Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Wat is de temperatuur van de lucht die naar buiten gaat en welk koel middel zit er in.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Hangt van het merk en type af. Het is terug te vinden in de specs. Mijn Daikin is voor gevuld tot 10 meter. Andere merken ben ik tegen gekomen die tot 5 meter waren voor gevuld.Nicklazzz schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:48:
Wat is de maximale lengte van de koelleidingen bij een gemiddelde split unit zonder de unit te hoeven bijvullen? Mijn schoonvader heeft gevraagd bij hem ook een split unit te monteren en daar zit ik toch snel op 8-9 meter.
Mijn "oude" Mitsubishi's konden tot een meter of 10.Nicklazzz schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:48:
Wat is de maximale lengte van de koelleidingen bij een gemiddelde split unit zonder de unit te hoeven bijvullen? Mijn schoonvader heeft gevraagd bij hem ook een split unit te monteren en daar zit ik toch snel op 8-9 meter.
Mijn huidige Fujitsu's gingen tot 15 meter.
De installateur die hier was voor de Fujitsu's kwam was verbaasd dat ze maar een lading tot 15 meter hadden. Hij zei dat Daikin een af-fabriek lading heeft tot 20 meter.
Maar waarschijnlijk verschilt het ook gewoon per unit, ongeacht welk merk. Ik geloof niet dat elke Daikan af-fabriek tot 20 meter kan.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De tweede is op basis van een adsorptie dessicant schijf. Deze variant maakt de ruimte wel droger, maar blijkbaar is de uitgaande lucht zo’n 10 tot 12 graden warmer; feitelijk een kacheltje dus
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Naar mijn weten niet, volgens mij kan je wel een Multi-Split nemen en eerst starten met 1 binnen unit.HarmoniousVibe schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:25:
Stomme vraag misschien, maar is het over het algemeen mogelijk om een single split airco later uit te breiden naar een multi-split door later een losse binnenuit te kopen en aan te sluiten? In het bijzonder heb ik het over de Daikin FTXM-20M/RXMM. De tweede unit zou sowieso ook een 20M worden, maar de derde waarschijnlijk een paar slagen zwaarder (woonkamer).
Wil je ruimte houden om uit te breiden dan koop je een multi split buiten unit met een binnen unit naar keuze
Je hebt niks aan een gemiddelde waarde. Je moet dit gewoon opzoeken in de specificaties.Nicklazzz schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:48:
Bij mijn Daikin was dit 10m
Heb je wel een vacuumpomp dan?
Lijkt me niet. De aansluitingen zitten er niet op. Wellicht zou je die met een T-koppeling kunnen doen, maar dan nog denk ik dat je het niet goed krijgt met communicatie van binnen naar buitenunit.HarmoniousVibe schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:25:
Stomme vraag misschien, maar is het over het algemeen mogelijk om een single split airco later uit te breiden naar een multi-split door later een losse binnenuit te kopen en aan te sluiten? In het bijzonder heb ik het over de Daikin FTXM-20M/RXMM. De tweede unit zou sowieso ook een 20M worden, maar de derde waarschijnlijk een paar slagen zwaarder (woonkamer).
Anoniem: 1224956
Afkraken tot en met dit is mijn derde mobiele al ja de eerste ooit bij blokker gekocht dat was een onding natuurlijk maakt het wat meer lawaai maar een wasdroger maakt ook lawaai mijn made in china koelt uitzonderlijk goed . als laatste voor wie dat niet snapt kijk erns wst ik een mooie airco heb helemaal bling bling en als ik wil kan die ook nog een liedje zingen bewijzen van spreken nou nou... En dan de nieuwere generatie stand alone zijn vrij energie zuinig tenminste die van mij zit op hetzelfde niv als de split nog zelfs eronder
De airco in de winter gebruiken kleeft nadeel aan een bepaalde luchtvochtigheid is toch wel van toepassing in huis voor jezelf voor planten en ook voor houten meubelen krijg je daar mee problemen en dan onderhoud van split vergt ook aandacht en geld en dan laatst ging iemand in mijn kring opnieuw behangen en verven moest alles eraf met ellende van dien laat staan met een verhuizing
Ja die heb ik ook, mijn eerste 2 Daikin’s heb ik laten vacumeren door een klant van mij. Mijn nieuwste Daikin zou door dezelfde klant gevacumeerd worden maar hij heeft het te druk en ik woon uit de richting. Laatst bij mijn moeder nog een airco gemonteerd en bij mij komt er nog 1 op zolder, dus de kosten van de vacuumset heb ik er al uit.kabeltjekabel schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:51:
[...]
Je hebt niks aan een gemiddelde waarde. Je moet dit gewoon opzoeken in de specificaties.
Bij mijn Daikin was dit 10m
Heb je wel een vacuumpomp dan?
Ik snap echt weinig van je postAnoniem: 1224956 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 00:28:
Edit airco in de winter denk er nu net aan zou je dat ding gebruiken is de luchtvochtigheid te laag zou je weer een bevochtiger moeten kopen om dat weer op peil te brengen dus wat is wijsheid oh welke ziel zou dit in huis hebben hoe stom kan iemand zijn
The devil is in the details.
Lees je eigen posts morgen nog eens terug zou ik zeggen, want aan je vorige posts is ook geen touw vast te knopen.Anoniem: 1224956 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 00:35:
Snapje het maar niet of wil het niet snappen kan natuurlijk ook
The devil is in the details.
Het gebrek aan kennis omtrend binnenklimaatbeheersing breidt zich nu ook al uit naar de Nederlandse taal?Anoniem: 1224956 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 00:28:
Edit airco in de winter denk er nu net aan zou je dat ding gebruiken is de luchtvochtigheid te laag zou je weer een bevochtiger moeten kopen om dat weer op peil te brengen dus wat is wijsheid oh welke ziel zou dit in huis hebben hoe stom kan iemand zijn
Naja; als je die airco 's winters als verwarming gebruikt verwijderd hij natuurlijk geen vocht..
Ik gebruik 's winters een losse luchtbevochtiger, niet anders dan toen ik nog radiatoren gebruikte voor verwarming.
Ik heb ook wel eens een grote pan kokend water neergezet
Vraag jusitie om ook bij je computer een alcoholslot te plaatsenAnoniem: 1224956 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 00:12:
Toch nog
Afkraken tot en met dit is mijn derde mobiele al ja de eerste ooit bij blokker gekocht dat was een onding natuurlijk maakt het wat meer lawaai maar een wasdroger maakt ook lawaai mijn made in china koelt uitzonderlijk goed . als laatste voor wie dat niet snapt kijk erns wst ik een mooie airco heb helemaal bling bling en als ik wil kan die ook nog een liedje zingen bewijzen van spreken nou nou... En dan de nieuwere generatie stand alone zijn vrij energie zuinig tenminste die van mij zit op hetzelfde niv als de split nog zelfs eronder
De airco in de winter gebruiken kleeft nadeel aan een bepaalde luchtvochtigheid is toch wel van toepassing in huis voor jezelf voor planten en ook voor houten meubelen krijg je daar mee problemen en dan onderhoud van split vergt ook aandacht en geld en dan laatst ging iemand in mijn kring opnieuw behangen en verven moest alles eraf met ellende van dien laat staan met een verhuizing
Daarnaast nog opzetsteeksleutel, momentsleutel, onderdrukmeter (liefst zo'n digitale), en dan sla je de stap met afpersen met stikstof over?Nicklazzz schreef op zondag 23 juni 2019 @ 00:19:
[...]
Ja die heb ik ook, mijn eerste 2 Daikin’s heb ik laten vacumeren door een klant van mij. Mijn nieuwste Daikin zou door dezelfde klant gevacumeerd worden maar hij heeft het te druk en ik woon uit de richting. Laatst bij mijn moeder nog een airco gemonteerd en bij mij komt er nog 1 op zolder, dus de kosten van de vacuumset heb ik er al uit.
[ Voor 59% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-06-2019 00:46 ]
*KNIP* Ik snap je frustratie en de reactie is ook terecht, maar niet zo direct op de man reageren.Anoniem: 1224956 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 00:50:
Ik reageer op de topics die mij aangaan punt kommas doe ik niet aan en ja zit op moment buiten met mijn mobiel telefoon tiepfouten voor behouden
[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 23-06-2019 13:36 ]
[ Voor 69% gewijzigd door FeaR op 23-06-2019 13:36 ]
Laat ons zeggen dat ik goed uitgerust ben, zelfs een gaslekzoeker heb ik in mijn bezit.[...]
Daarnaast nog opzetsteeksleutel, momentsleutel, onderdrukmeter (liefst zo'n digitale), en dan sla je de stap met afpersen met stikstof over?
Ik ben van mening dat goed gereedschap het halve werk is, maar ik heb al heel wat gezien en gehoord van klanten welke dagdagelijks airco’s installeren etc. Heel het STEK gebeuren voor de particulieren met een split airco is fel overroepen. Waar de ene zegt een halve dag werk te hebben voor een inbedrijfstelling (vacumeren en afpersen) zegt de andere op een halfuurtje klaar te zijn. Prijzen die de spuigaten uitlopen...
[ Voor 47% gewijzigd door Nicklazzz op 23-06-2019 01:15 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Nicklazzz op 23-06-2019 01:14 ]
Werkt prima om mijn huiskamer (65m2 met stukjes 3+ hoog) koel te houden, gisteren was het snel al aangenaam. Net op tijd voor de hitte deze week. Huiskamer werdt met het weer van de afgelopen tijd al snel 25 graden, of iets meer, dus de airco is een welkome verkoeling.
Toch met een zaterdag klussen ongeveer 2 a 3k uitgespaard ten opzichte van installatie door een bedrijf in de buurt...
dat kan bij Daikin niet! daar moet je minimaal twee aangesloten units hebbenNicklazzz schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:39:
[...]
Naar mijn weten niet, volgens mij kan je wel een Multi-Split nemen en eerst starten met 1 binnen unit.
@HarmoniousVibe je kan dus wel een 3 of 4 poorts kopen en eerst twee binnenunits aansluiten en dan later uitbreiden. zo twijfelde ik ook 3 of 4
echter gezien de kosten van het weer opieuw in bedrijfstellen na het toevoegen van een unit besloten alles dan maar in 1x te doen.
[ Voor 31% gewijzigd door Ray op 23-06-2019 10:19 ]
Ben op dit moment op vakantie in Kroatië, de airco in de kamer maakte een geluid alsof het buiten stormde, het ventilatorgeblaas ging steeds hard/zacht/hard/zacht net alsof de wind er pal op stond ofzo. Erg irritant om bij te slapen

Dus daar sta je dan in de douche de filters uit te spoelen
Zagen er net zo uit als ThinkPadd in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Oja en ook genoeg buitenunits zien hangen waarvan de lamellen volledig dichtgekoekt zaten met stof. Zal vast efficiënt werken

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2019 14:15 ]
Misschien kan je er een mobiel met 2 slangen van maken, werk veel beter.BlazeMuis schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:41:
Begin een beetje jaloers te worden.. Heb helaas een huurwoning (zijn al bezig met zoeken naar koopwoningen) en kan alleen een mobiele airco neerzetten hier. Het helpt wel een beetje, zonder airco is het hier ~30 tot 32 graden als het buiten rond de 30 graden is, met mobiele airco daalt de temperatuur naar 25-27 graden.
Nog niet zo lang geleden in de slaapkamers ook schoongemaakt. Ik merkte dat hij in onze slaapkamer ook meer lawaai maakte, filter was vrij verzadigd op korte termijn.ThinkPadd schreef op zondag 23 juni 2019 @ 10:17:
Even een herinnering om het filter van je binnenuit regelmatig te reinigen.
Ben op dit moment op vakantie in Kroatië, de airco in de kamer maakte een geluid alsof het buiten stormde, het ventilatorgeblaas ging steeds hard/zacht/hard/zacht net alsof de wind er pal op stond ofzo. Erg irritant om bij te slapen
Dus daar sta je dan in de douche de filters uit te spoelen, zaten helemaal vol stof. En daarna was hij stil
Zagen er net zo uit als ThinkPadd in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Een airco die als verwarming gebruikt wordt ontvochtigt helemaal niet!!Anoniem: 1224956 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 00:28:
Ik heb altijd gezegd. Rolluiken werken maar beperkt. Dit huis heeft overal (nieuwe) rolluiken, een groot screen bij de voordeur en zelfs markiezen in de woonkamer. Maar denk maar niet dat het niet opwarmt. Het gaat ietsje minder snel als het vorige huis. Maar om te zeggen dat het zoveel uitmaakt. Nou nee. Door de iets mindere isolatie EN het ontbreken van WTW (alleen reguliere afzuiging) koelt het huis 's nachts wel duidelijk meer af.
Maar het begint dus nu wel te kriebelen. Misschien toch maar weer investeren in een multisplit?
Ik ben jaloers op jullie
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Absoluut eens; branche overdrijft, om zoveel mogelijk winst te maken. En de markt is zeker niet volwassen, terug te zien in die absurde offertes inderdaad.Nicklazzz schreef op zondag 23 juni 2019 @ 01:05:
[...]
Laat ons zeggen dat ik goed uitgerust ben, zelfs een gaslekzoeker heb ik in mijn bezit.
Ik ben van mening dat goed gereedschap het halve werk is, maar ik heb al heel wat gezien en gehoord van klanten welke dagdagelijks airco’s installeren etc. Heel het STEK gebeuren voor de particulieren met een split airco is fel overroepen. Waar de ene zegt een halve dag werk te hebben voor een inbedrijfstelling (vacumeren en afpersen) zegt de andere op een halfuurtje klaar te zijn. Prijzen die de spuigaten uitlopen...
Qua tijden; dat komt omdat de ene nul tijd laat verstrijken bij de vacuumtest en de andere wel de voorgeschreven x minuten. Miniscule lekjes vind je dan niet... en dat merk je dan weer een x maanden later.
Ook in een huurwoning kun je een split installeren.BlazeMuis schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:41:
Begin een beetje jaloers te worden.. Heb helaas een huurwoning (zijn al bezig met zoeken naar koopwoningen) en kan alleen een mobiele airco neerzetten hier. Het helpt wel een beetje, zonder airco is het hier ~30 tot 32 graden als het buiten rond de 30 graden is, met mobiele airco daalt de temperatuur naar 25-27 graden.
zoals ik al vaker hier schreef zat er tussen mijn offertes meer dan 5000 euro verschil bij officiele bedrijven. het loont dus zeker om te vergelijken en dat doe je in de winter niet als het 30 plus graden is...
overigens ter ondersteuning van de goede installateurs. zoals je zelf ook aangeeft staan er bepaalde tijden voor afpersen en vacumeren. dus in bedrijf stellen duurt toch al snel een paar uren of meer. je wilt een installateur wel 8 uur per dag kunnen schrijven dus ergens moet dat terug komen.
als ik kijk hoeveel uren er bij mij in gegaan zijn is dat (inclusief die van mezelf. kon een bedrijf vinden waarbij ik de installateur volledig mocht helpen. scheelt dus de helft van de uurkosten) zo rond de 50! Een van de offertes ging zelfs naar de 60 uur zo uit mijn hoofd
dan praat ik nog niet over de service uren daarna vanwege defecte units...
en@lekjes die vindt je ook niet snel met een relatief goedkope alie express meterset bijvoorbeeld. Ze hebben me hier laten zien dat zelfs bij een professionele digitale set er verlies op de slangkoppelingen zit (lekspray) en toen er na ruim een uur teveel verschil was is nogmaals een andere set gekoppeld en heeft hij nog een uur gedraaid.
[ Voor 37% gewijzigd door Ray op 23-06-2019 13:15 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Tsja de meeste split airco's recirculeren de lucht alleen. Mobiele airco's kunnen wel ventileren maar zijn daar niet voor bedoeld. Dus waarom zou je willen ventileren met een apparaat dat je alleen tijdens een hittegolf inzet?HarmoniousVibe schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:17:
Zijn er ook (split) airco's met CO2- en het liefst ook vochtsensoren die automatisch gaan ventileren/ontvochtigen/koelen bij bepaalde thresholds?
Temperatuur setpoint is meestal toch voldoende?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Zo iets https://www.daikin.nl/nl_...t-pumps/ururu-sarara.html Geen CO2 maar R32HarmoniousVibe schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:17:
Zijn er ook (split) airco's met CO2- en het liefst ook vochtsensoren die automatisch gaan ventileren/ontvochtigen/koelen bij bepaalde thresholds?
De transparantie is ver te zoeken, terwijl dat toch redelijk onderdeel is van een volwassen markt wat mij betreft. Zodra ik bij de bushalte reclame zie hangen voor "airco all-in voor €38,95 per maand", zoals die er ook voor CV-ketels hangen... zal ik overwegen mijn standpunt aan te passen.Ray schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:06:
@kabeltjekabel hoewel je gelijk hebt voor een deel is dat nu juist precies hoe de markt van vraag en aanbod werkt.......
Dat zal dan wel wat meer geweest zijn dan een enkele splitRay schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:06:
zoals ik al vaker hier schreef zat er tussen mijn offertes meer dan 5000 euro verschil bij officiele bedrijven. het loont dus zeker om te vergelijken en dat doe je in de winter niet als het 30 plus graden is...
Precies. Maar als je dat als leek niet weet dan is het makkelijk om afgescheept te worden door de installateur.Ray schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:06:
overigens ter ondersteuning van de goede installateurs. zoals je zelf ook aangeeft staan er bepaalde tijden voor afpersen en vacumeren. dus in bedrijf stellen duurt toch al snel een paar uren of meer. je wilt een installateur wel 8 uur per dag kunnen schrijven dus ergens moet dat terug komen.
Bij mij is alleen iemand langsgekomen om de leidingen aan te sluiten, af te persen, vacuum te trekken etc. Ophangen, gootjes, condensleiding, elektra allemaal zelf gedaan. Inclusief ladder klaargezet en zooi het dak opgesleept. Ik heb de afweging gemaakt dat voor de kosten van vacuumpomp, stikstoffles, meter en de hele santakraam ik beter iemand het kon laten doen. Zeker als je de soldeerset meerekent..Ray schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:06:
als ik kijk hoeveel uren er bij mij in gegaan zijn is dat (inclusief die van mezelf. kon een bedrijf vinden waarbij ik de installateur volledig mocht helpen. scheelt dus de helft van de uurkosten) zo rond de 50! Een van de offertes ging zelfs naar de 60 uur zo uit mijn hoofd
Tja, dat is nog wel een dingetje; er wordt vanalles geroepen over wel / geen garantie bij wel / niet officiele installatie / jaarlijks onderhoud, etc.Ray schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:06:
dan praat ik nog niet over de service uren daarna vanwege defecte units...
Tja, mijn installateur had zo'n grote plantenspuit met *iets*. Ik heb nu zelf de lekzoekspray van Griffon. Bedoel je met die meter zoiets?Ray schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:06:
en@lekjes die vindt je ook niet snel met een relatief goedkope alie express meterset bijvoorbeeld. Ze hebben me hier laten zien dat zelfs bij een professionele digitale set er verlies op de slangkoppelingen zit (lekspray) en toen er na ruim een uur teveel verschil was is nogmaals een andere set gekoppeld en heeft hij nog een uur gedraaid.
https://www.aircodruten.n...-1-digitale-vacuum-meter/
Hij bedoeld sensor om CO2 in de ruimte te meten, niet CO2 als koelmiddel.wizzopa schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:49:
[...]
Zo iets https://www.daikin.nl/nl_...t-pumps/ururu-sarara.html Geen CO2 maar R32
Die mobiele dingen hebben tegenwoordig steeds vaker Propaan; veel lager GWP dan R410a en R32... maar het is nogal brandbaar
Fijn dat je dat uit de vraag op maak, Co2 meet ik in de woonkamer en stuurt dan de MV naar stand 2 of 3. BTW ik heb alles zelf gedaan ook leiding aangesloten met stekkoppelingen ( laten maken bij Climasense ) meterkast etc.
Alleen een Stek mannetje voor afpersen en vacumeren. Controle met met een digitale meter.
Ik heb ongeveer een zelfde ruimte te koelen, en zit ook te kijken naar bijvoorbeeld een Qlima airco.,,Hoogie2004 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:28:
Voor de kenners hier: Wat zou ik nodig hebben voor een ruimte van 55m2 (wat met een gedeelte met hoger plafond ongeveer 150m3 totaal is)?
Als ik de calculaties moet geloven zou een 4 of 5kW model moeten voldoen. Zeker als ik de ramen die echt zon pakken beplak met warmtewerende folie.
Nu aan het kijken naar een monoblock of zelf-installatie split-unit met van die voorgevulde snelkoppelingen. De meeste modellen die ik vind zijn ongeveer 1/3e van de grove prijsopgave die ik kreeg van de installateur.
Deze zijn dan van de merken Midea, Qlima of Eurom. Welke van deze merken staat een beetje goed aangeschreven? Ik vind vooral dat dit niet echt de A-merken zijn, maar volgens de meeste reviews die ik kan vinden (al zijn er niet heel veel...) wel prima toestellen die doen wat ze moeten.
Ik sta open voor andere opties, dus als iemand nog een goed alternatief heeft?
jij toevallig de knoop al doorgehakt, of meer informatie gevonden?
Dat is het koelmiddel. Waar ik naar op zoek ben is een airco die automatisch gaat ventileren als het CO2-gehalte te hoog wordt in een ruimte.wizzopa schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:49:
[...]
Zo iets https://www.daikin.nl/nl_...t-pumps/ururu-sarara.html Geen CO2 maar R32
Omdat ik niet alleen wil koelen maar ook wil ventileren. Het kan nogal snel "muf" worden in de slaapkamers. Die zijn niet aangesloten op de centrale mechanische ventilatie en er zitten rolluiken voor het ventilatierooster in de ramen (als de rolluiken dicht zijn). Sowieso vind ik het zonde om het ventilatierooster open te moeten hebben staan als de airco aan staat. Zonde van de energie. En juist in de hete zomers wil je die rolluiken dicht hebben.de Peer schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:33:
[...]
Tsja de meeste split airco's recirculeren de lucht alleen. Mobiele airco's kunnen wel ventileren maar zijn daar niet voor bedoeld. Dus waarom zou je willen ventileren met een apparaat dat je alleen tijdens een hittegolf inzet?
Temperatuur setpoint is meestal toch voldoende?
Veel airco's (ook split-modellen) hebben prima een ventilatiestand, maar ik ben op zoek naar een vraaggestuurd model. Of is de ventilatiestand enkel de functie die normaliter een doodgewone ventilator vervult en betrekt hij geen lucht via de buitenunit?
[ Voor 62% gewijzigd door HarmoniousVibe op 23-06-2019 17:56 ]
Oke, je wil dus geen ventilatie open zetten maar wel lucht naar binnen halen of naar buiten brengen met een airco.HarmoniousVibe schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:44:
[...]
Dat is het koelmiddel. Waar ik naar op zoek ben is een airco die automatisch gaat ventileren als het CO2-gehalte te hoog wordt in een ruimte.
[...]
Omdat ik niet alleen wil koelen maar ook wil ventileren. Het kan nogal snel "muf" worden in de slaapkamers. Die zijn niet aangesloten op de centrale mechanische ventilatie en er zitten rolluiken voor het ventilatierooster in de ramen (als de rolluiken dicht zijn). Sowieso vind ik het zonde om het ventilatierooster open te moeten hebben staan als de airco aan staat. Zonde van de energie. En juist in de hete zomers wil je die rolluiken dicht hebben.
Wat is het verschil.
Btw de Daikin US heeft een mogelijkheid lucht van buiten naar binnen te brengen en dit te conditioneren.
Het verschil is dat ik dit met een ventilerende airco hopelijk vraaggestuurd zou kunnen doen en met WTW. Dat is zo'n beetje gratis. En zoals ik al zei blokkeren dichte rolluiken voor een deel de ventilatieroosters in de ramen.wizzopa schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:56:
[...]
Oke, je wil dus geen ventilatie open zetten maar wel lucht naar binnen halen of naar buiten brengen met een airco.
Wat is het verschil.
Btw de Daikin US heeft een mogelijkheid lucht van buiten naar binnen te brengen en dit te conditioneren.
edit: eigenlijk dus een combinatie van een normale split airco en iets als de Brink Air 70. Zo'n WTW is echt schrikbarend duur dus ik dacht als ik met de airco ook zou kunnen ventileren dan spaar ik zo een dikke 1000 euro uit
[ Voor 21% gewijzigd door HarmoniousVibe op 23-06-2019 18:10 ]
Inderdaad. Dat debiet stelt niets voor en er wordt dus niet daadwerkelijk geventileerd. Maar het klinkt leuk natuurlijk.Ray schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:21:
@HarmoniousVibe er is hier al diverse malen goede uitleg gegeven over deze functie op de US en plat gezegd is deze zo goed als verwaarloosbaar wat ik er uit opmaak
Daikin US is ook de enige split unit die ik ken die het heeft.
Sowieso gaat dat nooit in de buurt komen van een normale mechanische ventilatie of wtw. Kijk alleen maar naar de diameter van het kanaal waar al die lucht doorheen moet.
Bij de meeste split units is 'ventilatiestand' gewoon de ventilator die aan staat, zonder lucht van buiten aan te zuigen.
[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 23-06-2019 19:21 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik heb net mijn installatie ervaring in dit topic gezet: Hoogie2004 in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"duc848 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:34:
[...]
Ik heb ongeveer een zelfde ruimte te koelen, en zit ook te kijken naar bijvoorbeeld een Qlima airco.,,
jij toevallig de knoop al doorgehakt, of meer informatie gevonden?
Vandaag heeft ie het prima gedaan. Zal eind van de week ook even een update plaatsen. Had de Eurom AC18qi via Hornbach voor 925 gevonden, mooie prijs.
Nou, ik ben eruit. Ik wil op plek nr 3 een airco aan de wand hangen. Ik denk dat een 9000 btu unit voldoende is voor deze bescheiden woning. Deze daiking van €359 springt er voor me uit. Heeft deze direct al wifi aan boord, of moet daar een losse module voor erbij?TereZz schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:19:
...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Andere Tweakers die samen uit Italië willen bestellen? Scheelt verzendkosten
Daar dient nog een Online controller in voor WiFi bediening.TereZz schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:10:
[...]
Nou, ik ben eruit. Ik wil op plek nr 3 een airco aan de wand hangen. Ik denk dat een 9000 btu unit voldoende is voor deze bescheiden woning. Deze daiking van €359 springt er voor me uit. Heeft deze direct al wifi aan boord, of moet daar een losse module voor erbij?
Andere Tweakers die samen uit Italië willen bestellen? Scheelt verzendkosten
Draait nu een uurtje op een constante 650Watt/u volgens de app en komt ook overeen met de energie meter app
En die zijn voor 50 euro te koop via Ebay (ik heb er onlangs 3 gekocht).Nicklazzz schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:40:
[...]
Daar dient nog een Online controller in voor WiFi bediening.
Situatie: Appartement waarbij ik airco wil op de slaapkamer. Die zit aan de voorkant van het gebouw. Makkelijke oplossing: Gat naar voorkant door de muur heen, daar de buiten unit ophangen. Drie problemen echter:
1. Bewoners VvE staat niet heel erg te springen om daar een unit te hebben (en eerlijk is eerlijk, momenteel is het een strakke muur, met een unit niet meer. Tegelijk hebben gebouwen om ons heen geen problemen met de meest afzichtelijke aircos vol in het beeld te plaatsen).
2. De hoofd VvE inclusief de bedrijven op de begane grond moet dan ook toestemming geven, wat gedoe oplevert.
3. Buitenunit bij je slaapkamerraam, ik weet niet in hoeverre dat geluidsoverlast kan geven.
Nu is er nog een plan B: En dat is leidingen door appartement heen, naar de achterkant, over stukje gezamenlijk pad, en daar op mijn terras de buitenunit neerzetten. Toestemming hiervoor van VvE zal geen probleem zijn. Unit staat mooi weg, en door mijn appartement is door de berging en de badkamer, gezien de badkamer een verlaagd plafond heeft wat demontabel is met wat moeite kan het daar ook netjes uit het zicht worden weggewerkt. De grote maar hier is: Een leidinglengte van ruim 15 meter.
Nu is er vorige week een installateur langs geweest (jaja, niet de handigste tijd nu). En behalve dat zijn prijskaartje van €4000 mij een beetje excessief leek, zou het volgens hem ook erg inefficient zijn, waarbij een buitenunit twee keer zo zwaar zou moeten zijn als met een kortere leiding. Nu was het sowieso duidelijk dat hij hier nu geen zin in had, maar zelf heb ik weinig kunnen vinden qua efficientie vs leidinglengte. Want 50% efficientie weggooien gaat mij eigenlijk wel heel ver. Tegelijk denk ik dan: De leiding van bijvoorbeeld de winkels beneden ons complex naar hun aircos zijn ook allemaal minstens 15m lang. (Via een centrale koker naar het dak, helaas zit ik niet bij die centrale koker).
Oftewel hebben jullie advies? Ik zie voor mezelf namelijk twee opties:
1. Toch het traject in gaan om te kijken of ik toestemming kan krijgen voor aan de voorkant.
2a. In de winter een installateur vragen om een prijsopgave voor aan de achterkant, met die 15m+ leiding.
2b. Als 2a weer enorm duur is, zelf aanleggen en alleen laten aansluiten door een monteur. (Ik ben niet de handigste, maar de meeste stukken van het aanleggen van zoiets lijkt mij best redelijk te doen).
De grootste vraag is dan eigenlijk dus of die 15m echt enorme efficiente verliezen gaat veroorzaken. Uiteraard gegoogled, maar niks zinvols weten te vinden (misschien verkeerde termen gebruikt). Wel natuurlijk de maximum lengte van verschillende units, maar niet wat dat in de praktijk doet op het verbruik.
25 graden is toch een mooie temperatuur, denk ik. Ik hoop dat je dat de komende week ook lukt. Gordijn dicht, 's ochtends vroeg flink door laten waaien...BlazeMuis schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:41:
Begin een beetje jaloers te worden.. [...] met mobiele airco daalt de temperatuur naar 25-27 graden.
Mijn unit op zolder heeft 20 meter leiding eraan zitten en die functioneert prima. Is geen bijzonder zware unit ofzo
Volgens mij wil ie je gewoon een duurder apparaat slijten
Ergens in April al 2 van deze units gekocht en inmiddels stond er al 1 bij mijn huis op het dak, maar de plaatsing van deze werd steeds een beetje uitgesteld.
Totdat de komende hittegolf in het vooruitzicht kwam natuurlijk
Dakpannen eraf, van binnen naar buiten een gat door het dak.
Pannenlatten eraf.
Slang erdoor
Pannenlatten er weer op
Pannen er weer op
Boel aansluiten
uurtje wachten (stond in de handleiding) met een koud biertje (hebben we er zelf bij bedacht)
Airco aanzetten
Voila, 3 uurtjes werk.

To do: buitenunit op balkjes zetten
Haal NOOIT een spookrijder in !
@HarmoniousVibe
Ventileren met een airco is nogal overbodig als je al type C of balans ventilatie in huis hebt.
Alleen de hele oude huizen voor jaren 80?, hebben het vaak niet maar ook die zijn het verplicht als er extra geisolleerd wordt(dat wordt nog wel eens "vergeten" aan te brengen).
Je ventileerd ook niet extra in de winter met CV aan.
Een splitairco hergebruikt zijn eigen lucht normaalgesproken maar door de hogere luchtstroom in de kamer wordt er indirect voor wel extra geventileerd, tenminste als ik de roosters open heb en de unit staat aan dan "tocht" het een beetje door de roosters.
[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2019 08:53 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Je hebt ook airco,s zonder buitenunit speciaal voor gebouwen waarbij de VVE moeilijk zit te doen.Sissors schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:42:
Ik heb advies nodig voor lange termijn, of nou ja, niet direct voor nu.
Situatie: Appartement waarbij ik airco wil op de slaapkamer. Die zit aan de voorkant van het gebouw. Makkelijke oplossing: Gat naar voorkant door de muur heen, daar de buiten unit ophangen. Drie problemen echter:
1. Bewoners VvE staat niet heel erg te springen om daar een unit te hebben (en eerlijk is eerlijk, momenteel is het een strakke muur, met een unit niet meer. Tegelijk hebben gebouwen om ons heen geen problemen met de meest afzichtelijke aircos vol in het beeld te plaatsen).
2. De hoofd VvE inclusief de bedrijven op de begane grond moet dan ook toestemming geven, wat gedoe oplevert.
3. Buitenunit bij je slaapkamerraam, ik weet niet in hoeverre dat geluidsoverlast kan geven.
Hier een voorbeeld, er zijn meer modellen.
https://www.aircoshop.nl/...g/airco-zonder-buitenunit
En het voordeel je kan ze zelf installeren, ze zijn wel stiller dan de mobiele airco,s en koelen ook prima.
Je hoeft alleen even 2 gaten in de muur te boren.
Maar anders hebben jullie geen balkon waar de buitenunit kan staan ipv aan de gevel?
Toen ik nog huurde zag ik dat bewoners de buitenunit op het balkon plaatste ergens in een hoek om gezeur met VVE te voorkomen.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2019 09:03 ]
Zo'n monoblock zou ook nog kunnen inderdaad, wel een goede. Tegelijk blijft dat voor mij toch ook niet de eerste keuze, zal behoorlijk wat herrie opleveren in de slaapkamer vergeleken met een split unit. Maar als ruim 15m toch echt problematisch wordt is het wel een optie. Al ben ik hoopvol met @Glashelder zijn opmerking. Nog andere (ervarings)deskundigen?
Daikin geeft in zijn instructiehandleidingen aan dat ze tot 15 of 20 meter kunnen afhankelijk van het buiten model (hoe groter, hoe langer de afstanden kunnen zijn tot een zekere hoogte).Sissors schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:03:
Iedereen heeft dat, behalve ik en mijn bovenburen. Alleen wel een redelijk terras, maar dat is dus aan de andere kant als de slaapkamer.
Zo'n monoblock zou ook nog kunnen inderdaad, wel een goede. Tegelijk blijft dat voor mij toch ook niet de eerste keuze, zal behoorlijk wat herrie opleveren in de slaapkamer vergeleken met een split unit. Maar als ruim 15m toch echt problematisch wordt is het wel een optie. Al ben ik hoopvol met @Glashelder zijn opmerking. Nog andere (ervarings)deskundigen?
Je zou wat istallatiehandleidingen kunnen opsnorren van een aantal modellen (MHI, Daikin, LG, Panasonic etc.)
Via marktplaats iemand gevonden die hem niet had gekocht maar hem toch niet durfde te installeren.
Dus een mooi prijsje betaald, alle installatie materialen via supersamastore in Italie besteld.
Die hebben echt een super snelle levertijd van 4 dagen, tegen redelijke verzendkosten.
De binnen en buitenunit heb ik via hardgesoldeerde stek / flexflair koppeling aan elkaar verbonden.
Ik had de binnen unit ook kunnen hardsolderen aan de koelleiding maar ik voelde me comfortabeler met koppeling aan de koelleiding, mocht er iets mis gaan, dan is dat makkelijker te fiksen.
Ik heb geen momentsteeksleutel, dus de 3/8 koppeling heb ik vast getrokken totdat deze arm sterkte vast zat.
De 1/4 koppeling heb ik met steeksleutels vast gezet, op een gegeven moment, zitten die ook vast omdat je vanwege de relatief korte steel van de steeksleutels deze niet vaster krijgt.
Het hardsolderen heb ik gedaan met argon spoeling gedaan met de 2.2l glasflesjes van mij lasapparaat.
Daarmee heb ik de eerste keer ook afgeperst op 22 bar om te kijken of er een lek is. Na een dik half uur was de druk nog exact hetzelfde (lang leve de mobiele telefoon, kun je mooi foto's ervan maken).
Daarna de eerste keer vacumeren, de vacuumpomp (2-traps) via aliexpress besteld, via marktplaats ben ik aan een prettig geprijsde vacuummeter kunnen komen. Deze doet vacuum weeggeven in stappen.
De tweede keer afpersen heb ik met een stikstof/h2 mengsel gedaan. Nu afgeperst op 24.8 bar. De drukregelaar voor op de wegwerp flesjes, blaast af bij 25 bar. Dus hoger kan ik ook niet. Maar wanneer het systeem op 24.8 bar dicht is geloof ik wel dat ook bij hogere drukken (volgens de handleiding is de druk maximaal 30 bar bij verwarmen bij bepaalde temperaturen).
Bij 24.8bar was het systeem na 45min nog steeds nog steeds op de zelfde druk.
Daarna weer de vacuumpomp aangezet. Het vacuum is even blijven hangen bij 2000 en 1000 micron. (zal wel vocht zijn wat verdampt en eruit moet.
Na een dikke 20min was deze na tussen stappen op mijn meter van 750 en 500 micron, geëindigd op 250 micron. De vacuumpomp heeft nog 20min langer aangestaan maar is niet verder gezakt. (de vacuummeter direct op mijn vacuumpomp geeft een vacuum van 25 micron, volume is natuurlijk dan ook bijna niks)
Omdat ik toch moest wachten maar een foto gemaakt ervan:
https://drive.google.com/...QDjY4vbF/view?usp=sharing
Daarna de kranen open en de afdek dopjes en kappen er weer op. En de airco aan.
Ik moet zeggen dat ie het prima doet, ik vind het geluid van de binnen en buiten unit erg laag. Op de laagste stand hoor ik in mijn bed de binnenunit aan de andere kant van de kamer niet eens.
Oh dat is het probleem niet: Met handleidingen zo gevonden dat als je niet het zwakste model neemt de lengte bij genoeg modellen moet kunnen. De grote vraag voor mij is of het dan nog uit kan, of dat je echt heel veel efficientie verliest.Notna schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:36:
[...]
Daikin geeft in zijn instructiehandleidingen aan dat ze tot 15 of 20 meter kunnen afhankelijk van het buiten model (hoe groter, hoe langer de afstanden kunnen zijn tot een zekere hoogte).
Je zou wat istallatiehandleidingen kunnen opsnorren van een aantal modellen (MHI, Daikin, LG, Panasonic etc.)
Het ligt er natuurlijk ook aan hoevaak je een airco aan hebt, voor een paar warmte dagen in het jaar doet het geen aanslag op je energierekening.Winkiller schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:44:
De splitunit airco's tweakers zouden ook eens wat minder de monoblock airco's kunnen bashen. Er zijn situaties die een splitunit airco onmogelijk maken, financieel is er 1 van. Een mobiele airco, mits goed gekozen, koelt een woon of slaapkamer prima af, ik doe het al meer dan 10 jaar. Wat @Anoniem: 1224956 hierboven zegt is eigenlijk ook mijn insteek, vorig jaar 2 mobiele airco's aan gehad hier en ik krijg nog geld terug van de energieboer.
Dus stoppen met mobiele airco's afkraken svp.ja ze zijn minder goed maar klaren de klus ook.
Mijn mobiele neemt 800w en koelt 12m3, en bleef maar door "brullen" omdat de gewenste temp niet bereikt werd(zat zo heftig lucht aan te zuigen dat het letterlijk dweilen met de kraan open was), ik heb hem daarna gemod (aanzuig buis) en nu lukt het dan wel, ik begrijp ook niet waarom ze zo moeilijk te vinden zijn met standaard een mogelijkheid tot aanzuiging.
En niet vergeten elders werd het ook nog warmer in de woning omdat je onderdruk creeert.
Mijn splitje neemt 250w en koelt 77m3 op zijn sloffen...
De aanschafprijs tussen beide verdien je natuurlijk niet weer als je hem hooguit voor die paar warmte dagen in het jaar gebruikt, maar wanneer je met een splitunit(1 met goede COP) ook nog gaat verwarmen verdient hij zichzelf terug.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2019 10:34 ]
Temperatuur van de woonkamer + open keuken omlaag krijgen lukt uiteindelijk wel maar dan mag ik hem de hele dag laten draaien. Is ook niet mijn intentie.
Sissors, dat warmteverlies geven ze niet op in de handleiding want dat is afhankelijk van factoren die de fabrikant niet in de hand heeft. (Lengte koelleiding, isolatie koelleidingen, locatie koelleidingen etc. etc.).Sissors schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:27:
[...]
Oh dat is het probleem niet: Met handleidingen zo gevonden dat als je niet het zwakste model neemt de lengte bij genoeg modellen moet kunnen. De grote vraag voor mij is of het dan nog uit kan, of dat je echt heel veel efficientie verliest.
Gewoon boerenverstand dicteert dat het capaciteit verlies reuze mee zal vallen mits je de koelleidingen natuurlijk isoleert (wat altijd het geval dient te te zijn). Ik zou me er echt 0.0 zorgen om maken als ik jouw was.
Als het 10% scheelt, who cares toch ? Ik heb afgelopen nacht heel de nacht de airco aangehad in een jaren 30 huis met plat dak en 0.0 isolatie. T setpunt: 22 graden. Ik heb 2.5 kWh verstookt aldus mijn panasonic app, dus zeg maar 0.60 euro ...
Uiteindelijk zal de koelleiding afstand toch bepaald worden door de "de weg van de minste weerstand", het minste hak en breek werk om de airco op te hangen en de makkelijkste locatie voor afvoeren condenswater etc. Mijn Panasonic airco die vrijdag is opgehangen (
Natuurlijk is het leggen van een kabel naar de kamer waar je snel, stabiel internet wilt hebben, de beste optie. Maar als je niet kan hakken/breken/boren zal je toch wel een powerline setje moeten aanschaffen.
Tuurlijk haal je daar misschien geen 1GB/s mee, maar 800MB/s, en natuurlijk zal het misschien niet zo stabiel zijn. Maar who cares? Als het werkt, werkt het toch?
Ben ook wel blij met de mobiele airco. Als ik de slaapkamerdeur dicht houd, is het binnen een uur 3 graden koeler. Kouder dan 22.5 krijgt hij het niet (wellicht als ik de luchtaanvoer ga modden) dus dan kan ik hem net zo goed uitzetten. Maar 22.5 is toch beter dan 26.0
Je moet altijd ventileren. Ook in de winter. Er is vaak wel mechanische ventilatie aanwezig maar ik heb er nog geen gezien waarbij deze in alle ruimtes aanwezig is. Vaak alleen in de natte ruimtes. Slaapkamers (waar CO2 juist een ding is lijkt me) hebben vaak alleen een (ventilatierooster in een) raam, dus systeem A.mr_evil08 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:52:
@de Peer
@HarmoniousVibe
Ventileren met een airco is nogal overbodig als je al type C of balans ventilatie in huis hebt.
Alleen de hele oude huizen voor jaren 80?, hebben het vaak niet maar ook die zijn het verplicht als er extra geisolleerd wordt(dat wordt nog wel eens "vergeten" aan te brengen).
Je ventileerd ook niet extra in de winter met CV aan.
Een splitairco hergebruikt zijn eigen lucht normaalgesproken maar door de hogere luchtstroom in de kamer wordt er indirect voor wel extra geventileerd, tenminste als ik de roosters open heb en de unit staat aan dan "tocht" het een beetje door de roosters.
En dat is dus precies de reden dat ik op zoek was naar een goede manier van ventileren en koelen, het liefst in 1 systeem om het zo een beetje economisch te houden.
Het is hier lichtelijk off-topic maar ik neig er nu naar de airco te laten voor wat het is en hybride warmtepomp met koelmogelijkheid + de Jaga Briza Fresh aan te schaffen. Dit laatste is een LTV convector die ook geschikt is om een beetje bij te koelen en een ingebouwde decentrale WTW-ventilatie-unit bevat.
In de winter heb je ook een probleem bij CV kwa luchtvochtigheid te laag dat komt doordat koude lucht relatief weinig vocht bevat, ga je dat verwarmen dan daalt de luchtvochtigheid gewoon, dit heeft weinig te maken met een airco.Anoniem: 1224956 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 00:12:
Toch nog
De ontvochtigingsfunctie wordt uitgeschakeld als je hem op verwarmen zet.
De binnenunit hoeft er niet helemaal af, je kan gewoon de buitenomhulsel eraf halen en er langs behangen/verven, daarna plaats je de kap terug en je ziet er niks van.
En een beetje schilder/behanger kan er gewoon omheen werken zonder dat je het ziet, je schildert/behangt ook langs kozijnen etc, dat haal je er ook niet uit.
Bij een verhuizing heb je een punt maar opzich kun je hem achterlaten, ook bij huurwoningen als de volgende huurder hem over wil nemen.
Iets minder schrikken dan bij Brink https://www.supersamastor...canica-controllata-detailHarmoniousVibe schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:00:
[...]
Het verschil is dat ik dit met een ventilerende airco hopelijk vraaggestuurd zou kunnen doen en met WTW. Dat is zo'n beetje gratis. En zoals ik al zei blokkeren dichte rolluiken voor een deel de ventilatieroosters in de ramen.
edit: eigenlijk dus een combinatie van een normale split airco en iets als de Brink Air 70. Zo'n WTW is echt schrikbarend duur dus ik dacht als ik met de airco ook zou kunnen ventileren dan spaar ik zo een dikke 1000 euro uit
Eigenlijk best jammer. In de auto gebruik ik de recirculatiestand soms eventjes als het erg warm is, op die manier hoeft hij alleen de binnenlucht verder af te koelen ipv verse buitenlucht af te koelen (wat veel minder efficient is natuurlijk, dat is lucht van 35°C ipv 20°C). Maar die stand moet je niet te lang gebruiken, na een halfuur ofzo merk ik al dat ik wat duf wordt en zet ik hem gauw weer om naar de buitenlucht stand. Eigenlijk zit je gewoon jezelf te vergassen omdat de lucht hergebruikt wordt.de Peer schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:17:
[...]
Inderdaad. Dat debiet stelt niets voor en er wordt dus niet daadwerkelijk geventileerd. Maar het klinkt leuk natuurlijk.
[...]
Bij de meeste split units is 'ventilatiestand' gewoon de ventilator die aan staat, zonder lucht van buiten aan te zuigen.
Ventileren op slaapkamer is geen overbodige luxe, heb het al eens gemeten met een CO2-meter, met twee personen gaat het al gauw richting de 1200-1300ppm halverwege de nacht.
Maar de kwestie m.b.t. ventilatie/CO2 is meer iets voor Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie
Dit zou mijn keuze zijn. Lengte van de koelleiding is geen probleem, als je een goede installateur hebt die zorgt dat er extra gas wordt toegevoegd conform de leidinglengte dan ga je hier weinig performanceverlies van merken verwacht ik.Sissors schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:42:
[...]
2a. In de winter een installateur vragen om een prijsopgave voor aan de achterkant, met die 15m+ leiding.
2b. Als 2a weer enorm duur is, zelf aanleggen en alleen laten aansluiten door een monteur. (Ik ben niet de handigste, maar de meeste stukken van het aanleggen van zoiets lijkt mij best redelijk te doen).
[...]
Wellicht kun je de condensleiding wel door de 'makkelijke' gevel doen? Dan hoef je het water niet over 15m te transporteren. Verkleint de kans op lekkages weer, de leiding moet immers wel afschot hebben
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 24-06-2019 11:08 ]
Type C is (indien juist geinstalleerd) keuken, toilet, badkamer, Lucht wordt via de roosters aangezogen, en indirect wordt je gang/woonkamer/slaapkamers mee geventileerd door onderdruk.
Of je moet in al die ruimtes een raam open hebben dan heb je gelijk en heb je geen onderdruk.
In de winter is het hier duidelijk voelbaar wat type C aanricht, standje harder veroorzaakt ook meteen een boel tocht in de woonkamer en slaapkamers.
Wanneer ik in de winter verwarm met de split unit en de roosters staan los voel ik ook beduidend meer trek dan gesloten, vaak gooi ik ze dan op 50%, ondanks de split unit zijn eigen lucht hergebruikt trekt hij toch lucht bij de roosters naar binnen.
rolluiken belemeren ventilatie idd.
[ Voor 65% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2019 11:16 ]
Even mijn 2 cents:HarmoniousVibe schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:50:
[...]
Je moet altijd ventileren. Ook in de winter. Er is vaak wel mechanische ventilatie aanwezig maar ik heb er nog geen gezien waarbij deze in alle ruimtes aanwezig is. Vaak alleen in de natte ruimtes. Slaapkamers (waar CO2 juist een ding is lijkt me) hebben vaak alleen een (ventilatierooster in een) raam, dus systeem A.
En dat is dus precies de reden dat ik op zoek was naar een goede manier van ventileren en koelen, het liefst in 1 systeem om het zo een beetje economisch te houden.
Het is hier lichtelijk off-topic maar ik neig er nu naar de airco te laten voor wat het is en hybride warmtepomp met koelmogelijkheid + de Jaga Briza Fresh aan te schaffen. Dit laatste is een LTV convector die ook geschikt is om een beetje bij te koelen en een ingebouwde decentrale WTW-ventilatie-unit bevat.
Ik heb een jaren 30 huis zonder geforceerde ventilatie op de slaapkamers, alleen roosters boven de ramen. Hier wil ik wel verandering in brengen in de toekomst maar goed, dat is nogal ingrijpende verbouwing. Toen we geen airco hadden werd het erg muf in de kamer als we zo heel de nacht sliepen, de dikke gordijnen voor de ramen helpen ook niet mee natuurlijk.
Nu hebben we een split airco sinds afgelopen vrijdag, en het verschil is bizar. Heerlijk geslapen eindelijk en er is sochtens geen muffe lucht meer. Mijn theorie:
Als het 30 graden binnen en buiten is er een delta T van 0 graden en stroom er nauwelijks lucht door de roosters, er is geen trek dan. Met airco aan is het 22 graden in mijn slaapkamer en 30 graden buiten, dan krijg je ineens wel drijvende kracht natuurlijk door de roosters. De airco zelf pompt ook lucht rond natuurlijk dus dat zal ook iets helpen. Mijn conclusie: ik ben positief verrast.
Ik zou niet van die half bakken oplossingen doen die vooral er goed uit zien in de folder van de fabrikant.
Gewoon een fatsoenlijke airco monteren en t.z.t. echte (geforceerde) ventilatie aanleggen.
KISS is de sleutel.
Dat principe ken ik nietLollercopter schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:09:
[...]
Als het 30 graden binnen en buiten is er een delta T van 0 graden en stroom er nauwelijks lucht door de roosters, er is geen trek dan. Met airco aan is het 22 graden in mijn slaapkamer en 30 graden buiten, dan krijg je ineens wel drijvende kracht natuurlijk door de roosters.
Heel ietsje misschien ja. de hoge CO2 waarden (waar je waarschijnlijk last van hebt) worden wat meer verspreid waardoor het gemiddelde lager ligt.De airco zelf pompt ook lucht rond natuurlijk dus dat zal ook iets helpen. Mijn conclusie: ik ben positief verrast.
Helemaal mee eens. Veel mensen bezuinigen op de verkeerde zaken lijkt het. Zeker als je je airco ook in de winter in zet (voor verwarmen) dan verdient een airco zichzelf juist terug en is het dus helemaal geen weg gegooid geld. Levert juist geld op. Maargoed meeste mensen kiezen voor snelle korte termijn oplossing, wat soms ook begrijpelijk is.Ik zou niet van die half bakken oplossingen doen
Float like a butterfly, sting like a bee.
Gelukkig heb ik via via een mannetje kunnen regelen die aankomende week zowel onze slaapkamee als de babykamer komt voorzien van een split unit
Vaak bu'j te bang!
Om deze reden ben ik op zoek naar een split unit airco, maar ik word echt een beetje doodgegooid met informatie. Ik hoop dat jullie mij hier uit de brand kunnen helpen!
De zolder heeft een nokverhoging en een dakkapel. De afmetingen hiervan zijn te zien via https://cloud.funda.nl/valentina_media/096/208/222_2160.jpg
Nu is het echter zo dat de trap naar deze zolder geen deur heeft. Dus er is een directe verbinding naar de benedenverdieping. Ik denk dat ik hierdoor bijna mijn volledige huis zal koelen of zal dit wel mee vallen?In principe is dit ook niet erg verder.. maar in dat geval moet ik toch wel een zware airco ben ik bang.
Verder zit ik met de plaatsing van de airco, omdat ik met een nokverhoging zit en een schuindak. Ik zou hem denk ik willen plaatsen aan de linker kant op deze foto (https://cloud.funda.nl/valentina_media/096/208/215_2160.jpg) waar nu het schilderij hangt. Dit is namelijk in de huidige situatie tegenover het bed. (het ziet er GELUKKIG niet meer uit zoals op de foto, haha).
Waar ik mij ook zorgen over maak is het stroomverbruik. De gehele bovenverdieping zit op één groep. Op zich niet heel spannend, omdat er allemaal LED lampen hangen. Maar mijn computer draait ook op deze groep. Graag hoor ik wat jullie ervaringen hiermee zijn.
Alvast bedankt! Als jullie nog vragen hebben voor mij dan hoor ik dit graag.
Voeding gaat tegenwoordig veelal op de buitenunit, dus hoeft niet per sé op je groep bovenkevintjuh93 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:36:
Ik ben net samen gaan wonen en wij slapen op zolder. Nu kan je wel bedenken dat het daar met het huidige weer niet erg aangenaam is (ondanks dat ik alles aan beide kanten open kan zetten).
Om deze reden ben ik op zoek naar een split unit airco, maar ik word echt een beetje doodgegooid met informatie. Ik hoop dat jullie mij hier uit de brand kunnen helpen!
De zolder heeft een nokverhoging en een dakkapel. De afmetingen hiervan zijn te zien via https://cloud.funda.nl/valentina_media/096/208/222_2160.jpg
Nu is het echter zo dat de trap naar deze zolder geen deur heeft. Dus er is een directe verbinding naar de benedenverdieping. Ik denk dat ik hierdoor bijna mijn volledige huis zal koelen of zal dit wel mee vallen?In principe is dit ook niet erg verder.. maar in dat geval moet ik toch wel een zware airco ben ik bang.
Verder zit ik met de plaatsing van de airco, omdat ik met een nokverhoging zit en een schuindak. Ik zou hem denk ik willen plaatsen aan de linker kant op deze foto (https://cloud.funda.nl/valentina_media/096/208/215_2160.jpg) waar nu het schilderij hangt. Dit is namelijk in de huidige situatie tegenover het bed. (het ziet er GELUKKIG niet meer uit zoals op de foto, haha).
Waar ik mij ook zorgen over maak is het stroomverbruik. De gehele bovenverdieping zit op één groep. Op zich niet heel spannend, omdat er allemaal LED lampen hangen. Maar mijn computer draait ook op deze groep. Graag hoor ik wat jullie ervaringen hiermee zijn.
Alvast bedankt! Als jullie nog vragen hebben voor mij dan hoor ik dit graag.
Dan zou deze iets naast het bed moeten. Ik zit namelijk met een achterlijke schoorsteen.. welke niet meer op het dak zit, maar wel op de eerste verdieping en op zolder nog in de muur zit.EPICOSAURUS schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:51:
[...]
Voeding gaat tegenwoordig veelal op de buitenunit, dus hoeft niet per sé op je groep boven. Zou het koelen van de benedenverdiepingen maar gaan zien als een feature, trekt hij mooi de warmte uit het huis(overdag ook comfortabel
). Kan hij ook boven je bed? Om te voorkomen dat hij direct op je blaast.
Ik zou niet weten waar ik de voeding van de buitenunit aan moet sluiten. Ik zou de buitenunit denk ik op het schuine dak willen hebben, anders zijn de leidingen te lang.
Bedankt voor je reactie
Als ik me goed ingelezen heb is 1/2" buis wel het minimale. Inclusief isolatie kom je dan op zo'n 25 mm dikte.
Bij een 1/2" buis kom je op een dikte van 35 mm.
Opbouwleidingen buiten zijn echt een no-go voor mij, en binnen ook zo weinig mogelijk. Gaat waarschijnlijk een winterklusje worden, jammer dat ik er niet aan gedacht heb met het bouwen van ons huis.
Gisteren heeft hij voor het eerst gedraaid van 14uur tot 22uur.
Om 14uur was de temperatuur 27 graden, en rond 17uur was het 25 graden, toen wij naar bed gingen was het ergens in de 23 graden.
Voor €230 ben ik meer dan tevreden over dat ding, we hebben geen last van de airco want hij staat niet in de woonkamer, en qua geluid merken we er niet heel veel van.
Uiteindelijk zou ik graag een mooie multisplit willen, maar dat wordt kostentechnisch een stuk duurder dan onze huidige oplossing.
Ik merk ook vooral dat de huisdieren er blij mee zijn, de katten liggen continue bij de airco te chillen, en de hond is een stuk minder sloom in huis.
Ik ben gerustgesteld (ook vanwege @Lollercopter ). Overigens is condensleiding dan weer heel makkelijkThinkPadd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:59:
@HarmoniousVibe
[...]
Dit zou mijn keuze zijn. Lengte van de koelleiding is geen probleem, als je een goede installateur hebt die zorgt dat er extra gas wordt toegevoegd conform de leidinglengte dan ga je hier weinig performanceverlies van merken verwacht ik.
Wellicht kun je de condensleiding wel door de 'makkelijke' gevel doen? Dan hoef je het water niet over 15m te transporteren. Verkleint de kans op lekkages weer, de leiding moet immers wel afschot hebben
Overigens heb ik nu om te proberen een mobiele airco staan, maar ik denk dat die weer terug gaat naar onze blauwe vrienden. Ondanks dat hij zat capaciteit hoort te hebben, krijgt hij het misschien een paar graden kouder. Want prima zou zijn, behalve dat als hij een uur uit staat daar nog een graad van over is gebleven. Ding maakt een tering herrie, dus je hoeft er niet bij te slapen. Nu is een graad kouder + drogere lucht wel iets natuurlijk, maar niet het gedoe mij waard met ramen afdekken.
[ Voor 22% gewijzigd door Sissors op 24-06-2019 13:37 ]
koofje maken in een hoek? door een vloer boren is wel weer lastiger maar wel te doen.Cheesy schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:21:
Heeft iemand hier ervaring met het wegwerken van aircoleidingen in een kalkzandsteenwand? Ik zie eigenlijk nergens voorbeelden op internet. Er zullen waarschijnlijk forse sleuven gefreesd moeten worden, maar wat is eigenlijk een gangbare dikte voor koelleidingen waar ik rekening mee moet houden?
Als ik me goed ingelezen heb is 1/2" buis wel het minimale. Inclusief isolatie kom je dan op zo'n 25 mm dikte.
Bij een 1/2" buis kom je op een dikte van 35 mm.
Opbouwleidingen buiten zijn echt een no-go voor mij, en binnen ook zo weinig mogelijk. Gaat waarschijnlijk een winterklusje worden, jammer dat ik er niet aan gedacht heb met het bouwen van ons huis.
Ga maar uit van minimaal 40mm buis vergeet de condensafvoer niet, de voedingskabel valt dan gelukkig wel mee.
Als je het gaat inbouwen houd dan rekening mee mocht er eens iets mee zijn dat je dan de sloophamer kan pakken.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2019 13:44 ]
Ik ben nu echter de handleiding na aan het lezen: http://ampair.co.uk/wp-co...hnical-Service_Manual.pdf
Daar staat: Air purging method is prohibited for R32 system. (blz 34)
Als ik dat goed begrijp ga je voor R32 alleen afpersen dan? Of zit ik er naast? Aangezien vacuumeren eigenlijk standaard is toch?
Edit: Of deed men vroeger ipv afpersen alleen vacuumeren en is dat niet toegestaan? Ik weet niet zeker hoe ik 't moet lezen.
[ Voor 9% gewijzigd door I-King op 24-06-2019 14:02 ]
Gelukkig hoef ik niet door een vloer te boren. De buitenunit kunnen we op het platte dak van de garage zetten. De leidingen wil ik namelijk horizontaal verslepen naar verschillende slaapkamers. En verticaal verslepen aan de binnenkant van de woning zodat er buiten geen leidingen in het zicht zijn. Een koofje maken is inderdaad niet moeilijk, maar ik steek er waarschijnlijk liever wat extra werk in dan dat ik weer tegen een koof of strip of plint aankijk.mr_evil08 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:40:
[...]
Je kan binnen toch gewoon een koofje maken in een hoek zo moeilijk is dat niet behalve dat je door een vloer moet boren waar je hopelijk geen leidingen van de vloerverwarming hebt zitten.
Ok, dank. Dat is dan waarschijnlijk genoemde 1/4" buis incl. isolatie. Condensafvoer kan eventueel via aparte doorvoer en lozen per kamer, dat komt wel goed. De voeding inderdaad niet vergeten, maar die past er wel bij, ging voornamelijk om hoe diep de sleuven gefreesd moeten worden.Ga maar uit van minimaal 40mm buis vergeet de condensafvoer niet, de voedingskabel valt dan gelukkig wel mee.
Da's inderdaad een (ingecalculeerd) nadeel maar dat neem ik voor lief.Als je het gaat inbouwen houd dan rekening mee mocht er eens iets mee zijn dat je dan de sloophamer kan pakken.
Maargoed,
Zijn twee leidingen hé. 1/4" en 3/8" is gangbaar t/m 3.5 kW.Cheesy schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:51:
[...]
Gelukkig hoef ik niet door een vloer te boren. De buitenunit kunnen we op het platte dak van de garage zetten. De leidingen wil ik namelijk horizontaal verslepen naar verschillende slaapkamers. En verticaal verslepen aan de binnenkant van de woning zodat er buiten geen leidingen in het zicht zijn. Een koofje maken is inderdaad niet moeilijk, maar ik steek er waarschijnlijk liever wat extra werk in dan dat ik weer tegen een koof of strip of plint aankijk.
[...]
Ok, dank. Dat is dan waarschijnlijk genoemde 1/4" buis incl. isolatie. Condensafvoer kan eventueel via aparte doorvoer en lozen per kamer, dat komt wel goed. De voeding inderdaad niet vergeten, maar die past er wel bij, ging voornamelijk om hoe diep de sleuven gefreesd moeten worden.
[...]
Da's inderdaad een (ingecalculeerd) nadeel maar dat neem ik voor lief.
Maargoed,
En:I-King schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:48:
Ik heb 2 koelleidingen, 1 afvoer (16mm) en stroomkabel (11mm) door een gat getrokken van 50mm. Dat paste net.
Dank voor de heads up, het was me duidelijk dat het er 2 zijn, maar dat komt in m'n post niet echt duidelijk naar voren. Wel bedankt voor deze info, precies wat ik zoek.EPICOSAURUS schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:58:
[...]
Zijn twee leidingen hé. 1/4" en 3/8" is gangbaar t/m 3.5 kW.
[ Voor 24% gewijzigd door Cheesy op 24-06-2019 14:16 ]
32db is best wel een dingetjewizzopa schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:54:
[...]
Iets minder schrikken dan bij Brink https://www.supersamastor...canica-controllata-detail
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
strikt formeel (Daikin) mag je hier zelfs geen meterset of pomp voor gebruiken die ook voor R410a is gebruikt. pomp heeft soweiso andere eisen ivm vlambaarheid R32
Daarna staat er ook duidelijk stap 1 afpersen en stap 2 vacuum trekken.
Installateur doet normaal Daikin, dat is vziw al R32, dus dat moet goedkomen. Bedankt voor het meedenken!
Apart die verschillen
Onze slaapkamer heeft een inhoud van ongeveer 40m3 en heeft aan de andere kant van de buitenmuur ruimte zat voor een buitenunit. Ik wil wil dat deze met name stil is (voor de buren). Aangezien de buren aan beide kanten claimen dat ze bijzonder hard snurken en wij dat niet horen met de ramen open, mag ik er vanuit gaan dat een buitenunit van 45dB niet heel storend gaat zijn. Totaal onlogische vergelijking maar ik zou graag jullie ervaringen horen mbt de geluidsdruk van buitenunits.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Daikin FTXC25: https://www.comfortklimaa...irconditioner-ftxc25.html. De FTXP25-L zou eventueel ook kunnen, mocht het die 3 tientjes extra waard zijn. Nu biedt Comfort Klimaat een doe-het-zelf kit van 3 meter aan, dit zou voor ons een ideale oplossing zijn voor een doe-het-zelf installatie.
Ik heb een beetje door dit topic gebladerd maar een paar zaken zijn me niet helemaal duidelijk, wellicht kunnen jullie wat vraagjes beantwoorden:
- Er ligt een voedingskabel van de rolluiken naar buiten, ik wilde deze gaan gebruiken voor de stroomvoorziening. Ik zou dat dan op willen lossen dmv een doos buiten met een schakelaar. Kan iemand me iets aanraden?
- Ik lees overal dat airco's geinstalleerd dienen te worden door erkende installateurs. Nu voorzie ik totaal geen problemen met zo'n doe het zelf set, maar zijn er belangrijke zaken die ik makkelijk over het hoofd zou kunnen zien (zoals vacuumeren)?
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
wij hebben een split-unit airco staan maar ik moet nog een kabelgoot buiten hangen voor de leidingen in te doen.
Welke raden jullie aan? Ik was eerst aan het kijken voor Legrand goten maar die schijnen te verkleuren in de zon.
Alvast bedankt!
1. Voor die voedingskabel (mits 3-polig en >=1.5mm2) zou je een werkschakelaar kunnen monteren: https://www.elektrototaal...sa-werkschakelaar-4141883. Heeft alleen zin als je er relatief makkelijk bij kunt.Bolk schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:29:
Ik meld me hier ook maar eensNa een horror nacht ons nieuwbouwhuis gaan willen we een split airco in de slaapkamer. Op dit moment staat er zeer inefficiente mobiele unit naast het raam welke ook nog eens om de paar uur begint te piepen dat het reservoir weer vol zit. Ding is oud en gaat weg.
Onze slaapkamer heeft een inhoud van ongeveer 40m3 en heeft aan de andere kant van de buitenmuur ruimte zat voor een buitenunit. Ik wil wil dat deze met name stil is (voor de buren). Aangezien de buren aan beide kanten claimen dat ze bijzonder hard snurken en wij dat niet horen met de ramen open, mag ik er vanuit gaan dat een buitenunit van 45dB niet heel storend gaat zijn. Totaal onlogische vergelijking maar ik zou graag jullie ervaringen horen mbt de geluidsdruk van buitenunits.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Daikin FTXC25: https://www.comfortklimaa...irconditioner-ftxc25.html. De FTXP25-L zou eventueel ook kunnen, mocht het die 3 tientjes extra waard zijn. Nu biedt Comfort Klimaat een doe-het-zelf kit van 3 meter aan, dit zou voor ons een ideale oplossing zijn voor een doe-het-zelf installatie.
Ik heb een beetje door dit topic gebladerd maar een paar zaken zijn me niet helemaal duidelijk, wellicht kunnen jullie wat vraagjes beantwoorden:Thanks!
- Er ligt een voedingskabel van de rolluiken naar buiten, ik wilde deze gaan gebruiken voor de stroomvoorziening. Ik zou dat dan op willen lossen dmv een doos buiten met een schakelaar. Kan iemand me iets aanraden?
- Ik lees overal dat airco's geinstalleerd dienen te worden door erkende installateurs. Nu voorzie ik totaal geen problemen met zo'n doe het zelf set, maar zijn er belangrijke zaken die ik makkelijk over het hoofd zou kunnen zien (zoals vacuumeren)?
2. Alleen de leiding uit de DHZ set (die overigens uitverkocht is) is gevacumeerd, de binnenunit van de Daikin echter niet. Of dat problemen geeft weet ik niet, maar zo hoort iig niet. Ook betwijfel ik of Daikin garantie geeft op zelf geïnstalleerde airco's zonder een STEK rapport/bon.
1: zit die niet op die jaloezie schakelaar?Bolk schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:29:
Ik meld me hier ook maar eensNa een horror nacht ons nieuwbouwhuis gaan willen we een split airco in de slaapkamer. Op dit moment staat er zeer inefficiente mobiele unit naast het raam welke ook nog eens om de paar uur begint te piepen dat het reservoir weer vol zit. Ding is oud en gaat weg.
Ik heb een beetje door dit topic gebladerd maar een paar zaken zijn me niet helemaal duidelijk, wellicht kunnen jullie wat vraagjes beantwoorden:Thanks!
2: En erkend installateur moet het doen doordat er schadelijk freon gas in zit. Je kan het wel zelf doen alleen je bent net even wat langer bezig.
https://www.bittel.bg/en/...-sensira-ftxc25-a-rxc25-a
140 shipping in 1 week in huis
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
CodeIT schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:00:
[...]
1. Voor die voedingskabel (mits 3-polig en >=1.5mm2) zou je een werkschakelaar kunnen monteren: https://www.elektrototaal...sa-werkschakelaar-4141883. Heeft alleen zin als je er relatief makkelijk bij kunt.
2. Alleen de leiding uit de DHZ set (die overigens uitverkocht is) is gevacumeerd, de binnenunit van de Daikin echter niet. Of dat problemen geeft weet ik niet, maar zo hoort iig niet. Ook betwijfel ik of Daikin garantie geeft op zelf geïnstalleerde airco's zonder een STEK rapport/bon.
Thanks beidenmaartentmm schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:17:
[...]
1: zit die niet op die jaloezie schakelaar?
2: En erkend installateur moet het doen doordat er schadelijk freon gas in zit. Je kan het wel zelf doen alleen je bent net even wat langer bezig.
https://www.bittel.bg/en/...-sensira-ftxc25-a-rxc25-a
140 shipping in 1 week in huis
Nee, er zitten geen schakelaars op de rolluiken. Die zijn direct geschakeld in een verdeeldoos met een leiding naar buiten. Ze worden geschakeld met een remote.
Apart dat ze dan wel die DHZ setjes aanbieden. Qua installateurs zie ik door de bomen het bos niet meer en een hoop hebben ook zeer onduidelijke websites zonder productaanbod. Om nu de hele dag offertes aan te gaan vragen zie ik ook niet zo zitten, ik weet immers wat ik wil (Daikin + wifi sluit het beste aan op m'n home automation). Mogelijk een werkspotje overwegen dan.
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Op dit moment gebruik ik een houten plank die op maat is gezaagd om in de rails van m'n rolluik te klemmen en een gat heb aangebracht. Zie foto: https://cdn.discordapp.co...2/IMG_20190621_222828.jpg
Vervolgens heb ik de airco op een tafeltje staan zodat de afvoer ter hoogte van het gat is waarna ik uiteindelijk het raam 'dicht' doe met de slang ertussen en het hele zaakje afdek met de gordijnen.
Zijn er nog andere mogelijkheden die ik heb om zoveel mogelijk onderdruk die de airco veroorzaakt tegen te houden? Ik zat te denken om een setje dekens rond de plank te gooien zodat er moeilijker lucht door de kieren kan, maar volgens mij is het ook gewoon dat m'n rolluik nog veel hitte de kamer in straalt.
Mooie oplossing, maar om de onderdruk weg te werken zou je er een 2 de slang aan kunnen/moeten maken.VikeeVeekie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:40:
Ben even met grote interesse aan het lezen hier en er al duidelijk over uit, men is geen grote fan van mobiele airco's hier. Enfin, ik heb een kamer waar ik 's ochtends alleen de zon op het raam heb staan maar het al snel nu met dit weer richting de 27-28 graden wordt, al helemaal als ik er in ben met een computer die volop games staat te draaien.
Op dit moment gebruik ik een houten plank die op maat is gezaagd om in de rails van m'n rolluik te klemmen en een gat heb aangebracht. Zie foto: https://cdn.discordapp.co...2/IMG_20190621_222828.jpg
Vervolgens heb ik de airco op een tafeltje staan zodat de afvoer ter hoogte van het gat is waarna ik uiteindelijk het raam 'dicht' doe met de slang ertussen en het hele zaakje afdek met de gordijnen.
Zijn er nog andere mogelijkheden die ik heb om zoveel mogelijk onderdruk die de airco veroorzaakt tegen te houden? Ik zat te denken om een setje dekens rond de plank te gooien zodat er moeilijker lucht door de kieren kan, maar volgens mij is het ook gewoon dat m'n rolluik nog veel hitte de kamer in straalt.
De 2de slang is dan de aanvoer voor de lucht die nu naar buiten gaat. De lucht die nu naar buiten gaat komt uiteindelijk uit je kamer cq je huis. https://imgur.com/Ize62RV
In dit filmpje (YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them) wordt heel goed uitgelegd waarom mobile airco niet zo goed zijn. En wat ik er uit haal is dat je het niet kan oplossen of een andere airco hebben die 2 slangen heeft.VikeeVeekie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:40:
Ben even met grote interesse aan het lezen hier en er al duidelijk over uit, men is geen grote fan van mobiele airco's hier. Enfin, ik heb een kamer waar ik 's ochtends alleen de zon op het raam heb staan maar het al snel nu met dit weer richting de 27-28 graden wordt, al helemaal als ik er in ben met een computer die volop games staat te draaien.
Ik had zoiets al een paar keer gelezen om een aanvoerslang te gebruiken. Dus voor de duidelijkheid, deze voeg je gewoon toe aan de luchtinvoer van de condenser? Met mijn leek gedachten krijg ik het gevoel dat je dan juist efficientie verliest omdat de condenser nu wordt afgekoeld met warmere lucht van buiten in plaats van de gekoelde lucht in de ruimte.wizzopa schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:48:
[...]
Mooie oplossing, maar om de onderdruk weg te werken zou je er een 2 de slang aan kunnen/moeten maken.
De 2de slang is dan de aanvoer voor de lucht die nu naar buiten gaat. De lucht die nu naar buiten gaat komt uiteindelijk uit je kamer cq je huis. https://imgur.com/Ize62RV
Ik moet wel zeggen, dit kan wel eens interessant zijn om mee te experimenteren! Ik zou dan alleen een tweede gat in m'n plank moeten zagen.
Ik zit nu op m'n stage met geen mogelijkheid om geluid aan te zetten, maar ik ga er van uit dat de korte versie is dat een mobiele airco zorgt voor een grote aanvoer van warme buitenlucht?Calamor schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:58:
[...]
In dit filmpje (YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them) wordt heel goed uitgelegd waarom mobile airco niet zo goed zijn. En wat ik er uit haal is dat je het niet kan oplossen of een andere airco hebben die 2 slangen heeft.
[ Voor 25% gewijzigd door VikeeVeekie op 25-06-2019 14:03 ]
Dit topic is gesloten.
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"