Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Tsja, met slechts 2 linkjes in de TS moet je soms een zeer open vraag stellen om de boel aangevuld te krijgen.Perkouw schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:17:
Wat heb je zelf gevonden met de specifieke items uit de offerte? @D_Jeff . Voelt nu een beetje als 'dump uw vraag'
In dit geval ook met eigen belang, dat ontken ik niet
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Ja de afgelopen 2-3 weken al last van! (Meerdere mails, chatpogingen)Perkouw schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:33:
@radeoxx weet niet wanneer je contact hebt opgenomen. Er is vandaag een, nationale, vrije dag daar.Aldus https://www.timeanddate.com/holidays/italy/
Bedankt!
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Dergelijke opslagen zijn vrij gebruikelijk bij aankoop in het buitenland (trouwens ook binnen NL), en al erg vaak in dit topic besproken. De webshops berekenen de kosten die zij voor het betalingsverkeer moeten betalen gewoon aan de klant door. Lijkt me logisch toch?Serc schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:57:
Zijn er mensen bekend bij het afrekenen van clima-inverter.com, je kan betaling via Paypal doen alleen komt er €72,50 bij en via creditcard €42,50. Als ik dit bedrag optelt met de verzendkosten €125 dan vind ik best wel veel. Je kan ook via bankoverschrijving maar dan zijn je spullen niet verzekerd zoals bij Paypal of creditcard.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nu moeten we ons afvragen of wij hier in Nl ook graag de Spaanse economie willen hebben?paQ schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 18:18:
[...]
Nu moet ik zeggen dat Spanje er ook wel een beetje uitspringt kwa lage bedragen.
Het is juist dat we het in Nl goed hebben omdat we een beetje marge kunnen maken, iedereen doet dat natuurlijk, van boekhouder, verzekeringsagent en ook groothandel en installateur.
Vind de mensen die het belachelijk vinden dat je in Nl 20% meer betaalt voor een airco, maar zelf contructeur zijn en € 85 p.u berekenen, in Spanje vind je een constructeur voor € 27,50.
Ik zie de relatie tot webshop-prijzen niet eerlijk gezegd.Technician- schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:15:
[...]
Nu moeten we ons afvragen of wij hier in Nl ook graag de Spaanse economie willen hebben?
Het is juist dat we het in Nl goed hebben omdat we een beetje marge kunnen maken, iedereen doet dat natuurlijk, van boekhouder, verzekeringsagent en ook groothandel en installateur.
Vind de mensen die het belachelijk vinden dat je in Nl 20% meer betaalt voor een airco, maar zelf contructeur zijn en € 85 p.u berekenen, in Spanje vind je een constructeur voor € 27,50.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Heb een aantal weken geleden in Portugal een Samsung wind-free elite setje besteld via klima.pt en dat spul is nu geleverd. (+- 10 werk dagen )
Ze versturen gewoon naar Nederland echter moet je wel even contact met ze opnemen via chat of mail en sturen je gewoon een offerte die je kunt betalen. Prima geregeld.
Na mijn aankoop had ik nog wat vragen waar ze mij uitstekend mee hebben geholpen maar ontving net een kortingscode, Hier kan ik niets mee want ik ga er natuurlijk vanuit dat mijn airco de komende jaren blijft draaien dus ik post hem hier. Misschien heeft iemand er nog wat aan: KLIMA4MARK <-- Klima.pt
Hier word ik blij van! Deze site kende ik nog niet, lijkt wat goedkoper dan keroclima.pt (stond net op het punt om daar een bestelling te plaatsen). Hoe heb je betaald? Veel buitenlandse verkopers vragen toeslag voor PayPal namelijk. En hoeveel verzendkosten heb je betaald?mmhs schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:12:
Super fijn topic dit!! Heb een hoop informatie ingewonnen hier.
Heb een aantal weken geleden in Portugal een Samsung wind-free elite setje besteld via klima.pt en dat spul is nu geleverd. (+- 10 werk dagen )
Ze versturen gewoon naar Nederland echter moet je wel even contact met ze opnemen via chat of mail en sturen je gewoon een offerte die je kunt betalen. Prima geregeld.
Na mijn aankoop had ik nog wat vragen waar ze mij uitstekend mee hebben geholpen maar ontving net een kortingscode, Hier kan ik niets mee want ik ga er natuurlijk vanuit dat mijn airco de komende jaren blijft draaien dus ik post hem hier. Misschien heeft iemand er nog wat aan: CLIMATE4MARK <-- Klima.pt
Edit: als ik de kortingscode invul krijg ik de melding dat deze niet bestaat.
[ Voor 3% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 13-05-2024 19:51 ]
Excuus! het is: KLIMA4MARKOnderDeMotorkap schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:48:
[...]
Hier word ik blij van! Deze site kende ik nog niet, lijkt wat goedkoper dan keroclima.pt (stond net op het punt om daar een bestelling te plaatsen). Hoe heb je betaald? Veel buitenlandse verkopers vragen toeslag voor PayPal namelijk. En hoeveel verzendkosten heb je betaald?
Edit: als ik de kortingscode invul krijg ik de melding dat deze niet bestaat.
Deze heb ik vandaag gebruikt:
https://www.aliexpress.co...st_main.23.247d79d22tDjqn
https://nl.aliexpress.com...Djqn&gatewayAdapt=glo2nld
Werkt echt top om knikvrij te buigen.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
14-05 mail gestuurd naar geral@klima.pt met de vraag of ik een offerte kon krijgen incl. verzendkosten
14-05 reactie met offerte, incl. verzendkosten
16-05 Adyen betaallink ontvangen
17-05 betaald met creditcard
20-05 betaalbevestiging ontvangen (zat weekend tussen)
24-05 op de post gedaan
28-05 ontvangen (zat wederom weekend tussen)
Verzendkosten bedroegen ongeveer € 290,- incl. btw, op palet via VN Logistics. Dit was dus voor 2 buitenunits en 4 binnenunits.
Na betaling duurde het minder dan 10 dagen om te bezorgen (zaten 2 weekenden tussen). Best wel snel. Ondertussen heb ik veel vragen gesteld, alles werd snel en keurig beantwoord. Het spul zit nog in dozen en zal over enkele weken gemonteerd worden.
Het volgende heb ik besteld:
3MXM68a9 buitenunit
1x Emura FTXJ35AS binnenunit
2x Emura FTXJ25AS binnenunit
Totaal exclusief de verzendkosten €3287,04
Hier komen de verzendkosten van €322,26 nog bij, totaal heb ik €3609,30 voor deze set betaald.
Vergeleken met de goedkoopste aanbieding in NL scheelt dit mij nu ruim €1000 😁
Ook via VN Logistics? Wel merkwaardig, gezien ik 1 buitenunit en 1 binnenunit meer had en minder verzendkosten heb betaald. Zouden de prijzen dagelijks fluctueren?Rebos schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:56:
Ook ik heb een Daikin aircosysteem bij klima.pt besteld. Per mail een offerte opgevraagd en dezelfde dag reactie gehad.
Het volgende heb ik besteld:
3MXM68a9 buitenunit
1x Emura FTXJ35AS binnenunit
2x Emura FTXJ25AS binnenunit
Totaal exclusief de verzendkosten €3287,26
Hier komen de verzendkosten van €322,26 nog bij, totaal heb ik €3609,30 voor deze set betaald.
Vergeleken met de goedkoopste aanbieding in NL scheelt dit mij nu ruim €1000 😁
Bizar inderdaad dat het zelfs incl. verzendkosten zoveel kan schelen met Nederland. Ik heb zelfs het vermoeden dat de goedkoopste aanbieders in Nederland ook gewoon grijze import is.
Ik heb werkelijk geen idee hoe ze de verzendkosten berekenen, ik zie allemaal verschillende bedragen voorbijkomen. Ik heb uiteindelijk alleen naar het bedrag onder de streep gekeken want daar koop je het voor.OnderDeMotorkap schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:18:
[...]
Ook via VN Logistics? Wel merkwaardig, gezien ik 1 buitenunit en 1 binnenunit meer had en minder verzendkosten heb betaald. Zouden de prijzen dagelijks fluctueren?
Bizar inderdaad dat het zelfs incl. verzendkosten zoveel kan schelen met Nederland. Ik heb zelfs het vermoeden dat de goedkoopste aanbieders in Nederland ook gewoon grijze import is.
Wat betreft de grijze import: alleen bij een Daikin dealer kan je een NL airco kopen en registreren, bij alle andere aanbieders moet je op de doos kijken uit welk land het geleverd is en daar kan je het registreren.
[ Voor 91% gewijzigd door Perkouw op 11-06-2024 21:36 ]
De laatste pallet voor mijn huidige huis heb ik https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76888756 oktober binnen gehad.
Helaas is het goed voor climastars.it definitief gevallen en had ik dus geen garantie op 1 arico die kapot aankwam.
Mijn instalateur zei dat het aan de printplaat ligt, hij blaast wel, maar verwarmen doet hij niet. De binnen unit is 100$ goed, maar de buitenunit moet een nieuwe printplaat in, of als je heel handig bent kun je dat misschien doormeten fixen.
*knip* V&A op het forum is niet de bedoeling.
Het gaat om het Hisense model:
TE35YD01G+TE35YD01W
Climatizzatore Condizionatore Hisense Inverter New Eco Easy 12000 Btu Te35yd01g Classe A++/a+ Gas R-32
[ Voor 9% gewijzigd door Yorinn op 29-06-2024 22:56 ]
Wij hebben ondertussen een andere woning gekocht en willen die graag ook weer van airco's voorzien. De MHI ZSX bevallen goed, maar ze zijn tegenwoordig belachelijk duur geworden (ongeveer dubbel zo duur als wat ik er destijds voor heb betaald). Ook lijken ze in buitenlandse shops maar weinig te worden geleverd.
Na wat zoeken ben ik een Italiaanse shop tegen gekomen die voor scherpe prijzen Daikins kan leveren. Ik zou dan 5x een voordeliger model bestellen voor de slaapkamers en werkkamer (die zijn A++ voor koelen en A+ voor verwarmen). Verder kwam ik een duurder model tegen waarbij wordt aangegeven dat deze A+++/A+++ is. Daar zou ik er wel 2 van willen hangen in de woonkamer/keuken om daar ook energiezuinig mee te kunnen verwarmen.
Het gaat om deze 2 modellen:
https://www.easycasa2012....tu-a-a-4573535189763.html
https://www.easycasa2012....nverter-aria-3d-2023.html
Ik heb al wat vragen gesteld via de site en kreeg daar netjes (en snel) antwoord op. Onder andere gevraagd of ze op 2 pallets verzonden gaan worden want los verzenden zie ik ivm kans op beschadigingen niet zitten. Het antwoord was dat ze bij deze aantallen inderdaad voor 2 pallets gaan. Toen vroeg ik naar de verzendkosten en leverdatum (ivm mijn vakantie, zodat ik ze daarvoor kan ontvangen). Daarop kreeg ik het antwoord dat dit duidelijk wordt in het bestelproces.
Dus zojuist die stappen eens doorlopen. De 7 airco's komen dan op 3800 euro. Ik kan bij de volgende stap mijn adres invoeren en ook Nederland kiezen als land. Daarna komt het verzenden, daar is maar 1 optie: expres koerier voor 80 euro. Levertijd 3-5 dagen. Dat klinkt wel een beetje te mooi om waar te zijn. Ik heb hier zojuist nog even een mail over verzonden om dit nog eens na te vragen.
Kent iemand hier deze shop? Prijzen zijn goed en als dit klopt qua verzenden is het eigenlijk een koopje. Verder lijkt het luxere A+++/A+++ model een Italiaanse versie, als ik die google kom ik alleen wat Italiaans shops tegen die hem voeren. Wat ik nergens kan vinden is wat de voorgevulde hoeveelheid R32 gas is en voor hoeveel meter leiding dat voldoende zou zijn. Dat was bij de MHI ZSX modellen duidelijk gespecd en altijd ruim voldoende (15 meter leiding voorgevuld).
Verder wilde ik gaan betalen per (ANWB) VISA kaart, even nazoeken nog maar als het goed is is de aankoop daarmee beschermd. Geen idee hoe dat gaat als er niets zou worden geleverd of ik dan alsnog mijn geld terug kan claimen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Kleine update: ik heb ondertussen ook even contact opgenomen met clima-inverter.com en Klima.pt. Daarbij verwezen naar de units die EasyCasa aanbiedt. Klima.pt gaf al aan dat het er niet erg legitiem uitziet en ze de modellen niet kennen. Nu is dat een Portugese shop en zouden de units voor alleen de Italiaanse markt kunnen zijn, maar ik vertrouw het ook niet helemaal.
Verder al een aantal keer op en neer gemaild met clima-inverter en die geven voor de voordelige optie aan om 5x de Daikin Sensira FTXC35D/RXC te kunnen leveren voor 2620 euro incl. verzendkosten op een pallet. Dat is echt geen gekke prijs, maar na wat meer vragen werd ook aangegeven dat deze maar voor gevuld zijn voor maximaal 5 meter leiding. Dat is wel een tegenvaller, MHI ZS/ZSX is tot 15 meter voorgevuld, en ik ga zeker over de 5 meter komen voor de meeste units.
Wat dat betreft zou ik liefst voor MHI ZS(X) gaan, mits die ergens voor redelijke prijzen nog te krijgen zijn.
Mocht hier iemand nog een goede shop daarvoor kennen dan houd ik me aanbevolen. Ondertussen zet ik nog even wat opties op een rij en kijk ik met Klima.pt nog naar hun aanbod.
[ Voor 52% gewijzigd door Dreamer-1982 op 01-07-2024 23:05 ]
1 * Panasonic Aquarea pompa di calore Split K Monofase R32 9 kW
art.WH-SDC0309K3E5+WH-UDZ09KE5 € 4.240,00 (available)
1 * Panasonic DHW Stand Alone scaldacqua in pompa di calore lt.200 a
pavimento art.PAW-DHW200F € 1.765,00 (available)
2 * Panasonic Basic climatizzatore monosplit inverter 9000
art.CU+CS-BZ25XKE € 442,00 (available in 2/3 days)
2 * Panasonic Comfort Cloud modulo Wi-Fi per climatizzatori art.CZ-TACG1
€ 58,00 (available in 2/3 days)
- Shipping cost to Netherlands € 300,00
Een dikke week later werd ik gebeld door de transporteur en de daarop volgende dag zijn de WPB en L/W warmtepomp bezorgd. De aircos bleken niet op voorraad en arriveerde pas eind mei.
![]() | ![]() |
Alles ziet er goed uit, geen noemenswaardige transportschade en het lijkt compleet. Inmiddels één van de panasonic aircos succesvol geïnstalleerd. De rest volgt ergens deze zomer.
/f/image/5qVTolZZgykDCIQQKYoE1c2Z.png?f=fotoalbum_large)
Als dat inc btw is dan is het een heel aantrekkelijke prijs, en als het excl is dan is het net wat duurder dan in Nederland. Vind het een beetje gek dat ze het noemen zonder te zeggen of het inc of excl is..
Die prijs lijkt me inclusief btw. Als je de producten los aanklikt zie je wel een bedrag met en zonder btw staan.d-snp schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:42:
Hoi mensen die bij climaled.fr besteld hebben, ik vraag me af of de totale prijs inc. of excl. BTW is:
[Afbeelding]
Als dat inc btw is dan is het een heel aantrekkelijke prijs, en als het excl is dan is het net wat duurder dan in Nederland. Vind het een beetje gek dat ze het noemen zonder te zeggen of het inc of excl is..
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Kun je uitrekenen: Bedrag 3339.60 * 21/121 levert 569.60 = het BTW bedrag, aanname: Prijs is inclusief. De overige 100/121 * 3339.60 is dan ex BTW.d-snp schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:42:
Hoi mensen die bij climaled.fr besteld hebben, ik vraag me af of de totale prijs inc. of excl. BTW is:
[Afbeelding]
Die serie kijk ik ook naar (de ZS, de ZSX vind ik veeeel te duur). Maar mijn conclusie is eigenlijk dat die in het buitenland zelfs duurder lijken te zijn. Aircoplaza.nl verkoopt de SRK35ZS-W voor €899 wat volgens mij een prima prijs is.Dreamer-1982 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:08:
[...]
Wat dat betreft zou ik liefst voor MHI ZS(X) gaan, mits die ergens voor redelijke prijzen nog te krijgen zijn.
Mocht hier iemand nog een goede shop daarvoor kennen dan houd ik me aanbevolen.
[...]
In de zomer moet je eigenlijk ook geen airco bestellen in de zuidelijke landen, in NL eigenlijk ook niet.ThinkPad schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:10:
[...]
Die serie kijk ik ook naar (de ZS, de ZSX vind ik veeeel te duur). Maar mijn conclusie is eigenlijk dat die in het buitenland zelfs duurder lijken te zijn. Aircoplaza.nl verkoopt de SRK35ZS-W voor €899 wat volgens mij een prima prijs is.
Multisplit Panasonic Etherea set van 2 binnenunits en 1 buitenunit, inclusief verzending (€110) en BTW voor €1350.
Set bestaat uit de volgende delen:
1x CU-2Z35TBE buitenunit
1x CS-Z20VKEW 2,0kW binnenunit
1x CS-Z25VKEW 2,5kW binnenunit
Nu nog een installateur voor de inbedrijfstelling vinden en bestellen maar, mooi klusje voor deze zomer.
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Zelfde conclusie hier getrokken en de airco via marktplaats gekocht. Was goedkoopste wat er te vinden was via "debesteairco", direct van de distributeur geleverd.ThinkPad schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:10:
[...]
Die serie kijk ik ook naar (de ZS, de ZSX vind ik veeeel te duur). Maar mijn conclusie is eigenlijk dat die in het buitenland zelfs duurder lijken te zijn. Aircoplaza.nl verkoopt de SRK35ZS-W voor €899 wat volgens mij een prima prijs is.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik kwam deze partij ook tegen via Marktplaats.LED-Maniak schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:31:
[...]
Zelfde conclusie hier getrokken en de airco via marktplaats gekocht. Was goedkoopste wat er te vinden was via "debesteairco", direct van de distributeur geleverd.
Voor MHI is dit momenteel volgens mij het meest voordelige adres. Elders nog niet goedkoper gezien.
Website is https://aircovivo.nl/
SRK35ZS-WF + SRC35ZS-W voor €975.
Kan alleen nergens verzendkosten ontdekken, ze zitten mij helaas te ver weg voor ophalen.
@Dreamer-1982 Voor jou wellicht nog een interessante partij?
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 17-07-2024 11:54 ]
Hij laat het direct vanuit Stultz Duitsland bij je afleveren als je niet binnen een uur oid van zijn adres zit.ThinkPad schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:13:
[...]
Ik kwam deze partij ook tegen via Marktplaats.
Voor MHI is dit momenteel volgens mij het meest voordelige adres. Elders nog niet goedkoper gezien.
Website is https://aircovivo.nl/
SRK35ZS-WF + SRC35ZS-W voor €975.
Kan alleen nergens verzendkosten ontdekken, ze zitten mij helaas te ver weg voor ophalen.
Verzendkosten 0 euro, betaling achteraf. Ik twijfelde eerst ook want de site is wat leeg enzo, maar heb een half uur met die kerel aan de telefoon gezeten en nog langer via whatsapp voor wat tips hier en daar voor doorvoer door de dakgoot.
Voor mijn dualsplit opstelling was hij incl wifi modules een stuk goedkoper dan alle andere zonder wifi modules.
Geen idee hoe.. Lage marges of enorme afzet.
Ik heb ze ondertussen bij AircoDruten besteld en afgehaald, ben uiteindelijk voor 5x ZS2.0 gegaan en 1x ZR6.3. Nog een leuke korting gekregen, in totaal qua prijs zeker vergelijkbaar met aircovivo.
De buitenlandse shops waar ik contact mee heb gehad kunnen geen MHI voor betere prijzen leveren.
https://www.airefrio.com/
https://caldaiemurali.it/
https://www.tavolla.com/
https://expertclima.es/
Ga even offertes met shipping aanvragen en dan waarschijnlijk bij een bestellen.
Mijn ideale setup kost bij klima.pt 1250 euro, die neem ik ook mee voor shipping offerte maar als het echt 250 euro shipping is valt die helaas toch af.
Airco's dus besteld bij https://caldaiemurali.it/
Totaalkosten incl opsturen (zonder btw) 995 euro.
Echt tevreden met deze deal, split unit samsung voor onder 1000.
Nu kijken hoe lang het duurt voordat het hier is.
Even een update. Onderhoudje uitgevoerd buiten, alles even schoongemaakt. Binnen doen we dat elk jaar 2x omdat hij niet zo heel veel in gebruik is. De afgelopen 4 jaar is hij gemiddeld gezien 100 uur in dienst voor verwarmen en 70 uur voor koelen. Maar dus helemaal alive and kicking, ben er supertevreden voor voor dit bedrag kan hier niets aan tippen. Ook de efficienty al een paar keer nagemeten, en deze is nog helemaal goed (nog geen reden om gas te vervangen dus). Nog +-2 jaar en dan heeft hij voor mij al de gewenste levensduur bereikt, alles daarna is een leuke extra.Galactic schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:45:
Dit weekend net voor de hittegolf de laatste loodjes gelegd aan de Italiaanse airco. Ik heb uiteindelijk een HiSense gekocht omdat deze WIFI had en A+++ en heel betaalbaar was (toen 460 betaald + 150 verzending).
Na ontvangst had ik rondgebeld maar het was een ramp om iemand te vinden (België) en de prijzen waren belachelijk (van 400 tot 550 euro voor enkel vacumeren en in dienst zetten). Daarom zelf een vacuumpomp gekocht, manumetersetje en een koppelstukje 5/16 naar 1/4. Nou het klusje was eigenlijk snel geklaard en alles werkt tophad er eerst wat "schrik" voor maar het is makkelijker dan ik dacht!
[ Voor 77% gewijzigd door Yorinn op 17-08-2024 22:57 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz
Hoe lang heeft het geduurd voor dat de airco's binnen waren, ik heb gisteren ook bij de webshop besteld.D-vil schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:51:
Btw was makkelijk ter verrekenen via Vies, een europees btwid verificatie systeem.
Airco's dus besteld bij https://caldaiemurali.it/
Totaalkosten incl opsturen (zonder btw) 995 euro.
Echt tevreden met deze deal, split unit samsung voor onder 1000.
Nu kijken hoe lang het duurt voordat het hier is.
Ik ben zelf in de markt voor 4 mhi 2.5kw airco's. En los van of ik ze in Nederland of in het buitenland ga halen, de grootste winst lijkt in montage te zitten.
Inclusief montage lijkt op zo'n 1600 euro ps minimaal te komen. Terwijl de goedkoopste nl webshop de zs binnen+buiten unit al voor onder de 800 kan leveren. Laten we zeggen nog 200 euro aan aansluitmateriaal is 1000 euro, dan blijft er nog 600 montagekosten over.
Ik weet niet wat 4x in bedrijfstelling gaat kosten, maar dan nog blijft er zo'n 400 a 500 winst per unit over.
Maar nu vraag ik me dus af: waar is al dat geld voor? Ik las ergens een schatting van 6 uur werk per airco, maar ik zie niet goed waar het werk dan in zit: binnenunit plaatsen, 60mm gat boren, leidingen trekken in gootje, buitenunit ophangen en aansluiten, stroom aansluiten, klaar.
Geen van die werkzaamheden klinken lastig, of vergis ik me?
(Ter info: ik heb reeds een l/w monoblock zelf geïnstalleerd, dus ik heb soortgelijk werk eerder gedaan)
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Nee heb je geen idee waar dat geld in zit?ConQuestador schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:47:toon volledige bericht
Los van het feit dat hier veel over bestellen in het buitenland wordt gesproken, is dit volgens mij ook het topic waar het meeste kennis zit rondom het zelf monteren van de airco zit.
Ik ben zelf in de markt voor 4 mhi 2.5kw airco's. En los van of ik ze in Nederland of in het buitenland ga halen, de grootste winst lijkt in montage te zitten.
Inclusief montage lijkt op zo'n 1600 euro ps minimaal te komen. Terwijl de goedkoopste nl webshop de zs binnen+buiten unit al voor onder de 800 kan leveren. Laten we zeggen nog 200 euro aan aansluitmateriaal is 1000 euro, dan blijft er nog 600 montagekosten over.
Ik weet niet wat 4x in bedrijfstelling gaat kosten, maar dan nog blijft er zo'n 400 a 500 winst per unit over.
Maar nu vraag ik me dus af: waar is al dat geld voor? Ik las ergens een schatting van 6 uur werk per airco, maar ik zie niet goed waar het werk dan in zit: binnenunit plaatsen, 60mm gat boren, leidingen trekken in gootje, buitenunit ophangen en aansluiten, stroom aansluiten, klaar.
Geen van die werkzaamheden klinken lastig, of vergis ik me?
(Ter info: ik heb reeds een l/w monoblock zelf geïnstalleerd, dus ik heb soortgelijk werk eerder gedaan)
wat dacht je van dit:
1 unit monteren voor 500 euro --> 87 euro BTW afdragen dus dan heb je nog 413 over euro over als bedrijf. Daarvoor moet je ergens naartoe dus reistijd, inplannen van de afspraak, altijd zorgen voor kleinmateriaal wat je toch weer nodig hebt, een hele bus met duur gereedschap op de weg houden en vooral: jaarlijks dure en verplichte certificering halen + je apparatuur laten ijken etc. Daarnaast heb je vaak te maken met halve dagen die je niet volkrijgt gepland dus je kunt niet echt uurtjes verkopen maar eerder dagdelen.
de teller loopt snel op zoals je ziet
Je hebt uiteraard een goed punt, ik doelde meer op de uurtjes. Als ervaren pro klinkt het alsof zo'n ding in een paar uur wel hangt.Fr33z schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:56:
[...]
Nee heb je geen idee waar dat geld in zit?![]()
![]()
wat dacht je van dit:
1 unit monteren voor 500 euro --> 87 euro BTW afdragen dus dan heb je nog 413 over euro over als bedrijf. Daarvoor moet je ergens naartoe dus reistijd, inplannen van de afspraak, altijd zorgen voor kleinmateriaal wat je toch weer nodig hebt, een hele bus met duur gereedschap op de weg houden en vooral: jaarlijks dure en verplichte certificering halen + je apparatuur laten ijken etc. Daarnaast heb je vaak te maken met halve dagen die je niet volkrijgt gepland dus je kunt niet echt uurtjes verkopen maar eerder dagdelen.
de teller loopt snel op zoals je ziet
Overigens als ok jouw kostenopsomming zo hoor dan zou 4x een airco wel wat kwantumkorting op moeten kunnen leveren..
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Ik pak als vuistregel even 100 euro/uur all-in, dus 800 euro kosten klant. Daarna komt het verhaal van Fr33z om de hoek kijken
Ja als ervaren pro zou ik verwachten dat je ongeveer 1 dagdeel per airco nodig hebt, maar wel sterk situatieafhankelijk. Je bent heel snel veel tijd kwijt als er een moeilijk traject qua bekabeling is of als de leiding ff niet meewerkt.ConQuestador schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:12:
[...]
Je hebt uiteraard een goed punt, ik doelde meer op de uurtjes. Als ervaren pro klinkt het alsof zo'n ding in een paar uur wel hangt.
Overigens als ok jouw kostenopsomming zo hoor dan zou 4x een airco wel wat kwantumkorting op moeten kunnen leveren..
En die ervaren pro die het er ff in 4 uurtjes uitknalt die moet dus minimaal 75 euro ex btw vragen om al die bijkomende kosten dus op te kunnen vangen zoals ik beschreef. Dus dan is 500 incl btw voor 1 airco niet gek. Natuurlijk kun je voorstellen om die persoon er 4 te laten doen op 1 plek en dan kan het misschien wel voor minder. Maar je zult er snel 2 volle dagen voor moeten rekenen, zelfs al ben je op de 2e dag na 6 uurtjes klaar. Mensen vergeten dat je daarna niet die andere 2 uurtjes nog een andere klant kunt helpen dus je dag is gewoon weg. Dus dat doet iets met je tarieven.
Ja montage lijkt duur, als je het naast elkaar zet valt het mee.
Fijn om te horen dat alles goed aangekomen is! Ik zat net even te spelen op de website wat het allemaal zou kosten en dat valt best mee! Voor een split unit 71 euro verzendkosten.Mir64za schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:07:
Inmiddels mijn bestelling binnen na 7 dagen tevreden met https://climaconvenienza.it/
[Afbeelding]
Vanuit diverse installateurs heb ik offertes ontvangen voor de installatie voor airco op mijn bovenverdieping. Eén van die offertes was voor een Haier multi-split met 4 binnen units, inclusief installatie: € 7700,-
Hetzelfde systeem kostte bij Caldaie Murali € 2200,-
Dat verschil vond ik te fors, dus besloten mijn airco's in Italië te bestellen en zelf de basis installatie te doen.
Uiteindelijk voor een ander merk (Hisense) gekozen en omdat we veel geld zouden besparen, een aantal meer airco's besteld.
Op 27-09 heb ik een bestelling gedaan en vanwege het verrekenen van de BTW kreeg ik op 28-09 een nieuwe factuur. Deze heb ik diezelfde dag voldaan (daarna blokkeerde mijn bank mij toegang tot mijn rekening ivm een verdachte transactie

Op 30-09 kreeg ik bevestiging dat de betaling ontvangen was en op 02-10 een verzendbevestiging van 2 pallets, inclusief werkende track & trace link.
Op 08-10 kreeg ik een sms van de vervoerder met een 3 tal bezorgopties. Ik koos voor de snelste, en zodoende werden vanmorgen om 08:45 2 pallets met 2 buitenunits en 7 binnenunits afgeleverd.
Laat het installeren beginnen
Misschien ligt het aan mij, doe ik iets verkeerd? Ik heb gewoon lukraak twee Italiaanse winkels genomen waarnaar hierboven verwezen wordt.
Zag dit topic nu pas, maar ik snap dus niet waarom velen de moeite doen om alles in het buitenland te kopen, zelf te plaatsen(of laten plaatsen) om dan duurder uit te komen dan een lokaal bedrijf. Fijne is natuurlijk dat ik lokaal een aanspreekpunt heb indien er iets mis zou gaan én garantie op toestellen en installatie bij hetzelfde bedrijf.
Ik heb wel nog een omniumverzekering erbij genomen(hoefde niet hoor) om de volgende jaren niet voor verrassingen te komen staan-onderhoudscontract is daar natuurlijk een onderdeel van.
![]() | ![]() |
https://www.trovaprezzi.i...ione_daikin_ftxa42aw.aspx
:strip_exif()/f/image/EcK7dERMeEb1VAsgLTne1Ixv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bnIPurTupKjt7KlDGzQTQTzF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AWfczToioB8Tp6PTZSoS6VUI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Bacteria1980 op 16-10-2024 18:58 ]
De prijzen zijn door verbeterd aanbod veel gelijker geworden dan een aantal jaren geleden. Verder zijn sommige modellen en merken echt nog veel goedkoper, maar gelukkig veel beter tegenwoordig!bull dog schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:27:
Ik heb net een airco laten installeren om m'n verwarmingsfactuur een beetje te verlagen in de toekomst: Daikin perfera ftxm-25, een stylish ftxa-42 en een 3mxm52(moest normaal een 2mxm50 zijn, maar deze was niet dadelijk op stock), ik heb totaal iets meer dan 4000€ uitgegeven, maar als ik bij verschillende online (buitenlandse) webshops kijk dan krijg ik zelfs hogere prijzen te zien-of minder dan 300 euro verschil???
Misschien ligt het aan mij, doe ik iets verkeerd? Ik heb gewoon lukraak twee Italiaanse winkels genomen waarnaar hierboven verwezen wordt.![]()
Zag dit topic nu pas, maar ik snap dus niet waarom velen de moeite doen om alles in het buitenland te kopen, zelf te plaatsen(of laten plaatsen) om dan duurder uit te komen dan een lokaal bedrijf. Fijne is natuurlijk dat ik lokaal een aanspreekpunt heb indien er iets mis zou gaan én garantie op toestellen en installatie bij hetzelfde bedrijf.
Ik heb wel nog een omniumverzekering erbij genomen(hoefde niet hoor) om de volgende jaren niet voor verrassingen te komen staan-onderhoudscontract is daar natuurlijk een onderdeel van.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Mag ik vragen welke website je besteld hebt?Bacteria1980 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:47:
Hier ook mijn 2e Daikin airco 3.5kw uit Italië zelf geïnstalleerd. Airco koste mijn €480,- incl verzenden. Was al binnen 4 dagen in huis 😃 De rest van de materialen hier online in Nederland besteld. Denk aan leidingen, goten, ophangbeugel, werkschakelaar, electra etc.. mijn totale kosten €620,- zaterdag komt de stek monteur hem in bedrijf stellen. Dat kost mijn niks, is een goede bekende van me. 😃👍
dooie link.animalfarm schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:11:
Ruim 5 jaar geleden al gepost hier op Tweakers: http://www.convienesempre.it/
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik zie op geen enkele Nederlandse site het 'pakket' van een 10KW buitenunit met 4 binnenunits (liefst 3x 2,5KW en 1 x 3,5KW). Op Tavollo zie ik deze combi deals dus wel, tegen volgens mij erg interessante prijzen. Schrok net wel van de verzendkosten (478 euro), maar lijkt nog steeds interessant. Incl. verzenden 4900 euro. Geen idee wat de installatie gaat kosten, maar vast geen 9000 euro.
Lees hier dat diverse mensen bij Tovolla besteld hebben en tevreden zijn. De aannemer vind het orima wanneer ik 'm zelf in Italie bestel en wil 'm ook voor me installeren, maar vraag me af hoe het dan zit met garantie. Op de Tavoola site staat o.a. dit:
'Aankoopinformatie
Door dit product te kopen, aanvaardt u de verplichting dat de installatie wordt uitgevoerd door een bedrijf dat is gecertificeerd volgens EU-verordening nr. 517/2014. U verbindt zich er tevens toe om uw naam, achternaam en belastingcode aan de verkoper mee te delen, zoals vereist door presidentieel besluit 146/2018.'
En wat betreft garantie:
'Alle producten die op onze site te koop zijn, zijn gekocht bij officiële distributeurs, de producten zijn allemaal nieuw in de originele fabrieksverpakking. De producten zijn origineel en bedoeld voor de Italiaanse markt. Daarom genieten ze van een garantie van 24 maanden vanaf de factuurdatum.'
Ik vermoed dat mocht je een probleem krijgen binnen de garatieperiode, het een lastig verhaal wordt. Hoor graag of hier iemand ervaring mee heeft en/of advies heeft wat te doen. De prijsverschillen lijken exorbitant groot en vraag me zelfs af of dit uberhaupt wel zo mag confirm EU recht.
Ik overweeg ook de Haori bij Tavolla te bestellen. Weten jullie hoe e.e.a zit wat betreft garantie? Op de Tavolla site staat dit:Turbocinqy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:28:
[...]
Zit hier nu met dezelfde vraag 😅
Jij al opgeschoten?
Beetje rondvraag gedaan maar niet te doen in NL.
Dus kwam hier ook op uit. Stukje rijden dat wel of nog kijken of verzenden een optie is.
'Alle producten die op onze site te koop zijn, zijn gekocht bij officiële distributeurs, de producten zijn allemaal nieuw in de originele fabrieksverpakking. De producten zijn origineel en bedoeld voor de Italiaanse markt. Daarom genieten ze van een garantie van 24 maanden vanaf de factuurdatum.'
Ook staat nog dit vermeld:
'Aankoopinformatie
Door dit product te kopen, aanvaardt u de verplichting dat de installatie wordt uitgevoerd door een bedrijf dat is gecertificeerd volgens EU-verordening nr. 517/2014. U verbindt zich er tevens toe om uw naam, achternaam en belastingcode aan de verkoper mee te delen, zoals vereist door presidentieel besluit 146/2018.'
Mijn aannemer zegt 'm wel te willen installeren, maar mocht er een probleem/defect zijn, ben ik bang dat garantie een lastig verhaal gaat worden. Zijn er ervaringen of adviezen die jullie kunnen delen?
Mijn dank is bij voorbaat groot.
Hint: Post je plan even in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2. Iets met minimum vermogen van buitenunit tov vermogen binnenunit....Pep_O schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:18:
Ik zie op geen enkele Nederlandse site het 'pakket' van een 10KW buitenunit met 4 binnenunits (liefst 3x 2,5KW en 1 x 3,5KW).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v34iJpV8GhbdFmOhJqEIU11M.jpg?f=user_large)
Even een crosspost, gezien hier meer mensen zitten die zelf airco's hangen is dit wellicht een betaalbare tip. Ik moest twee gaten door een verdiepingsvloer van beton (23cm) boren voor de koelleiding. Laten boren is best wel prijzig, €50-€60 per gat is vrij gangbaar wat ik zo zag. En zelf een diamantboor/kernboor aanschaffen is ook nog behoorlijk aan de prijs, tot ik bij Vevor een 63.5mm diamantboor (in de maat "2,5 inch / 5/8inch-11") tegenkwam voor maar €35. Werkte prima!
Zie ook de boormal (met stofzuigeraansluiting) die ik gemaakt had:
ThinkPad in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Beton lukt met enig geduld, wapening doorboren red hij met heeeeel veel geduld ook wel denk ik (maar heb ik niet gedaan, toen ik voor 1/3e in wapening zat ben ik gestopt en rest verder uitgekapt). Gasbeton vloog hij doorheen, baksteen en kalkzandsteen heeft hij ook geen enkele moeite mee verwacht ik.
[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2024 07:06 ]
Even een dagje 1 huren is ook prima te doenThinkPad schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:22:
[Afbeelding]
Even een crosspost, gezien hier meer mensen zitten die zelf airco's hangen is dit wellicht een betaalbare tip. Ik moest twee gaten door een verdiepingsvloer van beton (23cm) boren voor de koelleiding. Laten boren is best wel prijzig, €50-€60 per gat is vrij gangbaar wat ik zo zag. En zelf een diamantboor/kernboor aanschaffen is ook nog behoorlijk aan de prijs, tot ik bij Vevor een 63.5mm diamantboor (in de maat "2,5 inch / 5/8inch-11") tegenkwam voor maar €35. Werkte prima!
Zie ook de boormal (met stofzuigeraansluiting) die ik gemaakt had:
ThinkPad in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Beton lukt met enig geduld, wapening doorboren red hij met heeeeel veel geduld ook wel denk ik (maar heb ik niet gedaan, toen ik voor 1/3e in wapening zat ben ik gestopt en rest verder uitgekapt). Gasbeton vloog hij doorheen, baksteen en kalkzandsteen heeft hij ook geen enkele moeite mee verwacht ik.
Bij Bauhaus kun je het 1 dag gratis gebruiken (smorgens halen en in de middag terugbrengen) betaal je alleen de slijtkosten. Bij mijn broer was het 0 euro.plofkip schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:11:
[...]
Even een dagje 1 huren is ook prima te doen
Bij Alie verkopen ze ook https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
Due to that I was able to purchase this units from a really good price compare with the prices in The Netherlands, now we will see how long they will last but I think is worth it.
I purchase this units from https://climaconvenienza.it :
1.365€ - Hisense Dual Split Inverter serie ENERGY PRO X 9+12 con 3AMW62U4RJC R-32 Wi-Fi Integrato 9000+12000 But Classe A+++/A+++
623€ -Hisense Inverter serie ENERGY PRO PLUS 9000 Btu QE25XV2AG + QE25XV2XW R-32 Wi-Fi Integrato Classe A+++/A+++
Shipping was 160€ and was delivered in 6 days to my door.
I bought this units also to use them as heating to compensate my CV-ketel due to good heating COP, now I will see how they will work is this winter.
:strip_exif()/f/image/Kj3Xn4g7pKBdq7MJe1vqyx82.jpg?f=fotoalbum_large)
QE25XV2AG + QE25XV2XW R-32 Integrated Wi-Fi
Class A+++/A+++
Het hoeft geen design te zijn, A+++ is pluspunt voor
Zit op 623 euro bij onze Italiaanse vrienden https://climaconvenienza....o-classe-a___-a___-novita
Komt nog bij
muursteun
4 meterleidingwerk
goot nog te bekijken
Hebben ze ook mat zwarte aircos? Kan ze zo 1,2,3 niet vindenhabbekrats schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:24:
Ik zoek voor kantoor/hobbyhok een airco/verwarming. Heeft iemand ervaring met Hisense ENERGY PRO PLUS 9000 Btu
QE25XV2AG + QE25XV2XW R-32 Integrated Wi-Fi
Class A+++/A+++
Het hoeft geen design te zijn, A+++ is pluspunt voor
Zit op 623 euro bij onze Italiaanse vrienden https://climaconvenienza....o-classe-a___-a___-novita
Komt nog bij
muursteun
4 meterleidingwerk
goot nog te bekijken
Bij deze nogmaals kudo's voor AircoVivoLED-Maniak schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:32:
[...]
Hij laat het direct vanuit Stultz Duitsland bij je afleveren als je niet binnen een uur oid van zijn adres zit.
Verzendkosten 0 euro, betaling achteraf. Ik twijfelde eerst ook want de site is wat leeg enzo, maar heb een half uur met die kerel aan de telefoon gezeten en nog langer via whatsapp voor wat tips hier en daar voor doorvoer door de dakgoot.
Voor mijn dualsplit opstelling was hij incl wifi modules een stuk goedkoper dan alle andere zonder wifi modules.
Geen idee hoe.. Lage marges of enorme afzet.
Afgelopen tijd een bult Mitsubishi Heavy Industries (MHI) spullen (3 buitenunits, 5 binnenunits) bij hem (Vincent) besteld en echt top! Scherpe prijzen, volgende dag geleverd over het algemeen. Grote sets (triple split + een single split) brengt hij zelf. Een losse single split die ik na de eerste levering nog had nabesteld komt met een transportbedrijf (Gebr. Gorter) en komt dan netjes op een pallet. Materiaal komt via Stulz importeur idd dus geen grijze import of ander vaag gedoe. 5 jaar garantie, óók als het spul niet door hem is geplaatst.
Betaling bij aflevering. Via Whatsapp kun je hem prima even appen als je een vraag hebt over hoe je iets moet monteren o.i.d. En ik kon materialen zoals koelleiding, bigfoots, leidinggoten via hem bij Wasco groothandel bestellen voor zijn inkoopsprijzen (hint: dat scheelt echt flink met de prijzen van diverse webshops).
Als je MHI op het oog hebt en zelf wil plaatsen dan zou ik zeker bij hem bestellen.
Ik heb 95% zelf gedaan (units ophangen/op dak zetten, gaten boren, leidingen trekken) en a.s. woensdag komt een bevriend koelmonteur de boel in bedrijf stellen.
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2024 16:03 ]
Ik kocht op AliExpress een setje, voor €24 heb je het op de mat liggen. In NL wordt je hier schandalig mee opgelicht, ze verkopen exact hetzelfde product voor €50-60! (zoek maar eens op 'easybend')

:strip_exif()/f/image/G6M4VJkfTO2MG2KBnW25bPGn.png?f=user_large)
Ideaal om mooi strakke haakse bochten te maken zonder bang te zijn dat de leiding knikt. En na de klus verkoop je het weer door (heb mijne net via MP doorverkocht
energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Graag zou ik bij CaldaieMurali.it enkele airco's willen bestellen, wat ik zo na kan gaan hebben diverse forumleden dit ook al eerder gedaan.
Echter bij navraag of zij ook naar NL versturen geven zij nu aan dat er vanwege EU regelgeving aanvullende documenten nodig zijn van een erkent installatiebedrijf.
Iemand ervaring/mogelijke oplossing?
Omdat zij wel veel uitgebreider assortiment hebben dan een aantal ander buitenlandse aanbieders.
Dit kreeg ik asl antwoord
"In accordance with Regulation (EU) No. 517/2014 and Presidential Decree No. 146/2018, equipment containing fluorinated gases that is not hermetically sealed can only be sold if installed by a certified company.
By law, each sale must be recorded in the Fluorinated Gas Database, including a declaration from the buyer ensuring that the installation complies with the regulations. Therefore, before completing the order, it will be necessary to provide this mandatory declaration"
@Eric1985
Hmm vreemd, maar misschien inmiddels regels aangepast?
Trouwens climaconvenienza.it blijkt van dezelfde toko, kreeg van hetzelfde persoon I.Riccio antwoord
Ik denk dat ze dit ingevuld en getekend willen zien. Als fiscaal nummer kun je je sofi/bsn nummer invullen.Perkouw schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:38:
@Arie.m en welke documenten willen ze dan precies zien?
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz
Volgens het formulier is dat niet relevant. Er staat namelijk OF. Dus je kunt het formulier ook gewoon als natuurlijk persoon invullen en je kunt gewoon je BSN nummer invoeren, dat is tenslotte jouw fiscale nummer. Ze vragen voor natuurlijke personen geen BTW nummer maar je BSN-nummer.Arie.m schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:42:
@Perkouw Dat zou heel goed mogelijk zijn, maar punt is dat ik als particulier koop en dus geen bedrijfsnaam en VAT number kan aangeven
Volgens mij is het formulier er alleen om de leverancier in te dekken. Als zij niet zeker weten dat jij de regels gaat volgen dan mogen ze niet leveren maar als jij ze verzekerd (door dit formulier) dat je dit wel gaat doen dan mogen ze wel leveren.
[ Voor 4% gewijzigd door Aziona op 03-01-2025 16:02 ]
Hier zal dat wel a+ of a++ zijn max
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Prijsaanvraag is uitgezet, zodra bestelling wordt goedgekeurd zal ik dat ff laten weten 👍
en?Arie.m schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:43:
@g00gle Prijsaanvraag is uitgezet, zodra bestelling wordt goedgekeurd zal ik dat ff laten weten 👍
Bestellen zelf ging soepel, netjes contact via e-mail. Helaas duurde het wel lang aangezien ik begin september had besteld, maar ze zelf aangaven dat het personeel op vakantie was na een druk airco seizoen. Zodra ze eenmaal verstuurden (begin oktober), had ik het binnen een paar dagen. Helaas was 1 unit niet de juiste (verkeerde kleur), die ze vervolgens wel omgeruild hebben. Helaas duurde dat bij elkaar ook weer bijna een maand, dus van begin tot eind heeft het bijna 2 maanden geduurd.
Evengoed wel tevreden, aangezien je wel heel erg veel waar krijgt voor je geld. En de communicatie verliep goed.
Ter aanvulling: Transportkosten voor 2 buitenunits en 4 binnenunits was 327 euro, grofweg in lijn met wat iedereen hier al gepost heeft. Uiteraard niets hoeven betalen voor de omwisseling van de verkeerd geleverde unit.
[ Voor 12% gewijzigd door brama op 22-01-2025 21:37 ]
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Alles in goede orde ontvangen!.
Levering in ff ruim een week
Als het weer wat warmer is aan de bak om het spul te installeren en aan te sluiten
Dank voor de informatie en hulp
:strip_exif()/f/image/He8mkd1fBrJ7Ti80DLEB6iOg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Arie.m op 12-02-2025 16:46 ]
Zijn er mensen hier met hetzelfde type?
https://climaconvenienza....i-integrato-classe-a__-a_
U bent er van op de hoogte dat deze niet werkt tussen 14.00 en 17.00 uur?kevinspui schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:37:
In Italie heb ik een Daikin Siesta besteld, 12000 BTU voor 429.
Zijn er mensen hier met hetzelfde type?
https://climaconvenienza....i-integrato-classe-a__-a_
Werkspot.r00tie schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:49:
Hi allen, ik ben erg geneigd om ook airco's uit het buitenland te gaan bestellen vanwege de grote prijsverschillen, echter, waar halen jullie de F-Gassen gecertificeerde installateurs vandaan? Ik zit in de regio Haarlem, mocht dat nog van belang zijn...
Thanks! Wat is een beetje een gangbare prijsrange voor het installeren van 2 single split units of een dual split unit?
Marktplaats kan je ook kijken.r00tie schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:37:
[...]
Thanks! Wat is een beetje een gangbare prijsrange voor het installeren van 2 single split units of een dual split unit?
Veel installateurs zijn er niet van gecharmeerd als je zelf al airco's hebt aangeschaft.
Vaak willen ze nog wel inbedrijfstelling doen maar volledige installatie niet(want daar zit ook marge in).
Het kan vooral uit als je er veel bestelt of zelf het grootste deel van het installeren doet.
Nog niet heel erg in verdiept maar mitsubishi is blijkbaar een goed merk op basis van wat ik hier hoor.
Daarnaast is het voor 3 slaapkamers en zijn binnen units van 2,5 kwh meer dan voldoende (per slaapkamer circa 60 m3).
Maar ik vraag mij dus wel af hoe het goedkoper is in het buitenland. Als ik kijk naar dit systeem:
https://www.technim.nl/ai...43n0uUC3ZBtEaAhDFEALw_wcB
nl webshop kost die 2100 euro inclusief btw en gratis verzending.
portugese webshop kost die circa 1750. Daar komen verzendkosten en eventuele betalingskosten nog bij (200 euro?)
Dan is de prijs al weer 1950.
https://klima.pt/en/mural...-btu-ext-mxz-3ha50vf.html
Het verschil is dus 'maar' 150 euro. En bij de nederlandse webshop krijg je niet 3 x 2,5 kwh maar 2 x 2,5 kwh en 1 x 3,5 kwh. En dan is er wellicht geen verschil als ik dat ook in rekening breng. Of kijk ik niet goed?
Edit: MHI is wel duurder dan ME zie ik. Bij AircoViVo (heb ik mijn airco's gehaald) zit 3 stuks SRK15ZS-WF en een SCM41ZS-W op €2350.
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 06-05-2025 10:25 ]
Voor koel/verwarmings capaciteit vermenigvuldig ik het aantal m3 met 40 (matig geisoleerde woning)
dus 60 m3 X 40 = 2400 W minimaal.
Maar de vraag blijft nog steeds. Waar in het buitenland kan dit goedkoper dan?
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 06-05-2025 11:11 ]
Een 3 jaar geleden scheelde het bij mijn Daikin combo (2x binnen op 1 buiten) ruim 800€.Aphyrnae schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:55:
Wat is het nut van bestellen in het buitenland dan?
Voor koel/verwarmings capaciteit vermenigvuldig ik het aantal m3 met 40 (matig geisoleerde woning)
dus 60 m3 X 40 = 2400 W minimaal.
Maar de vraag blijft nog steeds. Waar in het buitenland kan dit goedkoper dan?
De prijzen zijn behoorlijk gelijk getrokken tegenwoordig
[ Voor 5% gewijzigd door dstyle_nl op 27-05-2025 21:12 ]
Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9
Gelijk getrokken bedoel je dat in buitenland even duur js geworden als hier of dat de prijzen hier okk wat zijn gezakt?elektriekert schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:16:
[...]
Een 3 jaar geleden scheelde het bij mijn Daikin combo (2x binnen op 1 buiten) ruim 800€.
De prijzen zijn behoorlijk gelijk getrokken tegenwoordig
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
De prijzen zijn in het buitenland omhoog gegaanMaxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:36:
[...]
Gelijk getrokken bedoel je dat in buitenland even duur js geworden als hier of dat de prijzen hier okk wat zijn gezakt?
Algemene discussie over aankoopadvies en hoe je een airco zelf kan installeren mag in Topicreeks: L/L warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen