Zeker. Allereerst stuk gegaan na een maand gebruik, maar oké, dat kan. Is gefixt.
Heb 'm bij nader inzien niet op de meest optimale plek opgehangen, omdat ik er nu recht onder zit. Maar; qua leidingwerkt de beste optie, omdat elders geen optie was zonder condenspomp en zichtbaar leidingwerk.
Ik vat 't even kort samen, want vind het een lastig verhaal om gestructureerd te vertellen met alles wat ik ervaar. Eigenlijk zijn er drie 'problemen':
- Defrosts: ik vind 'm echt héél vaak defrosten. Bij -5 buiten wel elk halfuur, maar ook bij 5 graden nog eens in het uur. Bij 7c en droog weer doet hij 't zelfs!
- Temperatuur: kamertemp komt echt nóóit overeen met het setpoint. Wijkt tussen de 1,5 en de 3c af
- Gedrag unit: settings auto (met verwarmen) onbegrijpbaar. Fanstand dan weer max, dan weer min. Kamertemp lijkt beïnvloed te worden door de vane settings
Bij 2 graden, zoals nu, gaat 'ie elk uur in de defrost. Toen het -5 was, nog veel vaker. Ik snap dat dit nodig is, maar zo vaak? Het wordt gewoon te vaak 'koud' binnen als dit ding defrost. Niet vanwege koele lucht, maar omdat de warme lucht plots weg is.
Dan de temperatuur: een praktisch voorbeeld. Bij afwezigheid staat de kamertemp. op 12c. Als ik de airco op 20c zet, wordt het binnen soms 17,5 en héél soms 19c. Maar als het buiten -5 is met setpoint 20c, wordt het wel netjes 19-20c binnen.
De airco denkt dan al dat 'ie 20c heeft bereikt, terwijl dat in de kamer niet zo is. Ik moet dan echt met de fanstand en vane-settings gaan kloten om het 'normaal' te krijgen. En dan is het niet eens lekker zitten. Ik snap echt helemaal niks van de fanstand, als ik 'm zacht zet dan denkt de kamerthermostaat dat het erg koud is. Stel ik eea handmatig in, moet ik de fans recht omhoog zetten (want ik zit eronder). Maarja, dan blaas je warme lucht omhoog en is het alsnog koud. Ik heb naast de kamerthermostaat nog twee andere thermostaten (1 analoog, 1 digitaal) en die geven hetzelfde resultaat weer, op dezelfde hoogte en plek.
Huis heeft energielabel C, dubbel glas, spouw- en vloerisolatie (1986) en gewoon prima. Met CV nul klachten, behalve het gasverbruik wat de reden is voor een airco. Telkens als ik beneden zit en die airco aan zet, is het meer een zorgpunt dan dat ik denk dat ik bijna gratis verwarm. Geen pretje zo. Ik doe de tussendeur wel dicht omdat er boven niet wordt verwarmd.
Echt pas na drie uur blazen, wordt de afwijking ieeeets kleiner. Ter vergelijking: de cv staat echt op minimumvermogen en krijgt het met 50c cv-water 20c binnen en dat gaat nog sneller. Terwijl convectie toch écht vele malen trager is.
Spijt van de aankoop is een groot woord, maar ben nou niet echt tevreden.
Tot slot: op de installlateur kan ik niet terugvallen (zoek maar even op Processorkoeler in dit topic). Achteraf gezien had ik dit niet op deze manier gedaan, maar de airco eraf halen geeft ook gaten in de betonmuur van 1m dik. Qua installatie zit het nu wel "goed" denk ik zo. Maar ik ben gewoon niet blij.
[
Voor 51% gewijzigd door
Processorkoeler op 10-03-2023 15:42
]