Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 314 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.356.902 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 10:07
Sinds een week heb ik naar tevredenheid de Daikin Stylish. Maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat de airco uit ging nadat ik een temperatuurswijziging of fanwijziging invoerde op de afstandsbediening. Dit, nadat ik de airco eerder met de app aan had gezet.
Voordat ik het bij de leverancier neerleg ben ik allereerst benieuwd of dit issue bij anderen ook voorkomt en of dit op te lossen was. Remote resetten bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
edjedan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:32:
Sinds een week heb ik naar tevredenheid de Daikin Stylish. Maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat de airco uit ging nadat ik een temperatuurswijziging of fanwijziging invoerde op de afstandsbediening. Dit, nadat ik de airco eerder met de app aan had gezet.
Voordat ik het bij de leverancier neerleg ben ik allereerst benieuwd of dit issue bij anderen ook voorkomt en of dit op te lossen was. Remote resetten bijvoorbeeld?
Als je afstandsbediening op de stand 'uit' staat, dan gebeurt dit.

De communicatie tussen je afstandsbediening gaat maar in 1 richting. Met de app gaat het in 2 richtingen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:51
De remote werkt enkel in één richting en wordt dus niet gesynchroniseerd bij wijzigingen in de app. Ook kan je elke remote gebruiken voor elke binnenunit vermits deze geen pairing nodig hebben. Goed kijken of er "ON" staat op de afstandsbediening als je iets wijzigt anders slaat de airco af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 10:07
Fijn, bedankt allebei. Ik zal erom denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-09 23:45
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:01:
[...]

Is sterk afhankelijk van de installatie/configuratie/huis.
Lagere binnentemperatuur=minder warmteverlies klopt, maar lang niet altijd terug te zien in praktijk(hier niet tenminste).
Alleen als airco op vollast draait is die minder efficient, tussen 0 en 75% valt ook niet terug te zien in praktijk.
Wanneer de airco hard moet draaien is het vaak kouder buiten waardoor het lijkt dat die meer verbruikt, maar dat komt omdat het huis meer warmteverlies heeft.

@DriesLec Bij luchtdicht maken van het huis zie je meer effect waaronder goed te kijken naar de ventilatie, luchtverwarming heeft veel invloed hoe goed luchtdicht je huis is.
Thanks! Ja huis is nog in volle transformatie. De buitenafwerking van mijn ramen moet nog gebeuren (kitten etc) Enige wat niet echt luchtdicht is volgens mij is beetje plaats onder de deur maar daar kan ik gerust mee leven. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:04
Tommie12 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:34:
[...]

Als je afstandsbediening op de stand 'uit' staat, dan gebeurt dit.

De communicatie tussen je afstandsbediening gaat maar in 1 richting. Met de app gaat het in 2 richtingen.
Voor iemand er over begint: Bij MHI synchroniseerd de de afstandsbediening ook niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:55
Zien jullie op de MHI / Daikin remotes dan niet dat de unit "uit" staat (volgens de remote) ?

Als ik onze ME unit aan zet via app of domoticz, dan blijft mijn remote scherm uit. Ik zal hem dan eerst op ON moeten drukken voor ik de temperatuur of iets anders via de remote kan aanpassen. Volgens mij doet de remote niks als ik alleen op bv. de + druk om temperatuur te verhogen (als scherm uit is). De unit reageert niet bij het drukken op ON , als hij al aan staat. Hooguit zal hij wat settings doorgeven vanuit de remote, maar die pas je daarna toch al aan ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Plenkske op 14-02-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:15
Nog even mijn ervaring mbt werking van binnenunit.

Ik heb inmiddels verschillende positie,s geprobeerd mbt "externe voeler" en het is een rot regeling wanneer die te dichtbij hangt, bij lage warmtevraag ging dit wel goed maar zodra het iets hoger is zie je meteen de binnentemp stijgen terwijl de werkelijke temp niet zo is, daar reageert binnenunit vervolgens op en gaat weer terug en lijkt alsof die het niet aan kan.

Inmiddels hangt de voeler al meer dan een maand op CV termonstaathoogte op 2-3 meter afstand en dat gaat goed, zowel als buiten warm is of de zon schijnt op de ramen of koud weer, in verleden steeg de binnentemp met 1-2 graden wanneer de zon scheen en bij kou bleef die achter op de werkelijke kamertemperatuur.

De binnentemp binnen de Daikin App klopt met de werkelijke temp, soms een afwijking van 0,5c maar dat klopt gezien de App alleen hele graden kan aangeven.

[ Voor 90% gewijzigd door mr_evil08 op 14-02-2023 12:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:55
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:15:
@Plenkske Ik gebruik altijd bediening via WiFi controller, wanneer ik wel via Afstandsbediening wil doen moet ik inderdaad goed opletten door de afstandsbediening eerst in de juiste stand te zetten en een hand voor de IR ontvanger te houden, daarna kun je pas een aanpassing doen.
Oké, dat is dan inderdaad anders. Bij de ME remote is het scherm gewoon helemaal uit als je de unit via de remote uit hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Burger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-06-2023
Buitenunit is sinds gisteren uitgevallen. Had de airco 's avonds voor het eerst uitgezet na 10 dagen 24/7. Ventilator bleef doordraaien na uitzetten en na nog een keer drukken ging de installatie helemaal uit. (Of had ik per ongeluk op de verkeerde knop gedrukt en de installatie op ventileren gezet? Kan het me nauwelijks voorstellen maar is niet uit te sluiten!) Andere morgen airco aan maar alleen de binnen-unit reageert. Ventilator buiten doet niks. Ben bang dat de installateur het af gaat laten weten. Nauwelijks bereikbaar (voicemail vol) zou gisteravond bellen voor een afspraak, nee dus! Uiteindelijk na achterelkaar steeds bellen een apje, 'Ik ben vandaag erg ziek geworden en bel morgen.' Ik zal blij verrast zijn wanneer ik vandaag door hem wordt gebeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 07:32
H.Burger schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:37:
Buitenunit is sinds gisteren uitgevallen. Had de airco 's avonds voor het eerst uitgezet na 10 dagen 24/7. Ventilator bleef doordraaien na uitzetten en na nog een keer drukken ging de installatie helemaal uit. (Of had ik per ongeluk op de verkeerde knop gedrukt en de installatie op ventileren gezet? Kan het me nauwelijks voorstellen maar is niet uit te sluiten!) Andere morgen airco aan maar alleen de binnen-unit reageert. Ventilator buiten doet niks. Ben bang dat de installateur het af gaat laten weten. Nauwelijks bereikbaar (voicemail vol) zou gisteravond bellen voor een afspraak, nee dus! Uiteindelijk na achterelkaar steeds bellen een apje, 'Ik ben vandaag erg ziek geworden en bel morgen.' Ik zal blij verrast zijn wanneer ik vandaag door hem wordt gebeld!
Al spanningsloos gemaakt?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:08
Daikin?

Als ik bij de Perfera de warmteregeling radicaal aanpas. Bijv. van 16 naar 28, dan stopt de buitenunit en de binnenunit met blazen om vervolgens na een paar minuten weer te starten. Het doet me denken aan jouw verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Spanningsloos maken voor x minuten, spanning erop en minimaal 15 minuten wachten dan weer inschakelen, btw wanneer je perongeluk van modus veranderd gaat de buitenunit in beveiliging ter bescherming van de compressor bijvoorbeeld, gewoon even wachten en dan start die weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Burger
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Burger
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:36:
[...]

Spanningsloos maken voor x minuten, spanning erop en minimaal 15 minuten wachten dan weer inschakelen, btw wanneer je perongeluk van modus veranderd gaat de buitenunit in beveiliging ter bescherming van de compressor bijvoorbeeld, gewoon even wachten en dan start die weer.
Zal ik eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Burger
banaliteit schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:17:
[...]

Daikin?

Als ik bij de Perfera de warmteregeling radicaal aanpas. Bijv. van 16 naar 28, dan stopt de buitenunit en de binnenunit met blazen om vervolgens na een paar minuten weer te starten. Het doet me denken aan jouw verhaal.
Mitsubishi 3.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-10 19:28
Ik wil graag 2 airco's laten installeren zodat ik in de winter de woning kan verwarmen. Nu stoken veel mensen in de buurt een houtkachel en kan dus buiten behoorlijk stinken naar de rook. Heb je hier dan last van bij verwarmen met een Airco? Oftewel waar haalt hij zijn lucht vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Rsport40 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:09:
Ik wil graag 2 airco's laten installeren zodat ik in de winter de woning kan verwarmen. Nu stoken veel mensen in de buurt een houtkachel en kan dus buiten behoorlijk stinken naar de rook. Heb je hier dan last van bij verwarmen met een Airco? Oftewel waar haalt hij zijn lucht vandaan?
mbt houtkachels veranderd weinig, wil je dat oplossen moet je even in het ventilatietopic kijken, mbt airco de lucht circuleert in dezelfde ruimte.
Wel kan een airco voor meer ventilatie zorgen door koude lucht bij dichtbijzijnde roosters weg te trekken waardoor je indirect meer gaat ventileren dat los je weer op door roosters iets te knijpen.

@I-King klopt niet helemaal, de binnenunit kan alsnog extra buitenlucht aanzuigen want lucht kiest de makkelijkste weg, nabijgelegen roosters kan alsnog extra lucht van buiten aangezogen worden.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 14-02-2023 16:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:52
@Rsport40 Je haalt alleen energie naar binnen of naar buiten, geen daadwerkelijke lucht. Dus de rooklucht zul je niet naar binnen halen (aan de andere kant, dus ook geen zuurstof). Werking is in principe gelijk aan dat van een koelkast, achterwand binnen koud, achtzijde warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Burger
'Spanningsloos maken voor x minuten, spanning erop en minimaal 15 minuten wachten dan weer inschakelen, btw wanneer je perongeluk van modus veranderd gaat de buitenunit in beveiliging ter bescherming van de compressor bijvoorbeeld, gewoon even wachten en dan start die weer.'

Niks, nada, nope!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:01:
[...]

Is sterk afhankelijk van de installatie/configuratie/huis.
Lagere binnentemperatuur=minder warmteverlies klopt, maar lang niet altijd terug te zien in praktijk(hier niet tenminste).
Alleen als airco op vollast draait is die minder efficient, tussen 0 en 75% valt ook niet terug te zien in praktijk.
Wanneer de airco hard moet draaien is het vaak kouder buiten waardoor het lijkt dat die meer verbruikt, maar dat komt omdat het huis meer warmteverlies heeft.
Of je warmteverlies nou ziet of niet, het is een gegeven dat dat lineair is met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten; 20 vs. 0 °C geeft twee keer zoveel verlies als 20 vs. 10 °C. Tel daarbij mee dat de COP een stuk slechter wordt bij koude, dan kan het best lonen om tijdens de koudste uren niet te verwarmen. Bovendien lig je dan ook meestal onder een deken/dekbed :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Martin7182 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:02:
[...]

Of je warmteverlies nou ziet of niet, het is een gegeven dat dat lineair is met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten; 20 vs. 0 °C geeft twee keer zoveel verlies als 20 vs. 10 °C. Tel daarbij mee dat de COP een stuk slechter wordt bij koude, dan kan het best lonen om tijdens de koudste uren niet te verwarmen. Bovendien lig je dan ook meestal onder een deken/dekbed :Z
Vandaag is vrij identiek met morgen lijkt het. Dus vannacht ga ik de airco uit zetten. Morgen ochtend zal het wel 14 graden zijn binnen o<:), maar alles voor de test!

Had het van de week binnen een uurtje weer warm, maar toen was het 4 graden en nu 0. We zullen zien...

[ Voor 7% gewijzigd door xHEMANx op 14-02-2023 18:09 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:02:
[...]

Je vergeet massa van het huis mee te nemen in je berekening dat laat zich niet makkelijk opwarmen, praktijktesten hebben hier uitgewezen dat het weinig uitmaakt waardoor ik kies om met koud weer door te verwarmen (wel met kleine nachtverlaging), boven de slaapkamers wordt nooit verwarmd dus ik begrijp dat met deken/dekbed niet zo.

[ Voor 92% gewijzigd door mr_evil08 op 14-02-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertjebon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-10 22:03
Goedenavond,
Heeft iemand misschien een link naar de technische handleiding van
MHI35ZS-W SRK SRC

[ Voor 4% gewijzigd door bertjebon op 14-02-2023 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Denk eraan dat als je de RC gebruikt alle instellingen worden meegestuurd.
Als je bijv via de app de fan op stand x zet en op de RC staat de fan op stand y en je de temp aanpast met de RC dan dat dan ook de fan aangepast wordt naar stand y. De RC stuur dus niet alleen de wijziging die je maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Plenkske schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:08:
Zien jullie op de MHI / Daikin remotes dan niet dat de unit "uit" staat (volgens de remote) ?

Als ik onze ME unit aan zet via app of domoticz, dan blijft mijn remote scherm uit. Ik zal hem dan eerst op ON moeten drukken voor ik de temperatuur of iets anders via de remote kan aanpassen.
Dat doet MHI ook. Scherm is niet helemaal uit. Je ziet nog een klokje. Symbolen voor de instellingen zijn weg.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-10 21:39
jobr schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:11:
[...]

Dat doet MHI ook. Scherm is niet helemaal uit. Je ziet nog een klokje. Symbolen voor de instellingen zijn weg.,
Bij mij MHI blijft hij aanstaan. Ik heb een 35ZS-W2. Geen idee waar die twee voor staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:52
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:11:
[...]

@I-King klopt niet helemaal, de binnenunit kan alsnog extra buitenlucht aanzuigen want lucht kiest de makkelijkste weg, nabijgelegen roosters kan alsnog extra lucht van buiten aangezogen worden.
Niet juist. Wanneer je airco aanstaat, verplaatst deze alleen de lucht in huis. Er ontstaat door je airco geen onderdruk in huis, dus zal geen extra lucht proberen aan te zuigen via roosters ofzo.
Dit in tegenstelling tot een centrale afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-09 16:14
Een vraagje over onderhoud van een airco. Voor de huidige airco die 15 jaar oud is kwam er elk jaar een monteur langs die wat schoonmaak deed op de binnen- en buitenunit en die wat controles deed. Kostte ook elk jaar geld en soms had de airco amper gedraaid (wordt meestal gebruikt om te koelen). We zijn nu bezig aan het kijken naar vervanging en het bijplaatsen van een extra unit .De meeste leveranciers willen graag weer een onderhoudscontract aanbieden, sommige tegen exorbitante prijzen. Andere leveranciers laten je vrij in de keuze of zeggen dat het niet nodig is en dat je het onderhoud zelf kan doen onder het mom van allemaal garantie de eerste jaren en overbodige extra kosten, dus waarom onderhoud?

Wat is nuttig en wat is noodzaak? De binnen-unit wordt meestal niet heel vies met het gebruik, de buiten-unit misschien aan de buitenkant, maar verder is er meestal ook niet veel te doen. Filters reinigen, spray erop etc lukt nog wel, maar hoe zit het met meten van de compressor bijvoorbeeld of een lektest?

Als het zonder onderhoud wordt aangeboden, dan neem ik aan dat je altijd nog om de zoveel jaar een bedrijf kunt benaderen om de airco installatie te checken ook al hebben ze hem niet geleverd. Handel is handel toch?

Het gaat overigens om Mitshubishi Heavy airco's SRK/SRC 25 en 35 en ik weet al dat goedkoop meestal duurkoop is, zeker wat betreft de offerte's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
patrickt35 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:29:
[...]

Niet juist. Wanneer je airco aanstaat, verplaatst deze alleen de lucht in huis. Er ontstaat door je airco geen onderdruk in huis, dus zal geen extra lucht proberen aan te zuigen via roosters ofzo.
Dit in tegenstelling tot een centrale afzuiging.
Het is onjuist er komt meer lucht door de roosters, de co2 meter bevestigd het nogmaals.
De officiële instanties geven dit ook aan, verwarming met veel convectie ventileer je indirect meer.

Wanneer het buiten koud is en binnen warm krijg je meer trek via de roosters want warme lucht wil stijgen en koude lucht dalen, dit staat nog los van het centraal ventilatiesysteem, dit speelt minder bij vloerverwarming bijvoorbeeld.

Gaten in huis heeft invloed op luchtverwarming ondanks de fan circuleert, daarom wordt het vaak ook toegevoegd met WTW want anders kan het al snel een tochthok worden.

Niet als flame bedoelt maar dit zijn de natuurwetten, lucht kiest de weg met minste weerstand en warmte stijgt net als kou daalt, ventilatieroosters hebben daar ook invloed op.

[ Voor 137% gewijzigd door mr_evil08 op 14-02-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:22:
[...]

Je vergeet massa van het huis mee te nemen in je berekening dat laat zich niet makkelijk opwarmen, praktijktesten hebben hier uitgewezen dat het weinig uitmaakt waardoor ik kies om met koud weer door te verwarmen (wel met kleine nachtverlaging), boven de slaapkamers wordt nooit verwarmd dus ik begrijp dat met deken/dekbed niet zo.
Juist met grote massa heb je 's nachts meer temperatuurverschil, dus meer warmteverlies dat aangevuld wordt door een unit die minder efficient werkt. Mijn COP bij 0 °C is ongeveer 5 en bij 10 °C ongeveer 8. Het warmteverlies vul ik dus liever aan overdag. 'S nachts koelt het hier een paar graden af, maar dan lig ik toch in bed :) Het warmteverlies zal inderdaad maar ietsje minder zijn vergeleken met doorstoken. Maar ik bespaar ook graag kleine beetjes. En ik geef ook niet zoveel om comfort en vind het al snel best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:01:
[...]

Het is onjuist er komt meer lucht door de roosters, de co2 meter bevestigd het nogmaals.
De officiële instanties geven dit ook aan, verwarming met veel convectie ventileer je indirect meer.

Wanneer het buiten koud is en binnen warm krijg je meer trek via de roosters want warme lucht wil stijgen en koude lucht dalen, dit staat nog los van het centraal ventilatiesysteem, dit speelt minder bij vloerverwarming bijvoorbeeld.

Gaten in huis heeft invloed op luchtverwarming ondanks de fan circuleert, daarom wordt het vaak ook toegevoegd met WTW want anders kan het al snel een tochthok worden.

Niet als flame bedoelt maar dit zijn de natuurwetten, lucht kiest de weg met minste weerstand en warmte stijgt net als kou daalt, ventilatieroosters hebben daar ook invloed op.
De natuurkundige wet is: “warmte ‘reist’ van warm naar koud”dus de warmte reist via de (open) ventilatie roosters naar buiten, en dus komt er geen koude lucht naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:05
I-King schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:12:
@Rsport40 Je haalt alleen energie naar binnen of naar buiten, geen daadwerkelijke lucht. Dus de rooklucht zul je niet naar binnen halen (aan de andere kant, dus ook geen zuurstof). Werking is in principe gelijk aan dat van een koelkast, achterwand binnen koud, achtzijde warm.
Klopt niet helemaal, de lucht wordt door de airco wat meer gemengd, waardoor er op roosterhoogte relatief minder warme warme lucht zit. De druk is hierdoor aan de binnenkant van het rooster net wat lager, zodat de lucht van buiten iets makkelijker naar binnenkomt. Maar dit kan makkelijk worden aangepast door het rooster in het stookseizoen iets dichter te zetten. Je houdt dan netto dezelfde ventilatie als voorheen zonder de airco.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:05
Halq2000 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:21:
[...]

De natuurkundige wet is: “warmte ‘reist’ van warm naar koud”dus de warmte reist via de (open) ventilatie roosters naar buiten, en dus komt er geen koude lucht naar binnen.
Toch wel, anders zou je met die roosters ook niet ventileren. Waar jij het over hebt is geleiding van warmte, bijvoorbeeld door het raam.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:17
Hotzenwalder schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:56:
Een vraagje over onderhoud van een airco. Voor de huidige airco die 15 jaar oud is kwam er elk jaar een monteur langs die wat schoonmaak deed op de binnen- en buitenunit en die wat controles deed. Kostte ook elk jaar geld en soms had de airco amper gedraaid (wordt meestal gebruikt om te koelen). We zijn nu bezig aan het kijken naar vervanging en het bijplaatsen van een extra unit .De meeste leveranciers willen graag weer een onderhoudscontract aanbieden, sommige tegen exorbitante prijzen. Andere leveranciers laten je vrij in de keuze of zeggen dat het niet nodig is en dat je het onderhoud zelf kan doen onder het mom van allemaal garantie de eerste jaren en overbodige extra kosten, dus waarom onderhoud?

Wat is nuttig en wat is noodzaak? De binnen-unit wordt meestal niet heel vies met het gebruik, de buiten-unit misschien aan de buitenkant, maar verder is er meestal ook niet veel te doen. Filters reinigen, spray erop etc lukt nog wel, maar hoe zit het met meten van de compressor bijvoorbeeld of een lektest?

Als het zonder onderhoud wordt aangeboden, dan neem ik aan dat je altijd nog om de zoveel jaar een bedrijf kunt benaderen om de airco installatie te checken ook al hebben ze hem niet geleverd. Handel is handel toch?

Het gaat overigens om Mitshubishi Heavy airco's SRK/SRC 25 en 35 en ik weet al dat goedkoop meestal duurkoop is, zeker wat betreft de offerte's.
Meestal een gevoels kwestie en deels garantie dingetje.

Meende te lezen dat sommige fabrikanten eisen stek onderhouden mbt garantie.(pin me ff niet op vast)

Ander verlengen de garantie etc.
Ter info ik heb budget dat is reinigen nameten etc. 80,-
Kan veel zijn maar wil gewoon dat het dingen het doet

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Offens1490 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:04:
[...]

Meestal een gevoels kwestie en deels garantie dingetje.

Meende te lezen dat sommige fabrikanten eisen stek onderhouden mbt garantie.(pin me ff niet op vast)

Ander verlengen de garantie etc.
Ter info ik heb budget dat is reinigen nameten etc. 80,-
Kan veel zijn maar wil gewoon dat het dingen het doet
Fabrikanten kunnen van alles proberen te eisen, maar als consument heb je bij normaal gebruik gewoon recht op een werkend product gedurende de verwachte levensduur van het apparaat. Het apparaat reinigen volgens de voorschriften kun je gewoon zelf. Wat ik wel handig vind is om aanschaf en installatie in 1 koop te doen bij 1 partij. Dan kun je bij problemen niet van het kastje naar de muur gestuurd worden. Als het apparaat na een aantal jaar stuk gaat, dan loont het waarschijnlijk wel om een nieuwer model te nemen dat gelijk een stuk zuiniger/stiller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-10 19:28
I-King schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:12:
Duidelijk. Gelukkig zal ik dan geen last hebben van de rooklucht via de Airco (op normale ventilatie via roosters na, wat nu ook gewoon het geval is).

Wat ik me dan wel afvraag is hoe een Airco werkt in de ventilatie stand? Kan hij dan wel lucht van buiten naar binnen halen? Als ik op google snel kijk zie ik tegenstrijdige berichten zoals:

"Airco's voeren geen binnenlucht af en buitenlucht aan."

en

"Door te ventileren met een airco wordt er frisse buitenlucht aangevoerd in het airconditioningsysteem."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Rsport40 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:22:
[...]

Duidelijk. Gelukkig zal ik dan geen last hebben van de rooklucht via de Airco (op normale ventilatie via roosters na, wat nu ook gewoon het geval is).

Wat ik me dan wel afvraag is hoe een Airco werkt in de ventilatie stand? Kan hij dan wel lucht van buiten naar binnen halen? Als ik op google snel kijk zie ik tegenstrijdige berichten zoals:

"Airco's voeren geen binnenlucht af en buitenlucht aan."

en

"Door te ventileren met een airco wordt er frisse buitenlucht aangevoerd in het airconditioningsysteem."
De Daikin Urura Sahara is 1 van de weinige die geforceerd buitenlucht naar binnen kan halen met ventilatiestand ingeschakeld.

Alle andere airco,s bedoelen met ventilatiestand in de ruimte circuleren ofwel alleen de fan van binnenunit aan, hetzelfde wat je doet met een losstaande ventilator, echter door de hogere luchtcirculatie kan wel meer lucht vanuit de raamroosters naar binnen/buiten komen wat je weer oplost door de roosters iets te knijpen.

Jouw houtkachel probleem zal dus weinig veranderen.
(Dat houtkachel probleem heb ik hier inmiddels ook, dat los ik op met een WTW met koolstoffilters en is een losstaand apparaat).

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 15-02-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:17
Martin7182 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:49:
[...]

Fabrikanten kunnen van alles proberen te eisen, maar als consument heb je bij normaal gebruik gewoon recht op een werkend product gedurende de verwachte levensduur van het apparaat. Het apparaat reinigen volgens de voorschriften kun je gewoon zelf. Wat ik wel handig vind is om aanschaf en installatie in 1 koop te doen bij 1 partij. Dan kun je bij problemen niet van het kastje naar de muur gestuurd worden. Als het apparaat na een aantal jaar stuk gaat, dan loont het waarschijnlijk wel om een nieuwer model te nemen dat gelijk een stuk zuiniger/stiller is.
Klopt daar heb je gelijk, echter gelijk hebben en gelijk krijgen blijft een dingetje. Gelukkig heb ik nog niet nodig gehad met bijv andere dingen.
Ben wel met je eens als je iets laat doen dan door 1 bedrijf plaatsen/onderhouden.

Service en coulance kun je niet zien vanuit een offerte behalve reviews.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 15:56
Weet iemand of MHI en ME energy modus hebben waar je de airco in verwarm modus kan laten draaien op 80, 60 of 40% power?

Ik weet wel dat LG het heeft, maar alleen in koel modus. En alleen de single splits, dus niet de multi splits.

Sowieso snap ik niet waarom er geen optie is om de airco gewoon op een gekozen wattage laten draaien. Laten we zeggen tussen 300W en 700W ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Stark schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:52:
Weet iemand of MHI en ME energy modus hebben waar je de airco in verwarm modus kan laten draaien op 80, 60 of 40% power?

Ik weet wel dat LG het heeft, maar alleen in koel modus. En alleen de single splits, dus niet de multi splits.

Sowieso snap ik niet waarom er geen optie is om de airco gewoon op een gekozen wattage laten draaien. Laten we zeggen tussen 300W en 700W ofzo.
Silent mode bij mhi (mannetje die shhhh zegt, vinger voor mond). Ongeveer ergens in de 40% is dat, afhankelijk van je model. Of bedoel je dat niet?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Stark schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:52:

Bij MHI schijnt het vermogen in Silent Mode 60% te zijn. Dit kan ik echter niet terugvinden in de handleiding. Ook hier kan het niet gebruikt worden bij multisplitsystemen.

Waarom zou je een bepaalde wattage willen? Je wil toch je doeltemperatuur behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifRZdKWn_dzqzkfMzYZvKx0Ffow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G7684Awosy55V503TbdP3T1N.jpg?f=user_large
Silent mode

Volgens mij had @Martin7182 dit uitgerekend. Zelf niet nagerekend. Ik vertrouw hem blind hierop. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSiiWuQV9Gvqv3J8cg5NYK9p0Tg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EU27eTWRHmcIQC2E0uvckLop.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door xHEMANx op 15-02-2023 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Vertrouwen is goed, controleren is beter :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

• sidelo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 11:18
enzoronald schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:30:
Dinsdag wordt hier de ZSX-WF geïnstalleerd, dus ben benieuwd hoe ze daar de WiFi in hebben gebouwd.
Ik ben erg benieuwd welke er in zat :)

• Stark
  • Laatst online: 26-09 15:56
Willempie27 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:04:
[...]

Bij MHI schijnt het vermogen in Silent Mode 60% te zijn. Dit kan ik echter niet terugvinden in de handleiding. Ook hier kan het niet gebruikt worden bij multisplitsystemen.

Waarom zou je een bepaalde wattage willen? Je wil toch je doeltemperatuur behalen.
Ivm pendelen en geluid buitenunit ivm buren. Tussenwoning.

• Martin7182
  • Nu online
xHEMANx schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:54:
[Afbeelding]
Silent mode

Volgens mij had @Martin7182 dit uitgerekend. Zelf niet nagerekend. Ik vertrouw hem blind hierop. O-)

[Afbeelding]
Dat geldt in ieder geval voor MHI-ZSX. Je eerder genoemde 40% is wel een mooi gemiddelde. Ik baseer deze percentages op de max. compressorsnelheid uit een andere tabel. mijn 2.5 unit trekt op vol vermogen 1600 W en in stille modus maximaal 400 W. Dan zit ik dus op 25%. Het zou kunnen zijn dat het opgenomen vermogen niet lineair is in de compressorsnelheid. Ik merk trouwens ook dat er soms pieken richting maximaal vermogen voorbijkomen; bij het inschakelen gebeurt dat en als er plotseling veel kou naar binnen komt (de binnenunit hangt naast de achterdeur). Die compressorlimiet is dus geen echte limiet al blijft hij er wel 99% van de tijd onder.

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:58
Zou het nog wat uitmaken voor je COP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Martin7182 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 06:31:
[...]

Dat geldt in ieder geval voor MHI-ZSX. Je eerder genoemde 40% is wel een mooi gemiddelde. Ik baseer deze percentages op de max. compressorsnelheid uit een andere tabel. mijn 2.5 unit trekt op vol vermogen 1600 W en in stille modus maximaal 400 W. Dan zit ik dus op 25%. Het zou kunnen zijn dat het opgenomen vermogen niet lineair is in de compressorsnelheid. Ik merk trouwens ook dat er soms pieken richting maximaal vermogen voorbijkomen; bij het inschakelen gebeurt dat en als er plotseling veel kou naar binnen komt (de binnenunit hangt naast de achterdeur). Die compressorlimiet is dus geen echte limiet al blijft hij er wel 99% van de tijd onder.
Oeps ik had het idd toch moeten controleren.

Voor de ZS is dit anders dan de zsx.

ZS:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgAfrnq9GHT3HxKRa_Ps57iT3aI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUtif5Z1CsnOUTdhRJk9Caom.jpg?f=fotoalbum_large

ZSX:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSiiWuQV9Gvqv3J8cg5NYK9p0Tg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EU27eTWRHmcIQC2E0uvckLop.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Megalomania schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 06:57:
Dat denk ik wel. Daarom heeft een kleine unit een betere COP omdat hij fysiek even groot is als een grote unit, maar vaak minder hard draait.

Ik zal het COP-verschil eens proberen te bepalen op max. fanstand in normale- en stille-modus bij maximale warmtevraag. Meetonnauwkeurigheden en andere afwijkingen delen zich grotendeels wel weg, b.v. als de luchtverplaatsing van max. fanstand niet helemaal overeenkomt met de specs.

• xHEMANx
Martin7182 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 06:31:
[...]

Waar vind jij de max compressor snelheid? Op de specificatie sheet??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTA3w6SF55rXMYAMH323jq4lj9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJkHuOnB1U8XvYd1g7zrteKs.jpg?f=fotoalbum_large

• xHEMANx
Wat ik getest heb is dat max vermogen ongeveer 1350w is

Als ik dan de silent aan zet, loopt hij terug naar 550w.

Ongeveer 40% is dat.

Een 3.5kw zal met silent mode dus nooit boven de 550watt uitkomen. (Dus ook niet als hij meer nodig heeft om het warm te houden. :F )

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:22
Is het gek dat ik moeilijk de release notes van Daikin kan vinden. Ik zocht daar al vaker naar maar dat lukt me slecht. Kan iemand mij een duwtje geven. Ben bv benieuwd naar de releasenotes van 1_23_0 maar zou ook graag leren waar ik ze voortaan kan vinden dank dank

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 13:19
Onze 35ZSX doet max ongeveer 800 watt max als de silence mode aan staat.

edit: De compressor draait dan op 44hz. Het opgenomen is afhankelijk van de fan snelheid, op auto zit ie dan op 700 watt, op standje 2 gaat ie naar 800..

[ Voor 52% gewijzigd door Hartox op 16-02-2023 10:35 ]

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• xHEMANx
Hartox schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:33:
Onze 35ZSX doet max ongeveer 800 watt max als de silence mode aan staat.

edit: De compressor draait dan op 44hz. Het opgenomen is afhankelijk van de fan snelheid, op auto zit ie dan op 700 watt, op standje 2 gaat ie naar 800..
Ah maakt de fan snelheid ook nog uit? Ik heb gemeten op max fan. Tijdens het opwarmen van onze kamer van 15c naar 19c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 13:19
xHEMANx schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Ah maakt de fan snelheid ook nog uit? Ik heb gemeten op max fan. Tijdens het opwarmen van onze kamer van 15c naar 19c.
Ja, hoe lager de fansnelheid hoe lager het rendement.. ;)

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Yamahaa schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:27:
Is het gek dat ik moeilijk de release notes van Daikin kan vinden. Ik zocht daar al vaker naar maar dat lukt me slecht. Kan iemand mij een duwtje geven. Ben bv benieuwd naar de releasenotes van 1_23_0 maar zou ook graag leren waar ik ze voortaan kan vinden dank dank
Staat in de App Store bij versie geschiedenis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqpfK-HrpBjqs42Ai4YBWp5_YqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcBaBfohy1aA48XWjTrxpelo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 16-02-2023 11:07 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:22
Dank je wel Servee. Ik zat op internet te zoeken maar had niet kunnen bedenken dat dat in de store zou staan. Had verwacht dat dat over de app zou gaan. Super dank!!

• Martin7182
  • Nu online
xHEMANx schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:48:
[...]

Waar vind jij de max compressor snelheid? Op de specificatie sheet??
Nee, in de MHI-ZSX manual in deze tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xo78neA3RRQFMrdqYrq5lAjzYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hZQu8q9SXz7eEN7sMoJrhR8i.png?f=fotoalbum_large

Mijn 2.5 unit komt in stille modus met fanstand auto niet boven de 25%, maar zoals @Hartox terecht opmerkt, het zou hoger kunnen zijn op lagere fanstand. Ik zal even testen of hij dan tot 33% komt. Tot nu toe gebruikte ik alleen de auto stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 10:42
Vraagje:

Ik wilde wat checken dus ik heb mijn verbruik in de Essent app bekeken per dag.
Daarnaast het "verbruik" van de airco volgens de Daikin app.

Als ik die 2 naast elkaar leg kan het bijna niet kloppen.

Het verbruik volgens Essent is soms net zo hoog als het verbruik van de airco voor verwarmen. Dat zou betekenen dat alle andere apparaten in mijn huis 0 stroom verbruiken wat natuurlijk niet kan kloppen

(Essent is het oude overzicht zonder teruglevering)

Kan iemand bevestigen dat die Daikin app misschien hoger verbruik weergeeft dan werkelijk verbruikt is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhQmsVfiVfiQwVeD69NUiAe6v9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ur7wVVNZuPnOPnx7XwEdPKO1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Yellos schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:50:
Vraagje:

Het verbruik volgens Essent is soms net zo hoog als het verbruik van de airco voor verwarmen. Dat zou betekenen dat alle andere apparaten in mijn huis 0 stroom verbruiken wat natuurlijk niet kan kloppen

Kan iemand bevestigen dat die Daikin app misschien hoger verbruik weergeeft dan werkelijk verbruikt is?

[Afbeelding]
Heb je wel of geen zonnepanelen want dat maakt behoorlijk uit, de meter ziet dat niet altijd doordat stroom meteen in huis opgemaakt kan worden, hier klopt de Daikin app wel met de slimme meter, soms is 90% van energieverbruik door de warmtepomp maar dat komt omdat die dagen weinig apparaten in huis aan zijn geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 16-02-2023 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Mijn ervaring met MHI is dat die juist onderrapporteert. Niet veel, maar als die "niets" doet omdat het warm genoeg is, geeft die aan 0 watt te verbruiken... De slimme stekker zegt 12 watt :+
als ik hem echt uit zet is dat nog geen watt.

en ja, zonnepanelen? want dat maakt het een heel lastige rekensom O-)

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 16:14
Martin7182 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:25:
[...]

Dat denk ik wel. Daarom heeft een kleine unit een betere COP omdat hij fysiek even groot is als een grote unit, maar vaak minder hard draait.

Ik zal het COP-verschil eens proberen te bepalen op max. fanstand in normale- en stille-modus bij maximale warmtevraag. Meetonnauwkeurigheden en andere afwijkingen delen zich grotendeels wel weg, b.v. als de luchtverplaatsing van max. fanstand niet helemaal overeenkomt met de specs.
Ben benieuwd.
Voor alsnog met deze temperaturen moduleert ie hier netjes terug naar 200-350W, afhankelijk van de warmtevraag en of de deur naar de hal open staat. Sochtends uiteraard wat meer om de boel op te warmen.

Silent mode zit (Helaas?) niet op de smart m-air app; maar vooralsnog de silent functie ook nog niet gebruikt dus. Vraag me af of je uberhaupt verschil daarmee merkt als je het vergelijkt met de laagste stand (in dit geval 180-200W verbruik, zachtjes blazen).

Overigens ook erg benieuwd hoe dit hele proces gaat werken in e zomer met koelen; wat dan een beetje de tips en tricks zijn om zo zuinig mogelijk te koelen.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:34
Wat @mr_evil08 aangeeft is denk ik het punt.

Zodra jouw zonnenpanelen energie opwekken, zal de energie gebruikt worden door apparatuur in jouw woning.

Alleen dat wat je niet verbruikt lever je terug. Deze teruglevering zie je bij Essent.

Het is wel handig als je iets meer info geeft over je tabel. De eerste kolom zijn dat bijvoorbeeld de tijden? (in dat geval klopt de redenering over het eigen gebruik van zonneenergie niet.) De getallen zijn dat kWh?

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 16:14
Waah schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:00:
Mijn ervaring met MHI is dat die juist onderrapporteert. Niet veel, maar als die "niets" doet omdat het warm genoeg is, geeft die aan 0 watt te verbruiken... De slimme stekker zegt 12 watt :+

en ja, zonnepanelen? want dat maakt het een heel lastige rekensom O-)
Hier heeft mn homewizard plug in januari 245 gemeten, en februari 109 tot dusver. Smart M-Air app 236 in januari en 106 in februari. Verwaarloosbaar verschil als je het mij vraagt, dus je kan wel vertrouwen op de verbruikscijfers van MHI is mijn ervaring.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
KoningPaulus schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:05:
[...]

Hier heeft mn homewizard plug in januari 245 gemeten, en februari 109 tot dusver. Smart M-Air app 236 in januari en 106 in februari. Verwaarloosbaar verschil als je het mij vraagt, dus je kan wel vertrouwen op de verbruikscijfers van MHI is mijn ervaring.
12 watt continu-verbruik over en maand is ~9kWh verschil per maand.

Verwaarloosbaar, en toevallig het verschil tussen je cijfers in Januari O-)

Nee die MHI is best precies. Verwacht het bij Daikin eigenlijk niet anders. Alleen neemt men sluipverbruik vaak niet mee in dat soort apps. Wat ook prima is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
mr_evil08 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:56:
[...]

Heb je wel of geen zonnepanelen want dat maakt behoorlijk uit, de meter ziet dat niet altijd doordat stroom meteen in huis opgemaakt kan worden, hier klopt de Daikin app wel met de slimme meter, soms is 90% van energieverbruik door de warmtepomp maar dat komt omdat die dagen weinig apparaten in huis aan zijn geweest.
Ik heb wel zonnepanelen maar dus de "oude" verbruiksmanager gepakt. Ik dacht dat die puur het verbruik zou tonen. Maar dat is natuurlijk ook minus de stroom die rechtstreeks vanuit de panelen verbruikt wordt. Dat had ik even gemist. Dank!

• xHEMANx
Martin7182 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:04:
[...]

Nee, in de MHI-ZSX manual in deze tabel:
[Afbeelding]

Mijn 2.5 unit komt in stille modus met fanstand auto niet boven de 25%, maar zoals @Hartox terecht opmerkt, het zou hoger kunnen zijn op lagere fanstand. Ik zal even testen of hij dan tot 33% komt. Tot nu toe gebruikte ik alleen de auto stand.
Fanspeed van binnenunit is hetzelfde als compressor speed?

Lijkt me niet? Want op silent mode kan mijn binnenunit even hard blazen op max als zonder silent mode.

Ik snap niet helemaal wat er boven staat. Gaat idd wel over compressor speed.

Hmmm... Die rpm heeft dus niks met je uitblaaskracht te maken. Want bij de zsx is auto, hi en med precies dezelfde rpm.

Ingewikkelder schematje dan ik dacht.

Wat is compressorspeed precies??

Edit: fanstand 2 krijg ik max 775 watt met silent mode.

Ik dacht silent mode te snappen, maar kom tot de conclusie dat ik geen flauw idee heb wat die precies doet. :F :? 7(8)7

Ik zie ook niet in waar ik silent mode voor zou moeten gebruiken?
1. Mn buiten unit is stil zat, zelfs als het vriest.
2. Als ik 24/7 verwarm, zit ik al onder het verbruik van wat hij begrenst, dus doet silent mode niets.
3. Als ik adhoc verwarm, wil ik juist dat hij even goed door stookt, anders duurt het erg lang voordat het hier warm is.
4. Miss dat het handig is als de unit gaat pendelen, dat als hij even uit is geweest en weer aan gaat, dat hij dan een wat minder hoge verbruiks piek maakt. Dat zou misschien ietsje stroom schelen. (Dan zouden het wel flinke pieken moeten zijn en heb het nog niet getest/vergeleken of het echt iets uitmaakt.)

[ Voor 51% gewijzigd door xHEMANx op 16-02-2023 15:37 ]

• Yellos
Stillekracht schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:02:
Wat @mr_evil08 aangeeft is denk ik het punt.

Zodra jouw zonnenpanelen energie opwekken, zal de energie gebruikt worden door apparatuur in jouw woning.

Alleen dat wat je niet verbruikt lever je terug. Deze teruglevering zie je bij Essent.

Het is wel handig als je iets meer info geeft over je tabel. De eerste kolom zijn dat bijvoorbeeld de tijden? (in dat geval klopt de redenering over het eigen gebruik van zonneenergie niet.) De getallen zijn dat kWh?
De getallen zijn de dagen. Dus het ging over Essent verbruik per dag t.o.v. Verbruik airco per dag in kWh. inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:34
Yellos schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:31:
[...]

De getallen zijn de dagen. Dus het ging over Essent verbruik per dag t.o.v. Verbruik airco per dag in kWh. inderdaad.
Dan komt het wel realistisch over. Circa 10kWh voor verwarming en 7kWh voor de rest van je verbruik is niet vreemd.

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
KoningPaulus schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:05:
[...]

Dat zit behoorlijk dichtbij elkaar inderdaad. Hoor nog wel eens dat het 'afrondbeleid' voor redelijke verschillen kan zorgen, maar dat lijkt hier behoorlijk mee te vallen.
Waah schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:00:
Minder dan een watt? Heb je dit ook met verschillende meters geprobeerd? (niet alle meters zijn even nauwkeurig bij heel laag verbruik)

Hier ligt het significant hoger (al gaat het wel om een 4-weg multi), zo'n 6,4 à 6,5 watt als ik alle binneunits uitschakel. Het ging hier een keer eerder over in dit topic en toen rapporteerden de gebruikers van MHI single splits volgens mij ook zo'n 2,5 à 3 watt aan standbyverbruik.

[ Voor 239% gewijzigd door MiBe op 16-02-2023 16:06 ]

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• D-SkyLimit
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-09 16:03
Ik ben benieuwd of er al wat meer ontwikkelingen zijn omtrent de fluittoon die de Toshiba Haori maakt. Is er wellicht een Tweaker die een update kan geven? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
xHEMANx schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:17:
[...]

Ik zie ook niet in waar ik silent mode voor zou moeten gebruiken?
1. Mn buiten unit is stil zat, zelfs als het vriest.
2. Als ik 24/7 verwarm, zit ik al onder het verbruik van wat hij begrenst, dus doet silent mode niets.
3. Als ik adhoc verwarm, wil ik juist dat hij even goed door stookt, anders duurt het erg lang voordat het hier warm is.
4. Miss dat het handig is als de unit gaat pendelen, dat als hij even uit is geweest en weer aan gaat, dat hij dan een wat minder hoge verbruiks piek maakt. Dat zou misschien ietsje stroom schelen. (Dan zouden het wel flinke pieken moeten zijn en heb het nog niet getest/vergeleken of het echt iets uitmaakt.)
De tabel is inderdaad onduidelijk. Ik heb nergens anders de max. compressorsnelheid kunnen vinden.

Het hebben van stille modus is met name handig zodat de unit overdag met normale modus niet boven de 45 dB kan komen en 's nachts met stille modus niet boven de 40 dB. Een unit zonder stille modus mag overdag bij vollast niet boven de 40 dB uitkomen, ook niet als je nooit vollast draait.

Punt 3 is voor mij anders. Ik warm graag rustig op. Tot het vriespunt buiten gaat dat prima en hopelijk zorgt het er ook voor dat de buitenunit minder snel bevriest. Daaronder zet ik stille modus uit, anders koelt het huis teveel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-09 23:50
D-SkyLimit schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:41:
Ik ben benieuwd of er al wat meer ontwikkelingen zijn omtrent de fluittoon die de Toshiba Haori maakt. Is er wellicht een Tweaker die een update kan geven? _/-\o_
Zie hier reactie van @CyrielCC paar dagen terug:
CyrielCC schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:44:
[...]

Toshiba is het nog aan het onderzoeken, binnenkort komen ze waarschijnlijk weer langs bij ons voor meer data, maar er is dus nog geen oplossing gevonden. Het lijkt er op dat het alleen bij de 3.5kW unit voorkomt aangezien alle klachten tot nu toe van mensen met een 3.5kW unit komen. Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

• jobr
Klopt. Doet het in stapjes van 0,25 kWh. Dus als je per dag gaat kijken kun je dat er naast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
xHEMANx schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:17:
Fanspeed van binnenunit is hetzelfde als compressor speed?

Wat is compressorspeed precies??
Nee. Het is de snelheid van de compressor die in de buiten unit zit. En nee, het is niet de snelheid van de fan in de buiten unit.

• xHEMANx
jobr schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:11:
[...]

Nee. Het is de snelheid van de compressor die in de buiten unit zit. En nee, het is niet de snelheid van de fan in de buiten unit.
Het tabel leek over de fan in de binnenunit te gaan, altijd verkeerd begrepen. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Volgens mij geeft de tabel de relatie tussen mogelijke comoressorsnelheden met binnenunitblaasstanden weer.

• SkullboyNL
  • Laatst online: 01-10 14:14
Ik weet niet of het hier mag maar ik moest dit even delen. Ter lering en vermaak.

Ik kwam dit net tegen op funda zo sluit je toch geen airco aan? Ik zal hier niet naar kunnen kijken als ik in de woon of slaapkamer ben. Ik hoop dat dit zelf knutselwerk is en geen officiële installateur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ah1f9oCNTU-SD0jiGvkfRCsAxfA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7XITOiALCHcYQrq5Q07qeQEt.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6jDibJTxocxHW4A3t0nkv9tBIU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3sHkvkSAwfqM4zRqaZsYJx70.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 21:04
Lijkt ook nog eens niet geaard stopcontact 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:54
Vraagje:

Het verbruik volgens Essent is soms net zo hoog als het verbruik van de airco voor verwarmen. Dat zou betekenen dat alle andere apparaten in mijn huis 0 stroom verbruiken wat natuurlijk niet kan
Voor wat het waard is, ik deel deze indruk; hier met een 3,5 kW Perfera.

Ik heb geen individuele meter op de airco (Shelly o.i.d.) dus kan niet zeggen hoe ver het er naast zit. Maar mijn indruk is dat hij vooral overrapporteert als hij op hele lage standen staat.

Mijn voorbeeld: 13 februari claimt de airco 6,7 kWh te hebben verbruikt. Het was die dag niet koud, dus hij heeft de hele dag op 12-16 Hz gedraaid (lager kan niet). Het totale verbruik van die dag, en ja, het directe verbruik van de zonnepanelen is hierin correct meegeteld, was 7,9 kWh.

Dus 1,2 kWh voor alles behalve de airco.

Ik kan je verzekeren dat we best zuinig proberen te zijn met energie, maar dat is echt pertinent onmogelijk (gezien alleen al vriezer, koelkast, modem, verlichting, enz.)

• mr_evil08
SkullboyNL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:29:
Ik weet niet of het hier mag maar ik moest dit even delen. Ter lering en vermaak.

Ik kwam dit net tegen op funda zo sluit je toch geen airco aan? Ik zal hier niet naar kunnen kijken als ik in de woon of slaapkamer ben. Ik hoop dat dit zelf knutselwerk is en geen officiële installateur.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In de woonkamer zou ik dat ook niet willen hebben, op de zolder ach kan wel, kan om een reden zijn zoals stroomgroep en geen enkele optie om een kabel aan te leggen zoals onder het huis door of whatever.

mbt niet op geaarde stopcontacten gebeurd heel vaak en niet alleen bij de airco, overgens kan er bij de buitenunit wel een aardepen in geslagen zijn alhoewel ik dat betwijvel.
aarding loopt niet via de aardlekschakelaar wat veel mensen denken, aardlekschakelaar meet alleen verschil tussen de null en fase, die aarding is alleen voor stroom afvoeren.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 16-02-2023 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
mr_evil08 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:41:
[...]

In de woonkamer zou ik dat ook niet willen hebben, op de zolder ach kan wel, kan om een reden zijn zoals stroomgroep en geen enkele optie om een kabel aan te leggen zoals onder het huis door of whatever.

mbt niet op geaarde stopcontacten gebeurd heel vaak en niet alleen bij de airco, overgens kan er bij de buitenunit wel een aardepen in geslagen zijn alhoewel ik dat betwijvel.
aarding loopt niet via de aardlekschakelaar wat veel mensen denken, aardlekschakelaar meet alleen verschil tussen de null en fase, die aarding is alleen voor stroom afvoeren.
Dit heeft 0 te maken met gemak. De gas/vloeistof leidingen moeten getrokken worden en dan alsnog een stuurstroom kabel. Dus kan je net goed alles met de koper leiding trekken. En zoals ik eerder zei. Die binnen unit is niet geaard maar heeft een potentiaal vereffening. Dat moet bijv ook bij het frame van zonnepanelen en de omvormer of de metalen delen in de badkamer. Dus voor alle metalen delen. Omdat de lamellen van de condensator van metaal zijn is er een potentiaal vereffening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weslleyy
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-02-2024
Voor de mensen die ook lg aircos hebben. Zien jullie wel eens een firmware update verschijnen? Ook offline vind ik hier helemaal niks over. Of worden er geen verbeteringen doorgevoerd op deze aircos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:08

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het zou me persoonlijk niet storen maar ik zie een woning ook meer als een dak boven me hoofd. Het hoeft voor mij niet perse "perfect" voor 't oog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah

[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik stoor me meer aan hoe die tv(?) hangt. zo hoog, waarom daar!

Netjes is het niet nee, maar een ramp is het ook niet. l ben ik blij dat het hier netter hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Waah schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:14:
[...]

Netjes is het niet nee, maar een ramp is het ook niet. l ben ik blij dat het hier netter hangt
Dat is geen Tv, anders hebben ze daar wel uitzonderlijk hun best gedaan om de kabels weg te werken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:41
[...]

Totaal offtopic: Die van mij hangen ook zo hoog. Kijkt lekker weg als je op de bank ligt, en scheelt veel vette kinderhandjes op het scherm.

Die unit naast de deur op de onderste foto is ook wel op een bijzondere plek geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Ik moest ook 2x kijken maar dat is een schilderij die geblurred is.
Een TV achter de bank hangen zou ook een beetje vreemd zijn. :+

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2023 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-SkyLimit
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-09 16:03
Ren-z schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:59:
[...]

Zie hier reactie van @CyrielCC paar dagen terug:

[...]
Dank je wel voor de update! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Tommie12 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:16:
[...]

Dat is geen Tv, anders hebben ze daar wel uitzonderlijk hun best gedaan om de kabels weg te werken.
Daar wel! :+
maar inderdaad een schilderij.... Het lijkt wel verdomd veel op de reflectie van een televisie, vandaar dat ik dacht dat het een TV was.

Hier draait de unit sinds vannacht tussen de 125-188w. Dat is hoe ik het graag zie :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvODhRBjkT3HbLClk97bvRcNyn8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ryNlAAODHF8hQ21vQpULAtD5.png?f=user_large

offtopic:
@robkrekel ben je ook zo'n masochist die vooraan in de bioscoop gaat zitten?
Maar mijn ouders hebben hem ook zo hoog (geen keus, boven de ongebruikte open haard) en het is niet vervelend inderdaad, maar zou niet mijn voorkeur hebben. een tv meubel en "NEE" werken hier ook best goed tegen vette vingers, but YMMV

[ Voor 20% gewijzigd door Waah op 17-02-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:57
MiBe schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Minder dan een watt? Heb je dit ook met verschillende meters geprobeerd? (niet alle meters zijn even nauwkeurig bij heel laag verbruik)

Hier ligt het significant hoger (al gaat het wel om een 4-weg multi), zo'n 6,4 à 6,5 watt als ik alle binneunits uitschakel. Het ging hier een keer eerder over in dit topic en toen rapporteerden de gebruikers van MHI single splits volgens mij ook zo'n 2,5 à 3 watt aan standbyverbruik.
Mijn 3.5 kW MHI (zonder wifi module) gebruikt volgens mijn power monitoring 0.060 kWh per dag, dat lijkt goed overeen te komen met die 2.5 a 3. Watt

Mijn 3,5 kW Daikin Perfera meldt dat ie zelf een standbye verbruik heeft van 0.200 kWh per dag, dat zou dus flink hoger zijn, ca. 8W continu. Gebruik de Daikin in de woonkamer momenteel niet omdat ik ander over mijn prijsplafond ga, en ik geen Euro 0.083 per kWh daar boven wil gaan betalen bij Eneco !

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Willempie27 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:44:
[...]

Dit heeft 0 te maken met gemak. De gas/vloeistof leidingen moeten getrokken worden en dan alsnog een stuurstroom kabel. Dus kan je net goed alles met de koper leiding trekken. En zoals ik eerder zei. Die binnen unit is niet geaard maar heeft een potentiaal vereffening. Dat moet bijv ook bij het frame van zonnepanelen en de omvormer of de metalen delen in de badkamer. Dus voor alle metalen delen. Omdat de lamellen van de condensator van metaal zijn is er een potentiaal vereffening.
Dit kan wel degelijk gemak zijn want er zijn situaties te bedenken waar het veel werk kost om een voeding naar de buitenunit te trekken, in dat geval wordt voeden vanuit de binnenunit gekozen, de aarding kun je alsnog bij de buitenunit doen richting binnenunit doormiddel van een aardpen.

Voor badkamers en 230v gelden andere regels maar dat is hier niet van toepassing.
Je weet het pas als je de kap eraf haalt, puur kijkend naar dit plaatje heeft de unit geen aarde maar dat blijft een aanname.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
mr_evil08 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:44:
[...]

Dit kan wel degelijk gemak zijn want er zijn situaties te bedenken waar het veel werk kost om een voeding naar de buitenunit te trekken, in dat geval wordt voeden vanuit de binnenunit gekozen, de aarding kun je alsnog bij de buitenunit doen richting binnenunit doormiddel van een aardpen.

Voor badkamers en 230v gelden andere regels maar dat is hier niet van toepassing.
Je weet het pas als je de kap eraf haalt, puur kijkend naar dit plaatje heeft de unit geen aarde maar dat blijft een aanname.
De binnen unit kan best geaard zijn. Maar dat is niet het doel van die "aarde" van de binnen unit. Stel voor dat de bliksem in de buitenunit slaat. Dan staat de binnen unit niet onder stroom. Er zit dus een verschil in stroom(ijzeren delen van de units) Er zal dan een vlamboog komen tussen de gas/vloeistof koppelingen komen omdat daar het slechte contact is. Dat gas is ook nog eens ontvlambaar.

Mijn uitgangspunt is, sluit hem aan hoe het in de handleiding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

[...]

De hoogte van de binnenunit is nog erger, dat gaat echt niet lekker werken.
De meeste merken adviseren 10 of nog beter 15 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Megalomania schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 06:57:
Martin7182 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:25:
[...]

Bij deze mijn meetresultaten van vandaag:

Lucht opwarmen kost 918 J/(K m3). Mijn MHI-SRK25-ZSX binnenunit blaast volgens de specs, hoog: 12.8 m3/min en (ultra-)laag: 5.4 m3/min. Omgerekend naar seconden is dat hoog: 0.21333 m3/s en (ultra-)laag: 0.09 m3/s.

Setpoint 30 graden celsius.
Inblaaslucht was ook rond de 30 graden celcius.

modusuitblaastemperatuur (C)P_in (W)P_uit (W)COP
stil, hoog4136821545.9
stil, laag5043716523.8
normaal, hoog55175948962.8
normaal, laag5060616522.7

Edit: Omdat ik twijfel over de inblaastemperatuur, hier dezelfde tabel op basis van 25 graden celcius.

stil, hoog4136831338.5
stil, laag5043720664.7
normaal, hoog55175958753.3
normaal, laag5060620663.4

[ Voor 17% gewijzigd door Martin7182 op 18-02-2023 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Martin7182 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:36:
[...]

[...]

Bij deze mijn meetresultaten van vandaag:

Lucht opwarmen kost 918 J/(K m3). Mijn MHI-SRK25-ZSX binnenunit blaast volgens de specs, hoog: 12.8 m3/min en (ultra-)laag: 5.4 m3/min. Omgerekend naar seconden is dat hoog: 0.21333 m3/s en (ultra-)laag: 0.09 m3/s.

Setpoint 30 graden celsius.
Inblaaslucht was ook rond de 30 graden celcius.

stil, hoog4136821545.9
stil, laag5043716523.8
normaal, hoog55175948962.8
normaal, laag5060616522.7
Conclusie, opwarmen in stille modus en max fan(=hoog?) Is de beste (energiezuinigste) manier?? Al duurt het wel 2x zo lang?

Opwarmen op lage fanstand is in stille stand even effectief als normaal, normaal eet alleen meer watt? Dat is ook vreemd?

[ Voor 6% gewijzigd door xHEMANx op 17-02-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
xHEMANx schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:13:
[...]

Conclusie, opwarmen in stille modus en max fan(=hoog?) Is de beste (energiezuinigste) manier?? Al duurt het wel 2x zo lang?

Opwarmen op lage fanstand is in stille stand even effectief als normaal, normaal eet alleen meer watt? Dat is ook vreemd?
Ik denk dat in stille stand de binnenunit aan zijn maximale warmteafgifte zit terwijl de buitenunit wel harder kan.
Verder zou ik de exacte getallen met een korrel zout nemen de gemeten inblaastemperatuur van 30 °C vind ik toch verdacht hoog; het was in de ruimte ongeveer 20 °C en de muur boven de unit was ongeveer 25°C. Bij 25 °C kom ik max. tegen de 6 kW wat hij volgens de specs zou kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
  • Laatst online: 18-11-2024
xHEMANx schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:54:
[Afbeelding]
Silent mode

[Afbeelding]
Aanvulling; het is niet omdat het toerental zakt dat het verbruik daardoor minder zal zijn, het verbruik/opgenomen vermogen van een compressor is afhankelijk van de lage druk in vergelijking met de hoge druk.
Een compressor die op 50Hz draait bij een hoge verdampingstemperatuur/druk en lage condensatietemperatuur/druk kan minder verbruiken dan 30Hz bij een lage verdampingstemperatuur/druk en hoge condensatietemperatuur/druk
Hoe kleiner het drukverschil tussen hoge en lage druk hoe hoger het rendement COP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hespy
  • Laatst online: 18-11-2024
Vraagje:

[Afbeelding]
Ik heb 2 Daikin Perfera 20 en die gegeven in de app +-???% te veel aan in vergelijking met de Holewizard MID kWh meters in de kast. De app is een indicatie.
Gisteren app 1,9 Holewizard 1,4
Vorige zaterdag app 5,3 Holewizard 3,1
Dagen dat ik minder verbruik liggen dichter bij elkaar.
Als je het echt wil weten kWh meters plaatsen (liefst gekeurde)

Aanvulling: het is beter dat Daikin te veel rekent dan te weinig anders hebben we te maken met sjoelsoftware

[ Voor 4% gewijzigd door Hespy op 17-02-2023 21:22 ]

Pagina: 1 ... 314 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic