Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.343.449 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
NeutraleTeun schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:21:
Simpele vraag voor de kenners.

Mag/kan ik er vanuit gaan dat als ik een unit op de zolder zet (boven het trapgat) dat deze dan de 3 slaapkamer er beneden tot een behaaglijke temperatuur kan koelen/verwarmen?

[Afbeelding]
Wat denk je zelf dan? Dat we hier een glazen bol hebben ofzo...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
linp schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:05:
[...]

Ik vraag me af welke straf je zou krijgen als je "betrapt" wordt :P
Goeie vraag.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ThinkPadd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:56:
[...]

Wat vragen ze voor verhuur van vacuumeerset eigenlijk?

De handleiding voor inbedrijfsstelling die ze hebben ziet er vrij eenvoudig uit. Je mist alleen het afpersen met stikstof wat een echte pro zou moeten doen (maar ik vraag mij af of dit in de praktijk ook gebeurt).

En de SRK50-ZS-W vragen ze met standaard montage €1899 voor. Jij hebt hem voor €1287, dus als montage door hen zou €612 kosten? (€1899-€1287)
Van die site;
Verbind de mee bestelde koelleiding aan het stuk koelleiding wat uit de muur steekt, draai de koppelingen goed strak aan net zo lang tot het begint te knarsen of totdat u echt niet meer verder kan. U wilt namelijk echt geen koelvloeistof verliezen dit is slecht voor het milieu en voor uw bankrekening.
Dat is dus niet slim... er is niet voor niks een aanhaalmoment gespecificeerd door de fabrikant. Dan moet je het niet als een Berserker bros gaan draaien...

Ofwel; opzetsteeksleutel + momentsleutel.

En drukverlies op zo'n meterset is ook niet bepaald goed te zien.. daar heb je ook speciale digitale metertjes voor; die werken beter.
Stel het voor bij zo'n proefprocessenfonds. Of vraag een brancheorgaan of ze een zaak willen uitlokken ;)

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-07-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:55
kabeltjekabel schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:24:
[...]

Wat denk je zelf dan? Dat we hier een glazen bol hebben ofzo...?
Bedankt voor je volwassen antwoord.

Ik ga er vanuit dat ik niet de enige ben met dit idee, en hoop dat er anderen zijn die deze opstelling hebben en daar iets over kunnen vertellen.

Mensen die het niet weten hoeven dus eigenlijk niet te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@kabeltjekabel Stel het voor bij zo'n proefprocessenfonds. Of vraag een brancheorgaan of ze een zaak willen uitlokken
Ik heb daar geen behoefte aan, hier gaat/ging het volgens de regels. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
NeutraleTeun schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:36:
[...]

Ik ga er vanuit dat ik niet de enige ben met dit idee, en hoop dat er anderen zijn die deze opstelling hebben en daar iets over kunnen vertellen.

Koelen misschien, verwarmen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Je geeft 0,0 info wat betreft isolatie / warmteinstraling / aanwezige warmtebronnen. Dus daar is sowieso niks zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 10:55
Als ik die info had, had ik die wel erbij gezet.
Geen idee wat de isolatie is of warmtestraling doet.
Aanwezig is wel CV in elke ruimte op de 1e, dus verwarmen door de airco is niet perse nodig.

Het is een 2-onder-1 uit '94 iig.
Label B, dubbel glas, niets extra geisoleerd.
Rolluiken rondom.
Schuin dak, SK1, SK2 en achtertuin op het zuiden.

Aanbouw begane grond plat dak, maar daar komt een eigen unit.

[ Voor 35% gewijzigd door NeutraleTeun op 24-07-2019 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
linp schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:05:
[...]

Ik vraag me af welke straf je zou krijgen als je "betrapt" wordt :P
Economisch delict, maximaal zes jaar cel.
Voordeel is dat je dan gratis airco krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

In de praktijk werkt het niet echt. Ik heb hier een AC van 13k BTU op zolder een eenzelfde op de eerste verdieping en beneden merk je wel wat verkoeling (minder vochtige lucht) maar écht lekker koel is het beneden niet (24/25 graden).

Ze draaien al wel 72 uur dus wellicht had het hier 28 graden geweest als ze niet draaiden, geen idee :p

Volgend jaar wil ik er hier beneden ook een hebben :)
Soldaatje schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:14:
[...]

Economisch delict, maximaal zes jaar cel.
Voordeel is dat je dan gratis airco krijgt.
Geen opsporingsinstantie gaat hier tijd en moeite aan besteden.

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 24-07-2019 20:20 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@NeutraleTeun toch is deze vraag hier al echt wel vaker gesteld (en andere airco topic) en onder andere door mij uitvoerig beantwoord.

edit. dit topic dus nog geen twee dagen geleden... dus even inlezen kan geen kwaad......

[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 24-07-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Nu online
Cheesy schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:46:
[...]

Toen jij je originele vraag stelde ging ik ook even Googlen, een installateur op bouwinfo stelt het volgende:

[...]

Persoonlijk zou ik zeggen groep 1 tot 4 is A-merk, rest is B-merk ;)
Hoe zit het met Toshiba? Kreeg hier verrassend een aanbod voor. De installateur had de voorkeur voor deze (denk een betere marge) vanwege het betere design tov daikin.

Klopt het dat die ftxm modules meer geluid produceren, dan de ftxp modules? Neig een beetje naar a+++ vs geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 17:49
Het is misschien een hele stomme vraag, maar de aircounits zijn voorgevuld, in de specsheets is meestal wel te vinden voor hoeveel meter dit voorgevuld is, maar is dit dan de totale leidinglengte (dus feitelijk gedeeld door 2 omdat je een aan en afvoer hebt), of is dit voor de afstand van de binnenunit?
Veel 3-split units hebben zie ik zo snel 15 meter erbij zitten, en dat is net te krap eigenlijk, wilde voorkomen dat er bijgevuld moet worden.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
VikeeVeekie schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:35:
Vandaag was ik de hitte eens eindelijk helemaal zat en heb ik een Tristar split airco bij de Praxis gekocht gezien deze in de aanbieding was voor 500. 9000 BTU voor een slaapkamer van 15.4m2 zou toch genoeg zijn hoop ik? Ik heb meerdere calculators op mijn situatie losgelaten en ze raden allemaal een airco aan van minimaal ongeveer 4000BTU.

Anyhow, ik ben van plan om de installatie zoveel mogelijk zelf te doen, dus in principe alleen de units ophangen, gat door de buitenmuur boren en de signaalkabel aansluiten op de condenser unit. Naast het verliezen van de garantie, is het een heel slecht idee om zelf ook meteen de koelleidingen aan te sluiten? Ik heb namelijk eerlijk gezegd niet echt een idee wat een koelmonteur uitspookt bij het in bedrijf stellen van een split systeem, vandaar dat ik het hier ook stel.
Ervan uitgaande dat je slaapkamer redelijk geisoleerd is en er niet vol de zon op staat continu, denk ik dat 9000btu ruim te veel is. Als de capaciteit te groot is, is de gewenste temperatuur te snel bereikt en daardoor staat de airco relatief vaak uit (of heel laag, met een inverter). Hierdoor wordt er minder vocht uit de lucht gehaald, en dat scheelt qua gevoelstemperatuur ook een bult.

Denk wel dat het zal werken, maar als je voor minder geld zeg rond de 6000 btu uitkomt, dat je dan een beter keuze hebt.

Dit gaat niet in gelijke mate op voor de mobiele units overigens, die dingen hebben veel meer capaciteit nodig relatief.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Powermage schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:20:
Het is misschien een hele stomme vraag, maar de aircounits zijn voorgevuld, in de specsheets is meestal wel te vinden voor hoeveel meter dit voorgevuld is, maar is dit dan de totale leidinglengte (dus feitelijk gedeeld door 2 omdat je een aan en afvoer hebt), of is dit voor de afstand van de binnenunit?
Veel 3-split units hebben zie ik zo snel 15 meter erbij zitten, en dat is net te krap eigenlijk, wilde voorkomen dat er bijgevuld moet worden.
Je hoeft dat niet door 2 te delen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-05 15:48
brama schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 01:45:
[...]

Ervan uitgaande dat je slaapkamer redelijk geisoleerd is en er niet vol de zon op staat continu, denk ik dat 9000btu ruim te veel is. Als de capaciteit te groot is, is de gewenste temperatuur te snel bereikt en daardoor staat de airco relatief vaak uit (of heel laag, met een inverter). Hierdoor wordt er minder vocht uit de lucht gehaald, en dat scheelt qua gevoelstemperatuur ook een bult.

Denk wel dat het zal werken, maar als je voor minder geld zeg rond de 6000 btu uitkomt, dat je dan een beter keuze hebt.

Dit gaat niet in gelijke mate op voor de mobiele units overigens, die dingen hebben veel meer capaciteit nodig relatief.
Zo'n idee had ik al dus dat deze unit te veel van het goede kon zijn, hopelijk gaat het geen grote problemen met de koeling opleveren. Het overschot kan ik misschien eventueel een beetje compenseren door de deur open te laten en de overloop ook mee te nemen, maar ik denk dat hij het dan juist weer te zwaar krijgt.

Maar ja ons huis is dus van 1980 en verder niets aan isolatie veranderd op het vervangen van al onze kozijnen na. M'n slaapkamer in kwestie heeft alleen 's ochtends tot ongeveer 10-11 uur de ochtendzon, daarna staat deze de rest van de dag vol op de voorkant van het huis.

Ik heb inmiddels trouwens de binnenunit al aan de muur hangen, maar ik krijg niet echt duidelijk beeld of je al wel de koelleidingen op z'n minst mag aansluiten en de ventielen gewoon dichtlaat? Mij persoonlijk lijkt het niet handig gezien je dan het stikstof in de leidingen kwijt bent en er dus rotzooi in gaat krijgen zo lang hij nog niet in bedrijf wordt gesteld. Zie ik dit verkeerd of is dit geen groot probleem? Ik weet namelijk ook niet waar ik nu nog iemand kan vinden die hem in bedrijf kan stellen. Tristar / Chigo heeft zo'n dienst maar daar kan ik volgens mij geen gebruik van maken gezien ik de airco bij de bouwmarkt heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:47
VikeeVeekie schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:13:
[...]

Zo'n idee had ik al dus dat deze unit te veel van het goede kon zijn, hopelijk gaat het geen grote problemen met de koeling opleveren. Het overschot kan ik misschien eventueel een beetje compenseren door de deur open te laten en de overloop ook mee te nemen, maar ik denk dat hij het dan juist weer te zwaar krijgt.

Maar ja ons huis is dus van 1980 en verder niets aan isolatie veranderd op het vervangen van al onze kozijnen na. M'n slaapkamer in kwestie heeft alleen 's ochtends tot ongeveer 10-11 uur de ochtendzon, daarna staat deze de rest van de dag vol op de voorkant van het huis.

Ik heb inmiddels trouwens de binnenunit al aan de muur hangen, maar ik krijg niet echt duidelijk beeld of je al wel de koelleidingen op z'n minst mag aansluiten en de ventielen gewoon dichtlaat? Mij persoonlijk lijkt het niet handig gezien je dan het stikstof in de leidingen kwijt bent en er dus rotzooi in gaat krijgen zo lang hij nog niet in bedrijf wordt gesteld. Zie ik dit verkeerd of is dit geen groot probleem? Ik weet namelijk ook niet waar ik nu nog iemand kan vinden die hem in bedrijf kan stellen. Tristar / Chigo heeft zo'n dienst maar daar kan ik volgens mij geen gebruik van maken gezien ik de airco bij de bouwmarkt heb gekocht.
toon volledige bericht
Heeft de bouwmarkt zelf niet een montagedienst? Gamma e.d. hebben dat tegenwoordig.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusv
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-05 10:21
DaYwaLkUr schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:53:
[...]

Hoe zit het met Toshiba? Kreeg hier verrassend een aanbod voor. De installateur had de voorkeur voor deze (denk een betere marge) vanwege het betere design tov daikin.

Klopt het dat die ftxm modules meer geluid produceren, dan de ftxp modules? Neig een beetje naar a+++ vs geluid.
Toshiba is ook een betrouwbaar A merk op airco gebied. Eigenlijk kan je de meeste bekende Japanse merken met een gerust hart aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-05 15:48
Martinusz schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:03:
[...]

Heeft de bouwmarkt zelf niet een montagedienst? Gamma e.d. hebben dat tegenwoordig.
Ik heb deze airco van de Praxis gekocht maar die bieden die dienst zo te zien niet aan. Kijk je naar andere bouwmarkten zoals de Gamma kun je zo te zien alleen gebruikmaken van die diensten als je de airco daadwerkelijk bij hen hebt aangeschaft.

Wat ook vervelend is dat ik met Googlen niet echt ver kom en weinig relevante resultaten tegenkom, het lijkt net alsof al die aircoboeren zich eigen op het internet aan het verstoppen zijn. De enige 2 opties die ik nu tegenkom is de Chigo aircoservice en aircovoordeel.nl

Ik zal wel denk ik niet goed zoeken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 08:53
Ff op marktplaats zoeken
Airco installateur
Airco bijvullen
Airco reparatie
Stek monteur
Enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:52

Mag/kan ik er vanuit gaan dat als ik een unit op de zolder zet (boven het trapgat) dat deze dan de 3 slaapkamer er beneden tot een behaaglijke temperatuur kan koelen/verwarmen?

[Afbeelding]
Dit kan werken, maar je zal de kamers niet op 18 graden krijgen. Je zult een zware unit moeten ophangen (>3,5 kw) en ik zou ook de kamers die je wilt koelen moeten voorzien van zonwering / warmtewerende folie.

Hier heb ik dezelfde situatie, 3,5kw airco in trapgat welke het hele huis (80m2) koelt (huis uit 1900, redelijke isolatie). Ik krijg het huis huis rond de 22-25 graden, wil ik echt kouder dan kost het veel energie.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-05 21:09

CodeIT

Code IT

[Afbeelding]
Ik heb hier sinds 2 weken een 3.5kW unit in het trapgat hangen op de 1e verdieping (huis heeft 1 verdieping en plat dak, totaal 350m3). De airco is primair voor 4 kamers boven.
Ik heb de unit ingesteld op 22 graden en staat continu aan. De kamer boven het verst bij de airco vandaan werd gisteren max 25℃ Zonder airco werd het daar 35+..De overige kamers zaten rond de 23℃.
Omdat koude lucht daalt is het in de hal beneden 'koud'. Als de deur naar de woonkamer open staat wordt ook de woonkamer gekoeld. Deze is gisteren max 23,95℃ geworden. Zonder airco werd het hier 28℃.
De airco heeft gisteren in totaal 14.4kWh verbruikt.

Dus om je vraag te beantwoorden. Ik denk dat koelen goed gaat. Verwarmen kan ik nu niets over zeggen, maar ik denk dat dat minder werkt omdat warme lucht stijgt. Je zult vooral een hete zolder krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
VikeeVeekie schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:13:
Ik heb inmiddels trouwens de binnenunit al aan de muur hangen, maar ik krijg niet echt duidelijk beeld of je al wel de koelleidingen op z'n minst mag aansluiten en de ventielen gewoon dichtlaat?
Moet volgens mij weinig kwaad kunnen. Een van de redenen waarom je goed moet vacumeren (en dus voldoende lang), is dat alle vocht dan verdampt en uit het systeem gezogen wordt.

Dus tenzij er insecten in rond lopen zal het wel los lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-04 10:19
Dat is dus niet slim... er is niet voor niks een aanhaalmoment gespecificeerd door de fabrikant. Dan moet je het niet als een Berserker bros gaan draaien...
ik nam de handleiding van de fabrikant erbij, daar staan gewoon de Nm momenten in, en die gebruik je dus
Deze zelfinstallatie is bedoeld voor mensen die technisch handig zijn en zelf inschatten welk risico ze willen nemen.
En drukverlies op zo'n meterset is ook niet bepaald goed te zien.. daar heb je ook speciale digitale metertjes voor; die werken beter.
0.0=0.0 op elke meter lijkt mij,je hangt de meter op en kunt duidelijk aflezen wat de waarde is en of hij veranderd.

[ Voor 21% gewijzigd door linp op 25-07-2019 12:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-05 22:46
Airco draait hier ook alweer een paar dagen als een zonnetje :*) om het huis te koelen.

In de nacht van zaterdag op zondag heeft hij nog even staan twijfelen of hij nu aan of uit wilde zijn, maar vanaf dat moment is hij niet meer uit geweest.

Vermogens vraag neemt duidelijk toe met de toenemende buiten temperatuur, de spike op de 22e komt omdat de logeer kamer unit tot die tijd nog uit stond en toen aanging terwijl de kamer al een paar graden opgewarmd was waardoor die unit extra vermogen vroeg.
Vermogen 's nachts +/- 400 Watt, de max gisteren was +/- 1800 Watt om 16:30.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2z72103.png

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@PentaClover hier ook een mooi constant beeld. Compressor overigens amper boven de 30hz zien komen zelfs bij 38 graden buiten.

Gisteren had de buitenunit even een ?? Moment de fan was even uit en de compressor hoorde je duidelijk harder lopen. Daarna sprong de fan weer aan en alles weer constant. Geen idee wat er gaande was maar ik bleef koel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De meeste airco-leveranciers hebben echt van die hobby-websites. Zijn er aanraders waar netjes het hele assortiment online staat en het simpel klikken en kopen is? Veel is op (offerte)aanvraag, of het assortiment staat er niet (geheel) op. Mailen gaat op dit moment ook erg stroef gezien de enorme vraag naar airco's en de vakantieperiode.

Ik heb nu:
- https://www.comfortklimaat.nl
- https://www.aircovoorinhuis.nl
- https://www.climasense.nl

Zijn er verder nog (grote) spelers? Een beetje a la Wildkamp of Toolstation?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

PentaClover schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:39:
Airco draait hier ook alweer een paar dagen als een zonnetje :*) om het huis te koelen.

In de nacht van zaterdag op zondag heeft hij nog even staan twijfelen of hij nu aan of uit wilde zijn, maar vanaf dat moment is hij niet meer uit geweest.

Vermogens vraag neemt duidelijk toe met de toenemende buiten temperatuur, de spike op de 22e komt omdat de logeer kamer unit tot die tijd nog uit stond en toen aanging terwijl de kamer al een paar graden opgewarmd was waardoor die unit extra vermogen vroeg.
Vermogen 's nachts +/- 400 Watt, de max gisteren was +/- 1800 Watt om 16:30.

[Afbeelding]
Waar mee log je dat O-)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:58
Boven 2.5kw, beneden 3.5 kw, temperatuur rond de 23/24 effectief. Boven hangt hij op een slaapkamer en staan alle deuren open. Andere slaapkamers komen (schat ik) ergens op 26 graden uit. Bovenunit zit dan ook wel aan de limiet vermoed ik. Er moet dan ook nog dubbelglas en isolatie bij 't schuin dak aangebracht worden. Dat zal 't volgend jaar ook weer een stuk beter maken.

Gisteren 13kwh gebruikt.
Heerlijk nu binnen! Nadeel is dat ik geen zin meer heb om naar buiten te gaan met deze temperatuur :P

Edit: Ik heb de temperatuur boven overdag ingesteld op 24, beneden op de rustigste stand op 23 en is bijna niet nodig door de koude lucht die van boven naar beneden zakt. In de nacht draait hij op de quiet stand door op 23 graden op de slaapkamer, zodat 't zo rond de 24 graden blijft. Beneden staat hij 's nachts uit, aangezien de temperatuur daar goed is.

[ Voor 26% gewijzigd door I-King op 25-07-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@I-King LOL heel herkenbaar. liep net even naar de brievenbus buiten (5 meter...) en weer naar binnen gevlucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:08
Hier ook lekker aangenaam in huis :p.

Gisteren bijna 13kw aangetikt met gecombineerd gebruik van 1x 3,5 en 2x 2,5kw units. Best netjes voor wat je ervoor terug krijgt (comfort en goede nachtrust).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qaSxmTK2EkqgFgVOCm7D1bcL/thumb.jpg

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik wil ook een split unit ophangen. Ik vraag me wel af wat de beste plek in huis is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5jOwYsMmjuvHT48Ij5nvuRiT/full.png

pos 1 is handig, daar is een stopcontact in de buurt. pos 2 is misschien handiger voor de verdeling van de koeltje door het huis. Of is er nog een betere positie?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 11:54
@Cheesy aircovoordeel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
zonoskar schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:07:
Ik wil ook een split unit ophangen. Ik vraag me wel af wat de beste plek in huis is.

[Afbeelding]

pos 1 is handig, daar is een stopcontact in de buurt. pos 2 is misschien handiger voor de verdeling van de koeltje door het huis. Of is er nog een betere positie?
Ik denk dat er marginaal verschil zal zijn tussen 1 en 2 omdat je de lucht toch laat circuleren en je de lamellen kan bewegen. 2 is dan idd optimaal, maar ik zou er zelf geen extra leidingen voor gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
zonoskar schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:07:

[Afbeelding]

Stroom voor de units binnen gaat vaak via de buitenunit. Ik weet dus niet of je dat als beslissende factor moet laten mee tellen in jouw verhaal. Tenzij je precies een airco op het oog heeft die stroom direct aan de binnenunit moet voeren. Maar mijn Daikins bijv; krijgen hun stroom gewoon netjes van de buitenunit.

Dat gezegd hebbende; Positie 2 heeft de voorkeur ivm locatie en dus verspreiding van de lucht.

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 25-07-2019 15:13 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 00:26
Beste Tweakers,

Ik kan denk ik jullie advies wel gebruiken bij het aanschaffen van een airco.

Ik wil een multi-split-systeem met 4 binnen-units. Ik twijfelde tussen Daikin en Mitsubishi, maar ga uiteindelijk toch voor Daikin (De stylish lijn, deze is strak, compact en lekker sti)l. Beide merken zijn volgens mij top.

Inhoud van de kamers

De inhoud van de kamers is:
Woonkamer : 156m3
Slaapkamer 1 : 67m3
Slaapkamer 2 : 53m3
Slaapkamer 3 : 39m3

De binnenunits
De Stylish lijn bestaat uit 4 binne-units en dit is het maximale aantal m3 volgens een website waar ze op te koop staan.

Daikin FTXA50AW 125m3
Daikin FTXA35AW 90m3
Daikin FTXA25AW 60m3
Daikin FTXA20AW 50m3

Welk model per kamer

Wat vinden jullie van de volgende indeling:

Woonkamer : Daikin FTXA50AW (125m3 op 156m3)
Slaapkamer 1 : Daikin FTXA35AW (90m3 op 67m3)
Slaapkamer 2 : Daikin FTXA25AW (60m3 op 53m3)
Slaapkamer 3 : Daikin FTXA20AW (50m3 op 39m3)

Buitenunits

Voor de buitenunit twijfel ik ook tussen twee modellen. De 4MXM80N kan op 4 binnenunits aangesloten worden en heeft 8kw. De 5MXM90N kan op 5 binnenunits aangesloten worden en heeft 9kw.

Heb je iets aan die 9Kw wanneer je maar 4 van de 5 aansluitpunten gebruikt? Wat gebeurt er als je in theorie alle airco's aanzet en dus boven het maximale aantal kw's van de buiten unit zit?

Algemeen en installatie:

Ik ga ze trouwens in Portugal bestellen. keroclima.pt was de goedkoopste website waar ik ze heb gevonden, maar mochten mensen andere tips hebben, dan hoor ik dat ook graag.

Laatste vraag: Is 1.250,- aan installatie (incl. materiaal) reeel?

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa159 op 25-07-2019 15:38 ]

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Alfa159 ik zou nog even goed dit en het andere topic doorlezen op ervaringen van mensen met een vergelijkbare combinatie (zoals ik) ga het allemaal niet weer opschrijven maar dit ziet eruit als totale overkill ....

mijn specs zijn puur op inhoud vergelijkbaar en ik draai op een mxm 68M die nu bij 38 graden op iets van 40% van zijn max vermogen draait. hier hangt 1 x 3,5 - 1 x 2,5 en 2 x 2,0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozenburger1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-05 09:06
Hallo allemaal, sinds vorige week heb ik 2x LG s12eq hangen, woonkamer en slaapkamer. Echter ben ik er nu achter dat er ook wifi op zit, alleen als ik de manual volg krijg ik met geen mogelijkheid de wifi aan op de binnenunits. Iemand tips of ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Ray schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:01:
@PentaClover hier ook een mooi constant beeld. Compressor overigens amper boven de 30hz zien komen zelfs bij 38 graden buiten.

Gisteren had de buitenunit even een ?? Moment de fan was even uit en de compressor hoorde je duidelijk harder lopen. Daarna sprong de fan weer aan en alles weer constant. Geen idee wat er gaande was maar ik bleef koel :)
:) Hier zie ik vandaag max 29 hz, gisteren max 42 hz.maar toen stond ie ook te stuiteren tussen de 26 en 42, vandaag doet hij het netter, gewoon strak net onder de 30 hz.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Klimatyzacja LG ustawienie Wi Fi
@Rozenburger1 Gaat het wifi symbool wel knipperen op je binnenunit?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
De data log ik via domoticz, dit plaatje in de open office versie van excel gemaakt om alle data in 1 plaatje te
kunnen proppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Hilarisch; blijkbaar meet Daikin niet boven de 39 graden aan de buiteunit :') :D

De app geeft 39C en een pijltje omhoog aan. Ook de API geeft niet meer dan 39.5 graden terug oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozenburger1
@renzo4000 nee, meerdere keren geprobeerd, ook stroom eraf gehaald en weer erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Ray schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:43:
@Alfa159 ik zou nog even goed dit en het andere topic doorlezen op ervaringen van mensen met een vergelijkbare combinatie (zoals ik) ga het allemaal niet weer opschrijven maar dit ziet eruit als totale overkill ....

mijn specs zijn puur op inhoud vergelijkbaar en ik draai op een mxm 68M die nu bij 38 graden op iets van 40% van zijn max vermogen draait. hier hangt 1 x 3,5 - 1 x 2,5 en 2 x 2,0
Thanks Ray. Ik ben het nu door het lezen allemaal.

Iets even dubbel checken: dat jou binnen units dus samen hoger zijn dan de capaciteit van je buitenunit is dus ""niet erg""?

Ik ben er dan om iig niet de 9kw buitenunit te nemen.

De binnenunits upgraden naar een hoger model scheelt soms heel weinig geld. verschil tussen de 20 en 25 model is maar 4 euro. Vandaar de overkill dus >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Alfa159 op 25-07-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
Hoe lang gaat een voorgevulde buitenunit (volgens mij met 5 kg R32) mee voodat ik hem weer opnieuw moet bijvullen?

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Dank, de accesories zijn echter alleen buiten-unit-covers
https://www.aircovoordeel.nl/airco-s/category/accessoires
Top! Warmteservice heeft ook mooi die big foots, die wil ik even gaan proberen :)

Ik wilde eigenlijk in m'n vakantie een airco installeren, maar gezien de trage reacties van mogelijke leveranciers heb ik dat maar even uit m'n hoofd gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Rozenburger1 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:57:
@renzo4000 nee, meerdere keren geprobeerd, ook stroom eraf gehaald en weer erop.
Hmmm, en richt je wel goed op je unit met de afstandbediening? Want ik heb gemerkt dat die lg's nog al kieskeurig zijn met richten. Anders lijkt het erop dat je misschien toch een ander model hebt?

Er moet rechtsonder sowieso een "smarthinq logo" staan op je unit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:37
Notna schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:56:
Hilarisch; blijkbaar meet Daikin niet boven de 39 graden aan de buiteunit :') :D

De app geeft 39C en een pijltje omhoog aan. Ook de API geeft niet meer dan 39.5 graden terug oOo
Ik zag het gisteren ook, dacht bij mijzelf vandaag worden de temperaturen nog hoger dus zal er wel een keertje +39 graden gemeten worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
said006 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:59:
Hoe lang gaat een voorgevulde buitenunit (volgens mij met 5 kg R32) mee voodat ik hem weer opnieuw moet bijvullen?
Als alles goed gaat; tot de unit stuk gaat. Het is een gesloten systeem; die verliezen niets en horen ook niets te verliezen aan koelmiddel.

@Alfa159 als je totale vermogen binnenunits boven het maximale vermogen van de buitenunit komen, gaat hij bij maximale vraag zoveel mogelijk middelen. Dus alles units krijgen dan evenveel vermogen.

Maar in de praktijk gaat dat nooit voorkomen, tenzij je een huis 30+ laat worden en probeert het naar 19 graden te krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door Notna op 25-07-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
@Alfa159
Same here, ik heb een 68 buiten unit en de 5kW stylish in de woonkamer hangen voor de gehele beneden verdieping (~400 m3) en dat gaat prima.

Als de binnen units meer vragen dan de buiten unit kan leveren wordt het max vermogen van de buiten unit verdeeld over de binnen units.

Op de slaapkamers (~55 m3) heb ik 2kW modellen en dat is eigenlijk al te zwaar als de deuren dicht zijn gaan ze na 2 minuten al weer uit, met de deuren open blijven ze heel zachtjes koelen en wordt de complete boven verdieping koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Cheesy schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:00:
[...]

[...]

Top! Warmteservice heeft ook mooi die big foots, die wil ik even gaan proberen :)

Ik wilde eigenlijk in m'n vakantie een airco installeren, maar gezien de trage reacties van mogelijke leveranciers heb ik dat maar even uit m'n hoofd gezet.
Ook airco's plaatsen is voor uit kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Alfa159 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:57:
[...]

Thanks Ray. Ik ben het nu door het lezen allemaal.

Iets even dubbel checken: dat jou binnen units dus samen hoger zijn dan de capaciteit van je buitenunit is dus ""niet erg""?

Ik ben er dan om iig niet de 9kw buitenunit te nemen.

De binnenunits upgraden naar een hoger model scheelt soms heel weinig geld. verschil tussen de 20 en 25 model is maar 4 euro. Vandaar de overkill dus >:)
Nope. Op de 68 kan uit mijn hoofd tot 11 kw aangesloten worden. Maar de totaal vraag wordt netjes verdeelt.

Ik snap je redenering , het prijsverschil is niet interessant. Wel het verschil in minimale afgifte en debiet en vooral het verschil tussen 3,5 en 5,0 in geluid!!

Daarnaast mocht je gaan verwarmen met deze combinatie is er pendel ellende te verwachten. Dat heb ik dus al. Met de kennis van nu mogelijk twee duo splits genomen.

Hoe zwaarder de buitenunit hoe hoger het minimale vermogen. Bij koelen gaat dat goed is de algemene ervaring bij de 68M maar verwarmen is geen succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozenburger1
@renzo4000 ja dat klopt, je moet goed richten op de unit. Aan de zijkant staat S12EQ NSJ, vind het wel toevallig dat ze het allebei niet doen, zou er ergens een schakelaar zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King

[...]

Die heb ik hier goedkoper gevonden en besteld: https://www.ts24.nl//prod...gebalk-SUMO-600-per-stuk/

Zelf btw de 450 versie gepakt en 600 geleverd gekregen, helemaal goede deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Rozenburger1 niet dat ik weet, al geprobeerd met je andere afstandbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
PentaClover schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:06:
@Alfa159
Same here, ik heb een 68 buiten unit en de 5kW stylish in de woonkamer hangen voor de gehele beneden verdieping (~400 m3) en dat gaat prima.

Als de binnen units meer vragen dan de buiten unit kan leveren wordt het max vermogen van de buiten unit verdeeld over de binnen units.

Op de slaapkamers (~55 m3) heb ik 2kW modellen en dat is eigenlijk al te zwaar als de deuren dicht zijn gaan ze na 2 minuten al weer uit, met de deuren open blijven ze heel zachtjes koelen en wordt de complete boven verdieping koel.
Thanks voor je reply! Hoe stil je de 5Kw? Dit lijkt namelijk een stuk meer geluid te produceren dan de andere modellen. Was die 5Kw ook nodig of had je denk ook weg kunnen komen met de 3.5 of de 4.2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
[...]
[...]
Standaard montage met materialen zit al bij de prijs in: https://www.aircovoordeel.nl/standaard-montage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Ray schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:08:
[...]

Hoe zwaarder de buitenunit hoe hoger het minimale vermogen. Bij koelen gaat dat goed is de algemene ervaring bij de 68M maar verwarmen is geen succes
Inderdaad, verwarmen gaat niet zo prettig is ook mijn ervaring. Er is een redelijk hoog minimum vermogen en om dat door de binnen units af te geven is er veel lucht circulatie nodig (herrie) en een vrij hoge binnen lucht temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Alfa159 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:25:
[...]

Thanks voor je reply! Hoe stil je de 5Kw? Dit lijkt namelijk een stuk meer geluid te produceren dan de andere modellen. Was die 5Kw ook nodig of had je denk ook weg kunnen komen met de 3.5 of de 4.2?
zie dat je @PentaClover vraagt maar reageer even omdat het te warm is naar buiten gaan :)

heb je gezien dat hij een ruimte heeft die ruim twee zo groot is als die van ons.......

ik kan je wel meegeven dat een 3.5 voldoende is voor 'onze' - 'slechts' 150m3 . ik vermoed dat bij 400m3 het wat krap zou zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Alfa159 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:25:
[...]

Hij staat op automatische fan, wat meestal de laagste stand (fluisterstil) betekend met koelen, soms eventjes een standje hoger maar dat is ook niet echt storend.

edit: 5kW is bij mij echt wel nodig maar ook genoeg, als ik het nog een keer moest doen, dan zou ik denk ik 2 units van 3 kw in de woonkamer hangen, gewoon omdat dan de warmte/koelte beter verdeeld door de ruimte is en dan ieder met 2 units van boven op 2 kleinere buiten units van 3 stuks zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door PentaClover op 25-07-2019 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:25:
[...]

Standaard montage met materialen zit al bij de prijs in: https://www.aircovoordeel.nl/standaard-montage
Weet ik, dat zoek ik juist niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Hahha, juist top dat jullie snel reageren!

Als ik de setting dus downgrade naar:

Woonkamer : Daikin FTXA35AW (voor 156m3)
Slaapkamer 1 : Daikin FTXA25AW (voor 67m3)
Slaapkamer 2 : Daikin FTXA25AW (voor 53m3)
Slaapkamer 3 : Daikin FTXA20AW (voor 39m3)

het verschil tussen de 25 en 20 is heel klein in prijs. De specs lijken verder identiek (behalve het koelvermogen). Dan is dat beetje vermogen misschien mooi meegnomen wanneer de deuren van de kamers openstaan.

En voor de buiten-unit adviseren jullie dus 4MXM68N, vooral om pendelen te voorkomen ( dat is dus vooral een probleen bij verwarmen)? Ik hoopte trouwens dat inverter modellen juist met variabele druk werken om dat te kunnen voorkomen en dat daardoor het punt waarophet gaat pendelen heel laag ligt.

Ik moet trouwens nog uitzoeken of het verwarmen beter (lees als in zuiniger en comfortabeler) dan met de combinatie van CV en vloerverwarming. We hebben namelijk een giet vloer van beton en dan denk ik dat de vloerverwarming wel aan moet blijven staan voor de warme voetjes.

[ Voor 16% gewijzigd door Alfa159 op 26-07-2019 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Alfa159 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:44:
Hahha, juist top dat jullie snel reageren!

Als ik de setting dus downgrade naar:

Woonkamer : Daikin FTXA35AW (voor 156m3)
Slaapkamer 1 : Daikin FTXA25AW (voor 67m3)
Slaapkamer 2 : Daikin FTXA25AW (voor 53m3)
Slaapkamer 3 : Daikin FTXA20AW (voor 39m3)

het verschil tussen de 25 en 20 is heel klein in prijs. De specs lijken verder identiek (behalve het koelvermogen). Dan is dat beetje vermogen misschien mooi meegnomen wanneer de deuren van de kamers openstaan.

En voor de buiten-unit adviseren jullie dus 4MXM68N, vooral om pendelen te voorkomen ( dat is dus vooral een probleen bij verwarmen)? Ik hoopte trouwens dat inverter modellen juist met variabele druk werken om dat te kunnen voorkomen en dat daardoor het punt waarophet gaat pendelen heel laag ligt. Op de website van Daikin heb ik het nominale vermogen van deze buitenunits niet gevonden. > file:///C:/Users/hannout1/Downloads/Multi%20split_ECPNL-NL19-012_Catalogues_Dutch.pdf

Ik moet trouwens nog uitzoeken of het verwarmen beter (lees als in zuiniger en comfortabeler) dan met de combinatie van CV en vloerverwarming. We hebben namelijk een giet vloer van beton en dan denk ik dat de vloerverwarming wel aan moet blijven staan voor de warme voetjes.
toon volledige bericht
Zuiniger zal het zeker zijn, comfortabeler is persoonlijk. Kwestie van proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Verdorie.... buitenunit fan gaat nu telkens uit en en weer aan :( geen idee waarom

Cmpfreq is iets in de 20 en alles blaast nog wel koel. Compressor blijft ook lopen als de fan stopt. Kan dat ding zelf overhit raken ofzo ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 09:16
Notna schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:56:

Die van mij gaf vanmiddag anders netjes 46 graden aan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Alfa159 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:44:

En voor de buiten-unit adviseren jullie dus 4MXM68N, vooral om pendelen te voorkomen ( dat is dus vooral een probleen bij verwarmen)? Ik hoopte trouwens dat inverter modellen juist met variabele druk werken om dat te kunnen voorkomen en dat daardoor het punt waarophet gaat pendelen heel laag ligt. Op de website van Daikin heb ik het nominale vermogen van deze buitenunits niet gevonden. > file:///C:/Users/hannout1/Downloads/Multi%20split_ECPNL-NL19-012_Catalogues_Dutch.pdf

De 68 haalt bij mij met verwarmen niet zijn minimale vermogen volgens het boekje, bij @Ray ook niet als ik me goed herinner, maar een veel hoger vermogen. Heeft misschien met de leiding lengte te maken en de druk die de compressor moet opbouwen maar het fijne weet ik er ook niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ray schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:54:
Verdorie.... buitenunit fan gaat nu telkens uit en en weer aan :( geen idee waarom

Cmpfreq is iets in de 20 en alles blaast nog wel koel. Compressor blijft ook lopen als de fan stopt. Kan dat ding zelf overhit raken ofzo ??
Mag hopen van niet, anders gaat het zijn doel nogal voorbij :X

Hier zit ik aan een cmpfreq van 55. Was op het heetst van de dag overigens 80 (was tijdens het koken in de keuken)
BizzieBis schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:57:
[...]

Bijzonder; welke unit? (2MXM40M hier)

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 25-07-2019 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Notna schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:58:
[...]

Mag hopen van niet, anders gaat het zijn doel nogal voorbij :X

Hier zit ik aan een cmpfreq van 55. Was op het heetst van de dag overigens 80 (was tijdens het koken in de keuken)

[...]

Dammmmm er zat destijds een pin vast gevroren wat later niet meer gecontroleerd is op lekkage. Mag toch echt hopen dat dit geen vulling probleem is nu. Ooohhh dammz dit is niet grappig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
@Ray, Sterkte man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Thx. Monteur gelukkig al even kunnen spreken. Maar die gaat zo op vakantie :( proberen nog een collega te regelen.

Lijkt inderdaad op een vulling probleem. Timing is wel uitermate slecht :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
linp schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:35:
[...]

ik nam de handleiding van de fabrikant erbij, daar staan gewoon de Nm momenten in, en die gebruik je dus
Deze zelfinstallatie is bedoeld voor mensen die technisch handig zijn en zelf inschatten welk risico ze willen nemen.
Dan nog klopt die handleiding dus niet. Als je met schone schroefdraad en het opgegeven koppel geen lekdichte verbinding hebt, deugd die flare gewoon niet. Dan moet je niet het koper gaan persen... maar een nieuwe flare maken.
linp schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:35:
0.0=0.0 op elke meter lijkt mij,je hangt de meter op en kunt duidelijk aflezen wat de waarde is en of hij veranderd.
Zeer kleine verandering is niet fatsoenlijk af te lezen op dat ding. Als je dan zo'n klein lek hebt... gevolg: twee maanden later is je systeem 10% van z'n koelmiddel kwijt en slaat hij af met bevroren leidingen.

De secondes lees je ook niet af met de wijzer van de uren..

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-07-2019 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 09:16
Notna schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:58:

[...]

2MXM50M, pas 2 dagen in gebruik. Ondanks de extreem hoge buitentemperatuur presteert ie uitstekend.

Zelfs nu nog behoorlijk warm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6jz9ysLiyLwYd4rz8tspUQeS/thumb.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door BizzieBis op 25-07-2019 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Ray schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:21:
[...]

Thx. Monteur gelukkig al even kunnen spreken. Maar die gaat zo op vakantie :( proberen nog een collega te regelen.

Lijkt inderdaad op een vulling probleem. Timing is wel uitermate slecht :'( :'( :'(
Erg slechte timing, sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
BizzieBis schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:44:
[...]

2MXM50M, pas 2 dagen in gebruik. Ondanks de extreem hoge buitentemperatuur presteert ie uitstekend.

Zelfs nu nog behoorlijk warm:
[Afbeelding]
Grappig. Vraag mij af of dat komt door een nieuwe versie van de online controller (hardware revisie + firmware) of echt de unit zelf. Ik vermoed de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
[...]

Even een gedachte kronkel, kan je van de unit die je niet direct nodig heb misschien de vloeistof dicht draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 01:50
Ik ben twee dagen uit huis geweest en heb de airco beneden op ontvochtigen laten staan, boven op koelen.

Helaas staat er laminaat “bol” er zit een grote bult (geen “schade”?) recht op de plek waar de lamellen “vast” staan ingesteld om naar te blazen.

Ik vermoed dat het laminaat daar plaatselijk door het ontvochtigen wat omhoog getrokken is en zo onder spanning staat. Is er iemand die dit ook heeft gehad? Op het moment even afwachten of het weer langzaam terug zakt en plat gaat liggen.

Normaal gesproken laat ik ontvochtigen niet aan staan als ik de deur uit ga.

(Tevens: 41c in Eindhoven hier, bizar! Binnen gelukkig lekker koel..)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozenburger1
@renzo4000 ik ben er al uit, mijn buurman heeft ook LG en die heeft het wel vandaar dat wij dat dachten dat ik het ook had, alleen zijn de serienummers niet hetzelfde blijkt nu :) Anyway ik heb de broadlink RM mini 3 besteld voor IR, volgens youtube kunnen aircos daar ook op dus ik ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@Stef87 heeft er niet elders op de vloer de zon er de hele dag op staan bakken? De lucht uit de airco is natuurlijk ijskoud, als de vloer op een andere plek erg warm is dan kan ik mij voorstellen dat er spanning op komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-03 14:26
Goed topic, vanaf maart 2020 gaat onze dochter naar zolder toe. Daar toch ook maar een fatsoenlijke airco laten installeren.

Kan het nu maken om alleen een simpele ventilator te laten draaien

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wizzopa schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:49:
[...]

Even een gedachte kronkel, kan je van de unit die je niet direct nodig heb misschien de vloeistof dicht draaien.
Nee hele goede opmerking. Heb nu twee units uit en heb daardoor wat meer compressor druk. Probleem blijft helaas wel bestaan. Uitblaas temp is ook veel te hoog.

Hopen dat ik nog iemand kan vinden om te vullen. Vakantietijd maakt het er niet leuker op.

[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 26-07-2019 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ray schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:27:
[...]

Nee hele goede opmerking. Heb nu twee units uit en heb daardoor wat meer compressor druk. Probleem blijft helaas wel bestaan. Uitblaas temp is ook veel te hoog.

Hopen dat ik nog iemand kan vinden om te vullen. Vakantietijd maakt het er niet leuker op.

Of leest er iemand mee (uit de regio Doetinchem) die een R32 unit af kan pompen en met 2,4 kilo kan vullen ?

Unit staat onder een carport dus geen last van regen .... op een werkbare hoogte dus uit de zon met de voeten op de vloer
Eigenlijk even een stap terug de 2 unit die je uit gezet heb weer aan, en de vloeistof leiding op de buiten unit dicht draaien dan zuigt de compressor alle gas uit de binnenunit en leiding. Na x minuten ook gas leiding dicht. Mogelijk heb je net genoeg gas voor de ruimte die moet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wizzopa schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:42:
[...]

Eigenlijk even een stap terug de 2 unit die je uit gezet heb weer aan, en de vloeistof leiding op de buiten unit dicht draaien dan zuigt de compressor alle gas uit de binnenunit en leiding. Na x minuten ook gas leiding dicht. Mogelijk heb je net genoeg gas voor de ruimte die moet koelen.
zo werkt het helaas niet. de poorten hebben elektronisch gestuurde kleppen en geen handmatige ventielen. als het goed is heeft hij nu de vloeistof uit dat deel zelf 'binnengehaald' en de klep daarna dichtgezet.

maar ik heb nog steeds zwaar tekort lijkt het. ook geen idee waar het lek zou moeten zijn maar dat is van lagere zorg hoop ik....

of ik ben zelf zo handig geweest een lekbak pil bovenin een unit te laten vallen waar ik niet meer bij kon. lees net dat die nogal agressief zijn. maar lijkt me toch ook stug dat die door een leiding vreten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ray schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:57:
[...]

zo werkt het helaas niet. de poorten hebben elektronisch gestuurde kleppen en geen handmatige ventielen. als het goed is heeft hij nu de vloeistof uit dat deel zelf 'binnengehaald' en de klep daarna dichtgezet.

maar ik heb nog steeds zwaar tekort lijkt het. ook geen idee waar het lek zou moeten zijn maar dat is van lagere zorg hoop ik....

of ik ben zelf zo handig geweest een lekbak pil bovenin een unit te laten vallen waar ik niet meer bij kon. lees net dat die nogal agressief zijn. maar lijkt me toch ook stug dat die door een leiding vreten....
Tuinslang er op😉. Chips nu begrijp ik de laatste regel dat zou wel erg zijn maar dan zou je daar wat olie moeten vinden. Lekkage van gas gaat meestal samen met lekkage van olie je koelmiddel verdampt je olie niet.

[ Voor 12% gewijzigd door wizzopa op 25-07-2019 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-04 10:19
kabeltjekabel schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:37:
[...]

Dan nog klopt die handleiding dus niet. Als je met schone schroefdraad en het opgegeven koppel geen lekdichte verbinding hebt, deugd die flare gewoon niet. Dan moet je niet het koper gaan persen... maar een nieuwe flare maken.

[...]

Zeer kleine verandering is niet fatsoenlijk af te lezen op dat ding. Als je dan zo'n klein lek hebt... gevolg: twee maanden later is je systeem 10% van z'n koelmiddel kwijt en slaat hij af met bevroren leidingen.

De secondes lees je ook niet af met de wijzer van de uren..
Nou, we zullen maar hopen dat ik alles goed heb gedaan; in ieder geval alles werkt nu en het is koel in huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

-

[ Voor 115% gewijzigd door Ray op 25-07-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 01:50
ThinkPadd schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:13:
@Stef87 heeft er niet elders op de vloer de zon er de hele dag op staan bakken? De lucht uit de airco is natuurlijk ijskoud, als de vloer op een andere plek erg warm is dan kan ik mij voorstellen dat er spanning op komt te staan.
In principe niet, ik heb zelfs onder de plinten gekeken (op het zuiden) of het laminaat niet “te strak” lag, bij het bijvoorbeeld kleine stukje van 1.5meter breed, waar het laminaat een stukje uitsteekt onder het gordijn en zo een beetje in de zon ligt.

De bult van +\- 1.5m breed in het laminaat is daar niet in de buurt (bijna 5m verder).
Vloer is geïsoleerd met Rc6, onder het laminaat zit een goudkleurige ondervloer op tegels en oude betonvloer.

Ik ga er straks even een vochtige handdoek overheen leggen en een paar dagen wachten voor ik aan de andere kant plinten ga lostrekken.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-03 01:22
BizzieBis schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:57:
[...]

Die van mij ook!! maarja ding stond letterlijk in de zon te bakken.. kon er zo een eitje op braden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
said006 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:59:
Is het nog gelukt met dat printplaatje ?
Weet je wel zeker dat er 5Kg (R32) inzit lijkt mij overdreven veel vergeleken met de mijn met 0,65Kg :P

[ Voor 16% gewijzigd door IssY_I op 25-07-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Hmm dat is wel echt een nachtmerrie inderdaad.. :(

Dit was wel een van mijn overwegingen waarom ik uiteindelijk voor twee single splits gekozen heb. Dan zit je niet gelijk helemaal zonder AC :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:23
Ray schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:43:

Hij hangt er verhoudingsgewijs wel wat meer kW intern aan dan jij extern hebt hangen, waar jij bijna 1 op 1 hebt doet hij een overdimensionering van 1.625.

Wat dat betreft zie ik als ik het topic doorlees ook weinig over de lengtes van de buizen tussen binnen-units en buitenunits. Mijn huis ziet er als volgt uit en de installateur raadde volgende units aan:

Inhoud van de kamers

Woonkamer en open keuken gescheiden door muren maar met opening van 1,6m : 162m3
Slaapkamer 1 : 30m3
Slaapkamer 2 : 40m3
Slaapkamer 3 : 50m3

De binnenunits
Welk model per kamer

Woonkamer : Daikin FTXA50AW
Slaapkamer 1 : Daikin FTXM15M
Slaapkamer 2 : Daikin FTXM20M
Slaapkamer 3 : Daikin FTXM20M

Buitenunits
4MXM80N

Bij mij was blijkbaar de lengte van de leidingen ook een factor om te kiezen voor de 4MXM80N , in welke mate is dat dan bij mij te zware buitenunit of net niet? Ik heb een landelijke woning in België en een Daikin buiten-unit blinkt nu eenmaal niet uit in schoonheid, ik kan dus ook moeilijk aan mijn woning buiten vanvoor of aan de zijkanten op hoogte een unit hangen, simpelweg omdat dat een heel sterke afbreuk doet aan de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
IssY_I schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:03:
[...]

Is het nog gelukt met dat printplaatje ?
Weet je wel zeker dat er 5Kg (R32) inzit lijkt mij overdreven veel vergeleken met de mijn met 0,65Kg :P
Ik zal het vast verkeerd hebben gelezen dan.
Nee niet gelukt. Zie foto. Ik kan nergens een usb insteken. Hij is wel "wifi ready", maar hoe ready kan je zijn zonder dat wifi printplaatje.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/myH9mr2.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Autopilot op 25-07-2019 20:47 ]

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-05 02:15
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/34ytc8i.jpg

Nooit gedacht dat dit zou werken, maar geloof mij, mijn slaapkamer is al koud :)

Dit gaat gegarandeerd een heerlijke, koele en stille nacht worden.

Die mobiele units maken altijd een enorm kabaal naar mijn mening, en de afvoerslang geeft ook weer enorm veel warmte af, dat in combinatie dat hij ook nog eens de koude lucht weer uitblaast voor de condensor.

Morgen ga ik naar de bouwmarkt om een soort plastic kast te kopen, waar ik hem permantent buiten in monteer, een fiberoptische kabel in het raam voor de remote, en koelen maar :)

Was toch maar een goedkoop ding van marktplaats, en gezien de woning niet split-unit waardig is, is dit een prima tussenoplossing en voor de mensen met een mobiele unit, probeer dit, ik stond er zelf ook van te kijken hoe goed het werkt :)

[ Voor 73% gewijzigd door Speakerfreak95 op 25-07-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
PentaClover schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:54:
[...]

De data log ik via domoticz, dit plaatje in de open office versie van excel gemaakt om alle data in 1 plaatje te
kunnen proppen.
Kijk ook eens naar domoticz->influxdb -> grafana. Dan kun je dit realtime doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik heb de soldeerversie en aan de binnen units is ook alles hard gesoldeerd

@HyperBart volgens mij is die voor de 68m gelijk aan de 80m uit mijn hoofd totaal 60 meter en max 1 stuk van 20 ?? staat wel in de specs. ik heb totaal 44 meter

[ Voor 61% gewijzigd door Ray op 26-07-2019 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Nu online
HyperBart schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:43:
[...]

Hij hangt er verhoudingsgewijs wel wat meer kW intern aan dan jij extern hebt hangen, waar jij bijna 1 op 1 hebt doet hij een overdimensionering van 1.625.

Wat dat betreft zie ik als ik het topic doorlees ook weinig over de lengtes van de buizen tussen binnen-units en buitenunits. Mijn huis ziet er als volgt uit en de installateur raadde volgende units aan:

Inhoud van de kamers

Woonkamer en open keuken gescheiden door muren maar met opening van 1,6m : 162m3
Slaapkamer 1 : 30m3
Slaapkamer 2 : 40m3
Slaapkamer 3 : 50m3

De binnenunits
Welk model per kamer

Woonkamer : Daikin FTXA50AW
Slaapkamer 1 : Daikin FTXM15M
Slaapkamer 2 : Daikin FTXM20M
Slaapkamer 3 : Daikin FTXM20M

Buitenunits
4MXM80N

Bij mij was blijkbaar de lengte van de leidingen ook een factor om te kiezen voor de 4MXM80N , in welke mate is dat dan bij mij te zware buitenunit of net niet? Ik heb een landelijke woning in België en een Daikin buiten-unit blinkt nu eenmaal niet uit in schoonheid, ik kan dus ook moeilijk aan mijn woning buiten vanvoor of aan de zijkanten op hoogte een unit hangen, simpelweg omdat dat een heel sterke afbreuk doet aan de woning.
toon volledige bericht
Hoe zit dat nu met een multi-split, stel je gebruikt alléén de 1,5kW binnen unit, dan moet de 8kW buiten unit aangaan, verbruikt dit in verhouding niet meer energie als een single split?

Ik neem aan dat je voor de ftxa hebt gekozen voor het design?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
said006 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:46:
[...]

Ik zal het vast verkeerd hebben gelezen dan.
Nee niet gelukt. Zie foto. Ik kan nergens een usb insteken. Hij is wel "wifi ready", maar hoe ready kan je zijn zonder dat wifi printplaatje.

[Afbeelding]
Je had nog gelijk ook, waar heb je de unit besteld?want ik zag een paar paginas terug een link van jou model en was in het bulgaars. Dus dit kan maar 1 ding betekenen die Bulgaren hebben dat ding eruit "gesloopt" .. Jou unit wordt geadverteerd met Wi-Fi ready zijn! maar mist gewoon een gehele printplaat module dit moet ondersteunen

Die oostblokkers doen dit trouwens ook met TV's en dergelijke, (CI+ kaarten die hier totaal niet werken maar wel ermee adverteren) ze verwisselen vaak de boards/printplaten en stoppen er minderwaardige hardware in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:23
DaYwaLkUr schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:15:
[...]

Hoe zit dat nu met een multi-split, stel je gebruikt alléén de 1,5kW binnen unit, dan moet de 8kW buiten unit aangaan, verbruikt dit in verhouding niet meer energie als een single split?

Ik neem aan dat je voor de ftxa hebt gekozen voor het design?
Volgens mij wel ja, dat was ook mijn redenering om aan de installateur te vragen voor een lichtere buitenunit. Want in het meest extreme geval staat er een slaapkamer en de woonkamer tegelijk aan. Maar blijkbaar speelt totale lengte van de buizen er in mee waardoor de installateur het niet wou riskeren om voor een lichtere unit te gaan (maar dat moet ik 'm nog eens hard voor de voeten gooien).

Ja, voor de FTXA gekozen owv design omdat deze in de woonkamer zit. Is er daar wat zinnigs over te vertellen? Doen/niet doen?

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 25-07-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@HyperBart als alleen de 1,5 gaat vragen op de 8 buiten unit is het aan / uit etc oneindig

dat heb ik al met een 2.0 op een 6.8

edit. bij verwarmen dan ... bij koelen geen idee want eigenlijk vragen altijd wel meer dan 1 unit omdat het overal warm is

[ Voor 32% gewijzigd door Ray op 25-07-2019 21:19 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"