Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.342.522 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:21
VikeeVeekie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:59:
[...]

Ik had zoiets al een paar keer gelezen om een aanvoerslang te gebruiken. Dus voor de duidelijkheid, deze voeg je gewoon toe aan de luchtinvoer van de condenser? Met mijn leek gedachten krijg ik het gevoel dat je dan juist efficientie verliest omdat de condenser nu wordt afgekoeld met warmere lucht van buiten in plaats van de gekoelde lucht in de ruimte.

Ik moet wel zeggen, dit kan wel eens interessant zijn om mee te experimenteren! Ik zou dan alleen een tweede gat in m'n plank moeten zagen.
Jou redenatie klopt hoe kouder de lucht over de condensor hoe makkelijker de compressor het heeft, maar dat moet je niet doen met koude lucht die je zelf nodig heb. ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:42

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb een 2dehands split unit gekocht en nu zegt de installateur dat hij amateuristisch gedemonteerd is (klopt, heb ik niet zelf gedaan) en dat er waarschijnlijk vocht in het systeem (en hij vermoed kapotte printplaten doordat de stroomkabel doorgeknipt is) zit en hij er dus niet aan installatie wil beginnen. Zou dit een excuus zijn omdat het nu natuurlijk erg druk is? Voor mij hoeft deze pas aangesloten te worden in het najaar. Of is het een verkapte verkooptruc, of snijdt het hout, heb ik een kat in de zak gekocht?

Wat kan ik doen om eea te testen? Ik wil vanavond de stroomkabels weer aansluiten om te kijken of ie iets doet. Maar verder?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zit er wel nog gas in het systeem dan?

Het is niet zo moeilijk om een AC systeem te demonteren (mits niet bijgevuld) maar je moet wel weten wat je doet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-04 16:12
wizzopa schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:08:
[...]

Jou redenatie klopt hoe kouder de lucht over de condensor hoe makkelijker de compressor het heeft, maar dat moet je niet doen met koude lucht die je zelf nodig heb. ;)
Goed punt, hoewel ik ook moet toegeven dat dit beestje het nog goed doet om de kamer koel te houden. Gisteren was het een starttemperatuur van 26-27 graden (denk ik, ik heb m'n airco achter een tijdschakelaar gezet die aanspringt net voor ik van m'n werk vertrek) en heb na ongeveer 2 uur tijd de temperatuur teruggekregen naar 24.2c. Ik moet hem dan wel ook echt laten aanstaan, want anders schiet die temperatuur onmiddelijk weer omhoog.

Jullie hebben me wel geinspireerd! Ik ga straks eens bij de bouwmarkt binnenwippen om in elk geval een slang te halen, dan moet ik alleen ook een doos zoeken die als afsluiting voor de luchtaanvoer van de condenser dient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:29
Bolk schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:31:
[...]

[...]

Thanks beiden :)

Nee, er zitten geen schakelaars op de rolluiken. Die zijn direct geschakeld in een verdeeldoos met een leiding naar buiten. Ze worden geschakeld met een remote.

Apart dat ze dan wel die DHZ setjes aanbieden. Qua installateurs zie ik door de bomen het bos niet meer en een hoop hebben ook zeer onduidelijke websites zonder productaanbod. Om nu de hele dag offertes aan te gaan vragen zie ik ook niet zo zitten, ik weet immers wat ik wil (Daikin + wifi sluit het beste aan op m'n home automation). Mogelijk een werkspotje overwegen dan.
Bespaar jezelf de moeite, ik heb ook een werkspot geplaatst voor precies dit, 3 weken geleden.
0.0 reacties, als in: niks nada noppes.
Meerdere airco bedrijven gebeld via google, niemand wil een eigen gekochte unit ophangen want ze willen zelf ook nog wat verdienen aan de levering van de unit zelf (geef ze eens ongelijk ? En is ook makkelijker qua garantie, ik zou gewoon alles bij de airco boer houden.

Uiteindelijk toch iemand gevonden die het wel wou doen (hij zei: ik wacht nog op een hele lading aircos bij de importeur dus ik heb nu effe niks te doen, dus ik kom graag langs), heeft het keurig netjes gedaan afgelopen vrijdag :9 Als iemand interesse heeft, je kan hem even een belletje geven. Is aardige vent en echt vakman (http://bvdbergairco-service.nl/wordpress/?page_id=80).
zonoskar schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:13:
Ik heb een 2dehands split unit gekocht en nu zegt de installateur dat hij amateuristisch gedemonteerd is (klopt, heb ik niet zelf gedaan) en dat er waarschijnlijk vocht in het systeem (en hij vermoed kapotte printplaten doordat de stroomkabel doorgeknipt is) zit en hij er dus niet aan installatie wil beginnen. Zou dit een excuus zijn omdat het nu natuurlijk erg druk is? Voor mij hoeft deze pas aangesloten te worden in het najaar. Of is het een verkapte verkooptruc, of snijdt het hout, heb ik een kat in de zak gekocht?

Wat kan ik doen om eea te testen? Ik wil vanavond de stroomkabels weer aansluiten om te kijken of ie iets doet. Maar verder?
Klinkt als allemaal gezever van die monteur eerlijk gezegd, dat van die printplaat slaat natuurlijk nergens op. Ik zou me meer zorgen maken over of er nog koelmiddel in zit ? En je zal toch moeten vacuumeren weer natuurlijk.
Ik denk dat je beter een nieuwe unit had kunnen bestellen eerlijk gezegd, maargoed.

[ Voor 26% gewijzigd door Lollercopter op 25-06-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Glashelder schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:20:
Zit er wel nog gas in het systeem dan?

Het is niet zo moeilijk om een AC systeem te demonteren (mits niet bijgevuld) maar je moet wel weten wat je doet.
Ik neem aan van niet. De leiding is aan de buiten unit kant af geschroefd en aan de binnen unit kant afgeknipt :(

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat beloofd niet heel veel goeds maar hoeft nog niet te betekenen dat er geen gas in zit :p

De buitenunit heeft op zowel de pers als zuigaansuiting een inbusje zitten die als het goed is dichtgedraaid moet zijn. Als ie nou dicht zit, niet open draaien uiteraard :+

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 25-06-2019 14:33 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:29
zonoskar schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:29:
[...]

Ik neem aan van niet. De leiding is aan de buiten unit kant af geschroefd en aan de binnen unit kant afgeknipt :(
Als het goed is zit alle koelmiddel in de buitenunit, daar zitten 2 ventielen op de inlaat / uitlaat leiding aansluiting (zie handleiding). Als het goed is zitten die beide dicht natuurlijk zodat alle koelmiddel daar in zit. De airco moet namelijk in speciale modus gezet worden zodat alle koelmiddel naar de buitenunit word gepompt. Dan moeten die 2 ventielen dicht gezet worden en kan je de boel demonteren. Als er gewoon amateuristisch is gebeund dan hebben ze de boel losgehaald en is alles gewoon weggelopen.
De leidingen van de binnenunit naar de buitenunit moeten toch nieuw aangelegd worden dus dat maakt niet uit dat ze daar afgeknipt zijn lijkt mij. Wat je verder nog elektrisch kan testen aan dat ding: geen idee, ik zou hem niet aan durven zetten zonder werkende koelleidingen (8>

[ Voor 10% gewijzigd door Lollercopter op 25-06-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Glashelder schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:32:
Dat beloofd niet heel veel goeds maar hoeft nog niet te betekenen dat er geen gas in zit :p

De buitenunit heeft op zowel de pers als zuigaansuiting een inbusje zitten die als het goed is dichtgedraaid moet zijn. Als ie nou dicht zit, niet open draaien uiteraard :+
Mag dat vloeistof en zuigleiding zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Maakt mij niet uit, de installateurs die ik ken noemen het pers en zuigleidingen :p Noem het zoals je het wilt noemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 25-06-2019 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Glashelder schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:37:
Maakt mij niet uit, de installateurs die ik ken noemen het pers en zuigleidingen :p Noem het zoals je het wilt noemen.
En jij weet zeker dat die installateur zijn stek papieren heeft :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ja. De busjes van zijn werkgever zie je door heel dit land rijden.

Zullen we nu weer stoppen met de slowchat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Lollercopter schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:26:
[...]

Bespaar jezelf de moeite, ik heb ook een werkspot geplaatst voor precies dit, 3 weken geleden.
0.0 reacties, als in: niks nada noppes.
Meerdere airco bedrijven gebeld via google, niemand wil een eigen gekochte unit ophangen want ze willen zelf ook nog wat verdienen aan de levering van de unit zelf (geef ze eens ongelijk ? En is ook makkelijker qua garantie, ik zou gewoon alles bij de airco boer houden.

Uiteindelijk toch iemand gevonden die het wel wou doen (hij zei: ik wacht nog op een hele lading aircos bij de importeur dus ik heb nu effe niks te doen, dus ik kom graag langs), heeft het keurig netjes gedaan afgelopen vrijdag :9 Als iemand interesse heeft, je kan hem even een belletje geven. Is aardige vent en echt vakman (http://bvdbergairco-service.nl/wordpress/?page_id=80).
Thanks, die zit nog in de buurt ook. Ik zal m eens een belletje doen.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:47
Wanneer is een goede tijd om een korting te krijgen op een 3 unit airco ? Najaar of andere tijd van het jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
wvkreg schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:36:
Wanneer is een goede tijd om een korting te krijgen op een 3 unit airco ? Najaar of andere tijd van het jaar?
Niet :+ Men heeft het alleen een heel stuk rustiger tussen oktober en maart waardoor het allemaal niet zo lang duurt. En heel soms krijg je dan een stunt dat ze korting geven op installatie. Maar ik zou daar niet op vertrouwen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Dus wellicht nu al wat partijen benaderen? Goede suggesties? (Limburg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
wvkreg schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:38:
Dus wellicht nu al wat partijen benaderen? Goede suggesties? (Limburg).
Succes met nu partijen te benaderen. Die gaan echt niet reageren met de temperaturen van nu en al helemaal niet in de buurt van Limburg.

Je bent royaal te laat voor dit seizoen (om maar nog niet te spreken van de naderende zomervakantie en bijbehorende bouwvak),. tenzij je een lokaal iemand vind die toevallig wat minder werk heeft. Ik zou wachten tot oktober/ november en je wapenen voor volgend jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 25-06-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:13

franssie

Save the albatross

@VikeeVeekie denk ook eens aan een vierkante schilder emmer, wat steviger dan karton.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Notna schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:40:
[...]

Succes met nu partijen te benaderen. Die gaan echt niet reageren met de temperaturen van nu en al helemaal niet in de buurt van Limburg.

Je bent royaal te laat voor dit seizoen (om maar nog niet te spreken van de naderende zomervakantie en bijbehorende bouwvak),. tenzij je een lokaal iemand vind die toevallig wat minder werk heeft. Ik zou wachten tot oktober/ november en je wapenen voor volgend jaar.
Heb ook gebudgetteerd voor volgend jaar vandaar mijn vraag naar leveranciers / bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
wvkreg schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:58:
[...]

Heb ook gebudgetteerd voor volgend jaar vandaar mijn vraag naar leveranciers / bedrijven.
Er zijn er zelf al die voor volgend jaar al goed vol zitten.

😎 ik ga weer van de airco genieten. Regio Limburg :+

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:59
Ik ben al langere tijd opzoek naar een airco voor mijn huis, maar er stonden natuurlijk ook andere dingen op mijn verlanglijstje, maar nu is de airco toch aan de beurt

Inmiddels bij 2 bedrijven offertes aangevraagd, zijn er zo op voorhand al tips waar je op moet letten ?
Ik wil graag een enkele buitenunit met 2 binnen units (woonkamer en slaapkamer), budget 2500 tot 3000 euro, is dat haalbaar?

Nou zie ik bij een dubbele binnenunit vaak al getallen voorbij komen van 5 KW, maar hoe gaat dat in zijn werking, een stopcontact kan maar 3,6 KW leveren, moeten ze daarvoor aparte bekabeling trekken naar de meterkast waar ze dan 2 groepen in gebruik hebben?
In de buurt van de binnenunits heb ik namelijk wel stopcontacten zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
FabianGTI schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:49:
Ik ben al langere tijd opzoek naar een airco voor mijn huis, maar er stonden natuurlijk ook andere dingen op mijn verlanglijstje, maar nu is de airco toch aan de beurt

Inmiddels bij 2 bedrijven offertes aangevraagd, zijn er zo op voorhand al tips waar je op moet letten ?
Ik wil graag een enkele buitenunit met 2 binnen units (woonkamer en slaapkamer), budget 2500 tot 3000 euro, is dat haalbaar?

Nou zie ik bij een dubbele binnenunit vaak al getallen voorbij komen van 5 KW, maar hoe gaat dat in zijn werking, een stopcontact kan maar 3,6 KW leveren, moeten ze daarvoor aparte bekabeling trekken naar de meterkast waar ze dan 2 groepen in gebruik hebben?
Ik heb een 4.2 kW unit op een 16A groep en dat gaat prima hoor. De max die ik vandaag gezien heb is 1200w en dat was omdat ik 2 vertrekken van 27 graden naar 21 wilde krijgen.

In de winter gaat het verbruik ook niet hoger dan 2000 w (kortstondig)

En dat budget is prima. Ik had voor een recht toe, recht aan installatie van een 4.2 MXMM en een FTXM 20 en 35 van Daikin totaal 3150 euro nodig.

Ik heb wel zelf gezorgd voor de extra groep in de meterkast. Binnenunits worden veelal gevoed middels de buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
mikerosauer schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:15:
[...]

Er zijn er zelf al die voor volgend jaar al goed vol zitten.

😎 ik ga weer van de airco genieten. Regio Limburg :+
Welk bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:22
Verdiep je even in begrippen als thermisch vermogen, elektrisch vermogen, COP, etc. En lees eens wat datasheets van die airco's. Dan snap je snel dat het aansluiten op een gewone 16A groep geen probleem is.
Dit is Tweakers.net, enige zelfredzaamheid wordt wel verwacht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikerosauer
wat bedoel je ?

hier gewoon een 5kw achter een 16A automaat zitten wel een vrij groep dus alleen de airco er op
in mijn geval dus een aparte groep in gebruik

ymkv kabel van meter kast naar binnen unit en die voed de buiten unit ook mindels een ymkv kabel 2.5mm dik .

ik was 2300 kwijt voor een lastige installatie (panasonic 5kw met wifi ) inc 21 meter leiding werk en extra gas R32
geen leiding werk buitens huis , van garage waar de motor op het dak staan door het dak naar binnen in de garage door de buiten muur woning in via koof in trapkast naar zolder en dan daar een kabel goot van ongeer 2 meter . hangt in op open trappegat zelfs onder goed voelbaar vandaar ook de 5kw :)
zelfs de condens water niert door de buitenmuur maar ook naar de garage mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
mikerosauer schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:56:
[...]

wat bedoel je ?
[...]

hier gewoon een 5kw achter een 16A automaat zitten wel een vrij groep dus alleen de airco er op
in mijn geval dus een aparte groep in gebruik

ymkv kabel van meter kast naar binnen unit en die voed de buiten unit ook mindels een ymkv kabel 2.5mm dik .

ik was 2300 kwijt voor een lastige installatie (panasonic 5kw met wifi ) inc 21 meter leiding werk en extra gas R32
geen leiding werk buitens huis , van garage waar de motor op het dak staan door het dak naar binnen in de garage door de buiten muur woning in via koof in trapkast naar zolder en dan daar een kabel goot van ongeer 2 meter . hangt in op open trappegat zelfs onder goed voelbaar vandaar ook de 5kw :)
zelfs de condens water niert door de buitenmuur maar ook naar de garage mee
Wie heb je ingeschakeld voor de airconditioning en montage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
wvkreg schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:02:
[...]

Wie heb je ingeschakeld voor de airconditioning en montage?
Iemand hier uit de stad (weert) pk installatie c.v airco warmte pompen.

Al in april offerte gehad sinds 2 weken draait hij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

zonoskar schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:29:
[...]

Dus wel. De ventielen van de buitenunit zijn vooraf dicht geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 21:18
Zo vandaag een mooie dag om te genieten van onze airco installatie (3 binnenunits 3,5kw en 2x2,5kw). In afgelopen 24 uur een kleine 11kWh verbruikt... Oftewel nog geen €2,50. Hierbij hebben ze (aldanniet gecombineerd) constant aangestaan. Ik vind dat best acceptabel op zo'n enorme warme dag en nacht. Bij een iets minder warme dag (eergisteren) kwam ik op iets meer dan 6kWh. Ik ben wel benieuwd naar jullie cijfers :p

[ Voor 5% gewijzigd door renzo4000 op 25-06-2019 20:35 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:30
(jarig!)
renzo4000 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:34:
Zo vandaag een mooie dag om te genieten van onze airco installatie (3 binnenunits 3,5kw en 2x2,5kw). In afgelopen 24 uur een kleine 11kWh verbruikt... Oftewel nog geen €2,50. Hierbij hebben ze (aldanniet gecombineerd) constant aangestaan. Ik vind dat best acceptabel op zo'n enorme warme dag en nacht. Bij een iets minder warme dag (eergisteren) kwam ik op iets meer dan 6kWh. Ik ben wel benieuwd naar jullie cijfers :p
Wat koel je zoal met 3 units? En ben je met meerdere mensen in verschillende ruimtes in huis?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Jup, onze slaapkamer vanaf 21:00 (mijn vrouw was vroeg naar bed) tot ongeveer 08:00. De slaapkamer van mijn dochter van 18:30 tot 08:00. Beneden van 08:00 tot 01:00 snachts, toen ging ik naar bed :)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:30
(jarig!)
renzo4000 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:39:
Jup, onze slaapkamer vanaf 21:00 (mijn vrouw was vroeg naar bed) tot ongeveer 08:00. De slaapkamer van mijn dochter van 18:30 tot 08:00. Beneden van 08:00 tot 01:00 snachts, toen ging ik naar bed :)
Ah, ik dacht dat je bedoelde dat je alle 3 de units constant aan had gehad. Maar dit klinkt als een goede besteding van aircokrachten :P Niet dat het wat boeit als ik er anders over had gedacht ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikerosauer
5kw systeem
1 binnen unit 48 uur aan op 20 graden
10.9 kw verbruikt

Temp in de wonning 20.6 😎 goed te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Ja nu ik mijn post nog eens teruglees snap opzich de verwarring maar ze staan dus niet constant alledrie te draaien, dat is maximaal 5 uur. Maar ik moet zeggen dat dit één van mijn beste bestedingen van de afgelopen jaren is. Ben erg blij met een comfortabele leefklimaat nu!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:53

Hoogie2004

Whohooooo

Hoogie2004 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:26:
[...]

Ik heb net mijn installatie ervaring in dit topic gezet: Hoogie2004 in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Vandaag heeft ie het prima gedaan. Zal eind van de week ook even een update plaatsen. Had de Eurom AC18qi via Hornbach voor 925 gevonden, mooie prijs.
@duc848

Update: Vandaag met een hete dag hield de airco het prima bij op ~23 graden binnen. Koeler niet geprobeerd, dit was al aan de koude kant denk ik qua gevoel.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 13:48
Hier zal het op 22 kWh uitkomen denk ik in 24 uur, 4 airco's aan, hele huis op 22oC
Snaphot om 21:00 uur was:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/fz9sas.png

Gisteren was het 17.7 kWh, de dag daar voor 11.6 kWh

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
PentaClover schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:31:
[...]

Hier zal het op 22 kWh uitkomen denk ik in 24 uur, 4 airco's aan, hele huis op 22oC
Snaphot om 21:00 uur was:

[Afbeelding]

Gisteren was het 17.7 kWh, de dag daar voor 11.6 kWh
waar lees je dit zo mee uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Powerplug met energiemeter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 13:48
mikerosauer schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:40:
[...]

waar lees je dit zo mee uit ?
Ik heb mijn groepen kast vervangen omdat er geen plek meer was voor arico en zonnepanelen groep, toen meteen wat extra groepen gemaakt voor buiten en meteen kWh meters geplaatst.

1x 3 fase meter achter de hoofdschakelaar die mijn totaal verbruik meet zonder de zonnepanelen opbrengst, en 2x een 1 fase meter voor de airco groep en de zonnepanelen groep.
De meters hebben een s0 pulse uitgang waar ik een pulsenteller aangehangen heb die aan een Raspberry Pi hangt.

De temperaturen komen uit de airco's + een wat nauwkeuriger meting uit de kamer thermostaat, die lees ik uit via de bus van de Nefit Ketel.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
PentaClover schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:53:
[...]

Ik heb mijn groepen kast vervangen omdat er geen plek meer was voor arico en zonnepanelen groep, toen meteen wat extra groepen gemaakt voor buiten en meteen kWh meters geplaatst.

1x 3 fase meter achter de hoofdschakelaar die mijn totaal verbruik meet zonder de zonnepanelen opbrengst, en 2x een 1 fase meter voor de airco groep en de zonnepanelen groep.
De meters hebben een s0 pulse uitgang waar ik een pulsenteller aangehangen heb die aan een Raspberry Pi hangt.

De temperaturen komen uit de airco's + een wat nauwkeuriger meting uit de kamer thermostaat, die lees ik uit via de bus van de Nefit Ketel.
Te technisch voor mij allemaal jammer genoeg.

Ik moet het dan maar doen met app

Van de airco en solar edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 14:04
Hier een verbruik van 6,18kWh op 24u. (1,7 euro)
2 binnenunits waarbij de slaapkamer 's nachts op 18 graden is ingesteld en de leefruimte bijna continu op 24 graden.
Overdag is de temperatuur buiten opgelopen tot 34 graden en 's nachts niet onder de 21 gedaald.

Afbeeldingslocatie: https://test.claesnet.eu/airco2.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Lijkt allemaal redelijk overeen te komen met elkaar. Erg netjes hoe efficiënt de aircos van tegenwoordig functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:20
Geinig, toen ik gisteren in alle koelte in bed lag vroeg ik me ook af wat het ons deze maand extra aan energie zou gaan kosten. (hebben de woning pas net en de zijn we pas sinds een maandje aan het uittesten).

Er hangt een 5kw split unit op de bovenverdieping. Die zet ik aan als ik thuis kom rond 18.30 op 21 graden, hoe warm het dan boven is weet ik (nog) niet. Als we dan zo rond 22.30 op bed gaan stel ik de timer in op een uurtje of 5. Dus in totaal zal hij deze week een uurtje of 9 per dag aan staan.
Verbruik kan ik (nog) niet exact meten, maar zal me eens aanwennen om de Kwh stand te noteren 's avonds en 's ochtends.

Anyway, als ik het hierboven zo lees kost het 1,50 á 2,50 per dag. Aangezien ik heerlijk heb geslapen de afgelopen dagen is dat het meer dan waard :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-05 19:57
Hier één Gree Lomo 3,5Kw welke gisteren en eergisteren zo'n 7,5 kWh verbruikt heeft. Overdag op 25 graden en 's avonds op 23 graden. Staat nu al sinds afgelopen zaterdag non-stop aan.

Huis uit 1900, redelijk goed geïsoleerd. Airco hangt in het trapgat en koelt zo het hele huis, temperatuur blijft prima op 24-25 graden hangen. Ga ik kouder dan neemt het verbruik op zo'n dag als gisteren flink toe. Dan merk je dat 1 Airco op 70m2 over 2 verdiepingen niet toereikend is.

Buren lekker klagen, daar was het 35 graden in huis. :o

Vandaag merk je wel dat het koeler is buiten. Airco staat nu op 25 graden en trekt 80 Watt.

[ Voor 4% gewijzigd door Marcusso op 26-06-2019 10:13 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
renzo4000 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:48:
Lijkt allemaal redelijk overeen te komen met elkaar. Erg netjes hoe efficiënt de aircos van tegenwoordig functioneren.
Ik kan het gewoon uit lezen via de Panasonic app in mijn geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
Marcusso schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:13:
Hier één Gree Lomo 3,5Kw welke gisteren en eergisteren zo'n 7,5 kWh verbruikt heeft. Overdag op 25 graden en 's avonds op 23 graden. Staat nu al sinds afgelopen zaterdag non-stop aan.

Huis uit 1900, redelijk goed geïsoleerd. Airco hangt in het trapgat en koelt zo het hele huis, temperatuur blijft prima op 24-25 graden hangen. Ga ik kouder dan neemt het verbruik op zo'n dag als gisteren flink toe. Dan merk je dat 1 Airco op 70m2 over 2 verdiepingen niet toereikend is.

Buren lekker klagen, daar was het 35 graden in huis. :o

Vandaag merk je wel dat het koeler is buiten. Airco staat nu op 25 graden en trekt 80 Watt.
mikerosauer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:21:
[...]

Hier gebeurt dat gewoon met een 5kw en dat lukt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
mikerosauer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:21:
[...]

Ik lees de totale installatie uit op het stroompunt van de buitenunit waar ook de binnenunits op aangesloten zit. Ik kan dan redelijk eenvoudig het gebruik bijhouden inclusief historie per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BFNUfmjUl1nkkZZMiNzUxfZ9/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
renzo4000 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:57:
[...]

Ik lees de totale installatie uit op het stroompunt van de buitenunit waar ook de binnenunits op aangesloten zit. Ik kan dan redelijk eenvoudig het gebruik bijhouden inclusief historie per dag.

[Afbeelding]
Hier ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pumpidumpi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-05 18:42
Ik heb twee split-units die op twee verdiepingen boven elkaar hangen tegen de buitenmuur. Beide zijn voor zien van condenswaterpompjes. Maar ik vind dat deze pompjes nogal wat herrie maken.
Condenswater naar buiten door de muur vind ik beetje zonde van de gaten die ik dan in de buitenmuur krijg.

Wat ik me afvraag, als ik het water gewoon in de spouw laat lopen, kan dat kwaad? Dus gat door muur en isolatie en het water dan tegen de buitenstenen aan laten lopen. Zodat het tussen de isolatie en stenen naar beneden druipt (het is isolatie zonder aluminiumfolie aan de buitenzijde).
Idealiter wil je geen vocht in je spouw. Maar er zitten wat ventilatiegaten in de muur, dus is het heel erg als er wat condenswater bij komt? Gezien het feit dat dit alleen gebeurd op warme dagen (waardoor muur warm is -> water makkelijk verdampt) en het maar 'af-en-toe' is. Graag hoor ik daar wat meningen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
Er komt toch best wat water uit ik zou het niet doen in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@pumpidumpi ik heb dat ooit gedaan met 1 split unit met een afvoer naar een oude gewelfde kelder met een volledig open raam van 50 x 50 met de gedachte dat verdampt dus wel

resultaat > een laag water van 15 cm in het midden stuk (grofweg 2 x 0,5 meter zo uit mijn hoofd)

daarna toch maar een afvoer gemaakt op de juiste manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
Help me even hier jongens...
Ik had eerst mijn airco's altijd op auto staan, stelde temperatuur in, en zag aan stroomverbruik dat er werd gemoduleerd. Toen ik mijn 5KW beneden hing viel me op dat die nog nooit het maximale vermogen van 1.8KW had gebruikt. Verder zoeken, blijkt dat turbo stand niet werkt in auto. Dus maar eens op koelen gezet en toen turbo. Et voila, 1.8KW uit de muur.

En nu vraag ik me dus af, wat moet ik doen? Ding op koelen zetten, temperatuur instellen en laten staan op koelen (verwarming echt niet nodig :P ) of gewoon toch op auto? Wat doen jullie? Zit er een efficiency verschil in, ook qua moduleren?

@ hierboven, over condensafvoer, ik zou die niet in de spouw laten lopen. Denk dat je schrikt als je ziet wat daaruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 14:30
Heb hier zelf 2 split units draaien (2x single split)

Een daarvan is een Chigo van rond de 10 jaar oud. Doet het nog steeds prima maar is wel van het oude stempel: aan/uit

Deze lust ook wel wat gezien het verbruik van ongeveer 6KW per nacht (staat alleen 's nachts aan op de slaapkamer).

De andere is een Inverter en hangt op de logeerkamer en staat er sinds een maand of 2 en is na een paar keer testen nog niet echt gebruikt.

Het valt mij wel op dat het inverter model veel stiller is op het dak, en een lager verbruik heeft.

Wat zouden jullie doen:

- de oude aan/uit airco gebruiken tot ie de geest geeft
- de oude vervangen voor een inverter model (na de zomer)

De infrastructuur ligt er al, vervangen zou een peuleschil moeten zijn :)

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pumpidumpi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-05 18:42
@Ray @mikerosauer @UltraSub Ok, dank. Ik begin er maar niet aan idd.

Misschien kan ik het uitmeten om precies vanuit een voeg te boren.

[ Voor 4% gewijzigd door pumpidumpi op 26-06-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Nou, ik heb geen airco thuis, huis op het zuiden en gistermiddag (z-limburg, waar 't doorgaans altijd warmer wordt en langer warm blijft) was de temp 23.9c binnen met een luchtvochtigheid van 68%.
Ik heb een groot wit laken aan de buitenkant van het keukenraam gehangen met punaises en miljaar, dat scheelt!
Maar wat ik wel merk is dat ik het van zaterdag - dinsdag (gister dus) redelijk goed koel heb kunnen houden, maar nu eenmaal alles écht goed opgewarmd is gaat het rap. Gisteravond om 22:00 was het 25,4c met 69% luchtvochtigheid, dus 1,5 graad gestegen in 1 dag. Ik ben benieuwd of ik de onaangename grens van 26c + >65% luchtvochtigheid vandaag ga overschrijden binnen.
In Limburg hebben we weer pech: waar de rest het vanaf vanavond en morgen en vrijdag relatief koel krijgt, wordt het in Limburg natuurlijk weer 32 graden en zaterdag 35 en zondag 33....Tijd voor afkoeling!!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 13:30
ZtaaB schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:18:

Een daarvan is een Chigo van rond de 10 jaar oud. Doet het nog steeds prima maar is wel van het oude stempel: aan/uit

Deze lust ook wel wat gezien het verbruik van ongeveer 6KW per nacht (staat alleen 's nachts aan op de slaapkamer).

De andere is een Inverter en hangt op de logeerkamer en staat er sinds een maand of 2 en is na een paar keer testen nog niet echt gebruikt.

Het valt mij wel op dat het inverter model veel stiller is op het dak, en een lager verbruik heeft.

Wat zouden jullie doen:

Als de kamer an sich niet minder is, goedkoopste en eenvoudigste oplossing van kamer wisselen.Voor die paar gasten nachten kunnen die 6 KWh verbruik nooit op tegen de vervangingskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Deathchant schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:27:
Nou, ik heb geen airco thuis, huis op het zuiden en gistermiddag (z-limburg, waar 't doorgaans altijd warmer wordt en langer warm blijft) was de temp 23.9c binnen met een luchtvochtigheid van 68%.
Ik heb een groot wit laken aan de buitenkant van het keukenraam gehangen met punaises en miljaar, dat scheelt!
Maar wat ik wel merk is dat ik het van zaterdag - dinsdag (gister dus) redelijk goed koel heb kunnen houden, maar nu eenmaal alles écht goed opgewarmd is gaat het rap. Gisteravond om 22:00 was het 25,4c met 69% luchtvochtigheid, dus 1,5 graad gestegen in 1 dag. Ik ben benieuwd of ik de onaangename grens van 26c + >65% luchtvochtigheid vandaag ga overschrijden binnen.
In Limburg hebben we weer pech: waar de rest het vanaf vanavond en morgen en vrijdag relatief koel krijgt, wordt het in Limburg natuurlijk weer 32 graden en zaterdag 35 en zondag 33....Tijd voor afkoeling!!
Dat is wel slim van zo'n laken een stuk goedkoper dan een airco.
Ik zou wel vooral naar de luchtvochtigheid kijken want normaal is 60% max binnen normaal.
Dus eigenlijk meer ventileren, maar dan krijg je wel weer warme lucht binnen natuurlijk.
Ik kan hier in Leiden alweer bijna de verwarming aanzetten, en had alweer drie lagen kleren aan buiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
UltraSub schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:12:
Help me even hier jongens...
Ik had eerst mijn airco's altijd op auto staan, stelde temperatuur in, en zag aan stroomverbruik dat er werd gemoduleerd. Toen ik mijn 5KW beneden hing viel me op dat die nog nooit het maximale vermogen van 1.8KW had gebruikt. Verder zoeken, blijkt dat turbo stand niet werkt in auto. Dus maar eens op koelen gezet en toen turbo. Et voila, 1.8KW uit de muur.

En nu vraag ik me dus af, wat moet ik doen? Ding op koelen zetten, temperatuur instellen en laten staan op koelen (verwarming echt niet nodig :P ) of gewoon toch op auto? Wat doen jullie? Zit er een efficiency verschil in, ook qua moduleren?

@ hierboven, over condensafvoer, ik zou die niet in de spouw laten lopen. Denk dat je schrikt als je ziet wat daaruit komt.
Gewoon op de stand zetten wat je wil idd bij de stand auto loop je ook kans mocht het even iets te hard gaan afkoelen dat hij opeens weer iets gaat bijverwarmen etc ipv gewoon uit gaan dat is mij eens verteld.

Op auto stand blijft de temperatuur exact hetzelfde zeg maar, die turbo stand gebruik ik anders nooit, ben erachter dat de unit dit zelf wel doet wanneer de temperatuur te ver afwijkt.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2019 14:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
ZtaaB schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:18:

Wat zouden jullie doen:

En optie 3 (tijdelijk) van kamer wisselen of denk ik te simpel ? :+
Vervangingskosten verdien je nooit terug, dan mag je aardig wat draaiuren per jaar maken om het eruit te krijgen.

Dus zou voor optie 1 gaan de oude aan/uit airco gebruiken tot ie de geest geeft.

Zelf hebben wij op de slaapkamer geen airco, voor die paar dagen (extreem weer) in het jaar slaap ik wel even beneden waar dus wel een airco zit, maar deze was voornamelijk voor in de winter, koelen is bijzaak.

Dan mag je zeker wel 1000 tot 1500 dagen draaiuren maken bij 6kwh per nacht om het eruit te krijgen.
De oude afvoeren/afkoppelen kost ook wel wat.

6 kwh klinkt veel maar is amper € 1,21 aan energiekosten.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2019 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 14:30
Optie 3 nog niet eens bij nagedacht eigenlijk :X

Zou voor mij wel kunnen, maar denk dat mijn ega het niet zo ziet zitten om een luxe bed te verruilen voor een airbed tijdens de zomermaanden.

Ach, dan maar KW's stoken tot ie echt aan vervanging toe is. Ben inmiddels toch al aan de kosten gewend.

Het ding maakt wel aardig wat uurtjes, staat vanaf Juni tot ongeveer oktober elke nacht wel aan.
Vanwege verschillende factoren.
We wonen in een winkelstraat en met het raam dicht scheelt het veel lawaai vroeg in de ochtend van ladende/lossende vrachtauto's, kerkklokken, dronken lui midden in de nacht etc.

Plat dak, wel geisoleerd.
Maar gisteren was het op de benedenverdieping al 28 graden, meette ik boven rond de 32 en op het dakterras in de zon tikte de meter bijna 40 graden aan.

Zou niet weten wat ik aan moest zonder AC _/-\o_

Edit:
Wat mij nog te binnen schiet, ik gebruik hoog/laag tarief. Dus de AC draait eigenlijk altijd in het laag tarief. Doen jullie dat ook, of maakt het in de praktijk niet zoveel uit?

[ Voor 9% gewijzigd door ZtaaB op 26-06-2019 15:32 ]

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
Bedankt voor het topic, ik ben zelf niet heel bekend met Airco etc. weet dat het lekker koel is :)

Waarom een airco (laten) installeren?
Een airco maakt het binnenklimaat in de zomer een stuk aangenamer. Warme lucht bevat doorgaans meer vocht, waardoor we minder goed kunnen zweten. Dit geeft soms een wat 'drukkend' gevoel. De airco verlaagt de temperatuur en het hoge vochtgehalte in de ruimte.

Weet niet of iemand ervaring heeft met lucht ontvochtigers zouden deze hetzelfde effect hebben als een airco ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Buzz134 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:32:
Weet niet of iemand ervaring heeft met lucht ontvochtigers zouden deze hetzelfde effect hebben als een airco ?
Een losse luchtontvochtiger kan de luchtvochtigheid naar beneden halen. Ondertussen is het ook een kacheltje, er wordt al snel een paar honderd watt verbruikt en die warmte komt in je kamer terecht.

Dus de luchtvochtigheid gaat iets naar beneden. En je kamer wordt warmer. Prima als je bijvoorbeeld was ophangt binnenshuis en je de ontvochtiger gebruikt om de was sneller te laten drogen en je huis minder vochtig te laten worden. Dat is ook waar ik hem voor gebruik. Om het klimaat in huis tijdens de zomer te verbeteren? Slecht idee :P

Verder is het ook niet zo dat hoge luchtvochtigheid altijd het probleem is. In mijn huiskamer is de luchtvochtigheid nu 50% zonder airco en dat is prima. Gisteren was het in huis 28 graden bij 60% luchtvochtigheid en dat is vrij uitzonderlijk. Het was dan ook een vrij vochtige dag. Dan kun je wel de luchtvochtigheid naar 50% of 40% verlagen, maar 28 graden blijft behoorlijk warm.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Soldaatje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:45:
[...]

Dat is wel slim van zo'n laken een stuk goedkoper dan een airco.
Ik zou wel vooral naar de luchtvochtigheid kijken want normaal is 60% max binnen normaal.
Dus eigenlijk meer ventileren, maar dan krijg je wel weer warme lucht binnen natuurlijk.
Ik kan hier in Leiden alweer bijna de verwarming aanzetten, en had alweer drie lagen kleren aan buiten. :)
Hoezo is 60% max?
Ik ventileer altijd elke avond+nacht. Waar ik woon wordt het heel snel vochtig. Ik denk dat het in het Limburgse heuvellandschap sneller vochtiger is dan in de randstad ;)
Neuh, hier is het nu 32 graden. Zweet me kapot :'(
En idd, als je zo'n oud wit laken voor al je ramen (aan de buitenkant!) hangt, met punaises (houten kozijnen), dan scheelt dat behoorlijk. Alleen is mijn tuin de enige tuin in het rijtje waar ik woon wat nog echt tuin is met veel groen. Al mijn buren hebben betegeld |:(

Een paar jaar geleden had ik een constructie gepost m.b.t. mobiele airco, maar kep em weg gedaan. Dat ding kon ik de hele dag aan laten en dan was het redelijk ok, maar zodra ie uitgaat, is het binnen 10 minuten weer opgewarmd. Ik vond het dat niet meer waard, dus een vaste airco met binnen en buitenunit....tja ik weet het niet....Het zou wel kunnen in overleg met de woningstichting, maar dan nog durf ik het niet aan. Ik woon er al een tijdje, maar als ik ga verhuizen naar een koophuis dan zit ik met die (grote) gaten in de (spouw)muur enzo....Om dan 2K+ daarvoor kwijt te zijn, voelt het nog niet aan als een "verstandige" aankoop...

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Deathchant schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:23:
[...]

Hoezo is 60% max?
Ik ventileer altijd elke avond+nacht. Waar ik woon wordt het heel snel vochtig. Ik denk dat het in het Limburgse heuvellandschap sneller vochtiger is dan in de randstad ;)
Neuh, hier is het nu 32 graden. Zweet me kapot :'(
En idd, als je zo'n oud wit laken voor al je ramen (aan de buitenkant!) hangt, met punaises (houten kozijnen), dan scheelt dat behoorlijk. Alleen is mijn tuin de enige tuin in het rijtje waar ik woon wat nog echt tuin is met veel groen. Al mijn buren hebben betegeld |:(

Een paar jaar geleden had ik een constructie gepost m.b.t. mobiele airco, maar kep em weg gedaan. Dat ding kon ik de hele dag aan laten en dan was het redelijk ok, maar zodra ie uitgaat, is het binnen 10 minuten weer opgewarmd. Ik vond het dat niet meer waard, dus een vaste airco met binnen en buitenunit....tja ik weet het niet....Het zou wel kunnen in overleg met de woningstichting, maar dan nog durf ik het niet aan. Ik woon er al een tijdje, maar als ik ga verhuizen naar een koophuis dan zit ik met die (grote) gaten in de (spouw)muur enzo....Om dan 2K+ daarvoor kwijt te zijn, voelt het nog niet aan als een "verstandige" aankoop...
Ja, ik zit ook in een huurwoning, dus begin er niet aan een split-unit.
Maar als het een verbetering is voor de woning en een nieuwe bewoner wil het wel overnemen dan is er misschien wel wat te regelen met de verhuurder.
Tussen de 40-60 wordt als gezond/comfortabel gezien, als het constant boven de 60% is dan kan je schimmel krijgen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@huurwoning mensen. Meestal is het toch wel mogelijk om op een relatief onopvallende plek naar buiten te gaan en die ook eventueel nog weer zonder schade te herstellen is ?

ik bedoel laag bij de grond bijvoorbeeld onder een raam ? of desnoods een klein raam vervangen door een houten paneel en daar doorvoeren ?

wellicht niet het meest ideaal maar op die manier kan je wel plaatsen en een airco is in principe altijd weer te demonteren en te verhuizen

binnenunit is niet meer dan een paar schroefgaatjes en buitenunit kan, indien mogelijk op locatie, gewoon op balken op de grond staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 26-06-2019 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 13:55

TommyGun

Stik er maar in!

Ray schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:40:
@huurwoning mensen. Meestal is het toch wel mogelijk om op een relatief onopvallende plek naar buiten te gaan en die ook eventueel nog weer zonder schade te herstellen is ?

ik bedoel laag bij de grond bijvoorbeeld onder een raam ? of desnoods een klein raam vervangen door een houten paneel en daar doorvoeren ?

wellicht niet het meest ideaal maar op die manier kan je wel plaatsen en een airco is in principe altijd weer te demonteren en te verhuizen

binnenunit is niet meer dan een paar schroefgaatjes en buitenunit kan, indien mogelijk op locatie, gewoon op balken op de grond staan.
Meh, aan de buitenzijde mag niets hangen dus dan moet het op het balkon... maar dat is allemaal kunststof.

https://cloud.funda.nl/valentina_media/102/958/692_2160.jpg

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

TommyGun schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:05:
[...]

Meh, aan de buitenzijde mag niets hangen dus dan moet het op het balkon... maar dat is allemaal kunststof.

https://cloud.funda.nl/valentina_media/102/958/692_2160.jpg
er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen ....

hoewel. ik kan de details niet goed zien maar je kan er wellicht onderdoor ? dus dekvloer beide kanten open en 'tunnel' maken. zo hoef je niet door het kozijn heen

die vlak je dan weer uit als je weggaat en niemand die het ziet

edit. je zou hier zelfs voor een vloer model kunnen kiezen en die voor het glas zetten. onder de pui door naar buiten en daar de buiten unit op balken. hoeft dan ook de wereld niet te kosten als je een beetje handig bent

of naast de bank tegen de muur. dan over de vloer naar de pui,, onder door en opgelost!!

[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 26-06-2019 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 13:55

TommyGun

Stik er maar in!

Ray schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:22:
[...]

er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen ....

hoewel. ik kan de details niet goed zien maar je kan er wellicht onderdoor ? dus dekvloer beide kanten open en 'tunnel' maken. zo hoef je niet door het kozijn heen

die vlak je dan weer uit als je weggaat en niemand die het ziet

edit. je zou hier zelfs voor een vloer model kunnen kiezen en die voor het glas zetten. onder de pui door naar buiten en daar de buiten unit op balken. hoeft dan ook de wereld niet te kosten als je een beetje handig bent

of naast de bank tegen de muur. dan over de vloer naar de pui,, onder door en opgelost!!
Is niet onze woning, de foto is als voorbeeld (indeling is wel hetzelfde hoor) maar we hebben vloerverwarming + nieuwe pvc vloer dus graven gaat 'm niet worden helaas ;). We hebben nu een mobiele airco op de slaapkamer en ik vrees dat we het daarmee moeten doen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@TommyGun ok.... dan maar over het kozijn heen dan >:)

of heb je ook plafond verwarming?

zonder gein. ik ken mensen die het op deze manier opgelost hebben. schuin plafond in binnen en buiten. beetje creatief met een frees daarna en leidingen erdoor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Deathchant schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:23:
Om dan 2K+ daarvoor kwijt te zijn, voelt het nog niet aan als een "verstandige" aankoop...
Ga je wel op vakantie dan?

Kost voor een week of 3 ook al snel 2k. Voor deze 2k kan je elke zomerse dag lekker slapen.

Wat is nou verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 15:39
STROOMVOORZIENING: Heb ik een aparte Wandcontactdoos nodig voor het aansluiten van mijn Daikin binnenunits of gaat de stroomvoorziening via de kabel vanaf de buitenunit??

Dit is wat ik heb aan installatie:
Binnenunits (2x): FTXM25M ; (2.5KW) (https://www.daikin.nl/nl_...ir-heat-pumps/ftxm-m.html)

en

Buitenunit 2MXM40M; (4.0KW) (https://www.daikin.nl/nl_nl/products/2MXM-M.html)
(Daikin FTXM25M)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
kuwerti schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:54:
STROOMVOORZIENING: Heb ik een aparte Wandcontactdoos nodig voor het aansluiten van mijn Daikin binnenunits of gaat de stroomvoorziening via de kabel vanaf de buitenunit??

Dit is wat ik heb aan installatie:
Binnenunits (2x): FTXM25M ; (2.5KW) (https://www.daikin.nl/nl_...ir-heat-pumps/ftxm-m.html)

en

Buitenunit 2MXM40M; (4.0KW) (https://www.daikin.nl/nl_nl/products/2MXM-M.html)
(Daikin FTXM25M)
Voeding op de buitenunit.
Bladzijde 13 van de installatie-handleiding

[ Voor 2% gewijzigd door Cheesy op 26-06-2019 21:14 . Reden: verkeerd linkje, maar info klopte wel ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:28
Heeft iemand ervaring met een C&H (Cooper and Hunter) Veritas voor 180m3?

Betreft dit systeem:
https://cooperandhunter.n...h-s18ftxq-180m3-wifi.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
De website oogt niet echt betrouwbaar vind ik..
compressor - draaiend
_O-

Net zoals je Apple iPad vertaald naar Apple Tabbloid ofzo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Laatst online: 03-05 13:02

CodeIT

Code IT

Thomox schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:28:

Betreft dit systeem:
Geen ervaring, maar qua specs ziet het er goed uit. Zag dat deze ook te koop was in Spanje en daar ook nog rond de 620 kost.
Gebruikt wel het iets minder efficiënte r410a als koelmiddel, maar dat is niet te zien aan de SEER/SCOP, of minimale buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CodeIT schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:57:
[...]

Geen ervaring, maar qua specs ziet het er goed uit. Zag dat deze ook te koop was in Spanje en daar ook nog rond de 620 kost.
Gebruikt wel het iets minder efficiënte r410a als koelmiddel, maar dat is niet te zien aan de SEER/SCOP, of minimale buitentemperatuur.
Waaruit blijkt dat de efficiëntie minder is en ten opzichte van welk ander koelmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Laatst online: 03-05 13:02

CodeIT

Code IT

wizzopa schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:01:
[...]

Waaruit blijkt dat de efficiëntie minder is en ten opzichte van welk ander koelmiddel.
Rond de 10% minder efficiënt als R32 heb ik me laten vertellen (en een snelle Google opdracht lijkt te bevestigen).

Zie bijv: https://www.sciencedirect...cle/pii/S0140700712003532

[ Voor 11% gewijzigd door CodeIT op 27-06-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CodeIT schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:03:
[...]

Rond de 10% minder efficiënt als R32 heb ik me laten vertellen (en een snelle Google opdracht lijkt te bevestigen).

Zie bijv: https://www.sciencedirect...cle/pii/S0140700712003532
Dan heb ik met mijn Daikins een goed keuze gemaakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:58

sjirafje

No inspirational quotes here

Thomox schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:28:

Betreft dit systeem:
Ik heb nu 2 jaar de CH-S12FTXQ variant op de staapkamer. Ik gebruik hem in de zomer uiteraard voor de koeling maar in de winter ook voor verwarming (ook bij -15). Dat laatste werkt een stuk beter dan ik verwacht had. Ik gebruik de cv alleen nog maar voor de leefruimtes.

De binnen unit is netjes afgewerkt en is in de stille stand ook echt vrij stil. De compressor van de buiten unit is ook vrij stil maar de ventilator en de luchtstroom zijn wel duidelijk hoorbaar (50db gemeten op 1m afstand met geluidsmeter app). Er is inmiddels een nieuwere app om de airco te bedienen maar ik vind persoonlijk de oude prettiger werken. Enige wat ik niet werkend krijg is het instellen van de temperatuur in de auto stand maar omdat er een paar maanden tussen koelen en verwarmen zitten heb ik hier eigenlijk geen last van. Mocht je specifieke vragen hebben dan hoor ik het wel.

Overigens is het een rebranded GREE, dus de app van GREE werkt ook gewoon.

[ Voor 8% gewijzigd door sjirafje op 27-06-2019 18:21 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:28
Iedereen bedankt voor de reactie!

@sjirafje Kijk aan, dat biedt goede hoop. Hoe groot is je slaapkamer als ik vragen mag? Hoe snel krijg je het koel? 26C naar 21C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Thomox schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:37:
Iedereen bedankt voor de reactie!

@sjirafje Kijk aan, dat biedt goede hoop. Hoe groot is je slaapkamer als ik vragen mag? Hoe snel krijg je het koel? 26C naar 21C?
Zelf installatie is goed te doen, de bestelling en bezorging verliep prima. De condensafvoer kreeg ik er na een telefoontje gratis bij. Alleen om een monteur bij je thuis te krijgen voor het vullen, dat viel (vanwege de drukte?) nog niet 2 jaar geleden. Daar zijn uiteindelijk een paar weken overheen gegaan. Geen idee hoe dat nu is natuurlijk. Het is mogelijk om de installatie helemaal zelf te doen, zodat je geen monteur nodig hebt. Bekijk daarvoor de beschikbare filmpjes.

De slaapkamer is ca. 31m3 en warmt gedurende de dag gelukkig iets minder op dan de rest van de woning. Ik zet hem een uurtje vantevoren aan en dan heeft hij het van 24-25°C naar 19-20°C gekoeld dan gaat hij op de stille stand voor de rest van de nacht of halve nacht als het buiten niet zo warm is.

Er is in mijn gebouw veel beton gebruikt waardoor het 's nachts nauwelijks afkoelt. Het is nu in de woonkamer nog ruim 27°C terwijl de buiten temperatuur al meer dan 24 uur niet boven de 24,5°C is geweest. Helaas is het in de woonkamer niet mogelijk om een split unit te plaatsen. Maar ik hoop daar binnenkort een mobiele airco voor te kunnen gebruiken.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
@huurmensen
@Deathchant
@Soldaatje

Er zijn ook mobiele split units zoals:
https://www.airsain.nl/mobiele-airco-zibro-px32

Of raam airco,s wat je veel in Amerika ziet zoals dit:
https://www.ts24.nl/produ...GrCYYx0DZGLBoC5zAQAvD_BwE

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 27-06-2019 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ja, die bestond jaren geleden ook al, toen was die ook duurder dan een mobiele airco, heb toen de verkeerde keuze gemaakt misschien.
Als ik nu zou moeten kiezen dan had ik dat caravan ding misschien wel gekocht, maar op papier wel minder vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Bij die mobiele splits moet het buitendeel toch ergens op staan/aan hangen. Dat is helaas niet altijd mogelijk. Bovendien kan de slang meestal niet losgekoppeld worden dus het buitendeel of het binnendeel moet door het gat passen.

Wanneer heb jij voor het laatst een schuifraam in Nederland gezien waar zo'n raam airco in past? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
sjirafje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:44:
[...]

Bij die mobiele splits moet het buitendeel toch ergens op staan/aan hangen. Dat is helaas niet altijd mogelijk. Bovendien kan de slang meestal niet losgekoppeld worden dus het buitendeel of het binnendeel moet door het gat passen.

Wanneer heb jij voor het laatst een schuifraam in Nederland gezien waar zo'n raam airco in past? :?
Zijn genoeg manieren je moet wel van klussen houden, door een houten plaat uit te zagen en/of een klein houten constructie maken waar hij op kan staan.

Vertikale naar binnen/buiten draaiende ramen zoals kunstof kozijnen kan uitstekend, je doet de raam helemaal open of pakt hem er even uit door op de knop te drukken.

Ons vorige huis met kunstof kozijnen had dit prima gelukt, gewoon op de vensterbank zetten want de raam moet toch helemaal open, een airco met slang ontkom je er ook niet aan, dus begrijp niet waarom je ze zo weinig ziet in NL.

Schuiframen of schuifdeuren kan ook uitstekend, zijn genoeg in NL.

Edit: http://www.hvachowto.com/...ditioner-support-bracket/
Ze zijn er ook in andere vormen en daar gebruiken ze een soort "gordijn" ipv houten plaat om het gat te dichten.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 27-06-2019 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

mr_evil08 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:58:
[...]
Ons vorige huis met kunstof kozijnen had dit prima gelukt, gewoon op de vensterbank zetten want de raam moet toch helemaal open, een airco met slang ontkom je er ook niet aan, dus begrijp niet waarom je ze zo weinig ziet in NL.
[...]
In Nederland is het heel normaal om in de winter voor kapitalen aan gas te verstoken om een aangename temperatuur te hebben. Waarom er zo moeilijk gedaan wordt over in de zomer een paar kwh te verstoken om een aangename temperatuur te hebben is mij een raadsel.

Overigens als je een ruit kunt vervangen door een plaat kun je ook een mobiele airco met aan- en afvoerslang gebruiken (er zijn enkele voorbeelden in dit topic voorbijgekomen). Dat werkt dan ongeveer hetzelfde als zo'n raam airco (en is in Nederland ook net zo slecht verkrijgbaar). Maar je hebt wel gelijk, met een beetje hobbyen zijn er inderdaad wel een aantal mogelijkheden te verzinnen voor huurders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
@sjirafje ; ja, daar verbaas ik me ook over. En dan bij nieuwbouw van die garanties dat je het ganse huis op 20 graden kunt stoken als het buiten het koudste jaar van de eeuw is... en geen woord over koelte in de zomer. Persoonlijk trek ik liever vijf dagen per jaar een pyamabroek en dikke trui extra aan dan dat ik vier maanden lang wegzweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
kabeltjekabel schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 00:43:
@sjirafje ; ja, daar verbaas ik me ook over. En dan bij nieuwbouw van die garanties dat je het ganse huis op 20 graden kunt stoken als het buiten het koudste jaar van de eeuw is... en geen woord over koelte in de zomer. Persoonlijk trek ik liever vijf dagen per jaar een pyamabroek en dikke trui extra aan dan dat ik vier maanden lang wegzweet.
Ik heb een nieuw bouw pand uit 2018
Ik heb de afgelopen winter de verwarming 4 keer aan gehad. Dus zo veel gas verbruik heb ik niet kan me dus ook niet vinden in wat jij zegt.

Snachts verlies ons huis 1.0 graden aan temp.
En stroom verbruik van de airco valt ook mee.

Staat nu 5 dagen aan. Continu en heb 17.4 kw verbruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
mikerosauer schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:37:
[...]

Ik heb een nieuw bouw pand uit 2018
Ik heb de afgelopen winter de verwarming 4 keer aan gehad. Dus zo veel gas verbruik heb ik niet kan me dus ook niet vinden in wat jij zegt.

Snachts verlies ons huis 1.0 graden aan temp.
En stroom verbruik van de airco valt ook mee.

Staat nu 5 dagen aan. Continu en heb 17.4 kw verbruikt
Ik zeg min of meer hetzelfde als jij; warmte in de winter is geen enkel probleem meer. Het is tijd dat er meer aandacht komt voor oververhitting in de zomer. Hier in de buurt staat een hele nieuwbouwwijk met in de muren ingebouwde regenwaterafvoeren enzo.... en rijkelijk voorzien van spierwitte kabelgoten, telkens niet iets anders aangebracht van de airco's die er de 2e zomer ingekomen zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 10:40
Airco's had ik zelf opgehangen, monteur zou komen om de boel aan te sluiten. Helaas ging dat door privé omstandigheden niet door. Zeer jammer met buiten 36 graden :P

Gelukkig via 'het netwerk' een andere monteur gevonden die in no-time de boel aangesloten had. HEERLIJK!

Heb nu Panasonic duo split hangen, beneden in de keuken/woonkamer en boven op de slaapkamer. Ik ben benieuwd hoe we het weekend door gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1226852

Beste heren,

Ik heb net een mobiele airco aangeschaft, omdat een split unit qua plaatsing en situatie geen optie is. Ik heb me er goed in verdiept en een airco met ietwat overcapaciteit gekocht. tot zover de motivatie.

Maar nu..... de afvoerslang moet naar buiten. Daar zijn al diverse oplossingen voor voorbij gekomen, waarvoor mijn dank!
Maar.... ben ik nou te simpel aan het denken als ik eraan denk wellicht gewoon een opvangbak voor de droger binnen op de afvoerslang te plaatsen, dat werkt toch ook? of....?

Bedankt voor jullie input alvast! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 10:40
Ik ben wel benieuwd naar je gedachtegang. Waar denk je dat de afgevoerde warmte dan naar toe moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Anoniem: 1226852 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:13:
Beste heren,

Ik heb net een mobiele airco aangeschaft, omdat een split unit qua plaatsing en situatie geen optie is. Ik heb me er goed in verdiept en een airco met ietwat overcapaciteit gekocht. tot zover de motivatie.

Maar nu..... de afvoerslang moet naar buiten. Daar zijn al diverse oplossingen voor voorbij gekomen, waarvoor mijn dank!
Maar.... ben ik nou te simpel aan het denken als ik eraan denk wellicht gewoon een opvangbak voor de droger binnen op de afvoerslang te plaatsen, dat werkt toch ook? of....?

Bedankt voor jullie input alvast! ;)
Doe maar niet, het condenswater word opnieuw verwerkt (verdamper) of opgevangen en kan je legen, de warme lucht moet echt naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 458268

Ik heb nu al 2 verschillende mobiele airco units in mijn kamer van 12 m2 geplaatst en geen van de 2 kan de temperatuur doen dalen. Sterker, de temperatuur gaat zelfs omhoog door de warmte die de airco produceer. Het enige dat ik nog kan bedenken om te proberen deze alweer retour sturen en een zeer krachtige mobiele airco kopen van 12000 btu of meer. Maar als dat niet werkt weet ik het ook niet meer. Die wat ik nu heb is ook al 9000 btu.

Waarom gaat de temperatuur in mijn kamer niet meetbaar omlaag? waar gaat al die koude lucht die uit het toestel komt naartoe??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:29
Anoniem: 458268 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:10:
Ik heb nu al 2 verschillende mobiele airco units in mijn kamer van 12 m2 geplaatst en geen van de 2 kan de temperatuur doen dalen. Sterker, de temperatuur gaat zelfs omhoog door de warmte die de airco produceer. Het enige dat ik nog kan bedenken om te proberen deze alweer retour sturen en een zeer krachtige mobiele airco kopen van 12000 btu of meer. Maar als dat niet werkt weet ik het ook niet meer. Die wat ik nu heb is ook al 9000 btu.

Waarom gaat de temperatuur in mijn kamer niet meetbaar omlaag? waar gaat al die koude lucht die uit het toestel komt naartoe??
Bekijk dit filmpje voor de reden waarom het niet kouder wordt in je kleine kamer:
YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 21:51
Shadow_Zero schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 23:07:
Ik heb een allereerste offerte voor het installeren van een airco bij ons thuis. Een greep uit de offerte:

[...]

Hoe is de prijs en zijn er verder nog aandachtspunten die ik ogenschouw moet nemen?
Ik heb inmiddels van een andere aircoboer ook een offerte (Daikin FTXP 20, stukkie duurder als de eerdere offerte met Mitsubishi), maar ik begrijp de kostenopbouw niet helemaal. In die zin, een binnenuit 2KW installatie rekenen ze zo te zien rond de 1500 euro voor (hier stellen ze zelfs dat je dat nergens goedkoper vindt: https://www.dijkstra-airco.nl/acties; overigens nooit reactie op mijn mail gekregen van deze partij ;) ), maar dat geldt dan ook voor elke extra binnenunit. De buitenunit wordt niet los gespecificeerd. Als ik prijzen bekijk, zou ik zeggen, 1500 is voor een binnenunit + buitenunit, en additionele binnenunits die je daarop aansluit zou dan veel goedkoper moeten zijn...?

Tenminste, als ik zo'n Mitsubishi H.I. SRK 20 ZS-W al voor 399,- zie: https://www.vakhandeljans...it---exclusief-buitenunit

en een set voor 899,-: https://www.vakhandeljans...airco-inverter-warmtepomp

vond ik dat geen onlogische gedachtengang...?

Doet @koevlaas2 ook onderhoudscontracten enzo? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
@Shadow_Zero wat voor onderhoudt zoek je ? Ze zijn toch zo goed als onderhouds vrij op de filters na 1 keer per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Glashelder schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:45:
[...]

Ga je wel op vakantie dan?

Kost voor een week of 3 ook al snel 2k. Voor deze 2k kan je elke zomerse dag lekker slapen.

Wat is nou verstandig?
Ja je hebt ook wel gelijk hoor. Het is deels uiteraard kwestie van prioriteiten stellen. Er blijft toch altijd iets in mijn hoofd dat zegt "voor die paar dagen in het jaar" .... Maar dat worden er natuurlijk door de jaren heen alleen maar meer.
Wat ik al eerder zei, de argumenten die iedereen heeft vanwege huurhuis-zijnde gelden bij mij ook een beetje hoor. Ik heb geen idee hoe wanneer ik een koophuis ga betrekken, en ik wil gewoon niet al te veel "investeren" in een huurhuis "voor die paar daagjes".
Dus tot nu toe hebben mijn Schotlandvakanties altijd prioriteit gehad, omdat Schotland zo'n beetje aanvoelt als mijn 2e thuisbasis.
Ik "zeur" regelmatig over het warme weer, en heb in 2015-2016 ook de mobiele airco gebruikt, maar nu ook weer weggedaan vanwege de praktische rompslomp; steeds D-I-Y dingetjes maken en onderhouden/fixen, de zware mobiele airco op stoelen zetten omdat de slang niet lang genoeg is, of het ding de trap op en af dragen, elke keer de slang eraf halen om em af te gieten....kortom: van al die klusjes krijg ik het warmer dan dat ik geen airco heb en gewoon als een zombie op de bank zit ;) Plus, je zet em 's morgens om 11u aan, het is redelijk dan, maar zodra ie uit gaat heb je binnen een half uur weer extreme temperaturen en daar pas ik voor.
Die mobiele airco had ik goedkoop kunnen krijgen, en ik zou dus geen 600 euro voor een betere mobiele airco nemen, omdat ik dan nog steeds dezelfde praktische bezwaren heb. Dus voorlopig moet ik beter mijn best doen om me gewoon te voegen naar het weer en gewoon mijn levenstempo aanpassen. Ook geen verkeerde skill om te leren ;)

Maar zodra ik naar een koophuis ga, dan zijn rolluiken en een split airco de eerste investeringen waar ik me hard voor wil maken (en misschien een vakantie voor wil opofferen). Nu heb ik nog gewoon niet genoeg draagvlak lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1226852

Winkiller schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:49:
[...] ok, ja.. de condens wordt opgevangen... tuurlijk! Bedankt voor je input!

Doe maar niet, het condenswater word opnieuw verwerkt (verdamper) of opgevangen en kan je legen, de warme lucht moet echt naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Anoniem: 458268 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:10:

Dan doe je misschien iets verkeerd, maak eens een foto van hoe je het precies hebt staan. Ik heb op mijn slaapkamer een mobiele airco staan en die houd de kamer op 24 graden met lage vochtigheid. Dat gelul in de video is gedeeltelijk waar maar als je rekening houd met een aantal punten moet je kunnen koelen.

Kijk alleen maar hoe die dude zijn mobiele airco opstelt, bij een raam met volle zon en dekt het niet af. :S
Plus dat daar dus ook de warme uitblaas slang zit, die dude heeft alleen gelijk met minder efficiëntie.
De koude lucht gaat via de voorkant er met kracht uit en word daardoor ook niet opnieuw ingezogen.

[ Voor 19% gewijzigd door Winkiller op 28-06-2019 17:05 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"