PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
1/4-3/8 flare wartels?wizzopa schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:59:
[...]
Is dat met gesoldeerde stekkoppelingen of met flare. Plaats misschien wat foto's van de installatie.
Ik zal straks wat foto's plaatsen maar hoe plaats ik foto's hierzo ik heb dit in het verleden al geprobeert maar lukte mij niet
Ik heb een account bij Imgur daar staan mijn Foto's ik copieer het linkje en https://imgur.com/dVYJxcK. je kan de foto bekijken of zoIssY_I schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:06:
[...]
1/4-3/8 flare wartels?
Ik zal straks wat foto's plaatsen maar hoe plaats ik foto's hierzo ik heb dit in het verleden al geprobeert maar lukte mij niet

De middelste foto is dus als ik exact onder de airco sta.
Airco zit op een tussen muur van 90cm breed (airco mocht niet te breed zijn ivm gat boren) wat uitkomt in de meterkast daar gaan de leidingen de kruipruimte in onder de woonkamer door en dan via de ontluchtings koker 15 meter verderop de tuin uit. Als je daar ook nog wat fotootjes wilt hebben laat maar weten
Als je weer naar de middelste foto kijkt, de buitenunit zit precies naast de bankstel bij het raam en ik hoor deze niet, gewoon 0 Decibel.. Wel ietsje pietje in de winter met verwarmen maar totaaaal niet storend. Ben ook een keer bij de buren geweest en vanaf hun positie is het gewoon 0 Decibel en tenslotte zit daar hun keuken. al met al een geslaagde project waar ik veel plezier aan zal hebben
[ Voor 27% gewijzigd door IssY_I op 03-07-2019 18:03 ]
Ik kom online eigenlijk alleen maar lelijke witte plastic dingen tegen.
Onze leidingen zitten buiten nu langs de afvoer van de dakgoot vastgemaakt (zo'n antieke verzonken regenpijp), maar ik zou wat charmanters willen. Ik zat eventueel te denken om een verzonken regenpijp te kopen en deze aan de achterkant open te slijpen en daarin de leidingen te leggen (en deze regenpijp weer vast te maken aan de bestaande regenpijp).
Idem voor binnen, daar is de installateur er niet aan ontkomen om +/- 40cm leiding zichtbaar aan de muur te maken. Zo'n standaard witte plastic kabelgoot is het net niet (vind ik)
Vaak bu'j te bang!
Verwijderd
Maak een soort koof en verstop ze daar in.-tom-562 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:05:
Heeft iemand nog ideeën voor een 'mooie' (lees: minder lelijke) kabelgoot? Zowel voor binnen als voor buiten.
Ik kom online eigenlijk alleen maar lelijke witte plastic dingen tegen.
Onze leidingen zitten buiten nu langs de afvoer van de dakgoot vastgemaakt (zo'n antieke verzonken regenpijp), maar ik zou wat charmanters willen. Ik zat eventueel te denken om een verzonken regenpijp te kopen en deze aan de achterkant open te slijpen en daarin de leidingen te leggen (en deze regenpijp weer vast te maken aan de bestaande regenpijp).
Idem voor binnen, daar is de installateur er niet aan ontkomen om +/- 40cm leiding zichtbaar aan de muur te maken. Zo'n standaard witte plastic kabelgoot is het net niet (vind ik)
Ik zie bij mij op zolder 1.5 meter kabel goot witte muur en witte kabel goot valt amper op .
Buiten zie je niks Omdat die daar.niet loopt 😎
Het idee was om in de huiskamer (40-45m2) en in de slaapkamer(15-20m2) een split systeem op te hangen, de variant waarbij je 1 zo'n buitenunit nodig hebt. Op basis van deze informatie een aantal aircoboeren gemaild en (gezien de hitte vorige week) 1 offerte ontvangen.
Het geoffreerde systeem bestaat uit;
1x Mitsubishi Heavy Industrie wandmodel type SRK 2.0 ZS-S
1x Mitsubishi Heavy Industrie wandmodel type SRK 5.0 ZS-S
1x Mitubishi Heavy Industie, Inverter warmtepomp airconditioning buitendeel type SCM 7.1 ZM-S multi unit.
Inclusief installatie zou dit 3750 euro moeten kosten. Ik heb alleen geen idee of deze type's geschikt zijn en of de prijs ok is?
Eventueel ook op zoek naar goede leveranciers/installateurs in Amersfoort en omstreken.
[ Voor 4% gewijzigd door Malt007 op 05-07-2019 15:31 ]
Ik weet niet hoe handig je bent maar je kunt ook zelf importeren (zie dit topic) en dan zelf installeren en in bedrijf laten stellen door iemand die je op bijvoorbeeld Werkspot vindt.
De muren bij ons zijn een beetje mos-groen en denim-blauw, dus een witte kabelgoot zou oerlelijk zijnVerwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:41:
[...]
Maak een soort koof en verstop ze daar in.
Ik zie bij mij op zolder 1.5 meter kabel goot witte muur en witte kabel goot valt amper op .
Buiten zie je niks Omdat die daar.niet loopt 😎
Vaak bu'j te bang!
Voor 2 + 3,5 en 5kw buitenunit zat ik op 3600 bij 2 offertes.Malt007 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:23:
Heb de TS en de laatste pagina's gelezen maar ik blijf toch met wat vragen zitten en dan voornamelijk of ik opgelicht wordt bij een offerte midden in de zomerHoop hier dus wat advies in de winnen.
Het idee was om in de huiskamer (40-45m2) en in de slaapkamer(15-20m2) een split systeem op te hangen, de variant waarbij je 1 zo'n buitenunit nodig hebt. Op basis van deze informatie een aantal aircoboeren gemaild en (gezien de hitte vorige week) 1 offerte ontvangen.
1x Mitubishi Heavy Industie, Inverter warmtepomp airconditioning buitendeel type SCM 7.1 ZM-S multi unit.
Inclusief installatie zou dit 3750 euro moeten kosten. Ik heb alleen geen idee of deze type's geschikt zijn en of de prijs ok is?
Eventueel ook op zoek naar goede leveranciers/installateurs in Amersfoort en omstreken.
prijs wellicht niet zo spannend maar mocht je niet in een kartonnen doos wonen met rondom glas is 5.0 voor de huiskamer en een 7.1 buiten unit imho veel te ruim berekend. Kans is vrijwel 100% dat als enkel je slaapkamer unit gaat vragen het systeem constant aan / uit zal gaan ivm de minimale afgifteMalt007 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:23:
Heb de TS en de laatste pagina's gelezen maar ik blijf toch met wat vragen zitten en dan voornamelijk of ik opgelicht wordt bij een offerte midden in de zomerHoop hier dus wat advies in de winnen.
ervaring in dit topic leert dat een 3,5 ic een 2.0 op een 4.0 of 5.0 buitenunit al ruim voldoende is
En eens vragen wat de prijs doet bij 2 kW + 3,5 kW op 4 kW buitenunit inderdaad.
Of heb je zo'n "zonnehuis"
Verwijderd
Als je dit draadje leest zie je dat ik een mooi vlak dak aan de achterzijde heb voor de buitenunit: Op zoek naar zonnepalen (ik ook)
Bij het plaatje op pagina 1: rechts is voorzijde woning
Op pagina 3 zie je foto's van het dak aan de achterzijde met de zonnepanelen
Punt is echter dat ik van kavelgrens tot kavelgrens zonnepanelen heb liggen. En de onderste panelen zitten vlak boven het vlakke stuk. Het lijkt me lastig om daar vanaf zolder al die leidingen naar toe te sturen; die moeten dan door het dakbeschot, komen onder de dakpannen met zonnepanelen uit en dan onder een scherpe hoek omlaag knikken. En ernaast gaat dus niet... Er blijven dan 2 opties over:
1) eerst die dakkapel aan de voorzijde en dan op het dak daarvan de buiten-unit
2) aan de buitenmuur aan de voorzijde; 'zal ook wel een klusje zijn gezien de doorlopende vorm van het dak, maar de experts zullen daar wel raad mee weten. Een steiger zal wel nodig zijn; die heb ik voor de zonnepanelen niet nodig gehad...
Meningen?
En verder lijkt dit me een goede keuze: https://www.ts24.nl//prod...aard-Plus-Airconditioner/
Zijn er betere?
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2019 23:57 ]
Verwijderd
hier staat hij op de garage
er zijn altijd beter . het grote van je woning . ik heb een 5kw dus ja die is beter/sterker maar of dat ook voor jou woning geschikt dat hangt af van de meters.....
Verwijderd
Als ik op streetview kijk, denk ik dat je die buiten-unit niet gaat zien op de dakkapel. Maar het wordt natuurlijk wel een drama qua bereikbaarheid, dus misschien dit plan maar verlaten. Maar aan de gevel hangen aan de voorzijde is ook niet echt fraai...Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 23:57:
@Verwijderd je wilt dus je buiten unit boven op je dakkapel plaatsen ? dat gaat toch niet uitzien .persoonlijk zou ik dat dus niet willen ..
hier staat hij op de garage
er zijn altijd beter . het grote van je woning . ik heb een 5kw dus ja die is beter/sterker maar of dat ook voor jou woning geschikt dat hangt af van de meters.....
Die 3,5 Kw denk ik wel mee uit de voeten te kunnen. Het gaat mij meer om het feit of LG een goed merk is voor dit soort producten en of er in deze range misschien betere opties zijn...
Dat is kan ik je vertellen absolute overkill! mijn woonruimte + open keuken is om de nabij 85m3 (32m2) en heb een 2,5Kw singel split en kwa koelen is dit ruim voldoende. In jou situatie zou ik een 3,5Kw voor de woonkamer nemen en de kleinste versie die er maar bestaat (2Kw?) voor de slaapkamer en dan een 5Kw buiten unitMalt007 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:23:
Dat lijkt me op het eerste gezicht ook erg over gedimensioneerd.Malt007 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:23:
...
huiskamer (40-45m2) en in de slaapkamer(15-20m2) een split systeem op te hangen
...
Ik koel hier mijn complete beneden verdieping met een 5 kW model, en dat is ~158 m2, ~400m3.
Ik zie wel temperatuur verschil van 1o a 2o C tussen waar de unit hangt en de plekken die daar het verste vanaf liggen, maar dat heeft met de oppervlakte en de luchtstroming te maken en niet met de capaciteit.
2 units van 2.5 kw zouden het meer uniform verdeeld hebben, maar ik zie aan de andere kant ook dat naarmate het langer aanstaat, dit verschil steeds kleiner wordt omdat de lucht toch mengt, zeker als er veel heen en weer gelopen wordt.
Ik weet niet hoeveel meters leiding er in goten gelegd moeten worden, maar 3750 klinkt wel ok.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Wij willen thuis graag een airco plaatsen en hebben een aantal bedrijven laten langskomen. Men adviseert ons om voor onze benedenverdieping een 18000 btu unit te plaatsen en op de zolder een 12000 btu unit op de overloop om daar verkoeling aan te brengen en deels ook de 1e verdieping te laten profiteren hiervan.
Daar ik ook wel een hoog tweakers gehalte heb, ben ik na de offertes zelf mijn huiswerk gaan doen. Conclusie is dat ik zelf units wil bestellen, die ophangen en alles voorbereiden om een gecertificeerde monteur alles in bedrijf te laten stellen. Spaart geld en ik vind het ook nog leuk.
Nu krijg ik verschillende adviezen over het plaatsen van een dual split unit of twee losse single split units. Ik heb er geen (vindbare) discussie over kunnen terugvinden op het forum. Dus wellicht kunnen jullie helpen in mijn analyse en adviseren hierover:
- Dual split: Duurder in aanschaf, minder werk om te plaatsen, meer impact bij defect op totale installatie.
- 2x single split, goedkoper in aanschaf, meer werk om te plaatsen, flexibeler in gebruik en bij storingen.
Ik neig naar 2 losse units. Bij voorkeur van een a-merk.
De beste aanbieding (2x single) die ik tot nu toe heb gevonden is een Daikin set:
-Daikin FTXC-B 5kw = 795 euro
-Daikin FTXC-B 3.5kw = 695 euro (weinig prijsverschil dus wellicht toch 2x 5kw?)
Bij een dual split unit neig ik naar een combinatie van LG die ik voor 2230 euro kan bestellen:
-Buitenunit: MU3R19.UE0
-Binnenunits: PC12SQ & PC18SQ
Behoorlijk veel prijsverschil dus ik vraag me af of ik appels met peren aan het vergelijken ben. Ik zie bij Daikin dat er ook duurdere types zijn maar kan niet echt ontdekken aar het verschil in zit..
Alvast bedankt voor de hulp!
[ Voor 5% gewijzigd door H4ldrz op 07-07-2019 15:24 ]
Gaston
Als je de buitenunits fatsoenlijk kwijt kunt zou ik ook twee keer de single split doen, zeker als het ook nog eens goedkoper is.
Bedankt voor je reactie. We hebben een groot plat dak naast het " hoofdgebouw" waar genoeg plek is voor buitenunits.kabeltjekabel schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:32:
Duurdere types zit hem vaak in design, het aantal "zones", het regelen daarvan, al dan niet ingebouwd hebben van wifi, etc.
Als je de buitenunits fatsoenlijk kwijt kunt zou ik ook twee keer de single split doen, zeker als het ook nog eens goedkoper is.
Bedoel je met "zones" het aantal standen van de blaasrichting??
Gaston
Ja. Die van mij detecteerd niks en heeft voor het horizontale vlak twee sets 'flappen' die ik met de hand moet richten. Luxere modellen hebben vaak drie sets en richten die soms zelf (kijken waar er personen zijn). Alles leuk en aardig, maar ik ga daar geen 500 euro extra voor betalen. Sommige andere mensen wel, prima.H4ldrz schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:52:
[...]
Bedankt voor je reactie. We hebben een groot plat dak naast het " hoofdgebouw" waar genoeg plek is voor buitenunits.
Bedoel je met "zones" het aantal standen van de blaasrichting??
@Notna: Nou, had jij mazzel. Ik een foto heel mooi bewerkt (nu ja, voor mijn doen danShadow_Zero schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:33:
[...]
Ja, ik lees dat in een post, maar ik heb nog geen officiële bron gevonden waarin dat staat.
[...]
[...]
Ik heb maar een kleine achtertuin, dus daar wil ik geen airco. Ook al plaats je hem netjes en zorgvuldig, er hoeft maar iemand in de buurt daar wat anders van te vinden en je hebt de poppen aan het dansen (kan het me niet voorstellen, maar in theorie kan het).
[...]
Ik ben totaal niet bekend in dit wereldje. Waar haal jij deze quote precies vandaan? Misschien valt het uiteindelijk wel mee, maar ik krijg al een rekening gepresenteerd en een vragenlijst voorgeschoteld waar je u tegen zegt, dus vooralsnog voelt het niet zo.
Plat dak zou ook nog kunnen, maar daar wil ik nog zonnepanelen plaatsen (plus ik kan zelf niet op het dak komen, en dat vind ik dan niet zo praktisch).
[...]
Ha, ik zat ook al aan Paint te denkenMaar als het echt exact op schaal moet worden, wordt dat weer wat lastig...
Ben je een beetje handig met Google SketchUp? Als het alleen om afmetingen gaat op schaal, is dat binnen een uur of 2 wel gemaakt en scheelt je een hoop gedoe.Shadow_Zero schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:37:
[...]
@Notna: Nou, had jij mazzel. Ik een foto heel mooi bewerkt (nu ja, voor mijn doen dan) met alles er op en er aan, maar de gemeente blijft zeveren dat ze een aanzicht en doorsnede met afmetingen (op schaal) willen. Wat een geneuzel zeg
Zal dat dan toch door een technisch tekenaar moeten doen als ik doorzet (hoewel het stemmetje in m'n hoofd dat zegt om het gewoon net als iedereen te skippen en gewoon te laten installeren ook groter wordt...)...
Of je neemt de gok en doet het gewoon. Het is alleen een probleem als de gemeente het weet en dat gebeurt alleen maar als er mensen gaan klagen.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Tsja ik zou het eigenlijk toch NU verhelpen. Als de eigenaar over 4 jaar gaat klagen, geeft de installateur niet meer thuis denk ik en moet jij kosten maken.MrVegeta schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:18:
Bij ons hebben ze de buitenunits van de beide airco's boven op iemand zijn garagebox geïnstalleerd. Kleine miscommunicatie met de installateurs. Gelukkig heb ik wel goed contact met die kerel en die vond het ook niet erg omdat hij de box huurt... ben benieuwd of er ooit nog gedoe van komt. Geen slapende honden wakker maken?
Maargoed je kan het er op gokken natuurlijk als je het risico acceptabel vindt.
Zou het toch maar door de installateur gelijk laten aanpassen.MrVegeta schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:18:
Bij ons hebben ze de buitenunits van de beide airco's boven op iemand zijn garagebox geïnstalleerd. Kleine miscommunicatie met de installateurs. Gelukkig heb ik wel goed contact met die kerel en die vond het ook niet erg omdat hij de box huurt... ben benieuwd of er ooit nog gedoe van komt. Geen slapende honden wakker maken?
Huurder kan er uit gaan en verhuurder komt langs en ziet het staan op zijn dak.
Of hij trekt het er gelijk af waardoor jij met een defect systeem zit.
Geen slapende honden wakker maken, maar systemen op andermans dak installeren is nooit goed.
Verwijderd
Da's nog al een grote gok ...MrVegeta schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:18:
Als dat mijn box was kon je de ruimte huren of je haalt ze maar weg ....
Ach, je loopt het risico ze te moeten verplaatsen over X jaar. Dat kost je misschien 200 euro. er is ook een kans dat hij gewoon 20 jaar kan blijven staan.Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:47:
[...]
Da's nog al een grote gok ...
Als dat mijn box was kon je de ruimte huren of je haalt ze maar weg ....
Een risico dat je best zou kunnen accepteren.
Desalniettemin, áls je het wilt oplossen, dan beter nu direct.
Verwijderd
Hier toevallig net een 7kW unit geplaatst. Draait prima voor weinig geld maar om nu echt van kwaliteit te spreken. De kwaliteit moet zich uiteraard nog bewijzen maar het is een behoorlijke basic unit. Glimmend goedkoop plastic en grote LED temperatuurindicatie. Het ziet er niet echt luxe uit maar daar draait het natuurlijk niet om, het is lekker koel.Deurstopper schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:28:
[...]
Hoe bevalt de Haier?
Begreep dat dit merk goede kwaliteit bied voor weinig geld. Hoeveel kW modellen heb je?
De Wifi module hebben we er voor de lol bij aangeschaft maar hij kan enkel via een app ingesteld worden. En de app loopt steeds vast (time-out) bij het instellen. De unit zit dan wel op de wifi maar je kan hem niet aanspreken via de app (omdat deze niet is ingesteld). Ik zou daar niet veel van verwachten verder. Ik kan ook geen api gegevens vinden om deze aan te spreken via Home Assistant.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2019 15:13 ]
Iemand? 😊Da_maniaC schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:45:
Weet iemand misschien waar rubberen sokkels voor airco montage op een platdak goedkoop te koop zijn?
(Of een gelijkwaardige oplossing doe goed werkt).
https://www.koel-service....-trillingsdempend-rubber/
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
BarryMel
[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 08-07-2019 17:01 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Lol was er niemand thuis aanwezig om die vaklui in de gaten te houden, vooral bij zon klus ?MrVegeta schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:18:
Of bij Climasense je leiding opmaat laten maken met stekkoppelingen. https://imgur.com/dVYJxcKzonoskar schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:55:
Heeft iemand ervaring met deze knelkoppelingen om een flare leiding aan de airco te bevestigen? Zonder te hoeven solderen, lijkt me wel handig.
Nu wil ik dit gaan aanschaffen en daarmee de achterzijde (en deels zijkant) en voorzijde blokkeren van ongedierte en noem maar op, maar heeft dit een (te groot) nadelig effect op de airflow, valt mee toch? de afbeeldingen hieronder is een voorbeeld. Je hebt deze mesh filters in allerlei soorten maten, uitvoeringen en de grote van de gaatjes.

Waarom zou je dat willen? Waarom niet gewoon jaarlijks even schoonmaken?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb al eens geprobeert om die ronde ventilator kap aan de voorzijde los te maken onderaan zit maar 1 kruiskop schroef maar de kap zat daarna nog steeds muurvast dus heb geen idee hoe deze los te maken om eventueel in de toekomst de binnenzijde schoon te maken
Ik ben dan wel geen AC monteur dus zij zullen dat wel eens gezien hebben. Maar die kans zal vast enorm klein zijn
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Volgens het artikel dat ik eerder postte is dit de eerste self flaring knelkoppeling in Nederland en daarmee net nieuw, dus zullen er hier weinig ervaring mee hebben.zonoskar schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:55:
Heeft iemand ervaring met deze knelkoppelingen om een flare leiding aan de airco te bevestigen? Zonder te hoeven solderen, lijkt me wel handig.
[ Voor 19% gewijzigd door wizzopa op 10-07-2019 12:47 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
https://www.supersamastor.../raccordi-autocartellantizonoskar schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:15:
@donaldk Enig idee waar je die kunt kopen, aangezien ze bij ECR niet aan particulieren verkopen.
Ook via Ebay
https://www.ebay.com/itm/...RTELLATRICE-/180375261052
en
https://www.ebay.com/itm/...RE-/350219569885#shpCntId
[ Voor 30% gewijzigd door wizzopa op 09-07-2019 16:29 ]
Bestel dan ook even magneetjes bij ali voor het vastzetten van het gaas. Bij Gamma 5,79 euro voor grijs gaas 100x120.IssY_I schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:42:
Heb zonet een heeeul goedkoop horregaasje besteld met via aliexpress en dan wil ik even kijken hoe en wat, uiteindelijk is de bedoeling om er een mooi professionelere (U.V werend/wasbaar etc) meshfilter er achter te hangen met klitteband eromheen zodat deze dan er gemakkelijk met 1 beweging eraf kan zippen en schoon kan kloppen/wassen.
De vorige keer zei je nog dat er daarvoor gesoldeerd moet worden;wizzopa schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:39:
[...]
Of bij Climasense je leiding opmaat laten maken met stekkoppelingen. https://imgur.com/dVYJxcK
Dus nu even voor de duidelijk; dat ding wordt vastgesoldeerd (de "steunhuls"?) aan de leiding en dat kun je dan thuis weer aan binnenunit koppelen zonder solderen?wizzopa schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:06:
[...]
Ja, dat laat je door de leiding leverancier doen. Mijn leiding komt bij Climasence vandaan exact op maat.
[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-07-2019 22:41 ]
Wat dacht je van al die vuil, vliegen en muggen en weet ik veel wat allemaal die met enorme kracht elke seconde zowat in worden gezogen en tussen die lamellen/vinnen neerslaan en de boel beetje bij beetje blokkeren.. Met zon filter heb je het gewoon zelf in de hand en kan je indien nodig in een paar tellen schoon maken. Zonder gaas betekend gewoon prestatie verlies bij het eerste beste hittegolfje (ivm met al die muggen/insecten en vliegen die de boel blokkeren en dat betekend automatisch eigenlijk de mouwtjes opstropen en schoonmaken die hap. (met best veel moeite)
En mischien wie weet omdat juist er zoveel lucht wordt verplaats en nu via het nieuwe filter/gaas verdeelt de inzuig lucht zich over de gehele lamellen ding (ben de naam ervan kwijt) inclusief het stukje zijkant en heb je juist een betere lucht verdeling in plaats dat de inlaat lucht zich focust op 1 gebied meestal in het midden precies achter de fan van de achterkant. Dus wie weet krijg ik nu juist een betere prestaties
Ik ga het gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis en kan op zich helemaal geen kwaad
Wat een flutargument. Je restricteerd overal de flow en denkt dat je meer langs de rand krijgt. Ja, relatief gezien....IssY_I schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:41:
En mischien wie weet omdat juist er zoveel lucht wordt verplaats en nu via het nieuwe filter/gaas verdeelt de inzuig lucht zich over de gehele lamellen ding (ben de naam ervan kwijt) inclusief het stukje zijkant en heb je juist een betere lucht verdeling in plaats dat de inlaat lucht zich focust op 1 gebied meestal in het midden precies achter de fan van de achterkant. Dus wie weet krijg ik nu juist een betere prestaties
Ik ga het gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis en kan op zich helemaal geen kwaad

Dat veranderd er weinig aan; je restricteerd de airflow. Daarmee ga je er natuurlijk niet op vooruit.IssY_I schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:53:
Ik ga natuurlijk geen gaas van een cm dik met micron gaatjes gebruiken.
Naja, ik voel me een beetje getrolled
Nog iets .. alles draait om de compressor en de ventilator en die is rond...maar de kast zelf vierkant? de hoeken worden soiezo niet optimaal benut tenzij het midden beetje bij beetje dicht slibt door die muggen en bladeren en dan de lucht via andere wegen naar binnen forceert en ik denk dat een gaasje dit wel compenseert en daar nu meteen flinke lucht doorheen jaagt
Als de buiten unit rond was geweest had ik je helemaal gelijk gegeven
De steunhuls is gemaakt van RVS, daar in is in de fabriek een koper pijpje gesoldeerd met zilver, in dit koperen pijpje soldeert de installateur de koperen leiding. De afdichting word gedaan met een koperen trompet ring.kabeltjekabel schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:39:
[...]
De vorige keer zei je nog dat er daarvoor gesoldeerd moet worden;
[...]
Dus nu even voor de duidelijk; dat ding wordt vastgesoldeerd (de "steunhuls"?) aan de leiding en dat kun je dan thuis weer aan binnenunit koppelen zonder solderen?
https://www.climasense.nl...are-soldeerkoppeling.html
Dit type koppeling is beter dan een zelf op/aan de koperenpijp gemaakt flare.
Je hoort of leest wel eens vaker mensen die allemaal 'argumenten' verzinnen om richting hun gelijk te redeneren maar dit slaat echt allesIssY_I schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:41:
Weetje @Bigpiet ik ben het wel met je eens hoor ik zat eerst ook gewoon te twijfelen maar als je eens rekent wat je blokkeert zonder gaas dan kom je ook op die percentage mischien zelfs meer![]()
Wat dacht je van al die vuil, vliegen en muggen en weet ik veel wat allemaal die met enorme kracht elke seconde zowat in worden gezogen en tussen die lamellen/vinnen neerslaan en de boel beetje bij beetje blokkeren.. Met zon filter heb je het gewoon zelf in de hand en kan je indien nodig in een paar tellen schoon maken. Zonder gaas betekend gewoon prestatie verlies bij het eerste beste hittegolfje (ivm met al die muggen/insecten en vliegen die de boel blokkeren en dat betekend automatisch eigenlijk de mouwtjes opstropen en schoonmaken die hap. (met best veel moeite)
Goeie start van de dag
Precies, werkt het niet dan trek ik het in een seconde eraf, gewoon een goede test om te zien of het werkt dus einde discusie jongens ik heb de knoop doorgehakt en bij de gamma het gaas gekocht, thuis aangekomen het gaas op maat geknipt en met ductape tijdelijk vastgezet totdat de magneetjes aankomen..Bigpiet schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 00:15:
Ben benieuwd. Kun je het verschil in energieverbruik meten? Misschien wel lastig. Niet geschoten is altijd mis. Of het nou werkt of niet werkt maakt niet uit, we kunnen ervan leren. Maar ik heb op mijn werk gezien wat effect is van gaas op performance. Ik begin er niet aan.
Het werkt wel hoor, https://imgur.com/C4Nb9V3IssY_I schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:37:
[...]
Precies, werkt het niet dan trek ik het in een seconde eraf, gewoon een goede test om te zien of het werkt dus einde discusie jongens ik heb de knoop doorgehakt en bij de gamma het gaas gekocht, thuis aangekomen het gaas op maat geknipt en met ductape tijdelijk vastgezet totdat de magneetjes aankomen..
Ja tuurlijk werkt het, probeer de anderen daarvan maar te overtuigenwizzopa schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:24:
[...]
Het werkt wel hoor, https://imgur.com/C4Nb9V3
Hier nog een grappig filmpje YouTube: hvac trane XL 1200 condenser cleaning
Dit is wel een heel extreem gevalletje maar het internet staat er bol van.
Heb nu al medelijden met diegenen die hun buitenunit hoog aan de gevel of op het dak hebben staan
Wat voor magneten gebruik jij en ik zie dat je maar 1 hebt zitten in elk hoek klopt dat?
[ Voor 7% gewijzigd door IssY_I op 10-07-2019 19:49 ]
Voor mijn Daikin ururu sarara 3.5 gebruik ik er 6 van +/- 3 cm en voor de Daikin 2.5 gebruik ik er 3 van 3 cm en 4 van 1.5 cm.IssY_I schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:47:
[...]
Ja tuurlijk werkt het, probeer de anderen daarvan maar te overtuigen![]()
Hier nog een grappig filmpje YouTube: hvac trane XL 1200 condenser cleaning
Dit is wel een heel extreem gevalletje maar het internet staat er bol van.
Heb nu al medelijden met diegenen die hun buitenunit hoog aan de gevel of op het dak hebben staan
Wat voor magneten gebruik jij en ik zie dat je maar 1 hebt zitten in elk hoek klopt dat?
Voor zover ik begrepen heb is de geadverteerde COP bij een buitentemperatuur van 7 graden en binnentemperatuur van 20 graden.
Ik heb hem gekocht om te koelen, maar het zou leuk zijn om hem te kunnen gebruiken als bijverwarming op de momenten dat de COP hoog genoeg is.
Zet er even bij welke binnen unit(s) er aan zitten.mr_star schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 21:03:
Weet iemand of er grafieken te vinden zijn van de COP bij bepaalde buitentemperaturen? (meer bepaald een panasonic CU-2Z50TBE)
Voor zover ik begrepen heb is de geadverteerde COP bij een buitentemperatuur van 7 graden en binnentemperatuur van 20 graden.
Ik heb hem gekocht om te koelen, maar het zou leuk zijn om hem te kunnen gebruiken als bijverwarming op de momenten dat de COP hoog genoeg is.
CS-RZ25VKEW en CS-TZ50TKEWwizzopa schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 21:15:
[...]
Zet er even bij welke binnen unit(s) er aan zitten.
Horregaas is er ook in RVS en of aluminium.IssY_I schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:42:
Heb zonet een heeeul goedkoop horregaasje besteld met via aliexpress en dan wil ik even kijken hoe en wat, uiteindelijk is de bedoeling om er een mooi professionelere (U.V werend/wasbaar etc) meshfilter er achter te hangen met klitteband eromheen zodat deze dan er gemakkelijk met 1 beweging eraf kan zippen en schoon kan kloppen/wassen.
In de handleiding staat een tabel. http://ampair.co.uk/wp-co...hnical-Service_Manual.pdfmr_star schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 21:03:
Weet iemand of er grafieken te vinden zijn van de COP bij bepaalde buitentemperaturen? (meer bepaald een panasonic CU-2Z50TBE)
Meer dan dat heb ik ook niet gevonden.
Bedankt! Die had ik nog niet gevonden.I-King schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:28:
[...]
In de handleiding staat een tabel. http://ampair.co.uk/wp-co...hnical-Service_Manual.pdf
Meer dan dat heb ik ook niet gevonden.
Uit die tabel kan ik de COP en EER wel afleiden en in een mooi grafiekje duwen
Domoticz kan hem dan aansturen op de juiste momenten.
Is dit iets vergelijkbaars? Of moet je die nog solderen?
https://www.aircodruten.nl/product/14-flare-knelkoppeling/
Lijkt me hetzelfde ja. Gewoon aandraaien en komt de gasleiding vast te zitten in het busje.zonoskar schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:36:
[...]
Is dit iets vergelijkbaars? Of moet je die nog solderen?
https://www.aircodruten.nl/product/14-flare-knelkoppeling/
Toch gebruiken ze op de hele wereld al tientallen jaren een zelfgemaakte flare, waarom zou dat nu ineens niet meer werken? Of zal het zijn omdat r410a en r32 ook een hogere druk gebruiken en dan heb je dus eerder kans op lekkage.
Als die klemkoppeling het houdt terwijl de leiding open knapt onder de druk, lijkt me de koppeling niet het probleem om de druk van R410A aan te kunnen. En waarom dan moeilijk doen met leidingen solderen, als het ook met een klemkoppeling kan?martijnr17 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:52:
[...]
Lijkt me hetzelfde ja. Gewoon aandraaien en komt de gasleiding vast te zitten in het busje.
Toch gebruiken ze op de hele wereld al tientallen jaren een zelfgemaakte flare, waarom zou dat nu ineens niet meer werken? Of zal het zijn omdat r410a en r32 ook een hogere druk gebruiken en dan heb je dus eerder kans op lekkage.
https://www.bostools.nl/a...oires/serto-knelkoppeling

[ Voor 235% gewijzigd door Cheesy op 12-07-2019 11:09 ]
Ik bedoel geen geknapte leiding maar een klein lek wat je bijna niet ziet. Die kans is groter bij een knelkoppeling. Bij goed vacumeren en afpersen zou dat overigens wel naar voren moeten komen.zonoskar schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:56:
[...]
Als die klemkoppeling het houdt terwijl de leiding open knapt onder de druk, lijkt me de koppeling niet het probleem om de druk van R410A aan te kunnen. En waarom dan moeilijk doen met leidingen solderen, als het ook met een klemkoppeling kan?
Wij hebben hier ook al jaren plastic gaas in aluminium profiel, vastgezet met zo'n 'rubber' snoer in het profiel geklemd, volgens mij geen glasvezel versterking, maar houdt het dus ook al vele zomers vol, volgens mij ook van Gamma.IssY_I schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:53:
@donaldk horregaas van de Gamma welke @wizzopa adviseerde is echt prima, deze kan je met zoals gezegd makkelijk met magneetjes vast zetten, het is echt stevig meteriaal en niet uit elkaar te trekken, is gemaakt van een soort kunstof versterkt met glasvezel! (zoals de vis draad)
Het is niet moeilijk om een leiding exact opmaat te bestellen met de juiste koppeling er aan.martijnr17 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:52:
[...]
Lijkt me hetzelfde ja. Gewoon aandraaien en komt de gasleiding vast te zitten in het busje.
Climasense maakt het zo,
Ik zie nu net dat er voor +/- 120 euro een WiFi usb module voor deze split systemen wordt verkocht. Nu vroeg ik mij ook af of ik ook gewoon een goedkoop normale usb wifi adapter kon gebruiken ervoor aangezien ik 120 euro te duur vindt voor zo'n module.
Diezelfde vraag heb ik ook voor de split units die ik heb hangen van Haier. Ik vind het een beetje spannend om er zomaar een USB wifi adapter in te drukkenmauri25 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:51:
Ik had even een vraagje omdat binnenkort een Hakai airco systeem krijg.
Ik zie nu net dat er voor +/- 120 euro een WiFi usb module voor deze split systemen wordt verkocht. Nu vroeg ik mij ook af of ik ook gewoon een goedkoop normale usb wifi adapter kon gebruiken ervoor aangezien ik 120 euro te duur vindt voor zo'n module.
Vaak bu'j te bang!
Bij een mobiele LG unit zie ik ook een wifi module met USB-connector maar dat is ook serieel: https://www.pentestpartne...abled-lg-air-conditioner/
Als je echt skills hebt (we zitten tenslotte op Tweakers
N.B. Ik zie ze ook voor €45: https://www.cvtotaal.nl/h...sb-tbv-haier-airco-s.html
[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2019 19:43 ]
Het probleem bij mij is dat ik geen koppeling op de binnenunit meer heb. Dus of ik soldeer er een flare wartel aan, of ik gebruik zo’n knelkoppeling.wizzopa schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:01:
[...]
Het is niet moeilijk om een leiding exact opmaat te bestellen met de juiste koppeling er aan.
Climasense maakt het zo,
Als je dan toch ga solderen gebruik dan een soldeer sok om de leiding en binnenunit aan elkaar te koppelen.zonoskar schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:25:
[...]
Het probleem bij mij is dat ik geen koppeling op de binnenunit meer heb. Dus of ik soldeer er een flare wartel aan, of ik gebruik zo’n knelkoppeling.
1x Mitsubishi Heavy SRK50ZS-S
1x SRC50ZS-S INVERTER
Gaat om koelen en verwarmen, dus steady temp houden, van een appartement vanuit de woonkamer, zonder binnenmuren zit je op +-8x8x2,80 voor inhoud dus 180m3.
Qua specs zou het met gemak moeten gaan.
Het zit, inclusief installatie en materialen, op +-2300 euro
Iemand ervaring met deze unit en het geluid was deze units produceren? Of moet ik nog wat verder kijken?
[ Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 12-07-2019 20:22 ]
Ik hoor van iedereen dat je bij solderen moet zorgen dat er stikstof (of argon) door de leiding loopt, tegen oxidatie aan de binnenkant. Ik kan best een beetje solderen, maar ik heb geen stikstof. Dus het plan was zo'n knelkoppelingwizzopa schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:03:
[...]
Als je dan toch ga solderen gebruik dan een soldeer sok om de leiding en binnenunit aan elkaar te koppelen.
Loopt wel op R410a Als ik zo even snel kijk vindt de scop en seer waarden wel "laag". Zou persoonlijk kijken naar modelletje 2018/19 Deze lopen op R32 en zijn 10 efficiënter vooral bij extreme kou en nog een aantal andere voordelen tov r410aVorkie schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:20:
Aanbieding gehad
1x SRC50ZS-S INVERTER
Gaat om koelen en verwarmen, dus steady temp houden, van een appartement vanuit de woonkamer, zonder binnenmuren zit je op +-8x8x2,80 voor inhoud dus 180m3.
Qua specs zou het met gemak moeten gaan.
Het zit, inclusief installatie en materialen, op +-2300 euro
Iemand ervaring met deze unit en het geluid was deze units produceren? Of moet ik nog wat verder kijken?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik ben toevallig zelf ook aan het kijken en twijfel nog tussen diverse modellen, maar zoals IssY_I al aangeeft, dit is een uitloop model.Vorkie schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:20:
Aanbieding gehad
1x SRC50ZS-S INVERTER
De SRK 50ZS-W is niet duurder en heeft betere waardes.
Aircovoordeel biedt deze aan met standaardinstallatie voor € 1.899,
Ah top! Daar even nog een offerte inschieten!linp schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:43:
[...]
Ik ben toevallig zelf ook aan het kijken en twijfel nog tussen diverse modellen, maar zoals IssY_I al aangeeft, dit is een uitloop model.
De SRK 50ZS-W is niet duurder en heeft betere waardes.
Aircovoordeel biedt deze aan met standaardinstallatie voor € 1.899,
Sinds ik de airco heb gebruik ik de mechanische ventilatie niet meer om hete lucht er uit te krijgen. Derhalve ook veel minder pollen naar binnen en minder last van hooikoorts. Volgens mij doet mijn Daikin instapper niks met ionisaitie.HarmoniousVibe schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:50:
Zijn er mensen die net als ik hooikoorts hebben en iets kunnen vertellen over de filtering/ionisatie van Mitsubishi en/of Daikin?
Hoe ventileer je dan je kamers? Heb hier een CO2 meter hangen in de slaapkamer en zelfs met ventilatie gaan we naar slechte waardes. Alles uit moet ik dan niet aan denken.kabeltjekabel schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:56:
[...]
Sinds ik de airco heb gebruik ik de mechanische ventilatie niet meer om hete lucht er uit te krijgen. Derhalve ook veel minder pollen naar binnen en minder last van hooikoorts. Volgens mij doet mijn Daikin instapper niks met ionisaitie.
Moet zeggen dat de ritsscreen ook veel pollen tegenhoudt volgens mij.
Niet alles uit... gewoon permanent ventilatie op stand 1 en 2,5m aan roosters. Voorheen deed ik deuren tegen elkaar open met afzuiging op stand 3 om de hitte er uit te krijgen. Dan krijg je dus een berg muggen en pollen binnen.martijnr17 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:29:
[...]
Hoe ventileer je dan je kamers? Heb hier een CO2 meter hangen in de slaapkamer en zelfs met ventilatie gaan we naar slechte waardes. Alles uit moet ik dan niet aan denken.
Moet zeggen dat de ritsscreen ook veel pollen tegenhoudt volgens mij.
Meeste woningen met type C ventilatie zuigen niet af in de slaapkamers en dan krijg je daar inderdaad te veel CO2. Ik heb wel afzuiging in de slaapkamer
Qua hooikoorts overweeg ik nog om pollenfilters in de roosters te doen.
[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-07-2019 22:48 ]
Ik heb een TCL Split unit gekocht van 12000 BTU voor de benedenverdieping a 45m2 te koelen. Alleen is een gedeelte hiervan "aanbouw". Bovenop de aanbouw zou ik graag de buitenunit willen zetten dus het handigst is om de binnenunit ook in de aanbouw te hangen ivm buizen die anders door de aanbouw lopen.
Nu is er een vrij grote doorgang, ong 3m breed en 2.3m hoog, van de woonkamer / keuken naar de aanbouw. Kan de binnenunit de woonkamer degelijk koelen als hij in de aanbouw hangt of kan ik hem dan alsnog beter in de woonkamer hangen?
Schets (rood is waar de binnenunit ongeveer komt):

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Als je de airco lang (bijv. 24/7) laat draaien op een temperatuur denk ik dat de andere ruimte ook wel mee koelt, mogelijk ietsje warmer, maar ik verwacht nog wel goed te doen. Ik denk dat je vooral de inkomende warmte moet afvangen.
Nee de aanbouw is niet veel glas ofzo, ligt ook op het noorden dus vangt niet super veel hitte (maar meer dan de woonkamer idd). Thanks!I-King schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:28:
Is de aanbouw van glas en vangt deze veel zon? Door die goed koel te houden beperk je natuurlijk ook warmteinbreng in de andere ruimte.
Als je de airco lang (bijv. 24/7) laat draaien op een temperatuur denk ik dat de andere ruimte ook wel mee koelt, mogelijk ietsje warmer, maar ik verwacht nog wel goed te doen. Ik denk dat je vooral de inkomende warmte moet afvangen.
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Je kunt het een beetje "balanceren" door de uitblaasrichting naar de opening te sturen.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
De offertes die ik krijg om een simpele inbedrijfstelling te doen zijn erg hoog.
Nu zag ik een bedrijf wat een Daikin FTXM35M aanbiedt met deze aansluiting.
Hier enkele video's over de manier van werken:
[YouTube: Selbstinstallation Klimaanlage mit quickconnector-leitungen]
deze aansluitingen worden ook verkocht op Ebay
dus, iemand daadwerkelijk ervaring met dit systeem?
Lijkt mij stevig aan de prijs voor 6 meter. 😉linp schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:40:
Heeft iemand ervaring met een Plug & Play systeem?
De offertes die ik krijg om een simpele inbedrijfstelling te doen zijn erg hoog.
Nu zag ik een bedrijf wat een Daikin FTXM35M aanbiedt met deze aansluiting.
Hier enkele video's over de manier van werken:
[YouTube: doe het zelf airco installeren]
[YouTube: Selbstinstallation Klimaanlage mit quickconnector-leitungen]
deze aansluitingen worden ook verkocht op Ebay
dus, iemand daadwerkelijk ervaring met dit systeem?
Inderdaad duur, het aanbod waar ik aan refereerde is inclusief 3 m.Lijkt mij stevig aan de prijs voor 6 meter
Duur is ook relatief; kreeg net een offerte om een set aan te sluiten, geen gat boren, stroom is er al, Komt gewoon in plaats van de oude airco; 1035 euro.
Wat zal het zijn? 3 uur werk? 345 euro per uur!
Waar halen ze het lef vandaan? Ik betaalde 79 euro voor 5,75 meter leiding met aangesoldeerde koppelingen, en 89 euro voor afpersen en vacumeren. Verder zoeken dan maar😉linp schreef op maandag 15 juli 2019 @ 19:17:
[...]
Inderdaad duur, het aanbod waar ik aan refereerde is inclusief 3 m.
Duur is ook relatief; kreeg net een offerte om een set aan te sluiten, geen gat boren, stroom is er al, Komt gewoon in plaats van de oude airco; 1035 euro.
Wat zal het zijn? 3 uur werk? 345 euro per uur!
Ik zou hem dan juist net aan de andere kant van het muurtje hangen. Dan heb je de meeste koeling in de woonkamer en wat 'bij'-koeling in de aanbouw.India Sierra schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:26:
Schets (rood is waar de binnenunit ongeveer komt):
[Afbeelding]
Tenzij je de temperatuur in de aanbouw belangrijker vind dan in de woonkamer.
Leuk z’n topic, ik heb ook een vraag en wellicht dat jullie mij hierop een antwoord kunnen geven uit eigen ervaring.
Ik heb besloten om ook een Airco Systeem (Split Unit) aan te schaffen. Dit zal een Midea 3,5 KW worden welke een inhoud van 125m3 kan koelen en verwarmen. Deze zal geplaatst worden in de slaapkamer.
Situatie schets:
De boven verdieping heeft een oppervlakte van 40m2 en er zijn 2 slaapkamers en een open inloop kast met een open trap (deur beneden). De slaapkamers zitten naast elkaar maar de deuren zitten niet naast elkaar, 1 slaapkamer is iets langer.
Omdat wij graag onze slaapkamer in de zomer willen koelen en in de winter willen verwarmen, hebben we besloten om deze unit daar op de hangen (buitenunit komt op het platte dak (uitbouw ernaast).
Nu is de vraag; wat is jullie ervaring met een Split unit om deze de gehele boven verdieping te koelen en uiteraard in de winter te verwarmen. Niet dat het extreem koud of warm moet worden, maar gewoon de warmte eruit (zomer) en de kou eruit (winter).
Omdat de bovenverdieping circa 92m3 is en de airco 125m3 aan kan, lijkt mij dat je zeker wel de andere kamer en overloop iets kan laten afkoelen of verwarmen in de winter.
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Groet,
Erik
Ik heb zelf de kleinere broertje van dit model sinds vorig jaar in de woonkamer hangen (zie foto's enkele posts terug) met een iets kleinere oppervlakte (83m3) en deze is extreem goed en efficient met koelen (kan ook niet anders met Seer 8.3), zodra ik hem aanzet voel ik binnen een minuutje al koude koelkast lucht terwijl ik er schuin 6 meter vandaan zit. Kwa verwarmen is deze op het randje (D label woning) maar nog steeds goed te doen! zolang je de unit op een goede plek zet wat een goede airflow creeert moet de 3.5Kw voldoende zijn.
Binnenunit is muisstil en heeft een traploze ventilator wat meestal in de lagere snelheden draait en die hoor ik bijna nooit, geen gepiep of gekraak voor buiten unit hetzelfde, ik heb zelf de wifi module erbij gekocht en werkt perfect. Dus ben in dat opzicht er heeeeul tevreden mee
Welke Midea wil je kopen? Mission Pro series of ander model?. De mijne heb ik gekocht uit Italie maar mocht je dit niet willen dan heeft Bostools ze wel voor een redelijke prijs
Dank voor je reactie op mijn bericht. Het zal een Mission Versie worden met als optie een WiFi kit erbij zodat ik via mijn telefoon de Airco kan bedienen.
Als ik het zo lees, dan zal de bovenverdieping met 1 Split Unit wel werken. De airflow; ik ga hem plaatsen in de slaapkamer recht tegen over de slaapkamer deur. Als die dan gaat blazen dan gaat het richting de deur tegen een muurtje aan, als de lucht hier tegen aankomt, dan zal de lucht zich verplaatsen naar de andere slaapkamer deur. Verder kan het daarna nog een klein stukje de gang op en achterin de gang heb je een open trap met beneden aan de trap een deur. Deur dicht laten zeker zodat de kou er blijft hangen?
Zelfde situatie is natuurlijk ook van toepassing in de winter als ik met de Airco ga verwarmen. Wel is het zo dat de warmte goed zal blijven omdat warme lucht stijgt en deze lucht niet verdwijnt in het trappen gat.
Ik heb een A label woning, als we puur even inzoomen op de bovenverdieping waar de Airco komt te hangen, is dit uitgevoerd met plafon isolatie, spouwmuur isolatie en HR++ glas (met kunststof kozijnen).
Ik had al meerdere ervaringen gelezen over de Midea dat deze erg stil zijn. Wat ook een pluspunt is, is dat deze ook wel erg energie zuinig zijn. Wat is jou praktijk ervaring? En jij hebt ern 2,6 KW?
Dit topic is gesloten.
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"