Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.361.666 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 17:32
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:51:
@Shadow_Zero wat voor onderhoudt zoek je ? Ze zijn toch zo goed als onderhouds vrij op de filters na 1 keer per jaar
Oh, nog niet in verdiept eigenlijk. Is het dan vooral voor de garantie om een onderhoudscontract te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winkiller schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:54:
[...]

Dan doe je misschien iets verkeerd, maak eens een foto van hoe je het precies hebt staan. Ik heb op mijn slaapkamer een mobiele airco staan en die houd de kamer op 24 graden met lage vochtigheid. Dat gelul in de video is gedeeltelijk waar maar als je rekening houd met een aantal punten moet je kunnen koelen.

Kijk alleen maar hoe die dude zijn mobiele airco opstelt, bij een raam met volle zon en denkt het niet af. :S
Mijn Airco staat naast een groot enkel glas raam met slechte isolatie (3 meter breed, 2 meter hoog) waar heel de dag de zon op schijnt maar waarvan de gordijn dicht is. En onder een plat dak. Het meeste van de lucht die hij nodig heeft komt onder mijn kamerdeur door van uit de gang in ons huis. Waar het dus even warm is als buiten.

De buis steekt via een kleine opening in dat raam naar buiten.

Maar veel van de koeling gaat waarschijnlijk ook zo terug naar buiten via kleine openingen in dat raam en het plafond.

Daarmee dacht ik, wat als ik nu eens een heel krachtige mobiele airco koop?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2019 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:50

Winkiller

De Mopperpot

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:05:
[...]

Mijn Airco staat naast een groot enkel glas raam met slechte isolatie (3 meter breed, 2 meter hoog) waar heel de dag de zon op schijnt maar waarvan de gordijn dicht is. En onder een plat dak. Het meeste van de lucht die hij nodig heeft komt onder mijn kamerdeur door van uit de gang in ons huis. Waar het dus even warm is als buiten.

Veel van de koeling gaat waarschijnlijk zo terug naar buiten via dat raam en het plafond.

Ik mis nog waar je uitvoer van warme lucht naar toe gaat....
Haal hem in elk geval weg bij het raam, zeker bij enkel glas en een plat dak met slecht isolatie.
Koop een iets langere uitblaas slang, maximaal 1.5 meter langer en probeer het nog een keer.
Plak zonwerende folie op het raam en/of laat er dubbel glas inzetten, en plaats een ventilator voor hulp.

Mijn setup voorbeeld bij +30 graden.
Afbeeldingslocatie: http://oi64.tinypic.com/70kqwl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Winkiller schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:54:
[...]

Dan doe je misschien iets verkeerd, maak eens een foto van hoe je het precies hebt staan. Ik heb op mijn slaapkamer een mobiele airco staan en die houd de kamer op 24 graden met lage vochtigheid. Dat gelul in de video is gedeeltelijk waar maar als je rekening houd met een aantal punten moet je kunnen koelen.

Kijk alleen maar hoe die dude zijn mobiele airco opstelt, bij een raam met volle zon en dekt het niet af. :S
Plus dat daar dus ook de warme uitblaas slang zit, die dude heeft alleen gelijk met minder efficiëntie.
De koude lucht gaat via de voorkant er met kracht uit en word daardoor ook niet opnieuw ingezogen.
Jij bent zeker van het type dat denkt dat een condensor minder efficient is als ie in de volle zon staat?

Prima :p

[ Voor 76% gewijzigd door Glashelder op 28-06-2019 17:18 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Glashelder schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:18:
[...]

Jij bent zeker van het type dat denkt dat een condensor minder efficient is als ie in de volle zon staat?

Tegen wie zeg je dit ? het voegt mijn inziens ook weinig toe behalve iemand belachelijk maken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Sorry, beetje betrapt :p

Maar jij maakt op je beurt die 'dude' weer belachelijk. Die dude heeft gewoon volledig gelijk. Alles wat hij zegt is feitelijk correct. Met mijn split hoef ik toch ook geen raam af te dekken?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Glashelder schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:22:
Sorry, beetje betrapt :p

Maar jij maakt op je beurt die 'dude' weer belachelijk. Die dude heeft gewoon volledig gelijk. Alles wat hij zegt is feitelijk correct. Met mijn split hoef ik toch ook geen raam af te dekken?
Inderdaad maar een mobiele airco hoor je NIET op die manier de grond in te stampen. Verder is dat filmpje bullshit omdat je het niet met elkaar moet vergelijken, split airco's zijn superieur aan mobiele airco's en hoor je niet 1 op 1 te vergelijken. Hetzelfde geldt voor die raamunits, helaas die kom je bijna niet tegen in Nederland.

Die dude heeft dus NIET volledig gelijk in mijn ogen....alleen de efficiëntie klopt, het voorbeeld is mijn slaapkamer, van de week bij 33 graden was mijn slaapkamer 24 graden met 52% luchtvochtigheid. Ter vergelijking was de andere slaapkamer 27 graden met een luchtvochtigheid van 72%. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Inderdaad maar een mobiele airco hoor je NIET op die manier de grond in te stampen.
:?

Want?

Hij pleit juist voor mobiele AC's met 2 slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Glashelder schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:33:
[...]

:?

Want?

Hij pleit juist voor mobiele AC's met 2 slangen.
Zijn net als die raamunits (bijna) niet te krijgen dus waar wil je heen ?
Help liever mensen hun mobiele airco goed te benutten i.p.v. dit geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Klopt, daarom hij roept juist fabrikanten op om die dingen te gaan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Glashelder schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:37:
Klopt, daarom hij roept juist fabrikanten op om die dingen te gaan maken :)
Toegegeven dat is ook een pluspunt in zijn verhaal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

Wellicht dat ik de grap niet helemaal snap door de hitte, maar dat is ook zo. Veel logischer om de aanzuigkant van de condensor in de schaduw te hebben. Staat ook gewoon in de installatiehandleiding dacht ik zo te herrineren.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:13:
Beste heren,

Ik heb net een mobiele airco aangeschaft, omdat een split unit qua plaatsing en situatie geen optie is. Ik heb me er goed in verdiept en een airco met ietwat overcapaciteit gekocht. tot zover de motivatie.

Maar nu..... de afvoerslang moet naar buiten. Daar zijn al diverse oplossingen voor voorbij gekomen, waarvoor mijn dank!
Maar.... ben ik nou te simpel aan het denken als ik eraan denk wellicht gewoon een opvangbak voor de droger binnen op de afvoerslang te plaatsen, dat werkt toch ook? of....?

Bedankt voor jullie input alvast! ;)
Tegenstrijdigheid gedetecteerd! }:|
Winkiller schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:36:
[...]

Zijn net als die raamunits (bijna) niet te krijgen dus waar wil je heen ?
Help liever mensen hun mobiele airco goed te benutten i.p.v. dit geneuzel.
Die mensen moeten beginnen met het juiste product te kopen. Ik zoek ook nog steeds hulp om te stofzuigen met mijn compressor, maar dat wil ook maar niet vlotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winkiller schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:17:
[...]

Ik mis nog waar je uitvoer van warme lucht naar toe gaat....
Haal hem in elk geval weg bij het raam, zeker bij enkel glas en een plat dak met slecht isolatie.
Koop een iets langere uitblaas slang, maximaal 1.5 meter langer en probeer het nog een keer.
Plak zonwerende folie op het raam en/of laat er dubbel glas inzetten, en plaats een ventilator voor hulp.

Mijn setup voorbeeld bij +30 graden.
[Afbeelding]
Is een huurwoning dus ik kan zelf geen dubbel glas plaatsen. De wind zal hier altijd door het huis waaien. Die zonwerende folie kan ik wel proberen.
Is een schuifraam dus ik kon de meegeleverde kit gebruiken om de slang aan het raam uit te doen. Is
een kamer van 4mx4m en 3 meter hoog. Denk je dat het veel zin heeft als ik mijn 9000 btu unit retour doe en een 12000 btu unit koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]

Ik wil hier toch nog even op reageren, mijn antwoord is NEE maar hoe minder warm in huis hoe beter een mobiele airco werkt, de efficientie wordt wat verhoogd als alle zon inval zoveel mogelijk geblokkeerd wordt.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:22:
[...]
Is een huurwoning dus ik kan zelf geen dubbel glas plaatsen.
is een kamer van 4mx4m en 3 meter hoog. Denk je dat het veel zin heeft als ik mijn 9000 btu unit retour doe en een 12000 btu unit koop?
Kan natuurlijk wel dubbelglas vervangen maar kost je eigen geld, je hebt dus 48m3 om te koelen.
Daar heb je minimaal 2600 watt voor nodig (+/- 9000 BTU) dus zou je zeggen dat je goed zit.
Maar omdat je in een slechte omgeving zit zou je het kunnen overwegen als niets anders werkt.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:20:
[...]
Die mensen moeten beginnen met het juiste product te kopen. Ik zoek ook nog steeds hulp om te stofzuigen met mijn compressor, maar dat wil ook maar niet vlotten.
Niet Grappig en niet behulpzaam, die mensen moeten goed worden voorgelicht dan zijn dit soort opmerking ook verleden tijd. Alles draait om verkoop en de pegels, mobiele airco's worden verkocht als hamburgers en dat is verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:20:
[...]

Wellicht dat ik de grap niet helemaal snap door de hitte, maar dat is ook zo. Veel logischer om de aanzuigkant van de condensor in de schaduw te hebben. Staat ook gewoon in de installatiehandleiding dacht ik zo te herrineren.
https://www.directenergy....ng-air-conditioner-myths/

Het maakt echt allemaal niks uit :)

Als het dan over een mobiele gaat: het enige wat helpt is de zon van buitenaf weren. Of hij nou op je AC, je gordijn of van mijn part kat valt, maakt niet uit. Die warmte komt toch sowieso binnen als je de zon niet van buitenaf weert. Je AC zal het een zorg zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Niet veel nee, wel iets.
Winkiller schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:46:
[...]

Niet Grappig en niet behulpzaam, die mensen moeten goed worden voorgelicht dan zijn dit soort opmerking ook verleden tijd. Alles draait om verkoop en de pegels, mobiele airco's worden verkocht als hamburgers en dat is verkeerd.
En dat doet die gast in die video relatief prima door te zeggen dat je die 1-slang zooi niet moet kopen. Dan moet je niet gaan mieren dat mensen die toch de 1-slang airco's kopen geholpen moeten worden.

Wat natuurlijk wel prima kan is wetgeving wat aanpassen zodat verhuurders die niet meewerken aan een split airco beboet kunnen worden, mobiele airco's voorzien van passende energielabels (F,G) en niemand meer een HBO diploma of hoger zonder ten minsten 5 EC's in luchtkwaliteit onderwijs gehad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadow_Zero schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:03:
[...]

Oh, nog niet in verdiept eigenlijk. Is het dan vooral voor de garantie om een onderhoudscontract te nemen?
Ik heb geen onderhoudts contract maar wel gewoon garantie . Moet niet gekker worden

Zo iets als een verzekering op je uitlaad bij de kwikfit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:41
Airco draait. Ik hoor bij de buitenunit geborrel en een hoge fluit toon. Is dat normaal gedrag? Het geborrel is alleen hoorbaar van dichtbij, de fluittoon is van paar meter afstand nog heel goed te horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I-King schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:56:
Airco draait. Ik hoor bij de buitenunit geborrel en een hoge fluit toon. Is dat normaal gedrag? Het geborrel is alleen hoorbaar van dichtbij, de fluittoon is van paar meter afstand nog heel goed te horen...
Ik hoor hellemaal niks als die draait . Dus lijkt me niet .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Die mobiele airco's zijn het gewoon niet waard imho. Te inefficiënt, te lawaaiig en onhandig. Ik heb het ook eens geprobeerd met alle "handige tips" en "do's en dont's".

Het doel was om op een slaapkamertje van nog geen 15m2 de ruimte te koelen zodat we fatsoenlijk komen konden slapen. Dus we zorgde ervoor dat het een paar uur voor het slapen dat ding ging koelen en met een beetje mazzel ging de luchtvochtigheid wat omlaag en daalde de temperatuur 2 a 3 graden. Op zich best prettig op dat moment maar je kan met zo'n lawaaikast gewoonweg niet slapen. Je zet hem uit en binnen no time (lees 15-30 min) was de oude temperatuur weer bereikt en nam de luchtvochtigheid weer toe...oftewel gewoon weer proberen te slapen in een klamme warme bende ;)

Wat voor mij wel goed werkte als alternatief was een goede luchtontvochtiger en een zeer goede en stille plafond ventilator... Gevoelstemperatuur was goed en we sliepen veel beter. Just my 2 cents als tip, give it a try als een split unit niet kan.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:18
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:22:
[...]

Is een huurwoning dus ik kan zelf geen dubbel glas plaatsen. De wind zal hier altijd door het huis waaien. Die zonwerende folie kan ik wel proberen.
Is een schuifraam dus ik kon de meegeleverde kit gebruiken om de slang aan het raam uit te doen. Is
een kamer van 4mx4m en 3 meter hoog. Denk je dat het veel zin heeft als ik mijn 9000 btu unit retour doe en een 12000 btu unit koop?
Wanneer je een andere airco neemt.
Tip: https://www.obelink.nl/eu...iU8mVTxm5fmRoCUckQAvD_BwE

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 28-06-2019 21:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

renzo4000 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:28:
Die mobiele airco's zijn het gewoon niet waard imho. Te inefficiënt, te lawaaiig en onhandig. Ik heb het ook eens geprobeerd met alle "handige tips" en "do's en dont's".

maar je kan met zo'n lawaaikast gewoonweg niet slapen.
Tegenwoordig maken ze een minder herrie, misschien mag dat ook wel een keer genoemd worden. Ik en mijn vrouw slapen al 3 jaar prima met deLonghi PAC112AN Silent als zomervriendje. Bij mijn hoofd (op bed) ongeveer 20 dB en 50 dB bij het apparaat in SILENT mode, goed te doen eventueel met oordoppen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:42
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:05:
[...]
Dan heb je ongeveer 3x zo slecht rendement als met een goede split en veel meer herrie binnen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Het lijkt hier wel een Xbox versus Playstation oorlog, ik stop ermee mensen hier te helpen. Niemand is geholpen met al die negatieve feedback richting mobiele airco's als ze zo'n apparaat al gekocht hebben. Ik herinner mij iemand die ooit tegen zei dat zijn videokaart rondjes liep om de mijne, dat speelt hier ook een beetje en stuit mij enorm tegen mijn borst. }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Winkiller schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:12:
Het lijkt hier wel een Xbox versus Playstation oorlog, ik stop ermee mensen hier te helpen. Niemand is geholpen met al die negatieve feedback richting mobiele airco's als zo'n apparaat al gekocht hebben. Ik herinner mij iemand die ooit tegen zei dat zijn videokaart rondjes liep om de mijne, dat speelt hier ook een beetje en stuit mij enorm tegen mijn borst. }:|
Het is altijd afwegen van de voor en nadelen, persoonlijk raad ik iedereen aan de split te nemen om diverse redenen. Maar ieder zijn eigen beslissing uiteindelijk.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Winkiller schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:51:
[...]

Tegenwoordig maken ze een minder herrie, misschien mag dat ook wel een keer genoemd worden. Ik en mijn vrouw slapen al 3 jaar prima met deLonghi PAC112AN Silent als zomervriendje. Bij mijn hoofd (op bed) ongeveer 20 dB en 50 dB bij het apparaat in SILENT mode, goed te doen eventueel met oordoppen. ;)
Hmm interessant, ik lees andere db waarden namelijk 73db en de reviews zijn redelijk positief over deze mobiele airco... Behalve op een specifiek onderdeel ... "hij maakt teveel lawaai om in te slapen" lees je regelmatig terug tenzij hij in een woonkamer wordt gebruikt.

Voor jou is dat kennelijk niet van toepassing maar eerlijk gezegd ben ik nog geen een mobiele airco tegengekomen die stil genoeg is om in te slapen zonder dat ie op een laffe eco stand draait zonder goed te koelen.

Nogmaals ieder voor zich, als het een mobiele airco voor jou werkt dan is het helemaal goed maar in de praktijk vind ik het een hele slechte investering. Ik durf wel te zeggen een van mij slechtste investeringen die ik heb gedaan.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Winkiller schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:12:
Het lijkt hier wel een Xbox versus Playstation oorlog, ik stop ermee mensen hier te helpen. Niemand is geholpen met al die negatieve feedback richting mobiele airco's als ze zo'n apparaat al gekocht hebben. Ik herinner mij iemand die ooit tegen zei dat zijn videokaart rondjes liep om de mijne, dat speelt hier ook een beetje en stuit mij enorm tegen mijn borst. }:|
We proberen hier gewoon een objectief advies te geven. Ik loop al een tijd rond in dit topic en de hoeveelheid positieve ervaringen met mobiele AC’s zijn gewoon beperkt. Het is dan toch gewoon logisch om de aanschaf van een dergelijk apparaat af te raden? Ik moet de eerste reactie hier nog tegenkomen van iemand die de ander voor rotte vis uitmaakt omdat er een mobiele airco gekocht is? Ieder zijn keuze toch gewoon?

En sja, als iemand hier post dat ze een mobiele unit hebben en het werkt niet, wat verwacht je dan van ons? De theorie over waarom het niet werkt is toch gewoon logisch? Er worden dan toch tips gegeven over hoe het wel efficient te maken is?

Wat is het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 17:32
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:10:
[...]

Ik heb geen onderhoudts contract maar wel gewoon garantie . Moet niet gekker worden

Zo iets als een verzekering op je uitlaad bij de kwikfit....
Hoe lang heb je garantie? Want het was volgens mij iets van 1 jaar garantie, maar als je onderhoudscontract hebt 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbaddd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-01-2024
Wie wil tegen een kleine vergoeding een tweetal ronde gaten in een mdf plaat voor mij maken? De airco trekt de piepschuim helemaal krom, pfff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:07
Lijkt mij niet normaal, ik heb afgelopen week nog een Panasonic bij mijn moeder gemonteerd en die is gewoon relatief stil, geen fluittonen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
Superbaddd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:19:
Wie wil tegen een kleine vergoeding een tweetal ronde gaten in een mdf plaat voor mij maken? De airco trekt de piepschuim helemaal krom, pfff.
Waar woon je? Als je enigszins in de buurt woont dan wil ik dit kosteloos voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbaddd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-01-2024
Nicklazzz schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:26:
[...]

Waar woon je? Als je enigszins in de buurt woont dan wil ik dit kosteloos voor je doen.
Gelderland, omgeving Zutphen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
Superbaddd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:27:
[...]

Gelderland, omgeving Zutphen.
Beetje uit de richting, ik woon in Woensdrecht. Mocht je per toeval toch in de buurt zijn dan ben je welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Mijn 3 Daikin FTXM35M airco's zie ik ook welleens 375W aan vermogen opnemen, als we ze in de nacht laten draaien.
Campingrotzooi is en blijft het, neem de EER die is 2.
Een beetje goede R32 split heeft een EER > 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:02:
[...]

Ik hoor hellemaal niks als die draait . Dus lijkt me niet .
Nicklazzz schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:25:
[...]

Lijkt mij niet normaal, ik heb afgelopen week nog een Panasonic bij mijn moeder gemonteerd en die is gewoon relatief stil, geen fluittonen etc.
Dan ga ik morgen eens overleggen met de installateur. Gok genomen om spul te importeren uit Italië, hopelijk kan de installateur me verder helpen, anders krijgt 't toch nog een staartje :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I-King schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:59:
[...]

[...]

Dan ga ik morgen eens overleggen met de installateur. Gok genomen om spul te importeren uit Italië, hopelijk kan de installateur me verder helpen, anders krijgt 't toch nog een staartje :X
Kom net thuis van het werk mijn hoor ik niet eens als die aanstaat (buiten unit ) zo fluister stil is hij
Shadow_Zero schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:36:
[...]

Hoe lang heb je garantie? Want het was volgens mij iets van 1 jaar garantie, maar als je onderhoudscontract hebt 5 jaar.
5 jaar dacht ik van uit de instalteur en van wat ik hoor dat hij zelf niet moeilijk buiten de garantie. Hij lost het altijd netjes op

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2019 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Klinkt als een lekkage. Een klein beetje geborrel bij een binnenunit bij het starten is normaal (er kookt immers een vloeistof), heb dat buiten nog nooit gehoord.

Koelt ie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@Glashelder Hij koelt goed, daar lijkt geen probleem in te zitten. Heb 'm gisteren en vanacht alleen op 1 unit in de quiet stand laten draaien. Vanochtend even geprobeerd met meer vermogen en beide units, maar de piep blijft hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:34
I-King schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:49:
@Glashelder Hij koelt goed, daar lijkt geen probleem in te zitten. Heb 'm gisteren en vanacht alleen op 1 unit in de quiet stand laten draaien. Vanochtend even geprobeerd met meer vermogen en beide units, maar de piep blijft hoorbaar.
Frequentieregelaar van de compressor? Veranderd het geluid bij verandering van belasting.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@Glashelder zal het zo eens testen. De piep begint net een paar seconden voor de ventilator aan springt, de binnenunit is dan al even aangezet.
De piep verdwijnt binnen enkele seconden nadat de airco binnen is uitgezet en de koelvraag verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I-King schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:57:
@Glashelder zal het zo eens testen. De piep begint net een paar seconden voor de ventilator aan springt, de binnenunit is dan al even aangezet.
De piep verdwijnt binnen enkele seconden nadat de airco binnen is uitgezet en de koelvraag verdwijnt.
I-King schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:49:
Ik zou daar dus hellemaal crazy van worden. Toch maar liever garantie om de hoek :)

Dat lijkt me de buiten unit gewoon niet in orde..
Ik moet bij die van mij kijken of die wel loopt zelfs op max power vraag zo stil is mijn Panasonic

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2019 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
@Verwijderd Gegokt en 'verloren' :) Ik ga het zien, hopelijk kan de installateur me nog helpen. Tot op heden had dit ook kunnen gebeuren als ik alles om de hoek had gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I-King schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:01:
@Verwijderd Gegokt en 'verloren' :) Ik ga het zien, hopelijk kan de installateur me nog helpen. Tot op heden had dit ook kunnen gebeuren als ik alles om de hoek had gehaald.
Klopt alleen was dan een belletje genoeg geweest om dit onder garantie te vervangen. Nu wordt dat een ander verhaal.als die nu al bij geluiden maakt is het niet de vraag of die kapot gaat maar eerder een kwestie van wanneer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:18
koevlaas2 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:44:
[...]

Mijn 3 Daikin FTXM35M airco's zie ik ook welleens 375W aan vermogen opnemen, als we ze in de nacht laten draaien.
Campingrotzooi is en blijft het, neem de EER die is 2.
Een beetje goede R32 split heeft een EER > 8
Ja ik ken het.
Voor de lui in een huurwoning een goed alternatief, even een splitje ophangen en weer demonteren door een STEK monteur kost meer dan beetje stroom extra.

Je mag hem natuurlijk laten hangen maar de volgende huurder wil er vaak weinig tot niks voor geven.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2019 14:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:34
Hmm die Daikins hebben moeite om kWh te tellen, er wordt structureel te weinig geteld hier.
Afgelopen week aan koeling volgens Daikin gebruikt 81.2 kWh, volgens MID kWh meter 94.2 kWh, dat is een flink verschil en lijkt me sterk dat dat kabel verliezen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/1tkhgh.png

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mr_evil08 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:24:
[...]

Ja ik ken het.
Voor de lui in een huurwoning een goed alternatief, even een splitje ophangen en weer demonteren door een STEK monteur kost meer dan beetje stroom extra.

Je mag hem natuurlijk laten hangen maar de volgende huurder wil er vaak weinig tot niks voor geven.
Een niet ideaal apparaat is natuurlijk wel een mooie rem op het gebruik, iedere dag slapen met teveel lawaai dan accepteer je wat minder comfort denk ik.
Hier met de split's staan ze nu iedere dag aan.

Huurlui willen natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, want toch maar een huurhuis.
Een niet al te volle portemonee speelt natuurlijk ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PentaClover schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:25:
Hmm die Daikins hebben moeite om kWh te tellen, er wordt structureel te weinig geteld hier.
Afgelopen week aan koeling volgens Daikin gebruikt 81.2 kWh, volgens MID kWh meter 94.2 kWh, dat is een flink verschil en lijkt me sterk dat dat kabel verliezen zijn.

[Afbeelding]
Hoe gaan beide meters om met de cosinus phi?

En hoe lees je dat uit? Krijg je dat enkel te zien als je de Daikin wifi module er bij koopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
De extra slang die ik op mijn mobiele airco geplakt heb werkt erg goed!
De temperatuur is merkbaar lager dan de vorige hittegolf.
Ik snap niet dat alle mobiele airco's standaard met dubbele slang geleverd worden, en dat ze zo weinig beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
kabeltjekabel schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:56:
[...]

Hoe gaan beide meters om met de cosinus phi?

En hoe lees je dat uit? Krijg je dat enkel te zien als je de Daikin wifi module er bij koopt?
Daikin via de Wifi inderdaad, MID gecertificeerde kWh meter via S0 pulsen in de groepenkast.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
PentaClover schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:00:
[...]

Daikin via de Wifi inderdaad, MID gecertificeerde kWh meter via S0 pulsen in de groepenkast.
Is dat dan alleen het verbuik van de airco, of het totale verbruik van de woning?
De afwijking lijkt ook toe te nemen met het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Soldaatje schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:01:
[...]

Is dat dan alleen het verbuik van de airco, of het totale verbruik van de woning?
De afwijking lijkt ook toe te nemen met het verbruik.
Dat is alleen de airco, die zitten op een aparte groep met een aparte meter. Als ik per dag kijk en het percentage afwijking uitreken is dat niet constant tussen de 12% - 19%, gemiddeld over de week is het verschil 13% dat is toch echt wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
PentaClover schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:04:
[...]

Dat is alleen de airco, die zitten op een aparte groep met een aparte meter. Als ik per dag kijk en het percentage afwijking uitreken is dat niet constant tussen de 12% - 19%, gemiddeld over de week is het verschil 13% dat is toch echt wel veel.
Ik weet het niet, maar omdat het verschil toeneemt met het verbruik denk ik toch aan leidingverlies, meer weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Is de pulsteller wel goed ingesteld mbt pulslengte? Misschien dat daar iets zorgt voor afwijking?

Edit: Of kun je de totale stand op de kwh meter aflezen?

[ Voor 23% gewijzigd door I-King op 29-06-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PentaClover schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:00:
[...]

Is dat ook uit te lezen zonder vast te zitten aan een externe service?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
I-King schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:52:
Is de pulsteller wel goed ingesteld mbt pulslengte? Misschien dat daar iets zorgt voor afwijking?

Edit: Of kun je de totale stand op de kwh meter aflezen?
Ja en Ja, is al gebeurd. kWh meter lijkt netjes te kloppen, het zelfde type heb ik op de zonnepanelen groep zitten en als ik die vergelijk met wat de "slimme" meter telt, zit daar slechts 1.07% afwijking op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
kabeltjekabel schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:55:
[...]

Is dat ook uit te lezen zonder vast te zitten aan een externe service?
Ja, S0 pulsen uitgang zit aan een pulsen teller die via USB aan een raspberry Pi hangt met Domoticz erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PentaClover schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:06:
[...]

Ja, S0 pulsen uitgang zit aan een pulsen teller die via USB aan een raspberry Pi hangt met Domoticz erop.
Ik bedoel dat van de airco zelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
kabeltjekabel schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:15:
[...]
Ik bedoel dat van de airco zelf :P
Ah, dan begreep ik je verkeerd, ja de airco heeft een http interface, daar kan je rechtstreeks met een scriptje ook informatie uit lepelen.
Bijvoorbeeld:

http://192.168.xxx.xxx/aircon/get_week_power

Geeft als response:

ret=OK,today_runtime=1001,datas=9500/15600/18900/11200/8700/8700/8100

Waarbij je dan van de laatste 7 dagen het verbruik terug krijgt gescheiden door een /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Maar dan moet je dus eerst die wifi module van Daikin erbij kopen zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Het verbruik van mijn Daikin FTXF25a 29,7 kWh volgens mijn Carlo Gavazzi mid kWh teller 29.0 kWh.

@kabeltjekabel Ja, maar niet alle Daikins hebben deze mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Ja, ik heb 3 losse WiFi modules erbij gekocht, de Stylish had al WiFi ingebouwd zitten. Je hebt dan alleen de app nodig om ze te configureren en om nieuwe firmware te downloaden. Voor de rest hoef je de app niet te gebruiken als je dat niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Het gaat mij er om dat er geen 3e partij is die informatie uit mijn huis krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
@wizzopa Dat ligt een stuk dichter bij elkaar dan bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
@kabeltjekabel Ik ben zelf ook groot voorstander van niets via externe partijen laten lopen, soms beperkt dat wel je keuzes maar dat is dan maar zo, ik heb het liever in eigen hand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:35

sjirafje

No inspirational quotes here

koevlaas2 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:48:
[...]

Een niet ideaal apparaat is natuurlijk wel een mooie rem op het gebruik, iedere dag slapen met teveel lawaai dan accepteer je wat minder comfort denk ik.
Hier met de split's staan ze nu iedere dag aan.

Huurlui willen natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, want toch maar een huurhuis.
Een niet al te volle portemonee speelt natuurlijk ook mee.
Vreemde generalisatie van huurders 8)7. Huurlui, alsof in de huidige verziekte woningmarkt alleen maar tokkies een woning huren...

De woning is simpelweg niet jouw eigendom. Of je nu huurt in de vrijesector of sociale woningbouw maakt niet uit. Dus je hebt veel minder te zeggen over wat wel en niet mag.

Laat jij wel prijzige verbeteringen uitvoeren aan je huurauto als je op vakantie bent?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:02
:w

Misschien dit jaar of volgend jaar toch maar tijd voor een split-unit. Nu vast aan het oriënteren.
Niet alleen voor een hittegolf, maar ook voor de zolder die zelfs bij 25c al warm is.

Het gaat om een klein huis, 80m2.
Het idee is om de airco bovenaan het trappenhuis te hangen, want het trappenhuis is open met de zolder, de bovenverdieping én de woonkamer (het hele huis behalve de keuken).

Omdat het huis zo compact/klein is, hoop ik dat één airco genoeg is om een groot deel van huis af te koelen.
Als hij op de goeie plek hangt, zou ik zelfs met het richten van de "fan", bijv alleen naar de zolder kunnen blazen (het trappenhuis loopt open van begane grond tot zolder).

Iemand tips? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
DoubleYouPee schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:43:
:w

Misschien dit jaar of volgend jaar toch maar tijd voor een split-unit. Nu vast aan het oriënteren.
Niet alleen voor een hittegolf, maar ook voor de zolder die zelfs bij 25c al warm is.

Het gaat om een klein huis, 80m2.
Het idee is om de airco bovenaan het trappenhuis te hangen, want het trappenhuis is open met de zolder, de bovenverdieping én de woonkamer (het hele huis behalve de keuken).

Omdat het huis zo compact/klein is, hoop ik dat één airco genoeg is om een groot deel van huis af te koelen.
Als hij op de goeie plek hangt, zou ik zelfs met het richten van de "fan", bijv alleen naar de zolder kunnen blazen (het trappenhuis loopt open van begane grond tot zolder).

Iemand tips? Bedankt!
Koude lucht daalt, dus een hele verdieping omhoog blazen zal niet heel effectief zijn, gok ik zo.

En 80m2 is niet heel klein, met één airco heel het huis (met meerdere kamers en verdiepingen) koelen lijkt me een vrij grote opgave, tenzij je een flinke unit neemt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Hahn schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:50:
[...]

Koude lucht daalt, dus een hele verdieping omhoog blazen zal niet heel effectief zijn, gok ik zo.

En 80m2 is niet heel klein, met één airco heel het huis (met meerdere kamers en verdiepingen) koelen lijkt me een vrij grote opgave, tenzij je een flinke unit neemt.
Het hoeft niet omhoog, de airco zou dan op de hoogte van de zolder hangen. Als je de fan horizontaal plaatst, blaast hij de zolder in.
Op de wisselstand van de fan zou hij dan zolder/slaapkamer/en naar beneden blazen.
De keuken en de wc beneden hoeven niet. Logeerkamer ook niet.
Denk dat het totaal om 50m2 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
DoubleYouPee schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:55:
[...]

Het hoeft niet omhoog, de airco zou dan op de hoogte van de zolder hangen. Als je de fan horizontaal plaatst, blaast hij de zolder in.
Op de wisselstand van de fan zou hij dan zolder/slaapkamer/en naar beneden blazen.
De keuken en de wc beneden hoeven niet. Logeerkamer ook niet.
Denk dat het totaal om 50m2 gaat.
Hoe belangrijk is de zolder? In je huis besteed je waarschijnlijk de meeste tijd in je huiskamer en slaapkamer, niet? Dan zou ik me daar vooral op richten, in plaats van voornamelijk je zolder te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Hahn schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:57:
[...]

Hoe belangrijk is de zolder? In je huis besteed je waarschijnlijk de meeste tijd in je huiskamer en slaapkamer, niet? Dan zou ik me daar vooral op richten, in plaats van voornamelijk je zolder te koelen.
Zo dus :+, zijaanzicht

[ Voor 10% gewijzigd door DoubleYouPee op 13-08-2019 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dus de zolder is half open? Dat beantwoordt nog niet de vraag: hoe belangrijk is de zolder? Zit je er vaak op, of kom je er eens in de zoveel tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Hahn schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:07:
[...]

Dus de zolder is half open? Dat beantwoordt nog niet de vraag: hoe belangrijk is de zolder? Zit je er vaak op, of kom je er eens in de zoveel tijd?
Yep, je kan dus letterlijk van de zolder naar beneden vallen. Daarnaast kan de warmte gewoon altijd omhoog.
Je zit er nu dus niet vaak omdat het daar nu 35c is. Maar als het 20c is kan je er een kamer van maken.
Vandaar dit idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
DoubleYouPee schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:10:
[...]

Yep, je kan dus letterlijk van de zolder naar beneden vallen. Daarnaast kan de warmte gewoon altijd omhoog.
Zit er nu dus niet vaak omdat het daar nu 35c is. Maar als hij 20c is kan je er een kamer van maken.
Vandaar dit idee.
Als jij liever op zolder zit dan in je huiskamer, kan je dat overwegen. Ik zou zelf eerder overwegen om vooral op de slaapkamer en/of huiskamer te richten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Hahn schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:11:
[...]

Als jij liever op zolder zit dan in je huiskamer, kan je dat overwegen. Ik zou zelf eerder overwegen om vooral op de slaapkamer en/of huiskamer te richten :)
Kan hem altijd lager hangen ;). Maar tips voor een instap split unit voor iets van 25m²? De kamers zijn klein, het idee is dus om hem te richten op een van de delen.

[ Voor 10% gewijzigd door DoubleYouPee op 29-06-2019 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:49
Als het inderdaad aan 1 zijde zo open is van boven naar beneden (en je wilt maar 1 unit hangen) dan zou ik gewoon zo hoog mogelijk doen.
Neem je gelijk je zolder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
NeutraleTeun schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:16:
Als het inderdaad aan 1 zijde zo open is van boven naar beneden (en je wilt maar 1 unit hangen) dan zou ik gewoon zo hoog mogelijk doen.
Neem je gelijk je zolder mee.
Ja alleen als ik em hang zoals op de tekening kan ik hem ook vol op de slaapkamer richten. Tips voor een unit?

Edit: oja, een ac voor de slaapkamer of woonkamer is niet echt een optie, omdat hij dan aan de voorkant van het huis hangt.

[ Voor 13% gewijzigd door DoubleYouPee op 29-06-2019 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
sjirafje schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 17:44:
[...]

Vreemde generalisatie van huurders 8)7. Huurlui, alsof in de huidige verziekte woningmarkt alleen maar tokkies een woning huren...

De woning is simpelweg niet jouw eigendom. Of je nu huurt in de vrijesector of sociale woningbouw maakt niet uit. Dus je hebt veel minder te zeggen over wat wel en niet mag.

Laat jij wel prijzige verbeteringen uitvoeren aan je huurauto als je op vakantie bent?
Je moet het niet lezen als generalisatie, maar feit is dat je in huurwoning doorgaans wat armer publiek hebt zitten en niet zoveel dure gadgets op en rond het huis.
Heb net nog even gevaren door Broek in Waterland en daar zag je bij de nouveau riche soms wel 4 buitenunit's.

Een auto vergelijken met een huurhuis vind ik niet helemaal een eerlijk vergelijk, een huis heb je voor het comfort en met een auto reis je van a naar b en vice versa.
En wat ben ik blij dat ik een koopwoning heb en geen gedoe met erfpacht en vereniging van eigenaren, ik doe binnen redelijke grenzen lekker wat ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-07 22:41
DoubleYouPee schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:19:
[...]

Ja alleen als ik em hang zoals op de tekening kan ik hem ook vol op de slaapkamer richten. Tips voor een unit?

Edit: oja, een ac voor de slaapkamer of woonkamer is niet echt een optie, omdat hij dan aan de voorkant van het huis hangt.
Sinds een maand hangt in ins nieuwbouwhuis (120 m2) een Tosot Bora 5kw op de voorzolder. De lucht wordt het trapgat in geblazen.
Deze unit houdt bij ons de hele zolder, eerste verdieping en hal (begane grond) koel. Met de temperaturen van de afgelopen tijd is het dan op de slaapkamer 21-22 graden. Prima dus :)
Ik heb eigenlijk nog niet geprobeerd of ook de woonkamer koel wordt gehouden als ik de deur naar de woonkamer open zou zetten, maar vermoed eigenlijk van niet. Maar ons huis is natuurlijk wel een stukje groter dan bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kun je de leidingen van een buitenunit eigenlijk door de grond laten lopen? Ik kan daar niets over vinden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PentaClover schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 17:38:
@kabeltjekabel Ik ben zelf ook groot voorstander van niets via externe partijen laten lopen, soms beperkt dat wel je keuzes maar dat is dan maar zo, ik heb het liever in eigen hand.
Is die Daikin unit ook hackbaar zodat je het online gedeelte kunt omleiden naar iets wat je zelf host?

Kun je ook interne temperaturen en drukken uitlezen? Het systeem gaat namelijk uit als er te weinig koelmiddel inzit, maar lang voor die tijd gaan de prestaties al achteruit. Lijkt me handig om dat uit te kunnen lezen.
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:15:
[...]

Je moet het niet lezen als generalisatie, maar feit is dat je in huurwoning doorgaans wat armer publiek hebt zitten en niet zoveel dure gadgets op en rond het huis.
Heb net nog even gevaren door Broek in Waterland en daar zag je bij de nouveau riche soms wel 4 buitenunit's.

Een auto vergelijken met een huurhuis vind ik niet helemaal een eerlijk vergelijk, een huis heb je voor het comfort en met een auto reis je van a naar b en vice versa.
En wat ben ik blij dat ik een koopwoning heb en geen gedoe met erfpacht en vereniging van eigenaren, ik doe binnen redelijke grenzen lekker wat ik wil.
Dat huurhuis draagt er vaak ook nog aan bij dat die mensen armer zijn. Energierekening van een split is ~ 3x lager.

[ Voor 40% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-06-2019 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
zonoskar schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:40:
Kun je de leidingen van een buitenunit eigenlijk door de grond laten lopen? Ik kan daar niets over vinden.
In een mantelbuis (regenpijp oid) kan dit prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
kabeltjekabel schreef op zondag 30 juni 2019 @ 01:42:
[...]
Dat huurhuis draagt er vaak ook nog aan bij dat die mensen armer zijn. Energierekening van een split is ~ 3x lager.
Klopt, je zit gevangen in het fossiele stramien en dan verhogen ze ook nog ieder jaar de huur, zo blijft het besteedbaar inkomen van de lagere inkomens lekker laag :)
De Nouveau Riche maakt met haar geld nog meer geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 01:54:
[...]

Klopt, je zit gevangen in het fossiele stramien en dan verhogen ze ook nog ieder jaar de huur, zo blijft het besteedbaar inkomen van de lagere inkomens lekker laag :)
De Nouveau Riche maakt met haar geld nog meer geld.
Mwa, ik denk dat er ook wel betere huurwoningen zijn te vinden met zonnepanelen, airco, warmtepomp, maar dan zit je al snel in de vrije sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Heeft iemand ervaring de airco-montage van bijvoorbeeld de Gamma? Die is/lijkt veel goedkoper dan wat veel andere bedrijven/webshops aanbieden. Zit hier een addertje onder het gras?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
HarmoniousVibe schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:09:
Heeft iemand ervaring de airco-montage van bijvoorbeeld de Gamma? Die is/lijkt veel goedkoper dan wat veel andere bedrijven/webshops aanbieden. Zit hier een addertje onder het gras?
Ja, ex materiaal en boringen volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Ik heb me helemaal blind gekeken op COP/EER/SCOP/SEER, maar ik vraag me eigenlijk af hoe het nu daadwerkelijk functioneert. Ik heb boven een 2,5kw unit hangen, beneden een 3,5 en buiten een 5kw unit.
Ik heb 'm nu boven op koelen staan op 'auto' stand. Ik zie dat hij 720w uit het net trekt. Dan zit je dus nog lager dan 4 volgens deze logica en hij staat dan niet op volle bak te blazen.
Heeft iemand een idee of dat bij Panasonic units bijgehouden wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@I-King waarschijnlijk zit je rond je ondergrens te werken en dan is in ieder geval bij Daikin die hele rekenmethodiek compleet niet kloppend.

ook zijn die specs , het lijkt wel diesel...., vaak met een bepaalde leidinglengte bij een bepaalde temperatuur etc etc gemeten.

ergo in de praktijk zal je zelden tot nooit dat halen wat in de specs staat is mijn ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
In de quiet stand gaat hij terug tot ongeveer 220 tot 250w voor een enkele unit en dat is voor een duosplit best netjes. Ligt niet heel ver af van de single split voor zover de boekjes kloppen.
Ik had alleen wel graag gezien welk rendement de apparaten een beetje halen (net zoals een diesel), maar die info wordt dan weer nergens weergegeven :)

[ Voor 28% gewijzigd door I-King op 30-06-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
I-King schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:55:
In de quiet stand gaat hij terug tot ongeveer 220 tot 250w voor een enkele unit en dat is voor een duosplit best netjes. Ligt niet heel ver af van de single split voor zover de boekjes kloppen.
Ik had alleen wel graag gezien welk rendement de apparaten een beetje halen (net zoals een diesel), maar die info wordt dan weer nergens weergegeven :)
Mijn Daikin US die doet op dit moment slechts 110 Watt. Laagste vandaag 59 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Even een Handige Harry-vraag hier. Hoe wordt de airco voorzien van elektriciteit? En dan met name de buitenunit. Binnen kan ik wel geaarde wandcontactdozen aan laten leggen, maar hoe zit dan buiten? Ik lees ook tegenstrijdige verhalen op het internet over of de binnenunit de buitenunit voedt of andersom. Of dat beide 230V nodig hebben? En hoe zit het met multisplit?

In de installatiehandleidingen van Daikin kan ik hier gek genoeg niks over vinden.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik moet heel eerlijk zeggen dat dit soort vragen wel wat vermoeiend aan het worden zijn. Van alle AC's zijn wel gewoon installatiehandleidingen te vinden en alle AC fabrikanten zetten daarin hoe en wat. Vermoed dat je gewoon de verkeerde handleiding hebt.

Het verschilt gewoon per type. Welk type heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik wil een Daikin 3MXM-N gaan kopen, of misschien een Daikin duo-split met een losse Daikin US afhankelijk van wat er qua leidingen mogelijk is.

Ik kan het in de intallatiehandleiding helaas niet vinden. Bij de multi-split lijkt het er erg op dat sowieso de buitenunit aan moet worden gesloten, maar dan weet ik niet goed wat er met de binnenunit moet gebeuren. Zie ook de installatiehandleiding van de binnenunit.

[ Voor 34% gewijzigd door HarmoniousVibe op 30-06-2019 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
HarmoniousVibe schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:28:
Ik wil een Daikin 3MXM-N gaan kopen, of misschien een Daikin duo-split met een losse Daikin US afhankelijk van wat er qua leidingen mogelijk is.

Ik kan het in de intallatiehandleiding helaas niet vinden.
Bladzij 15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter

Ik kan het in de intallatiehandleiding helaas niet vinden. Bij de multi-split lijkt het er erg op dat sowieso de buitenunit aan moet worden gesloten, maar dan weet ik niet goed wat er met de binnenunit moet gebeuren.
Om je uit je lijden te verlossen: de buitenunit kan gewoon op een normale stekker, de binnenunits worden gevoed middels de buitenunit. Je hebt dus 1 stopcontact/stroompunt nodig voor de gehele installatie.

Maar zoals hierboven aangegeven; het staat er toch echt in (niet letterlijk uitgespeld, maar met begrijpend lezen kom je een heel eind ;) )

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bolk schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:31:
Mogelijk een werkspotje overwegen dan.
Ik heb dat destijds in mei gedaan en dat werkte prima! In het hoogseizoen zal het wel een ander verhaal zijn.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
I-King schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:51:
Ik heb me helemaal blind gekeken op COP/EER/SCOP/SEER, maar ik vraag me eigenlijk af hoe het nu daadwerkelijk functioneert. Ik heb boven een 2,5kw unit hangen, beneden een 3,5 en buiten een 5kw unit.
Ik heb 'm nu boven op koelen staan op 'auto' stand. Ik zie dat hij 720w uit het net trekt. Dan zit je dus nog lager dan 4 volgens deze logica en hij staat dan niet op volle bak te blazen.
Heeft iemand een idee of dat bij Panasonic units bijgehouden wordt?
Opgegeven EER is vaak bij een bepaalde gunstige omstandigheid, SEER waarde zou een gewogen jaar gemiddelde moeten zijn, afhankelijk van welke klimaatzone je hem gebruikt.

Nu het buiten hier zo kneitersheet is zit je uiteraard op een 'slechter' rendement. Dat is gewoon logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Ik kan het in de intallatiehandleiding helaas niet vinden. Bij de multi-split lijkt het er erg op dat sowieso de buitenunit aan moet worden gesloten, maar dan weet ik niet goed wat er met de binnenunit moet gebeuren. Zie ook de installatiehandleiding van de binnenunit.
Volgens mij heeft een Daikin US zijn eigen type buitenunit ivm het ont/bevochtigen en ventileren, die kan je niet zomaar op iedere willekeurige buitenunit aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Nee dat weet ik. De "master bedroom" is aan de voorkant van het huis terwijl de andere 2 slaapkamers en de makkelijkste ingang voor de woonkamer aan de achterkant zitten. Als ik alles zou willen aansluiten zou ik waarschijnlijk 1 multi-split met 3 binnenunits kopen en een single split US in de hoofdslaapkamer. Het is een tussenwoning dus de condenser aan de zijkant is helaas geen optie.

[ Voor 11% gewijzigd door HarmoniousVibe op 30-06-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
kabeltjekabel schreef op zondag 30 juni 2019 @ 01:42:
[...]

Is die Daikin unit ook hackbaar zodat je het online gedeelte kunt omleiden naar iets wat je zelf host?

Kun je ook interne temperaturen en drukken uitlezen? Het systeem gaat namelijk uit als er te weinig koelmiddel inzit, maar lang voor die tijd gaan de prestaties al achteruit. Lijkt me handig om dat uit te kunnen lezen.
Waarom zou je dat willen hacken ??? Gewoon lekker uitzetten dat de daikin server uberhaupt gebruikt wordt.
Je kan als je dat zo nodig zou willen gewoon via een VPN naar je lokale netwerk gaan en de dingen aan en uit zetten mocht je er een reden voor hebben, ik zou hem zelf niet kunnen verzinnen, maar goed het kan.

Nee, drukken en koudemiddel temperatuur kan je niet uitlezen, alleen binnen en buiten temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PentaClover schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:24:
[...]

Waarom zou je dat willen hacken ???
[...]
Omdat ik niks te maken wil hebben met 3e partijen die dingen uit mijn huis uitlezen. ;)
Pagina: 1 ... 22 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"