Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.361.614 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

Winkiller

De Mopperpot

rolandos582 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:24:
[...]

Hmm is dat een regel? Nooit iets over gehoord.
Maximaal verlengen tot 3 meter is verantwoord daarna loopt je capaciteit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Notna schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:36:
[...]

Want je gordijn kan je niet 'over je raam heenhelpen'? Of kan je niet je gordijn vanaf de andere kant dichtdoen (tijdelijk)?
Tis een elektrische gordijnrails :+ die gaat daar niet vanzelf overheen en dit soort constructies kunnen mogelijk zorgen voor vastlopers en beschadigingen.

Het is daarom dat ik liever óf de airlock op kiepstand verwerk (zoals de foto is), of voor de 'houten-plaat-met-gat'-oplossing ga.
Maar oplossing kiepstand is denk ik technisch niet zo goed haalbaar en oplossing draaistand is minder mooi om de gehele zomer te laten zitten :9
Notna schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:36:
Het is wel een #FWP hoor dit :+ nofi.
Dat is het zeker! :+
Maar het is ook zonde om de hele zomer tegen een kutoplossing te kijken terwijl iemand hier mogelijk net dat geniale idee heeft :)

[ Voor 17% gewijzigd door Richh op 02-06-2019 19:48 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

NeutraleTeun schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:17:
Ik zou de mobiele airco moeten aansluiten op de doorvoer van de centrale afzuiging, maar dan moet de slang dus ook een stuk omhoog lopen.
Dat is dus eigenlijk geen optie?
Nee geen optie, je airco blaast vele malen meer lucht dan het centrale afzuig systeem aan kan.
Daarnaast moet je ook nog door een filter heen, NIET DOEN dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:17
rolandos582 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:24:
[...]

Hmm is dat een regel? Nooit iets over gehoord.

[...]

Dat zou zomaar eens kunnen, huidige cv zit een meter naar rechts. Kan je zo'n buis vrij gebruiken?
Ik zou als het mogelijk is het deel dat recht om hoog gaat en de bocht er eens af proberen te halen, dan kan je zien waar het uitkomt en als het dan te gebruiken is de pijp vervangen door geïsoleerde slang.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4v1d
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 16:02
Ray schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:23:
@d4v1d ik heb zelf exact die verlopen gebruikt op een paar sharp monoblokken om ze inderdaad door een klapraam af te laten voeren en dat ging prima

gewoon recht omhoog en dan dus haaks naar buiten. wel originele slang en lengte
Ah, klinkt goed.

Hoe heb je de rest van het raam, om het koppelstuk heen afgesloten? Ik denk nu gewoon aan een plankje hout :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:53
Winkiller schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:46:
[...]

Nee geen optie, je airco blaast vele malen meer lucht dan het centrale afzuig systeem aan kan.
Daarnaast moet je ook nog door een filter heen, NIET DOEN dus.
Oké, moet het iets verduidelijken.
Die afzuiging is niet in gebruik, dus ik haal de unit van de muur en gebruik die muur doorvoer voor de slang van de airco.

Was meer de vraag, omdat die doorvoer hoger in de muur zit, ik dus met de slang ook omhoog moet.
Het idee is dan om vanuit de zolder 2 slaapkamers te koelen. Als dat haalbaar is.

[ Voor 17% gewijzigd door NeutraleTeun op 02-06-2019 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

NeutraleTeun schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:32:
[...]

Oké, moet het iets verduidelijken.
Die afzuiging is niet in gebruik, dus ik haal de unit van de muur en gebruik die muur doorvoer voor de slang van de airco.
Als het een open pijpverbinding is zonder oponthoud en hij is niet langer dan 3 meter zou het moeten kunnen.
Wat wel belangrijk is is de diameter, als die meer is dan 110mm is het goed, airco's zijn 130mm dacht ik.

[ Voor 0% gewijzigd door Winkiller op 03-06-2019 14:00 . Reden: Typefouten in maten afvoerslang airco ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Winkiller schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:39:
[...]

Als het een open pijpverbinding is zonder oponthoud en hij is niet langer dan 3 meter zou het moeten kunnen.
Wat wel belangrijk is is de diameter, als die meer is dan 220mm is het goed, airco's zijn 230mm dacht ik.
De afvoerslang aan mijn mobiele airco is 130 mm en de lucht aanvoer die ik er zelf aan heb gemaakt 125 mm. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-09 17:42
Ik heb hier al eea. doorgelezen en tbh.. ik zie door de bomen het bos niet meer ;)

Ik zit te denken over een multisplit systeem.
Ik wil eigenlijk 3 slaapkamers op de 1e verdieping koelen (2 slaapkamers en 1 werkkamer)..
1 zolder .. en 1 woonkamer..
nu hoeft het niet meteen overal 20°c te zijn.. maar het moet wel ok zijn om normaal te kunnen slapen..
Nu vroeg ik het mij af of het mogelijk is om de 3 kamers op de 1e verdieping te kunnen koelen door in het halletje een unit neer te hangen en gewoon de deuren open te doen..
het zijn alle 3 niet erg grote kamers.. 1x 12m² 2x 10m²

voor referentie dit is de platte grond van mijn 1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/108/874/477_2160.jpg

Voor meerder foto's van een vergelijkbare woning:
https://www.funda.nl/koop...is-40105035-de-fluite-35/
Alleen heb ik dus een vaste trap naar zolder met daar nog een slaapkamer..
Zolder is het vooral warm.. 1e verdieping is redelijk te doen.. woonkamer zou alleen tijdens de echte hete periodes wat gekoeld kunnen worden (vorig jaar max 28°c geweest)

Graag zou ik tips / trucs horen hoe het hier in huis toch een beetje dragelijk te maken gezien het er toch wel naar uitziet dat we steeds meer en vaker zomers gaan zien zoals vorig jaar.
(Lees klimaat uit zuid Frankrijk gaan krijgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 18:07
Medetweakers, ik ben aan het orienteren om ons huis actief te gaan koelen.
Het gaat om een 2-onder-1-kap woning uit 1999.

Zie situatieschets.
aircohuis

De grote slaapkamer ligt vol op het zuiden met schuin dak. Hier wordt het erg heet.
Ik denk zelf aan:
Beneden: 82m3 * 40 = 3.3KW => FTXM35
Slaapkamer1: 43m3 * 50 = 2.1KW => FTXM25
Slaapkamer2: 27m3 * 30 = 0.8KW => CTXM15

Wbt buitenunit: is het realistisch om aan te nemen dat je meestal niet alles tegelijk aan hebt staan?
Dan zou ik namelijk op een 3MXM68 of zo uitkomen. Lijkt me overkill?
Zit zelf te denken aan een 3MXM40, of is dat te weinig?
Voor mn gevoel koel je overdag beneden en eind van de dag en avond boven?
Wil er misschien ook wel mee gaan verwarmen en dan is minder ook beter had ik begrepen ivm pendelgedrag?

Misschien dat we ooit de zolder ook willen gaan koelen (ook schuin dak op zuiden), dan zou de CTXM15 weg gaan en er een FTXM25 bij komen denk ik. Dan is ook misschien de 3MXM40 aan de lichte kant?

Heeft iemand ervaring met 1 Daikin Stylish (FTXA) in een multisplit systeem met nog een FTXM en CTXM?
Heb Daikin gemailed en ze geven aan dat “het zou kunnen werken, maar niet getest is”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@TeunVR voor alleen koelen kan je wel af met een 40 vermoed ik of eventueel een 52. echter bij verwarmen neig ik dan weer naar de 40 om gependel te voorkomen

het is echt idioot. ik heb dus een 68. met koelen gaat die gewoon terug naar 15hz bij minimale vraag en blijft lopen. vandaag bij 30 graden plus draait ie met 4 units vragend een keer 24hz.

maar zodra je gaat verwarmen is het doffe ellende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb zo'n bovenlichtje dat naar buiten klapt.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.simplesite.com/i/96/90/282600883042422934/i282600889605512348._szw480h1280_.jpg

Nu heb ik net een mobiele airco aangeschaft en ik wil door dit bovenlichtje zowel de luchtaanvoer, als de luchtafvoer monteren. Heeft iemand wel eens een bovenlichtje hiervoor gebruikt en zo ja, hier foto's van?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

rolandos582 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:18:
[...]

13cm, is een grijze aluminium buis oid die naar het dak gaat en vermoedelijk buiten uitkomt. Voelt wel alsof er frisse lucht uitkomt. Kan je daar zomaar een airco op aansluiten?

Airlock is besteld en ben benieuwd of dat werkt. 5 hoog zonder balkon hier is onmogelijk voor buiten units. Het gaat om een "mancave" zolder, geluid maakt me niks uit maar warmte wel
Let me know, ik ben benieuwd naar je airlock i.c.m. mobiele airco ervaringen. Ik woon zelf op 7 hoog met mijn raam op het zuiden.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 21:59
Frozen schreef op maandag 3 juni 2019 @ 01:37:
[...]

Let me know, ik ben benieuwd naar je airlock i.c.m. mobiele airco ervaringen. Ik woon zelf op 7 hoog met mijn raam op het zuiden.
Haha het is een ellende als je hoog woont en hele dag zon pakt en geen ''goede'' ramen hebt om makkelijk af te sluiten. Ik verwacht deze week het een en ander binnen dus we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Oh leuk is dit.... hoor af en toe *tik* bij de binnenunit. Toch eens kijken.... plas water op de grond, muur nat, fotolijst nat. Kap er af, er onder kijken... WTF... de condensleiding ligt gewoon volledig los.

EDIT: Was op de enige plek waar de installateur een verbinding heeft gemaakt in de condensleiding, bij het fixen van z'n lekke koelleiding verbinding. Condensleiding was op de verkeerde plek doorgesneden waardoor het niet mooi pastte op de plug van de binnenunit en kennelijk alleen met een halfschuin stukje tape vast zat. Maargoed, de rest van het tracé heeft ook een hoge beunfactor. Eerlijk gezegd denk ik dat de installateur van de SV een tijdje geleden aan het andere eind aan de condensleiding heeft lopen trekken bij het "onderhoud aan de afleverset". De daar aanwezige sifon wordt namelijk gedeeld tussen warmtewisselaar en airco binnenunit...

Nu de boel allemaal wat opgeschoven en een nieuw stukje flexibele condensleiding er tussen gedaan; doorgesneden op de plek waar het wel perfect op de plug past. Hoopvol voor de toekomst. En wellicht moest ik maar eens wat gaan zadelen aan het andere eind :+

Ik vraag me nu wel af of die plas van alleen daarnet was of van de vier dagen dat ik weggeweest ben en de AC aangestaan heeft. Al was het daarnet natuurlijk wel de grootste vochtopbrengst denk ik gezien temperatuur en ventilatie.

[ Voor 84% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-06-2019 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Dinmi schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:32:
Ben ook over een airco aan het nadenken. Helaas is een split met buitenunit niet echt een optie hoewel ik die wel het liefste zou willen. Woon in een benedenappartement waar ik geen geschikte buitenmuur/buitenplek heb om de unit te plaatsen. Een mobiele airco vind ik eerlijk gezegd in mijn woning niet praktisch.

Wat me wel wat lijkt is de Innova 2.0 Inverter.
Was dit nog wat geworden met de Innova 2.0?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Ray schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:07:
@TeunVR voor alleen koelen kan je wel af met een 40 vermoed ik of eventueel een 52. echter bij verwarmen neig ik dan weer naar de 40 om gependel te voorkomen

het is echt idioot. ik heb dus een 68. met koelen gaat die gewoon terug naar 15hz bij minimale vraag en blijft lopen. vandaag bij 30 graden plus draait ie met 4 units vragend een keer 24hz.

maar zodra je gaat verwarmen is het doffe ellende
Hier gisteren precies het zelfde met de 68, alles aan en ook het grootste deel van de dag rond de 24.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/347jzaq.png

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ardana schreef op maandag 3 juni 2019 @ 00:03:
Ik heb zo'n bovenlichtje dat naar buiten klapt.

[Afbeelding]

Nu heb ik net een mobiele airco aangeschaft en ik wil door dit bovenlichtje zowel de luchtaanvoer, als de luchtafvoer monteren. Heeft iemand wel eens een bovenlichtje hiervoor gebruikt en zo ja, hier foto's van?
Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/izt6kz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/35a4okn.jpg

Lucht aanvoer komt bij mij van de andere kant van het huis (keuken) met precies zo'n raampje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Apie! schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:26:
[...]

Was dit nog wat geworden met de Innova 2.0?
Ja zeker. Was dat vergeten te melden. Heb het apparaat laten monteren wat door de jongens snel en netjes is uitgevoerd. De Innova verwarmt prima, en ook het koelen lijkt vooralsnog goed te werken. Qua geluid binnen valt het me mee, hij maakt wel meer herrie als hij harder moet werken. Het geluid buiten is echt minimaal. Mooi apparaat ook, valt niet echt op.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

wizzopa schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:05:
[...]

De afvoerslang aan mijn mobiele airco is 130 mm en de lucht aanvoer die ik er zelf aan heb gemaakt 125 mm. Werkt prima.
Ja je hebt gelijk, ik heb mijn bericht aangepast met de juiste airco afvoerslang maten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03:59
Gisteren voor het eerst de drie Daikins aangehad (2x FTXM20M op een 4kw buitenunit en 1x een FTXM42M singlesplit.)
En wat een genot! Heerlijk stil vergeleken met verwarmen en het verbruik is echt minimaal. En ik kon eindelijk eens testen of alle condens goed wegliep naar buiten en dat was gelukkig ook zo. Moduleert heel netjes terug, en verder dan met verwarmen.

Ik heb wel een tikkende fan op de binnenunit beneden, alsof die aanloopt ofzo maar dat kan ik niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Dinmi schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:59:
[...]

Ja zeker. Was dat vergeten te melden. Heb het apparaat laten monteren wat door de jongens snel en netjes is uitgevoerd. De Innova verwarmt prima, en ook het koelen lijkt vooralsnog goed te werken. Qua geluid binnen valt het me mee, hij maakt wel meer herrie als hij harder moet werken. Het geluid buiten is echt minimaal. Mooi apparaat ook, valt niet echt op.
Top, bedankt, want het is erg moeilijk om gebruikerservaringen te vinden d:)b

Heb je al geprobeerd te slapen in dezelfde ruimte als ie staat te koelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Apie! op 03-06-2019 17:37 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
PentaClover schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:27:
[...]

Hier gisteren precies het zelfde met de 68, alles aan en ook het grootste deel van de dag rond de 24.

[Afbeelding]
Mag ik vragen hoe jij zo een mooi grafiekje (in domoticz?) krijgt? Wat voor buitenunit heb je daarvoor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 12-09 16:26
Zijn er eigenlijk nog goedkope mobiele airco's te krijgen met 2 slangen? Ik kan wel monoblock airco's vinden maar die zijn duur + ik kan geen gaten boren (huurhuis).

Mobiele airco of een ventilator zijn dan mijn enige opties. En om toch een beetje efficiënt te kunnen koelen dacht ik aan een mobiele airco met twee slangen.... Maar die zijn moeilijk te vinden omdat de echte kenner natuurlijk gaat voor een split unit (als ik kon dan had ik dat gedaan...)....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
OsiriS.nl schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:08:
[...]
Mag ik vragen hoe jij zo een mooi grafiekje (in domoticz?) krijgt? Wat voor buitenunit heb je daarvoor nodig?
Een dummy sensor aangemaakt in Domoticz, en via de wifi interface lees ik de sensor info via een shell script uit en duw ik in domoticz via een json command:
(xxx.xxx.xxx.xxx vervangen door het ip van een van de aircos, 38 in de json query voor je eigen sensor id)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/bash

# First getting the sensor info from the LivingRoom Airco
SensorInfo=$(curl -s "http://xxx.xxx.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info")

#Filtering out the compressor frequency
CompressorFrequency=`echo $SensorInfo | tr '=' ' ' | tr ',' ' ' | mawk '{ print $12 }'`

#Pushing Compressor Frequency into the domoticz table for sensor idx38 via Json.
curl -k -s "https://localhost:443/json.htm?type=command&param=udevice&idx=38&nvalue=0&svalue=$(echo $CompressorFrequency)"

Het shell script laat ik door cron elke 5 minuten uitvoeren:
code:
1
*/5 * * * * /home/pi/domoticz/scripts/GetCompressorFrequency.sh

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
maarud schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:36:
Zijn er eigenlijk nog goedkope mobiele airco's te krijgen met 2 slangen? Ik kan wel monoblock airco's vinden maar die zijn duur + ik kan geen gaten boren (huurhuis).

Mobiele airco of een ventilator zijn dan mijn enige opties. En om toch een beetje efficiënt te kunnen koelen dacht ik aan een mobiele airco met twee slangen.... Maar die zijn moeilijk te vinden omdat de echte kenner natuurlijk gaat voor een split unit (als ik kon dan had ik dat gedaan...)....
Deze https://nl.trotec.com/pro...s-pac-serie/pac-3550-pro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
PentaClover schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:56:
[...]

Een dummy sensor aangemaakt in Domoticz, en via de wifi interface lees ik de sensor info via een shell script uit en duw ik in domoticz via een json command:
(xxx.xxx.xxx.xxx vervangen door het ip van een van de aircos, 38 in de json query voor je eigen sensor id)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/bash

# First getting the sensor info from the LivingRoom Airco
SensorInfo=$(curl -s "http://xxx.xxx.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info")

#Filtering out the compressor frequency
CompressorFrequency=`echo $SensorInfo | tr '=' ' ' | tr ',' ' ' | mawk '{ print $12 }'`

#Pushing Compressor Frequency into the domoticz table for sensor idx38 via Json.
curl -k -s "https://localhost:443/json.htm?type=command&param=udevice&idx=38&nvalue=0&svalue=$(echo $CompressorFrequency)"

Het shell script laat ik door cron elke 5 minuten uitvoeren:
code:
1
*/5 * * * * /home/pi/domoticz/scripts/GetCompressorFrequency.sh
Thanks, dat ga ik zeker proberen!

Zijn er zo nog meer zaken die je via Wifi kunt uitlezen die je standaard niet de app of domoticz terugvind?

[ Voor 78% gewijzigd door OsiriS.nl op 03-06-2019 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
OsiriS.nl schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:03:
[...]
Thanks, dat ga ik zeker proberen!

Zijn er zo nog meer zaken die je via Wifi kunt uitlezen die je standaard niet de app of domoticz terugvind?
Dit is de enige die ik apart uitlees, de rest van de airco info leest domoticz "automatisch" uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 17:32
Een nieuw bezoek gehad van een airco mannetje en 2 nieuwe vraagstukken kwamen op:

1.
Hij adviseerde een airco niet boven het voeteneinde te installeren, omdat deze dan tegen je aan blaast. Je kunt hem beter boven je hoofd hangen, zodat hij over je heen blaast. Wie heeft hier ervaring mee/kan hier wat over zeggen?

2.
Hij vertelde ook dat als er leidingwerk aan de voorgevel loopt, je hier een vergunning voor moet aanvragen. Mensen die hier meer van af weten? (twee eerdere airco mannetjes hadden het daar helemaal niet over)
Ik de vraag bij de gemeente ingediend, telefonisch kon ik niet iemand te spreken krijgen die dat kon beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Shadow_Zero schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:27:
Een nieuw bezoek gehad van een airco mannetje en 2 nieuwe vraagstukken kwamen op:

1.
Hij adviseerde een airco niet boven het voeteneinde te installeren, omdat deze dan tegen je aan blaast. Je kunt hem beter boven je hoofd hangen, zodat hij over je heen blaast. Wie heeft hier ervaring mee/kan hier wat over zeggen?
In een van de slaapkamers hadden wij ook niet veel keuzes en is het boven het hoofdeinde geworden, werkt perfect, de koude lucht wordt over het bed heen geblazen (ook bij de zachtste ventilatie stand) en je hebt er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
PentaClover schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:38:
[...]

In een van de slaapkamers hadden wij ook niet veel keuzes en is het boven het hoofdeinde geworden, werkt perfect, de koude lucht wordt over het bed heen geblazen (ook bij de zachtste ventilatie stand) en je hebt er geen last van.
Punt is dat ik hem in eerste instantie aan het voeteneinde wil :)
Dus de vraag is eigenlijk, hoeveel last heb je daar van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Geen idee, mijn installateur raadde dat ten stelligste af. En ik heb hem maar gewoon geloofd O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Shadow_Zero schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:42:
[...]

Punt is dat ik hem in eerste instantie aan het voeteneinde wil :)
Dus de vraag is eigenlijk, hoeveel last heb je daar van?
Hier had ik het ook eerst geplanned bij het voeteinde en dat is ook boven het hoofd geworden.

Je wilt niet in de airflow van de airco slapen; dat is lucht van <15 graden wat direct op je blaast. Boven je hoofd is echt een beter plan.

En wat betreft die vergunning; dat is gemeente afhankelijk. Die van mij lopen ook over de voorgevel en ik had geen vergunning nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 03-06-2019 20:45 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
  • Laatst online: 01-06 21:25
Helaas lijkt deze niet meer leverbaar te zijn? Iniedergeval niet op bol.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 12-09 16:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
maarud schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:57:
[...]

Niet meer verkrijgbaar lijkt het? ;(
Waag er een email aan, ander zelf een mobiel met 2 slagen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Shadow_Zero vorige woning had ik hem ook aan het voeteinde recht tegenover mijn bed. Resultaat was dat ik hem nooit aan het gehad tijdens slapen.

zelfs met minimale debiet en koelstand lig je met ijspegels op je neus met een muts op onder een dubbel dekbed omdat anders je ballen bevriezen....

nu was dat nog wel een non inverter met (natuurlijk...) te veel vermogen voor een slaapkamer maar je snapt het idee

nu heb ik hem op de slaapkamer (4 x 4) op de zijmuur aan het voeteneind en laat hem op de achtermuur blazen. zelfs dan heb je nog luchtstroming die voelbaar is in bed maar dat is te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Shadow_Zero schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:27:

1.
Ja in de luchtstroom zitten is verre van prettig. Mijn eerste AC hing ook tegenover mijn bed en heb toen de boel zo omgedraaid zodat we eronder lagen. Nadeel is wel weer dat je dichterbij ligt en dan de luchtstroom hoort :p
2.
Hij vertelde ook dat als er leidingwerk aan de voorgevel loopt, je hier een vergunning voor moet aanvragen. Mensen die hier meer van af weten? (twee eerdere airco mannetjes hadden het daar helemaal niet over)
Ik de vraag bij de gemeente ingediend, telefonisch kon ik niet iemand te spreken krijgen die dat kon beantwoorden.
Je hebt voor klein leidingwerk voor zover ik weet nooit een vergunning nodig. Voor het ophangen van een AC aan de straatkant daarentegen vaak wel.

Maar die vergunningsplicht is heel simpel te omzeilen door de unit op de grond te zetten >:)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
wizzopa schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:27:
[...]

Waag er een email aan, ander zelf een mobiel met 2 slagen maken.
Oké, dan maar voor de tweakers oplossing ;) . Dus eigenlijk opzoek naar zoiets https://www.coolblue.nl/product/825365/eurom-polar-9001.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
Apie! schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:35:
[...]

Top, bedankt, want het is erg moeilijk om gebruikerservaringen te vinden d:)b

Heb je al geprobeerd te slapen in dezelfde ruimte als ie staat te koelen?
Hij hangt bij mij in de woonkamer dus daar kan ik niets over zeggen. Er zit wel een nachtstand op die het geluid zou moeten minimaliseren.

Het enige dat echt tegenvalt is de app. Het is mij in elk geval niet gelukt een wifi-verbinding tot stand te brengen. Het moet wel kunnen maar mis het (nog) niet.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Dinmi ik krijg net van de buurman te horen dat ie niet verwacht dat de muur waar ik 'm aan wilde hangen het gaat houden. Hij heeft onze zolder verbouwd en zegt dat ie niet weet wat voor framewerk er achter de melamine platen zit, maar dat ie wel weet dat de latjes op de melamine platen, waar hij de gipsplaten aan heeft bevestigd, daar niet op bedacht zijn :/

Jammer, maar dan moet ik waarschijnlijk toch op zoek naar een multi-split oplossing.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:12
Wij hebben in onze nieuwe woning op de bovenverdieping een split unit hangen, die koelt het in no-time af. De unit hangt in het trapgat en onze slaapkamer zit naast het trapgat, de koele lucht moet dus het hoekje om cq een "bocht" van 180 graden maken. Het is in de hal beneden eerder koel dan op onze slaapkamer :P

Uiteindelijk wordt het wel koel op onze slaapkamer, maar dat duurt even. Nu heb ik gisteren op de overloop een ventilator neergezet om zo sneller de koude lucht van de overloop in de slaapkamer te krijgen, alleen vraag ik me af of dat de handigste manier is en of ik niet beter de warme lucht vanuit de slaapkamer de overloop op kan blazen.

Wat is volgens jullie de beste plaats voor de ventilator? Of is het überhaupt verspilde moeite en moet ik gewoon meer geduld hebben voordat de airco de warme lucht zelf uit de slaapkamer heeft getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
In mijn ervaring met deze opstelling werkt koel houden in plaats van afkoelen het beste. Airco 's ochtends al aan en zorgen dat de boel niet opwarmt. In de zomer blijft de airco permanent aan. Op deze manier blijft het boven goed slaapbaar.

Ik heb ook geëxperimenteerd met een ventilator maar ik merkte geen verschil.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Warme lucht zit hoger dan de koelere lucht, dus als je de ventilator op de grond heb staan zou ik hem de kamer in laten blazen. Door de overdruk zal er dan automatisch warme lucht van de kamer de overloop op stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:12
De hele dag boven de airco aan vind ik voor nu nog wat onzinnig.
We wonen er pas, dus ik heb vorige week de airco voor het eerst aangeslingerd om te proberen. De afgelopen twee dagen even een paar uurtjes aan gehad om het af te laten koelen voordat we gaan slapen.
Misschien dat het straks zomers wel nodig is om de airco langer cq de hele nacht aan te hebben.

Eigenlijk is het nu nog sowieso wat onzinnig omdat de temperaturen nog niet gigantisch zijn, maar ik ben alvast wat aan het experimenteren zodat we "voorbereid" zijn voor als het echt warm is :)
PentaClover schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:12:
Warme lucht zit hoger dan de koelere lucht, dus als je de ventilator op de grond heb staan zou ik hem de kamer in laten blazen. Door de overdruk zal er dan automatisch warme lucht van de kamer de overloop op stromen.
Dit klinkt logisch inderdaad, verklaard ook waarom het in de hal beneden al zo rap koel is :P. Heb helaas geen mogelijkheid om het trapgat af te sluiten, dat zou wel gigantisch schelen gok ik.
Ik had ook al het idee om de ventilator op een krukje te plaatsen, maar dat heeft dan ook geen nut omdat je dan net zo goed de ventilator op een andere plaats kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
@Apie!
Als dit type unit echt je voorkeur heeft, zou je voor de zekerheid navraag kunnen doen bij itec. Als je het apparaat laag wilt plaatsen, kun je misschien een extra beugel gebruiken.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Glashelder schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:24:
[...]

Ja in de luchtstroom zitten is verre van prettig. Mijn eerste AC hing ook tegenover mijn bed en heb toen de boel zo omgedraaid zodat we eronder lagen. Nadeel is wel weer dat je dichterbij ligt en dan de luchtstroom hoort :p

[...]

Je hebt voor klein leidingwerk voor zover ik weet nooit een vergunning nodig. Voor het ophangen van een AC aan de straatkant daarentegen vaak wel.

Maar die vergunningsplicht is heel simpel te omzeilen door de unit op de grond te zetten >:)
De buiten-unit zou aan de achterzijde komen, op de aanbouw. Aan de voorzijde zou er alleen evt. leidingwerk naar buiten komen die via de gevel en het dak naar de unit achter loopt. Het laatste airco mannetje zei dat daar een vergunning voor nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow_Zero op 04-06-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 18:07
PentaClover schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:27:
[...]

[Afbeelding]
Met hoeveel binnenunits is dit?
En vermogen binnenunits?
Heb je ze dan allemaal tegelijk aan het koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 14:39
B-Real schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:56:
Wij hebben in onze nieuwe woning op de bovenverdieping een split unit hangen, die koelt het in no-time af. De unit hangt in het trapgat en onze slaapkamer zit naast het trapgat, de koele lucht moet dus het hoekje om cq een "bocht" van 180 graden maken. Het is in de hal beneden eerder koel dan op onze slaapkamer :P

Uiteindelijk wordt het wel koel op onze slaapkamer, maar dat duurt even. Nu heb ik gisteren op de overloop een ventilator neergezet om zo sneller de koude lucht van de overloop in de slaapkamer te krijgen, alleen vraag ik me af of dat de handigste manier is en of ik niet beter de warme lucht vanuit de slaapkamer de overloop op kan blazen.

Wat is volgens jullie de beste plaats voor de ventilator? Of is het überhaupt verspilde moeite en moet ik gewoon meer geduld hebben voordat de airco de warme lucht zelf uit de slaapkamer heeft getrokken?
Grappig. Ik heb ongeveer dezelfde constructie. Ook sinds kort een airco hangen want het was afgelopen zomer niet te doen. Heb de airco primair voor het koelen van de slaapkamer op zolder, maar probeer door deze constructie ook een beetje de kamers op de eerste verdieping mee te pakken. Bewust ook wat meer capaciteit genomen. Op zich werkt het goed. Als ik de airco op economisch 18c zet, dan blijft het overdag rond de 21c met deze temperaturen. Dat is op zich niet verkeerd en behagelijk. Als ik er een ventilator bij zet, dan koelt het sneller af, zo'n 6c in 1,5 uur tot ongeveer 18.5c. Maar ik wil geen extra fans etc. Wacht nog op een paar warme dagen en dan de hele dag in eco stand op 18c. Als dat rond de 20 a 21c blijft, vind ik het al mooi. Vorig jaar met regelmaat de 30c gehad op zolder....dat is geen pretje.

Om nog wat meer warme lucht te kunnen verplaatsen, wil ik een gat maken boven de deur en net boven de bovenkant van de airco. Een gat van 110mm oid. Als dat niet werkt, dan verplaatst ik 'm waarschijnlijk alsnog naar de slaapkamer.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ray schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:32:
[...]

koelen kost amper energie en imho koop je niet een product om het niet te gebruiken :)

er is ook genoeg te lezen , al helemaal als het gaat over een warmtepomp, over energie gebruikt verdeeld over een langere periode of aan / uit.

overigens is ook de luchtvochtigheid een belangrijke factor voor het comfort gevoel. daar wil je ook niet te veel variatie in hebben en bovendien duurt dat ook even voordat het op peil is
CyBeR schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:32:
[...]

Zo doe ik dat ook idd. Aan he begin/eind van het seizoen gaat 'ie nog aan/uit al naargelang het weer (als 't bijvoorbeeld zoals laatst een weekend opeens 25 graden is, maar daarna weer 8 ) maar meestal ongeveer eind mei gaat 'ie aan tot en met een flink eind in september. Ook uitgezonderd als ik in de tussentijd op vakantie ben o.i.d. natuurlijk.
@Ray Waar heb jij al je units hangen?
@CyBeR Hoeveel units heb jij (en waar)?

Het voelt voor mij toch wat raar als er van ~7:30 tot 18:30 niemand thuis is om de hele dag dan 4 airco units aan te hebben staan :-O Maar wellicht een kwestie van wennen aan de gedachte ^^
Anderzijds, verwarming zetten we ook pas aan/hoger als we thuis zijn. Gedachtes, gedachtes! XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hah ja ik heb d'r ook geen vier :D Ik hou 't bij 1 in de slaapkamer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Shadow_Zero schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:29:
[...]

[...]

@Ray Waar heb jij al je units hangen?
@CyBeR Hoeveel units heb jij (en waar)?

Het voelt voor mij toch wat raar als er van ~7:30 tot 18:30 niemand thuis is om de hele dag dan 4 airco units aan te hebben staan :O Maar wellicht een kwestie van wennen aan de gedachte ^^
Anderzijds, verwarming zetten we ook pas aan/hoger als we thuis zijn. Gedachtes, gedachtes! XD
dat is vooral wennen (in je hoofd..) wellicht want het is een warmtepomp oa. bovendien, maar wedero herhaling en echt vanalles over te lezen, is snel koelen gewoon minder comfortabel omdat de 'inhoud vd woning' nog gewoon warm is en het maakt gewoon meer geluid. tevens als je dan het verbruik afzet tegen 24/7 is het imho verwaarloosbaar. Je komt er nog wel achter... of niet ....

units hangen hier in slaapkamer / kantoor / sportkamer / woonkamer

bijvoorbeeld afgelopen nacht vermoed ik dat de slaapkamer wel een uur of 5 op de laagste stand heeft gelopen. los van de aangename temp dus een optimale luchtvochtigheid.

@verwarming argument. als je vloerverwarming zou hebben met goede isolatie pas je meestal ook geen of vrijwel geen nachtverlaging toe (dat doe ik dus ook niet met mijn vloer)

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 05-06-2019 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 12:56
soeppie schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:56:
[...]

Helaas lijkt deze niet meer leverbaar te zijn? Iniedergeval niet op bol.com.
Model is van 2016, dus hij is waarschijnlijk opgevolgd door de 3550 Pro met hetzelfde EAN nummer: EAN 4052138013335. 400,- in D,plus 40 euro verzenden naar NL bij deze: http://shopping.mercatos....97125.html#delivery_to=NL

Dus even zoeken naar nieuwe model.

De tweede EAN 4052138016275 is zo te zien voor de combinatie van 3500 met airlock 1000, één slang doorvoer, maar ook geschikt voor deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
@donaldk Dankje voor het zoeken. Ik ben voor een goedkopere gegaan waar ik zelf eventueel een 2e slang aan zou kunnen knutselen als het nog noodzakelijk / handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captainkent
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-08 13:14
Ik wil graag ook een split airco unit plaatsen in mijn appartement. Ik heb hier een layout gemaakt van mijn appartement, rood is het buiten unit (dat gedeelte is het balkon) en blauw zijn de binnen units in de woonkamer en slaapkamer.

Ik was zelf aan het denken om dit te kopen. Monteren lukt mijzelf wel, alleen vraag ik mij af hoe het zit met de STEK monteur. Wat komen hun doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
captainkent schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:30:
Ik wil graag ook een split airco unit plaatsen in mijn appartement. Ik heb hier een layout gemaakt van mijn appartement, rood is het buiten unit (dat gedeelte is het balkon) en blauw zijn de binnen units in de woonkamer en slaapkamer.

Ik was zelf aan het denken om dit te kopen. Monteren lukt mijzelf wel, alleen vraag ik mij af hoe het zit met de STEK monteur. Wat komen hun doen?
Kijk ook eens naar deze https://climaidraulica.it...a-gas-r32-a-new-2018.html en hier Airco bestellen in Spanje

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 05-06-2019 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en hoogstwaarschijnlijk wordt het dit modelletje. :)
Vrijdag komt de monteur inventariseren hoe het allemaal kan komen hangen en een kostenplaatje afgeven.

Enige vreemde is: voor de Midea Mission Trio serie kom ik geen set met lagere capaciteit tegen. Deze is 9000 + 9000 + 18000 BTU.
Als ik een BTU calculator gebruik kom ik uit op 2000 + 2000 + 3500 BTU behoefte.
Of zit mijn calculator er volkomen naast? Ik heb deze gebruikt (op metres/square metres uiteraard).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
captainkent schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:30:
Monteren lukt mijzelf wel, alleen vraag ik mij af hoe het zit met de STEK monteur. Wat komen hun doen?
De STEK monteur last de koelleiding vast aan de binnenunit(s) (doorgaans), last koppelingen aan de leiding voor de buitenunit en test vervolgens of het systeem lekvrij is (afpersen met stikstof), vacummert de boel, vult eventueel iets aan koudemiddel aan en zet het systeem in werking.

In een notendop.

Omdat het broeikasgassen zijn moet je STEK gecertificeerd zijn als je dit zelf wilt kunnen doen :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captainkent
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-08 13:14
Dank voor de link, ik heb gelijk nagevraagd of ze naar Nederland kunnen leveren.

Hoe zit het qua onderdelen, zover ik weet heb ik het volgende nodig:
  • koelleidingen
  • kabels voor stroom
  • werkschakelaar
  • kabelgoten, etc.
  • buiten unit montage beugel
Nog iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
captainkent schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:08:
[...]

Dank voor de link, ik heb gelijk nagevraagd of ze naar Nederland kunnen leveren.

• koelleidingen
  • kabels voor stroom
  • werkschakelaar
  • kabelgoten, etc.
Nog iets anders?
Condens afvoerslang, of afhankelijk of je condenswater vrij weg kan stromen of niet 1 of meerdere condens waterpompjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
W
[...]

• koelleidingen
  • kabels voor stroom
  • werkschakelaar
  • kabelgoten, etc.
Nog iets anders?
Die werkschakelaar is niet perse nodig. Hier hebben ze gewoon allebei hun eigen stekker :p

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 06-06-2019 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Shadow_Zero schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:44:
[...]

De buiten-unit zou aan de achterzijde komen, op de aanbouw. Aan de voorzijde zou er alleen evt. leidingwerk naar buiten komen die via de gevel en het dak naar de unit achter loopt. Het laatste airco mannetje zei dat daar een vergunning voor nodig is.
Antwoord van de gemeente:
Het plaatsen van een airco unit of een luchtwarmtepomp is altijd vergunningplichtig voor de activiteit bouwen. Aan de achterzijde gelden alleen geen welstandseisen. Voor de leidingen aan de voorzijde weer wel. De airco unit zelf wordt door de vaste plaatsing gezien als onderdeel van het bouwwerk (bouwwerk geen gebouw zijnde) en is dus vergunningplichtig. U kunt de aanvraag doen via www.omgevingsloket.nl
Klinkt wat zwaarder dan sommigen leken te schetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik vraag me af hoe serieus je dat moet nemen (belastingtelefoon heeft bijv. bij iets exotischere vragen vaak ook _geen_ _flauw_ idee en 9 van de 10 keer zeggen ze maar wat).

Als je een plant ophangt aan je voorgevel dan hangt dat ook vast aan het gebouw. Ook maar een vergunning aanvragen dan? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 07-06-2019 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Shadow_Zero schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:17:
[...]

Antwoord van de gemeente:

[...]

Klinkt wat zwaarder dan sommigen leken te schetsen?
Ik zou er toch eens dieper induiken. Via google kun je veel vinden.
Ik herinner me dat er uitzonderingen zijn. Als de unit niet meer dan X cm uitsteekt t.o.v. de gevel was de boel weer niet vergunningsplichtig. Of juist los (niet aan gevel) neerzetten zodat het geen bouw-werk is oid.
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/355

Zoek in dit topic ook eens op het woord 'vergunning'.

Zelf heb ik 2 buitenunits aan een zijgevel hangen, en 1 staat dus 'los' voor het huis.

De gemeente bepaalt uiteindelijk, maar beter maak je het zelf zo netjes en onopvallend mogelijk, zodat er uberhaupt geen haan naar kraait.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 07-06-2019 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

[...]

Nog iets anders?
Kan je laten weten wat de verzendtijd en kosten naar Nederland zijn? 😊

Mijn loodgieter zegt dat hij de Midea Mission Pro M30-27FN8-Q niet kan leveren via Midea Nederland 😫

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
TeunVR schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:09:
[...]

Met hoeveel binnenunits is dit?
En vermogen binnenunits?
Heb je ze dan allemaal tegelijk aan het koelen?
De modellen staan in mijn signature.
4 units, Een 5kW in de woonkamer die de beneden verdieping koelt, en 3x een 2kW in 3 van de slaapkamers boven, met de deuren open koelt dat de hele boven verdieping.
Ze staan allemaal tegelijk aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Zojuist zelf even contact gehad met Climaidraulica.it
-Ze verzenden uitsluitend met DHL
-Verzendkosten naar Nederland 220 EUR. ongeacht bestelling (zal vast niet voor 4 pallets gelden uiteraard).
-Verwachte levertijd voor producten op voorraad: 1 week

Zijn er meerdere mensen die iets voelen voor gezamelijk kopen? Ik woon zelf omgeving Tilburg. Misschien kan het nog interessant zijn om de verzendkosten te delen. Positieve beoordelingen op je tweakers profiel zijn een pré. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Da_maniaC op 08-06-2019 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Da_maniaC schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:08:
-Verzendkosten naar Nederland 220 EUR. ongeacht bestelling (zal vast niet voor 4 pallets gelden uiteraard).

Zijn er meerdere mensen die iets voelen voor gezamelijk kopen? Ik woon zelf omgeving Tilburg. Misschien kan het nog interessant zijn om de verzendkosten te delen. Positieve beoordelingen op je tweakers profiel zijn een pré. ;)
Ik zou nog even verder zoeken in Italie via Trovaprezzi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

wizzopa schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 11:16:
[...]

Ik zou nog even verder zoeken in Italie via Trovaprezzi.
Ik kom de Midea echt helemaal nergens tegen in dezelfde configuratie (9000+9000+18000).
Climaidraulica lijkt de enige te zijn die deze kan leveren. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Da_maniaC schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 11:57:
[...]

Ik kom de Midea echt helemaal nergens tegen in dezelfde configuratie (9000+9000+18000).
Climaidraulica lijkt de enige te zijn die deze kan leveren. :?
https://www.climando.it/m...fn8-q-wi-fi-optional.html

Maar dat is duurder dan Clima.

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 08-06-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdwetering
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
Dag allen,

Iemand hier ervaring met dit type airco? Ik kan er 1-2-3 niet veel over vinden. Ben vandaag jarig en mn vriendin loopt aan mn kop te zeiken. Mn hoofd tolt.

https://www.koopjedeal.nl...tm_campaign=aircooler0806

Bealngrijkste wat ik probeer te ontdekken: Zit hier een slang aan die uit het ram hangt, of vangt een bak het water op. Ik lees over een tankcapaciteit van 4,5 liter en een waterreservoir van 6 liter. Een van de twee is om te vullen, is de ander voor de afvoer? Een bak die moet worden geleegd als deze vol is?

Verder staat er bij dat deze met 70Wlaag in verbruik is, efficiënt en dat ie weinig geluid maakt.

Meestal zijn dit soort units geen airco's maar aircoolers (of hoe ze het ook verpakken), echter dit staat er dan normaliter nadrukkelijk bij. Hier staat dudelijk airco, dus ga er voor t gemak van uit dat dit klopt.

Wie o wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door vdwetering op 08-06-2019 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 12:56
Een mini swamp cooler. ventilator die lucht door een nat matje blaast. Hopelijk vergt de verdamping van het vocht voor onttrekking van energie uit de omgevingslucht. De zomers worden in Nederland droger, maar het is natuurlijk geen Palm Springs;-).

Een is voor vullen ander is de bak waaruit de verdampingsmat het water opzuigt.

Was onlangs 49,95 bij de Action. De kleinere kubusjes heb je al voor 15-20 euro bij de diverse (non-food) supermarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
vdwetering schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:37:
Dag allen,

Iemand hier ervaring met dit type airco? Ik kan er 1-2-3 niet veel over vinden. Ben vandaag jarig en mn vriendin loopt aan mn kop te zeiken. Mn hoofd tolt.

https://www.koopjedeal.nl...tm_campaign=aircooler0806

Bealngrijkste wat ik probeer te ontdekken: Zit hier een slang aan die uit het ram hangt, of vangt een bak het water op. Ik lees over een tankcapaciteit van 4,5 liter en een waterreservoir van 6 liter. Een van de twee is om te vullen, is de ander voor de afvoer? Een bak die moet worden geleegd als deze vol is?

Verder staat er bij dat deze met 70Wlaag in verbruik is, efficiënt en dat ie weinig geluid maakt.

Meestal zijn dit soort units geen airco's maar aircoolers (of hoe ze het ook verpakken), echter dit staat er dan normaliter nadrukkelijk bij. Hier staat dudelijk airco, dus ga er voor t gemak van uit dat dit klopt.

Alvast bedankt!

Alvast bedankt!
Dit is een aircooler zie het opgenomen vermogen van 70 Watt en het gegeven dat er een watertank in zit.

[ Voor 19% gewijzigd door wizzopa op 08-06-2019 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jetfighter
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-02-2023

Ik misschien wel, woon in Oosterhout en heb interesse in dit product.

https://climaidraulica.it...-r-32-ftxa25aw-wi-fi.html

Of deze van samsung:
https://climaidraulica.it...w-2019-8801643749972.html

Wordt dan wrs de samsung omdat die aantrekkelijker is qua prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 23:34

Die 220 euro heeft te maken met multi split. Een single split doet 120 euro namelijk. Ik verwacht dan ook niet dat wanneer je meer dan die betreffende multisplit koopt dat je dan goedkoper uit bent dmv het delen van verzendkosten.
Appie Heijn schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:47:
@I-King
Je kan ook nog even kijken bij:
CaldaieMurali.it 106,83
Climaidraulica.it 120
Shopclima.it 73,66
Climaconvenienza.it Niet buiten Italy (wellicht een forwarder)
Complementiclimatici.it 130
Climaway.it 250
Gasfriocolor Niet buiten spanje (wellicht een forwarder)

Bovenstaande zijn single split tarieven, maar kan mij niet voorstellen dat de tarieven voor een dual dermate veel hoger zijn.
Wellicht heb je nog wat aan dit lijstje, de prijzen gelden voor een single split

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Appie Heijn schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:11:
[...]

Die 220 euro heeft te maken met multi split. Een single split doet 120 euro namelijk. Ik verwacht dan ook niet dat wanneer je meer dan die betreffende multisplit koopt dat je dan goedkoper uit bent dmv het delen van verzendkosten.
Volgens de support chat met 3 of 4 personen wel. Dan zou je 73 of 55 EUR. pp. betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 23:34
Da_maniaC schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:14:
[...]

Volgens de support chat met 3 of 4 personen wel. Dan zou je 73 of 55 EUR. pp. betalen.
Ben benieuwd, als je 2x of 3x een multisplit besteld. Of je dan nog steeds 220 totaal betaald

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 16:12

Woohooo

Smilie, James Smilie

Iemand ervaring met de icool monoblock airco van justfire / justcooling?

Zit er over te twijfelen om deze aan te schaffen voor de zolder slaapkamer
https://justcooling.nl/mo...-wit-geen-buitenunit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Snap niet waarom je dit zou verkiezen boven een split unit behalve als een buitenunit echt niet kan.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Ook hier is het airco tijd. Vorig jaar hebben we het echt VEEEL te warm gehad. Mijn binnenmuren beneden zijn allemaal baksteen dus de warmte blijft veel te goed hangen. Daarbij is de kelder ook een warmtebron door de zonneboiler welke daar staat.
Qua isolatie heb ik de spouwmuren laten vullen en het dak heeft fatsoenlijke isolatie, het plafond zeer goede isolatie (15+cm glaswol) en de beglazing is modern. Op zuid zitten 2 kleine ramen van 50X90cm, een velux zit op oost en west is enkel dakpan. Hierom denk ik dat we voor de vermogensberekening op factor 40 zitten. Niet geweldig geïsoleerd maar ook zeker niet slecht.

De bovenverdieping is ongeveer 45m2 en 2,3m hoog. Het trapgat is open en lijdt naar de hal van 3x3x2,5. Qua inhoud zou de airco boven dus ongeveer 125m3 moeten koelen. Ik wil echter dat de beneden verdieping ook enigszins gekoeld wordt door de airco boven dus een klein beetje overcapaciteit is welkom. Al ben ik eerlijk, ik verwacht geen 19 graden op de benedenverdieping. Wel wil ik 1 of 2 buisventilatoren gebruiken om de lucht te laten circuleren tussen de primair gekoelde ruimte en de woonkamer welke overigens 40m2 x2,5m hoog is. Deze ventilator, ik heb er namelijk al 1, heeft een capaciteit van ongeveer 280m3 per uur.
De bovenverdieping is dan 125m3, maal 40 levert dit exact 5kW op.

Qua capaciteit is mijn voorkeur dat ik liever iets onder de behoefte dan boven de behoefte zit met het airco vermogen.
Ik wil de airco op de overloop hangen, door de deuren open te laten wordt het op de kamers vanzelf koel. Mijn idee van een airco gebruiken is ergens in mei aanzetten op stand X en pas na augustus weer uit te zetten, volgens mij werkt deze methode dan prima (altijd aan icm deuren open i.p.v. elke ruimte een unit). Omdat ik verwacht dat een 5kW de bovenverdieping makkelijk op temperatuur kan houden denk ik dat er een 4 of 5 kW model moet komen.
In de winter zou het mooi zijn als ik de airco kan gebruiken om te verwarmen maar waarmee je dan rekening moet houden is mij onbekend. Aangezien ik ook het CV systeem binnenkort wil aanpakken door een WPB hiervoor in te zetten heeft dit zeker niet de prioriteit.

Mijn wens is dat het nooit warmer dan 24 graden zal zijn boven. Dat de airco dit maar net aan kan redden op de hittegolf dagen is prima, ik hoef geen reservecapaciteit voor.... Ja, waarvoor eigenlijk?
Beneden zou het mooi zijn als de temperatuur niet boven de 26 graden hoeft te komen.

Mijn eerste vraag, na dit hele verhaal, is dus: Welke capaciteit raden jullie aan en waarom?

Daarna, ik ben handig genoeg om alle werkzaamheden te doen zoals het aanleggen van een stroompunt, gaten boren en buitenunit ophangen aan de gevel (zuid, tuinzijde). Hierdoor hoop ik veel te besparen op de installatiekosten. Het vinden van een installateur welke hieraan mee wil werken zal een uitdaging worden. Als 2e zou ik ook een airco in het buitenland willen bestellen maar ik ben bang dat daarmee het vinden van een installateur nog lastiger wordt.
Nu is er een forumlid welke dit soort klussen graag doet maar hij woont in NH, ik in oost groningen aan de grens.

2e (en ook gelijk 3e) vraag dus, wat zouden jullie doen? En weten jullie een goede manier om aan zo'n installateur te komen of nog beter, weten jullie een installateur in de provincie groningen, friesland of drenthe welke dit zo wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Woohooo schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:26:
Iemand ervaring met de icool monoblock airco van justfire / justcooling?

Zit er over te twijfelen om deze aan te schaffen voor de zolder slaapkamer
https://justcooling.nl/mo...-wit-geen-buitenunit.html
Yep I'm heb er één, mijn bevindingen een paar draadjes terug geplaatst.

Mijn advies, voor de prijs kun je een compleet geïnstalleerde split airco laten plaatsen.
Dus dat is gewoon beter, als de monoblock airco.

[ Voor 14% gewijzigd door Supertip op 10-06-2019 13:53 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
@mfmonkey ik heb een 5kW unit in de woonkamer hangen en als die een tijdje draait dan heeft hij de complete beneden verdieping (met de deuren van de woonkamer open) op temperatuur (~22oC)
Alleen in de keuken en bijkeuken is het dan 1 a 2 graden warmer en dat komt omdat de luchtstroom niet zo ver komt. De afstand airco tot keuken en bijkeuken is namelijk respectievelijk +/- 10 en 17 meter met een haakse bocht.
Ik heb nog nooit gezien dat hij op vol vermogen ging koelen, dus 5kW is al aan de ruime kant hier.
De Inhoud van mijn beneden verdieping is ongeveer 395 m3
Dus als je huis een beetje goed geisoleerd is, dan is een factor 12.5 misschien een betere indicatie van
het benodigde koel vermogen dan de factor 40 die je gebruikt.

Ik denk dat 5 kW voor koelen echt overkill is voor jou boven verdieping, zeker als je hem 24/7 aan wil zetten en rustig wil laten draaien op minimaal vermogen.

Als je ook aan verwarmen denkt, dan is het handig als je weet hoeveel vermogen je nu met een CV gebruikt per graad verschil tussen binnen en buiten temperatuur. Ik denk dat je benodigde verwarmings vermogen bepalend gaat zijn voor de dimensionering van de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:16

sjirafje

No inspirational quotes here

Even een crosspost omdat hier misschien wat meer ervaringsdeskundigen zitten:
sjirafje in "Waar koop je dat - Deel 2"

Ik ben onlangs aan een Bodner & Mann WAP-35DI mobile airconditioner gekomen. Het is al een oud apparaat dat alleen bij Hornbach tekoop is geweest. Hornbach heeft er geen onderdelen of accessoires (meer) voor in het assortiment. Gelukkig zit de afvoerbuis en het koppelstuk om die buis aan het apparaat te maken er bij. De aanzuigkant heeft dezelfde aansluiting als de afvoerkant. Het is dus met deze airco mogelijk om er zowel een aanvoer als afvoer aan te maken om zo het apparaat een stuk efficiënter te maken. Nu heb ik alleen wel nog zo'n afvoerbuis en een koppelstuk nodig. Die afvoerbuizen zijn in Nederland helaas bizar duur maar via Aliexpress kun je ze voor 15 euro in huis hebben. Ik heb alleen geen idee hoe ik aan zo'n koppelstuk kan komen. Iemand een suggestie?

Het is een witte buis/bocht met aan de ene kant een binnen diameter van 125mm en aan de andere kant een binnendiameter van ongeveer 130mm met een soort schroefdraad.

Een (goedkope) alternative oplossing is ook welkom. Aan de kant van de airco past een 125mm pvc (afvoer) bocht, maar die uittrekbare buis is net geen 130mm dus die krijg ik niet in die pvc. In aluminium zijn wel stukken te krijgen met een binnendiameter van 130 te vinden maar daar is 125 weer geen standaard maat (en die aluminium stukken zijn ook veel te duur).

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR1ty92o1W1RSaufFOovKsEYobApwa5ZrF8Vq5bQszOYq-0kveb
Niet mijn foto maar het gaat om het bovenste deel dat op de witte buis geschroefd is. Ik heb helaas geen beter foto kunnen vinden.

Ik heb op advies van The Eagle even op ventilatieshop.com gekeken, maar het enige wat ik kon vinden dat enigszins in de buurt kwam was een verloopstuk van Ø 150mm naar Ø 125mm. Maar dat is geen ideale oplossing. Ik zou dan de 150 kant op een of andere manier moeten verkleinen tot 130.

edit:
Op deze foto (ook niet mijn foto) is het onderdeel een stuk beter te zien:
Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/00/s/MTYwMFgxMjAw/z/h2wAAOSw9M9c98vd/$/Bodner-Mann-mobiles-Klimagerat-Klimaanlage-33-kW-_57.jpgHet gaat om het stukje dat aan de onderzijde van de buis is geschroefd.
(er hebben er blijkbaar origineel 2 bij gezeten, een aan elke kant van de buis waarbij de ene kant op de aico aansluit en de andere op het trechtervormige deel aansluit)

[ Voor 8% gewijzigd door sjirafje op 10-06-2019 21:50 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik zou uitkijken met te grote units in kleine kamers. Hoe groter de unit, hoe groter het minimum vermogen dat de compressor kwijt moet kunnen. Je hebt kans dat deze 5kW nu op de laagste stand straks teveel warmte verplaatst waardoor de unit zal gaan pendelen (lees: aan/uit).

Je plan kan wel werken maar alleen als je genoeg lucht verplaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdwetering
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
donaldk schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:57:
Een mini swamp cooler. ventilator die lucht door een nat matje blaast. Hopelijk vergt de verdamping van het vocht voor onttrekking van energie uit de omgevingslucht. De zomers worden in Nederland droger, maar het is natuurlijk geen Palm Springs;-).

Een is voor vullen ander is de bak waaruit de verdampingsmat het water opzuigt.

Was onlangs 49,95 bij de Action. De kleinere kubusjes heb je al voor 15-20 euro bij de diverse (non-food) supermarkten.
Dat was in reactie op mijn bericht denk ik?

Dus het is geen airco (ze lijken de omschrijving te hebben aangepast ook). En ze zijn er al een stuk goedkoper begrijp ik uit je verhaal, maar hebben ze dan ook dezelfde specificaties? Zijn ze dan ook geluidsarm en energiezuinig. Kan wel €100 besparen bij de Action, maar als ik dan wakker lig van het lawaai en het vreet 2 keer zoveel stroom..

Die kleine kubusjes heb ik ook gezien. Wat zijn de meningen daarover? Ik dacht van iemand te hebben gehoord dat die dingen niet werken en/of snel stuk gaan.

Je verhaal over droge lucht/palm springs volg ik niet helemaal. Bedoel je dat als het klimaat in Nederland droger wordt, dat die dingen hun efficiëntie verliezen omdat er minder vocht in de lucht zit (omdat de lucht droger is?). Volgens mij hebben we in Nederland nog altijd klam weer zodra het warm is (gevolgd door onweer..) Dus ontvochtigen zou toch juist goed moeten werken?

Wat is volgens jullie de voordeligste optie om het op de slaapkamer wat koeler te krijgen, zonder hele verbouwingen, veel lawaai of een hoge energierekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
vdwetering schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:40:
[...]

Dat was in reactie op mijn bericht denk ik?

Dus het is geen airco (ze lijken de omschrijving te hebben aangepast ook). En ze zijn er al een stuk goedkoper begrijp ik uit je verhaal, maar hebben ze dan ook dezelfde specificaties? Zijn ze dan ook geluidsarm en energiezuinig. Kan wel €100 besparen bij de Action, maar als ik dan wakker lig van het lawaai en het vreet 2 keer zoveel stroom..

Die kleine kubusjes heb ik ook gezien. Wat zijn de meningen daarover? Ik dacht van iemand te hebben gehoord dat die dingen niet werken en/of snel stuk gaan.

Je verhaal over droge lucht/palm springs volg ik niet helemaal. Bedoel je dat als het klimaat in Nederland droger wordt, dat die dingen hun efficiëntie verliezen omdat er minder vocht in de lucht zit (omdat de lucht droger is?). Volgens mij hebben we in Nederland nog altijd klam weer zodra het warm is (gevolgd door onweer..) Dus ontvochtigen zou toch juist goed moeten werken?

Wat is volgens jullie de voordeligste optie om het op de slaapkamer wat koeler te krijgen, zonder hele verbouwingen, veel lawaai of een hoge energierekening?
Blijft toch een split unit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
PentaClover schreef op maandag 10 juni 2019 @ 14:56:
@mfmonkey ik heb een 5kW unit in de woonkamer hangen en als die een tijdje draait dan heeft hij de complete beneden verdieping (met de deuren van de woonkamer open) op temperatuur (~22oC)
Alleen in de keuken en bijkeuken is het dan 1 a 2 graden warmer en dat komt omdat de luchtstroom niet zo ver komt. De afstand airco tot keuken en bijkeuken is namelijk respectievelijk +/- 10 en 17 meter met een haakse bocht.
Ik heb nog nooit gezien dat hij op vol vermogen ging koelen, dus 5kW is al aan de ruime kant hier.
De Inhoud van mijn beneden verdieping is ongeveer 395 m3
Dus als je huis een beetje goed geisoleerd is, dan is een factor 12.5 misschien een betere indicatie van
het benodigde koel vermogen dan de factor 40 die je gebruikt.
een beetje isolatie is wel aanwezig ja.
Als ik dan de woonkamer meeneem zit ik aan 225 M2 en komt ik met 12,5 op 2,8kW.
Ik denk dat 5 kW voor koelen echt overkill is voor jou boven verdieping, zeker als je hem 24/7 aan wil zetten en rustig wil laten draaien op minimaal vermogen.

Als je ook aan verwarmen denkt, dan is het handig als je weet hoeveel vermogen je nu met een CV gebruikt per graad verschil tussen binnen en buiten temperatuur. Ik denk dat je benodigde verwarmings vermogen bepalend gaat zijn voor de dimensionering van de airco.
Geen 5kW voor mij, helder.
Verwarmen is echt een bijzaak. Op 2 van de 3 slaapkamers hangt een evohome aan de radiator dus die worden zelfstandig verwarmt. Zeker ook omdat ik straks duurzamer wil stoken met de CV is er voor de airco te weinig winst te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
sjirafje schreef op maandag 10 juni 2019 @ 15:09:
Even een crosspost omdat hier misschien wat meer ervaringsdeskundigen zitten:
sjirafje in "Waar koop je dat - Deel 2"

Ik ben onlangs aan een Bodner & Mann WAP-35DI mobile airconditioner gekomen. Het is al een oud apparaat dat alleen bij Hornbach tekoop is geweest. Hornbach heeft er geen onderdelen of accessoires (meer) voor in het assortiment. Gelukkig zit de afvoerbuis en het koppelstuk om die buis aan het apparaat te maken er bij. De aanzuigkant heeft dezelfde aansluiting als de afvoerkant. Het is dus met deze airco mogelijk om er zowel een aanvoer als afvoer aan te maken om zo het apparaat een stuk efficiënter te maken. Nu heb ik alleen wel nog zo'n afvoerbuis en een koppelstuk nodig. Die afvoerbuizen zijn in Nederland helaas bizar duur maar via Aliexpress kun je ze voor 15 euro in huis hebben. Ik heb alleen geen idee hoe ik aan zo'n koppelstuk kan komen. Iemand een suggestie?

Het is een witte buis/bocht met aan de ene kant een binnen diameter van 125mm en aan de andere kant een binnendiameter van ongeveer 130mm met een soort schroefdraad.

Een (goedkope) alternative oplossing is ook welkom. Aan de kant van de airco past een 125mm pvc (afvoer) bocht, maar die uittrekbare buis is net geen 130mm dus die krijg ik niet in die pvc. In aluminium zijn wel stukken te krijgen met een binnendiameter van 130 te vinden maar daar is 125 weer geen standaard maat (en die aluminium stukken zijn ook veel te duur).

[Afbeelding]
Niet mijn foto maar het gaat om het bovenste deel dat op de witte buis geschroefd is. Ik heb helaas geen beter foto kunnen vinden.

Ik heb op advies van The Eagle even op ventilatieshop.com gekeken, maar het enige wat ik kon vinden dat enigszins in de buurt kwam was een verloopstuk van Ø 150mm naar Ø 125mm. Maar dat is geen ideale oplossing. Ik zou dan de 150 kant op een of andere manier moeten verkleinen tot 130.

edit:
Op deze foto is het onderdeel een stuk beter te zien:
[Afbeelding]Het gaat om het stukje dat aan de onderzijde van de buis is geschroefd.
(er hebben er blijkbaar origineel 2 bij gezeten, een aan elke kant van de buis waarbij de ene kant op de aico aansluit en de andere op het trechtervormige deel aansluit)
Je hebt 2 koppeling, je slang in tweeën en vanaf daar verder met 160 mm geïsoleerde slang .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Snap je het echt niet of is dit getroll?

Die dingen die je linkt verdampen water. Voor het verdampen van water is energie nodig, dat wordt onttrokken uit de lucht. De temperatuur daalt dus, de absolute luchtvochtigheid stijgt en de relatieve luchtvochtigheid haat nog harder omhoog..

Echter in Nederland is de luchtvochtigheid toch al te hoog als het warm is, dus dat werkt hier niet. Die dingen gebruik je juist in de winter om gescheurde lippen tegen te gaan. We kennen ze hier onder de term 'luchtbevochtiger'.

Ze hier als 'airco' gebruiken is net zo idioot als het aanlaten van je stofzuiger als 'luchtdroger'.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-06-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

wizzopa schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:04:
[...]

Je hebt 2 koppeling je slang in tweeën en van af daar verder met 160 mm geïsoleerde slang .
Het was misschien niet duidelijk, maar het zijn niet mijn foto's. Ik heb dus 1 koppelstuk en 1 slang. Het 2e koppelstuk en dat trechtervormige deel ontbreekt bij mij. Anders was het natuurlijk super simpel, 2e koppelstuk los schroeven en op de nieuwe (nog te bestellen) buis schroeven.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
sjirafje schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:46:
[...]

Het was misschien niet duidelijk, maar het zijn niet mijn foto's. Ik heb dus 1 koppelstuk en 1 slang. Het 2e koppelstuk en dat trechtervormige deel ontbreekt bij mij. Anders was het natuurlijk super simpel, 2e koppelstuk los schroeven en op de nieuwe (nog te bestellen) buis schroeven.
Van pvc 125 naar deze voor afvoer https://www.ventilatiesho...um-slang-127mm-per-meter/ of deze voor aanvoer https://www.ventilatiesho...-b-zwart-127mm-per-meter/.
En een rol duct-tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 00:12
Beste allemaal,

Na heel veel gelezen te hebben in dit forum mijn post. Hoewel ik eigenlijk al voor 90% weet wat het moet worden, wil ik toch even jullie mening weten.

Eerst gegevens van wat er gekoeld moet worden:
Ik wil twee kamers gaan koelen. (verwarmen niet nodig)
1: Gamekamer lxbxh = 4,93 x 3,32 x 2,50 = oppervlakte = 16.4 m2 inhoud is 40.9 m3
2: Slaapkamer lxbxh = 4,80 x 3,95 x 2,50 = oppervlakte = 19.0 m2; inhoud is 47.4 m3
Totale inhoud = 88.3 m3
Gamekamer: geen direct zonlicht.
Slaapkamer; grote schuifpui (HR++) met direct zonlicht (van ’s morgens 10:00 – 14:00 uur)
Beide kamers op begane grond met een plat dak.
Beide kamers worden nieuwbouw (goede isolatie)
In principe is de kans klein dat beide kamers tegelijkertijd gekoeld moeten worden.

Als factor hanteer ik voor beide ruimtes een factor 40. Hiermee kom ik dan op:
1: Gamekamer inhoud is 40.9 m3 x 40 = 1636 Watt - 1.636 kW
2: Slaapkamer inhoud is 47.4 m3 x 40 = 1896 Watt - 1.896 kW

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/i0VvTOu.jpg

Na alles gelezen te hebben denk ik dat een Daikin het merk voor mij is. De ‘opstelling’ zou dus moeten zijn: (duo split). Centrale unit op het dak en twee binnenunits van elk 2500 Watt.(?)
Liefst heb ik in beide units een lucht/pollen filter.
De units in slaapkamer en gamekamer moet erg stil zijn.

Vragen de ik heb:
1. Welke buiten- en binnenunits adviseren jullie?
2. Kan iemand mij goede installateurs aanbevelen in omgeving Amersfoort?
3. Omdat het nieuwbouw is en omdat ik in de schuur de installatie kan plaatsen (zie tekening) twijfel ik of een kanaalmodel in slaapkamer /gamekamer een goed optie is. Heeft iemand hier goede/slechte ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@kuwerti plaatje doet het niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Dank je voor de opmerking. Gefixed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

We zoeken nog 1 of 2 gegadigden die op het punt staan om te bestellen zodat we de verzendkosten kunnen delen. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuwerti
Da_maniaC schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:06:
[...]

We zoeken nog 1 of 2 gegadigden die op het punt staan om te bestellen zodat we de verzendkosten kunnen delen. d:)b
Ik ben mij nog aan het oriënteren (zie paar posts naar boven) zodra ik eruit ben wil ik ook gaan bestellen en zou ik misschien mee kunnen doen :-)

Wanneer willen jullie uiterlijk beslissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

kuwerti schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:18:
[...]

Ik ben mij nog aan het oriënteren (zie paar posts naar boven) zodra ik eruit ben wil ik ook gaan bestellen en zou ik misschien mee kunnen doen :-)

Wanneer willen jullie uiterlijk beslissen?
@kuwerti @jetfighter Was er ook nog niet helemaal uit denk ik.
Zou tof zijn als we Donderdag-Vrijdag de bestelling kunnen plaatsen. (y)
Voordat we doorzetten zal ik nog een keer AclimaIdraulica expliciet laten bevestigen dat de verzendkosten hetzelfde blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mfmonkey schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:37:
[...]
Qua isolatie heb ik de spouwmuren laten vullen
Met wat? Hoe breed?
[...]en het dak heeft fatsoenlijke isolatie, het plafond zeer goede isolatie (15+cm glaswol)
Dak en plafond zie je apart? 15 cm glaswol is maar een R-waarde van 3. Slechts marginaal meer dus dan de Rc van 2,5 die sinds 1990 voor het dak verplicht is.

15cm PIR plaat was R7 geweest.
[...]
en de beglazing is modern.
Wat is modern?

Al die kleine verschillen tellen uiteindelijk gewoon op tot een factor twee in je koelvermogen.

Of bij een gekozen vermogen een klein beetje warmer of kouder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:15
Wat werkt in jullie ervaring het beste om de unit buiten op de grond te plaatsen? Ik heb 2 zware tegels, maar ik vraag me af of ik 'm toch juist op rubberen steunen moet monteren om zo min mogelijk geluidsoverlast te hebben. Ik kwam zelf op zoiets uit: https://www.ts24.nl//prod...gebalk-SUMO-600-per-stuk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Dat lijkt inderdaad een goedkope oplossing een pvc bocht voor een euro of 4-5 en 2 meter geïsoleerde slang, dan ben ik voor nog geen 20 euro klaar _/-\o_
Ik heb al een gat in de deur vanwege een oud hondenluik en daar kunnen die slangen prima doorheen. Misschien alleen nog een opmaat gemaakt plaatje in het gat va de deur zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door sjirafje op 11-06-2019 19:44 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"