Ruim 5 jaar geleden al gepost hier op Tweakers: http://www.convienesempre.it/
dooie link.animalfarm schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:11:
Ruim 5 jaar geleden al gepost hier op Tweakers: http://www.convienesempre.it/
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik heb deze threat met interesse zitten lezen. Wil de Toshiba Haori laten plaatsen met 4 binnenunits en liefst 1 buitenunit. De prijs die ik via de aannemer kreeg was 14.000 euro (met 2 buitenunits) en hij geeft aan dat ze 'm niet zelf mogen installeren, maar dat dat via Toshiba gaat.
Ik zie op geen enkele Nederlandse site het 'pakket' van een 10KW buitenunit met 4 binnenunits (liefst 3x 2,5KW en 1 x 3,5KW). Op Tavollo zie ik deze combi deals dus wel, tegen volgens mij erg interessante prijzen. Schrok net wel van de verzendkosten (478 euro), maar lijkt nog steeds interessant. Incl. verzenden 4900 euro. Geen idee wat de installatie gaat kosten, maar vast geen 9000 euro.
Lees hier dat diverse mensen bij Tovolla besteld hebben en tevreden zijn. De aannemer vind het orima wanneer ik 'm zelf in Italie bestel en wil 'm ook voor me installeren, maar vraag me af hoe het dan zit met garantie. Op de Tavoola site staat o.a. dit:
'Aankoopinformatie
Door dit product te kopen, aanvaardt u de verplichting dat de installatie wordt uitgevoerd door een bedrijf dat is gecertificeerd volgens EU-verordening nr. 517/2014. U verbindt zich er tevens toe om uw naam, achternaam en belastingcode aan de verkoper mee te delen, zoals vereist door presidentieel besluit 146/2018.'
En wat betreft garantie:
'Alle producten die op onze site te koop zijn, zijn gekocht bij officiële distributeurs, de producten zijn allemaal nieuw in de originele fabrieksverpakking. De producten zijn origineel en bedoeld voor de Italiaanse markt. Daarom genieten ze van een garantie van 24 maanden vanaf de factuurdatum.'
Ik vermoed dat mocht je een probleem krijgen binnen de garatieperiode, het een lastig verhaal wordt. Hoor graag of hier iemand ervaring mee heeft en/of advies heeft wat te doen. De prijsverschillen lijken exorbitant groot en vraag me zelfs af of dit uberhaupt wel zo mag confirm EU recht.
Ik zie op geen enkele Nederlandse site het 'pakket' van een 10KW buitenunit met 4 binnenunits (liefst 3x 2,5KW en 1 x 3,5KW). Op Tavollo zie ik deze combi deals dus wel, tegen volgens mij erg interessante prijzen. Schrok net wel van de verzendkosten (478 euro), maar lijkt nog steeds interessant. Incl. verzenden 4900 euro. Geen idee wat de installatie gaat kosten, maar vast geen 9000 euro.
Lees hier dat diverse mensen bij Tovolla besteld hebben en tevreden zijn. De aannemer vind het orima wanneer ik 'm zelf in Italie bestel en wil 'm ook voor me installeren, maar vraag me af hoe het dan zit met garantie. Op de Tavoola site staat o.a. dit:
'Aankoopinformatie
Door dit product te kopen, aanvaardt u de verplichting dat de installatie wordt uitgevoerd door een bedrijf dat is gecertificeerd volgens EU-verordening nr. 517/2014. U verbindt zich er tevens toe om uw naam, achternaam en belastingcode aan de verkoper mee te delen, zoals vereist door presidentieel besluit 146/2018.'
En wat betreft garantie:
'Alle producten die op onze site te koop zijn, zijn gekocht bij officiële distributeurs, de producten zijn allemaal nieuw in de originele fabrieksverpakking. De producten zijn origineel en bedoeld voor de Italiaanse markt. Daarom genieten ze van een garantie van 24 maanden vanaf de factuurdatum.'
Ik vermoed dat mocht je een probleem krijgen binnen de garatieperiode, het een lastig verhaal wordt. Hoor graag of hier iemand ervaring mee heeft en/of advies heeft wat te doen. De prijsverschillen lijken exorbitant groot en vraag me zelfs af of dit uberhaupt wel zo mag confirm EU recht.
Ik overweeg ook de Haori bij Tavolla te bestellen. Weten jullie hoe e.e.a zit wat betreft garantie? Op de Tavolla site staat dit:Turbocinqy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:28:
[...]
Zit hier nu met dezelfde vraag 😅
Jij al opgeschoten?
Beetje rondvraag gedaan maar niet te doen in NL.
Dus kwam hier ook op uit. Stukje rijden dat wel of nog kijken of verzenden een optie is.
Ook staat nog dit vermeld:
'Aankoopinformatie
Mijn aannemer zegt 'm wel te willen installeren, maar mocht er een probleem/defect zijn, ben ik bang dat garantie een lastig verhaal gaat worden. Zijn er ervaringen of adviezen die jullie kunnen delen?
Mijn dank is bij voorbaat groot.
Hint: Post je plan even in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2. Iets met minimum vermogen van buitenunit tov vermogen binnenunit....Pep_O schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:18:
Ik zie op geen enkele Nederlandse site het 'pakket' van een 10KW buitenunit met 4 binnenunits (liefst 3x 2,5KW en 1 x 3,5KW).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v34iJpV8GhbdFmOhJqEIU11M.jpg?f=user_large)
Even een crosspost, gezien hier meer mensen zitten die zelf airco's hangen is dit wellicht een betaalbare tip. Ik moest twee gaten door een verdiepingsvloer van beton (23cm) boren voor de koelleiding. Laten boren is best wel prijzig, €50-€60 per gat is vrij gangbaar wat ik zo zag. En zelf een diamantboor/kernboor aanschaffen is ook nog behoorlijk aan de prijs, tot ik bij Vevor een 63.5mm diamantboor (in de maat "2,5 inch / 5/8inch-11") tegenkwam voor maar €35. Werkte prima!
Zie ook de boormal (met stofzuigeraansluiting) die ik gemaakt had:
ThinkPad in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Beton lukt met enig geduld, wapening doorboren red hij met heeeeel veel geduld ook wel denk ik (maar heb ik niet gedaan, toen ik voor 1/3e in wapening zat ben ik gestopt en rest verder uitgekapt). Gasbeton vloog hij doorheen, baksteen en kalkzandsteen heeft hij ook geen enkele moeite mee verwacht ik.
[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2024 07:06 ]
Even een dagje 1 huren is ook prima te doenThinkPad schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:22:
[Afbeelding]
Even een crosspost, gezien hier meer mensen zitten die zelf airco's hangen is dit wellicht een betaalbare tip. Ik moest twee gaten door een verdiepingsvloer van beton (23cm) boren voor de koelleiding. Laten boren is best wel prijzig, €50-€60 per gat is vrij gangbaar wat ik zo zag. En zelf een diamantboor/kernboor aanschaffen is ook nog behoorlijk aan de prijs, tot ik bij Vevor een 63.5mm diamantboor (in de maat "2,5 inch / 5/8inch-11") tegenkwam voor maar €35. Werkte prima!
Zie ook de boormal (met stofzuigeraansluiting) die ik gemaakt had:
ThinkPad in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Beton lukt met enig geduld, wapening doorboren red hij met heeeeel veel geduld ook wel denk ik (maar heb ik niet gedaan, toen ik voor 1/3e in wapening zat ben ik gestopt en rest verder uitgekapt). Gasbeton vloog hij doorheen, baksteen en kalkzandsteen heeft hij ook geen enkele moeite mee verwacht ik.
Bij Bauhaus kun je het 1 dag gratis gebruiken (smorgens halen en in de middag terugbrengen) betaal je alleen de slijtkosten. Bij mijn broer was het 0 euro.plofkip schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:11:
[...]
Even een dagje 1 huren is ook prima te doen
Bij Alie verkopen ze ook https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Just want to say thank you for all of the people that share them knowledge and info about this topic.
Due to that I was able to purchase this units from a really good price compare with the prices in The Netherlands, now we will see how long they will last but I think is worth it.
I purchase this units from https://climaconvenienza.it :
1.365€ - Hisense Dual Split Inverter serie ENERGY PRO X 9+12 con 3AMW62U4RJC R-32 Wi-Fi Integrato 9000+12000 But Classe A+++/A+++
623€ -Hisense Inverter serie ENERGY PRO PLUS 9000 Btu QE25XV2AG + QE25XV2XW R-32 Wi-Fi Integrato Classe A+++/A+++
Shipping was 160€ and was delivered in 6 days to my door.
I bought this units also to use them as heating to compensate my CV-ketel due to good heating COP, now I will see how they will work is this winter.
Due to that I was able to purchase this units from a really good price compare with the prices in The Netherlands, now we will see how long they will last but I think is worth it.
I purchase this units from https://climaconvenienza.it :
1.365€ - Hisense Dual Split Inverter serie ENERGY PRO X 9+12 con 3AMW62U4RJC R-32 Wi-Fi Integrato 9000+12000 But Classe A+++/A+++
623€ -Hisense Inverter serie ENERGY PRO PLUS 9000 Btu QE25XV2AG + QE25XV2XW R-32 Wi-Fi Integrato Classe A+++/A+++
Shipping was 160€ and was delivered in 6 days to my door.
I bought this units also to use them as heating to compensate my CV-ketel due to good heating COP, now I will see how they will work is this winter.
:strip_exif()/f/image/Kj3Xn4g7pKBdq7MJe1vqyx82.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zoek voor kantoor/hobbyhok een airco/verwarming. Heeft iemand ervaring met Hisense ENERGY PRO PLUS 9000 Btu
QE25XV2AG + QE25XV2XW R-32 Integrated Wi-Fi
Class A+++/A+++
Het hoeft geen design te zijn, A+++ is pluspunt voor
Zit op 623 euro bij onze Italiaanse vrienden https://climaconvenienza....o-classe-a___-a___-novita
Komt nog bij
muursteun
4 meterleidingwerk
goot nog te bekijken
Class A+++/A+++
Zit op 623 euro bij onze Italiaanse vrienden https://climaconvenienza....o-classe-a___-a___-novita
Komt nog bij
muursteun
4 meterleidingwerk
goot nog te bekijken
Hebben ze ook mat zwarte aircos? Kan ze zo 1,2,3 niet vindenhabbekrats schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:24:
Ik zoek voor kantoor/hobbyhok een airco/verwarming. Heeft iemand ervaring met Hisense ENERGY PRO PLUS 9000 Btu
Class A+++/A+++
Komt nog bij
muursteun
4 meterleidingwerk
goot nog te bekijken
Bij deze nogmaals kudo's voor AircoVivoLED-Maniak schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:32:
[...]
Hij laat het direct vanuit Stultz Duitsland bij je afleveren als je niet binnen een uur oid van zijn adres zit.
Verzendkosten 0 euro, betaling achteraf. Ik twijfelde eerst ook want de site is wat leeg enzo, maar heb een half uur met die kerel aan de telefoon gezeten en nog langer via whatsapp voor wat tips hier en daar voor doorvoer door de dakgoot.
Voor mijn dualsplit opstelling was hij incl wifi modules een stuk goedkoper dan alle andere zonder wifi modules.
Geen idee hoe.. Lage marges of enorme afzet.
Afgelopen tijd een bult Mitsubishi Heavy Industries (MHI) spullen (3 buitenunits, 5 binnenunits) bij hem (Vincent) besteld en echt top! Scherpe prijzen, volgende dag geleverd over het algemeen. Grote sets (triple split + een single split) brengt hij zelf. Een losse single split die ik na de eerste levering nog had nabesteld komt met een transportbedrijf (Gebr. Gorter) en komt dan netjes op een pallet. Materiaal komt via Stulz importeur idd dus geen grijze import of ander vaag gedoe. 5 jaar garantie, óók als het spul niet door hem is geplaatst.
Betaling bij aflevering. Via Whatsapp kun je hem prima even appen als je een vraag hebt over hoe je iets moet monteren o.i.d. En ik kon materialen zoals koelleiding, bigfoots, leidinggoten via hem bij Wasco groothandel bestellen voor zijn inkoopsprijzen (hint: dat scheelt echt flink met de prijzen van diverse webshops).
Als je MHI op het oog hebt en zelf wil plaatsen dan zou ik zeker bij hem bestellen.
Ik heb 95% zelf gedaan (units ophangen/op dak zetten, gaten boren, leidingen trekken) en a.s. woensdag komt een bevriend koelmonteur de boel in bedrijf stellen.
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2024 16:03 ]
Nog een tip trouwens (eerder deelde ik al een tip voor een betaalbare diamantboor): inwendige buigveren.
Ik kocht op AliExpress een setje, voor €24 heb je het op de mat liggen. In NL wordt je hier schandalig mee opgelicht, ze verkopen exact hetzelfde product voor €50-60! (zoek maar eens op 'easybend')
:strip_exif()/f/image/G6M4VJkfTO2MG2KBnW25bPGn.png?f=user_large)
Ideaal om mooi strakke haakse bochten te maken zonder bang te zijn dat de leiding knikt. En na de klus verkoop je het weer door (heb mijne net via MP doorverkocht
)
Ik kocht op AliExpress een setje, voor €24 heb je het op de mat liggen. In NL wordt je hier schandalig mee opgelicht, ze verkopen exact hetzelfde product voor €50-60! (zoek maar eens op 'easybend')

:strip_exif()/f/image/G6M4VJkfTO2MG2KBnW25bPGn.png?f=user_large)
Ideaal om mooi strakke haakse bochten te maken zonder bang te zijn dat de leiding knikt. En na de klus verkoop je het weer door (heb mijne net via MP doorverkocht
Ik heb weer een airco besteld vanuit buitenland. Deze keer bij mercaclima.es en alles goed gegaan. Ik heb een mitsubishi ay25 besteld voor 725 euro en 75 euro voor transport betaald (standaard verzendkosten zijn iets van 180 euro maar daar kun je gewoon contact over opnemen via whatsapp). Snelle communicatie via whatsapp en snelle verzending. En alles is al geinstalleerd en werkt perfect :-)
energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Beste,
Graag zou ik bij CaldaieMurali.it enkele airco's willen bestellen, wat ik zo na kan gaan hebben diverse forumleden dit ook al eerder gedaan.
Echter bij navraag of zij ook naar NL versturen geven zij nu aan dat er vanwege EU regelgeving aanvullende documenten nodig zijn van een erkent installatiebedrijf.
Iemand ervaring/mogelijke oplossing?
Omdat zij wel veel uitgebreider assortiment hebben dan een aantal ander buitenlandse aanbieders.
Graag zou ik bij CaldaieMurali.it enkele airco's willen bestellen, wat ik zo na kan gaan hebben diverse forumleden dit ook al eerder gedaan.
Echter bij navraag of zij ook naar NL versturen geven zij nu aan dat er vanwege EU regelgeving aanvullende documenten nodig zijn van een erkent installatiebedrijf.
Iemand ervaring/mogelijke oplossing?
Omdat zij wel veel uitgebreider assortiment hebben dan een aantal ander buitenlandse aanbieders.
@Arie.m en welke documenten willen ze dan precies zien?
@Arie.m Vreemd. Afgelopen oktober heb ik vier Daikin units bij ze besteld en nergens last van gehad..
@Perkouw
Dit kreeg ik asl antwoord
"In accordance with Regulation (EU) No. 517/2014 and Presidential Decree No. 146/2018, equipment containing fluorinated gases that is not hermetically sealed can only be sold if installed by a certified company.
By law, each sale must be recorded in the Fluorinated Gas Database, including a declaration from the buyer ensuring that the installation complies with the regulations. Therefore, before completing the order, it will be necessary to provide this mandatory declaration"
@Eric1985
Hmm vreemd, maar misschien inmiddels regels aangepast?
Trouwens climaconvenienza.it blijkt van dezelfde toko, kreeg van hetzelfde persoon I.Riccio antwoord
Dit kreeg ik asl antwoord
"In accordance with Regulation (EU) No. 517/2014 and Presidential Decree No. 146/2018, equipment containing fluorinated gases that is not hermetically sealed can only be sold if installed by a certified company.
By law, each sale must be recorded in the Fluorinated Gas Database, including a declaration from the buyer ensuring that the installation complies with the regulations. Therefore, before completing the order, it will be necessary to provide this mandatory declaration"
@Eric1985
Hmm vreemd, maar misschien inmiddels regels aangepast?
Trouwens climaconvenienza.it blijkt van dezelfde toko, kreeg van hetzelfde persoon I.Riccio antwoord
Ik denk dat ze dit ingevuld en getekend willen zien. Als fiscaal nummer kun je je sofi/bsn nummer invullen.Perkouw schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:38:
@Arie.m en welke documenten willen ze dan precies zien?
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, Nissan Leaf
@Perkouw Dat zou heel goed mogelijk zijn, maar punt is dat ik als particulier koop en dus geen bedrijfsnaam en VAT number kan aangeven
Volgens het formulier is dat niet relevant. Er staat namelijk OF. Dus je kunt het formulier ook gewoon als natuurlijk persoon invullen en je kunt gewoon je BSN nummer invoeren, dat is tenslotte jouw fiscale nummer. Ze vragen voor natuurlijke personen geen BTW nummer maar je BSN-nummer.Arie.m schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:42:
@Perkouw Dat zou heel goed mogelijk zijn, maar punt is dat ik als particulier koop en dus geen bedrijfsnaam en VAT number kan aangeven
Volgens mij is het formulier er alleen om de leverancier in te dekken. Als zij niet zeker weten dat jij de regels gaat volgen dan mogen ze niet leveren maar als jij ze verzekerd (door dit formulier) dat je dit wel gaat doen dan mogen ze wel leveren.
[ Voor 4% gewijzigd door Aziona op 03-01-2025 16:02 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, Nissan Leaf
@g00gle
Prijsaanvraag is uitgezet, zodra bestelling wordt goedgekeurd zal ik dat ff laten weten 👍
Prijsaanvraag is uitgezet, zodra bestelling wordt goedgekeurd zal ik dat ff laten weten 👍
en?Arie.m schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:43:
@g00gle Prijsaanvraag is uitgezet, zodra bestelling wordt goedgekeurd zal ik dat ff laten weten 👍
Ik heb afgelopen september/oktober bij klima.pt een setje Daikin airco's besteld, die inmiddels alweer bijna 2 maanden hoofdzakelijk de verwarming van ons huis voor hun rekening nemen.
Bestellen zelf ging soepel, netjes contact via e-mail. Helaas duurde het wel lang aangezien ik begin september had besteld, maar ze zelf aangaven dat het personeel op vakantie was na een druk airco seizoen. Zodra ze eenmaal verstuurden (begin oktober), had ik het binnen een paar dagen. Helaas was 1 unit niet de juiste (verkeerde kleur), die ze vervolgens wel omgeruild hebben. Helaas duurde dat bij elkaar ook weer bijna een maand, dus van begin tot eind heeft het bijna 2 maanden geduurd.
Evengoed wel tevreden, aangezien je wel heel erg veel waar krijgt voor je geld. En de communicatie verliep goed.
Ter aanvulling: Transportkosten voor 2 buitenunits en 4 binnenunits was 327 euro, grofweg in lijn met wat iedereen hier al gepost heeft. Uiteraard niets hoeven betalen voor de omwisseling van de verkeerd geleverde unit.
Bestellen zelf ging soepel, netjes contact via e-mail. Helaas duurde het wel lang aangezien ik begin september had besteld, maar ze zelf aangaven dat het personeel op vakantie was na een druk airco seizoen. Zodra ze eenmaal verstuurden (begin oktober), had ik het binnen een paar dagen. Helaas was 1 unit niet de juiste (verkeerde kleur), die ze vervolgens wel omgeruild hebben. Helaas duurde dat bij elkaar ook weer bijna een maand, dus van begin tot eind heeft het bijna 2 maanden geduurd.
Evengoed wel tevreden, aangezien je wel heel erg veel waar krijgt voor je geld. En de communicatie verliep goed.
Ter aanvulling: Transportkosten voor 2 buitenunits en 4 binnenunits was 327 euro, grofweg in lijn met wat iedereen hier al gepost heeft. Uiteraard niets hoeven betalen voor de omwisseling van de verkeerd geleverde unit.
[ Voor 12% gewijzigd door brama op 22-01-2025 21:37 ]
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Alles in goede orde ontvangen!.
Levering in ff ruim een week
Als het weer wat warmer is aan de bak om het spul te installeren en aan te sluiten
Dank voor de informatie en hulp
:strip_exif()/f/image/He8mkd1fBrJ7Ti80DLEB6iOg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Arie.m op 12-02-2025 16:46 ]
In Italie heb ik een Daikin Siesta besteld, 12000 BTU voor 429.
Zijn er mensen hier met hetzelfde type?
https://climaconvenienza....i-integrato-classe-a__-a_
U bent er van op de hoogte dat deze niet werkt tussen 14.00 en 17.00 uur?kevinspui schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:37:
In Italie heb ik een Daikin Siesta besteld, 12000 BTU voor 429.
@Gelukszak Dan heeft deze siësta?
Hi allen, ik ben erg geneigd om ook airco's uit het buitenland te gaan bestellen vanwege de grote prijsverschillen, echter, waar halen jullie de F-Gassen gecertificeerde installateurs vandaan? Ik zit in de regio Haarlem, mocht dat nog van belang zijn...
Werkspot.r00tie schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:49:
Hi allen, ik ben erg geneigd om ook airco's uit het buitenland te gaan bestellen vanwege de grote prijsverschillen, echter, waar halen jullie de F-Gassen gecertificeerde installateurs vandaan? Ik zit in de regio Haarlem, mocht dat nog van belang zijn...
Thanks! Wat is een beetje een gangbare prijsrange voor het installeren van 2 single split units of een dual split unit?
Marktplaats kan je ook kijken.r00tie schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:37:
[...]
Thanks! Wat is een beetje een gangbare prijsrange voor het installeren van 2 single split units of een dual split unit?
Veel installateurs zijn er niet van gecharmeerd als je zelf al airco's hebt aangeschaft.
Vaak willen ze nog wel inbedrijfstelling doen maar volledige installatie niet(want daar zit ook marge in).
Het kan vooral uit als je er veel bestelt of zelf het grootste deel van het installeren doet.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik zit een tijdje mee te lezen en ben op zoek naar een Mitsubishi multi split (3 binnen units en 1 buiten unit).
Nog niet heel erg in verdiept maar mitsubishi is blijkbaar een goed merk op basis van wat ik hier hoor.
Daarnaast is het voor 3 slaapkamers en zijn binnen units van 2,5 kwh meer dan voldoende (per slaapkamer circa 60 m3).
Maar ik vraag mij dus wel af hoe het goedkoper is in het buitenland. Als ik kijk naar dit systeem:
https://www.technim.nl/ai...43n0uUC3ZBtEaAhDFEALw_wcB
nl webshop kost die 2100 euro inclusief btw en gratis verzending.
portugese webshop kost die circa 1750. Daar komen verzendkosten en eventuele betalingskosten nog bij (200 euro?)
Dan is de prijs al weer 1950.
https://klima.pt/en/mural...-btu-ext-mxz-3ha50vf.html
Het verschil is dus 'maar' 150 euro. En bij de nederlandse webshop krijg je niet 3 x 2,5 kwh maar 2 x 2,5 kwh en 1 x 3,5 kwh. En dan is er wellicht geen verschil als ik dat ook in rekening breng. Of kijk ik niet goed?
Nog niet heel erg in verdiept maar mitsubishi is blijkbaar een goed merk op basis van wat ik hier hoor.
Daarnaast is het voor 3 slaapkamers en zijn binnen units van 2,5 kwh meer dan voldoende (per slaapkamer circa 60 m3).
Maar ik vraag mij dus wel af hoe het goedkoper is in het buitenland. Als ik kijk naar dit systeem:
https://www.technim.nl/ai...43n0uUC3ZBtEaAhDFEALw_wcB
nl webshop kost die 2100 euro inclusief btw en gratis verzending.
portugese webshop kost die circa 1750. Daar komen verzendkosten en eventuele betalingskosten nog bij (200 euro?)
Dan is de prijs al weer 1950.
https://klima.pt/en/mural...-btu-ext-mxz-3ha50vf.html
Het verschil is dus 'maar' 150 euro. En bij de nederlandse webshop krijg je niet 3 x 2,5 kwh maar 2 x 2,5 kwh en 1 x 3,5 kwh. En dan is er wellicht geen verschil als ik dat ook in rekening breng. Of kijk ik niet goed?
Voor zulke kleine slaapkamers kun je nog kleiner, ik heb MHI SRK15ZS-WF op de slaapkamers hangen (aan een SCM41ZS-W buitenunit (3 poorten)). En zelfs die gaan nog pendelen met de deur dicht.
Edit: MHI is wel duurder dan ME zie ik. Bij AircoViVo (heb ik mijn airco's gehaald) zit 3 stuks SRK15ZS-WF en een SCM41ZS-W op €2350.
Edit: MHI is wel duurder dan ME zie ik. Bij AircoViVo (heb ik mijn airco's gehaald) zit 3 stuks SRK15ZS-WF en een SCM41ZS-W op €2350.
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 06-05-2025 10:25 ]
Wat is het nut van bestellen in het buitenland dan?
Voor koel/verwarmings capaciteit vermenigvuldig ik het aantal m3 met 40 (matig geisoleerde woning)
dus 60 m3 X 40 = 2400 W minimaal.
Maar de vraag blijft nog steeds. Waar in het buitenland kan dit goedkoper dan?
Voor koel/verwarmings capaciteit vermenigvuldig ik het aantal m3 met 40 (matig geisoleerde woning)
MHI en ME is in het buitenland niet/nauwelijks goedkoper was ook mijn ervaring toen ik in de markt was voor MHI units. Dan moet je al naar Daikin kijken, of bij de B-/C-merken gaan shoppen.
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 06-05-2025 11:11 ]
Een 3 jaar geleden scheelde het bij mijn Daikin combo (2x binnen op 1 buiten) ruim 800€.Aphyrnae schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:55:
Wat is het nut van bestellen in het buitenland dan?
De prijzen zijn behoorlijk gelijk getrokken tegenwoordig
Airco besteld bij Mercaclima.es (na hier over deze shop te hebben gelezen), een samsung windfree comfort s2, stukken goedkoper daar en als je ze via whatsapp een berichtje doet krijg je een veel betere shipping rate. Ben nu klaar voor 690 euro, trackingnummer ontvangen vandaag, nu even wat dagen geduld tot hij er is
[ Voor 5% gewijzigd door dstyle_nl op 27-05-2025 21:12 ]
Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9
Gelijk getrokken bedoel je dat in buitenland even duur js geworden als hier of dat de prijzen hier okk wat zijn gezakt?elektriekert schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:16:
[...]
Een 3 jaar geleden scheelde het bij mijn Daikin combo (2x binnen op 1 buiten) ruim 800€.
De prijzen zijn behoorlijk gelijk getrokken tegenwoordig
De prijzen zijn in het buitenland omhoog gegaanMaxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:36:
[...]
Gelijk getrokken bedoel je dat in buitenland even duur js geworden als hier of dat de prijzen hier okk wat zijn gezakt?
Op wat voor soort boor past dit?ThinkPad schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:22:
[Afbeelding]
Een boor met SDS aansluiting.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
SDS inderdaad, maar ik heb hem in de normale spankmop gezet, vond hem in de SDS kop teveel wiebelen door de speling die een SDS aansluiting heeft.
Ook ik op zoek naar airco's in het buitenland. in het specifiek zoek ik naar de LG H12 voor de woonkamer en de S09 voor de slaapkamer.
nu kom ik erachter dat de H12 op zeer veel plaatsen niet leverbaar is, waarom, geen idee.
na wat meer speurwerk kom ik ook de M12 tegen (https://www.mercaclima.es...it-lg-dual-cool-m-12.html). optisch lijkt deze gelijk, maar is er iemand hier de het verschil weet te benoemen?
nu kom ik erachter dat de H12 op zeer veel plaatsen niet leverbaar is, waarom, geen idee.
na wat meer speurwerk kom ik ook de M12 tegen (https://www.mercaclima.es...it-lg-dual-cool-m-12.html). optisch lijkt deze gelijk, maar is er iemand hier de het verschil weet te benoemen?
en? al binnen?dstyle_nl schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:12:
Airco besteld bij Mercaclima.es (na hier over deze shop te hebben gelezen), een samsung windfree comfort s2, stukken goedkoper daar en als je ze via whatsapp een berichtje doet krijg je een veel betere shipping rate. Ben nu klaar voor 690 euro, trackingnummer ontvangen vandaag, nu even wat dagen geduld tot hij er is![]()
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
Ik vind het knap dat het gelukt is. Bij mijn Boorhamer met SDS (Parkside 1550W) brak spontaan het mechaniek (scheur in behuizing) bij het horizontaal boren van een gat met vergelijkbare grootte. Ze zijn er echt niet voor bedoeld; je hebt voor dit soort boren een speciale kernboormachines. Ik kon er gelukkig één vinden bij de outlet van HBM, net als een nieuwe boorhamerThinkPad schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:56:
SDS inderdaad, maar ik heb hem in de normale spankmop gezet, vond hem in de SDS kop teveel wiebelen door de speling die een SDS aansluiting heeft.

Ik heb een stevige Metabo boorhamer (op de niet kloppen stand)ntram schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:19:
[...]
Ik vind het knap dat het gelukt is. Bij mijn Boorhamer met SDS (Parkside 1550W) brak spontaan het mechaniek (scheur in behuizing) bij het horizontaal boren van een gat met vergelijkbare grootte. Ze zijn er echt niet voor bedoeld; je hebt voor dit soort boren een speciale kernboormachines. Ik kon er gelukkig één vinden bij de outlet van HBM, net als een nieuwe boorhamer
Maar door betonnen plafond heen kostte alsnog wel dik een uur en flink duwen hoor.
Ik had ook een boormal gemaakt om hem te centreren én gelijk stof af te zuigen: ThinkPad in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Ik liet de boor elke 10s ofzo even zakken zodat het gruis kon worden weggezogen.
Ja al lang, was binnen een dag of 5 binnen! Hij staat nog in de kamer want de vriend die hem installeert kan 9 juli pas helaas. Ze waren erg behulpzaam bij merca clima, ik zou het iedereen aanraden!
Kijk mooi zo, gaan we daar ook maar bestellen.dstyle_nl schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:47:
[...]
Ja al lang, was binnen een dag of 5 binnen! Hij staat nog in de kamer want de vriend die hem installeert kan 9 juli pas helaas. Ze waren erg behulpzaam bij merca clima, ik zou het iedereen aanraden!
Als het zoveel scheelt.... Wel €185 aan verzendkosten en het prijsverschil is maar €73 met climamarket.nl
[ Voor 9% gewijzigd door nodri2000 op 24-06-2025 13:56 ]
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
Dat zijn hun standaardverzendkosten. Als je een berichtje stuurt via de whatsapp dan maken ze een prijs op maat. Was bij mij een euro of 80...nodri2000 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:52:
[...]
Kijk mooi zo, gaan we daar ook maar bestellen.
Als het zoveel scheelt.... Wel €185 aan verzendkosten en het prijsverschil is maar €73 met climamarket.nl
Hier met de Ferm van 60€ een lernboornvan 71mm op het gemakke door de spouwmuur laten knorren. Wel water gekoeld maar dat ging primantram schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:19:
[...]
Ik vind het knap dat het gelukt is. Bij mijn Boorhamer met SDS (Parkside 1550W) brak spontaan het mechaniek (scheur in behuizing) bij het horizontaal boren van een gat met vergelijkbare grootte. Ze zijn er echt niet voor bedoeld; je hebt voor dit soort boren een speciale kernboormachines. Ik kon er gelukkig één vinden bij de outlet van HBM, net als een nieuwe boorhamer
Let op:
Algemene discussie over aankoopadvies en hoe je een airco zelf kan installeren mag in Topicreeks: L/L warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Algemene discussie over aankoopadvies en hoe je een airco zelf kan installeren mag in Topicreeks: L/L warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen