huidige cv zit een meter naar rechts. Kan je zo'n buis vrij gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:52
Vrijdag komt mijn airco eindelijk binnen!! Mooi een week te laat 8)7

Anyhow, het eeuwenoude 'de slang moet naar buiten' probleem gaat hier dus ook voorkomen. (ja ik heb een monoblock unit gekocht, gaat om een huurwoning; splitunit is niet mogelijk, de kamer die gekoeld moet worden is bovendien ook maar 14m2).

Mijn situatie is als volgt; door dit raam zal de aircoslang moeten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LaNwSdJ.jpg
  • Plafond direct boven het raam
  • Muur links, muur rechts van het raam
  • Vensterbank direct onder het raam
  • Raam kiept naar binnen
  • Raam kan ook scharnieren
Help :P Wat zouden jullie hiermee doen?

Ik heb twee mogelijke oplossingen al bedacht:
  • Raam laten scharnieren waardoor 'ie helemaal open is. Plank erin op maat zagen, met een gat erin zodat de aircoslang daar doorheen kan. Volgens mij het meest doeltreffend, echter: het is a) een beetje lelijk en b) hierdoor kan het gordijn niet volledig sluiten omdat 'ie tegen het raam zal komen. Nu neemt de plank het zonlicht al weg, maar ik vind het niet ideaal.
  • De warmtebuis met een koppelstuk 'omvormen' na een buis die heel hoog, maar niet heel breed is. Deze naar de zijkant van het raam op kiepstand plaatsen, en het raam afdichten met de bekende airlock-kits. Is een stuk 'cleaner', wellicht handiger..? Maar aan de andere kant is de ruimte voor de luchtslang erg klein en ik weet niet goed waar ik deze omvorm-koppelstukken kan kopen.
Ideeën en tips zijn welkom!

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 02-06-2019 19:27 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Richh schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:24:
Vrijdag komt mijn airco eindelijk binnen!! Mooi een week te laat 8)7

Anyhow, het eeuwenoude 'de slang moet naar buiten' probleem gaat hier dus ook voorkomen. (ja ik heb een monoblock unit gekocht, gaat om een huurwoning; splitunit is niet mogelijk, de kamer die gekoeld moet worden is bovendien ook maar 14m2).

Mijn situatie is als volgt; door dit raam zal de aircoslang moeten:

[Afbeelding]
  • Plafond direct boven het raam
  • Muur links, muur rechts van het raam
  • Vensterbank direct onder het raam
  • Raam kiept naar binnen
  • Raam kan ook scharnieren
Help :P Wat zouden jullie hiermee doen?

Ik heb twee mogelijke oplossingen al bedacht:
  • Raam laten scharnieren waardoor 'ie helemaal open is. Plank erin op maat zagen, met een gat erin zodat de aircoslang daar doorheen kan. Volgens mij het meest doeltreffend, echter: het is a) een beetje lelijk en b) hierdoor kan het gordijn niet volledig sluiten omdat 'ie tegen het raam zal komen. Nu neemt de plank het zonlicht al weg, maar ik vind het niet ideaal.
  • De warmtebuis met een koppelstuk 'omvormen' na een buis die heel hoog, maar niet heel breed is. Deze naar de zijkant van het raam op kiepstand plaatsen, en het raam afdichten met de bekende airlock-kits. Is een stuk 'cleaner', wellicht handiger..? Maar aan de andere kant is de ruimte voor de luchtslang erg klein en ik weet niet goed waar ik deze omvorm-koppelstukken kan kopen.
Ideeën en tips zijn welkom!
Is dat alleen kiep of een draai/kiepraam? Indien het laatste: airlock systeem met raam in de draaistand.
Desnoods een verloopstuk op het einde van de slang zetten die van rond naar langwerpig gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:52
Notna schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:31:
[...]

Is dat alleen kiep of een draai/kiepraam? Indien het laatste: airlock systeem met raam in de draaistand.
Desnoods een verloopstuk op het einde van de slang zetten die van rond naar langwerpig gaat
Het laatste; hij kan ook draaien. Het scharnierpunt zit dan (op de foto) rechts. De opening ontstaat links.

Het probleem is in dit geval die muur van 20 centimeter diep, die direct links van het raam zit. Ruimte hiertussen is zo'n 5 centimeter. Hierdoor past er geen aircoslang gelijk daarna. Ik zal het raam dan moeten 'draaien' tot voorbij de muur. Plus de aircoslang zorgt dat ik het raam bijna op een hoek van 45 graden moet zetten.

Ik kan er, als het raam zo ver open moet voor de slang, dan geen gordijn meer voor doen... en dat is vervelend :P

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 02-06-2019 19:36 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Richh schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:34:
[...]

Het laatste; hij kan ook draaien. Het scharnierpunt zit dan (op de foto) rechts. De opening ontstaat links.

Het probleem is in dit geval die muur van 20 centimeter diep, die direct links van het raam zit. Ruimte hiertussen is zo'n 5 centimeter. Hierdoor past er geen aircoslang gelijk daarna. Ik zal het raam dan moeten 'draaien' tot voorbij de muur. Plus de aircoslang zorgt dat ik het raam bijna op een hoek van 45 graden moet zetten.

Ik kan er dan geen gordijn meer voor doen... en dat is vervelend :P
Want je gordijn kan je niet 'over je raam heen' helpen'? Of kan je niet je gordijn vanaf de andere kant dichtdoen (tijdelijk)?

Het is wel een #FWP hoor dit :+ nofi.

Pagina: 1 ... 16 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"