Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.362.767 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:10
onderstaande foto's zijn van de AB van een Vortex mobiele airco
type nr AB: YKR-H/102E

Ik probeer deze in mijn harmony elite in te leren/lezen.

Iemand er per ongeluk bekend mee, het lukt namelijk niet echt.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/11hbewl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/ay84d4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:20
ppeterr schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:19:
onderstaande foto's zijn van de AB van een Vortex mobiele airco
type nr AB: YKR-H/102E

Ik probeer deze in mijn harmony elite in te leren/lezen.

Iemand er per ongeluk bekend mee, het lukt namelijk niet echt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat lukt dan niet? Welke Harmony? Wel een beetje info geven, glazen bollen hebben we hier niet ;) . Met dit kan je best in het Harmony topic terecht, afhankelijk van welke versie kan je manueel alle commando's ook inleren ipv de Harmony via de database een model en type in te leren.
Ray schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:19:
@HyperBart als alleen de 1,5 gaat vragen op de 8 buiten unit is het aan / uit etc oneindig

dat heb ik al met een 2.0 op een 6.8

edit. bij verwarmen dan ... bij koelen geen idee want eigenlijk vragen altijd wel meer dan 1 unit omdat het overal warm is
Tja, wat moet ik dan bv in mijn geval. De slaapkamers hebben (nog) geen verwarming. Ik heb overal vloerverwarming behalve in de slaapkamers, daar heb ik leidingen voorzien voor radiatoren maar als ik het kan oplossen op een duurzamere manier met Lucht/lucht airco dan voor mij des te beter. Maar ook daar geldt dan weer: in het slechtste geval staan er twee slaapkamers te verwarmen omdat er ooit kinderen studeren of zitten maar meer ook niet, want beneden is het aangenaam warm door de vloerverwarming...

[ Voor 29% gewijzigd door HyperBart op 25-07-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@HyperBart exact dat 'probleem' had ik dus ook. benden vv dus dacht dat is handig heb ik boven airco en kan ik indien gewenst elke kamer afzonderlijk verwarmen

nou mooi niet dus

dan zal je een 3mxm40 voor boven moeten nemen en een losse unit voor beneden

nog geen garantie maar wel meer kans op succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Yo, ja natuurlijk heb ik ook even wat neergezet in het harmony topic, en
er staat een ticket open bij logitech. Echter blijkt het wat lastiger dan normaal.

Ik denk dat dit een afstandsbediening is die bij meerdere soorten airco's wordt geleverd.
Een soort standaard voor een boel fabriek apparaten. Volgens mij, en dat zou ik graag dan
ook willen weten gebruiken de meeste airco ab's 433mhz?

Dus eigenlijk de vraag iets simpeler: Kent iemand deze AB, en heeft die hem in zijn domatica staan ?

Maar misschien was het een beetje een losse vlodder om het hier ook neer te zetten.
thx voor je reply :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
ppeterr schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:35:
Ik denk dat dit een afstandsbediening is die bij meerdere soorten airco's wordt geleverd.
Een soort standaard voor een boel fabriek apparaten. Volgens mij, en dat zou ik graag dan
Ik ken de AB persoonlijk niet en ik ben redelijk goed mee in "Harmony-land". Je zou eens moeten Google'en of je er ergens in slaagt om een bekender model van airco's te zoeken met dezelfde AB en die als type/model toe te voegen in je Harmony. Ik had dat ooit met een robotstofzuiger en die vond ik onder een andere naam (gevalletje: andere plastic kap en tadaaaa ander China-product)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
Die zijn niet zomaar in te leren in een Elite. Was hier ook een domper. Iets met meer bits per code dan normale IR. Heb de hoop opgegeven. :)

[ Voor 6% gewijzigd door UltraSub op 25-07-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@HyperBart goeie tip, gelijk gedaan en gezien dat de AB ook op ali te koop is voor 2 euro..

@UltraSub Uhmm, dat klinkt niet best, maar ik geef de hoop nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ray schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:29:
@HyperBart exact dat 'probleem' had ik dus ook. benden vv dus dacht dat is handig heb ik boven airco en kan ik indien gewenst elke kamer afzonderlijk verwarmen

nou mooi niet dus

dan zal je een 3mxm40 voor boven moeten nemen en een losse unit voor beneden

nog geen garantie maar wel meer kans op succes
Wat zou het totaalbeeld dan zijn?
  • 3 binnenunits op de 3MXM40 (of beter een 4poorts model ivm zolder er op later?)
  • 2 poorts modelletje voor de woonkamer zodat ik de woonkamer er op kan hangen en een vrije poort hou voor de zolder later, iets zoals de 2MXM40M4V1B of 2MXM50M2V1B dan?
  • Of hang ik in de woonkamer beter een single split model en voorzie ik een poort extra op de buitenunit die de slaapkamers gaat voorzien? (zie eerste puntje)

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 25-07-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 06-10 07:22
ppeterr schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:52:
@HyperBart goeie tip, gelijk gedaan en gezien dat de AB ook op ali te koop is voor 2 euro..

@UltraSub Uhmm, dat klinkt niet best, maar ik geef de hoop nog niet op.
Naja. Niet de hoop opgegeven om geautomatiseerd te krijgen, maar om ze in de Elite te krijgen. Als ik tijd en zin heb misschien eens kijken naar een ESP met IR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@HyperBart 4 poorts ga je alweer minimaal 1 of 2 'klasses' hoger in je buitenunit zo uit mijn hoofd. vermoed dat je dan op een 6.8 komt net als ik heb.

dus je tweede optie lijkt me een goed idee

@PentaClover heb jij wellicht ook gelogd wat jou buitensensor heeft gemeten ?

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 25-07-2019 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
IssY_I schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:17:
[...]

Je had nog gelijk ook, waar heb je de unit besteld?want ik zag een paar paginas terug een link van jou model en was in het bulgaars. Dus dit kan maar 1 ding betekenen die Bulgaren hebben dat ding eruit "gesloopt" .. Jou unit wordt geadverteerd met Wi-Fi ready zijn! maar mist gewoon een gehele printplaat module dit moet ondersteunen

Die oostblokkers doen dit trouwens ook met TV's en dergelijke, (CI+ kaarten die hier totaal niet werken maar wel ermee adverteren) ze verwisselen vaak de boards/printplaten en stoppen er minderwaardige hardware in
Ik heb hem besteld van www.climaidraulica.it
Over het algemeen een betrouwbare Italiaanse airco boer. Maar goed hij importeert ze waarschijnlijk ook vanuit Bulgarije. Ik ga ze nog een mail sturen en kijken hoe ver ik kan komen maar heb er weinig hoop in.

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-10 22:58
Notna schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:49:
[...]

Grappig. Vraag mij af of dat komt door een nieuwe versie van de online controller (hardware revisie + firmware) of echt de unit zelf. Ik vermoed de eerste.
Ik heb 2x FTX25KV en 1x FTXM35M en geen van deze gaven meer als 39 graden weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Notna schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:49:
[...]

Grappig. Vraag mij af of dat komt door een nieuwe versie van de online controller (hardware revisie + firmware) of echt de unit zelf. Ik vermoed de eerste.
dat is een goede! kan dus best zijn dat de sensor wel degelijk meer kan melden alleen niet zichtbaar voor de gebruiker met de oude hardware..

mogelijk was mijn buitenunit aan het overhitten ? hoewel in schaduw ? en waarom dan de fan uit ipv van maximaal laten lopen..

raadsels raadsels 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IssY_I
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:14
@said006 Als ik jou model en type invoer in google search kom ik jou model enkel in Bulgarije en Griekenland tegen maarjah die 2 landen grenzen aan elkaar. 100% zeker dat er is geknoeid met jou unit want hij hoort gewoon WiFi ready te zijn (zoals de mijne) jou type is een 2018 model dus niet nog eens een knullig printplaat kopen zoals back in 1999 Okay stel dat het heel normaal was jou situatie... waar moet je in hemelsnaam die printplaat kopen EN ook nog eens daarna een Wifi Stick-module.

Op de foto waar jij hem vasthoudt tussen je 2 vingers is exact de plek waar die USB stick hoort te komen lol

Die Bulgaren weten niet eens wat WiFi is :F Voor hen als de airco aanspringt en koude lucht genereert dan werkt het goed genoeg.. Diegene die dat printplaatje "stiekem" heeft gejat heeft weer een tientje (voor hen een weekloon) ermee verdient.

Mischien de bulgaarse/grikse marktplaatsen/ebay even zoeken/rondvragen en hopelijk vindt je daar het printplaatje |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCA078
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-11-2022
Ik lees dit topic aandachtig mee. Ben voornemens een multisplit airco te laten plaatsen: 1 buiten unit, 1 binnen unit > woonkamer 30m2 & 1 binnen unit > slaapkamer 14m2.
Ik woon in een klein appartementencomplex op de bovenste woonlaag (2de etage) en mag van de VVE een buitenunit op het dak plaatsen (op eigen kosten en risico natuurlijk).

Nu is mijn vraag welk merk/type airco raden jullie aan in mijn situatie?
Daikin hoor ik om mij heen hele goede verhalen over, is dit ook jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-10 21:42
Hier nog een vraag van een "beginner" : zijn er ook goede ervaringen met een mono block airco? En zo ja van welk merk om in ieder geval een slaapkamer mee te gaan koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 20:06
Ray schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:08:
@HyperBart 4 poorts ga je alweer minimaal 1 of 2 'klasses' hoger in je buitenunit zo uit mijn hoofd. vermoed dat je dan op een 6.8 komt net als ik heb.

dus je tweede optie lijkt me een goed idee

@PentaClover heb jij wellicht ook gelogd wat jou buitensensor heeft gemeten ?
Ja, hij heeft hier tussen 38oC en 39oC staan stuiteren, mijn unit staat in de middag in de schaduw van het huis.

Vanaf 16:30 zie ik trouwens wel dat de airco het niet meer red op 1200 Watt en gas geeft tot 18:40 naar 2300 Watt :

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2v97t36.png

Er komt hier ook erg veel warmte die weggekoeld moet worden binnen via de buiten muren die zijn erg opgewarmd, vanavond om 22:00 was de buiten muur waar 's middags de zon op staat hier nog 43oC

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/9git5y.png

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
jobr schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:13:
[...]

Kijk ook eens naar domoticz->influxdb -> grafana. Dan kun je dit realtime doen.
Stond al op het lijstje ... maar nog zoveel andere dingen ook, kom er gewoon niet aan toe. :)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@PentaClover dank! steeg toen ook de cmpfrq of bleef die onder de 30hz ?

het lijkt dat mijn storing ongeveer in de periode was dat hij dus vol aan de bak moest. Dus kan alsnog een vulling probleem probleem zijn.

[ Voor 64% gewijzigd door Ray op 26-07-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Ray
Hoe sterk moet het vermogen van een buitenunit overeenkomen met een binnenunit? Want volgens de redenering die we nu gevolgd hebben om verscheidene systemen te gaan bouwen heb ik het idee dat je met een singlesplit 5kW binnen zou toekomen met een buitenunit van 3,5kW? Of hoe zit dat dan exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Ben ook aan het kijken naar een airco voor op zolder en eventueel 1ste verdieping. Ga naar Italie en ben van plan 1 mee terug te nemen, Nu zien dual split units een stuk duurder dan single.

Als ik alleen 1 op zolder op de overloop hang. Zou deze dan ook de eerste verdieping mee koelen? Hij zou dan boven aan de trapgat v/d zolder komen te hangen. Zijn er mensen die dit zo hebben ingericht?

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:47
Ik kan me nog een topic op got herinneren waarbij iemand zijn ervaringen deelde wb het importeren van een airco uit Spanje (veel goedkoper). Iemand hier daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Stoffa schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:33:
Ik kan me nog een topic op got herinneren waarbij iemand zijn ervaringen deelde wb het importeren van een airco uit Spanje (veel goedkoper). Iemand hier daar ervaring mee?
Zie hier: Airco bestellen in het buitenland

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zou een campingairco eigenlijk niks zijn voor in huis? Is lichter want die moet mee op vakantie (dus ook makkelijker om de trap mee op te nemen), gemakkelijk in een andere kamer te hangen, gebruikt minder stroom want het moet werken op de camping en je hebt ook niet zo'n dikke buis zoals bij een mobiele airco.

Zoiets bedoel ik dan: https://www.obelink.nl/te...airco/mobiele-aircos.html , een slaapkamer of een caravan zal ook niet heel veel schelen in oppervlak. Iets duurder in aanschaf, maar ook niet heel veel duurder. Misschien dat zoiets in Spanje dan ook nog goedkoper kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 26-07-2019 08:48 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:46:
Zou een campingairco eigenlijk niks zijn voor in huis? Is lichter want die moet mee op vakantie (dus ook makkelijker om de trap mee op te nemen), gemakkelijk in een andere kamer te hangen, gebruikt minder stroom want het moet werken op de camping en je hebt ook niet zo'n dikke buis zoals bij een mobiele airco.

Zoiets bedoel ik dan: https://www.obelink.nl/te...airco/mobiele-aircos.html , een slaapkamer of een caravan zal ook niet heel veel schelen in oppervlak. Iets duurder in aanschaf, maar ook niet heel veel duurder. Misschien dat zoiets in Spanje dan ook nog goedkoper kan.
Dat ding is maar 700 Watt, terwijl de meeste split-unit airco's rond 2000 Watt beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Cheesy schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:53:
[...]

Dat ding is maar 700 Watt, terwijl de meeste split-unit airco's rond 2000 Watt beginnen.
Denk je dat dat onvoldoende is voor een slaapkamer of een werkkamer? Of moet hij dan te lang aan staan om te koelen of koelt dat nouwelijks?

Hij is minder watt omdat je op een camping minder electriciteit kunt gebruiken als thuis, maar minder stroomverbruik is niet per se slecht :) Mijn airfryer heeft ook veel minder Watt als een echte philips en dat gaat gewoon heel snel in dat ding met eten klaar maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Minder stroomverbruik is niet erg, maar 2400BTU is wel echt heel erg weinig. Als het ding nu een mega goede COP zou hebben en 12.000BTU kon verwerken, dan was het wel nijs geweest :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:02
Marzman schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:46:

Het grootste nadeel van die camping dingen is dat ze geen inverter hebben. Het is volle bak aan, of uit. Dat werkt niet comfortabel.. verder maken ze ook een bak herrie..

Voor thuis zou ik gewoon zo'n split unit uit Italië ofzo laten komen en een installateur boeken.. @koevlaas2 bijvoorbeeld :)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 19:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zo'n camping unit is in ieder geval beter dan een mobiele airco, zowel qua koelen als qua geluid in huis. Dus als een mobiele airco sub-sub-optimaal is, is zo'n camping ding sub-optimaal.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:57
Ik vind het nog lastig om te bepalen hoeveel BTU een unit moet hebben voor de slaapkamers.
We hebben de volgende ruimtes:

Zolderkamer met dakkapel (HR++ ramen + standaard isolatie) op het zuid-westen: 6X3X2.40 = 43,2 m3
Slaapkamer op zuid-westen (standaar HR ramen + isolatie): 4,80 * 3 * 2,4 = 35 m3
Slaapkamer op noord-oosten (standaar HR ramen + isolatie): 4,50 * 3 * 2,4 = 33 m3

Ik dacht zelf zo:
Zolderkamer: 12.000
Slaapkamer Z/W: 9.000
Slaapkamer N/O: 9.000

Maar een collega zei voor je slaapkamer Z/W zou ik ook 12.000 pakken dus:
Zolderkamer: 12.000
Slaapkamer Z/W: 12.000
Slaapkamer N/O: 9.000

Het gaat alleen om koelen, dus niet verwarmen, wie helpt mij op weg om een juiste keuze te maken?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@PentaClover wil je nog even laten weten of op het moment dat je stroomopname naar 2300 watt ging ook de compressor harder ging werken ?

ik begin me af te vragen of ik de 'vermogens theorie' die ik had wellicht moet herzien en mogelijk niet de compressor / vulling de bottlenek kan zijn maar de oppervlakte vd condensor en mogelijk de max fanspeed die de buitenunit kan halen.

for now koelt het allemaal weer uitstekend gelukkig maar temperature is rising (and winter is not coming... )

ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=34.0,err=0,cmpfreq=24

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 26-07-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:49
@Martinusz Kleine detail, je schrijft m2 maar is m3 ... Maar als je voor een multisplit oplossing gaat kiezen kom je makkelijk uit met de lagere vermogende binnenunits a 2kw, de ruimtes zijn namelijk niet zo groot. dit kan je met gemak laten aansturen met een 3,5kw buitenunit. Maar er zitten hier nog meer mensen met nog meer kennis van zaken die je vast een advies kunnen geven.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:57
renzo4000 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:49:
@Martinusz Kleine detail, je schrijft m2 maar is m3 ... Maar als je voor een multisplit oplossing gaat kiezen kom je makkelijk uit met de lagere vermogende binnenunits a 2kw, de ruimtes zijn namelijk niet zo groot. dit kan je met gemak laten aansturen met een 3,5kw buitenunit. Maar er zitten hier nog meer mensen met nog meer kennis van zaken die je vast een advies kunnen geven.
snel aangepast ;)
Die kw - BTU conversie heb ik nog niet helemaal door, maar volgens mij zeg je dus dat 3x 9000BTU ruim voldoende zou zijn (dus ook voor die zolderkamer)?

Lang leve Google: http://www.omrekenen.nl/btu-naar-kwh/

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 26-07-2019 10:55 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ray schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:47:
@PentaClover wil je nog even laten weten of op het moment dat je stroomopname naar 2300 watt ging ook de compressor harder ging werken ?

ik begin me af te vragen of ik de 'vermogens theorie' die ik had wellicht moet herzien en mogelijk niet de compressor / vulling de bottlenek kan zijn maar de oppervlakte vd condensor en mogelijk de max fanspeed die de buitenunit kan halen.

for now koelt het allemaal weer uitstekend gelukkig maar temperature is rising (and winter is not coming... )

ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=34.0,err=0,cmpfreq=24
Waarschijnlijk komt straks de test, als het weer gebeurt heb je te maken met een te hoge condensor druk, een beproefde remedie water vernevel aan aanzuig kant van de condensor.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 07-10 19:57
Zo nu heel NL krioelt van de warmte en aan de airco wilt, meld ik me ook maar eens hier.

Korte vraag: Kun je een kanaalmodel verticaal zetten? Zodoende kan ik de unit op zolder plaatsen met het rooster alleen zichtbaar in het plafond in onze slaapkamer.

De plafondvloer bestaat uit 2,5 meter brede breedplaat vloerdelen, nu kan ik me voorstellen dat het niet wenselijk is dat je daar de afmetingen van een kanaalmodel uit gaat frezen. Als alternatief kan ik me voorstellen dat je de uitvoer van koude lucht kan bundelen/verkleinen tot eenzelfde afmeting als het luchtkanaal van je mechanische ventilatie (wat wel weer ten koste zal gaan van de effectiviteit).

Vraag me dan alleen af of het iets uitmaakt dat de lucht die wordt aangezogen om te koelen uit een andere ruimte komt. (weet niet eens of dat zo is)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wizzopa schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:58:
[...]

Waarschijnlijk komt straks de test, als het weer gebeurt heb je te maken met een te hoge condensor druk, een beproefde remedie water vernevel aan aanzuig kant van de condensor.
Thx. mijn monteur had het het ook over inderdaad als mogelijkheid ook over een te hoge druk waardoor de compressor juist terug gaat toeren ipv omhoog. (ook omdat de leidingen niet bevroren)

verklaart voor mij nog steeds niet waarom de fan dan uitgaat ipv op max doordraaien

had zelf ook al het idee zo de koelribben nog even met water door te spoelen maar bedacht me of dan juist het vuil niet extra blijft plakken. en om dat nu te doen vol in bedrijf ???

heb gister wel met hoge druk lucht spuit ze vrij gemaakt en leidingwerk opgeschoven

denk jij dat het inderdaad een tekort aan vd condensor kan zijn eventueel verergerd door tekort aan flow / vieze lamellen.

en kan ik inderdaad gewoon met waternevel (plantenspuit??) bijkoelen als hij weer dit gaat vertonen ?
of desnoods zo'n druppelslang en aan laten staan...

want als dit zo is dan zit ik dus toch over mijn max capaciteit te koelen of ?

@loewie1984 voor zover ik weet niet helaas. heb dit ook overwogen maar het probleem zit hem in de condenswater afvoer is mij verteld

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 26-07-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Ray schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 23:22:
@PentaClover dank! steeg toen ook de cmpfrq of bleef die onder de 30hz ?
Die steeg vrolijk mee, ik ze even samen in een plaatje gezet:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2m85nb4.png

Ik zie duidelijk dat de warmte die in de buiten muren zit naar binnen aan het komen is, de airco moet al veel vroeger harder werken dan gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 14:19
Als je een groot plat dak waar ik ze gemakkelijk uit het zicht kan plaatsen is het dan beter op voor elke binnenunit een buitenunit te plaatsen ? In ons geval dus 2 setjes van 3.5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@PentaClover thx. hier loopt hij ook al weer op zie ik .......

mmm mogelijk is het dan toch een overdruk probleem waardoor hij in beveiliging schiet bij mij. compressor wil optoeren maar loopt al tegen max druk aan omdat condensor zijn warmte niet kwijt kan ? makes any sense ?

zou je in dat geval zeggen dat er 'teveel' koelmiddel in zit of is dat weer een rare redenatie (minder koelmiddel = minder druk??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ray schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:28:
@PentaClover thx. hier loopt hij ook al weer op zie ik .......

mmm mogelijk is het dan toch een overdruk probleem waardoor hij in beveiliging schiet bij mij. compressor wil optoeren maar loopt al tegen max druk aan omdat condensor zijn warmte niet kwijt kan ? makes any sense ?

zou je in dat geval zeggen dat er 'teveel' koelmiddel in zit of is dat weer een rare redenatie (minder koelmiddel = minder druk??)
Dat is zeker geen rare redenatie. Dat zou dan betekenen dat een deel van je koelmiddel in de condensor wordt opgevangen, waar door het effectieve oppervlak van de condensor af neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wizzopa schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:42:
[...]

Dat is zeker geen rare redenatie. Dat zou dan betekenen dat een deel van je koelmiddel in de condensor wordt opgevangen, waar door het effectieve oppervlak van de condensor af neemt.
Zit er dan dus effectief te veel in op dat moment ?

We zijn destijds helaas vergeten precies op de leidingen te kijken bij welke ‘ meterstanden’ we zijn gaan leggen. Later heb ik dat allemaal getracht goed in kaart te brengen maar een paar meter kan er wel inzitten x 20 gram. Maar zelfs al zou er 100 gram teveel inzitten op 2,2*kg zou dat dan een oorzaak kunnen zijn

Of anders gezegd heb jij een idee wat er aan de hand kan zijn ?

We hebben op 2 kilo ongeveer 240 gram erbij gedaan (12 meter)

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 26-07-2019 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Ik vraag mij af of het probleem niet simpelweg de buiten temperatuur is. Is het niet zo dat hoe hoger de buiten temperatuur is, hoe hoger de temperatuur en dus druk moet worden om de warmte te kunnen afgeven ?

Ik zie in de technische data sheet van de 4MXM68 voor koelen:
-10oC tot 46oC, Dat is vast net als de rest van de specs bij een of andere standaard leiding lengte.

Dus de buiten temperatuur van gisteren, zeker als de unit uit de wind dicht bij een warme muur staat komt daar dan al akelig in de buurt.

Ik kan me goed voorstellen dat extra leiding lengte en extra koelmiddel invloed heeft op de max van 46oC, een klein beetje te veel extra koelmiddel kan er dan inderdaad voor zorgen dat de max druk eerder bereikt wordt bij een iets lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
Mensen is een airco bijvullen voor 200€ duur? of is dat normale prijs?

Ik kom eigenlijk 120gram koudemiddel tekort. Unit is voorgevuld met 650gram (voor 5 meter) maar de leidingen zijn 15 meter dus moet eigenlijk 12 gram per verstrekkende meter bijgevuld worden maar dit is nooit gebeurd door de zogenaamde STEK bobo.

Destijds beleefd gevraagd dat hij terug moest komen maar dit is op heden nooit gebeurd. Nu heb ik iemand anders gevonden die dit wilt doen voor 200€

Airco werkt voor de rest heel goed maar vraag me af of hij zelfs nog beter en efficienter hierdoor gaat werken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
@IssY_I Klinkt niet vreemd, voorrij kosten, tijd, koelmiddel, afschrijving apperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

PentaClover schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:32:
Ik vraag mij af of het probleem niet simpelweg de buiten temperatuur is. Is het niet zo dat hoe hoger de buiten temperatuur is, hoe hoger de temperatuur en dus druk moet worden om de warmte te kunnen afgeven ?

Ik zie in de technische data sheet van de 4MXM68 voor koelen:
-10oC tot 46oC, Dat is vast net als de rest van de specs bij een of andere standaard leiding lengte.

Dus de buiten temperatuur van gisteren, zeker als de unit uit de wind dicht bij een warme muur staat komt daar dan al akelig in de buurt.

Ik kan me goed voorstellen dat extra leiding lengte en extra koelmiddel invloed heeft op de max van 46oC, een klein beetje te veel extra koelmiddel kan er dan inderdaad voor zorgen dat de max druk eerder bereikt wordt bij een iets lagere temperatuur.
Begreep Vd monteur ook dat 10 graden buitentemp al wel iets van 6-8 bar verschil kan maken.

Wist ook niet dat ‘ onze’ unit ‘ begrensd’ is op 46 graden. Dat is inderdaad op het randje van specs geweest gisteren dan. Hopen dat hij er vandaag wel doorheen komt zonder storing. Momenteel doet hij het nog goed en ik heb het idee dat ik door het schoonmaken iets ‘ headroom’. Heb in de fanspeed. Maar goed er staan twee water vernevelaar klaar. Hoewel het idee natuurlijk niet is in de hitte buiten te staan de airco te koelen maar juist binnen te zijn .......

Wellicht hem toch , bij normale temperaturen, een keer leegpompen en exact vullen. Maar voor zelfde geld zit zat hij inderdaad gewoon op de grens. Hoewel wat zou er dan > 46 moeten gebeuren. Minder vermogen ? Dit lijkt meer op een beveiliging die ingrijpt (maar waarom?)

@IssY_I is dat R32 ? Dan is het echt een koopje.

Edit @PentaClover ik vraag me nu ook af of de redenering dat de cmpfrq leidend is voor het vermogen wel juist is vooral bij koelen ? Als ik naar jou piek kijk van 2300 wat bij 42 hz zou je dus denken dat je pas op half vermogen zit in hz maar ik krijg het vermoeden dat we wellicht al wel aan de max van onze 6.8kw zaten wellicht ?

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 26-07-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 19:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

IssY_I schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:33:
Mensen is een airco bijvullen voor 200€ duur? of is dat normale prijs?
In december nog eens vragen, zal dan flink goedkoper zijn neem ik aan.

/edit: De positie voor de airco op de beneden verdieping is nu duidelijk, ik ga hem in het midden hangen. Ik wil ook maar meteen de boven verdieping doen. Daar hebben we 2 slaapkamers, een grote en een kleine. De badkamer en het washok hoeven voor mij niet gekoeld te worden. Ik heb op de tekening de 2 opties getekend die ik zie. Een multisplit met binnenunits voor beide slaapkamers (groen) of een grotere unit op de overloop (blauw), maar dan moeten de deuren op en staan dus, maar dan kan de badkamer ook gekoeld worden. Ik neig naar de eerste variant, maar of dan een multisplit het beste is, of 2 aparte airco's (ik heb ruimte zat op het dak van de garage, dit is echter wel een schuin dak met een dakhoek van 25 graden). Airco's zijn ook nodig om te verwarmen, want er is nu nog geen verwarming op de bovenverdieping (mede omdat het slechts een paar dagen per jaar echt nodig is gebleken). Boven de dabkamer en trap is een vliering, waar ik de leidingen kan wegwerken. Links is laag, rechts is best hoog. De lichtblauwe dingen zijn de ramen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QPS15jYRfFHGgQk9JyIPjdXp/full.png

[ Voor 71% gewijzigd door zonoskar op 26-07-2019 15:12 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Ray schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:07:
[...]

Edit @PentaClover ik vraag me nu ook af of de redenering dat de cmpfrq leidend is voor het vermogen wel juist is vooral bij koelen ? Als ik naar jou piek kijk van 2300 wat bij 42 hz zou je dus denken dat je pas op half vermogen zit in hz maar ik krijg het vermoeden dat we wellicht al wel aan de max van onze 6.8kw zaten wellicht ?
Ik heb nooit ergens kunnen vinden wat de max comp freq is van het systeem bij koelen, het is de zelfde compressor als in de MXM80 dus er zal wel een softwarematige begrenzing in zitten.
Edit: ik zie net dat het compressor vermogen gelijk is voor de MXM80, die moet het dus alleen van zijn extra warmte wisselaar hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door PentaClover op 26-07-2019 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-08 17:48
PentaClover schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:50:
[...]

Ik heb nooit ergens kunnen vinden wat de max comp freq is van het systeem bij koelen, het is de zelfde compressor als in de MXM80 dus er zal wel een softwarematige begrenzing in zitten.
Edit: ik zie net dat het compressor vermogen gelijk is voor de MXM80, die moet het dus alleen van zijn extra warmte wisselaar hebben.
Dit zijn de Specs van de 68 VS 80 model. Compressor is idd hetzelfde, ventilator niet.

https://www.daikin.be/nl_be/producten/4MXM-M.table.html

Ik ben een totale newbie op airco gebied. Naar welk getal moet ik kijken om te weten op welk punt ze gaan pendelen?

Zou de 80 een voordeel hebben met zulke hoge temperaturen ? De max ligt volgens Specs bij beide op 46 graden.

[ Voor 43% gewijzigd door Alfa159 op 26-07-2019 15:42 ]

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

PentaClover schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:50:
[...]

inderdaad dezelfde compressor lijkt het. zou best zijn dat de 90 hem dan ook heeft

heb de combinatie tabelllen eens vergeleken. onderwaarde vd 80 ligt voor koelen en verwarmen zo'n 300 watt hoger. dus nog meer pendelen bij verwarmen in mijn situatie

maar inderdaad zie ik nu ook de extra warmtewisselaar! dat lijkt dus inderdaad een bottlenek te zijn. mogelijk dat de 90 die nog groter heeft

ik kijk het vandaag aan , vingers crossed, maar wil toch weten waar dit zit en hoe het op te lossen is.

Edit. Net even de lamellen een douche gegeven. Vinden ze schijnbaar fijn. De outdoor temp is 10 graden lager opeens.... en de compressor draait 10 hz lager. Dus die ‘ tweak’ werkt. Even kijken voor hoelang..
Antwoord , een minuut of 15 dus...
@wizzopa kan ik als extreme Measure op de buitenunit een sproeier leggen en indien nodig deze gepast continu water over de lamelllen laten lopen mocht het nodig zijn ?

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 26-07-2019 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:28
Beneden trekt de 3.5kw unit het op zijn sloffen (110m3), maar boven heeft hij moeite met een 2.5kw unit op 50m3. Komt vooral omdat ik de deuren naar overige kamers open heb, er nog enkel glas is en de warmte naar ik vermoed nu ook door het plafond begint te komen vanaf de zolder. Deze is niet (heel goed) geïsoleerd, dus de warmte komt langzaam door 't beton. Hij krijgt 't nog wel een graad of 25, maar moet er wel hard voor werken. 's nachs staat hij op de quiet stand iig.

Eens kijken wat (en of) ik daar iets mee wil doen voor de volgende extreem warme dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
@zonoskar Ja die paar tientjes meer of minder maakt dan ook niet meer uit

@Ray R32. Nou ben gewoon akkoord gegaan maandagavond komt hij langs en ik ga deze keer extra goed opletten wat er gedaan wordt en wil niet weer geflast worden zoals de vorige bobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ray schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:37:
[...]

inderdaad dezelfde compressor lijkt het. zou best zijn dat de 90 hem dan ook heeft

heb de combinatie tabelllen eens vergeleken. onderwaarde vd 80 ligt voor koelen en verwarmen zo'n 300 watt hoger. dus nog meer pendelen bij verwarmen in mijn situatie

maar inderdaad zie ik nu ook de extra warmtewisselaar! dat lijkt dus inderdaad een bottlenek te zijn. mogelijk dat de 90 die nog groter heeft

ik kijk het vandaag aan , vingers crossed, maar wil toch weten waar dit zit en hoe het op te lossen is.

Edit. Net even de lamellen een douche gegeven. Vinden ze schijnbaar fijn. De outdoor temp is 10 graden lager opeens.... en de compressor draait 10 hz lager. Dus die ‘ tweak’ werkt. Even kijken voor hoelang..
Antwoord , een minuut of 15 dus...
@wizzopa kan ik als extreme Measure op de buitenunit een sproeier leggen en indien nodig deze gepast continu water over de lamelllen laten lopen mocht het nodig zijn ?
Ja dat kan, hoe fijner de water druppen hoe beter. Kalk neerslag is mogelijk?

In de jaren dat ik bij een koelbedrijf werkte stonden er onder de condensors Gardena tuinsproeiers. Vaak worden de installaties te klein uitgerekend door de installateur om de order binnen te krijgen, met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@IssY_I welke regio is dat ?

Ik zou haast zeggen let ook op dat er niet teveel in gaat! Dat kan dus mogelijk ook ellende veroorzaken

Nu staat me ook bij dat me verteld is dat bij koelen het ook wel meeval (compressor compenseert?) maar juist bij verwarmen belangrijker is (ook ivm bloeding?)

Heb hier bij de eerste buitenunit ook een paar weken ‘ origineel’. Moeten draaien, Was toen nog amper R32 ,en ook nooit het idee gehad dat er te weinig inzat in als het werkte gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wizzopa schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:34:
[...]

Ja dat kan, hoe fijner de water druppen hoe beter. Kalk neerslag is mogelijk?

In de jaren dat ik bij een koelbedrijf werkte stonden er onder de condensors Gardena tuinsproeiers. Vaak worden de installaties te klein uitgerekend door de installateur om de order binnen te krijgen, met alle gevolgen van dien.
Mmm dit is meer zo’n tuin heen en weer sproeier..... wat bedoel je met kalk neerslag is mogelijk ? Dat er door het kraanwater kalk op de lamellen kan komen

En even to be sure.. met condensor bedoelen we toch de lamellen / ribben Vd buitenunit.....

[ Voor 38% gewijzigd door Ray op 26-07-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-10 11:48
Via het werk van m'n pa hebben we iemand gevonden die de airco kan vacumeren voor slechts 50 euro en kan volgende week al langskomen, daar heb ik dus echt geluk mee volgens mij.

Vandaag ook eens het dak op geweest om te gaan meten, zo te zien haal ik het met de leidingen, maar ga ik duidelijk in het nauw zitten met de stuurkabel.

Ik zit er nu aan te denken om de connectors van de kabels er voorzichtig af te halen, kroonsteentjes gebruiken en met isolatietape het hele knutselwerk afdekken en de connectors dan op het nieuwe stuk kabel aan te sluiten. Het koppelstuk wat ik hier dan maak komt in de afdekgoot te zitten aan de buitenmuur.

Iemand die bezwaren heeft of eventuele tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Ray De buiten unit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10 15:13
VikeeVeekie schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:39:
Via het werk van m'n pa hebben we iemand gevonden die de airco kan vacumeren voor slechts 50 euro en kan volgende week al langskomen, daar heb ik dus echt geluk mee volgens mij.

Vandaag ook eens het dak op geweest om te gaan meten, zo te zien haal ik het met de leidingen, maar ga ik duidelijk in het nauw zitten met de stuurkabel.

Ik zit er nu aan te denken om de connectors van de kabels er voorzichtig af te halen, kroonsteentjes gebruiken en met isolatietape het hele knutselwerk afdekken en de connectors dan op het nieuwe stuk kabel aan te sluiten. Het koppelstuk wat ik hier dan maak komt in de afdekgoot te zitten aan de buitenmuur.

Verlengen van kabels niet beter solderen en krimpkous gebruiken? Of kabel verlengen in een doos met goede wartels? Kroonsteentjes is wel extreem hobby bob. Zeker voor buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
VikeeVeekie schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:39:

Heb ja aan 2 kanten van de kabel connectoren, zo ja deze aan de kabel laten zitten en 2x een kroonsteentje gebruiken, of ander kijken of je de kabel kan aan sluiten zonder connectoren maar met een nieuwe kabel. Kroonsteentjes is zo jaren 70. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

LOL zag je me al met een tuinslang in de woonkamer staan >:)

Gaat het toch nog spannend worden....

ret=OK,htemp=25.0,hhum=-,otemp=39.0,err=0,cmpfreq=38

Hij houdt nog vol gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Hier is het ergste ook achter de rug, Buiten temperatuur van 39oC is nu ineens ingezakt naar 32oC.
Het zelfde zie ik met het vermogen en de cmprfreq van ~1800 Watt en ~40 hz. nu ~1400 Watt en ~35 hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die van mij kan draaien wat 'ie wil... en gisteren einde middag / begin avond ook gewoon op 18 graden gezet... de kamerthermostaat blijft vrolijk 25 aangeven. Dat stomme platte dak werkt als een gigantisch IR paneel... ik denk dat ik zo de Gardena sproeier er maar weer op zet.

Ergens vraag ik me af of het ding nu wel voldoende koelmiddel heeft, maar de leidingen bevriezen niet zoals de vorige keer het geval was. Ik denk dat met de huidige buitentemperatuur het maximum systeemvermogen gewoon lager ligt. Ik kan ook goed de stroming in de koelleidingen horen, dus hij pompt er wel een flinke lading doorheen.

Zit eigenlijk alleen niet te wachten op kalkaanslag op de buitenunit. De dakdoorvoeren van mechanische ventilatie en rioolbeluchter waren helemaal wit van de kalk :+
HyperBart schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 00:39:
@Ray
Hoe sterk moet het vermogen van een buitenunit overeenkomen met een binnenunit? Want volgens de redenering die we nu gevolgd hebben om verscheidene systemen te gaan bouwen heb ik het idee dat je met een singlesplit 5kW binnen zou toekomen met een buitenunit van 3,5kW? Of hoe zit dat dan exact?
Euh wat? Hoe kom je daar bij? Het zijn geen zonnepanelen en omvormers! Logischerwijs als je een 5 kW binnenunit aan een 3,5 kW buitenunit hangt zal de fanspeed van de binnenunit wat lager zijn... verder krijg je dan echt geen 5 kW koeling hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
kabeltjekabel schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:26:
Euh wat? Hoe kom je daar bij? Het zijn geen zonnepanelen en omvormers! Logischerwijs als je een 5 kW binnenunit aan een 3,5 kW buitenunit hangt zal de fanspeed van de binnenunit wat lager zijn... verder krijg je dan echt geen 5 kW koeling hoor.
Dat is net mijn vraag, hoe zit dat dan nu, want hier

Ray in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Dan krijg ik het idee dat 1 op 1 een buiten en binnen unit niet optimaal is? Kan iemand me dat dan eens een beetje uitleggen, want ik kreeg er inderdaad een zonnepaneel en omvormer gevoel bij, dat heb je goed te pakken ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
HyperBart schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:33:
[...]

Dan krijg ik het idee dat 1 op 1 een buiten en binnen unit niet optimaal is? Kan iemand me dat dan eens een beetje uitleggen, want ik kreeg er inderdaad een zonnepaneel en omvormer gevoel bij, dat heb je goed te pakken ;) .
Dat gaat over multisplits waar je "te veel" binnenunits aan hangt. Omdat je nooit alle binnenunits tegelijk vol aan hebt kan dat prima. Maar bij een single split is dat gewoon niet van toepassing. Je wilt uiteindelijk gewoon een bepaald koelvermogen en dan neem je de ondergrens er maar voor lief bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
kabeltjekabel schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:37:
[...]

Dat gaat over multisplits waar je "te veel" binnenunits aan hangt. Omdat je nooit alle binnenunits tegelijk vol aan hebt kan dat prima. Maar bij een single split is dat gewoon niet van toepassing. Je wilt uiteindelijk gewoon een bepaald koelvermogen en dan neem je de ondergrens er maar voor lief bij.
Ok, maar blijkbaar (althans zo begrijp ik, maar dat is alleen op basis van posts van @Ray ) moet ik net niet te zwaar gaan met die multi split units?

HyperBart in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
HyperBart in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Hoe zit dat dan exact, wat is dan "goed". Leg eens uit, ik ben nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
HyperBart schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:33:
[...]

Omdat dit Tweakers is, een vergelijking met een auto.

Je vraagt de auto 50km/h te rijden maar de motor van de auto heeft een minimum vermogensafgifte van 50pk. Met die 50pk rij je 100km/h. De enige manier om 50km/h enigsinds te handhaven is door de motor constant aan en uit te zetten.

Op een vergelijkbare wijze transporteert je buitenunit een bepaalde hoeveelheid vloeistof die een bepaalde hoeveelheid warmte afvoert. Zodra dat meer is dan je aan warmtetransport nodig hebt, krijg je pendelen. Anders daalt de temperatuur onder de ingestelde waarde.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ray schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:09:
[...]

LOL zag je me al met een tuinslang in de woonkamer staan >:)

Gaat het toch nog spannend worden....

ret=OK,htemp=25.0,hhum=-,otemp=39.0,err=0,cmpfreq=38

Hij houdt nog vol gelukkig
Als de problemen zich van de winter voor doen, dan is het wel nodig met een tuinslang in de kamer te gaan staan ;)

Och, wat draait mijn Daikin US mooi, netjes met de buiten temperatuur mee mbt tot het stroom verbruik.
en de FTXF25 gaat ook als een speer.
BTW je hebt toch niet zo'n geval aan de wand hangen http://www.flabber.nl/art...ing-naar-merk-airco-56488

[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 26-07-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Glashelder schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:43:
[...]

Omdat dit Tweakers is, een vergelijking met een auto.

Je vraagt de auto 50km/h te rijden maar de motor van de auto heeft een minimum vermogensafgifte van 50pk. Met die 50pk rij je 100km/h. De enige manier om 50km/h enigsinds te handhaven is door de motor constant aan en uit te zetten.

Op een vergelijkbare wijze transporteert je buitenunit een bepaalde hoeveelheid vloeistof die een bepaalde hoeveelheid warmte afvoert. Zodra dat meer is dan je aan warmtetransport nodig hebt, krijg je pendelen. Anders daalt de temperatuur onder de ingestelde waarde.
Wat is dan wijs voor mijn opstelling met een grote woonkamer/keuken en 3 slaapkamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij willen ook airco in huis. Aanvankelijk dacht ik alleen aan een mono splitunit van 3,5 kW voor de zolder. Daar hebben we nu alleen een Velux-raampje; in de zomer wordt het daar erg warm en in de winter best fris. Twee vliegen in één klap dus.

Maar door de ervaringen van afgelopen dagen willen we toch meer. En dan wordt het lastig. Eerst even de uitgangspunten:

Zolder is 29 m2, max hoogte 3 m, maar ca. 44 m3
Eerste etage is totaal 57 m2. Heeft 4 slaapkamers, waarvan er in 3 geslapen wordt. Die kamers bij elkaar zijn 33 m2 / 85 m3.
De overloop op de eerste etage is 18 m2 / 7 m3
Beneden hebben we een grote keuken en een redelijke woonkamer, totaal 46 m2 / 137 m3

Zou het een goed idee zijn om op de overloop een unit van 3,5 kW te hangen en op zolder 2,5 kW of 3,5 kW? Op de overloop dan tegen het muurtje van de douche aan, rechts van de deur. In slaapkamer 3 wordt niet geslapen; dit is opslag...

Belangrijk is dat we uit de voeten kunnen (ook werken af en toe) op zolder en goed slapen. Die paar dagen dat het echt heet is moeten we goed kunnen slapen; dat we dan niet zo heel comfortabel in de woonkamer zitten lijkt me wat minder belangrijk. Bovendien zal die unit op de overloop (als we de kamers dicht houden) ook wel wat warmte weghalen van de begane grond.

Bedankt voor de reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YXM6W07g2RFHbykvz7ml4Cnu/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lSqheGX7vffU1zxPy6lIZyEM/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xk573eY68Nx0IvhHSVF0iTu6/full.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2019 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

PentaClover schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:23:
Hier is het ergste ook achter de rug, Buiten temperatuur van 39oC is nu ineens ingezakt naar 32oC.
Het zelfde zie ik met het vermogen en de cmprfreq van ~1800 Watt en ~40 hz. nu ~1400 Watt en ~35 hz.
Lijkt nu inderdaad op mijn verloop. Alleen is het hier nog wel 37 graden aldus de buitensensor maar inmiddels zit ik op 28hz.

Lijkt er toch op dat ik gisteren door het max ben gegaan. Zou alleen graag willen weten of dat nu een druk probleem of thermische ingreep is geweest vanuit de firmware. Ga in ieder geval maar een water vernevel buis installeren bij de unit voor de volgende hittegolf zodat ik er alleen een tuinslang aan hoef te klikken en snel weer naar binnen kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
@ray en @PenraClover :

Wanneer stopt de 68N met pendelen in de winter?

Wanneer een 2kw unit staat pendelt hij dus wel. Houdt het op als je een 2.5 aanzet? Of moeten in de winter meer binnen units tegelijk aanstaan voordat het pendelen stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Ray schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:24:
[...]

Lijkt nu inderdaad op mijn verloop. Alleen is het hier nog wel 37 graden aldus de buitensensor maar inmiddels zit ik op 28hz.

Lijkt er toch op dat ik gisteren door het max ben gegaan. Zou alleen graag willen weten of dat nu een druk probleem of thermische ingreep is geweest vanuit de firmware. Ga in ieder geval maar een water vernevel buis installeren bij de unit voor de volgende hittegolf zodat ik er alleen een tuinslang aan hoef te klikken en snel weer naar binnen kan.....
Ik ben ook benieuwd naar de oorzaak. Als je door de max bent gegaan van de 68N dan is dat misschien voor mij een reden om toch de 80 te nemen. Vooral omdat ik het ga aanschaffen voor het koelen. Het verwarmen is een pure bonus.

Voor het verwarmen neem ik misschien een keer een aparte lucht-water warmtepomp.

Of heeft dit niet met de 68 VS 80 verhaal te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

Alfa159 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:40:
@ray en @PenraClover :

Wanneer een 2kw unit staat pendelt hij dus wel. Houdt het op als je een 2.5 aanzet? Of moeten in de winter meer binnen units tegelijk aanstaan voordat het pendelen stopt?
hij stopt helaas nooit met pendelen is mijn ervaring :(

enige manier is wellicht de woonkamer unit ook aan te zetten maar daar heb ik vv dus niet nodig

zelfs al staat 2 x 2.0 en 1x 2,5 op 21 graden (lager is sowieso drama) dan gaat hij nog pendelen

dus wat ik wilde gewoon de bovenverdieping kamers op 18 graden houden in de winter tja....

aangaande storing wil ik inderdaad ook graag weten wat het is en inderdaad in het uiterste geval ook een 80 ophangen

of de 90 en de extra poort gebruik voor l/w als cv ondersteuning. toen ik de aanschaf deed kon dat helaas nog niet , was wel mijn plan toen al. wellicht voor jou iets om te onderzoeken. kan nu dus wel!

let wel! daar is weer wellicht gependel bij koelen. want op dagen tm 30 graden sukkelt de 68 mooi 24/7 op de laagste stand en dat kan met een zwaardere unit dus wel weer eens misgaan.

had gister moeten weten dat natmaken zou helpen dan had ik direct de slang gepakt. maar goed als het druk is icm buitentemp dan had dat wellicht ook niet geholpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
Alfa159 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:40:
@ray en @PenraClover :

Ik heb van de winter wat testjes gedaan, lucht in de slaapkamers is zo snel warm, die doen niet mee in het hele verhaal en als je alleen slaapkamers aanzet begint het pendel festijn.

Het is mij alleen gelukt om de unit niet te laten pendelen met verwarmen door de woonkamer unit aan te hebben en dan steeds zorgen dat je de vraag temperatuur een graad boven de gemeten temperatuur ligt, als het meer is dan gaat hij echt vol vermogen blazen.

Dat is dus niet zo handig om de hele tijd handmatig aan te passen, en ik vond het dan ook niet prettig warm worden en veel herrie geven omdat er veel lucht verplaatst moet worden om de warmte af te geven.

Nu heb ik best veel m3 lucht hier in mijn huis, maar zelfs dan merk je dat de lucht redelijk snel warm is, en de muren en vloeren niet waardoor het niet confortabel voelt tenzij je de lucht temperatuur verder omhoog doet, dat vond mijn vriendin wel prettig, ik niet.

Het beste comfort resultaat had ik van het voorjaar toen ik de airco via scripting van 11:00-16:00 liet voor verwarmen en als ik thuis kwam tegen 18:00 de vloer verwarming aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa159
Ik ben benieuwd waar je hebt gelezen dat de MXM90 ook als lucht-water warmtepomp kan worden. Op de website van daikin kan ik dat niet vinden.

Het zou helemaal ideaal zijn om 1 poort te gebruiken als lucht-water warmtepomp om de CV te ondersteunen om de vloerverwarming warm te krijgen.

Welk module heb ik dan nodig om naast de CV te plaatsen om de VV te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand ervaring met raam model airco's ? uberhaupt te krijgen in NL en zijn de de moeite waard ?

heb allen de keuze voor iets mobiels dus of mobiele split airco of raam model of monoblock.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2019 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Een totaal andere vraag. Zijn er meer mensen met een eigen bedrijf en die een handige constructie weten gebruik te maken van de energie investering aftrek wanneer je thuisadres ook je bedrijfsadres is?

Natuurlijk een 100% legale manier. Wil geen gezeik met de belastingdienst, dat is het me dan niet waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ray

Ray

Alfa159 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:09:
Ik ben benieuwd waar je hebt gelezen dat de MXM90 ook als lucht-water warmtepomp kan worden. Op de website van daikin kan ik dat niet vinden.

Het zou helemaal ideaal zijn om 1 poort te gebruiken als lucht-water warmtepomp om de CV te ondersteunen om de vloerverwarming warm te krijgen.

Het kan sinds de N versie er is. Je kan er dan een l/w module op aansluiten. In de winter heb je dan de volle negen kW. Zoals gezegd was dat mijn eerste opzet maar destijds met geen mogelijkheid leverbaar in Nederland. Nu wel. Modele moet je even uitzoeken. Heb die info zo niet paraat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
Ray schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:35:
@IssY_I welke regio is dat ?

Ik zou haast zeggen let ook op dat er niet teveel in gaat! Dat kan dus mogelijk ook ellende veroorzaken

Nu staat me ook bij dat me verteld is dat bij koelen het ook wel meeval (compressor compenseert?) maar juist bij verwarmen belangrijker is (ook ivm bloeding?)

Heb hier bij de eerste buitenunit ook een paar weken ‘ origineel’. Moeten draaien, Was toen nog amper R32 ,en ook nooit het idee gehad dat er te weinig inzat in als het werkte gewoon prima.
Okey wat is nu het advies of het beste om te doen? als ik het even bereken mis ik gewoon -+20% koudemiddel (zit nu 650 gram in maar hoort 770 gram in te zitten) maar airco draait echt gewoon goed.. zo laten dan? of toch netjes afvullen.. Gaat ie echt "beter/efficienter" lopen als ik deze afvul of is dit gewoon onzin het advies van Midea om deze extra 120 gram aan te vullen?

Wat bedoeld je met "welke regio is dat?
Woon zelf in Zeeland en die vakman zelf komt uit Gouda

[ Voor 6% gewijzigd door IssY_I op 27-07-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickaaai
  • Registratie: September 2012
Kan iemand mij vertellen of dit verkeerd is geplaatst?

Ik heb het idee dat op de eerste foto de unit teveel achter de wand is weggewerkt (de roosters waar lucht uitkomen zitten nog een gedeelte achter de muur)

Op de andere foto lijkt het mij wel goed geplaatst..

https://www.dropbox.com/s/iq9q93nrpdh57s9/IMG_4441.JPG?dl=0

https://www.dropbox.com/s/h85v85ssgckrhwr/IMG_4442.JPG?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@IssY_I ze verzinnen dat niet voor niets. met de juiste vulling zal hij het beste presteren is de theorie.

ik bedoelde meer 'nu is hij er toch doe er maar 200 extra in voor de zekerheid' geen goed idee is

het is volgens mij sowieso al wel lastig om dit goed te wegen bij deze hitte.

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 27-07-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
nickaaai schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:42:
Kan iemand mij vertellen of dit verkeerd is geplaatst?

Ik heb het idee dat op de eerste foto de unit teveel achter de wand is weggewerkt (de roosters waar lucht uitkomen zitten nog een gedeelte achter de muur)

Op de andere foto lijkt het mij wel goed geplaatst..

https://www.dropbox.com/s/iq9q93nrpdh57s9/IMG_4441.JPG?dl=0

https://www.dropbox.com/s/h85v85ssgckrhwr/IMG_4442.JPG?dl=0
Wat zijn de types?

En verder.. wat hebben ze de koelribben al veel gebogen zeg.. pff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
@Ray Nee er komt geen druppel of grammetje extra in het systeem, of met 120 gram aanvullen of compleet afpompen en 780 gram erin, dit laatste heeft de voorkeur, dit zal ik hem ook vertellen.

Hier in Zeeland is het al aardig afgekoeld ! buiten temp nu van 19c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickaaai
  • Registratie: September 2012
Vorkie schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 17:14:
[...]

Wat zijn de types?

En verder.. wat hebben ze de koelribben al veel gebogen zeg.. pff
https://www.toshiba-airco...ag-kanaalmodellen/rav-sdt

Die koelribben die gebogen zijn, is dat heel slecht voor de prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:33

CeesKees

I rest my Kees

nickaaai schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 17:50:
[...]

https://www.toshiba-airco...ag-kanaalmodellen/rav-sdt

Die koelribben die gebogen zijn, is dat heel slecht voor de prestaties?
Maakt geen snars uit

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Alfa159 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:09:

zelf ook even zitten kijken ...

https://www.daikin.nl/nl_...CHYHBH-AV32---5MXM-N.html

oa deze l/w kan er dus op

[ Voor 54% gewijzigd door Ray op 27-07-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
Ik heb ergens gelezen hier bij iemand dat hun airco uit het niets is gaan stinken en dat heeft mij aan het denken gezet. Dus vandaag even de mouwtjes opgestroopt en heb ik zonet de binnen unit van de muur getrokken met de leidingen er aan vast ofcourse (die speling heb ik gelukkig! ging net goed allemaal) en heb de wandbeugel een halve graad verschoven, binnenunit is nu niet meer pietje precies waterpas maar dat was dan ook de bedoeling. De rechterkant heb ik een halve graadje of wat hoger gezet zodat de condens druppels in 1 vloeiende beweging naar links afdruipen naar het gat/condenslang

Toen ik hiermee bezig was kwam er toch een aardige plas water tevoorschijn! water wat in de toekomst zeker is gaan schimmelen en stinken,, hopelijk krijg ik nu dus nooit meer last van een meurende airco.
Hij hangt nu "scheef" maar enkel als je ernaar kijkt met een arendsoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@IssY_I je had er ook gewoon een lekbak tablet in kunnen doen... die zijn door speciaal voor bedoeld...

sowieso ook nu een goed idee nog

daarnaast is er ook reiniger voor zowel de binnen als buiten condensor

pas ook allemaal aangeschaft en onderhoud gepleegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:50
Hoe krijg ik überhaupt die kap van de Daikin af? Zit overal te kijken en te voelen maar ik zie het gewoon niet. En ja, dat ligt aan mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
vinom schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:19:
Hoe krijg ik überhaupt die kap van de Daikin af? Zit overal te kijken en te voelen maar ik zie het gewoon niet. En ja, dat ligt aan mij :P
:F

Stap1: Ga naar Youtube,nl

Stap 2: Typ het merk en model van je airco in het zoekbalk van Youtube

Stap 3: zoek dan een video van jou type airco en grote kleine kans dat dit een video betreft waarin de kap open wordt gedaan eraf wordt gehaald :P

[ Voor 3% gewijzigd door IssY_I op 27-07-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
Ray schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:15:
@IssY_I je had er ook gewoon een lekbak tablet in kunnen doen... die zijn door speciaal voor bedoeld...

sowieso ook nu een goed idee nog

daarnaast is er ook reiniger voor zowel de binnen als buiten condensor

pas ook allemaal aangeschaft en onderhoud gepleegd
die pillen zijn wel handig maar hopelijk hoef ik za pas na een jaar of 5 te gebruiken ofzo, echt schoonmaken/onderhouden zal men soiezo een keer moeten doen maar het ging mij meer om het water wat altijd blijft staan. Nu kan de natuur (aka zwaartekracht) zijn gang gaan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
IssY_I schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:41:
[...]

Stap1: Ga naar Youtube,nl

Stap 2: Typ het merk en model van je airco in op het zoekbalk van Youtube

Stap 3: zoek dan een video van jou type airco en grote kans dat dit een video betreft waarin de kap open wordt gedaan

Om de kap open te doen hoef ik geen YouTube te kijken, om hem eraf te halen wel wellicht :) Tijdje terug al wat handleidingen doorgenomen maar dat stond het niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
@vinom Ooh helemaal eraf.. geen idee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurryworst003
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-01 20:16
vinom schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:19:
meeste Daikin zijn het ~3 schroeven die los moeten (die vind je bij het openen kapje)
en dan zit ie 3x vastgeklikt bovenaan (van achter)

welk model heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
kurryworst003 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:05:
[...]

meeste Daikin zijn het ~3 schroeven die los moeten (die vind je bij het openen kapje)
en dan zit ie 3x vastgeklikt bovenaan (van achter)

welk model heb je?
FTXM35M en FTXM42M. Drie schroefjes had ik inderdaad door maar daarna krijg ik er geen beweging in, zonder grof geweld te gebruiken. Dus ergens mis ik een handeling of beweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurryworst003
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-01 20:16
vinom schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:35:
[...]

FTXM35M en FTXM42M. Drie schroefjes had ik inderdaad door maar daarna krijg ik er geen beweging in, zonder grof geweld te gebruiken. Dus ergens mis ik een handeling of beweging.
ook zeker het zwarte elektrische beschermkapje even losschroeven
de uitblaas "wing" openzetten (~tot in het midden)
dan kan je normaal gezien bovenaan 3 (soort van) haakjes vinden die de kap nu nog vasthouden

moest het nog steeds niet gaan mag je me wel even een pm sturen met een foto ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-10 20:15
Ik lees over speciale reinigingstabletten om de binnenunit te reinigen. Wie kan men vertellen hoe dit precies werkt en moet ik daarvoor de kap demonteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

IssY_I schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:45:
[...]

die pillen zijn wel handig maar hopelijk hoef ik za pas na een jaar of 5 te gebruiken ofzo, echt schoonmaken/onderhouden zal men soiezo een keer moeten doen maar het ging mij meer om het water wat altijd blijft staan. Nu kan de natuur (aka zwaartekracht) zijn gang gaan :*)
uuuuhhhh.... dat water was met een (paar) dag(en) verdampt als hij niet aan staat....

denk eerlijk niet dat je actie heel veel heeft opgeleverd. Die pillen gebruik je 1 a 2 keer per jaar en schoonmaken van de condensors wil je ook want die gaan net zo goed stinken en schimmelen. ook de blaasrol condeseert en kan schimmel gaan bevatten

@henkna dat ligt aan het model. bij mij passen ze bij 1 type unit net niet dus die knip ik kleiner en dan past het wel. Bij mijn Emura moet echt de kap eraf of ik moet ze helemaal oplossen wat ik gedaan heb en er in gieten

disclaimer die ik ook niet weet is of die dingen in contact met de lamellen / koelleidingen schade kunnen veroorzaken . beste is natuurlijk gewoon in de lekbak

@wizzopa heb 1 pil in mijn emura terug gevonden. kwam er achter dat deze waarschijnlijk rvs leidingwerk heeft dus ik vermoed dat ik veilig ben ivm conrrosie

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 28-07-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 11:31
Ray schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:28:
[...]

Het kan sinds de N versie er is. Je kan er dan een l/w module op aansluiten. In de winter heb je dan de volle negen kW. Zoals gezegd was dat mijn eerste opzet maar destijds met geen mogelijkheid leverbaar in Nederland. Nu wel. Modele moet je even uitzoeken. Heb die info zo niet paraat
Ja alleen staat de warmtepomp die je daarop kunt aansluiten niet op de ISDE-lijst, tenminste niet toen ik er naar aan het kijken was. Als je kijkt naar https://www.daikin.nl/nl_nl/products/4MXM-N.html bijvoorbeeld, dan zie je dat de enige LW-WP de CHYHBH-AV32 is, terwijl enkel de EHYHBH-AV*-varianten op de subsidielijst staan.

[ Voor 15% gewijzigd door HarmoniousVibe op 28-07-2019 17:37 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Heeft er iemand zijn airco leidingen al terug moeten isoleren? Bij mij is de isolatie op verschillende plaatsen weggegeten door vogels. Welke isolatie gebruiken jullie hiervoor? Ik vind online enkel zwarte isolatie, lijkt mij nu niet bepaald geschikt voor airco...
Pagina: 1 ... 27 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"