Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 318 319 Laatste
Acties:
  • 2.353.677 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08 19:57
Servee schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:18:
[...]

De ervaring is hier echt dikke prima met de Daikin 3,5kW single split, heb hier al 40+ en -8 meegemaakt en in beide gevallen 0,0 comfort problemen….als je gewoon een juiste warmteverlies berekening maakt is er niks aan de hand…niet zo paniekzaaien.
Ik kan dat ook beamen, hier ook een Daikin FTXM35R, huis uit 1981, 55 m2, 140 m3.
Sinds november 24/7 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:47
Xqlus1ve schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:08:
[...]

Zolang de overheid de gas aansluiting niet verbied blijft hij erin. Heb ook onvoldoende goeie daken om veel stroom via panelen op te wekken, red momenteel rond de 2600ish kWh per jaar.

De reden waarom we Daikin hadden genomen was vanwege de Designer model, het advies van vele dat 3,5 voldoende was had mij besloten om bij een groot handelaar in BE het aan te schaffen inplaats van ItaIië of Frankrijk, prijs verschil werd te klein bij een 3,5.

Na alle info die ik nu lees begin ik echt te twijfelen, had een eigen topic gestart met advies, een 3,5 moest ruim voldoende zijn volgens iedereen. De aannemer vandaag begon al te twijfelen, alle andere aannemers hiervoor kwamen niet met deze signalen, vandaag werd afgeraden om de kamer aan de voorkant te voorzien van deze airco setup, want condenspompje en potentieel schade aan de tussenmuur van 2 kamers.

Wat is nou verstandig, 3,5 veranderen naar een 4,2 voor 300 euro meer? Of gewoon volledig MHI gaan met een SRK35ZSX-WB voor de woonkamer om toch iets van luxe uit te stralen en dan 1 of 2 singles te nemen voor de 2 gewenste kamers die vrouwlief wil. Dat zou ook rond 3850 uitkomen.
Goede vraag... Er zijn mensen hier die blij zijn met een 3.5 Daikin. Er waren mensen die klagen over defrosts, maar dat krijg je als je 100% vermogen voor een lange tijd vraag van een apparaat.

Hier ben ik voor 95% gasloos, de badkamer maak ik met een slimme thermostaatkraan voor ~0.3m3/dag warm, de woonkamer kan dat ook als het echt nodig is maar tot nu toe niet nodig gehad, heb vermogen over.

Als je een fallback hebt en deze mooi vindt, sja waarom niet. Ik zie het probleem niet met een verbruik van 400 m3 per jaar nu en een alternatief indien defect / teveel defrosts / echt te koud buiten. Je kan altijd hybride stoken, zoveel mogelijk elektrisch, beetje gas voor comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:58

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

w00key schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:45:
[...]

Kijk zelf op eurovent-certification.com.

Daar zoeken op RXJ35A geeft: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201770692

[Afbeelding]

Oh dear. Hij is maar "gemaakt" voor 2.5 kW bij verwarming, Pdesignh = Design capacity, for heating, daarop is ook de kWh/annum gebaseerd. Je ziet op dat pagina ook (bij bivalent point) dat hij bij -10C maar 2.11 kW aan warmte kan leveren, rest moet komen van een straalkachel.

De 4.2 kW doet het veel beter: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201770695

[Afbeelding]

Maar zelfs die haalt bij -7 graden maar 3.37 kW. "Verbruik" is hoger natuurlijk, maar hij levert ook veel meer warmte voor heel klein beetje extra ruimte binnen en buiten.

1 unit van de 4.2 levert veel meer warmte dan 2x "3.5" = "7.0". Dat is waarom ik Daikin singles afraad, je komt bij de <= 3.5 kW heel snel in capaciteitsprobleem, zeker als je warmteverlies boven de 4 kW is.

De MHI heeft daar geen last van. De 3.5 is echt 3.5 kW bij verwarmen, ook als het koud is. De Daikin multi's vanaf 4.2 kW doen het ook goed.

Mensen: roep niet zo snel dat een 3.5 kW single split prima is, dat is bij Daikin zeker niet. Bij ook de rest graag even controleren op Eurovent.
Nog even een laatste vraag dan (los van het feit dat hier ook mensen prima ervaring hebben met een 3,5), een FTXJ42 is overkill voor de zomer, voor de winter is het weer de betere optie. Wat is het effect van een te grote airco voor de zomer? Als je deze op een lage stand zet haal je toch ook een gewenste comfort zonder dat hij staat te pendelen? Of is hier het nadeel dat je ook veel meer stroom vebruik hebt met een 4,2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-08 14:24

silverball

De wagen voor moderne mensen

franssie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:24:
[...]

Met elke soort van verwarming daalt de luchtvochtigheid. Ik heb deze https://www.medisana.nl/n...tiger-met-hygrometer.html en doet het werk ook prima.

In de winter is de RV gewoon echt vaak laag, ik heb meerdere meters en 30-35% is nu normaal.
De hamvraag is of het bij een airco erger is t.o.v. een radiator. Ik denk dat dat een misvatting is, maar het is wel de reden dat m'n vriendin er geen eentje wilt. :P

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

silverball schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:57:
[...]

De hamvraag is of het bij een airco erger is t.o.v. een radiator. Ik denk dat dat een misvatting is, maar het is wel de reden dat m'n vriendin er geen eentje wilt. :P
Ik heb daar wel een tip voor:
Wij drogen de was op een wasrek voor de airco (in de luchtstroom), bij 24/7 verwarmen is het dan na een nachtje/dagje wel droog.
Dat verhoogd de luchtvochtigheid ook, wij zitten op 49%, en het kost geen extra stroom 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-08 11:50
Wij zijn ons ook aan het orienteren om airco’s te plaatsen voor verwarmen. Aantal offertes gehad en voorkeur ligt bij de diamond range van ME electric. Erg mooi en goede specificaties volgens eurovent. Maar wel prijzig. Zie ze hier maar mondjesmaat voorbij komen. Is daar een reden voor waarom (minder)niet voor ME gekozen wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

w00key schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:37:
Nog een keer terugkomen op warmteverlies berekening, capaciteit airco etc.

Dit is een label A tussenwoning, met WTW en ERV, dus nauwelijks ventilatieverlies, en ik gebruikte 1341 kWh in 2022. Als je dat vergelijkt met de energielabels van Daikin en MHI, daar zeggen ze:

Daikin RXJ35A: Pdesign 2.5 kW - 680.00 kWh/annum
MHI ZS 3.5: Pdesign 3.0 kW - 895.00 kWh/annum
MHI ZSX 3.5: Pdesign 3.4 kW - 934.00 kWh/annum

En mijn unit: LG MU3R19 5.2: Pdesign 4.8 kW - 1764 kWh/annum.

Dan had ik het niet gered met de Daikin, hij is gemaakt voor een kamer met 680 kWh verbruik, niet eentje met het dubbele. Mijn unit is iets te groot, label zegt Pdesign 4.8 kW, ik verbruik ~76% van de kWh/annum rating, dus had ook een 3.7 kW unit kunnen halen, als die bestond.

Maar wel een Pdesign van 3.7 kW en niet eentje die "3.5 = 2.5" is, de MHI ZSX 3.5 had het kunnen redden hier.
Ons nieuwbouwhoekhuis van 2020 heeft (helaas) gewoon type C ventilatie (wel gestuurd) en mijn multi met 3.5 kW unit in de woonkamer heeft het lachend warm gehouden. Ik was vooral tegen pendelen aan't vechten met demand control.
Mogelijk had ik zelfs het hele huis en (139 m2) gered maar het open trapgat en 1e verdiepingunit ver weg van baby- en badkamer maakte dat wat onhandig dus die heb ik op de vloerverwarming gelaten. Zolderkamer met de unit wel beetje bij verwarmd zodat het daar niet te koud werd (deur dicht, 15 m3 met 3 muren aan de lucht) en het leek ook de multi wat mooier te laten draaien.

Misschien dat het met een week -10 niet gelukt was maar ik heb dit ding dan ook niet als hoofdverwarming voor strenge vorst bemeten. Blij toe ook want dat was helemaal drama geworden met gemiddeld weer. Ik had hem zeker niet groter gewild dan dit. Wel had ik de buitenunit niet weer zo hoog aan de gevel gehangen want het maakt elke handeling irritant. Er zit nu een resonantierateltje in en ik kan er zonder ladder niet bij en de ladder is niet praktisch beschikbaar. Gelukkig zit er nu toch niemand buiten..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-08 07:14
w00key schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:35:
[...]

Goede vraag... Er zijn mensen hier die blij zijn met een 3.5 Daikin. Er waren mensen die klagen over defrosts, maar dat krijg je als je 100% vermogen voor een lange tijd vraag van een apparaat.

Hier ben ik voor 95% gasloos, de badkamer maak ik met een slimme thermostaatkraan voor ~0.3m3/dag warm, de woonkamer kan dat ook als het echt nodig is maar tot nu toe niet nodig gehad, heb vermogen over.

Als je een fallback hebt en deze mooi vindt, sja waarom niet. Ik zie het probleem niet met een verbruik van 400 m3 per jaar nu en een alternatief indien defect / teveel defrosts / echt te koud buiten. Je kan altijd hybride stoken, zoveel mogelijk elektrisch, beetje gas voor comfort.
Hier al ruim 3 maand geen gas verbruikt. De stekker van de cv ketel heb ik nog wel gewoon in het stopcontact schiet me nu te binnen. Deze er uit trekken of is dat niet verstandig? Douchen gaat ondertussen met een warmtepompboiler en de verwarming middels airco’s.

De gasaansluiting laat ik bewust in tact omdat je nooit weet hoe de toekomst verloopt. Maar de stekker uit de ketel.. ?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 08:53
henidde schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:52:
[...]

Hier al ruim 3 maand geen gas verbruikt. De stekker van de cv ketel heb ik nog wel gewoon in het stopcontact schiet me nu te binnen. Deze er uit trekken of is dat niet verstandig? Douchen gaat ondertussen met een warmtepompboiler en de verwarming middels airco’s.

De gasaansluiting laat ik bewust in tact omdat je nooit weet hoe de toekomst verloopt. Maar de stekker uit de ketel.. ?
Jazeker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Termy schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:52:
Ons nieuwbouwhoekhuis van 2020 heeft (helaas) gewoon type C ventilatie (wel gestuurd) en mijn multi met 3.5 kW unit in de woonkamer heeft het lachend warm gehouden. Ik was vooral tegen pendelen aan't vechten met demand control.
Mogelijk had ik zelfs het hele huis en (139 m2) gered maar het open trapgat en 1e verdiepingunit ver weg van baby- en badkamer maakte dat wat onhandig dus die heb ik op de vloerverwarming gelaten. Zolderkamer met de unit wel beetje bij verwarmd zodat het daar niet te koud werd (deur dicht, 15 m3 met 3 muren aan de lucht) en het leek ook de multi wat mooier te laten draaien.
Oftewel ik ga mijn bestelling laten staan en ik zie wel waar het schip strand. Draaie jullie je Aircon 24/7?
Hoe douche je dan met warm water, als dat via je CV gaat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-08 07:14
Xqlus1ve schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Oftewel ik ga mijn bestelling laten staan en ik zie wel waar het schip strand. Draaie jullie je Aircon 24/7?

[...]

Hoe douche je dan met warm water, als dat via je CV gaat? :P
Dat gaat niet meer via cv maar via boiler.

Maar heb alle stekkers van de cv en vloerverwarming toilet er nog inzitten. Deze eruit halen?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

henidde schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:20:
[...]

Maar heb alle stekkers van de cv en vloerverwarming toilet er nog inzitten. Deze eruit halen?
vloerverwarmings(pomp), is volgens mij niet goed als je daar de stekker van uit trek, daar kan die van vast gaan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

[...]

Dus je betaalt voor een eventuele toekomst vastrecht voor gas? Of kook je nog op gas? Zo ja, dan is inductie natuurlijk geen grote stap meer. Sowieso fijner voor het binnenklimaat.

@Xqlus1ve toen het onder 0 was wel, maar nu is het te warm. Zonder demand control moduleert hij hier mooier terug dan met, mits hij z'n initiële vermogen kwijt kan (anders pendelt hij op een gemiddeld hoger vermogen, dus dat wil je echt voorkomen) dus momenteel gaat hij 's nachts aan (dynamisch contract, dus meestal goedkoopste moment van de dag) en dan draait hij tot hij afslaat waarna ik hem uit zet. Ik had ook een 00:00-6:00 schema maar dan wil het 's avonds wel weer eens fris zijn dus het ligt er een beetje aan. Als je niet dynamisch zit en het moment van aanzetten niet uitmaakt dan zou ik hem in de ochtend (piekprijs bij dynamisch :p) aanzetten tot de avond en 's nachts uit.

Ik heb al een Raspberry Pi liggen maar ben nog te lui geweest om home assistant in te zetten voor automatische regeling. Idealiter regel ik het zo dat hij stookt op de goedkoopste momenten of wanneer het te koud wordt en ook uit gaat zodra hij gaat pendelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:29
Xqlus1ve schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:35:
[...]

vloerverwarmings(pomp), is volgens mij niet goed als je daar de stekker van uit trek, daar kan die van vast gaan staan.
Of een vloerverwarmingschakelaar er tussen zetten. Die gaan aan als de ingestelde temperatuur bereikt wordt door CV water aanvoer; of 1x per 24 uur (willekeurig schijnbaar, hier geprobeerd die ene keer in 24 uur eens te zien maar is me niet gelukt). Of uiteraard een slimme stekker erop die 1 of 2x per dag even aan gaat.

Andere vraag; iemand anders zei recent tegen me dat je ook je cv af en toe moet laten draaien, oftewel thermostaat / verwarming even aanzetten. Ik kan me niet indenken waarom precies; de CV brandt hier tijdens douchen dus daarmee brand de boel in ieder geval wel schoon dacht ik.

Edit: en weer ontopic. Ik blijf aan het vechten met de wifi module (WF-RAC) van mn airco op de 2e verdieping. Pakt hem vaker niet dan wel. Al eens gereset dmv de knop 2-3 sec in te drukken (volgens de handleiding), leek even te werken maar we zijn weer terug bij af. Ik moet soms wel 10-15 keer proberen en de foutmelding wegklikken om de boel op te starten. Om nog maar niet te beginnen over aanpassingen doen (bijv temp aanpassen). Iemand suggesties?

Hele huis draait op een mesh netwerk, ingesteld als access points (mesh techniek uitgezet voor de wifi modules om overschakelen te vermijden)

[ Voor 26% gewijzigd door KoningPaulus op 03-03-2023 14:20 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
[...]

Ik laat met opzet de pomp van de vv continu draaien en de Daikin FTXM 35 24/7 aan, dan word de hardstenen vloer enigszins “verwarmt” doordat de warme lucht erop geblazen word.
S’nachts laat ik de airco harder blazen dan overdag.
Hier al een jaar geen gas meer verbruikt, sww gaat met 30 liter boiler (175 euro), genoeg voor 2 personen, geen onderhoud (waterontharder) en geen geluid.
De vloer word duidelijk kouder als ik de pomp uitzet.

[ Voor 4% gewijzigd door Bohaak op 03-03-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luminatus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:01
[...]

Volgens mij is dat niet verstandig. Ook al stook je niet, de ketel laat het systeem af en toe kort draaien om problemen te voorkomen.
Misschien even goed Googlen of het echt nodig is.
Sowieso kun je het warmhoudvat uitschakelen als je dat nog niet hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:08
[...]

Niet eruit halen of je loopt risico op een vastzittende pomp, wel kun je tapcomfort uitzetten.
De vloerverwarmingverdelers kun je een pompschakelaar tussen zetten dan draait die eens in de 24h voor 1 minuut om vastlopen te voorkomen.

Ik heb een vastzittende pomp al eens meegemaakt, gelukkig ben ik handig en de pomp uit elkaar gehaald en zo weer kunnen repareren.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 04-03-2023 10:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
w00key schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:45:
[...]

Kijk zelf op eurovent-certification.com.

Daar zoeken op RXJ35A geeft: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201770692

[Afbeelding]

Oh dear. Hij is maar "gemaakt" voor 2.5 kW bij verwarming, Pdesignh = Design capacity, for heating, daarop is ook de kWh/annum gebaseerd. Je ziet op dat pagina ook (bij bivalent point) dat hij bij -10C maar 2.11 kW aan warmte kan leveren, rest moet komen van een straalkachel.

De 4.2 kW doet het veel beter: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201770695

[Afbeelding]

Maar zelfs die haalt bij -7 graden maar 3.37 kW. "Verbruik" is hoger natuurlijk, maar hij levert ook veel meer warmte voor heel klein beetje extra ruimte binnen en buiten.

1 unit van de 4.2 levert veel meer warmte dan 2x "3.5" = "7.0". Dat is waarom ik Daikin singles afraad, je komt bij de <= 3.5 kW heel snel in capaciteitsprobleem, zeker als je warmteverlies boven de 4 kW is.

De MHI heeft daar geen last van. De 3.5 is echt 3.5 kW bij verwarmen, ook als het koud is. De Daikin multi's vanaf 4.2 kW doen het ook goed.

Mensen: roep niet zo snel dat een 3.5 kW single split prima is, dat is bij Daikin zeker niet. Bij ook de rest graag even controleren op Eurovent.
Ik ben hier aan het meevolgen over het vermogen discussie, dus met jou uitleg zou een Daikin 35 die 4kW nominaal vermogen heeft en zelfs een max vermogen van 5,2kW geeft in de winter als het -10°C is maar 2,1kW maximaal vermogen afgeven. Dit klopt totaal niet. Die 35 geeft zelf bij -20 nog een vermogen van 2,14 aan vermogen af. Pdesign is het vermogen die genomen wordt om de COP te berekenen en is zeker niet het max vermogen van het toestel. Die waarde die Daikin opgeeft bij -10 is nominaal vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Bohaak schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:49:
[...]

Ik laat met opzet de pomp van de vv continu draaien en de Daikin FTXM 35 24/7 aan, dan word de hardstenen vloer enigszins “verwarmt” doordat de warme lucht erop geblazen word.
Hier al een jaar geen gas meer verbruikt, sww gaat met 30 liter boiler (175 euro), genoeg voor 2 personen, geen onderhoud (waterontharder) en geen geluid.
Pompen van cv en vloerverwarming durven nogal veel stroom verbruiken en zeker als je ze 24/24 7/7 365/365 laat draaien. Meten is weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
Bohaak schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:49:
[...]

Pompen van cv en vloerverwarming durven nogal veel stroom verbruiken en zeker als je ze 24/24 7/7 365/365 laat draaien. Meten is weten. Ps, Val niet achterover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:02
Hespy schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:33:
[...]

Ik ben hier aan het meevolgen over het vermogen discussie, dus met jou uitleg zou een Daikin 35 die 4kW nominaal vermogen heeft en zelfs een max vermogen van 5,2kW geeft in de winter als het -10°C is maar 2,1kW maximaal vermogen afgeven. Dit klopt totaal niet. Die 35 geeft zelf bij -20 nog een vermogen van 2,14 aan vermogen af. Pdesign is het vermogen die genomen wordt om de COP te berekenen en is zeker niet het max vermogen van het toestel. Die waarde die Daikin opgeeft bij -10 is nominaal vermogen.
Hoe kan het dan dat Eurovent een bivalentiepunt van -7 °C / 2.22 kW opgeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
Hespy schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:43:
[...]

Pompen van cv en vloerverwarming durven nogal veel stroom verbruiken en zeker als je ze 24/24 7/7 365/365 laat draaien. Meten is weten. Ps, Val niet achterover
Pomp is ‘n grundfos Alpha en verbruikt 6 watt, en laat ik alleen in het stookseizoen 24/7 draaien, daarna op pompschakelaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Bohaak op 03-03-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 23:58
Bezzerk schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Stinken zal vooral te maken hebben met vocht, omdat de airco in de auto alleen koelt. De airco in je huis zul je ook gebruiken voor verwarmen, dan ben je dat vocht zo kwijt.
Ook best ontsmetten na het koelseizoen, zodat in het vocht/water geen bacterie en schimmelgroei ontstaat,
beter voorkomen dan genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Martin7182 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:00:
[...]

Hoe kan het dan dat Eurovent een bivalentiepunt van -7 °C / 2.22 kW opgeeft?
Nominaal niet maximaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Hespy schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:22:
[...]

Nominaal niet maximaal
Klopt, hier staat het beschreven als ik het goed gelezen heb al geld dit voor rooftop systemen maar neem aan dat deze test methode hetzelfde is?

Onderstaand even door translate gehaald:

Bepaal de opgegeven capaciteit en EERd/COPd bij de dichtstbijzijnde stap of toename van de capaciteitsregeling van de unit om de vereiste koel-/verwarmingsbelasting te bereiken. Als deze stap het mogelijk maakt om de vereiste koel-/verwarmingsbelasting binnen ± 10% te bereiken (bijv. tussen 9,9 kW en 8,1 kW voor een vereiste koelbelasting van 9 kW), wordt de doelcapaciteit als bereikt beschouwd en de gemeten EER/ COP wordt gebruikt als EERbin/COPbin. Als het met deze stap niet mogelijk is om de vereiste koel-/verwarmingsdeellast binnen ± 10% te bereiken, bepaal dan het vermogen en het effectief opgenomen vermogen bij de gedefinieerde deellasttemperaturen voor de stap aan de andere kant van de vereiste koel-/verwarmingslast. Het opgenomen vermogen bij deellast bij de vereiste deellast voor koeling wordt dan bepaald door lineaire interpolatie tussen de resultaten verkregen uit deze twee stappen. De EERbin/COPbin wordt dan bepaald door de benodigde deellast koelen/verwarmen gedeeld door het geïnterpoleerde deellast opgenomen vermogen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Nominaal niet maximaal
Ik was altijd in de veronderstelling dat het bivalentiepunt een maximum is. Mijn 25ZSX heeft een bivalentiepunt van -10 °C / 3 kW. Beweer je dat dit slechts nominaal is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Servee schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:41:
[...]

Klopt, hier staat het beschreven als ik het goed gelezen heb al geld dit voor rooftop systemen maar neem aan dat deze test methode hetzelfde is?
We hadden het toch niet over COP, maar over het verwarmingsvermogen bij strenge vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:05:
[...]

We hadden het toch niet over COP, maar over het verwarmingsvermogen bij strenge vorst.
Het ging zijdelings over de manier waarop je de Eurovent test kunt interpreteren. De COP staat in lijn met het nominale opgenomen vermogen en daarmee het afgegeven vermogen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-08 08:04
mbbs1024 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:39:
[...]

Ook best ontsmetten na het koelseizoen, zodat in het vocht/water geen bacterie en schimmelgroei ontstaat,
beter voorkomen dan genezen.
Nou, ik sla even over…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Martin7182 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:02:
[...]

Ik was altijd in de veronderstelling dat het bivalentiepunt een maximum is. Mijn 25ZSX heeft een bivalentiepunt van -10 °C / 3 kW. Beweer je dat dit slechts nominaal is :?
De ZSX reeks heeft een grotere warmtewisselaar buiten en de omvang van deze buiten unit is in vergelijking met (standaard) modellen een klasse groter/zwaarder. Vergeet niet dat je ZSX 25 een nominaal vermogen van 3,2 kW en een max vermogen van 6kW heeft, en een ZSX 35 6,8kW max vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
[...]

Nominaal niet maximaal
Nominaal is vermogen bij +7 graden. Maximaal is dat ook, bij +7. Confidently incorrect...

Zie kolom Totale verwarmingscapaciteit bij -10°C

https://www.daikin.nl/con...tflyer%20vs%20jul2021.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
w00key schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 00:42:
[...]

Nominaal is vermogen bij +7 graden. Maximaal is dat ook, bij +7. Confidently incorrect...

Dus blijft over de vraag: is het nou 2.22 kW bij -7 °C / 2.11 kW bij -10 °C (volgens Eurovent) of 2.55 kW bij - 10 °C (volgens Daikin)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Martin7182 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:12:
[...]

Dus blijft over de vraag: is het nou 2.22 kW bij -7 °C / 2.11 kW bij -10 °C (volgens Eurovent) of 2.55 kW bij - 10 °C (volgens Daikin)?
Bij energie label kiest de fabrikant voor een bepaalde Pdesign, daarna reken je uit wat voor vermogen er nodig is, en of deze gehaald wordt in een standaard test setup.

Ik kan niet zeggen waarom Daikin iets anders rapporteert in de pdf, daar zijn de "normen" iets relaxer, zie ook de hele hoge nominale / max vermogen die je nooit haalt als je moet stoken, bij +7 in de nacht staat de verwarming hier niet echt hard te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
Daikin rekent met norminaal vermogen bij -10, max vermogen=powerfull wat je maar 30 minuten kan gebruiken, want anders zou betekenen dat er helemaal niks van over blijft.

Ik heb hier al tijdens -12 mijn huis verwarmd en was geen probleem.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 04-03-2023 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hespy
w00key schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 00:42:
[...]

Hier de tabel van het afgegeven vermogen van een RXM35R Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGhQIi9x4n8vG9cbnhbH9H2Ue_8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NLKwPmNiO7B5VyptHwg9dJBg.jpg?f=user_largebij een nominaal toerental, (bij een 35 is dit 60Hz bij een 25 is dit 46Hz en bij een 20 is dit 32,5Hz ) wat zeker niet het maximale is. In de tabel kan je zien dat deze bij +7°C 4kW geeft, (maximaal is dit 5,2kW wat niet is die tabel staat enkel nominaal toerental)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:38
Hespy schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Hier de tabel van het afgegeven vermogen van een 35 RMX [Afbeelding]bij een nominaal toerental, (bij een 35 is dit 60Hz bij een 25 is dit 46Hz en bij een 20 is dit 32,5Hz ) wat zeker niet het maximale is. In de tabel kan je zien dat deze bij +7°C 4kW geeft, (maximaal is dit 5,2kW wat niet is die tabel staat enkel nominaal toerental)
bedoel je niet de RXM? Tabel kwam mij erg bekend voor van wat hier in de woonkamer hangt :)

https://planetaklimata.co..._RXM-R_Data_Sheet_Eng.pdf (pagina 44)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moIgBe3MjdZxo8BicVlAeOJJqYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KlQAJQD2txsoDKHFTTUVfITl.jpg?f=fotoalbum_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
gielz schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:22:
[...]

bedoel je niet de RXM? Tabel kwam mij erg bekend voor van wat hier in de woonkamer hangt :)

https://planetaklimata.co..._RXM-R_Data_Sheet_Eng.pdf (pagina 44)

[Afbeelding]
Idd mijn fout, RMX bestaat ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Screeny
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-08 13:02
Beetje suffe vraag maar ook wij hebben sinds kort en lucht/lucht warmtepomp aka airco in de woonkamer om te verwarmen. We zijn nog aan het experimenteren en tweaken, maar 1 instelling kom ik niet zo goed uit wat nu handigst is om de woonkamer waar die hangt zo goed/efficiënt mogelijk te verwarmen: the WIDE VANE stand. Is het nu handig om in een vaste stand te laten blazen of juist de "auto heen en weer "stand? of zou het uiteindelijk niet echt uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordFather
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:01
Dat vind ik een goede vraag, wou hebben er sinds een week ook 1 hangen.
Het is denk ik ook wel de vraag waar die hangt.
Wij hebben hem in de hoek hangen en laten hem voor nu ook 1 kant inblazen richting de woonkamer.
De vraag is ook of 3d auto bijvoorbeeld nuttig is.
Wij hebben de SRK50ZS-W hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GivAhuG
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-08 15:33
Hey, mijn airco units besloten van de week om niet meer te verwarmen, dus toch maar even mijn drone het dak op gestuurd. Blijkt dat de isolatiebuizen volledig zijn weggevreten...

Heeft iemand anders hier last van gehad? Hoe heb je het opgelost? (werd in een eerdere topic besproken dat vogels dit graag doen, maar er waren geen echte conclusies)

Daarnaast, de airco's zijn geïnstalleerd door het bedrijf waar wij deze bij gekocht hebben en we hebben hiervoor ook extra kosten gemaakt. Hadden we van het bedrijf en de installateurs kunnen verwachten, dat zij hier twee jaar geleden voorzorgsmaatregelen tegen hadden moeten nemen, en het bedrijf in gebreke stellen, of is dat een onredelijke aanname?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5JtrMdUY6RLQTgdKDl0M8Zo6V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5F52ktFqfPROjFdZfFswTqMt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBNLUtWlZiTmxIISxT1TzUWk6nY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeG1g67x8NJs5ngrbQOEgIID.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
@GivAhuG ook zonder isolatie moet het gewoon werken, maar isolatie dat verrot gaat door zonlicht / uv of wordt gebruikt door vogels in hun nest komt vaker voor.

Tijd voor een service afspraak en laat ze eerst even kijken wat er aan de hand is.

Typw apparaat komt me niet bekend voor, wat is het voor unit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Gisteren en vandaag bezig geweest met een bok voor het buitendeel, scm60. Nog tips/aanmerkingen? Bedoeling is om er later een kast omheen te timmeren voor het geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wGdoyRQkysyN5CqOPps0EF5Iq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t16zDDAskzWkpk6ruOEgvuN9.jpg?f=fotoalbum_large

Ga met een mantelbuis door de tuin en fundering heen met 2 leidingsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009

ede

plaspvd schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:59:
Gisteren en vandaag bezig geweest met een bok voor het buitendeel, scm60. Nog tips/aanmerkingen? Bedoeling is om er later een kast omheen te timmeren voor het geluid.

[Afbeelding]

Ga met een mantelbuis door de tuin en fundering heen met 2 leidingsets.
Je moet nog dempers tussen de unit en het hout zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@ede Wat is hier het nut/voordeel van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009

ede

plaspvd schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:07:
@ede Wat is hier het nut/voordeel van?
Voorkomt een hoop gedreun wanneer de unit werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
Zal er naar kijken. Azobe Palen staan wel een meter in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GivAhuG
  • Laatst online: 13-08 15:33
@w00key er staat een enkel en split unit van Mitsui op het dak. Heb je nog andere tips waar ik zelf op kan letten, en wat ik kan doen om deze slijtage in de toekomst te voorkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-08 09:17
GivAhuG schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:33:
@w00key er staat een enkel en split unit van Mitsui op het dak. Heb je nog andere tips waar ik zelf op kan letten, en wat ik kan doen om deze slijtage in de toekomst te voorkomen?
Wellicht goed intapen. Ik zou er wel een nieuwe isolatie omheen zetten. Je kan ook alsnog voor kabelgoot kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-08 08:04
Nieuwe isolatie aanbrengen en die beschermen met een nieuwe harde laag, kabelgoot o.i.d.

Hier hebben ze om het laatste stuk een soort rubbertape gedaan, daar heeft nog niets aan zitten knagen *knock on wood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-08 23:07
FenF schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:13:
Wij zijn ons ook aan het orienteren om airco’s te plaatsen voor verwarmen. Aantal offertes gehad en voorkeur ligt bij de diamond range van ME electric. Erg mooi en goede specificaties volgens eurovent. Maar wel prijzig. Zie ze hier maar mondjesmaat voorbij komen. Is daar een reden voor waarom (minder)niet voor ME gekozen wordt?
Is toch de prijs schat ik in. Wij hebben sinds 1 februari een ME set laten installeren. Wij hebben gekozen voor de MSZ-LN35VG2 Is A+++ en zeer stil. Ben er erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Oh, een huismerk product... Sorry, daar hebben we weinig kennis, heb deze nog nooit eerder gezien hier.

Als het weigert te verwarmen heeft dat niks te maken met de isolatie, bel gewoon de leverancier. En vraag ze als ze toch bezig zijn om het weer netjes te maken, ze kunnen op het dak wel zien wat de oorzaak is, vogels of iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
  • Laatst online: 23-05 12:49
Dutchgixxer schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:33:
[...]

Is toch de prijs schat ik in. Wij hebben sinds 1 februari een ME set laten installeren. Wij hebben gekozen voor de MSZ-LN35VG2 Is A+++ en zeer stil. Ben er erg tevreden over.
Dat is een prachtige airco. Zou ik ook kiezen in de woonkamer, maar daar komt er nog geen op korte termijn. Dinsdag komen er wel 2 ME AP25 voor de slaapkamer verdieping en de bovenste werk verdieping, vond de LN daar te luxe voor.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:59
GivAhuG schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:35:
Hey, mijn airco units besloten van de week om niet meer te verwarmen, dus toch maar even mijn drone het dak op gestuurd. Blijkt dat de isolatiebuizen volledig zijn weggevreten...

Heeft iemand anders hier last van gehad? Hoe heb je het opgelost? (werd in een eerdere topic besproken dat vogels dit graag doen, maar er waren geen echte conclusies)

Daarnaast, de airco's zijn geïnstalleerd door het bedrijf waar wij deze bij gekocht hebben en we hebben hiervoor ook extra kosten gemaakt. Hadden we van het bedrijf en de installateurs kunnen verwachten, dat zij hier twee jaar geleden voorzorgsmaatregelen tegen hadden moeten nemen, en het bedrijf in gebreke stellen, of is dat een onredelijke aanname?
Ik heb de isolatie buizen met aluminium tape omwikkeld. Geen vogels, geen UV, betere isolatie.
Maar die vogels hebben nu wel een energie label A voor hun nestje :)

En ja, je mag van een airco bedrijf verwachten dat ze weten dat je die isolatie buizen moet intapen dan wel beschermen. Dus wie weet lossen ze het netjes en gratis op voor je.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iziki
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-06-2024
Heeft er nog iemand problemen met de Onecta app?
Regelmatig is er een willekeurige binnenunit offline, telkens voor zo'n 15 minuten.
Ook iets aanpassen via de app lukt meestal niet van de eerste keer, soms moet ik wel 5 keer opnieuw proberen voordat een wijziging wordt doorgevoerd.

De units zijn aangesloten via ons mesh netwerk, daar zie ik geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 08:53
Iziki schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:42:
Regelmatig is er een willekeurige binnenunit offline, telkens voor zo'n 15 minuten.
Ook iets aanpassen via de app lukt meestal niet van de eerste keer, soms moet ik wel 5 keer opnieuw proberen voordat een wijziging wordt doorgevoerd.

De units zijn aangesloten via ons mesh netwerk, daar zie ik geen enkel probleem.
Werkt prima hier.

Misschien je netwerk eens herstarten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-08 08:46

Hier ook regelmatig "vertraging" dat ik de fanspeed lager zet en dan moet ik soms wel 3 seconden wachten voordat het apparaat reageert.

(luxeproblemen maar wel irritant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

Vroeger gehad, WiFi kanaal wijzigen op de router lost het op en geen 40mhz op de 2,4 band aan hebben ivm storingen/ruis met de buren, en geen kanaal 12 tot 13 gebruiken want dat vind die niet leuk.

Werkt dat niet maak dan eens een 2e SSID op 1 accesspoint en laat hem daar mee verbinden zodat niet steeds gaat "roamen".

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 06-03-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:43
Yellos schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Hier ook regelmatig "vertraging" dat ik de fanspeed lager zet en dan moet ik soms wel 3 seconden wachten voordat het apparaat reageert.

(luxeproblemen maar wel irritant)
Dit is volgens mij standaard behaviour van de Onecta app, 5 seconden wachten om effectief in gang te schieten. Ik denk dat anderen hier van kunnen meespreken, op dat vlak is de remote wel effectiever 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@JL-IP(!) heeft een eigen topic
JL-IP(!) in "Lucht/lucht warmtepomp voor slecht geïsoleerd kantoor"

[ Voor 54% gewijzigd door Proton_ op 06-03-2023 20:41 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-08 17:59
dennistd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 00:47:
[...]

Je zou voor de SRK20ZSX-WF kunnen gaan, daarvan is het logo een stuk minder prominent aanwezig. En meteen ingebouwde wifi.

Nog een tip voor wie met de Smart-M-Air-app aan de gang wil gaan: je moet dus per telefoon/tablet een account hebben, als je op meer apparaten inlogt word je er steeds uitgegooid 8)7
Kan ik de WF ook combineren met de multi SCM50ZS-W?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Hierbij wat ervaring delen, ben sinds kort in bezit van decentraal WTW, dit hoort niet helemaal bij lucht/lucht warmtepompen maar heeft wel groot invloed op comfort.

---------------
Comfort
---------------
> Geen tocht/koude luchtstroom meer aanwezig, met name over de vloer afkomstig vanuit ventilatieroosters/ventilatie C, voorheen pantoffels, nu sokken/blote voeten zonder dat het ijsklompjes worden.
> Voorheen 22c verwarmen nu 20.5c en rap ruimte op temp.
Heeft vochtterugwin module voor extra comfort, houdt vocht goed in de woning.
Bij inschakelen van lucht/lucht warmtepomp ging het extra "tochten".

Energiebesparing?
Periode te kort en weer op buiten niet stabiel genoeg, voorheen duurde het langer om de 20.5c te bereiken, en piekverbruik zie ik zeker verschil op de lucht/lucht warmtepomp.
"ze zeggen" kan wel 30% besparing opleveren, meer dan bij vloerverwarming omdat je met convectiewarmte stookt.

--------------
Geluid?
--------------
Bij boek lezen in absoluut stille ruimte is het zeker hoorbaar, TV kan op normaal volume, komt overeen met stand 1 van de lucht/lucht warmtepomp, fluisterstand is de lucht/lucht warmtepomp net even stiller.
WTW status: 19.2c afvoer, 16.6c inblaas, bij buitentemperatuur: 1.2c, energieverbruik 15 watt.
(inblaastemp kan ik verhogen/zelf bepalen, wil ik 30c inblaas bijvoorbeeld dan helpt de kleine element mee).

Voorheen was het hier ook proberen met de lucht/lucht warmtepomp mbt fanstanden, uitblaasklep stand etc, deed niet heel veel, er bleef altijd wel een koude luchtstroom aanwezig, zolang je maar niet de uitblaasklep naar beneden zet ivm zijn eigen warmte direct weer aanzuigt.

WTW die ik heb is de freshbox.
mbt WTW verwijs ik verder naar het decentraal WTW topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@mr_evil08 Ik denk dat het zeker relevant voor L/L WP verwarmen is aangezien je de 'hittebron' (warme lucht) direct afzuigt zonder WTW. Dat moet grotere impact hebben dan bij bv vloerverwarming.

Ik ga zeker even kijken hoe dit zit want ook al is het bij ons niet per se heel koud over de vloer, het is wel duidelijk merkbaar dicht bij het rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-08 19:36
FenF schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:13:
Jazeker! Reden is dat MHI (Mitsubishi Heavy Industries) bestaat. :P
M.a.w. MHI is lekker overkill, houdt de gemiddelde Tweaker blijkbaar van.
Ik heb nu zelf een mooie Daikin en een MHI 3-split en de MHI geniet overduidelijk de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Termy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:43:
@mr_evil08 Ik denk dat het zeker relevant voor L/L WP verwarmen is aangezien je de 'hittebron' (warme lucht) direct afzuigt zonder WTW. Dat moet grotere impact hebben dan bij bv vloerverwarming.

Ik ga zeker even kijken hoe dit zit want ook al is het bij ons niet per se heel koud over de vloer, het is wel duidelijk merkbaar dicht bij het rooster.
Hier zijn de raamroosters op zuid en de afzuigventiel ventilatie C op noord, kou ging over de vloer naar de afzuigpunt, tussenwoning heb je weinig andere opties helaas, lucht/lucht WP gooide daar een schep bovenop als die aan ging.

Veel mensen ventileren niet zoals zou moeten, afzuigbox op stand 1 laten tijdens aanwezig etc, ventielen uit balans, systeem/buizen nooit schoon laten maken, gebeurde hier ook de hogere standen was alleen tijdens douchen.

Keuken heeft eigen afzuigkap met afvoer, ondanks ingeschakeld op stand 1 moet de WP flink aan de bak, gezien ik niet de heledag aan koken ben geen probleem(recirculatiekappen hebben het fijnstof probleem).

Wanneer ik tijd heb zal ik nog eens kijken voor 2 vergelijkbare dagen, dag A met WTW en dag B met ventilatie C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

BiG-GuY

We zijn voor onze woning die in 2021 is opgeleverd aan het kijken naar het laten plaatsen van airco units.

We gaan aankomende donderdag naar de Daikin Showroom in Breukelen, om de verschillende modellen te vergelijk. We twijfelen nog tussen de Emura (2022) en de Stylish (2018) series, het wordt waarschijnlijk de Stylish, want die vind ik qua design mooier en het zijn net kleinere units binnen.

We gaan waarschijnlijk voor 2x een Multisplit om 4 ruimtes te kunnen koelen.

Daikin 2MXM40A met FTXJ25AW (47m3) en FTXJ20AW (13m3)
Daikin 2MXM50A met FTXJ35AW (110m3) en FTXJ20AW (32m3)

Vanwege o.a. efficiëntie gaan we voor 2x Dual Multi Split en niet voor 1x Quad Multi-split. Qua prijs zit er niet veel verschil tussen beide opstellingen.

Verwarmen is voor ons niet belangrijk, we hebben op alle verdiepingen vloerverwarming (stadswarmte) en we hebben een centrale WtW (ventilatie type D), dus het warm houden is hier niet moeilijk.

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 07-03-2023 13:11 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:27
iwhnm89 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:37:
[...]

Kan ik de WF ook combineren met de multi SCM50ZS-W?
Lijkt mij wel, het enige verschil dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is ingebouwde wifi en het kleinere logo. Maar je zou voor de zekerheid de technische handleiding nog even door kunnen lezen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
BiG-GuY schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:06:
We zijn voor onze woning die in 2021 is opgeleverd aan het kijken naar het laten plaatsen van airco units.

We gaan aankomende donderdag naar de Daikin Showroom in Breukelen, om de verschillende modellen te vergelijk. We twijfelen nog tussen de Emura (2022) en de Stylish (2018) series, het wordt waarschijnlijk de Stylish, want die vind ik qua design mooier en het zijn net kleinere units binnen.

We gaan waarschijnlijk voor 2x een Multisplit om 4 ruimtes te kunnen koelen.

Daikin 2MXM40A met FTXJ25AW (47m3) en FTXJ20AW (13m3)
Daikin 2MXM50A met FTXJ35AW (110m3) en FTXJ20AW (32m3)

Vanwege o.a. efficiëntie gaan we voor 2x Dual Multi Split en niet voor 1x Quad Multi-split. Qua prijs zit er niet veel verschil tussen beide opstellingen.

Verwarmen is voor ons niet belangrijk, we hebben op alle verdiepingen vloerverwarming (stadswarmte) en we hebben een centrale WtW (ventilatie type D), dus het warm houden is hier niet moeilijk.
Als je niet verwarm is efficiëntie niet belangrijk. Op de energielabel van de 4MXM68A staat iets van 342 kWh/jaar voor koeling, vs 1680 kWh/jaar voor verwarming.

En inderdaad scheelt maar weinig in prijs, 2x kleiner is eigenlijk wel fijner als je de ruimte hebt. 4x single is niet te doen in meeste huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan008
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-11-2024
Vraagje: ik ben sowieso van plan om in de slaapkamer een airco te plaatsen. Dit vooral voor koeling tijdens de zomer.
Echter omdat de woonkamer zich net onder de slaapkamer bevindt dacht ik een 2de airco binnenunit in de woonkamer te plaatsen als bijverwarming in het tussenseizoen en verkoeling in de zomer.
Deze 2 units (rood) kunnen dan gemakkelijk op eenzelfde buitenunit (oranje/geel) worden aangesloten.

De deur tussen de woonkamer en de keuken is inmiddels weggehaald. Daarom dacht ik de binnenunit van de woonkamer recht tegenover keuken te plaatsen om daar tijdens een hittegolf ook wat verkoeling te brengen.
Heeft hier iemand ervaring mee? Of gaat dit in de praktijk niet lukken?

Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Mogelijke config:

Daikin 2MXM50A (5kW) buitenunit
Daikin FTXA25 (2,5kW) binnenunit slaapkamer
Daikin FTXA42 (4,2kW) binnenunit woonkamer
(oppervlakte woonkamer 32m² / 80m³, inclusief keuken 60 m² / 150m³)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntSA1cIZVnu4E3yvN7n1zg1vAmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zK8MzL9BceunmTUTap63nDAq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

w00key schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:48:
[...]

Als je niet verwarm is efficiëntie niet belangrijk. Op de energielabel van de 4MXM68A staat iets van 342 kWh/jaar voor koeling, vs 1680 kWh/jaar voor verwarming.

En inderdaad scheelt maar weinig in prijs, 2x kleiner is eigenlijk wel fijner als je de ruimte hebt. 4x single is niet te doen in meeste huizen.
4x single past bij ons sowieso niet nee, maar 2x kleinere unit past wel, dat is een extra voordeel van die Dual splits, de Quad Split is een veel grotere unit.

Hoezo is efficiëntie niet belangrijk voor koelen? Scheelt toch nog steeds vermogen, de getallen laten zien dat de 2MXM modellen nog steeds zuiniger zijn in gebruik dan de 4MXM modellen. We zullen zelden tot nooit alle vier de binnen units tegelijk aan hebben.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
BiG-GuY schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:37:
[...]

4x single past bij ons sowieso niet nee, maar 2x kleinere unit past wel, dat is een extra voordeel van die Dual splits, de Quad Split is een veel grotere unit.

Hoezo is efficiëntie niet belangrijk voor koelen? Scheelt toch nog steeds vermogen, de getallen laten zien dat de 2MXM modellen nog steeds zuiniger zijn in gebruik dan de 4MXM modellen. We zullen zelden tot nooit alle vier de binnen units tegelijk aan hebben.
Als je totale verbruik rond de ~300 kWh zit en het is 20% minder zuinig (SEER van 6 vs 7), dan gebruik je 60 kWh meer, €24 totaal per jaar bij €0.40/kWh plafond-prijs. Niet heel boeiend. Zelfde geldt voor het totale verbruik, 300 x 0.40 = €120 per seizoen. Mhm next, heb wel iets beters te doen dan dit optimaliseren :)

De triple split hier (LG MU3R19, 5kW) verbruikte 200 kWh in 2022 voor koelen, voor 3 verdiepingen / 150 m2 woonoppervlakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

w00key schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:43:
[...]

Als je totale verbruik rond de ~300 kWh zit en het is 20% minder zuinig (SEER van 6 vs 7), dan gebruik je 60 kWh meer, €24 totaal per jaar bij €0.40/kWh plafond-prijs. Niet heel boeiend. Zelfde geldt voor het totale verbruik, 300 x 0.40 = €120 per seizoen. Mhm next, heb wel iets beters te doen dan dit optimaliseren :)

De triple split hier (LG MU3R19, 5kW) verbruikte 200 kWh in 2022 voor koelen, voor 3 verdiepingen / 150 m2 woonoppervlakte.
Op verwarmen is het verschil grofweg 12%, op koelen is het grofweg 6%. Koelen blijft veel minder stroom trekken dan verwarmen natuurlijk, maar toch.

Ja het verschil is niet gigantisch, maar het is nog steeds zuiniger. Ook zullen twee kleinere buitenunits minder pendelen wanneer er maar 1 unit aan zou zijn. Dus het verschil zal groter zijn dan de S.E.E.R en S.C.O.P op het eerste oog laten zien.

Aangezien we niet genoeg zonnepanelen kwijt kunnen om ons gebruik (ook zonder airco) te kunnen dekken, zal dit puur extra gebruik zijn voor ons. Alle beetjes helpen en de offertes zijn nagenoeg gelijk in kosten, dus voor ons is de keuze op de 2x dubbele gevallen en niet 1x quad.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:39
mr_evil08 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:23:
Hierbij wat ervaring delen, ben sinds kort in bezit van decentraal WTW, dit hoort niet helemaal bij lucht/lucht warmtepompen maar heeft wel groot invloed op comfort.

---------------
Comfort
---------------
> Geen tocht/koude luchtstroom meer aanwezig, met name over de vloer afkomstig vanuit ventilatieroosters/ventilatie C, voorheen pantoffels, nu sokken/blote voeten zonder dat het ijsklompjes worden.
> Voorheen 22c verwarmen nu 20.5c en rap ruimte op temp.
Heeft vochtterugwin module voor extra comfort, houdt vocht goed in de woning.
Bij inschakelen van lucht/lucht warmtepomp ging het extra "tochten".

Energiebesparing?
Periode te kort en weer op buiten niet stabiel genoeg, voorheen duurde het langer om de 20.5c te bereiken, en piekverbruik zie ik zeker verschil op de lucht/lucht warmtepomp.
"ze zeggen" kan wel 30% besparing opleveren, meer dan bij vloerverwarming omdat je met convectiewarmte stookt.

--------------
Geluid?
--------------
Bij boek lezen in absoluut stille ruimte is het zeker hoorbaar, TV kan op normaal volume, komt overeen met stand 1 van de lucht/lucht warmtepomp, fluisterstand is de lucht/lucht warmtepomp net even stiller.
WTW status: 19.2c afvoer, 16.6c inblaas, bij buitentemperatuur: 1.2c, energieverbruik 15 watt.
(inblaastemp kan ik verhogen/zelf bepalen, wil ik 30c inblaas bijvoorbeeld dan helpt de kleine element mee).

Voorheen was het hier ook proberen met de lucht/lucht warmtepomp mbt fanstanden, uitblaasklep stand etc, deed niet heel veel, er bleef altijd wel een koude luchtstroom aanwezig, zolang je maar niet de uitblaasklep naar beneden zet ivm zijn eigen warmte direct weer aanzuigt.

WTW die ik heb is de freshbox.
mbt WTW verwijs ik verder naar het decentraal WTW topic.
Ik verwachtte dat je een heel buizenstelsel had lopen maar zolder maar ik zie dat je ze ook als box per kamer kan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

mr_evil08 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Hier zijn de raamroosters op zuid en de afzuigventiel ventilatie C op noord, kou ging over de vloer naar de afzuigpunt, tussenwoning heb je weinig andere opties helaas, lucht/lucht WP gooide daar een schep bovenop als die aan ging.

Veel mensen ventileren niet zoals zou moeten, afzuigbox op stand 1 laten tijdens aanwezig etc, ventielen uit balans, systeem/buizen nooit schoon laten maken, gebeurde hier ook de hogere standen was alleen tijdens douchen.

Keuken heeft eigen afzuigkap met afvoer, ondanks ingeschakeld op stand 1 moet de WP flink aan de bak, gezien ik niet de heledag aan koken ben geen probleem(recirculatiekappen hebben het fijnstof probleem).

Wanneer ik tijd heb zal ik nog eens kijken voor 2 vergelijkbare dagen, dag A met WTW en dag B met ventilatie C.
Zo hebben we het hier ook. Ik heb expres het rooster in de keuken (recirculatieafzuigkap) dicht gezet en die aan de andere kant in de woonkamer open (relatief dichtbij de binnenunit) zodat de afzuiging de warmte ook naar de keuken trekt (en de wind staat altijd op noord, de minst beschermde kant). Het is hier vraaggestuurd type C met CO2- en vochtsensor dus er wordt wel voldoende geventileerd.

Ik ben heel benieuwd wat voor verschil in verbruik je vindt. Ons huis is overigens van 2020 dus in deze tijden is het moeilijk hem niet te laten pendelen. Als het eenmaal teruggemoduleerd is dan gaat het prima maar zodra we gaan koken wil het wel eens in pendelen schieten. Afzuiging hard aan en deur naar boven open wil hem dan nog wel eens terugkrijgen naar laag verbruik maar vaak zet ik hem dan maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levimaat
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-12-2023
Ik zou mijn twee units die op de grond staan graag op bigfoots willen zetten. Vóórdat ik die krengen bestel had ik de volgende vraag.

Ik kan toch gerust de unit voorzichtig iets optillen om hem op de bigfoots te zetten? Ze staan nu op die plastic balkjes en da’s natuurlijk niet helemaal je van het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
Levimaat schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:31:
Ik zou mijn twee units die op de grond staan graag op bigfoots willen zetten. Vóórdat ik die krengen bestel had ik de volgende vraag.

Ik kan toch gerust de unit voorzichtig iets optillen om hem op de bigfoots te zetten? Ze staan nu op die plastic balkjes en da’s natuurlijk niet helemaal je van het.
Het is geen probleem om op te tillen. De monteur die hier is geweest had wel gezegd als de leidingen ouder zijn ze minder buigbaar worden. Zou wel kijken dat er geen kracht op de koppeling zelf komt te staan.
Ik heb helaas geen 40cm bigfoots besteld maar 60cm en die steken dus wat uit. Meer iets voor op een dak tegen omvallen. Ik ga ze nu in de lengte richting monteren zodat ze niet meer uitsteken.
Zo als onderstaand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/it7flYarFSTF9-gTe4xRUwbVta8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fb4JgfAx3i1b8MMVI0HbXAlN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Willempie27 op 08-03-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-08 00:32
<afgerond>

[ Voor 109% gewijzigd door martin484 op 10-03-2023 13:28 ]

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
martin484 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:20:
Goedemiddag,

Wij zijn hier druk bezig om een airco voor de woonkamer + slaapkamer (plaatsing slaapkamer is recht boven de woonkamer) te regelen.
De mogelijke installateur heeft een offerte achtergelaten en zou ik graag willen weten of dit een beetje normale prijzen zijn.

We hebben momenteel al een LG airco voor een andere slaapkamer en de zolder maar willen (ook gezien de vele reacties hier op LG) overstappen op een ander merk. We zijn, ook weer mede door de berichten hier op het forum ) uitgekomen bij MIH

Het advies van de installateur is een 5kW als het gaat om vooral te willen koelen en in de winter "wat" bij te willen verwarmen.
Als we het ook nadrukkelijk willen gaan gebruiken in de winter als verwarming is het advies om eerder voor de 6kW versie te gaan.

Situatie : woonkamer 181 m3
slaapkamer 32 m3 en daarvoor een 2 kW binnen unit.

Even vanuit gaande van het 6kW model. het gaat om de volgende varianten van MIH (2023 model)

MiH-SCM 60 ZS-W buiten unit
MiH-SRK 60 ZSX-WF binnen unit (woonkamer)
MiH-SRK 20 ZS-WF binnen unit (slaapkamer)

Om dit aan te schaffen en te laten plaatsen is het offertebedrag € 5.250,00.

Is dit een normale offerte prijs?
Je zegt alleen te willen bij verwarmen en een 5kW wordt geadviseerd maar de offerte is 6kW omdat jullie er ook mee in de winter volledig willen verwarmen?
De prijs. Tja voor mij zou de al snel te hoog zijn maar blijkbaar zijn dat de prijzen. Reken maar dat ze een 2000 euro in hun zak steken voor een dagje werk denk ik zo. Voor 2 binnen units redelijk normaal omdat er bij een split meestal wat meer materiaal wordt gebruikt zoals goot, leiding en voeding en dus ook iets meer werk. Je kan kan vragen of ze het voor 5 willen doen. Kan je lekker uit eten voor dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
mr_evil08 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Ik daarom een PlasmaMade filter op de buis van de afzuigkap gezet die net boven het keuken kastje uitkomt zodat er geen lucht meer naar buiten afgezogen word. ( afzuigkap zoog 500 m3 per uur eruit)
En de pijp naar buiten verwijderd en geïsoleerd.
Werkt prima hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Bohaak schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:07:
[...]

Ik daarom een PlasmaMade filter op de buis van de afzuigkap gezet die net boven het keuken kastje uitkomt zodat er geen lucht meer naar buiten afgezogen word. ( afzuigkap zoog 500 m3 per uur eruit)
En de pijp naar buiten verwijderd en geïsoleerd.
Werkt prima hier.
Daar zijn officiële onderzoeken van(moet ik weer zoeken heb zo de bronnen even niet), de kosten van filters wegen niet op tegen dat beetje energiebesparing, de tvt is oneindig of je moet werkelijk de hele dag de afzuigkap aan hebben, Hier is weliswaar piekverbruik te zien bij de lucht/lucht warmtepomp maar dat is zeer tijdelijk en stelt niks voor op jaarbasis.

Hier een geisolleerde terugslagklep en luchtdicht(3 kleppen systeem) vrijwel geen weerstand, bij inschakelen van de kap aan denken naastgelegen raam op kiertje zetten werkt ook aardig.

500 m3 is wel behoorlijk veel van het goede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hespy
Ik heb bij de Daikin RXM + FTXMR de energie besparende modus geactiveerd door op de buitengoep de fiche uit te trekken zoals in de handleiding beschreven staat. Voor de aanpassing was er een constant verbruik van 5w a 6w. Ik was van veronderstelling dat dit hoofdzakelijk door de wifi kwam. Na de aanpassing is het verbruik 0w en ieder uur heel kort eens 6w. De wifi blijft perfect werken het enige wat ik kan ondervinden is dat de buitentemperatuur meter één uur achter komt, dus geen live uitlezing van de buitentemperatuur. Per jaar zou dit 52kW aan sluimer verbruik besparen per buiten groep. (heb er 3)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsvXxhISarConcKvlgNUuPyuP54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3n6ASVNVactrY9vjrHfzE44e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZlUTRagJx0Scud1LfVa2FJTq5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXRpjIFBRWrcDkBoVKl9iPVK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_mqoiMGSnnjc0IJd6qT1MlJIqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pG6zscnCBGHQN0hXZT9SBF06.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
mr_evil08 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:49:
[...]

Daar zijn officiële onderzoeken van(moet ik weer zoeken heb zo de bronnen even niet), de kosten van filters wegen niet op tegen dat beetje energiebesparing, de tvt is oneindig of je moet werkelijk de hele dag de afzuigkap aan hebben, Hier is weliswaar piekverbruik te zien bij de lucht/lucht warmtepomp maar dat is zeer tijdelijk en stelt niks voor op jaarbasis.

Hier een geisolleerde terugslagklep en luchtdicht(3 kleppen systeem) vrijwel geen weerstand, bij inschakelen van de kap aan denken naastgelegen raam op kiertje zetten werkt ook aardig.

500 m3 is wel behoorlijk veel van het goede.
Ik heb een Novy 680 en die heeft stand 1-2-3 en boost, doet dan 245-408-537 en 619 m3/h.
En die hangt 5 meter vanaf de Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-08 22:14
Goedemorgen beste community-leden,

Ik heb een vraag over de plaatsing van een buitenunit. Recent hebben wij akkoord gegeven op een offerte voor een Daikin Perfera 3,5 Kw. Echter twijfelen we nog over de plaatsing van de buitenunit. We hebben 2 opties, nl: op het plat dak van de garage, of hangend naast de voordeur in een hoek.

Nu meen ik mij te herinneren ooit te hebben gelezen dat plaatsing van de buitenunit op de 'tocht' negatief kan uitwerken op het rendement. In dat geval is mijn vermoeden dat het voordeliger is de unit naast de voordeur te plaatsen. Echter is dat uit esthetisch oogpunt wat minder aantrekkelijk.

Weten jullie raad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Hespy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:22:
Ik heb bij de Daikin RXM + FTXMR de energie besparende modus geactiveerd door op de buitengoep de fiche uit te trekken zoals in de handleiding beschreven staat. Voor de aanpassing was er een constant verbruik van 5w a 6w. Ik was van veronderstelling dat dit hoofdzakelijk door de wifi kwam. Na de aanpassing is het verbruik 0w en ieder uur heel kort eens 6w. De wifi blijft perfect werken het enige wat ik kan ondervinden is dat de buitentemperatuur meter één uur achter komt, dus geen live uitlezing van de buitentemperatuur. Per jaar zou dit 52kW aan sluimer verbruik besparen per buiten groep. (heb er 3)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is hier al veelvuldig besproken maar dan schakel je ook de carter verwarming uit (olie die mogelijk gaat schuimen) die in de winter wel zinvol is…..voor de tussenseizoenen een prima optie.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
Hespy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:22:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is vaker aan bod gekomen en was niet helemaal verstandig om tijdens vorstperiode te doen als je hem regelmatig gebruikt, dit ivm bewaking/carterverwarming van de buitenunit.
Waarom zou Daikin anders de stekker er niet standaard uitlaten als het toch niets toevoegt?

Na het stookseizoen gaat hier gewoon de spanning eraf en alleen tijdens een hittegolf komt die erin of bij het stookseizoen weer, de 52kW is dus een beetje rooskleurig om maar 365 dagen te rekenen.

Blijft onnodig sluipverbruik dat klopt maar eventuele risico tot schade of verkorting van levensduur aan apparatuur weegt niet op tegen de minimale besparing.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
mr_evil08 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:33:
[...]

Dit is vaker aan bod gekomen en was niet helemaal verstandig om tijdens vorstperiode te doen als je hem regelmatig gebruikt, dit ivm bewaking/carterverwarming van de buitenunit.
Waarom zou Daikin anders de stekker er niet standaard uitlaten als het toch niets toevoegt?

Na het stookseizoen gaat hier gewoon de spanning eraf en alleen tijdens een hittegolf komt die erin of bij het stookseizoen weer, de 52kW is dus een beetje rooskleurig om maar 365 dagen te rekenen.

Blijft onnodig sluipverbruik dat klopt maar eventuele risico tot schade of verkorting van levensduur aan apparatuur weegt niet op tegen de minimale besparing.
Van heel deze winter heb ik nog maar 1 keer de carter verwarming weten aan gaan in de nacht, hij meet volgens mij nu ieder uur en mocht het koud worden zal de carter verwarming alsnog op springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Hespy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Van heel deze winter heb ik nog maar 1 keer de carter verwarming weten aan gaan in de nacht, hij meet volgens mij nu ieder uur en mocht het koud worden zal de carter verwarming alsnog op springen.
Dus effectief zal het 10-15kw per jaar besparen in praktijk, want ik neem aan dat er geen extra energieverbruik is als het apparaat in bedrijf is?

Heb je dat ook nog gecontrolleerd?
Niet als flame bedoelt maar mensen rekenen altijd wat in theorie gebeurd maar dat vertaalt zich nooit naar praktijk, 52kW klinkt nog steeds erg veel.

Als het apparaat 365 dagen alleen maar in standby stond zou ik dit best geloven.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2023 14:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Hespy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Hier blijft het stekkertje er gewoon in, ik ga het risico niet nemen. Volgens jou is iets anders dan bewezen ergens op schrift. In verleden is hier al contact over geweest met Daikin en die adviseerde zelf om het stekkertje erin te laten maar goed ieder voor zich.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:28

Processorkoeler

Geen stock koeler

Dutchgixxer schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:33:
[...]

Hier ook een MSZ-LN35VG2B. Wat minder tevreden mee, maar ik denk niet dat dat de unit e.d. zelf is, maar bepaalde eigenschappen of plaatsing.

Komt jouw kamertemperatuur 1:1 overeen met het setpoint van je airco? En hoe vind je hem in gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Termy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:43:

Echt goed vergelijkingsmateriaal heb ik niet, gezien de gevoelstemperatuur omhoog is gegaan en 1,5c lager kan verwarmen levert het sowieso besparing op, tocht kan vreemde zaken doen wat nu volledig afwezig is, ook in rap tempo warm terwijl voorheen veel langer duurde.

ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=1.0,err=0,cmpfreq=12,mompow=3
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=4.0,err=0,cmpfreq=40,mompow=6

htemp=binnentemperatuur sensor.
otemp=Buitentemperatuur sensor.
cmpfreq=Compressor/buitenunit werklast, werklast van 40 is al redelijk hoog bij deze airco, werklast van 12 is ontzettend laag.

Voorheen was het bij deze weersomstandigheden 14kwh nu 7kwh over 24h dat zou dus dik 50% besparing zijn, voorheen was het altijd 25% luchtvochtigheid in de woning en nu 35% minimaal, maar dit zijn grof uit de lucht gegrepen cijfers, ik zie wel een "gat" op de verbruiksmeter sinds de apparatuur in gebruik is.

Ik zal eerst 2 vergelijkbare dagen moeten hebben om te kunnen testen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-08 18:39
@mr_evil08 beetje off-topic misschien maar wat bedoel je met een 3 kleppen systeem? Is dit een off the shelf product of zelfbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Megalomania schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:00:
@mr_evil08 beetje off-topic misschien maar wat bedoel je met een 3 kleppen systeem? Is dit een off the shelf product of zelfbouw?
Compair Flow Terugslagklep dampkap Thermobox Ø125 of 150 mm
YouTube: Naber THERMOBOX English
Duw je zo in de buis tot het punt waar ook je isolatie in de wand/dak zit.

De traditioneel terugslagkleppen sluiten niet altijd goed en zijn ongeisoleerd, dan krijg je alsnog "tocht" als de afzuigkap uit staat.
Goed luchtdicht van de woning is belangrijk bij luchtverwarming, net zo belangrijk als tochtstrippen etc.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 10-03-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-08 11:50
Processorkoeler schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:45:
[...]

Hier ook een MSZ-LN35VG2B. Wat minder tevreden mee, maar ik denk niet dat dat de unit e.d. zelf is, maar bepaalde eigenschappen of plaatsing.

Komt jouw kamertemperatuur 1:1 overeen met het setpoint van je airco? En hoe vind je hem in gebruik?
Mag ik vragen waar je tegen aan loopt? Wat je minder vindt en wat is bij jou de plek waar die gemonteerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

FenF schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:49:
[...]

Mag ik vragen waar je tegen aan loopt? Wat je minder vindt en wat is bij jou de plek waar die gemonteerd is?
Zeker. Allereerst stuk gegaan na een maand gebruik, maar oké, dat kan. Is gefixt.
Heb 'm bij nader inzien niet op de meest optimale plek opgehangen, omdat ik er nu recht onder zit. Maar; qua leidingwerkt de beste optie, omdat elders geen optie was zonder condenspomp en zichtbaar leidingwerk.

Ik vat 't even kort samen, want vind het een lastig verhaal om gestructureerd te vertellen met alles wat ik ervaar. Eigenlijk zijn er drie 'problemen':
  • Defrosts: ik vind 'm echt héél vaak defrosten. Bij -5 buiten wel elk halfuur, maar ook bij 5 graden nog eens in het uur. Bij 7c en droog weer doet hij 't zelfs!
  • Temperatuur: kamertemp komt echt nóóit overeen met het setpoint. Wijkt tussen de 1,5 en de 3c af
  • Gedrag unit: settings auto (met verwarmen) onbegrijpbaar. Fanstand dan weer max, dan weer min. Kamertemp lijkt beïnvloed te worden door de vane settings
Bij 2 graden, zoals nu, gaat 'ie elk uur in de defrost. Toen het -5 was, nog veel vaker. Ik snap dat dit nodig is, maar zo vaak? Het wordt gewoon te vaak 'koud' binnen als dit ding defrost. Niet vanwege koele lucht, maar omdat de warme lucht plots weg is.

Dan de temperatuur: een praktisch voorbeeld. Bij afwezigheid staat de kamertemp. op 12c. Als ik de airco op 20c zet, wordt het binnen soms 17,5 en héél soms 19c. Maar als het buiten -5 is met setpoint 20c, wordt het wel netjes 19-20c binnen.

De airco denkt dan al dat 'ie 20c heeft bereikt, terwijl dat in de kamer niet zo is. Ik moet dan echt met de fanstand en vane-settings gaan kloten om het 'normaal' te krijgen. En dan is het niet eens lekker zitten. Ik snap echt helemaal niks van de fanstand, als ik 'm zacht zet dan denkt de kamerthermostaat dat het erg koud is. Stel ik eea handmatig in, moet ik de fans recht omhoog zetten (want ik zit eronder). Maarja, dan blaas je warme lucht omhoog en is het alsnog koud. Ik heb naast de kamerthermostaat nog twee andere thermostaten (1 analoog, 1 digitaal) en die geven hetzelfde resultaat weer, op dezelfde hoogte en plek.

Huis heeft energielabel C, dubbel glas, spouw- en vloerisolatie (1986) en gewoon prima. Met CV nul klachten, behalve het gasverbruik wat de reden is voor een airco. Telkens als ik beneden zit en die airco aan zet, is het meer een zorgpunt dan dat ik denk dat ik bijna gratis verwarm. Geen pretje zo. Ik doe de tussendeur wel dicht omdat er boven niet wordt verwarmd.

Echt pas na drie uur blazen, wordt de afwijking ieeeets kleiner. Ter vergelijking: de cv staat echt op minimumvermogen en krijgt het met 50c cv-water 20c binnen en dat gaat nog sneller. Terwijl convectie toch écht vele malen trager is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ws_dV_tdMNnPlnvcyCKmDwrYJUU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7M2CoipaslYzRrjTzaiTSwu8.png?f=user_large

Spijt van de aankoop is een groot woord, maar ben nou niet echt tevreden.
Tot slot: op de installlateur kan ik niet terugvallen (zoek maar even op Processorkoeler in dit topic). Achteraf gezien had ik dit niet op deze manier gedaan, maar de airco eraf halen geeft ook gaten in de betonmuur van 1m dik. Qua installatie zit het nu wel "goed" denk ik zo. Maar ik ben gewoon niet blij.

[ Voor 51% gewijzigd door Processorkoeler op 10-03-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
@Processorkoeler
Misschien een externe sensor in bijv. home assistant proberen. 12 graden afkoelen in huis is ook fors. Bij het inschakelen kan ik me wel voorstellen dat je sneller een defrost krijgt.

Komt er wel warme lucht uit als die blaast maar de kamer niet op temperatuur komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Processorkoeler schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:34:
[...]

Zeker. Allereerst stuk gegaan na een maand gebruik, maar oké, dat kan. Is gefixt.
Heb 'm bij nader inzien niet op de meest optimale plek opgehangen, omdat ik er nu recht onder zit. Maar; qua leidingwerkt de beste optie, omdat elders geen optie was zonder condenspomp en zichtbaar leidingwerk.

Bij 2 graden, zoals nu, gaat 'ie elk uur in de defrost. Toen het -5 was, was dit serieus elke 30-45 minuten.
Dan het gedrag. Dit kan ik nog steeds niet duiden overigens, maar dat is zo ongeveer als volg (neem een setpoint van 20c als voorbeeld).

Het is 12 graden binnen (ik ben dan afwezig). Zet de airco aan, die gaat verwarmen. Modus 'heating', de rest auto.

Kamerthermostaat: Het wordt uiteindelijk zo'n 17c binnen, hooguit eens 18,5. Maar, als het buiten -5 is, wordt het opeens wel precies de setpoint.

De airco denkt dat de setpoint is bereikt en moduleert dan terug. De kamerthermostaat denkt dus dat het afkoelt. En uiteindelijk zit ik met een setpoint van 20c in een ruimte van 17c. Die soms weer 20c is, en dan weer niet. Bij het defrosten merk je gelijk dat het koud wordt.

Huis heeft energielabel C, dubbel glas, spouw- en vloerisolatie (1986) en gewoon prima. Met CV nul klachten, behalve het gasverbruik wat de reden is voor een airco.

Zet ik de fanstand hoger en de vertical vanes meer omhoog en naar rechts richting de thermostaat, wordt het wel een betere temperatuur. Maarja, dan denkt de airco weer dat hij z'n setpoint niet bereikt en blijft vol gas gaan en dat kost enorm veel stroom.

Dus: als het -5 is, dan is het prima binnen. Wel lage COP en enorm veel defrosts.
Als het buiten normaal is, wordt het binnen niet zoals het setpoint. Die offset is niet vast, de ene keer scheelt het 1c, dan weer 2,5c en dan is het weer goed.

Ik snap echt helemaal niks van de fanstand, als ik 'm zacht zet dan denkt de kamerthermostaat dat het erg koud is. Stel ik eea handmatig in, moet ik de fans recht omhoog zetten (want ik zit eronder). Maarja, dan blaas je warme lucht omhoog en is het alsnog koud.

Telkens als ik beneden zit en die airco aan zet, is het meer een zorgpunt dan dat ik denk dat ik bijna gratis verwarm. Geen pretje zo.

Lay-out:
[Afbeelding]

Spijt van de aankoop is een groot woord, maar ben nou niet echt tevreden.
Tot slot: op de installlateur kan ik niet terugvallen (zoek maar even op Processorkoeler in dit topic).
Qua installatie zit het nu wel "goed" denk ik zo. Maar ik ben gewoon niet blij.
Jij hebt exact dezelfde huis als mij kwa afmetingen en ook de indeling, hoe krijg je het voor elkaar om 12 graden binnen te bereiken ? vergeten de raam dicht te zetten?

Hier dezelfde bouwjaar, ik heb wel HR++ glas als enige isolatie maatregel achteraf maar dat mag niet zoveel verschil maken.

Ook jouw airco hangt op dezelfde plek, alleen de kamerthermonstaat moet je niet naar kijken want die wordt beinvloed door de airco(hangt te dichtbij), bij mij hangt die om de hoek.

Hier werkt het uitstekend, de temperatuur die ik instel wordt het ook en blijft gehandhaafd, het is wel raadzaam om de uitblaasklep helemaal naar voren/boven te richten, naar beneden werkt totaal niet in die opstelling en krijg je een luchtbel bij de airco waardoor het daar warmer is dan bij de keuken.

Hier gebruik ik alleen fanstand 1 of fluisterstand.
Een huis dat zo ver afkoelt krijg je niet makkelijk meer warm, ga eerst eens doorstoken met nachtverlaging tot min/max 16 graden.
Processorkoeler schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:06:
[...]

Thanks voor de tips! Ik ga 't eens bekijken, volgens mij moeten kozijnen ook worden vervangen voor HR+++ (en dat is vrij duur). Hij hangt wel aan de buitenmuur inderdaad. Bij nader inzien had ik hem aan de andere muur (met de buren) gewild, maar qua leidingwerk en buitenunit zou dat lastig worden.

Los van dit, ik heb echt het idee dat ik wat fout doe of dat er iets niet goed staat. Zie her en der situaties war mensen met energielabel E nog lekker genieten van een airco, en ik heb C.

Vermogen lijkt me de issue trouwens ook niet, de radiator (op 90/70) heeft 4kW aan afgiftevermogen en de airco 4.2kW. Ik had zelf nog geprobeerd om de lucht richting de kozijnen te plaatsen om daar een warmtedeken te krijgen (zoals de radiator idd doet), maar dat helpt niet. Gordijnen zijn erg dun dus ook geen goede maatstaaf. Zou wellicht iets helpen, maar niet merkbaar.

Hoe zou ik die tocht eruit kunnen halen? Vanes naar de kozijnen geeft te veel kou, vanes naar de thermostaat geeft geen comfort, maar wel een betere ''kamertemperatuur'' (aldus thermostaat).

Airco thermostaat kan ik helaas ook niet instellen, alleen met een jumper (+5 offset), maar dat is te ver. En tot slot, hoe is het mogelijk dat uberhaupt de buitentemperatuur meespeelt met de afwijking hier? Bij -5 buiten is er meer warmteverlies, dus het is toch raar dat het dan wel klopt?
Ik ben toen voor HR++ gegaan met behoud van bestaande kozijnen, scheelde enorm in kosten, vacuumglas kan ook in bestaande kozijnen maar is duur, dat is hetzelfde als HR+++.

Een 4kw moet makkelijk jouw ruimte warm kunnen krijgen en houden, eigenlijk is die unit te zwaar.
Ga eerst je woning/massa eens wat opwarmen, je kan ook CV en warmtepomp combineren door beide aan te hebben, dan zul je CV wat moeten knijpen en de warmtepomp ook.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 10-03-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

mr_evil08 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Jij hebt exact dezelfde huis als mij kwa afmetingen en ook de indeling, hoe krijg je het voor elkaar om 12 graden binnen te bereiken ? vergeten de raam dicht te zetten?

Hier dezelfde bouwjaar, ik heb wel HR++ glas als enige isolatie maatregel achteraf maar dat mag niet zoveel verschil maken.

Ook jouw airco hangt op dezelfde plek, alleen ik heb de kamerthermonstaat om de hoek ipv vlak bij de airco want dat heeft invloed.

Hier werkt het uitstekend, de temperatuur die ik instel wordt het ook en blijft gehandhaafd, het is wel raadzaam om de uitblaasklep helemaal naar voren/boven te richten, naar beneden werkt totaal niet in die opstelling en krijg je een luchtbel bij de airco waardoor het daar warmer is dan bij de keuken.
Nee, alles zit dicht. Maar er wordt ook echt niet gestookt dan, geen warmtebron. Alle ramen dicht, maar ventilatie draait wel op minimumstand (geen WTW). Dan wordt het uiteindelijk 12c. Heb vochtmeters en vochtvangers om de relatieve luchtvochtigheid te meten en dat gaat prima. 110m² alleen is erg duur om te stoken als 3/4 van de ruimtes leeg staat.

Geen HR++ maar echt nog 'oud' dubbel glas. En een hoekwoning, links de buren die stoken en rechts de buitenwereld.
Willempie27 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:46:
@Processorkoeler
Misschien een externe sensor in bijv. home assistant proberen. 12 graden afkoelen in huis is ook fors. Bij het inschakelen kan ik me wel voorstellen dat je sneller een defrost krijgt.

Komt er wel warme lucht uit als die blaast maar de kamer niet op temperatuur komt?
Ja, wel warme lucht, maar niet zo warm als tijdens het opwarmen als de airco ook nog denkt dat de setpoint nog niet is bereikt. Bij het opwarmen is de lucht die eruit komt zo'n 45c, bij "gemoduleerde" toestand zo'n 25-30. Kan het morgen nog even testen.

Heb geen home-assistant maar wil wel kijken naar zo'n systeem inderdaad, ook om het verbruik van de airco zelf te gaan monitoren (die zit nu in een algemene groep zonder verbruiksmeter). Maar ook nadat alles op temperatuur is vind ik de defrosts best vaak. Of is dat normaal?

Die van de luchtbel snap ik, bij verwarmen gaan de vanes 'omlaag', maar als ik de vanes hoog zet en ik op de bank ga zitten, voel ik gewoon dat de lucht kouder is. Heb het eens gemeten, op stahoogte (ik ben 1.95) is het bijv. 18,5c. En op de tafel, zo'n 60cm hoog, is het adan 16,5c. Als ik opsta wordt het gewoon oprecht warmer.

Wat helemaal geweldig aan dit ding zou zijn, is die I-see sensor. Ware het niet dat die in mijn geval niks doet omdat ik eronder zit en dat ding mij dus niet kan 'zien'.

[ Voor 9% gewijzigd door Processorkoeler op 10-03-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Processorkoeler schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:52:
[...]
Nee, alles zit dicht. Maar er wordt ook echt niet gestookt dan, geen warmtebron. Alle ramen dicht, maar ventilatie draait wel op minimumstand (geen WTW). Dan wordt het uiteindelijk 12c. Heb vochtmeters en vochtvangers om de relatieve luchtvochtigheid te meten en dat gaat prima. 110m² alleen is erg duur om te stoken als 3/4 van de ruimtes leeg staat.

Geen HR++ maar echt nog 'oud' dubbel glas. En een hoekwoning, links de buren die stoken en rechts de buitenwereld.
[...]
Ja, wel warme lucht, maar niet zo warm als tijdens het opwarmen als de airco ook nog denkt dat de setpoint nog niet is bereikt. Bij het opwarmen is de lucht die eruit komt zo'n 45c, bij "gemoduleerde" toestand zo'n 25-30. Kan het morgen nog even testen.

Heb geen home-assistant maar wil wel kijken naar zo'n systeem inderdaad, ook om het verbruik van de airco zelf te gaan monitoren (die zit nu in een algemene groep zonder verbruiksmeter). Maar ook nadat alles op temperatuur is vind ik de defrosts best vaak. Of is dat normaal?

Die van de luchtbel snap ik, bij verwarmen gaan de vanes 'omlaag', maar als ik de vanes hoog zet en ik op de bank ga zitten, voel ik gewoon dat de lucht kouder is. Heb het eens gemeten, op stahoogte (ik ben 1.95) is het bijv. 18,5c. En op de tafel, zo'n 60cm hoog, is het adan 16,5c. Als ik opsta wordt het gewoon oprecht warmer.

Wat helemaal geweldig aan dit ding zou zijn, is die I-see sensor. Ware het niet dat die in mijn geval niks doet omdat ik eronder zit en dat ding mij dus niet kan 'zien'.
Ah verschil tussen hoek en tussenwoning dus.
Jouw airco hangt dus aan de buitenmuur, overgens dat glas is wel aan te raden om iets mee te doen want glas is na 30 jaar wel "op" ze raken lek waardoor het alsware enkelglas wordt, radiatoren hangen voor het raam waardoor je het niet merkt en bij de airco wel.

hier hangt de binnenunit aan de muur tussen de buren in ofwel een "warme" muur.

Op dit moment is het uitzonderlijk rotweer waar warmtepompen slecht tegen kunnen, ik heb doorgaans liever -5 kale vorst dan kwakkelen rond 0 want dan komt er heel vaak defrost.

Luchtverwarming kan prima functioneren maar alles moet kloppen, tocht over de sensor bijvoorbeeld is al funest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

mr_evil08 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:02:
[...]

Ah verschil tussen hoek en tussenwoning dus.
Jouw airco hangt dus aan de buitenmuur, overgens dat glas is wel aan te raden om iets mee te doen want glas is na 30 jaar wel "op" ze raken lek waardoor het alsware enkelglas wordt, radiatoren hangen voor het raam waardoor je het niet merkt en bij de airco wel.

hier hangt de binnenunit aan de muur tussen de buren in ofwel een "warme" muur.

Op dit moment is het uitzonderlijk rotweer waar warmtepompen slecht tegen kunnen, ik heb doorgaans liever -5 kale vorst dan kwakkelen rond 0 want dan komt er heel vaak defrost.
Thanks voor de tips! Ik ga 't eens bekijken, volgens mij moeten kozijnen ook worden vervangen voor HR+++ (en dat is vrij duur). Hij hangt wel aan de buitenmuur inderdaad. Bij nader inzien had ik hem aan de andere muur (met de buren) gewild, maar qua leidingwerk en buitenunit zou dat lastig worden.

Los van dit, ik heb echt het idee dat ik wat fout doe of dat er iets niet goed staat. Zie her en der situaties war mensen met energielabel E nog lekker genieten van een airco, en ik heb C.

Vermogen lijkt me de issue trouwens ook niet, de radiator (op 90/70) heeft 4kW aan afgiftevermogen en de airco 4.2kW. Ik had zelf nog geprobeerd om de lucht richting de kozijnen te plaatsen om daar een warmtedeken te krijgen (zoals de radiator idd doet), maar dat helpt niet. Gordijnen zijn erg dun dus ook geen goede maatstaaf. Zou wellicht iets helpen, maar niet merkbaar.

Hoe zou ik die tocht eruit kunnen halen? Vanes naar de kozijnen geeft te veel kou, vanes naar de thermostaat geeft geen comfort, maar wel een betere ''kamertemperatuur'' (aldus thermostaat).

Airco thermostaat kan ik helaas ook niet instellen, alleen met een jumper (+5 offset), maar dat is te ver. En tot slot, hoe is het mogelijk dat uberhaupt de buitentemperatuur meespeelt met de afwijking hier? Bij -5 buiten is er meer warmteverlies, dus het is toch raar dat het dan wel klopt?
Een huis dat zo ver afkoelt krijg je niet makkelijk meer warm, ga eerst eens doorstoken met nachtverlaging tot min/max 16 graden.
Heb ik eerder gedaan ja, maar voor de 4-5 dagen dat ik dan 2 uurtjes beneden ben, weegt dat niet echt op tegen de kosten dan denk ik. Met min. 16c zou de cv al flink wat m³'s gaan stoken. Kan ook de airco op 18 zetten (dan wordt het soms 15, soms 17, gemiddeld 16), maar dat is alleen beneden.

[ Voor 21% gewijzigd door Processorkoeler op 10-03-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
@Processorkoeler Ik heb zelf een oud huis en dit is dan ook mn enige verwarming. Hij staat nu 24/7 aan op 21 graden zonder problemen. Regelmatig ook een defrost op de dag. MHI heeft een zeer grote buitenunit welke minder snel aanvriest door de lagere airflow. Kan me voorstellen als de unit van ME kleiner is deze nog sneller in een defrost schiet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7B8wn1o-WbgkJS4eJda4dL7LC7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yQMagLeYo8NuQ7L3LPtR6lmK.png?f=user_large

Tocht het niet in huis en hoe doet de airco het op dit moment? Staat de wind erop? En hoe doet die het als je de fan stand wat hoger instelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Laatst online: 18:01
Om een ander perspectief toe te voegen, ik heb dezelfde unit als @Processorkoeler, maar hier wel tevreden. De set temp en effectieve kamertemperatuur komen hier vrijwel 1:1 overeen, maar daar zal ook wel 'n hoop toeval in meespelen, de sensor waarop ik de kamertemperatuur op uitlees hangt precies op een punt waar dat zo is, als ik 'm ergens anders neer zou zetten zou 't wellicht niet 1:1 overeenkomen (maar wel met een constante offset zijn).

Fan op auto voelt hier gewoon als alsof dat best redelijk werkt. Defrosts zijn onder de slechtste omstandigheden (rond vriespunt, veel vocht in buitenlucht) ongeveer elk kwartier edit: elke 3 kwartier. Mijn unit is wel bewust undersized omdat de warmtevraag nog gaat dalen door o.a. glas te vervangen, tot dat dat gebeurd moet ie dus wel even extra stampen en dat = meer defrosts.

Hier valt de temperatuurval door defrosts ook goed mee, ik kan defrosts mooi zien in m'n SensorPush temp sensors, die geven een leuke zaagtand in de grafieken, maar voelen doe ik de 2/10de graad variatie op de meetpunten niet. Heeft waarschijnlijk ook weer deels met de plaatsing te maken, ik zit er niet recht onder.

Het enige wat me wel opvalt, anderen hier krijgen hele mooie smooth verbruiksgrafieken uit andere merken, ik zeg maar wat een mooi recht lijntje @ 300W uren aan een stuk, en bij mij is dit eerder typisch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_BlSYtIpdCJ4lysTOjxss50iPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dpv9ICg2DRx0QoYHvzARonlM.jpg?f=fotoalbum_large
Geen idee of dat een teken is van slechte regeltechniek, installatie, of iets anders, misschien boeit het helemaal niet, maar als ik een warmtepomp was dan zou ik denken: temp setting is constant, warmteverlies is -redelijk- constant, dus ik moet ongeveer constant gaan werken om dat aan te vullen. Uiteraard varieert warmteverlies met buitentemp/wind/neerslag, maar dat gaat over het algemeen niet zo grillig, ik zou toch iets smoothers verwachten.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Pagina: 1 ... 318 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic