Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.362.740 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:30
Onder mijn buitenunit zie ik een beetje condens op het plat dak. Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 20:06
kabeltjekabel schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:37:
[...]

Omdat ik niks te maken wil hebben met 3e partijen die dingen uit mijn huis uitlezen. ;)
Dus dan zet je de remote functionaliteit niet aan, zoals ik al zei, dan zoekt de airco geen contact met de externe server om je settings te sturen en om te kijken of jij remote een verzoek tot schakelen heb gedaan.
Dat is gewoon een optie, het staat standaard uit, je moet het bewust aan zetten als je dit wel wilt gebruiken.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-10 22:58
henkna schreef op maandag 1 juli 2019 @ 06:49:
Onder mijn buitenunit zie ik een beetje condens op het plat dak. Is dat normaal?
Ja, je hebt ook de mogelijkheid om er een lekbak onder te plaatsen. Standaard wordt er zo’n tuitje meegeleverd welke je er onder kan monteren en een slangetje op kan aansluiten indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik kan me vergissen, maar volgens mij hoort er alleen condenswater onder je buitenunit te komen als ie verwarmt. Anders moet het volgens mij door iets anders komen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:30
Glashelder schreef op maandag 1 juli 2019 @ 08:29:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij hoort er alleen condenswater onder je buitenunit te komen als ie verwarmt. Anders moet het volgens mij door iets anders komen.
Wellicht druppels die op de koude leiding ontstaan en die op het dak druppelen vraag ik me nu af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat zou wellicht wel kunnen inderdaad.. :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:30
Hoe schakelen de split units terug in jullie beleving? Kun je hem de hele zomer aan laten staan en als de temperatuur zodanig laag is, dat de airco 'uit' kan, gaat die dan ook uit, of blijft die op 't laagste pitje doorblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Mijn Fujitsu gaat echt uit (binnen en buiten). De Mitsubishi's hiervoor bleven doorblazen, maar de compressor ging wel uit als ze echt niks meer te doen hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik laat hem lekker aan . dat beetje stroom doet geen pijn over 15 dagen geteld 45kw

en met een gemiddelde van 16KW wat ik per dag opwek met mijn pv set :)
doet het geen pijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:32
Mijn Daikin (split unit) gaat niet helemaal uit, gebruikt nog ongeveer 60 watt als er eigenlijk geen vraag is en hij nog wel actief is.

[ Voor 5% gewijzigd door sinovenator op 01-07-2019 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:35

de Peer

under peer review

sinovenator schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:08:
Mijn Daikin (split unit) gaat niet helemaal uit, gebruikt nog ongeveer 60 watt als er eigenlijk geen vraag is en hij nog wel actief is.
Welke Daikin is dat?

Mijn Daikins (FTXM35M en FTXM20M) gaan wel helemaal uit, en ik heb ze nooit onder de 85 Watt zien komen.

Als ze niet uit gaan, kan dat ook komen doordat er genoeg warmteaanvoer is die gekoeld moet worden, of dat je een relatief laag setpoint hebt. Zet je setpoint maar eens op 25 graden terwijl het 23 graden is. Dan gaat jouw Daikin ook wel uit waarschijnlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
de Peer schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:21:
[...]

Welke Daikin is dat?

Mijn Daikins (FTXM35M en FTXM20M) gaan wel helemaal uit, en ik heb ze nooit onder de 85 Watt zien komen.

Als ze niet uit gaan, kan dat ook komen doordat er genoeg warmteaanvoer is die gekoeld moet worden, of dat je een relatief laag setpoint hebt. Zet je setpoint maar eens op 25 graden terwijl het 23 graden is. Dan gaat jouw Daikin ook wel uit waarschijnlijk. :)
Helemaal uit zou voor mij beteken dat die de max 2 watt standby gebruikt., dat doet die niet als de aanstaat.

Mijn set is een Daikin 2MXM40 met twee binnendelen FTXP20
Ik heb ok een FTXM35M en deze gebruikt idd ook minimaal 85 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
sinovenator schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:52:
[...]

Helemaal uit zou voor mij beteken dat die de max 2 watt standby gebruikt., dat doet die niet als de aanstaat.

Mijn set is een Daikin 2MXM40 met twee binnendelen FTXP20
Ik heb ok een FTXM35M en deze gebruikt idd ook minimaal 85 watt
Nee, dat is uit-uit. Uit als in; 'de binnen ventilator gaat uit maar het systeem blijft op druk' is wat bij iedereen met een goed werkend systeem gebeurd. Ook wel logisch; als hij iedere keer helemaal uit gaat, moet het systeem weer eerst compleet opstarten iedere keer dat er een koeltevraag is. Verre van efficiënt

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
Notna schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:57:
[...]

Nee, dat is uit-uit. Uit als in; 'de binnen ventilator gaat uit maar het systeem blijft op druk' is wat bij iedereen met een goed werkend systeem gebeurd. Ook wel logisch; als hij iedere keer helemaal uit gaat, moet het systeem weer eerst compleet opstarten iedere keer dat er een koeltevraag is. Verre van efficiënt
Ja zo werkt het idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Net ook zelf even geprobeerd met een koeltemperatuur van 27 graden op beide units van de duosplit. Hij start even op, maar daarna zakt hij terug naar een nette 15W. Niet verkeerd wat mij betreft!
Eens kijken of hij tussendoor nog pieken vertoont door bijv. op druk te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

I-King schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:20:
Net ook zelf even geprobeerd met een koeltemperatuur van 27 graden op beide units van de duosplit. Hij start even op, maar daarna zakt hij terug naar een nette 15W. Niet verkeerd wat mij betreft!
Eens kijken of hij tussendoor nog pieken vertoont door bijv. op druk te blijven.
Dat zal dan waarschijnlijk alleen de ventilator zijn, voor een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 22:21
Soldaatje schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:00:
De extra slang die ik op mijn mobiele airco geplakt heb werkt erg goed!
De temperatuur is merkbaar lager dan de vorige hittegolf.
Ik snap niet dat alle mobiele airco's standaard met dubbele slang geleverd worden, en dat ze zo weinig beschikbaar zijn.
Goed om te horen! Heb je de volledige inlaat afgeplakt met karton of enkel het grootste gedeelte (evt foto)?

Zelf wil ik het ook gaan doen, maar ik twijfel nog even wat de handigste aanpak is. De inlaat zit net aan de verkeerde kant van mijn raam, de slang zal dus in een bocht moeten. Ik weet dat dit bij de uitvoer slang een probleem is maar zou dit bij de inlaat nog veel uitmaken? Het gekke is dat ik sowieso op internet niet veel meer informatie (bijv verschil in temperatuur) over deze mod kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

koevlaas2 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:48:
[...]

Een niet ideaal apparaat is natuurlijk wel een mooie rem op het gebruik, iedere dag slapen met teveel lawaai dan accepteer je wat minder comfort denk ik.
Hier met de split's staan ze nu iedere dag aan.

Huurlui willen natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, want toch maar een huurhuis.
Een niet al te volle portemonee speelt natuurlijk ook mee.
_O-
sjirafje schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 17:44:
[...]

Vreemde generalisatie van huurders 8)7. Huurlui, alsof in de huidige verziekte woningmarkt alleen maar tokkies een woning huren...

De woning is simpelweg niet jouw eigendom. Of je nu huurt in de vrijesector of sociale woningbouw maakt niet uit. Dus je hebt veel minder te zeggen over wat wel en niet mag.

Laat jij wel prijzige verbeteringen uitvoeren aan je huurauto als je op vakantie bent?
Inderdaad, het is gewoon niet jouw eigendom dus je kan niet zomaar van alles uitbreken en doen.

Ik betaal 1200,- huur voor een nieuwbouw appartement in een van de betere wijken, maar ik zal dus ook wel een tokkie zijn :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:06
Ik heb een vraag betreffende het laten (her)vullen van de split unit airco van mijn zus. De airco moet hervult worden, maar mijn zus is met haar partner op vakantie en komt over 2 weken terug. Natuurlijk heeft zij de huissleutel meegenomen (lekker slim, maar dat terzijde). Kan ik nu een bevoegde STEK monteur de airco toch alvast laten vullen? De buitenunit is namelijk gewoon goed bereikbaar. Of moet de Airco voor het vullen aanstaan oid? In dat geval moet zij wachten tot na haar vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Een split hoeft alleen maar opnieuw gevuld te worden als er een lekkage is. Grote kans dus dat er een lekkage is die hersteld moet worden (indien mogelijk..).

De AC monteur die hier over de vloer gekomen is bepaalde aan de hand van de temperaturen van de vloeistof en gasleiding of er genoeg gas in zit. Daarvoor moet het systeem operationeel zijn in de testmodus.

Denk dus dat het 2 weken wachten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:24
BlackMonkey schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:01:
[...]

Goed om te horen! Heb je de volledige inlaat afgeplakt met karton of enkel het grootste gedeelte (evt foto)?

Zelf wil ik het ook gaan doen, maar ik twijfel nog even wat de handigste aanpak is. De inlaat zit net aan de verkeerde kant van mijn raam, de slang zal dus in een bocht moeten. Ik weet dat dit bij de uitvoer slang een probleem is maar zou dit bij de inlaat nog veel uitmaken? Het gekke is dat ik sowieso op internet niet veel meer informatie (bijv verschil in temperatuur) over deze mod kan vinden.
Blader even door mijn foto's daar staat een voorbeeld.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
red1 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:10:
Ik heb een vraag betreffende het laten (her)vullen van de split unit airco van mijn zus. De airco moet hervult worden, maar mijn zus is met haar partner op vakantie en komt over 2 weken terug. Natuurlijk heeft zij de huissleutel meegenomen (lekker slim, maar dat terzijde). Kan ik nu een bevoegde STEK monteur de airco toch alvast laten vullen? De buitenunit is namelijk gewoon goed bereikbaar. Of moet de Airco voor het vullen aanstaan oid? In dat geval moet zij wachten tot na haar vakantie.
Euh ja, dat laatste. Maar waar wil je sowieso een AC monteur binnen 2 weken regelen :?

En inderdaad; hoezo hervullen? Is 'ie lek dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:26
red1 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:10:
Als het een Daikin is en zichtbaar vanaf buiten kan ik via de afstandbediening de unit vanaf buiten aan en uit schakelen :)
Maar liever dat je er gewoon bij kan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
TommyGun schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:27:
[...]
Ik betaal 1200,- huur voor een nieuwbouw appartement in een van de betere wijken, maar ik zal dus ook wel een tokkie zijn :+
Je bent geen Tokkie (heb ik ook nooit gezegd), maar je bent wel flink geld kwijt en als je 'pech' hebt tot je dood.
Als alles goed gaat ben ik op mijn 58e hypotheekvrij en dalen mijn lasten flink.
Sowieso betaal ik netto veel minder dan jij voor een hoekhuis van 158m2 en 400m3.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
wizzopa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:39:
[...]

Blader even door mijn foto's daar staat een voorbeeld.
Die had ik gezien! Ik probeer alleen wat (meer) informatie te verzamelen over het onderwerp dus dan helpt helpen extra foto's van andere natuurlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
BlackMonkey schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:52:
[...]

Die had ik gezien! Ik probeer alleen wat (meer) informatie te verzamelen over het onderwerp dus dan helpt helpen extra foto's van andere natuurlijk altijd.
Wat zoek je dan precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
BlackMonkey schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:01:
[...]

Mijn airco heeft achter en aan de zijkant aanzuiging, de zijkant heb ik helemaal afgeplakt, de slang op de achterkant geplakt en daaromheen ook afgeplakt.

airco

De aanvoerslang heb ik een maatje groter genomen, 150mm tegenover 120mm voor de afvoer, met allebei een lengte van 1500mm. Bochten zijn niet echt een probleem, maar minder is natuurlijk beter.
Ik heb geen keiharde cijfers over of het nou beter koelt, maar mijn eerste indruk is van wel. In ieder geval blijft hij wel werken zonder problemen. Praktisch gezien zou het beter zijn om het niet als een "tokkie" afgeplakt te hebben want nou kan ik het filter niet makkelijk meer schoonmaken, maar dat zie ik later wel.
Eventueel kan ik de afvoerslang ook nog een maatje groter maken, dat zal misschien nog meer effect hebben.
De airco is een Eurom PAC23R met een koelvermogen van 8000BTU.
Verder heb ik nog een raamafdichting besteld maar die is nog niet binnen, daarmee sluit je het raam grotendeels af met de slangen erdoorheen.
Het is waar ik woon maar drie dagen echt nodig geweest dit jaar, het is nu 23 graden binnen en heb het net niet koud, dus nu staat hij uit. Hopelijk komen er nog wat warmere dagen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Soldaatje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:18:
[...]

Mijn airco heeft achter en aan de zijkant aanzuiging, de zijkant heb ik helemaal afgeplakt, de slang op de achterkant geplakt en daaromheen ook afgeplakt.

[Afbeelding: airco]

De aanvoerslang heb ik een maatje groter genomen, 150mm tegenover 120mm voor de afvoer, met allebei een lengte van 1500mm. Bochten zijn niet echt een probleem, maar minder is natuurlijk beter.
Ik heb geen keiharde cijfers over of het nou beter koelt, maar mijn eerste indruk is van wel. In ieder geval blijft hij wel werken zonder problemen. Praktisch gezien zou het beter zijn om het niet als een "tokkie" afgeplakt te hebben want nou kan ik het filter niet makkelijk meer schoonmaken, maar dat zie ik later wel.
Eventueel kan ik de afvoerslang ook nog een maatje groter maken, dat zal misschien nog meer effect hebben.
De airco is een Eurom PAC23R met een koelvermogen van 8000BTU.
Verder heb ik nog een raamafdichting besteld maar die is nog niet binnen, daarmee sluit je het raam grotendeels af met de slangen erdoorheen.
Het is waar ik woon maar drie dagen echt nodig geweest dit jaar, het is nu 23 graden binnen en heb het net niet koud, dus nu staat hij uit. Hopelijk komen er nog wat warmere dagen aan.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord (en @wizzopa ook voor de informatie natuurlijk)!
Ik denk dat het stuk dat jullie omhoog gaan bij mij een vlakke bocht wordt, de puzzel zit hem dan alleen nog even in welk gedeelte ik afplak en waar de buist komt. Dit omdat mijn airco 10500 BTU doet (Tristar 5521) waardoor hij aan 2 kanten stevig lijkt aan te zuigen als hij goed staat te stampen.

Helaas zit mijn slaapkamer aan de zonkant, tussen de huizen in met een plat dak. Zodra de airco uitgaat vlogen dus afgelopen week de temperaturen makkelijk boven 34 graden (ook al is de zon al onder, het huis straalt gewoon nog warmte af). Alle efficientie is dus een voordeel :) Moet wel zeggen dat ik ondanks alle negativiteit toch tevreden ben met mijn airco. Een split-unit is niet mogelijk (huur) en zonder airco is het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:14
de Peer schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:30:
[...]

Dat zal dan waarschijnlijk alleen de ventilator zijn, voor een tijdje.
Mijn split unit (Midea Mission Pro 2,5Kw) als ik deze aanzet in Cool modus (21c ingesteld) zit deze rond de 1Kw kwa verbruik maar zakt terug naar ong 350watt (ligt erook aan hoe warm het buiten/binnen is) en blijft daar dan constant. uitblaas temperatuur heb ik gemeten op -0,2 graden, dus net onder het vriespunt _/-\o_ Vandaag even de Eco modus voor het eerst aangezet was helemaal vergeten dat dit er ook nog opzat!, verbruik in Eco wordt teruggeschroefd naar 65watt (op dit moment van schrijven) en uitblaas temperatuur wordt dan 10 tot 15 graden.. Echt helemaal uitschakelen heeft mij Airco nog niet gedaan ondanks dat het ingestelde temperatuur al is bereikt, dus hij blijft wel gewoon kouwdere lucht aanvoeren en de buitenunit draait dus ook gewoon maar wel heel zachtjes

Dus wat ik vanaf vandaag ga doen is volle bak een uur Cool modus (meestal 0 graden uitblazen) zodat het meeste vocht en warmte is afgevoerd en na een urrtje daarna overschakelen naar Eco, dit scheelt echt enorm in verbruik en merk ook dat dit een prettigere omgevings temperatuur is dan constant Cool, het is de klamme vochtige lucht die weg moet en dit wordt al binnen het half uur al gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:56:
[...]

Euh ja, dat laatste. Maar waar wil je sowieso een AC monteur binnen 2 weken regelen :?

En inderdaad; hoezo hervullen? Is 'ie lek dan?
Hij is naar mijn weten niet lek, alleen koelt hij niet meer zoals het hoort. Mijn zus zei dat het gas aan vervanging toe was, ze gebruiken de airco maar een paar dagen/weken per jaar en hebben er de laatste jaren niets aan gedaan. Het is ook geen ramp als het nu niet kan, dan maken ze over twee weken wel een afspraak, ik vroeg me alleen af of het alleen met de buitenunit kan.
koevlaas2 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:47:
[...]

Als het een Daikin is en zichtbaar vanaf buiten kan ik via de afstandbediening de unit vanaf buiten aan en uit schakelen :)
Maar liever dat je er gewoon bij kan.
Het is geen Daikin. Maar de binnenunit moet dus aanstaan? Het kan niet met alleen de buitenunit?

Edit: heb deze reactie over het hoofd gezien
Glashelder schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:33:
Een split hoeft alleen maar opnieuw gevuld te worden als er een lekkage is. Grote kans dus dat er een lekkage is die hersteld moet worden (indien mogelijk..).

De AC monteur die hier over de vloer gekomen is bepaalde aan de hand van de temperaturen van de vloeistof en gasleiding of er genoeg gas in zit. Daarvoor moet het systeem operationeel zijn in de testmodus.

Denk dus dat het 2 weken wachten wordt.
Hij moet dus aanstaan. Helaas, waar ik al aan dacht. Bedankt voor het meedenken.

Het is dus bij een split unit niet zo, zoals bij een auto, dat de vloeistof ieder jaar iets minder wordt en je deze eigenlijk om de x aantal jaar moet bijvullen?

[ Voor 28% gewijzigd door red1 op 01-07-2019 21:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
red1 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:15:
[...]

Hij is naar mijn weten niet lek, alleen koelt hij niet meer zoals het hoort. Mijn zus zei dat het gas aan vervanging toe was, ze gebruiken de airco maar een paar dagen/weken per jaar en hebben er de laatste jaren niets aan gedaan. Het is ook geen ramp als het nu niet kan, dan maken ze over twee weken wel een afspraak, ik vroeg me alleen af of het alleen met de buitenunit kan.
Ja en dat is dus mijn punt: AC gas is nooit ‘aan vervanging toe’.

Er zit te weinig in en dus is er een lek, of de compressor bouwt te weinig druk op oid.

Er is in ieder geval meer aan de hand.
Het is dus bij een split unit niet zo, zoals bij een auto, dat de vloeistof ieder jaar iets minder wordt en je deze eigenlijk om de x aantal jaar moet bijvullen?
Een auto heeft hier en daar wat rubbers zitten waar koelmiddel doorheen kan lekken. Ook zit je met een auto met een condensor die vol in de rijwind zit. Die komt dus in aanraking met steentjes, zand en andere troep. Daardoor hebben die veel vaker lekkages.

[ Voor 23% gewijzigd door Glashelder op 01-07-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper1221
  • Laatst online: 06-08 20:50
ik ben op zoek naar een splitunit die zelf te installeren is en toen kwam ik het merk Chigo tegen

iemand ervaring met deze airco's? deze zouden zelf heel makkelijk te installeren moeten zijn en er zit een duidelijke handleiding bij. zou hier dan niemand meer bij hoeven komen om te vacumeren etc.

https://www.boilergarant....r-a-r32-2018-model-gevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
BlackMonkey schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:39:
[...]

Bedankt voor het uitgebreide antwoord (en @wizzopa ook voor de informatie natuurlijk)!
Ik denk dat het stuk dat jullie omhoog gaan bij mij een vlakke bocht wordt, de puzzel zit hem dan alleen nog even in welk gedeelte ik afplak en waar de buist komt. Dit omdat mijn airco 10500 BTU doet (Tristar 5521) waardoor hij aan 2 kanten stevig lijkt aan te zuigen als hij goed staat te stampen.

Helaas zit mijn slaapkamer aan de zonkant, tussen de huizen in met een plat dak. Zodra de airco uitgaat vlogen dus afgelopen week de temperaturen makkelijk boven 34 graden (ook al is de zon al onder, het huis straalt gewoon nog warmte af). Alle efficientie is dus een voordeel :) Moet wel zeggen dat ik ondanks alle negativiteit toch tevreden ben met mijn airco. Een split-unit is niet mogelijk (huur) en zonder airco is het niet te doen.
Dat de airco via 2 rooster zuigt is normaal. 1 rooster is voor het aanzuigen van die gekoeld moet worden, en het ander rooster is voor het aanzuigen van lucht wat naar buiten moet. Een plaatje karton voor een van de roosters zal duidelijk maken welke je moet hebben, als je het rooster heb dat de lucht aanzuigt voor de warmte af te voeren zal er bij de aansluiting van de slang geen of minder lucht uit komen. Het rooster wat je dan heb afgesloten maak je de aanzuigslang aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-10 20:12

CodeIT

Code IT

kasper1221 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:32:
ik ben op zoek naar een splitunit die zelf te installeren is en toen kwam ik het merk Chigo tegen

iemand ervaring met deze airco's? deze zouden zelf heel makkelijk te installeren moeten zijn en er zit een duidelijke handleiding bij. zou hier dan niemand meer bij hoeven komen om te vacumeren etc.

De buitenunit is gevuld. Dit is volgens mij redelijk standaard. Na het aansluiten van de binnen- op de buitenunit met de leidingset moet je nog steeds vacumeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online

Volgens de handleiding zou je het allemaal zelf kunnen aansluiten, of dit mag zonder STEK-monteur vraag ik me af. https://www.boilergarant....20chigo%20airco%20NL2.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Soldaatje op 01-07-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CodeIT schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:36:
[...]

De buitenunit is gevuld. Dit is volgens mij redelijk standaard. Na het aansluiten van de binnen- op de buitenunit met de leidingset moet je nog steeds vacumeren.
Ook de binnen unit vacumeer je dan gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bijv. comfoortklimaat.nl zegt dat met die leidingen die vacuum geleverd worden het niet-vacumeren van de binnenunit geen probleem is.

In sommige gevallen zit daar trouwens wel stikstof in (binnenunit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
Een chigo voor 800 euro vindt ik persoonlijk echt veelste duur en zijn van de goedkoopste van het goedkoopste materialen gemaakt. Waarom kijk je niet even op Ebay (italie) even inloggen en website is naar nederlands te vertalen/stellen en een aankoop met Paypal (beschermd) is zo gebeurd en je bent voor de helft goedkoper uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Soldaatje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:39:
[...]

Volgens de handleiding zou je het allemaal zelf kunnen aansluiten, of dit mag zonder STEK-monteur vraag ik me af. https://www.boilergarant....20chigo%20airco%20NL2.pdf
Zeer twijfelachtige methode:
Druk vervolgens met bijvoorbeeld een kleine schroevendraaier het ventiel aan de aansluiting met de dikke leiding exact 10 seconden in. Draai vervolgens de inbus kraan waar de dikke leiding op aangesloten is geheel open
Volgens mij laat je dan gewoon koelgas ontsnappen, vanuit de handleiding geschreven met het idee om lucht eruit te drukken? Ze zeggen verderop in de handleiding ook iets over ijsvorming op de leiding. Er staat dan als oorzaak "te weinig koelmiddel aanwezig", "heeft u te lang ontlucht" 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:44:
Bijv. comfoortklimaat.nl zegt dat met die leidingen die vacuum geleverd worden het niet-vacumeren van de binnenunit geen probleem is.

In sommige gevallen zit daar trouwens wel stikstof in (binnenunit).
Fijn dat er stikstof in zit, maar ook dat moet er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-10 20:12

CodeIT

Code IT

ThinkPadd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:45:
[...]

[...]

Volgens mij laat je dan gewoon koelgas ontsnappen, vanuit de handleiding geschreven met het idee om lucht eruit te drukken? Ze zeggen verderop in de handleiding ook iets over ijsvorming op de leiding. Er staat dan als oorzaak "te weinig koelmiddel aanwezig", "heeft u te lang ontlucht" 8)7
Volgens mij is dat idd de methode die ze gebruiken. Wat imho een erg slechte methode is. Nogal fout- en storingsgevoelig. Is het überhaupt legaal om dit te adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:45:
[...]

[...]

Idd apart maar mijn eerste AC was een Chigo die ik op deze manier geinstalleerd heb en die heeft het een jaar of 10 perfect gedaan 8).

Draait nu bij een vriend van mij.. ook alweer een jaar of 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
CodeIT schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:55:
[...]

Volgens mij is dat idd de methode die ze gebruiken. Wat imho een erg slechte methode is. Nogal fout- en storingsgevoelig. Is het überhaupt legaal om dit te adviseren?
Volgens mij is het zelf niet toegestaan voorgevulde unit te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
wizzopa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:52:
[...]

Fijn dat er stikstof in zit, maar ook dat moet er uit.
Ja, lijkt mij ook. Maar al laat je dat er uit heb je nog geen vocht er in, dat lijkt me funester dan stikstof.
wizzopa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:58:
[...]

Ze zijn allemaal voorgevuld. Maar alleen deze wordt geadverteerd met die afsluitbare leidingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
Glashelder schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:25:
[...]

Ja en dat is dus mijn punt: AC gas is nooit ‘aan vervanging toe’.

Er zit te weinig in en dus is er een lek, of de compressor bouwt te weinig druk op oid.

Er is in ieder geval meer aan de hand.
Bedankt voor je reactie.

Kan je zelf nog (eenvoudig) kijken of er een lek is en kan je zelf zien of de compressor genoeg druk opbouwt? Ben bang van niet, maar kan het altijd vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Glashelder schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:57:
[...]

Idd apart maar mijn eerste AC was een Chigo die ik op deze manier geinstalleerd heb en die heeft het een jaar of 10 perfect gedaan 8).

Hoe heb je hem afgekoppeld en weer in bedrijf gesteld bij die vriend dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:59:
[...]

Ja, lijkt mij ook. Maar al laat je dat er uit heb je nog geen vocht er in, dat lijkt me funester dan stikstof.

[...]

Ze zijn allemaal voorgevuld. Maar alleen deze wordt geadverteerd met die afsluitbare leidingen..
Hoe je het ook verkocht wordt met welke slimme koppeling, voor gevulde of gevacumeerde leiding, slecht advies alles is bedoeld ter stimulering van de verkoop. Zonder Stek papieren mag je niet in bedrijf stellen.
Handhaving is net als vele regels in Nederland slecht of bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa

Deze kost bijna de helft https://m.ebay.nl/itm/303...d63fff484a1&ul_noapp=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:48
In een moment van verstandsverbijstering eens creatief bezig geweest. Ik krijg in elk geval al een behoorlijke zuigkracht van de slang, dus ik heb de boel nog redelijk dichtgetaped. Volgens mij wordt er alleen nog wat lucht binnen de unit zelf aangezogen waar ik misschien wel eens voor ga kijken, maar eerst eens proberen hoe het zo gaat zodra de volgende hittegolf weer aanbreekt.

I know, ik ben beter af om een split unit te halen maar op dit moment is het voor mij financieel geen optie gezien ik nog fulltime student ben, dus het is effe roeien met de riemen die ik heb. In elk gevla bedankt voor de tips, ik ben benieuwd of het flink verschil gaat uitmaken!

[ Voor 17% gewijzigd door VikeeVeekie op 01-07-2019 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
wizzopa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:16:
[...]

Hoe je het ook verkocht wordt met welke slimme koppeling, voor gevulde of gevacumeerde leiding, slecht advies alles is bedoeld ter stimulering van de verkoop. Zonder Stek papieren mag je niet in bedrijf stellen.
Handhaving is net als vele regels in Nederland slecht of bestaat niet.
Mogen ze beginnen met het handhaven op liegende figuren mét stek papieren.
"Jah, we hebben wel 7m weg laten lekken, maar bijvullen is niet nodig; hij wordt toch koud?"
1 mailtje en telefoontje later "We komen hem bijvullen"

Als je dan er als leek niks van weet wordt je dus gewoon bedonderd. En volgens mij is het nog steeds zo dat 1 persoon in de firma die papieren heeft en de rest gewoon hetzelfde werk zonder papieren onder dezelfde BV doet?

Wat voor tijd/kosten plaatje zit dat eigenlijk op, stel ik zou dat voor de lol willen halen (en de kosten verdelen over de volgende x airco's in de familie)? Theorie examen, praktijkexamen, soldeer examen... ? Ik zie €2600 ex BTW, klopt dat een beetje? Die schuif je dan natuurlijk als particulier gewoon in de aftrekposten, hmmm....
Knappe postdienst; voor 21 euri opsturen :?

Maar dat is inderdaad een koopje.

[ Voor 52% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-07-2019 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:07:
[...]

Hoe heb je hem afgekoppeld en weer in bedrijf gesteld bij die vriend dan?
AC ontkoppelen is niet zo moeilijk.

Kleine leiding dichtdraaien
3 minuten aanzetten
Uitzetten
Grote leiding dicht.
Loskoppelen.

Vervolgens de eerder genoemde installateur daar wel de boel laten vacumeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:27:
[...]

Mogen ze beginnen met het handhaven op liegende figuren mét stek papieren.
"Jah, we hebben wel 7m weg laten lekken, maar bijvullen is niet nodig; hij wordt toch koud?"
1 mailtje en telefoontje later "We komen hem bijvullen"

Als je dan er als leek niks van weet wordt je dus gewoon bedonderd. En volgens mij is het nog steeds zo dat 1 persoon in de firma die papieren heeft en de rest gewoon hetzelfde werk zonder papieren onder dezelfde BV doet?

[...]

Het is in elke branche zo, als je niet zelf je huiswerk doe wordt je be.... bij het leven. Jammer maar maar het is niet ander, de goeie daar gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Glashelder schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:29:
[...]

AC ontkoppelen is niet zo moeilijk.

Kleine leiding dichtdraaien
3 minuten aanzetten
Uitzetten
Grote leiding dicht.
Loskoppelen.

Vervolgens de eerder genoemde installateur daar wel de boel laten vacumeren.
Ook dat is dus een stekhandeling en moet na het terugzuigen naar de buitenunit ook verder afgezogen worden met een afzuigunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:27:

[...]

En het gaat best rap hoor, mijn split airco uit Italie was binnen een week bezorgd. Een hele grote vrachtwagen die bijna niet bij mij de straat in kon komen dus een echte Big Ass vrachtwagen die je normaal alleen op de snelweg ziet.. was geen bestel wagen of bus maar wel een nederlandse chauffeur en pakket dienst. Airco stond keurig en stabiel op een houten pallet (die ik mocht houden) en daar een zon bescherm kast binnenkort ga maken voor de buiten unit :P scheelt weer moeite en wat centjes uitgeven bij de Gamma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
red1 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:15:
[...]

Bij een auto heeft de compressor een as met bijbehorende afdichting, die lekt altijd wat weg.
Een airco heeft een hermetisch gesloten compressor en kan onder normale omstandigheden niet lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nice. Had ik ook met m'n printer. Zo'n 18m oplegger :P
wizzopa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:38:
[...]

Ook dat is dus een stekhandeling en moet na het terugzuigen naar de buitenunit ook verder afgezogen worden met een afzuigunit.
Je bedoeld vacumeren van de rest? Koudemiddel zonder verontreinigingen kun je natuurlijk gewoon in de buitenunit laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

De grap was dat ik toen der tijd een bedrijf had uitgenodigd en die zei dat ik dat gewoon zelf moest doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:45:
Nice. Had ik ook met m'n printer. Zo'n 18m oplegger :P

[...]

Je bedoeld vacumeren van de rest? Koudemiddel zonder verontreinigingen kun je natuurlijk gewoon in de buitenunit laten zitten.
Je krijgt bij het terug zuigen nooit alle gas uit de leidingen en binnenunits dat doe je met de afpomp unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Nee hoor, je sluit je meterset erop aan (wel eerst deze even vacumeren), leest de druk af tijdens de pumpdown en is de boel drukloos sluit je de kranen van de buitenunit. De airco laat je ook stoppen met het pumpdown proces en de leidingen kunnen worden losgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
wizzopa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:50:
[...]

Je krijgt bij het terug zuigen nooit alle gas uit de leidingen en binnenunits dat doe je met de afpomp unit.
Dat krijg je per definitie niet omdat absoluut vacuum niet haalbaar is.

Maar @koevlaas2 zal vast wel weten hoe hard zo'n buitenunit kan zuigen vs zo'n airco recovery unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:00:
[...]

Dat krijg je per definitie niet omdat absoluut vacuum niet haalbaar is.

Maar @koevlaas2 zal vast wel weten hoe hard zo'n buitenunit kan zuigen vs zo'n airco recovery unit
Pumpdown gaat onzettend snel, leeghalen met een recoveryunit is veel meer werk.
Maar bovenaan staat dat je dit niet zelf moet doen, iemand met verstand ervan/de vereiste papieren kan dit het beste doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper1221
  • Laatst online: 06-08 20:50
Glashelder schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:57:
[...]

En dit was de zelfde methode als die op de website van boilergigant? Het zal misschien beter zijn om hem te vacumeren, maar het lijkt mij sterk dat deze methode niet werkt aangezien er vast wel meer mensen zijn die de uitleg gebruiken? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:59:
[...]

Maar alleen deze wordt geadverteerd met die afsluitbare leidingen..
Hoe kun je dat zien? In de handleiding zie ik 'gewoon' koelleidingen met flarewartels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:50
Iemand enig idee of de compressor van een 3 jaar oude Mitsubishi Heavy Industries buiten unit lawaai mag maken? Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe binnenunit, en sinds die tijd maakt de buitenunit ineens lawaai.

Heb even een filmpje gemaakt: YouTube: Airco geluid

De leverancier van de airco zegt dat dit gewoon normaal is. Ik vindt het nogal luid, en ik kan me niet voorstellen dat mijn buren hier heel blij mee zijn.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bloemstukje schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:07:
Iemand enig idee of de compressor van een 3 jaar oude Mitsubishi Heavy Industries buiten unit lawaai mag maken? Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe binnenunit, en sinds die tijd maakt de buitenunit ineens lawaai.

De leverancier van de airco zegt dat dit gewoon normaal is. Ik vindt het nogal luid, en ik kan me niet voorstellen dat mijn buren hier heel blij mee zijn.
Dat kan ik me inderdaad voorstellen . Flinke bak herrie. Niet ok als je het mij vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Ik hoor dergelijk gebrom wel eens bij verwarmen als het heel koud is, maar tijdens koelen moet ik echt kijken naar het gras dat voor de buitenunit ligt om te zien of hij wel aanstaat. Dit lijkt mij niet geheel normaal tijdens koelen, maar ik refereer dit aan mijn Daikin. Wellicht dat het voor MHI anders is (lijkt mij stug overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

mijn 'zelf verkregen airco expertise' zegt dat de compressor veel te hard aan het werk is voor wat hij zou moeten doen

waarbij ik vermoed dat bij het vervangen van de binnenunit niet gekeken is of er nog voldoende vulling in het systeem zit of er mogelijk wat weggelekt is

compressor moet nu , omdat ik vermoed er te weinig koelmiddel in zit, veel harder werken om toch nog druk op te bouwen

@koevlaas2 klinkt dat enigzins als mogelijk ???

wellicht kan je via een wifi module of andere tool de cmpfreq uitlezen. zo te horen is die behoorlijk hoog

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 02-07-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
wizzopa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:58:
[...]

Je mag als consument wel 1 kopen maar een koelmonteur moet hem op druk zetten, dat staat ook duidelijk in de handleidingen.

De bedoeling van de fabrikanten was dat je als consument hem zelf alvast kan plaatsen/voorbereiden en zo kosten te besparen, vele denken dat je hem dan ook mag aansluiten wat dus niet mag maar er lak aan hebben.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:04:
[...]

Je mag als consument wel 1 kopen maar een koelmonteur moet hem op druk zetten, dat staat ook duidelijk in de handleidingen.

De bedoeling van de fabrikanten was dat je als consument hem zelf alvast kan plaatsen/voorbereiden en zo kosten te besparen, vele denken dat je hem dan ook mag aansluiten wat dus niet mag maar er lak aan hebben.
https://www.thuiswinkel.o...it-airco-met-installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Cheesy schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:50:
[...]

Hoe kun je dat zien? In de handleiding zie ik 'gewoon' koelleidingen met flarewartels
Oh oeps. Ik dacht dat dit weer zo'n ding was met ventielen in de leiding.

Over die handleiding trouwens. Wat een lariekoek in dat ding;

"Indien gebruikt wordt gemaakt van een momentsleutel zijn de aanhaalmomen:16-20 Nm1/4” koelleiding 3/8” koelleiding 29-34 Nm
Indien u geen gebruik maakt van een momentsleutel, draai de koppelingen dan vast totdat deze niet verder kunnen worden aangedraaid."

Dat is dus pure bullshit. Dat maximum koppel staat er niet voor niks bij. Ga je (veel) hoger dan ben je het koper bros aan het maken... en dan is lekken erg waarschijnlijk. Hier ook gebeurd; installateur met twee bahco's. Ik had express dat ding niet aangedraaid omdat ik zelf geen opsteeksleutel heb voor op de momentsleutel... en uiteraard; twee weken later te weinig koelmiddel.... na vullen twee maanden later weer. Toen de boel vastgesoldeerd. Volgens installateur was dat risico van lekken inherent aan flare koppelingen... Ondertussen 7 maanden verder... dus ik *gok* dat het nu wel goed zit.
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:04:
[...]

Goed idee van de fabrikanten. Moeten ze nu alleen de installateurs nog even opvoeden.

[ Voor 36% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-07-2019 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Mijn installateur noemde binnen die flare koppelingen 'winstkoppelingen' aangezien ze dan binnen 2 jaar weer op de stoep kunnen staan :) Hier dus ook gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
Wat is nou eigenlijk de juiste tool om te berekenen hoeveel KW unit je nodigt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sunri5e schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:07:
Wat is nou eigenlijk de juiste tool om te berekenen hoeveel KW unit je nodigt hebt?
Gewoon hetzelfde als die voor verwarming, maar dan precies anderom...

Met de complicerende factor dat 's zomers buitenoppervlakken veel warmer worden dan de buitentemperatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik mag mij ook melden, sinds vandaag een (gelukkige) bezitter van 2 split units van Haier. Geïnstalleerd en laten vacuumeren/vullen door een 'mannetje' ;) De installatie is prima verlopen, maar ben niet tevreden over de afwerking (daar was de prijs ook naar, wil nog kabelgoot plaatsen, fatsoenlijke muurbeugels etc.).
Ik zag dat de binnenunit uitbreidbaar is met wifi. Dit is in de vorm van een USB dongle, die steek je in de unit. Alleen deze is natuurlijk alleen weer te krijgen via Haier (prijzen variëren van 55 tot +100 euro)
Zou ik ook een universele/generieke USB wifi dongle (van een paar euro) kunnen gebruiken? Belangrijker, sloop ik iets als ik er een generieke USB wifi dongle in steek :P iemand hier ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 02-07-2019 21:31 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
wizzopa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:36:
[...]

Dat de airco via 2 rooster zuigt is normaal. 1 rooster is voor het aanzuigen van die gekoeld moet worden, en het ander rooster is voor het aanzuigen van lucht wat naar buiten moet. Een plaatje karton voor een van de roosters zal duidelijk maken welke je moet hebben, als je het rooster heb dat de lucht aanzuigt voor de warmte af te voeren zal er bij de aansluiting van de slang geen of minder lucht uit komen. Het rooster wat je dan heb afgesloten maak je de aanzuigslang aan.
Top, even getest en ik ben er uit welk rooster ik moet hebben. Bedankt! Ga gelijk aan de slag na mijn vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

IssY_I schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:42:
[...]

En het gaat best rap hoor, mijn split airco uit Italie was binnen een week bezorgd. Een hele grote vrachtwagen die bijna niet bij mij de straat in kon komen dus een echte Big Ass vrachtwagen die je normaal alleen op de snelweg ziet.. was geen bestel wagen of bus maar wel een nederlandse chauffeur en pakket dienst. Airco stond keurig en stabiel op een houten pallet (die ik mocht houden) en daar een zon bescherm kast binnenkort ga maken voor de buiten unit :P scheelt weer moeite en wat centjes uitgeven bij de Gamma
Waar heb je precies besteld? Ook via eBay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
SYQ schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:51:
[...]

Waar heb je precies besteld? Ook via eBay?
Yep Ebay. Het enige nadeel natuurlijk is stel dat er toch wat gebeurd met de airco probeer dan maar even garantie te claimen bij die Italianen of Ebay ( en ik heb net even gekeken, de winkel waar ik heb gekocht bij Ebay bestaat niet meer (achjaah). Het was een risico die ik wel durfde te nemen aangezien ik mijn Split airco spotgoedkoop heb gekocht 449 incl verzenden heb alleen de electra kabels en leidingen los moeten bestellen en was met +- 800,- klaar met installeren incl Stek monteur.. Krijg nu al volgens de energie termijn bedrag check tussen de 80 & 100 euro terug omdat ik nagenoeg geen gas heb verbruikt :P . Dus binnen 3,5 jaar heb ik alweer mijn Airco terug verdient en alles daarna is mooi meegenomen + een bonk luxe en comfort vooral in de zomerse dagen ervoor terug gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

449 + 800 dat is toch niet zo goed koop meer en 0 garantie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 22:12

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik vermoed 800 totaal.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:30:
Ik mag mij ook melden, sinds vandaag een (gelukkige) bezitter van 2 split units van Haier. Geïnstalleerd en laten vacuumeren/vullen door een 'mannetje' ;) De installatie is prima verlopen, maar ben niet tevreden over de afwerking (daar was de prijs ook naar, wil nog kabelgoot plaatsen, fatsoenlijke muurbeugels etc.).
Ik zag dat de binnenunit uitbreidbaar is met wifi. Dit is in de vorm van een USB dongle, die steek je in de unit. Alleen deze is natuurlijk alleen weer te krijgen via Haier (prijzen variëren van 55 tot +100 euro)
Zou ik ook een universele/generieke USB wifi dongle (van een paar euro) kunnen gebruiken? Belangrijker, sloop ik iets als ik er een generieke USB wifi dongle in steek :P iemand hier ervaring mee?
Hoe bevalt de Haier?
Begreep dat dit merk goede kwaliteit bied voor weinig geld. Hoeveel kW modellen heb je?

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Sunri5e schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:07:
Inhoud ruimte in m3 x factor 30/40/50 = benodigd vermogen in kW.

Hierbij is de factor afhankelijk van je isolatie of aanwezige warmtebronnen (30 is goed geïsoleerd/weinig warmtebronen, 40 is gemiddeld etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 00:26:
449 + 800 dat is toch niet zo goed koop meer en 0 garantie ...
Ja sorry was een beetje onduidelijk maar bedoelde dat ik klaar was met 800 euro in totaal dus 450 voor de airco en 350 voor het installeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:28:
[...]

Hierbij is de factor afhankelijk van je isolatie of aanwezige warmtebronnen (30 is goed geïsoleerd/weinig warmtebronen, 40 is gemiddeld etc.)
Bijna goed ;)
= vermogen in Watt

Hoe gaan jullie om met kleine kamertjes van zo'n 4x2x2,7 = 650 à 1000 Watt
Gewoon een 2 kW ophangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Cheesy schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:38:
[...]

Bijna goed ;)
= vermogen in Watt

Hoe gaan jullie om met kleine kamertjes van zo'n 4x2x2,7 = 650 à 1000 Watt
Gewoon een 2 kW ophangen?
Fixed :9

Ik neem dan het laagst mogelijke, volgens mij is dat 2.0 of 1.5 bij sommige merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
IssY_I schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:38:
[...]

Ja sorry was een beetje onduidelijk maar bedoelde dat ik klaar was met 800 euro in totaal dus 450 voor de airco en 350 voor het installeren :)
Is dat met gesoldeerde stekkoppelingen of met flare. Plaats misschien wat foto's van de installatie.

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 03-07-2019 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wizzopa schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:59:
[...]

Is dat met gesoldeerde stekkoppelingen of met flare. Plaats misschien wat foto's van de installatie.
En welk merk heb je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Wat bedoel je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

van de airco ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Een overkapping achter het huis laten plaatsen, en toen kwamen de dak dekkers met van die grote branders die niet al te goed op de goot van de airco lette |:( |:( |:(
Over 8 meter een golvende goot die niet meer afsluit, met op een paar plekken net dat beetje extra:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/ndr3m1.png

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PentaClover schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:59:
Een overkapping achter het huis laten plaatsen, en toen kwamen de dak dekkers met van die grote branders die niet al te goed op de goot van de airco lette |:( |:( |:(
Over 8 meter een golvende goot die niet meer afsluit, met op een paar plekken net dat beetje extra:
[Afbeelding]
ik neem aan dart hij de schade gaat vergoede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:01:
[...]

ik neem aan dart hij de schade gaat vergoede
Dat nam ik ook aan, en dat hebben ze net ook bevestigd, de rekening van de airco installateur mag
rechtstreeks naar de dakdekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
PentaClover schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:59:
[Afbeelding]
Sorry hoor, maar dan ben je wel de kneus van de dag als je dit niet merkt :') (je = dakdekker)

Ongelofelijk :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Notna schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:13:
[...]

Sorry hoor, maar dan ben je wel de kneus van de dag als je dit niet merkt :') (je = dakdekker)

Ongelofelijk :F
Het is natuurlijk maar een dun gootje wat redelijk dicht boven het dak op de muur zit, dus veel kan dat niet hebben, maar het was fijn geweest als er iets meer opgelet was en een goed hitte reflecterend schild gebruikt was om de goot te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Notna schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:28:
[...]

Die formule had ik hier ook toegepast toen ik me aan het orienteren was 2 jaar geleden en schrok een beetje van het getal wat eruit kwam. (> 10 kW voor mijn beneden verdieping) De Airco installateur kwam met een veel kleiner model 5 kW en zei toen dat je met die formule te hoog uitkomt, en met grote ruimtes hang je dan al snel te veel vermogen op. Hij had gelijk, de 5 kW kan het op zijn sloffen koel houden ook met temperaturen richting de 40o C buiten en hele dag zon op het huis.
Ik weet het niet meer precies uit mijn hoofd, maar ik geloof dat het bij mij uitkwam op een factor die ergens in de 13 lag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Deurstopper schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:28:
[...]

Hoe bevalt de Haier?
Begreep dat dit merk goede kwaliteit bied voor weinig geld. Hoeveel kW modellen heb je?
Nog geen idee :P gisteren opgehangen en as we speak zit ik in het ziekenhuis ivm met een aanstaande bevalling :p

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Haha het artikel opent met "De ventilator van de pomp die de overheid ons min of meer wil verplichten om je huis te verwarmen, blijkt veel te veel herrie te maken".
en 'groene speeltje van de overheid'

Lekker objectief :+. Dat zo'n iemand zich nog een journalist durft te noemen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 03-07-2019 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
de Peer schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:47:
[...]

Haha het artikel opent met "De ventilator van de pomp die de overheid ons min of meer wil verplichten om je huis te verwarmen, blijkt veel te veel herrie te maken".
en 'groene speeltje van de overheid'

Lekker objectief :+. Dat zo'n iemand zich nog een journalist durft te noemen.
En de reactie van Samson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:02:
[...]

En de reactie van Samson.
Whaha dat had ik nog niet eens gezien (het is Samsom). ja het is toch te erg voor woorden, het niveau van dat artikel. Maargoed, doet het vast weer goed via facebook als argument dat het allemaal maar onzin is dat we aan het vergroenen gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 03-07-2019 13:03 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"