Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.347.260 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
@Anoniem: 1116915 ; wat bedoel je met geen buitenmantel? Hebben ze VD draad getrokken naar je airco, zo door de lucht of door die koker? Dat deugd niet.
Joris748 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:29:
[...]

Thx, dat is het antwoord wat ik zocht!

Ik kan de buitenunit op het plat dak zetten en via een leidingschacht direct een kabel naar de meterkast trekken. Indien nodig op een aparte groep.
Buiten werkschakelaar, binnen gewoon vast aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Saturnus schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:59:
[...]

Wat ik hier las: lawaai, niet zuinig en matige koelprestaties, dan gaat het dus over een monoblock.
Misschien dat een split-unit kan, maar ook dan is er nog nauwelijks budget en gaat het ding ergens in een dakgoot bungelen naast het raam. :')
Er is niks mis met monoblocks... er is alles mis met de "mobiele" monoblock die volledig binnen staan.

Wil je een monoblock; koop zo'n raamunit. Die heeft net zoals een split twee gescheiden luchtstromen, geen gigantisch gat in je thermische schil en het lawaai buiten. Minder herrie en dubbel zo efficiënt.

EDIT: oops, dubbel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prophasis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 15:30
Hallo allemaal,

Al een lange tijd twijfel ik over een airco. Tijd is weer aangebroken en het is hier goed warm binnen, nu al.. Mobiele airco’s laten de wensen over, zo lees ik.

Ik woon in een huurappartement via de woningbouw, 80m2 en wil dit graag koelen. Mobiele split units zie ik vaker voorbij komen, maar geen specifieke modellen.

Mensen die ook in een huurhuis wonen, geen mogelijkheid hebben voor vaste split en advies? Ik hoor het graag..

Budget: max 600

Kabaal wat betreft mobiele airco zou niet uit moeten maken. Alle deuren open en vanaf de woonkamer(voorzijde) koelen leek mij een prima oplossing hiervoor.

[ Voor 14% gewijzigd door Prophasis op 19-06-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:09

Winkiller

De Mopperpot

Prophasis schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 19:45:
Hallo allemaal,

Al een lange tijd twijfel ik over een airco. Tijd is weer aangebroken en het is hier goed warm binnen, nu al.. Mobiele airco’s laten de wensen over, zo lees ik.

Ik woon in een huurappartement via de woningbouw, 80m2 en wil dit graag koelen. Mobiele split units zie ik vaker voorbij komen, maar geen specifieke modellen.

Mensen die ook in een huurhuis wonen, geen mogelijkheid hebben voor vaste split en advies? Ik hoor het graag..

Kabaal wat betreft mobiele airco zou niet uit moeten maken. Alle deuren open en vanaf de woonkamer(voorzijde) koelen leek mij een prima oplossing hiervoor.
Ik vrees dat 600 euro een beetje krap is voor een goede mobiele airco, je hebt ongeveer 3.500 Watt koelvermogen nodig voor 80m2. Dan kom je in de 800/1000 euro categorie terecht voor een PAC. Mobiele airco's zijn minder dan de splitunits maar splitunits zijn aanzienlijk duurder. Wij hebben al meer dan 10 jaar 2 mobiele airco's in ons huurhuis maar de kans is groot dat als we hier blijven (liever niet) dan komt er ook een splitunit, maar pas als 1 van onze PAC's kapot gaat. Mobiele units doen wat ze moeten doen maar verwacht er niet te veel van, je krijgt het echt niet op 18 graden als het buiten +30 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prophasis
Winkiller schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 19:59:
[...]

Ik vrees dat 600 euro een beetje krap is voor een goede mobiele airco, je hebt ongeveer 3.500 Watt koelvermogen nodig voor 80m2. Dan kom je in de 800/1000 euro categorie terecht voor een PAC. Mobiele airco's zijn minder dan de splitunits maar splitunits zijn aanzienlijk duurder. Wij hebben al meer dan 10 jaar 2 mobiele airco's in ons huurhuis maar de kans is groot dat als we hier blijven (liever niet) dan komt er ook een splitunit, maar pas als 1 van onze PAC's kapot gaat. Mobiele units doen wat ze moeten doen maar verwacht er niet te veel van, je krijgt het echt niet op 18 graden als het buiten +30 is.
Bedankt voor je response! Andere mogelijkheid is het afsluiten van de woonkamer en de mobiele airco in de bureaukamer zetten. Het is lastig, uiteenlopende verhalen. Reviews rond deze prijsklasse zijn meestal goed, maar op tweakers nauwelijks een goed woord over mobiele airco’s..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Prophasis schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:05:
[...]

Bedankt voor je response! Andere mogelijkheid is het afsluiten van de woonkamer en de mobiele airco in de bureaukamer zetten. Het is lastig, uiteenlopende verhalen. Reviews rond deze prijsklasse zijn meestal goed, maar op tweakers nauwelijks een goed woord over mobiele airco’s..
Je hebt nu toch mijn verhaal. ;)
Wat ik al zei, mobiele units doen wat je wil mits je niet teveel eisen stelt. Een voorbeeld: een slaapkamer die 27/28 graden is zonder airco met een vochtigheid van boven de 70% slaapt slecht. Een mobiele airco die ook nog een beetje stil is zorgt voor een slaapkamer van +/- 23/24 graden met een luchtvochtigheid van 50% en dat slaapt prima.

Wat de mannen van de splitunits hier allemaal vertellen is zonder meer waar maar een mobiele airco, mits goed gebruikt, kan je leven ook een stukje aangenamer maken tijdens de warme dagen. Laat je goed voorlichten en ga niet over 1 nacht ijs. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prophasis
Winkiller schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:12:
[...]

Je hebt nu toch mijn verhaal. ;)
Wat ik al zei, mobiele units doen wat je wil mits je niet teveel eisen stelt. Een voorbeeld: een slaapkamer die 27/28 graden is zonder airco met een vochtigheid van boven de 70% slaapt slecht. Een mobiele airco die ook nog een beetje stil is zorgt voor een slaapkamer van +/- 23/24 graden met een luchtvochtigheid van 50% en dat slaapt prima.

Wat de mannen van de splitunits hier allemaal vertellen is zonder meer waar maar een mobiele airco, mits goed gebruikt, kan je leven ook een stukje aangenamer maken tijdens de warme dagen. Laat je goed voorlichten en ga niet over 1 nacht ijs. :P
Helemaal helder, bedankt nogmaals. Toch maar eens verdiepen in de mobiele airco’s dit weekend dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shimi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-06-2024
Niet mee eens, kijk maar eens naar de Eycos 18.000 BTU, krijg jij je kamer wel mee koel is in Duitsland verkrijgbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z9GynnHdYGWGCnx3DOzHmwpH/medium.jpg

Mijn airco is gearriveerd, maar nu hebben we de volgende uitdaging, de plaatsing. Waar hij nu staat, kan hij eigenlijk niet blijven staan. Hij staat op een verhoging die onstabiel is, hij zorgt ervoor dat de bank niet kan schommelen, hij heeft ruzie met de gordijnen.

Aan de rechterkant van de schommelbank staat hij perfect. Maar.... dan is de afvoerslang wél eigenlijk te lang...

Dilemma's, dilemma's.

Heeft iemand goede ideeën?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetfighter
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-02-2023
Ardana schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:23:
[Afbeelding]

Mijn airco is gearriveerd, maar nu hebben we de volgende uitdaging, de plaatsing. Waar hij nu staat, kan hij eigenlijk niet blijven staan. Hij staat op een verhoging die onstabiel is, hij zorgt ervoor dat de bank niet kan schommelen, hij heeft ruzie met de gordijnen.

Aan de rechterkant van de schommelbank staat hij perfect. Maar.... dan is de afvoerslang wél eigenlijk te lang...

Dilemma's, dilemma's.

Heeft iemand goede ideeën?
https://www.bol.com/nl/p/...0o8wuzEAQYASABEgKEivD_BwE

Zo iets? Zo te zien kan je raam gewoon open, kan je de unit op de grond zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

jetfighter schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:27:
[...]

https://www.bol.com/nl/p/...0o8wuzEAQYASABEgKEivD_BwE

Zo iets? Zo te zien kan je raam gewoon open, kan je de unit op de grond zetten.
Dat is voor een naar-binnen-draaiend raam, heb ik niks aan. Mijn raam draait naar buiten. Daarnaast, de airco kan simpelweg niet aan de linkerkant van de bank staan, daar is gewoon geen ruimte voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Ardana vraag @McGryphon om een plank met een gat in te maken, zodoende dat je de buis kunt vastmaken aan de plank en wat tochtstrips aan de plank, zodoende dat je alles goed kunt afsluiten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Prophasis schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 19:45:
Hallo allemaal,

Wat is dit nou voor onzin over geen split airco in een huurhuis? Zeker met woningbouw; gewoon aanvragen, verbeteringen mogen zo goed als altijd.

Reken je met budget ook het 2x hogere verbruik van een mobiele airco mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Zo. Eindelijk beneden straks ook airco. Was erg tevreden over mijn 3.5KW Chigo split op mijn slaapkamer, dus voor beneden (160m3 met veel glas en zon) een 5KW genomen. Helaas is de buitenunit groter dan ik kon vinden qua specs op verschillende sites, zelfde geld ook voor de binnenunit. Buitenunit wilde ik eerst wegmoffelen in een hoek buiten, past hij nu net niet tussen. Die moet dus toch naar het dak van de erker, naast zijn broertje van de slaapkamer. Dat betekent dat de buitenunit 1 meter hoger zal staan dan de binnenunit, maar ik kan het condenswater rechtstreeks omlaag laten. Dus koelleidingen omhoog en condens omlaag. Geen probleem toch?

Verder, de binnenunit is wel stuk groter dan de 3.5KW. Die komt helaas vol in het zicht en wil hem dan ook zo dicht mogelijk tegen het plafond hebben. Die 10-15 cm die altijd wordt aangegeven dat vrij moet zijn aan de bovenkant... ik heb op de slaapkamers zo’n 8-10cm. Geen enkel issue. Kan het nog kleiner? Ik bedoel, die zuigt toch zeker gewoon die lucht aan. Kan me niet voorstellen dat het blocking is. Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
UltraSub schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:35:
[...]Dus koelleidingen omhoog en condens omlaag. Geen probleem toch?
Heb ik ook. Geen enkel probleem volgens installateur. Wel een Daikin
UltraSub schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:35:
Verder, de binnenunit is wel stuk groter dan de 3.5KW. Die komt helaas vol in het zicht en wil hem dan ook zo dicht mogelijk tegen het plafond hebben. Die 10-15 cm die altijd wordt aangegeven dat vrij moet zijn aan de bovenkant... ik heb op de slaapkamers zo’n 8-10cm. Geen enkel issue. Kan het nog kleiner? Ik bedoel, die zuigt toch zeker gewoon die lucht aan. Kan me niet voorstellen dat het blocking is. Wat vinden jullie?
De luchtsnelheden worden dan lokaal hoger, meer weerstand, meer herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Damic schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:33:
@Ardana vraag @McGryphon om een plank met een gat in te maken, zodoende dat je de buis kunt vastmaken aan de plank en wat tochtstrips aan de plank, zodoende dat je alles goed kunt afsluiten.
Die plank is er al :)

Het gaat meer over de lengte van de slangen, want als de airco aan de rechterkant van de bank komt te staan, dan red je het niet met 3 meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
kabeltjekabel schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:38:
[...]

Heb ik ook. Geen enkel probleem volgens installateur. Wel een Daikin

[...]

De luchtsnelheden worden dan lokaal hoger, meer weerstand, meer herrie.
Hmm. Goed punt.. 8-10 cm it is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:13
Anoniem: 1116915 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:48:
[...]

Je zal het raar vinden maar wees is wat specifieker. De balken zijn dus te kort en geen demping is not done.
Maar het gaat ook om de elektriciteitsdraad die is gebruikt, ik dacht dat buitenkabel altijd een mantel moet hebben. Je zal wel denken van welke planeet komt die fjoek die kan je van alles verkopen maar ik heb recent een herseninfarct gehad en alles is nog wazig en kost best wel veel inspannning.
Morgen komt de eigenaar en dan wil ik graag goed voorbereid zijn. Vandaar dat ik er nogmaals op inhaak.
Het was niet mijn intentie om jou belachelijk te maken, integendeel zelfs. Maar het ziet eruit als een haast klus, ook al is het een gerenommeerd installatiebedrijf. Is er geen mogelijkheid om de buitenunit aan de muur te monteren? In de regel is dit een betere oplossing voor het geluid en hangt je unit "muurvast". Ook bij eventueel wateroverlast op het dak is er minder risico op schade.

Als dit niet kan, zou ik zeker zorgen voor betere demping en correcte verankering. Een unit mag niet zomaar verplaatsen bij een beetje wind (wat gebeurd er met een noordwester storm in de winter met windkracht 10?). De kabels horen ook netjes te zijn bedekt/verwerkt met een mantel tegen weersinvloeden of hongerige knaagdieren.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ardana schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:39:
[...]

Die plank is er al :)

Het gaat meer over de lengte van de slangen, want als de airco aan de rechterkant van de bank komt te staan, dan red je het niet met 3 meter...
Koppel je er een stukje aan met: DIT.
Had jij 3 meter slang bij je PAC ? meestal is dat maar 1.5 meter.
Pas wel op met verlengen, het kan de prestaties verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Winkiller schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:01:
[...]
Koppel je er een stukje aan met: DIT.
Had jij 3 meter slang bij je PAC ? meestal is dat maar 1.5 meter.
Pas wel op met verlengen, het kan de prestaties verminderen.
Nee, volgens mij is 't ook maar 2 meter wat er bij zit, en hij is ook breder dan dit (15cm).

Ik vroeg me dus idd af hoe het zit met verlengen en de prestaties... maar het ziet er gewoon naar uit dat ik geen andere opties heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ardana schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:07:
[...]

Nee, volgens mij is 't ook maar 2 meter wat er bij zit, en hij is ook breder dan dit (15cm).

Ik vroeg me dus idd af hoe het zit met verlengen en de prestaties... maar het ziet er gewoon naar uit dat ik geen andere opties heb...
Hoe je het nu hebt is denk ik ook niet de bedoeling, je mag hem best verlengen met een stukje flexibele wasdroger slang. Maar zet de PAC op de vloer en leg er iets onder (inloop mat of zo) voor trillingen en sluit je open bovenraam af met alleen de slang afvoer naar buiten en zorg voor een beetje luchtinlaat op een andere plek. Bij gebruik van de PAC je ramen ook bedekken, je gordijnen dus dicht anders gaan de andere tweakers weer mopperen dat je 3x energie verbruik. ;)

Ik weet niet of er ook wasdroger slang is van 15cm breed...(zal best)..ff zoeken.

PS: Waarom niet zo ?
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7710/28421192321_3ca48dcf17_z.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Winkiller op 19-06-2019 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ribbelslang geeft veel meer lawaai en weerstand. Je kunt ook gewoon buis gebruiken natuurlijk en die zelfs isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 06:15
kabeltjekabel schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:30:
Ribbelslang geeft veel meer lawaai en weerstand. Je kunt ook gewoon buis gebruiken natuurlijk en die zelfs isoleren.
Als of het geluid wat uit maakt, ;) gebruik maken van een geïsoleerde slang van enige kwaliteit is zeker aan te raden voor warmte en dan toch geluid.

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 19-06-2019 22:04 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
wizzopa schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:01:
[...]

Als of het geluid wat uit maakt, ;) gebruik maken van een geïsoleerde slang van enige kwaliteit is zeker aan te raden voor warmte en dan toch geluid.
Hehe, oeps, dacht nog iets te veel aan MV met flexbuis :+

Maar qua isolatie; je heb took isolatie voor gewoon gladde buis. Is ook makkelijker op te hangen als je naar de andere hoek van de kamer moet. Ziet er wat mij betreft ook beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
kabeltjekabel schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:35:
[...]

Hehe, oeps, dacht nog iets te veel aan MV met flexbuis :+

Maar qua isolatie; je heb took isolatie voor gewoon gladde buis. Is ook makkelijker op te hangen als je naar de andere hoek van de kamer moet. Ziet er wat mij betreft ook beter uit.
Er zijn veel wegen die naar Rome.... 150 a 160 mm is zeker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 12:02
Ik studeer en huur een studio van een kleine 40m2. Bouwjaar 2008, aardig geïsoleerd en 3,5x2,2m aan raam op het zuidwesten waardoor het overdag transformeert in een sauna met temperaturen van 30+. Gordijnen dichthouden overdag is enkel uitstel van executie. Aangezien het op de meeste dagen ook mijn werkplek is en ik daarnaast behoorlijk slecht tegen de combinatie van hitte en slapen kan, wordt het tijd om iets met airco te gaan doen hier.

Ik heb een tijd meegelezen in dit topic en ik krijg de indruk dat mobiele airco's nogal ondingen zijn die een hoop herrie produceren, energie verbruiken en matig koelen. Ik heb een soort balkon waar ik iets aan zou kunnen hangen, wellicht een startpunt voor een beter alternatief?

De doorvoer naar binnen is een ander probleem, aangezien ik het niet permanent kan maken. De enige optie is om de balkondeur open te houden, en die is 1,25m breed en 2,2m hoog (kan uitklappen en opendraaien). Daar moet dus ook een oplossing voor worden gevonden.

Budget is hoog, als er een goede reden is om voor een duurdere oplossing te gaan dan doe ik dat graag. Voor stroom betaal ik hier minder dan 10 cent per kWh, dus energieverbruik is geen grote factor in de uiteindelijke keuze. Herrie is overkomelijk, als de kamer overdag een beetje gekoeld blijft dan is er 's nachts geen airco nodig.

Heeft iemand advies/ideeën? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 17:35

spaceboy

Op grote hoogte

DiedB schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:10:
...

Heeft iemand advies/ideeën? Alvast bedankt!
Ik heb ook zo'n mobiel ding gehad. Prijstechnisch fijner. Maar ondertussen heb ik nu zo'n vaste airco met unit buiten. Qua slaap echt 100x fijner. Vooral de herrie van zo'n mobiel ding is niet tof. Dan betaal ik graag 2000 euro zeg maar. Oh ja, ik heb een tijdje gedacht dat "overdag dat herrie-ding aan om het koel te maken en 's nachts lekker slapen" een realistisch scenario was. Vergeet dát in elk geval. Dat werkt niet. Airco uit: kwartier later is het weer warm.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51
Klopt het dat we niet echt een mooie prijsvergelijkings website hebben voor multi-split airco's? (denk aan Pricewatch, Kieskeurig, Vergelijk, etc.)

Is er in dit topic ergens al een Nederlands bedrijf naar voren gekomen die alle modellen van Mitsubishi voert en bekend staat als goed geprijsd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-10-2023
Wauw, ben blij dat er zo'n topic bestaat, zat al te zoeken naar airco of iig luchtverkoeling. Ik ben niet zo handig, dus ik zoek een goedkope mobiele airco voor een ruimte van max 15m2. Lijkt me onnodig om zo'n groot apparaat te kopen.

Of toch maar voor een simpele ventilator..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik zou voor de ventilator gaan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Asakir schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:29:
Wauw, ben blij dat er zo'n topic bestaat, zat al te zoeken naar airco of iig luchtverkoeling. Ik ben niet zo handig, dus ik zoek een goedkope mobiele airco voor een ruimte van max 15m2. Lijkt me onnodig om zo'n groot apparaat te kopen.

Of toch maar voor een simpele ventilator..?
Eventueel met icepack :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8mVT2Ml.jpg

Nee een mobiele airco, mits een goede, krijgt 15m2 heus wel redelijk koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:49

CodeIT

Code IT

Ons huis heeft een plat dak en na een aantal warme dagen kan het onaangenaam warm worden. De enige plek boven voor een airco is in het trapgat. Nu zit ik te twijfelen qua capaciteit tussen een 3.5 kWh en een 5kWh unit. De totale inhoud boven is ongeveer 120m3. Eén kamer is lastiger te bereiken omdat deze om een hoek ligt en redelijk ver van de trap zit. Ik kan daar helaas niet makkelijk (en mooi) een (extra) binnenunit kwijt.

Ik ga de unit kopen in Italië bij climastars.it. Omdat de garantie wat moeilijk wordt door de afstand en omdat ik het zelf ga installeren, denk ik eraan om een B merk te komen. Als er dan een probleem is wat ik niet kan oplossen is de afschrijving niet al te groot.
Aan de andere kant gaat een B merk misschien eerder stuk als een A merk. Wat is wijsheid?
Ik twijfel tussen deze Mitsubishi HI (SCOP 4, SEER 6.15): https://www.climastars.it...00-btu-4961317348857.html en deze Midea (SCOP 4,6, SEER 6.1): https://www.climastars.it...s-e-12-8003912215069.html.
Het prijsverschil is 233, daar kan ik bijna 2 Midea's voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
CodeIT schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:56:
Ons huis heeft een plat dak en na een aantal warme dagen kan het onaangenaam warm worden. De enige plek boven voor een airco is in het trapgat.
Beetje offtopic, maar zat dat trapgat er al of heb je dat laten plaatsen?
Wij hebben ook een plat dak, en ik zit te denken dat een trapgat wel handig zou zijn om op het dak te kunnen komen (voor evt. groendak, zonnepanelen, airco buiten unit). Ik kan er nu op z'n geheel niet komen, tweede verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
Winkiller schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:50:
[...]

[...]

Eventueel met icepack :)
[Afbeelding]

Nee een mobiele airco, mits een goede, krijgt 15m2 heus wel redelijk koel.
Haha, ja ik las dat je zo'n simpele ventilator 'kan upgraden' haha. Hebben jullie toevallig ervaring van die kleine mobiele airco's?

De enige 'goedkope' mobiele compacte airco's zijn zover ik heb gevonden op Expert te zien

https://www.expert.nl/won...2&sort=final_price_pd+asc

Iemand enige ervaring? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
In onderstaande afbeelding is een aardig kloppend plattegrond te vinden van mijn bovenwoning uit de jaren 50. Ik wil hier niet al te lang blijven wonen vanwege de gehorigheid, maar overweeg toch om een split unit te plaatsen, en bij het verhuizen deze weer mee te nemen.

Het is een dusdanig kleine woning (slaapkamer van bijna 10m2, wk van ~17) dat dit met één unit wel te doen zou moeten zijn. Isolatie met de buren is 0. Ook qua warmte. De gevels zijn wel voorzien van spouwmuurisolatie, nieuwe kozijnen en dubbel glas.

Nu is de grote vraag, waar plaats ik de airco, zodat beide ruimtes gekoeld worden. De groene markering is een deur, ernaast zit een evengrote, 'vaste' deur met glas. Deze kan er dus niet uit, maar zou eventueel ertussenuit gesloopt kunnen worden, en nog een deur in geplaatst worden. Een ingreep die ik liever niet doe overigens.

En wat voor unit zou hier geschikt voor zijn? Een 3,5kW aan koelvermogen met invertermotor? Geluid van de binnenunit is voor mij geen issue.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 12:02
spaceboy schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:40:
[...]

Ik heb ook zo'n mobiel ding gehad. Prijstechnisch fijner. Maar ondertussen heb ik nu zo'n vaste airco met unit buiten. Qua slaap echt 100x fijner. Vooral de herrie van zo'n mobiel ding is niet tof. Dan betaal ik graag 2000 euro zeg maar. Oh ja, ik heb een tijdje gedacht dat "overdag dat herrie-ding aan om het koel te maken en 's nachts lekker slapen" een realistisch scenario was. Vergeet dát in elk geval. Dat werkt niet. Airco uit: kwartier later is het weer warm.
Ik heb een huurwoning, dus een split-unit is geen optie. Misschien een hybride vorm waarbij in ieder geval de 'warme' kant buiten aan het balkon hangt?

Mobiele airco's met twee slangen lijken ook niet echt op de markt te zijn.

Mocht ik toch moeten terugvallen op een mobiele airco, wat is dan het beste model om te kopen? Het moet 30m2 koel kunnen houden. Iets dat er nog een beetje mooi uit ziet heeft wel de voorkeur, en ook veel pluspunten voor mogelijkheid tot koppeling aan domoticasystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Asakir schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:19:
[...]

Haha, ja ik las dat je zo'n simpele ventilator 'kan upgraden' haha. Hebben jullie toevallig ervaring van die kleine mobiele airco's?

De enige 'goedkope' mobiele compacte airco's zijn zover ik heb gevonden op Expert te zien

https://www.expert.nl/won...2&sort=final_price_pd+asc

Iemand enige ervaring? :)
Als je terug leest kom je mijn verhalen over mobiele airco's tegen, als je daarvoor gaat koop dan de juiste voor jouw situatie en koop niet iets waar je spijt van kan krijgen omdat je het niet koel krijgt. Bereken de lxbxh en stem je aankoop daar op af maar kijk ook of je de afvoer slang van de PAC goed kwijt kan.

15m2 is niet veel maar je vergeet de hoogte mee te nemen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

CodeIT schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:56:
Ons huis heeft een plat dak en na een aantal warme dagen kan het onaangenaam warm worden. De enige plek boven voor een airco is in het trapgat. Nu zit ik te twijfelen qua capaciteit tussen een 3.5 kWh en een 5kWh unit. De totale inhoud boven is ongeveer 120m3. Eén kamer is lastiger te bereiken omdat deze om een hoek ligt en redelijk ver van de trap zit. Ik kan daar helaas niet makkelijk (en mooi) een (extra) binnenunit kwijt.

Ik ga de unit kopen in Italië bij climastars.it. Omdat de garantie wat moeilijk wordt door de afstand en omdat ik het zelf ga installeren, denk ik eraan om een B merk te komen. Als er dan een probleem is wat ik niet kan oplossen is de afschrijving niet al te groot.
Aan de andere kant gaat een B merk misschien eerder stuk als een A merk. Wat is wijsheid?
Ik twijfel tussen deze Mitsubishi HI (SCOP 4, SEER 6.15): https://www.climastars.it...00-btu-4961317348857.html en deze Midea (SCOP 4,6, SEER 6.1): https://www.climastars.it...s-e-12-8003912215069.html.
Het prijsverschil is 233, daar kan ik bijna 2 Midea's voor kopen.
dan gewoon voor de 5 kw gaan . extra capaciteit is nooit overbodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat is het dus wel want als je een te grote compressor hebt dan kan hij op het minimum niveau de kou niet kwijt en dan ga je aan/uit gedrag krijgen. Irritant, en daar koop je geen inverter voor.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Glashelder schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:08:
Dat is het dus wel want als je een te grote compressor hebt dan kan hij op het minimum niveau de kou niet kwijt en dan ga je aan/uit gedrag krijgen. Irritant, en daar koop je geen inverter voor.
Dat hoor ik dus voor het eerst. Mijn installateur zal het wel weten neem ik aan. Hier is een 5kw geplaatst

Een beetje extra power kon geen kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Ray heeft hier de nodige ervaring mee (hij alleen met verwarmen schijnbaar). In mijn kantoor zie ik hetzelfde gedrag met een 3,5kW unit die eigenlijk zwaar overbemeten is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1116915

renzo4000 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:01:
[...]

Het was niet mijn intentie om jou belachelijk te maken, integendeel zelfs. Maar het ziet eruit als een haast klus, ook al is het een gerenommeerd installatiebedrijf. Is er geen mogelijkheid om de buitenunit aan de muur te monteren? In de regel is dit een betere oplossing voor het geluid en hangt je unit "muurvast". Ook bij eventueel wateroverlast op het dak is er minder risico op schade.

Als dit niet kan, zou ik zeker zorgen voor betere demping en correcte verankering. Een unit mag niet zomaar verplaatsen bij een beetje wind (wat gebeurd er met een noordwester storm in de winter met windkracht 10?). De kabels horen ook netjes te zijn bedekt/verwerkt met een mantel tegen weersinvloeden of hongerige knaagdieren.
Sorry als het zo overkwam was absoluut niet mijn bedoeling.
Ik wil iedereen bedanken voor de input.
Het is nu wel duidelijk ( was het al maar ik zocht bevestiging ) dat het slordig is gedaan en zonder demping op een plat dak waar je onder ligt is niet slim.
De aandachtspunten zijn :

De kabel vd buitenunit die naar binnen gaat moet minimaal XMVK zijn.

Het geluid ( binnen in de slaapkamer ) wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de condenspomp die los is geraakt in goot.
Dat is gekomen door de eerste storm, de buitenunit is toen gaan schuiven waardoor de leiding naar het pompje zoveel spanning heeft gegeven dat de pomp tegen het plastic van de goot ( binnen ) staat te brommen.

De eigenaar komt zo kijken en ik ben geattendeerd op deze url. betreffende demping en montage.
https://www.koel-service....ssoires-voor-buitenunits/

Niet prettig dit alles maar wordt vervolgd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Anoniem: 279475 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:16:
[...]

Dat hoor ik dus voor het eerst. Mijn installateur zal het wel weten neem ik aan. Hier is een 5kw geplaatst

Een beetje extra power kon geen kwaad
Dat zou je denken en verwachten maar de realiteit is helaas vaak toch wel anders :') :X

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Notna schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:25:
[...]

Dat zou je denken en verwachten maar de realiteit is helaas vaak toch wel anders :') :X
Dat zit bij hem wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 08-06 16:57
spaceboy schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:40:
[...]
Oh ja, ik heb een tijdje gedacht dat "overdag dat herrie-ding aan om het koel te maken en 's nachts lekker slapen" een realistisch scenario was. Vergeet dát in elk geval. Dat werkt niet. Airco uit: kwartier later is het weer warm.
Wanneer zette je de airco aan? Uurtje voor het slapen gaan?
Of laat je hem een hele middag lopen?

In geval van het eerst is het wel te verklaren. Tenzij het 's-nachts ook ver boven de 20 graden buiten is verwacht ik eigenlijk als je de airco nagenoeg de gehele dag aan heeft staan, dat ie 's-nachts uit kan. Of het dan een split is of zo'n stand-alone maakt volgens mij niet veel uit.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:49

CodeIT

Code IT

Shadow_Zero schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:11:
[...]

Beetje offtopic, maar zat dat trapgat er al of heb je dat laten plaatsen?
Wij hebben ook een plat dak, en ik zit te denken dat een trapgat wel handig zou zijn om op het dak te kunnen komen (voor evt. groendak, zonnepanelen, airco buiten unit). Ik kan er nu op z'n geheel niet komen, tweede verdieping.
Ik bedoelde het trapgat van de begane grond naar de eerste verdieping. Ik heb een balkon om de eerste verdieping. Via dit balkon kom ik vrij makkelijk op het dak.

Allen bedankt voor de adviezen qua capaciteit. Ik twijfel met grote twijfel. Ik ben bang dat een grote airco de kou/warmte niet goed kwijt kan door de indeling van de bovenverdieping (of als er een deur dicht zit) en ik hierdoor last krijg van pendelen. Neig dus nog steeds naar de 3.5kWh.

Wat raden jullie aan qua merk (A- of B kwaliteit) bij zelf installatie + kopen in Italië?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ZtaaB schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:24:
[...]

Ik heb deze hangen

https://www.warmteservice...-split-60-85m3/p/90355040

Prima prijs en 10x beter dan een mobiele airco.

Aansluiten is een eitje als je een beetje kan klussen, en geen stek nodig.

Een Daikin of Mitsubishi zal het vast beter doen, maar voor dit geld werkt het voor mij perfect.
Hoe lang is de aircoleiding die erbij zit?

Edit) 4 meter dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-06 00:18
Beste Mensen,

Ik zit met een vraag. Ik heb momenteel de Daikin 2MXM50 als buitenunit en twee losse binnen units ik ben alles aan het aansluiten maar kom met een ding niet helemaal uit.

In de handleiding staat het volgende omschreven bij de electrische aansluiting:
Plaats een aardlekschakelaar. (Een aardlekdetector die ook hogere harmonischen kan detecteren.)
(Deze unit gebruikt een inverter, wat betekent dat er een aardlekschakelaar moet worden gebruikt die harmonischen kan
hanteren om ervoor te zorgen dat er geen storingen in de aardlekschakelaar zelf kunnen optreden.)

Welke Aardlekschakelaar of Aardlekautomaat kan ik het beste gebruiken / gebruiken jullie.

Momenteel had ik een Installatieautomaat met C-karakteristiek gepakt maar dat heeft natuurlijk geen nut als je er een standaard Aardlek 30mA voor hebt zitten.

Mijn vermoeden is dat ik een Aardlekautomaat C-karakteristiek 16A 100mA moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Laatst online: 21:06
Ik kon voor een leuk prijsje de volgende airco overnemen: Koenic KAC115. Nu zit hier een afvoerslang van ongeveer 1.5 meter aan, mijn plan was om deze te verlengen tot hij ongeveer 5 meter lang is.

Nu lees ik hier tegenstrijdige verhalen over of dit nu wel of niet mogelijk is? Kan iemand hier duidelijkheid over verschaffen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
Winkiller schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:34:
[...]

Als je terug leest kom je mijn verhalen over mobiele airco's tegen, als je daarvoor gaat koop dan de juiste voor jouw situatie en koop niet iets waar je spijt van kan krijgen omdat je het niet koel krijgt. Bereken de lxbxh en stem je aankoop daar op af maar kijk ook of je de afvoer slang van de PAC goed kwijt kan.

15m2 is niet veel maar je vergeet de hoogte mee te nemen denk ik.
Hmmmm, nu begin ik te twijfelen, dus al die 'verkoopteksten' op de websites dat je je kamer met 6 a 10 graden kan verminderen met zo'n luchtkoeler/mobiele airco is 'bedrog'? :P

Met hoogte kom ik uit op afgerond 27 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 22:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Heee da's mijn foto :D Ik heb dat idd toen zo gedaan: Deathchant in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Ardana: Maar zo te zien heb jij alleen het bovenste raampje wat open kan, dat grote niet he? Is er geen andere plek waar je airco kan staan waar je een raam hebt die wat lager is, of een balkondeur ofzo? Kan ook, dan zet je de deur gewoon open, maar moet je wel een grote plank hebben...Volgens mij is het normaliter zo dat je slang ook niet echt meer dan 1,5m mag zijn, ivm condensvorming in de slang die dan terug de airco in kan lopen.

@ iedereen....Wellicht al 100x voorbij gekomen, maar kan het effe niet vinden...Ik hoor heel veel mensen hier gaan voor dé merken zoals Daikin, Mitsubishi, Fujitsu etc. maar kennissen van mij gaan vaak voor MaxiCool omdat het (zoveel) goedkoper is. Ik hoor verhalen als "maxicool heeft het binnenwerk van een Daikin", maar ik weet niet wat dat precies inhoudt. Waaraan merk je dat je "goedkoop" spul hebt en hoe is een merk als mitisubishi "zoveel beter dan" de rest? Heeft dat te maken met altijd reserveonderdelen hebben liggen ofzo?

[ Voor 34% gewijzigd door Deathchant op 20-06-2019 15:09 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Asakir schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:03:
[...]

Hmmmm, nu begin ik te twijfelen, dus al die 'verkoopteksten' op de websites dat je je kamer met 6 a 10 graden kan verminderen met zo'n luchtkoeler/mobiele airco is 'bedrog'? :P

Ja en nee, kijk bv. of de mobiele airco is getest bij hoge vochtigheid & warme zomers. Als je een te kleine koopt kan je er van uit gaan dat hij het nauwelijks trekt bij +30 en hoge vochtigheid. Dit mede omdat hij ook weer warme lucht gaat aanzuigen van buiten door kieren en gaten of raampje wat iets open staat. Ik heb een DeLonghi op mijn slaapkamer staan (PAC 112AN Silent) en die heeft het vorige jaar knap uitgehouden, buiten 30+ en binnen in mijn slaapkamer +/- 22/24 graden met een vochtigheid van +/- 50%.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IIx2Ydy.jpg
Deathchant schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:57:
[...]

Heee da's mijn foto :D Ik heb dat idd toen zo gedaan: Deathchant in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Volgens mij is het normaliter zo dat je slang ook niet echt meer dan 1,5m mag zijn, ivm condensvorming in de slang die dan terug de airco in kan lopen.
Ja jouw foto, leuk toch. ;)
De afvoerslang is warm genoeg dus er zal weinig condensvorming zijn, ik heb het nog niet gezien bij ons.

Ik had het toen zo:
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/4c7a1c43ba904ebe766be3d114cc48f090a3429e/?url=http%3A%2F%2Fi62.tinypic.com%2F1z7jwp.jpg

Nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sqQiCZw.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Winkiller op 20-06-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ik heb een sterk vermoeden waar dat is, zie PM ;)
Notna schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:25:
[...]

Van alle religies is het geloof in de installateur nog wel de meest bedrieglijke volgens mij :+
Brutuss schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:44:
Beste Mensen,

Ik zit met een vraag. Ik heb momenteel de Daikin 2MXM50 als buitenunit en twee losse binnen units ik ben alles aan het aansluiten maar kom met een ding niet helemaal uit.

In de handleiding staat het volgende omschreven bij de electrische aansluiting:
Plaats een aardlekschakelaar. (Een aardlekdetector die ook hogere harmonischen kan detecteren.)
(Deze unit gebruikt een inverter, wat betekent dat er een aardlekschakelaar moet worden gebruikt die harmonischen kan
hanteren om ervoor te zorgen dat er geen storingen in de aardlekschakelaar zelf kunnen optreden.)

Welke Aardlekschakelaar of Aardlekautomaat kan ik het beste gebruiken / gebruiken jullie.

Momenteel had ik een Installatieautomaat met C-karakteristiek gepakt maar dat heeft natuurlijk geen nut als je er een standaard Aardlek 30mA voor hebt zitten.

Mijn vermoeden is dat ik een Aardlekautomaat C-karakteristiek 16A 100mA moet gebruiken.
Nope, gewoon B16 achter 2P 30 mA Type A aardlekschakelaar.

Datzelfde zinnetje is redelijk universeel bij Daikin lijkt het. Het staat ook in de handleiding van mijn RX25J3V1B

Dat is gewoon dezelfde onzin als opmerkingen dat je niet over de elektrische aansluiting moet pissen, geen katten in de magnetron moet stoppen en dat Dell je vast waarschuwd dat het gebruik van een toetsenbord mogelijk blijvende lichamelijk schade kan aanbrengen... 99,99999% gaat het helemaal prima zonder zulke opmerkingen, die laatste 0,00001% is een stapeling met andere dingen.

Als je persé van je geld af kun je een Type F aardlekschakelaar gaan gebruiken. Of je installeerd het gewoon zoals iedereen achter 30 mA Type A aardlekschakelaar en bemerkt dat het ding toch nooit uitvalt. Misschien dat je een keer problemen krijgt als je 10 kW aan dat spul gaat stapelen achter een enkele 30 mA Type A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-06 20:19
Wij zijn aan het nadenken om toch een mobiele airco of (multi) split airco te kopen. We denken dat we hier wel wat jaartjes blijven wonen en de warmte komt heel goed binnen in ons huis, maar het huis koelt helaas zeer langzaam af.

Nou heb ik hier in eerste instantie 2 vragen over, met name mbt de split airco waar hopelijk iemand me mee kan helpen:

- Ik wil niet in alle slaapkamers een binnen-unit installeren als ik voor split airco kies, volstaat het over het algemeen om in de grootste slaapkamer (20m2) dit te doen zodat omliggende ruimten zoals babykamer ook wat verkoeling krijgen (totaal 50m2)?

- We hebben een plat dak op de bijkeuken waar de buiten-unit prima op kan staan. In hoeverre kunnen de leidingen makkelijk door het huis heen. Ik heb echt geen idee hoe dat werkt, maar de leiding richting de binnen-unit moet dan van achter naar voorkant huis tussen de muren door (circa 10m) omdat daar de slaapkamer is. Voor benedenverdieping lijkt me dit geen punt.

Het zijn akelige newbie vragen en uit praktische overwegingen kan het ook nog een mobiele airco worden, ik vind een split airco ook gewoonweg een lelijk gezicht en in de praktijk misschien maar zo'n 10% van het jaar nodig, maar mobiele airco's hebben weer ander gehannes qua raamafdichting, efficientie en geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Kluifjes schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:20:
- Ik wil niet in alle slaapkamers een binnen-unit installeren als ik voor split airco kies, volstaat het over het algemeen om in de grootste slaapkamer (20m2) dit te doen zodat omliggende ruimten zoals babykamer ook wat verkoeling krijgen (totaal 50m2)?
Hele dag door laten draaien met de deuren open gaat dat wel enigsinds ja. Hangt allemaal af van instraling in andere kamers, algemene isolatie en warmteweerstand van binnenwanden.
- We hebben een plat dak op de bijkeuken waar de buiten-unit prima op kan staan. In hoeverre kunnen de leidingen makkelijk door het huis heen. Ik heb echt geen idee hoe dat werkt, maar de leiding richting de binnen-unit moet dan van achter naar voorkant huis tussen de muren door (circa 10m) omdat daar de slaapkamer is. Voor benedenverdieping lijkt me dit geen punt.
Hangt helemaal van de constructie af. Bij betonnen vloer in een koof, of door de kruipruimte... of...

Bij houten vloer kun je ze ook wegproppen tussen vloer en plafond.
Het zijn akelige newbie vragen en uit praktische overwegingen kan het ook nog een mobiele airco worden, ik vind een split airco ook gewoonweg een lelijk gezicht en in de praktijk misschien maar zo'n 10% van het jaar nodig, maar mobiele airco's hebben weer ander gehannes qua raamafdichting, efficientie en geluid.
Ik snap het probleem niet zo van een aircounit aan de muur. Die van mij is dezelfde kleur als de muur (wit) en ik kijk er eigenlijk nooit naar. Als ik me er al aan zou ergeren zou ik me direct bedenken dat ik me er dan in ieder geval aan kan ergeren met een droge rug. 8)7

Ik heb de airco nu meer dagen aan op koelen (op jaarbasis) dan ik ooit de radiatoren heb gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-06-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Per 01-10 krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis. Hiep hoi!. Momenteel druk bezig met het huidige huis te verkopen, waar ik een Daikin Prefera MXM40 met een FTXM 35 en 25 unit binnen heb hangen. Deze staan ter overname, wat dus betekent dat men ze tegen een prijs kan overkopen, of als ze dat niet willen, ik de units meeneem en eventueel hergebruik. Tot dusver de introductie.

Nu zit ik met de volgende scenario's en maten:

Het nieuwe huis is een huis uit 2008, volledige geïsoleerd (energielabel A) met een huiskamer, keuken en 4 slaapkamers (note: 1 kamer ga ik bewust NIET voorzien van airco). De huiskamer en keuken hebben 0 zicht op de voorkant van het huis, welke op het zuiden staat. Één slaapkamer zit aan de achterkant van het huis (NW), de andere 2 betreffen zolderkamers (welke resp. op het ZWW en NW liggen)

Enfin; de inhouden zijn als volgt:

Zolderkamer 1: 20m³
Zolderkamer 2: 42m³
Slaapkamer 1: 52m³
Huiskamer + Keuken: 122.2 m³

Alle 4 de vertrekken liggen onder elkaar, aan dezelfde kant als de garage staat. Dat is dus mooi, want dan kan ik alles vanaf het garagedak voorzien. Nu zat ik aan de volgende combinaties te denken (note: ik wil wederom voor de Daikin Prefera (FTXM) serie gaan)

Zolderkamer 1 + 2 op deze combi: 2 x FTXM20M + 2MXM40M;
Slaapkamer 1 + Huiskamer/keuken: 1 x FTXM25M + 1 x FTXM50MFTXM42M + 2MXM50M

Die zolderkamers zijn het probleem niet. Zelfs als ik met een factor 50 reken zijn ze prima ruim bemeten. Die van de Slaapkamer lijkt mij ook prima zat (waarschijnlijk kan ik daar zelfs uit met een 20M), maar die van de huiskamer keuken twijfel ik het meeste over.

Reken ik namelijk met een factor 30, dan zou ik aan 3.6 (dus 3.5) genoeg hebben en zou ik, indien mijn huidige airco niet wordt overgenomen, deze kunnen hergebruiken in deze situatie. Maar het is wel de keuken en de huiskamer en ik vraag mij af of een 3.5 unit dan niet te krap bemeten is?

Afbeelding van de begane grond (note: plafondhoogte is 2.60m)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cWl5IpOOzBAMvceNtB12ITFq/medium.jpg

Wat denken jullie? Concrete vraag is dus:

1. Past een 2MXM40M + 35M + 25M in de huiskamer/keuken + één slaapkamer? (Zo niet, dan kan ik ze ook hergebruiken op de zolder kamers, hoewel ze dan wel aardig overbemeten zijn OF de grootste zolderkamer de 35M hangen en de slaapkamer de 25M en dan de kleine zolderkamer combineren met de huiskamer/keuken)
2. Indien dat niet past, kan ik dan beter gaan voor:

1 x FTXM25M + 1 x FTXM50M + 2MXM50M
OF
1 x FTXM25M + 1 x FTXM42M + 2MXM50M

(Voor de prijs maakt het iets van 150 uit, dus dat is de moeite niet. Voor de SCOP ook niet echt:

http://emea.intpre.daikin...TXM25M2V1B&i2=FTXM50M2V1B

http://emea.intpre.daikin...TXM25M2V1B&i2=FTXM42M2V1B )

3. Iets anders wat ik over het hoofd gezien heb?

Note: Vooralsnog wil MOGELIJK verwarmen met deze unit, maar het primaire doel zal verkoelen zijn. Maar ik geloof dat ik met 2 x een duosplit hoe dan ook veilig zit mbt grote units en verwarmen.

Edit: Even wat aangepast; de 50 binnen unit gaat het niet worden ivm de afmetingen van dat ding.

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 28-06-2019 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 18:32
Wat misschien nog goed is om mee te nemen in je vergelijking is dat de FTXM42 fysiek een kleinere unit is dan de FTXM50. De 42 heeft dezelfde dimensies als de 20/25/35 units, terwijl de 50 een slag groter is.

Ik heb zelf een FTXM50 en een FTXM25 hangen, ook op een 2MXM50. Dat draait verder prima, maar ik vind het esthetische verschil tussen de units best groot (in het voordeel van de 25). Mogelijk doet dit ook iets met het geluidsniveau. Mijn 25 unit is een stuk stiller dan de 50, maar ik weet niet zeker of dat ook voor de 42 zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
dribbel schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 17:19:
Wat misschien nog goed is om mee te nemen in je vergelijking is dat de FTXM42 fysiek een kleinere unit is dan de FTXM50. De 42 heeft dezelfde dimensies als de 20/25/35 units, terwijl de 50 een slag groter is.

Ik heb zelf een FTXM50 en een FTXM25 hangen, ook op een 2MXM50. Dat draait verder prima, maar ik vind het esthetische verschil tussen de units best groot (in het voordeel van de 25). Mogelijk doet dit ook iets met het geluidsniveau. Mijn 25 unit is een stuk stiller dan de 50, maar ik weet niet zeker of dat ook voor de 42 zo is.
Aldus de flyer van Daikin is de 50 ongeveer rond de 0/6/11 dB luider op hoog/laag/fluister dan de 42. De 42 is weer luider dan de 35 en die is luider dan de 20/25.

Nu is dat voor een huiskamer niet zo een ramp (hoewel 6 a 11 dB best wel een verschil is), maar dimensies is iets waar ik even niet bij stil had gestaan dus dank daarvoor.
Als ik het af kan met een 42 zou dat beter zijn voor de WAF denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 20-06-2019 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:48

sjirafje

No inspirational quotes here

Appie Heijn schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:54:
[...]

In geval van het eerst is het wel te verklaren. Tenzij het 's-nachts ook ver boven de 20 graden buiten is verwacht ik eigenlijk als je de airco nagenoeg de gehele dag aan heeft staan, dat ie 's-nachts uit kan. Of het dan een split is of zo'n stand-alone maakt volgens mij niet veel uit.
Ook als je hem de hele dag laat koelen is het toch zo weer warm wanneer je hem uit zet. Het hele gebouw is immers opgewarmd, dat krijgt geen enkele airco afgekoeld.
Danielson schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:46:
Ik kon voor een leuk prijsje de volgende airco overnemen: Koenic KAC115. Nu zit hier een afvoerslang van ongeveer 1.5 meter aan, mijn plan was om deze te verlengen tot hij ongeveer 5 meter lang is.

Nu lees ik hier tegenstrijdige verhalen over of dit nu wel of niet mogelijk is? Kan iemand hier duidelijkheid over verschaffen? :)
Hoe langer de slang hoe meer moeite de airco heeft om de warme lucht kwijt te raken. De compressor wordt vervolgens te warm en slaat uit (als het goed is tenminste). Al die tijd dat de compressor staat af te koelen staat je ruimte weer op te warmen. Ook geeft een langere buis weer meer warmte aan de ruimte af. Als het even kan niet verlengen dus.
Asakir schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:03:
[...]

Een luchtkoeler (op water) is geen airco. Een mobiele airco kan in de juiste situatie wel degelijk de temperatuur met ruim 6 graden afkoelen. Maar dan moet de situatie wel optimaal zijn. De koude lucht die uit de mobile airco komt is gewoon 5-10 graden.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Grotere unit kan zelfde koelvermogen afgeven met langzamer draaiende fan. Dus bij gelijk vermogen stiller. Denk ik zo dan.

Wellicht ook 3e set van richtflappen?

Huizen uit 2008 hebben qua dak/muur / wand hetzelfde als de huizen uit 1993; Rc 2,5. Alleen ruiten zijn wat beter, her en der wat trucjes om lagere EPC te halen en dat vreselijke lage plafond is er uit.

Energielabel klopt vaak toch geen drol van. Hier in de buurt staat een tussenwoning uit jaren '60 te koop met "gedeeltelijk dubbel glas" "niks nageïsoleerd", gas haarden en gasgeiser... met energielabel C, hahahaha.

Jaren '90 woningen, ook zonder PV, staan geregeld met energielabel A te koop. Zit je dan, met plat dak met Rc 2,5...

[ Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-06-2019 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Glashelder schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:19:
@Ray heeft hier de nodige ervaring mee (hij alleen met verwarmen schijnbaar). In mijn kantoor zie ik hetzelfde gedrag met een 3,5kW unit die eigenlijk zwaar overbemeten is :X
ik vermoed dat de enige reden waarom ik er bij koelen geen last van heb is omdat altijd wel meerdere units vragen. Immers het is overal warm en alles wil ik koel dus 4 units staan 24/7 aan

bij verwarmen wil je soms maar 1 ruimte verwarmen en dat gaat dus mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

kabeltjekabel schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:16:
[...]

Grotere unit kan zelfde koelvermogen afgeven met langzamer draaiende fan. Dus bij gelijk vermogen stiller. Denk ik zo dan.
dat is pas naar mijn ervaring bij hogere koelvraag het geval. verder heeft de 'grotere' standaard een hogere debiet

uitgaande dat beide units het grootste deel vd tijd (bij 24/7 gebruik) op fluister of stand 1 draaien maakt het behoorlijk uit in geluid

exact daarom heb ik voor de woonkamer een 3.5 emura genomen ipv de 5.0 (4.2 bestaat niet) omdat in de laagste standen ik hem nu amper hoor en met een 5.0 is dat wel anders.

nou heb ik ook een rothekel aan achtergrond geluid dus bij mij was dit een belangrijk punt. Ik heb in mijn zoektocht ook vooral gekeken naar DB en daarna verder :) moet eerlijk zeggen dat de samsung's op papier in eider geval nog stiller zijn overigens

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 20-06-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:16:
[...]

Wellicht ook 3e set van richtflappen?

Huizen uit 2008 hebben qua dak/muur / wand hetzelfde als de huizen uit 1993; Rc 2,5. Alleen ruiten zijn wat beter, her en der wat trucjes om lagere EPC te halen en dat vreselijke lage plafond is er uit.

Energielabel klopt vaak toch geen drol van. Hier in de buurt staat een tussenwoning uit jaren '60 te koop met "gedeeltelijk dubbel glas" "niks nageïsoleerd", gas haarden en gasgeiser... met energielabel C, hahahaha.

Jaren '90 woningen, ook zonder PV, staan geregeld met energielabel A te koop. Zit je dan, met plat dak met Rc 2,5...
Dat energielabek is gebakken lucht. Heb het voor mijn huidige woning moeten aanvragen; 4 euro en 6 fotos later was 12 uur later in kannen en kruiken :+

Dat gezegd hebbende; wat de exacte isolerende waardes zijn weet ik niet aldaar ik hiertoe niet de info heb (gekregen). Wat ik wel weet is dat de muren/dak/vloer geïsoleerd is, er HR++ glas (uG 1.1) in zit (met weinig glas oppervlakte) en dat er 10 zonnenpanelen op het dak liggen.

Maar de vraag blijft alsnog; is het echt nodig een 5 kW model te nemen (eigenlijk alleen nodig als ik met factor 50 reken) of kan ik met een gerust hart voor de middenmoot gaan met 4.2?

3.5 lijkt mij echt te krap bemeten. Als het een ruimte was die weinig gebruikt werd ok....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-06 16:12
Ik weet wat ik nodig heb, maar qua plaatsing van de airco in de woonkamer kom ik er niet over uit. (Rood: zijn de mogelijkheden1. linksboven in de keuken, boven een hoge kast. 2. Rechts in de hoek)

http://imgur.com/sCDbH7t

Ik denk qua lucht stroming is rechts achter in de hoek het beste. Een daikin ftxm42m is 81cm breed, dus moet passen.

Alleen nu komt het, qua leidingwerk, buiten moet ik eerst langs de hele achtergevel, daarna de garage naar binnen en dan met een dakdoorvoer naar boven voor de buitenunit te bereiken en volgens mij krijg ik ook nog een condensafvoer op het terras?

http://imgur.com/pSN0FVd

Ik heb ook begrepen dat je met een pompje kunt werken, dan kan de condensafvoer op de overkapping uitkomen en evt leidingwerk ook boven de overkapping?

[ Voor 9% gewijzigd door DaYwaLkUr op 20-06-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mooiste is inpandig naar een afvoer, kunnen er ook geen beestjes inkruipen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04:34
DaYwaLkUr schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:36:
Ik weet wat ik nodig heb, maar qua plaatsing van de airco in de woonkamer kom ik er niet over uit. (Rood: zijn de mogelijkheden1. linksboven in de keuken, boven een hoge kast. 2. Rechts in de hoek)

http://imgur.com/sCDbH7t

Ik denk qua lucht stroming is rechts achter in de hoek het beste. Een daikin ftxm42m is 81cm breed, dus moet passen.

Alleen nu komt het, qua leidingwerk, buiten moet ik eerst langs de hele achtergevel, daarna de garage naar binnen en dan met een dakdoorvoer naar boven voor de buitenunit te bereiken en volgens mij krijg ik ook nog een condensafvoer op het terras?

http://imgur.com/pSN0FVd

Ik heb ook begrepen dat je met een pompje kunt werken, dan kan de condensafvoer op de overkapping uitkomen en evt leidingwerk ook boven de overkapping?
Kun je met je leidingen niet over de keuken (boven afwasbak/koelkast) om zo op de muur naast het toilet uit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-06 16:12
Joris748 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:55:
[...]

Kun je met je leidingen niet over de keuken (boven afwasbak/koelkast) om zo op de muur naast het toilet uit te komen?
Heeft niet de voorkeur, aangezien die leiding "dikke" buis, dan best is het zicht zit. Ik wil binnen geen leidingen zien.

In het begin dacht ik al om door de WC te gaan en met een verlaagd plafond te gaan werken. Zodat de airco centraal in de kamer hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:16
Wie heeft er meerdere Daikin Units en gebruikt deze i.c.m. de online controllers? Ik heb het volgende:

2x FTX25KV
1x FTXM35M

Allemaal uitgevoerd met een Online controller en functioneren perfect op WiFi. Echter wens ik deze ook te bedienen van buitenaf. Ik weet dat je deze d.m.v. een Out-of-Home ID kan benaderen echter is dit per unit en wens ik ze allemaal ineens te bedienen. Ik heb reeds een VPN geïnstalleerd maar dit werkt gek genoeg niet met de Daikin app. Hoe hebben jullie dit opgelost? IFTTT?

Er komt in de nabije toekomst nog een unit op de zolder verdieping zodoende dat het gehele huis gekoeld en verwarmd kan worden, dan vind ik het wel zo leuk dat het allemaal in 1 app kan zonder omwegen of telkens een ander ID te gebruiken met Out-of-Home. Ik gebruik op dit moment voor de verwarming nog Honeywell Evohome maar hoop straks niet meer dan het uiterst noodzakelijke gas te vebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 23:48

de Peer

under peer review

Nicklazzz schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:47:
Wie heeft er meerdere Daikin Units en gebruikt deze i.c.m. de online controllers? Ik heb het volgende:

2x FTX25KV
1x FTXM35M

Allemaal uitgevoerd met een Online controller en functioneren perfect op WiFi. Echter wens ik deze ook te bedienen van buitenaf. Ik weet dat je deze d.m.v. een Out-of-Home ID kan benaderen echter is dit per unit en wens ik ze allemaal ineens te bedienen. Ik heb reeds een VPN geïnstalleerd maar dit werkt gek genoeg niet met de Daikin app. Hoe hebben jullie dit opgelost? IFTTT?

Er komt in de nabije toekomst nog een unit op de zolder verdieping zodoende dat het gehele huis gekoeld en verwarmd kan worden, dan vind ik het wel zo leuk dat het allemaal in 1 app kan zonder omwegen of telkens een ander ID te gebruiken met Out-of-Home. Ik gebruik op dit moment voor de verwarming nog Honeywell Evohome maar hoop straks niet meer dan het uiterst noodzakelijke gas te vebruiken.
Werkt hier idd ook niet via vpn. Ik stuur de airco's aan via Domoticz en domoticz kan ik wel via vpn benaderen.
Met standaard http requests (api is online te vinden) lukt het dus wel.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Nicklazzz schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:47:

2x FTX25KV
1x FTXM35M

Ik heb een 35m en 25m met allebei een eigen WiFi controller en die kan ik gewoon met 1 login, in 1 app tegelijk bedienen buiten de deur (middels Out-of-home)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Winkiller schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:23:
[...]

Ja en nee, kijk bv. of de mobiele airco is getest bij hoge vochtigheid & warme zomers. Als je een te kleine koopt kan je er van uit gaan dat hij het nauwelijks trekt bij +30 en hoge vochtigheid. Dit mede omdat hij ook weer warme lucht gaat aanzuigen van buiten door kieren en gaten of raampje wat iets open staat. Ik heb een DeLonghi op mijn slaapkamer staan (PAC 112AN Silent) en die heeft het vorige jaar knap uitgehouden, buiten 30+ en binnen in mijn slaapkamer +/- 22/24 graden met een vochtigheid van +/- 50%.

[Afbeelding]

[...]

Ja jouw foto, leuk toch. ;)
De afvoerslang is warm genoeg dus er zal weinig condensvorming zijn, ik heb het nog niet gezien bij ons.

Ik had het toen zo:
[Afbeelding]

Nu zo:
[Afbeelding]
Bij ons in de woonkamer is dit ook de enige optie om de slang naar buiten te krijgen (zonder te boren in muren en/of deuren)..

Heb jij geen problemen met je airco als de slang zo hoog door je klepraam zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-06 00:18
kabeltjekabel schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:37:

Nope, gewoon B16 achter 2P 30 mA Type A aardlekschakelaar.

Datzelfde zinnetje is redelijk universeel bij Daikin lijkt het. Het staat ook in de handleiding van mijn RX25J3V1B

Dat is gewoon dezelfde onzin als opmerkingen dat je niet over de elektrische aansluiting moet pissen, geen katten in de magnetron moet stoppen en dat Dell je vast waarschuwd dat het gebruik van een toetsenbord mogelijk blijvende lichamelijk schade kan aanbrengen... 99,99999% gaat het helemaal prima zonder zulke opmerkingen, die laatste 0,00001% is een stapeling met andere dingen.

Als je persé van je geld af kun je een Type F aardlekschakelaar gaan gebruiken. Of je installeerd het gewoon zoals iedereen achter 30 mA Type A aardlekschakelaar en bemerkt dat het ding toch nooit uitvalt. Misschien dat je een keer problemen krijgt als je 10 kW aan dat spul gaat stapelen achter een enkele 30 mA Type A.
Dank voor je heldere antwoord :P Dan laat ik de Daikin gewoon achter mijn C16 (had hem al gekocht) Installatieautomaat hangen welke achter de 30mA Type A Aardlekschakelaar zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Brutuss op 21-06-2019 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

Brutuss schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:40:
[...]

Dank voor je heldere antwoord :P Dan laat ik de Daikin gewoon achter mijn C16 (had hem al gekocht) Installatieautomaat hangen welke achter de 30mA Type A Aardlekschakelaar zit.
zo heb ik het ook gedaan om er daarna achter te komen dat ik net zo goed de B16 die er in zat had kunnen gebruiken van ze starten altijd laagtoerig op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Brutuss schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:40:
[...]

C16 is alleen zinnig voor apparaten die het nodig hebben. Anders is het alleen een groter risico dat je bij kortsluiting je hoofdzekering ook mee neemt. Als dat geen automaat is... kost dat krap 100 euro.

Ik zou dus gewoon B16 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:32:
[...]
Heb jij geen problemen met je airco als de slang zo hoog door je klepraam zit?
Wat voor problemen bedoel je ? onze airco werkt naar behoren ondanks het een PAC is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Winkiller schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:54:
[...]

Wat voor problemen bedoel je ? onze airco werkt naar behoren ondanks het een PAC is. :P
Omdat de slang ongeveer 2 meter omhoog gaat, meeste leveranciers zeggen dat je de afvoerslang niet omhoog mag laten lopen ivm condens wat terug het apparaat in kan lopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:33:
[...]

Omdat de slang ongeveer 2 meter omhoog gaat, meeste leveranciers zeggen dat je de afvoerslang niet omhoog mag laten lopen ivm condens wat terug het apparaat in kan lopen..
De afvoerslang is warm, boven de 50 graden en daar zal geen vocht in condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Shadow_Zero schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:45:
Klopt het dat we niet echt een mooie prijsvergelijkings website hebben voor multi-split airco's? (denk aan Pricewatch, Kieskeurig, Vergelijk, etc.)

Is er in dit topic ergens al een Nederlands bedrijf naar voren gekomen die alle modellen van Mitsubishi voert en bekend staat als goed geprijsd?
@koevlaas2 misschien nog input hier op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
Mitsubishi electric of mitsubisi heavy industries ?
De laatste wellicht (heb het niet gecheckt) aircovoorinhuis.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:16
Notna schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 23:09:
[...]

Ik heb een 35m en 25m met allebei een eigen WiFi controller en die kan ik gewoon met 1 login, in 1 app tegelijk bedienen buiten de deur (middels Out-of-home)?
Dik 2-jaar geleden had ik het voor het laatst geprobeerd en werkte het niet, na jou post nogmaals geprobeerd en alle 3 de airco’s komen nu binnen op 1 ID. Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Appie Heijn schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:54:
[...]

Met de timer automatisch laten uitschakelen, of de unit geleidelijk de temperatuur laten oplopen met de slaapfunctie, dit werkt prima ipv 24h aan.

Vroeger kon ik prima in slaap komen met een mobiele airco ondanks de herrie doordat het geluid nogal 1 toonig is vormde het geen probleem, na 1u ging hij automatisch uit.
eenmaal in slaap koel jezelf ook af.

Airco aan laten tijdens slapen is niet verstandig, de lucht is eigenlijk te droog men zet hem ook vaak te koud, veel lui worden er verkouden door met droge keel etc sochtends.

En ach vroeger deden ze het allemaal zonder waarbij overdag de volle zon ook nog op enkelglas scheen, en ze hebben het overleeft, kan mij de tijd nog herinneren waarbij ik een slaapkamer had met alleen maar 1 simpel klapraampje. :+

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 21-06-2019 23:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

@mr_evil08 komende hittegolf staat die van mij lekker 24/7 - is wel een split unit. Droge lucht en verkoudheid hoort er inderdaad wel bij maar na een dag of 10 wen je er aan. In droge lucht wordt je zweet (je sweet altijd) sneller opgenomen dus inderdaad zet dat ding niet op 20 graden of kouder, dat is niet nodig. in de zomer staat de aircon van mijn auto ook op 23c ipv 20c in de winter - je wil niet steeds zo een klap.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1224956

ik vind maar zo met mijn boerenverstand een monoblock airco doet het net zo goed, als je gaat lezen op internet bijna alle sites plukken de teksten van mileu centraal, die vinden wel meer van andere apparaten ( hun volgen zou je geen enkel apparaat kunnen aanschaffen, links om rechts om het gebruikt stroom), dan voor een split ben je gauw 1000 euro kwijt je hebt een kast aan de muur hangen die je niet wilt. dan nog kosten voor installatie als je het niet zelf kunt 300 euro zou zo maar kunnen is 1300,E, tegen 300E voor block, oke gebruikt wat meer energie, dan het instellen van de temp.je moet niet willen dat je huis een koelkast word in de zomer, nergens goed voor, zelf stel ik het zo in, dat het slechts gaat om enkele graden max 2 tot 3 graden, en het ontvochtigen van de lucht is ook al een groot pluspunt, kun je warmte goed verdragen hoe lager hoe beter, een block dien je zo neer te zetten voor het raam en te installeren, dat het verlies minimaal is, een schaar ductape, en een plastic zak doet wonderen, schoonheid let ik niet op, tenslotte gaat het mij dan om de koelte in huis, enfin terug komend op de kosten 1300 -300 =1000 euro verschil moet je heel wat verbruiken aan stroom. dan slapen met airco, word niet aangeraden, reeds voorbij zien komen verkoudheid, last van de spieren, maar das is persoonlijk, zorg lieven dat slaapkamer goed koel is als je gaat slapen, wel of niet dan de raam open, ligt aan persoonlijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
koevlaas2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:47:
[...]

Mitsubishi electric of mitsubisi heavy industries ?
De laatste wellicht (heb het niet gecheckt) aircovoorinhuis.
Oh, dat verschil heb ik nog niet meegekregen! Ik heb een offerte met de SRK20ZS-W, SRK50ZS-W en SRC71ZS-S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
@Anoniem: 1224956 Je vergeet 1 ding met een "splitje" kan je ook rendabel verwarmen in de winter, ligt geheel aan de situatie en stookgedrag in feite verdien je hem terug, zie daarvoor het lucht/lucht warmtepomp topic.

Hier voor de gehele benedenverdieping hangt een "splitje" waar dus ook in de winter mee verwarmt wordt, zomers koelen is bij zaak en een stukje luxe.

Wat de pest van een monoblock(mobiele) is dat het dweilen met de kraan open, ik kom ze amper tot niet tegen met een aanzuigbuis aansluiting, heb boven nog een monoblock staan wat ik "gemod" heb met aanzuiging en de winst in koelen is best wel indrukwekkend te noemen.

Wat je afblaast naar buiten komt elders weer naar binnen, de kamer wat je koel wil hebben wordt idd koeler maar de rest van het huis wordt daardoor warmer(als je hem aanzet als het nog te warm is buiten).

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 22-06-2019 10:03 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

stookkosten van mij zijn superlaag,in de winter word het bij mij nergens kouder dan 18 graden als ik de verwarming niet zou gebruiken, doch hij staat zo rond 20.5/21 graden in de winter de gehele dag uiteraard gaat uit tijdens de nachturen, alle apparatuur die hier in huis staan zijn niet ouder dan een paar jaar dus zo energie vriendelijk mogelijk, ja nou alles wat ik dan bespaar gaat op aan mijn monoblock airco in de zomer maanden, en alleen dan wanneer het nodig is vorig jaar dik 2 maanden met die hitte bijna elke dag de airco aan gehad 45 euro aan stroomkosten extra heb ik er wel voor over dan, en ook al zou het meer zijn, ik eet er geen boterham minder om, maar het is zoals ik het altijd zeg ieder het zijne in ieder geval ik wil niet zon kast aan de muur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

De splitunit airco's tweakers zouden ook eens wat minder de monoblock airco's kunnen bashen. Er zijn situaties die een splitunit airco onmogelijk maken, financieel is er 1 van. Een mobiele airco, mits goed gekozen, koelt een woon of slaapkamer prima af, ik doe het al meer dan 10 jaar. Wat @Anoniem: 1224956 hierboven zegt is eigenlijk ook mijn insteek, vorig jaar 2 mobiele airco's aan gehad hier en ik krijg nog geld terug van de energieboer.

Dus stoppen met mobiele airco's afkraken svp. :) ja ze zijn minder goed maar klaren de klus ook. :>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
Airco's hebben subjectieve en objectieve eigenschappen, dingen als lawaai, gedoe, hoe het eruit ziet, is subjectief, wat voor de ene persoon een absoluut probleem is, vind de ander niet eens de moeite om op te merken.
Daar naast is er ook zoiets als het benodigde koelvermogen, condenswater afvoer en in geval van mobiele airco ook de warme lucht afvoer.
Er zijn veel situaties waarin een mobiele airco gewoonweg niet toepasbaar is, dus je kan ook niet generaliserend roepen dat mobiele arico's de klus klaren, dat doen ze alleen onder bepaalde omstandigheden.

Mocht je in de omstandigheid zijn dat een mobiele airco functioneel zou voldoen, dan zijn vervolgens de subjectieve eigenschappen doorslaggevend om in die situaties voor een mobiele airco te kiezen of voor iets anders.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik wilde dit jaar eigenlijk een multi-split aan laten leggen voor de zomer, maar blijkbaar zijn wij te laat of niet interessant genoeg voor de installateurs die ik heb benaderd, en heb net voor de komende hittegolf maar twee mobiele airco’s aangeschaft voor op de slaapkamers: een Eurom Coolperfect 120 WiFi voor op ons en een De'Longhi PAC N90 ECO Silent voor ons zoontje.

De Eurom is echt een beest van een airco, maar heeft geen slaapstand en maakt flink wat geluid lawaai, ook op de zachtste stand. Die moeten we dus echt gebruiken om de slaapkamer te koelen voordat we gaan slapen en dan maar hopen dat de warmte niet weer de kamer in komt.

De De'Longhi is iets stiller, maar nog steeds niet slaapkamer-stil wat mij betreft. Ons zoontje wil 'm ook niet aan hebben als ie gaat slapen.

Nouja, voorlopig hebben we iets van verkoeling de komende weken en drijven we 's nachts niet ons bed uit d:)b

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PentaClover schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:12:
Airco's hebben subjectieve en objectieve eigenschappen, dingen als lawaai, gedoe, hoe het eruit ziet, is subjectief, wat voor de ene persoon een absoluut probleem is, vind de ander niet eens de moeite om op te merken.
Daar naast is er ook zoiets als het benodigde koelvermogen, condenswater afvoer en in geval van mobiele airco ook de warme lucht afvoer.
Er zijn veel situaties waarin een mobiele airco gewoonweg niet toepasbaar is, dus je kan ook niet generaliserend roepen dat mobiele arico's de klus klaren, dat doen ze alleen onder bepaalde omstandigheden.

Mocht je in de omstandigheid zijn dat een mobiele airco functioneel zou voldoen, dan zijn vervolgens de subjectieve eigenschappen doorslaggevend om in die situaties voor een mobiele airco te kiezen of voor iets anders.
zucht, jij hebt een grotere dan de mijne verhaal erg jammer dit is ook het laatste wat ik erover schrijf, ik kwam alleen op deze site of eigenlijk wel vaker, maar dan voor anders, omdat ik door toedoen iets op wilde zoeken, ik ben tevreden met mijn blockje uit china _/-\o_ ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Anoniem: 1224956 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:59:
[...]
zucht, jij hebt een grotere dan de mijne verhaal erg jammer dit is ook het laatste wat ik erover schrijf, ik kwam alleen op deze site of eigenlijk wel vaker, maar dan voor anders, omdat ik door toedoen iets op wilde zoeken, ik ben tevreden met mijn blockje uit china _/-\o_ ;w
Ik snap zowel de zucht niet als de "jij hebt een grotere dan de mijne verhaal" opmerking niet. Heb jij mijn post wel goed gelezen ?

Als jij te vreden bent met jou situatie dan is dat toch prima ? Dat is precies wat ik zeg als een monoblock functioneel voldoet en je hebt geen probleem met de subjectieve zaken omdat die voor jou minder belangrijk zijn is dat een goede keuze voor jou in jouw situatie.

Mijn punt was dat er ook veel situtaties zijn waarin dat niet zo zal zijn en het niet eens een optie is om te overwegen omdat het gewoonweg niet gaat werken.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

PentaClover schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:12:
Ha...tja, ik liep ooit eens binnen bij een wat oudere vrouw (weduwe) die een mobiele airco had gekregen van haar dochter. Vol trots liet ze het apparaat zien, tuindeur maximaal open en de airco afvoerslang door de open deur. Dat koele briesje beviel haar wel.... :P

Iedereen die een beetje nadenkt kan voor zichzelf wel een keuze maken, mobiele airco's afkraken is daarom niet nodig in dit topic. Dit omdat als ze goed ingezet worden ook doen waarvoor ze zijn, zorgen voor afkoeling en daling van de luchtvochtigheid in bv. een slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Winkiller schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:08:
[...]
Iedereen die een beetje nadenkt kan voor zichzelf wel een keuze maken, mobiele airco's afkraken is daarom niet nodig in dit topic. Dit omdat als ze goed ingezet worden ook doen waarvoor ze zijn, zorgen voor afkoeling en daling van de luchtvochtigheid in bv. een slaapkamer.
Helemaal mee eens.

Mijn vriendin heeft ooit in een klein 2 kamer huur apartementje gezeten waar het erg warm werd binnen als de zon scheen. In die situatie was een split unit ook niet mogelijk.
Daar waren 2 mobiele airco's met wat creatief geknutsel van mij om de lucht afvoeren luchtdicht in de raam openingen te krijgen voldoende om het af te koelen tot een graad of 25 C, kouder werd het niet maar dat was goed genoeg om te kunnen slapen, de herrie werd met oordopjes gedempt.

In die situatie waren mobiele airco's de enige oplossing en hoewel ook niet ideaal qua temperatuur was ~25oC toch veel aangenamer dan >30oC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 18:46

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Zeg vraag hier. Wat kost t bijvullen van zo'n mobiele airco eigenlijk? Heb er eentje staan (monoblock) die koelt niet meer heel hard, maakt nu vooral herrie IPV koude lucht zoals voorheen. En kan ook voor n appel en n ei een duoblock mobiele airco scoren maar die moet wel afgevuld worden.

Maar waar!? En wat kost zoiets. Aangezien t mobiel is knal ik die dingen in de kofferbak en rij ik er wel even heen. Maar ik vind nergens prijzen waarop ik moet rekenen.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52
Als hij bijgevuld moet worden is er dus koelgas ontsnapt, dat hoort niet. Een koelkast is hetzelfde idee en hoef je toch ook niet bij te vullen?

Denk dat hij dus afgeschreven is. Vullen kost ook al gauw €100, als je kijkt naar wat het bij een auto kost. In zo’n mobiele unit zit ongeveer evenveel koelgas als bij een auto geloof ik.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2019 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

zwahiel schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:06:
Zeg vraag hier. Wat kost t bijvullen van zo'n mobiele airco eigenlijk? Heb er eentje staan (monoblock) die koelt niet meer heel hard, maakt nu vooral herrie IPV koude lucht zoals voorheen. En kan ook voor n appel en n ei een duoblock mobiele airco scoren maar die moet wel afgevuld worden.

Maar waar!? En wat kost zoiets. Aangezien t mobiel is knal ik die dingen in de kofferbak en rij ik er wel even heen. Maar ik vind nergens prijzen waarop ik moet rekenen.
Wat is de uitblaas temperatuur ? als dat tussen de 10 en 15 graden is werkt het apparaat goed.
Idd als hij niet koelt is hij lek, wegdoen naar de stort (CFK) bij de gemeente.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YPKqgc4.jpg
12000 BTU Suntec uit 2001, mijn backup PAC.

[ Voor 6% gewijzigd door Winkiller op 22-06-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
zwahiel schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:06:

Een monoblock AC kan doorgaans niet bijgevuld worden. Daar ontbreken de noodzakelijke aansluitingen voor. Die worden doorgaans gevuld in de fabriek via een koperen buis die daarna dichtgelast & afgeknipt wordt.

Wellicht kan je iemand zo gek vinden om er een aansluiting op te lassen, maar dan lijkt t me nog wel lastig om de juiste hoeveelheid te bepalen :p

Not to mention dat er met een reden koelgas ontsnapt is.. dat moet uiteraard eerst nog gefikst worden :X
Winkiller schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:44:
De splitunit airco's tweakers zouden ook eens wat minder de monoblock airco's kunnen bashen. Er zijn situaties die een splitunit airco onmogelijk maken, financieel is er 1 van. Een mobiele airco, mits goed gekozen, koelt een woon of slaapkamer prima af, ik doe het al meer dan 10 jaar. Wat @Anoniem: 1224956 hierboven zegt is eigenlijk ook mijn insteek, vorig jaar 2 mobiele airco's aan gehad hier en ik krijg nog geld terug van de energieboer.

Dus stoppen met mobiele airco's afkraken svp. :) ja ze zijn minder goed maar klaren de klus ook. :>
Afkraken :? Veel van ons zijn begonnen met de mobiele airco’s en de ervaring leert dat de prestaties van die apparaten gewoon ontzettend teleurstellend zijn. Een mega stroomverbruik, herrie, en nog steeds een hoge temperatuur in een kamer. Geen objectief persoon zou daarna aanraden om zo’n ding te kopen. Al is het alleen al om de statistiek: gemiddeld teleurstellend. Om diezelfde reden zie je op dit forum bijv. Powerline altijd afgeraden worden. Te grote kans dat het niet goed werkt :p

Het is niet persoonlijk toch ofzo? Het is niet zo dat we je vriendin of vrouw afkraken ofzo :D Volgens mij is er ook geen tweaker die hier zal beweren dat die dingen helemaal nooit werken :).

[ Voor 39% gewijzigd door Glashelder op 22-06-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 18:46

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Winkiller schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:52:
[...]

Wat is de uitblaas temperatuur ? als dat tussen de 10 en 15 graden is werkt het apparaat goed.
Idd als hij niet koelt is hij lek, wegdoen naar de stort (CFK) bij de gemeente.

[Afbeelding]
12000 BTU Suntec uit 2001, mijn backup PAC.
Uitblaastemperatuur schommelt erg tussen de 14 en 18 graden, soms heel soms wordt hij nog wel eens sporadisch 12 graden voor eventjes, maar dat is het dan. Het duurt ook ontzettend lang alvorens hij op die temperaturen is. Nu moet ik wel bekennen dat het dan wel hoogzomer is, de kamer waar hij dan is staat is dan 26 graden.

Maar hoe zit dat dan met mobiele airco's met een split unit? Dus waarbij er een inverter los zit. Die kunnen wel leeg gaan toch, omdat de leidingen er ook af kunnen. Zou zoiets dan ook 100 euro zijn om te vullen?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
zwahiel schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:25:
[...]

Uitblaastemperatuur schommelt erg tussen de 14 en 18 graden, soms heel soms wordt hij nog wel eens sporadisch 12 graden voor eventjes, maar dat is het dan. Het duurt ook ontzettend lang alvorens hij op die temperaturen is. Nu moet ik wel bekennen dat het dan wel hoogzomer is, de kamer waar hij dan is staat is dan 26 graden.

Maar hoe zit dat dan met mobiele airco's met een split unit? Dus waarbij er een inverter los zit. Die kunnen wel leeg gaan toch, omdat de leidingen er ook af kunnen. Zou zoiets dan ook 100 euro zijn om te vullen?
Filters? En het vrij normaal dat de uitblaas temperatuur hoger of lager is, dit is afhankelijk van de binnen temperatuur.

Pagina: 1 ... 19 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"