Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 317 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.353.774 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dennistd schreef op maandag 27 februari 2023 @ 03:12:
Is er iemand die dit tikkende geluid herkent van de MHI SRK35ZS-W? Het gaat om het snelle getik/geratel, het langzame is van de klok die ernaast hangt. Hij staat op fanspeed 3, bij een lagere fanspeed tikt ie ook minder snel.

[YouTube: Tikkende airco]

Zou zelf zeggen dat het iets bij de fan-roll is, maar hoe krijg je dat ding schoon? Of is het zelf iets van een lager dat tikt?
luister even aan welke kant van de unit je het gelid hoort.

links is de eindlager, rechts is de lager in de fanmotor.

eindlager kan je ook proberen op te lossen door beetje lagervet erin te spuiten. wel ff de kap eraf halen.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 27-02-2023 19:54 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 19:57
nMad schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:49:
[...]

In de tuin met de rug tegen de gevel aan zou mijn voorkeur hebben.
Dat gaat niet, want in de tuin en tegen de gevel, dan zou die voor een kozijn met ruit staan.

Hij kan alleen of aan de gevel hoog, of in de tuin richting de buren gericht.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
iwhnm89 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:59:
Kan je het Mitsubishi logo op de binnenunit van bv de. SRK20ZSX-W eraf halen? (WAF) 8)7
WAF issue is zo opgelost :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSmX1sEkkLd8sUH3Ldh3YuyHjZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2v3prIZTuL2SJNJ9YirG3vQr.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-08 07:35
Stark schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:57:
[...]

Dat gaat niet, want in de tuin en tegen de gevel, dan zou die voor een kozijn met ruit staan.

Hij kan alleen of aan de gevel hoog, of in de tuin richting de buren gericht.
Dan zou ik hem in de tuin neerzetten, haaks op de gevel.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:51
iwhnm89 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:59:
Kan je het Mitsubishi logo op de binnenunit van bv de. SRK20ZSX-W eraf halen? (WAF) 8)7
Je zou voor de SRK20ZSX-WF kunnen gaan, daarvan is het logo een stuk minder prominent aanwezig. En meteen ingebouwde wifi.

Nog een tip voor wie met de Smart-M-Air-app aan de gang wil gaan: je moet dus per telefoon/tablet een account hebben, als je op meer apparaten inlogt word je er steeds uitgegooid 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door dennistd op 28-02-2023 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:47

Oekol

waka waka hey hey

Na de laatste update aan de daikin app zie ik ineens geen programma meer voor de woonkamer. Het oranje lampje op de unit brand wel, omdat er gewoon 1 is. Iemand enig idee wat te doen? Net al met de afstandsbediening aan en uit gezet omdat ik dacht te herinneren dat dat 1 en ander reset.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HE3_SY1xrNyUSUhLPu_o94XfbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5ljlZbFyg810AfykNQgi09x.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:51:
Na de laatste update aan de daikin app zie ik ineens geen programma meer voor de woonkamer. Het oranje lampje op de unit brand wel, omdat er gewoon 1 is. Iemand enig idee wat te doen? Net al met de afstandsbediening aan en uit gezet omdat ik dacht te herinneren dat dat 1 en ander reset.

[Afbeelding]
Je zou de WiFi module kunnen resetten door de spanning er even helemaal af te halen. Anders de unit even verwijderen en opnieuw toevoegen aan Onecta.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Servee schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:03:
[...]

Je zou de WiFi module kunnen resetten door de spanning er even helemaal af te halen. Anders de unit even verwijderen en opnieuw toevoegen aan Onecta.
Oke gaan we de 1e optie wel. Even doen vanmiddag. Hij pruttelt nu nog lekker 24/7 op 19,5 of 20 graden. Vanmiddag even alles uit en dan stroom er af.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

nMad schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:37:
[...]

Dan zou ik hem in de tuin neerzetten, haaks op de gevel.
Waar is je terras? Je wilt ook niet vlak voor een blazende ventilator zitten.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-08 08:46
Oekol schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:51:

[Afbeelding]
Hier het zelfde probleem... Slaapkamer programma is wel nog beschikbaar. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Yellos schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:24:
[...]

Hier het zelfde probleem... Slaapkamer programma is wel nog beschikbaar. :?
Stroomcycle heeft niet geholpen. Ik kijk wel ff aan. Zo leuk is 't ook niet om te verwijderen en toe te voegen aangezien hij het wel doet nu en ons hoofdmoot van verwarmen is in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:50

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik zie sinds gisteren wel nog welke stand de units op staan in de Daikin app, maar in het scherm waar je de temp etc kunt instellen verschijnt de foutmelding “overzicht kon niet worden geladen”.

Erg fijn natuurlijk die cloudproducten, gelukkig is er altijd de afstandsbediening nog, maar ik vraag me af of meer mensen hier last van hebben?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remlof
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-08 16:44
Hier ook, bij de update van de app naar versie 3.12.2 is de knop “programma” verdwenen.
Dit schijnt alleen bij de Apple versie te zijn.
De airco draait het week programma maar je kunt niet meer ingrijpen in het programma.
Ik heb dit gemeld bij Daikin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
Yellos schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:11:
Ik krijg een aanbod voor het onderhoud van de airco.

Nu lees ik hier dat je de filters zelf goed kunt reinigen, dat heb ik geprobeerd en dat ging inderdaad erg makkelijk. Daarvoor hoeft dus geen monteur te komen.

Zijn er nog punten uit het aanbod die WEL echt noodzakelijk zijn maar waar je zelf niet aan moet beginnen?

Vooral het desinfecteren van de verdamper vraag ik me af. Ik kan me voorstellen dat dit helpt tegen schimmels en nare geurtjes? En kan ik dat ook zelf?

Het aanbod: € 9,99 per maand:
Controle bedrading, reinigen van filters, reinigen en desinfecteren verdamper etc.
Onderhoud buitenunit:
Reinigen buitendeel, controle op lekdichtheid, meten spanning etc.
Controle op besturing en temperatuurregeling
Opstellen meetrapport
Het verzorgen van de wettelijk verplichte STEK administratie
Inclusief materiaal tot € 250,-
Niemand? Ik zou toch graag weten of ik hier op kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Remlof schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:45:
Hier ook, bij de update van de app naar versie 3.12.2 is de knop “programma” verdwenen.
De airco draait het week programma maar je kunt niet meer ingrijpen in het programma.
Hier geen last van, werkt allemaal gewoon.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lotzooi
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-10-2024
Hier hetzelfde na de Onecta update en een firmware update is bij 2 van de 5 units het weekprogramma weggevallen :| is overigens zowel in de apple als android omgeving het geval.
Weekprogramma wat in de unit zat voor het wegvallen blijft gewoon doordraaien. Lijkt ontstaan na opnemen van een vakantie programma optie. ;w

Oplossing !? : Het lijkt erop dat als je in de Onecta APP de unit, die geen weekprogramma's meer laat zien, opnieuw toevoegd via het plusje rechts bovenin (in de app noemen ze het verderop "reset") dat je de functionaliteiten dan weer terughebt zonder verlies van historische gegevens. _/-\o_

[ Voor 79% gewijzigd door Lotzooi op 01-03-2023 11:04 ]

FTXM42,FTXM35,FVXM35,FTXM25,FTXM25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-08 21:50
Servee schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:45:
[...]

Hier geen last van, werkt allemaal gewoon.
Is demand control inmiddels terug in de beta?

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:07

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik heb zelf een nederlandse bank, wil aircos gaan kopen bij 'AIRCO-ROPA BVBA'

Maar mijn bank kan geen iban check op naam uitvoeren bij belgische banken, zou iemand met een belgische bank een iban check voor mijn willen uitvoeren via een PM of de iban en naam klopt volgens factuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Team-RiNo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:20:
[...]

Is demand control inmiddels terug in de beta?
Yes

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:15
Stark schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:20:
Ik krijg een nieuwe Daikin Multisplit 5,2 buiten unit.
Nu is mijn vraag, welke setup zou het minste geluid maken voor de buren? Als ze in de tuin zitten bijvoorbeeld.
Ik hang hem aan de gevel. (blauw)
Of ik zet hem op de bodem neer (groen), hij is dan wel richting de buren gericht maar er zit een schutting tussen van 1,80m hoogte.
Als ik hem aan de gevel laat hangen richt hij richting de achtertuin maar daar achter is niks, alleen parkeerplaatsen en garageboxen. Wel hangt hij hoog in het zicht en kan het geluid nog makkelijk bij de buren de tuin in gaan, maar misschien minder hard omdat de zijkant naar de buren gericht is.

Als ik hem op de bodem zet dan richt hij wel richting de buren maar de schutting zal geluid blokkeren en hij hangt niet in het zicht, tevens zal er geen last van resonantie zijn als ze 's avonds in bed liggen en dat ding staat aan. Alhoewel die resonantie misschien wel mee valt.

[Afbeelding]
Voor het minste geluid is op de grond het beste. Met van die BigFoots.

En indien nodig kun je de boel achteraf nog omkasten voor extra demping.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:43
Xqlus1ve schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:28:
Ik heb zelf een nederlandse bank, wil aircos gaan kopen bij 'AIRCO-ROPA BVBA'

Maar mijn bank kan geen iban check op naam uitvoeren bij belgische banken, zou iemand met een belgische bank een iban check voor mijn willen uitvoeren via een PM of de iban en naam klopt volgens factuur?
Kan je niet gewoon bellen/mailen naar de leverancier zodat zij de IBAN kunnen bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyKroon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-03 20:30
Hi allemaal, ik heb een vraag, ik heb een Daikin triple split, buitenunit is de 3mxm68a en binnen heb ik 3 Perfera modellen hangen 5kW (woonkamer), 2.5kW (keuken) en een 3.5kW (boven in de hal).

Nu merk ik dat wanneer ik enkel de bovenunit 3.5kW aanzet, (verwarmen) hij niet altijd heel warm wordt. Ik merk ik dat hij dan erg zuinig gaat draaien (400/500watt), als ik 1 van de beneden units er bij aanzet dan wordt hij netjes warm en merk ik geen problemen.

Als ik enkel de keuken aanzet heb ik dit probleem weer niet..

Ik draai niet alle units te gelijk btw.

Hebben jullie een idee hoe dit zou kunnen komen?

Bedankt voor jullie hulp!

Jordy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JordyKroon
JordyKroon schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:07:
Hi allemaal, ik heb een vraag, ik heb een Daikin triple split, buitenunit is de 3mxm68a en binnen heb ik 3 Perfera modellen hangen 5kW (woonkamer), 2.5kW (keuken) en een 3.5kW (boven in de hal).

Nu merk ik dat wanneer ik enkel de bovenunit 3.5kW aanzet, (verwarmen) hij niet altijd heel warm wordt. Ik merk ik dat hij dan erg zuinig gaat draaien (400/500watt), als ik 1 van de beneden units er bij aanzet dan wordt hij netjes warm en merk ik geen problemen.

Als ik enkel de keuken aanzet heb ik dit probleem weer niet..

Ik draai niet alle units te gelijk btw.

Hebben jullie een idee hoe dit zou kunnen komen?

Bedankt voor jullie hulp!

Jordy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvA70uE-8n2zLMi0MY9SyhkaEsM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1Q3xmKFXFVKjUBZz7wZxBHK8.png?f=fotoalbum_large

Ik denk hier ineens aan, kan het hier mee te maken hebben? Zo ja? Hoe kan ik hem het beste instellen boven?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Zie dat het de komende dagen nog flink koud wordt, vooral 's nachts en hikte deze maand alweer tegen het prijsplafond aan, maar zo te zien is die in maart nog bijna even hoog als in februari.

Dus de komende week toch maar even een graadje erbij om de defrosts op te vangen.

Moest die setting bij Daikin nou dan naar 1 of juist naar 3? Anders moet ik dat elke dag handmatig doen, als ik de offset met de afstandsbediening verander dan kan ie gewoon lekker door gaan met z'n programma.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:09
Nu we toch met geluid bezig zijn: ik heb even (zoals het hier hoort O-) ) mijn eigen topic ge-update met een vraag over plaatsing van de buiten unit (Daikin multisplit 5.2 of 5.3). Alle inputs zijn weer welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Lotzooi schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:19:
Hier hetzelfde na de Onecta update en een firmware update is bij 2 van de 5 units het weekprogramma weggevallen :| is overigens zowel in de apple als android omgeving het geval.
Weekprogramma wat in de unit zat voor het wegvallen blijft gewoon doordraaien. Lijkt ontstaan na opnemen van een vakantie programma optie. ;w
Ik heb het probleem dat de econo stand elke keer uitgaat. En we gebruiken niet de afstandsbediening.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:27

Termy

valt er nog wat te fragge?

JordyKroon schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:17:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk hier ineens aan, kan het hier mee te maken hebben? Zo ja? Hoe kan ik hem het beste instellen boven?

Thx!
Ja, zet vraagsturing maar eens uit en kijk wat ie dan doet. Waarschijnlijk aardig pendelen want het klinkt allemaal wel erg groot bemeten, tenzij je in een ongeïsoleerd tochthol woont of zo.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:43
JordyKroon schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:17:
[...]

[Afbeelding]

Thx!
Ik heb ook een 3MXM68A en heb de 5kw in mijn woonkamer, 2.5kw in mijn slaapkamer en 2kw in mijn gastenkamer (wordt bijna nooit gebruikt) Heb in het begin liggen proberen tussen 40% en 60% en laat nu al enkele weken alles op 60% draaien en heb bijna continu werking en aangename warme lucht. Je moet wel het % op alle binnenunits hetzelfde instellen, want het laagste % overruled alle binnenunits. Een andere truc is om bij jou boven de temperatuur 1 graad hoger in te stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door MXMan op 01-03-2023 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Is er iemand die dit tikkende geluid herkent van de MHI SRK35ZS-W? Het gaat om het snelle getik/geratel, het langzame is van de klok die ernaast hangt. Hij staat op fanspeed 3, bij een lagere fanspeed tikt ie ook minder snel.

Zou zelf zeggen dat het iets bij de fan-roll is, maar hoe krijg je dat ding schoon? Of is het zelf iets van een lager dat tikt?
Heb hier een SRK35-ZSX hangen die ook tikt, maar niet altijd. Voornamelijk als ie net aan staat, of het weer gaat blazen.
Maar als ik ergens op de behuizing een vinger leg, is het weer stil.

Heb al lopen zoeken waar het precies vandaan komt, en ik heb zo'n vermoeden dat het bij ons aan de bovenzijde komt. Als ik het netje van de filters beetje op til is het ook weg.

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Stark schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:20:
Ik krijg een nieuwe Daikin Multisplit 5,2 buiten unit.
Nu is mijn vraag, welke setup zou het minste geluid maken voor de buren? Als ze in de tuin zitten bijvoorbeeld.
Ik hang hem aan de gevel. (blauw)
Of ik zet hem op de bodem neer (groen), hij is dan wel richting de buren gericht maar er zit een schutting tussen van 1,80m hoogte.
Als ik hem aan de gevel laat hangen richt hij richting de achtertuin maar daar achter is niks, alleen parkeerplaatsen en garageboxen. Wel hangt hij hoog in het zicht en kan het geluid nog makkelijk bij de buren de tuin in gaan, maar misschien minder hard omdat de zijkant naar de buren gericht is.

Als ik hem op de bodem zet dan richt hij wel richting de buren maar de schutting zal geluid blokkeren en hij hangt niet in het zicht, tevens zal er geen last van resonantie zijn als ze 's avonds in bed liggen en dat ding staat aan. Alhoewel die resonantie misschien wel mee valt.

[Afbeelding]
Bij ons hadden wij dezelfde keuze. Wij hebben hem uiteindelijk op de grond gezet. Met een evolar direct tegen de unit aan, bigfoots 40cm en een grindbak.

In onze straat hebben meerdere buren hem op de erker of aan de gevel en dus last van resoneren in de winter en in de zomer als hij net start of het koud is. Ik hoor dus helemaal niets nu hij aan staat met -3 buiten (stand 2) en wij draaien hem niet 24/7 maar van 07:00 t/m 22:00 waarbij het binnen 19,5 / 20 is in de woonkamer. Boven de unit is onze slaapkamer waar het raam openstaat snachts. Hier hoor ik de verte iets maar dat is alleen het eerste uurtje in de ochtend als het onder de 5 graden is. Dit betreft wel een 3.5 unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aL99rV3DFNYq5Z1sKfv4flGReQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opfSzcUcqWCf0uDVjKrCDsot.jpg?f=fotoalbum_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

gielz schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:12:
[...]

Bij ons hadden wij dezelfde keuze. Wij hebben hem uiteindelijk op de grond gezet. Met een evolar direct tegen de unit aan, bigfoots 40cm en een grindbak.

In onze straat hebben meerdere buren hem op de erker of aan de gevel en dus last van resoneren in de winter en in de zomer als hij net start of het koud is. Ik hoor dus helemaal niets nu hij aan staat met -3 buiten (stand 2) en wij draaien hem niet 24/7 maar van 07:00 t/m 22:00 waarbij het binnen 19,5 / 20 is in de woonkamer. Boven de unit is onze slaapkamer waar het raam openstaat snachts. Hier hoor ik de verte iets maar dat is alleen het eerste uurtje in de ochtend als het onder de 5 graden is. Dit betreft wel een 3.5 unit.

[Afbeelding]
Dat is netjes zo :) ,

Ik zou willen dat zo'n ombouw verplicht is als hij aan de voorgevel op de grond komt.
Maar dat kun je ook weer niet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 19:57
[...]

[Afbeelding]
Top, bedankt. Woon jij ook in een tussenwoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisiie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01-2024
Krypt schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:05:
[...]

Heb hier een SRK35-ZSX hangen die ook tikt, maar niet altijd. Voornamelijk als ie net aan staat, of het weer gaat blazen.
Maar als ik ergens op de behuizing een vinger leg, is het weer stil.

Heb al lopen zoeken waar het precies vandaan komt, en ik heb zo'n vermoeden dat het bij ons aan de bovenzijde komt. Als ik het netje van de filters beetje op til is het ook weg.
Ik heb dit opgelost door vilt tussen de metalen ophangplaat en de kunstof brackets die aan de unit vastzit te stoppen. Volgens mij heeft het tikken te maken met de verschillende termische uitzettingen. Het vilt heeft dit bij mij opgelost. Je kan heel makkelijk met twee schroeven onderaan een afschermkap weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Stark schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:26:
[...]

Top, bedankt. Woon jij ook in een tussenwoning?
Tussenwoning waar ook nog eens beide buren bijna nooit de verwarming aan doen (zag ze net in een t-shirt buiten...). Bouwjaar 1994 waarbij alles standaard dubbelglas is. Temperatuur in de ochtend tussen de 17 en 18 graden. Woonkamer is 11 lang en 5,2 breed. Helaas met dit weer verbruikt hij gemiddeld 0,56 kwh per uur (zit KWH meter tussen) waarbij de deur naar de gang standaard dicht is.

Specifiek voor single gegaan voor het geluid en het stroomverbruik. Boven heb ik nog 2 multi splits staan op de dakkapel voor 4 slaapkamers. Die worden alleen gebruikt in de zomer en als het heel de week -10 is. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAc34CqWNqOsEoZFaVwCRsipE_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWpwTcyxxJ3Xw326LdTJSInL.jpg?f=fotoalbum_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08 21:22

Ik had ook getik met dezelfde unit. Zie mijn oplossing hier.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Wat rekent men een beetje als een schappelijke prijs voor het instaleren van een single split unit? Is dat tussen de 600 en 800 euro incl btw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remlof
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-08 16:44
Remlof schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:45:
Het probleem is door Daikin opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-08 12:08
Xqlus1ve schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:17:
Wat rekent men een beetje als een schappelijke prijs voor het instaleren van een single split unit? Is dat tussen de 600 en 800 euro incl btw?
Zoiets ja als er een stroom punt is. Er komt dan nog wel leiding, goot en kabel bij. En dan direct van de binnenmuur naar buiten. Dat is ongeveer 3 meter en zou dan eerder die 800 euro aanhouden.

Let ook op dat ze aan de airco ook verdienen dus als je die ergens anders koopt is de kans dat ze hem niet willen installeren groot.

Bij mij moest die door 4 muren waarvan 2 in de kruipruimte en daar vind je dus helemaal niemand voor en dus zelf gedaan. Maar dan nog iemand vinden voor in bedrijf stellen dat is ook niet heel gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyKroon
Thx! Gaan we even mee testen!
MXMan schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:37:
[...]

Ik heb ook een 3MXM68A en heb de 5kw in mijn woonkamer, 2.5kw in mijn slaapkamer en 2kw in mijn gastenkamer (wordt bijna nooit gebruikt) Heb in het begin liggen proberen tussen 40% en 60% en laat nu al enkele weken alles op 60% draaien en heb bijna continu werking en aangename warme lucht. Je moet wel het % op alle binnenunits hetzelfde instellen, want het laagste % overruled alle binnenunits. Een andere truc is om bij jou boven de temperatuur 1 graad hoger in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Willempie27 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:12:
[...]

Zoiets ja als er een stroom punt is. Er komt dan nog wel leiding, goot en kabel bij. En dan direct van de binnenmuur naar buiten. Dat is ongeveer 3 meter en zou dan eerder die 800 euro aanhouden.

Let ook op dat ze aan de airco ook verdienen dus als je die ergens anders koopt is de kans dat ze hem niet willen installeren groot.

Bij mij moest die door 4 muren waarvan 2 in de kruipruimte en daar vind je dus helemaal niemand voor en dus zelf gedaan. Maar dan nog iemand vinden voor in bedrijf stellen dat is ook niet heel gemakkelijk.
Bedankt voor je antwoordt. Ik zit momenteel voor 1 single split en een dual split waarbij we 4x door cellenbeton muren moeten gaan met totaal een circa 20 aan tubing en gootwerk ex elektra (dat laat ik doen) tussen de 1800 en 2450 euro incl btw. Heb al 6 man die het wil uitvoeren. Best wel een duur geintje, airco’s :|

Edit: en dan schaf ik de Airco’s aan in BE bij een groothandelaar voor een zeer nette prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Xqlus1ve op 01-03-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Xqlus1ve schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:50:
[...]

Bedankt voor je antwoordt. Ik zit momenteel voor 1 single split en een dual split waarbij we 4x door cellenbeton muren moeten gaan met totaal een circa 20 aan tubing en gootwerk ex elektra (dat laat ik doen) tussen de 1800 en 2450 euro incl btw. Heb al 6 man die het wil uitvoeren. Best wel een duur geintje, airco’s :|

Edit: en dan schaf ik de Airco’s aan in BE bij een groothandelaar voor een zeer nette prijs.
Vraag ook eens een offerte all in, toestellen+installatie zal niet veel schelen+ 100% garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Hespy schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:23:
[...]

Vraag ook eens een offerte all in, toestellen+installatie zal niet veel schelen+ 100% garantie.
Tussen de 7800 en 8500 euro, oftewel tussen de 1400 en 2000 euro duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 23:58
Yellos schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:31:
[...]

Mijn Daikin installateur zei me dat al het onderhoud makkelijk zelf kan gedaan maken, en dat het weggegooid geld is om daarvoor een onderhoudcontract af te sluiten of een onderhoud door hen te laten doen.

Zoals je zelf al aangaf, filters reinigen
Jaarlijks de verdamper van de binnenunit eens airco reinigingsschuim inspuiten om te ontsmetten, best na de zomer, omdat bij het koelen kondensvocht ontstaat, wat aanleiding kan geven tot schimmels.
Als de verdamper van de buitenunit vuil is, met de tuinslang, onder lage druk, water door de vinnen laten lopen zodat alles wegspoelt.
Als het vuil daarmee niet weggaat, ook airco reinigingsspray gebruiken.
Ik heb mijn buitenunit na vier jaar nog niet moeten reinigen, maar dat hangt af van waar hij geplaatst is en wat er zoal in je buurt rondvliegt aan stof en pollen en ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:23
[...]

Ja, daar kun je makkelijk in besparen.

Gewoon handleiding volgen wat betreft schoonmaken en alleen bellen bij verstoringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Waar heb jij die kast voor de buitenunit weg gehaald?
Een tip monteurs hebben de gewoonte om een joekel van kabelgoot met loze ruimte te monteren, je kan de buitenste kap inkorten (diepte) waardoor de gordijnen beter aansluiten, scheelt bijna de helft.
Hier is die 5cm diep waardoor de gordijnen stukken beter aansluiten aan de muur.

Rondje Google kun je ook goten vinden die minder diep zijn, reden is mij ook onbekend waarom ze dat doen want echt warm/koud wordt het niet gezien de boel isoleerd is.

Gootjes minder diep zijn ook

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:11
[...]

€9,99 per maand kun je besparen :) Het lijstje werkzaamheden is creatief verzonnen. Komen ze ook maandelijks langs, of alleen jaarlijks om even te incasseren?

Wanneer zal de witgoedhandel met zo'n onderhoudsplan voor nieuwe koelkasten komen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
Martin7182 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:22:
[...]

€9,99 per maand kun je besparen :) Het lijstje werkzaamheden is creatief verzonnen. Komen ze ook maandelijks langs, of alleen jaarlijks om even te incasseren?

Wanneer zal de witgoedhandel met zo'n onderhoudsplan voor nieuwe koelkasten komen? :+
Dank voor de reacties! Omdat ik wel ervaring heb met een stinkende airco in de auto + het advies om zelf te reinigen heb ik nu wel duidelijk dat dit toch wel nodig is om regelmatig te doen.

Misschien laat ik ze toch een keertje komen zodat ik kan afkijken en dan daarna zelf een busje schuim kopen om de airco jaarlijks te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
Yellos schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:25:
[...]

Dank voor de reacties! Omdat ik wel ervaring heb met een stinkende airco in de auto + het advies om zelf te reinigen heb ik nu wel duidelijk dat dit toch wel nodig is om regelmatig te doen.
Stinken zal vooral te maken hebben met vocht, omdat de airco in de auto alleen koelt. De airco in je huis zul je ook gebruiken voor verwarmen, dan ben je dat vocht zo kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Bezzerk schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Stinken zal vooral te maken hebben met vocht, omdat de airco in de auto alleen koelt. De airco in je huis zul je ook gebruiken voor verwarmen, dan ben je dat vocht zo kwijt.
Ik mag hopen dat je niet op de eerste winterdag hoeft te wachten. Veel airco's hebben een desinfectiestand waarmee de binnenunit wordt drooggeblazen. Je kunt ook schoonmaaktabletten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Martin7182 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:26:
[...]

Ik mag hopen dat je niet op de eerste winterdag hoeft te wachten. Veel airco's hebben een desinfectiestand waarmee de binnenunit wordt drooggeblazen. Je kunt ook schoonmaaktabletten gebruiken.
Wij verwarmen er ook mee en hebben ook geen last van stank. Mijn installateur zei ook dat een abonnement niet zo zinvol was. De eerste beurt was sowieso inbegrepen. Hij heeft toen de druk gecontroleerd en laten zien en de binnen units gereinigd.
En daarna heeft hij 2 spuitbussen achtergelaten waarmee ik het zelf kan.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:25
Wij schrapen redelijk vaak onze keel, daarom hebben we besloten om ook een Venta LW45 aan te schaffen.
De plaatsing wordt op de kast van de keuken, anderhalve meter van de 4,2 Daikin binnenunit af. Je zou zeggen dat dit niet de meest ideale plek is voor een luchtbevochtiger maar ergens anders in de woonkeuken is dan weer geen gezicht.

De airco wordt met name gebruikt om te verwarmen dus zal deze geen vocht onttrekken uit de lucht.
In de zomer wordt een ander verhaal natuurlijk, maar dat zien we tegen die tijd weer :)

Wellicht kan ik tegen die tijd de WAF wat verlagen door de positieve effecten, mocht de luchtvochtigheid ernstig zakken. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:08

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
We zijn voor ons woning die in 2021 is opgeleverd aan het kijken naar het laten plaatsen van airco units.

Vorig jaar waren we aan het kijken naar de Daikin Stylish en nu de Daikin Emura (2022), simpelweg omdat de Emura 3 nieuwer is. Heeft iemand deze modellen in het echt kunnen vergelijken? Het is niet echt iets waarvan je een winkel in kan lopen om ze naast elkaar te kunnen horen/testen of wel?

Buiten het design zie ik niet veel verschillen in de specs, de Emura heeft verder een veel modernere afstandsbediening, maar ik verwacht die nooit te gebruiken, omdat ik de Wifi module wil integreren in mijn Smart Home (Apple HomeKit met Homebridge). Heb al ingelezen over de A/B/C type wifi chips, dat A/B lokale API toestaan en C type enkel via Cloud. Maar alle zouden nog steeds geïntegreerd moeten kunnen worden sinds recente updates.

Enige wat ik kan vinden qua verschillen is dat de Emura (2022) 4 fan standen kan en de Stylish 3 standen, maar hoeveel voegt dat toe in dagelijks gebruik?

Voor ons wordt het waarschijnlijk 1 of 2 buiten units met 4 binnen units. Maar we zijn nog in afwachting van verschillende offertes.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Mogelijk kunnen jullie qua sizing meedenken.
Voor de woonkamer te verwarmen en te koelen.

Ons huis is net andersom, kinderen slapen beneden (souterrain), wonen is "boven". Daarmee is de woonkamer qua volume wat meer dan anders met dezelfde oppervlakte door het schuine dak in de woonkamer.

Ik reken uit rond de 165m3, nok is iets van 4.60m hoog en loopt in de lengterichting van het huis in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/durvziGMuS24wKVrPGTw8P7xhHQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rFoo13bfEsPO5IGCeCKFnqLt.png?f=user_large

In de airco shop kwam ik met de verkoopster uit op een 7Kw Mitsubishi Heavy SRK70ZS Single split met evt een domotica optie voor +350 euro. Wat de domotica optie precies is weet ik (nog) niet, maar wat ik nu hier gelezen heb kan het zonder die spullen door toepassen van Tado airco bediening of zelfbouw.

Sizing
factor 40 genomen, Energielabel A (oude label) isolatie dak en HR glas. Gasverbruik van deze vrijstaande woning is op niveau van een gemiddeld hoekhuis op dit moment.
165x40 = 6.8 kW

Is dit als sizing voor verwarmen in orde dacht ik zo, maar ik kan de specificaties (data sheet) nog niet vinden. Behalve van een vergelijkbaar model.

hier lees ik: 8kW verwarmingscapaciteit.

Mis ik nog iets wat ik niet gelezen heb? of goede ervaringen op deze manier?

[ Voor 7% gewijzigd door NielsvdBeek op 02-03-2023 13:29 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
Martin7182 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:26:
[...]

Ik mag hopen dat je niet op de eerste winterdag hoeft te wachten.
Zet jij de airco op verwarmen tijdens een hittegolf, mij best ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@NielsvdBeek hoeveel gas heb je nu nodig voor het verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Nu online
user109731 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:34:
@NielsvdBeek hoeveel gas heb je nu nodig voor het verwarmen?
ik schat in 1000m3 in het hele huis, 4 slaapkamers kinderen (3 verwarmen daarvan) en de woonkamer.
Nu heb ik dit bepaald op basis van aftrek gasgebruik niet verwarmen door juni te nemen als gemiddelde verbruik douchen van 40m3 in die maand x12 en dit af te trekken van het jaartotaal.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:39
@NielsvdBeek Als je 1000m3 gas verstookt in je hele woning, dan is 7kW wel aan de hoge kant. Ligt er ook aan of je je gasverbruik wilt terugdringen of volledig wilt vervangen. Beter maak je een goede warmteverliesberekening.

Kijk ook even naar een 50 ZSX-W. Lager minimaal vermogen (en goedkoper), maar gaat bij verwarmen tot 8kW als het echt moet. Levert bij -10 nog 4,5 kW. Dat zou met jouw verbruik genoeg moeten zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door GermanPivo op 02-03-2023 13:49 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Nu online
GermanPivo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:43:
@NielsvdBeek Als je 1000m3 gas verstookt in je hele woning, dan is 7kW wel aan de hoge kant. Ligt er ook aan of je je gasverbruik wilt terugdringen of volledig wilt vervangen. Beter maak je een goede warmteverliesberekening.

Kijk ook even naar een 50 ZSX-W. Lager minimaal vermogen (en goedkoper), maar gaat bij verwarmen tot 8kW als het echt moet. Levert bij -10 nog 4,5 kW. Dat zou met jouw verbruik genoeg moeten zijn.
Mijn vermoeden is dat ook, echter ik heb mij nu de airco berekening van volume * factor 40 gehouden.
5 of 6kW kan misschien ook maar daar kom ik nog niet uit. De warmteverliesberekening zal ik even invullen en bekijken wat ik hiermee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:39
NielsvdBeek schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:52:
[...]

Mijn vermoeden is dat ook, echter ik heb mij nu de airco berekening van volume * factor 40 gehouden.
5 of 6kW kan misschien ook maar daar kom ik nog niet uit. De warmteverliesberekening zal ik even invullen en bekijken wat ik hiermee kan.
De Koevlaas formule voor l/w warmtepompen, mag niet helemaal vertaald worden naar l/l warmtepompen, maar geeft een aardige indicatie (zonder SWW rekenen). Kom je met 1000m3 op 4,8 kW bij -10.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Bezzerk schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:29:
[...]

Zet jij de airco op verwarmen tijdens een hittegolf, mij best ;)
Nee, ik gebruik de airco niet tijdens een hittegolf :)
Maar je suggereerde zelf om de airco op verwarmen te zetten. Of moet ik dit anders lezen?:
[...]

De airco in je huis zul je ook gebruiken voor verwarmen, dan ben je dat vocht zo kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
Martin7182 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Nee, ik gebruik de airco niet tijdens een hittegolf :)
Maar je suggereerde zelf om de airco op verwarmen te zetten. Of moet ik dit anders lezen?:

[...]
Ah dat bedoel je. Onderhoud is niet nodig aan de airco. Minimaal schoonhouden en de buitenunit vrij van blad etc.

Je gaf aan dat de airco in de auto soms stinkt. Dat heef te maken met vocht. De airco koelt, de unit condenseert en dat vocht kan ergens blijven staan waardoor het gaat stinken.

De airco in je huis gebruik je niet om te koelen maak ik op uit je tekst. Als dat zo is zal hij dus ook niet gaan stinken. Mocht je hem wel een keer gebruiken om te koelen en je bent bang dat die gaat stinken dan laat je hem even een tijdje verwarmen, dan is het vocht uit dag systeem zo verdampt en dus de oorzaak van stank uit het systeem kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Nu online

Dank je de winstverliesberekening wordt lastig bij de exacte isolatie, ik kan mijn documenten van de bouw destijds even niet vinden. Met wat ik weet heb ik zo goed als mogelijk ingevuld en kom op 6.4 kW uit voor de winstverliesberekening als netto energie behoefte.

Doel is gasverbruik terug te dringen totdat de C.V. uit kan voor verwarmen.

123airco heeft de SRK50ZS-W 5 voor € 1741, de SRK50ZSX-W heb ik nog niet kunnen vinden, maar zal ze daar is vragen.

De SRK50ZSX-W kost € 2731,- en werd mij de Daikin Perfera 5kW geadviseerd naast de Mitsubishi.

[ Voor 13% gewijzigd door NielsvdBeek op 02-03-2023 16:38 . Reden: toevoeging na edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]

In de auto ook nooit last van de stank dat komt omdat mensen niet fatsoenlijk met airco, s overweg kunnen, men geeft de installatie geen kans om even droog te blazen.

Hetzelfde met de lucht/lucht warmtepomp ik heb nooit last van stank gehad omdat ik hem altijd na de sessie een 30minuten/uur laat droogblazen.

Mijn daikin heeft het niet helemaal ik moet het zelf handmatig starten.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182

Misschien zijn twee kleinere units een optie? 2 × 25ZSX-W levert nog 6 kW bij -10 °C en 2 × 20ZSX-W levert 5.6 kW. Voordeel is dat de units ook zachter blazen. Maar uiteindelijk natuurlijk wel een stukje duurder. Je kunt er ook eentje nemen en evt. later uitbreiden met een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Nu online
Martin7182 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:15:
[...]

Misschien zijn twee kleinere units een optie? 2 × 25ZSX-W levert nog 6 kW bij -10 °C en 2 × 20ZSX-W levert 5.6 kW. Voordeel is dat de units ook zachter blazen. Maar uiteindelijk natuurlijk wel een stukje duurder. Je kunt er ook eentje nemen en evt. later uitbreiden met een tweede.
Ik begreep na wat nalezen op het forum dat 1 unit voor verwarmen beter is. Zelf is mijn voorkeur 1 unit heeft een hogere WAF.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
NielsvdBeek schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:18:
[...]

Ik begreep na wat nalezen op het forum dat 1 unit voor verwarmen beter is. Zelf is mijn voorkeur 1 unit heeft een hogere WAF.
Ik begrijp precies het tegenovergestelde; betere warmtespreiding, meer warmte, zuiniger, minder wind/tocht, minder geluid, lager minimum vermogen dus minder gependel, minder snel dichtvriezen v.d. buitenunits en mochten ze dichtvriezen dan is de kans erg laag dat ze op hetzelfde moment de ontdooicyclus starten. Nadelen zijn er ook, maar op andere vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Nou vele adviezen een 3,5kW airco aangeschaft voor de woonkamer, de een aannemer weer vandaag; dat is te weinig je had een 4,2kW moeten nemen.

1 ding weet ik zeker, Airco's uitzoeken is een beetje zoals een keuken, gewoon het meest irritante wat er is, iedereen verteld je wat anders en aan het einde van de rit, linksom of rechtsom, bent je alsnog gen***d :/ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:36

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Xqlus1ve schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:00:
Nou vele adviezen een 3,5kW airco aangeschaft voor de woonkamer, de een aannemer weer vandaag; dat is te weinig je had een 4,2kW moeten nemen.

1 ding weet ik zeker, Airco's uitzoeken is een beetje zoals een keuken, gewoon het meest irritante wat er is, iedereen verteld je wat anders en aan het einde van de rit, linksom of rechtsom, bent je alsnog gen***d :/ :P
Ik vergelijk het altijd maar met auto's. De een wil veel power en de ander vindt zuinigheid en weinig lawaai het belangrijkste. Zoveel mensen, zoveel smaken.

Maar, heb je de airco inmiddels in bedrijf en bevalt het of is het daar nog te vroeg voor?

P.s. ik kan uit je bericht echt niet opmaken dat je gen***d bent. Sterker nog, ik verwacht dat je er veel plezier aan gaat beleven.

[ Voor 8% gewijzigd door vdr01 op 02-03-2023 18:09 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27

En hoe kwam hij aan dat advies? Berekend, gevoelsmatig, aantal m3?
Ik heb zelf gewoon een 3000w kachel aangehad voor een maand. Het was toen -5 in december en dat ging prima en dus voor de 3.5kW gekozen. Ik vind het ook niet erg als het -10 zou zijn om er een bijzet kachel te plaatsen. Zal zal hooguit een paar dagen per 5 jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

vdr01 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:07:
[...]

Ik vergelijk het altijd maar met auto's. De een wil veel power en de ander vindt zuinigheid en weinig lawaai het belangrijkste. Zoveel mensen, zoveel smaken.

Maar, heb je de airco inmiddels in bedrijf en bevalt het of is het daar nog te vroeg voor?

P.s. ik kan uit je bericht echt niet opmaken dat je gen***d bent. Sterker nog, ik verwacht dat je er veel plezier aan gaat beleven.
2 weken wachten tot levering, hopelijk week erna laten monteren.
Willempie27 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:17:
[...]

En hoe kwam hij aan dat advies? Berekend, gevoelsmatig, aantal m3?
Ik heb zelf gewoon een 3000w kachel aangehad voor een maand. Het was toen -5 in december en dat ging prima en dus voor de 3.5kW gekozen. Ik vind het ook niet erg als het -10 zou zijn om er een bijzet kachel te plaatsen. Zal zal hooguit een paar dagen per 5 jaar zijn.
Hij keek zo eens in de ruimte en zei, hmm dit 3,5 is wel wat te wenig :') Volgens hem was een 3,5 geschikt tot 90m3 ruimtes.

Ik hoop, nieuwbouwhuis, 2019, 4,8m breed en 11,2m diep, 117m3 aan volume, dan het allemaal wel mee valt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bezzerk
Xqlus1ve schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:26:

Hij keek zo eens in de ruimte en zei, hmm dit 3,5 is wel wat te wenig :') Volgens hem was een 3,5 geschikt tot 90m3 ruimtes.

Ik hoop, nieuwbouwhuis, 2019, 4,8m breed en 11,2m diep, 117m3 aan volume, dan het allemaal wel mee valt.
Ik denk dat het dikke prima gaat zijn d:)b

Zo, weer een mening erbij ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Bezzerk op 02-03-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Xqlus1ve schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:26:
[...]

Als je de binnenunit centraal ophangt moet zeker het lukken met een 3.5kW maar 11 meter overbruggen kun je vergeten dan krijg je verschillende temperatuur zones in je kamer.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Opvallend is dat we hier allemaal bezig zijn met verwarmen met een airco maar ik op dit moment in Spanje (Zaragoza) ben en alle airco's gewoon stil staan. Iedereen verwarmt gewoon met gas en de airco alleen gebruiken om te koelen. Het huisje waar ik nu in zit heeft ook CV en airco.
Er zitten zat inverters bij maar die staan allemaal stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:58

franssie

Save the albatross

elektriekert schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:01:
Wij schrapen redelijk vaak onze keel, daarom hebben we besloten om ook een Venta LW45 aan te schaffen.
De plaatsing wordt op de kast van de keuken, anderhalve meter van de 4,2 Daikin binnenunit af. Je zou zeggen dat dit niet de meest ideale plek is voor een luchtbevochtiger maar ergens anders in de woonkeuken is dan weer geen gezicht.

De airco wordt met name gebruikt om te verwarmen dus zal deze geen vocht onttrekken uit de lucht.
In de zomer wordt een ander verhaal natuurlijk, maar dat zien we tegen die tijd weer :)

Wellicht kan ik tegen die tijd de WAF wat verlagen door de positieve effecten, mocht de luchtvochtigheid ernstig zakken. :7
Met elke soort van verwarming daalt de luchtvochtigheid. Ik heb deze https://www.medisana.nl/n...tiger-met-hygrometer.html en doet het werk ook prima.

In de winter is de RV gewoon echt vaak laag, ik heb meerdere meters en 30-35% is nu normaal.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182

Over welke airco gaat het hier? De ene 3,5 unit gaat harder dan de andere 4,2. En hoe ga je stoken, continue of adhoc? Bij continue stoken kun je makkelijk een paar zeer koude dagen overbruggen met een onderbemeten airco, omdat de massa in je huis maar langzaam afkoelt. Afhankelijk van je isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
elektriekert schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:01:

De Venta hoort op de grond te staan, mede omdat vocht stijgt en op de grond de laagste luchtvochtigheid word gemeten en dus dan het meest effectief is. Op een kast zul je er weinig effect van merken. Daarnaast moet er 50 cm vrije ruimte rondom zijn.

In de zomer ben je juist actief bezig de luchtvochtigheid weg te koelen, over een paar weken gaat hier de Venta weer in de doos na een einde seizoen beurt tot het najaar.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Martin7182 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:32:
[...]

Over welke airco gaat het hier? De ene 3,5 unit gaat harder dan de andere 4,2. En hoe ga je stoken, continue of adhoc? Bij continue stoken kun je makkelijk een paar zeer koude dagen overbruggen met een onderbemeten airco, omdat de massa in je huis maar langzaam afkoelt. Afhankelijk van je isolatiewaarde.
Daikin FTXJ35 / RXJ35 Emura 3

Tja goede vraag, eigenlijk zo min mogelijk gas verbruiken, nu gaat bij ons 1 keer in de 2 a 3 dagen de verwarming aan en een jaarverbruik van 400m3 gas (excl douchen en koken). We verwarmen altijd tot 20,5 a 21 graden en de kachel gaat pas weer aan bij 19 graden, wij houden niet zo van warmte.

Ik weet niet waarmee ik straks de beste resultaat behaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Willempie27 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:19:
Opvallend is dat we hier allemaal bezig zijn met verwarmen met een airco maar ik op dit moment in Spanje (Zaragoza) ben en alle airco's gewoon stil staan. Iedereen verwarmt gewoon met gas en de airco alleen gebruiken om te koelen. Het huisje waar ik nu in zit heeft ook CV en airco.
Er zitten zat inverters bij maar die staan allemaal stil.
Wat is de gasprijs? Als die vrij laag is of niet heel veel verschilt met de kWh prijs dan is gas voordeliger. En de temperaturen liggen gemiddeld hoger in ES toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:25
Servee schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:55:
[...]

De Venta hoort op de grond te staan, mede omdat vocht stijgt en op de grond de laagste luchtvochtigheid word gemeten en dus dan het meest effectief is. Op een kast zul je er weinig effect van merken.
Zoals ik al zou wordt de lucht door de airco opgeslurpt.
Hoe effectief dat gaat zijn is nog even afwachten.

Maar ik zal de ervaring hier delen
In de zomer ben je juist actief bezig de luchtvochtigheid weg te koelen, over een paar weken gaat hier de Venta weer in de doos na een einde seizoen beurt tot het najaar.
Klopt, wellicht dat tegen die tijd (mocht het nodig zijn) ik hem naar een andere plek kan smokkelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Servee schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:08:
[...]

Als je de binnenunit centraal ophangt moet zeker het lukken met een 3.5kW maar 11 meter overbruggen kun je vergeten dan krijg je verschillende temperatuur zones in je kamer.
Geinig, en hier hoor ik dus ook verschillende dingen over, de 1 zegt hij moet in het midden, de ander zegt nee hoor in de hoek doet hij het prima :')

Een 4,2 of 5 werd mij hier weer afgeraden omdat die dan stond te pendelen. Wordt er moedeloos van |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Xqlus1ve schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:11:
[...]

Geinig, en hier hoor ik dus ook verschillende dingen over, de 1 zegt hij moet in het midden, de ander zegt nee hoor in de hoek doet hij het prima :')

Een 4,2 of 5 werd mij hier weer afgeraden omdat die dan stond te pendelen. Wordt er moedeloos van |:(
Een 4,2 is overkill in jouw situatie, leuk voor die paar weken koud weer maar in 80% tussenseizoenen wat we in Nederland hebben dan een pendelend systeem.

Het advies is hier al jaren en is genoeg over geschreven om een binnenunit centraal op te hangen…als je het tenminste egaal warm wilt krijgen. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:05
Xqlus1ve schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:00:
[...]

Tja goede vraag, eigenlijk zo min mogelijk gas verbruiken, nu gaat bij ons 1 keer in de 2 a 3 dagen de verwarming aan en een jaarverbruik van 400m3 gas (excl douchen en koken). We verwarmen altijd tot 20,5 a 21 graden en de kachel gaat pas weer aan bij 19 graden, wij houden niet zo van warmte.

Kijk zelf op eurovent-certification.com.

Daar zoeken op RXJ35A geeft: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201770692

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGwUi37_hk-VwCLbquzVcQHVlws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fEAWfWIJ80ZCCGzKFPno5ldD.png?f=fotoalbum_large

Oh dear. Hij is maar "gemaakt" voor 2.5 kW bij verwarming, Pdesignh = Design capacity, for heating, daarop is ook de kWh/annum gebaseerd. Je ziet op dat pagina ook (bij bivalent point) dat hij bij -10C maar 2.11 kW aan warmte kan leveren, rest moet komen van een straalkachel.

De 4.2 kW doet het veel beter: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201770695

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VyCTfoy_xyr8fGuZL-46xbxYsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SF4DRjV91OzCNtA8uD7BcFic.png?f=fotoalbum_large

Maar zelfs die haalt bij -7 graden maar 3.37 kW. "Verbruik" is hoger natuurlijk, maar hij levert ook veel meer warmte voor heel klein beetje extra ruimte binnen en buiten.

1 unit van de 4.2 levert veel meer warmte dan 2x "3.5" = "7.0". Dat is waarom ik Daikin singles afraad, je komt bij de <= 3.5 kW heel snel in capaciteitsprobleem, zeker als je warmteverlies boven de 4 kW is.

De MHI heeft daar geen last van. De 3.5 is echt 3.5 kW bij verwarmen, ook als het koud is. De Daikin multi's vanaf 4.2 kW doen het ook goed.

Mensen: roep niet zo snel dat een 3.5 kW single split prima is, dat is bij Daikin zeker niet. Bij ook de rest graag even controleren op Eurovent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Laatst online: 07:53
Nou staan er bij ons thuis 2 mooie MHI units, waarvan er nu één kapot is gegaan helaas.
Die staat nu zo'n 3 maanden al stil, en te wachten op een nieuwe printplaat voor de buitenunit. Dit is een 5kW SRK ZS-W. Unit gaat dit jaar 3 worden.

Is dit een normale downtime voor een MHI unit om via (in dit geval Coolmark) een vervangend onderdeel te krijgen. Of ligt dit probleem bij Mitsubishi zelf?

Overigens hebben ze (Coolmark) wel gewoon een complete nieuwe buitenunit voorradig, maar dat schijnt volgens onze installateur niet te kunnen. Heb hier meer het vermoeden dat het dan om geld gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Xqlus1ve schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:00:
[...]

Is dat de RXJ35A / FTXJ35AW ?

https://www.eurovent-cert...5B0%5D=RXJ#access-results

Je zou toch zeggen dat die groot genoeg is, al vind ik de cijfers onder nul niet heel spectaculair. Ik gebruikte ook zo'n 400m3 en stook nu met een MHI-25ZSX, tot nu toe enkel in stille modus (+/- 40%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Martin7182 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:58:
[...]

Is dat de RXJ35A / FTXJ35AW ?

https://www.eurovent-cert...5B0%5D=RXJ#access-results

Je zou toch zeggen dat die groot genoeg is, al vind ik de cijfers onder nul niet heel spectaculair. Ik gebruikte ook zo'n 400m3 en stook nu met een MHI-25ZSX, tot nu toe enkel in stille modus (+/- 40%).
Dat is inderdaad een FTXJ35AW, in mij geval een AS vanwege kleur. Nou lekker is dit, dan ga ik maar een bellen met de groothandel of die mijn bestelling kan annuleren :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
w00key schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:45:
[...]

Mensen: roep niet zo snel dat een 3.5 kW single split prima is, dat is bij Daikin zeker niet. Bij ook de rest graag even controleren op Eurovent.
De ervaring is hier echt dikke prima met de Daikin 3,5kW single split, heb hier al 40+ en -8 meegemaakt en in beide gevallen 0,0 comfort problemen….als je gewoon een juiste warmteverlies berekening maakt is er niks aan de hand…niet zo paniekzaaien.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Laatst online: 07:53
Servee schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:18:
[...]

De ervaring is hier echt dikke prima met de Daikin 3,5kW single split, heb hier al 40+ en -8 meegemaakt en in beide gevallen 0,0 comfort problemen….als je gewoon een juiste warmteverlies berekening maakt is er niks aan de hand…niet zo paniekzaaien.
Ik denk dat het beste in die "extremen" is, om gewoon de unit 24/7 aan te laten staan.
Dat doe ik bij mij op kantoor nu ook, en dat geeft voor het gevoel veel meer comfort terwijl die gewoon op 18 graden staat. Iedere keer opnieuw verwarmen/koelen verbruikt meer energie, en kost vooral comfort.

Dat is tenminste hoe ik het zie met een warmtepomp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

Als je een juiste warmteberekening maakt en je komt weg met een Pdesign van 2.5 kW - gefeliciteerd. Je bent eigenaar van een woning die super weinig verwarmd hoeft te worden.

Voor de rest van Nederland dat rond de gemiddelde zit, dus 1350 m3/jaar - Daikin single split liever niet. De 2.5 kW en 3.5 kW verschillen praktisch niet van elkaar, Pdesign van 2.45 kW vs 2.50 kW. Andere merken doen het beter.

Als je dit wist, zou je bewust voor een "3.5" dus 2.5 kW verwarming gaan of een echte 3.5 kW halen, die tot -10 gewoon 3.0 kW geeft en hetzelfde kost? Of de MHI ZSX, die 3.4 kW @ -10 levert?

We zeggen hier altijd, maak een warmteverlies berekening. Tot ~2.5 kW verlies, Daikin prima, hou er rekening mee dat 2.5 = 3.5 in verwarmen, alleen koelen doet de grotere beter. Daarboven, kijk even ergens anders, er zijn zat modellen die wel 3.0+ kW leveren bij -10. Nog groter, dan is Daikin 2MXM42 / 3MXM42+ prima.

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 02-03-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

[...]

Is dat de m3 x 30 (goed geïsoleerd en weinig ramen), x40 (redelijk geïsoleerd en veel ramen) en x50 voor zolders en plat dak?

Want dan zit ik precies op de 3,5 als ik er een beetje van uit mag gaan van x30 met mijn huis, voor 2 kleine ramen waar de zon altijd op staat, achter wel 3 grote ramen maar altijd schaduw, duurt bij ons in de zomer ook een week a anderhalf voordat het binnen echt warm wordt als het buiten 28+ is elke dag.

Overigens is mijn gasverbruik minus douchen en koken. +/- 400 m3 per jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Xqlus1ve op 02-03-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Xqlus1ve schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:08:
[...]

Dat is inderdaad een FTXJ35AW, in mij geval een AS vanwege kleur. Nou lekker is dit, dan ga ik maar een bellen met de groothandel of die mijn bestelling kan annuleren :|
Hoe jong/oud is je woning en/of weet je hoe goed het geïsoleerd is?

Onze woning is uit 2021 en er wordt bij onze berekeningen rekening gehouden met vermenigvuldigingsfactor van 30, wat een goed geïsoleerde woning is.

Daarmee is 3,5kW meer dan genoeg voor onze 110m3 Woonkamer/keuken.

Wel een aparte verdeling van de vermogens bij de 3,5kW Daikin, qua verwarmen is bijna geen verschil tussen de 2-2,5-3,5kW versies. Nu zijn de 2-2,5-3,5kW versies de enige die A+++ halen en ook stiller zijn, dus misschien dat het daarmee te maken heeft.

FTXA20AW: 2,00kW koelen, 2,40kW verwarmen
FTXA25AW: 2.50kW koelen, 2.45kW verwarmen
FTXA35AW: 3,40kW koelen, 2,50kW verwarmen
FTXA42AW: 4,20kW koelen, 3,80kW verwarmen

In ons geval gaat het primair om koelen en een multisplit opstelling (of 2 multisplits, offertes worden nog uitgewerkt), vanwege 4 ruimtes, we hebben al vloerverwarming via stadswarmte en gaan niet genoeg stroom kunnen opwekken om goedkoper uit te zijn met verwarmen via airco. Koelen met airco is veel efficiënter dan verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 02-03-2023 21:31 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

BiG-GuY schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:30:
[...]

Hoe jong/oud is je woning en/of weet je hoe goed het geïsoleerd is?

Onze woning is uit 2021 en er wordt bij onze berekeningen rekening gehouden met vermenigvuldigingsfactor van 30, wat een goed geïsoleerde woning is.

Daarmee is 3,5kW meer dan genoeg voor onze 110m3 Woonkamer/keuken.

Wel een aparte verdeling van de vermogens bij de 3,5kW Daikin, qua verwarmen is bijna geen verschil tussen de 2-2,5-3,5kW versies. Nu zijn de 2-2,5-3,5kW versies de enige die A+++ halen en ook stiller zijn, dus misschien dat het daarmee te maken heeft.

FTXA20AW: 2,00kW koelen, 2,40kW verwarmen
FTXA25AW: 2.50kW koelen, 2.45kW verwarmen
FTXA35AW: 3,40kW koelen, 2,50kW verwarmen
FTXA42AW: 4,20kW koelen, 3,80kW verwarmen

In ons geval gaat het primair om koelen en een multisplit opstelling (of 2 multisplits, offertes worden nog uitgewerkt), vanwege 4 ruimtes, we hebben al vloerverwarming via stadswarmte en gaan niet genoeg stroom kunnen opwekken om goedkoper uit te zijn met verwarmen via airco. Koelen met airco is veel efficiënter dan verwarmen.
2019, goed geïsoleerd, HR+ ramen, kleine ramen waar de zon op staat, duurt lang voordat we onze warmte kwijt zijn (ongeveer 1 graad per dag bij -2 a 0 graden snachts), zomer duurt het lang voordat het warm wordt (vaak langer dan een week bij een hittegolf), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Xqlus1ve schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:28:
[...]

Is dat de m3 x 30 (goed geïsoleerd en weinig ramen), x40 (redelijk geïsoleerd en veel ramen) en x50 voor zolders en plat dak?

Want dan zit ik precies op de 3,5 als ik er een beetje van uit mag gaan van x30 met mijn huis, voor 2 kleine ramen waar de zon altijd op staat, achter wel 3 grote ramen maar altijd schaduw, duurt bij ons in de zomer ook een week a anderhalf voordat het binnen echt warm wordt als het buiten 28+ is elke dag.

Is dat met radiatoren of met vloerverwarming? Nog steeds is 400m3 niet heel veel toch, dus lijkt me dat je isolatiewaarde best ok is. Of je hebt de thermostaten heel laag staan.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

BiG-GuY schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Is dat met radiatoren of met vloerverwarming? Nog steeds is 400m3 niet heel veel toch, dus lijkt me dat je isolatiewaarde best ok is. Of je hebt de thermostaten heel laag staan.
Vloerverwarming, midden en zolder hebben radiatoren maar daar staan er maar een paar op stand 1 of 2 voor doorstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Nog een keer terugkomen op warmteverlies berekening, capaciteit airco etc.

Dit is een label A tussenwoning, met WTW en ERV, dus nauwelijks ventilatieverlies, en ik gebruikte 1341 kWh in 2022. Als je dat vergelijkt met de energielabels van Daikin en MHI, daar zeggen ze:

Daikin RXJ35A: Pdesign 2.5 kW - 680.00 kWh/annum
MHI ZS 3.5: Pdesign 3.0 kW - 895.00 kWh/annum
MHI ZSX 3.5: Pdesign 3.4 kW - 934.00 kWh/annum

En mijn unit: LG MU3R19 5.2: Pdesign 4.8 kW - 1764 kWh/annum.

Dan had ik het niet gered met de Daikin, hij is gemaakt voor een kamer met 680 kWh verbruik, niet eentje met het dubbele. Mijn unit is iets te groot, label zegt Pdesign 4.8 kW, ik verbruik ~76% van de kWh/annum rating, dus had ook een 3.7 kW unit kunnen halen, als die bestond.

Maar wel een Pdesign van 3.7 kW en niet eentje die "3.5 = 2.5" is, de MHI ZSX 3.5 had het kunnen redden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Xqlus1ve schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:33:
[...]

2019, goed geïsoleerd, HR+ ramen, kleine ramen waar de zon op staat, duurt lang voordat we onze warmte kwijt zijn (ongeveer 1 graad per dag bij -2 a 0 graden snachts), zomer duurt het lang voordat het warm wordt (vaak langer dan een week bij een hittegolf), etc.
Iets ouder dan onze woning, wij hebben dan wel ventilatietype D, dus dat helpt met warmte vasthouden. Weet niet of je ventilatietype C hebt met roosters (die je open moet laten voor gezond binnenklimaat), heb je meer warmteverlies.

Met maar 1 graad per dag daling wanneer het buiten -2 tot 0C is, zal de isolatie op orde zijn. Vraag is ook tot welke temperatuur je het wilt krijgen binnen of de 2,5kW verwarm vermogen genoeg gaat zijn voor die ruimte.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

BiG-GuY schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:37:
[...]

Iets ouder dan onze woning, wij hebben dan wel ventilatietype D, dus dat helpt met warmte vasthouden. Weet niet of je ventilatietype C hebt met roosters (die je open moet laten voor gezond binnenklimaat), heb je meer warmteverlies.

Met maar 1 graad per dag daling wanneer het buiten -2 tot 0C buiten is, zal de isolatie op orde zijn. Vraag is ook tot welke temperatuur je het wilt krijgen binnen of de 2,5kW verwarm vermogen genoeg gaat zijn voor die ruimte.
Normaal gesproken ben ik gewend met warme lucht, in dit geval rond de 21 a 22 graden, daar waar vloerverwarming al vaak bij 20 a 20,5 aangenaam is.

En inderdaad ventilatietype C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Xqlus1ve schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:28:
[...]

400 m3 per jaar verwarmen x 8 kWh/m3 = 3200 kWh warmte.

3200 kWh warmte / COP van ~4 = 800 kWh. In de praktijk zijn die SCOP waardes iets optimistisch.

800 kWh is maar iets boven de 680 kWh/annum rating van Daikin, dus gefeliciteerd, je bent in de top 10% zuinig stokende huizen, hij haalt het denk ik wel.

Als je je CV + gasaansluiting hou, voor warm tapwater bijvoorbeeld, dan kan je altijd als het echt vriest dat erbij gebruiken, dan is de Daikin 3.5 op zich goed genoeg. Hij is wel lekker zuinig.

Anders is het een twijfelgeval, je zou dus soms 2 kW elektrisch bij moeten verwarmen, opgelost voor €50 - €200.

Het is jammer dat je die specifieke Daikin hebt besteld, een iets grotere past beter, maar goed, nu veranderen betekent achter in de rij aansluiten. Als je niet 1000+ kWh/uur door dat apparaat jaag is het toch okay, iets meer dan op de energielabel moet kunnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Team Welles

@Xqlus1ve Mijn 2019 nieuwbouw hoekwoning van 130 m² is afgelopen maand in zijn geheel warmgehouden met een thermisch vermogen dat uurgemiddeld nooit boven de 3.5 kW kwam (en dat was toen dochterlief met vorst de achterdeur een uur open had laten staan |:( )
(L/W, dat wel, maar dat maakt het in ieder geval meetbaar :) ).
Met 2.5 kW verwarmingsvermogen gaat een enkele verdieping dus echt wel lukken.
En mocht het overdag kouder dan -10 worden kun je altijd een appeltaart of pizza bakken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

w00key schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:46:
[...]

400 m3 per jaar verwarmen x 8 kWh/m3 = 3200 kWh warmte.

3200 kWh warmte / COP van ~4 = 800 kWh. In de praktijk zijn die SCOP waardes iets optimistisch.

800 kWh is maar iets boven de 680 kWh/annum rating van Daikin, dus gefeliciteerd, je bent in de top 10% zuinig stokende huizen, hij haalt het denk ik wel.

Als je je CV + gasaansluiting hou, voor warm tapwater bijvoorbeeld, dan kan je altijd als het echt vriest dat erbij gebruiken, dan is de Daikin 3.5 op zich goed genoeg. Hij is wel lekker zuinig.

Anders is het een twijfelgeval, je zou dus soms 2 kW elektrisch bij moeten verwarmen, opgelost voor €50 - €200.

Het is jammer dat je die specifieke Daikin hebt besteld, een iets grotere past beter, maar goed, nu veranderen betekent achter in de rij aansluiten. Als je niet 1000+ kWh/uur door dat apparaat jaag is het toch okay, iets meer dan op de energielabel moet kunnen.
Zolang de overheid de gas aansluiting niet verbied blijft hij erin. Heb ook onvoldoende goeie daken om veel stroom via panelen op te wekken, red momenteel rond de 2600ish kWh per jaar.

De reden waarom we Daikin hadden genomen was vanwege de Designer model, het advies van vele dat 3,5 voldoende was had mij besloten om bij een groot handelaar in BE het aan te schaffen inplaats van ItaIië of Frankrijk, prijs verschil werd te klein bij een 3,5.

Na alle info die ik nu lees begin ik echt te twijfelen, had een eigen topic gestart met advies, een 3,5 moest ruim voldoende zijn volgens iedereen. De aannemer vandaag begon al te twijfelen, alle andere aannemers hiervoor kwamen niet met deze signalen, vandaag werd afgeraden om de kamer aan de voorkant te voorzien van deze airco setup, want condenspompje en potentieel schade aan de tussenmuur van 2 kamers.

Wat is nou verstandig, 3,5 veranderen naar een 4,2 voor 300 euro meer? Of gewoon volledig MHI gaan met een SRK35ZSX-WB voor de woonkamer om toch iets van luxe uit te stralen en dan 1 of 2 singles te nemen voor de 2 gewenste kamers die vrouwlief wil. Dat zou ook rond 3850 uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Eens, met 2.5 kW vermogen stook je een goed geïsoleerde woonlaag echt wel warm. Zeker bij 24/7 stoken. We hebben in NL koude perioden die vaak maar een paar dagen duren, dat overbrug je prima, zelfs als je niet of nauwelijks stookt. In het ergste geval moet je even bijstoken met een elektrisch kacheltje o.i.d. Scheelt ook als je niet gelijk begint te piepen onder de 15 °C :)
Pagina: 1 ... 317 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic