Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.362.752 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:15

India Sierra

Learn by failure

_Arthur schreef op maandag 15 juli 2019 @ 20:13:
[...]

Ik zou hem dan juist net aan de andere kant van het muurtje hangen. Dan heb je de meeste koeling in de woonkamer en wat 'bij'-koeling in de aanbouw.

Tenzij je de temperatuur in de aanbouw belangrijker vind dan in de woonkamer.
Probleem is dat ik een tussenwoning heb, dus dan moet ik via de buurman de buizen gaan leggen met die opstelling :+

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:35
India Sierra schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:59:
[...]

Probleem is dat ik een tussenwoning heb, dus dan moet ik via de buurman de buizen gaan leggen met die opstelling :+
Dus in jou voorstel komen de leidingen via de achterkant van de binnen unit naar binnen via de zijkant van de uitbouw.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:54

_Arthur

blub

India Sierra schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:59:
Gewoon de leidingen naar de zijkant leggen, door de tussen muur en naar buiten.

Willekeurig plaatje van internet:

Afbeeldingslocatie: https://deinstallatieman.nl//components/com_rsmediagallery/assets/gallery/original/8251927d16fb4f5d762fd98f153a0292.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door _Arthur op 16-07-2019 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:15

India Sierra

Learn by failure

Ah, wist niet dat dat kon. Is het overwegen waard! Thanks!

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:14
Erik_F schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 07:28:
@IssY_I

Dank voor je reactie op mijn bericht. Het zal een Mission Versie worden met als optie een WiFi kit erbij zodat ik via mijn telefoon de Airco kan bedienen.

Als ik het zo lees, dan zal de bovenverdieping met 1 Split Unit wel werken. De airflow; ik ga hem plaatsen in de slaapkamer recht tegen over de slaapkamer deur. Als die dan gaat blazen dan gaat het richting de deur tegen een muurtje aan, als de lucht hier tegen aankomt, dan zal de lucht zich verplaatsen naar de andere slaapkamer deur. Verder kan het daarna nog een klein stukje de gang op en achterin de gang heb je een open trap met beneden aan de trap een deur. Deur dicht laten zeker zodat de kou er blijft hangen?

Zelfde situatie is natuurlijk ook van toepassing in de winter als ik met de Airco ga verwarmen. Wel is het zo dat de warmte goed zal blijven omdat warme lucht stijgt en deze lucht niet verdwijnt in het trappen gat.

Ik heb een A label woning, als we puur even inzoomen op de bovenverdieping waar de Airco komt te hangen, is dit uitgevoerd met plafon isolatie, spouwmuur isolatie en HR++ glas (met kunststof kozijnen).

Ik had al meerdere ervaringen gelezen over de Midea dat deze erg stil zijn. Wat ook een pluspunt is, is dat deze ook wel erg energie zuinig zijn. Wat is jou praktijk ervaring? En jij hebt ern 2,6 KW?
Yep ik heb dus de 2,6Kw en ben er echt blij mee, kom net van werk en Airco staat nu letterlijk geruisloos te draaien op automatische fan het was best benauwd binnen toen ik net thuis aankwam nou de ervaring is dus harstikke fijn dat dit ding bestaat in mijn woonkamer :)

Ik zit erover na te denken om de 3,5Kw te kopen en dan op de plek van de 2,6Kw te hangen, de binnen-unit maten zijn exact gelijk, de 2,6Kw kan ik dan op een ideale plek hangen in mijn slaapkamer en indien nodig direct laten blazen naar het gangpad zo naar de andere kamer met daar tussen trappen hal en badkamer (trappenhal zit ook een deur dat evt dicht kan) om zo de gehele boven verdieping compleet mee te pakken. Wordt vervolgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
IssY_I schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:39:
[...]
Yep ik heb dus de 2,6Kw en ben er echt blij mee, kom net van werk en Airco staat nu letterlijk geruisloos te draaien op automatische fan het was best benauwd binnen toen ik net thuis aankwam nou de ervaring is dus harstikke fijn dat dit ding bestaat in mijn woonkamer :)

Ik zit erover na te denken om de 3,5Kw te kopen en dan op de plek van de 2,6Kw te hangen, de binnen-unit maten zijn exact gelijk, de 2,6Kw kan ik dan op een ideale plek hangen in mijn slaapkamer en indien nodig direct laten blazen naar het gangpad zo naar de andere kamer met daar tussen trappen hal en badkamer (trappenhal zit ook een deur dat evt dicht kan) om zo de gehele boven verdieping compleet mee te pakken. Wordt vervolgt!
Goed om te horen dat die bevalt! Mijne zal 14 augustus geïnstalleerd worden. Hopen dat die alles boven beetje koud krijgt tijdens warme dagen en in de winter natuurlijk lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
@Erik_F Plaats anders even een (zelfgemaakt schets?) van je boven verdieping en mischien dat anderen ook mee kunnen denken en kunnen helpen, ik ben technisch aangelegd maar ben nog geen airco professional helaas. als de boven verdieping goed geisoleerd is (aka geen kieren waar koude buitenlucht vandaan komt) dan hoef je je geen zorgen te maken.. Mijn boven verdieping is beter geisoleerd dan de woonkamer 8)7 .. ik heb in de woonkamer een deur zitten en met de winter als ik mijn hand langs de deur randen ga dan bevriest mijn hand zowat :-( dus jah mijn 2,6 draait continu om die koude lucht weg te krijgen dus niet echt ideaal en ondanks dit zat ik toch nog rond de 19/20C volgens CV temperatuur meter.. Maar wil dus een stapje hoger in de woonkamer zodat deze niet continu full time hoeft te draaien en dan even de deur aanpakken met wat isolatie tape :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
@Erik_F In de winter draait mijn 2,6Kw eigenlijk continu op halve kracht schat ik, fan is zachtjes hoorbaar ik denk rond de 70% en totaal niet storend.. je hoort dan een zachte vvvvvvvvvvvvv.
verbruik zat rond de 600-700w/h met pieken rond de 1Kw en moduleerde dan terug.. Het was niet zo dat deze continu vollast draaide. Ik deed de airco alleen aan als ik thuis was (meestal na zessen) en als ik ging slapen deed ik deze weer uit..

Zou ik deze wel de hele dag draaien dan weet ik zeker dat de temperatuur in huis ook gewoon warmer zou worden! Als de isolatie bij mij in huis beter was geweest want het is niet alleen de deur in woonkamer maar ook de voordeur vlakbij de airco zelf die heeft ook enorme kieren dan was het voor deze 2.6Kwér gewoon een piece of cake om de boel snel warm te krijgen en te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
@IssY_I verbruik valt me dan nog wel erg mee, ik had hoger verwacht!

De 3,5 KW moet bij mij op de eerste verdieping een oppervlakte van 40m2 verwarmen in de winter. Alles is zeer goed geïsoleerd heb oa spouwmuur isolatie, dak isolatie en HR++ glas erin. Alles is zo goed geïsoleerd dat ik in de nacht de ventilatieroosters open moet laten, anders beslaan de ramen.

Het gaat alleen om boven, beneden hebben ik een Artel Pelletkachel van 14kW en om het af te maken 18 zonnepanelen met een opname van 4.000kW per jaar. We verbruiken zelf een kleine 2.000 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Voor ons appartement zijn we op zoek naar een split-unit airco. We hebben toestemming van onze VvE, mits het door een erkend (gecertificeerd) airco installatiebedrijf geïnstalleerd wordt.
We hebben een offerte aangevraagd bij een bedrijf die het STEK logo voert, maar ben toch eens gaan controleren op de STEK site, en dit bedrijf staat dus niet op hun site (na navraag bij STEK, konden zij dit bevestigen en hebben dit bedrijf inmiddels gevraagd om het logo van hun site en briefpapier te verwijderen).

Naar aanleiding van deze ervaring, ben ik toch iets voorzichtiger geworden. Daarom mijn vraag of er hier iemand is, die positieve ervaring heeft met een STEK gecertificeerde airco installatiebedrijf, in regio Leiden Z-H?

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-02 19:36
Maakt het eigenlijk (veel) uit voor de werking waar in een ruimte je de binnenunit ophangt? In het midden of meer richting een hoek?

Gaston

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:34

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
KillerBee schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:52:
Voor ons appartement zijn we op zoek naar een split-unit airco. We hebben toestemming van onze VvE, mits het door een erkend (gecertificeerd) airco installatiebedrijf geïnstalleerd wordt.
We hebben een offerte aangevraagd bij een bedrijf die het STEK logo voert, maar ben toch eens gaan controleren op de STEK site, en dit bedrijf staat dus niet op hun site (na navraag bij STEK, konden zij dit bevestigen en hebben dit bedrijf inmiddels gevraagd om het logo van hun site en briefpapier te verwijderen).

Naar aanleiding van deze ervaring, ben ik toch iets voorzichtiger geworden. Daarom mijn vraag of er hier iemand is, die positieve ervaring heeft met een STEK gecertificeerde airco installatiebedrijf, in regio Leiden Z-H?
Ik heb mijn huidige AC bij ABO Klimaat in Soest vandaan (is een uur van Leiden verwijderd). Ikzelf zit in Purmerend, dus Leiden moet ook te doen zijn.

Gaven een goede prijs toen met kundige en nette installatie

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerBee
  • Niet online

KillerBee

@Notna : dank je ;) , maar dit bedrijf is helaas ook niet STEK gecertificeerd.

Moet een airco installatiebedrijf trouwens STEK gecertificeerd zijn, om dergelijke installaties uit te mogen voeren? Kunnen deze certificaten ook elders behaald worden (dus niet bij STEK)?

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
KillerBee schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:48:

Moet een airco installatiebedrijf trouwens STEK gecertificeerd zijn, om dergelijke installaties uit te mogen voeren? Kunnen deze certificaten ook elders behaald worden (dus niet bij STEK)?
Ze claimen dat de monteurs dat wel zijn:

http://www.abo-klimaat.nl/p/6/65/certificeringen.html
Bij ABO Klimaat werkt een ingewerkte en ervaren groep gekwalificeerde technici. Een team technici werkt altijd onder leiding van een eerste monteur die in het bezit is van alle relevante (STEK, F-Gassen, PED, VCA) diploma's en minimaal 10 jaar ervaring heeft. De eerste monteur stuurt een team aan van ervaren professionals die uiteraard beschikken over de juisten kwalificaties en diploma’s (STEK, F-Gassen, VCA). Onze mensen zijn nieuwbouwprojecten voortvarend en gedreven aan te pakken. De planning is bekend en de deadlines worden gehaald. Dan krijgt u wat u van ons verwacht, namelijk een geheel volgens plan geïnstalleerd klimaatsysteem.
Het lijkt mij ook sterk dat het bedrijf en-sich gecertificeerd moet zijn; de monteurs lijken mij eerder van belang.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 17-07-2019 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerBee
  • Niet online

KillerBee

Ik heb dit idd gelezen, maar helaas zegt dit niets, als ze niet op de STEK site vermeld staan.
Het staat op hun site, maar je kunt het nergens nagaan / controleren, dit is het probleem.
Wij moeten van onze VvE een gecertificeerd bedrijf inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
KillerBee schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:53:
[...]

Ik heb dit idd gelezen, maar helaas zegt dit niets, als ze niet op de STEK site vermeld staan.
Het staat op hun site, maar je kunt het nergens nagaan / controleren, dit is het probleem.
Wij moeten van onze VvE een gecertificeerd bedrijf inschakelen.
Moet je een gecertificeerd bedrijf inschakelen of een gecertificeerd persoon?

De personen staan niet in een openbaar register, maar zijn wel te checken:
https://stek.nl/register-persoonscertificaten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerBee
  • Niet online

KillerBee

@Cheesy : het moet echt een erkend (gecertificeerd) bedrijf zijn, wij dienen hiervoor ook letterlijk een besluit te ondertekenen van de VvE, waarbij goedkeuring pas definitief is als aan alle eisen wordt voldaan. Dit is er één van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Cheesy schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:55:
[...]

Moet je een gecertificeerd bedrijf inschakelen of een gecertificeerd persoon?

De personen staan niet in een openbaar register, maar zijn wel te checken:
https://stek.nl/register-persoonscertificaten/
Leuk, toch even vragen of ik ook in dit register sta. ;)

Het heeft even geduurd maar ik sta er in. :)

In antwoord op uw vraag geven wij de volgende informatie:
Wij hebben in het diplomaregister F-gassenregistratie gevonden dat u gecertificeerd bent voor: Diploma Koelinstallaties Cat. I.

[ Voor 23% gewijzigd door wizzopa op 22-07-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Van die certificeringen waarbij er 1 iemand in het bedrijf de papieren moet hebben om koelmiddel in te kopen en de rest dat niet heeft maar er wel mee werkt schiet je verder ook weinig mee op. En zolang die certificaten totaal geen enkele garantie op goed werk zijn... pff, doe mij dan maar een paar euro korting.
Notna schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:50:
[...]

Ze claimen dat de monteurs dat wel zijn:

http://www.abo-klimaat.nl/p/6/65/certificeringen.html

[...]

Het lijkt mij ook sterk dat het bedrijf en-sich gecertificeerd moet zijn; de monteurs lijken mij eerder van belang.
"Onze mensen zijn nieuwbouwprojecten voortvarend en gedreven aan te pakken."

Oke, ik heb het nu drie keer gelezen... waar WTF staat daar? :+

Of ben ik dusdanig moe dat ik het zelf niet door heb :?

[ Voor 21% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-07-2019 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:48
Vandaag wordt bij mij een Mitsubishi Heavy Industries SCM 40 ZS-S buitenunit en twee SRK 20 ZS-W geinstalleerd! Net op tijd voor de hittegolf van volgende week, die komt toch? ;)
Ik heb gekozen voor de leverancier www.aircovoorinhuis.nl

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:46

de Peer

under peer review

Erik_F schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:49:
@IssY_I verbruik valt me dan nog wel erg mee, ik had hoger verwacht!

De 3,5 KW moet bij mij op de eerste verdieping een oppervlakte van 40m2 verwarmen in de winter. Alles is zeer goed geïsoleerd heb oa spouwmuur isolatie, dak isolatie en HR++ glas erin. Alles is zo goed geïsoleerd dat ik in de nacht de ventilatieroosters open moet laten, anders beslaan de ramen.

Het gaat alleen om boven, beneden hebben ik een Artel Pelletkachel van 14kW en om het af te maken 18 zonnepanelen met een opname van 4.000kW per jaar. We verbruiken zelf een kleine 2.000 kW.
die 3,5 kW en 14 kW is niet het stroomverbruik, maar het afgegeven vermogen. Dat kun je dus niet 1 op 1 vergelijken met het opgenomen elektra-vermogen. Een warmtepomp (airco) onttrekt warmte uit de lucht. Dat is de primaire energiebron. Daar gebruikt hij een beetje elektra voor.

Een 3,5Kw airco verbruikt dus nooit meer dan 1200-1400 Watt, in de allerhoogste stand. Zal meestal rond de 100-300 watt liggen is mijn ervaring.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mozart
Zo, het hangt allemaal en het werkt ook nog. Om 8 uur begonnen met koffie en om 11.30 was alles klaar en weer op de plek. Hieronder wat foto's van het systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mjiLZ8IoU0NmSrjSbMV7edoO/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ws4t9G9SWeAeWU6meGpuKYAC/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wDP5acz8ZgHbtzHjw6XIeHao/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7VePSJH61ecQlacHCoPmkXmG/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Inmiddels is mijn airco binnen! Net op tijd, als ik de weersverwaching voor volgende week zie :)

Het is de Unico Pro Inverter 12 HP A+ geworden, wat ik al in een eerdere post had gemeld. Wat een groot ding is het! Ook al kan je de afmetingen op de productpagina wel zien, het is heel wat anders om dat ding in het echt te zien. Helaas ben ik er wel snel achter gekomen dat het toch niet op de plek van het klapraampje gaat passen. Wat ik niet had kunnen lezen (handleiding stond op dat moment nog niet online), was dat er aan de bovenkant een klep zit met daarachter het luchtfilter. Met de beperkte ruimte die ik daar zou hebben, zou dat dus nooit gaan lukken om elke 2 weken (volgens de handleiding) te reinigen. Eruit halen zou misschien nog wel lukken, maar op de tast het filter terugzetten zag ik totaal niet zitten. En bij nader inzien heb ik ook wat twijfels aan de draagkracht van de plek waar ik de airco wilde gaan ophangen, dus moest er een andere oplossing gevonden worden.

Mijn vader is op het idee gekomen om dan de balkondeur open te zetten en er een zeil voor te doen om op die manier toch de buitenlucht buiten te houden. Twee gaten erin voor de aan- en afvoer, goed uitlijnen en draaien maar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wFkpkA0g006TDB3wTNrM3rQS/medium.jpg

Geluid vind ik tot nu toe enorm meevallen, binnen is het wel te horen natuurlijk, maar ik had veel erger verwacht. Op de maximale stand is het geluid minder hard dan bijvoorbeeld een losse ventilator (ook op de maximale stand). Buiten is de airco amper te horen, wat best wel apart is omdat mijn verwachting was dat dat wel eens een probleem zou kunnen vormen. Datr valt dus allemaal mee! Stroomverbruik ligt op die maximale stand tegen de 700 watt.

En dat is gelijk iets waar ik tegenaan loop. De specificaties geven twee waarden op qua koeling. De ene geeft 2,2kW aan, de ander 3,4kW. Met een EER van 3,1 en verbruik van 700 watt, dan klopt die 2,2kW zo ongeveer wel. Maar het is in feite een 3,4kW model, dus dat zou toch wel lekker moeten zijn op die echt hete dagen. De handleiding heeft het over een zogenaamde "Energy Boost" modus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vnUVkf1xkGZRIgNTdCgqAENj/medium.jpg

Zou dat daarover gaan, om de maximale koeling te verhogen van 2,2kW naar 3,4kW? Er zou dan een setting aangepast moeten worden door middel van de juiste waarde selecteren in de configuratiemodus, plus er moet een jumper verwijderd worden. Het staat er voor mijn idee best wel wazig, maar misschien kent iemand hier zoiets?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

TTLCrazy

Listen to Frankie

Mozart schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:12:
Zo, het hangt allemaal en het werkt ook nog. Om 8 uur begonnen met koffie en om 11.30 was alles klaar en weer op de plek. Hieronder wat foto's van het systeem.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hah! Zelfde binnen units als die ik heb. Werken goed hoor :) Ik heb ook de wifi units laten installeren, dat is in het begin een beetje gefriemel en de app is ook niet de beste kwaliteit, maar het gemak om op het werk alvast de airco aan te zetten overtreft al dat ongemak ruimschoots.

Vele koele zomerdagen gewenst :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
TTLCrazy schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:35:
[...]

Hah! Zelfde binnen units als die ik heb. Werken goed hoor :) Ik heb ook de wifi units laten installeren, dat is in het begin een beetje gefriemel en de app is ook niet de beste kwaliteit, maar het gemak om op het werk alvast de airco aan te zetten overtreft al dat ongemak ruimschoots.

Ik wil dit gaan bouwen:
https://github.com/SwiCago/HeatPump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:44
Ik ben op zoektocht naar 2 split airco’s , 1 voor op de slaapkamer en 1 voor op de begane grond .
Onze begane grond is open maar wel verdeeld , ik twijfel daarom wat aan de juist plaats voor de binnenunit.
Ik wil er in de winter ook mee verwarmen naast onze primaire verwarming (houtkachel)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/uvn42sw7b.jpeg

Ik dacht zelf om de binnenunit in de keuken te hangen , een beetje centraal . Ga ik het dan met een 3,5 kw trekken om de gehele oppervlakte te koelen/verwarmen?
Het huis is van 2005 , alles geïsoleerd , overal hr++.

Zijn er meer dingen om rekening mee te houden ? Stroomverbruik is geen issue , redelijk overschot van de panelen .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:50
KillerBee schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:48:

Volgens NVKL de branche vereniging waarbij ASO is aangesloten, volgens logo moet je zelfs als zzp-er zowel de individuele als de bedrijfs B100 certificatie hebben. Je ziet het logo van DEKRA,die biedt die certificatie ook aan: https://www.dekra-certifi.../brl-100-informatiemiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mozart schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:12:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
stoor je niet aan die witten goten op de gevel ? hier thuis zie buiten niks en binnen huis loopt het door een koof :)
TTLCrazy schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:35:
[...]

hier staat hij gewoon sinds de instalatie 24/7 aan zo verbruikt hij de minder energie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Zo, de eerste nacht met airco is achter de rug. Het was lekker koel in de kamer.
Wel twee dingetjes:
1. Hij maakt meer lawaai dan ik had verwacht, ongeveer te vergelijken met een stille plafondventilator.
2. Het groene lampje op de unit is best wel fel als alles donker is

Hoe zit dat bij jullie units? Plak je iets over het lampje of haal je in de unit een stekkertje los of doe je helemaal niks ermee?
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 07:44:
[...]

stoor je niet aan die witten goten op de gevel ? hier thuis zie buiten niks en binnen huis loopt het door een koof :)

[...]

hier staat hij gewoon sinds de instalatie 24/7 aan zo verbruikt hij de minder energie :)
Nee, ik vind het wel netjes staan en ik zie het alleen als ik thuis kom, verder niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Mozart op 19-07-2019 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mozart schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 07:45:
Zo, de eerste nacht met airco is achter de rug. Het was lekker koel in de kamer.
Wel twee dingetjes:
1. Hij maakt meer lawaai dan ik had verwacht, ongeveer te vergelijken met een stille plafondventilator.

Hoe zit dat bij jullie units? Plak je iets over het lampje of haal je in de unit een stekkertje los of doe je helemaal niks ermee?

[...]

Nee, ik vind het wel netjes staan en ik zie het alleen als ik thuis kom, verder niet.
ik heb een panasonic die is echt fluister stil de helft van een ventilator op de zachtste stand in de silentstand (buiten unit hoor ik niet eens als k op 1 meter afstand sta in het begin keek ik wel eens of die wel draaide )
hier moet ik echt goed kijken of het lampje brand valt hier dus totaal niet op.

zo kan je het ook bekijken :P mij zou dat storen.
ik zal wel een keer een foto maken van mijn setup als k weet hoe ik ze moet plaatsen.

hier draait hij nu ongeveer 1,5 maand 71kw verbruik in totaal 21 graden ingesteld

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2019 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H4ldrz
  • Laatst online: 05-02 19:36
Elahkneh schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:53:
Ik ben op zoektocht naar 2 split airco’s , 1 voor op de slaapkamer en 1 voor op de begane grond .
Onze begane grond is open maar wel verdeeld , ik twijfel daarom wat aan de juist plaats voor de binnenunit.
Ik wil er in de winter ook mee verwarmen naast onze primaire verwarming (houtkachel)
Ik ben ook benieuwd naar wat de ideale situatie is voor onze binnenunit op zolder (5kW).

Op de overloop is een verlaagd plafond en zou hij op 1.80m komen te hangen. Aangezien de binnenunit vrij fors is, hangt hij daar esthetisch gezien niet heel mooi. Maar vanaf die plek pakt hij wellicht wel de 1e verdieping nog mee..?

Op de grote kamer is een spits dak en kan hij mooi hoog boven de deur hangen. Maar koelt hij dan alleen die ruimte of ook de overloop en de 1e verdieping nog mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zBt1fQhnuIB2rA2gcm8TWhBZ/thumb.jpg
Wat zouden jullie doen?

[ Voor 18% gewijzigd door H4ldrz op 19-07-2019 21:39 ]

Gaston

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:15
Wel twee dingetjes:

[...]

Ik heb het lampje afgeplakt. Stoorde me eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:40

spaceboy

Op grote hoogte

Ik heb nu een half jaartje de Mitsubishi SRK 25 ZS-S en eigenlijk pas een paar weken 's nachts echt in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://www.av-klimaattechniek.nl/images/stories/virtuemart/product/nogeennieuwe.jpg

Ik ben niet superhandig, dus heb de hele installatie laten doen en eigenlijk helemaal geen klachten, totdat ik vannacht merkte dat de ventilator (ook in "ventilatie" stand) in de binnenunit een heel licht geluid maakt alsof hij een klein beetje "aanloopt". Hij draait gewoon prima, koelt ook goed enzo, maar het geluid is jammer.

De installateur is op vakantie, dus ik vroeg me af hoe zinnig het is om zo'n ding zelf open te maken om te kijken waar dat geluid vandaan komt. Iemand ervaring?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou dat lekker aan hem overlatenndaar heb je garantie voor..

Als je een nieuwe auto koopt en motor maakt een raar geluid schroef je toch ook niet het motorblok open als de dealer geen tijd heeft

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@spaceboy helaas ruime ervaring,.... is het zeker de fan of de behuizing ? Die wil ook nog wel eens resoneren. Zachtjes drukken op verschillende plekken wil dan helpen

Als het echt de fan is (had er 3 met dit probleem,,,) ga je daar zelf waarschijnlijk niets aan kunnen doen helaas

Het kan of de lagers van de fan zijn waardoor hij niet recht meer loopt of de rol zelf en de uitlijning hiervan.
Of beide natuurlijk / combinatie

Hier is inmiddels 1 unit helemaal vervangen en bij twee de complete motor , blaasrol en lagers....

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 19-07-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 16:25

barrymel

BarryMel

spaceboy schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:38:
Ik heb nu een half jaartje de Mitsubishi SRK 25 ZS-S en eigenlijk pas een paar weken 's nachts echt in gebruik.

[Afbeelding]

Ik ben niet superhandig, dus heb de hele installatie laten doen en eigenlijk helemaal geen klachten, totdat ik vannacht merkte dat de ventilator (ook in "ventilatie" stand) in de binnenunit een heel licht geluid maakt alsof hij een klein beetje "aanloopt". Hij draait gewoon prima, koelt ook goed enzo, maar het geluid is jammer.

De installateur is op vakantie, dus ik vroeg me af hoe zinnig het is om zo'n ding zelf open te maken om te kijken waar dat geluid vandaan komt. Iemand ervaring?
ik heb dat ook paar keer gehad met de ZSX , dan zet ik hem even op de snelste fan snelheid voor een minuut en erna weer op auto en daarna is het weg, nu al heel lang niet gehad

BarryMel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:38
Wel twee dingetjes:
Ik heb een Samsung, deze heeft een "stille modus" voor de nacht en een optie om alle lampjes uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:28
Hier de airco nog niet meer aangehad sinds de laatste hittegolf.
Dit huis blijft wel lang koel rond 20-21c, bij een te kleine "standaard" temperatuur zet ik hem gewoon uit om eventueel pendelen te voorkomen.

Het is in mijn ogen dan verspilling van energie, daarvoor moet het buiten toch echt warmer worden zodat het zinvol wordt, maar deze unit is meer voor de winter om mee te verwarmen.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 19-07-2019 12:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:16
ook aan het orrienteren voor een airco in de slaapkamer. Nu krijg ik verschillende oplossingen met verschillende verhalen. De oplossing welke ik het mooiste vindt:

Airco in slaapkamer tegen (rechte) muur. De leidingen gaan dwars door het schuine dak (met pannen) naar buiten toe en onder de pannen lopen de leidingen. Vervolgens wordt er een Extra regenpijp geplaatst inde goot waar de leidingen in geplaatst worden. (niet voor water afvoer dus) en de splitunit word dan op de begane grond geplaatst.

Dit lijkt mij een geweldige oplossing waardoor je niets meer ziet vanaf buiten.

Nu geven echter twee bedrijven aan deze oplossing niet te doen vanwege problemen. Wat, wie, hoe etc. geven ze niet echt aan. Heeft hier iemand ervaring mee? voornamelijk met de leidingen door een schuin dak boren en onder de pannen te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 22:17
Ik heb sinds vorig jaar een portable airco (I know, niet efficient, maar een vaste was in mijn geval helaas geen optie). Nu heb ik eens zitten kijken, en gezien dat de invoer van lucht die naar buiten geblazen wordt gescheiden zit van de toevoer voor de blazer.

Nu wil ik hier een 2e slang aan monteren om ervoor te zorgen dat ik niet steeds warme lucht het huis in trek. Op internet heb ik hier vaker mods van zien langskomen, en die doen dit meestal met een simpele kartonnen doos waar ze een gat voor de luchtslang in maken, en dit aan de airco ducttapen.

Nu heb ik voor de uitlaat een mooi scherm gemaakt voor in de ruit, waar de slang in klikt. Deze heeft ook een klepje op het gat zodat ik dat scherm in warme momenten kan laten zitten in de ruit, ook als de airco eventjes niet is aangesloten.

Ik wil dus nog zo'n uitlaatklep hebben voor die mod uit te voeren, maar ik kan ze los niet vinden (Deze zat bij de airco). Iemand een idee waar ik deze kan krijgen?

Zo ziet die klep er uit:airco aansluiting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:38
zoiets? (zoekterm Google = "muurflens klep")
https://www.fiyo.nl/delon...koo&utm_medium=affiliate+

[ Voor 13% gewijzigd door Bushie op 19-07-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 22:17
Dat is exact wat ik nu heb! Dankjewel :D

Ik zat duidelijk op verkeerde termen te zoeken zoals "muurklep luchttoevoer" etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Helaas, ik heb geen cn105 poort op de printplaat dus dit kan ik niet gebruiken. Op de printplaat zit een cns interface, daar is ook wel iets voor maar geen integratie met Domoticz. Misschien dat ik dat zelf kan maken maar dat zal wat meer tijd gaan kosten ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:41
basjuhh schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:46:
ook aan het orrienteren voor een airco in de slaapkamer. Nu krijg ik verschillende oplossingen met verschillende verhalen. De oplossing welke ik het mooiste vindt:

Airco in slaapkamer tegen (rechte) muur. De leidingen gaan dwars door het schuine dak (met pannen) naar buiten toe en onder de pannen lopen de leidingen. Vervolgens wordt er een Extra regenpijp geplaatst inde goot waar de leidingen in geplaatst worden. (niet voor water afvoer dus) en de splitunit word dan op de begane grond geplaatst.

Nu geven echter twee bedrijven aan deze oplossing niet te doen vanwege problemen. Wat, wie, hoe etc. geven ze niet echt aan. Heeft hier iemand ervaring mee? voornamelijk met de leidingen door een schuin dak boren en onder de pannen te laten lopen?
Dit lijkt mij ook een hele mooie oplossing!
Zit er zelf ook mee dat ik zo’n hele goot buiten over de gevel niet zo zie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
Ik ben mezelf ook aan het oriënteren naar een split unit airco. Echter wordt het mij niet echt duidelijk wat nou eigenlijk het verschil tussen de merken is. Je hebt bijvoorbeeld Mitsubishi, Daikin, Samsung, LG en TCL. De eerste is het duurst, de laatste het goedkoopst. Maar wat is nou eigenlijk het merkbare verschil in de prestatie die ze leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:15
Lees het topic even door, dit is meermaals besproken. In het kort; voor kwaliteit betaal je eenmaal iets meer. In de regel zal een Audi a4 prettiger en comfortabeler rijden dan een Dacia Logan maar je kan er evengoed mee van a naar b komen.

Bij airco's is dit ongeveer vergelijkbaar, het zit hem dan in efficiëntie, geluidsproductie en duurzaamheid.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 02-10 11:31
De nieuwere modellen van Daikin en Mitsubishi werken met het koelmiddel R32, wat niet alleen milieuvriendelijker is, maar ook voor een hogere efficiëntie zorgt. M.a.w. meer koel/verwarmingsvermogen voor dezelfde hoeveelheid elektriciteit. Verder heb je nog features als zones met persoonherkenning (zodat je geen hete/ijskoude luchtstroom recht in de gezicht of nek krijgt. En de goedkopere modellen zullen geen luchtzuivering hebben, waarbij stof, virussen en pollen e.d. al dan niet gedeeltelijk de nek om wordt gedraaid. Tevens staat met name Mitsubishi bekend als enorm betrouwbaar.

edit: en geluidsproductie inderdaad. Ook erg belangrijk.

[ Voor 9% gewijzigd door HarmoniousVibe op 21-07-2019 12:37 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 12:42

B2

wa' seggie?

Geen idee welke problemen hier mee zou kunnen zijn, ik denk dat het met name veel werk voor een installateur is? Ben er benieuwd welke problemen aangedragen worden want deze methode zou ik in de toekomst ook heel graag toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-10 15:47

Ik heb bij mijn ouders een airco geplaatst op deze manier. Zou niet weten tegen welke problemen ze opzien. Het enige 'probleem' kan zijn om de pannen weer goed terug te leggen.

AircoAirco2

heb zelf de pannenlatten nog even losgehaald en die later weer over de leiding gelegd.
Pannetjes er weer op en klaar.

De leidingen door een regenpijp vind ik wel een goed idee. Iedereen is aan regenpijpen gewend en niemand vermoed dat je er een airco leiding doorheen hebt lopen :)

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@ZtaaB Hoe hangt de airco aan de binnenkant, op die schuine wand? Of heb je iets gemaakt zodat hij weer recht hangt? Als hij aan de schuine wand hangt (dus voorover hangend) kan ik mij voorstellen dat afvoer van condenswater niet goed gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-10 15:47
ah, nee binnen hangt ie aan een rechte wand. (leidingen komen aan de zijkant uit de binnen unit, en gaan dan door het dak)

Denk dat je 'm idd niet schuin moet hangen.
maar dat is met een koofje wel te fixen toch? Binnenunits wegen rond de 12 kilo oid

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaddyRebel
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-07-2020
Wij hebben net een Samsung airco unit (AC035RN1DKG) laten plaatsen. Het is een plafond model, netjes weggewerkt tussen de balklaag van onze uitbouw. De opvoerhoogte van de geïntegreerde condenspomp is 550mm. Helaas is dat net te weinig om de condens tot op het platte dak (+900mm) te pompen.
Bij het plaatsen van een externe (2e) condenspomp maak ik mij zorgen over de volgende zaken:
- Extra geluid bij afpompen.
- Extra stroom verbruik van de condenspomp.
- Meer kans op kapotte onderdelen / vaker service nodig.
- Pomp achter pomp, gaat dat goed?
Liever zou ik er geen pomp tussen zetten, maar dan moet mijn net gestucte en gespoten plafond open. Om er een PVC condensafvoerleiding in te maken. En daar zit ik niet echt op te wachten!
Wat is jullie advies? Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Na een paar maanden nagedacht te hebben wat wij willen ga ik binnenkort ook wat bestellen.
Ik wilde eerst een 4 of 5 multisplit aanbrengen onder het mom van "we doen het goed of we doen het niet".

Multisplits zijn echter dermate prijzig en het kost me dermate veel werk dat ik nu toch wil gaan voor 1 singesplit. Dit in combinatie met die enkele dagen warm weer vind ik het wel prima om het bij 1 te houden. Als ik deze week bestel, kan ik het in m'n vakantie nog monteren.

We hebben een 2-kapper met vrij traditionele indeling.
Positie van plaatsing: overloop met open trap naar zolder en open trap naar bgg.
Als ik de slaapkamers, hal 1e vd, hal bgg bij optel kom ik op 14000 BTU
Als ik daar ook de (open) zolder bij optel kom op 24000 BTU

Ik had nu in gedachten een 21000 BTU (ca. 6kW) in de hal te hangen.
Daarin heb ik me qua keuze beperkt tot Daikin, omdat ik anders door de bomen het bos niet zie. Mijn keuze valt vooralsnog op: de FTXF60A i.c.m. RXF60A. Via Climastars voor ca. €1190 en in Nederland te koop voor ca. €1230.

3 punten waar advies van jullie gewaardeerd wordt:

1) Ik verwacht echt niet dat de kou gelijkmatig over de woning verdeeld wordt. Zou daarom een 21000 BTU niet veel te zwaar zijn om op de overloop te hangen?
2) Zijn er eventueel betere / goedkopere alternatieven van andere merken?
3) Is die 60A binnenunit niet een beetje oké? Is dat een instapmodel? Als ik het goed heb is het de Sensira-serie terwijl de Comfora versie vaker aangeboden wordt. Aanwezigheidsdector hoef ik niet, verstelbare lamellen in alle richtingen maakt me ook niet uit. De optionele WiFi wil ik wel aanbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:46

de Peer

under peer review

Ik wijk wat af van je 3 punten, maar doe er mee wat je wilt ;-)

@Cheesy Het is net een beetje wat je wensen zijn. Moet alles snel gekoeld kunnen worden dan is meer capaciteit een voordeel. Is het prima als het een paar uurtjes duurt voordat alles op temperatuur is, dan kun je af met minder capaciteit.

Als je maar 1 unit neemt voor je hele verdieping dan vind ik 6kW geen vreemde keuze. In de slaapkamer zou ik dat wel afraden omdat dan ook zijn minimale vermogen nog vrij hoog zal zijn (en dat heb je liever niet in de slaapkamer).

De wifi unit kun je hier goedkoop inslaan: https://www.ebay.com/itm/...2-BRP069A42-/283152219256 .Hier heb ik zelf ook 3x besteld. Wel even kijken welk type je nodig hebt.

de koude lucht zal inderdaad niet snel gelijkmatig verdeeld zijn. Dus stel je stelt hem in op 20 graden in de hal, dan zal het (afhankelijk van de blaasrichting) best lang kunnen duren voordat de slaapkamers op temperatuur zijn, en die zullen waarschijnlijk rond de 22-23 blijven. Er blijft warmte uit de muren komen, ook in vorm van straling.

Over aanschafkosten: Als je een airco neemt die ook kan verwarmen dan bespaar je er juist kosten mee en kun je hem terug verdienen. Dan is het dus geen uitgave maar een duurzame investering. Ik heb mijn CV-ketel de deur uit gedaan sinds ik airco's heb.

Ik weet niet of ik het goed lees, maar verwacht niet dat de koele lucht omhoog naar de zolder zal gaan. Enkel omlaag en op dezelfde verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
beste mede tweakers,

Ik heb op de eerste verdieping een 5.2 kW split unit airco staan die naar mijn kamer en kinder kamer blaast.
Nu zou ik ook graag de benedenderdieping hiermee willen koelen (overdag wanneer niemand bovenhuis gebruikt).

Hebben jullie ideeën hoe ik de luchtstroom die uit de airo komt 90 graden kan keren zodat deze de trap af naar het benedenhuis loopt?

Ik dacht aan een gebogen plastic kap voor de airco plaatsen en die naar de trap richten, maar hoe zou ik hem dan moeten plaatsen, waar zou ik zo een ding vandaan moeten halen.

Iemand idee-en of tips?

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 17:06
said006 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:06:
beste mede tweakers,

Ik heb op de eerste verdieping een 5.2 kW split unit airco staan die naar mijn kamer en kinder kamer blaast.
Nu zou ik ook graag de benedenderdieping hiermee willen koelen (overdag wanneer niemand bovenhuis gebruikt).

Hebben jullie ideeën hoe ik de luchtstroom die uit de airo komt 90 graden kan keren zodat deze de trap af naar het benedenhuis loopt?

Ik dacht aan een gebogen plastic kap voor de airco plaatsen en die naar de trap richten, maar hoe zou ik hem dan moeten plaatsen, waar zou ik zo een ding vandaan moeten halen.

Iemand idee-en of tips?
https://www.amazon.com/ZH...fRID=DEM4RAAEEFAN5XDXTADJ

Bedoel je dit?

Het beste kun je de lamellen direct naar beneden zetten, de koude lucht zakt wel. Werkt denk ik net zo goed en ziet er niet zo rampzalig uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
Haha,

De looks kan me niets schelen, zolang ik het hoofd maar koel kan houden :)

Dat lijkt er inderdaad wel op, alleen zijn deze voor het verspreiden van lucht in dezelfde richting en niet voor het dirigeren van lucht naar de rechterkant bijvoorbeeld (of de ene arm zou veel langer moeten zijn dan de andere arm, dan zou het wel weer lukken. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/51v32Et.png
EPICOSAURUS schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:48:
[...]

https://www.amazon.com/ZH...fRID=DEM4RAAEEFAN5XDXTADJ

Bedoel je dit?

Het beste kun je de lamellen direct naar beneden zetten, de koude lucht zakt wel. Werkt denk ik net zo goed en ziet er niet zo rampzalig uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 22:12
Ik zag het zo snel niet in de TS staan, maar wat zijn nu de A, B of C merken wat betreft airco's?
Is er een lijstje wat een beetje indruk geeft van hoe de verhoudingen zijn?

(zou ook een prettige aanvulling op de TS zijn :) )

[ Voor 13% gewijzigd door Martinusz op 22-07-2019 16:36 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 17:06
said006 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:29:
Haha,

De looks kan me niets schelen, zolang ik het hoofd maar koel kan houden :)

Dat lijkt er inderdaad wel op, alleen zijn deze voor het verspreiden van lucht in dezelfde richting en niet voor het dirigeren van lucht naar de rechterkant bijvoorbeeld (of de ene arm zou veel langer moeten zijn dan de andere arm, dan zou het wel weer lukken. Zie foto.

[Afbeelding]

[...]
Ik snap dan even niet wat het probleem is, welk model airco heb je? Heb nog nooit een airco gezien waarvan je 'm niet kan richten. Er zitten ook lamellen in de unit, met de afstandsbediening of handmatig afstelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
EPICOSAURUS schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:35:
[...]

Ik snap dan even niet wat het probleem is, welk model airco heb je? Heb nog nooit een airco gezien waarvan je 'm niet kan richten. Er zitten ook lamellen in de unit, met de afstandsbediening of handmatig afstelbaar.
Deze airco heb ik.
https://www.midea.bg/en/m...-inverter-air-conditioner

Het windbereik met het verschuiven van de lamellen is de bereik zoals boven aangegeven, dus ook met de lamellen helemaal rechts geschoven, komt hij net niet naar de trap toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@said006 ik wens je veel succes... heb dit zelf ooit ook geprobeerd te bereiken

Wat ik gedaan heb was echt een orkaan ventilator boven de open trap die de koude lucht naar beneden moest blazen (airco hing dus in de buurt van trapgat met lucht richting trapgat)
Dat maakt geen moer uit...

Toen dacht ik het gevonden te hebben! Onderdruk maken in de woonkamer (en slaapkamer) dus compleet systeem aangelegd om lucht daar weg te zuigen zodat de koude lucht logischerwijs de ruimte zou vullen
Dat maakte geen moer uit....

Toen maar gewoon een airco in de woonkamer opgehangen en probleem opgelost

Had wellicht nog kunnen proberen koude lucht af te zuigen met het ventilatie systeem en dat weer in de ander ruimte blazen maar ja het houdt een keer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
@Ray lol

Ik denk dat ik er inderdaad niet aan ontkom om er ook 1 in de woonkamer te moeten plaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-10 11:54
Is er een minimale hoogte die moet worden aangehouden tussen plafond en bovenkant van de airco waar deze lucht aanzuigt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:39

CodeIT

Code IT

zzattack schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:32:
Is er een minimale hoogte die moet worden aangehouden tussen plafond en bovenkant van de airco waar deze lucht aanzuigt?
Bij mijn Midea is dat 15cm. Dit is vaak te vinden in de handleiding van het betreffende model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:16
Binnen zou hij bij mij recht hangen, maar een schuine muur kan ook, echter dient er dan een afvoerpompje geinstalleerd te worden voor het condenswater.
ThinkPadd schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:21:
@ZtaaB Hoe hangt de airco aan de binnenkant, op die schuine wand? Of heb je iets gemaakt zodat hij weer recht hangt? Als hij aan de schuine wand hangt (dus voorover hangend) kan ik mij voorstellen dat afvoer van condenswater niet goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Wat is het fijn om te zien dat met deze temperaturen je duosplit het netjes op 22 graden houdt op beide kamers en niet meer dan 250W/h verbruikt :9

'Airco is zo slecht voor het stroomverbruik'

uhu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:39

CodeIT

Code IT

Bij mij volgt de airco dezelfde parabool in verbruik als de zonnepanelen opleveren. Verbruik is nu ~900W om 130 m3 op 22 graden te houden, wat goed lukt.
Voor we de airco hadden werd het hier boven 30+ graden. De hele bovenverdieping heeft een plat dak en er zijn 3 grote ramen die vol in de zon staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glennix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08-2021
Hier komen ze morgen een multi split unit in de slaapkamers plaatsen en donderdag een split unit in de leefruimte. Merk Mitsubishi. Voor vandaag hebben we nog een hele oude omgebouwde warmtepomp van de jaren 80 in de leefruimte die nog altijd wat verkoeling bied maar die veel verbruikt en het gas is bijna op en het maakt een hoop kabaal. Kan niet wachten tot morgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
CodeIT schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:45:
Bij mij volgt de airco dezelfde parabool in verbruik als de zonnepanelen opleveren. Verbruik is nu ~900W om 130 m3 op 22 graden te houden, wat goed lukt.
Voor we de airco hadden werd het hier boven 30+ graden. De hele bovenverdieping heeft een plat dak en er zijn 3 grote ramen die vol in de zon staan.
Hier beetje het zelfde. Beneden een Chigo 5.2 KW, 3 hele grote ramen die vol in de zon staan, om 22 graden te houden met 32+ graden buiten kost hem ongeveer 900-1200W. De Chigo 3KW op mijn slaapkamer doet ongeveer 300W als ik 's nachts op 23 graden instel.

Als je (nog) geen zonnepanelen hebt loopt dat toch best aardig op. :)
(Zeker als de kids hier zijn en die ook nog eens de andere twee slaapkamers met oudere 3KW non-inverters koelen)

/edit
Maar I don't care. Kan heel slecht tegen warmte, laat staan erin slapen. Ik heb het er heel graag voor over.

[ Voor 12% gewijzigd door UltraSub op 23-07-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Onze Daikin FTXF25 heeft vannacht van 00:00 tot 8:20 in een slaapkamer van 40 m3 bij een temperatuur van 18gr, slecht 1039 Wh verbruikt, hoogste 159 Watt laagste 118 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier draait de airco sinds de dag van oplevering 16-6 2019 tot nu 102 kwh verbruik. ingesteld op 19 graden draait 24/7 vind het dus wel mee vallen :) of is dit een hoog verbruik ?

dit is een 5KW instalatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
Hoe stellen jullie trouwens je horizontale lamel in? laten jullie hem op en neer sweepen of op een vaste stand? Ik heb deze nu op een vaste positie gedaan dus dat de lucht deze zo hoog mogelijk langs het plafon uitblaast zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:12
ohoh . .
Ik heb nog een Zibro PX-32 mobiele split-airco. Al een aantal jaren en hij bevalt goed (koelt als een dolle). Vandaag weer eens uit de kelder gehaald en op slaapkamer gezet, ivm de komende warme dagen. En nu valt hij elke 10 minuten uit. (die 10minuten koelt hij wel goed). Dat is net een jaartje of 2 te vroeg, want dan wilden we eens gaan investeren in een vaste airco. Om nu nog iets te regelen voor de komende dagen gaat nog wel een issue worden. Airco's zijn op dit moment niet bepaald in de aanbieding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Raymond schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:05:
ohoh . .
Ik heb nog een Zibro PX-32 mobiele split-airco. Al een aantal jaren en hij bevalt goed (koelt als een dolle). Vandaag weer eens uit de kelder gehaald en op slaapkamer gezet, ivm de komende warme dagen. En nu valt hij elke 10 minuten uit. (die 10minuten koelt hij wel goed). Dat is net een jaartje of 2 te vroeg, want dan wilden we eens gaan investeren in een vaste airco. Om nu nog iets te regelen voor de komende dagen gaat nog wel een issue worden. Airco's zijn op dit moment niet bepaald in de aanbieding :+
Niet in de aanbieding maar wel goedkoper dan in Nederland.
Airco bestellen in het buitenland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:44
Zo de plank staat alweer een paar uurtjes in het raam met de slang naar buiten, ik slaap prima vanavond :Y)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-09 22:11
na een quote van meer dan 1000 euro van een lokale installateur om een simpele inbedrijfstelling te doen inclusief leiding aansluiten, heb ik verder gezocht.
Nu op dit moment een betaalbare installateur vinden is moeilijk.
Uiteindelijk heb ik vandaag een Mitsubishi Heavy Industries SRK50ZS-W gekocht bij aircovoordeel.nl.
1287 euro inclusief 5 m leidingen en stuurstroom kabel.
Ze verhuren vacuum setjes zodat je zelf met behulp van een goede handleiding de boel kunt vacumeren;dit heb ik vanavond gedaan en de airco draait!

Installatie, alhoewel er al een airco was, dus een gat hoeft niet meer geboord te worden, viel het werk me toch wel een beetje tegen, ook gezien de hitte.
En je doet het natuurlijk niet dagelijks dus moet je de tijd nemen om alles goed te overwegen.
Maar al met al is het best te doen als je een beetje handig bent en wat gereedschap hebt.

De mensen van aircovoordeel zijn prettig om mee te werken; ze hielpen me kiezen tussen diverse merken en vermogens, en vandaag heb ik een paar keer gebeld om even te checken hoe ik iets exact moest doen, en kreeg meteen goed praktisch advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 08:52
Elahkneh schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:53:

Ik dacht zelf om de binnenunit in de keuken te hangen , een beetje centraal . Ga ik het dan met een 3,5 kw trekken om de gehele oppervlakte te koelen/verwarmen?
Het huis is van 2005 , alles geïsoleerd , overal hr++.

Zijn er meer dingen om rekening mee te houden ? Stroomverbruik is geen issue , redelijk overschot van de panelen .
Ik denk dat je voor beneden echt 2 units nodig hebt. Eentje voor in de eetkamer/studeerkamer en eentje voor in de woonkamer. Het probleem is namelijk dat het bereik van de airco niet heel groot is Hierdoor zal je niet de hele verdieping met 1 unit kunnen doen.

Ik zou wel zeker kijken naar een grote buitenunit waar je bijvoorbeeld 2 of drie binnenunits op kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
linp schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 00:18:
[...]
Ze verhuren vacuum setjes zodat je zelf met behulp van een goede handleiding de boel kunt vacumeren;dit heb ik vanavond gedaan en de airco draait!
[...]
Wat vragen ze voor verhuur van vacuumeerset eigenlijk?

De handleiding voor inbedrijfsstelling die ze hebben ziet er vrij eenvoudig uit. Je mist alleen het afpersen met stikstof wat een echte pro zou moeten doen (maar ik vraag mij af of dit in de praktijk ook gebeurt).

En de SRK50-ZS-W vragen ze met standaard montage €1899 voor. Jij hebt hem voor €1287, dus als montage door hen zou €612 kosten? (€1899-€1287)

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2019 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:56:
[...]

Wat vragen ze voor verhuur van vacuumeerset eigenlijk?
De huurkosten van zo een setje bedragen € 39,95 per dag of € 69,95 per week de borg bedraagt € 250,-

Ik heb meer bedrijven gezien die zo'n setje verhuren, bijvoorbeeld Topaircon:
Te huur voor 108,90 per week (7 Dagen) en 150,- borg inclusief verzending en ophalen in geheel Nederland en België.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:12
Oh wat briljant, ze zitten in Zwolle (ipv weer eens ergens ver weg)! Dat is mooi dichtbij.

* Raymond gaat thuis maar eens in overleg of we met huwelijksreis willen, of toch een airco :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Dit is wel even belangrijk om te weten:
Het grootste nadeel van het zelf in bedrijf stellen van de airco is dat u daardoor uw recht op garantie verliest. Nu is garantieverlies naar onze mening niet zo dramatisch als het klinkt, uit ervaring kunnen we zeggen dat het zelden voorkomt dat een airco het begeeft binnen de garantietermijn. Maar we wouden het toch maar even gezegd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik dacht dat het niet toegestaan was om je eigen airco in bedrijf te stellen? Waarom anders die STEK gecertificeerde bedrijven, of is dat ook weer geldklopperij?

@zzattack De buitenunit moet toch minimaal 20cm van de muur staan? Anders wat @Hennie-M zegt, of de buitenunit een paar cm verder van de muur hangen?

[ Voor 32% gewijzigd door zonoskar op 24-07-2019 10:39 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Buitenunit hier is slechts 24cm diep en de minst lompe beugel die ik tot nog toe gevonden heb is 37.5cm diep. Ik heb bij onze buren gezien hoe ver dat uitsteekt en vond het er erg slordig uit zien. Ben dus op zoek naar een beugel met diepte max. 30cm, iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Laatst online: 30-09 16:23
zzattack schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:26:
Buitenunit hier is slechts 24cm diep en de minst lompe beugel die ik tot nog toe gevonden heb is 37.5cm diep. Ik heb bij onze buren gezien hoe ver dat uitsteekt en vond het er erg slordig uit zien. Ben dus op zoek naar een beugel met diepte max. 30cm, iemand een suggestie?
Zelf afzagen en de afgezaagde kant met een geschikte verf bijwerken? Als het niet bestaat, dan moet je het zelf maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
zonoskar schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:22:
Ik dacht dat het niet toegestaan was om je eigen airco in bedrijf te stellen? Waarom anders die STEK gecertificeerde bedrijven, of is dat ook weer geldklopperij?
Je mag zelf je airco aansluiten, maar geen handelingen verrichten mbt koelmiddelen. Niet afpersen, vacumeren en inbedrijfstellen.
Die vermeende geldklopperij komt weer voort uit het gegeven dat de stek gecertificeerde bedrijven toch ook weer de nodige kosten maken naar de instanties die deze certificering uitvoeren, maar ook opleiding personeel, gereedschap etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
zzattack schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:26:
Ook voor het plaatsen van buitenunits heeft de fabrikant regels bedacht. Als je daar aan voorbij gaat kan het een negatief effect hebben op de prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@zzattack ze zijn er zeker wel. Hier ook de unit relatief dicht op de muur < 10 cm om visueel goed uit te komen. Rondom wel relatief vrij. Overigens volgens de handleiding is 10 cm ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Dan is 35cm inderdaad zo gek nog niet inderdaad. Laat ik die maar halen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Cheesy schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:46:
Dit is wel even belangrijk om te weten:
[...]
Juist daarom heb ik eerst gezocht naar een betaalbare installateur......
Op een bepaald moment vroeg ik mezelf af of het risico van geen garantie opweegt tegen het comfort nu;
Ik moest net een half uur in 35 graden buiten werken, Ik zit nu in 22 graden af te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linp
ThinkPadd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:56:
[...]

En de SRK50-ZS-W vragen ze met standaard montage €1899 voor. Jij hebt hem voor €1287, dus als montage door hen zou €612 kosten? (€1899-€1287)
Je kunt ook kiezen voor vacumeren en ingebruiksstelling, dat kost € 179, dan heb je garantie.
Had ik graag gedaan maar de wachttijd was me te lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 19:43

-tom-562

Oliesjeik

Deurstopper schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:28:
[...]

Hoe bevalt de Haier?
Begreep dat dit merk goede kwaliteit bied voor weinig geld. Hoeveel kW modellen heb je?
Afgelopen paar dagen de airco ook 's nachts aangehad. Bevalt prima! In de quiet mode is het ding nauwelijks hoorbaar. Enige wat je hoort is het mechaniekje als je hem op de 'swing' stand zet, maar ik verwacht dat ik dat met een beetje siliconenspray wel op kan lossen.
Ik stel 'm meestal in op 24 graden, en volgens een simpele losse thermometer regelt de unit de boel ook goed af, thermometer geeft meestal iets van 23,4 o.i.d. aan (dat beschouw ik dan maar als een meetfout :+).
Zoals gezegd, de binnenunit ziet er niet heel fancy uit, gewoon simpel wit plastic. Het ding hangt in de slaapkamer, dus dat maakt mij dan ook niet zo heel veel uit.
We hebben de combinatie van de AS09TA2HRA (binnenunit) en 1U09BE8ERA (buitenunit), 2,6 kW. Overigens zie ik nu net, dat de compressor in de buitenunit 'gewoon' van Hitachi is.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 22:12
Martinusz schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:33:
Ik zag het zo snel niet in de TS staan, maar wat zijn nu de A, B of C merken wat betreft airco's?
Is er een lijstje wat een beetje indruk geeft van hoe de verhoudingen zijn?

(zou ook een prettige aanvulling op de TS zijn :) )
Iemand :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Toen jij je originele vraag stelde ging ik ook even Googlen, een installateur op bouwinfo stelt het volgende:
Naar mijn mening:

1: Mitsubishi-Electric

2: Daikin

3: Fujitsu-General

4: Mitsubishi-Heavy Industries, Samsung, Panasonic, LG

5: Midea, Aircool
Persoonlijk zou ik zeggen groep 1 tot 4 is A-merk, rest is B-merk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 06-10 20:05

Deathchant

Don't intend. Do!

Cheesy schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:46:
[...]

Toen jij je originele vraag stelde ging ik ook even Googlen, een installateur op bouwinfo stelt het volgende:

[...]

Persoonlijk zou ik zeggen groep 1 tot 4 is A-merk, rest is B-merk ;)
Wat ik hier van mijn collega's veel hoor is het merk MaxiCool en Eurcom, waarbij vooral bij die eerste de monteurs een zgn. onderhoudscontract willen opstellen. Voor "bijvullen" enzo. Volgens mij zijn die dingen uiteindelijk na goed vacumeren toch een gesloten circuit en hoef je eigenlijk alleen de filter van je binnenunit te checken toch? Ik zou niet weten waarom iemand iets moet komen "bijvullen". Klinkt alsof je je montagewerk dan niet goed gedaan hebt...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 19:43

-tom-562

Oliesjeik

Volgens mij lekt er altijd een minuscule hoeveelheid in de compressor. Een automotor die geen olie verbruikt bestaat ook niet :p

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
-tom-562 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:41:
Volgens mij lekt er altijd een minuscule hoeveelheid in de compressor. Een automotor die geen olie verbruikt bestaat ook niet :p
De compressor is hermetisch gesloten, eigenlijk het zelfde als dat zwarte potje van een koelkast.
Waar de lekkage ontstaat is bij de koppelingen van de leidingen, als hier de verkeerde, verkeerd gemaakte, etc wordt toegepast.

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 24-07-2019 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:48
Vandaag was ik de hitte eens eindelijk helemaal zat en heb ik een Tristar split airco bij de Praxis gekocht gezien deze in de aanbieding was voor 500. 9000 BTU voor een slaapkamer van 15.4m2 zou toch genoeg zijn hoop ik? Ik heb meerdere calculators op mijn situatie losgelaten en ze raden allemaal een airco aan van minimaal ongeveer 4000BTU.

Anyhow, ik ben van plan om de installatie zoveel mogelijk zelf te doen, dus in principe alleen de units ophangen, gat door de buitenmuur boren en de signaalkabel aansluiten op de condenser unit. Naast het verliezen van de garantie, is het een heel slecht idee om zelf ook meteen de koelleidingen aan te sluiten? Ik heb namelijk eerlijk gezegd niet echt een idee wat een koelmonteur uitspookt bij het in bedrijf stellen van een split systeem, vandaar dat ik het hier ook stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@VikeeVeekie Een aantal posts terug.
Je mag zelf je airco aansluiten, maar geen handelingen verrichten mbt koelmiddelen. Niet afpersen, vacumeren en inbedrijfstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
wizzopa schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:50:
@VikeeVeekie Een aantal posts terug.
Ik vraag me af welke straf je zou krijgen als je "betrapt" wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:07
Simpele vraag voor de kenners.

Mag/kan ik er vanuit gaan dat als ik een unit op de zolder zet (boven het trapgat) dat deze dan de 3 slaapkamer er beneden tot een behaaglijke temperatuur kan koelen/verwarmen?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DW3NNYFk/IMG-20190724-191720.jpg
Pagina: 1 ... 25 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"