Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 313 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.356.928 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 12:00
Dank. Dat kan dus zowel een buiten- als binnenstopcontact zijn (geaard) begrijp ik? Binnen in de zin van: direct aan de andere kant van de muur? Of moet per se buiten?

Edit: zag net de laatste wijziging. Werkschakelaar dus.

[ Voor 15% gewijzigd door Ribruijn op 10-02-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:00

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ribruijn schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:31:
Dank. Dat kan dus zowel een buiten- als binnenstopcontact zijn (geaard) begrijp ik? Binnen in de zin van: direct aan de andere kant van de muur? Of moet per se buiten?

Edit: zag net de laatste wijziging. Werkschakelaar dus.
Buitenunit moet in stopcontact en de binnenunit krijgt zijn stroom daar ook vandaan. Binnen heeft dus geen eigen stopcontact nodig.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 12:00
Ik bedoel: je zou ook een binnenstopcontact kunnen maken voor de buitenunit. Niet gebruikelijk, maar als je de kabel door de muur doorvoert.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ik heb geen idee hoe dat bij MHI en hoe hoog je plafond is in de kamer maar hangt de unit niet een beetje erg laag? Of te ver van het plafond?

Zie op je tekening 2.60 staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 10-02-2023 17:51 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ribruijn schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:36:
Ik bedoel: je zou ook een binnenstopcontact kunnen maken voor de buitenunit. Niet gebruikelijk, maar als je de kabel door de muur doorvoert.....
Ja, maar idd ongebruikelijk. Als het beestje maar stroom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 16:14
Dat is hier zo ook gedaan idd, omdat ik dat perse wilde ivm mn homewizard stekker :+ Wel een lomp dikke (en stugge) stroomkabel die naar binnen komt; maar lijkt me prima. Moet het nog een keer netjes wegwerken.

Andere vraag; heb 2 ZS-W's met allebei een wifi-module (WF-RAC). Die van de woonkamer doet het nagenoeg altijd, maar de module op de overloop unit laat te wensen over. Continu dat ie niet verbind en dat ik dus de airco niet via de app kan bedienen. Wat kan hier tegen helpen; hele zwikkie stroomloos maken of enkel de wifi module resetten, of zijn er nog andere tips?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
banaliteit schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:15:
[...]

Heb je toevallig ook een ultrasoon luchtbevochtiger?
Nope heb ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
Yamahaa schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:57:
[...]

Hmm geen idee. Ik verwarm 3 etages met 4 units in dit huis en nog nooit meegemaakt. Het lijkt idd wat op condensatie in de lucht. Of veel stof misschien wat op de wanden zat (verbouwing gehad?) maar dat zou dan elders neerdwarrelen en zou je dat merken. Ik geeft vocht/condensatie de grootste kans. Maar nooit gehad hier….
Mijn schoonouders belde be op vandaag. Zei hadden nu ook een mist hangen. Ik heb het zelf niet gezien maar zoals ze het omschreven precies zoals bij mij. Toch vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Volgens mij denk je te moeilijk, je kunt gewoon de binnenunit op de netspanning aansluiten (met of zonder stekker) en de buitenunit via de binnenunit voeden. De buiten- en binnenunit zitten gewoon parallel aangesloten, het maakt niet uit via welke kant de stroom komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-10 21:39
Ik zou dan wel gewoon flex kabel 2,5mm gebruiken en niet die stugge harde kabel zoals een paar posten hierboven beschreven. Van de week zelf een unit geïnstalleerd maar dan met een werkschakelaar. Zo staat het ook beschreven in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Servee schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:36:
[...]

Ik heb geen idee hoe dat bij MHI en hoe hoog je plafond is in de kamer maar hangt de unit niet een beetje erg laag? Of te ver van het plafond?

Zie op je tekening 2.60 staan.
17 cm van het plafond. (Minimaal 10cm)
Ongeveer 210cm vanaf vloer (minimaal 180cm)

Dus volgens mij wel ok?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Martin7182 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:15:
[...]

Volgens mij denk je te moeilijk, je kunt gewoon de binnenunit op de netspanning aansluiten (met of zonder stekker) en de buitenunit via de binnenunit voeden. De buiten- en binnenunit zitten gewoon parallel aangesloten, het maakt niet uit via welke kant de stroom komt.
Serieus? :F Met veel moeite een kabel aangelegd door allerlei wanden heen naar buiten... Nouja.. ik heb nu in iedergeval ook elektriciteit aan de voorkant van het huis. 8)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:16:
[...]

17 cm van het plafond. (Minimaal 10cm)
Ongeveer 210cm vanaf vloer (minimaal 180cm)

Dus volgens mij wel ok?
Geen idee mijn Daikin hangt 5cm van het plafond, moet minimaal 3 cm van het plafond af volgens de installatie handleiding. Dan is 17cm best wel veel denk ik maar mogelijk is dat bij MHI om een of andere reden wel noodzakelijk maar kan ook voor vreemd regelgedrag zorgen in bepaalde omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Cv4RTyn2WNs1cIWRbhbWS0_mv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0V8YmFXpnebnnQdleyBusF0.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
xHEMANx schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:20:
[...]

Serieus? :F Met veel moeite een kabel aangelegd door allerlei wanden heen naar buiten... Nouja.. ik heb nu in iedergeval ook elektriciteit aan de voorkant van het huis. 8)
Dit klopt ook helemaal niet. Naar de buiten unit een 3x 2.5 mm kabel met 230v. Voor de binnen unit een 4x1.5mm stuurstroom kabel en deze wordt op de buitenunit aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:52:
[...]

Dat is nu precies het gewenste resultaat. Je krijgt meer warmte beneden. De lucht boven is koeler en zal dus meer warmte uit de warmtewisselaar trekken waardoor de pomp harder moet werken.

Ik ben nu aan het testen met een luchtbak (22cm*9cm*100cm) bovenop de binnenunit. Daar zitten weer twee 150mm luchtslangen die lucht aanzuigen op een meter van de vloer.

De ventilator is maximaal stand 6 in vergelijking maar de warmte is anders. Ik hoop dat er een convex is onstaan en nog meer proberen zal het uitwijzen of dat het geval is. De aanvoer temp. is 51 graden en de warmtewisselaar haalt er zo'n 15 graden uit en de rest gaat retour.

Update: gelijkstroom ventilators zijn een stuk zuiniger.
De airco verwarmt als het ware alleen de bovenste helft van de kamer effectief en de onderste een beetje. (Tenminste in een matig geïsoleerde woning zoals die van mij) Met ventilator wordt ook de onderste helft effectief(er) verwarmt, maar dat gaat wel ten koste van extra energie.

Dan is de afweging... Wil ik extra energie verbruiken voor een geheel verwarmde kamer? Of liever sloffen aan in huis, die zijn overigens goedkoper dan een plafond ventilator, maarja als je zo gaat redeneren, kan je ook een paar extra truien aan doen en alle verwarming het huis uit mikken. En of je een ventilator de hele dag wil hebben draaien... Ik twijfel of ik dat niet irritant vindt?!?

Keuzes keuzes .. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Servee schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:31:
[...]

Geen idee mijn Daikin hangt 5cm van het plafond, moet minimaal 3 cm van het plafond af volgens de installatie handleiding. Dan is 17cm best wel veel denk ik maar mogelijk is dat bij MHI om een of andere reden wel noodzakelijk maar kan ook voor vreemd regelgedrag zorgen in bepaalde omstandigheden.

[Afbeelding]
Achteraf gezien hadden ze hem nog wel een stuk lager mogen hangen, dan blaast hij op fan 2 tenminste nog de lucht iets verder door over de grond. ;) Maar het zou best kunnen dan het om andere redenen niet goed zou werken idd.. (al kan ik ze zo zelf even niet bedenken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:18:
[...]

De airco verwarmt als het ware alleen de bovenste helft van de kamer effectief en de onderste een beetje. (Tenminste in een matig geïsoleerde woning zoals die van mij) Met ventilator wordt ook de onderste helft effectief(er) verwarmt, maar dat gaat wel ten koste van extra energie.

Dan is de afweging... Wil ik extra energie verbruiken voor een geheel verwarmde kamer? Of liever sloffen aan in huis, die zijn overigens goedkoper dan een plafond ventilator, maarja als je zo gaat redeneren, kan je ook een paar extra truien aan doen en alle verwarming het huis uit mikken. En of je een ventilator de hele dag wil hebben draaien... Ik twijfel of ik dat niet irritant vindt?!?

Keuzes keuzes .. :?
Het lijkt alsof de lucht in jouw kamer gaat lagen, dat kan enerzijds komen door optrekkende kou uit je vloer (dus matige isolatie) maar het kan ook doordat je simpelweg flow tekort komt mogelijk mede door de locatie. Hier heb ik hetzelfde fenomeen als het echt vriest buiten en ik de airco op auto heb staan ondanks centrale plaatsing. Dan word de uitgeblazen lucht warmer en zonder een hardere fanstand krijg ik een tweedeling in de kamer. Een permanente hogere fanstand zorgt er dan hier voor dat dit compleet verdwijnt.

Aangezien je volgens mij bij wat hogere temperaturen dit ook hebt zou ik het eerder in je vloerisolatie gaan zoeken, of je huis eens door op zoek naar lekken want als er bijvoorbeeld boven een raam open staat of kieren ergens tussen je deuren/kozijnen trekt die kou zo naar beneden over je vloer.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Servee schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:29:
[...]

Aangezien je volgens mij bij wat hogere temperaturen dit ook hebt zou ik het eerder in je vloerisolatie gaan zoeken, of je huis eens door op zoek naar lekken want als er bijvoorbeeld boven een raam open staat of kieren ergens tussen je deuren/kozijnen trekt die kou zo naar beneden over je vloer.
Ik heb dit als de trapdeur boven open staat. Er komt dan een vrij koude lucht van de trap naar beneden en dat voelt dan ook aan als tocht. Ook als iemand langs loopt kan je de ervaren als tocht. Er zal vast wel ergens een lek zijn als hij daar last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:12:
[...]

Dan mag je wel geen 1,5mm2 stuurkabel meer gebruiken maar moet je een 2,5mm2 stuurkabel gebruiken.
2.5mm voedingkabel en 1.5mm stuurstroom kabel voor de MHI 35ZS. Hoezo zou je geen 1.5mm stuurstroom mogen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Servee schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:31:
[...]

[Afbeelding]
Dat plaatje is trouwens wel vreemd. Afstand naar het plafond minder dan 30 cm, ok. Maar volgens het plaatje moet de afstand naar de muren aan weerskanten minder dan 50cm zijn? Moet vast verder dan 50cm zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Willempie27 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:46:
[...]

Dit klopt ook helemaal niet. Naar de buiten unit een 3x 2.5 mm kabel met 230v. Voor de binnen unit een 4x1.5mm stuurstroom kabel en deze wordt op de buitenunit aangesloten.
4×2.5mm of 4×1.5mm, maar dan max. 16A. De meeste units trekken geen 16A :)
Waarom twee gaten boren als één gat genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Servee schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:29:
[...]

Het lijkt alsof de lucht in jouw kamer gaat lagen, dat kan enerzijds komen door optrekkende kou uit je vloer (dus matige isolatie) maar het kan ook doordat je simpelweg flow tekort komt mogelijk mede door de locatie. Hier heb ik hetzelfde fenomeen als het echt vriest buiten en ik de airco op auto heb staan ondanks centrale plaatsing. Dan word de uitgeblazen lucht warmer en zonder een hardere fanstand krijg ik een tweedeling in de kamer. Een permanente hogere fanstand zorgt er dan hier voor dat dit compleet verdwijnt.

Probleem met MHI is dat in welke stand ik hem ook zet, (behalve max) dat hij terug schakeld naar fan 2. :/

Heb jij het bij de vloer net zo warm, als in het midden vd kamer?

Ben ook wel benieuwd hoe dit bij anderen met een mindere isolatie is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:38:
[...]

Dat plaatje is trouwens wel vreemd. Afstand naar het plafond minder dan 30 cm, ok. Maar volgens het plaatje moet de afstand naar de muren aan weerskanten minder dan 50cm zijn? Moet vast verder dan 50cm zijn?
Gaat om mm niet om cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHt38n-5_0K1p8B5jG1OfJFs4xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6riHcBsHKRvq1EYxsfJ2QIE.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

xHEMANx schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:38:
[...]

≥ betekent "groter of gelijk aan", dus de afstand moet groter zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Willempie27 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:34:
[...]

Ik heb dit als de trapdeur boven open staat. Er komt dan een vrij koude lucht van de trap naar beneden en dat voelt dan ook aan als tocht. Ook als iemand langs loopt kan je de ervaren als tocht. Er zal vast wel ergens een lek zijn als hij daar last van heeft.
De gang is ijskoud. De deur naar de gang heb ik zo goed mogelijk tocht dicht gemaakt.

De gangkast moet nog wel een tochtstrip aan de onder kant. Die zit inder de trap en de trap is zo lek als een mandje... Verder zit alles volgens mij dicht. Achterdeur met strips en dergelijke... Maar het oude dubbel glas zal ook wel zn kou doorlaten.

Binnenkort wel een paar goede gordijnen aanschaffen voor de avond en nacht. Want 10k voor een paar nieuwe ramen/kozijnen zie ik nog niet helemaal zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:44:
[...]

Probleem met MHI is dat in welke stand ik hem ook zet, (behalve max) dat hij terug schakeld naar fan 2. :/

Toch denk ik dat de (verkeerde) locatie ook zeker meespeelt, je verwarmt een gedeelte van je kamer, die komt op temperatuur en de fan moduleert terug, de andere kant blijft frisser en die “kou” trekt over je vloer. Dus net als met een verkeerd geplaatste radiator tegenover een raam druk je de warme lucht over je plafond en die komt kouder weer terug, cirkeltje rond.

Ja hier is de gehele ruimte dezelfde temperatuur, de vloer zelf is wel iets kouder natuurlijk maar geen sloffen nodig ofzo.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Proton_ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:49:
[...]

≥ betekent "groter of gelijk aan", dus de afstand moet groter zijn.
Dan zou de binnenunit dus verder dan 30 cm van het plafond moeten hangen volgens het plaatje. Correct?

EDIT: AH Oeps... Het gaat om millimeters. Moeilijk hoor lezen :S (had je post nog niet gelezen @Servee )

[ Voor 15% gewijzigd door xHEMANx op 10-02-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:52:
[...]

Dan zou de binnenunit dus verder dan 30 cm van het plafond moeten hangen volgens het plaatje. Correct?
millimeter 8)7

Dus groter of gelijk aan 30mm dus minimaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 10-02-2023 20:56 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Servee schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:51:
[...]

Toch denk ik dat de (verkeerde) locatie ook zeker meespeelt, je verwarmt een gedeelte van je kamer, die komt op temperatuur en de fan moduleert terug, de andere kant blijft frisser en die “kou” trekt over je vloer. Dus net als met een verkeerd geplaatste radiator tegenover een raam druk je de warme lucht over je plafond en die komt kouder weer terug, cirkeltje rond.

Ja hier is de gehele ruimte dezelfde temperatuur, de vloer zelf is wel iets kouder natuurlijk maar geen sloffen nodig ofzo.
Miss laat ik hem nog wel een keer verplaatsen... Jammer dat je dat niet van te voren even kan testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Martin7182 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:43:
[...]

4×2.5mm of 4×1.5mm, maar dan max. 16A. De meeste units trekken geen 16A :)
Waarom twee gaten boren als één gat genoeg is?
Ja ga maar geen unit aansluiten wat dat gaat niet goed.

4 x is de stuurstroomkabel en deze gaat zeker geen 16A trekken omdat dit van de binnenunit is. Waar jij nu over praat de "die gaat geen 16A trekken" is de buitenunit. Deze zou ook nog wel aan een 3x1,5mm kunnen werken maar 2.5mm staat voorgeschreven. Er komen geen extra gat want die kabel gaat met je gasleiding mee van je buiten unit aan je binnen unit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APvRu5Wl9-Q3-SgQ89tFGeSFFI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5JsFX53jSc0w4Yeb4kaeLQR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Willempie27 op 10-02-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Willempie27 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:34:
[...]

Hier zijn de slaapkamer deuren altijd gesloten met ramen open, ik merk meteen als iemand (meestal mijn zoon _O- ) hier zijn slaapkamer deur open heeft (laten) staan idd, zelfde effect.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:57:
[...]

Miss laat ik hem nog wel een keer verplaatsen... Jammer dat je dat niet van te voren even kan testen...
In theorie kun je het testen met kleine blaas kachel aan de andere kant van je woonkamer erbij voor een periode van bijvoorbeeld 24uur. Als het dan verbetert weet je dat een betere verdeling zeker wel helpt in jouw situatie. In principe heb je vermogen genoeg voor jouw oppervlakte.

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 10-02-2023 21:15 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Willempie27 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Ja ga maar geen unit aansluiten wat dat gaat niet goed.

4 x is de stuurstroomkabel en deze gaat zeker geen 16A trekken omdat dit van de binnenunit is. Waar jij nu over praat de "die gaat geen 16A trekken" is de buitenunit. Deze zou ook nog wel aan een 3x1,5mm kunnen werken maar 2.5mm staat voorgeschreven. Er komen geen extra gat want die kabel gaat met je gasleiding mee van je buiten unit aan je binnen unit.
[Afbeelding]
Waarom zou het niet goed gaan? Het zit hier zo aangesloten. De stuurkabel bevat fase, nul, aarde en signaaldraad. Het maakt niet uit waar je de fase, nul en aarde op het elektranet aansluit. Hier is dat gewoon binnen met een geaarde stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Martin7182 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:28:
[...]

Waarom zou het niet goed gaan? Het zit hier zo aangesloten. De stuurkabel bevat fase, nul, aarde en signaaldraad. Het maakt niet uit waar je de fase, nul en aarde op het elektranet aansluit. Hier is dat gewoon binnen met een geaarde stekker.
Als je naar de buitenunit kijkt zie je duidelijk dat de aarde op de metalen behuizing wordt gemonteerd en niet op het aarde blok. Het aardedraad van de binnenunit is geen aarde maar een potentiaalvereffening. Vanuit daar moet die pas op de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Servee schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:12:
[...]

In theorie kun je het testen met kleine blaas kachel aan de andere kant van je woonkamer erbij voor een periode van bijvoorbeeld 24uur. Als het dan verbetert weet je dat een betere verdeling zeker wel helpt in jouw situatie. In principe heb je vermogen genoeg voor jouw oppervlakte.
Ik heb de temp op de vloer recht tegenover de airco even gemeten. Daar is die ook 15.5 graden. Terwijl het aan de andere kant van de kamer op de eettafel 19 graden is.

Het is dus niet dat hij de andere kant niet warm krijgt. Hij krijgt het bij de vloer niet warm.

Waarschijnlijk heb ik gewoon teveel warmteverlies voor fan 2 met deze temperatuur? En is de plek can de airco het probleem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-09 23:45
[...]

Jup koude vloer ook hier, geen isolatie. Momenteel ook geen ambitie/budget om alle vloeren uit te breken en te isoleren. Zou wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Willempie27 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:39:
[...]

Als je naar de buitenunit kijkt zie je duidelijk dat de aarde op de metalen behuizing wordt gemonteerd en niet op het aarde blok. Het aardedraad van de binnenunit is geen aarde maar een potentiaalvereffening. Vanuit daar moet die pas op de aarde.
Dat kan ook ja. Uiteindelijk zitten de draden gewoon parallel aangesloten en maakt het niet uit of je de netspanning via de buiten- of binnenunit aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
DriesLec schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:55:
[...]

Jup koude vloer ook hier, geen isolatie. Momenteel ook geen ambitie/budget om alle vloeren uit te breken en te isoleren. Zou wel willen.
Ah ok. Ben dus niet de enige. d:)b dan wordt het voor ons toch die plafond ventilator of gewoon de sloffen aan houden. :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:26
Ik heb een mitsubishi diamond MSZ-LN35VG2 besteld. Echter blijkt deze pas leverbaar in juli.
De installateur biedt mij daarom de Hyper Heating versie (MUZ-LN35VGHZ2) aan voor dezelfde prijs (Hyper Heating is normaal 250 euro duurder).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C1gFlLBCkAs4_V4RnLH3dM7ZAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DC6gZFGEhGRGU2PUzYlcUwDQ.png?f=user_large
Weet er iemand of er ook nadelen (meer lawaai buitenunit, hoger verbruik, meer slijtage,..) verbonden zijn aan de Hyper Heating versie? Ik kan moeilijk geloven dat deze indrukwekkende specificaties zonder enkele nadelen komen?

[ Voor 17% gewijzigd door Omerta op 11-02-2023 08:47 ]

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik gebruik nu een paar weken de airco om een goed geïsoleerd appartement te verwarmen. Ik besef me pas na het lezen van dit topic dat juist de CV met vloerverwarming hier pendelde als een malle: even kort aan in de ochtend en dan bleef het rond de thermostaat 19-20 terwijl het aan de randen al snel wat frisser werd. Daar was ik zo aan gewend dat ik dacht dat het normaal was. De airco pendelt ook op warmere dagen, maar is alsnog veel gelijkmatiger en fijner dan de CV.

De CV staat nu permanent op 12 graden en de vloerverwarming (die ook constant 35W trok) zit achter een pompschakelaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 16:14
KoningPaulus schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:00:
[...]

Dat is hier zo ook gedaan idd, omdat ik dat perse wilde ivm mn homewizard stekker :+ Wel een lomp dikke (en stugge) stroomkabel die naar binnen komt; maar lijkt me prima. Moet het nog een keer netjes wegwerken.

Andere vraag; heb 2 ZS-W's met allebei een wifi-module (WF-RAC). Die van de woonkamer doet het nagenoeg altijd, maar de module op de overloop unit laat te wensen over. Continu dat ie niet verbind en dat ik dus de airco niet via de app kan bedienen. Wat kan hier tegen helpen; hele zwikkie stroomloos maken of enkel de wifi module resetten, of zijn er nog andere tips?
Edit: als je de unit spanningsloos maakt (dmv schakelen in homewizard) blijft de wifi module nog altijd actief volgens de gemeten waarde. Blijft in en uitgeschakeld 4W trekken.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Omerta schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:28:
Ik heb een mitsubishi diamond MSZ-LN35VG2 besteld. Echter blijkt deze pas leverbaar in juli.
De installateur biedt mij daarom de Hyper Heating versie (MUZ-LN35VGHZ2) aan voor dezelfde prijs (Hyper Heating is normaal 250 euro duurder).
[Afbeelding]
Weet er iemand of er ook nadelen (meer lawaai buitenunit, hoger verbruik, meer slijtage,..) verbonden zijn aan de Hyper Heating versie? Ik kan moeilijk geloven dat deze indrukwekkende specificaties zonder enkele nadelen komen?
Je mag die ME heaper heating wel bij mij laten plaatsen. Dan mag jij mn MHI hebben. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1tUTeEfgy9EdRjhSyqmFmdpHKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdHLeN3UuWdjHfKcWBR7RKcw.jpg?f=fotoalbum_large
Lijkt erop dat hij zn scop behoudt tot -15. <3
Eens kijken of er meer over te vinden is...

[ Voor 21% gewijzigd door xHEMANx op 11-02-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

xHEMANx schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:04:
[...]

Je mag die ME heaper heating wel bij mij laten plaatsen. Dan mag jij mn MHI hebben. *O*

[Afbeelding]
Lijkt erop dat hij zn scop behoudt tot -15. <3
Eens kijken of er meer over te vinden is...
Vermogen is iets héél anders dan COP.

Voor de sCOP (dat is een gewogen COP-gemiddelde van een aantal standaardsituaties) wordt er voor ons klimaat dacht ik geen temperatuur < -15°C meegenomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 11-02-2023 11:33 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Waarom heeft een vloer model een lagere scop dan een wand model, terwijl een vloer model toch juist gemaakt is voor het verwarmen? Gok ik?

Of heeft die gewoon minder scop nodig omdat hij op een gunstigere plek zit ofzo??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Proton_ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:28:
[...]

Vermogen is iets héél anders dan COP.

Voor de sCOP (dat is een gewogen COP-gemiddelde van een aantal standaardsituaties) wordt er voor ons klimaat dacht ik geen temperatuur < -15°C meegenomen.
Cop en vermogen zakt dus naar mate het kouder wordt? Maar heeft dus niets met elkaar te maken?

Help even:
Cop = hoe efficient de airco met vermogen om gaat, toch?

Heeft mijn airco bij erge vrieskou dus minder vermogen? Hij trekt dus de +/- 1300watt niet meer dan?

[ Voor 17% gewijzigd door xHEMANx op 11-02-2023 11:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:21
xHEMANx schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:32:
Waarom heeft een vloer model een lagere scop dan een wand model, terwijl een vloer model toch juist gemaakt is voor het verwarmen? Gok ik?

Of heeft die gewoon minder scop nodig omdat hij op een gunstigere plek zit ofzo??
Vermogen en (S)COP zijn echt twee verschillende dingen, maar beiden worden wel degelijk beïnvloed door de buitentemperatuur (en dalen allebei naarmate die daalt). Een warmtepomp onttrekt warmte aan de buitenlucht, als het buiten kouder is, wordt het moeilijker om warmte aan de buitenlucht te onttrekken en daalt het beschikbare vermogen dat hij aan warmte je huis in kan krijgen. Dus waar een 5kW warmtepomp bij een relatief hoge buitentemperatuur misschien wel 6kW aan verwarmingsvermogen heeft is dit bij stevige vorst misschien nog maar 3kW aan verwarmingsvermogen (en dat terwijl de warmtevraag van je huis bij lagere temperaturen uiteraard toeneemt). Die Hyper Heating modellen behouden echter hun volledige vermogen tot een zeer lage buitentemperatuur waardoor ze bijvoorbeeld erg geschikt zijn voor landen met een kouder klimaat (echter zal de COP wel afnemen naarmate het kouder wordt, het kost immers aanzienlijk meer moeite om uit de zeer lage buitentemperatuur nog warmte te kunnen onttrekken).

De COP (of het seizoensgemiddelde SCOP) is de verhouding tussen het opgenomen vermogen en wat hij daadwerkelijk aan warmte je huis in pompt. Voorbeeldje: Het is buiten 5 graden en je warmptepomp heeft bij die temperatuur een COP van 4.5. Op het moment dat de warmtevraag van de ruimte 2250 watt is zal hij op dat moment (2250 / 4.5 =) 500 watt aan opgenomen vermogen noteren. Als de temperatuur vervolgens daalt naar -5 stijgt de warmtevraag misschien wel naar het dubbele (4500 watt), echter daalt je COP bijvoorbeeld naar 3 waardoor het opgenomen vermogen (4500 / 3 =) 1500 watt zal zijn.

Er is niet zo'n ding als meer of minder '(S)COP nodig hebben', een lagere (S)COP resulteert simpelweg in een hoger stroomverbruik, of het daarbij om een wand- of vloermodel gaat is niet aan de orde. Als de warmtevraag van je huis 3000 watt is en het vloermodel heeft een COP van 3 en het wandmodel een COP van 4, zal het vloermodel in een opgenomen vermogen van (3000 / 3 =) 1000 watt resulteren en het wandmodel in een opgenomen vermogen van (3000 / 4 =) 750 watt.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
MiBe schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:52:
[...]

Vermogen en (S)COP zijn echt twee verschillende dingen, maar beiden worden wel degelijk beïnvloed door de buitentemperatuur (en dalen allebei naarmate die daalt). Een warmtepomp onttrekt warmte aan de buitenlucht, als het buiten kouder is, wordt het moeilijker om warmte aan de buitenlucht te onttrekken en daalt het beschikbare vermogen dat hij aan warmte je huis in kan krijgen. Dus waar een 5kW warmtepomp bij een relatief hoge buitentemperatuur misschien wel 6kW aan verwarmingsvermogen heeft is dit bij stevige vorst misschien nog maar 3kW aan verwarmingsvermogen (en dat terwijl de warmptevraag van je huis bij lagere temperaturen uiteraard toeneemt). Die Hyper Heating modellen behouden echter hun volledige vermogen tot een zeer lage buitentemperatuur waardoor ze bijvoorbeeld erg geschikt zijn voor landen met een kouder klimaat (echter zal de COP wel afnemen naarmate het kouder wordt, het kost immers aanzienlijk meer moeite om uit de zeer lage buitentemperatuur nog warmte te kunnen onttrekken).

De COP (of het seizoensgemiddelde SCOP) is de verhouding tussen het opgenomen vermogen en wat hij daadwerkelijk aan warmte je huis in pompt. Voorbeeldje: Het is buiten 5 graden en je warmptepomp heeft bij die temperatuur een COP van 4.5. Op het moment dat de warmtevraag van de ruimte 2250 watt is zal hij op dat moment (2250 / 4.5 =) 500 watt aan opgenomen vermogen noteren. Als de temperatuur vervolgens daalt naar -5 stijgt de warmtevraag misschien wel naar het dubbele (4500 watt), echter daalt je COP bijvoorbeeld naar 3 waardoor het opgenomen vermogen (4500 / 3 =) 1500 watt zal zijn.

Er is niet zo'n ding als meer of minder '(S)COP nodig hebben', een lagere (S)COP resulteert simpelweg in een hoger stroomverbruik, of het daarbij om een wand- of vloermodel gaat is niet aan de orde. Als de warmtevraag van je huis 3000 watt is en het vloermodel heeft een COP van 3 en het wandmodel een COP van 4, zal het vloermodel in een opgenomen vermogen van (3000 / 3 =) 1000 watt resulteren en het wandmodel in een opgenomen vermogen van (3000 / 4 =) 750 watt.
Ik ga dit even een paar keer doorlezen... :7

Dus als ik het goed begrijp, dan is het maximaal warmte vermogen van een unit die max 1300 watt verbruikt bij een cop van 4, 1300 x 4 = 5200 . Dus is 5200 dan het "verwarmings vermogen"??? (Wat in het grafiekje staat?)

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 11-02-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 23:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

Nieuwe rapportage van de multisplit Daikin hier ter plaatse. Laatst was ik blij te melden dat het eindelijk goed moduleert en soepel draait met vraagsturing uit. Dat heeft het tot donderdagmiddag volgehouden toen midden op de zonnige dag, m'n schoonmoeder de oven aanzette voor een taartje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pk9zWeLV4ittAiRNciyOOSxqQi8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFAd14ZGWz47xQM6eIJ7u7zT.jpg?f=fotoalbum_medium

Sindsdien tot gisterochtend toen ik de airco maar uitzette zo gependeld. Het lijkt hier gewoon te goed geïsoleerd om met de huidige temperaturen zonder vraagsturing te werken want hij slaat af voordat hij terugmoduleert. Gisteravond om middernacht ging hij weer aan, toen was het afgekoeld naar 18,5 op de thermostaat, en toen draaide het weer mooi strak. Tot 11 uur vanochtend toen hij afsloeg. Er kwam weer wat zon in en dat was blijkbaar genoeg.

Dus tja, de conclusie is dat het eigenlijk prima werkt, maar het is lastig om genoeg warmtevraag te hebben voor vraagsturing uit.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
xHEMANx schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:57:
[...]

Ik ga dit even een paar keer doorlezen... :7

Dus als ik het goed begrijp, dan is het maximaal warmte vermogen van een unit die max 1300 watt verbruikt bij een cop van 4, 1300 x 4 = 5200 . Dus is 5200 dan het "verwarmings vermogen"??? (Wat in het grafiekje staat?)
Juist ja. Ik heb ook een Hyper inverter, maar dan van MHI. Bij hogere temperaturen komt er meer warmte uit, tot +/- 200% van nominaal. De curve is zoals van elke airco, alleen hoger en tot koudere temperaturen.
De grafiek zou geen horizontale lijn moeten hebben, of ze beperken het vermogen boven de -15 °C. Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk. Mijn 2.5 kW unit levert 2.5 kW bij -15 °C en gelukkig heel wat meer rond het vriespunt en daarboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 15:56
MHI heeft een silent mode.
Heeft Mitsubishi Electric ook iets vergelijkbaars? Hij limiteert dan het vermogen van de buiten unit maar daarmee ook het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Martin7182 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:58:
[...]

Juist ja. Ik heb ook een Hyper inverter, maar dan van MHI. Bij hogere temperaturen komt er meer warmte uit, tot +/- 200% van nominaal. De curve is zoals van elke airco, alleen hoger en tot koudere temperaturen.
De grafiek zou geen horizontale lijn moeten hebben, of ze beperken het vermogen boven de -15 °C. Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk. Mijn 2.5 kW unit levert 2.5 kW bij -15 °C en gelukkig heel wat meer rond het vriespunt en daarboven :)
Als ik het dus goed begrijp, dan heeft de unit bij -15 een cop van 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
xHEMANx schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:09:
[...]

Als ik het dus goed begrijp, dan heeft de unit bij -15 een cop van 1?
Bij mijn unit 2.5 ongeveer. COP staat los van het max. vermogen. Beiden gaan wel omlaag bij een dalende buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Martin7182 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:33:
[...]

Bij mijn unit 2.5 ongeveer. COP staat los van het max. vermogen. Beiden gaan wel omlaag bij een dalende buitentemperatuur.
Dan snap ik er officiëel niks van. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Weet je dat wel zeker ?
De fan heeft intern 8 standen. Je ziet er maar 4. Stand 4 is eigenlijk 8 en stand 3 is 6, etc.
Ik heb mijn fan altijd op 3 (is eigenlijk 6) staan. Gedurende de dag wisselt deze dan tussen 6 en 5 (als setpoint wordt bereikt). Lager gaat deze niet snel. Als de AC weer wat meer vermogen moet afgeven dan gaat deze weer naar 6 (=3).
Is zo'n mhi-ac-ctrl module niet wat voor je. Kun je veel meer info bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
jobr schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:12:
[...]

Weet je dat wel zeker ?
De fan heeft intern 8 standen. Je ziet er maar 4. Stand 4 is eigenlijk 8 en stand 3 is 6, etc.
Ik heb mijn fan altijd op 3 (is eigenlijk 6) staan. Gedurende de dag wisselt deze dan tussen 6 en 5 (als setpoint wordt bereikt). Lager gaat deze niet snel. Als de AC weer wat meer vermogen moet afgeven dan gaat deze weer naar 6 (=3).
Is zo'n mhi-ac-ctrl module niet wat voor je. Kun je veel meer info bijhouden.
Eergister de uitleg van home assistent door genomen. Maar ik snap niet wat ik met dat programma moet? Mqtt broker instellen ofzo. Geen idee wat ik aan het doen ben. Weet ook niet of ik uberhaubt iets in kan stellen als ik niets heb om mee te connecten? Niets in huis is smart nl.

Voordat ik met 3d auto ging klooien had ik hem wel op fan 3 staan en die schakelde idd wat heen en weer met vrieskou... Zal het nog eens wat bewuster testen...

[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 11-02-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
xHEMANx schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:21:
[...]

Eergister de uitleg van home assistent door genomen. Maar ik snap niet wat ik met dat programma moet? Mqtt broker instellen ofzo. Geen idee wat ik aan het doen ben. Weet ook niet of ik uberhaubt iets in kan stellen als ik niets heb om mee te connecten? Niets in huis is smart nl.
Ah ik dacht dat je dat al had.
Waar komen die stroom verbruik plaatjes dan weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
jobr schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:25:
[...]

Ah ik dacht dat je dat al had.
Waar komen die stroom verbruik plaatjes dan weg?
Home Assistant plug.(stekker)

Edit: home wizard dus

[ Voor 6% gewijzigd door xHEMANx op 12-02-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
xHEMANx schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:26:
[...]

Je hebt dus wel home assistant draaien ?
Zo ja, dan kun je daar extra plaatjes in toevoegen met die module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
jobr schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:27:
[...]

Je hebt dus wel home assistant draaien ?
Zo ja, dan kun je daar extra plaatjes in toevoegen met die module.
Ah nee.. ik bedoel home wizard. 7(8)7 drukke dag vandaag, mn hersens zijn gefrituurd.

[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 11-02-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42

Japie.G

Colour Classic

Ik wil op mijn bovenverdieping airco's plaatsen die ook de boel moeten kunnen verwarmen In 1 kamer heb ik reeds een Daikin airco hangen, een wat ouder model.

Als ik deze op standje verwarmen zet werkt dat prima, in zoverre dat ik graag dat ding 24/7 aanzet op de nachtstand. Echter gaat bij het bereiken van het setpoint de ventilator ook uit. Dat vind ik vervelend als ik erbij slaap. De buitenunit/vermogen mag wel uit gaan uiteraard bij het bereiken van setpoint, maar ik wil dat de ventilator doorgaat zodat er geen verschil in geluid ontstaat. Juist van het verschil in geluid word ik wakker, als de fan gewoon doordraait, zoals hij dat bij koelen wel doet, heb ik nergens last van en slaap ik er prima bij.

Is bij de wat nieuwere modellen het wel zo dat de fan in verwarmingsstand gewoon doordraait?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:05
xHEMANx schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:30:
[...]

Ah nee.. ik bedoel home wizard. 7(8)7 drukke dag vandaag, mn hersens zijn gefrituurd.
Ik dacht ook een MQTT server op te zetten en gebruik te maken van een Conbee Ii stick maar ik snap er geen fuck van xD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dano2504
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-07 22:48

dano2504

hallo

Japie.G schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:18:

Is bij de wat nieuwere modellen het wel zo dat de fan in verwarmingsstand gewoon doordraait?
Nope heb vanaf de zomer van 2022 Daikin sets en doen dat nog steeds.
Misschien een achtergrond muziekje dat werkt 100% , uit ervaring.

slaapkamer/slaapkamer/zolderkamer/gamekamer: Buitenunit: 4MXM68A 6,8kW Binnenunit: FTXM25R 2,5kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW. Woonkamer: Daikin Perfera wandmodel FTXM50R + RXM50R 5,0kW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
dano2504 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:37:
[...]

Nope heb vanaf de zomer van 2022 Daikin sets en doen dat nog steeds.
Misschien een achtergrond muziekje dat werkt 100% , uit ervaring.
Bij de stylish heb je wel een fireplace optie volgens mij bij de Perfera niet. Met koelen kan dit overigens wel aangepast worden bij de Perfera.

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 12-02-2023 11:00 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
Nog even over de Mitsubishi Electric Hyper Heating.
In mijn zoektocht naar de werking kwam ik op volgend filmpje (met zeer irritante muziek) dat de werking uitlegt:
https://www.youtube.com/watch?v=nmn09Pk1luc (werking vanaf 1:00)

In dit topic en op bepaalde bronnen op het internet werd gesuggereerd dat de extra verwarmingscapaciteit kwam doordat de motor op volle snelheid ging draaien en deze extra hitte dan naar binnen werd gestuurd.
Op basis van dit filmpje lijkt dit fout te zijn. Al ben ik niet onderlegd genoeg om de volledige werking te snappen. Dat de werking effectief zuo komen door de motor op volle snelheid te laten draaien was wat me wat tegen hield om voor dit model te kiezen.

Ik vermoed dat dit dezelfde werking is als de Zubadan lucht-water warmtepompen waar wel wat meer informatie over te vinden is. Ik heb alvast een mailtje gestuurd naar ME om te vragen of dit effectief op het zelfde principe berust. Als ik antwoord krijg laat ik het hier weten.

[ Voor 75% gewijzigd door Omerta op 12-02-2023 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Japie.G schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:18:

Moderne airco's zijn ook een stuk stiller op de laagste stand. Hier een airco die 2 meter boven me hangt en met nachtverlaging hoor ik helemaal niks, zelfs met matige vorst. Dan blijft het ook op een prima temperatuur om te slapen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dano2504
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-07 22:48

dano2504

hallo

Ff een update,

Na de achtergevel en de voordeur aan de zijkant met triple glas en Gealan kozijnen te voorzien en spouwmuur (6cm) isolatie van grafiet korrels in 2019 met 13zonnepanelen op west met 3650Wp 1fase omvormer nog. Nu ook de voorgevel met idem maar zonder subsidie omdat dat maar 1 x per adres mag.
Nu sinds 1 week ook een nieuwe keuken met een 3 fase inductie kookplaat. Maar gezien het energie plafond nog niet van plan om volledig van gas afte gaan ivm sprijding van kosten.
Betalen € 130,- per maand aan een variabel contract en volgens de prognose van Esent krijgen we € 900,- terug in maart dus ik ben blij dat we flink hebben geïnvesteerd in ons huis uit 1972 dat wij ongeveer 4 jaar geleden hebben gekocht.

slaapkamer/slaapkamer/zolderkamer/gamekamer: Buitenunit: 4MXM68A 6,8kW Binnenunit: FTXM25R 2,5kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW. Woonkamer: Daikin Perfera wandmodel FTXM50R + RXM50R 5,0kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:53:
[...]

Algemene informatie over Hyper Inverter: https://parthgroups.com/hyper-inverter-technology/

Start met 130% snelheid en regelt de toevoer van warmte beter met de wens temperatuur. Ook is de laagste stand kan lager voor een nog lagere prutelmode.
Ik had het over ME en niet MHI. Ik heb het wat duidelijker gemaakt in mijn post.

EDIT:
Ik heb deze uitleg gevonden. Ik post 'm hier even voor toekomstige informatiezoekers over Mitsubishi Electric Hyper Heating:

Mitsubishi Electric uses a patented process called “flash injection” to allow the heat pump to produce such superior heating. A typical refrigerant loop in a heat pump collects heat energy from outside and transfers it inside. The flash injection process uses a bypass circuit to reroute a portion of the refrigerant to two places.
• Hot refrigerant flows back to the indoor coil to enhance heating.
• Colder refrigerant is injected back into the compressor to allow it to run at faster speeds to produce high-performance heat exchange.
In cold climates, heat pumps typically experience a decrease in pressure, refrigerant flow rate and operational capacity. Variable-capacity heat pumps with Hyper-Heating INVERTER® (H2i®) technology allow for higher compressor heating speeds at lower outdoor air temperatures, without putting extra strain on the unit or potentially causing long-term damage to the compressor. These are true cold-climate heat pumps designed to deliver 100% of heating capacity down to -15 C.

bron: https://www.mitsubishicom...echnology-for-any-climate

[ Voor 58% gewijzigd door Omerta op 12-02-2023 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

elektriekert schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:48:
[...]

Ik dacht ook een MQTT server op te zetten en gebruik te maken van een Conbee Ii stick maar ik snap er geen fuck van xD
Als je daar een nieuw topic voor maakt kunnen we je op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
xHEMANx schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:30:
Ja, daar gaat het niet mee. Je zou ook kunnen overwegen om HA in te zetten om van alles te loggen. Je hoeft er geen besturingen e.d. mee te maken. Maar goed, dat moet je wel leuk vinden om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

MHI specifieke posts zijn naar MHI instellingen topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-09 23:50
CyrielCC schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:03:
@ASW1 @cmderks93 ik heb jullie een DM gestuurd met een update in het Haori fluittoon verhaal.

Zijn er hier nog meer mensen met een Toshiba Haori die last hebben van een harde fluittoon bij koudere buitentemperaturen? Toshiba is een onderzoek gestart en ze horen graag van Haori gebruikers met dit probleem. Zo ja, dan hoor ik het graag en stuur ik je een DM met meer informatie :)
Is er nog een update omtrent dit verhaal? Sta op het punt om de 4.6 aan te schaffen. Nu lees ik deze klachten en brengt me dat toch weer aan het twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:56
MiBe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:00:
[...]

Ik herken dat soort dingen niet van mijn MHI in ieder geval. Wat ik wel af en toe van anderen lees is dat hij anders reageert op aansturing via de app of Home Assistant ten opzichte van de afstandsbediening (en dat de instelmogelijkheden hierin ook verschillen - zoals het ontbreken van de eco-modus en het ontbreken van de 45 graden verticale uitblaasinstelling - wat in mijn optiek al niet zou moeten). Dus ook MHI is niet perfect, maar het lijkt in ieder geval niet zo'n roulette te zijn als wat ik met enige regelmaat van Daikin-bezitters lees.
Die "andere" aansturing had ik, en was gewoon een oude versie van de MHI-AC-CTRL. Dus dat is geen issue. Wat dat betreft zijn "gehackte" oplossingen nooit een goede graadmeter van betrouwbaarheid.

Sowieso is het IMHO lastig een mening te vormen wanneer je enkel de extreme versies hoort, waar dan ook nog mensen aan het tweaken zijn aan de setup, software overrides doen etc. :+

Geen ervaring met Daikin, maar volgens mij is beide dikke prima O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:21
Waah schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:12:
[...]

Die "andere" aansturing had ik, en was gewoon een oude versie van de MHI-AC-CTRL. Dus dat is geen issue. Wat dat betreft zijn "gehackte" oplossingen nooit een goede graadmeter van betrouwbaarheid.

Sowieso is het IMHO lastig een mening te vormen wanneer je enkel de extreme versies hoort, waar dan ook nog mensen aan het tweaken zijn aan de setup, software overrides doen etc. :+

Geen ervaring met Daikin, maar volgens mij is beide dikke prima O-)
Nu is dit natuurlijk persoonsafhankelijk, maar voor mij (en ik denk voor veel mede-Tweakers) is de custom aansturing - ook al komt dit uiteraard niet van de fabrikant zelf - een belangrijkere graadmeter dan hun officiële aansturing via hun eigen app / cloud. Ik probeer de clouds van fabrikanten juist volledig te vermijden en zie het als groot voordeel als er een goede customoplossing beschikbaar is. Het bestaan van MHI-AC-CTRL voor de MHI-modellen is in mijn optiek dan ook sowieso een belangrijk pluspunt ten opzichte van de modellen waarbij je volledig afhankelijk bent van de cloud van de fabrikant. Ik hoor dus altijd juist graag de verhalen van de mensen die eraan aan het sleutelen / tweaken zijn ook om te beoordelen of het voor mijn gebruiksdoel ook geschikt zou zijn. Het zegt natuurlijk niets over de betrouwbaarheid van de airco en de fabrikant, maar het geeft mij wel een goed inzicht in wat de mogelijkheden op dit moment zouden zijn (dat is voor mij ook waarom een topic als deze zoveel toevoegt t.o.v. een reguliere review van een airco waarbij alleen de 'officiële' mogelijkheden worden meegenomen).

Mijn cloud-allergie heeft trouwens niet alleen betrekking op airco's. Heb recentelijk bijvoorbeeld ook rolluiken laten plaatsen en daarbij bewust voor het oudere Somfy RTS gekozen in plaats van Somfy IO, puur omdat ik daarbij hun cloud volledig kan mijden.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyrielCC
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 16:27
Ren-z schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:58:
[...]

Is er nog een update omtrent dit verhaal? Sta op het punt om de 4.6 aan te schaffen. Nu lees ik deze klachten en brengt me dat toch weer aan het twijfelen.
Toshiba is het nog aan het onderzoeken, binnenkort komen ze waarschijnlijk weer langs bij ons voor meer data, maar er is dus nog geen oplossing gevonden. Het lijkt er op dat het alleen bij de 3.5kW unit voorkomt aangezien alle klachten tot nu toe van mensen met een 3.5kW unit komen. Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Heb nog geen bericht van de developers maar vraagbesturing is in de Beta vast weer terug. De versie is ge-update van 3.12.2.19900 van 3.12.2.19901.
De app release zal snel volgen vermoed ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTtxKUVvIO1j609Sogt7DOmbvZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSN7ng1WUP0HaP5G2SLwQ06H.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polemic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-09 13:15
Ik merkte dat mijn Panasonic buitenunit drupte via een van de nooddrupgaten. Ik heb nu geprobeerd de lekbak zelf wat te reinigen, maar dit lijkt me zeer moeilijk zonder zaken los te schroeven? Ik heb ook geprobeerd de normale zwarte drupkraan (waarop de flexiafvoerslang gemonteerd is) los te draaien om te kijken waar het eventueel verstopt zit, maar nu lekt hij rond die zwarte druipkraan. Enige tips om dit op te lossen?

Video is van voor ingreep. Nu lekt hij dus rond de zwarte drupkraan... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Polemic schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:45:
Ik merkte dat mijn Panasonic buitenunit drupte via een van de nooddrupgaten. Ik heb nu geprobeerd de lekbak zelf wat te reinigen, maar dit lijkt me zeer moeilijk zonder zaken los te schroeven? Ik heb ook geprobeerd de normale zwarte drupkraan (waarop de flexiafvoerslang gemonteerd is) los te draaien om te kijken waar het eventueel verstopt zit, maar nu lekt hij rond die zwarte druipkraan. Enige tips om dit op te lossen?

Video is van voor ingreep. Nu lekt hij dus rond de zwarte drupkraan... :X [YouTube: Dripping ac unit]
Als het nu rond de kraan lekt, is het je kraan of je slang die wellicht verstopt zit en zit ie nu niet meer in die mate vast dat het water er rond kan. Als ie wel vast genoeg zit, zoekt het water zichzelf een andere weg.
Ik heb geen afvoer, lekt gewoon in het gras momenteel. Ook panasonic overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

xHEMANx schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:26:
[...]

Edit: home wizard dus
Je kan de app downloaden voor Android of iOS.
Daar zit ook een dialoog in om apparaten toe te voegen.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
mwk schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:46:
[...]

Je kan de app downloaden voor Android of iOS.
Daar zit ook een dialoog in om apparaten toe te voegen.
Hij heeft geen WiFi module.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Servee schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:47:
[...]

Hij heeft geen WiFi module.
Uit de tekst maakte ik op dat hij een Homewizard power socket heeft gekocht. Die werkt op WiFi en kan je gebruiken met de Homewizard app.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
mwk schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:49:
[...]

Uit de tekst maakte ik op dat hij een Homewizard power socket heeft gekocht. Die werkt op WiFi en kan je gebruiken met de Homewizard app.
Sorry voor de verwarring.

De powersocket in samenwerking met homewizard werkt prima.

Ik had wel oren naar de AC MHI CTRL module in samenwerking met homeassistant voor wifi.

Maar dat heb ik opgegeven. Al met al wordt het bijna net zoveel geld als de officiële wifi module. Plus ik snap er de ballen niet van.
(Heb 25 jaar geleden mn opleiding netwerkbeheer afgerond, maar daar speelden we voornamelijk DOOM via het netwerk. Plus verder nooit wat mee gedaan :') )

Heb nu voor 22 euries een broadlink mini 4 gekocht op ali. Haha die kan ik nog wel aan de praat krijgen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
mwk schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:49:
[...]

Ik zat in een hele andere hoek :)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
xHEMANx schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:09:
[...]

Sorry voor de verwarring.

De powersocket in samenwerking met homewizard werkt prima.

Ik had wel oren naar de AC MHI CTRL module in samenwerking met homeassistant voor wifi.

Maar dat heb ik opgegeven. Al met al wordt het bijna net zoveel geld als de officiële wifi module. Plus ik snap er de ballen niet van.
(Heb 25 jaar geleden mn opleiding netwerkbeheer afgerond, maar daar speelden we voornamelijk DOOM via het netwerk. Plus verder nooit wat mee gedaan :') )

Heb nu voor 22 euries een broadlink mini 4 gekocht op ali. Haha die kan ik nog wel aan de praat krijgen. :Y
Dat valt wel mee dat installeren. Ik heb hem gekocht voor 35 euro en direct mn wifi ook doorgegeven. Gelijk vindbaar in ESPhome. Werkt prima. Ik heb er ook voor 50 euro een Google Nest Display bij kocht zodat ik een normale thermostaat in huis hebt via Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Willempie27 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:23:
[...]

Dat valt wel mee dat installeren. Ik heb hem gekocht voor 35 euro en direct mn wifi ook doorgegeven. Gelijk vindbaar in ESPhome. Werkt prima. Ik heb er ook voor 50 euro een Google Nest Display bij kocht zodat ik een normale thermostaat in huis hebt via Home Assistant.
Juist home assistant instellen is wat ik niet begrijp. Met een één of ander raspberry print plaatje wat je daar nog extra voor moet kopen.

Maar tis goed zo hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Hebben jullie vandaag ook opvallend minder verbruik plots???

Ik was vroeger blij met 450 a 500 watt en zit vandaag aan gemiddeld 300 a 350 watt per uur.

Niets bijzonder gewijzigd denk ik ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Kan iemand die de afgelopen dagen 24h zn airco aan heeft gehad zn verbruik even aan me doorgeven?

Heb nl 2 dagen de airco snachts uit gehad. En vandaag weer 24u door laten lopen en ik kom nl precies op hetzelfde gebruik uit. Wil even weten of het door de zon van vandaag komt, of dat het dus echt niet uit maakt.

Alle 3 de dagen 19 graden in huis gestookt. (Met adhoc stoken 1 setpoint hoger, omdat het huis koud is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzJXWcTsPTu5OVIIW7hQNQ_3T_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHvqlqx45Yw03zehjPGZNGEU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7F2UP0M-LagK0w6P7HqkRFzCmY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5h8dFVQbSB6m7O5r1d7UQJBJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArnGgBojStYgvcJJr4wddftv3Cw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HoLn0EVJSqARu1Fmdpd5W3qg.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
DriesLec schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:43:
Hebben jullie vandaag ook opvallend minder verbruik plots???

Ik was vroeger blij met 450 a 500 watt en zit vandaag aan gemiddeld 300 a 350 watt per uur.

Niets bijzonder gewijzigd denk ik ...
Haha ok... Ligt dus toch aan de zon? Nog iemand die dat kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
xHEMANx schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:44:
[...]

Waar onze 4,2 Perfera op een 2MXM50A met een graad of 2 in de avond zo’n 850Watt trok is dat bij een graad of 10 zo’n 350Watt (Airco op 22 ingesteld, actuele kamertemperatuur geen idee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
[...]

Lol ja, ik weet het niet want ik had het al sinds vannacht en naar mijn weten is er dan niet veel zon. ^^ Ik zat al tussen 00u en 7u aan 360 ofzo mss combinatie met weinig wind?

Ze hebben nog aan mijn ramen gewerkt vandaag maar denk niet dat het daar aan ligt in tegendeel want de deuren zijn hierdoor meer open gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
elektriekert schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:47:
[...]

Waar onze 4,2 Perfera op een 2MXM50A met een graad of 2 in de avond zo’n 850Watt trok is dat bij een graad of 10 zo’n 350Watt (Airco op 22 ingesteld, actuele kamertemperatuur geen idee.)
Weet je het verbruik zo van vandaag en afgelopen 2 dagen? Dat is wat ik even intressant vindt....

Edit: sorry ik bedoel het totale verbuik per dag. :)

[ Voor 6% gewijzigd door xHEMANx op 13-02-2023 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
xHEMANx schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:57:
[...]

Weet je het verbruik zo van vandaag en afgelopen 2 dagen? Dat is wat ik even intressant vindt....

Edit: sorry ik bedoel het totale verbuik per dag. :)
Vandaag: 5,33 kWh
Gisteren: 7,99kWh
Eergisteren: 8,53kWh
Eereergisteren: 11,13kWh
Eereereergisteren: 9,96kWh
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DriesLec
Bij mij eergisteren 15 kw, gisteren 8,8kw en vandaag lijkt het onder de 8 te blijven.
En zie dat het echt teruggevallen is sinds gisteren rond 18u ...

Minder vocht in de lucht en wind weg?

Zon grotendeels weg dan bij ons...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
xHEMANx schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:43:

Heb nl 2 dagen de airco snachts uit gehad. En vandaag weer 24u door laten lopen en ik kom nl precies op hetzelfde gebruik uit. Wil even weten of het door de zon van vandaag komt, of dat het dus echt niet uit maakt.
Toeval. Het is een optelsom van factoren;
- Hogere buitentemperatuur geeft minder warmteverlies van je woning en betere COP van de airco.
- Instralend zonlicht geeft extra warmte en je warmteverlies van je woning gaat omhoog als het buiten even koud blijft.
- Lagere binnentemperatuur 's nachts geeft minder warmteverlies t.o.v. continue stoken.
- Harder draaiende airco overdag is minder efficient t.o.v. continue stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:17
[...]

Ziet er wel naar uit dat de zon invloed heeft.
Zie mijn grafiek na 1200. 18c fan 2 3d.
Savonds 19 C.42 m2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SekLwLHPKSrZnkV4R354sJYZXPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ymc9pboYKmAc2QZ9YiVrsrTx.png?f=fotoalbum_large

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
Vannacht koud en wat vochtiger (auto krabben en denk 1 defrost gehoord te hebben.) Net geen 600 watt tot nu toe. Maar goed gaat wel weer zakken. Grappig om te zien wat voor elementen er allemaal meespelen hierin.

Ik slaag er overigens wel in om met 1 van mijn twee binnenunits van 2 kw alles vrij warm te houden momenteel waar er normaal 2 van 2 kw draaien.
Dus al bij al heel tevreden op dit moment.

Jammer dat de spouw pas in mei wordt gevuld, ga moeten wachten tot volgende winter om dat effect goed te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:27
Martin7182 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:14:
[...]

Toeval. Het is een optelsom van factoren;
- Hogere buitentemperatuur geeft minder warmteverlies van je woning en betere COP van de airco.
- Instralend zonlicht geeft extra warmte en je warmteverlies van je woning gaat omhoog als het buiten even koud blijft.
- Lagere binnentemperatuur 's nachts geeft minder warmteverlies t.o.v. continue stoken.
- Harder draaiende airco overdag is minder efficient t.o.v. continue stoken.
Is sterk afhankelijk van de installatie/configuratie/huis.
Lagere binnentemperatuur=minder warmteverlies klopt, maar lang niet altijd terug te zien in praktijk(hier niet tenminste).
Alleen als airco op vollast draait is die minder efficient, tussen 0 en 75% valt ook niet terug te zien in praktijk.
Wanneer de airco hard moet draaien is het vaak kouder buiten waardoor het lijkt dat die meer verbruikt, maar dat komt omdat het huis meer warmteverlies heeft.

@DriesLec Bij luchtdicht maken van het huis zie je meer effect waaronder goed te kijken naar de ventilatie, luchtverwarming heeft veel invloed hoe goed luchtdicht je huis is.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 14-02-2023 09:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1 ... 313 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic