Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 315 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.356.873 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Voor diegenen die zich afvragen of een plafondventilator ook effectief is om de warmte te verdelen en de binnenunit niet zijn eigen, net verwarmde lucht weer op te zuigen.
Immers als de aanvoer temperatuur van de lucht lager is dan kan de warmtewisselaar ook efficiënter werken omdat er dan een groter temperatuur verschil aanwezig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPOZQoExZqqEPheb-1jEzLt8b9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rg55ZTesD0tI42ehZKHNY34z.jpg?f=fotoalbum_large

De lichte lijn is de kamertemperatuur en de donkere lijn is de temperatuur van de aangezogen lucht.

Tegen half tien gaat de fan naar stand 3 van 5 en dat is een stevig bries. Omdat er warme lucht tegen het plafond zit voelt de wind ook aan als een warme bries. Je ziet dan lucht aanzuig temperatuur dalen met vier graden die de binnenunit ingaat.

Ik gebruik de plafondventilator op een hoge stand (2-3) in de ochtend bij het opwarmen en het ontbijt is een ander deel van de ruimte en zo heb ik er geen last van de wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:11:
Voor diegenen die zich afvragen of een plafondventilator ook effectief is om de warmte te verdelen en de binnenunit niet zijn eigen, net verwarmde lucht weer op te zuigen.
Zou zo'n unit voor verwarmen niet beter laag kunnen hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:39
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:50:
[...]

Zou zo'n unit voor verwarmen niet beter laag kunnen hangen?
Als je de spec van deze kijkt wel ja bij verwarmen.
https://www.aircovoorinhu...le-split-vloermodel-35kw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:14
Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:11:
Immers als de aanvoer temperatuur van de lucht lager is dan kan de warmtewisselaar ook efficiënter werken omdat er dan een groter temperatuur verschil aanwezig is.

[Afbeelding]

De lichte lijn is de kamertemperatuur en de donkere lijn is de temperatuur van de aangezogen lucht.

Tegen half tien gaat de fan naar stand 3 van 5 en dat is een stevig bries. Omdat er warme lucht tegen het plafond zit voelt de wind ook aan als een warme bries. Je ziet dan lucht aanzuig temperatuur dalen met vier graden die de binnenunit ingaat.

Ik gebruik de plafondventilator op een hoge stand (2-3) in de ochtend bij het opwarmen en het ontbijt is een ander deel van de ruimte en zo heb ik er geen last van de wind.
Wil je de test nog eens doen zonder plafond ventilator en de uitblaasklep van de airco helemaal naar voren/boven zetten?

Ik heb daar wel goede resultaten mee, naar beneden krijg je een luchtbel idd.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 10:55
Nou zojuist weer 1.5 uur weg gegooid omdat een app ontwikkelaar iets niet helemaal goed getest heeft :X (uiteraard vanuit mijn oogpunt :P )
Situatie LG Thinq app, je wilt netjes je airco binnenunits aanmelden.
Op Poco F3 met EU rom (android 13), gaat dat kort gezegd dus niet.
Pak ik een Samsung van het werk erbij en ja hoor het aanmelden gaat als een zonnetje.

Dus mocht iemand problemen hebben, als je bij het selecteren van wifi netwerken geen lijst getoond krijgt, zoek een andere telefoon :F

En ja alle troubleshoot suggesties waren doorlopen. Zelfs tijdelijk mijn wifi naar 2.4GHz only gezet maar dat mocht allemaal niet baten.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Martin7182 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:36:
Bij deze mijn meetresultaten van vandaag:

Lucht opwarmen kost 918 J/(K m3). Mijn MHI-SRK25-ZSX binnenunit blaast volgens de specs, hoog: 12.8 m3/min en (ultra-)laag: 5.4 m3/min. Omgerekend naar seconden is dat hoog: 0.21333 m3/s en (ultra-)laag: 0.09 m3/s.

Setpoint 30 graden celsius.
Inblaaslucht was ook rond de 30 graden celcius.

modusuitblaastemperatuur (C)P_in (W)P_uit (W)COP
stil, hoog4136821545.9
stil, laag5043716523.8
normaal, hoog55175948962.8
normaal, laag5060616522.7

Edit: Omdat ik twijfel over de inblaastemperatuur, hier dezelfde tabel op basis van 25 graden celcius.

modusuitblaastemperatuur (C)P_in (W)P_uit (W)COP
stil, hoog4136831338.5
stil, laag5043720664.7
normaal, hoog55175958753.3
normaal, laag5060620663.4
Heb je er rekening mee gehouden dat elke fan stand (op de RC) eigenlijk 2 standen heeft ?
Als je die mhi-ac-ctrl module niet hebt kun je niet zien welke de AC heeft gebruikt. En tussen die 2 standen zit best wel verschil. Als je dus met de RC (of app) de fan op 3 streepjes zet gaat deze niet perse blazen op de hoogste stand van de 2 standen die horen bij fan 3 streepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
jobr schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:46:
[...]

Heb je er rekening mee gehouden dat elke fan stand (op de RC) eigenlijk 2 standen heeft ?
Als je die mhi-ac-ctrl module niet hebt kun je niet zien welke de AC heeft gebruikt. En tussen die 2 standen zit best wel verschil. Als je dus met de RC (of app) de fan op 3 streepjes zet gaat deze niet perse blazen op de hoogste stand van de 2 standen die horen bij fan 3 streepjes.
Bedankt, ik ben me dat wel bewust en volgens mij blies de unit bij de verschillende metingen even hard. Op ultralage stand ging hij denk ik in standje 2. Die berekende COP waarden zijn waarschijnlijk te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 23:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Martin7182 Rekening gehouden met luchtvochtigheid? Zo niet, dan zijn je waardes als het goed is onderschattingen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:31
Ohja? Hoe kom je tot die conclusie?
Ik kijk inderdaad naar de verkeerde cijfers :+ keek bij koelen 8)7

Als ik de vloerstaander 3.5 bekijk is dit het energielabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4cvPHSuo5b3pFLyBlex81dL01Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aEUP1lknXlP8VnG2kZ5TdvAT.png?f=fotoalbum_large

Wandunit is deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21h-C3ZBH0dVATFZQsYBxjTklT4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1tV4sQvy4yYs5DAd4UFN99eH.png?f=fotoalbum_large

Misschien kijk ik verkeerd, maar het wandmodel heeft een marginaal lager jaarverbruik, de scop voor onze regio is gelijk en voor zuid europa is zelfs iets beter voor de wandunit.

Zelf verwacht ik eigenlijk weinig verschil tussen beide opties in verbruik. Kwa comfort kan ik het me prima voorstellen, maar in verbruik? Mwoah.

En het voordeel van een wandunit (en waarom wij geen vloerunit hebben)

Geen obstructie van de blaasrichting. Ik heb hier geen wand waar niet iets voor staat of op relatief kleine afstand een blokkering van de luchtstroom is.

Dus ja, vloer kan zeker comfortabeler zijn dat geloof ik wel. Maar ben wel benieuwd welke cijfers jij ziet dat vloer beter is? Misschien kijk ik verkeerd hoor :X

Of die 31 kWh dan opweegt tegen de meerprijs is vraag 2, maar er zijn vast sites waar het prijsverschil kleiner is dan daar.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 18-02-2023 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Moontje75 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:49:
Toen ik weer mailde kreeg ik een andere setpoint regelingen meegestuurd zodat het apparaat weer stabiel zou draaien. (uit te voeren via je afstandbediening)

standaard is de setpoint regeling -0,5/+2
met de gekregen instelling werd de setpoint -1/+1
Moontje75 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:45:
Zojuist gebeld met LG
Code 60 komt overeen met de fabrieksinstellingen. Dan zou de temperatuur dus boven setpoint moeten blijven.
Ik vond dit wel een interessant verhaal dus heb nog even verder gezocht. Ik kwam op deze Koreaanse website deze afbeelding tegen:
Afbeeldingslocatie: https://blog.kakaocdn.net/dn/SfUqR/btqKYnjrV2F/oKx7fTVARLfZGDdudFliFk/img.png

De afbeelding door een translator gehaald: 60-63 zijn voor verwarmen, 64-67 voor koelen. 60 is inderdaad de fabrieksinstelling voor verwarmen. Voor 61 staat +4/+6, dus als je 'm instelt op 20 gaat de compressor aan bij 24 en uit bij 26. 63 voor -1/+1 klopt ook met de informatie die je van LG kreeg. De overige waardes in de tabel zijn niet zo interessant denk ik, bijvoorbeeld A9/AA zijn voor test runs. De website heeft ook nog een tweede tabel met 11-14 voor verschillende "ceiling height" waardes (standard, low, high, draft).

Geen idee voor welke modellen dit is en ik ben tevreden met mijn LG duo-split dus geen zin om er mee te rommelen, maar ik wilde het toch even delen voor het geval iemand er iets aan heeft. Eigen risico etc.

@K!aus @w00key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 14:17
user109731 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:42:
[...]

[...]

Ik vond dit wel een interessant verhaal dus heb nog even verder gezocht. Ik kwam op deze Koreaanse website deze afbeelding tegen:
[Afbeelding]

De afbeelding door een translator gehaald: 60-63 zijn voor verwarmen, 64-67 voor koelen. 60 is inderdaad de fabrieksinstelling voor verwarmen. Voor 61 staat +4/+6, dus als je 'm instelt op 20 gaat de compressor aan bij 24 en uit bij 26. 63 voor -1/+1 klopt ook met de informatie die je van LG kreeg. De overige waardes in de tabel zijn niet zo interessant denk ik, bijvoorbeeld A9/AA zijn voor test runs. De website heeft ook nog een tweede tabel met 11-14 voor verschillende "ceiling height" waardes (standard, low, high, draft).

Geen idee voor welke modellen dit is en ik ben tevreden met mijn LG duo-split dus geen zin om er mee te rommelen, maar ik wilde het toch even delen voor het geval iemand er iets aan heeft. Eigen risico etc.

@K!aus @w00key
Leuk maar ws n.v.t. bij onze modellen. Staat niks in de installateurs handleiding, enige dat we hebben is een set DIP switches in de multi buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Termy schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:40:
@Martin7182 Rekening gehouden met luchtvochtigheid? Zo niet, dan zijn je waardes als het goed is onderschattingen.
Nee. Wat is precies de invloed? Ik heb gewoon de soortelijke warmte van lucht (710 J/(KgK)) × soortelijke massa (1.29 Kg/m3) × luchtverplaatsing × temperatuurverschil genomen als vermogen in W. 1.29 is een gemiddelde, hangt het echte getal misschien af van de luchtvochtigheid en zo ja: hoeveel precies? Ik denk dat het mijn vergelijking niet echt in de weg zit, want de metingen waren direct na elkaar en het gaat me niet om de COP zelf maar om het quotient van COP in stille en normale modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickDLH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-09 15:35
Ik heb sinds kort een MHI 5KW multi-split airco laten plaatsen.

Wat ik me eigenlijk afvroeg, en wat ik niet goed kan vinden, is hoeveel zuiniger een dergelijk multi-split systeem eigenlijk is t.o.v. een redelijke mobiele airco?

Kun je zeggen dat het gemiddeld 2/3/4x zo efficient is? Het systeem wat ik heb heeft een SEER waarde van 8,4, maar bij mobiele airco's zie ik alleen maar EER waardes van bijvoorbeeld 2,6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
NickDLH schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:37:

Wat ik me eigenlijk afvroeg, en wat ik niet goed kan vinden, is hoeveel zuiniger een dergelijk multi-split systeem eigenlijk is t.o.v. een redelijke mobiele airco?
Er bestaan eigenlijk geen "redelijke" mobiele airco's. Zolang ze alleen een afvoerslang naar buiten hebben, wordt aanvoer dus indirect gewoon van buiten getrokken.

Dan kan het apparaat zelf nog een best redelijke COP hebben en lokaal de ruimte koelen, maar het geheel maakt vooral veel herrie en zuipt daarbij stroom.

Dus: een enorm verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
NickDLH schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:37:

De redelijke mobiele airco,s zie je vrijwel nergens te koop, dit is er 1.
https://mobieleaircos.com/review/inventum-ac127wset/

en deze mobiele is ook redelijk.
https://www.aircoshop.nl/airconditioning/raam-aircos/

En deze.
https://www.airsain.nl/mobiele-airco-krone-rkl-495/

Je kan met gemak 4x zuiniger zijn met een split airco, de mobiele die wij in Nederland kennen zorgt voor teveel onderdruk in het huis en warmt de naastgelegen ruimte,s ook nog eens extra op, meer dan een bezemkast koelen kunnen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
Ik heb een Daikin binnenunit die steevast de ruimte meer verwarmd dan noodzakelijk. Waar kan dat door komen?

Toelichting
In onze woonkeuken (6x6x4,5) en logeerkamer (4x4x3) hangen 2 Daikin Performa binnenunits (resp 5,0 kW en 2,5 kW), die samen op een 5,0 kW buitenunit zijn aangesloten (met nog één reserve aansluiting).

De unit in de woonkeuken verwarmt altijd (in de winter) en werkt prima; brengt de ruimte op gewenste temperatuur. De unit in de logeerkamer gaat soms aan, maar levert dan teveel warmte. Als de instelling is dat er verwarmd moet worden naar 20 graden maakt de binnenunit er 25 graden van, ook al zie ik in de app dat de binnenunit zelf ook meet dat het echt warmer is dan 20 graden.

Er is geen sprake van een overshoot door een hele goede isolatie; de logeerkamer is juist niet-drinkbaar zo goed geïsoleerd. De temperatuur is ook niet even te hoog, maar permanent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dano2504
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-07 22:48

dano2504

hallo

Frij5fd schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:05:
Ik heb een Daikin binnenunit die steevast de ruimte meer verwarmd dan noodzakelijk. Waar kan dat door komen?

Toelichting
In onze woonkeuken (6x6x4,5) en logeerkamer (4x4x3) hangen 2 Daikin Performa binnenunits (resp 5,0 kW en 2,5 kW), die samen op een 5,0 kW buitenunit zijn aangesloten (met nog één reserve aansluiting).

De unit in de woonkeuken verwarmt altijd (in de winter) en werkt prima; brengt de ruimte op gewenste temperatuur. De unit in de logeerkamer gaat soms aan, maar levert dan teveel warmte. Als de instelling is dat er verwarmd moet worden naar 20 graden maakt de binnenunit er 25 graden van, ook al zie ik in de app dat de binnenunit zelf ook meet dat het echt warmer is dan 20 graden.

Er is geen sprake van een overshoot door een hele goede isolatie; de logeerkamer is juist niet-drinkbaar zo goed geïsoleerd. De temperatuur is ook niet even te hoog, maar permanent
In eerste instantie zou je kunnen zeggen dat de binnen unit te groot is voor de kamer, maar als je kijkt naar de inhoud van die kamer 48m³ is die zeker niet te groot bemeten. Hoe lang houd die kamer de temperatuur vast nadat je de binnen unit uit hebt gezet?
In mijn app zie ik dat de binnen units een goede temperatuur meten, echter als ik ze instel op 20⁰c dan zie ik in alle vertrekken dat die altyd 23⁰c aangeeft en nog steeds aan het verwarmen is. Warmte stijgt denk ik dan maar, de temperatuur op kamerthermostaat hoogte is wel gewoon 19,7⁰c.
Zou de temperatuur lager zetten, zeker voor een slaapkamer.

slaapkamer/slaapkamer/zolderkamer/gamekamer: Buitenunit: 4MXM68A 6,8kW Binnenunit: FTXM25R 2,5kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW. Woonkamer: Daikin Perfera wandmodel FTXM50R + RXM50R 5,0kW.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

Processorkoeler in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Nou, laatste follow-up. Na twee maanden werkt de airco weer hoor.
Wat bleek: microcontroller in de binnenunit stuk. Monteur vond dat het de PSU was en wees elke stap (van de Mitsubishi Electric troubleshoot) die ik aanraadde, af.

Fabrikant stuurde de microcontroller nog onder coulance en vond dat er een slechte diagnose was gesteld (ben ik het redelijk mee eens). Na 3x afspreken is de 'monteur' nog gekomen, om het probleem op te lossen. Daarna is 'ie boos weggegaan toen er een discussie ontstond over zijn reiskosten, die hij zelf extra heeft gemaakt omdat hij zelf de diagnose niet goed had gedaan.

Uiteindelijk werkt het weer, maar ik zit nog steeds met een bekladde vieze muur, plafond en slechte afwerking. Dat neem ik maar voor lief, maar ik ben blij dat ik hier van af ben en alles weer werkt.

Protip: goedkoop is duurkoop en hoofdpijn.

Toelichting

Ik heb het tegenovergestelde met een uitzondering. Met het huidige weer (7-12 graden buiten) verwarmt de airco tot 2 graden onder setpoint. In de kamer wordt het 16c (thermostaat) met setpoint 18c (airco).

Maar als het -5 vriest en de setpoint is 18, dan wordt het in de kamer ook 18.
Merk jij enig verschil tussen je overshoot en de buitentemperatuur? Of is dit ongeacht de buitentemperatuur?

[ Voor 42% gewijzigd door Processorkoeler op 19-02-2023 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-10 15:52

ricardo246

Life's what you make it!

Toelichting

De temps die de binnen unit meet, kun je negeren. Ik verwarm mijn kantoor op 21 graden (klein hok, met een 1.5kW Perfera op een Multi), de binnen unit zegt 25/26. Heeft vooral te maken met warme lucht die blijft hangen in de buurt van de sensor. Kijk ook even of je doorgang naar buiten goed dicht gepurd zit, als dat niet zo is, krijg je koude lucht van buiten wat zo de sensor beïnvloedt.

Ik heb een andere thermometer in kantoor, en die laat netjes zien dat het 21 graden wordt in dat kleine hok.
Bij jou dus niet, wat je kan proberen is om met deze methode de offset aan te passen:

ricardo246 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen" in de link vindt je ook de service manual van Perfera modellen.

Als je de link volgt, zie dat Daikin altijd hoger aanstuurt dan wat de target moet zijn, omdat hij weet dat hij gemiddeld te hoog meet. Je kan dit corrigeren met max 2 graden. Als dat niet voldoende is, dan adviseer ik om de temperatuur lager te zetten (als je op 18 stuurt, wordt het 20 (voorbeeld)).

Als laatste, check je instellingen, alles op auto, en eco of quiet mode aan kan je ook helpen.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:34
Processorkoeler schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:25:

Nou, laatste follow-up. Na twee maanden werkt de airco weer hoor.
Wat bleek: microcontroller in de binnenunit stuk. Monteur vond dat het de PSU was en wees elke stap (van de Mitsubishi Electric troubleshoot) die ik aanraadde, af.

Fabrikant stuurde de microcontroller nog onder coulance en vond dat er een slechte diagnose was gesteld (ben ik het redelijk mee eens). Na 3x afspreken is de 'monteur' nog gekomen, om het probleem op te lossen. Daarna is 'ie boos weggegaan toen er een discussie ontstond over zijn reiskosten, die hij zelf extra heeft gemaakt omdat hij zelf de diagnose niet goed had gedaan.

Uiteindelijk werkt het weer, maar ik zit nog steeds met een bekladde vieze muur, plafond en slechte afwerking. Dat neem ik maar voor lief, maar ik ben blij dat ik hier van af ben en alles weer werkt.

Protip: goedkoop is duurkoop en hoofdpijn.

[...]

Ik heb het tegenovergestelde met een uitzondering. Met het huidige weer (7-12 graden buiten) verwarmt de airco tot 2 graden onder setpoint. In de kamer wordt het 16c (thermostaat) met setpoint 18c (airco).

Merk jij enig verschil tussen je overshoot en de buitentemperatuur? Of is dit ongeacht de buitentemperatuur?
Gelukkig werkt ie weer, jammer van zo’n beun die nergens verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
Processorkoeler schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:25:

De overschoot is wat meer nu het weer warmer wordt, lijkt het
ricardo246 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:19:
[...]

De temps die de binnen unit meet, kun je negeren. Ik verwarm mijn kantoor op 21 graden (klein hok, met een 1.5kW Perfera op een Multi), de binnen unit zegt 25/26. Heeft vooral te maken met warme lucht die blijft hangen in de buurt van de sensor. Kijk ook even of je doorgang naar buiten goed dicht gepurd zit, als dat niet zo is, krijg je koude lucht van buiten wat zo de sensor beïnvloedt.

Ik heb een andere thermometer in kantoor, en die laat netjes zien dat het 21 graden wordt in dat kleine hok.
Bij jou dus niet, wat je kan proberen is om met deze methode de offset aan te passen:

ricardo246 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen" in de link vindt je ook de service manual van Perfera modellen.

Als je de link volgt, zie dat Daikin altijd hoger aanstuurt dan wat de target moet zijn, omdat hij weet dat hij gemiddeld te hoog meet. Je kan dit corrigeren met max 2 graden. Als dat niet voldoende is, dan adviseer ik om de temperatuur lager te zetten (als je op 18 stuurt, wordt het 20 (voorbeeld)).

Als laatste, check je instellingen, alles op auto, en eco of quiet mode aan kan je ook helpen.
Die instelling van Daikin dat vanwege hoger hangen deze op een hogere temperatuur aanstuurt herken ik inderdaad van de unit in de woonkeuken. Die hangt op 4 meter hoogte en stuurt aan op 25 graden lijkt het soms, terwijl het dan 20 op vloerniveau is.
Offset heb ik ook geprobeerd, maar het verschil is meer dan 2 graden. Maar overige instellingen als Eco kan Ik inderdaad nog wel eens bekijken, naast het geluid zijn van het gat

[ Voor 56% gewijzigd door Frij5fd op 19-02-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Martin7182 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:36:
[...]

Nee. Wat is precies de invloed? Ik heb gewoon de soortelijke warmte van lucht (710 J/(KgK)) × soortelijke massa (1.29 Kg/m3) × luchtverplaatsing × temperatuurverschil genomen als vermogen in W. 1.29 is een gemiddelde, hangt het echte getal misschien af van de luchtvochtigheid en zo ja: hoeveel precies? Ik denk dat het mijn vergelijking niet echt in de weg zit, want de metingen waren direct na elkaar en het gaat me niet om de COP zelf maar om het quotient van COP in stille en normale modus.
De warmtecapaciteit van water is veel hoger dus hoe meer luchtvochtigheid hoe meer vermogen je nodig hebt. Als je deze parameters uit wiki of zo getrokken hebt zal dat van droge lucht zijn geweest. Ergens in dit topic is een link naar een online tool die dit berekent waar luchtvochtigheid een input is en dan zie je het vermogen stijgen met hogere LV. Voor je relatieve waardes maakt het niet uit idd.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

elektriekert schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:15:
[...]

Gelukkig werkt ie weer, jammer van zo’n beun die nergens verstand van heeft.
Zo, nou echt hoor. Dit heb ik nog nooit meegemaakt, laat staan van gehoord.
Het enige waar ik me nog aan erger is dus de temperatuur. Denk dat 3/4 van de mensen er wel last van heeft, maar dan in overshootvorm.

Buitentemp 7-14 graden: daadwerkelijke temp. ligt 2c onder setpoint airco
Buitentemp winter (vrieskou): daadwerkelijke temp komt overeen met setpoint airco

Ofwel een soort 'undershoot'. Doorvoer is goed dichtgepurd. Enig idee hoe dit kan?
Bij de Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2B is voor zover ik zie, een jumper doorknippen de oplossing, dan gaat de default offset van -2 naar -5. Alleen is die 3 graden weer te veel. En als het buiten koud is, werkt het wel al goed..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-LNPKPKQ3IsncslNbm729Oc3oo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OxAlxehCymphTk0tclKkswAY.png?f=fotoalbum_large

I-SEE staat trouwens uit zodat die sensor de temperatuur niet beïnvloedt.

[ Voor 29% gewijzigd door Processorkoeler op 20-02-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Processorkoeler schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:19:
[...]

Zo, nou echt hoor. Dit heb ik nog nooit meegemaakt, laat staan van gehoord.
Het enige waar ik me nog aan erger is dus de temperatuur. Denk dat 3/4 van de mensen er wel last van heeft, maar dan in overshootvorm.

Buitentemp 7-14 graden: daadwerkelijke temp. ligt 2c onder setpoint airco
Buitentemp winter (vrieskou): daadwerkelijke temp komt overeen met setpoint airco

Ofwel een soort 'undershoot'. Doorvoer is goed dichtgepurd. Enig idee hoe dit kan?
Bij de Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2B is voor zover ik zie, een jumper doorknippen de oplossing, dan gaat de default offset van -2 naar -5. Alleen is die 3 graden weer te veel. En als het buiten koud is, werkt het wel al goed..

[Afbeelding]

I-SEE staat trouwens uit zodat die sensor de temperatuur niet beïnvloedt.
In de winter heb je een luchtbel bij de airco hangen doordat de airco meer warmte moet leveren.
Zet de uitblaasklep eens helemaal naar boven en de lamellen recht, test dan nog eens, grote kans dat je het dan in de winter ook hebt, en geen gordijnen of ander objecten dichtbij de airco hebben want dat heeft invloed op de voeler.

Die overstoot had ik ook(niet zo extreem) maar inmiddels opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 20-02-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

mr_evil08 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:35:
[...]

In de winter heb je een luchtbel bij de airco hangen doordat de airco meer warmte moet leveren.
Zet de uitblaasklep eens helemaal naar boven en de lamellen recht, test dan nog eens, grote kans dat je het dan in de winter ook hebt, en geen gordijnen of ander objecten dichtbij de airco hebben want dat heeft invloed op de voeler.

Die overstoot had ik ook(niet zo extreem) maar inmiddels opgelost.
Wat bedoel je met 'luchtbel'?
Uitblaas staat inderdaad volledig omhoog met rechte lamellen, probleem is er dan ook. Kan dat in de winter (nu niet) testen omdat het buiten niet vriest. De kozijnen incl. gordijnen hangen 3 meter links van de airco, maar zou geen invloed moeten hebben denk ik. Zijn ook vrijwel altijd open.

Merk ook dat bij een defrost de temperatuur echt direct 1 á 1.5c zakt, maargoed dat is logisch. Geen massa zoals je bij L/W wel hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Termy schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:37:
[...]

De warmtecapaciteit van water is veel hoger dus hoe meer luchtvochtigheid hoe meer vermogen je nodig hebt. Als je deze parameters uit wiki of zo getrokken hebt zal dat van droge lucht zijn geweest. Ergens in dit topic is een link naar een online tool die dit berekent waar luchtvochtigheid een input is en dan zie je het vermogen stijgen met hogere LV. Voor je relatieve waardes maakt het niet uit idd.
Je bedoelt denk ik
http://hvac-calculator.com/heating.php

Maar het effect van vochtige lucht is minimaal en zit op het randje van eerste en tweede decimaal. Dus verwaarloosbaar. De tool geeft wel wat hogere waarden aan als mijn berekening (ook met luchtvochtigheid 0%). Ik het Piotr een tijdje terug al eens om een toelichting gevraagd, maar de e-mail komt niet aan lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Processorkoeler schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:29:
[...]

Wat bedoel je met 'luchtbel'?
Uitblaas staat inderdaad volledig omhoog met rechte lamellen, probleem is er dan ook. Kan dat in de winter (nu niet) testen omdat het buiten niet vriest. De kozijnen incl. gordijnen hangen 3 meter links van de airco, maar zou geen invloed moeten hebben denk ik. Zijn ook vrijwel altijd open.

Merk ook dat bij een defrost de temperatuur echt direct 1 á 1.5c zakt, maargoed dat is logisch. Geen massa zoals je bij L/W wel hebt.
Dat is niet waar, luchtverwarming kent ook massa alleen niet zoveel als bij waterverwarming, bij een de-frost zakt hier de temperatuur maar terug tot 0.5c.

mbt luchtbel zou dan geen probleem moeten zijn, speelt alleen als je hem naar beneden richt.
Objecten hebben alleen invloed als je het in een hoek hangt zoals gordijnen strak ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

mr_evil08 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:34:
[...]

Dat is niet waar, luchtverwarming kent ook massa alleen niet zoveel als bij waterverwarming, bij een de-frost zakt hier de temperatuur maar terug tot 0.5c.

mbt luchtbel zou dan geen probleem moeten zijn, speelt alleen als je hem naar beneden richt.
Objecten hebben alleen invloed als je het in een hoek hangt zoals gordijnen strak ernaast.
Ik bedoelde ook niet helemaal niks, maar suggereerde meer het verschil tussen L/L en L/W. Bij defrosten van L/L heb je direct geen warmtetoevoer meer. Bij L/W zit er nog warmte in de radiator/vloerverwarming, en die straalt nog warmte uit tijdens een defrost. Het wegvallen van de warmte bij L/L merk ik helaas net wat té, het daalt dan echt merkbaar meer dan die 0.5c.

Nu begrijp ik alleen nog steeds niet wat je met 'luchtbel' bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Processorkoeler schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:37:
[...]

Ik bedoelde ook niet helemaal niks, maar suggereerde meer het verschil tussen L/L en L/W. Bij defrosten van L/L heb je direct geen warmtetoevoer meer. Bij L/W zit er nog warmte in de radiator/vloerverwarming, en die straalt nog warmte uit tijdens een defrost. Het wegvallen van de warmte bij L/L merk ik helaas net wat té, het daalt dan echt merkbaar meer dan die 0.5c.

Nu begrijp ik alleen nog steeds niet wat je met 'luchtbel' bedoelt.
Een luchtbel is warmte die zich ophoopt bij de airco en dan zijn eigen warmte gaat registreren, dat kan gebeuren als de uitblaasklep naar beneden staat, als de binnenunit is opgehangen volgens de voorschriften zou dat niet het probleem kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

mr_evil08 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:55:
[...]

Een luchtbel is warmte die zich ophoopt bij de airco en dan zijn eigen warmte gaat registreren, dat kan gebeuren als de uitblaasklep naar beneden staat, als de binnenunit is opgehangen volgens de voorschriften zou dat niet het probleem kunnen zijn.
Ah zo. Heb je enig invullig voor die 'voorschriften'? Zoals je misschien hebt gelezen is deze installatie verder van succesvol. Hij hangt 70mm van het plafond af, weliswaar net aan de minimumgrens van Mitsubishi Electric, maar ik had 'm graag lager gehad.

Verder hangt 'ie centraal in de kamer met een hoekstuk richting de keuken. Ik merk wel dat als de fan op low staat, de lucht wel wat blijft hangen. Maar dat lijkt me meer dan logisch als hij weinig blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-09 23:45
Toevallig iemand die weet of je bij Panasonic je data kunt exporteren naar csv of json fzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Martin7182 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:02:
[...]

Je bedoelt denk ik
http://hvac-calculator.com/heating.php

Maar het effect van vochtige lucht is minimaal en zit op het randje van eerste en tweede decimaal. Dus verwaarloosbaar. De tool geeft wel wat hogere waarden aan als mijn berekening (ook met luchtvochtigheid 0%). Ik het Piotr een tijdje terug al eens om een toelichting gevraagd, maar de e-mail komt niet aan lijkt het.
Ja deze bedoelde ik. Er stond mij een groter verschil bij maar er gebeurt idd niet veel tussen 50 en 100%.

Op zich makkelijk te checken door te kijken hoeveel energie het kost om de absolute hoeveelheid water bij RLV% X zover te verhitten. Als het gewoon echt heel weinig water is zou het wel te verwaarlozen kunnen zijn.

Dat schiet dan ook meteen gaten in de vaak geziene bewering dat het duurder is om een relatief hoge LV te verwarmen. Vooralsnog lijkt dat geen significant verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Termy schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:20:
[...]

Ja deze bedoelde ik. Er stond mij een groter verschil bij maar er gebeurt idd niet veel tussen 50 en 100%.

Op zich makkelijk te checken door te kijken hoeveel energie het kost om de absolute hoeveelheid water bij RLV% X zover te verhitten. Als het gewoon echt heel weinig water is zou het wel te verwaarlozen kunnen zijn.

Dat schiet dan ook meteen gaten in de vaak geziene bewering dat het duurder is om een relatief hoge LV te verwarmen. Vooralsnog lijkt dat geen significant verschil.
In mijn geval merk ik echt geen verschil in verbruik t/o februari vorig jaar 30% en nu met de Venta luchtbevochtiger op 50/55%. Het zal mogelijk gaan uitmaken als je rond de 80% zit dat zal er wellicht meer energie nodig zijn maar dan heb je andere uitdagingen 8)7 . Daarentegen wel mega comfort verbetering, geen droge lippen, huid of ogen meer enz.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Termy schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:20:
[...]

Nog even een slag om de arm houden; zolang ik de formule die we site gebruikt niet kan achterhalen, heb ik toch een beetje argwaan. Ik gebruik volgens mij een gemiddelde dichtheid en soortelijke warmte van lucht, maar mijn berekening komt beduidend lager uit dan hvac-calc.

Edit: m.b.t. de luchtvochtigheid, de soortelijke warmte van water is 4186 J/(kg K). Lucht van 20 °C kan maximaal zo'n 15 g water bevatten per m3. Dus 63 J/(m3 K). Mijn 918 J/(m3 K) is op basis van droge lucht. Dus het scheelt maximaal een kleine 7%.

[ Voor 12% gewijzigd door Martin7182 op 21-02-2023 06:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Servee schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:03:
[...]

In mijn geval merk ik echt geen verschil in verbruik t/o februari vorig jaar 30% en nu met de Venta luchtbevochtiger op 50/55%. Het zal mogelijk gaan uitmaken als je rond de 80% zit dat zal er wellicht meer energie nodig zijn maar dan heb je andere uitdagingen 8)7 . Daarentegen wel mega comfort verbetering, geen droge lippen, huid of ogen meer enz.
Hier precies hetzelfde, valt niet terug te zien in verbruik, door de hogere luchtvochtigheid voelt het warmer en hierdoor zet ik de temperatuur iets omlaag, vocht werkt als een isolatiedeken voor de mens.
In theorie is vochtiger lucht lastiger opwarmen, praktijk is anders.

In al die berekeningen wordt de gevoelstemperatuur voor de mens niet meegenomen.
Hier is het doorgaans 20-30% en til het op rond 50%.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 21-02-2023 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Processorkoeler schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:19:

Ik heb daar zo geen antwoord op :9 .

Ik stoor mij aan het feit dat ik de airco op 22 heb staan doordat de airco net ideaal hangt, maar daarvoor ga ik ooit nog de NTC op de pcb los solderen en verplaatsen naar om de hoek in de kamer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 22:49
DriesLec schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:34:
Toevallig iemand die weet of je bij Panasonic je data kunt exporteren naar csv of json fzo?
Nope, zover ik kan zien niet. In ieder geval niet vanuit de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
elektriekert schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:57:
[...]

Ik heb daar zo geen antwoord op :9 .

Ik stoor mij aan het feit dat ik de airco op 22 heb staan doordat de airco net ideaal hangt, maar daarvoor ga ik ooit nog de NTC op de pcb los solderen en verplaatsen naar om de hoek in de kamer :+
Of gewoon de hele print verplaatsen zoals ik gedaan heb.
De NTC eraf solderen is wel ontzettend fijn werk waar je een vergrootglas bij nodig bent, gaat hem niet worden met een gewone lompe soldeerbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:20
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Hier precies hetzelfde, valt niet terug te zien in verbruik, door de hogere luchtvochtigheid voelt het warmer en hierdoor zet ik de temperatuur iets omlaag, vocht werkt als een isolatiedeken voor de mens.
In theorie is vochtiger lucht lastiger opwarmen, praktijk is anders.

In al die berekeningen wordt de gevoelstemperatuur voor de mens niet meegenomen.
Hier is het doorgaans 20-30% en til het op rond 50%.
dat klopt niet het is nog steeds zo dat het lastiger op te warmen is alleen kan voor ons de temp om laag omdat we meer van onze eigen warmte vasthouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Maxwp schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:18:
[...]
dat klopt niet het is nog steeds zo dat het lastiger op te warmen is alleen kan voor ons de temp om laag omdat we meer van onze eigen warmte vasthouden
Dat zeg ik "gevoelstemperatuur" en we zijn geen badkamer aan opwarmen waar kort daarvoor gedouched is zonder ventilatie.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 22-02-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 15:56
Vraag voor Daikin gebruikers.
Bij veel merken kan je fluisterstand / silent mode niet gebruiken bij multi split units. Is dit bij Daikin wel het geval? Iemand enig idee tot hoe ver de fluisterstand de dB's buiten limiteert?

Hoe werkt de Econo modus? Kan je de unit op 80 / 60 / 40% capiciteit zetten?

[ Voor 13% gewijzigd door Stark op 21-02-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Stark schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:44:
Bij veel merken kan je fluisterstand / silent mode niet gebruiken bij multi split units. Is dit bij Daikin wel het geval? Iemand enig idee tot hoe ver de fluisterstand de dB's buiten limiteert?

Nog nooit de fluisterstand gebruikt/nodig gehad maar je kunt de unit idd beperken op capaciteit (demand control). Ik merk bij mijn multi echter dat er een vrij groot gat zit tussen zg 100% demand control en demand control uit. Ook moduleert het verder terug zonder demand control, mits hij z'n vermogen kwijt kan in ong het 1e uur na aanzetten, anders pendelfestijn met gemiddeld 2x het verbruik :X. Dan is demand control beter.

Hier draait m'n multi (zie sig) elke nacht tussen 23:00-6:00 met alleen de 3,5 van de woonkamer aan en moduleert dan mooi terug naar iets van 250W. Dat heb ik hem met demand control nooit zien doen (tenzij op minimum geforceerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:02:
[...]

Nog nooit de fluisterstand gebruikt/nodig gehad maar je kunt de unit idd beperken op capaciteit (demand control). Ik merk bij mijn multi echter dat er een vrij groot gat zit tussen zg 100% demand control en demand control uit. Ook moduleert het verder terug zonder demand control, mits hij z'n vermogen kwijt kan in ong het 1e uur na aanzetten, anders pendelfestijn met gemiddeld 2x het verbruik :X. Dan is demand control beter.

Hier draait m'n multi (zie sig) elke nacht tussen 23:00-6:00 met alleen de 3,5 van de woonkamer aan en moduleert dan mooi terug naar iets van 250W. Dat heb ik hem met demand control nooit zien doen (tenzij op minimum geforceerd).
Vraagbesturing staat ook compleet los van de frequentie van terugmoduleren, het enige wat de vraagbesturing doet is gecontroleerd de rem erop. Dan kan het dus (en ook logisch eigenlijk) langer duren voordat deze gaat terugmoduleren bij warmtevraag want de kamer warmt langzamer op en zal met vraagbesturing uit dat wel sneller doen omdat het volledige modulatie vermogen beschikbaar is.

Daarom gebruik ik de vraagbesturing alleen in de tussenseizoenen, dan is het ideaal want dan is de regeling heel rustig (want geknepen) waardoor het setpoint ook gestaag bereikt word en in mijn geval dan tot 15 graden buitentemperatuur gewoon blijft draaien zonder pendelen.

In koudere periodes hoor je vaak mensen “klagen” dat de airco het niet meer trekt en dat is wel te verklaren als de vraagbesturing actief is.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:11:
[...]

Of gewoon de hele print verplaatsen zoals ik gedaan heb.
De NTC eraf solderen is wel ontzettend fijn werk waar je een vergrootglas bij nodig bent, gaat hem niet worden met een gewone lompe soldeerbout.
Ik wil de ntc een meter of 8 verplaatsen en via een bestaande pvc buis van 15mm laten lopen waar een ethernet kabel in zit.
Zo'n multi aderige kabel gaat er niet doorheen.
En dan hangt mn printplaatje midden in de kamer aan de muur.
Dat geniet niet mijn voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Servee schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:14:
[...]

Vraagbesturing staat ook compleet los van de frequentie van terugmoduleren, het enige wat de vraagbesturing doet is gecontroleerd de rem erop. Dan kan het dus (en ook logisch eigenlijk) langer duren voordat deze gaat terugmoduleren bij warmtevraag want de kamer warmt langzamer op en zal met vraagbesturing uit dat wel sneller doen omdat het volledige modulatie vermogen beschikbaar is.

Daarom gebruik ik de vraagbesturing alleen in de tussenseizoenen, dan is het ideaal want dan is de regeling heel rustig (want geknepen) waardoor het setpoint ook gestaag bereikt word en in mijn geval dan tot 15 graden buitentemperatuur gewoon blijft draaien zonder pendelen.

In koudere periodes hoor je vaak mensen “klagen” dat de airco het niet meer trekt en dat is wel te verklaren als de vraagbesturing actief is.
Dat klinkt zeker logisch maar na dagen draaien zou ik toch wel verwachten dat het het 1 of het ander doet. Ik heb hier alleen maar gemerkt dat het op 1 niveau blijft draaien. Als het op 100% tekort kwam (na dag draaien alsnog niet setpoint gehaald of zelfs daling van temp) ging alsnog het vermogen niet omhoog en ook heb ik hem alleen zien pendelen, niet terugmoduleren wanneer de warmtevraag te laag was voor het % vraagsturing.

Het staat hier nu dus uit en ik stuur de vraag door niet 24/7 te stoken. Afgelopen nacht was het weer een pendelfestijn zie ik nu. Beetje irritant. Ik zou nu op zich makkelijk weer met vraagsturing ok kunnen draaien maar omdat het zo'n wazig gedoe is om het fatsoenlijk uit te krijgen (zie m'n eerdere posts) laat ik het liever uit. Ik heb nu wel een firmware update staan zie ik dus misschien verandert dat wat.

[ Voor 7% gewijzigd door Termy op 21-02-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:39:
[...]

Dat klinkt zeker logisch maar na dagen draaien zou ik toch wel verwachten dat het het 1 of het ander doet. Ik heb hier alleen maar gemerkt dat het op 1 niveau blijft draaien. Als het op 100% tekort kwam (na dag draaien alsnog niet setpoint gehaald of zelfs daling van temp) ging alsnog het vermogen niet omhoog en ook heb ik hem alleen zien pendelen, niet terugmoduleren wanneer de warmtevraag te laag was voor het % vraagsturing.

Het staat hier nu dus uit en ik stuur de vraag door niet 24/7 te stoken. Afgelopen nacht was het weer een pendelfestijn zie ik nu. Beetje irritant. Ik zou nu op zich makkelijk weer met vraagsturing ok kunnen draaien maar omdat het zo'n wazig gedoe is om het fatsoenlijk uit te krijgen (zie m'n eerdere posts) laat ik het liever uit. Ik heb nu wel een firmware update staan zie ik dus misschien verandert dat wat.
De gehele curve word gestuurd door de vraagbesturing en dat kan vreemd regelgedrag veroorzaken. Nu heb ik hier ook wel eens gehad dat pas bijna een graad onder setpoint de buitenunit gas gaat geven maar meestal gaat dit gewoon goed.

In geval van een multi zouden de spoelen van de ventielen in de buitenunit wel eens issues kunnen veroorzaken, die willen bij een multi nog wel eens problemen geven waardoor deze niet ver genoeg of zelfs helemaal niet meer openen. Je kan dit controleren of er aanslag op zit.
Als ik hier de vraagbesturing reset ( fysiek uitzet), en dan door even op koelen te zetten en dan weer op verwarmen werkt alles weer zoals het hoort, bij jou werkt dat niet altijd wat ik begrijp en dat is raar.

Daarnaast heb je te maken met een minimaal vermogen van je buitenunit icm capaciteit van je binnenunit, het kan zijn dat de software de rem erop houd om een overshoot tegen te gaan omdat gas bij geven op het moment na een hele dag draaien wellicht in de berekening teveel is en daardoor dus inhoud. Het proces achter de ntc van een warmtepomp is iets gecompliceerder dan een cv ketel die gewoon de gevraagde warmte geeft.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:59
3dBA en het werkt ook bij multi splits. Ik heb het zelf nooit gebruikt want heb een omkasting. De fluisterstille stand zorgt er wel voor dat de unit minder efficiënt werkt.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Vandaag precies een jaar geleden dat mijn Daikin Perfera FTXM35R is geplaatst, de vergelijking in verbruik tussen de zeer ambitieuze Daikin meting en de Homewizard kWh meter is best wel flink…

Verbruik volgens Daikin app; 1276kWh
Verbruik volgens Homewizard: 1083kWh

Zit dus 193kWh verschil tussen.

De vergelijking die hier vaak gemaakt word dat je gasverbruik x2 in kWh gaat in mijn geval (dit jaar iig) niet op.

Historisch gasverbruik voor verwarmen 794m3 x 2 = (zou dan zijn) 1588kWh.

Bij een extreme winter zal het daadwerkelijke verbruik overigens wel significant hoger zijn.

Hier in voorjaar en sinds begin november continue 24/7 verwarmen en in de zomer veel gekoeld (al is dat een minimale bijdrage aan het geheel) en veelal 24/7.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08

Bij Daikin heb je een buitenunit stil optie en een binnenunit stil optie, deze buitenunit heeft ook een jumper om permanent te activeren, dit gaat ten koste van redement.

De eco stand of stroombesparingsstand op max 40% bijvoorbeeld doet niks kwa geluid van de buitenunit.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 22-02-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:38
Servee schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:29:
Vandaag precies een jaar geleden dat mijn Daikin Perfera FTXM35R is geplaatst, de vergelijking in verbruik tussen de zeer ambitieuze Daikin meting en de Homewizard kWh meter is best wel flink…

De vergelijking die hier vaak gemaakt word dat je gasverbruik x2 in kWh gaat in mijn geval (dit jaar iig) niet op.

Bij een extreme winter zal het daadwerkelijke verbruik overigens wel significant hoger zijn.

Hier in voorjaar en sinds begin november continue 24/7 verwarmen en in de zomer veel gekoeld (al is dat een minimale bijdrage aan het geheel) en veelal 24/7.
Netjes zeg. 1083 kWh om een jaar lang je woonkamer op een comfortabele temperatuur te houden is niet veel!

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier had ik al geschreven over het gebruik van een plafondventilator met een binnenunit. Daar kon ik toen een hoger vermogen gebruiken omdat de bovenkant van de binnenunit geheel vrij was en zo was de opwarm tijd de helft van nu.

Hieronder een testopstelling met een luchtbak bovenop de binnenunit en twee luchtslangen met een diameter van 15 cm die lucht op een hoogte van 20 cm aanzuigt.
Dit houd in dat ik met minder vermogen moet stoken omdat de luchtinlaat minder is dan zonder luchtbak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZW8t9s4WjVhkRW2WY1D1-jxo0cE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJSwsAJVp1IhoHaOhfkJOT9d.jpg?f=fotoalbum_large

Er ontstaat nog geen convex dus moest ik nog 10 minuten, de plafondventilator aanzettern en die ging kort na 11 uur weer uit. Omdat ik dus een beperkte lucht invoer heb, heb ik in het midden van de luchtbak een aantal gaten gemaakt die 'valse lucht' binnenlaten als de ventilator hoog gaat. Die zijn nu ook dicht en dus alleen de lucht via de twee slangen is waar de warmtewisselaar het mee moet doen.

Wat ik nu al kan constateren is dat temperatuur van de lucht die binnenkomt in de luchtbak niet over de 20 graden komt. Ik hou daar rekening mee dat er warmte ook van van de warmtewisselaar afgegeven wordt aan de standaardsensor in binnenunit.

Eens kijken of straks op een lagere stand, niet opwarmen, de temperatuur constant is.

Update: een aantal na de opstart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkRkWJuo7xF16tp4duicDS-tM2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zikstP1pOIsDdMqCY6CIdzY7.jpg?f=fotoalbum_large

Hier heb staat ook de compressor snelheid in de onderste grafiek. De met de hand gemeten temperatuur op enkele centimeters van het plafond is 21,8 graden. Ik heb alleen de plafondventilator aangehad in de eerder genoemde 10 minuten en daarna niet meer.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2023 14:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
nMad schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:58:
[...]

Netjes zeg. 1083 kWh om een jaar lang je woonkamer op een comfortabele temperatuur te houden is niet veel!
Klopt valt zeker niet tegen, en aanvullend hier dus ook 794m3 gas heb bespaard en zal in september ongeveer uitkomen op zo’n 290m3 totaal gasverbruik voor een heel jaar SWW (welke ik anders ook nog had bovenop die 794m3)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Hier geeft de Daikin app structureel te weinig aan bij gebruik maar als de units uit staan geeft ie weer te veel aan. Ik meet met een shelly EM waarvan ik weet dat die wel aardig klopt omdat de verschillende metingen van mijn verbruik overeenkomen met wat er uit mijn slimme meter komt.

December: 487,8 kWh in app vs 524,6 kWh
Januari: 426,7 kWh in app vs 459,8 kWh

De app geeft dus zo'n 7% minder aan of de Shelly 7,5% meer. Dit is van 3 binnenunits waarvan er 2 24/7 aan staan.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
Team-RiNo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:57:
[...]

3dBA en het werkt ook bij multi splits. Ik heb het zelf nooit gebruikt want heb een omkasting. De fluisterstille stand zorgt er wel voor dat de unit minder efficiënt werkt.
Ok, bedankt.

Bij MHI wordt de geluidsdruk ook verlaagt met 3dBA van het ZS model. Van 48 naar 45dBA.
Maar bij de ZSX beweren ze zelf bij de specs dat het buitendeel zakt naar 35dBA met silent mode, dat vind ik wel een erg groot verschil.
MHI ondersteunt het alleen bij de single splits, dat is wel jammer.

Ik ben nog aan het twijfelen tussen een MHI en Daikin.

[ Voor 5% gewijzigd door Stark op 22-02-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Stark schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:44:
[...]

Ok, bedankt.

Bij MHI wordt de geluidsdruk ook verlaagt met 3dBA van het ZS model. Van 48 naar 45dBA.
Maar bij de ZSX beweren ze zelf bij de specs dat het buitendeel zakt naar 35dBA met silent mode, dat vind ik wel een erg groot verschil.

Mogelijk gaat het dan om geluidsdruk, dat wordt op 'x' afstand gemeten (vaak 3m maar kan alles zijn) en niet direct bij de unit. Geluidsdruk wordt vaak gebruikt maar is misleidend omdat een geluidsdruk van 35dBA er niet voor zorgt dat de unit bijv. op erfgrens mag staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 18:47
Stark schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:44:
[...]

Ok, bedankt.

Maak je je zoveel zorgen om het geluidsniveau van de buitenunit? Ik heb een MHI multi (dus zonder silent mode) maar vind de buitenunit echt verre van luidruchtig. Nu is dit natuurlijk een subjectief ding, maar heb zelf meerdere keren bezoekers gehad die verbaasd reageerden dat dat ding überhaupt zo weinig geluid maakt.

De verschillen per merk en/of type zijn overigens wel groot. Een paar huizen verderop hebben ze twee kleinere LG buitenunits hangen (volgens mij wel wat oudere modellen) en die hoor ik altijd flink loeien als ik voorbij loop.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
MiBe schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:04:
[...]

Maak je je zoveel zorgen om het geluidsniveau van de buitenunit? Ik heb een MHI multi (dus zonder silent mode) maar vind de buitenunit echt verre van luidruchtig. Nu is dit natuurlijk een subjectief ding, maar heb zelf meerdere keren bezoekers gehad die verbaasd reageerden dat dat ding überhaupt zo weinig geluid maakt.

De verschillen per merk en/of type zijn overigens wel groot. Een paar huizen verderop hebben ze twee kleinere LG buitenunits hangen (volgens mij wel wat oudere modellen) en die hoor ik altijd flink loeien als ik voorbij loop.
Ik heb door mijn installateur LG's laten installeren en ik mag nu andere uitzoeken omdat ik bij de offerte twee keer expliciet gevraagd heb voor stille buiten units, zowel bij mij in de tuin toen we in gesprek waren als ook nog eens via de mail. Man gaf aan dat de unit op de erfgrens nooit zo hard zal klinken, nou ik schaam mij bijna om dat ding aan te zetten. Gelukkig komen ze mij tegenmoet en mag ik een ander merk nemen zonder installatie kosten, moet alleen de meerprijs van de units betalen, wat logisch is.

Dus ja geluid buiten deel is voor mij belangrijk omdat ik in een rijtjes huis woon. Ik heb bij mijn buurman achter in de tuin gestaan en hij heeft twee MHI single splits en die zijn niet zo luid als mijn LG's.

Achteraf als ik dit had geweten had ik natuurlijk direct een ander merk genomen.

Ben alleen aan het twijfelen of ik 1 multi split unit wil met 3 binnen units of 3 single splits wil ivm silent mode. Ik zal zelf ook maar 1 unit tegelijk aanhebben, ik woon alleen. Ze zullen dus niet 24/7 draaien dus weet dan niet of een multi zo handig is. Want soms kom ik niet eens in de woonkamer en ben ik de hele avond op de computerkamer en dat is maar een kleine kamer.

Zal een unit op woonkamer, slaapkamer en computer kamer komen te hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Stark op 22-02-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
Stark schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:27:
[...]
Ze zullen dus niet 24/7 draaien dus weet dan niet of een multi zo handig is.
Juist met ad hoc stoken heb je minder 'last' van het in verhouding hogere minimumvermogen van een multi :)

Mocht je bij multi een relatief hoog vermogen nodig hebben op je buitenunit (~6kW of meer), dan zou ik sowieso bij Daikin uit de buurt blijven (al helemaal gezien je hem vaak met slechts 1 binnenunit wil gaan draaien), die hebben een significant hoger minimumvermogen dan de grotere multisplit buitenunits van bijvoorbeeld MHI.

Aangezien je aangeeft niet vaak met meerdere units tegelijk te zullen draaien zijn drie singles ook een prima optie, daarbij heb je ook geen single point of failure wat bij multi natuurlijk wel het geval is. Esthetisch gezien (een beetje afhankelijk van waar je je buitenunits plaatst) kan het wel weer een pijnpunt zijn met 3 buitenunits.

Zoveel mensen zoveel wensen...

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
LG's zijn serieus luidruchtig soms maar dat heeft met de regeling te maken. Ze gaan graag naar de max en er is geen optie om rustiger aan te verwarmen, alleen koelen (bij single in app/afstandsbediening, multi met een jumper).

Een buitenunit op 2-3000W is gewoon erg luid, niks aan te doen. Ik heb ondertussen wel ongeveer door hoe ik de MU3R19 moet temmen maar het is verre van ideaal. Op 3-700W draait het wel lekker rustig.

Ik zou nooit meer een LG nemen voor verwarmen. Doe mij maar een Daikin of MHI multi, demand control / silent werkt daar tenminste wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Servee schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:29:

Met continu 24/7 bedoel je ook echt dat je airco een maand lang, of zelfs langer, draait zonder pauze?
Modulerende compressors slijten volgens mij 'het meest' bij continu opstarten, maar ik vraag me zelf af of continu 24/7 ook niet een keer een soort pauze nodig heeft bijv. Heb daar weinig over kunnen vinden maar gevoelsmatig zegt het me dat het ook niet goed kan zijn als dat ding wekenlang nonstop draait toch? Even los van het reinigen van de filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Processorkoeler schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:41:
[...]

Met continu 24/7 bedoel je ook echt dat je airco een maand lang, of zelfs langer, draait zonder pauze?
Modulerende compressors slijten volgens mij 'het meest' bij continu opstarten, maar ik vraag me zelf af of continu 24/7 ook niet een keer een soort pauze nodig heeft bijv. Heb daar weinig over kunnen vinden maar gevoelsmatig zegt het me dat het ook niet goed kan zijn als dat ding wekenlang nonstop draait toch? Even los van het reinigen van de filters.
Ik heb het even teruggezocht, sinds 12 november tot en met vandaag draait hier de boel 24/7 dus continue zonder pauze, eerste helft november af en toe 24/7. In januari heb ik twee dagen een testje gedaan maar daarna weer 24/7.

Volgens mij hebben de diverse defrosts voor voldoende herstarts gezorgd en heeft dat de compressor extra belast ;) maar ik zou niet weten in hoeverre dit een probleem zou zijn, ik merk helemaal niks aan het werkingsprincipe of gevolgen hiervan. In warme landen draaien de airco’s veelal 24/7 maar ook in bijvoorbeeld supermarkten en hotels al zijn dat wellicht iets andere (grotere) systemen maar het principe blijft hetzelfde.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Servee schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:00:
[...]

Ik heb het even teruggezocht, sinds 12 november tot en met vandaag draait hier de boel 24/7 dus continue zonder pauze, eerste helft november af en toe 24/7. In januari heb ik twee dagen een testje gedaan maar daarna weer 24/7.

Volgens mij hebben de diverse defrosts voor voldoende herstarts gezorgd en heeft dat de compressor extra belast ;) maar ik zou niet weten in hoeverre dit een probleem zou zijn, ik merk helemaal niks aan het werkingsprincipe of gevolgen hiervan. In warme landen draaien de airco’s veelal 24/7 maar ook in bijvoorbeeld supermarkten en hotels al zijn dat wellicht iets andere (grotere) systemen maar het principe blijft hetzelfde.
Ik had echt het idee dat 'ie op lange(re) duur dan stuk gaat, maar dat is denk ik mijn pech dat de unit na 2 weken non-stop draaien, stuk ging. Wellicht gewoon toeval.

Moet wel zeggen dat (denk ik) de zakelijke/supermarktunits ook wel gebouwd zijn op langdurige werking. Misschien een gevoelskwestie ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]
Ben alleen aan het twijfelen of ik 1 multi split unit wil met 3 binnen units of 3 single splits wil ivm silent mode. Ik zal zelf ook maar 1 unit tegelijk aanhebben, ik woon alleen. Ze zullen dus niet 24/7 draaien dus weet dan niet of een multi zo handig is. Want soms kom ik niet eens in de woonkamer en ben ik de hele avond op de computerkamer en dat is maar een kleine kamer.

Dit is eigenlijk de perfecte case voor multi, je hebt dan een buitenunit die lekker op lage toerental pruttelt met maar 1 van de 3 units aan, in plaats van 1 binnen op max = 1 buiten op max, 2x uit. Met Daikin kan je vermogen regelen met Demand Control, ook bij multi, zodat het niet zomaar de volle 2000W uit de stekker trekt. Alleen als het echt koud wordt moet je de begrenzer uitzetten, niet zo erg, dan zit niemand in de tuin.

Combinaties: https://www.daikin.be/con...-lucht%20warmtepompen.pdf

Pagina 80 = 4kW, 82 = 5.2 kW. Daarmee op de -40 mag je 2x 2.0, 1x 2.5 aansluiten, de grotere kan tot 2x 2.5, 1x 3.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Processorkoeler schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:06:
[...]

Ik had echt het idee dat 'ie op lange(re) duur dan stuk gaat, maar dat is denk ik mijn pech dat de unit na 2 weken non-stop draaien, stuk ging. Wellicht gewoon toeval.

Moet wel zeggen dat (denk ik) de zakelijke/supermarktunits ook wel gebouwd zijn op langdurige werking. Misschien een gevoelskwestie ofzo?
Over een paar jaar kan ik je hierop een antwoord geven maar hier zijn er al diversen die dit al jarenlang doen en de boel draait nog steeds.

De principewerking blijft hetzelfde, of je nu een 2kW unit hebt of een 35kW unit. Een VRF systeem heeft als verschil dat deze kan verwarmen en koelen tegelijk, omdat je in grote gebouwen meerdere soorten vraag hebt en je niet 40 units op het dak wil zetten.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Misschien een gekke vraag, maar heeft iemand hier ervaring met lucht-lucht warmtepompen, multi splits, voor koel en vriescellen? Op de zaak hebben we 4+4 van die dingen en allemaal losse thermostaten met aan-uit besturing, je zou zeggen dat het beter moet kunnen.

Nu de stroomprijs zo hoog is en waarschijnlijk blijft is er budget om dat te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Processorkoeler schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:06:
[...]

Je koelkast/diepvries zet je toch ook niet uit, dat ding loopt ook te pendelen als een gek voor 10-20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-07 23:38
24/7 op stille mode setpoint 20 en kamertemperatuur 20 graden het hele jaar, stabieler dan gister gaat het niet worden zie hier onder, hij is nu uit gegaan door warmte van de oven een heerlijke cake gebakken. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dj_gu2EAnoueqja882jXwyqqkTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeUda7BDYPmLlnwJBQ0e9BY3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Weerman2 op 22-02-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

mr_evil08 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:51:
[...]

Je koelkast/diepvries zet je toch ook niet uit, dat ding loopt ook te pendelen als een gek voor 10-20 jaar.
da's waar, maar die is specifiek gebouwd op een constante werking. Ik weet niet wat de engineering achter 'n airco is, maar zeker in NL is het idee 'voor de zomer' en ook verwarmen.

MIsschien moet ik er nog aan wennen hoor, deze staat zeker niet 24/7 aan, maar vervangt ook niet 100% de centrale warmtevraag beneden. Ik denk dat het meer 'n psychologisch idee is van mij dan dat ik het daadwerkelijk tegenspreek. Maar ik lijk nu wat 'huiverig' om 'm 24/7 aan te zetten.

@Weerman2 dat ziet er netjes uit, wat heb je hangen en wat voor ruimte/bouwjaar/grootte etc? 135W voor 20c, zou ik ook wel willen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Processorkoeler op 22-02-2023 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 13:42

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Processorkoeler schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:05:
[...]

da's waar, maar die is specifiek gebouwd op een constante werking. Ik weet niet wat de engineering achter 'n airco is, maar zeker in NL is het idee 'voor de zomer' en ook verwarmen.

MIsschien moet ik er nog aan wennen hoor, deze staat zeker niet 24/7 aan, maar vervangt ook niet 100% de centrale warmtevraag beneden. Ik denk dat het meer 'n psychologisch idee is van mij dan dat ik het daadwerkelijk tegenspreek. Maar ik lijk nu wat 'huiverig' om 'm 24/7 aan te zetten.

@Weerman2 dat ziet er netjes uit, wat heb je hangen en wat voor ruimte/bouwjaar/grootte etc? 135W voor 20c, zou ik ook wel willen :)
Ik zou jezelf er niet te druk om maken. Genoeg landen met een heet klimaat waar iedereen zijn airco continue aanstaat. 24/7 en dat 365 dagen per jaar. Over het algemeen zijn het degelijke apparaten.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-07 23:38
Processorkoeler schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:05:
[...]

MHI SRK25ZSX / +/- 85 kub / 1993 / HR++ 2016 / 10cm eps in spouw
Jaar gebruik tot nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Na5YIiE62wH3nRoGVq9uejmV8Jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzgVfdgtrMcVhr91oMGOsjqs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:21:
LG's zijn serieus luidruchtig soms maar dat heeft met de regeling te maken. Ze gaan graag naar de max en er is geen optie om rustiger aan te verwarmen, alleen koelen (bij single in app/afstandsbediening, multi met een jumper).

Een buitenunit op 2-3000W is gewoon erg luid, niks aan te doen. Ik heb ondertussen wel ongeveer door hoe ik de MU3R19 moet temmen maar het is verre van ideaal. Op 3-700W draait het wel lekker rustig.
De MU3R19 is een maat groter dan mijn MU2R17 (met 3.5 + 2.5), maar ik vraag me af of LG dat toch iets heeft verbeterd. Ik zie namelijk alleen in de ochtend een korte piek van 1300-1400W (in HomeWizard dus 5 minuten gemiddelde) en daarna gaat hij snel terug naar 300-500W. Dan heeft hij 7+ uur uitgestaan dus dat is te overzien. De rest van de dag blijven de pieken eigenlijk altijd onder de 1000W zelfs na de beruchte 3h oil return cycle. De buitenunit staat naast een schuifpui en ik heb binnen nog helemaal niets gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
w00key schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:12:
[...]

Dit is eigenlijk de perfecte case voor multi, je hebt dan een buitenunit die lekker op lage toerental pruttelt met maar 1 van de 3 units aan, in plaats van 1 binnen op max = 1 buiten op max, 2x uit. Met Daikin kan je vermogen regelen met Demand Control, ook bij multi, zodat het niet zomaar de volle 2000W uit de stekker trekt. Alleen als het echt koud wordt moet je de begrenzer uitzetten, niet zo erg, dan zit niemand in de tuin.

Combinaties: https://www.daikin.be/con...-lucht%20warmtepompen.pdf

Pagina 80 = 4kW, 82 = 5.2 kW. Daarmee op de -40 mag je 2x 2.0, 1x 2.5 aansluiten, de grotere kan tot 2x 2.5, 1x 3.5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwJ_iEVavEO-Dk3mNLi9SVYvfS0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZrXJHRn29D1pKeUVa0m1hyDx.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gS3XY_iBsSnknMrzGg-As2UXQfQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UKro1p77a5x7VvtAJNduA36v.jpg?f=user_large
Oke, bedankt.
Wat is nu het minimale vermogen dat die uit het stroomnet trekt? 0,3kW of 1,1kW?

[ Voor 15% gewijzigd door Stark op 22-02-2023 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
user109731 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:28:
[...]

De MU3R19 is een maat groter dan mijn MU2R17 (met 3.5 + 2.5), maar ik vraag me af of LG dat toch iets heeft verbeterd. Ik zie namelijk alleen in de ochtend een korte piek van 1300-1400W (in HomeWizard dus 5 minuten gemiddelde) en daarna gaat hij snel terug naar 300-500W. Dan heeft hij 7+ uur uitgestaan dus dat is te overzien. De rest van de dag blijven de pieken eigenlijk altijd onder de 1000W zelfs na de beruchte 3h oil return cycle. De buitenunit staat naast een schuifpui en ik heb binnen nog helemaal niets gehoord.
De MU3R19 deelt onderdelen met de -21 en MU4R25, o.a. de compressor. Dat maakt zijn piekvermogen een stuk hoger. Het stomme is dat hij zelfs met 1 unit aan (1x 2.5 of 3.5) de buitenunit op max zet, voor eventjes inderdaad zoals je zegt nu het zo warm is, maar in die 5-15 minuten is het vrij onaangenaam buiten.

Bij kouder weer blijft hij langere tijd hoog, of bij gebruik van 2 of meer units op stand heat. Dat is erg aso voor de buren dus ik zet max 1 op heat, en de rest op fan, en probeer vermogen onder de 1kW te houden. Zoiets hoor je niet te hoeven doen maar hey, LG 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Stark schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:49:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oke, bedankt.
Wat is nu het minimale vermogen dat die uit het stroomnet trekt? 0,3kW of 1,1kW?
0.3 kW stroom van stopcontact en produceert 1.1 kW warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Stark schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:49:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oke, bedankt.
De ene is in Kw de andere Ampère
Als je ampère X de spanning doet zou het op hetzelfde moeten uitkomen

Je post is aangepast, het antwoord is hier al gegeven

[ Voor 3% gewijzigd door Hespy op 22-02-2023 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Team-RiNo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:56:
[...]

Mogelijk gaat het dan om geluidsdruk, dat wordt op 'x' afstand gemeten (vaak 3m maar kan alles zijn) en niet direct bij de unit. Geluidsdruk wordt vaak gebruikt maar is misleidend omdat een geluidsdruk van 35dBA er niet voor zorgt dat de unit bijv. op erfgrens mag staan.
De 20ZSX gaat zelfs tot 33 dB. Geluidsdruk vind ik wel handiger om mee te rekenen. Normaalgesproken gelden de opgegeven waarden voor 1 meter afstand. Geluidsvermogen is onafhankelijk van de afstand, maar hoe bereken je dan de geluidsdruk op x m? Maximale geluidsdruk op de erfgrens is wat is vastgelegd in de regels, dus daar moet je in principe aan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
w00key schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:15:
Misschien een gekke vraag, maar heeft iemand hier ervaring met lucht-lucht warmtepompen, multi splits, voor koel en vriescellen? Op de zaak hebben we 4+4 van die dingen en allemaal losse thermostaten met aan-uit besturing, je zou zeggen dat het beter moet kunnen.

Nu de stroomprijs zo hoog is en waarschijnlijk blijft is er budget om dat te veranderen.
(Off topic)
Een koelcentrale met frequentie gestuurde compressoren met elektronische expansie ventielen maar ik denk dat je de prijs daarvan niet wil weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
Slonzo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:54:
Het is eindelijk zo ver, Demand Control zit eindelijk in de Onecta (Daikin) app voor de nieuwere units met cloud-only controller *O* (naja, in de beta toch)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik in de Daikin handleiding kijk kan ik die demand control niet vinden.
Of is dit alleen met de app en dus WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:31

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Waar kan ik 123 piek wattage vinden van een airco set? Wordt niet echt wijzer van de datasheets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
[...]

Ik heb door mijn installateur LG's laten installeren en ik mag nu andere uitzoeken omdat ik bij de offerte twee keer expliciet gevraagd heb voor stille buiten units, zowel bij mij in de tuin toen we in gesprek waren als ook nog eens via de mail. Man gaf aan dat de unit op de erfgrens nooit zo hard zal klinken, nou ik schaam mij bijna om dat ding aan te zetten. Gelukkig komen ze mij tegenmoet en mag ik een ander merk nemen zonder installatie kosten, moet alleen de meerprijs van de units betalen, wat logisch is.

Dus ja geluid buiten deel is voor mij belangrijk omdat ik in een rijtjes huis woon. Ik heb bij mijn buurman achter in de tuin gestaan en hij heeft twee MHI single splits en die zijn niet zo luid als mijn LG's.

Achteraf als ik dit had geweten had ik natuurlijk direct een ander merk genomen.

In jou geval zou ik 3 single split nemen mits je de buitengroepen kwijt kan. Als er telkens maar 1 zal aan staan zal je verbruik lager liggen en veel beter zal afgestemd zijn op de vraag, bijkomend voordeel is als er iets defect zou geraken aan een multi je hele huis
zonder verwarming zou zitten. bv Slaapkamer en computer kamer zou ik een 2 X 20 nemen en woonkamer een 35 ik ken je afmetingen en isolatie warden niet maar weet wel dat bij Daikin een 20 2,5Kw nominaal en een 35 4kw nominaal vermogen geeft. Voor een zelfde vermogen zou je al een 5mx90 moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Xqlus1ve schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:22:
Waar kan ik 123 piek wattage vinden van een airco set? Wordt niet echt wijzer van de datasheets.
Merk/Type?
Opgenomen vermogen of afgegeven vermogen?
Koeling of verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Hespy schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:50:
[...]

Merk/Type?
Opgenomen vermogen of afgegeven vermogen?
Koeling of verwarming?
Daikin FTXJ50 + FJX50A. Wil weten wat deze set max aan wattage kan verbruiken, verwarmen en koelen, ga er een nieuwe groep voor aanleggen en hierbij komt nogmaals een 2,5kW set bij van Daikin. Wil niet dat ik de groep onderuit trekt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Stark schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:42:
[...]

Als ik in de Daikin handleiding kijk kan ik die demand control niet vinden.
Of is dit alleen met de app en dus WiFi?
Vraagbesturing is enkel via de app, via de afstandsbediening heb je wel econ wat er voor zorgt dat er geen al te grote pieken worden gemaakt bij opstart en bij setpoint aanpassingen maar is niet hetzelfde.

Via de app kan je de optie buitenunit stil niet activeren maar als je de afstandsbediening gebruikt zie je het wel in de app dat deze actief is. Wat daar de reden van mag zijn,.... De intelligent eye kan je ook niet activeren met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Xqlus1ve schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:54:
[...]

Daikin FTXJ50 + FJX50A. Wil weten wat deze set max aan wattage kan verbruiken, verwarmen en koelen, ga er een nieuwe groep voor aanleggen en hierbij komt nogmaals een 2,5kW set bij van Daikin. Wil niet dat ik de groep onderuit trekt namelijk.
Buitengroep bedoel je wss RXJ?
Zie tabel opgenomen max vermogen verwarming 1,45Kw = 1450W = 6,3A
Max aan te raden zekering 13A smelt veiligheid ofwel 16A C automaat.
Als je toch bezig bent in je kast zou ik 2 aparte zekeringen voorzien (als je nog plaats hebt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoUJxMjTrUlNSoY-G84gtyj1SPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuW3yAkIfpJHbH7K8qhAmWNS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Hespy op 22-02-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
Hespy schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Vraagbesturing is enkel via de app, via de afstandsbediening heb je wel econ wat er voor zorgt dat er geen al te grote pieken worden gemaakt bij opstart en bij setpoint aanpassingen maar is niet hetzelfde.

Via de app kan je de optie buitenunit stil niet activeren maar als je de afstandsbediening gebruikt zie je het wel in de app dat deze actief is. Wat daar de reden van mag zijn,.... De intelligent eye kan je ook niet activeren met de app.
OK, en bij Daikin is de WiFi (dus via app) een optie wat de unit iets hoger in prijs maakt, toch? Of is dat alleen bij ME en MHI?

[ Voor 3% gewijzigd door Stark op 22-02-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Stark schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:09:
[...]

OK, en bij Daikin is de WiFi (dus via app) een optie wat de unit iets hoger in prijs maakt, toch? Of is dat alleen bij ME en MHI?
Vanaf de perfera is dit standaard inbegrepen.
Comfora en leger niet inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Stark schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:09:
[...]

Bij MHI “moet” je de WiFi module er los bij kopen. Bij Daikin zit deze er tegenwoordig standaard in bij nieuwe modellen vanwege cloud keuze. Deze “modules” zijn geen modules meer maar geïntegreerd in het interne schakelbord van je binnenunit.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Servee schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:19:
[...]

Bij MHI “moet” je de WiFi module er los bij kopen. Bij Daikin zit deze er tegenwoordig standaard in bij nieuwe modellen vanwege cloud keuze. Deze “modules” zijn geen modules meer maar geïntegreerd in het interne schakelbord van je binnenunit.
Het zit er standaard in bij Daikin maar wel nog een aparte print. Zie schema Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDWB_HG3lVQbJYa2wat9A5KPJ7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7srN75s1wfslPfLVzwVGBZw1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Hespy schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:08:
[...]

Buitengroep bedoel je wss RXJ?
Zie tabel opgenomen max vermogen verwarming 1,45Kw = 1450W = 6,3A
Max aan te raden zekering 13A smelt veiligheid ofwel 16A C automaat.
Als je toch bezig bent in je kast zou ik 2 aparte zekeringen voorzien (als je nog plaats hebt)

[Afbeelding]
Waarom 2 zekeringen? 1 nieuwe aparte groep 16A zou toch moeten volstaan? Op diezelfde groep komt er ook een RXM25R of een 2MXM50A (afhankelijk of ik 2 slaapkamers wil voorzien). Maar met 1450 x 2 trek ik de groep niet onderuit als ik het goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 07:32
Servee schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:19:
[...]

De nieuwe MHI binnenunits (SRK ## ZS-WF) hebben nu wel (eindelijk) standaard WiFi aan boord.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Xqlus1ve schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:26:
[...]

Waarom 2 zekeringen? 1 nieuwe aparte groep 16A zou toch moeten volstaan? Op diezelfde groep komt er ook een RXM25R of een 2MXM50A (afhankelijk of ik 2 slaapkamers wil voorzien). Maar met 1450 x 2 trek ik de groep niet onderuit als ik het goed begrijp.
Waarom niet? Ik heb hier 2 20's op elk een 10A en een 35 op een 16A met nog eens elk een Holewizard meter er achter. Het sluimer verbruik is rond de 6W in de zomer of tussen seizoen kan je deze dat je lang niet zal gebruiken af leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Hespy schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:25:
[...]

Het zit er standaard in bij Daikin maar wel nog een aparte print. Zie schema [Afbeelding]
Klopt, een mini printje maar het is geen fysiek kastje meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIX48DaUgyLLnRJW5DUqL4srRO0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lA2zFIsxlQFq78UQQ9RXBmfL.jpg?f=user_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
GermanPivo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:31:
[...]

De nieuwe MHI binnenunits (SRK ## ZS-WF) hebben nu wel (eindelijk) standaard WiFi aan boord.
*O*

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickDLH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-09 15:35
Weet iemand hoe je het light op een Mitsubishi SRK20ZS binnenunit uit zet voor in de avond?

We hebben ook de Smart M-Air app maar hier lijkt het niet mee te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Servee schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:43:
[...]

De gehele curve word gestuurd door de vraagbesturing en dat kan vreemd regelgedrag veroorzaken. Nu heb ik hier ook wel eens gehad dat pas bijna een graad onder setpoint de buitenunit gas gaat geven maar meestal gaat dit gewoon goed.

In geval van een multi zouden de spoelen van de ventielen in de buitenunit wel eens issues kunnen veroorzaken, die willen bij een multi nog wel eens problemen geven waardoor deze niet ver genoeg of zelfs helemaal niet meer openen. Je kan dit controleren of er aanslag op zit.
Als ik hier de vraagbesturing reset ( fysiek uitzet), en dan door even op koelen te zetten en dan weer op verwarmen werkt alles weer zoals het hoort, bij jou werkt dat niet altijd wat ik begrijp en dat is raar.

Daarnaast heb je te maken met een minimaal vermogen van je buitenunit icm capaciteit van je binnenunit, het kan zijn dat de software de rem erop houd om een overshoot tegen te gaan omdat gas bij geven op het moment na een hele dag draaien wellicht in de berekening teveel is en daardoor dus inhoud. Het proces achter de ntc van een warmtepomp is iets gecompliceerder dan een cv ketel die gewoon de gevraagde warmte geeft.
De installatie is vrij nieuw (augustus 2022) en als ik na wat gehannes de boel 'reset' en vraagsturing echt uit staat en wel op hoog vermogen kan verwarmen, dan doet het het allemaal prima, dus hardware lijkt me niet het probleem om naar hoger vermogen te komen. Overigens kan ik ook het setpoint naar standje sauna zetten, dat doet helemaal niks met de vraagsturing aan (op auto of 100%). Nog steeds geen hoger vermogen.

Zit er niet gewoon een PID control op dit systeem? Zo nee, waarom niet?

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Hespy schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:35:
[...]

Waarom niet? Ik heb hier 2 20's op elk een 10A en een 35 op een 16A met nog eens elk een Holewizard meter er achter. Het sluimer verbruik is rond de 6W in de zomer of tussen seizoen kan je deze dat je lang niet zal gebruiken af leggen
Ik snap je punt niet, 2x 5kW set past op 1 16A groep zonder problemen als ik piek wattage zie. Dat je het kan verdelen is een ander verhaal. Maar mijn meterkast zit al bija zo goed als vol.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-09 20:41
Martin7182 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:07:
[...]
Geluidsvermogen is onafhankelijk van de afstand, maar hoe bereken je dan de geluidsdruk op x m? Maximale geluidsdruk op de erfgrens is wat is vastgelegd in de regels, dus daar moet je in principe aan voldoen.
Bij harde ondergrond zonder muren dicht bij de WP (ook wel vrije veld opstelling genoemd):
Geluidsdruk = GeluidsVermogen - 8 - 20*log(afstand in meter)

Bij harde ondergrond en opstelling voor een muur:
Geluidsdruk = GeluidsVermogen - 5 - 20*log(afstand in meter)

Ik heb hieronder een plotje gezet met verschillende geluids vermogens en welke geluidsdruk je dan op welke afstand hebt bij opstelling op een harde ondergrond voor een muur.

Het bovenste deel is in dB en dus een logaritmische schaal.
Bij het onderste plotje heb ik de Y as relatief gemaakt ten opzichte van 40 dB en zie je dus een lineaire schaal, dat maakt het wat makkelijker zichtbaar wanneer de grens voor geluidsdruk overdag en snachts overschreden wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02AdhXG4jJqGo2SXrPUPZa5osSk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HPNrk2C53Xcc9bA7Mz7xk1u3.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Team-RiNo
Martin7182 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:07:
[...]

De 20ZSX gaat zelfs tot 33 dB. Geluidsdruk vind ik wel handiger om mee te rekenen. Normaalgesproken gelden de opgegeven waarden voor 1 meter afstand. Geluidsvermogen is onafhankelijk van de afstand, maar hoe bereken je dan de geluidsdruk op x m? Maximale geluidsdruk op de erfgrens is wat is vastgelegd in de regels, dus daar moet je in principe aan voldoen.
De geluidsdruk is alleen zelden voor de afstand van 1m, Daikin doet 2m en Toshiba zelfs 4m+. Je kan dus onmogelijk een juiste afstand tot de erfgrens berekenen als je er vanuit gaat dat geluidsdruk altijd voor dezelfde afstand geldt. Je kan bovenstaande grafiek gebruiken of een tabel als deze gebruiken https://www.distrimex.nl/geluidsniveau-dba-afstandstabel

• Martin7182
  • Nu online
Team-RiNo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:18:
[...]

De geluidsdruk is alleen zelden voor de afstand van 1m, Daikin doet 2m en Toshiba zelfs 4m+. Je kan dus onmogelijk een juiste afstand tot de erfgrens berekenen als je er vanuit gaat dat geluidsdruk altijd voor dezelfde afstand geldt. Je kan bovenstaande grafiek gebruiken of een tabel als deze gebruiken https://www.distrimex.nl/geluidsniveau-dba-afstandstabel
Dus de geluidsdruk op 1 m is gelijk aan het geluidsvermogen minus 5 dB voor een muur en minus 8 dB in het vrije veld. En bij elke verdubbeling v.d. afstand gaat er 6 dB af.
Nou vraag ik me alleen nog af hoeveel je nog moet corrigeren voor geluid naar de zijkant.

• MiBe
GermanPivo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:31:
[...]

Ben wel benieuwd of dat dan gewoon de reguliere WiFi-module die je normaal los koopt maar er standaard in zit of dat er bij de nieuwe modellen iets op het PCB gesoldeerd is (met andere woorden, of je de module nog gewoon lost kunt trekken om hem te kunnen vervangen door een MHI-AC-Ctrl module). Zou voor smart home integratie een flinke domper zijn als die header niet meer beschikbaar is.

Pagina: 1 ... 315 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic