Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 316 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.356.873 views

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Termy schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:16:
[...]

De installatie is vrij nieuw (augustus 2022) en als ik na wat gehannes de boel 'reset' en vraagsturing echt uit staat en wel op hoog vermogen kan verwarmen, dan doet het het allemaal prima, dus hardware lijkt me niet het probleem om naar hoger vermogen te komen. Overigens kan ik ook het setpoint naar standje sauna zetten, dat doet helemaal niks met de vraagsturing aan (op auto of 100%). Nog steeds geen hoger vermogen.

Zit er niet gewoon een PID control op dit systeem? Zo nee, waarom niet?
Vraagbesturing is gewoon een PID en die % is je max vermogen die hij mag gebruiken

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
MiBe schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:40:
[...]

Ben wel benieuwd of dat dan gewoon de reguliere WiFi-module die je normaal los koopt maar er standaard in zit of dat er bij de nieuwe modellen iets op het PCB gesoldeerd is (met andere woorden, of je de module nog gewoon lost kunt trekken om hem te kunnen vervangen door een MHI-AC-Ctrl module). Zou voor smart home integratie een flinke domper zijn als die header niet meer beschikbaar is.
Wat ik las zit ie gewoon ingeprikt op de connector waar je ook de MHI-AC-Ctrl aan hangt. Kwestie van stekkertje losmaken dus. Moet ook wel, anders zouden een bedraad bedienpaneel ook niet meer aangesloten kunnen worden.

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 15:56
Hespy schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:48:
[...]

In jou geval zou ik 3 single split nemen mits je de buitengroepen kwijt kan. Als er telkens maar 1 zal aan staan zal je verbruik lager liggen en veel beter zal afgestemd zijn op de vraag, bijkomend voordeel is als er iets defect zou geraken aan een multi je hele huis
zonder verwarming zou zitten. bv Slaapkamer en computer kamer zou ik een 2 X 20 nemen en woonkamer een 35 ik ken je afmetingen en isolatie warden niet maar weet wel dat bij Daikin een 20 2,5Kw nominaal en een 35 4kw nominaal vermogen geeft. Voor een zelfde vermogen zou je al een 5mx90 moeten nemen.
w00key schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:12:
[...]

Dit is eigenlijk de perfecte case voor multi, je hebt dan een buitenunit die lekker op lage toerental pruttelt met maar 1 van de 3 units aan, in plaats van 1 binnen op max = 1 buiten op max, 2x uit. Met Daikin kan je vermogen regelen met Demand Control, ook bij multi, zodat het niet zomaar de volle 2000W uit de stekker trekt. Alleen als het echt koud wordt moet je de begrenzer uitzetten, niet zo erg, dan zit niemand in de tuin.

Combinaties: https://www.daikin.be/con...-lucht%20warmtepompen.pdf

Pagina 80 = 4kW, 82 = 5.2 kW. Daarmee op de -40 mag je 2x 2.0, 1x 2.5 aansluiten, de grotere kan tot 2x 2.5, 1x 3.5.
Hmm, toch twee verschillende antwoorden van jullie twee. Nu weet ik het nog niet, haha. Voor beide is natuurlijk wat te zeggen, 3 buiten units op een tussenwoning ziet misschien ook niet uit.

Ja, ik heb spouwmuur isolatie en ik laat de bodem isoleren in mei dus het is dan al een stuk beter want in de winter merk ik dat er veel koude straling van de tegel vloer afkomt. Woning is van 1980.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:14
Stark schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:40:
[...]

[...]
Hmm, toch twee verschillende antwoorden van jullie twee. Nu weet ik het nog niet, haha. Voor beide is natuurlijk wat te zeggen, 3 buiten units op een tussenwoning ziet misschien ook niet uit.

Ja, ik heb spouwmuur isolatie en ik laat de bodem isoleren in mei dus het is dan al een stuk beter want in de winter merk ik dat er veel koude straling van de tegel vloer afkomt. Woning is van 1980.
Feiten:
Multisplit nadelen:
- Bij defect alles kwijt zijn.
- Hoger minimaal vermogen wat nadelig kan zijn.
- Hoger energieverbruik in algemeen.

Voordelen:
- WAF

Singlesplit nadelen:
- WAF (meerdere buitenunits).

Voordelen:
- Zuiniger in algemeen.
- Beter regelgedrag.
- Bij storing niet alles kwijt zijn.

Ik raadt altijd aan om boven en beneden wel gescheiden te houden mbt buitenunit dus minstens 2.
Singlesplit,s zijn algemeen ook goedkoper om onduidelijke redenen.

Tegelvloeren zijn sowieso een ramp bij luchtverwarming, blijft ijskoud aanvoelen, alleen vloerverwarming werkt hoe goed of slecht de vloerisolatie ook is.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:59
Hoeveel stroom gebruikt zo'n module eigenlijk? De enige reden dat ik nog geen wifi-module heb is dat ik niet zit te wachten op sluipverbruik waar weinig voordeel tegenover staat.

• dennistd
Martin7182 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:37:
Hoeveel stroom gebruikt zo'n module eigenlijk? De enige reden dat ik nog geen wifi-module heb is dat ik niet zit te wachten op sluipverbruik waar weinig voordeel tegenover staat.
Ik dacht dat mijn beide MHI SRK35ZS-W's (met MHI-AC-Ctrl) samen zo'n 5,5w verbruiken in standby.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-10 14:04
Ik lees het vaker het sluipverbruik van 5 a 6W. Ik vindt het best wel fors.

Hier draait een Toshiba apparaatskie die een sluipverbruik heeft van maar 1W (geen WIFI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stark
mr_evil08 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:01:
[...]

Feiten:
Multisplit nadelen:

Voordelen:
- WAF

Singlesplit nadelen:

Voordelen:
- Zuiniger in algemeen.
- Beter regelgedrag.

Ik raadt altijd aan om boven en beneden wel gescheiden te houden mbt buitenunit dus minstens 2.

Tegelvloeren zijn sowieso een ramp bij luchtverwarming, blijft ijskoud aanvoelen, alleen vloerverwarming werkt hoe goed of slecht de vloerisolatie ook is.
Het minimaal vermogen bij de Daikin multi split 5,2kW is 320W.
Ik vind dit zelf best laag.

• mr_evil08
Stark schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:06:
[...]

320 W is veel te veel.

3MXM52N
Ik zie nu dat het tegenwoordig 130 watt is, dat hebben sindskort veranderd de 3MXM52N bijvoorbeeld, in verleden had multisplit best wel hoog minimaal vermogen.

In praktijk zetten mensen niet altijd alle binnenunits aan, net als bij CV het geval is worden er regelmatig radiatoren gesloten.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 23-02-2023 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:59
Stark schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:06:
[...]

In de praktijk wel tot 190W maar het 'kan' een nadeel zijn, een single gaat wellicht wel tot 100W maar als je altijd meerdere binnenunits aan hebt kan een multi juist weer efficiënter zijn, zeker als je aan het verwarmen bent bij lagere temperaturen waar de minimumvermogens in afname niet meer haalbaar zijn. Dan kan je multi lager omdat minimum afgifte van 2x800W meer is dan de 1x1200W van de multi.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• mr_evil08
Team-RiNo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:16:
[...]

In de praktijk wel tot 190W maar het 'kan' een nadeel zijn, een single gaat wellicht wel tot 100W maar als je altijd meerdere binnenunits aan hebt kan een multi juist weer efficiënter zijn, zeker als je aan het verwarmen bent bij lagere temperaturen waar de minimumvermogens in afname niet meer haalbaar zijn. Dan kan je multi lager omdat minimum afgifte van 2x800W meer is dan de 1x1200W van de multi.
En even een praktijksituatie, waarom zou je alles aanhebben als er minimaal warmtelast is, boven is het vaak warmer dan beneden, de binnenunits boven zullen dus uitslaan.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
mr_evil08 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:18:
[...]

En even een praktijksituatie, waarom zou je alles aanhebben als er minimaal warmtelast is, boven is het vaak warmer dan beneden, de binnenunits boven zullen dus uitslaan.
Er zijn gezinnen met “grote” kinderen die vaak boven zijn of vertrekken die continue gebruikt worden dan is een multi wel een prima keuze.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Stark
mr_evil08 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:15:
[...]

320 W is veel te veel.

3MXM52N
Ik zie nu dat het tegenwoordig 130 watt is, dat hebben sindskort veranderd de 3MXM52N bijvoorbeeld, in verleden had multisplit best wel hoog minimaal vermogen.

In praktijk zetten mensen niet altijd alle binnenunits aan, net als bij CV het geval is worden er regelmatig radiatoren gesloten.
Ja, wat zou er voor wamte uit komen als de unit lager dan 320W draait? Dat is niet veel.
Mijn huis heeft nog meer warmteverlies dan dat die ooit op zo'n laag wattage zal gaan draaien.

• Team-RiNo
[...]

Woonkamer + keuken of in mijn geval heb ik 3 verdiepingen, op 2 van deze staan de units vrijwel altijd aan. Slaapkamer(s) zou je wel apart kunnen doen idd, daar is de behoefte vaak anders.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• mr_evil08
Servee schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:20:
[...]

Er zijn gezinnen met “grote” kinderen die vaak boven zijn of vertrekken die continue gebruikt worden dan is een multi wel een prima keuze.
En die grote kinderen zijn altijd thuis?

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 23-02-2023 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
Stark schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:21:
[...]

Ja, wat zou er voor wamte uit komen als de unit lager dan 320W draait? Dat is niet veel.
Mijn huis heeft nog meer warmteverlies dan dat die ooit op zo'n laag wattage zal gaan draaien.
Die lage wattages zie je alleen bij hogere buitentemperaturen en als de binnenunits niet geforceerd op een lage stand staan, de COP is dan gewoon veel hoger waardoor er minder vermogen opgenomen wordt. De opgegeven minimumvermogens kan je vaak gebruiken om de standaard COP te berekenen (afname/afgifte) maar die is bij hogere temperaturen natuurlijk veel hoger waardoor er minder afname nodig is.

In mijn geval met een 2.5+3.5 binnenunit aan is het minimumvermogen 1,3kW / 190W = COP 6.84 wat prima kan als het 10c of hoger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:47
[...]

Als ik op mijn kantoortje (echt een klein kamertje) een single split zou hangen zou zelfs een 2kW single split als een gek gaan lopen pendelen omdat de warmtevraag gewoon te klein is, maar als ik hem helemaal uit zou laten kan het alsnog best fris worden daar (hoekwoning en mijn kantoortje zit aan de buitenmuur). Nu met multi zorgt de woonkamerunit voor voldoende warmtevraag om de buitenunit constant te laten draaien en mijn kantoorunit pruttelt zachtjes mee. Voor mijn gebruiksdoel is multi dus handiger wat dat betreft.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• mr_evil08
Stark schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:21:
[...]

Als hier de unit op 180 watt draait komt er nog genoeg warmte vanaf om een openkeuken en woonkamer te verwarmen.

Vaak zijn dit situatie,s waarbij het buiten warmer is en dan praat je al snel over 900 watt wat eruit kan komen gezien de COP ook stijgt bij hogere temperaturen op buiten.

Dan is het beneden nog fris maar boven wil je absoluut geen verwarming meer aan.
Terug moduleren tot 120 watt kan hier en wordt ook gebruikt in praktijk.

Uiteraard is dit voor iedereen anders.
@MiBe Dat klopt, ik ging uit van de gemiddelde woning, een klein hokje is al snel teveel voor een warmtepomp, een CV gaat dan ook pendelen.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 23-02-2023 16:56 ]

• tims95
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-02 21:24
mr_evil08 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:01:
[...]

Feiten:
Multisplit nadelen:

Voordelen:
- WAF

Singlesplit nadelen:

Voordelen:
- Zuiniger in algemeen.
- Beter regelgedrag.

Heb je bij een multisplit ook het voordeel dat je in de winter nog meer vermogen kan krijgen naar 1 bepaalde unit terwijl je de andere op offert?

Jinko [8x 420wp☆OOST][8x420wp☆WEST] APS [ds3-l] / Daikin 3MXM52A -[ FTXA35R - FTXM20R ]]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 23:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hespy schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:56:
[...]

Vraagbesturing is gewoon een PID en die % is je max vermogen die hij mag gebruiken
Wel een matige dan want zoals gezegd is dit totaal niet wat er gebeurt in mijn situatie. De vraagsturing op 100% piekt op een veel lager vermogen (uit de muur) dan met de sturing uit. Als dit niet zo was dan had het prima gewerkt maar om 1 of andere reden lijkt de limiet veel lager dan 100%.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
tims95 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:15:
[...]

Heb je bij een multisplit ook het voordeel dat je in de winter nog meer vermogen kan krijgen naar 1 bepaalde unit terwijl je de andere op offert?
Een multisplit loopt sneller tegen zijn maximaal limiet aan.
Ik blijf erbij alles achter 1 buitenunit zetten is onverstandig, de risico tot storing en daardoor alles kwijt raken is groter dan tijdelijk 1 binnenunit opofferen omdat de buitenunit het net niet trekt bij uitzonderlijk weer.

Tot -12 gaat hier prima, hoe vaak staan wij ook alweer op schaatsen op werkelijk natuurijs?
Doe een warmteverlies berekening.

Wat is het probleem om een convectorkachel neer te zetten bij uitzonderlijk weer?
Ook lucht/water warmtepompen hebben dat (back-up element).

Het zijn risico,s dat ieder voor zich moet afwegen.

[ Voor 97% gewijzigd door mr_evil08 op 23-02-2023 21:02 ]

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:39
mr_evil08 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:48:
[...]

Ik blijf erbij alles achter 1 buitenunit zetten is onverstandig, de risico tot storing en daardoor alles kwijt raken is groter dan tijdelijk 1 binnenunit opofferen omdat de buitenunit het net niet trekt bij uitzonderlijk weer.

Tot -12 gaat hier prima, hoe vaak staan wij ook alweer op schaatsen op werkelijk natuurijs?

Wat is het probleem om een convectorkachel neer te zetten bij uitzonderlijk weer?
Ik sluit me helemaal aan bij deze gedachte. Heb nu 1 single split en ga straks voor boven nog eens voor een single. En wellicht daarna de andere kamers met een single.

Mij huis is van 1890 maar de gaskraan staat vanaf november dicht en dat is prima te doen. Binnenkort weer koudere nachten dus ben benieuwd.

• mr_evil08
Willempie27 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:05:
[...]

Ik sluit me helemaal aan bij deze gedachte. Heb nu 1 single split en ga straks voor boven nog eens voor een single. En wellicht daarna de andere kamers met een single.

Mij huis is van 1890 maar de gaskraan staat vanaf november dicht en dat is prima te doen. Binnenkort weer koudere nachten dus ben benieuwd.
Meerdere slaapkamers achter 1 multi zou wel een optie zijn, zijn kleine ruimte,s.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 23-02-2023 21:08 ]

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 14:17
mr_evil08 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:48:
[...]

Het zijn risico,s dat ieder voor zich moet afwegen.
Ho even. De Daikin 3.5 doet bij koud weer maar heel weinig, 2.57 kW bij -7 vs 4.25 kW van de 3MXM52A. En die 4+ kW kan je prima sturen naar 1 binnenunit, die kan het wel aan, maar de single split buitenunit gaat niet verder dan dat, en de nog kleinere (2.0/2.5) doen nog minder.

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201925032

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201724431

Voor singles: kijk bij MHI. Die hebben ook power bij kou.
Voor multi: Daikin is ook prima.

Een super laag minimum wattage is leuk maar niet relevant voor meeste huizen. Ik stook deze week iets minder dan 10kW per dag, 400W gemiddeld dus als je het over 24 uur uit smeer. Dat kan de LG MU3R19 prima zonder pendelen, en de Daikins ook tot je een te grote maat zoals de -68 kies. Maar dan heb je ook een groot huis en veel te verwarmen.

Een ruimte heel snel opwarmen gaat ook beter met een multi, de mijne stuurt 2 kW+ x4 aan vermogen naar 1 unit zonder problemen, als die op jet (turbo) staat is het binnen minuten enkele graden warmer en sauna in een half uur. En omgekeerd ook met koelen, de sticker max waardes kW worden ruim overschreden.

• mr_evil08
w00key schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:26:
[...]

Ho even. De Daikin 3.5 doet bij koud weer maar heel weinig, 2.57 kW bij -7 vs 4.25 kW van de 3MXM52A. En die 4+ kW kan je prima sturen naar 1 binnenunit, die kan het wel aan, maar de single split buitenunit gaat niet verder dan dat, en de nog kleinere (2.0/2.5) doen nog minder.

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201925032

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201724431

Voor singles: kijk bij MHI. Die hebben ook power bij kou.
Voor multi: Daikin is ook prima.

Een super laag minimum wattage is leuk maar niet relevant voor meeste huizen. Ik stook deze week iets minder dan 10kW per dag, 400W gemiddeld dus als je het over 24 uur uit smeer. Dat kan de LG MU3R19 prima zonder pendelen, en de Daikins ook tot je een te grote maat zoals de -68 kies. Maar dan heb je ook een groot huis en veel te verwarmen.

Een ruimte heel snel opwarmen gaat ook beter met een multi, de mijne stuurt 2 kW+ x4 aan vermogen naar 1 unit zonder problemen, als die op jet (turbo) staat is het binnen minuten enkele graden warmer en sauna in een half uur. En omgekeerd ook met koelen, de sticker max waardes kW worden ruim overschreden.
Stel jezelf eens de vraag waarom wil je 4kw op 1 binnenunit hebben?
En wat doe je met die andere kamers die vervolgens ijskoud zijn?
Vind je het prettig om op ijskoude meubels te zitten terwijl de lucht al warm is?
Heeft je woning wel eens isolatie?

Deze woning is redelijk geisolleerd -10 is nog 2.17kw mogelijk, ik heb -12 meegemaakt in praktijk en dat ging nog goed, natuurlijk dat zegt niets over iemand anders zijn situatie maar wil hierbij aangeven dat singlesplits echt wel wat kunnen.

Het is een warmtepomp geen racemonster zoals gas cv ketel, behandel het als warmtepomp.
Een super laag wattage is juist heel belangrijk omdat wij in Nederland in een gematigd klimaat zitten.

Voor extremen bestaat ook een convectorkachel.

Andere modellen zijn inderdaad beter tijdens kou, ik heb voor Daikin gekozen vanwege stiller, goede regelgedrag in vergelijking met andere modellen en beter omgaan in een matige klimaat.

Zeg je even wanneer wij gaan schaatsen op kanaal ofwel echt natuurijs? :+

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 23-02-2023 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:34:
[...]

Stel jezelf eens de vraag waarom wil je 4kw op 1 binnenunit hebben?
En wat doe je met die andere kamers die vervolgens ijskoud zijn?
Vind je het prettig om op ijskoude meubels te zitten terwijl de lucht al warm is?
Heeft je woning wel eens isolatie?

Deze woning is redelijk geisolleerd -10 is nog 2.17kw mogelijk, ik heb -12 meegemaakt in praktijk en dat ging nog goed, natuurlijk dat zegt niets over iemand anders zijn situatie maar wil hierbij aangeven dat singlesplits echt wel wat kunnen.

Het is een warmtepomp geen racemonster zoals gas cv ketel, behandel het als warmtepomp.
Een super laag wattage is juist heel belangrijk omdat wij in Nederland in een gematigd klimaat zitten.

Voor extremen bestaat ook een convectorkachel.

Andere modellen zijn inderdaad beter tijdens kou, ik heb voor Daikin gekozen vanwege stiller, goede regelgedrag in vergelijking met andere modellen en beter omgaan in een matige klimaat.

Zeg je even wanneer wij gaan schaatsen op kanaal ofwel echt natuurijs? :+
Je zegt nu heel grappig alsof iedereen dood gaat van de hitte bij een multi, maar een gemiddelde tussenwoning zit in nederland op 1300 m3/jaar. Ik zat op iets meer dan de helft, in een goed geïsoleerde woning dus.

De gemiddelde omrekenfactor is 1 m3 ~= 8 kWh aan warmte / 4 COP = 2 kWh aan stroom. Dat komt aardig uit, de teller voor 2022 staat op 1341 kWh inclusief wat koelen in de zomer, 1200 kWh-ish voor alleen verwarmen.

In december 2022 was het koud, 337 kWh in een maand. In de week van 12-dec stonden de dag tellers op:

13, 15, 17, 10, 15, 19, 13 kWh per dag, gemiddeld 14.5 kWh dus. Dat is omgerekend 416 - 791W aan elektrisch opgenomen vermogen, 604W gemiddeld, bij een vrij lage COP van nog geen 3, het vroor flink.

Een "standaard" rijtjeshuis gaat dus 2x dat aantal verbruiken, 1200W gemiddeld, x3 = 3600W netto vermogen nodig om het binnen warm(ish) te houden. Dat kan de 3MXM52A wel, maar vergeet het maar met de RXM35R / RXM35A of de kleinere broers RXM25R/A.

En verwarmen was voornamelijk in de woonkamer, met een 3.5 kW binnenunit (LG DC12RH) die prima 0.89 / 4.00 / 6.00 (min, nom, max) aan vermogen kwijt kan, zolang de buitenunit genoeg warme persgas aan leveren en dat kan de multi heel erg goed. Als het triple single was geweest was het beneden te koud terwijl de compressor op MAX POWER draait met constant defrost als gevolg, met 2 units die niet mee kunnen helpen. Nu draait de MU3R19 op ~0.5-1 kW opgenomen vermogen, van de 3 kW max, dus lekker zuinig op 33% power level. Defrosts heb ik nauwelijks gehad. Lang leve overkill power van de multi.

Als het warmer is kan je de minimum nog steeds kwijt; je hoeft niet 24 uur te verwarmen maar als je dat toch echt wilt, de Daikin 3MXM52N levert minimaal 1.3 kW aan warmte continu, dus 31.2 kWh per dag, omgerekend 3.9 m3 gas, 117 m3 per 30 dagen. Hoeveel is dat eigenlijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFbUtZpFywm2gHW1ztKJA4LFmpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mOER27LfF4UAfsCdlmx9DAwh.png?f=fotoalbum_large

117 m3 equivalent aan warmte past prima bij een gemiddeld huis dat binnen de prijsplafond limiet blijft van 1200 m3 gas, in november tot en met maart kan je dan 24/7 draaien zonder pendelen, en in april / oktober incidenteel / overdag verwarmen wanneer het nodig is. En als je huis ouder is en meer dan dat stookte wil je echt geen te kleine unit.

TLDR: minimum vermogen is prima bij de Daikin -40 en -52. De MHI is zelfs nog lager.

• Hespy
Termy schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:46:
[...]

Wel een matige dan want zoals gezegd is dit totaal niet wat er gebeurt in mijn situatie. De vraagsturing op 100% piekt op een veel lager vermogen (uit de muur) dan met de sturing uit. Als dit niet zo was dan had het prima gewerkt maar om 1 of andere reden lijkt de limiet veel lager dan 100%.
Dat komt omdat hij rekening houd met de dag(en) ervoor, als hij de dag ervoor 100% van zijn vermogen nodig zou hebben gehad om op temp te komen zou hij terug 100% gaan gebruiken, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8_a_alU49EwCI9_Wq-on6ipq7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbsOWZOGZvKdefF0qVUZfqVT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlo0U_IRYiOOJeInysy-GqMLquo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LE8Hoq4HkL2YyQp2BcBbtjB9.jpg?f=fotoalbum_large

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03:18
Team-RiNo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:18:
[...]

De geluidsdruk is alleen zelden voor de afstand van 1m, Daikin doet 2m en Toshiba zelfs 4m+. Je kan dus onmogelijk een juiste afstand tot de erfgrens berekenen als je er vanuit gaat dat geluidsdruk altijd voor dezelfde afstand geldt. Je kan bovenstaande grafiek gebruiken of een tabel als deze gebruiken https://www.distrimex.nl/geluidsniveau-dba-afstandstabel
Met de geluid info van de fabrikant kan je niet zo veel, voor een specifieke situatie.
Conform het Bouwbesluit is de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai (zie hier) maatgevend.
Deze kent de term LWR: de immissierelevante bronsterkte. Daarbij hou je rekening met de geluiduitstraling van de bron op de opstelplaats, zoals het bodemtype. Vervolgens kan je het geluidniveau op een ontvangerpunt berekenen.

De grafieken van @PentaClover zijn zo te zien op de formules uit Methode B gebaseerd (mooie plaatjes :) )
Wat ik er vooral uit leer is dat je behoorlijk goed moet opletten wat je koopt qua geluidvermogen, als je buren dichtbij zijn. Even met wat vuistregels vaststellen of je voldoet op 2-3 meter afstand van de erfgrens is m.i. tricky. Kies een stillere WP en probeer de opstelplaats slim te kiezen en hou er rekening dat een omkasting op afscherming nodig zou kunnen zijn.

Er is ook nog een officieel rekenblad waarmee je kan toetsen of de WP voldoet. Echter ook hiermee is het nog vrij complex en denk ik niet te doen voor een leek. ( zie hier )

Het makkelijkst is de verantwoordelijkheid bij de leverancier te leggen: svp opleveren conform de geluideisen van het Bouwbesluit.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:31

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Kan iemand mij nog wijsheid vertellen of het volgende van Daikin:

2MTMX-A (2022)
2MTMX-N (2021)

N wordt omschreven als nieuwe stijl, A wordt omschreven als 2022 (nieuwer), ben een beetje de kluts kwijt :p

2e vraag, wat zijn de voordelen of nadelen als je een overbemeten airco set neem, bijvoorbeeld 3,5kW zou voldoende moeten wezen, maar je neemt een 5kW set? Is het stroom verbruik dan veel hoger, of omdat de set groter is behaalt hij makkelijker zijn temperatuur met minder hard werken?

De prijs verschillen van 3,5 > 4,2 > 5 vallen imho nogal mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Xqlus1ve schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:29:

2MTMX-A (2022)
2MTMX-N (2021)

N wordt omschreven als nieuwe stijl, A wordt omschreven als 2022 (nieuwer), ben een beetje de kluts kwijt :p

2e vraag, wat zijn de voordelen of nadelen als je een overbemeten airco set neem, bijvoorbeeld 3,5kW zou voldoende moeten wezen, maar je neemt een 5kW set? Is het stroom verbruik dan veel hoger, of omdat de set groter is behaalt hij makkelijker zijn temperatuur met minder hard werken?

Koop altijd de laatste. Het heeft geen zin om een oudere te halen.

Mensen hier zijn bang voor te grote unit kopen, maar let goed op dat je voldoende capaciteit haal. De SCOP verschilt bijna niet tussen de verschillende groottes, je betaalt wat je stookt en met Daikin kan de max temmen met Demand Control.

Vergelijk de minimum vermogen van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmjSOnzh1-oE6Y2QBDh-sQspPH4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/elB2RQmLtDCM21MLBXFqpGal.png?f=user_large

met de single splits

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nF3-_3ICwOOz2s9ytwEueaKp7N4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3lkOWhTQYsVDKzgkaiMEsKIx.png?f=fotoalbum_large

Als je dus 2x single aan hebt staan, krijg je minimaal 2x 1.3 kW. Bij multi mag je die 1x 1.3 kW verdelen over de 2.

Ik ben meer van mening dat te klein kopen vervelender is, zie eerdere links naar een 3.5 kW Daikin single; hij mag nominaal bij +7 graden 5.2 kW aan warmte leveren, maar bij kou blijft er niet eens de helft over. De multi doet dat veel beter, en met 1 multi heb je ongeveer 2 singles aan verwarming capaciteit die je naar 1 unit, meestal de woonkamer, kan sturen. Zie ook de Pdesign, de -52 is 2x de 3.5 single.

Die binnenunit kan dat makkelijk aan, ~18 graden lucht naar ~40-50 graden verwarmen en uitblazen blijft hetzelfde, ongeacht hoe koud het buiten is, het is de single buitenunit die het niet aan kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hespy

2MTMX-A (2022)
2MTMX-N (2021)

Een 50 zal veel meer lawaai maken dan een 35, en veel meer lucht verplaatsen wat onaangenaam kan aanvoelen, een 50 is echt wel voor grote ruimtes of voor in een zaak, als je living/keuken zo groot is neem je best 2x25 of 25+35 of 20+35. Je moet je warmte zoveel mogelijk verdelen. Je zet ook niet 1 overbemeten radiator in een grote ruimte om aan heel de andere kant voldoende warm te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2WwhkjKlX_IMd5etbaHIUDNQek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6hEEpWta8ATDnWVNyedVs0Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Hespy op 24-02-2023 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Hespy schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 00:21:
[...]

Een 50 zal veel meer lawaai maken dan een 35, en veel meer lucht verplaatsen wat onaangenaam kan aanvoelen, een 50 is echt wel voor grote ruimtes of voor in een zaak, als je living/keuken zo groot is neem je best 2x25 of 25+35 of 20+35. Je moet je warmte zoveel mogelijk verdelen. Je zet ook niet 1 overbemeten radiator in een grote ruimte om aan heel de andere kant voldoende warm te hebben.
[Afbeelding]
Tja kan altijd nog een 4,2kW overwegen. Daarnaast kan je inderdaad zoals @w00key zegt je output verminderen zodat hij ook stiller wordt. Tevens neem ik een Emura 3 die ook rekening houdt met het blazen naar mensen te vermijden voor een aangenamer klimaat in het huis. 2 wand-units in de woonkamer heb ik geen zin in, je kan dan net zo goed 2 vloer modellen nemen, sommige zeggen dat dat voor een nog comfortabeler gevoel zorgt.

Ik heb overigens een 11,2m x 4,8 meter woonkamer (44m2 / 113m3),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 30-09 23:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hespy schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:21:
[...]

Dat komt omdat hij rekening houd met de dag(en) ervoor, als hij de dag ervoor 100% van zijn vermogen nodig zou hebben gehad om op temp te komen zou hij terug 100% gaan gebruiken, [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, ik ken de uitleg maar zoals gezegd gebeurt het gewoon niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luminatus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:13
NickDLH schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:03:
Weet iemand hoe je het light op een Mitsubishi SRK20ZS binnenunit uit zet voor in de avond?

We hebben ook de Smart M-Air app maar hier lijkt het niet mee te werken
Op de afstandsbediening moet je op de menu-knop drukken en dan met de timer-knop pijltje naar beneden zodat er LVL0 in beeld komt te staan, druk daarna op set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:29
Deze week lag bij mij de Onecta-app van Daikin eruit.
Vanmorgen deed hij het weer, maar na inloggen zijn al mijn units verdwenen.

Het stomme is dat in Home Assistant (die werkt ook via mijn Onecta Cloud account) alles nog werkt.

Iemand een idee hoe ik ze weer terugkrijg zonder opnieuw te koppelen?

Edit: laat maar, ik bleek ooit 2 accounts gebruikt te hebben.Die andere deed het wel.

[ Voor 12% gewijzigd door djiedjee op 24-02-2023 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

2MTMX-A (2022)
2MTMX-N (2021)

Niet groter dan 3,5kw binnenunits, vermogen te kort raadzaam om 2 kleine op te hangen in de ruimte.

Geluid en luchtstroom van de grote units is groot daarmee kans op comfort klachten.
De 4,2kw kan op fluisterstand, de auto fanstand heb je eigenlijk niks aan.

Rond 30 dbA vind ik prima in praktij.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Bah, denk je de lente komt eraan, gaan we nog weer een periode in met waarschijnlijk het nodige aan defrosts.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:46
JDx schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:10:
Bah, denk je de lente komt eraan, gaan we nog weer een periode in met waarschijnlijk het nodige aan defrosts.
Maar wel heel veel zon vanaf zondag.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

mr_evil08 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:59:
[...]

Niet groter dan 3,5kw binnenunits, vermogen te kort raadzaam om 2 kleine op te hangen in de ruimte.

Geluid en luchtstroom van de grote units is groot daarmee kans op comfort klachten.
De 4,2kw kan op fluisterstand, de auto fanstand heb je eigenlijk niks aan.

Rond 30 dbA vind ik prima in praktij.
de 5kW unit, wat nu een 4,2 wordt is voor de woonkamer met mogelijk om de hal mee te verwarmen. Heb liever iets overcapaciteit dan te weinig. Het is trouwens een Emura 3 welk je prima kan terug regelen en zorgt ervoor dat die niet in je nek staat te blazen.

Midden verdieping zijn kleine kamer 5x4 oid maar het verschil tussen een 2x2.0 of 2x2.5 is bijna nihil. hiermee kan ik dus de deuren open gooien en de midden verdieping naar wens verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Xqlus1ve schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:42:
[...]

de 5kW unit, wat nu een 4,2 wordt is voor de woonkamer met mogelijk om de hal mee te verwarmen. Heb liever iets overcapaciteit dan te weinig. Het is trouwens een Emura 3 welk je prima kan terug regelen en zorgt ervoor dat die niet in je nek staat te blazen.

Midden verdieping zijn kleine kamer 5x4 oid maar het verschil tussen een 2x2.0 of 2x2.5 is bijna nihil. hiermee kan ik dus de deuren open gooien en de midden verdieping naar wens verwarmen.
Ik zie geen significante performance verschillen in de specs in vergelijking met de Perfera op het design na. De Perfera heeft ook een intelligent eye, in theorie klinkt dat leuk maar in de praktijk hier nooit gebruikt. Als je van plan bent deze tegenover je te hangen met het idee dat deze functie je “uit de wind” houd ga je teleurgesteld zijn. Met koelen zal dat wel werken maar in heat modus zeker bij koud weer heb je hier niks aan omdat er serieus lucht verplaatst moet worden en deze tenzij goed geplaatst je dit sowieso gaat merken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:53
Servee schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:59:
[...]

Ik zie geen significante performance verschillen in de specs in vergelijking met de Perfera op het design na. De Perfera heeft ook een intelligent eye, in theorie klinkt dat leuk maar in de praktijk hier nooit gebruikt. Als je van plan bent deze tegenover je te hangen met het idee dat deze functie je “uit de wind” houd ga je teleurgesteld zijn. Met koelen zal dat wel werken maar in heat modus zeker bij koud weer heb je hier niks aan omdat er serieus lucht verplaatst moet worden en deze tenzij goed geplaatst je dit sowieso gaat merken.
Niet vergeten dat de intelligent eye bij detectie van 20 minuten afwezigheid de binnenunit terug laat moduleren en het vebruik beperkt. Ik ben wel fervent fan van van dit systeem bij mijn Perfera binnenunits en ik heb deze winter effectief dag en nacht geen enkele vorm van tocht mogen ervaren buiten wanneer ik onder de binnenunit doorloop (hangen allemaal boven een deur).

Ik zou toch wel zeggen dat deze optie meer dan een gimmick is.

[ Voor 7% gewijzigd door MXMan op 24-02-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Servee schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:59:
[...]

De 4,2kW Emura gaat in de hoek van de woonkamer. De 2x 2,5kW perferas gaan in slaapkamer en blazen niet op het bed, 1 richting de deur/hal de ander hangt boven het hoofd. ik ben trouwens iemand die altijd met ventilator slaapt, dus een windje hou ik wel van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MXMan schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:11:
[...]

Niet vergeten dat de intelligent eye bij detectie van 20 minuten afwezigheid de binnenunit terug laat moduleren en het vebruik beperkt. Ik ben wel fervent fan van van dit systeem bij mijn Perfera binnenunits en ik heb deze winter effectief dag en nacht geen enkele vorm van tocht mogen ervaren buiten wanneer ik onder de binnenunit doorloop (hangen allemaal boven een deur).

Ik zou toch wel zeggen dat deze optie meer dan een gimmick is.
Er zullen situaties zijn waar dit mogelijk wel werkt maar die “verbruik beperk” functie is niet meer dan na 20 minuten geen detectie de boel uit en twee graden laten zakken en dan weer aan en bij koelen andersom, of indien iemand gedetecteerd weer aan. Althans in het tussenseizoen waar ik mee heb getest, en aangezien onze hond graag de kamer doorspeurt als alternatieve kruimeldief bij afwezigheid werkt dit dus niet.

En dat gecontroleerd “pendelen” vind ik grafiekmatig lastig te verwerken omdat ik een zo vlakke curve als mogelijk wil elke dag, maar goed dat is mijn afwijking :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
mr_evil08 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:07:
[...]

Meerdere slaapkamers achter 1 multi zou wel een optie zijn, zijn kleine ruimte,s.
Ik deel deze mening totaal niet. Dat zijn juist de ruimtes die ik niet achter één multi zou willen hebben zonder de woonkamer erbij, tenzij je ze altijd allemaal warm wil stoken.

Wij stoken de woonkamer standaard (daar is bijna altijd wel iemand op het moment dat er überhaupt gestookt wordt) en afhankelijk van welke ruimtes er op dat moment nog meer in gebruik zijn stoken we er ruimtes bij. De woonkamer zorgt voor voldoende warmtevraag om de buitenunit steady te laten draaien en de andere (kleinere) ruimtes kunnen er dan probleemloos naast zonder dat het een pendelfestijn wordt. Als ik bijvoorbeeld de slaapkamer, mijn kantoortje en ons gamezoldertje (allemaal relatief kleine ruimtes) achter een 3-weg multi zou hangen zou ik ze allemaal aan moeten slingeren om aan het minimumvermogen van de buitenunit te voldoen, dan ben ik dus voor niets ruimtes aan het stoken.

Ik vind het juist ideaal om de andere units naast mijn woonkamer op één buitenunit te kunnen draaien. De single point of failure ben ik met je eens, dat is een nadeel van multi, maar verder zouden single splits in mijn situatie absoluut geen handigere keuze zijn, integendeel.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MiBe schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:51:
[...]

Ik deel deze mening totaal niet. Dat zijn juist de ruimtes die ik niet achter één multi zou willen hebben zonder de woonkamer erbij, tenzij je ze altijd allemaal warm wil stoken.

Wij stoken de woonkamer standaard (daar is bijna altijd wel iemand op het moment dat er überhaupt gestookt wordt) en afhankelijk van welke ruimtes er op dat moment nog meer in gebruik zijn stoken we er ruimtes bij. De woonkamer zorgt voor voldoende warmtevraag om de buitenunit steady te laten draaien en de andere (kleinere) ruimtes kunnen er dan probleemloos naast zonder dat het een pendelfestijn wordt. Als ik bijvoorbeeld de slaapkamer, mijn kantoortje en ons gamezoldertje (allemaal relatief kleine ruimtes) achter een 3-weg multi zou hangen zou ik ze allemaal aan moeten slingeren om aan het minimumvermogen van de buitenunit te voldoen, dan ben ik dus voor niets ruimtes aan het stoken.

Ik vind het juist ideaal om de andere units naast mijn woonkamer op één buitenunit te kunnen draaien. De single point of failure ben ik met je eens, dat is een nadeel van multi, maar verder zouden single splits in mijn situatie absoluut geen handigere keuze zijn, integendeel.
Iedereen zijn keus ik zou het juist niet doen om de woonkamer erbij op te zetten, boven en beneden altijd gescheiden houden, dan kan boven of beneden uit zonder dat er "bleeding" bij aanwezig is omdat enkele binnenunits uit staan.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:31
MiBe schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:51:
[...]

Hoezo moet je ze allemaal aanslingeren om aan het minimum-vermogen te voldoen?
een SCM50ZS-W 5.0 kW (buitenunit) heeft een minimale verwarmingscapaciteit van 1kWh. Dat kan op 1 binnenunit makkelijk. Zou niet weten waarom dat anders zou zijn als met de woonkamer erbij.

Een single-split ZSX50 zit op een minimale verwarmingscapaciteit van 0,8kWh. Dus dat scheelt verdomd weinig. Dus nee, dat lijkt me geen reden om de woonkamer aan je multisplit te hangen.

Je hebt wel het nadeel van 1 point of failure. Je kunt gewoon per kamer verwarmen lijkt me... Dus zie niet zo goed wat het voordeel dan is, naast het niet hebben van 2 lelijke buitenunits.

Maar 1 of 2 units is beide lelijk :+ dus dat maakt IMHO weinig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Waah schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:13:
[...]

een SCM50ZS-W 5.0 kW (buitenunit) heeft een minimale verwarmingscapaciteit van 1kWh. Dat kan op 1 binnenunit makkelijk. Zou niet weten waarom dat anders zou zijn als met de woonkamer erbij.

Een single-split ZSX50 zit op een minimale verwarmingscapaciteit van 0,8kWh. Dus dat scheelt verdomd weinig. Dus nee, dat lijkt me geen reden om de woonkamer aan je multisplit te hangen.

Je hebt wel het nadeel van 1 point of failure. Je kunt gewoon per kamer verwarmen lijkt me... Dus zie niet zo goed wat het voordeel dan is, naast het niet hebben van 2 lelijke buitenunits.

Maar 1 of 2 units is beide lelijk :+ dus dat maakt IMHO weinig uit
Ze hebben het over een bezemkast daar is elke buitenunit veel te zwaar voor. 0.8kwh is nog veel teveel.
Een doorsnee slaapkamer (wat ik dus bezemkast noem) is veel te klein voor een buitenunit, 500 watt warmte is al veel.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Waah schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:13:
[...]

Dat is dus zoals @mr_evil08 ook al aangeeft veel teveel voor een kleine kamer. Ik snap de vergelijking met een ZSX50 dus ook niet helemaal, zo'n unit hang je toch überhaupt niet op een slaapkamer neer? (oké, sommige mensen misschien wel, maar die hebben waarschijnlijk een aanzienlijk grotere slaapkamer dan ik als Jan Modaal :+ )

Zelfs een 2kW single zou een te hoog minimumvermogen hebben voor een kleine kamer (c.q. bezemkast :9 ). Daarom vind ik het ideaal om die kleine ruimtes naast de woonkamer (die in mijn geval dus weer wel aan de ruime kant is) op een multi te draaien, dan heb ik geen last van die minimale warmtevraag. Het verschilt echter een hoop qua huis (formaat, isolatie, etc) en gebruik (manier van stoken, hoeveelheid bewoners, etc) wat een handige keuze is. Een multi is zeker niet voor iedereen de beste optie, maar voor hoe wij hem gebruiken zijn er aanzienlijk meer voordelen dan alleen de WAF. Nogmaals, ik ben het met jullie eens dat de single point of failure echt wel een noemenswaardig nadeel is, maar worst case hebben we hier gelukkig nog een CV om tijdelijk op terug te vallen mocht de airco de geest geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 01-10 15:49
Wij gebruiken de airco inmiddels al een tijdje intensief maar het droge ogen probleem begin toch wel een dingetje te worden. We gebruiken een kleine luchtbevochtiger maar dat is toch niet voldoende voor de huiskamer.
Wie heeft ervaring en tips om echt een goed apparaat aan te schaffen dat goed werkt.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
merlin1201 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:09:
Wie heeft ervaring en tips om echt een goed apparaat aan te schaffen dat goed werkt.
Zoek eens in dit topic naar Venta :) Ik heb de LW45 Comfort Plus. Vrij prijzig maar werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:36

ede

user109731 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:55:
[...]

Zoek eens in dit topic naar Venta :) Ik heb de LW45 Comfort Plus. Vrij prijzig maar werkt prima.
Ik heb voor een habbekrats 2 Venta's op Marktplaats aangeschaft. Ze werken prima en gebruiken heel weinig stroom. Ik koos voor de eenvoudigste modellen (LW24 en LW44), die worden veel aangeboden daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Wij gebruiken de airco inmiddels al een tijdje intensief maar het droge ogen probleem begin toch wel een dingetje te worden. We gebruiken een kleine luchtbevochtiger maar dat is toch niet voldoende voor de huiskamer.
Hier hetzelfde probleem in het voorjaar, met de airco 24 uur aan merkte ik dat de luchtvochtigheid oncomfortabel werd en soortgelijke issues kreeg. Ik heb ook voor de Venta LW45 comfort plus gekozen, voordeel van dit type t/o oudere types is dat deze de luchtvochtigheid meet en de fanstand hierop aanpast. Daarnaast is het een koud water verdamper en laat dus geen witte waas achter op je meubelen.
Neem bij welke bevochtiger je ook kiest sowieso een maatje groter dan je nodig hebt in tegenstelling tot een airco systeem.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Maar als een airco verwarmt, ontvochtigt hij niet. Dat doet hij alleen bij koelen.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:36

ede

mwk schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:40:
[...]

Maar als een airco verwarmt, ontvochtigt hij niet. Dat doet hij alleen bij koelen.
Dat dacht ik ook totdat bij goed verwarmen met airco's afgelopen december de luchtvochtigheid onder 35% kwam. Dat heb ik met de CV nooit meegemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:39
[...]

Ik had een luchtontvochter voor mn huis maar nu is het hier 42% waar het normaal zeker boven de 60% is met de CV. Ben ook al aan het kijken voor een bevochter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Hier 24/7 verwarmen en luchtvochtigheid van 57% :+

Een airco ontvochtigd niet bij verwarmen. Dat je nu lage luchtvochtigheid kan door van alles komen, maar de airco lijkt me heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Nou dat zijn goede reacties top. En idd die krengen kosten nieuw beest veel geld maar op Mp veel minder. Ik zal eens kijken of ik er een kan scoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
Er zit gewoon weinig vocht (in absolute zin) in de relatief koude buitenlucht. Dus bij fors verwarmen gaat de RHV binnen dan omlaag.

Hier overigens RHV van 51% met een airco die sinds ergens eind november zo goed als 24/7 aan staat.

Een CV is in dit opzicht lijkt mij dan toch niet wezenlijk anders, ook de airco condenseert bij verwarmen niet (of nu ja, wel dus, maar dan bij de buitenunit). Er wordt dus geen vocht toegevoegd of verwijderd door het apparaat op zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Op mijn tado lees ik dat het gemiddeld 45% in de woonkamer. is en op de slaapkamers een stuk hoger 50/55%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Luchtvochtigheid heeft niets met de verwarmingsysteem te maken, radiatoren en vloerverwarming heeft het ook, alleen bij luchtverwarming stook je doorgaans 1 graad hoger waardoor de luchtvochtigheid 3% lager kan zijn, die 3% mag het echt niet zijn.

Warme lucht warmt op waardoor relatief luchtvochtigheid daalt als je niks toevoegt.
Bij luchtverwarming kun je wel indirect extra ventileren en daardoor de luchtvochtigheid daalt, dit compenseer je weer door de raam roosters bijvoorbeeld iets te knijpen.

Bij gelijke omstandigheden zul je hetzelfde luchtvochtigheid hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
merlin1201 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:40:
Op mijn tado lees ik dat het gemiddeld 45% in de woonkamer. is en op de slaapkamers een stuk hoger 50/55%
In een relatief kleine ruimte waar je met één of twee mensen de hele nacht ligt te ademen is het niet meer dan logisch dat hij in de slaapkamer hoger oploopt dan in de woonkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:47
Eén van onze Daikin airco’s maakt een tikkend/ratelend geluid, zie hieronder:

YouTube: Daikin sound

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Het geluid treedt na verloop van tijd op nadat ik de airco heb aangedaan. Ik heb al tegen de unit geduwd, de ventilatorstand aangepast en voor zover het kan bewegende onderdelen vastgepakt om te kijken of er iets veranderd. Tevens de filters er opnieuw in gedaan, maar het lijkt echt uit de bak zelf te komen.

Het betreft een Daikin 2,5kw airco R type.

[ Voor 4% gewijzigd door henidde op 25-02-2023 09:04 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:35
henidde schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:03:

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Het geluid treedt na verloop van tijd op nadat ik de airco heb aangedaan. Ik heb al tegen de unit geduwd, de ventilatorstand aangepast en voor zover het kan bewegende onderdelen vastgepakt om te kijken of er iets veranderd. Tevens de filters er opnieuw in gedaan, maar het lijkt echt uit de bak zelf te komen.

Tikkend geluid split airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:34
henidde schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:03:

Hier idem bij de 4,2 , laatst heb ik de 2 schroeven van het kunststof Lagerhuis los gehad en er iets andere spanning op gezet (tussen de plastic helften (grijs en wit)), toen was het even weg.
Hier heeft iemand op het forum de rubberen ring waar het in ligt opgesloten met een ringetje.
(Staan foto’s van hier op het forum) , ff zoeken op tikkend geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Het gaat om de externe factoren die de airco veroorzaakt.
Je ventileert iets meer doordat er toch meer lucht via raamroosters binnenkomt (Onderzoek zie RIVM daar hebben ze een rapport van).

En stookt iets hoger waardoor luchtvochtigheid beetje daalt (3%).
Ik kan het ook beamen, bij vloerverwarming vs L/L WP zit een klein verschil in.

Met name de circulatiestroom voelt het als droge lucht aan, je huid droogt iets sneller op, ook daar zijn onderzoeken van, in de tocht bijvoorbeeld moet je meer drinken.

Echt gezondheidsklachten zou pas moeten komen beneden 30%, comfortproblemen treden al op beneden 40%.

De airco zelf ontvochtigd niet nee...

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 25-02-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
Ik heb bij 1 van de 3 binnen units het probleem dat ik het gas heel erg hoor borrelen/stromen tijdens in bedrijf zijn van de betreffende binnen unit. Dit is best wel luid.

Bij de andere 2 units heb ik dit probleem niet. Single split hoor ik totaal geen gas, en bij de multi split op de PC kamer ook bijna niet, maar heel zachtjes. Wel die op de slaapkamer, heel apart.

Iemand die dit eerder heeft gehad en wat de oplossing is? Misschien verkeerde installatie? Betreft merk LG, deluxe units.

Ik ga sowieso een ander merk krijgen maar ik hoop niet dat dit weer terug komt als mijn LG's vervangen worden door Daikin of MHI.

[ Voor 16% gewijzigd door Stark op 25-02-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
Isolatie weghalen! Hier is de luchtvochtigheid binnen altijd tussen de 50 en 65. Natuurlijke ventilatie/vochtregulering. :+

Ok ik ben iets meer kwijt aan verbruik, maar heb naast de airco niet nog een stroom vreter in huis. O-) :o (oh die dingen gebruiken maar 8w max. :7 )

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 25-02-2023 11:46 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visje2305
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:12
dennistd schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:27:
[...]

Wat ik las zit ie gewoon ingeprikt op de connector waar je ook de MHI-AC-Ctrl aan hangt. Kwestie van stekkertje losmaken dus. Moet ook wel, anders zouden een bedraad bedienpaneel ook niet meer aangesloten kunnen worden.
Dit kan ik bevestigen. Vanochtend gedaan en de mhi wifi module is zo los te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
mr_evil08 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:44:
Luchtvochtigheid heeft niets met de verwarmingsysteem te maken, radiatoren en vloerverwarming heeft het ook, alleen bij luchtverwarming stook je doorgaans 1 graad hoger waardoor de luchtvochtigheid 3% lager kan zijn, die 3% mag het echt niet zijn.

Warme lucht warmt op waardoor relatief luchtvochtigheid daalt als je niks toevoegt.
Bij luchtverwarming kun je wel indirect extra ventileren en daardoor de luchtvochtigheid daalt, dit compenseer je weer door de raam roosters bijvoorbeeld iets te knijpen.

Bij gelijke omstandigheden zul je hetzelfde luchtvochtigheid hebben.
Ik denk dat het wel iets met het afgifte systeem te maken heeft. Met een LTV systeem, bv met vloerverwarming is de luchttemperatuur lager en gelijkmatiger t.o.v. het inblazen van warme lucht. Kijk maar hoeveel aandacht het vraagt om met een L/L systeem om in een woonkamer gelijkmatig te verwarmen en hot/cold-spots te voorkomen

In warme lucht kan meer water dan in koelere lucht. De correlatie is helder lijkt me. Mijn vermoede is dat de mensen die minder last hebben van droge lucht hun installatie gelijkmatiger, op een laag vermogen, hebben draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Nomind schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:54:
[...]

Ik denk dat het wel iets met het afgifte systeem te maken heeft. Met een LTV systeem, bv met vloerverwarming is de luchttemperatuur lager en gelijkmatiger t.o.v. het inblazen van warme lucht. Kijk maar hoeveel aandacht het vraagt om met een L/L systeem om in een woonkamer gelijkmatig te verwarmen en hot/cold-spots te voorkomen

In warme lucht kan meer water dan in koelere lucht. De correlatie is helder lijkt me. Mijn vermoede is dat de mensen die minder last hebben van droge lucht hun installatie gelijkmatiger, op een laag vermogen, hebben draaien.
Dan heb je het over een paar procent. Niet over een verschil van 35 VS 59 :+

Dat verschil kan niet door airco komen. Dan is er iets anders aan de hand. (Verbeterde isolatie, ander soort winter, zelf gevoeliger geworden voor droge lucht, slechte ventilatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Nomind schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:54:
[...]

In praktijk maakt het niet zoveel uit als ik naar mijn eigen situatie kijk gezien hier beide systemen aanwezig zijn.
Mensen ervaren eerder de iets hogere luchtstroom als droge lucht, dit probleem speelt vooral bij de beter geïsoleerde gebouwen, ze hebben het allemaal, kijk maar naar het balansventilatie topic of ventilatie c topic in nieuwbouwhuizen en deze mensen hebben allemaal vloerverwarming.

Modern pand van ons werk ook, veel te droge lucht terwijl het oude gebouw ernaast geen problemen heeft.
Bij correct ventileren heb je juist droge lucht in de winter als het gebouw aardig geisoleerd is, de oudere woningen komt vocht via de kelder en muren binnen, ook zijn dat regelmatig woningen met schimmelplekken.

Het ongelijkmatig verwarmen van de keuken/woonkamer ervaar ik niet bij L/L, daar is mede de ventilatie weer de veroorzaker van(koud/warm gaat zich mengen/botsen in de ruimte).

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 25-02-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-09 22:01
Ik wil ook een MHI airco gaan bestellen en zelf plaatsen (installateur komt dan vacuumeren).
Buitenunit: SCM50ZS-W
Binnenunit:
2 x SRK20ZSX-W (slaapkamers)
1 x SRK35ZSX-W (zolderkamer)

Nu heb ik de leidingen al liggen tussen de binnen-en buitenunit, de leiding tussen binnen en buitenunit van de zolder is echter 1/4" x 1/2" in plaats van 1/4"x 3/8".

Zitten er bij levering reeds koppelingen bijgeleverd om te kunnen verlopen? Ik moet dan zowel verlopen aan binnen als buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
Er wordt m.i. iets te stellig gesteld dat het verwarmingssysteem niets met de RV te maken heeft.
De luchttemperatuur heeft zeker een directe invloed op RV. Verder zijn er natuurlijk nog een aantal factoren, zoals het aantal mensen in huis (we ademen best veel water uit pp). Met mechanische afzuiging gaat dat vocht direct weer naar buiten.
Ik ben opgegroeid tot mijn 10e, zonder CV. Koude slaapkamer, verwarming uit, raam dicht betekende natte ramen en 's winters ijsbloemen. In De jaren 70 woning van daarna zat CV en waren de natte ramen voorbij.
Alleen bij verjaardagen besloegen de ramen weer en werd vervolgens het raam opengezet.

Met de huidige luchtdichte bouw, en mechanische afzuiging heb je, zeker als je alleen thuis bent en het lekker warm stookt al heel snel een te droge lucht.

Mijn ideeen wat je kan doen om de RV omlaag te brengen:
1 optimaal (niet te veel/niet te weinig) ventileren, bv CO2 gestuurd. Niemand thuis vent.laag.
2 de verwarmingstemperatuur (afgifte temp) zo laag mogelijk mouden (dus niet aan/uit op standje fohn, dat vraagt echter wel optimale luchtverdeling vanuit de binnen units)
3 Als je aardappels kookt, de afzuikkap eens uitlaten, (echter nooit doen als je iets bakt in koekenpan, dan komen gevaarlijke hoeveelheden fijnstof vrij!).
4 Meer planten in huis nemen
5 wet t-shirt dansfeestjes geven
6 meer buurtborrels geven
7 geen pvc maar hout op de vloer en dit regelmatig klamvochtig dweilen.
8 Een muur afwerken met leem
9 wie biedt er meer....... 8)
*disclaimer, deze tips komen voort uit mijn eigen situatie, ik woon alleen in een luchtdicht huis met vloerwarming (op VC en ik overweeg te gaan bijstoken met een Airco)

Kortom het gaat om het hele systeem en gebruik van de woning om tot een gezond binnenklimaat te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Nomind op 26-02-2023 14:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
@Nomind het heeft inderdaad juist veel met verwarmen te maken, maar niet specifiek met airco's. De weerstand is er denk ik omdat dit topic alleen maar over airco's gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:04:
@Nomind het heeft inderdaad juist veel met verwarmen te maken, maar niet specifiek met airco's. De weerstand is er denk ik omdat dit topic alleen maar over airco's gaat :)
Het heeft niks met de airco op zich te maken, die maakt het huis bij normaal gebruik niet droger dan een reguliere cv, echter indien je veel hoog opstookt en met name tijdens een reeks aan defrosts (want dan komt er wel regelmatig een bak hitte uit de binnenunit) heeft dat wel degelijk impact op de RV in huis. Dit stabiliseert wel weer zodra de airco op lager vermogen gaat draaien. Dus in woningen waar veel vermogen benodigd is of in een reeks defrosts kan het zeker wel effect hebben op de RV.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-09 20:07

manon

het leven gaat niet over rozen

iwhnm89 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:07:
Ik wil ook een MHI airco gaan bestellen en zelf plaatsen (installateur komt dan vacuumeren).
Buitenunit: SCM50ZS-W
Binnenunit:
2 x SRK20ZSX-W (slaapkamers)
1 x SRK35ZSX-W (zolderkamer)

Nu heb ik de leidingen al liggen tussen de binnen-en buitenunit, de leiding tussen binnen en buitenunit van de zolder is echter 1/4" x 1/2" in plaats van 1/4"x 3/8".

Zitten er bij levering reeds koppelingen bijgeleverd om te kunnen verlopen? Ik moet dan zowel verlopen aan binnen als buitenunit.
Er zitten geen verlopen bij
Tevens de buitenunit heeft dan ook niet de juiste aansluitingen
Ik zal de juiste leiding leggen, ook ivm de garantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 19:23
Recentelijk de firmware van mijn mijn 2019 Daikin wifi-controller week geüpdatet. Naar 1_14_78. API nog steeds lokaal te benaderen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:19
Sinds een aantal weken hebben wij een FTXM35R/RXM van Daikin in de woonkamer. Super tevreden en de woonkamer is prima op 19/20 graden te houden. In de avond nu het kouder is gaat ze nu en dan de binnenunit uit en hoor je geluid van water of iets dergelijks. Na een paar minuten gaat hij weer aan.

Buiten zie ik geen ijs of iets dergelijks is dit dan toch een defrost?

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
gielz schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:10:
Sinds een aantal weken hebben wij een FTXM35R/RXM van Daikin in de woonkamer. Super tevreden en de woonkamer is prima op 19/20 graden te houden. In de avond nu het kouder is gaat ze nu en dan de binnenunit uit en hoor je geluid van water of iets dergelijks. Na een paar minuten gaat hij weer aan.

Buiten zie ik geen ijs of iets dergelijks is dit dan toch een defrost?
Je moet ook geen ijs zien maar water dat lekt, of een natte plek onder de airco.

[ Voor 4% gewijzigd door Stark op 27-02-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
Is er iemand die dit tikkende geluid herkent van de MHI SRK35ZS-W? Het gaat om het snelle getik/geratel, het langzame is van de klok die ernaast hangt. Hij staat op fanspeed 3, bij een lagere fanspeed tikt ie ook minder snel.

Zou zelf zeggen dat het iets bij de fan-roll is, maar hoe krijg je dat ding schoon? Of is het zelf iets van een lager dat tikt?

[ Voor 17% gewijzigd door dennistd op 27-02-2023 03:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Servee schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Het heeft niks met de airco op zich te maken, die maakt het huis bij normaal gebruik niet droger dan een reguliere cv, echter indien je veel hoog opstookt en met name tijdens een reeks aan defrosts (want dan komt er wel regelmatig een bak hitte uit de binnenunit) heeft dat wel degelijk impact op de RV in huis. Dit stabiliseert wel weer zodra de airco op lager vermogen gaat draaien. Dus in woningen waar veel vermogen benodigd is of in een reeks defrosts kan het zeker wel effect hebben op de RV.
Dus het heeft niets met de airco te maken. Als ik de CV hoog opstook omdat het koud is, dan daalt de RV even hard. Eigenlijk harder als ik met mijn neus recht boven de radiator hang _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 06:35:
[...]

Dus het heeft niets met de airco te maken. Als ik de CV hoog opstook omdat het koud is, dan daalt de RV even hard. Eigenlijk harder als ik met mijn neus recht boven de radiator hang _O-
Exact hetzelfde idd, mythe ontkracht.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PX5j9eUNPuBp26S_pgXaxiV3GP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmnAvILZj7HZ33nHV1SUXbUp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie voor de 32 en de 42 een respectievelijke jaarlijkse verbruik van 136 en 196 kWh staan, dit is op basis van 24/7 de airco aan hebben in een heel jaar?

Ik wil graag een 42 airco voor mijn woonkamer om iets overcapaciteit te willen hebben en 60kWh per jaar verschil is 24 euro meer per jaar, het prijsverschil tussen de 2 airco's is 350 euro (1625 en 1975). Ik weet nog steeds niet wat het verstandigste is :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Xqlus1ve schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:05:
[Afbeelding]

Ik zie voor de 32 en de 42 een respectievelijke jaarlijkse verbruik van 136 en 196 kWh staan, dit is op basis van 24/7 de airco aan hebben in een heel jaar?

Ik wil graag een 42 airco voor mijn woonkamer om iets overcapaciteit te willen hebben en 60kWh per jaar verschil is 24 euro meer per jaar, het prijsverschil tussen de 2 airco's is 350 euro (1625 en 1975). Ik weet nog steeds niet wat het verstandigste is :N
Dat is alleen voor koelen in de zomer. Voor verwarmen in de winter komt er 680 resp. 1150 kWh bij. Dit zijn gemiddelden, voor je eigen situatie kan het sterk verschillen. Bij twijfel kun je een warmteverliesberekening maken, of een grove benadering a.h.v. je gasverbruik nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Martin7182 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:25:
[...]

Dat is alleen voor koelen in de zomer. Voor verwarmen in de winter komt er 680 resp. 1150 kWh bij. Dit zijn gemiddelden, voor je eigen situatie kan het sterk verschillen. Bij twijfel kun je een warmteverliesberekening maken, of een grove benadering a.h.v. je gasverbruik nemen.
Huis uit 2019 welk goed geisoleerd is.

Gasverbruik exclusief douchen en koken zit ik rond de 400 a 450m3 per jaar. Hoe kan ik die grof omrekenen tot kWh aan verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Xqlus1ve Niet voor een 4,2 gaan als je daarmee ook wil verwarmen, minimaal vermogen is te hoog.
Een 4.2 gaat al snel pendelen ofwel aan/uit/aan/uit en dat de heledag door bedenk wel of je dat wil.

Overcapaciteit werkt niet bij lucht/lucht warmtepompen, is zeer oncomfortabel en kost je ook redement.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 27-02-2023 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Xqlus1ve schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:29:
Gasverbruik exclusief douchen en koken zit ik rond de 400 a 450m3 per jaar. Hoe kan ik die grof omrekenen tot kWh aan verwarmen?
In dit topic wordt vaak 1m3 gas => 2kWh stroom voor verwarmen als vuistregel aangehouden. Zoek ook eens in de topic start op Koevlaas formule.

[ Voor 13% gewijzigd door user109731 op 27-02-2023 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:19
Xqlus1ve schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:05:
[Afbeelding]

Ook wij waren aan het twijfelen, uiteindelijk de 35 genomen en nog geen moment spijt. Betreft een woonkamer van 48m2 (dubbel glas, bouwjaar 1994) die vrij eenvoudig op 20 graden is te houden wanneer het 0 graden buiten is. Als backup hebben wij nog wel de CV en een 3,8kw gashaard als het nodig is.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

user109731 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:40:
[...]

In dit topic wordt vaak 1m3 gas => 2kWh stroom voor verwarmen als vuistregel aangehouden. Zoek ook eens in de topic start op Koevlaas formule.
450 x 8 : 1650 = ~2,2kWh.

Komt circa 900kWh per jaar bij voor verwarmen.

450 x 1,45 = 650 euro aan gas
900 x 0,4 = 360 euro aan elektra

Los van het feit dat een grotere airco meer kost in aanschaf is de stroomverbruik bijna hetzelfde per kamer aangezien je er dezelfde energie in moet steken (met een afwijking van de grotere compressor uiteraard)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

mr_evil08 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:37:
@Xqlus1ve Niet voor een 4,2 gaan als je daarmee ook wil verwarmen, minimaal vermogen is te hoog.
Een 4.2 gaat al snel pendelen ofwel aan/uit/aan/uit en dat de heledag door bedenk wel of je dat wil.

Overcapaciteit werkt niet bij lucht/lucht warmtepompen, is zeer oncomfortabel en kost je ook redement.
Ja dat vraag ik mij nog steeds af, de woonkamer is 11,2m lang, 4,8 breed. Nu is het idee om de wandunit achter bij de tuindeur te plaatsen (huis = 2019, tussenwoning).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGW5FnrO7z_onEvhLexI9yNM-Kg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qE2eeoSsLztyovaE8nfyKBz8.png?f=user_large

Ik vermoed dat hij redelijk moet werken om ook de voorkant van het huis te verwarmen (zonder vloerverwarming zou ik de hal ook moeten meeverwarmen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7ktvTsTfms1-gHaZlfWr8jfPL8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6p6QWtVq925IsoxlARdAg2L2.png?f=user_large
Ik weet ook niet of dit voor een beter effect zorgt als de unit meer naar het midden van de woonkamer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 10:42
Xqlus1ve schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:21:
[...]

Ja dat vraag ik mij nog steeds af, de woonkamer is 11,2m lang, 4,8 breed. Nu is het idee om de wandunit achter bij de tuindeur te plaatsen (huis = 2019, tussenwoning).

[Afbeelding]

Ik vermoed dat hij redelijk moet werken om ook de voorkant van het huis te verwarmen (zonder vloerverwarming zou ik de hal ook moeten meeverwarmen).

[Afbeelding]
Ik weet ook niet of dit voor een beter effect zorgt als de unit meer naar het midden van de woonkamer gaat.
Ik heb een vergelijkbare woonkamer / eetkamer met daartussen ook nog een scheiding, en dat gaat prima met de 3,5kwh. Draait 24/7 op fanspeed 2/3 en dat verwarmt de hele ruimte. Als we niet thuis zijn gaat die op fanspeed 5 voor betere verdeling.

Bij echt koude dagen heeft die het moeilijk, dan zetten we een elektrische kachel aan bij de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Xqlus1ve schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Optie 1 is niet handig ivm warmteverspreiding, hou er rekening mee hij kan geen bochten van 90 maken mbt blazen, de praktijk is max wel 40 graden hoek.

Is er geen optie 3 door hem aan de linkermuur te hangen zodat die mooi de ruimte in kan blazen ?
In een hoek hangen is sowieso funest daarmee kun je niet volledige capaciteit pakken(luchtbel) heb ik ook gemerkt en denk je dat de unit op vollast draait terwijl dat niet zo is en hooguit 50-60%, om die reden heb ik de voeler verplaatst van de binnenunit.

Mijn ruimte is iets kleiner maar heb wel een slechter geisoleerde huis(jaren 80), hier gaat tot -12 goed met een 3,5kw, met name je ventilatiesysteem bepaald de comfort van luchtverwarming, temperaturen beneden 0 zijn haast op 1 hand te tellen in Nederland.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 27-02-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

mr_evil08 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:53:
[...]

Optie 1 is niet handig ivm warmteverspreiding, hou er rekening mee hij kan geen bochten van 90 maken mbt blazen, de praktijk is max wel 40 graden hoek.

Is er geen optie 3 door hem aan de linkermuur te hangen zodat die mooi de ruimte in kan blazen ?
In een hoek hangen is sowieso funest daarmee kun je niet volledige capaciteit pakken(luchtbel) heb ik ook gemerkt en denk je dat de unit op vollast draait terwijl dat niet zo is en hooguit 50-60%, om die reden heb ik de voeler verplaatst van de binnenunit.

Mijn ruimte is iets kleiner maar heb wel een slechter geisoleerde huis(jaren 80), hier gaat tot -12 goed met een 3,5kw.
Helaas is optie 3 niet mogelijk. geen muren die breed genoeg zijn om de unit te monteren. Dan zal ik de unit wat meer naar binnen toe trekken zodat het ongeveer in de helft van de woonkamer zit.

Had net nog met clima inverter gesproken en die advieseren ook gewoon een 3,5kWh. Overigens geven hun maar 1 jaar garantie ben ik net achter gekomen :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Xqlus1ve schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:00:
[...]

Helaas is optie 3 niet mogelijk. geen muren die breed genoeg zijn om de unit te monteren. Dan zal ik de unit wat meer naar binnen toe trekken zodat het ongeveer in de helft van de woonkamer zit.

Had net nog met clima inverter gesproken en die advieseren ook gewoon een 3,5kWh. Overigens geven hun maar 1 jaar garantie ben ik niet achter gekomen :F
Vreemd want Daikin geeft al standaard 5 jaar fabrieksgarantie, en ook al 10 jaar garantie als ik op hun website kijk.

Het verschil tussen de 3,5 en 4,2 is het minimaal vermogen het zijn 2 verschillende units, de 3.5 heeft het moeilijker bij koud weer maar de 4,2 zou heftig gaan pendelen in het voor/najaar, daarnaast maakt de 4.2 fors meer geluid op autostand.
Elke warmtepomp heeft een back-up, ook de all electric water-lucht varianten hebben een element, en de hybride hebben de gasaansluiting bij de hand, lucht/lucht heeft dat niet dan zul je met een klein kacheltje moeten bijverwarmen bij extremen wat hooguit 2 dagen in het jaar voorkomt...

Hier kan ik het op stand 1 altijd warm houden, stand 2 bij vorst en de fluisterstand boven 5 graden wel.
Stand 3 tot 5 worden hier nooit gebruikt, de keuken hier blijft dan weliswaar 0.5c achter maar dat is niet erg.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 27-02-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

mr_evil08 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Vreemd want Daikin geeft al standaard 5 jaar fabrieksgarantie, en ook al 10 jaar garantie als ik op hun website kijk.
Ja als je ze in NL koopt. Clima Inverter zit in Italie (grijze import).

[ Voor 5% gewijzigd door Xqlus1ve op 27-02-2023 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 10:42
Ik krijg een aanbod voor het onderhoud van de airco.

Nu lees ik hier dat je de filters zelf goed kunt reinigen, dat heb ik geprobeerd en dat ging inderdaad erg makkelijk. Daarvoor hoeft dus geen monteur te komen.

Zijn er nog punten uit het aanbod die WEL echt noodzakelijk zijn maar waar je zelf niet aan moet beginnen?

Vooral het desinfecteren van de verdamper vraag ik me af. Ik kan me voorstellen dat dit helpt tegen schimmels en nare geurtjes? En kan ik dat ook zelf?

Het aanbod: € 9,99 per maand:
Controle bedrading, reinigen van filters, reinigen en desinfecteren verdamper etc.
Onderhoud buitenunit:
Reinigen buitendeel, controle op lekdichtheid, meten spanning etc.
Controle op besturing en temperatuurregeling
Opstellen meetrapport
Het verzorgen van de wettelijk verplichte STEK administratie
Inclusief materiaal tot € 250,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-09 22:01
Kan je het Mitsubishi logo op de binnenunit van bv de. SRK20ZSX-W eraf halen? (WAF) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
Ik krijg een nieuwe Daikin Multisplit 5,2 buiten unit.
Nu is mijn vraag, welke setup zou het minste geluid maken voor de buren? Als ze in de tuin zitten bijvoorbeeld.
Ik hang hem aan de gevel. (blauw)
Of ik zet hem op de bodem neer (groen), hij is dan wel richting de buren gericht maar er zit een schutting tussen van 1,80m hoogte.
Als ik hem aan de gevel laat hangen richt hij richting de achtertuin maar daar achter is niks, alleen parkeerplaatsen en garageboxen. Wel hangt hij hoog in het zicht en kan het geluid nog makkelijk bij de buren de tuin in gaan, maar misschien minder hard omdat de zijkant naar de buren gericht is.

Als ik hem op de bodem zet dan richt hij wel richting de buren maar de schutting zal geluid blokkeren en hij hangt niet in het zicht, tevens zal er geen last van resonantie zijn als ze 's avonds in bed liggen en dat ding staat aan. Alhoewel die resonantie misschien wel mee valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDmjtzL-7mdHgibw43emMpJT3Cs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XayOG79YbIwUkNi8ETS89pon.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Stark op 27-02-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 07:32
iwhnm89 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:59:
Kan je het Mitsubishi logo op de binnenunit van bv de. SRK20ZSX-W eraf halen? (WAF) 8)7
Nee. Maar daar kijk je na een paar keer toch niet meer naar.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Laatst online: 17:38
Stark schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:20:
Ik krijg een nieuwe Daikin Multisplit 5,2 buiten unit.
Nu is mijn vraag, welke setup zou het minste geluid maken voor de buren? Als ze in de tuin zitten bijvoorbeeld.
Ik hang hem aan de gevel. (blauw)
Of ik zet hem op de bodem neer (groen), hij is dan wel richting de buren gericht maar er zit een schutting tussen van 1,80m hoogte.
Als ik hem aan de gevel laat hangen richt hij richting de achtertuin maar daar achter is niks, alleen parkeerplaatsen en garageboxen. Wel hangt hij hoog in het zicht en kan het geluid nog makkelijk bij de buren de tuin in gaan, maar misschien minder hard omdat de zijkant naar de buren gericht is.

Als ik hem op de bodem zet dan richt hij wel richting de buren maar de schutting zal geluid blokkeren en hij hangt niet in het zicht, tevens zal er geen last van resonantie zijn als ze 's avonds in bed liggen en dat ding staat aan. Alhoewel die resonantie misschien wel mee valt.

[Afbeelding]
In de tuin met de rug tegen de gevel aan zou mijn voorkeur hebben.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Pagina: 1 ... 316 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic