Dat wordt niks dus.elektriekert schreef op maandag 11 december 2023 @ 00:21:
[...]
Ik heb een keer contact gehad met een andere buitenlandse webshop.
Die meldde dat ik met problemen een formulier moet invullen waar de "gecertificeerde" monteur voor tekent.
Dan stuurt de webshop het door de monteur geconformeerde defecte onderdeel op.
Dat zal ook wel uit de klauwen lopen qua kosten dan. En een hoop tijd eroverheen
buildlog
Nadat ik met succes mijn warmtepomp uit Italië besteld heb, nu ook voor mijn schoonouders één besteld en daar direct een airco bij meebesteld voor mijn werkplaatsje. Hoofdzakelijk ontvochtigen en in deze maanden ook wat basiswarmte erin, zodat ik niet vastvries aan mijn beitels.
Ik had goede ervaring met mijn monoblock WP van Panasonic en die maken natuurlijk ook prima aircos dus daar is de keuze op gevallen. Deze unit met 3kW cooling, 3.6kW heating, €450 euro + €49 voor de wifi dongle. Verzendkosten 0 want het kon mee op de pallet die toch al deze kant op kwam.
Bij Warmteservice & Elektramat mijn andere materialen gehaald, zijnde:
Binnen begonnen, omdat ik niet met gipsplaten maar met multiplex (restpartij van 't werk) heb afgebouwd kon ik het loshalen, isolatie weg en keurig achterlangs werken. Op Amazon een gatzaag voor de bakstenen van 63mm (200 lang) gekocht en hier ook al voor de warmtepomp veel lol aan gehad.
Buiten de goot vanaf het gat opgebouwd, met (teveel) afschot, maargoed dit is een muur tussen 2 schuren in, liever teveel dan te weinig afschot..
Beugels gemonteerd en goot er naartoe gelegd, unit was prima te tillen (2 kratjes bier?) en erop gezet.
Heb het laten checken, vacumeren en afpersen door een fijne éénpitter, gevonden via werkspot. kosten €300 (tsja, regio Amsterdam hè).
Zojuist de wifi-unit aangemeld en in Home Assistant opgenomen, dus ik heb nu alles keurig in mijn dashboardje inclusief stroomverbruik
Afgerond dus nog onder de €1000 mijn werkplaats nu bruikbaar door het jaar heen. Goede besteding van de 13e maand zullen we maar zeggen L)
Nadat ik met succes mijn warmtepomp uit Italië besteld heb, nu ook voor mijn schoonouders één besteld en daar direct een airco bij meebesteld voor mijn werkplaatsje. Hoofdzakelijk ontvochtigen en in deze maanden ook wat basiswarmte erin, zodat ik niet vastvries aan mijn beitels.
Ik had goede ervaring met mijn monoblock WP van Panasonic en die maken natuurlijk ook prima aircos dus daar is de keuze op gevallen. Deze unit met 3kW cooling, 3.6kW heating, €450 euro + €49 voor de wifi dongle. Verzendkosten 0 want het kon mee op de pallet die toch al deze kant op kwam.
Bij Warmteservice & Elektramat mijn andere materialen gehaald, zijnde:
- aircoleiding 5mtr 3/8 x 1/4
- wandbeugel buitenunit
- goot klemmen
- Leidinggoot 2x 2mtr
- goot "beginbocht" + verbinder
- XMVK 5x2.5 10mtr
- B16 groep
- Shelly 1PM Pro
Binnen begonnen, omdat ik niet met gipsplaten maar met multiplex (restpartij van 't werk) heb afgebouwd kon ik het loshalen, isolatie weg en keurig achterlangs werken. Op Amazon een gatzaag voor de bakstenen van 63mm (200 lang) gekocht en hier ook al voor de warmtepomp veel lol aan gehad.
![]() | ![]() | ![]() |
Buiten de goot vanaf het gat opgebouwd, met (teveel) afschot, maargoed dit is een muur tussen 2 schuren in, liever teveel dan te weinig afschot..
Beugels gemonteerd en goot er naartoe gelegd, unit was prima te tillen (2 kratjes bier?) en erop gezet.
![]() | ![]() | ![]() |
Heb het laten checken, vacumeren en afpersen door een fijne éénpitter, gevonden via werkspot. kosten €300 (tsja, regio Amsterdam hè).
Zojuist de wifi-unit aangemeld en in Home Assistant opgenomen, dus ik heb nu alles keurig in mijn dashboardje inclusief stroomverbruik
Afgerond dus nog onder de €1000 mijn werkplaats nu bruikbaar door het jaar heen. Goede besteding van de 13e maand zullen we maar zeggen L)
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Het is geregeld hoor, krijg nieuwe onderdelen. Geen enkel probleem. Wel wat technische kennis vereist als je iets als dit gaat doen en je loopt tegen problemen aan. Een melding doen met “doet het niet” is niet voldoende. Je moet het probleem kunnen onderbouwen en goed kunnen troubleshooten. Intussen zijn er nieuwe componenten onderweg, dus top service tot dusver vanuit climamarket. Ik zou zonder aarzelen opnieuw bij hun bestellen. Nu is mij namelijk bevestigd dat after sales ook goed is.elektriekert schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:13:
[...]
Dat zal ook wel uit de klauwen lopen qua kosten dan. En een hoop tijd eroverheen
Hier herkenbaar bij Climaled (Frankrijk). Na 3 maanden stopte de airco ermee. Lange versie is dat ik een prutsinstallateur had en zelf uiteindelijk heb getroubleshoot; eerst de microcontroller aangewezen, die is opnieuw verzonden maar dat verhielp het niet. Toen was het de PSU (binnenunit) en die hebben ze ook nog onder garantie opgestuurd met de ondertoon "dit is wel het laatste wat we doen", maargoed, dat kwam door die slechte installateur die de verkeerde diagnose stelde.g00gle schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:49:
[...]
Het is geregeld hoor, krijg nieuwe onderdelen. Geen enkel probleem. Wel wat technische kennis vereist als je iets als dit gaat doen en je loopt tegen problemen aan. Een melding doen met “doet het niet” is niet voldoende. Je moet het probleem kunnen onderbouwen en goed kunnen troubleshooten. Intussen zijn er nieuwe componenten onderweg, dus top service tot dusver vanuit climamarket. Ik zou zonder aarzelen opnieuw bij hun bestellen. Nu is mij namelijk bevestigd dat after sales ook goed is.
Ervaring is dus ook dat je wel even moet onderbouwen en (indien nodig) een krabbeltje van "de installateur" nodig hebt.
Installateur krabbel niet nodig gehad, kon goed onderbouwen wat het probleem was en de troubleshooting en metingen zelf gedaan en opgestuurd. Tevens aangegeven wat vervangen moet worden en waarom.
Vervolgens gaan zij met jou verhaal naar de importeur/fabrikant en die sturen op basis daarvan de vervangende onderdelen op naar de leverancier en die stuurt het weer naar mij.
Wat ik al eerder zij, een mailtje sturen met “doet het niet” is niet voldoende in dit geval. Dus ik denk een belangrijk iets om rekening mee te houden voordat je iets als dit gaat doen.
Vervolgens gaan zij met jou verhaal naar de importeur/fabrikant en die sturen op basis daarvan de vervangende onderdelen op naar de leverancier en die stuurt het weer naar mij.
Wat ik al eerder zij, een mailtje sturen met “doet het niet” is niet voldoende in dit geval. Dus ik denk een belangrijk iets om rekening mee te houden voordat je iets als dit gaat doen.
Welkom in het topic van Buitenlandse Airco's
Zoals de titel al aangeeft, gaan tweakers in het buitenland opzoek naar een (set) airco of meerdere sets.Maar waarom dan? Nou simpel: In bijv Spanje worden dit soort combi's vaak goedkoper aangeboden dan in NL.
Er zijn nou eenmaal tweakers die van een mooie deal houden en daarvoor wel wat extra moeite willen doen.
De meeste webshops die in dit topic genoemd zijn, zijn actief binnen de EU / EEC -- Dit maakt het importeren van goederen een heel stuk makkelijker.
Lijstje van webshops:
-> https://www.climamarket.eu/nl/ | Spanje | Website in NL: Ja (machinevertaling) | verstuurd naar NL / BE: JA/JA | Webshop regelt zelf transport naar NL/BE: JA/JA
-> https://airco-ropa.be/ | België | Website in NL: Ja (Vlaams) | verstuurd naar NL / BE: JA/JA | Webshop regelt zelf transport naar NL/BE: JA/JA
->
->
->
Minder gewenst in dit topic:
-> Welke airco moeten ik hebben dan? Die vraag mag in het L/L warmtepomp topic (zie topic waarschuwing)
-> Hoe installeer ik zo'n buitenlandse set? Die vraag mag ook in het L/L warmte topic
-> Grijze importwinkels met een adres in NL: liever niet, maar valt onder de gedoogoptie.
Zaken om rekening mee te houden:
-> bepaalde merken doen moeilijk als een product niet in het land "van gebruik" is gekocht. Dit is merkbaar aan het feit dat bijv. de garantieperiode korter is
-> Net als in BE/NL: garantieafhandeling gaat in principe eerst via de verkopende partij (mocht er iets niet lekker werken, neem dan contact op met de webshop). De webshop kán aanvullende eisen stellen voordat de webshop ingaat op de garantieclaim (bijv een check en/of onderdeel vervanging door een erkend installateur)
-> Verzending kan tussen de 3 en 21 dagen duren. Mocht je de spullen morgen al nodig hebben, is het beter om op zoek te gaan naar een pakketdeal in NL/BE.
-> Verzending wordt meestal geleverd via een vrachtwagen die tenminste 8M lang is. Die moet dus ergens kunnen staan om jouw verzending uit te laden (en dat lukt lang niet overal in NL / BE).
Ik zit aan dit te denken als TS @Perkouw
tenzij iemand nog wat input heeft
[ Voor 3% gewijzigd door D_Jeff op 07-01-2024 21:26 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
@D_Jeff
Ropa Airco zit in belgië (voor ons nederlanders dus buitenland, verzenden naar NL, 180 euro per pallet meen ik mij te herinneren. Benelux modellen die voor gevuld zijn met gas. 5 jaar garantie mogelijk bij bewijs van installatie door f-gecertificeerd bedrijf.
Ropa Airco zit in belgië (voor ons nederlanders dus buitenland, verzenden naar NL, 180 euro per pallet meen ik mij te herinneren. Benelux modellen die voor gevuld zijn met gas. 5 jaar garantie mogelijk bij bewijs van installatie door f-gecertificeerd bedrijf.
Ik heb deze opgenomen in het lijstje, dank voor de aanvullingXqlus1ve schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:08:
@D_Jeff
((kan aan mij liggen, maar als ik zo 10 sec tussen de Mitsu's kijk, vind ik deze partij niet de allergoedkoopste))
Ik had bij de Italiaanse website gekeken (ben ff de naam kwijt) en bij Ropa voor 3 Daikins, Ropa was 300 euro duurder, 5 jaar garantie want Benelux modellen en voor gevuld. Reden genoeg om daar te bestellen. Oh en je kan afhalen bij ze als je wilt.D_Jeff schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:28:
[...]
Ik heb deze opgenomen in het lijstje, dank voor de aanvulling
((kan aan mij liggen, maar als ik zo 10 sec tussen de Mitsu's kijk, vind ik deze partij niet de allergoedkoopste))
@D_Jeff Ik heb je toegevoegd aan de TS. Dus leef je uit, leuke voorzet wel!
Wellicht zitten hier nog wel experts die mij kunnen helpen. Ik zoek een 5k en 3.5 kw met wifi voor doe het zelf installatie. Geluid etc. maakt mij niet zo heel veel uit want de apparaten hangen in ruimtes waar het toch nooit echt stil is.
Is er iemand die recent airco's in het buitenland heeft aangekocht voor goede tarieven (incl. shipping) en met goede ervaring?
Is er iemand die recent airco's in het buitenland heeft aangekocht voor goede tarieven (incl. shipping) en met goede ervaring?
@saabfanatic ervaringen genoeg te lezen in dit topic. Voor advies kan je hier terecht Topicreeks: L/L warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen of een eigen topic openen voor jou situatie en dat kan dan weer hier Duurzame energie en installaties
Wat wel belangrijk kan zijn is het geluid van de buitenunit (buren)saabfanatic schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:47:
Wellicht zitten hier nog wel experts die mij kunnen helpen. Ik zoek een 5k en 3.5 kw met wifi voor doe het zelf installatie. Geluid etc. maakt mij niet zo heel veel uit want de apparaten hangen in ruimtes waar het toch nooit echt stil is.
De goedkopere merken zijn vaak wat luider
Alleen is die edit knop nog steeds weg, beetje lastig aanpassen zo.Perkouw schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:18:
@D_Jeff Ik heb je toegevoegd aan de TS. Dus leef je uit, leuke voorzet wel!
Vers topic dan maar?
Of @paQ Moet hier nog actief zijn?
neu hoorD_Jeff schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:34:
[...]
Alleen is die edit knop nog steeds weg, beetje lastig aanpassen zo.
Vers topic dan maar?
Ik heb al genoeg 'veroorzaakt'
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Oopsie. . .fixed.D_Jeff schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:34:
[...]
Alleen is die edit knop nog steeds weg, beetje lastig aanpassen zo.
Vers topic dan maar?
Ik overweeg deze set van Mitsubishi voor mijn woonkamer.
De buitenunit komt op 1m hoogte aan de zijkant van de woning.
Deze set kan je helemaal zelf installeren dankzij de Quick Connect voorgevulde slangen.
990euro inclusief verzenden 3m slangen, beugel, wifi en bekabeling.
In Duitsland verkopen ze veel met voorgevulde slangen.
https://www.ebay.nl/itm/1...3D%7Ctkp%3ABk9SR9aF3NmkYw
Deze set kan je helemaal zelf installeren dankzij de Quick Connect voorgevulde slangen.
[ Voor 12% gewijzigd door Ruud888 op 20-01-2024 09:02 ]
Ik denk dat alleen de unit voor gevuld is en niet de slangen.Ruud888 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:06:
De slangen zijn vrij kwetsbaar en die moeten nog gebogen worden tijdens de installatie.
De slangen zijn niet voorgevuld maar `hoog vacuum`. Je buitenunit is voorgevuld.Ruud888 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:06:
Blijft het een leuke term vinden, 'hoog vacuum'Wolly schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:40:
[...]
De slangen zijn niet voorgevuld maar `hoog vacuum`. Je buitenunit is voorgevuld.
Het is eigenlijk diep vacuum of absoluut vacuum maar op het werk in de petro-chemie wordt hoog vacuum ook vaak gebruikt
Ik praat ook die verkoper maar naXqlus1ve schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:57:
[...]
Blijft het een leuke term vinden, 'hoog vacuum'![]()
Het is eigenlijk diep vacuum of absoluut vacuum maar op het werk in de petro-chemie wordt hoog vacuum ook vaak gebruikt
Wel mooi systeem, jammer dat verboden is om te gebruiken zonder de diploma's.> Das in den Schläuchen erzeugte “Hochvakuum” beseitigt die Notwendigkeit, ein “Vakuum” herzustellen
Net als dat je zelf de airco van je auto niet mag bijvullen maar vanuit Polen verkopen ze gewoon dat spulWolly schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:05:
[...]
Ik praat ook die verkoper maar na![]()
[...]
Wel mooi systeem, jammer dat verboden is om te gebruiken zonder de diploma's.
Heb gezocht in het topic naar de Daikin ervaringen.
Ik kwam deze eerdere link tegen:
https://www.clima-inverte...odello-2022-wifi-incluso/
Daikin Stylish multisplit 5 kW + 2 binnenuit, te weten 2.5 en 3.5 kW.
EUR 125,- verzending
Totaal 2256,-
Lijkt me een goede deal toch? Of hebben jullie nog andere suggesties?
Het gaat om een woonkamer van 40m2 en een slaapkamer van 12m2. Beiden voornamelijk gesitueerd op het noorden en er is redelijke isolatie aanwezig.
Enige waar ik wat bang voor ben is pendelgedrag. Zeker voor de slaapkamer als je die 's nachts wil koelen.
Uit de tabellen begreep ik dat voor de 5 kW buitenunit namelijk het minimale vermogen zo'n 330W elektrisch is, dus dat zal dan wel 1.500W koelen zijn. Dat is natuurlijk behoorlijk...(bij een 4 kW buitenunit is het overigens maar 310W minimum vermogen).
Wat denken jullie?
EUR 125,- verzending
Totaal 2256,-
Het gaat om een woonkamer van 40m2 en een slaapkamer van 12m2. Beiden voornamelijk gesitueerd op het noorden en er is redelijke isolatie aanwezig.
Enige waar ik wat bang voor ben is pendelgedrag. Zeker voor de slaapkamer als je die 's nachts wil koelen.
Uit de tabellen begreep ik dat voor de 5 kW buitenunit namelijk het minimale vermogen zo'n 330W elektrisch is, dus dat zal dan wel 1.500W koelen zijn. Dat is natuurlijk behoorlijk...(bij een 4 kW buitenunit is het overigens maar 310W minimum vermogen).
Wat denken jullie?
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
De buiten unit is niet stylish specifiek, dat zijn de binnenunits.radeoxx schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:57:
EUR 125,- verzending
Totaal 2256,-
Wat denken jullie?
Ik heb de 2MXM550A bij met koelen zo laag als 160 W zien gegaan.
Verwarmen rond de 220W
Hier hangt op een slaapkamer van30m2 een 2,5kW binnenunit en die gaat regelmatig uit en aan.
Beneden hangt een 4,2kW die snachts ook draait
Is dat uit en aangaan nog vervelend?elektriekert schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:12:
[...]
De buiten unit is niet stylish specifiek, dat zijn de binnenunits.
Ik heb de 2MXM550A bij met koelen zo laag als 160 W zien gegaan.
Verwarmen rond de 220W
Hier hangt op een slaapkamer van30m2 een 2,5kW binnenunit en die gaat regelmatig uit en aan.
Beneden hangt een 4,2kW die snachts ook draait
Het gekke is, de 2MXM50A geeft als minimum vermogen zo'n 330W aan, dus hoe kan dat dan met 160/220W? (Ik geloof je wel hoor!).
https://content.wasco.nl/...mbinatietabellen_2022.pdf
Maakt het nog iets uit dat ik voor de slaapkamer een 2.5 kW en woonkamer 3.5 kW op het oog heb icm deze buitenunit (5kW), als de 1.5 kW niet leverbaar is bij de site waar ik wil bestellen? Voor het pendelen maakt het niet uit begreep ik, dat gaat om het minimum vermogen van de buitenunit, toch?
Een dergelijke set, ik zie dat navulling alleen bij > 10m is ; Betekend dat wanneer je b.v. 3m gebruikt dat dit niet nodig is? Scheelt nogal kwa kosten. Ik ben nog op zoek voor iets om de garage te verwarmen/koelen.Ruud888 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:06:
[ Voor 3% gewijzigd door Spikeee op 24-01-2024 14:49 ]
Ik meen dat er ook een instelling ergens in het menu verborgen zit om de fan continu te laten draaien (zie lucht/lucht forum)
De meeste units gaan lager dan dat er is geschreven (zie ook lucht/lucht topicHet gekke is, de 2MXM50A geeft als minimum vermogen zo'n 330W aan, dus hoe kan dat dan met 160/220W? (Ik geloof je wel hoor!).
Als de combinatie kan volgens de tabellen en het minimum vermogen is bij alle (binnen)units hetzelfde dan maakt dat inderdaad niet uithttps://content.wasco.nl/...mbinatietabellen_2022.pdf
Maakt het nog iets uit dat ik voor de slaapkamer een 2.5 kW en woonkamer 3.5 kW op het oog heb icm deze buitenunit (5kW), als de 1.5 kW niet leverbaar is bij de site waar ik wil bestellen? Voor het pendelen maakt het niet uit begreep ik, dat gaat om het minimum vermogen van de buitenunit, toch?
Voorgevulde leidingen komt mij vreemd voor, het gas zit bij bijna alle buiteunits tot x meter er al in. Wat belangrijk is dat de leidingen goed afgeperst en gevacumeerd zijn. Quickconnect is een andere aansluitmethode waarbij de koppelingen dicht zijn bij afkoppeling.Ruud888 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:06:
Overigens mag je dan nog steeds niet officieel zelf de koelleiding aansluiten. Je kunt ook zelf een vacumeersetje kopen en de airco in bedrijf zetten. Als je de vacumeerset een paar keer verhuurd of je het voor een paar euro daar doet heb je de aankoop daarvan zo terug verdiend.
Die ebay is niet zo goedkoop in NL vergelijkbaar https://www.climashop.nl/...0-btu-r32-airconditioner/
Is een ouder model et A++/A
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Die quickconnects met gevulde leidingen scheelt je vacumeren, aan elkaar koppelen en klaar. Maar naar ik begreep zijn die quick connects wat lek gevoeliger dan de gebruikelijke koppelingen als die goed gemonteerd zitten. Is in de VS wel populair, Mr. Cool levert voorgevulde linesets, en die kan je daar installeren zonder gecertificeerd te zijn. Zal vast wels mis gaan.habbekrats schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:06:
[...]
Voorgevulde leidingen komt mij vreemd voor, het gas zit bij bijna alle buiteunits tot x meter er al in. Wat belangrijk is dat de leidingen goed afgeperst en gevacumeerd zijn. Quickconnect is een andere aansluitmethode waarbij de koppelingen dicht zijn bij afkoppeling.
Overigens mag je dan nog steeds niet officieel zelf de koelleiding aansluiten. Je kunt ook zelf een vacumeersetje kopen en de airco in bedrijf zetten. Als je de vacumeerset een paar keer verhuurd of je het voor een paar euro daar doet heb je de aankoop daarvan zo terug verdiend.
Die ebay is niet zo goedkoop in NL vergelijkbaar https://www.climashop.nl/...0-btu-r32-airconditioner/
Ik weet niet of ze in duitsland zoiets als een F gassen certificaat hebben, zal wel, maar volgens mij vielen quick connects een lange tijd buiten de eis om die te hebben bij installatie.
|>
Quickconnects zijn misschie gevacummeerd, als je voorgevulde leidingen zou hebben op een voorgevulde airco heb je volgens mij teveel in je airco zitten en werkt deze soms vooral bij korte leidingen niet goed.simon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:35:
[...]
Die quickconnects met gevulde leidingen scheelt je vacumeren, aan elkaar koppelen en klaar. Maar naar ik begreep zijn die quick connects wat lek gevoeliger dan de gebruikelijke koppelingen als die goed gemonteerd zitten. Is in de VS wel populair, Mr. Cool levert voorgevulde linesets, en die kan je daar installeren zonder gecertificeerd te zijn. Zal vast wels mis gaan.
Ik weet niet of ze in duitsland zoiets als een F gassen certificaat hebben, zal wel, maar volgens mij vielen quick connects een lange tijd buiten de eis om die te hebben bij installatie.
In Duitsland is de regelgeving ongeveer gelijk aan NL. Of quickconnect daar buiten valt weet ik niet.
Je zou ook eens bij Airton kunnen kijken.Spikeee schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:47:
[...]
Een dergelijke set, ik zie dat navulling alleen bij > 10m is ; Betekend dat wanneer je b.v. 3m gebruikt dat dit niet nodig is? Scheelt nogal kwa kosten. Ik ben nog op zoek voor iets om de garage te verwarmen/koelen.
Ik heb zelf laatst de 3.4kW met de gevulde Readyclim leidingen opgehangen en die werkt vooralsnog prima.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik zou eigenlijk graag een A-merk met vacuüm slangen willen kopen voor mijn nieuwe huis.SpongeRob schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:24:
[...]
Je zou ook eens bij Airton kunnen kijken.
Ik heb zelf laatst de 3.4kW met de gevulde Readyclim leidingen opgehangen en die werkt vooralsnog prima.
Nooit van Airton gehoord!
De 5jaar oude Qlima in mijn huidige huis met vacuüm slangen werkt ook nog prima.
Een airco met R290 mag je wel zelf doen.habbekrats schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:06:
[...]
Voorgevulde leidingen komt mij vreemd voor, het gas zit bij bijna alle buiteunits tot x meter er al in. Wat belangrijk is dat de leidingen goed afgeperst en gevacumeerd zijn. Quickconnect is een andere aansluitmethode waarbij de koppelingen dicht zijn bij afkoppeling.
Hoe gaan jullie om met de garantie? Heeft iemand van jullie al een multisplit airco geïnstalleerd? Waar haal je alle info vandaan hoe je zo’n ding installeert? Of zit er gewoon een boekje bij?
Spit het topic eens doorhydex schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:50:
Hoe gaan jullie om met de garantie? Heeft iemand van jullie al een multisplit airco geïnstalleerd? Waar haal je alle info vandaan hoe je zo’n ding installeert? Of zit er gewoon een boekje bij?
Er is genoeg info te vinden hoe je het aansluit. Maar je mag een airco iet zelf in bedrijfstellen dat moet een F gassenmonteur doen.hydex schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:50:
Oké ik zal het topic een doorlezen. Het zou helpen als we met z’n allen de start post zouden kunnen uitbreiden. Met FAQ.
heb jij heb besteld? ik had eerst mijn daikins bij keroclima.pt weg. Als ik nu 1 set wil bestellen kost me dat 303 euro verzenden. Beetje overdrevenradeoxx schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:57:
EUR 125,- verzending
Totaal 2256,-
Wat denken jullie?
via deze site 125 euro voor een 2,5kw
125 verzenden met https://www.vanduuren.com/ = 125 + 965 = 1090
https://www.clima-inverte...a-rxm25a-a-wi-fi-incluso/
ik ben benieuwd hoe je ervaring met die site is want de prijs is wel lekker scherp
Hoe bevallen ze? Heb je ook gewoon volledige garantie?Binky11 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:17:
Ik heb zojuist de volgende airco's besteld in NL bij nlx international:
Daikin FTXM25R
Daikin FTXM35R
Daikin 2MXM50A
2447 euro incl verzending
Ik kan ze in het buitenland alleen maar duurder vinden.
Heb ook eerst gekeken naar deze site, maar uiteindelijk heb ik mijn bestellig geplaats bij Climaled.fr. Allereerste bestelling ooit kwam toen ook keroclima.pt.harrybeuker schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:58:
[...]
heb jij heb besteld? ik had eerst mijn daikins bij keroclima.pt weg. Als ik nu 1 set wil bestellen kost me dat 303 euro verzenden. Beetje overdreven
via deze site 125 euro voor een 2,5kw
125 verzenden met https://www.vanduuren.com/ = 125 + 965 = 1090
https://www.clima-inverte...a-rxm25a-a-wi-fi-incluso/
ik ben benieuwd hoe je ervaring met die site is want de prijs is wel lekker scherp
Kostte me nu €100 meer voor het totaal dan in italië, maarja. Ergens stopt het wel
Had ik net wat meer keuze.
[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 24-03-2024 22:14 ]
Helemaal prima werkt als een tierelier.harrybeuker schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:21:
[...]
Hoe bevallen ze? Heb je ook gewoon volledige garantie?
Garantie gewoon via hun zelf (niet nodig gehad).
Het zijn wel buitenlandse modellen. Dus registeren bij Daikin NL gaat niet.
ik wil ook een unit bestellen daar (clima-inverter) (FTXM25a singlesplit)kabaaltje schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:54:
Hierbij nog even een korte review. Daikin Buitenunit en 3 binnenunits gekocht bij https://www.clima-inverter.com/.
Na ongeveer een week stond alles plots op de stoep, keurig ingepakt.
Kan iemand mij vertellen met een Daikin Stylish of de klep die aan de voorzijde omhooggaat bij aanzetten boven de airco uitkomt? (En zo ja, hoeveel cm?).
Dit ivm werkruimte aan de bovenzijde.
Bedankt
wat vul jij in bij belastingnummer? die is verplicht daaro.
ik citeer clima inverter:
Is only for Italian people
You can put 0000000000
FTXM25a singlesplit besteld + beugels € 1.152,91 bij clima-inverter. 7/10 dagen kan het duren gaven ze aan. Snelle reactie op mail trouwens.
1.Besteld op 02-04 Betaald via paypal
2.Geleverd op 05-04 aan huis
Installatie volgt nog.
3. Installatie geweest. Erg blij mee! buitenunit is wel een stuk groter dan mijn multisplit die ik 4 jaar geleden heb besteld. Verder geen probleem. Deze airco heeft toch weer wat meer en slimmere functies dan de FTXM25 en ftxm42 van 4 jaar geleden.
![]() | ![]() |
[ Voor 56% gewijzigd door harrybeuker op 07-05-2024 16:06 ]
In NL heb ik het volgende aanbod liggen:
Mitsu 3.5Kw buitenunit + 2x Mitsu binnenunit + installatie/btw/bezorgen enz voor € 2400 euro
Zo dat in de EU / EEC een betere deal kunnen opleveren?
Daarbij "gok" ik op 925 euro (inc btw) voor montage & inbedrijfstelling
Mitsu 3.5Kw buitenunit + 2x Mitsu binnenunit + installatie/btw/bezorgen enz voor € 2400 euro
Zo dat in de EU / EEC een betere deal kunnen opleveren?
Daarbij "gok" ik op 925 euro (inc btw) voor montage & inbedrijfstelling
Wat heb je zelf gevonden met de specifieke items uit de offerte? @D_Jeff . Voelt nu een beetje als 'dump uw vraag'
Tsja, met slechts 2 linkjes in de TS moet je soms een zeer open vraag stellen om de boel aangevuld te krijgen.Perkouw schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:17:
Wat heb je zelf gevonden met de specifieke items uit de offerte? @D_Jeff . Voelt nu een beetje als 'dump uw vraag'
In dit geval ook met eigen belang, dat ontken ik niet
Iemand nog recentelijk besteld bij clima-inverter.com? Ik wil een bestelling plaatsen maar krijg 0 reactie op mail / chat. Voorheen wel altijd reacties!
@radeoxx weet niet wanneer je contact hebt opgenomen. Er is vandaag een, nationale, vrije dag daar.
Aldus https://www.timeanddate.com/holidays/italy/
Ja de afgelopen 2-3 weken al last van! (Meerdere mails, chatpogingen)Perkouw schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:33:
@radeoxx weet niet wanneer je contact hebt opgenomen. Er is vandaag een, nationale, vrije dag daar.Aldus https://www.timeanddate.com/holidays/italy/
Bedankt!
Zijn er mensen bekend bij het afrekenen van clima-inverter.com, je kan betaling via Paypal doen alleen komt er €72,50 bij en via creditcard €42,50. Als ik dit bedrag optelt met de verzendkosten €125 dan vind ik best wel veel. Je kan ook via bankoverschrijving maar dan zijn je spullen niet verzekerd zoals bij Paypal of creditcard.
Dergelijke opslagen zijn vrij gebruikelijk bij aankoop in het buitenland (trouwens ook binnen NL), en al erg vaak in dit topic besproken. De webshops berekenen de kosten die zij voor het betalingsverkeer moeten betalen gewoon aan de klant door. Lijkt me logisch toch?Serc schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:57:
Zijn er mensen bekend bij het afrekenen van clima-inverter.com, je kan betaling via Paypal doen alleen komt er €72,50 bij en via creditcard €42,50. Als ik dit bedrag optelt met de verzendkosten €125 dan vind ik best wel veel. Je kan ook via bankoverschrijving maar dan zijn je spullen niet verzekerd zoals bij Paypal of creditcard.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nu moeten we ons afvragen of wij hier in Nl ook graag de Spaanse economie willen hebben?paQ schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 18:18:
[...]
Nu moet ik zeggen dat Spanje er ook wel een beetje uitspringt kwa lage bedragen.
Het is juist dat we het in Nl goed hebben omdat we een beetje marge kunnen maken, iedereen doet dat natuurlijk, van boekhouder, verzekeringsagent en ook groothandel en installateur.
Vind de mensen die het belachelijk vinden dat je in Nl 20% meer betaalt voor een airco, maar zelf contructeur zijn en € 85 p.u berekenen, in Spanje vind je een constructeur voor € 27,50.
Ik zie de relatie tot webshop-prijzen niet eerlijk gezegd.Technician- schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:15:
[...]
Nu moeten we ons afvragen of wij hier in Nl ook graag de Spaanse economie willen hebben?
Het is juist dat we het in Nl goed hebben omdat we een beetje marge kunnen maken, iedereen doet dat natuurlijk, van boekhouder, verzekeringsagent en ook groothandel en installateur.
Vind de mensen die het belachelijk vinden dat je in Nl 20% meer betaalt voor een airco, maar zelf contructeur zijn en € 85 p.u berekenen, in Spanje vind je een constructeur voor € 27,50.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Super fijn topic dit!! Heb een hoop informatie ingewonnen hier.
Heb een aantal weken geleden in Portugal een Samsung wind-free elite setje besteld via klima.pt en dat spul is nu geleverd. (+- 10 werk dagen )
Ze versturen gewoon naar Nederland echter moet je wel even contact met ze opnemen via chat of mail en sturen je gewoon een offerte die je kunt betalen. Prima geregeld.
Na mijn aankoop had ik nog wat vragen waar ze mij uitstekend mee hebben geholpen maar ontving net een kortingscode, Hier kan ik niets mee want ik ga er natuurlijk vanuit dat mijn airco de komende jaren blijft draaien dus ik post hem hier. Misschien heeft iemand er nog wat aan: KLIMA4MARK <-- Klima.pt
Heb een aantal weken geleden in Portugal een Samsung wind-free elite setje besteld via klima.pt en dat spul is nu geleverd. (+- 10 werk dagen )
Ze versturen gewoon naar Nederland echter moet je wel even contact met ze opnemen via chat of mail en sturen je gewoon een offerte die je kunt betalen. Prima geregeld.
Na mijn aankoop had ik nog wat vragen waar ze mij uitstekend mee hebben geholpen maar ontving net een kortingscode, Hier kan ik niets mee want ik ga er natuurlijk vanuit dat mijn airco de komende jaren blijft draaien dus ik post hem hier. Misschien heeft iemand er nog wat aan: KLIMA4MARK <-- Klima.pt
Hier word ik blij van! Deze site kende ik nog niet, lijkt wat goedkoper dan keroclima.pt (stond net op het punt om daar een bestelling te plaatsen). Hoe heb je betaald? Veel buitenlandse verkopers vragen toeslag voor PayPal namelijk. En hoeveel verzendkosten heb je betaald?mmhs schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:12:
Super fijn topic dit!! Heb een hoop informatie ingewonnen hier.
Na mijn aankoop had ik nog wat vragen waar ze mij uitstekend mee hebben geholpen maar ontving net een kortingscode, Hier kan ik niets mee want ik ga er natuurlijk vanuit dat mijn airco de komende jaren blijft draaien dus ik post hem hier. Misschien heeft iemand er nog wat aan: CLIMATE4MARK <-- Klima.pt
Edit: als ik de kortingscode invul krijg ik de melding dat deze niet bestaat.
[ Voor 3% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 13-05-2024 19:51 ]
Excuus! het is: KLIMA4MARKOnderDeMotorkap schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:48:
[...]
Hier word ik blij van! Deze site kende ik nog niet, lijkt wat goedkoper dan keroclima.pt (stond net op het punt om daar een bestelling te plaatsen). Hoe heb je betaald? Veel buitenlandse verkopers vragen toeslag voor PayPal namelijk. En hoeveel verzendkosten heb je betaald?
Edit: als ik de kortingscode invul krijg ik de melding dat deze niet bestaat.
Nog een tip voor buitenland bestellers(en dus zelf installeerders).
Deze heb ik vandaag gebruikt:
https://www.aliexpress.co...st_main.23.247d79d22tDjqn
https://nl.aliexpress.com...Djqn&gatewayAdapt=glo2nld
Werkt echt top om knikvrij te buigen.
Deze heb ik vandaag gebruikt:
https://www.aliexpress.co...st_main.23.247d79d22tDjqn
https://nl.aliexpress.com...Djqn&gatewayAdapt=glo2nld
Werkt echt top om knikvrij te buigen.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Heel fijn dat mensen hier hun ervaring delen, heeft me toch heel wat geld bespaard! Ik heb een set Daikin Emura besteld, bestaande uit 2 buitenunits en 4 binnenunits. Ik heb dit gedaan bij Klima.pt omdat ze toch een stuk goedkoper waren dan clima-inverter.com, Climaled en alle andere websites die ik heb gecheckt.
14-05 mail gestuurd naar geral@klima.pt met de vraag of ik een offerte kon krijgen incl. verzendkosten
14-05 reactie met offerte, incl. verzendkosten
16-05 Adyen betaallink ontvangen
17-05 betaald met creditcard
20-05 betaalbevestiging ontvangen (zat weekend tussen)
24-05 op de post gedaan
28-05 ontvangen (zat wederom weekend tussen)
Verzendkosten bedroegen ongeveer € 290,- incl. btw, op palet via VN Logistics. Dit was dus voor 2 buitenunits en 4 binnenunits.
Na betaling duurde het minder dan 10 dagen om te bezorgen (zaten 2 weekenden tussen). Best wel snel. Ondertussen heb ik veel vragen gesteld, alles werd snel en keurig beantwoord. Het spul zit nog in dozen en zal over enkele weken gemonteerd worden.
14-05 mail gestuurd naar geral@klima.pt met de vraag of ik een offerte kon krijgen incl. verzendkosten
14-05 reactie met offerte, incl. verzendkosten
16-05 Adyen betaallink ontvangen
17-05 betaald met creditcard
20-05 betaalbevestiging ontvangen (zat weekend tussen)
24-05 op de post gedaan
28-05 ontvangen (zat wederom weekend tussen)
Verzendkosten bedroegen ongeveer € 290,- incl. btw, op palet via VN Logistics. Dit was dus voor 2 buitenunits en 4 binnenunits.
Na betaling duurde het minder dan 10 dagen om te bezorgen (zaten 2 weekenden tussen). Best wel snel. Ondertussen heb ik veel vragen gesteld, alles werd snel en keurig beantwoord. Het spul zit nog in dozen en zal over enkele weken gemonteerd worden.
Ook ik heb een Daikin aircosysteem bij klima.pt besteld. Per mail een offerte opgevraagd en dezelfde dag reactie gehad.
Het volgende heb ik besteld:
3MXM68a9 buitenunit
1x Emura FTXJ35AS binnenunit
2x Emura FTXJ25AS binnenunit
Totaal exclusief de verzendkosten €3287,04
Hier komen de verzendkosten van €322,26 nog bij, totaal heb ik €3609,30 voor deze set betaald.
Vergeleken met de goedkoopste aanbieding in NL scheelt dit mij nu ruim €1000 😁
3MXM68a9 buitenunit
Totaal exclusief de verzendkosten €3287,04
Hier komen de verzendkosten van €322,26 nog bij, totaal heb ik €3609,30 voor deze set betaald.
Ook via VN Logistics? Wel merkwaardig, gezien ik 1 buitenunit en 1 binnenunit meer had en minder verzendkosten heb betaald. Zouden de prijzen dagelijks fluctueren?Rebos schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:56:
Ook ik heb een Daikin aircosysteem bij klima.pt besteld. Per mail een offerte opgevraagd en dezelfde dag reactie gehad.
3MXM68a9 buitenunit
Totaal exclusief de verzendkosten €3287,26
Bizar inderdaad dat het zelfs incl. verzendkosten zoveel kan schelen met Nederland. Ik heb zelfs het vermoeden dat de goedkoopste aanbieders in Nederland ook gewoon grijze import is.
Ik heb werkelijk geen idee hoe ze de verzendkosten berekenen, ik zie allemaal verschillende bedragen voorbijkomen. Ik heb uiteindelijk alleen naar het bedrag onder de streep gekeken want daar koop je het voor.OnderDeMotorkap schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:18:
[...]
Ook via VN Logistics? Wel merkwaardig, gezien ik 1 buitenunit en 1 binnenunit meer had en minder verzendkosten heb betaald. Zouden de prijzen dagelijks fluctueren?
Bizar inderdaad dat het zelfs incl. verzendkosten zoveel kan schelen met Nederland. Ik heb zelfs het vermoeden dat de goedkoopste aanbieders in Nederland ook gewoon grijze import is.
Wat betreft de grijze import: alleen bij een Daikin dealer kan je een NL airco kopen en registreren, bij alle andere aanbieders moet je op de doos kijken uit welk land het geleverd is en daar kan je het registreren.
*knip*, dit hoort hier niet thuis
[ Voor 91% gewijzigd door Perkouw op 11-06-2024 21:36 ]
Dankzij dit draadje heb ik meerdere keren pallets met Airco's uit Italie besteld.
De laatste pallet voor mijn huidige huis heb ik https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76888756 oktober binnen gehad.
Helaas is het goed voor climastars.it definitief gevallen en had ik dus geen garantie op 1 arico die kapot aankwam.
Mijn instalateur zei dat het aan de printplaat ligt, hij blaast wel, maar verwarmen doet hij niet. De binnen unit is 100$ goed, maar de buitenunit moet een nieuwe printplaat in, of als je heel handig bent kun je dat misschien doormeten fixen.
*knip* V&A op het forum is niet de bedoeling.
Het gaat om het Hisense model:
TE35YD01G+TE35YD01W
Climatizzatore Condizionatore Hisense Inverter New Eco Easy 12000 Btu Te35yd01g Classe A++/a+ Gas R-32
De laatste pallet voor mijn huidige huis heb ik https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76888756 oktober binnen gehad.
Helaas is het goed voor climastars.it definitief gevallen en had ik dus geen garantie op 1 arico die kapot aankwam.
Mijn instalateur zei dat het aan de printplaat ligt, hij blaast wel, maar verwarmen doet hij niet. De binnen unit is 100$ goed, maar de buitenunit moet een nieuwe printplaat in, of als je heel handig bent kun je dat misschien doormeten fixen.
*knip* V&A op het forum is niet de bedoeling.
Het gaat om het Hisense model:
TE35YD01G+TE35YD01W
Climatizzatore Condizionatore Hisense Inverter New Eco Easy 12000 Btu Te35yd01g Classe A++/a+ Gas R-32
[ Voor 9% gewijzigd door Yorinn op 29-06-2024 22:56 ]
Voor mijn huidige woning een jaar of 4 geleden via dit forum een verkoper in the UK gevonden voor MHI ZSX units voor zeer nette prijs. Toen zat de UK nog in de EU en was dat nog interessant.
Wij hebben ondertussen een andere woning gekocht en willen die graag ook weer van airco's voorzien. De MHI ZSX bevallen goed, maar ze zijn tegenwoordig belachelijk duur geworden (ongeveer dubbel zo duur als wat ik er destijds voor heb betaald). Ook lijken ze in buitenlandse shops maar weinig te worden geleverd.
Na wat zoeken ben ik een Italiaanse shop tegen gekomen die voor scherpe prijzen Daikins kan leveren. Ik zou dan 5x een voordeliger model bestellen voor de slaapkamers en werkkamer (die zijn A++ voor koelen en A+ voor verwarmen). Verder kwam ik een duurder model tegen waarbij wordt aangegeven dat deze A+++/A+++ is. Daar zou ik er wel 2 van willen hangen in de woonkamer/keuken om daar ook energiezuinig mee te kunnen verwarmen.
Het gaat om deze 2 modellen:
https://www.easycasa2012....tu-a-a-4573535189763.html
https://www.easycasa2012....nverter-aria-3d-2023.html
Ik heb al wat vragen gesteld via de site en kreeg daar netjes (en snel) antwoord op. Onder andere gevraagd of ze op 2 pallets verzonden gaan worden want los verzenden zie ik ivm kans op beschadigingen niet zitten. Het antwoord was dat ze bij deze aantallen inderdaad voor 2 pallets gaan. Toen vroeg ik naar de verzendkosten en leverdatum (ivm mijn vakantie, zodat ik ze daarvoor kan ontvangen). Daarop kreeg ik het antwoord dat dit duidelijk wordt in het bestelproces.
Dus zojuist die stappen eens doorlopen. De 7 airco's komen dan op 3800 euro. Ik kan bij de volgende stap mijn adres invoeren en ook Nederland kiezen als land. Daarna komt het verzenden, daar is maar 1 optie: expres koerier voor 80 euro. Levertijd 3-5 dagen. Dat klinkt wel een beetje te mooi om waar te zijn. Ik heb hier zojuist nog even een mail over verzonden om dit nog eens na te vragen.
Kent iemand hier deze shop? Prijzen zijn goed en als dit klopt qua verzenden is het eigenlijk een koopje. Verder lijkt het luxere A+++/A+++ model een Italiaanse versie, als ik die google kom ik alleen wat Italiaans shops tegen die hem voeren. Wat ik nergens kan vinden is wat de voorgevulde hoeveelheid R32 gas is en voor hoeveel meter leiding dat voldoende zou zijn. Dat was bij de MHI ZSX modellen duidelijk gespecd en altijd ruim voldoende (15 meter leiding voorgevuld).
Verder wilde ik gaan betalen per (ANWB) VISA kaart, even nazoeken nog maar als het goed is is de aankoop daarmee beschermd. Geen idee hoe dat gaat als er niets zou worden geleverd of ik dan alsnog mijn geld terug kan claimen.
Wij hebben ondertussen een andere woning gekocht en willen die graag ook weer van airco's voorzien. De MHI ZSX bevallen goed, maar ze zijn tegenwoordig belachelijk duur geworden (ongeveer dubbel zo duur als wat ik er destijds voor heb betaald). Ook lijken ze in buitenlandse shops maar weinig te worden geleverd.
Na wat zoeken ben ik een Italiaanse shop tegen gekomen die voor scherpe prijzen Daikins kan leveren. Ik zou dan 5x een voordeliger model bestellen voor de slaapkamers en werkkamer (die zijn A++ voor koelen en A+ voor verwarmen). Verder kwam ik een duurder model tegen waarbij wordt aangegeven dat deze A+++/A+++ is. Daar zou ik er wel 2 van willen hangen in de woonkamer/keuken om daar ook energiezuinig mee te kunnen verwarmen.
Het gaat om deze 2 modellen:
https://www.easycasa2012....tu-a-a-4573535189763.html
https://www.easycasa2012....nverter-aria-3d-2023.html
Ik heb al wat vragen gesteld via de site en kreeg daar netjes (en snel) antwoord op. Onder andere gevraagd of ze op 2 pallets verzonden gaan worden want los verzenden zie ik ivm kans op beschadigingen niet zitten. Het antwoord was dat ze bij deze aantallen inderdaad voor 2 pallets gaan. Toen vroeg ik naar de verzendkosten en leverdatum (ivm mijn vakantie, zodat ik ze daarvoor kan ontvangen). Daarop kreeg ik het antwoord dat dit duidelijk wordt in het bestelproces.
Dus zojuist die stappen eens doorlopen. De 7 airco's komen dan op 3800 euro. Ik kan bij de volgende stap mijn adres invoeren en ook Nederland kiezen als land. Daarna komt het verzenden, daar is maar 1 optie: expres koerier voor 80 euro. Levertijd 3-5 dagen. Dat klinkt wel een beetje te mooi om waar te zijn. Ik heb hier zojuist nog even een mail over verzonden om dit nog eens na te vragen.
Kent iemand hier deze shop? Prijzen zijn goed en als dit klopt qua verzenden is het eigenlijk een koopje. Verder lijkt het luxere A+++/A+++ model een Italiaanse versie, als ik die google kom ik alleen wat Italiaans shops tegen die hem voeren. Wat ik nergens kan vinden is wat de voorgevulde hoeveelheid R32 gas is en voor hoeveel meter leiding dat voldoende zou zijn. Dat was bij de MHI ZSX modellen duidelijk gespecd en altijd ruim voldoende (15 meter leiding voorgevuld).
Verder wilde ik gaan betalen per (ANWB) VISA kaart, even nazoeken nog maar als het goed is is de aankoop daarmee beschermd. Geen idee hoe dat gaat als er niets zou worden geleverd of ik dan alsnog mijn geld terug kan claimen.
@Dreamer-1982 Geld krijg je wel terug indien je moeite hebt gedaan om de echtheid van de winkel / webshop aan te tonen. De link naar de webshop heet een hotmail contact adres, lijkt mij al een alarm bel.
Ik ben bij deze shop gekomen via ebay, daar verkopen ze ook met al zeer veel reviews: https://www.ebay.nl/itm/2...3D%7Ctkp%3ABk9SR_akt-CLZA
Kleine update: ik heb ondertussen ook even contact opgenomen met clima-inverter.com en Klima.pt. Daarbij verwezen naar de units die EasyCasa aanbiedt. Klima.pt gaf al aan dat het er niet erg legitiem uitziet en ze de modellen niet kennen. Nu is dat een Portugese shop en zouden de units voor alleen de Italiaanse markt kunnen zijn, maar ik vertrouw het ook niet helemaal.
Verder al een aantal keer op en neer gemaild met clima-inverter en die geven voor de voordelige optie aan om 5x de Daikin Sensira FTXC35D/RXC te kunnen leveren voor 2620 euro incl. verzendkosten op een pallet. Dat is echt geen gekke prijs, maar na wat meer vragen werd ook aangegeven dat deze maar voor gevuld zijn voor maximaal 5 meter leiding. Dat is wel een tegenvaller, MHI ZS/ZSX is tot 15 meter voorgevuld, en ik ga zeker over de 5 meter komen voor de meeste units.
Wat dat betreft zou ik liefst voor MHI ZS(X) gaan, mits die ergens voor redelijke prijzen nog te krijgen zijn.
Mocht hier iemand nog een goede shop daarvoor kennen dan houd ik me aanbevolen. Ondertussen zet ik nog even wat opties op een rij en kijk ik met Klima.pt nog naar hun aanbod.
Kleine update: ik heb ondertussen ook even contact opgenomen met clima-inverter.com en Klima.pt. Daarbij verwezen naar de units die EasyCasa aanbiedt. Klima.pt gaf al aan dat het er niet erg legitiem uitziet en ze de modellen niet kennen. Nu is dat een Portugese shop en zouden de units voor alleen de Italiaanse markt kunnen zijn, maar ik vertrouw het ook niet helemaal.
Verder al een aantal keer op en neer gemaild met clima-inverter en die geven voor de voordelige optie aan om 5x de Daikin Sensira FTXC35D/RXC te kunnen leveren voor 2620 euro incl. verzendkosten op een pallet. Dat is echt geen gekke prijs, maar na wat meer vragen werd ook aangegeven dat deze maar voor gevuld zijn voor maximaal 5 meter leiding. Dat is wel een tegenvaller, MHI ZS/ZSX is tot 15 meter voorgevuld, en ik ga zeker over de 5 meter komen voor de meeste units.
Wat dat betreft zou ik liefst voor MHI ZS(X) gaan, mits die ergens voor redelijke prijzen nog te krijgen zijn.
Mocht hier iemand nog een goede shop daarvoor kennen dan houd ik me aanbevolen. Ondertussen zet ik nog even wat opties op een rij en kijk ik met Klima.pt nog naar hun aanbod.
[ Voor 52% gewijzigd door Dreamer-1982 op 01-07-2024 23:05 ]
Dank voor de tips en posts in dit forum. Graag koppel ik mijn ervaringen terug, misschien ter inspiratie. Heb op 15 maart bij https://bottegaidraulica.com/ na wat mail contact het volgende besteld:
1 * Panasonic Aquarea pompa di calore Split K Monofase R32 9 kW
art.WH-SDC0309K3E5+WH-UDZ09KE5 € 4.240,00 (available)
1 * Panasonic DHW Stand Alone scaldacqua in pompa di calore lt.200 a
pavimento art.PAW-DHW200F € 1.765,00 (available)
2 * Panasonic Basic climatizzatore monosplit inverter 9000
art.CU+CS-BZ25XKE € 442,00 (available in 2/3 days)
2 * Panasonic Comfort Cloud modulo Wi-Fi per climatizzatori art.CZ-TACG1
€ 58,00 (available in 2/3 days)
- Shipping cost to Netherlands € 300,00
Een dikke week later werd ik gebeld door de transporteur en de daarop volgende dag zijn de WPB en L/W warmtepomp bezorgd. De aircos bleken niet op voorraad en arriveerde pas eind mei.
Alles ziet er goed uit, geen noemenswaardige transportschade en het lijkt compleet. Inmiddels één van de panasonic aircos succesvol geïnstalleerd. De rest volgt ergens deze zomer.
1 * Panasonic Aquarea pompa di calore Split K Monofase R32 9 kW
art.WH-SDC0309K3E5+WH-UDZ09KE5 € 4.240,00 (available)
1 * Panasonic DHW Stand Alone scaldacqua in pompa di calore lt.200 a
pavimento art.PAW-DHW200F € 1.765,00 (available)
2 * Panasonic Basic climatizzatore monosplit inverter 9000
art.CU+CS-BZ25XKE € 442,00 (available in 2/3 days)
2 * Panasonic Comfort Cloud modulo Wi-Fi per climatizzatori art.CZ-TACG1
€ 58,00 (available in 2/3 days)
- Shipping cost to Netherlands € 300,00
Een dikke week later werd ik gebeld door de transporteur en de daarop volgende dag zijn de WPB en L/W warmtepomp bezorgd. De aircos bleken niet op voorraad en arriveerde pas eind mei.
![]() | ![]() |
Alles ziet er goed uit, geen noemenswaardige transportschade en het lijkt compleet. Inmiddels één van de panasonic aircos succesvol geïnstalleerd. De rest volgt ergens deze zomer.
Hoi mensen die bij climaled.fr besteld hebben, ik vraag me af of de totale prijs inc. of excl. BTW is:
/f/image/5qVTolZZgykDCIQQKYoE1c2Z.png?f=fotoalbum_large)
Als dat inc btw is dan is het een heel aantrekkelijke prijs, en als het excl is dan is het net wat duurder dan in Nederland. Vind het een beetje gek dat ze het noemen zonder te zeggen of het inc of excl is..
/f/image/5qVTolZZgykDCIQQKYoE1c2Z.png?f=fotoalbum_large)
Als dat inc btw is dan is het een heel aantrekkelijke prijs, en als het excl is dan is het net wat duurder dan in Nederland. Vind het een beetje gek dat ze het noemen zonder te zeggen of het inc of excl is..
Die prijs lijkt me inclusief btw. Als je de producten los aanklikt zie je wel een bedrag met en zonder btw staan.d-snp schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:42:
Hoi mensen die bij climaled.fr besteld hebben, ik vraag me af of de totale prijs inc. of excl. BTW is:
[Afbeelding]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Kun je uitrekenen: Bedrag 3339.60 * 21/121 levert 569.60 = het BTW bedrag, aanname: Prijs is inclusief. De overige 100/121 * 3339.60 is dan ex BTW.d-snp schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:42:
[Afbeelding]
Die serie kijk ik ook naar (de ZS, de ZSX vind ik veeeel te duur). Maar mijn conclusie is eigenlijk dat die in het buitenland zelfs duurder lijken te zijn. Aircoplaza.nl verkoopt de SRK35ZS-W voor €899 wat volgens mij een prima prijs is.Dreamer-1982 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:08:
[...]
Mocht hier iemand nog een goede shop daarvoor kennen dan houd ik me aanbevolen.
[...]
In de zomer moet je eigenlijk ook geen airco bestellen in de zuidelijke landen, in NL eigenlijk ook niet.ThinkPad schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:10:
[...]
Die serie kijk ik ook naar (de ZS, de ZSX vind ik veeeel te duur). Maar mijn conclusie is eigenlijk dat die in het buitenland zelfs duurder lijken te zijn. Aircoplaza.nl verkoopt de SRK35ZS-W voor €899 wat volgens mij een prima prijs is.
Vond de offerte van Bottega Idrualica die ik vandaag ontving nog best scherp:
Multisplit Panasonic Etherea set van 2 binnenunits en 1 buitenunit, inclusief verzending (€110) en BTW voor €1350.
Set bestaat uit de volgende delen:
1x CU-2Z35TBE buitenunit
1x CS-Z20VKEW 2,0kW binnenunit
1x CS-Z25VKEW 2,5kW binnenunit
Nu nog een installateur voor de inbedrijfstelling vinden en bestellen maar, mooi klusje voor deze zomer.
Multisplit Panasonic Etherea set van 2 binnenunits en 1 buitenunit, inclusief verzending (€110) en BTW voor €1350.
Set bestaat uit de volgende delen:
1x CU-2Z35TBE buitenunit
1x CS-Z20VKEW 2,0kW binnenunit
1x CS-Z25VKEW 2,5kW binnenunit
Nu nog een installateur voor de inbedrijfstelling vinden en bestellen maar, mooi klusje voor deze zomer.
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Zelfde conclusie hier getrokken en de airco via marktplaats gekocht. Was goedkoopste wat er te vinden was via "debesteairco", direct van de distributeur geleverd.ThinkPad schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:10:
[...]
Die serie kijk ik ook naar (de ZS, de ZSX vind ik veeeel te duur). Maar mijn conclusie is eigenlijk dat die in het buitenland zelfs duurder lijken te zijn. Aircoplaza.nl verkoopt de SRK35ZS-W voor €899 wat volgens mij een prima prijs is.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik kwam deze partij ook tegen via Marktplaats.LED-Maniak schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:31:
[...]
Zelfde conclusie hier getrokken en de airco via marktplaats gekocht. Was goedkoopste wat er te vinden was via "debesteairco", direct van de distributeur geleverd.
Voor MHI is dit momenteel volgens mij het meest voordelige adres. Elders nog niet goedkoper gezien.
Website is https://aircovivo.nl/
SRK35ZS-WF + SRC35ZS-W voor €975.
Kan alleen nergens verzendkosten ontdekken, ze zitten mij helaas te ver weg voor ophalen.
@Dreamer-1982 Voor jou wellicht nog een interessante partij?
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 17-07-2024 11:54 ]
Hij laat het direct vanuit Stultz Duitsland bij je afleveren als je niet binnen een uur oid van zijn adres zit.ThinkPad schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:13:
[...]
Ik kwam deze partij ook tegen via Marktplaats.
Voor MHI is dit momenteel volgens mij het meest voordelige adres. Elders nog niet goedkoper gezien.
Website is https://aircovivo.nl/
SRK35ZS-WF + SRC35ZS-W voor €975.
Kan alleen nergens verzendkosten ontdekken, ze zitten mij helaas te ver weg voor ophalen.
Verzendkosten 0 euro, betaling achteraf. Ik twijfelde eerst ook want de site is wat leeg enzo, maar heb een half uur met die kerel aan de telefoon gezeten en nog langer via whatsapp voor wat tips hier en daar voor doorvoer door de dakgoot.
Voor mijn dualsplit opstelling was hij incl wifi modules een stuk goedkoper dan alle andere zonder wifi modules.
Geen idee hoe.. Lage marges of enorme afzet.
Dat was zeker ook een optie geweest, 0 euro verzendkosten en betaling achteraf, waar kom je dat nog tegen?
Ik heb ze ondertussen bij AircoDruten besteld en afgehaald, ben uiteindelijk voor 5x ZS2.0 gegaan en 1x ZR6.3. Nog een leuke korting gekregen, in totaal qua prijs zeker vergelijkbaar met aircovivo.
De buitenlandse shops waar ik contact mee heb gehad kunnen geen MHI voor betere prijzen leveren.
Ik heb ze ondertussen bij AircoDruten besteld en afgehaald, ben uiteindelijk voor 5x ZS2.0 gegaan en 1x ZR6.3. Nog een leuke korting gekregen, in totaal qua prijs zeker vergelijkbaar met aircovivo.
De buitenlandse shops waar ik contact mee heb gehad kunnen geen MHI voor betere prijzen leveren.
Vond deze shops op het internet zoekend naar een samsung split voor de laagste prijs.
https://www.airefrio.com/
https://caldaiemurali.it/
https://www.tavolla.com/
https://expertclima.es/
Ga even offertes met shipping aanvragen en dan waarschijnlijk bij een bestellen.
Mijn ideale setup kost bij klima.pt 1250 euro, die neem ik ook mee voor shipping offerte maar als het echt 250 euro shipping is valt die helaas toch af.
https://www.airefrio.com/
https://caldaiemurali.it/
https://www.tavolla.com/
https://expertclima.es/
Ga even offertes met shipping aanvragen en dan waarschijnlijk bij een bestellen.
Mijn ideale setup kost bij klima.pt 1250 euro, die neem ik ook mee voor shipping offerte maar als het echt 250 euro shipping is valt die helaas toch af.
Btw was makkelijk ter verrekenen via Vies, een europees btwid verificatie systeem.
Airco's dus besteld bij https://caldaiemurali.it/
Totaalkosten incl opsturen (zonder btw) 995 euro.
Echt tevreden met deze deal, split unit samsung voor onder 1000.
Nu kijken hoe lang het duurt voordat het hier is.
Even een update. Onderhoudje uitgevoerd buiten, alles even schoongemaakt. Binnen doen we dat elk jaar 2x omdat hij niet zo heel veel in gebruik is. De afgelopen 4 jaar is hij gemiddeld gezien 100 uur in dienst voor verwarmen en 70 uur voor koelen. Maar dus helemaal alive and kicking, ben er supertevreden voor voor dit bedrag kan hier niets aan tippen. Ook de efficienty al een paar keer nagemeten, en deze is nog helemaal goed (nog geen reden om gas te vervangen dus). Nog +-2 jaar en dan heeft hij voor mij al de gewenste levensduur bereikt, alles daarna is een leuke extra.Galactic schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:45:
Dit weekend net voor de hittegolf de laatste loodjes gelegd aan de Italiaanse airco. Ik heb uiteindelijk een HiSense gekocht omdat deze WIFI had en A+++ en heel betaalbaar was (toen 460 betaald + 150 verzending).
Na ontvangst had ik rondgebeld maar het was een ramp om iemand te vinden (België) en de prijzen waren belachelijk (van 400 tot 550 euro voor enkel vacumeren en in dienst zetten). Daarom zelf een vacuumpomp gekocht, manumetersetje en een koppelstukje 5/16 naar 1/4. Nou het klusje was eigenlijk snel geklaard en alles werkt tophad er eerst wat "schrik" voor maar het is makkelijker dan ik dacht!
*knip* Samenkoopacties zijn niet de bedoeling op Tweakers.
[ Voor 77% gewijzigd door Yorinn op 17-08-2024 22:57 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz
Hoe lang heeft het geduurd voor dat de airco's binnen waren, ik heb gisteren ook bij de webshop besteld.D-vil schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:51:
Btw was makkelijk ter verrekenen via Vies, een europees btwid verificatie systeem.
Los van het feit dat hier veel over bestellen in het buitenland wordt gesproken, is dit volgens mij ook het topic waar het meeste kennis zit rondom het zelf monteren van de airco zit.
Ik ben zelf in de markt voor 4 mhi 2.5kw airco's. En los van of ik ze in Nederland of in het buitenland ga halen, de grootste winst lijkt in montage te zitten.
Inclusief montage lijkt op zo'n 1600 euro ps minimaal te komen. Terwijl de goedkoopste nl webshop de zs binnen+buiten unit al voor onder de 800 kan leveren. Laten we zeggen nog 200 euro aan aansluitmateriaal is 1000 euro, dan blijft er nog 600 montagekosten over.
Ik weet niet wat 4x in bedrijfstelling gaat kosten, maar dan nog blijft er zo'n 400 a 500 winst per unit over.
Maar nu vraag ik me dus af: waar is al dat geld voor? Ik las ergens een schatting van 6 uur werk per airco, maar ik zie niet goed waar het werk dan in zit: binnenunit plaatsen, 60mm gat boren, leidingen trekken in gootje, buitenunit ophangen en aansluiten, stroom aansluiten, klaar.
Geen van die werkzaamheden klinken lastig, of vergis ik me?
(Ter info: ik heb reeds een l/w monoblock zelf geïnstalleerd, dus ik heb soortgelijk werk eerder gedaan)
Ik ben zelf in de markt voor 4 mhi 2.5kw airco's. En los van of ik ze in Nederland of in het buitenland ga halen, de grootste winst lijkt in montage te zitten.
Inclusief montage lijkt op zo'n 1600 euro ps minimaal te komen. Terwijl de goedkoopste nl webshop de zs binnen+buiten unit al voor onder de 800 kan leveren. Laten we zeggen nog 200 euro aan aansluitmateriaal is 1000 euro, dan blijft er nog 600 montagekosten over.
Ik weet niet wat 4x in bedrijfstelling gaat kosten, maar dan nog blijft er zo'n 400 a 500 winst per unit over.
Maar nu vraag ik me dus af: waar is al dat geld voor? Ik las ergens een schatting van 6 uur werk per airco, maar ik zie niet goed waar het werk dan in zit: binnenunit plaatsen, 60mm gat boren, leidingen trekken in gootje, buitenunit ophangen en aansluiten, stroom aansluiten, klaar.
(Ter info: ik heb reeds een l/w monoblock zelf geïnstalleerd, dus ik heb soortgelijk werk eerder gedaan)
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Nee heb je geen idee waar dat geld in zit?ConQuestador schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:47:
Los van het feit dat hier veel over bestellen in het buitenland wordt gesproken, is dit volgens mij ook het topic waar het meeste kennis zit rondom het zelf monteren van de airco zit.
wat dacht je van dit:
1 unit monteren voor 500 euro --> 87 euro BTW afdragen dus dan heb je nog 413 over euro over als bedrijf. Daarvoor moet je ergens naartoe dus reistijd, inplannen van de afspraak, altijd zorgen voor kleinmateriaal wat je toch weer nodig hebt, een hele bus met duur gereedschap op de weg houden en vooral: jaarlijks dure en verplichte certificering halen + je apparatuur laten ijken etc. Daarnaast heb je vaak te maken met halve dagen die je niet volkrijgt gepland dus je kunt niet echt uurtjes verkopen maar eerder dagdelen.
de teller loopt snel op zoals je ziet
Je hebt uiteraard een goed punt, ik doelde meer op de uurtjes. Als ervaren pro klinkt het alsof zo'n ding in een paar uur wel hangt.Fr33z schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:56:
[...]
Nee heb je geen idee waar dat geld in zit?![]()
![]()
wat dacht je van dit:
1 unit monteren voor 500 euro --> 87 euro BTW afdragen dus dan heb je nog 413 over euro over als bedrijf. Daarvoor moet je ergens naartoe dus reistijd, inplannen van de afspraak, altijd zorgen voor kleinmateriaal wat je toch weer nodig hebt, een hele bus met duur gereedschap op de weg houden en vooral: jaarlijks dure en verplichte certificering halen + je apparatuur laten ijken etc. Daarnaast heb je vaak te maken met halve dagen die je niet volkrijgt gepland dus je kunt niet echt uurtjes verkopen maar eerder dagdelen.
de teller loopt snel op zoals je ziet
Overigens als ok jouw kostenopsomming zo hoor dan zou 4x een airco wel wat kwantumkorting op moeten kunnen leveren..
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
@ConQuestador Een installatieteam (meestal 2 personen) is gemiddeld zo'n 4 uur bezig.
Ik pak als vuistregel even 100 euro/uur all-in, dus 800 euro kosten klant. Daarna komt het verhaal van Fr33z om de hoek kijken
Ik pak als vuistregel even 100 euro/uur all-in, dus 800 euro kosten klant. Daarna komt het verhaal van Fr33z om de hoek kijken
Ja als ervaren pro zou ik verwachten dat je ongeveer 1 dagdeel per airco nodig hebt, maar wel sterk situatieafhankelijk. Je bent heel snel veel tijd kwijt als er een moeilijk traject qua bekabeling is of als de leiding ff niet meewerkt.ConQuestador schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:12:
[...]
Je hebt uiteraard een goed punt, ik doelde meer op de uurtjes. Als ervaren pro klinkt het alsof zo'n ding in een paar uur wel hangt.
Overigens als ok jouw kostenopsomming zo hoor dan zou 4x een airco wel wat kwantumkorting op moeten kunnen leveren..
En die ervaren pro die het er ff in 4 uurtjes uitknalt die moet dus minimaal 75 euro ex btw vragen om al die bijkomende kosten dus op te kunnen vangen zoals ik beschreef. Dus dan is 500 incl btw voor 1 airco niet gek. Natuurlijk kun je voorstellen om die persoon er 4 te laten doen op 1 plek en dan kan het misschien wel voor minder. Maar je zult er snel 2 volle dagen voor moeten rekenen, zelfs al ben je op de 2e dag na 6 uurtjes klaar. Mensen vergeten dat je daarna niet die andere 2 uurtjes nog een andere klant kunt helpen dus je dag is gewoon weg. Dus dat doet iets met je tarieven.
En op bovenstaand verhaal. Er moet ook nog iets met garantie. Is er wat met de installatie dan moet de betreffende installateur terug komen en zijn werk doen, kost soms ook nog wel eens wat uurtjes.
Ja montage lijkt duur, als je het naast elkaar zet valt het mee.
Ja montage lijkt duur, als je het naast elkaar zet valt het mee.
Fijn om te horen dat alles goed aangekomen is! Ik zat net even te spelen op de website wat het allemaal zou kosten en dat valt best mee! Voor een split unit 71 euro verzendkosten.Mir64za schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:07:
Inmiddels mijn bestelling binnen na 7 dagen tevreden met https://climaconvenienza.it/
[Afbeelding]
Omdat ik veel info en vertrouwen uit dit topic heb gehaald, vind ik het wel zo netjes om ook mijn ervaring te delen.
Vanuit diverse installateurs heb ik offertes ontvangen voor de installatie voor airco op mijn bovenverdieping. Eén van die offertes was voor een Haier multi-split met 4 binnen units, inclusief installatie: € 7700,-
Hetzelfde systeem kostte bij Caldaie Murali € 2200,-
Dat verschil vond ik te fors, dus besloten mijn airco's in Italië te bestellen en zelf de basis installatie te doen.
Uiteindelijk voor een ander merk (Hisense) gekozen en omdat we veel geld zouden besparen, een aantal meer airco's besteld.
Op 27-09 heb ik een bestelling gedaan en vanwege het verrekenen van de BTW kreeg ik op 28-09 een nieuwe factuur. Deze heb ik diezelfde dag voldaan (daarna blokkeerde mijn bank mij toegang tot mijn rekening ivm een verdachte transactie
).
Op 30-09 kreeg ik bevestiging dat de betaling ontvangen was en op 02-10 een verzendbevestiging van 2 pallets, inclusief werkende track & trace link.
Op 08-10 kreeg ik een sms van de vervoerder met een 3 tal bezorgopties. Ik koos voor de snelste, en zodoende werden vanmorgen om 08:45 2 pallets met 2 buitenunits en 7 binnenunits afgeleverd.
Laat het installeren beginnen
Vanuit diverse installateurs heb ik offertes ontvangen voor de installatie voor airco op mijn bovenverdieping. Eén van die offertes was voor een Haier multi-split met 4 binnen units, inclusief installatie: € 7700,-
Hetzelfde systeem kostte bij Caldaie Murali € 2200,-
Dat verschil vond ik te fors, dus besloten mijn airco's in Italië te bestellen en zelf de basis installatie te doen.
Uiteindelijk voor een ander merk (Hisense) gekozen en omdat we veel geld zouden besparen, een aantal meer airco's besteld.
Op 27-09 heb ik een bestelling gedaan en vanwege het verrekenen van de BTW kreeg ik op 28-09 een nieuwe factuur. Deze heb ik diezelfde dag voldaan (daarna blokkeerde mijn bank mij toegang tot mijn rekening ivm een verdachte transactie

Op 30-09 kreeg ik bevestiging dat de betaling ontvangen was en op 02-10 een verzendbevestiging van 2 pallets, inclusief werkende track & trace link.
Op 08-10 kreeg ik een sms van de vervoerder met een 3 tal bezorgopties. Ik koos voor de snelste, en zodoende werden vanmorgen om 08:45 2 pallets met 2 buitenunits en 7 binnenunits afgeleverd.
Laat het installeren beginnen
Ik heb net een airco laten installeren om m'n verwarmingsfactuur een beetje te verlagen in de toekomst: Daikin perfera ftxm-25, een stylish ftxa-42 en een 3mxm52(moest normaal een 2mxm50 zijn, maar deze was niet dadelijk op stock), ik heb totaal iets meer dan 4000€ uitgegeven, maar als ik bij verschillende online (buitenlandse) webshops kijk dan krijg ik zelfs hogere prijzen te zien-of minder dan 300 euro verschil???
Misschien ligt het aan mij, doe ik iets verkeerd? Ik heb gewoon lukraak twee Italiaanse winkels genomen waarnaar hierboven verwezen wordt.
Zag dit topic nu pas, maar ik snap dus niet waarom velen de moeite doen om alles in het buitenland te kopen, zelf te plaatsen(of laten plaatsen) om dan duurder uit te komen dan een lokaal bedrijf. Fijne is natuurlijk dat ik lokaal een aanspreekpunt heb indien er iets mis zou gaan én garantie op toestellen en installatie bij hetzelfde bedrijf.
Ik heb wel nog een omniumverzekering erbij genomen(hoefde niet hoor) om de volgende jaren niet voor verrassingen te komen staan-onderhoudscontract is daar natuurlijk een onderdeel van.
Misschien ligt het aan mij, doe ik iets verkeerd? Ik heb gewoon lukraak twee Italiaanse winkels genomen waarnaar hierboven verwezen wordt.
Zag dit topic nu pas, maar ik snap dus niet waarom velen de moeite doen om alles in het buitenland te kopen, zelf te plaatsen(of laten plaatsen) om dan duurder uit te komen dan een lokaal bedrijf. Fijne is natuurlijk dat ik lokaal een aanspreekpunt heb indien er iets mis zou gaan én garantie op toestellen en installatie bij hetzelfde bedrijf.
Ik heb wel nog een omniumverzekering erbij genomen(hoefde niet hoor) om de volgende jaren niet voor verrassingen te komen staan-onderhoudscontract is daar natuurlijk een onderdeel van.
![]() | ![]() |
Ik check de prijzen altijd hier:
https://www.trovaprezzi.i...ione_daikin_ftxa42aw.aspx
https://www.trovaprezzi.i...ione_daikin_ftxa42aw.aspx
Hier ook mijn 2e Daikin airco 3.5kw uit Italië zelf geïnstalleerd. Airco koste mijn €480,- incl verzenden. Was al binnen 4 dagen in huis 😃 De rest van de materialen hier online in Nederland besteld. Denk aan leidingen, goten, ophangbeugel, werkschakelaar, electra etc.. mijn totale kosten €620,- zaterdag komt de stek monteur hem in bedrijf stellen. Dat kost mijn niks, is een goede bekende van me. 😃👍
:strip_exif()/f/image/EcK7dERMeEb1VAsgLTne1Ixv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bnIPurTupKjt7KlDGzQTQTzF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EcK7dERMeEb1VAsgLTne1Ixv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bnIPurTupKjt7KlDGzQTQTzF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AWfczToioB8Tp6PTZSoS6VUI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Bacteria1980 op 16-10-2024 18:58 ]
De prijzen zijn door verbeterd aanbod veel gelijker geworden dan een aantal jaren geleden. Verder zijn sommige modellen en merken echt nog veel goedkoper, maar gelukkig veel beter tegenwoordig!bull dog schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:27:
Ik heb net een airco laten installeren om m'n verwarmingsfactuur een beetje te verlagen in de toekomst: Daikin perfera ftxm-25, een stylish ftxa-42 en een 3mxm52(moest normaal een 2mxm50 zijn, maar deze was niet dadelijk op stock), ik heb totaal iets meer dan 4000€ uitgegeven, maar als ik bij verschillende online (buitenlandse) webshops kijk dan krijg ik zelfs hogere prijzen te zien-of minder dan 300 euro verschil???
Misschien ligt het aan mij, doe ik iets verkeerd? Ik heb gewoon lukraak twee Italiaanse winkels genomen waarnaar hierboven verwezen wordt.![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Mag ik vragen welke website je besteld hebt?Bacteria1980 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:47:
Hier ook mijn 2e Daikin airco 3.5kw uit Italië zelf geïnstalleerd. Airco koste mijn €480,- incl verzenden. Was al binnen 4 dagen in huis 😃 De rest van de materialen hier online in Nederland besteld. Denk aan leidingen, goten, ophangbeugel, werkschakelaar, electra etc.. mijn totale kosten €620,- zaterdag komt de stek monteur hem in bedrijf stellen. Dat kost mijn niks, is een goede bekende van me. 😃👍
Let op:
Algemene discussie over aankoopadvies en hoe je een airco zelf kan installeren mag in Topicreeks: L/L warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Algemene discussie over aankoopadvies en hoe je een airco zelf kan installeren mag in Topicreeks: L/L warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen