Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote airconditioning topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 30 Laatste
Acties:

• mfmonkey
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 25-07 17:09
smalste punt 5cm, gemiddeld 6. Piepschuim korrels, van die grijze.
Dak en plafond zie je apart? 15 cm glaswol is maar een R-waarde van 3. Slechts marginaal meer dus dan de Rc van 2,5 die sinds 1990 voor het dak verplicht is.

15cm PIR plaat was R7 geweest.
omdat dit fysiek heel wat anders is. Ik heb een 60 graden helling en een soort van zolder. De zolder is niet geïsoleerd dus boven op het plafond van de slaapkamers ligt isolatie. En omdat dit veel meer is dan het dak, waar de standaard spijker flensdeken ligt...
Het plafond heeft een veel hogere waarde dan 3. 1 deken (knauf met ecose?) Heeft al 3 geloof ik...
Pir was nu ik het weet dan ook een optie maar ik heb meer dan de helft gelegd met gratis verkregen ecose of gewone glaswol panelen.
Wat is modern?

Al die kleine verschillen tellen uiteindelijk gewoon op tot een factor twee in je koelvermogen.

Of bij een gekozen vermogen een klein beetje warmer of kouder :+
Modern betekend minder dan 2 jaar oud en uit mijn hoofd is de maat 5-15-4. Ik bedoelde dus vooral niet oud dubbelglas maar het glas.

Bedankt voor je input,

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 10:37
sjirafje schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:42:
[...]

Dat lijkt inderdaad een goedkope oplossing een pvc bocht voor een euro of 4-5 en 2 meter geïsoleerde slang, dan ben ik voor nog geen 20 euro klaar _/-\o_
Ik heb al een gat in de deur vanwege een oud hondenluik en daar kunnen die slangen prima doorheen. Misschien alleen nog een opmaat gemaakt plaatje in het gat va de deur zetten.
Voor je afvoer kan je nog een grotere diameter kiezen met bij pasende verloop van 125 naar bv 150. ;)

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• kuwerti
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07:24
kuwerti schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:25:
Beste allemaal,

Na heel veel gelezen te hebben in dit forum mijn post. Hoewel ik eigenlijk al voor 90% weet wat het moet worden, wil ik toch even jullie mening weten.

Eerst gegevens van wat er gekoeld moet worden:
Ik wil twee kamers gaan koelen. (verwarmen niet nodig)
1: Gamekamer lxbxh = 4,93 x 3,32 x 2,50 = oppervlakte = 16.4 m2 inhoud is 40.9 m3
2: Slaapkamer lxbxh = 4,80 x 3,95 x 2,50 = oppervlakte = 19.0 m2; inhoud is 47.4 m3
Totale inhoud = 88.3 m3
Gamekamer: geen direct zonlicht.
Slaapkamer; grote schuifpui (HR++) met direct zonlicht (van ’s morgens 10:00 – 14:00 uur)
Beide kamers op begane grond met een plat dak.
Beide kamers worden nieuwbouw (goede isolatie)
In principe is de kans klein dat beide kamers tegelijkertijd gekoeld moeten worden.

Als factor hanteer ik voor beide ruimtes een factor 40. Hiermee kom ik dan op:
1: Gamekamer inhoud is 40.9 m3 x 40 = 1636 Watt - 1.636 kW
2: Slaapkamer inhoud is 47.4 m3 x 40 = 1896 Watt - 1.896 kW

[Afbeelding]

Na alles gelezen te hebben denk ik dat een Daikin het merk voor mij is. De ‘opstelling’ zou dus moeten zijn: (duo split). Centrale unit op het dak en twee binnenunits van elk 2500 Watt.(?)
Liefst heb ik in beide units een lucht/pollen filter.
De units in slaapkamer en gamekamer moet erg stil zijn.

Vragen de ik heb:
1. Welke buiten- en binnenunits adviseren jullie?
2. Kan iemand mij goede installateurs aanbevelen in omgeving Amersfoort?
3. Omdat het nieuwbouw is en omdat ik in de schuur de installatie kan plaatsen (zie tekening) twijfel ik of een kanaalmodel in slaapkamer /gamekamer een goed optie is. Heeft iemand hier goede/slechte ervaring mee?
Ik denk dat ik er redelijk uit ben. Ik ga uit van 2 keer een 9000 BTU binnenunit (2,5KW)

als ik dan kijk op de bekende site dan krijg ik deze https://climaidraulica.it...mxm40m-8051419188089.html

met dus
Internal Unit: 2x FTXM25M ; (2.5KW)
Outdoor Unit: 2MXM40M; (4.0KW)

Omdat ik waarschijnlijk niet vaak beide vol aan heb staan lijkt mij die buitenunit van 4.0KW voldoende. (de 5.0KW versie is 180 euro duurder. Of is die 5.0KW versie om anderen redenen te adviseren?

dan uiteraard nog welk type daikin airco. Ik twijfel tussen de stylish (FTXA) de perfera (FTXM) of de comfora (FTXP). wat adviseren jullie in mijn geval?

klopt het trouwens dat de daikin comfora (FTXP) en de daikin ururu/sarara (FTXZ) niet als dual-split (dus twee binnenunits) te krijgen is??

Ik zie dat je de perfera met de telefoon kan bedienen, maar WiFi is optioneel. dat snap ik niet. Moet je nu wifi hebben om hem via je telefoon te bedienen?? OF moet je hem anders aansluiten met een kabel op het netwerk?

bedankt alvast voor de reacties _/-\o_

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:07
Ik ben nu bezig met de plaatsing van de airco unit. Ik wil hem in de keuken plaatsen en laten uitblazen richting de woonkamer. De keuze is, óf tegen de buitenmuur (rood), bóven de kast, of rechts naast de kast (blauw). Ik twijfel erover om hem boven de kast te hangen, aangezien ik dan ongeveer 8 cm aan de onderzijde over heb. Ik vraag me af of de luchtstroom dan niet teveel verstoort wordt. Voordeel boven de kast is dat het gelijk aan de buitenmuur zit, ga ik 't in de 'vrije lucht' hangen dan moet ik ook een kabelgoot trekken en is de luchtstroom misschien ook wat schever.

Airco is 30cm hoog, ruimte boven de kast is 48cm. Ik moet een beetje middelen om voldoende ruimte aan de bovenzijde over te houden. Hij hangt dan al iets hoger dan geadviseerd.

Edit: Als ik hem boven de kast hang, hangt hij tussen de afzuigkap en muur. Mogelijk boven de kookplaat ook niet ideaal ivm dampen en vet. Hoor graag jullie advies :)

I-King wijzigde deze reactie 12-06-2019 22:02 (13%)

• Da_maniaC
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19-08 18:37

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Weet iemand misschien waar rubberen sokkels voor airco montage op een platdak goedkoop te koop zijn? :)
(Of een gelijkwaardige oplossing doe goed werkt).

https://www.koel-service....-trillingsdempend-rubber/

Inventory | http://www.zdaemon.org ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• DOA
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
I-King schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 21:35:
Ik ben nu bezig met de plaatsing van de airco unit. Ik wil hem in de keuken plaatsen en laten uitblazen richting de woonkamer. De keuze is, óf tegen de buitenmuur (rood), bóven de kast, of rechts naast de kast (blauw). Ik twijfel erover om hem boven de kast te hangen, aangezien ik dan ongeveer 8 cm aan de onderzijde over heb. Ik vraag me af of de luchtstroom dan niet teveel verstoort wordt. Voordeel boven de kast is dat het gelijk aan de buitenmuur zit, ga ik 't in de 'vrije lucht' hangen dan moet ik ook een kabelgoot trekken en is de luchtstroom misschien ook wat schever.

[Afbeelding][Afbeelding]

Airco is 30cm hoog, ruimte boven de kast is 48cm. Ik moet een beetje middelen om voldoende ruimte aan de bovenzijde over te houden. Hij hangt dan al iets hoger dan geadviseerd.

Edit: Als ik hem boven de kast hang, hangt hij tussen de afzuigkap en muur. Mogelijk boven de kookplaat ook niet ideaal ivm dampen en vet. Hoor graag jullie advies :)
Rare plek, is de linker muur een buitenmuur, kan die niet ongeveer 3m vanaf het terras aan die kant?

• I-King
DOA schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:58:
[...]

Rare plek, is de linker muur een buitenmuur, kan die niet ongeveer 3m vanaf het terras aan die kant?
Hij moet ook naar boven naar de slaapkamer en ivm inrichting tuin is die hoek eigenlijk de enige optie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 19-08 12:26
I-King schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 21:35:
Ik zou hem op het stukje muur in de woonkamer hangen dat grenst aan de keuken, aansluiting door die muur heen en in de keuken via een goot naar buiten op de plek waar je de buiten unit hebt bedacht. Als je hem in de keuken hangt komt er denk ik te weinig luchtstroming aan het andere einde van je woonkamer en heb je er minder plezier van.
http://i65.tinypic.com/148dpag.png

Denim Glas/Glas 3600Wp 200gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

Acties:
  • 0Henk 'm!

• I-King
Helaas loopt op die muur al leidingwerk van de verwarming, en ik kom daar niet weg met het leidingwerk naar de buitenunit. De buitenunit komt namelijk aan de buitenmuur waar nu de rode kleur is getekend. Dan wordt 't waarschijnlijk de blauwe optie als beste compromis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
Vandaag kwam er uit 1 van de Airco units (Daikin FTX25K) binnen water uit, bleek dat de opvangbak vol zat en overliep. Buiten bij de afvoer even een aantal keren aan de leiding gezogen en toen kwam er telkens meer water uit, anders druppelde het water eruit. Nu is de opvangbak leeg maar is er een geel achtige substantie achter gebleven.

Iemand tips hoe dit verholpen kan worden en hoe je dit het beste kan schoonmaken? Onderhoud staat gepland maar wil het voor nu verholpen hebben, betreft de slaapkamer van onze zoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Nicklazzz schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:54:
Vandaag kwam er uit 1 van de Airco units (Daikin FTX25K) binnen water uit, bleek dat de opvangbak vol zat en overliep. Buiten bij de afvoer even een aantal keren aan de leiding gezogen en toen kwam er telkens meer water uit, anders druppelde het water eruit. Nu is de opvangbak leeg maar is er een geel achtige substantie achter gebleven.

Iemand tips hoe dit verholpen kan worden en hoe je dit het beste kan schoonmaken? Onderhoud staat gepland maar wil het voor nu verholpen hebben, betreft de slaapkamer van onze zoon.
Plastic kap eraf, even schoonstomen en wat van deze tabletten gebruiken:

https://www.aircovent.nl/...ro-treat-lekbak-tabletten

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13:32
In ons nieuwbouwhuis heb ik een aantal plekken gereserveerd voor de binnenunits van een multisplit airco. Daar lopen geen leidingen door de betonvloer, zodat ik altijd leidingen naar het plat dak kan leiden.
  1. Wat zijn de ervaringen met pompjes om condenswater af te voeren (naar het bovenliggende plat dak)?
  2. Hebben de binnenunits aparte stroomaansluitingen nodig (WCD’s)? Of krijgen die hun voeding via de buitenunit?

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:32:
In ons nieuwbouwhuis heb ik een aantal plekken gereserveerd voor de binnenunits van een multisplit airco. Daar lopen geen leidingen door de betonvloer, zodat ik altijd leidingen naar het plat dak kan leiden.
  1. Wat zijn de ervaringen met pompjes om condenswater af te voeren (naar het bovenliggende plat dak)?
  2. Hebben de binnenunits aparte stroomaansluitingen nodig (WCD’s)? Of krijgen die hun voeding via de buitenunit?
Ik ben ook wel benieuwd naar feedback voor deze twee vragen met daarnaast de aanvulling:

3) Ik heb wel een stopcontact bij de binnenunit, maar niet de buitenunit. Is dit op te lossen dmv een verlengkabel naar buiten?

4) Ik wil de airco in italie bestellen voor weinig, wat heb ik nodig voor een montage op het platte dak. Ik zie een muurbeugel - maar deze moet gewoon komen te "staan".

5) Condenspompjes raden ze af omdat dit onderhoudsgevoelig is en vaak kapot gaat. Klopt dit? Ik moet anders erg veel leidingwerk gaan gebruiken en vanaf de tuin ga je dit zien (niet mooi). Dus naar buiten via raamkant, omhoog langs de buitenmuur en dan weer over het dak naar de buiten unit ipv gewoon omhoog en uit het zicht (plat dak). Wat zouden jullie doen?

Workaholic wijzigde deze reactie 17-06-2019 10:39 (5%)

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

• A. Qonsaides
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11:40
Da_maniaC schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:06:
[...]

We zoeken nog 1 of 2 gegadigden die op het punt staan om te bestellen zodat we de verzendkosten kunnen delen. d:)b
Zijn de bestellingen al geplaatst? Ik zou eventueel ook wel willen meedoen. :)

Ik heb de volgende set op het oog:
https://climaidraulica.it...12000-btu-wi-fi-nero.html

A wizard knows much, but says little... A fool knows little, but says much.... which, my friend, are you?

• Da_maniaC

Da_maniaC

A. Qonsaides schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:03:
[...]

Zijn de bestellingen al geplaatst? Ik zou eventueel ook wel willen meedoen. :)

Ik heb de volgende set op het oog:
https://climaidraulica.it...12000-btu-wi-fi-nero.html
De definitieve bestelling is nog niet geplaatst. Ik wacht nog op terugkoppeling van climaidraulica.it. Ik heb de gehele sales afdeling en servicedesk gemaild maar nog altijd geen reactie. Misschien morgen eens kijken of ze een woordje Engels spreken als ik ze probeer te bellen daar...
Als men de order/verzendkosten kan bevestigen (eg. überhaupt reageert) dan kan ik vragen of er nog 2 bestellingen bij kunnen (we zijn dan in totaal inmiddels met zessen namelijk).

• Balboa
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 23:06
Da_maniaC schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:46:
[...]

De definitieve bestelling is nog niet geplaatst. Ik wacht nog op terugkoppeling van climaidraulica.it. Ik heb de gehele sales afdeling en servicedesk gemaild maar nog altijd geen reactie. Misschien morgen eens kijken of ze een woordje Engels spreken als ik ze probeer te bellen daar...
Als men de order/verzendkosten kan bevestigen (eg. überhaupt reageert) dan kan ik vragen of er nog 2 bestellingen bij kunnen (we zijn dan in totaal inmiddels met zessen namelijk).
Indien mogelijk heb ik ook nog wel interesse om mee te bestellen. Ben geinteresseerd in: https://climaidraulica.it...aa-btu-wi-fi-incluso.html

Zal je een pb sturen.

Handtekening

• ZtaaB
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 12:16
Workaholic schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:38:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar feedback voor deze twee vragen met daarnaast de aanvulling:

3) Ik heb wel een stopcontact bij de binnenunit, maar niet de buitenunit. Is dit op te lossen dmv een verlengkabel naar buiten?

4) Ik wil de airco in italie bestellen voor weinig, wat heb ik nodig voor een montage op het platte dak. Ik zie een muurbeugel - maar deze moet gewoon komen te "staan".

5) Condenspompjes raden ze af omdat dit onderhoudsgevoelig is en vaak kapot gaat. Klopt dit? Ik moet anders erg veel leidingwerk gaan gebruiken en vanaf de tuin ga je dit zien (niet mooi). Dus naar buiten via raamkant, omhoog langs de buitenmuur en dan weer over het dak naar de buiten unit ipv gewoon omhoog en uit het zicht (plat dak). Wat zouden jullie doen?
Bij mij voorzien de binnen units de buitenunits van stroom (2x single split).
de stroomkabel wordt doorgelust vanuit de binnenunit. En gaat gewoon mee met de leiding door de dakdoorvoer en sluit je daarna aan op de buitenunit.

Heb zelf geen condenspompje in gebruik, maar op het werk vaak zat zien hangen in server ruimtes en kan mij niet heugen dat er ooit een stuk is gegaan. Meestal zijn het de airco's zelf die de geest geven :P
Ik zou dus een pompje doen als het makkelijker is.

Voor montage op een plat dak heb je een trillingsdempende balk nodig.
Of zoals ik het gedaan heb, 2 houten balken waar je de buitenunit op schroeft en die zet je weer op rubber tegels. Werkt voor mij prima.

Al begint de oudste airco (+- 7 jaar) nu wel wat te brommen en te resoneren op het dak, maar dat is ook wel weer lekkere white noise om bij in slaap te vallen :+

Haal NOOIT een spookrijder in !

• Mozart
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:41
Ik heb een offerte binnen gekregen voor een multisplit oplossing voor twee slaapkamers van aircoshop.nl. Na het lezen van de offerte heb ik een drietal vragen waar jullie me wellicht antwoord op kunnen geven:
1. Er staat in de offerte het volgende:
Garantie: Bij normaal gebruik, conform de bedieningsvoorschriften, wordt de goede
werking van het apparatuur gegarandeerd voor een periode van 3 maanden na
inbedrijfstelling. De garantie op de units bedraagt 60 maanden.
Is dat normaal, staat dat vaker in airco offertes? Waarom bied je maar 3 maanden garantie op de goede werking vraag ik me dan af...
2. Betonboringen zijn exclusief. Valt het boren door gemetselde muren hier onder of gaat het hier om boren door gegoten betonmuren?
3. Is er iemand die een airco bij aircoshop.nl heeft gekocht en hoe is het bevallen? Ik wordt geholpen door de vestiging in Eibergen.

Als laatste, kan iemand nog een bedrijf aanraden die ook in Overijssel actief is en waar je goeie ervaringen mee hebt?

PSN: PcDCch

• Da_maniaC

Da_maniaC

Da_maniaC schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:46:
[...]

Momenteel stoppen we even met extra aanmeldingen voor 1 grote bestelling bij Climaidraulica.it :)

We hebben momenteel 6 geïnteresseerden en ik wacht nog altijd op enig teken van leven, van deze winkel dat de verzendkosten zijn zoals beloofd en de juiste procedure om te bestellen voor NL.

• jorgenv
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18-08 21:24
Vorige week zijn ze hier ook een airco komen installeren in de woonkamer/keuken van 115m3 met veel ramen. Een panasonic 5kw. Wij waren 2300 euro kwijt. Volgend jaar willen we ook een multisplit voor de slaapkamers dit zou 3300 kostten. Alles samen vonden we wat duur dus zijn we met de woonkamer begonnen. Gisteren al goed kunnen gebruiken, heerlijk :-D

• I-King
Morgen ga ik dezelfde ophangen, alleen dan de multi-split, 3,5 beneden en 2,5 boven. Ik ben erg benieuwd :)
Gisteren al wat voorwerk gedaan, dus hopelijk kunnen we vlot aan de slag!

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14:19
Heb al even gezocht in dit topic, maar kwam het niet tegen.

Is het (basis)onderhoud van een split unit zelf te doen? En wat moet er jaarlijks zo ongeveer minimaal gebeuren?

Wij hebben een huis gekocht waarin een split-unit aanwezig is op de bovenverdieping. Buiten unit staat op het platte dak van de carport en is daarmee goed bereikbaar. De binnen unit hangt in het trapgat en is wat lastiger bereikbaar, maar ik kan wel bij de voorkant van de unit komen.

Wanneer de laatste keer onderhoud is gepleegd is niet bekend. We hebben hem de afgelopen tijd een paar keer gebruikt en hij koelt goed zonder veel lawaai of geurtjes, maar dat hoeft natuurlijk niet zoveel te zeggen.

• maarud
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 13:44
Kan ik een mobiele airco liggend vervoeren? Pakket is net bezorgd op t werk en heb nu een kleine auto bij me. Op de achterbank past ie liggend makkelijk, maar staand wordt moeilijk.

Qua condens kan er niets uitlopen maar zou het koudemiddel het erg vinden? Je zou zeggen dat als ik hem ff laat staan thuis alles wel weer naar onderen zakt?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13:57
maarud schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:19:
Kan ik een mobiele airco liggend vervoeren? Pakket is net bezorgd op t werk en heb nu een kleine auto bij me. Op de achterbank past ie liggend makkelijk, maar staand wordt moeilijk.

Qua condens kan er niets uitlopen maar zou het koudemiddel het erg vinden? Je zou zeggen dat als ik hem ff laat staan thuis alles wel weer naar onderen zakt?
Ik heb een Eurom 12.2 en die ging gewoon op zn kant in de auto, no problemo. Wel eenmaal op zn plek (staand, op zolder) even een dag gewacht met aanzetten.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Ja dat kan, maar je moet geloof ik de unit dan een 24 uur of wat laten staan zodat het koelmiddel naar beneden kan zakken.

Hetzelfde als wat men adviseert met een koelkast :)

Notna wijzigde deze reactie 18-06-2019 15:30 (4%)

• Winkiller
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18-08 19:13

Winkiller

De Mopperpot

Ja maar net als bij een koelkast of vrieskast moet de mobiele airco na vervoer eerst minimaal 2 uur stilstaan voordat je hem kunt gebruiken, 24 uur is een beetje overdreven met deze moderne spullen. :P

Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

• CeesKees
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13:20

CeesKees

I rest my Kees

jorgenv schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:03:
Vorige week zijn ze hier ook een airco komen installeren in de woonkamer/keuken van 115m3 met veel ramen. Een panasonic 5kw. Wij waren 2300 euro kwijt. Volgend jaar willen we ook een multisplit voor de slaapkamers dit zou 3300 kostten. Alles samen vonden we wat duur dus zijn we met de woonkamer begonnen. Gisteren al goed kunnen gebruiken, heerlijk :-D

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Interessant dat je voor de woonkamer koos om als eerste te doen.

Ik zou altijd de slaapkamer hoger op de prioriteitenlijst zetten.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• duc848
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 13:19
Ook ik wil aan de airco gaan, wij slapen op een goed geisoleerde zolder, waar het zomers best wel erg warm word!

Er is ook een vide aanwezig hier slapen wij overigens niet. achter de muur (zie foto) zit een plat dak waar de buitenunit mooi kan staan.

Maar dan de hamvraag, moet de binnenunit onder of boven de vide, ik neig naar boven de vide, zodat de koele lucht lekker neerdaalt in de rest van de kamer, en mochten wij, of iemand anders wel boven gaan slapen, dan is het ook fijner als hij boven zit denk ik tenminste..

http://i64.tinypic.com/2d6wpj8.jpg

• jorgenv
CeesKees schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:48:
[...]

Interessant dat je voor de woonkamer koos om als eerste te doen.

Ik zou altijd de slaapkamer hoger op de prioriteitenlijst zetten.
Ik kan wel slapen in de woonkamer maar niet koken op de slaapkamer :+
we wonen hier nu 3 jaar en de mobiele airco die we nog hadden van ons appartement gebruikten we ook in de woonkamer...

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 13:17
jorgenv schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:03:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welk type is dat ? Wij hebben er ook een geplaatst gekregen ook een 5kw met Wi-Fi.

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• jorgenv
mikerosauer schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:51:
[...]

Welk type is dat ? Wij hebben er ook een geplaatst gekregen ook een 5kw met Wi-Fi.
Het is een Etherea maar weet niet welk model juist. Hij geeft ingebouwde wifi en nanoe x luchtzuivering. Wel fijn dat je in de app kan kijken hoeveel het vebruik is. Valt supergoed mee trouwens, had veel meer verbruik verwacht. Tot nu toe vandaag 1,9kwh voor heel de dag 22,5 graden.

ps: Hoeveel heb jij betaald?

jorgenv wijzigde deze reactie 18-06-2019 20:15 (3%)

• mikerosauer
jorgenv schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:13:
[...]

Het is een Etherea maar weet niet welk model juist. Hij geeft ingebouwde wifi en nanoe x luchtzuivering. Wel fijn dat je in de app kan kijken hoeveel het vebruik is. Valt supergoed mee trouwens, had veel meer verbruik verwacht. Tot nu toe vandaag 1,9kwh voor heel de dag 22,5 graden.

ps: Hoeveel heb jij betaald?
Zet hem dan maar eens op 18 graden . Dan loopt je verbruik op. Maar ik heb zonnepanelen dus boeien.

Sinds 18.00 uur op 18 graden 3.0kwh verbruik tot nu

Bijna het zelfde

Hij is 2dagen bezig geweest.

Van de garagedak de garage in wonning in en van uit klederkast via koof naar zolder . Leidingen zie op een 2 meter kabel goot in huis niks lopen op buitenmuur

mikerosauer wijzigde deze reactie 18-06-2019 21:34 (67%)

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
B-Real schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:11:
Heb al even gezocht in dit topic, maar kwam het niet tegen.

Is het (basis)onderhoud van een split unit zelf te doen? En wat moet er jaarlijks zo ongeveer minimaal gebeuren?
De monteur die hier laatst was vond onderhoud bij AC's van consumenten maar onzin. Het gaf aan dat een goed dichtgelaste airco eigenlijk nooit gaat lekken.

Het enige wat hij verder doet is de buitenunit goed borstelen en de binnenunits reinigen met wat bluewonder. Gewoon inspuiten, daarna met wat schoon water inspuiten en klaar.

Ik heb er dus maar vanaf gezien :p

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• jorgenv
mikerosauer schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:16:
[...]

Zet hem dan maar eens op 18 graden . Dan loopt je verbruik op. Maar ik heb zonnepanelen dus boeien.

Bijna het zelfde

Hij is 2dagen bezig geweest.

Van de garagedak de garage in wonning in en van uit klederkast via koof naar zolder . Leidingen zie op een 2 meter kabel goot in huis niks lopen op buitenmuur
Maar ik hoef geen 18 graden als het buiten 30 graden is :P Heb trouwens even in de catalogus gekeken, het is de KIT-Z50-VKE.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:50

renzo4000

*Doh!*

Sowieso is het af te raden om de airco te koud te zetten, leuk voor het wow effect maar zeker niet nodig en efficiënt. Stelregel is maximaal 6-8 graden lager te zetten dan de buiten temperatuur. Het was hier vandaag 28.6 graden en de airco stond beneden op 22 graden lekker rustig te pruttelen vanaf 09:00. Het kost mijn unit ook maar weinig moeite op de boel constant op temperatuur te houden. Het is binnen gewoon "lekker" zonder dat je het gevoel hebt een vriezer binnen te stappen.

Hey pssst! ......Fiets kopen?!

• PentaClover
Hier staan de units ook allemaal op 22oC anders voelt het toch een beetje te fris, gisteren 9.2 kWh, vandaag 8.1 kWh verbuikt.

Denim Glas/Glas 3600Wp 200gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• jetfighter
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 06-07 17:01
Die climaway is 250, zal morgen wel vragen of ze alles in een kunnen leveren voor dezelfde prijs.

• mikerosauer
jorgenv schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:31:
[...]

Maar ik hoef geen 18 graden als het buiten 30 graden is :P Heb trouwens even in de catalogus gekeken, het is de KIT-Z50-VKE.
Zelfde type dus .

Acties:
  • +4Henk 'm!

• animalfarm
  • Laatst online: 14-08 21:26
Alles zelf gemonteerd, vacuüm getrokken en afgeperst. Precies zoals in de meegeleverde installatie handleiding van Daikin. Nu fijn koel in de slaapkamers.
Electrisch alles voorbereid op een tweede unit voor de woonkamer.
Bovenop de aanschaf van de units, kwam nog de monteurs set, via Amazon voor 230,https://tweakers.net/ext/f/eL0Mi8x2WUgJo9ZHOZYjO7cR/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/T1dSzwbwIVmLSVIfJUwAjcgg/thumb.jpg

animalfarm wijzigde deze reactie 19-06-2019 09:14 (20%)

• maarud
animalfarm schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:09:
Alles zelf gemonteerd, vacuüm getrokken en afgeperst. Precies zoals in de meegeleverde installatie handleiding van Daikin. Nu fijn koel in de slaapkamers.
Bovenop de aanschaf van de units, kwam nog de monteurs set, via Amazon voor 230,[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er interessant uit. Wel tof om het zelf te kunnen doen.

Overigens: vergeet niet de thumbnails te laten linken naar de full-versie. Nu moest ik zelf de URL aanpassen om de volledige versie te kunnen zien ;)
Kan ik een mobiele airco liggend vervoeren? ....
Dit ging trouwens verder goed. Tot nu toe best tevreden. Maar ja, echt warm is het pas als je DHZ oplossingen moet verzinnen om de efficiëntie te verhogen :P

maarud wijzigde deze reactie 19-06-2019 09:41 (16%)

• wizzopa
maarud schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:39:
[...]

Ziet er interessant uit. Wel tof om het zelf te kunnen doen.

Overigens: vergeet niet de thumbnails te laten linken naar de full-versie. Nu moest ik zelf de URL aanpassen om de volledige versie te kunnen zien ;)

[...]

Dit ging trouwens verder goed. Tot nu toe best tevreden. Maar ja, echt warm is het pas als je DHZ oplossingen moet verzinnen om de efficiëntie te verhogen :P
Zo ik zal je even helpen met het "verzinnen" van een DHZ oplossing, https://imgur.com/Ize62RV en https://imgur.com/YKk10cW.

• mr_star
  • Laatst online: 12:32
Ik ben dit topic al een geruime tijd aan het volgen en heb enkele maanden geleden de beslissing genomen om voor een multi-split te gaan. De voorbije 4 zomers heb ik een mobiele airco gebruikt om voornamelijk de leefruimte te koelen (grote ramen op het oosten). Maar wat een herrie maakt zo'n ding! Daarnaast verbruikt het een pak stroom terwijl het koelvermogen niet al te hoog ligt.

Situatie nu:
Leefruimte
175 m³
40 m² glas
5 kW Panasonic binnenunit

Slaapkamer
40 m³
2 m² glas
2,5 kW Panasonic binnenunit

Buitenunit
Panasonic CU-2Z50TBE 3,2 - 7,7 kW

Nog geen seconde spijt van gehad! In de slaapkamer is hij echt geruisloos in de quiet mode. In de leefruimte heeft de binnenunit geen moeite om de zithoek 10 meter verder te voorzien van een licht briesje.

Ook het verbruik valt véél beter mee dan ik had verwacht. Onderaan een grafiek van het verbruik van vandaag. Gisteren avond was het in de leefruimte 25 graden geworden (airco stond niet aan en schuifraam stond open). De buitentemperatuur is vanacht ook niet onder de 19 graden geweest hier, dus geen ramen kunnen open zetten om af te koelen. Tegen middernacht heb ik de airco in de slaapkamer ingesteld op 18 graden en in de leefruimte op 23 graden. De buitenunit heeft bijna altijd aan laagste vermogen gedraaid.

Vanaf 12u heb ik nog maar weinig zon op de ramen, dus kan de airco in principe uit zonder dat de temperatuur verder stijgt.

Totaal verbruik: 1,7 kWh of 41 cent.

• maarud
wizzopa schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:00:
[...]

Zoik zal je even helpen met het "verzinnen" van een DHZ oplossing, https://imgur.com/Ize62RV en https://imgur.com/YKk10cW.
Jep, de schoenendoosoplossing heb ik ook nog in gedachten als ik hem overdag ook aan wil hebben.

Voor nu is mijn use-case 's avonds. Meestal is het dan buiten koeler dan binnen, maar omdat het binnen niet echt kan tochten heb ik de airco gekocht om de natuur een handje te helpen.

Wat me nog wel handig lijkt is idd een houten of plexiglazen plaat om muggen buiten te houden bijvoorbeeld, dan kan ie eventueel 's nachts aan blijven staan.

• Bushie
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 19-08 21:09
De monteur die hier laatst was vond onderhoud bij AC's van consumenten maar onzin.
Dat gaf mijn monteur ook zo ongeveer als antwoord. Filters van de binnendelen keer schoonmaken, en de buitenunit keer met een borstel, thats it.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Bushie schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:11:
[...]

Dat gaf mijn monteur ook zo ongeveer als antwoord. Filters van de binnendelen keer schoonmaken, en de buitenunit keer met een borstel, thats it.
Dat is ook niet het werk. Echter zit het vaak wel bij een dergelijk onderhoudscontract ook inbegrepen dat bij eventuele problemen een monteur (zonder voorrijkosten) binnen 7 dagen voor de deur staat om te kijken wat er aan de hand is. Dat ze de boel dan één keer per jaar ook nog komen reinigen is voor mij de extra, niet andersom :)

• PentaClover
@mr_star Mooie verbruiks cijfers.

Airco hier draait op een iets hoger vermogen maar heeft waarschijnlijk ook meer warmte weg te koelen.
Als ik een inschatting maak op basis van:

warmte instroom op basis van binnen-buiten temperatuurs verschil
warmte van electra verbruik
warmte van aanwezige mensen
warmte door zonne instraling
afkoeling huis

is er hier ongeveer 69 kWh aan warmte weg gekoeld gisteren met een verbruik van 8.5 kWh
http://i63.tinypic.com/jj6wk4.png

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

mikerosauer schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:16:
[...]

Tsja met zonnepanelen heb je wat lagere stroomkosten (denk wel aan de afschrijving) maar niet gratis ofzo. Energie verspillen blijft natuurlijk zonde.
Een fors verbruik inderdaad. Ervaar jij 18 graden echt als prettig?
renzo4000 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:50:
Sowieso is het af te raden om de airco te koud te zetten, leuk voor het wow effect maar zeker niet nodig en efficiënt. Stelregel is maximaal 6-8 graden lager te zetten dan de buiten temperatuur. Het was hier vandaag 28.6 graden en de airco stond beneden op 22 graden lekker rustig te pruttelen vanaf 09:00. Het kost mijn unit ook maar weinig moeite op de boel constant op temperatuur te houden. Het is binnen gewoon "lekker" zonder dat je het gevoel hebt een vriezer binnen te stappen.
Inderdaad. Daar komt nog eens bij dat de gevoelstemperatuur van 22 graden, lager ligt vanwege het briesje en de lage luchtvochtigheid.

• rimave
  • Laatst online: 14:51
Ik had dit jaar een airco willen laten instaleren, maar dat past financieel even niet.
Ik zit er aan te denken om dan dit jaar misschien even een goedkope verrijdbare airco te kopen en dan volgend jaar alsnog een splitunit. Zijn die goedkopere mobiele airco's van ongeveer 300 euro een beetje goed?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

rimave schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:39:
Ik had dit jaar een airco willen laten instaleren, maar dat past financieel even niet.
Ik zit er aan te denken om dan dit jaar misschien even een goedkope verrijdbare airco te kopen en dan volgend jaar alsnog een splitunit. Zijn die goedkopere mobiele airco's van ongeveer 300 euro een beetje goed?
Nee vrij waardeloos. Ik zou het zonde van je geld vinden juist als dat al een beperkende factor is momenteel.
Maakt echt een wereld van verschil, zoals wel duidelijk is geworden uit dit topic.

Eventueel zou je goedkoop een airco uit spanje/Italie kunnen halen. Dat scheelt veel geld. Het is vooral het laten installeren en totale 'ontzorgen' dat het duur maakt. Kies er eentje die ook kan verwarmen en je bespaart bovendien een hoop gas er mee. Dan kun je zelfs stellen dat hij zich terug gaat verdienen ipv dat het een luxe-artikel is.

En anders gewoon een ventilator voor deze zomer.

T-Infinity wijzigde deze reactie 19-06-2019 11:07 (12%)

• PentaClover
Het is erg subjectief, ik zou zeggen nee, veel te veel herrie en ongemak (condensatie water moet je ergens kwijt) erg veel stroom verbruik en beperkt koel vermogen.

• Joris748
mr_star schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:02:
Ik ben dit topic al een geruime tijd aan het volgen en heb enkele maanden geleden de beslissing genomen om voor een multi-split te gaan. De voorbije 4 zomers heb ik een mobiele airco gebruikt om voornamelijk de leefruimte te koelen (grote ramen op het oosten). Maar wat een herrie maakt zo'n ding! Daarnaast verbruikt het een pak stroom terwijl het koelvermogen niet al te hoog ligt.

Situatie nu:
Leefruimte
175 m³
40 m² glas
5 kW Panasonic binnenunit

Slaapkamer
40 m³
2 m² glas
2,5 kW Panasonic binnenunit

Buitenunit
Panasonic CU-2Z50TBE 3,2 - 7,7 kW

Nog geen seconde spijt van gehad! In de slaapkamer is hij echt geruisloos in de quiet mode. In de leefruimte heeft de binnenunit geen moeite om de zithoek 10 meter verder te voorzien van een licht briesje.

Ook het verbruik valt véél beter mee dan ik had verwacht. Onderaan een grafiek van het verbruik van vandaag. Gisteren avond was het in de leefruimte 25 graden geworden (airco stond niet aan en schuifraam stond open). De buitentemperatuur is vanacht ook niet onder de 19 graden geweest hier, dus geen ramen kunnen open zetten om af te koelen. Tegen middernacht heb ik de airco in de slaapkamer ingesteld op 18 graden en in de leefruimte op 23 graden. De buitenunit heeft bijna altijd aan laagste vermogen gedraaid.

Vanaf 12u heb ik nog maar weinig zon op de ramen, dus kan de airco in principe uit zonder dat de temperatuur verder stijgt.

Totaal verbruik: 1,7 kWh of 41 cent.
[Afbeelding]
Nice!

Kun je me vertellen hoe alles electrisch is aangesloten? Hoe krijgen de binnenunits hun voeding? Via de buitenunit?

• mr_star
Joris748 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:46:
[...]

Nice!

Kun je me vertellen hoe alles electrisch is aangesloten? Hoe krijgen de binnenunits hun voeding? Via de buitenunit?
De buitenunit heb ik gewoon aangesloten op een stopcontact met een energiemeter tussen om het verbruik op te volgen. Ik heb wel een kring gekozen waar geen grote verbruikers opzitten zodat de zekering niet springt als hij zijn maximum (1,6 kW) aan vermogen vraagt.

De binnenunits zijn vervolgens aangesloten op de buitenunit met een 4-aderige kabel.

• mr_star
Ik heb 4 jaar een mobiele airco gebruikt omdat ik financieel andere prioriteiten had.

Het heeft mij geholpen om de hittegolven door te komen, maar wel met het bijhorende verbruik en kabaal. De tv moest een heel stuk harder als de airco 10 meter verder stond te brullen ;)

Slapen naast zo'n ding kan je echt wel vergeten.

De leefruimte kon ik niet echt afkoelen met dat ding, maar ik kon wel voorkomen dat de temperatuur verder opliep. Het voelt wel meteen een heel stuk aangenamer met dat koele briesje.

De mijne had ik 400 euro betaald (was het zwaarste model) en verkocht voor 200 euro 4 jaar later. Ik heb er dus zeker geen spijt van, maar ik ben wel héél blij met het comfort dat mijn split airco mij nu geeft.

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13:11

CodeIT

Code IT

animalfarm schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:09:
Bovenop de aanschaf van de units, kwam nog de monteurs set, via Amazon voor 230,[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goed gedaan. Heb je afgeperst met stikstof? Ik wil mijn split unit ook zelf gaan aansluiten, maar ik dacht dat ik er met vacuüm trekken, aantal uren laten staan, controleren op lekkages wel zou zijn. Wat was de reden dat jij ook hebt afgeperst?

Edit: Ik zou het zo aansluiten (met twee leidingen):

CodeIT wijzigde deze reactie 19-06-2019 11:10 (7%)

• wizzopa
CodeIT schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:06:
[...]

Goed gedaan. Heb je afgeperst met stikstof? Ik wil mijn split unit ook zelf gaan aansluiten, maar ik dacht dat ik er met vacuüm trekken, aantal uren laten staan, controleren op lekkages wel zou zijn. Wat was de reden dat jij ook hebt afgeperst?

Edit: Ik zou het zo aansluiten (met twee leidingen): [Afbeelding]
Ik neem aan dat dit een voorbeeld foto is.

• CodeIT

CodeIT

Code IT

wizzopa schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:16:
[...]

Ik neem aan dat dit een voorbeeld foto is.
Jazeker. Eerste de beste van internet.
Ik zou zelf de leidingen niet zo wegwerken, tevens zou ik de koppelingen niet aandraaien met een waterpomptang. Mis ik nog meer?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
CodeIT schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:24:
[...]

Jazeker. Eerste de beste van internet.
Ik zou zelf de leidingen niet zo wegwerken, tevens zou ik de koppelingen niet aandraaien met een waterpomptang. Mis ik nog meer?
Opstelblokken te klein, geen dempers, en een foute meter. https://imgur.com/jCHK6Z4

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19-08 22:24
Is volgens mij een sleuteltang, maar foto is nogal aardappelkwaliteit.

Moet eigenlijk op koppel met opzetsteeksleutel // opzetleidingsleutel op de momentsleutel.
[...]

Vacumeren is om vocht er uit te halen en op onderdruk lekkage te testen. Afpersen om op overdruk lekkage te testen. In de praktijk is de druk in de leiding veel hoger dan de omgeving, dus het is zeker geen stap om over te slaan.

• wizzopa
kabeltjekabel schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:33:
Is volgens mij een sleuteltang, maar foto is nogal aardappelkwaliteit.

Moet eigenlijk op koppel met opzetsteeksleutel // opzetleidingsleutel op de momentsleutel.

[...]

Vacumeren is om vocht er uit te halen en op onderdruk lekkage te testen. Afpersen om op overdruk lekkage te testen. In de praktijk is de druk in de leiding veel hoger dan de omgeving, dus het is zeker geen stap om over te slaan.
En stikstof neem vocht op, toch. ;)

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Is er dan echt geen el cheapo methode om een 6*3*2,5=45m^3 kamer van laten we zeggen 31 naar ~21gr te krijgen zonder waanzinnige nadelen?

AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MT/s | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo | Corsair HX850i

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19-08 22:24
@Saturnus
Hangt nogal af van je definitie van 'waanzinnig nadeel'...

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:57:
@Saturnus
Hangt nogal af van je definitie van 'waanzinnig nadeel'...
Wat ik hier las: lawaai, niet zuinig en matige koelprestaties, dan gaat het dus over een monoblock.
Misschien dat een split-unit kan, maar ook dan is er nog nauwelijks budget en gaat het ding ergens in een dakgoot bungelen naast het raam. :')

AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MT/s | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo | Corsair HX850i

• animalfarm
  • Laatst online: 14-08 21:26
[...]

Volgens Daikin eerst vacumeren, en dan een tijd laten staan. Vervolgens de vloeistof zijde 5 seconden open en weer dicht. Dan met een sopje de koppelingen nalopen. Dus ja, wanneer het vacumeren goed is, dan mag je ervan uitgaan dat het dicht is.

• maarud
Saturnus schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:59:
[...]

Wat ik hier las: lawaai, niet zuinig en matige koelprestaties, dan gaat het dus over een monoblock.
Misschien dat een split-unit kan, maar ook dan is er nog nauwelijks budget en gaat het ding ergens in een dakgoot bungelen naast het raam. :')
Lawaai is ook maar relatief. De Trotec die ik gisteren gekocht hebt vind ik persoonlijk niet heel luid. Maar ik kan ook wel slapen door monotone geluiden. En zeker als je hem wat verder weg zet is het best te doen. Gisteravond laat pas aangezet en binnen een uurtje al ruim 2 graden koeler. Vanavond maar eens vroeg in de avond aanzetten :)

Tuurlijk is split het beste, maar als je niet kan om wat voor reden dan ook moet je nu eenmaal iets mobiels doen...

• ZtaaB
  • Laatst online: 09-08 12:16
Saturnus schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:46:
Is er dan echt geen el cheapo methode om een 6*3*2,5=45m^3 kamer van laten we zeggen 31 naar ~21gr te krijgen zonder waanzinnige nadelen?
Ik heb deze hangen

https://www.warmteservice...-split-60-85m3/p/90355040

Prima prijs en 10x beter dan een mobiele airco.

Aansluiten is een eitje als je een beetje kan klussen, en geen stek nodig.

Een Daikin of Mitsubishi zal het vast beter doen, maar voor dit geld werkt het voor mij perfect.

Haal NOOIT een spookrijder in !

• mikerosauer
T-Infinity schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:34:
[...]

Tsja met zonnepanelen heb je wat lagere stroomkosten (denk wel aan de afschrijving) maar niet gratis ofzo. Energie verspillen blijft natuurlijk zonde.

[...]

Een fors verbruik inderdaad. Ervaar jij 18 graden echt als prettig?

[...]

Inderdaad. Daar komt nog eens bij dat de gevoelstemperatuur van 22 graden, lager ligt vanwege het briesje en de lage luchtvochtigheid.
Stroom kosten zijn hier 0.0 gaan we eens kijken naar er gebeurt als hem iets hoger zetten..

Wat is beter de hele dag op 20 graden of alleen als er naar bed gegaan wordt ? Tegen 23.00 uur dus pas om een uur of 6/7 s'avonds aan.

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Saturnus schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:46:
Nee. Zo makkelijk is dat niet helaas.
Met zelf installeren en importeren uit het buitenland zit je alsnog snel op 800-1000 euro voor split-unit. Heb je er wel 1 die ook kan verwarmen zodat je hem terug verdient.
mikerosauer schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:25:
[...]
Stroom kosten zijn hier 0.0 gaan we eens kijken naar er gebeurt als hem iets hoger zetten..
Net zei je nog 3,0 kWh in 2 uur. Dat vind ik fors. En PV-stroom is niet gratis, maar goedkoper.
Wat is beter de hele dag op 20 graden of alleen als er naar bed gegaan wordt ? Tegen 23.00 uur dus pas om een uur of 6/7 s'avonds aan.
Goedkoper is het als je het alleen doet als je naar bed gaat. Gevoelstemperatuur is erg belangrijk hier dus een briesje met een temp van 25 graden kan nog steeds aangenaam zijn.

T-Infinity wijzigde deze reactie 19-06-2019 12:51 (47%)

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

wizzopa schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:00:
[...]

Zo ik zal je even helpen met het "verzinnen" van een DHZ oplossing, https://imgur.com/Ize62RV en https://imgur.com/YKk10cW.
Ik vindt hem leuk. d:)b
Welke PAC is dat ? werkt je thermostaatfunctie zo nog wel naar behoren ?
mr_star schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:04:
[...]
Slapen naast zo'n ding kan je echt wel vergeten.
Daar ben ik het niet mee eens, ik slaap prima met de De Longhi Pac112 Silent achter mijn bed.
Tegenwoordig zijn er nog wel stillere, een split is natuurlijk altijd beter maar ook duurder. Na een paar dagen ben je aan het geluid gewend en is het normaal, denk aan een tikkende klok. Omdat we in een huurhuis zitten en we niet weten of dat altijd zo blijft nog steeds geen split unit. Of je nu in een slaapkamer ligt met 27 graden en een luchtvochtigheid van meer dan 70% of in een slaapkamer van 22 graden en een luchtvochtigheid van 50%, dat scheelt gevoelsmatig enorm.

Winkiller wijzigde deze reactie 19-06-2019 13:04 (51%)

• mikerosauer
T-Infinity schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:43:
[...]

Nee. Zo makkelijk is dat niet helaas.
Met zelf installeren en importeren uit het buitenland zit je alsnog snel op 800-1000 euro voor split-unit. Heb je er wel 1 die ook kan verwarmen zodat je hem terug verdient.

[...]

Net zei je nog 3,0 kWh in 2 uur. Dat vind ik fors. En PV-stroom is niet gratis, maar goedkoper.

[...]

Goedkoper is het als je het alleen doet als je naar bed gaat. Gevoelstemperatuur is erg belangrijk hier dus een briesje met een temp van 25 graden kan nog steeds aangenaam zijn.
is ook fors

maar ik wek meer op dan ik verbruik

• Shadow_Zero
  • Laatst online: 15-08 09:21
Oh man, wat een drama is dat vergunnings verhaal (gemeente Utrecht). Hun laatste communicatie (oa.):
Aanvullen aanvraag

Lees hieronder welke gegevens u nog moet aanleveren. Hierbij is het volgende belangrijk:

· binnen 4 weken na de verzenddatum van deze mail moeten de gegevens bij ons binnen zijn
· zijn de juiste gegevens niet op tijd binnen, dan wordt uw aanvraag niet verder behandeld
· na ontvangst van een aanvulling kijken wij of uw aanvraag volledig is. Zijn op dat moment niet alle gevraagde stukken binnen, dan wijzen wij uw aanvraag af. Daarom is het belangrijk dat u duidelijk aangeeft dat er nog stukken volgen als u niet alles in één keer toestuurt.
· U moet de gevraagde gegevens toesturen via www.omgevingsloket.nl

De gegevens die u nog moet aanleveren zijn:

- volledig ingevuld aanvraagformulier van het Omgevingsloket
- situatietekening (kadastrale kaart maximaal schaal 1:1000)
- foto's van de bestaande situatie en de omliggende bebouwing
- plattegronden van de bestaande situatie (schaal 1:100)
- plattegronden van de nieuwe situatie (voor zover er iets wijzigt)
- geveltekeningen van de bestaande situatie (schaal 1:100)
- geveltekeningen van de nieuwe situatie (voor zover er iets wijzigt)
- doorsnede tekeningen van de bestaande situatie (schaal 1:100)
- doorsnede tekeningen van de nieuwe situatie (van de plek waar er iets wijzigt)
- principedetails van gezichtsbepalende delen van het bouwwerk (schaal 1:5, 1:10 of 1:20)
- tekening of uitleg van het constructieprincipe
- alle tekeningen moeten zijn voorzien van maatvoering

Kosten
Als wij uw aanvraag niet verder kunnen behandelen dan moet u €143,20 betalen. U ontvangt hiervoor een rekening.

• mikerosauer
Shadow_Zero schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:01:
Oh man, wat een drama is dat vergunnings verhaal (gemeente Utrecht). Hun laatste communicatie (oa.):

[...]
en vergunning voor een airco ... het moet niet veel gekker worden

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Shadow_Zero schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:01:

[...]
Oei. Slapende hond wakker gemaakt ;) . De meeste mensen doen gewoon geen aanvraag, of je probeert hem zo neer te zetten dat hij vergunningsvrij is.
mikerosauer schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:01:
[...]

is ook fors
maar ik wek meer op dan ik verbruik
Ja wie niet tegenwoordig :) . Stroom die je niet verbruikt had, daar had je 11 cent voor kunnen krijgen. En stroom die je wel verbruikt hebt, was niet gratis aangezien je de panelen aangekocht hebt en ze langzaam zullen afschrijven.

T-Infinity wijzigde deze reactie 19-06-2019 13:06 (4%)

• fjoek
  • Laatst online: 18-08 12:58
Sinds kort een split van Mitsubishi maar elk uur hoor ik wel dit :

YouTube: bromtoon airco

Het lijkt wel de condenspomp, is dat geluid normaal?

• mikerosauer
T-Infinity schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:05:
[...]

Oei. Slapende hond wakker gemaakt ;) . De meeste mensen doen gewoon geen aanvraag, of je probeert hem zo neer te zetten dat hij vergunningsvrij is.

[...]

Ja wie niet tegenwoordig :) . Stroom die je niet verbruikt had, daar had je 11 cent voor kunnen krijgen. En stroom die je wel verbruikt hebt, was niet gratis aangezien je de panelen aangekocht hebt en ze langzaam zullen afschrijven.
op die manier heb je inderdaad gelijk .. op de stroom rekeing is het in elk geval 0 :)

• mikerosauer
fjoek schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:08:

zo veel herrie maakt die van mij in elk geval niet

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

fjoek schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:08:

Compressor ?

• Shadow_Zero
Even nog de quote van de gemeente (al eerder geplaatst):
Het plaatsen van een airco unit of een luchtwarmtepomp is altijd vergunningplichtig voor de activiteit bouwen. Aan de achterzijde gelden alleen geen welstandseisen. Voor de leidingen aan de voorzijde weer wel. De airco unit zelf wordt door de vaste plaatsing gezien als onderdeel van het bouwwerk (bouwwerk geen gebouw zijnde) en is dus vergunningplichtig. U kunt de aanvraag doen via www.omgevingsloket.nl
Dan verder:
Notna schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:44:
[...]
Hier had ik het ook eerst geplanned bij het voeteinde en dat is ook boven het hoofd geworden.

Je wilt niet in de airflow van de airco slapen; dat is lucht van <15 graden wat direct op je blaast. Boven je hoofd is echt een beter plan.

En wat betreft die vergunning; dat is gemeente afhankelijk. Die van mij lopen ook over de voorgevel en ik had geen vergunning nodig.
Je had het wel aan de gemeente gevraagd?
Glashelder schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:24:
[...]
Ja in de luchtstroom zitten is verre van prettig. Mijn eerste AC hing ook tegenover mijn bed en heb toen de boel zo omgedraaid zodat we eronder lagen. Nadeel is wel weer dat je dichterbij ligt en dan de luchtstroom hoort :p

[...]
Je hebt voor klein leidingwerk voor zover ik weet nooit een vergunning nodig. Voor het ophangen van een AC aan de straatkant daarentegen vaak wel.

Maar die vergunningsplicht is heel simpel te omzeilen door de unit op de grond te zetten >:)
Als ik het zo lees is voor enig leidingwerk aan de voorgevel wel een vergunning nodig.
T-Infinity schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:27:
[...]

Ik zou er toch eens dieper induiken. Via google kun je veel vinden.
Ik herinner me dat er uitzonderingen zijn. Als de unit niet meer dan X cm uitsteekt t.o.v. de gevel was de boel weer niet vergunningsplichtig. Of juist los (niet aan gevel) neerzetten zodat het geen bouw-werk is oid.
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/355

Zoek in dit topic ook eens op het woord 'vergunning'.

Zelf heb ik 2 buitenunits aan een zijgevel hangen, en 1 staat dus 'los' voor het huis.

De gemeente bepaalt uiteindelijk, maar beter maak je het zelf zo netjes en onopvallend mogelijk, zodat er uberhaupt geen haan naar kraait.
Als ik https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/355 lees, is dat pretty much wat de gemeente Utrecht mij ook verteld (en dus een vergunning nodig).

Ik weet niet welke info/posts je in gedachte had, maar als ik op "vergunning" zoek in dit topic komt er niets relevants naar boven...? Ik zal nog eens verder googelen of er uitzonderingsregelingen zijn, maar ben het nog niet tegengekomen!
T-Infinity schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:05:
[...]

Daar lijkt het op ja -_- Gevalletje 'eerlijkheid duurt het langst'! Bizarre is, als die vierde airco boer niet over de vloer was geweest, had ik nooit bedacht dat er een vergunning nodig zou zijn! Ik wil hem niet in de tuin iig, dus hij zal altijd onderdeel van het bouwwerk worden...

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Shadow_Zero schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:15:
Ik weet niet welke info/posts je in gedachte had, maar als ik op "vergunning" zoek in dit topic komt er niets relevants naar boven...?
Vreemd. Ik zie toch een flink aantal interessante posts en als je airco niet meer dan 50 cm uitsteekt zou je al kans maken er onderuit te komen volgens mij.
[...]

Daar lijkt het op ja -_- Gevalletje 'eerlijkheid duurt het langst'! Bizarre is, als die vierde airco boer niet over de vloer was geweest, had ik nooit bedacht dat er een vergunning nodig zou zijn! Ik wil hem niet in de tuin iig, dus hij zal altijd onderdeel van het bouwwerk worden...
Ik heb hem gewoon niet aan de gevel gehangen, maar op de grond gezet, en dus geen bouwwerk.

Je gaat nu waarschijnlijk sowieso kosten maken en veel moeite moeten doen. Als je hem gewoon netjes en zorgvuldig plaatst, is de kans minimaal dat je er gezeik mee krijgt.

In de welstandsnota van gemeente Utrecht staat:
Airco-installaties zijn toegevoegde elementen aan een gebouw en eigenlijk niet als architectonisch onderdeel te beschouwen. Voor deze toevoegingen geldt dan ook om deze niet aan de voorgevel of zijgevel aan de openbare weg te bevestigen, maar bij voorkeur op het platte dak of inpandig. Gestreefd moet worden naar een zo onopvallende mogelijke plaatsing en vormgeving van de installatie, om te vermijden dat een dergelijk element het beeld van het gebouw en omgeving ongewenst gaat bepalen. In verband met de zichtbaarheid en mogelijke hinder kan het noodzakelijk zijn dat de installatie voorzien moet worden van een omkleding. Bij rijks- en gemeentelijke monumenten of in een beschermd stads- en dorpsgezicht (zichtbaar vanaf openbaar gebied) zal de eis ‘onzichtbaarheid’ strenger worden gehanteerd.

En dat vind ik toch best mild. Blijkbaar gaat het ook om de juiste intentie tonen en je best doen om het netjes te houden.

T-Infinity wijzigde deze reactie 19-06-2019 13:31 (42%)

• fjoek
Laat ik dan maar alles plaatsen en de volgende vragen erbij stellen :

Electra buitendraad heeft geen buitenmantel, mag dat?

De balken zijn erbarmelijk gemonteerd zoals je ziet de moeren zitten gewoon los.

De afdekkap staat vreemd scheef, lijkt mij ook niet normaal.

Ik heb dus last van dat geluid, een paar keer per uur en ik hoor de fan in mijn slaapkamer. De buitenunit is geplaatst op een dakterras zonder trillingsdempend materiaal of whatever.
De balken zijn volgens mij te kort en geen vibratiedemper of whatever.
Dit alles is geplaatst door een erkend stek bedrijf.

fjoek wijzigde deze reactie 19-06-2019 15:20 (38%)

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Shadow_Zero schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:15:
Even nog de quote van de gemeente (al eerder geplaatst):

[...]

Dan verder:

[...]

Je had het wel aan de gemeente gevraagd?

[...]

Als ik het zo lees is voor enig leidingwerk aan de voorgevel wel een vergunning nodig.

[...]

Als ik https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/355 lees, is dat pretty much wat de gemeente Utrecht mij ook verteld (en dus een vergunning nodig).

Ik weet niet welke info/posts je in gedachte had, maar als ik op "vergunning" zoek in dit topic komt er niets relevants naar boven...? Ik zal nog eens verder googelen of er uitzonderingsregelingen zijn, maar ben het nog niet tegengekomen!

[...]

Ja, tot 3 keer toe met een foto en een paint situatie aan toe. 0.0 problemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:50

renzo4000

*Doh!*

@fjoek dit is absoluut niet acceptabel maar dat heb je zelf inmiddels ook wel door toch? Is dit door een gerenommeerd installatiebedrijf gedaan? Poeh mijn neefje van 8 jaar doet dit nog beter. Kortom l, heel snel laten herstellen en goed laten installeren.

Hey pssst! ......Fiets kopen?!

• fjoek
renzo4000 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:43:
@fjoek dit is absoluut niet acceptabel maar dat heb je zelf inmiddels ook wel door toch? Is dit door een gerenommeerd installatiebedrijf gedaan? Poeh mijn neefje van 8 jaar doet dit nog beter. Kortom l, heel snel laten herstellen en goed laten installeren.
Je zal het raar vinden maar wees is wat specifieker. De balken zijn dus te kort en geen demping is not done.
Maar het gaat ook om de elektriciteitsdraad die is gebruikt, ik dacht dat buitenkabel altijd een mantel moet hebben. Je zal wel denken van welke planeet komt die fjoek die kan je van alles verkopen maar ik heb recent een herseninfarct gehad en alles is nog wazig en kost best wel veel inspannning.
Morgen komt de eigenaar en dan wil ik graag goed voorbereid zijn. Vandaar dat ik er nogmaals op inhaak.

• EPICOSAURUS
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 11-08 22:53
fjoek schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:27:
Laat ik dan maar alles plaatsen en de volgende vragen erbij stellen :

Electra buitendraad heeft geen buitenmantel, mag dat?

De balken zijn erbarmelijk gemonteerd zoals je ziet de moeren zitten gewoon los.

De afdekkap staat vreemd scheef, lijkt mij ook niet normaal.

Ik heb dus last van dat geluid, een paar keer per uur en ik hoor de fan in mijn slaapkamer. De buitenunit is geplaatst op een dakterras zonder trillingsdempend materiaal of whatever.
De balken zijn volgens mij te kort en geen vibratiedemper of whatever.
Dit alles is geplaatst door een erkend stek bedrijf.

Hierbij de foto's en graag enig input van mensen die er verstand van hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Balken zijn echt te klein,niet te beste tegen trilling en ook nog raar gemonteerd. Er is geen reden om schroeven én bouten te gebruiken.

Unit staat ook veel te dicht op de dakdoorvoer waardoor het deksel er scheef op moet om met de leidingen de juiste hoek te krijgen. Hij zit vast geschroefd dus ik qua werking zou ik me er geen zorgen over maken, wel over de looks.....

Is die kabel de voeding naar de buitenunit?

• I-King
Hoe worden de units nou het beste aangesloten? Er zitten standaard koppelingen op die met een flare vastgezet moeten worden. Binnen haal je die er liever af en soldeer je het, maar is dat buiten ook nodig?

Installateur komt het doen, maar heb een deel zelf al voorbereid (leidingen etc) dus ben wel benieuwd wat de beste methode is.

• EPICOSAURUS
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 11-08 22:53
I-King schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:54:
Hoe worden de units nou het beste aangesloten? Er zitten standaard koppelingen op die met een flare vastgezet moeten worden. Binnen haal je die er liever af en soldeer je het, maar is dat buiten ook nodig?

Installateur komt het doen, maar heb een deel zelf al voorbereid (leidingen etc) dus ben wel benieuwd wat de beste methode is.
Binnen solderen, buiten Danfoss soldeerkoppelingen en er kan je niks meer gebeuren ;)

• fjoek
EPICOSAURUS schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:50:
[...]

Balken zijn echt te klein,niet te beste tegen trilling en ook nog raar gemonteerd. Er is geen reden om schroeven én bouten te gebruiken.

Unit staat ook veel te dicht op de dakdoorvoer waardoor het deksel er scheef op moet om met de leidingen de juiste hoek te krijgen. Hij zit vast geschroefd dus ik qua werking zou ik me er geen zorgen over maken, wel over de looks.....

Is die kabel de voeding naar de buitenunit?
Ja, dit is de kabel vd voeding naar de buitenunit. Lijkt mij niet normaal dat moet toch een kabel zijn met een mantel?

Hij is enkele weken geplaatst en kort daarna waaide het flink en de buitenunit is toen gaan schuiven. Daaropvolgend heb ik het bedrijf gebeld en die hebben monteurs gestuurd. Zij hebben de buitenunit "verankerd" op de tegels op deze wijze. Geen dempingsmateriaal of whatever bijv. een montagebalk van trillingsdempend rubber of vibratiedempers.

Daarvoor stond de afdekkap nog normaal zoals je ziet op deze foto maar erg strak gemonteerd.

Niet fijn dit alles en wat een deceptie, je laat een officieel bedrijf komen en dit is het resultaat.

fjoek wijzigde deze reactie 23-06-2019 21:11 (4%)

• mikerosauer
fjoek schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:05:
[...]

Ja, dit is de kabel vd voeding naar de buitenunit. Lijkt mij niet normaal dat moet toch een kabel zijn met een mantel?

Hij is enkele weken geplaatst en kort daarna waaide het flink en de buitenunit is toen gaan schuiven. Daaropvolgend heb ik het bedrijf gebeld en die hebben monteurs gestuurd. Zij hebben de buitenunit "verankerd" op de tegels op deze wijze. Geen dempingsmateriaal of whatever bijv. een montagebalk van trillingsdempend rubber of vibratiedempers.

Daarvoor stond de afdekkap nog normaal zoals je ziet op deze foto maar erg strak gemonteerd.
[Afbeelding]

Niet fijn dit alles en wat een deceptie, je laat een officieel bedrijf komen en dit is het resultaat.
Helaas te veel cowboys in deze branche

• fjoek
mikerosauer schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:19:
[...]

Helaas te veel cowboys in deze branche
Dat zal wel maar dit is een heel groot airco stek bedrijf in Midden Nederland.

• mikerosauer
fjoek schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:26:
[...]

Zo zie je maar dat zegt dus niks

• Joris748
mr_star schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:54:
[...]

De buitenunit heb ik gewoon aangesloten op een stopcontact met een energiemeter tussen om het verbruik op te volgen. Ik heb wel een kring gekozen waar geen grote verbruikers opzitten zodat de zekering niet springt als hij zijn maximum (1,6 kW) aan vermogen vraagt.

De binnenunits zijn vervolgens aangesloten op de buitenunit met een 4-aderige kabel.
Thx, dat is het antwoord wat ik zocht!

Ik kan de buitenunit op het plat dak zetten en via een leidingschacht direct een kabel naar de meterkast trekken. Indien nodig op een aparte groep.

• Shadow_Zero
T-Infinity schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:24:
[...]

Vreemd. Ik zie toch een flink aantal interessante posts en als je airco niet meer dan 50 cm uitsteekt zou je al kans maken er onderuit te komen volgens mij.
Ja, ik lees dat in een post, maar ik heb nog geen officiële bron gevonden waarin dat staat.

[...]
Ik heb hem gewoon niet aan de gevel gehangen, maar op de grond gezet, en dus geen bouwwerk.

Je gaat nu waarschijnlijk sowieso kosten maken en veel moeite moeten doen. Als je hem gewoon netjes en zorgvuldig plaatst, is de kans minimaal dat je er gezeik mee krijgt.
Ik heb maar een kleine achtertuin, dus daar wil ik geen airco. Ook al plaats je hem netjes en zorgvuldig, er hoeft maar iemand in de buurt daar wat anders van te vinden en je hebt de poppen aan het dansen (kan het me niet voorstellen, maar in theorie kan het).
In de welstandsnota van gemeente Utrecht staat:
Airco-installaties zijn toegevoegde elementen aan een gebouw en eigenlijk niet als architectonisch onderdeel te beschouwen. Voor deze toevoegingen geldt dan ook om deze niet aan de voorgevel of zijgevel aan de openbare weg te bevestigen, maar bij voorkeur op het platte dak of inpandig. Gestreefd moet worden naar een zo onopvallende mogelijke plaatsing en vormgeving van de installatie, om te vermijden dat een dergelijk element het beeld van het gebouw en omgeving ongewenst gaat bepalen. In verband met de zichtbaarheid en mogelijke hinder kan het noodzakelijk zijn dat de installatie voorzien moet worden van een omkleding. Bij rijks- en gemeentelijke monumenten of in een beschermd stads- en dorpsgezicht (zichtbaar vanaf openbaar gebied) zal de eis ‘onzichtbaarheid’ strenger worden gehanteerd.

En dat vind ik toch best mild. Blijkbaar gaat het ook om de juiste intentie tonen en je best doen om het netjes te houden.
Ik ben totaal niet bekend in dit wereldje. Waar haal jij deze quote precies vandaan? Misschien valt het uiteindelijk wel mee, maar ik krijg al een rekening gepresenteerd en een vragenlijst voorgeschoteld waar je u tegen zegt, dus vooralsnog voelt het niet zo.

Plat dak zou ook nog kunnen, maar daar wil ik nog zonnepanelen plaatsen (plus ik kan zelf niet op het dak komen, en dat vind ik dan niet zo praktisch).
Notna schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:35:
[...]

Ja, tot 3 keer toe met een foto en een paint situatie aan toe. 0.0 problemen.
Ha, ik zat ook al aan Paint te denken ;) Maar als het echt exact op schaal moet worden, wordt dat weer wat lastig...

• Shadow_Zero
fjoek schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:26:
[...]

Welke bedrijf was dit? (mag ook via PM)
Ik zit ook in Midden Nederland...

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Shadow_Zero schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:38:
[...]

Welke bedrijf was dit? (mag ook via PM)
Ik zit ook in Midden Nederland...
Staat op de sticker van de 2e foto. Bedrijf uit Nieuwegein.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Shadow_Zero schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:33:
[...]

Ja, ik lees dat in een post, maar ik heb nog geen officiële bron gevonden waarin dat staat.
Ja die ga je ook nooit vinden. Want er is niets officieels. Er is geen wet. Het is aan de gemeente om het te beoordelen en om stappen te ondernemen als iets ze niet zint.
Op websites kom je alleen maar tegen hoe het juridisch in elkaar zou kunnen steken als je het voor zou laten komen.
[...]

[...]

Ik heb maar een kleine achtertuin, dus daar wil ik geen airco. Ook al plaats je hem netjes en zorgvuldig, er hoeft maar iemand in de buurt daar wat anders van te vinden en je hebt de poppen aan het dansen (kan het me niet voorstellen, maar in theorie kan het).
Dat klopt. Als je absolute zekerheid wilt hebben moet je gewoon door gaan met de slapende hond en de vragenlijst ;-) maar is niet de weg van de minste weerstand. Zelf vind ik bepaalde risico's acceptabel.
[...]

Ik ben totaal niet bekend in dit wereldje. Waar haal jij deze quote precies vandaan? Misschien valt het uiteindelijk wel mee, maar ik krijg al een rekening gepresenteerd en een vragenlijst voorgeschoteld waar je u tegen zegt, dus vooralsnog voelt het niet zo.
Ik had gewoon op google iets ingetypt. Ik dacht 'vergunningsvrij airco' ofzo, en vond dit.

Ik ben via de airco's van het gas af gegaan. Als de gemeente moeilijk gaat doen zet ik ze wel te kakken via sociale media ofzo >:) :P .

T-Infinity wijzigde deze reactie 19-06-2019 14:52 (13%)

• fjoek
CodeIT schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:49:
[...]

Staat op de sticker van de 2e foto. Bedrijf uit Nieuwegein.
Ik heb de foto's verwijderd ben niet zo een name and shame type dus gaarne hier niet verder op ingaan.
ik ga er vanuit dat het wordt opgelost maar ik had informatie nodig om te beoordelen of alles wel goed is aangesloten etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
Winkiller schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:50:
[...]

Ik vindt hem leuk. d:)b
Welke PAC is dat ? werkt je thermostaatfunctie zo nog wel naar behoren ?

[...]

Daar ben ik het niet mee eens, ik slaap prima met de De Longhi Pac112 Silent achter mijn bed.
Tegenwoordig zijn er nog wel stillere, een split is natuurlijk altijd beter maar ook duurder. Na een paar dagen ben je aan het geluid gewend en is het normaal, denk aan een tikkende klok. Omdat we in een huurhuis zitten en we niet weten of dat altijd zo blijft nog steeds geen split unit. Of je nu in een slaapkamer ligt met 27 graden en een luchtvochtigheid van meer dan 70% of in een slaapkamer van 22 graden en een luchtvochtigheid van 50%, dat scheelt gevoelsmatig enorm.
De PAC is en Eurom Multiclima 90 en de thermostaat werkt prima.
Voor dat hij is omgebouwd naar een 2 slang uitvoering stopte de compressor niet, na de ombouw in vergelijkbare situatie wel, omdat hij efficiënter werkt.

Sinds begin mei hangt hier nu een Daikin FTXF2.5 die doet het met de spreekwoordelijke 2 vinger in zijn neus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shadow_Zero
T-Infinity schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:50:
[...]

Ja die ga je ook nooit vinden. Want er is niets officieels. Er is geen wet. Het is aan de gemeente om het te beoordelen en om stappen te ondernemen als iets ze niet zint.
Op websites kom je alleen maar tegen hoe het juridisch in elkaar zou kunnen steken als je het voor zou laten komen.

[...]

Dat klopt. Als je absolute zekerheid wilt hebben moet je gewoon door gaan met de slapende hond en de vragenlijst ;-) maar is niet de weg van de minste weerstand. Zelf vind ik bepaalde risico's acceptabel.

[...]

Ik had gewoon op google iets ingetypt. Ik dacht 'vergunningsvrij airco' ofzo, en vond dit.

Ik ben via de airco's van het gas af gegaan. Als de gemeente moeilijk gaat doen zet ik ze wel te kakken via sociale media ofzo >:) :P .
Deze artikelen zijn wel interessant:
https://www.omgevingsweb....ergunningvrij-te-plaatsen
https://www.omgevingsweb....en-aan-gevel-dak-mits-wor
Quote:
In deze opsomming staat geen airco-unit. Het is ook geen binnenruimte. Dus is een airco-unit vergunningvrij te plaatsen aan bijvoorbeeld de gevel of op het dak mits wordt voldaan aan het bestemmingsplan.

De welstand kan alleen nog maar ingrijpen wanneer er sprake is van een exces.
In z'n algemeenheid moet ik nog wel zeggen, wij hebben een hoekwoning die aan een kruispunt staat, dus de airco zal wel volop in het zicht komen aan de gevel.

EDIT:
Ook interessant:
https://decentrale.regelg...l/Meerssen/CVDR70043.html
Indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan, is bij het plaatsen van een airco-unit aan een gevel van een woning, het college van burgemeester en wethouders van oordeel dat er sprake is van het aanbrengen van een verandering van niet-ingrijpende aard:

1) de airco-unit wordt geplaatst aan de achtergevel van de woning,
2) er mag maximaal 1 airco-unit aan deze gevel aanwezig zijn,
3) de oppervlakte van de airco-unit bedraagt maximaal 0,5 m², en
4) de afstand van de airco-unit tot de perceelsgrens bedraagt ten minste 1 m.
En:
https://decentrale.regelg...Berkelland/CVDR31971.html
Airco-units kunnen de vervelende eigenschap hebben dat ze voor geluidoverlast zorgen. Deze beleidsregel heeft betrekking op de bouwregelgeving. Binnen deze regelgeving is geluid geen toetsingsgrond. Hierdoor kunnen we in deze beleidsregel geen voorwaarden opnemen met betrekking tot de geluidbelasting.

De milieuwetgeving (voor bedrijven) en de Algemene Plaatselijke Verordening (voor particulieren) zijn de kaders waarbinnen de geluidbelasting wordt geregeld. Als een lawaaimakende airco-unit - met of zonder bouwvergunning - wordt geplaatst, kunnen we meestal alleen repressief optreden. Zowel de milieuwetgeving en de APV kennen namelijk geen vergunningplicht meer voor de meeste activiteiten die samenhangen met het plaatsen van een airco-unit. Dus vooraf kunnen we alleen de gebruikers van de airco-units wijzen op het plaatsen van een stille unit.

Shadow_Zero wijzigde deze reactie 19-06-2019 15:58 (34%)

• wizzopa
fjoek schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:55:
[...]

Ik heb de foto's verwijderd ben niet zo een name and shame type dus gaarne hier niet verder op ingaan.
ik ga er vanuit dat het wordt opgelost maar ik had informatie nodig om te beoordelen of alles wel goed is aangesloten etc.
Ik heb even op de site gekeken met name de foto's, ik zie het als een structureel probleem en een grote voor liefde voor zwart plakband. ;)

• bennieke
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 19-06 15:51
Hallo,

graag had ik een gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening voor airco Tosot GWH18QD-K3DNA6D/0.

Groetjes,

Bennie Boeckx

• Famous
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:26

Famous

R 400+

bennieke schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:51:
Hallo,

graag had ik een gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening voor airco Tosot GWH18QD-K3DNA6D/0.

Groetjes,

Bennie Boeckx
https://www.google.com/se.........gws-wiz.SEJZ966qkAE

8)7

Xbox live: Ghesous

Pagina: 1 ... 18 ... 30 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True